صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «کاش سیاستمداران ، رهبران و مدیران نظام آموزشی در سطوح گوناگون صدای معلم را بخوانند و بشنوند»
  • نعمت الله فاضلی

قدرشناسی از صدای معلم مطلب ویژه

امروز برای مطلبی سایت « صدای معلم » را مرور کردم. آزادترین تریبون خبری در زمینه آموزش و پرورش است؛ تریبونی بدون حمایت مادی و حقوقی ؛ تریبونی که جمعی افراد مدنی و دلسوز و دغدغه مند و خلاق مطالب آن را تهیه می کنند. صدای معلم، صدای انتقادی است که مباحث آموزش و پرورش را به « حوزه عمومی » می آورد. دست و قلم و اندیشه پورسلیمان مدیر آن ستودنی…
  • «گاه با خود می اندیشم شاید در این چهل سال اخیر، در آب و و غذای این ملک ، عناصر قدرنشناسی و حسد و کینه و بدبینی و البته تن پروری و بی مصرف بودن و فقط نق زدن و دیگران را مقصر وضع و حال خود دانستن، ریخته باشند اگر از اساس بپذیریم چنین عنصری اصلا هست که فراوانی چنین ویژگی‌ها و رفتارهایی را در اطرافم به طرز خفقان آوری زیاد می بینم و تجربه می کنم»
  • معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ معلم

هنر و امید به لذت یادگیری معنادار در جامعه ای که حال خوبی ندارد ! آیا می توان ؟ مطلب ویژه

   تو را با هنر گوهر است و خرد/ روانت همی از تو رامش برد ۱. غروب یکی از آغازین روزهای تابستان ۱۴۰۱ است. نغمه ی دلکش تصنیف مشهور و ماندگار «تو ای پری کجایی (سرگشته)» با صدای نخستین فردی که آن را اجرا کرد، حسین قوامی، در کوچه پیچیده است و گوش هوش می رباید. شعر این ترانه از امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) و ملودی و آهنگ آن در دستگاه همایون…
  • «در تجمعات اعتراضی از قلم نباید استفاده ابزاری کرد. اگر نمی نویسیم، شایسته نیست آن را بالای سر ببریم و در سایه اش پناه بگیریم»
  • علی افشار سمیرمی

هر چه داریم، از قلم داریم ! ( به مناسبت 14 تیر روز قلم ) مطلب ویژه

  یک عمری را تموم کن/  کاغذ و قلم حروم کن کتاب که شد بریز دور/ سوخت تون  حموم کن  قلم و دوات، گشنه ی لات/ به خدا دلم می سوزه برات! نوشتن شبیه جان کندن است مثل شعر گفتن. درست مثل حافظ که هفتصد سال آزگار است گاه و بیگاه دور آتشی که او برافروخته است جمع می شویم و خودمان را گرم می کنیم. در طول تاریخ، نوشتن کار ساده ای نبوده است ؛…
  • «هر چند که کاری از دستم بر نمی آید اما بی تفاوت و بی احساس از کنار این صحنه ها نمی گذرم»
  • نیک بخت وزیری/ دبیر دبیرستان های فیروزآباد فارس

نخود سیاه تحصیل ، مدرسه و دانشگاه در ایران ؟!

چرا کسی متوجه به هدر رفتن عمر مفید فرزندان این مرز و بوم و ذره ذره آب شدن آنان به بهانه گذراندن دوران عاطل و باطل دانش آموزی و دانشجویی و باختن عمر مفید جوانی آنان نیست ؟ چرا مافیای کنکور ، مثل زالو به جان نوجوانان و جوانان و خانواده های آنان افتاده ، رهایشان نمی‌کند ؟! از همین اول بحثم روشنگری نمایم که من خود ، یک معلم ام و…
  • «هر که آمد وعده تدبیر در اوضاع داد ؛ رفت و دیدیم او ز قبلی بود بی تدبیرتر»
  • عبدالرسول عمادی

زنجیرتر

در غبار آه من گردیده بی تاثیرتر گم شده احساس من در خاک دامن‌گیرتر روزها با سوزها بگذشت و شب ها در هراس روزها دلگیر بودند و شبان دلگیرتر نسل های تازه تر از راه تا می آمدند یک به یک بودند از آن یک به سالی پیرتر وقت تعمیر جهان ها صد جهان تعمیر شد وقت تعمیر جهان ما شد اما دیرتر در عبوس خویشتن بنشسته از بهر چه ای؟یک جهان…
  • «انگار همه چیز ما به هم مشروط و مربوط است؛ معلم اگر بخواهد با روش های خلاقیت محور، بچه ها را آموزش دهد، مدیر مدرسه شاکی می شود. مدیر مدرسه اگر بخواهد مدرسه را به محلی برای زندگی کردن بدل کند، اولیا شاکی می شوند، وزارتخانه اگر بخواهد نظارت و مدیریتی متفاوت بکند، نظام شاکی می شود»
  • علی افشار سمیرمی

