در تاریخ هر کشور، برخی رویدادها و حوادث به عنوان نقطه عطف و سرآغاز تحول فراگیر ظهور و بروز یافته و تقریباً تمامی مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به هم می ریزند.به همین دلیل چنین رویدادهایی همواره در معرض ارزیابی، اثرسنجی و آسیب شناسی نیروهای اجتماعی و مراکز علمی بوده و از زوایای متعدد روند شکل گیری و دامنه تغییرات مترتب بر آن ها مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.…
یادش به خیر در دهه شصت در نیمکتهای سه نفره مینشستیم. سمت راستم یکی از خانزادههای مشهور و هم تختی دست چپ پسر استاندار وقت زنجان بود. در آن سالها نه تبعیض خاصی بود و نه مهمتر از آن حس تبعیض! فقیر و غنی، باهوش و کمهوش، روستایی و شهری ... همه و همه زیر یک سقف در یک کلاس و در یک مدرسه تنفس میکردیم. عدالت بر باد رفته عدالت…
«آیا آنچه دانش آموزان در مناطق و مدارس مختلف و متنوع از معلمان خود فرا میگیرند به یک میزان است؟ و آیا تعمیق یافته های دانش آموزان در مدارس خاص و مدارس عادی دولتی یکسان است؟»
مرداد سال ۸۹ یادآور تایید کلیات سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی است و در حال حاضر که ۱۲ سال از عمر این سند می گذرد بسیاری از مفاد آن هنوز اجرایی نشده است! در « بند ۴ فصل دوم » سند تحول، از تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانش آموزان به صورت عادلانه و یکسان یاد شده که می بایست در همه نقاط کشور از خدماتی به صورت…
«اشتباه گرفتن نظام تعلیم و تربیت با مراکز خیریه آفتی است که گریبان تعلیم و تربیت و نسل دانش آموزی را خواهد گرفت»
من با سمت مسئول مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر با هشت سال فعالیت بدون آن که ادعای موفقیت در این جایگاه را داشته باشم از شما به عنوان متولی رسمی وزارت و سازمان می پرسم که : مگر موفقیت و توفیق غایی سازمان در همه سطوح متکی بر هماهنگی درون بخشی و همکاری بین بخشی نیست و وظیفه شما به عنوان وزیر ،مدیران کل استانی و روسای شهرستانی سازمان ،به وجود…
«چرا باید موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش در این موضوعات سکوت و سکون باشد؟»
مطابق اطلاعیههای وزارت آموزش و پرورش در کانالهای اطلاعرسانی فرهنگیان، آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از هفت منبع ذیل : ۱- آییننامه اجرایی مدارس ۲- سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ۳- برنامه درس ملی ۴- برنامه تعالی مدیریت ۵- برنامه تدبیر ۶- قانون رسیدگی به تخلفات اداری ۷- دستورالعمل مالی مدارس باید در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ برگزار میگردید اما وزارت متبوع در تاریخ ۲۴ خردادماه با اصلاح و تکمیل اطلاعیهی قبلی…
«مدیران سهمی که حتی توان اداره یک مدرسه را نداشتند صاحب پست مدیریت آموزش و پرورش شده اند!»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
در جریان بازدیدی که به منظور بررسی مسائل و مشکلات مدارس شهرستان های ابهر ، خرمدره، سلطانیه با حضور دکتر رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و حجت الاسلام آقای حسن شجاعی علی آبادی، نماینده منطقه و جمعی از مسئولین استانی و سه شهرستان از منطقه داشتند مصوباتی در پی داشت. * متعاقب این بازدید، در جلسه ای مصوباتی جهت تخصیص اعتبار و تجهیز…
نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس مورد سیل اخیر: «با توجه به اینکه تعداد زیادی خودرو و افراد غیر بومی برای گردش به دماوند و فیرزوکوه آمده بودند نمی توان آمار دقیقی از تعداد مفقودین و فوتی های ناشی از سیل اخیر ارائه کرد» بیش از ده روز است که از تمام رسانه ها و حتی پیامک گوشی اخطار داده می شود که احتمال وقوع سیلاب فراوان است و این چند روز…
« می رسد بحران و بعدش می رسد آن مرد بحران ؛ تا ز بحران باز سازد مستند های اداری ! »
باز سیل آمد، مدیران، عکس های یادگاری پاچه های غرقه در گل، بر سبیل پاچه خاری از مدیریت نداند جز همین در آب رفتن آب های راکد اما، بعد از آن آب جاری می رسد بحران و بعدش می رسد آن مرد بحران تا ز بحران باز سازد مستند های اداری یک کلیپ تازه از احساس مسئولیت خود یک دو عکس دسته جمعی شاخص مردممداری باز باران با ترانه با گهرهای فراوان…
« هر چند تلاش های پراکنده، روبنایی، ناکام و ناموزونی در برخی از دولت ها به اسم تحول یا اصلاحات در آموزش و پرورش انجام شده است اما هیچ گاه آموزش و پرورش در مقایسه با بهداشت ، اشتغال ، مسکن ، سیاست خارجی و... اولویت سیاستی و سیاسی نداشته است»
محمد باقر قالیباف در جمع ائمه جمعه سراسر کشور با گریزی به ساختار معیوب بودجه و اقدام های به اصطلاح اصلاحی مجلس یازدهم در این باره فرمودهاند: « ارقام درآمدی در بخش های مختلف نشان می دهد مشکل امروز کشور پول نیست، مشکل نبود عرضه و حکمرانی صحیح است». مطالعات مقایسه ای در حوزه تعلیم و تربیت رسمی نشان می دهند شوربختانه آموزش و پرورش ما ، همزمان با تثلیثی از مشکلات…
«تمام ایرانی ها اولاد حقیقی منند و من می خواهم نسل ایرانی چندان شود که زمین را فرا گیرد چرا باید جاهل باشند که بر اثر آبله نکوبیدن بمیرند؟»
«آبله» یکی از مرگ آورترین بیماریها بوده ، به قول دکتر پولاک پزشک ناصرالدین شاه ، «آبله یا جدری باعث مرگ و میر فراوان کودکان و در نتیجه در تقلیل جمعیت سهم اصلی و اساسی دارد». کشف ادوارد جنر یعنی مقابله با آبله، وقتی به ایران آمد مدت زیادی، جهل و خرافات مانع پیشرفت آن شد. مقابله با آبله را ابتدا پزشکان انگلیسی از استانبول آورده در تهران در سفارت انگلیس…
«نباید فراموش کرد زمانی که خشونت و خشونت ورزی در یک جامعه « عادی سازی » شده و حتی « تقدیس » شود ؛ عوارض این سندرم خانمان سوز دامن همه را فرا خواهد گرفت»
ساعت 11 صبح اول آذر سال 93، محسن خشخاشی 43 ساله در حال تدریس درس فیزیک در دبیرستان پسرانه حافظی در خیابان 45 متری بسیج شهرستان بروجرد بود که دانشآموز 15 ساله وارد کلاس شد. دانشآموز نوجوان بدون هیچ حرفی به سمت نیمکتش حرکت کرد. معلم از او خواست به دلیل غیبت غیرموجه از دفتر نامه بیاورد که پسر نوجوان به طرفش حمله ور شد و با چاقویی که همراه داشت، ضرباتی…
«نگذاریم نوظهوران فاقد بینش و دانش تعلیم و تربیت علمی ، مدارس را به مدرسه نظام و کشتارگاه اندیشه تبدیل کنند!»
و آن گاه که خواب خوش یوسف فرهنگیان در: دولت عزیز این کهن دیار تعبیر شد؛ او را به فرمانروای قلمرو فرهنگ گماردند تا بتواند: کودکان را از تجاوز بزرگسالان و معدود معلمان بیمار در امان نگه دارد و مانع موج مهاجرت نخبگان دانش آموزی به خارج از کشور ، توسعه ی علمی و فرهنگی ، عمران و آبادانی مدارس و ارتقاء کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت شود؛ اما حضور…
«باید اذعان داشت که بسیاری از مدارس ما استانداردهای لارم را ندارند و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی و ایمن سازی است و ساخت مدارس جدید را می طلبد. بسیاری از مدارس ما عمری بالای چهل و پنجاه سال دارند که اهتمام ویژه ای را در سطح ملی می خواهد»
حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
بی تردید نقش سما در کمک به صحن تعلیم وتربیت باتوجه به شرایط موجود فضاهای آموزشی منطقه ، به یاری گرفتن و پای کار آمدن دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر باشش واحد آموزشی جدید در دانشگاه در سال تحصیلی هزار و چهارصد و هزار و چهارصد و یک علاوه برشش واحدآموزشی قبلی درپایه های - ابتدایی دوره اول ودوم دخترانه و پسرانه - دوره متوسطه اول دخترانه و پسرانه و - دوره…
«در ابتدا به نظر میرسد متولیان امر به دنبال حذف کنکور و مافیای مرتبطِ با آن هستند ولی با کمی دقت میتوان دید که نه تنها معضلات فوق حذف نمیشوند بلکه با چهره ای متفاوت در سطح متوسطه دوم ظاهر خواهند شد!»
بر اساس مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور ؛ « سهم نمره سوابق تحصیلی دانش آموزان » در كنكور به شرح زير خواهد بود: * سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی * سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی * سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی *…
«اگر در نظام آموزشی و همین طور نظام سلامت روان ما ، آموزش سیستماتیک خودمراقبتی و آگاهی جنسی برای کودکان وجود داشت احتمالا با چنین مسالهای با این ابعاد مواجه نمیشدیم»
خبر تعرض یک معلم ۵۵ ساله به ١٨ دانش آموز دختر در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، خبری به غایت شوکه کننده و دهشتناک بود. اگر در نظام آموزشی و همین طور نظام سلامت روان ما ، آموزش سیستماتیک خودمراقبتی و آگاهی جنسی برای کودکان وجود داشت احتمالا با چنین مسالهای با این ابعاد مواجه نمیشدیم. خبر این اتفاق البته نکته غم انگیز دیگری هم داشت که کمتر مورد توجه قرار گرفت.…
« نمایندگان مجلس مطابق قانون اساسی و سوگندی که یاد کرده اند فقط مدافع حقوق ملت باشند »
در آستانه ی استیضاح وزیر ناکارآمد آموزش و پرورش مواردی را که ضروری می دانم تقدیم می کنم . در بدو امر آغاز می کنم سخن را با کلام نورانی از قرآن : « ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها (همانا خداوند دستور می دهد که امانت را به اهلش بسپارید.) نمایندگان محترم همان گونه که مستحضرند پیرو معرفی دو گزینه قبلی که به خاطر ناکارآمدی و نا مرتبط…
«کنکور یک روش یا تکنیک محض برای سنجش و آزمون نیست! »
مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی» در کنکور سال۱۴۰۲، فارغ از ماهیت آن، در زمان و شرایطی نامناسب و نادرست اجرا خواهد شد. کنکور فقط تکنیک محض یا روشی برای آزمون و سنجیدن نیست. کنکور یک پدیده چند ضلعی، پیچیده، چند لایه و واجد ابعادی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، روان شناختی و تربیتی است. به این آمار توجه کنید: تعداد 559 هزار و 243…
«مبنای مشارکت جویی و مشارکت پذیری نیاز به مشارکت است»
برای این که کاری صورت گیرد باید موانع انجام آن مفقود و مقتضیات انجام آن موجود باشد. مثلا اگر شما بخواهید خانه ای در جایی بسازید باید مجوزهای قانونی لازم برای ساخت بنا در آن محیط را به دست آورید و مانعی از جهات قانونی وجود نداشته باشد و مقتضای انجام آن که وجود سرمایه و نیروی کار است هم وجود داشته باشد. حال باید دید که چه موانعی در مسیر مشارکت…
«کسانی که بنر در مخالفت با تشکیل سازمان نظام معلمی بر می افراختند و آن را مورد تمسخر و کنایه قرار می دادند ؛ اکنون کجا هستند ! »
پیش از آن که بخواهم وارد بحث مربوط شوم داخل پرانتز چند جمله ای را خطاب به دولت مردان و حاکمان از باب یادآوری و تنبیه متذکر می شوم . همیشه نوشته و گفته ام زمانی که طیف به اصطلاح اصول گرا در قوه اجرایی و یا تقنینی کشور حضور ندارد فریادشان در مورد مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم بلند است که چه نشسته اید که مردم درد معیشت دارند و به…
« بیش از ۵۰ سال است که این نویسنده برجسته بیوقفه مینویسد»
در گرماگرم غروبِ عاطفه، سری به مهراد مال کرج می زنم تا در جشن امضای استاد محمود دولت آبادی شرکت کنم . پله ها را بالا و پایین کرده در طبقه پنجم این پاساژ لاکچری توقف می کنم راستش غلغله ای برپاست. باورم نمی شود که نسل جوان و نواندیش سه لاین فشرده در صف امضای جشن کتاب خبردار ایستاده باشند. گرچه این ازدحامِ حادثه بیشتر به هیجانی آنی شبیه بود…
«پژوهش های تجربی متعدد نشان می دهند که دانشکده ها و گروه های آموزشی نمی توانند هنجارها و ارزش ها و فضیلت های فرهنگی و اخلاقی علم را انتقال دهند و حتی در بسیاری زمینه ها ضد فرهنگ علمی در فضای گروه های آموزشی و دانشکده ها وجود دارد»
انجمن علمی نهاد مدرن است که همگام با گسترش فرایند مدرن شدن در جوامع شکل گرفت. در غرب از آغاز قرن هفدهم و تأسیس آکادمی لینچه در ایتالیا شروع شد و قرن هفدهم و هجدهم، دوره انجمن های علمی نامیده شدند. در ایران نیز با گسترش تجدد، انجمن های علمی نیز شکل گرفته و گسترش یافتند. بعد از تأسیس دانشگاه تهران در 1313 و گسترش دانشگاه ها در سراسر کشور، از 1320…
«آیا اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان مانند بسیاری از مقامات و مدیران احتمالا از رسانه های منتقد و مستقل می ترسد و یا آن که پاسخی برای عملکرد مدیریتی خود در برابر رسانه های مستقل و منتقد ندارد ؟»
افراط و تفریط اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچون سال های پیشین ، حجاب سنگین تری میان رسانه ها و آموزش و پرورش حائل کرده که حتی « خودی ها » هم احساس خوشایندی ندارند . جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان عصر سه شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ همان گونه که انتظار می رفت بدون حضور خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در سالن جلسات اداره کل تشکیل…
در فضای مجازی مدام کلیپ هایی دست به دست می شود که در آن ظاهرا میلیون ها جوجه چند روزه را برای تنظیم بازار مرغ زنده زنده در گور می کنند. اینکه چه کسی به انسان چنین حقی داده است که یک روز میلیون ها حیوان را در کارخانه به دنیا بیاورد و یک روز برای تنظیم بازار و موجودی حسابش آنان را زنده به گور نماید، بماند. مسئله پخش چنین کلیپ…
«قبل از هر چیز باید معیار و ملاکی منطقی ، واقع بینانه و متناسب با وظایف و مسئولیت های یک نماینده را ترسیم و تبیین کرده و برای ارزیابی کارنامه فعالیت نمایندگان در منظر عمومی قرار داد»
امروز یک نظرسنجی در فضای تلگرامی گروههای البرزی منتشر شده و در آن به عملکرد نمایندگان استان البرز سه گزینه (مطلوب،قابل دفاع و ضعیف) برچسب گردید. با توجه به سه سال فعالیت نمایندگان انقلابی به نظر می رسد می توان نقدی کارشناسی و به دور از حب و بغض های سیاسی و جناحی از کارنامه فعالیت نمایندگان را پی افکند و ضمن یادآوری نقاط ضعف نمایندگان فعلی نقاط قوتشان را تشویق…
«توسعه ایران» در گرو توسعه علوم انسانی است؛ و توسعه علوم انسانی در گرو توسعه «فرهنگ علوم انسانی» است؛ فرهنگی که «ارزش های والای انسانی» گفت و شنود، یادگیری، خردورزی، نقادی، مدارا، تساهل، تکثر، انسان گرایی، حقوق بشر، آزادی و دموکراسی را دربر می گیرد»
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران ( که وظیفه اش تأمل و تکاپو برای توسعه آموزش و برنامه درسی است) ، پرسیده اند «مسئولیت این انجمن در موقعیت کنونی چیست؟». در مقام معلم انسان شناسی و مطالعات فرهنگی، کسی که به فرهنگ علاقه دارد و از این زاویه جهان را می فهمد، می کوشم این پرسش را توضیح دهم. البته پرسش دم دستی نیست و پاسخ سرسری هم به آن نمی شود داد.…
«وضعیت انجمن اولیا و مربیان میتواند نشاندهندۀ رویکرد نظام فرهنگی و سیاسی کشور و هم چنین نظام تربیتی (وزارت آموزش و پرورش) به خانواده باشد»
ابراهیم اصلانی/ عضو هیأت تحریریه ماهنامه پیوند انجمن اولیا و مربیان
عجیب به نظر میرسد ولی واقعیت دارد؛ در مملکتی که نهادها و سازمانهای مختلف دارند به نام «خانواده» بودجههای کلان میگیرند، «انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش»، اصلیترین و مهمترین نهاد متولی «خانواده» در حال احتضار و فروپاشی است. دفتر انجمن اولیا و مربیان از فروردین 1401 مدیرکل ندارد، نیروهایش تقلیل یافته است، کتاب فروشی انجمن در حال تعطیلی است و کل انجمن در حالت سرگردانی و بلاتکلیفی به سر…
«کاش سیاستمداران ، رهبران و مدیران نظام آموزشی در سطوح گوناگون صدای معلم را بخوانند و بشنوند»
امروز برای مطلبی سایت « صدای معلم » را مرور کردم. آزادترین تریبون خبری در زمینه آموزش و پرورش است؛ تریبونی بدون حمایت مادی و حقوقی ؛ تریبونی که جمعی افراد مدنی و دلسوز و دغدغه مند و خلاق مطالب آن را تهیه می کنند. صدای معلم، صدای انتقادی است که مباحث آموزش و پرورش را به « حوزه عمومی » می آورد. دست و قلم و اندیشه پورسلیمان مدیر آن ستودنی…
«گاه با خود می اندیشم شاید در این چهل سال اخیر، در آب و و غذای این ملک ، عناصر قدرنشناسی و حسد و کینه و بدبینی و البته تن پروری و بی مصرف بودن و فقط نق زدن و دیگران را مقصر وضع و حال خود دانستن، ریخته باشند اگر از اساس بپذیریم چنین عنصری اصلا هست که فراوانی چنین ویژگیها و رفتارهایی را در اطرافم به طرز خفقان آوری زیاد می بینم و تجربه می کنم»
تو را با هنر گوهر است و خرد/ روانت همی از تو رامش برد ۱. غروب یکی از آغازین روزهای تابستان ۱۴۰۱ است. نغمه ی دلکش تصنیف مشهور و ماندگار «تو ای پری کجایی (سرگشته)» با صدای نخستین فردی که آن را اجرا کرد، حسین قوامی، در کوچه پیچیده است و گوش هوش می رباید. شعر این ترانه از امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) و ملودی و آهنگ آن در دستگاه همایون…
«در تجمعات اعتراضی از قلم نباید استفاده ابزاری کرد. اگر نمی نویسیم، شایسته نیست آن را بالای سر ببریم و در سایه اش پناه بگیریم»
یک عمری را تموم کن/ کاغذ و قلم حروم کن کتاب که شد بریز دور/ سوخت تون حموم کن قلم و دوات، گشنه ی لات/ به خدا دلم می سوزه برات! نوشتن شبیه جان کندن است مثل شعر گفتن. درست مثل حافظ که هفتصد سال آزگار است گاه و بیگاه دور آتشی که او برافروخته است جمع می شویم و خودمان را گرم می کنیم. در طول تاریخ، نوشتن کار ساده ای نبوده است ؛…
«هر چند که کاری از دستم بر نمی آید اما بی تفاوت و بی احساس از کنار این صحنه ها نمی گذرم»
چرا کسی متوجه به هدر رفتن عمر مفید فرزندان این مرز و بوم و ذره ذره آب شدن آنان به بهانه گذراندن دوران عاطل و باطل دانش آموزی و دانشجویی و باختن عمر مفید جوانی آنان نیست ؟ چرا مافیای کنکور ، مثل زالو به جان نوجوانان و جوانان و خانواده های آنان افتاده ، رهایشان نمیکند ؟! از همین اول بحثم روشنگری نمایم که من خود ، یک معلم ام و…
«هر که آمد وعده تدبیر در اوضاع داد ؛ رفت و دیدیم او ز قبلی بود بی تدبیرتر»
در غبار آه من گردیده بی تاثیرتر گم شده احساس من در خاک دامنگیرتر روزها با سوزها بگذشت و شب ها در هراس روزها دلگیر بودند و شبان دلگیرتر نسل های تازه تر از راه تا می آمدند یک به یک بودند از آن یک به سالی پیرتر وقت تعمیر جهان ها صد جهان تعمیر شد وقت تعمیر جهان ما شد اما دیرتر در عبوس خویشتن بنشسته از بهر چه ای؟یک جهان…
«انگار همه چیز ما به هم مشروط و مربوط است؛ معلم اگر بخواهد با روش های خلاقیت محور، بچه ها را آموزش دهد، مدیر مدرسه شاکی می شود. مدیر مدرسه اگر بخواهد مدرسه را به محلی برای زندگی کردن بدل کند، اولیا شاکی می شوند، وزارتخانه اگر بخواهد نظارت و مدیریتی متفاوت بکند، نظام شاکی می شود»
به نام کمک ،دارند توی مملکت حکومت می کنند. در هیئت کمک درسی، کمک آموزشی، آمادگی کنکور و همه جور جلو آمده اند. خودشان بهتر از همه می دانند که در آن طرف کوی کنکور خبری نیست. می دانند که قبولی در کنکور یعنی اضافه کردن به آمار بیکاران تحصیل کرده. می دانند که بچه ها اگر علاقه و حوصله درس خواندن داشته باشند، همان کتاب های مدرسه برایشان کافیست. می دانند…
«آنهایی که معلمان را به قانون مندی و صبر دعوت میکردند، چرا اکنون روزه سکوت گرفتهاند؟ چگونه است که معلمان حتی برای اعتراض به عدم پایبندی دولت و مجلس به قانون، مورد هجمه و تخطئه سداوصیما (س-ص) و برخی قلم بهمزدها قرار میگیرند اما در زمان تخلف دولت و مجلس، به سادگی از کنار آن عبور میکنند!»
لایحه رتبهبندی معلمان در تاریخ بیستوسوم اسفند ۱۴۰۰ با تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شد. بر اساس این قانون، وزارت آموزش و پرورش و دولت، حداکثر سه ماه فرصت داشتند تا نگارش آییننامه اجرایی این قانون را نوشته، در دولت مطرح و تصویب کنند. بیست و سوم خرداد ۱۴۰۱، آخرین فرصت وزارت و دولت بود که متاسفانه تا کنون این آییننامه از طرف دولت به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ…
« آقای ابراهیمی ! در این 6 ماه چه کرده اید ؟ آیا از گفت و شنود و رو به رو شدن با رسانه های مستقل و منتقد می ترسید ؟! »
گروه استان ها و شهرستان ها/ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش 14 بهمن 1400 در حکمی « محمدرضا ابراهیمی گندمانی» را به سمت مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اصفهان منصوب کرد. ابراهیمی دارای سوابقی همچون تدریس در مدارس ادیب و استعدادهای درخشان شهید اژهای و مدیریت آموزش و پرورش ناحیههای سه و چهار شهر اصفهان است. آن چه در زیر می آید ، نگاهی انتقادی به عملکرد تقریبا شش ماهه…
سخنی با وزیر آموزش و پرورش ؛
حسین صالحی / رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدسه یار شهرستان ابهر
حرف برای گفتن بسیار است و من به عنوان فعال اجتماعی و مسئول مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر سعی می کنم که این حرف ها را در گفتارهایی موجز خدمت شما بزرگوار تقدیم دارم . جناب وزیر آموزش و پرورش اگر در قانون اساسی امر آموزش و پرورش آن چنان مهم تلقی شده است که دولت به عنوان متولی مستقیم آن وظیفه یافته است تا هزینه های مربوط به تعلیم…
«در سال های اخیر نظام ارزیابی هم در معلمان و هم در دانش آموزان با کاستی های شدیدی روبه رو بوده است و در این رابطه پیشنهاد می گردد تا در راستای تمرکز زدایی و برون سپاری در آموزش و پرورش نهادی مستقل از سیستم اداری ، این وظیفه را بر عهده گیرد»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
برون سپاری راهبردی است که استفاده از آن در سازمان ها هر روز دامنه وسیع تری پیدا می کند. اصطلاح خصوصی سازی یا برون سپاری به انتقال فعالیت های غیر راهبردی سازمان از بخش دولتی به بخش غیر دولتی اطلاق می شود .در ایران، با توجه به سیاست های کلان دولتی و تحولات پیش روی سازمان ها در راستای برون سپاری فعالیت ها، اجرای خصوصی سازی و کوچک سازی بخش دولتی…
«یادگیری به سبک کنکوری و تلاش برای مهارت تستزدن، دانشآموزان را تکبعدی تربیت میکند و از یادگیری سایر مهارتهای زندگی دور میکند»
حسین معافی/ دانشآموخته دکتری برنامهریزی درسی- مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک
یکی از مشکلات آموزشی کشور و عدم دست یابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مسئله کنکور ، مؤسسات کنکوری و آزمونهای ورودی مدارس خاص هستند که بهجای یادگیری معنیدار و عمیق مطالب، مهارتهای تستزنی و راههای میانبر را به دانشآموزان نشان میدهند. کنکور فقط به حیطه دانشی آن هم در سطوح پایین یادگیری و حفظیات تمرکز دارد و دانشآموزان را از پرداختن به سایر حیطههای مهارتی و نگرشی…
«مهمترین چالش پیش روی مدیران مدارس مسئله پارادوکسیکال ثبت نام می باشد. مسئولین بالادستی برای خودشیرینی و کسب وجهه در افکار عمومی مدیران خود را در پیش اولیا ذبح می نمایند! »
این روزها در شرایط نامساعد اقتصادی کشور، مدیران مدارس عادی دولتی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. مدیریت در مدرسه ای سراسر مشکل (با دانش آموز و دبیران الک شده) با جیب خالی هنر شیرزنان و بزرگ مردانی است که همواره از چهارسوق و چهارطاق مربع اولیا، دانش آموزان، همکاران و ادارات تحت فشارهای بی امان و خرد کننده می باشند . مشکلات عمومی مدارس دولتی : -…
آموزش و پرورش ما دههها سعی کرد دانشآموزان را به رعایت حجاب و پوشش اسلامی ترغیب کند و در پایان چیزی که مشاهده کرد رقص و آواز دستهجمعی دانشآموزان در حیات مدرسه با آهنگهای «ساسی مانکن» بود
طی دهههای گذشته، گفتمان حاکم بر عرصهٔ آموزش و فرهنگ و هنر و رسانه به هر میزان که تلاش کرد تا با ساخت برنامهها و نوشتن کتب درسی که در آنها به ظاهر و پوشش و دین و اخلاقیات و آرمانهای بزرگ، توجه کرده و نسلهای جدید و نوجوانان را در جهانِ دلخواه خود پرورش دهد، با واکنش منفی این نسل مواجه شد. آموزش و پرورش ما دههها سعی کرد دانشآموزان…
«به دلیل بی توجهی به تجربیات گذشته ، رتبه بندی نیز به زودی به سرنوشت طرح تقسیم معلمان به رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی دچار خواهد شد . بررسی انتقادی چرایی ناکامی تجربیات پیشین مانند قانون مدیریت خدمات کشوری و .... می توانست رتبه بندی را به سرنوشت امروزی تبدیل نکند»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
« قانون رتبه بندی معلمان » مدت هاست تصویب و به دولت ابلاغ شده است و باید اجرا گردد . مقدمات اجرای قانون رتبه بندی در حال انجام است ولی قانون فعلی و آئین نامه آن با یک دهه انتظار جامعه معلمان متفاوت است . معلمان انتظار داشتند که با تصویب رتبه بندی تحول اساسی در میزان حقوق آن ها به وجود آید و عدالت مطلوب آنها تا حدی به نتیجه برسد.…