«در راستای ادای دین ، در جلسه ای با حضور خبرنگاران که در ماه رمضان سال گذشته تشکیل شد رسما اعتراض خودم را به عملکرد استاندار مستقر اعلام نموده و باز نتیجه ای جز چند پیامک استاندار که با مضمون در اسرع وقت نشستی خواهیم داشت و درد دل ها را گوش می کنیم دست آوردی نداشتیم و هیچ وقت هم چنین جلسه ای تشکیل نشد و زخم ها با همان پیامک های بدون عمل تازه ماند»
برای روابط زیستی میان موجودات زنده، حالات یا مدلهای مختلفی متصور است؛ همسفرگی، همیاری، رقابت، انگل-میزبانی و صید-صیادی پنج مدل هم زیستی شناخته شده و مرسوم در اکوسیستمهای روی کرهی زمین است. همه انواع این روابط زیستی بسته به شرایط، ممکن است در میان انسانها برقرار باشند اما پایدارترین و گستردهترین این روابط -که بنیان تمدن انسانی هم بر آن استوار گشته است- رابطهی همیاری هست. یا به عنوان مثال، رابطهی…
«کسی که به اذعان و اقرار خاص و عام ضعیف ترین وزیر در طول تاریخ یک صدساله آموزش و پرورش در ایران است »
فرهیختگان ، روزنامه اصولگرای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عملکرد دولت رئیسی نوشت : « طول عمر دولت رییسی هنوز به نیمه راه نرسیده، کژ کارکردهای موجود سبب شده تا تصویری از یک تیم شکست خورده در اذهان عمومی بازنمایی و تداعی شود . چنین تصویری برای تغییر ، نیاز به تعویض برخی از اعضا و آوردن چهرههایی دارد تا بتواند با اصلاحات اساسی در حوزههای مختلف ، بخشی…
«هر گونه توصیه نامه توسط نمایندگان یا از طرف ایشان برای خود و بستگان درجه ۱، سببی و نسبی آنان در رابطه با دریافت تسهیلات، امور مالیاتی، امور اداری و استخدامی، ( این مورد شامل سفاش نماینده به عزل و نصب در شهرداری، ادارات منابع طبیعی، آموزش و پرورش، شوراهای شهر و روستا، ادارات آب و بر و گاز و غیره می شود)، دعاوی حقوقی و کیفری و اداری و مناقصات و مزایده های د ستگاه های اجرایی ممنوع است»
آقایان نمایندگان مجلس شما نما"بنده " نیستید که در قید بندگی خود و بستگان تان و یا "بندگی" اشخاص خاصی باشید. سپاس بی کران به گردانندگان « سایت صدای معلم » که نسبت به قانون شکنی بعضی از نمایندگان مجلس در دخالت مستقیم و غیر مستقیم شان در عزل و نصب روسای ادارات و دستگاه های اجرایی حوزه انتخابیه خود ، به ویژه در وزارت آموزش و پرورش هشدار داده اند. طبق…
«بروز خشم انباشته مردم، ناشی از عدم توجه به نیازهای آنان در طول زمان است»
در جریان اعتراضاتی که در ایران رخ داد تحلیل های مختلفی توسط اصحاب سیاست، جامعه شناسان، اقتصاد دانان و ... ارائه شد ولی از منظر روان شناسی کمتر تحلیلی بود که به آسیب شناسی اعتراضات بپردازد. تنها در یک مورد بنده غلامعلی افروز را که روان شناس شناخته شده ای در ایران است و استاد دانشگاه تهران می باشد، دیدم که نظرش این بود وقتی دانش آموزی دستگیر می شود باید…
حکایت همایش خیرین مدرسه ساز استان زنجان... این بهایی است که به تبع انتقاد باید در دوران مدیریت مردان کوتاه قامت بر حوزه تعلیم و تربیت پرداخت!