کنکور، زندگی و دیگر هیچ! مطلب ویژه

به نام کمک ،دارند توی مملکت حکومت می کنند. در هیئت کمک درسی، کمک آموزشی، آمادگی کنکور و همه جور جلو آمده اند. خودشان بهتر از همه می دانند که در آن طرف کوی کنکور خبری نیست. می دانند که قبولی در کنکور یعنی اضافه کردن به آمار بیکاران تحصیل کرده. می دانند که بچه ها اگر علاقه و حوصله درس خواندن داشته باشند، همان کتاب های مدرسه برایشان کافیست. می دانند…
  • «آنهایی که معلمان را به قانون مندی و صبر دعوت می‌کردند، چرا اکنون روزه سکوت گرفته‌اند؟ چگونه است که معلمان حتی برای اعتراض به عدم پای‌بندی دولت و مجلس به قانون، مورد هجمه و تخطئه سداوصیما (س-ص) و برخی قلم به‌مزدها قرار می‌گیرند اما در زمان تخلف دولت و مجلس، به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند!»
  • مزبان حبیبی

آیا تخلف از قانون فقط برای مردم مجازات دارد؟

  لایحه رتبه‌بندی معلمان در تاریخ بیست‌وسوم اسفند ۱۴۰۰ با تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شد. بر اساس این قانون، وزارت آموزش‌ و پرورش و دولت، حداکثر سه ماه فرصت داشتند تا نگارش آیین‌نامه اجرایی این قانون را نوشته، در دولت مطرح و تصویب کنند. بیست‌ و سوم خرداد ۱۴۰۱، آخرین فرصت وزارت و دولت بود که متاسفانه تا کنون این آیین‌نامه از طرف دولت به وزارت آموزش‌ و پرورش ابلاغ…
  • « آقای ابراهیمی ! در این 6 ماه چه کرده اید ؟ آیا از گفت و شنود و رو به رو شدن با رسانه های مستقل و منتقد می ترسید ؟! »
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

در اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان چه می گذرد ؟ مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش 14 بهمن 1400 در حکمی « محمدرضا ابراهیمی گندمانی» را به سمت مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اصفهان منصوب کرد. ابراهیمی دارای سوابقی همچون تدریس در مدارس ادیب و استعداد‌های درخشان شهید اژه‌ای و مدیریت آموزش و پرورش ناحیه‌های سه و چهار شهر اصفهان است. آن چه در زیر می آید ، نگاهی انتقادی به عملکرد تقریبا شش ماهه…
  • سخنی با وزیر آموزش و پرورش ؛
  • حسین صالحی / رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدسه یار شهرستان ابهر

تلقین بی انگیزگی توسط نمایندگان مجلسی که باید صدای مردم و یار آموزش و پرورش باشند !

   حرف برای گفتن بسیار است و من به عنوان فعال اجتماعی و مسئول مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر سعی می کنم که این حرف ها را در گفتارهایی موجز خدمت شما بزرگوار تقدیم دارم . جناب وزیر آموزش و پرورش اگر در قانون اساسی امر آموزش و پرورش آن چنان مهم تلقی شده است که دولت به عنوان متولی مستقیم آن وظیفه یافته است تا هزینه های مربوط به تعلیم…
  • «در سال های اخیر نظام ارزیابی هم در معلمان و هم در دانش آموزان با کاستی های شدیدی روبه رو بوده است و در این رابطه پیشنهاد می گردد تا در راستای تمرکز زدایی و برون سپاری در آموزش و پرورش نهادی مستقل از سیستم اداری ، این وظیفه را بر عهده گیرد»
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

نهاد مستقل ارزشیابی ؛ حلقه مفقوده پیشرفت در آموزش و پرورش مطلب ویژه

   برون سپاری راهبردی است که استفاده از آن در سازمان ها هر روز دامنه وسیع تری پیدا می کند. اصطلاح خصوصی سازی یا برون سپاری به انتقال فعالیت های غیر راهبردی سازمان از بخش دولتی به بخش غیر دولتی اطلاق می شود .در ایران، با توجه به سیاست های کلان دولتی و تحولات پیش روی سازمان ها در راستای برون سپاری فعالیت ها، اجرای خصوصی سازی و کوچک سازی بخش دولتی…
  • «یادگیری به سبک کنکوری و تلاش برای مهارت تست‌زدن، دانش‌آموزان را تک‌بعدی تربیت می‌کند و از یادگیری سایر مهارت‌های زندگی دور می‌کند»
  • حسین معافی/ دانش‌آموخته دکتری برنامه‌ریزی درسی- مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

