صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «دولت‌ها با شعارهای فانتزی و ظاهر فریبی چون جلب و جذب مشارکت‌های مردمی (دوره اصلاحات) ؛ مردمی سازی تعلیم و تربیت (در دوره حاضر اصولگرایان) جملگی در صددند تا جایی که می‌توانند بار مسئولیت سنگین حاکمیتی آموزش و پرورش را یواشکی از فرمول « قورباغه پخت » به دوش مردم بار کنند»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

مدارس عادی دولتی ؛ داستان تکراری اخذ وجه در مدارس و بام و دو هوای وزارت آموزش و پرورش ؟!

  در جلسه مدیران مدارس یکی از نواحی کرج هستیم. کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد پشت تریبون قرار گرفته و پس از توضیحات مقدماتی در خصوص چند و چون ثبت‌نام دانش‌آموزان می‌گوید: « اخذ هرگونه وجه،تکرار می‌کنم هرگونه وجه به جز سی تومان بیمه دانش‌ آموزی خلاف قانون بوده و خاطیان باید جوابگو باشند .» در ظاهر ، آش آن قدر شور شده که در ادامه رئیس ناحیه برای تلطیف جو اعتراضی مدیران…
  • «ما می خواهیم همه چیز برای خودمان باشد . خودمان مطرح باشیم و حکم برانیم و به این واسطه به خودِ نابلدمان معنا ببخشیم. این معنا جان می ستاند و ظلم می انگیزد»
  • سیدعلی اصغر حسینی / معلم- خراسان شمالی

سند تحول بنیادین و دو مهارت مهم مغفول در مدارس ... بسیار مخرب تر از تحریم ها ؟!

( این نوشته واقعی است) در اواخر اردیبهشت 1402 برای گرفتن چند قلم دارو به داروخانه مراجعه نمودم. محیط داروخانه شلوغ بود و مردم در حال صحبت با یکدیگر بودند . شنیدم یکی از بیماران می گفت دارویی خاص برای بیماری دیابت در آلمان در حال تولید است و از این کشور به تمام کشورها در حال توزیع است . او که فرد تحصیل کرده ای بود می گفت برای بیماری دیابت،…
  • «گرانی تصاعدی و بی رویه مسکن ، یکی از عوامل فقرزایی و نارضایتی در مملکت است»
  • غلامحسین رنجبرها

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در حوزه مسکن

سخن بی پرده ی آمار : شاخص ها در کسوت داده های آماری ، ملاک ارزیابی کارنامه دولت هاست: 1-- بخش اول ، حوزه مسکن : -  اعتماد آنلاین اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد ؛ خانوارهای شهری ، ۶۸.۳۴ درصد صاحب منزل مسکونی ، ۲۳.۱۶ درصد مستاجر و ۸.۵ درصد هم در سایر گونه های سکونت , به سر می برند. - طبق گزارش مرکز آمار ، در سال ۱۴۰۰ متوسط فروش یک…
  • « یکی از مهم ترین رنج هایی که به ویژه در زمینه موضوعات آموزش و پرورش متحمل می شویم فقدان روحیه مطالبه گری است»
  • محمدرضا شهریاری

سخنی مطالبه گرانه با گردانندگان شبکه ی محترم شاد وزارت آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

  اوایل سال جاری تصمیم به حذف کاربری حساب های بدون استفاده خود در پیام رسان ها گرفتم و یکایک حساب های مازاد را حذف کردم تا به شبکه شاد رسیدم و هرچه بیشتر سعی بر حذف حساب نمودم کمتر موفق شدم تا اینکه چهاردهم فروردین ماه برای پیگیری دلیل با شماه"43081"پشتیبانی شاد تماس گرفتم و پس از کلی سوال و جواب که نقش شما در شبکه شاد چیست و دلیل اینکه…
  • «من از اول جای جوراب را می دانستم . فقط می خواستم به همه بفهمانم که در این خانه چه می گذرد!»
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

"فیدلیتی" ها و داستان لنگه جوراب پدر بزرگ !