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای سیاست گذاری و برنامه ریزی تحولی در آموزش و پرورش است . این سند، زمینه دست یابی به آموزش و پرورش متعالی و متناسب با شان و جایگاه معلم و دانش آموز را مهیا و فراهم می سازد. بر اساس مفاد این سند، نظام آموزش و پرورش به شش زیر نظام تقسیم شده است : 1- برنامه درسی 2- تربیت معلم و تامین منابع…
«ریشه بسیاری از مشکلات را باید در آموزش و پرورش جست و جو کرد»
حدود دو ماه است که اعتراضات و تجمعاتی در برخی نقاط کشور در حال انجام است که نظم عمومی و امنیت جامعه را به مخاطره انداخته، عده ای از فرزندان این سرزمین جان خود را از دست داده اند، فضای مدارس و دانشگاهها ملتهب شده، تمرکز مسئولین و خدمتگزاران ناخواسته به حواشی این اعتراضات معطوف شده و مهمتر از همه بدخواهان این کشور و نظام که از اقتدار و پیشرفت ایران…
« برسازی مفهوم حیات طیبه به عنوان هدف نظام آموزش و پرورش ایران در برابر ایده های مدرنیته مهم ترین برنامه ای است که نویسندگان سند تحول بنیادین بر پایه آن می خواهند نظمی جدید را برسازند ولی اعتراضات اخیر ناکارآمدی این متون را نشان داد»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
1. چرا دانش آموزان شرکت گسترده ای در اعتراضات اخیر دارند ؟ چرا این نسل معترض که محصول نظام آموزش و پرورش هستند، بر آرمان های مطلوب همین نظام آموزشی شوریده اند ؟ پاسخ مدافعان آموزش و پرورش موجود این است که مشکل از برنامه ها و متون آموزشی نیست و فضای مجازی ، کم کاری معلمان و مانند این ها عامل بروز چنین اعتراضاتی شده اند. از سوی دیگر منتقدان و…
«افق هایی که برای یکهزار و چهارصد و چهار آموزش و پرورش ترسیم گردیده بود آیا محقق شده است؟»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
به خُردان مفرمای کار درشت که سندان نشاید شکستن به مُشت سعدی آقای یوسف نوری نتیجه ی حضور افرادی چون شماست که باوجود منابع علمی و فرهنگی غنی در همه ی عرصه های این کهن دیار، آن چنان که شایسته و بایسته فرزندان این مرزو بوم است توان خوب نوشتن و خوب خواندن و خوب سخن گفتن را ندارند. آیا از خود پرسیده اید چرا چنین شده است ؟ شما و…
«هنوز خندهی تلخ و مسخرهی فقدان عقلانیت در آموزش و پرورش بر لبمان بود»
جناب مستطاب آموزش و پرورش صوت الرحمانت آشوبمان کرد. باید برای روزنامه آگهی ترحیم فرستاد. فاتحهات را خواندیم. چه جوان ناکامی... آن خزندهی لجوج و سمج، آن تمامخواهِ تکبعدی، آن قشری ننگر، همانها که استادانه از فرصتها، تهدید ساختند؛ همآنها باز هم جان گرفتند... آن مدرسینِ بیاخلاقی و رکورددارانِ تکامل نیافتهیِ تنگ نظرِ قشرینگر! به یاد آر ؛ آنها که از فرصت حضور بی شمار ملت در تشییع پیکر سردار دلهاشان، تهدید…
شکوائیه یک معلم علیه یک مدیر مدرسه ، اداره آموزش و پرورش منطقه 8 تهران ، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش ؛
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط خانم « لیلا مرادپور » برای صدای معلم ارسال گردیده است . با وجود انتشار نامه های متعدد در نقد عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و سایر واحدهای تابعه ی وزارت آموزش و پرورش به نظر می رسد « پاسخ گویی » و « مسئولیت پذیری » جایگاهی در قاموس دولت مردان و مقامات دولت سیزدهم ندارد . با…
«من در وجنات جامعه ای که مردمش با کتاب بیگانه اند، هیچ نور رستگاری نمی بینم...»
در دوران دبستان، اصلا نمی دانستم که غیر از کتابهای درسی، کتابهای دیگری هم می تواند برای خواندن وجود داشته باشند! در روستای ما که در آن زمان بیش از دو سه نفر در حد سواد خواندن و نوشتن نداشتند سوادشان تنها در دو جا کاربرد داشت: یکی خواندن نامه های جوانان به سربازی رفته روستا و دومی نوشتن اقلام جهاز عروسها که دامادها باید آنها را تحویل گرفته و زیرش را…
صدای معلم در ششم مرداد 1389 : اگر مبنای حرکت ، برنامه است پس این همه بی برنامگی از چه ناشی می شود . چرا با وجود این همه نهاد نظارتی و بازرسی باز اعتبارات درست و اصولی در جای خود مصرف نمی شوند ؟!