مسئله کنکور ، مؤسسات کنکوری و آزمون‌های ورودی مدارس خاص ؟

  یکی از مشکلات آموزشی کشور و عدم دست یابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، مسئله کنکور ، مؤسسات کنکوری و آزمون‌های ورودی مدارس خاص هستند که به‌جای یادگیری معنی‌دار و عمیق مطالب، مهارت‌های تست‌زنی و راه‌های میان‌بر را به دانش‌آموزان نشان می‌دهند. کنکور فقط به حیطه دانشی آن هم در سطوح پایین یادگیری و حفظیات تمرکز دارد و دانش‌آموزان را از پرداختن به سایر حیطه‌های مهارتی و نگرشی…
  • «مهمترین چالش پیش روی مدیران مدارس مسئله پارادوکسیکال ثبت نام می باشد. مسئولین بالادستی برای خودشیرینی و کسب وجهه در افکار عمومی مدیران خود را در پیش اولیا ذبح می نمایند! »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

در مدارس عادی دولتی چه می گذرد ؟

این روزها در شرایط نامساعد اقتصادی کشور، مدیران مدارس عادی دولتی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. مدیریت در مدرسه ای سراسر مشکل (با دانش آموز و دبیران الک شده) با جیب خالی هنر شیرزنان و بزرگ مردانی است که همواره از چهارسوق و چهارطاق مربع اولیا، دانش آموزان، همکاران و ادارات تحت فشارهای بی‌ امان و خرد کننده می باشند . مشکلات عمومی مدارس دولتی : -…
  • آموزش و پرورش ما دهه‌ها سعی کرد دانش‌آموزان را به رعایت حجاب و پوشش اسلامی ترغیب کند و در پایان چیزی که مشاهده کرد رقص و آواز دسته‌جمعی دانش‌آموزان در حیات مدرسه با آهنگ‌های «ساسی مانکن» بود
  • فرهاد قنبری/ معلم

روایت از نسلی که حتی از تصویر خویشتن بیزار است !

  طی دهه‌های گذشته، گفتمان حاکم بر عرصهٔ آموزش و فرهنگ و هنر و رسانه به هر میزان که تلاش کرد تا با ساخت برنامه‌ها و نوشتن کتب درسی که در آنها به ظاهر و پوشش و دین و اخلاقیات و آرمانهای بزرگ، توجه کرده و نسل‌های جدید و نوجوانان را در جهانِ دلخواه خود پرورش دهد، با واکنش منفی این نسل مواجه شد. آموزش و پرورش ما دهه‌ها سعی کرد دانش‌آموزان…
  • «به دلیل بی توجهی به تجربیات گذشته ، رتبه بندی نیز به زودی به سرنوشت طرح تقسیم معلمان به رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی دچار خواهد شد . بررسی انتقادی چرایی ناکامی تجربیات پیشین مانند قانون مدیریت خدمات کشوری و .... می توانست رتبه بندی را به سرنوشت امروزی تبدیل نکند»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

داستان پر آب چشمی به نام رتبه بندی معلمان ! مطلب ویژه

« قانون رتبه بندی معلمان » مدت هاست تصویب و به دولت ابلاغ شده است و باید اجرا گردد . مقدمات اجرای  قانون رتبه بندی در حال انجام است ولی قانون فعلی و آئین نامه آن  با یک دهه انتظار  جامعه معلمان متفاوت است . معلمان انتظار داشتند که با تصویب رتبه بندی تحول اساسی در میزان حقوق آن ها به وجود آید و عدالت مطلوب آنها تا حدی به نتیجه برسد.…
  • «با حرف و دستورالعمل و تشکیل ستاد نمی‌توان جلوی مهاجرت را گرفت و دولت باید به فکر اقدامات عملی و افزایش سطح رضایت عمومی جامعه و افزایش امید به آینده باشد»
  • حسین معافی/ تحلیل‌گر مسائل اجتماعی

زلزله ناامیدی و سونامی مهاجرت

چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور فرمودند که هر کس مردم را ناامید کند، برای دشمن کار می‌کند. رهبر انقلاب، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوش‌بینی به آینده کشور را از جمله مؤلفه‌های جنگ نرم علیه ملت دانستند و خاطرنشان کردند: القای بی‌آینده‌گی، بن‌بست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند از جمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را…
  • «چون برگزاری مصاحبه با کیفیت کنونی و با این ترکیب مصاحبه گران و با این برنامه ریزی رفع تکلیفی در بخش ستادی به دلیل اینکه کار در دست کاردان نیست ؛ آسیب های آن به مراتب بیشتر خواهد بود»
  • محمدرضا شهریاری

معیار انتخاب مصاحبه گران گزینش " معلم " در آموزش و پرورش چیست؟

در دو دوره پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و متقاضیان ورود به آموزش و پرورش در طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان مصاحبه گر انجام وظیفه نمودم و با اشکالات اساسی در این زمینه مواجه شدم که از جمله این موارد سطح پایین مصاحبه گران در مقایسه با مصاحبه شوندگان بود . متاسفانه علی رغم اهمیت موضوع مصاحبه در گزینش بهترین ها برای ورود به سیستم آموزش و پرورش،…
  • «چرا مدیران و معاونان مدارس ما به جای پرداختن به بحث آموزشی و پرورشی دانش آموزان، به دنبال رفع مشکلات و نیازهای فیزیکی مدارس از دستگیره درب تا ایزوگام پشت بام اند؟ مشکل را باید در کجا جست و جو کرد؟»
  • حسین صالحی / رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

اولویت نخست باید توجه به مدارس تخریبی و نوسازی و بازسازی مراکز آموزشی باشد

  عمر عمده ی مراکز آموزشی ما بالای چهل سال است . ساخت و توسعه مراکز آموزشی و پرورشی باید سرلوحه اولیای امور قرار گیرد.گام های لرزان و اقدامات ناکافی برای استانداردسازی، ایمن سازی، مقاوم سازی و بهسازی مدارس، درصورت عدم اهتمام ویژه ، سالهای پیش رو را برای دانش آموزان پرمخاطره خواهد کرد. آگاهان ساختمانی حتما خواهند گفت که: ساختمان تخریبی به چه معناست؟ چند درصد از مدارس کشور تخریبی هستند؟…
  • «این روزها بسیاری از افراد و گروه‌ها از « گذار دموکراتیک » در ایران سخن می‌گویند اما با این فرهنگ « گذار به جهنم » رخ ندهد، خودش معجزه‌ای است!»
  • احمد زیدآبادی/ روزنامه نگار

توهم " گذار دموکراتیک " در ایران ؟! مطلب ویژه

یکی از پایه‌های اجتماعی دموکراسی در یک کشور، مدارای شهروندان نسبت به عقاید و سبک زندگی همدیگر است. به نظرم این روزها تنها چیزی که در تعاملات اجتماعی ایرانیان دیده نمی‌شود، همانا رواداری و مداراست. کافی است به پارک کنار منزل‌تان سری بزنید. آیا اتفاقی مانند آنچه در زیر می‌آید، امرِ نادری است؟ در مقابل دیدگانِ پیرمردی با ظاهرِ مذهبی، سگِ خانگی یک خانم، روی چمن‌های پارک ادرار و مدفوع می‌کند. پیرمرد…
  • « به راستی نام «استثنایی » بار روانی و عاطفی بسیاری برای ذینفعان دارد که طبیعتاً بر عملکرد و کارایی این مجموعه تاثیر منفی دارد»
  • علیرضا محسنی/ دانشجوی دکتری روان‌شناسی دانشگاه اصفهان

نکته ای قابل تامل در مورد سازمان آموزش و پرورش استثنایی

یکی از دوستانم که آموزگار است برایم تعریف می‌کرد که چند سال قبل آموزگار پایه چهارمِ یک مدرسه در اطراف اصفهان بودم و در آن سال دانش‌آموزی داشتم به نام « هیبت ».. اولین روزی که وارد کلاس شدم، وقتی نام ایشان را صدا زدم، متوجه فضای خاص همکلاسی‌ها نسبت به این دانش‌آموز شدم. این دانش‌آموز از قضا از نظر توانمندی‌های شناختی در سطح خوبی بود اما به خاطر نامی که والدینش…
  • «نظام آموزش عالی ما به شدت تحت تأثیر متغیرهای خرد و کلان جهش های ناپایدارهای اقتصادی و اجتماعی جامعه قرار گرفته است. به گونه ای که از وضعیت آموزش عالی "بازاری" در چند سال اخیر، امروزه به آموزش عالی "معیشتی" بدل شده است»
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

کنکاشی در انگیزه ورود به دوره دکتری در دانشگاه های ایران

   خردادماه که معمولا فصل برگزاری جلسات مصاحبه پذیرش داوطلبین دوره دکتری در دانشگاه های کشور است؛ حداقل برای یک بار در سال به طور جدی مسئله پذیرش دانشجوی دکتری و کمیت و کیفیت تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای اغلب استادان از ذهن ها می گذرد. اگر چه اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ جنب و جوشی فراگیر در اکثر گروه ها، دانشکده ها و دانشگاه های کشور برای راه…
  • «پشت نقاب ظاهر فریب دفاع از عدالت آموزشی ، تقسیم و توزیع فرصت های برابر آموزشی، مردمی سازی مدارس ، بالابردن سطح مشارکت مردم چیزی جز به مسلخ بردن آموزش و پرورش دولتی عاید مردم نشده است»
  • ابراهیم سحرخیز

فراموش شدگان مدارس عادی دولتی !

  بر سردرب آجری مدرسه روی تابلوی محقری از جنس حلبی ، زیر بیت معروف « توانا بود هرکه دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود » با خطی خوش درج شده بود : « مدرسه راهنمایی ظفر». مدرسه ای نام آشنا با ۹ کلاس درس ، نشسته بر دل شهر ، در محله ای نسبتا اعیان نشین موسوم به ذوالریاستین ! هنوز بام گلان سنگی مدرسه بر پشت بام کاه…
  • « اصلي ترين درسي که مي توان از روش و منش دکتر علی شریعتی فراگرفت، همين گستاخی و بي باكی اوست »
  • علی افشار سمیرمی

چرا شریعتی متهم است؟ ( به بهانه 29 خرداد، سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی) مطلب ویژه

   علي شريعتي هر كه باشد و هر چه كرده باشد، تبيين و تحليل آثار و افكار او به عنوان یک معلم و كسي كه در تاريخ فرهنگي اين ملك ردپائي از خود برجاي نهاده است، ضرورت دارد. ماهيت كار و فكر شريعتي نظير اغلب در گذشتگان معروف، متاسفانه دستخوش تحريف گشته است.مظلوميت بعد از مرگ و تا الان شريعتي ، اقامه فرهنگ سكوت در برابر آثار و افكار او ، ابزاري…
  • «حکومت با تأسیس و بالا بردن تب مدارس خاص بی‌طرفی خود را نقض کرده و نقض این بی‌طرفی و نتیجتاً خالی شدن مدارس دولتی از استعدادهای برتر، منجر به تشدید چرخه فلاکت فرهنگی خواهد شد»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

سمپاد یا مدارس خاص ایجاد کننده آموزش طبقاتی ؟ مطلب ویژه

جستارگشایی پنجشنبه و جمعه شهیدستان میزبان آزمون سمپاد (تیزهوشان) می باشد ؛ با توجه به حساسیت های خاص این آزمون در حد امکان تمام شرایط را برای برگزاری بی حاشیه آزمون فراهم کرده ایم. از ساعت ۷ تا ۱۱ غلغله ای در حوالی مدرسه برپاست. خانواده ها به صورت فشرده دور بچه های پایه ششمی خود حلقه زده اند. صحنه های بی بدیلی رد و بدل می شود. برای فروکش کردن فشار…
  • «به نظر می رسد توجه به مهم‌ترین رکن آموزش و پرورشِ باکیفیت یعنی معلمانِ باکفایت، هنوز به مطالبه‌ای عمومی در جامعه ما تبدیل نشده؛ به همین دلیل است که مسائل و مشکلات آموزش و پرورش حل ناشده باقی مانده و حتی هر روز بر آن نیز افزوده می‌شود»
  • علیرضا هاشمی

معلم ایرانی و نقشه راهی برای کنش گری دموکراتیک

  اگر مساله معلمان را سه گانه توصیف، تبیین مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و تجویز راه حل‌هایی برای برون رفت از وضع موجودِ نامطلوب به سوی وضع مطلوبِ ناموجود بدانیم، آنگاه به خطیر بودن این مساله و اهمیت نقش اندیشه در این پروژه پی خواهیم برد. به زبان دیگر مجموعه‌ای از معلمان خواستار تغییراتی هستند که در گام اول مربوط به وضعیت آموزش و پرورش و در گام بعد معطوف…
  • «کشتی نساز ای نوح، باران نخواهد آمد»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

خاطرات یک روز مدیر مدرسه

در گرگ و میش سحری پس از صرف دو پیمانه ای که در قنوت و سجودش فکر و خیال به هزار و یک جا سرک می کشد قدم زنان راهی نانوایی محله می شوم . کله سحر غلغله در نانوایی ها برپاست ؛ از خیر نان لواش گذشته برای بربری نوبت می گیرم . صفِ بی قواره ایست که بوی قحطی می دهد. بی خیال صف شده و دو عدد بربری خشخاشی…
  • «آنچه بدیهی به نظر می رسد این نکته است که افرادی مانند تبریزیان و رائفی پور در جوامع عقل مدار نه تنها جدی گرفته نمی شوند، بلکه در صورت داشتن تریبون هم مخاطب چندانی نخواهند داشت»
  • فرهاد قنبری/ معلم

چرا امثال رائفی پور ، تبریزیان و... مخاطب دارند؟

گاهی متعجب می شویم که چرا افرادی مانند اکبر رائفی پور، حسن عباسی، شیخ عباس تبریزیان و برخی مداحان با اینکه سخنانی اغلب غیرمنطقی، عقل ستیزانه، ضدعلمی، بهت آور و ساده لوحانه بر زبان می آورند اما طرفدارانی دارند و همیشه گوش هایی آماده شنیدن سخنان محیر العقول آنهاست و در مقابل اساتید برجسته فلسفه و اندیشمندان کشور اغلب مهجور و ناشناخته اند و گوشی بدهکار سخنانشان نیست!! آنچه بدیهی به نظر…
  • «بسیاری از مدیران و تصمیم گیرندگان کشور ما دچار همین مشکل «ساده‌سازی افراطی» می‌شوند و به‌زعم خود برای حل یک مساله بزرگ و پیچیده راه حل ساده و قطعی پیدا می‌کنند!»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم و روان پزشک

"ساده‌ سازی افراطی " و "توهم حل مساله "؟!

در جلساتی که شرکت می‌کنم با دقت به گفت و گوها گوش می‌دهم. وقتی صحبت از مشکلات کلان و مسائل اجتماعی می‌شود، اغلب ما دچار یک مشکل بزرگ می‌شویم؛ «ساده‌سازی افراطی». منظور من از ساده‌سازی افراطی تلاش برای پیدا کردن یک «مدل خطی» برای مشکلات است. ذهن ما در برخورد با مسائل پیچیده دچار خستگی و سردرگمی می‌شود بنابراین ما تمایل داریم آن مسائل پیچیده را به شکل افراطی ساده کنیم تا…
  • « اگر تا این حد به همراهی رسانه ها علاقه مند هستید ؛ چرا در سفر خود به اصفهان نشست رسانه ای برگزار نکردید ؟ »
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

خانم حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ... لطفا کلاه خود را قاضی کنید ! مطلب ویژه

« رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران و آموزگاران ابتدایی شهرستان سمیرم خاطر نشان کرد: در کشور ما متاسفانه به دلیل کارشکنی های وزارت بهداشت در آن دوره و هم چنین عدم همراهی رسانه ها، نتوانستیم مدارس را بازگشایی کنیم و مدت زمان تعطیلی آن ها خیلی زیاد شد ». مشکل مغلطه ی انگیزه مند، تشخیص مغلطه بودن آن نیست، بلکه تشخیص نمونه های…
  • « بیست سال گذشت ... وظیفه ی شهرداری و شورای شهر را برای ما معلمان تعریف و تبیین کنید ! »
  • حمزه‌علی نصیری

تبعیض و تبانی عریان دیوار به دیوار " پروژه کوثر فرهنگیان " ؛ آیا کسی نمی بیند ؟! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ تاکنون دو یادداشت در موضوع پروژه ی « شهرک کوثر فرهنگیان پاکدشت » در صدای معلم منتشر گردیده است . ( این جا ) و ( این جا ) ؛ اما تاکنون هیچ نهاد و مرجعی در مورد این مطالبه ی قانونی صدها معلم پاسخ گو نبوده است و این در حالی است که 20 سال از این ماجرا می گذرد . آن چه مهم و…
  • «مدیریت های لرزان ، توان ارائه برنامه ها ی بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت را نخواهند داشت . وضعیت تنها به روزمرگی خواهد گذشت»
  • حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

آیا عدم ثبات مدیریتی در یک نهاد فرهنگ ساز مانند " آموزش و پرورش " آفت نیست؟

إنَّ اللَّهَ يأمُرُ بِالعَدلِ و الإحسانِ « خداوند به عدل و احسان فرمان مي ‏دهد »نحل ، آيه ۹۰ همان عدل و عدالتی که در همه تاریخ آرزو و خواست تمام انسان ها بوده است و بر اثر عدم تحقق آن خداوند پیامبران را برای هدایت انسان مبعوث ساخته است. بی تردید آموزش و پرورش، عامل توسعه و کلید رشد و ترقی هر کشوری است. جوامع پیشرفته، تنها از طریق تربیت نیروی…
  • «کاتوزیان ایران را یک جامعه‌ی کوتاه‌ مدت می‌داند»
  • حامد جلالی

علت اصلی پیشرفت یک جامعه جغرافیا یا وجود منابع نیست! عقلانیت است .... مطلب ویژه

این روزها آن‌قدر عزا بر سرمان ریخته که فرصت زاری نداریم! این جمله‌ی مرحوم هوشنگ گلشیری است. جمله‌ی تلخی که در چند سال اخیر همواره به‌کار می‌آید. همیشه فکر می‌کردیم این‌بار آخر خط است! مگر از آبان بدتر هم می‌شد؟ هواپیمای اوکراینی! فکر می‌کردیم هواپیمای اوکراینی دیگر غول آخر است و مصیبتی بعد از آن نخواهد بود. متروپل فرو پاشید تا بار دیگر فساد سیستماتیک، خودی نشان داده باشد. و البته احتمالا…
  • نجفی عضو شورای شهر زنجان و نماینده شورای عالی استان ها :
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

جایگاه شورای شهر دقیقا کجاست ؟

جستارگشایی نهایت برد شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب در منطقه، بخش، شهر، شهرستان، استان و الحاق به شورای عالی استان‌هاست. بزرگترین مزیت شورای عالی استان‌ها این است که همانند هیات دولت می‌توانند لوایح مدنظر خود را جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند که البته این امتیاز کمی نیست. شورای عالی استان‌ها می‌توانند نقش مهمی در هدف‌گذاری، برنامه‌نویسی و تبدیل اهداف خود به برنامه در قالب مکانیزم ارائه لایحه به…
  • «در این سال‌های اخیر، روزنامه اطلاعات محل انتشارِ اندیشه هایِ پویا و تضاربِ آرای گوناگون "نبود". مقالات فاخری منتشر "نشد" که در حوزه اندیشۀ نسل جوان، موج ایجاد کند»
  • محمدرضا اسلامی

روزنامه اطلاعات ، مرحوم دعایی و مساله توسعه ؟

روزنامه اطلاعات قدیمی ترین روزنامه ایران است. تاریخ تولدِ اطلاعات قبل از تاریخ تولدِ پدربزرگ بسیاری از ماست. 96 سال پیش، این روزنامه زمانی شروع به انتشار کرد که «کشور قطر» یا امارات هنوز حتی شکل نگرفته بودند. شان و جایگاهِ این روزنامه در «منطقه خاورمیانه» باید بالاتر از جایگاه شبکه الجزیره و... می بود. زمانی که ایرانیان به فکر انتشار روزنامه افتاده بودند هنوز بسیاری از کشورهای عربی درکی از مفهومِ…
  • «فقدان سازمان نظام معلمی و عدم شکل گیری نهادهای صنفی مستقل ، غیر سیاسی و قانونی که واسطه بدنه معلمان و حکومت و دولت باشند نقش مهمی در نافرجامی اعتراضات صنفی دارد»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

اعتراضات معلمان برای رتبه بندی ؛ به مثابه ی تجربه مطلب ویژه

در طول یک سال گذشته اعتراضات مربوط به رتبه بندی در میان معلمان اوج گرفت و منجر به تصویب قانون رتبه بندی شد . هرچند علی رغم تصویب رتبه بندی خبرهای ضد و نقیضی در مورد اجرای آن به گوش می رسد . بدنه جامعه معلمان ناامید شده است و بخشی از فعالان اعتراضات اخیر بازداشت شده اند یا پرونده آن ها در محاکم قضائی و اداری در حال بررسی است .…
  • « اصل کار در حاشیه ! »
  • علی افشار سمیرمی

تغییر مدیر آموزش و پرورش به روش " سرزده " این بار در سمیرم ! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ روز گذشته ( چهارشنبه ) گزارشی در صدای معلم با عنوان « تغییر مدیر آموزش و پرورش سرعین به روش " سر زده " ؟! » منتشر گردید . ( این جا ) این رسانه تاکید کرده بود : « « صدای معلم » در گزارش ها و یادداشت های متعدد خود همواره این پرسش اساسی را مطرح کرده است که منطق این گونه تغییرات می…
  • «ایمان و امان به سرعت برق می رفت که مومنین رسیدند...! »
  • علی مرادی مراغه ای

وضعیت مدارس دخترانه قبل از انقلاب مشروطه در ایران

قبل از انقلاب مشروطه، هيچ مدرسه دخترانه در ايران وجود نداشت . در اواخر دوران ناصرالدين شاه، زنان مروج امريكايی يك مدرسه دخترانه در تهران داير كردند كه دختران مسلمان، حق ورود به آن را نداشتند. بعدا نیز زنان فرانسوی، مدرسه دخترانه ای در دروازه قزوين تهران احداث كردند كه به «ژاندارك» معروف شد و برای تحصیل دختران ارمنی ایرانی تأسیس شده بود... وقتی شرایط تحصیل دختران در تهران این چنین ممنوع…
  • «بدِ ماجرا آن‌جاست که این دانشجویان قرار است معلم شوند. تربیت کننده‌ی نسل بعدی جامعه ! »
  • محمدرضا درویش خضری / دبیر اسبق انجمن علمی برق - دبیر دبیران اسبق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

افول روحیه‌ی مطالبه‌گری و حس پرسشگری دانشجو معلمان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ؛ چه کسی پاسخ گوست ؟ مطلب ویژه

چهار سال پیش دانشگاه تقریبا جو فعال و پویایی داشت . تکاپویی که بین فعالین دانشجویی دیده می شد وصف نشدنی بود؛ شاید تعداد انجمن‌های فعال به بیش از 15 انجمن می رسید و حمایت فقط حمایت از خواص نبود؛ هرچند باز هم به خواص و نور چشمی‌ها توجه بیشتری می‌شد ولی درگوشه رینگ توجه‌ای هم به فعالین بی‌چشم‌داشتِ دانشجویی می‌شد. در آن سال‌ها بدنه علمی- فرهنگی دانشگاه تقریبا جان گرفته بود…
  • «گفت و گوی عبرت انگیز حاج سیاح و ناصرالدین شاه»
  • علی مرادی مراغه ای

ناصرالدین شاه و مساله آزادی و سواد و تربیت صحیح !

شاید کمتر کسی می ‌داند که حاج سیاح نخستین ایرانی است که در دوران مدرن، جهان را حسابی گشته ، با بسیاری از بزرگان قرن 19مانند تزار روس، گاریبالدی، امپراطور بلژیک و رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت و گو کرده و نخستین ایرانی است که عبارت حقوق بشر را به معنای امروزی آن به کار برده... او در سال 1276هجری قمری از مسیر زنجان و تبریز و مرز قفقاز سفر خود…
  • «دوستان منتقد و قلم به دستی که مدام در ستایش نقادی و آزادی بیان سخن می گویند اما در رفتار خود در جامعه و در مواجهه با کوچک ترین انتقادی از کوره دررفته و به فحش های چارواداری و تهدید با چماق و چاقو متوسل می شوند»
  • فرهاد قنبری/ معلم

رفتارهای عمومی ما و ایرانیانی که خود را با سوئیس و دانمارک مقایسه می کنند ؟!

۱- همکارانی می شناسم که حتی محض رضای خدا هم شده یک روز به موقع سرکلاس درس حاضر نمی شوند و حتی یک دانش آموز هم از شیوه تدریس آنها رضایت ندارد اما در دفتر مدرسه چنان از نظام سیاسی و جامعه و والدین و نظام آموزشی طلبکارند که اگر کسی نشناسد فکر می کند استعداد و نبوغی در حد نیوتون و هگلی داشته که توسط این دانش آموزان نادان و نظام آموزشی…
  • «اینها نمونه های نازلی از دلسوزی معلمانی هستند که با اینکه خود مغروق مشکلات معیشتی و منزلتی هستند ولی با قامتی استوار و عزمی آهنین چون اسلاف خود "صمد بهرنگی" در خدمت بی منت به دانش آموزان دوست داشتنی و مستعد مملکت بال بال زنان پرچم تعلیم و تربیت را برافراشته و نمی گذارند فشار مشکلات اخلال در آموزش و نقصان در فرآیند پرورش آینده سازان مام میهن ایجاد کند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

گزارشی از دبستان شهید کهن ترابی کرج

امروز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ به دعوت خانم جنانی مدیر انرژیک « دبستان شهید کهن ترابی»  محمودآباد کرج در معیت تعدادی از خیرین در صبحانه کاری این مدرسه حاضر می شویم. با اینکه خانم مدیر شهریور بازنشست می شوند ولی تا واپسین ثانیه های خدمت در برابر دانش آموزان دوست داشتنی، مظلوم و محروم منطقه سیاهکلان خبردار ایستاده است. تا هرآنچه در چنته دارد برای بهبودی امور رو نماید.  تزئین هنرمندانه محیط آموزشی…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور