رفتارهای مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان و مدیر آموزش و پرورش ابهر در آستانه بازگشایی مدارس جز بر محور لجاجت نیست آنجا که معتقدند آنچه که ما می گوییم و ما انتخاب می کنیم برمدار حق مطلق است و دیگر هیچ و منتقدان و مخالفان عرصه مدیریت ما باید بدانند هرکس با ما در افتاد برافتاد و ما مصداق کامل حقیقت نابیم. آقای مدیر! این ره که تو می…
«صدای معلم آمریکایی با حقوق ماهانه ۴۵۰۰ دلار در سداوصیمای ایران از فاصله چند هزار کیلومتری شنیده میشود اما صدای معلمان ایرانی با حقوق ۲۵۰ دلار در فاصله چند صد متری، خیر! »
امروز دو مطلب دردآور از دو همکار فرهنگی دلسوخته در حوزه آموزش و پرورش مطالعه کردم. اولین مطلب از دکتر « مزبان حبیبی » فعال صنفی شیرازی و دیگری از « استاد تقی لو » از بازنشستگان نجیب زنجانی. خوانش این دو مطلب صنفی در کنار هم و نوع انعکاس آن در صدا و سیمای میلی روح و روان هر آزاداندیشی را جریحه دار کرده و حکایت از برخوردهای دوگانه با مسائل…
« آن چه قرار بود بشود و آن چه شد ! »
معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی
الف) دیباچه ۱. از تاریخ ۲۶/مرداد/۱۴۰۰ و شروع به کار سامانه ی rtb.medu.ir موسوم به سامانه ی رتبه بندی معلمان، برخی مدیران مدارس در گروههای دبیران در فضای شاد اقدام به ارسال مطالبی جهت راهنمایی همکاران برای تهیه، تکمیل، و بارگذاری مستندات مورد نیاز برای آنچه وزارت آموزش و پرورش «رتبه بندی» نامیده است، نموده اند. آین اقدامات و ترغیب همکاران به مراجعه به سایت و انجام تکالیف محوله در حالی…
آقای مدیر کل ! خوب شدن حال آموزش و پرورش و به تبع آن جامعه ، شرایطی دارد . این کار با شعار و سخنرانی حاصل نمی شود!
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش، یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان عصر روز پانزدهم شهریور ماه 1401 با حضور سیدرضا مرتضوی، استاندار و رئیس شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، احمدی فرماندار، طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان و سایر اعضا در سالن جلسات این اداره کل برگزار…
«جایگاه تفکر انتقادی، پرسش گری، پاسخ گویی و مهمتر از همه مسئولیت پذیری در نظام تعلیم و تربیت ما (از پیش دبستانی گرفته تا کلاس های دکتری دانشگاه) دقیقا کجاست؟»
پرده اول: املای برخی از کلمات ناخوداگاه بین اکثریت مردم غلط نوشته شده و در فرهنگ عامه به آن « غلط مصطلح » می گوییم. جالب است بدانیم به عنوان نمونه ، مطالبی که در سريال تراژیک و n قسمتی رتبه بندی بین معلم ها و اساتید دانشگاه رد و بدل می شود بیش از ۷۰ درصد کاربران کلمه بارگذاری را سهوا و یا به اشتباه بارگزاری و سپاسگزار را سپاسگذار می…
«کاش فعالان رسانه ای این مجتمع آموزشی و ۴۳ مجتمع دیگر آموزشی با شرایط مشابه بوتراب در سراسر کشور را نیز مانند مدرسه « بادام شیرین » می دیدند و این مطالبه را به روز میکردند که تمام مدارس کشور باید از این امکانات برخوردار باشد و سهم همه دانش آموزان ما چشیدن طعم این مدارس است»
حتما یادتان هست ، بهمن ماه سال گذشته بود که سیل جنوب کرمان را فراگرفته بود . نوری به همراه رئیس سازمان نوسازی کشور برای بازدید از مدارسی که گرفتار سیل شده بودند به این استان سفر کردند . آن سفر آغازی بود تا رخشانی مهر شناخته شود . تا آن روز شاید کمتر کسی نام او را شنیده بود و میدانست رئیس سازمان نوسازی یکی از معاونان وزیر است .…
«نکته نگران کننده این است که حجم چالش ها و نیز هم افزایی شکاف های موجود ، توان بالقوه و بالفعل آموزش و پرورش را کم کرده و نهایتا ناکارآمدی این سیستم را به دنبال خواهد داشت ؛ موضوعی که با توجه به حجم و عمق مطالبات و پرسش های بی پاسخ دور از ذهن نیست»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
در یادداشت گذشته ( این جا ) دو گونه پاسخ گویی را برای حاکمیت بر شمردیم. پاسخ گویی سازمانی و پاسخ گویی مدنی. در پاسخ گویی سازمانی هر بخش از حاکمیت خود را در مقابل مافوق سازمانی پاسخ گو می داند.در واقع این نوع پاسخ گویی بیشتر ناظر به ارائه کارکرد دستگاه به بخشهای مافوق حاکمیتی است اما در پاسخ گویی مدنی ، حاکمیت در مقابل مردم باید پاسخ گوی عملکرد خویش…
«لطفاً نقشه راه برنامههایی که برای بهبود این نظام رتبهبندی دارید را هم زمان منتشر و تشریح کنید، چراکه طرح فعلی ناکافی و نگران کننده است»
پس از سالها کشاکش به نظر میآید قطار رتبهبندی به مرحله جدیدی وارد شده است، این در حالی است که بعید میدانم معلمی به یاد بیاورد که دیدگاهش را در این باره شنیده باشند ؛ حداقل من با تجربه کار در دانشگاه فرهنگیان، مدارس، پژوهشکدهها و... فراخوانی برای گردآوری دیدگاه معلمان ندیدهام . فقدان مشارکت مستقیم معلمان بهعنوان افرادی که تجربیات ملموسی از فضاهای آموزشی دارند منجر به این شده هر دستورالعمل…
«آنچه مسلم است اینست که تاکنون وزارت آموزش و پرورش فاقد «مدیریت یکپارچه و واحد » به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش بوده و معاونت های وزارت مذکور با تصمیم سازی های جزیره ای نسبت به جلب مشارکت سایردستگاه ها و سازمان ها ازطریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری، اقدام نموده اند»
بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که محور اصلی توسعه بر پایه «مشارکت » و «آموزش و پرورش » استوار است. به باور آنان، ضرورت تقویت دو عنصر مذکور، می باید همواره در سیاستگذاریهای کلان اجتماعی و اقتصادی، مدنظر دولتمردان و برنامه ریزان قرارگیرد. علی رغم اینکه مدارس در جوامع قرار دارند، اما اغلب مانند جزایری هستند که هیچ پل ارتباطی به سرزمین اصلی ندارند. خانوادهها در محلهها زندگی میکنند،…
«اگر چه قانون رتبه بندی معلمان سال هاست بر سندان کاذب اداری ـ سیاسی چکش می خورد، اما اجرای آن در شرایط فعلی، در خور معلمان آسیب دیده نیست زیرا که معلمی آن جایگاه گذشته خویش را از دست داده است. وابسته نگاه داشتن معلم به معاش، روی دیگری نیز دارد و آن رویگردانی از کارکردهای اصیل و حرفه ای معلمی است. چشم اندازی که متأسفانه آینده را مبهم و تار می نمایاند»
سرانجام پس از سالهای متمادی، آئین نامه اجرایی قانون بحث برانگیز رتبه بندی معلمان ابلاغ و رسماً وارد مرحله اجرایی شد. این قانون که در میدان عمل به یکی از دستاویزهای ــ گاه سیاسی ـ دولتهای چندین سال اخیر تبدیل شده بود، بارها میان منازعه قوای مقننه و مجریه بزک شد و تحت منّت و حاتم بخشی این قوا جرح و تعدیل فراوان یافت. گویی ارتقاء منزلت شغلی و اقتصادی معلمان، عطیّه…
«فکر نکن این فقط حکومتها هستند که آدم ها را می سازند، نه اتفاقاً این آدم ها هستند که حکومتها را می سازند»
رفیق! تو فکر می کنی اگر بیایی خارج، حالت خوب می شود؟ به والله قسم نه! نمی شود. من این قدر ایرانی حال خراب در همین خارج دیده ام که نگو و نپرس. آنها حال خرابشان را با خود به همه جا می برند؛ آنها دلشوره ها و ترس ها و اضطراب ها و بکن ها و نکن ها و بگیرها و ببندها و دروغ ها و فریب ها و تنگ نظری…
«مدارس و دانشگاه ها در حالی بازگشایی می شوند که رشته های علوم انسانی به دلایل زیر با کمبود تقاضا مواجه اند و این مسئله جامعه را از علوم انسانی مُدرن و پُست مُدرن بی بهره می کند و منجر به عقب ماندگی بیشتر فرهنگی - اجتماعی و علمی می گردد!»
مدارس و دانشگاه ها در حالی بازگشایی می شوند که رشته های علوم انسانی به دلایل زیر با کمبود تقاضا مواجه اند و این مسئله جامعه را از علوم انسانی مُدرن و پُست مُدرن بی بهره می کند و منجر به عقب ماندگی بیشتر فرهنگی - اجتماعی و علمی می گردد! 1- فارغ التحصیلان علوم انسانی فاقد شغل با درآمد مکفی هستند. مهمترین دستگاه ها برای استخدام فارغ التحصیلان علوم انسانی ،…
فراوانی موانع فیزیکی در خیابانها برای کنترل خودروها و در میان آنها «سرعتگیر»، عینیترین نمود بحران «اقناع» در حکومت و «قانونگریزی» در جامعه است
1- متخصصان علوم تربیتی، در فرایند تعلیم و تربیت، بر اهمیت یادگیری و تمرین توانایی «نه»گفتن بسیار تأکید میورزند. بدون تردید، این توانایی یکی از نشانههای سلامت روان و یکی از مهارتهای لازم برای زندگی موفق است. هر فردی ممکن است در زندگی اجتماعی با خواستههای نامطلوب، غیرمنطقی یا غیراخلاقی روبهرو شود، به همین دلیل ضروری است از مهارت گفتنِ «نه» برخوردار باشد تا در برابر آنچه نمیپسندد، تسلیم نشود و…
«آیا این مدیران از یک چارچوب نظری مستحکمی برخوردارند که با ادغام علم و تجربه، حوزه سرپرستی خود را به نحو مناسب و مطلوب اداره کنند؟»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه شهرستان ابهر
بدون مجامله و مجادله ، وزارت آموزش و پرورش برای محقق ساختن اهداف قانون گذار در قانون اساسی و قوانین موضوع می باشد که این امر را با تهیه دستور العمل ها و آیین نامه هایی، اجرایی می کند و مدیران استانی و شهرستانی موظف می باشند که این آیین نامه ها را بومی کرده و به اجراء بگذارند حال اگر وزارت به و ظیفه خود عمل کند و آیین نامه…
نگاهی به برنامه " بازتاب " صدا و سیما و عملکرد پرسش برانگیز مسئولان اداره کل آموزش و پرورش فارس ؛
از تیمور لنگ سوال کردند چگونه امنیتی در کشور پهناور خود ایجاد نمودی،که وقتی زنی با طبقی از جواهرات طول کشور را طی می کند، کسی به او تعرض نکرده و جسارتی نمی کند؟ درجواب جمله کوتاه ولی با تأملی می گوید: در هر شهری که دزدی دیدم گردن داروغه را زدم چون یا دزد و داروغه همدست بوده اند یا داروغه در خواب.(برگرفته از کتاب منم تیمور جهانگشا ) برنامه…
بیایید علیه «فضیلت بیسوادی» ایستادگی کنیم، از گویندگان و نویسندگان «منبع» طلبکرده و غلطهای گفتاری و نوشتاریشان را تصحیح کنیم؛ بیایید «تن ندهیم» به هر چه «عادی» میشود
در راهروی هواپیما پیش میروم تا به صندلیام برسم. جلوی من یک خانم عرب دنبال صندلیاش میگردد. مهماندار صندلیاش را به او نشان میدهد و میگوید: «اجلس!» به مهماندار هواپیما میگویم که ایشان خانم هستند و به جای اجلس باید بگوید «اجلسی»، مهماندار با بیاعتنایی میگوید: «خوب! اجلسی!» که یعنی « چه فرقی میکند حالا؟!» من با خودم فکر میکنم وقتی بیشترین مسافران خارجی پروازهای مشهد عرب هستند نباید این شرکتهای هواپیمایی…
«حاصل اینکه پس از چهل و هفت سال تدریس از آموزگاری تا استادی فعلا از مال دنیا، یک پول درآمد ندارم و با فروشِ کتاب و درآمدِ مختصری از حقِ تألیف که کتابفروشان میپردازند این سهساله را با تشویش و سختیِ معیشت در این گرانی سرسامآور به سر بردهام تا بعد چه بلایی به سرم بیاید...»
در کانالی [به نام] دکتر شفیعی کدکنی خاطره ای از زندگی و دوران تنگدستی دکتر پرویز ناتل خانلری از زبان خود ایشان منتشر شده است. خاطره ای که با توجه به اخبار سالها و ماههای اخیر در مورد مفاسد اقتصادی مرتبط با برخی مسئولین جای تامل بیشتری دارد . دکتر پرویز ناتل خانلری از اولین کسانی بود که در ایران موفق به اخذ مدرک دکترای ادبیات فارسی شد. خانلری از ادبا و…
« دل نوشته ای از یک معلم دل شکسته خطاب به مسئولان نامسئول ! »
روزانه نام وزارت آموزش و پرورش لغلغه زبان ماست . به عنوان یک مدرس ۲۷ سال سابقه که جوانی ام را به پای این اداره گذاشته ام می خواهم خاطره چند ساعت حضورم را در وزارت آموزش و پرورش (بخوانید وزارت....و.....) را بیان کنم. اواخر مرداد ماه امسال برای پیگیری عدم انتقالم (با 27 سال سابقه و بالاترین امتیاز استان زنجان) شب ساعت 1 با یکی از دوستانم به سمت پایتخت…
«داشتن رفتار اصيل و درون زا و اجتناب از افكار عاريتی برای حفظ اتوريته وزارت آموزش و پرورش بسيار ضروري است»
دكتر احد نويدی/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
بيش از يك سال از دوره دولت سيزدهم سپري شده است و در طول اين يك سال وزير محترم آموزش و پرورش كاري فراتر عزل و نصبها و مسافرت به استان ها انجام نداده است. شايسته است به وزير آموزش و پرورش كمك شود تا سهم بيمها كاهش و سهم اميدها افزايش يابد. با اين هدف، به وزير محترم آموزش و پرورش توصيه ميشود: 1) در سخنراني و مسافرت به استانها را…
«چگونه می توان باور به مردمی سازی آموزش و پرورش داشت درحالی که بسترهای لازم را نه تنها آماده نمی کنید بلکه به باور ناظران آگاه این حوزه، درهای آن را چند قفله کردید ؟ چگونه دم از مردمی سازی می زنید در حالی که از دعوت یک رسانه ی فعال در حوزه تعلیم و تربیت سرباز می زنید !»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه شهرستان ابهر
سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با شعار « آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول و تحول آفرین، پیشران ایران قوی » از بیست و نهم تاسی و یکم مرداد ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد . در این اجلاس یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بر اجرایی سازی سند تحول بنیادین، محور تمامی برنامه های آموزش و پرورش مردمی سازی آموزش و پرورش ،ارتقای…
«آموزش و پرورش ایران نشان در تامین هر دو شکل عدالت افقی و عمودی ناکام بوده است .به این معنا ، مدارس دولتی حتی در شهرهای بزرگ نیز فاقد استانداردهای لازم هستند و آموزش مبنی بر نیازهای متفاوت دانش آموزان وجود ندارد»
سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
هر سال پس از اعلام نتایج کنکور و تعداد رو به افزایش برگزیدگان برتر از میان دانش آموزان مدارس غیردولتی و خاص ، واکنش های فراوانی به وجود می آید. در فصل تابستان نیز به دلیل ثبت نام دانش آموزان و دریافت پول از طرف مدارس موج مخالفتی به وجود می آمد که در سال های اخیر کمرنگ شده است . وزیر فعلی آموزش و پرورش نیز با صراحت پولی شدن آموزش…
«چرا باید دانش آموزی که در امتحانی خطا و تقلب می کند تمام امتحانات قبل و بعد تقلبش صفر منظور گردد؟»
جستارگشایی خرداد ۱۴۰۱ مسئول حوزه اجرایی امتحانات نهایی شهیدستان کرج هستم. قبل از شروع امتحانات روزانه ۵ دقیقه با بچه ها چاق سلامتی کرده و اهم آئین نامه امتحانات نهایی را متذکر می شوم تا اگر احیانا کسی گوشی، وسایل الکترونیکی، یادداشت و...همراه داشت مجاب به تحویلش گردد. با همین روال کج دار و مریز می رسیم به اواخر امتحانات. حوالی ساعت ۹ مراجعه کننده ای سمج دارم . مجبورا با…
«تجربه مدیریتی زیسته، خاصه در سی سال گذشته نشان می دهد تشکیل این اجلاسیه ها با کمیسیون های به اصطلاح تخصصی ، با عناوینی رنگ و لعاب دار و عاریت گرفته از کلیدواژه های سند تحول آورده ای برای معلمان به همراه نخواهد داشت اگرچه ممکن است برای عدهای نان داشته باشد اما مطمئن باشید برای آموزش و پرورش آب ندارد !»
با مروری تند و گذرا در سخنان ابراهیم رییسی در افتتاحیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور ، دوباره به همان کلید واژه هایی بر می خوریم که با گذشت چهل سال از عمر انقلاب ، از مرز وعظ و خطابه، توصیه و تذکیر فراتر نرفته اند و جایشان در میدان عمل، سخت خالی است! شاخص های عملکردی در آموزش و پرورش نشان از روند صعودی…
«تصمیم گیران و اغلب افراد جامعه در هر جایگاهی هیچ گاه توجه چندانی به توصیهها یا اخطارهای اهل خرد نخواهند داشت و این قشری که همواره در اقلیت است را منفعل میسازند و در نهایت با تجربههای تلخ و مصیبتهایی روبه رو میشوند که متحمل بوده و اخطار آن داده شده بود»
یکی از هزاران رنجی که بر اهل خرد و افراد آگاه مترتب است، پیشبینی و نظارهٔ مصیبتهاست. مصیبتهایی که ناشی از جهل و ساده لوحیِ جامعه ایست که مدام نسبت به مصلحان و اقلیت آگاه و اندیشمندان بیتفاوت است. به قول شاعر هنگامی که فرد آگاه و اهل خرد به خود میگوید: « در درون شهر کوران دردها دارم ز بينايی » . بی توجهی جامعه به اهل خرد و دلسوزانِ آگاه،…
«جامه صدارت را اگر لایق خود می دانید چاره ای بیندیشید . به ناصحان و نقادان منصف این جایگاه بهاء دهید! »
حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
جناب وزیر در مطلب پیشین ( این جا ) به دخالت های نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران و بالطبع آن جدا شدن عملی مدیریت از سیستم آموزشی و زیر بلیط نماینده رفتن آن نکاتی را اشاره کردم . در این بخش می خواهم با اشاره به ضرورت ساماندهی ساختار سیستم در شهرستان ها و شهرهایی چون ابهر مطالبی را خدمتتان عرضه بدارم . جناب وزیر همان گونه که مستحضرید همه پویایی…
«مسئول ستادی بسیج دانشگاه فرهنگیان باید همانند سایر دانشگاه ها و با احترام به دانشجو معلمان فرهیخته یا حداقل فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان از بین ایشان انتخاب شود»
رضا علیزاده / معلم - فارغ التحصیل و مشاور سابق دانشجویی ، فرهنگی رئیس دانشگاه فرهنگیان
یکی از ارکان مقدس و پایه های انقلابی دانشگاه در کشور ما که به نوعی و به اصطلاح عامیانه پاتوق بچه های ولایی و ارزشی است ، واحد بسیج دانشجویی میباشد . این محل مقدس که به نوعی حافظ آرمان های انقلاب و مجری دستورات رهبر معظم انقلاب است در دانشگاه حاکمیتی و ماموریت گرا یعنی « دانشگاه فرهنگیان » از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است . من هم به…
« یک معلم در نرم استاندارد یونسکو و اشل جهانی، سعی در تربیت شهروند قرن 21 دارد نه تربیت شهرنشین قرون وسطی !»
جستارگشایی: در سريال معلم دهكده ؛ نامزد معلم ازش ميپرسه شما كه قاضی بوديد چرا رها كرديد و معلم شديد؟ در این کشورها سرمایه گذاری روی آموزش و پرورش به مثابه بر باد دادن بودجه تلقی می شود و آموزش و پرورش هرگز در اولویت دولتها و نظامات مستقر نیست. ايشون جواب ميدن:چون وقتی به مراجعينم و مجرمينی كه پيش من می آمدند دقيق می شدم می ديدم كه اونها كسانی هستند…
«پاپایی ها ، جدایی ها و... رفتند . بابایی ها هم پس از مدتی خواهند رفت . آن چه می ماند « صدای واقعی و سرافراز معلمان » است »
سوم مرداد 1394 . بنا بر دعوتی که مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش انجام می داد مطابق روال همیشگی عازم دفتر وزیر آموزش و پرورش شدم . این نشست قرار بود با حضور علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش و اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی و با موضوع تفاهم نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان زندانها و اقدامات…
«بیمه آتیهساز حافظ برای بیماران خاص دفترچههایی صادر میکرد که شرایط ویژهای برای آنها در نظر گرفته میشد هم هزینههای درمان زودتر پرداخت میشد و هم داروهای غیر بیمهای را بدون سقف و تمام و کمال پرداخت میکردند ولی در بیمه دانا چنین فرایندی وجود ندارد»
بیشتر افراد جامعه بیمه تکمیلی درمان را برای بیماریهای خاص و صعبالعلاج انتخاب و هزینههای آن را پرداخت میکنند تا در روزهای سخت، درد کمتری بابت هزینههای سنگین درمان داشته باشند. بیماریهای سرطان، MS ، EB ، هموفیلی، تالاسمی و نارساییهای کلیه از شایعترین بیماریهای خاص هستند که متأسفانه به علت شرایط نامناسب زیست محیطی روزبهروز در حال گسترش هستند. سالیانه هزینههای زیادی در کشور صرف درمان بیماران خاص میشود…
«دغدغه معیشت همه اینها را به حاشیه می برد و اجازه نمی دهد معلمان زمان و فکر خود را به توسعه حرفه ای شان اختصاص دهند»
آسیه آل مراد/ دانش آموخته برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس
کیفیت عمل معلمان به طور مستقیم بر زندگی تک تک ما اثرگذار است. همه ما آن زمان که تشنه یادگیری بوده ایم، مسیر آموختن را با همراهی معلمان آغاز کرده ایم. توانمندی معلمان به خوبی مسیر رشد و یادگیری را تسهیل می کند و ناکارآمدی آنان خسارت های جبران ناپذیری بر آینده مان تحمیل می کند. با اینکه این اثرگذاری این اندازه مهم و آشکار است، چرا برای برخورداری از معلمان توانمندتر،…
«عملکرد ریاست سازمان منصوب جنابعالی در طول کمتر از یک سال نشان داد این کاره نیستند ؛ چرا که ایشان نه مقبولیتی در بین مجموعه دارند، نه سواد مدیریت این حوزه تخصصی را و نه وزنی در میان شورای معاونان»
" وقتی «سایه»ی آدم های «کوچک» در حال «بلند» شدن است؛ به یقین «غروب آفتابِ» در آن سرزمین، راباید به نظاره نشست" . آقای وزیر آموزش و پرورش استثنایی روزی از سازمان های اقماری وزارت آموزش و پرورش محسوب می شد که روسای آن در میان شورای معاونان مطرح و دارای وزن بودند ضمن این که از نشانه های توسعه یافتگی آموزش و پرورش در تمام دنیا، نوع نگاه آن به…
«در شهرستان های ابهر و خرمدره مدیران محقق و پژوهشگر حذف و به جای آنها افرادی که بیشتر می توان از آنها تحت عنوان مداح و نوحه گر ،مدیران سهمی ناشی از قهر و قهربازی و ظاهرساز نام برد استفاده می شود و از این روست که تلاطمی در این سطح و در مهمترین آزمون کشوری رخ می دهد»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
جناب وزیر اگر قانون گذار برای ارکان ساختاری نظام ، استقلال در نظر گرفته و آنها را از دخالت در امور یکدیگر بر حذر داشته است نه از آن جهت بوده که هر کسی راه خودرا برود بلکه از تسلط نگرش های منبعث از تعریف وظایف جلوگیری کند. یعنی اگر قانون گذار با این عنوان که دولت و وزارت خانه های آن مستقل از دستگاه قضاییه و یا مقننه است استقلالی برای…
«دریغ از تاثیر این همه دانشگاه و امکانات در تولید کیفی علم، حل مشکلات هوا، آب و انرژی و بهداشت و افزایش تولیدات صنعتی ملی. دانشگاه های ما صد ساله شده اند. ولی تاکنون 10 مسئله اساسی مملکت را حل نکرده اند»
چندین دهه است که جوانان این سرزمین هر سال در آزمونی سخت و نفسگیر به نام کنکور شرکت می کنند تا توان علمی و شاید شانس خود را برای ورود به دانشگاههای ملی بیازمایند. با توجه به محدودیتهای برخی رشتهها (به ویژه رشته های پزشکی)، شرایط اقتصادی و اجتماعی برخی مشاغل در جامعه ایران و در سطح بین المللی و مدیریت بی نقص مافیای کنکور، رقابت بسیار فشرده ای در کنکور…
گروه اخبار/ به تازگی 69 نفر از نمایندگان طرحی را به ریاست مجلس ارائه داده اند که بر اساس آن صلاحیت اعطای مجوز مشاوره روان شناسی که اکنون در اختیار نظام روانشناسی و مشاوره کشور است در اختیار حوزه های علمیه قرار بگیرد . « صدای معلم » نخستین و تنها رسانه ای بود که در حوزه آموزش و پرورش به آن واکنش نشان داد . ( این جا ) این رسانه…
«با وجود چنین ساز و کار معیوب و سم مهلک رقابت چه بسا نظام آموزشی ایران دچار خلاء هویت و معنا شود ...به کجا می رویم !»
« ما نمی توانیم وضعیت ناآگاهی را بپذیریم یعنی وضعیتی که همه در آن زندگی می کنیم . شاید همین امر باعث تمایل قدیمی و پایدار ما به باور نیرویی قدرتمند باشد که تمام جوانب زندگی مان را کنترل می کند ... » سواد روایت اچ پورتر ابوت تازه و پس از پشت سر گذاشتن دو سال تحصیل شبانه روزی در مراکز تربیت معلم و آن هم در فضای پر لعاب و…
گروه استان ها و شهرستان ها/ « مهدی خوشکباری » دارای مدرک دانشجوی دکتری کامپیوتر و ۱۴ سال سابقه شاغل در مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در نامه ای که برای « صدای معلم » ارسال کرده از رفتارهای سلیقه ای و خارج از قانون « سجاد سیاح » «سرپرست دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات» انتقاد کرده است . خوشکباری به « صدای معلم » می گوید : « برخی از…
«خبرنگاران گوشها و چشمهای جامعهاند و هر جامعهای برای زیستی بهتر و بالندهتر نیازمند گوشهایی تیز و چشم هایی بیناست»
چند ماه پیش بود که یادداشتی برایش فرستادم. پاسخ داد : « سلام، من از روزنامه رفتم ... اما یادداشت شما حتما چاپ میشود و ... » . گرچه در آن روزها دست کم از دو خبرنگار دیگر چنین چیزی را شنیده بودم اما باز علت را جویا شدم. پاسخش این بود: « فشار کار، تهدید به تعدیل، تبعیض، رعایت نکردن حق مسلم خبرنگار، عدم شایسته سالاری .... و بسیاری موارد…
«اگر دانشگاهیان پرسش گر بودند نظام حکمرانی نمی توانست گام به گام دموکراسی را تهی از معنا کند؛ اگر مسئولیت پذیر بودند نظام دانشگاهی مقهور امر سیاسی و سیطره دیوان سالاری نمی شد؛ و اگر خلاق بودند، همگام با جهان بودیم و اگرهای دیگر»
چه چیزی ما را از مسئولیت پذیری، نقادی، خلاقیت و ایفای نقش مان به نحو اصیل باز می دارد؟ این پرسش برای هر فردی در هر موقعیت و جایگاهی مطرح است؛ اما برای دانش آموخته ها و دانشگاهیان به نحو جدی تری مطرح است؛ زیرا دانشگاهیان از دانش برخوردارند و آگاهی مسئولیت می آورد و وظیفه و حرفه آن ها نقادی است. حرفه دانشگاهی به تعبیر رونالد بارنت در کتاب «آموزش عالی…
«اکنون اما متاسفانه آموزش و پروش نه پاسخ گوی مطالبات دانش آموزان ، نه فرهنگیان و نه اولیای دانش آموزان است و این وضعیت ممکن است باعث سلب اعتماد عمومی نسبت به نهاد تعلیم و تربیت شود»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
یكی از چالش هایی كه دولت ها امروزه با آن مواجه هستند، مفهوم پاسخ گویی است. امروزه دولت ها می باید نسبت به خط مشی ها و اقداماتشان پاسخ گو باشند. هر دولتی نیازمند یك سیستم پاسخ گو است و لازمه دموكراسی، داشتن یك سیستم پاسخ گویی مناسب است. سازمان های دولتی، به وسیله مردم و برای مردم ایجاد می شوند و می باید در برابر آنها پاسخ گو باشند. با…
«مردمان کشورهای دموکراتیک معمولا در تميز نگاهداشتن كوچه و خيابان و پاركهايشان وسواس زیادی تری نسبت به منازلشان نشان می دهند به این دلیل که فضاى خانه خصوصى است و شخص در مورد تميز يا كثيف نگاه داشتن آن آزادى كامل و اختيار تام دارد اما خیابان ها و پارک ها و مکان های عمومی « متعلق به همگان » است و « عدم رعايت حقوق همگان در این کشورها مجازات قانونی در پی دارد »
چند روز به نوروز سال ۱۳۷۳ مانده بود و من به يكى از راديوهاى ايرانى در سيدنى گوش مى دادم، گوینده در فواصل بین برنامه ها اطلاعاتی در مورد برگزاری مراسم چهارشنبه سوری می داد و هر بار از هموطنان می خواست كه در تميز نگاهداشتن پاركی که مراسم در آنجا انجام خواهد شد کوشا باشند و تاکید می کرد كه اگر نظافت را رعایت نکنند، سال آينده « نیز » مجبور…