همان گونه که پیش تر و در گزارش صدای معلم شرح آن رفت ( این جا ) یکشنبه 15 آبان نشست تودیع و معارفه رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید . در این مدت که در نشست های رسانه وزارت آموزش و پرورش شرکت کردم ؛ این نخستین باری است که شخصا توسط رئیس قبلی یک سازمان به یک…
«حضور جناب یوسف نوری در راس این وزارتخانه ی عظیم با گستره ی فعالیتی و درگیری بیش از یک سوم جمعیت کشور جفا در حق حوزه تعلیم و تربیت است! »
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
بسیاری از معادلات و شاخص های تعالی این حوزه در ماه های اخیر دچار تغییرات گسترده ای چه در بین نیروهای ستادی و چه در میان نیروهای آموزشی به دلیل عدم تجربه و تخصص گردیده است. به ناچار باید اقرار کنم و بگویم به عنوان یک دغدعه مند حوزه ی تعلیم و تربیت با رصد تحولات آموزش وپرورش کشو ر، حضور جناب یوسف نوری در راس این وزارتخانه ی عظیم با گستره…
«فعالیت فرهنگی و تربیتی در مدارس» تنها باید در اختیار معلمان باشد و هر شخصی غیر معلم اجازه ورود به کلاسهای درس و بیان دیدگاهی که گاهی متفاوت از فلسفه تعلیم و تربیت است را ندارد
«آموزش و پرورش هرمزگان حائز رتبه اول جذب روحانیون در مدارس امین شد » مطلب بالا تیتر عنوان خبری در خبرگزاری فارس است که به نقل از محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان منتشر شده است. در این خبر «محمد قویدل» گفته است همراهی روحانیون مجری طرح امین در شهرهای مرزی استان در اولویت برنامهها قرار گرفته است و آنها ۳۰ ساعت در هفته فعالیت فرهنگی و تربیتی در مدارس…
امروز حرف از چیست؟ از درد ای مردم از درد فقدان یک مرد ای مردم امروز ترس از چیست؟ از دشنۀ تاراج از زخم تیغ جهل بر شاخک آماج چندیست می سوزیم از شعلۀ سرما این سیل بی آبی چون می شود بر ما؟ انگار می گریند آلاله های زرد در باغ می خواند مرغی نوای درد گویی که نزدیک است صبح اقاقی ها خون شفق پیداست در جام ساقی ها دیروز…
« نسل معلمان عاشق پیشه هنوز در آموزش و پرورش منقرض نشده و مهر جوشان این سبکبالان در کوچه پس کوچه های حیات معنوی ساری و جاری است»
آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه حاکمیتی به واقع سرشار از انسانهای مستعد، خلاق و مسئولیت پذیر بوده و آبستن حوادث تلخ و شیرین پیرامونی ماست. در دوره کرونا ویروس معلمانی را دیدیم که در بستر بیماری و از روی تخت بیمارستان پیگیر درس و مشق دانش آموزان بودند. خانم معلمی را می شناسم که پاداش بازنشستگی خود را صرف خرید گوشی موبایل برای دانش آموزان بی بضاعت نمود. خدا را…
نَه نسل زد ژاپنی و نه نسل زد آمریکایی هیچ یک، دلِ خوشی از نظم آهنینی که پدران در آن زیسته اند، ندارند. اما نَه پدران مجبورند که به خاطر فرزندان «هویت خویش» را عوض کنند، و نه اینکه فرزندان می خواهند انتقامِ از «ساختار صلب پدران» بگیرند. چرخۀ تقابلی نسلها در یک جا و یک نقطه متوقف می شود. و آن نقطه «توسعه به نفع زندگی» است
این روزها که صحبت از نسل زد و «لزوم شناخت» این نسل بیان می شود، بد نیست نگاهی کنیم به نسل زد (https://t.me/solseghalam/2014) آمریکایی و ژاپنی. نسل زد آمریکایی که در مجاورت سیلیکن ولی، در معرض مستقیم تولیدات اپل و همراه با رگبار محصولات هالیوود رشد کرده. نسلی که دیروز به دبیرستان هُوم استِد (https://t.me/solseghalam/1346) (دبیرستان استیو جابز) رفته و امروز چند قدم آن طرف تر، به دانشگاه کل تِک می…
در آموزش و پرورش تفاوت معناداری میان مدیر پاسخ گو و مقام غیرپاسخ گو مشاهده نمی شود همان گونه که در مدرسه بین معلم دلسوز و معلم زیر کار در رو فرقی گذاشته نمی شود ؛ چه بسا برخی پاسخ گو نبودن را حمل بر « اقتدار » می کنند در حالی که این عین « استبداد » است و در نهایت منجر به بی اعتمادی و انسداد در پویایی سازمان می شود
آن چه در این یادداشت می خواهم به آن بپردازم ذکر چند مورد در خصوص عملکرد مهراله رخشانی مهر در دوره ریاستش بر سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور است . اما پیش از ورود به مقدمه ای می پردازم . یوسف نوری در هفتم آذر 1400 موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی شد . همان گونه که پیش تر و در گزارش های صدای معلم به…
«اینگونه تهی کردن ساختارهای تخصصی از صاحب نظران دردمند، کشور را از اتخاذ تصمیمات شایسته و اقدامات درست و موثر متعاقب آن محروم می سازد و متاسفانه این مساله به رویه ای نهادینه شده در کشور بدل گردیده است»
دکتر محمود مهر محمدی یکی از معدود استادان حوزه برنامه ریزی آموزشی است که از قضا در طی این یکی دو دهه دستی هم در کار اجرا و مسئولیت در آموزش و پرورش ایران داشته است. ایشان که از دانشگاه هم بازنشسته شد در شورای عالی آموزش و پرورش عضویت داشت و این فرصتی طلایی برای آموزش و پرورش بود تا با حضور چنین شخصیت علمی طراز اولی بتواند در قانون…
« آن ها را برای زندگی در ساختار دموکراتیک، پرورش و آموزش نمی دهد. رابطه دانش آموز با معلم، دموکراتیک نیست»
آموزش و پرورش در ایران، مهم ترین رکن توسعه در کشور بوده و به نظر می رسد که وزارت خانه مهم تر از آموزش و پرورش در ایران نداشته باشیم و کارخانه آدم سازی و کادر سازی و پرورش نیروی انسانی برای آینده کشور است. بهترین و طلایی ترین سال های عمر شهروندان در آن طی می شود و از طریق نیروهای این وزارت خانه (دبیران و آموزگاران و استادکاران) هدایت…
«مدیریت دانشگاه با احترام به اصل شفافیت و صداقت به رفع ابهام بپردازد»
برنامه های درسی همه رشتههای دایر در دانشگاه فرهنگیان پس از تدوین اولیه در سال ۹۳، در سال ۹۸ مورد بازنگری کامل قرار گرفته و از سال ۹۹ مورد اجرا قرار گرفته اند . با این حال مدیریت جدید دانشگاه در یکی از اولین اقدامات خود، آقای دکتر حسن ملکی را پس از برکناری از معاونت وزیر، به ریاست کار گروهی منصوب و امر به بازنگری مجدد و گسترده برنامه های…
«در یک سیستم ناعادلانه تنها کسانی بیشتر آسیب می بینند که پای بند به اخلاق انسانی و حقوق اجتماعی بوده و پا از دایره انصاف و عدالت فراتر نگذاشته اند»
شاید وقتی سیلابی راه می افتد و در مسیرش خرابی هایی به بار می آورد و صدمات بسیاری به اشخاص و اموال وارد می نماید، تازه عده ای به فکر می افتند که بنشینند و بررسی کنند که چرا چنین رخدادی به وجود آمده است؟ پس از چندین نشست و برخاست و بررسی عوامل مختلف برای آن گزارشی به غلط یا درست تهیه می نمایند و مسئولیت خود را تمام شده…
«مسئله کمبود معلم موجب شده که آموزش و پرورش در بازهای از زمان با استفاده از مسیرهای غیرمتعارف، به جذب نیروهایی بهجز دانشجو معلمان دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ورودیهای آزمونهای استخدامی اقدام کند که بهدلیل رعایت نشدن صلاحیتهای حرفهای معلمی، موجب چالشهایی در کیفیت نظام آموزشی و همچنین عدالت آموزشی هم شده است»
لاچین آبلو / دانشجوی دکترا در برنامه ریزی درسی - فرهنگی
براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شاخص نسبت تعداد دانشآموز به معلم که بنا به استانداردهای تعریف شده برای نمونه در مقطع ابتدایی ۱۹.۲ تعریف شده سال گذشته در برخی از مناطق شهرستانهای کلانشهرها از جمله تهران تا ۵۷.۴۳ هم رسید. بر اساس این گزارش در سال گذشته بدترین شرایط در زمینه تامین نیروی آموزشی در تهران و ایلام نیز بهترین شاخص را داشته است. از جمله عوامل زمینه ساز…
تا کی با سریال n قسمتی « شیر بی یال و دم رتبهبندی » با روح و روان حساس معلمان شریف این کهن مرز و بوم بازی خواهند کرد؟
ترول (Troll) یک اصطلاح اینترنتی است و به کسانی اطلاق میشود که در جوامع آنلاین و حوزه رسانه پیامهایی بیربط، ناراحت کننده و بی پایه و اساس ارسال میکنند. هدف اصلی این افراد وادار کردن دیگران به عکسالعملهای احساسی است و باعث بحثهای بیربط به موضوع اصلی میشوند. برای مثال ممکن است یک نفر عمدا در مطالب خودش غلط دیکتهای بگذارد تا دیگران را تحریک به صحبت در این مورد کند…
«نسل جدید دیگر نمی خواهد گذر زندگی را تماشا کند.او می خواهد در وسط میدان زندگی بازی کند حتی اگر اشتباه بازی کند»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
یکی از تفاوتهای بنیادین بین نسل گذشته و نسل جدید در این نکته نهفته است که نسل قدیم در عرصه زندگی بیشتر تماشاگر بود تا بازیگر. نسل قدیم زندگی کردن و بازیگری را موکول به آینده های مبهم می کرد.کودکی و جوانی نسل گذشته مصروف تماشاگری با هدف بازیگری در آینده می شد و چه بسا هیچ گاه فرصت بازیگری پیدا نمی کرد.اما نسل جدید دیگر نمی خواهد گذر زندگی را…
«عادت کردهایم هر بحرانی را با بحران جدید پشت سر بگذاریم، بدون آنکه پیگیر حواشی بحران قبلی بوده و برای کاستن از عواقب آن تلاشی کنیم و آسیبدیدگان حوادث طبیعی و غیر طبیعی را بیپناه به امان خدا رها میکنیم! »
امروز بابت جلب مساعدت و مشارکت در خصوص حل مشکلات فوری و ضروری مدرسه ای فوق محروم به چند نفر از صاحب منصبان و خیرین استانی پیامکی ارسال کرده و درخواست مساعدت و راهنمایی نمودم. آقای عسگری از نمایندگان فعلی کرج گفتند: « سلام و رحمت"خدا خیرتون بدهاز طریق دستگاههای حمایتی و خیرین پیگیری کنید . ما هم اگر موضوع و کمک خاصی لازم بود هستیم انشاءالله .آرزوی توفیق » خانم…
« تا کی آموزش و پرورش و معلمان نردبان ترقی " دیگران " خواهند بود ؟ »
آموزش و پرورش این سرزمین تنها نهادی است که تحقیر نیروی انسانی خود را به جد دنبال می کند و این امر در چند دهه گذشته به عیان و در خانواده بزرگ فرهنگیان کاملا مشهود است از تبعیض در حقوق و پرداختها و معیشت و مزایای رفاهی و آبروریزی در صدا و سیما و.. که هیچ سازمانی به اندازه آموزش و پرورش در تحقق آن موفق نبوده است. وزرای این نهاد…
«مدرسه و معلمان نیز خود را به همین روحیه قناعت و متانت عادت می دهند. فرایندی که در این شرایط ایجاد می شود، هر چه می تواند باشد الا تحول و تغییر که اصل و اساس کار مدارس است»
شو است اینجا و من هم خوو ندارمو از خونسار یه ساعت اوو ندارمتموم دلخوشی ام بعد سی سال،که وجدانی اسیر توو ندارم! من هم رفتم. مثل همه همکارانی که پیش تر رفتند. درست در روزگارسرشار اطلاعات که فصل مدرسه زدایی آغاز شده است. کرونا، اولین حمله جهانی به ساحت مدرسه بود و بعید نیست از این دست حملات باز تکرار شود. عصر پساکرونا، فرصت خوبی برای فکرکردن به ساز و…
مدارس دخترانه چون نهر کوچکی جریان داشت که طلوع انقلاب مشروطیت، آن را به رودی پرشتاب بدل ساخت . برخی مشروطه خواهان مانند ناظم الاسلام به حمایت از تأسيس مدارس دخترانه پرداخته، گفتند: «در تربيت بنات و دوشيزگان وطن بکوشيم و به آنها لباس علم و هنر بپوشيم، چه تا دخترها عالم نشوند، پسرها به خوبی تربيت نخواهند شد»
اولین مدرسه دخترانه در تهران، توسط مبلغان مسیحی آمریکایی در ۱۲۵۳ش در دوره ناصرالدین به وجود آمد، اما شاگردانش مسیحی و دختران ارامنه بودند، چون ایرانیان مخالف تحصیل دختران بوده، فکر می کردند ھدف این مسیحیان غربی، مسیحی کردن ایرانیان است! ديدار ناصرالدين شاه از این مدرسه جالب است: در يكى از روزهاى پاييز ۱۲۶۹ ش صبحگاهان هنگامی كه دختران در تالار جمع بودند، شاه و ملازمان دربار وارد شدند .…
« معلم منفعل و ترسو دانش آموز ترسوتر از خود تربیت کرده و طبیعتا محصول تربیتی معلم ناراضی دانش آموز ناراضی و پرخاشگر خواهد بود»
«معلمان تعیینکننده نبرد نهایی هستند . جمهوری اسلامی انشای قدرت و استقلال میکند تا فرزندان ما خودشان را کوچک نبینند. فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: جمهوری اسلامی انشای قدرت و استقلال میکند تا فرزندان ما خودشان فکر کنند و بسازند و خودشان را کوچک نبینند و همه اینها به دلیل داشتن رهبری بزرگ است که ملت را بدین سان بزرگ و مفتخر کرده است. محیطهای مدارس باید برای هر دانشآموز قطب نمای…
«ذهنیت یکسان انگار که در مواردی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حجاب وجود دارد نسبتی با تحولات اجتماعی و فرهنگی و تغییرات نسل جدید ندارد و جایگاهی نیز برای حق انتخاب انسان ها باقی نمی گذارد»
سیدهادی عظیمی/ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
اعتراضاتی که پس از درگذشت مظلومانه « مهسا امینی » در جامعه ایران رخ داد بیشتر از سوی نسل جوان ، دانشجویان و دانش آموزان است . نسلی که محصول همین نظامند بر مطلوب های نظام شوریده اند و بی محابا بر نفی سیاست های رسمی اصرار می کنند . از سوی دیگر چشم اندازی از تحول در سیاست های رسمی و پذیرش تکثر در مسائلی همچون حجاب هم دیده نمی…
حاکمیت مسئولیت خود را در قضیه " مهسا امینی " بپذیرد . در سمت و سوی « عقلانیت » و « خرد ورزی » می ایستم !
دانش آموزی در مدرسه دچار حادثه می شود . چه کسی مسئول است ؟ دانش آموزی در کلاس مورد تنبیه بدنی معلمی قرار می گیرد و یا در محیط خارج از کلاس مورد تنبیه فیزیکی قرار می گیرد . در هر دو مورد بالا ، مسئول مستقیم مسائل و عوارض پیش آمده برای آن دانش آموز ، « مدرسه » و مسئولان و ارکان آن هستند . بسیاری از اوقات مشاهده کرده…
در تمام سالهای تدریسام در مدارس دولتی، با دختران افغان، عاشقانه زیستهام. در همان نخستین روز هر سالی، پرسیدهام چه کسانی افغانستانیاند و خواستهام که با آن دهان مهجور گفتوگوها، چون دلوی که از ته زخم بالا میآید، حرفی بزنند؛ هر چه باشد. آنها اکثراً خجالتیاند؛ با گونههای سرخ، لفظ خاله، معلم و خانم را جابهجا میگویند و پس از مدتی که صمیمیتی درگرفت، در کلمهی عزیز خاله میمانند. از هفتهی دوم…
« علیرغم اهمیت تربیت دینی، نسبت به تبیین مؤلفههای تربیت دینی بر اساس اهداف ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، پژوهشی صورت نگرفته است»
لاچین آبلو / فرهنگی - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی
یکی از جنبههای مهم تربیت که در نظام آموزش و پرورش کشور اهمیت دارد، تربیت دینی است. تربیت دینی ناظر بهتمامی جوانب زندگی دنیوی و اخروی انسان است. بر همین اساس، مسئله این پژوهش آن است که علیرغم اهمیت تربیت دینی، نسبت به تبیین مؤلفههای تربیت دینی بر اساس اهداف ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، پژوهشی صورت نگرفته است. این پژوهش با روش تحلیلی و قیاس عملی، درصدد تبیین مؤلفههای تربیت…
« صدای معلم بر اساس ادعاهای پیشین مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز خواهان شفاف سازی و پاسخ گویی در مورد اقدامات انجام شده می باشد »
یادداشت میهمان از : مهدی توسلی/ عضو هیات امنای شهیدستان کرج
گروه استان ها و شهرستان ها/ در روزهای گذشته برخی عزل و نصب های مدیریتی در سطح مدارس در کرج انجام شده که تابع منطق مشخص و اقناعی نبوده و همچون سایر عزل و نصب ها در آموزش و پرورش دولت سیزدهم از جنس « سیاسی » است . برخی از اولیای دانش آموزان در تماس با « صدای معلم » ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت آتی مدرسه شان و…
«در آستانه آغاز دومین سال تحصیلی در دولت ابراهیم رییسی هنوز مشخص نیست که رویکردهای اصلی این دولت در حوزه آموزشی چیست؟ »
اگرچه از عمر دولت سیزدهم بیش از یک سال گذشته اما عمر وزارت وزیر آموزش و پرورش این دولت چند ماه مانده تا یکسال شود، چرا که سال گذشته تنها وزارتخانهای که وزیرش با تاخیر از مجلس رای اعتماد گرفت، وزارت آموزش و پرورش بود، چون هر دو گزینه اول و دوم ابراهیم رییسی نه تنها مورد استقبال فرهنگیان که مورد اعتماد مجلس همسو با او هم قرار نگرفت، لذا چند ماه…
«وجود چنین گفتارهای تند و رفتارهای تندتر، در استان ما که به رنگین کمان فرهنگ ها و قومیت ها و زبان ها مشهور است، نه کم سابقه که کاملاً بی سابقه است»
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در انتقاد از عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای شفاف سازی و انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
«دغدغه هر معلمی در وهله اول باید رشد دانش آموزان در تمام جنبهها باشد نه صرفا پیشرفت تحصیلی او»
لاچین آبلو / دانشجوی دکترا در برنامه ریزی درسی - فرهنگی
طی دو سال گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا، شروع سال تحصیلی جدید برای معلمان و دانشآموزان حال و هوای سالهای پیش از آن را نداشت. چرا که اکثر کلاسها به صورت مجازی برگزار میشدند و دانش آموزان و معلمان، امکان شرکت در کلاسهای درس حضوری و دیدار چهره به چهره با یکدیگر را نداشتند. اما بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۱، آن هم به صورت حضوری، شور و شوق، هیجانات و…
«برای زندگی دموکراتیک و نیکبختی اجتماعی ، ما به نهادهای فرهنگی و اجتماعی و مدنی بسیار پرکارتر با درجات بلوغ بیشتر نیازمندیم»
«دموکراسی» که ما البته 200 سال است می خواهیم ولی هنوز نداریم، سبکی از زندگی است و شیوه ای از حکمرانی است. آنچه دموکراسی به ما می دهد این است که آزادانه سخن بگوییم ولی آنچه از عهده دموکراسی برنمی آید این است که ما را از دروغ پرهیز بدهد و در ما تعهد به صداقت، و رفتار و گفتارِ صادقانه و احساس مسؤولیت به خیر و مصلحت عمومی ایجاد بکند. اکنون…