  عزیز نسین (1915-1995) نویسنده و طنزپرداز معاصر و نام آشنای اهل ترکیه در یکی از مجموعه داستانهای کوتاه طنزش ماجرای خانواده پدر سالار و ثروتمند تازه به دوران رسیده ای را بیان می کند (نقل به مضمون با اندکی تغییر به لحاظ رعایت نزاکت ادبی) که قرار است تمام اعضای خانواده در یک ضیافت شام انتخاباتی که به دعوت یکی از سران حزب حاکم منعقد شده حضور یابند و از آن…
  • به مناسبت 27 اردیبهشت روز « ارتباطات و روابط عمومی» : چرا «نارضایتی» و گله‌ مندی همواره بر احساس اعتماد و باور پذیری برتری دارد ؟
  • علی زینلی/ شهرستان خمیر

روابط عمومی ها در آموزش و پرورش؛ بحران مرجعیت اطلاع رسانی و کاهش اعتماد عمومی ؟ مطلب ویژه

27اردیبهشت روز « ارتباطات و روابط عمومی» در تقویم ثبت شده است. عنوانی که این روزها شرکت‌ها و نهادها به اهمیت آن واقف هستند و در تلاش و کوشش هستند به شکلی این هنر و مهارت مهم را به خدمت بگیرند. یکی از بخش‌های مهم در آموزش‌ و پرورش نیز «روابط عمومی» است که از منظرهای متنوعی قابل نگاه کردن است. به‌ طور کلی برقراری ارتباط یک دستگاه یا نهاد با مخاطبین…
  • «به خود آییم و بخواهیم که : انسان باشیم !»
  • معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی

به یاد "مادرم "

  دانه می چید کبوتر،به سرافشانی بیدلانه می ساخت پرستو،به تماشا خورشید صبح، از برجِ سپیداران ، می آمد بازروز ، با شادی گنجشکان ، می شد آغاز. نغمه سازانِ سراپردء دستان و نواروی این سبزء گسترده سراپرده رها. دشت، همچون پر پروانه پرُ از نقش و نگارپَرزنان هر سو پروانهء رنگین بهار. هست و من یافته ام در همه ذرات ، بسیروح شیدای کسی ، نور و نسیم نفسی! می دمد…
گروه رسانه/ شعر زیر توسط « معصومه شعبان زاده » برای  صدای  معلم  ارسال گردیده است .
  • «آنچه تلخ و تأسف‌بار است اینکه در ذهن و بیان مدیران دانشگاه این موضوع جاری است که با توجه به مشکلات ناشی از بیکاری و معضلات اقتصادی شرایط دانشگاه هر چه از این سخت‌تر و توهین‌آمیزتر هم باشد، به دلیل بورسیه و پرداخت حقوق، باز هم با سیل محتاجان به ورود به دانشگاه روبه رو خواهیم بود»
  • سلمان احمدی

دانشگاه فرهنگیان در حاشیه و گُم در هیاهوی رتبه بندی معلمان ! مطلب ویژه

  پس از انتشار فایل صوتی سخنان دکتر صحرایی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان و تهدید آن‌ها به برخوردهای پلیسی و تشبیه دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه‌ تربیت پاسدار، برخی این سخنان را تنها ناشی از کم‌ تجربگی، تکبر، هیجان و خودشیفتگی رئیس دانشگاه تلقی کردند؛ اما گذشت زمان و اجرایی شدن برخی تصمیمات نشان داد که شوربختانه نقشه‌های جدی و خطرناکی برای حاکمیت این نگاه وجود دارد و اجرای برخی آنها…
  • «سال گذشته دقیقا همین موضوع را در دفاعیات مطرح کردم اما با تفسیر موسع از هنجارهای شغل معلمی تمام عملکرد معلمان را حتی خارج از محیط شغلی به نادرستی به مجازات‌های ذیل این قانون تسری دادند»
  • ابوالفضل رحیمی شاد

نامه ی دریافتی از یک کنش گر صنفی مدنی درباره گزارش صدای معلم در مورد عملکرد هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش

درود و ادب با سپاس از جناب پورسلیمان مدیر مسئول سایت « صدای معلم » برای درج خبر حکم بدوی بازخریدی هیئت تخلفات اداری برای اینجانب و همچنین با سپاس از تیم تهیه گزارش نقد و تحلیل منطقی. این گزارش به قدری مستدل و منطقی بود که به محض خواندن پیش خودم گفتم کاش این عزیز وکیل باشد و بتوانم با ایشان برای دفاع به هیئت تخلفات وزارت بروم. البته سال گذشته…
  • «و این مثل بدان آوردم تا بدانی که: افتتاح سخن بی اتقانی تمام و یقین صادق، از عیبی خالی نماند و خاتمت آن به ندامت کشد! »
  • علی زینلی/ بندر خمیر

آمارهای عوام‌ فریبانه و غیر واقعی در آموزش‌ و پرورش و کلاه گشاد «پرورشی» بر سر دستگاه تعلیم و تربیت ؟ مطلب ویژه

توسعه و رشد مدرسه از منظر امکانات و کیفیت‌ بخشی به مباحث تربیتی و آموزشی آرزوی هر معلمی است. «معلمان» می‌خواهند مدرسه آن‌ قدر جاذبه داشته باشد تا دانش آموزان طی سالیانی که عمرشان را در کلاس درس سپری می‌کنند هم مهارت و دانش بیاموزند و هم علاقه و شوق آمدن داشته باشند. اما وقتی در پایان یک سال ، آموخته‌های کتاب درسی را در ذهن دانش آموزان جست و جو می‌کنیم…
  • « احترامی که برای نهاد سوم؛ یعنی معلم و مدرسه روستا قائل بودند کاملا صادقانه و از روی خلوص نیت بود »
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

روزگاری که نهاد سوم؛ معلم و مدرسه روستا بود ! مطلب ویژه

 روزی ؛ روزگاری در سالهای نه چندان دور که جمعیت روستانشین به نسبت جمعیت شهر نشین ایران با اختلاف زیاد بیشتر بود در روستا ها سه نهاد ژاندارمری ، دهداری یا بخشداری و مدرسه وجود داشت که هر کدام از این نهادها نماینده بخشی از اعمال حاکمیت دولت بودند  . دهداری نماینده سیاسی و اداری؛ ژاندار مری نماد اقتدار و امنیت و نهایتا مدرسه که نقش نماینده فرهنگی و آموزشی دولت را…
  • لاف پیوند مدرسه و مسجد، به سخره‌ گرفتن مظلوم‌ ترین واژه و سوژه‌ی دستگاه تعلیم و تربیت یعنی همان لفظ « تربیت » و سوژه تربیت (نفس تربیت و نفوس میلیونی دانش‌آموزان) است
  • حمزه‌علی نصیری

لاف پیوند مدرسه و مسجد ! آقای سرپرست وزارت آموزش و پرورش ... این نسخه ی شما شفا دهنده نظام تربیتی بیمار کشور نیست ! مطلب ویژه

  یکی از وزرای پیشین آموزش و پرورش، یک زمانی با توهم تربیت قرآنی ، شعار تأسیس مدارس قرآنی سر داد و به مدد نام مقدس قرآن، حرفش را به کرسی نشاند و طرحش را به تصویب رساند و برای آن طرح نسنجیده‌‌ی نافرجام، دستورالعمل‌ و آیین‌نامه تدوین شد و بودجه‌ تصویب شد و عوامل اجرایی تعیین شد و شرح وظایف تعریف شد و... برنامه این بود که مثلاً دانش‌آموزان، در شیفت…
  • «آيا طرح مدارس مسجد محور با حلقه وصل ارتباط تشكيلاتی دارد؟»
  • دكتر احد نويدي / دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

ضرورت پاسخ گويي و شفاف سازي در خصوص " مدارس مسجد محور "

در تاريخ 17 / 2 / 1402 در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، نشستي تحت عنوان«چسيتي و چرايي مدارس مسجدمحور» برگزار شد. در اين نشست آقايان حسينعلي ديلم و محمدهادي كرباسچي تلاش كردند مدارس به اصطلاح مسجد محور را معرفي كنند. سخنان اين دو سخنران به ايجاد سئوال‌هاي متعدد در اذهان شركت كننده‌ها منجر شد. از جمله، واقعي بودن وجود اين مدارس، مبناي قانوني تشكيل اين مدارس، اساسنامه و آئين…
  • «بدون اصلاح ساختاری نظام آموزش و پرورش و بهبود معنادار سرانه مطالعه ، نجات ایران از فروپاشی و تحقق آبادی ایران سرابی بیش نیست!»
  • غلامحسین رنجبرها

کدام معلم ؟ کدام آموزش و پرورش ؟ و معمای توسعه در ایران ! مطلب ویژه

  خمیر مایه ی توسعه ی پایدار در هر کشوری آموزش و پرورش بوده و معلم از اصلی ترین ارکان و واریته اصیل این نهاد انسان ساز تلقی می گردد.! کدام معلم ؟  معلمی که آراسته به اخلاق انسانی ، با انگیزه ، خلاق ، متفکر و اهل مطالعه و غنی سازی مستمر دانش خود است و دغدغه ی سرنوشت سرزمین اش دارد ، نه معلم حکومتی ، ایدئولوژیک ، کاسب کارانه…
  • «داستان، برداشتی آزاد است از یک اتفاق واقعی : اینجا مدرسه دولتیه ! »
  • بهاره حاصلیان

کاش معلم باشم و نه حقوق بگیر وزارتخانه! مطلب ویژه

عجله‌ای خودم را به مدرسه پسرم رساندم. تمام مسیر را از سر خیابان دویده بودم تا بتوانم قبل از آنکه آموزگارش برود، او را ببینم. ساعت ۸ صبح، جلسه دیدار آموزگار با اولیا برگزار شده بود و من، ساعت ۷ و نیم کلاس داشتم. اگر بعد از ظهرهم برگزار می‌شد، چندان فرقی نمی‌کرد. بازهم نمی‌توانستم در خود جلسه حاضر باشم. چون تا دو و نیم باید مدرسه می‌ماندم. همسرم هم یک هفته‌ای…
  • «آیا در روز بزرگداشت معلم ، باید نمایندگان معلمین و بازنشستگان از درد و رنج و شرایط سخت حاکم بر خانواده معلم و بازنشسته و مدارس کپری روستاهای سیستان و بلوچستان و آموزش غیر استاندارد و سرانه خفت بار آموزشی سخن بگویند یا نماینده ای که با گذشت بیش از سه سال از حضورش در مجلس حتا یک بار در دفاع از حقوق معلم و باز نشسته لب به سخن نگشوده است!؟»
  • دکتر شکرالله مسیح پور / مدیر بازرگانی وزارت نیرو توانیر - فارغ التحصیل از : The Catholic University of America

گزارشی از بزرگداشت " روز معلم " در شهرستان بهبهان مطلب ویژه

یکی از موضوعات چالش بر انگیز سال های اخیر سو استفاده نمایندگان مجلس از موقعیت شغلی در جهت منافع شخصی بوده است ؛ به عنوان نمونه می توان از رسوایی رشوه گرفتن خودروهای شاسی بلند ، عزل و نصب مدیران اداری در حوزه های انتخابیه و دور شدن نمایندگان از وظیفه نمایندگی شأن در جهت دفاع از حقوق مردم نام برد.   بارها دیده و شنیده شده که اکثر کاندیداهای نمایندگی مجلس…
  • «توجه بیش از حد به مسئله معیشت موجب می شود که دلیل اصلی مسئله معیشت مورد توجه قرار نگیرد»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

بحران های سه گانه و پازل های کلیشه ای در ایفای نقش حرفه ای معلمان ایرانی مطلب ویژه

« روز معلم » ؛ بیشتر صرف فضای تبلیغات رسمی معطوف به تمجید از جایگاه و مقام معلم  می شود در حالی که  فضای واقعی آموزش و پرورش و بدنه معلمان حال و هوای جشن و گرامی داشت روز معلم نیست . هنوز از آخرین ضربه ای که در شب عید 1402 به جایگاه معلمان وارد شد یک ماه و نیم نمی گذرد . طشت ناکارآمدی رتبه بندی نیز بر زمین خورده…
  امروز وقتی برای چندمین بار در ماه های اخیر به حکمی که به نام انسانیت و وظیفه ای که به عنوان معلم دارم تمکین کردم و در مقام دلجویی ار دانش آموزی که مظلوم واقع شده بود، دل به دریای « نا معلمی ها » زدم، خانم مدیر مان پیش چشم بچه ها، بر سرم فریاد کشید: « که چرا کاسه داغ تر از آش می شوی؟ » همچنان که داشتم…
  • « بدون معلم‌ های کاهنده، از درۀ حماقت و بلاهت بیرون نمی‌آییم و بدون معلم‌های افزاینده، به هیچ قله‌ای نمی‌رسیم »
  • رضا بابایی

معلم‌ های کاهنده و معلم‌ های افزاینده

انسان‌ها به دو گونه معلم نیاز دارند: معلم‌ های کاهنده و معلم‌ های افزاینده. کاهندگان، بیش از آنکه بیاموزانند، آموزش‌های پیشین را می‌ستُرند و می‌کَنند. آنان غلط‌ها را نشان می‌دهند، بر خطاها انگشت می‌گذارند، جان‌های انباری را سبک‌بار و رودخانۀ جامعه را لایروبی می‌کنند. سپس نوبت به افزایندگان می‌رسد که آموزه‌ های نو بیاورند و اندیشه‌های بکر بیافرینند. بدون معلم‌ های کاهنده، از درۀ حماقت و بلاهت بیرون نمی‌آییم و بدون معلم‌های…
  • «عدم استقبال از خبرنگاران آزاد و غیر وابسته در نشست های خبری باعث شده است مسائل مهمی از آموزش‌ و پرورش مبهم بماند چنان که در تخصیص اعتبارات به استان‌ها و برنامه‌ها اطلاع‌رسانی از پشت شیشه‌های کدر و غیر شفاف بیان می‌شود»
  • علی زینلی/ شهرستان خمیر

روابط عمومی در آموزش و پرورش : رفع تکلیف و دل‌ خوشی روسا یا شفاف سازی و اعتماد سازی ؟ مطلب ویژه

برکناری «مصطفی بابایی» در چند روز گذشته توسط گروه های خبری مختلفی منتشر شد اما مطابق معمول رسانه رسمی آموزش‌ و پرورش کشور هنوز واکنشی در این‌باره نداشته است. هر چند توسط بسیاری از فرهنگیان و حتی رسانه‌ها اهمیت، اختیارات و تلاش‌های روابط عمومی چندان جدی گرفته نمی‌شود اما پس از برکناری «یوسف نوری» وزیر آموزش‌ و پرورش که به دنبال «اعتراض نسبت به رتبه‌بندی» و «پرداخت حقوق» رخ داد این برکناری…
  • این سریال n قسمتی رتبه بندی معلمان که از فلسفه ی اصلی اش تهی شده کی تمام می شود ؟
  • معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی

داستان یک معلم و رتبه بندی فاخرش !

   خانم معلم در ۲۹ امین سال خدمتش رتبه 3 برایش زده اند . البته اداره ی آموزش و پرورش و کارگزینی اول شفاهی به او اعلام کردند مبنی بر این که رتبه ی 2 هستید اما زمانی که سایت باز شد و خودش رتبه را مشاهده کرد ، متوجه شد که  امتیاز شایستگی های عمومی و تخصصی و تجربه  در حد ۴ بوده و فقط  در حرفه ای ۳ شده است…
  • « قمه کشی توسط اولیای دانش آموز ؛ برشی واقع‌گرایانه از موقعیت ذلیل، منزلت نازل و جایگاه متزلزل معلمان در ایران »
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

هتک حرمت معلمان در کمال شهر کرج ... سرپرست وزارت آموزش و پرورش کجاست ؟ مطلب ویژه

 کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن اولیایی که ظاهرن فرزندش از کلاس اخراج شده با قمه وارد مدرسه‌ای در کمال شهر کرج شده و اقدام به ضرب و شتم و تهدید معلمان مدرسه می‌کند. این کلیپ به صراحت نمایانگر شکسته شدن قداست مدرسه و هتک حرمت پی‌در‌پی معلمان در جامعه کنونی بوده و برشی واقع‌گرایانه از موقعیت ذلیل، منزلت نازل و جایگاه متزلزل معلمان ایران می‌باشد. جالب‌تر…
  • « راه حل عملیاتی در این خصوص تغییر نگرش حاکمیت نسبت به تعلیم و تربیت و با تصویب قوانین عاجل، تسهیل‌گر و در خور شان معلمان جهت موازنه مطالبات منزلتی و معیشتی فرهنگیان متناسب با نقش و شأنیت آنها در جامعه می‌باشد»
  • رجب‌ کریمی/ دبیر اسبق ستاد بزرگداشت مقام معلم وزارت آموزش و پرورش

"روز معلم" در گذر زمان مطلب ویژه

  پس از انقلاب اسلامی در اردیبهشت هرسال به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری، هفته ای به نام بزرگداشت « مقام معلم » نام گذاری شده که همه ساله مدارس و ادارات مناطق و استانها برنامه های در تجلیل از معلمان برگزار می‌نمایند و در سطح کشور هم برای معلمین منتخب  استانها برنامه ی ملاقات با سران نظام در نظر می‌گیرند. در همه برنامه‌های هفته معلم ، تعریف و تمجید کلیشه‌ای از…
  • « مسائل فرهنگی راه حل فرهنگی دارند و باید از اصحاب فرهنگ برای حل آنها کمک جست»
  • دکتر قربان کیانی/ اردبیل

نقش پذیرش عقاید و دیدگاه های مختلف در ایجاد آرامش عمومی جامعه

   مشهور است که شیخ ابوالحسن خرقانی بر سر در خانقاه خود چنین نوشته بود هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید. این سخن آن اندازه اهمیت دارد که مبنایی برای منشور حقوق بشر واقع شده است که در آن آزادی مذهبی و اعتقادی و انجام آزادانۀ مناسک مذهبی برای هر گروه های  مختلف مردم در هر کجای دنیا مورد تأکید واقع شده است. علاوه بر…
  • « بدحالی نظام آموزشی تنها به واسطه ضعف بنیه ی مالی آن نیست. حضور زیاد و نفوذ کم معلمان در نظام آموزشی ، راه را برای روزمرگی و باری به هر جهت شدن مسائل آموزش و پرورش هموار کرده است به گونه ای که بعید نیست حتی بی وزیر نیز روزگارش سپری گردد»
  • علی افشار سمیرمی

کلاف سردرگم معرفی وزیر آموزش و پرورش در عصر مرجعیت رو به زوال معلمان ؟ مطلب ویژه

وزارتخانه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، میدان فراخی است که در آن  بیش از شانزده میلیون دانش آموز دختر و پسر در قریب هفتصد هزار کلاس، درس می خوانند و بیش از نهصد و پنجاه هزار معلم زن و مرد به آنها درس می دهند که بر این تعداد، جمع بازنشستگان را هم باید اضافه کرد. به همه خواسته ها و خواسته های همه این ها ، یکی…
  • «رضا خان تا جایی که می‌توانست با اعمال زور، ارعاب و تهدید، خشونت و قلدری را به امری مشروع و قانونی تبدیل کرد و در هر موردی که منویات شخصی‌اش ایجاب می‌کرد، حتی از این قوانین نیز تخطی می‌کرد»
  • سیدمرتضی حسینی

قلدری فرهنگی و ماجرای اعتصاب معلمان در زمان رضا خان ! مطلب ویژه

رضا خان از همان روز اول کودتا (سوم اسفند 1299) به زور، قلدری و خشونت وجهه‌ی قانونی داد و همچون شبحی تاریک بر تمامی ارکان دولت سایه افکند چنان که هیچ نخست‌وزیری نتوانست این وضعیت را تحمل کند و از کودتا ( اسفند 1299) تا نخست‌وزیری او یعنی در مدت دو سال (1302-1300) شش دولت سر کار آمده و سقوط کرد. رضا خان یک قزاق جاهل و قلدر بود و هسته و…
  • « تربیت عرصه آزمون و خطا و جولانگاه کوتوله‌ها نیست»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

آقای استاندار بوشهر ... آموزش و پرورش پادگان نیست ! نیاز مبرم نظام آموزشی و جامعه ی ما " تفکر انتقادی " است نه تفکر بسیجی ! مطلب ویژه

استاندار بوشهر: « همه معلمان باید بسیجی باشند. نباید معلم غیر بسیجی در استان وجود داشته باشد » . سردار احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر می‌افزاید: « معلمی موفق است که بسیجی باشد و با تفکر بسیجی به فعالیت‌های دانش‌آموزان توجه کند. با مشارکت سپاه استان بوشهر باید شرایطی فراهم شوند که تمام ۱۱ هزار معلم آموزش و پرورش استان بوشهر عضو بسیج معلمان شوند و در برنامه‌های آموزشی، اردویی و رزمایش‌های سپاه…
  • « مطالبه گری، خصیصه ای باورمدار است که دارنده اش را برای نیل به شرایط مطلوب به تکاپو وا می دارد. این مهارت غیرشناختی زمانی در سازه ی شخصیت ، شیرازه می بندد که در خاستگاه آن یعنی اندیشه ، بستر لازم فراهم باشد»
  • اسدالله حیرانی

پارادیم های " مطالبه گری " و ساخت اندیشگی

  مطالبه گری، خصیصه ای باورمدار  است که دارنده اش را برای نیل به شرایط مطلوب به تکاپو  وا می دارد. این مهارت غیرشناختی زمانی در سازه ی شخصیت ، شیرازه می بندد که در خاستگاه آن یعنی اندیشه ، بستر لازم فراهم باشد. بر اساس همان ژرف ساخت اندیشگی که سرچشمه مطالبه گری است ،  این مقوله در قالب سه سبک متجلی می گردد :  نمایشی، گلخانه ای و برنامه مدار …
  • سعدی شجاع است در بیان « تابوها » . همان ها که ایرانیان قرن ۲۱ هم از گفتن آنها احتراز می کنند
  • دکتر بهروز صادقی/ پزشک

سعدی پُست مدرن و چرا باید سعدی خواند ؟

به مناسبت یکم اردیبهشت روز گرامی داشت " سعدی " ؛ برای اینکه سعدی به قول فرنگی ها ( straight forward ) است.سعدی مدرن است، ساده است. از این دنیا می گوید. تذکر می دهد، راست و حسینی به قول قدیمی ها می رود سر اصل مطلب. کسی را نمی پیچاند. کودک دبستانی با خواندن « نرود میخ آهنی در سنگ »  لبخندی می زند و پیر دهر دیده و تجربه اندوخته…
  • «در حقیقت؛ واژگان موهومی چون چهره ماندگار، استاد برجسته، استاد نمونه، استاد برتر، پدرِ علمِ فلان رشته، یک‌درصد برترِ جهان و مانند آن به‌سان لایه‌ی رُولتی می‌مانند که در قالب پوششی آراسته روی کیک کَپَک‌زده‌ای پوشانده می‌شوند تا پوسیدگی و تباهیدگیِ ساختارهای حقوقیِ معیوب جامعه علمی ایران همچنان پنهان بماند»
  • کوروش برارپور

اُفت تشخُص فرهنگی در جامعه علمی ایران و شرمساری در علم در ایران مطلب ویژه

  تشخُص فرهنگی(Cultural Identity) یکی از مفاهیم مهم در مبانی توسعه و یکی از شاخص‌های سنجش سرمایه انسانی در جوامع است. این مفهوم دلالت بر رفتاری از فردی (یا افرادی) در جامعه‌ای دارد طوری که آن رفتار، شرایط شرمساری (یا سربلندیِ) را برای دیگر ساکنان آن جامعه فراهم آورَد. به عنوان مثال: اگر در یک منطقه خوش آب و هوا با جمعیتی حدودا ۵۰ هزار نفری، بالا رفتن قیمت زمین، زمینه‌های شیادی…
  • «نمونه های نادری در تاریخ مطبوعات ایران وجود درد که وقتی آزادی فراهم شده، قدر آن را ندانسته و به جای صیانت از آن، راه فحاشی، تندروی، رادیکالیزم و آنارشیسم...را در پیش گرفته اند که البته اندکی بعد، استبداد بازگشته و گلوها را گرفته و آن وقت حسرت و حسرت... »
  • علی مرادی مراغه ای

دولت دکتر محمد مصدق و مطبوعاتی که مفهوم " آزادی " را نفهمیده بودند ! مطلب ویژه

در بین نشریاتی که در زمان نخست وزیری دکتر مصدق منتشر می شد، نشریه طنز آمیز و سیاسی «چلنگر» با مدیریت محمدعلی افراشته وابسته به حزب توده، بیشترین حملات را بر دکتر مصدق می کرد. چلنگر به معنی قفل و کلید ساز است... در دولت مستعجل و 27 ماهه مصدق که با کودتا سرنگون شد، حدود 50 نشریه وجود داشت که بر ضد مصدق بودند. سالها صرف خواندن و تورق این نشریات…
  • «اگر جمع کثیری از افراد یک جامعه به باور‌ها و ارزش‌های مورد نظر حاکمان و سیاست‌گذاران، باورمند نشوند و اقناع فکری در خصوص آنها تحقق نیابد چه باید کرد؟ آیا باید آنها را به زور قانون و مجازات، به پیروی از عقیده‌ای واداشت؟»
  • محمد خیرآبادی

پرسش های درباره " فرهنگ " برای آنان که هنوز خود می‌اندیشند ؟

  موضوعات و پدیده‌های فرهنگی به طور مستقیم با باورها، نگرش‌ها و گرایش‌های مردم مرتبط است. آیا باورها و نگرش‌های افراد جامعه را می‌توان با تصویب قانون و اعمال جریمه تغییر داد؟ آیا با موضوعات و پدیده‌هایی که جنس فرهنگی دارند، می‌توان برخورد حقوقی، جزایی یا نظامی داشت؟ راه رسیدن به اهداف فرهنگی چیست؟ آیا افراد یک جامعه را جز با استفاده از ابزار باوراننده (یعنی گفت‌وگو و اقناع فکری) می‌توان به…
  • ۵۲ کمیته و کارگروه برای بارگذاری در طرح فاخر رتبه‌ بندی !
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

جامعه متورم و مدارس مغروق عادی دولتی ؟!

اگر تعطیلات تابستانی، نوروزی، پنج شنبه و جمعه و تعطیلات متفرقه ملی و مذهبی را از ۳۶۵ روز سال کسر کنیم حدود ۱۸۰ روز معادل ۲۵ هفته (بدون احتساب تعطیلات ناخواسته‌ای چون برف و باران،آلودگی هوا و...) باقی می‌ماند. اگر تعداد ۵۲ کمیته ‌و کارگروه مختلفی را که به عنوان کارویژه برای مدارس پیش بینی کرده‌اند در ۲۵ هفته جانمایی کنیم بدان معناست که مدیران و کادر اجرایی مدارس باید به طور…
  • «با آن قانون و با این آیین نامه و با این فرهنگ سازمانی نهادینه شده در مدرسه و ستاد هیچ گاه مفهوم " معلم حرفه ای " در ایران شکل نخواهد گرفت »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

وقتی در مورد رتبه بندی معلمان هنوز سوراخ دعا را گم کرده و قصد آموختن هم ندارند ! مطلب ویژه

گندم را دزدیده بودند . صدای اعتراض ‌ها بلند شد ... نان بین مردم پخش کردند اعتراض‌ها خاموش شد! ‏این جماعت فقط به دنبال سیر کردن شکم خود هستند نه گرفتن حق ‌شان !  برتولت برشت   حد عالی و غایی هوش اداری وزارت آموزش و پرورش و ستاد نشینان مستقر و کهنه ی آن در ماجرای رتبه بندی معلمان مشخص شد . این که یک ضرورت خوب  ، منطقی و لازم…
  • «کاش نهادهای نظارتی،‌ تشکل‌های صنفی مستقل یا خبرنگاران آزاده امکان حضور در دانشگاه و گفت و گو با دانشجویان و تهیه گزارش را داشتند تا معجزه مدیریتی حضرات را مشاهده کنند»
  • سلمان احمدی

نگاهی به مدیریت ده ماهه " رضا مراد صحرایی " در دانشگاه فرهنگیان ؛ عجز یا اعجاز؟ مطلب ویژه

  آقای دکتر صحرایی به کرات عملکرد ده ماهه خود در دانشگاه فرهنگیان را با عباراتی همچون «معجزه» ، «حیرت‌آور» ، «دستاورد ده ماه بیش از عملکرد ده‌ سال قبل از آن» ، «غیرقابل باور» و تعابیری از این دست توصیف نموده است.   به عنوان مثال مراجعه فرمایید به پیام ویدیویی پایان سال ایشان ( 1 ) و یا فایل صوتی سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه هرمزگان و سایت دانشگاه.  ( 2 )  رئیس دانشگاه فرهنگیان در این ویدئو که مربوط به…
  • گذری بر اظهارات یکی از «دانشمندان یک درصد برتر جهان»!
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

دانشمند "پایتونی" زاییدۀ ضعف علمی دانشگاه‌ها یا محدودیت فضای مجازی؟!

  در روزهای گذشته فیلمی از جلسه رئیس جمهوری با دانشمندان یک درصد برتر جهان در حال وایرال شدن است که در این فیلم، داوود دومیری به عنوان سخنران جلسه ادعا می‌کند که «ما با یک مجموعه جهانی پایتون می‌توانیم چندسال آینده در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی را پیش‌بینی کنیم»­! حال آنکه پایتون فقط یک زبان برنامه نویسی است و در واقع کسی که به عنوان یکی از «دانشمندان یک درصد…
  • «اینکه حراست بام لند صرفا روی مهاجرین افغانی زوم کند پرسش برانگیز است . این کج سلیقه گی می تواند خدای ناکرده حمل بر نگاه نژاد پرستانه و یا درک ناقص از شناخت حقوق این مهاجران گردد»
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

سقوط طشت سوء مدیریت در جار زدن " نژادپرستی " از بام " بام لند " ؟!

  در بین خبرهای تعطیلات نوروزی ، خبری کوتاه اما آزار دهنده نظر خیلی ها را به خود جلب کرد (1) ؛ خبر این بود :  « حراست و نگهبانی (2) مجتمع گردشی و تفریحی و مرکز خرید بزرگ و نیمه دولتی بام لند درایام نوروز به بهانه تامین آسایش و امنیت شهروندان ایرانی! ازورود مهاجرین افغانی به این مجتمع جلوگیری به عمل آورده است» . در اینکه این تصمیم عجیب در…
  • « نیاز امروز جامعه ی ما و حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران ، آموزش و تمرین " تفکر انتقادی " است . آدرس غلط ندهید! »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

وزارت " صحرایی " صحرای تعلیم و تربیت ایران را بیابان تر خواهد کرد ! مطلب ویژه

«برای از بین بردن این گونه موهومات هیچ چیز بهتر از آن نیست که چاپ بشود تا از اهمیت و اعتبار آن کاسته ، سستی آن را واضح و آشکار بنماید . مخصوصا می بایستی هر کدام جداگانه تحقیق بشود زیرا نباید اشتباه کرد که این افکار پوسیده هیچ وقت خود به خود نابود نمی شوند » . صادق هدایت   تاکنون سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش برنامه ی مشخصی را…
  • «این سایت نیز هم چون پایگاه وزارت خانه مرجع اخبار آموزش‌ و پرورش برای فرهنگیان نبوده و نیست»
  • علی زینلی/ شهرستان خمیر

پایگاه های خبری آموزش و پرورش هرمزگان تعطیل هستند ... کارمندان مشغول کارند ! مطلب ویژه

با امتحان 22 سایت اطلاع‌ رسانی که مربوط به مناطق استان هرمزگان است متوجه شدم همچنان بیش از سه ماه و حتی در ابتدای سال نو این سایت‌ها تعطیل و بدون خبر است. هر چند برای ۴۳۵ هزار و ۶۸۳ نفر دانش‌آموز در سه هزار و ۶۰۰ واحد آموزشی و ۲۹ هزار و ۱۷۱ معلم این استان جنوبی هیچ اهمیتی ندارد که سایت‌ها فعال باشند یا نباشد! ماجرای پایگاه‌های خبری آموزش‌ و…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور