مدارس دخترانه چون نهر کوچکی جریان داشت که طلوع انقلاب مشروطیت، آن را به رودی پرشتاب بدل ساخت . برخی مشروطه خواهان مانند ناظم الاسلام به حمایت از تأسيس مدارس دخترانه پرداخته، گفتند: «در تربيت بنات و دوشيزگان وطن بکوشيم و به آنها لباس علم و هنر بپوشيم، چه تا دخترها عالم نشوند، پسرها به خوبی تربيت نخواهند شد»
اولین مدرسه دخترانه در تهران، توسط مبلغان مسیحی آمریکایی در ۱۲۵۳ش در دوره ناصرالدین به وجود آمد، اما شاگردانش مسیحی و دختران ارامنه بودند، چون ایرانیان مخالف تحصیل دختران بوده، فکر می کردند ھدف این مسیحیان غربی، مسیحی کردن ایرانیان است! ديدار ناصرالدين شاه از این مدرسه جالب است: در يكى از روزهاى پاييز ۱۲۶۹ ش صبحگاهان هنگامی كه دختران در تالار جمع بودند، شاه و ملازمان دربار وارد شدند .…
« معلم منفعل و ترسو دانش آموز ترسوتر از خود تربیت کرده و طبیعتا محصول تربیتی معلم ناراضی دانش آموز ناراضی و پرخاشگر خواهد بود»
«معلمان تعیینکننده نبرد نهایی هستند . جمهوری اسلامی انشای قدرت و استقلال میکند تا فرزندان ما خودشان را کوچک نبینند. فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: جمهوری اسلامی انشای قدرت و استقلال میکند تا فرزندان ما خودشان فکر کنند و بسازند و خودشان را کوچک نبینند و همه اینها به دلیل داشتن رهبری بزرگ است که ملت را بدین سان بزرگ و مفتخر کرده است. محیطهای مدارس باید برای هر دانشآموز قطب نمای…
«ذهنیت یکسان انگار که در مواردی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حجاب وجود دارد نسبتی با تحولات اجتماعی و فرهنگی و تغییرات نسل جدید ندارد و جایگاهی نیز برای حق انتخاب انسان ها باقی نمی گذارد»
سیدهادی عظیمی/ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
اعتراضاتی که پس از درگذشت مظلومانه « مهسا امینی » در جامعه ایران رخ داد بیشتر از سوی نسل جوان ، دانشجویان و دانش آموزان است . نسلی که محصول همین نظامند بر مطلوب های نظام شوریده اند و بی محابا بر نفی سیاست های رسمی اصرار می کنند . از سوی دیگر چشم اندازی از تحول در سیاست های رسمی و پذیرش تکثر در مسائلی همچون حجاب هم دیده نمی…
حاکمیت مسئولیت خود را در قضیه " مهسا امینی " بپذیرد . در سمت و سوی « عقلانیت » و « خرد ورزی » می ایستم !
دانش آموزی در مدرسه دچار حادثه می شود . چه کسی مسئول است ؟ دانش آموزی در کلاس مورد تنبیه بدنی معلمی قرار می گیرد و یا در محیط خارج از کلاس مورد تنبیه فیزیکی قرار می گیرد . در هر دو مورد بالا ، مسئول مستقیم مسائل و عوارض پیش آمده برای آن دانش آموز ، « مدرسه » و مسئولان و ارکان آن هستند . بسیاری از اوقات مشاهده کرده…
در تمام سالهای تدریسام در مدارس دولتی، با دختران افغان، عاشقانه زیستهام. در همان نخستین روز هر سالی، پرسیدهام چه کسانی افغانستانیاند و خواستهام که با آن دهان مهجور گفتوگوها، چون دلوی که از ته زخم بالا میآید، حرفی بزنند؛ هر چه باشد. آنها اکثراً خجالتیاند؛ با گونههای سرخ، لفظ خاله، معلم و خانم را جابهجا میگویند و پس از مدتی که صمیمیتی درگرفت، در کلمهی عزیز خاله میمانند. از هفتهی دوم…
« علیرغم اهمیت تربیت دینی، نسبت به تبیین مؤلفههای تربیت دینی بر اساس اهداف ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، پژوهشی صورت نگرفته است»
لاچین آبلو / فرهنگی - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی
یکی از جنبههای مهم تربیت که در نظام آموزش و پرورش کشور اهمیت دارد، تربیت دینی است. تربیت دینی ناظر بهتمامی جوانب زندگی دنیوی و اخروی انسان است. بر همین اساس، مسئله این پژوهش آن است که علیرغم اهمیت تربیت دینی، نسبت به تبیین مؤلفههای تربیت دینی بر اساس اهداف ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، پژوهشی صورت نگرفته است. این پژوهش با روش تحلیلی و قیاس عملی، درصدد تبیین مؤلفههای تربیت…
« صدای معلم بر اساس ادعاهای پیشین مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز خواهان شفاف سازی و پاسخ گویی در مورد اقدامات انجام شده می باشد »
یادداشت میهمان از : مهدی توسلی/ عضو هیات امنای شهیدستان کرج
گروه استان ها و شهرستان ها/ در روزهای گذشته برخی عزل و نصب های مدیریتی در سطح مدارس در کرج انجام شده که تابع منطق مشخص و اقناعی نبوده و همچون سایر عزل و نصب ها در آموزش و پرورش دولت سیزدهم از جنس « سیاسی » است . برخی از اولیای دانش آموزان در تماس با « صدای معلم » ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت آتی مدرسه شان و…
«در آستانه آغاز دومین سال تحصیلی در دولت ابراهیم رییسی هنوز مشخص نیست که رویکردهای اصلی این دولت در حوزه آموزشی چیست؟ »
اگرچه از عمر دولت سیزدهم بیش از یک سال گذشته اما عمر وزارت وزیر آموزش و پرورش این دولت چند ماه مانده تا یکسال شود، چرا که سال گذشته تنها وزارتخانهای که وزیرش با تاخیر از مجلس رای اعتماد گرفت، وزارت آموزش و پرورش بود، چون هر دو گزینه اول و دوم ابراهیم رییسی نه تنها مورد استقبال فرهنگیان که مورد اعتماد مجلس همسو با او هم قرار نگرفت، لذا چند ماه…
«وجود چنین گفتارهای تند و رفتارهای تندتر، در استان ما که به رنگین کمان فرهنگ ها و قومیت ها و زبان ها مشهور است، نه کم سابقه که کاملاً بی سابقه است»
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در انتقاد از عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای شفاف سازی و انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
«دغدغه هر معلمی در وهله اول باید رشد دانش آموزان در تمام جنبهها باشد نه صرفا پیشرفت تحصیلی او»
لاچین آبلو / دانشجوی دکترا در برنامه ریزی درسی - فرهنگی
طی دو سال گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا، شروع سال تحصیلی جدید برای معلمان و دانشآموزان حال و هوای سالهای پیش از آن را نداشت. چرا که اکثر کلاسها به صورت مجازی برگزار میشدند و دانش آموزان و معلمان، امکان شرکت در کلاسهای درس حضوری و دیدار چهره به چهره با یکدیگر را نداشتند. اما بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۱، آن هم به صورت حضوری، شور و شوق، هیجانات و…
«برای زندگی دموکراتیک و نیکبختی اجتماعی ، ما به نهادهای فرهنگی و اجتماعی و مدنی بسیار پرکارتر با درجات بلوغ بیشتر نیازمندیم»
«دموکراسی» که ما البته 200 سال است می خواهیم ولی هنوز نداریم، سبکی از زندگی است و شیوه ای از حکمرانی است. آنچه دموکراسی به ما می دهد این است که آزادانه سخن بگوییم ولی آنچه از عهده دموکراسی برنمی آید این است که ما را از دروغ پرهیز بدهد و در ما تعهد به صداقت، و رفتار و گفتارِ صادقانه و احساس مسؤولیت به خیر و مصلحت عمومی ایجاد بکند. اکنون…
نقطه ی تلاقی عاملیت و ساختار را می توان در سبک زندگی مشاهده نمود؛ آنجا که عاملان اجتماعی برای تمایز یابی اقدام به «مصرف منابعِ در دسترس» و «مدیریت بدن» می نمایند
ژینا گیان! تو نامری؛ ناوت ئهبیته رهمز..... ژینا جان! تو نمیمیری، نامت نماد(سمبل) خواهد شد..... عبارت بالا متن سنگ موقت مزار ژینا (مهسا) امینی، دختر 22 ساله ی معمولی که در یک روز معمولی در یکی از بازداشتگاه های آموزشی! پلیس امنیت اخلاقی! جان نازنین اش از او و هستیِ گرمابخش اش از خانواده ستانده شد. نوشتن مطلب در رابطه با این فاجعه ی غم انگیز بسیار دشوار است؛ بیم آن…
«تبصره۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده بود معلمان را با اعضای هیئت علمی همتراز کند. اما به نظر نمی رسد آنچه در فرآیند اجرای رتبه بندی معلمان در حال رخ دادن است ، به چنین هدفی منجر شود»
تبصره۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده بود معلمان را با اعضای هیئت علمی همتراز کند. اما به نظر نمی رسد آنچه در فرآیند اجرای رتبه بندی معلمان در حال رخ دادن است ، به چنین هدفی منجر شود. رتبه بندی در حال اجرا ، بیشتر به یک نوع طبقه بندی درون سازمانی شبیه است تا همترازی با هیئت علمی. هدف از اجرایی شدن رتبه بندی ، ایجاد انگیزه…
« نگذارید با تهی کردن بنیان اصلی آن از معنایش که همیشه کتاب بوده و خواهد بود، کانون را به یک کارخانه ورشکسته اسباب بازی بدل کنند! »
پنجاه سالگی کانون، حکایت از دیرپایی و ماندگاری آن دارد و همین ضرورت مواظبت از آن و مداومت کار آن را می رساند. البته که سردی و عبوسی ذاتی نظام آموزشی و مدرسه در زایش و بالندگی کانون بی تاثیر نبوده است.بچه های رمیده از مدرسه، مامن و ملجا مطمئنی می خواستند تا در اوقات فراغت خویش، آنجا جمع شوند و کجا بهتر از کانون؟ جالب این که کار کانون از…
«وزارت کشور وظیفه ساماندهی حمل و نقل درون شهری، وزارت راه وظیفه ساماندهی حمل و نقل برونشهری و روستایی و آموزش و پرورش وظیفه تسهیل گری و برقراری ارتباط میان پیمانکار، والدین و مدیران مدارس را بر عهده دارد»
افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس یکی از چالشهای مضاعف خانوادهها در شروع سال تحصیلی جدید است که با توجه به افزایش هزینههای زندگی و امور تحصیلی باید تصمیمی منطقی و اصولی برای آن گرفته شود. رانندگان و مسئولین شرکتهای حملونقل سرویس مدارس قیمتهای بالایی را برای سرویسدهی اعلام کردهاند که بیشتر خانوادهها از پرداخت آن عاجز هستند. اولیا و خانوادهها اظهار می کنند که درصد افزایش نرخ سرویس مدارس با افزایش…
«آیا وقت آن نرسیده سیاستمداران و مسئولان از این خطاها و خطرها درس بگیرند و در حل مشکلات و برطرف کردن گرفتاریها به یاری مردم بشتابند ؟»
روزگار غریبی است که در ایران امروز عمل ارشاد با توسل به زور همراه میشود و اکنون با مرگ غمانگیز مهسا، چهرهی زشت و دردآور مسئله بیشتر هویدا شده است. این حادثه روح و روان هر انسان تربیتیافته و سالمی را به شدت آزرده کرده است. واژهی «ارشاد» از نظر لغوی به معنای راه نمودن، راهنمایی کردن و راه درست را نشان دادن است. اگر به حقیقت و اصل این مفاهیم دقیق…
«غصه های آموزش و پرورش فراتر از رتبه بندی و معیشت است و باید به دلایل آن توجه کرد . این روز ها فرصت بارگذاری مدارک پایان می یابد ولی مشکلی از آموزش و پرورش و معلمان حل نمی شود و غصه ها همچنان پابرجا خواهند ماند»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
اگر تابستان 1400 به قاطبه معلمان گفته می شد که « رتبه بندی » نقشی در معیشت آنان نخواهد داشت یا سال بعد برای افزایش اندکی حقوق باید ده ها مدرک بی ربط را با زحمت جمع و بارگذاری نمایند، باور نمی کردند . ولی این روزها و در آستانه سال تحصیلی جدید رتبه بندی ، جمع کردن مدارک آن و ارزشیابی آن ها بر همه شئون آموزش و پرورش سایه انداخته…
«آموزش و پرورش جای آزمایش و خطا نیست! »
رضا علیزاده / معلم - فارغ التحصیل و مشاور سابق دانشجویی ، فرهنگی رئیس دانشگاه فرهنگیان
علی رغم تاکید مقام معظم رهبری (دام عزه العالی ) مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات ،عده ای از نمایندگان که خود را نیروی ارزشی و ولایی نیز می دانند و می نامند جهت شبکه سازی و تحقق وعده به نور چشمی های خود برای انتخابات بعدی بعضاً افراد بی کفایت ،متظاهر ،بی تدبیر و بی برنامه را که هیچ آینده نگری و ایده ای برای نظام تعلیم و تربیت ندارند…
«بی شمار انقلاب های جهان به شکست های مفتضحی افتاده اند چرا که بر آموزش و فرهنگ بنا نشده بودند و افرادی رفتند و افراد دیگری با همان شاکله های فکری همان ساختار های قبلی را بازتولید کردند، نهایت با تغییر اسم ستم هایشان...»
کتابخانه ای به واسطه این که سود مالی ندارد، بسته می شود گویی اساسا انواع دیگر سود وجود ندارد . نیروهای انتظامی مدعی آموزش و ارشاد هستند و به قول خودشان کلاس برگزار میکنند که دانش آموزش به زور باتوم می آید و در آن جان میسپارد از جرح یا فشار و ترس که گویی اساسا مدرسه معنایی ندارد . آموزش را از زیر یوغ اعمال قدرت و ایدئولوژی کنار بکشیم. معلم…
«عاملان زور، درس خوانده اند و از ما معلمان و مدرسان درس گرفته اند»
مرگ مهسا، مرگ فرهنگ است. نگوییم پلیس، ما هم مقصریم؛ ما معلمان مدارس و مدرسان دانشگاه ها. اگر کلاس ها، درس تسامح، درس تساهل، درس انسان ورزی، درس عشق، درس زیبایی، درس عدالت و انصاف بود؛ و اگر ارزش های دموکراتیک و سیاست تفاوت را در برنامه درسی، کتاب ها، آموزش ها و منش معلمان و مدرسان می آموختیم، امروز مهسا و مهساهای دیگر زنده بودند. عاملان زور، درس خوانده اند و…
«اگر کسی که در مقام رهبری آموزشی انجام وظیفه می کند نتواند در بهبود کیفیت آموزش موثر واقع شود وجود او در این مقام قابل دفاع و توجیه نیست !»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
معلمان رکن اساسی تعلیم و تربیت هستند. جلب نظر و رضایت آنها یکی از اساسی ترین و مهمترین کارهای یک مدیر است. اگر مدیری بتواند با برآوردن نیازهای معلمان و ایجاد شرایط مناسب از نظر روحی و روانی ،انسانی و عاطفی و انگیزش ، رضایت خاطر آنها در فضای تعلیم و تربیتی را برآورده سازد می توان گفت در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش گام برداشته است ؛ حال این…
«با وجود اینکه مناطق آزاد دارای موقعیت مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و همچنین ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات می باشند، اما متاسفانه شاهد تعداد زیادی از مدارس کانکسی و فرسوده در این مناطق می باشیم»
دکتر زهرا بهروزی امین/ کارشناس مسائل تعلیم و تربیت
به منظور تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و برنامه های تحولی دولت مردمی در لزوم مشارکت همه دستگاهها، سازمانها و نهادهای کشور با وزارت آموزش و پرورش و همچنین در راستای اجرای « قانون چگونگی تشکیل و اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی» شاهد هم پیوندی وزارت آموزش و پرورش با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب « تفاهم نامه همکاری » در…
« در مورد عملکرد مدیر کل فنی حرفه ای و کاردانش پاسخ گو باشید »
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از همکاران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ و توضیح مسئولان اعلام می کند .
«فعلا بروید تو سایت و تا می توانید بارگذاری کنید و بعدش هم صبر پیشه کنید ! »
داشتم می گفتم؛ این خیلی خوب است که شما خودتان اهل گفتمانید. سرتان هم که توی کتاب است. همه شما هم که یک تقویم جیبی دارید و با آن حساب سر برج و نوبت قسط و نسیه را کنترل می کنید. پس لابد می دانید که از الان دیگه باید فکر و ذکرتان مدرسه باشد. پس فقط به مهر و مهربانی فکر کنید. خیلی هم هول آمادگی داشتن را نداشته باشید. درست…
«مگر هدف اصلی مدیریت آموزشی، تسهیل و پیشبرد آموزش و یادگیری نیست ؟»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
رفتارهای مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان و مدیر آموزش و پرورش ابهر در آستانه بازگشایی مدارس جز بر محور لجاجت نیست آنجا که معتقدند آنچه که ما می گوییم و ما انتخاب می کنیم برمدار حق مطلق است و دیگر هیچ و منتقدان و مخالفان عرصه مدیریت ما باید بدانند هرکس با ما در افتاد برافتاد و ما مصداق کامل حقیقت نابیم. آقای مدیر! این ره که تو می…
«صدای معلم آمریکایی با حقوق ماهانه ۴۵۰۰ دلار در سداوصیمای ایران از فاصله چند هزار کیلومتری شنیده میشود اما صدای معلمان ایرانی با حقوق ۲۵۰ دلار در فاصله چند صد متری، خیر! »
امروز دو مطلب دردآور از دو همکار فرهنگی دلسوخته در حوزه آموزش و پرورش مطالعه کردم. اولین مطلب از دکتر « مزبان حبیبی » فعال صنفی شیرازی و دیگری از « استاد تقی لو » از بازنشستگان نجیب زنجانی. خوانش این دو مطلب صنفی در کنار هم و نوع انعکاس آن در صدا و سیمای میلی روح و روان هر آزاداندیشی را جریحه دار کرده و حکایت از برخوردهای دوگانه با مسائل…
« آن چه قرار بود بشود و آن چه شد ! »
معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی
الف) دیباچه ۱. از تاریخ ۲۶/مرداد/۱۴۰۰ و شروع به کار سامانه ی rtb.medu.ir موسوم به سامانه ی رتبه بندی معلمان، برخی مدیران مدارس در گروههای دبیران در فضای شاد اقدام به ارسال مطالبی جهت راهنمایی همکاران برای تهیه، تکمیل، و بارگذاری مستندات مورد نیاز برای آنچه وزارت آموزش و پرورش «رتبه بندی» نامیده است، نموده اند. آین اقدامات و ترغیب همکاران به مراجعه به سایت و انجام تکالیف محوله در حالی…
آقای مدیر کل ! خوب شدن حال آموزش و پرورش و به تبع آن جامعه ، شرایطی دارد . این کار با شعار و سخنرانی حاصل نمی شود!
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش، یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان عصر روز پانزدهم شهریور ماه 1401 با حضور سیدرضا مرتضوی، استاندار و رئیس شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، احمدی فرماندار، طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان و سایر اعضا در سالن جلسات این اداره کل برگزار…
«جایگاه تفکر انتقادی، پرسش گری، پاسخ گویی و مهمتر از همه مسئولیت پذیری در نظام تعلیم و تربیت ما (از پیش دبستانی گرفته تا کلاس های دکتری دانشگاه) دقیقا کجاست؟»
پرده اول: املای برخی از کلمات ناخوداگاه بین اکثریت مردم غلط نوشته شده و در فرهنگ عامه به آن « غلط مصطلح » می گوییم. جالب است بدانیم به عنوان نمونه ، مطالبی که در سريال تراژیک و n قسمتی رتبه بندی بین معلم ها و اساتید دانشگاه رد و بدل می شود بیش از ۷۰ درصد کاربران کلمه بارگذاری را سهوا و یا به اشتباه بارگزاری و سپاسگزار را سپاسگذار می…
«کاش فعالان رسانه ای این مجتمع آموزشی و ۴۳ مجتمع دیگر آموزشی با شرایط مشابه بوتراب در سراسر کشور را نیز مانند مدرسه « بادام شیرین » می دیدند و این مطالبه را به روز میکردند که تمام مدارس کشور باید از این امکانات برخوردار باشد و سهم همه دانش آموزان ما چشیدن طعم این مدارس است»
حتما یادتان هست ، بهمن ماه سال گذشته بود که سیل جنوب کرمان را فراگرفته بود . نوری به همراه رئیس سازمان نوسازی کشور برای بازدید از مدارسی که گرفتار سیل شده بودند به این استان سفر کردند . آن سفر آغازی بود تا رخشانی مهر شناخته شود . تا آن روز شاید کمتر کسی نام او را شنیده بود و میدانست رئیس سازمان نوسازی یکی از معاونان وزیر است .…
«نکته نگران کننده این است که حجم چالش ها و نیز هم افزایی شکاف های موجود ، توان بالقوه و بالفعل آموزش و پرورش را کم کرده و نهایتا ناکارآمدی این سیستم را به دنبال خواهد داشت ؛ موضوعی که با توجه به حجم و عمق مطالبات و پرسش های بی پاسخ دور از ذهن نیست»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
در یادداشت گذشته ( این جا ) دو گونه پاسخ گویی را برای حاکمیت بر شمردیم. پاسخ گویی سازمانی و پاسخ گویی مدنی. در پاسخ گویی سازمانی هر بخش از حاکمیت خود را در مقابل مافوق سازمانی پاسخ گو می داند.در واقع این نوع پاسخ گویی بیشتر ناظر به ارائه کارکرد دستگاه به بخشهای مافوق حاکمیتی است اما در پاسخ گویی مدنی ، حاکمیت در مقابل مردم باید پاسخ گوی عملکرد خویش…
«لطفاً نقشه راه برنامههایی که برای بهبود این نظام رتبهبندی دارید را هم زمان منتشر و تشریح کنید، چراکه طرح فعلی ناکافی و نگران کننده است»
پس از سالها کشاکش به نظر میآید قطار رتبهبندی به مرحله جدیدی وارد شده است، این در حالی است که بعید میدانم معلمی به یاد بیاورد که دیدگاهش را در این باره شنیده باشند ؛ حداقل من با تجربه کار در دانشگاه فرهنگیان، مدارس، پژوهشکدهها و... فراخوانی برای گردآوری دیدگاه معلمان ندیدهام . فقدان مشارکت مستقیم معلمان بهعنوان افرادی که تجربیات ملموسی از فضاهای آموزشی دارند منجر به این شده هر دستورالعمل…
«آنچه مسلم است اینست که تاکنون وزارت آموزش و پرورش فاقد «مدیریت یکپارچه و واحد » به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش بوده و معاونت های وزارت مذکور با تصمیم سازی های جزیره ای نسبت به جلب مشارکت سایردستگاه ها و سازمان ها ازطریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری، اقدام نموده اند»
بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که محور اصلی توسعه بر پایه «مشارکت » و «آموزش و پرورش » استوار است. به باور آنان، ضرورت تقویت دو عنصر مذکور، می باید همواره در سیاستگذاریهای کلان اجتماعی و اقتصادی، مدنظر دولتمردان و برنامه ریزان قرارگیرد. علی رغم اینکه مدارس در جوامع قرار دارند، اما اغلب مانند جزایری هستند که هیچ پل ارتباطی به سرزمین اصلی ندارند. خانوادهها در محلهها زندگی میکنند،…
«اگر چه قانون رتبه بندی معلمان سال هاست بر سندان کاذب اداری ـ سیاسی چکش می خورد، اما اجرای آن در شرایط فعلی، در خور معلمان آسیب دیده نیست زیرا که معلمی آن جایگاه گذشته خویش را از دست داده است. وابسته نگاه داشتن معلم به معاش، روی دیگری نیز دارد و آن رویگردانی از کارکردهای اصیل و حرفه ای معلمی است. چشم اندازی که متأسفانه آینده را مبهم و تار می نمایاند»
سرانجام پس از سالهای متمادی، آئین نامه اجرایی قانون بحث برانگیز رتبه بندی معلمان ابلاغ و رسماً وارد مرحله اجرایی شد. این قانون که در میدان عمل به یکی از دستاویزهای ــ گاه سیاسی ـ دولتهای چندین سال اخیر تبدیل شده بود، بارها میان منازعه قوای مقننه و مجریه بزک شد و تحت منّت و حاتم بخشی این قوا جرح و تعدیل فراوان یافت. گویی ارتقاء منزلت شغلی و اقتصادی معلمان، عطیّه…
«فکر نکن این فقط حکومتها هستند که آدم ها را می سازند، نه اتفاقاً این آدم ها هستند که حکومتها را می سازند»
رفیق! تو فکر می کنی اگر بیایی خارج، حالت خوب می شود؟ به والله قسم نه! نمی شود. من این قدر ایرانی حال خراب در همین خارج دیده ام که نگو و نپرس. آنها حال خرابشان را با خود به همه جا می برند؛ آنها دلشوره ها و ترس ها و اضطراب ها و بکن ها و نکن ها و بگیرها و ببندها و دروغ ها و فریب ها و تنگ نظری…
«مدارس و دانشگاه ها در حالی بازگشایی می شوند که رشته های علوم انسانی به دلایل زیر با کمبود تقاضا مواجه اند و این مسئله جامعه را از علوم انسانی مُدرن و پُست مُدرن بی بهره می کند و منجر به عقب ماندگی بیشتر فرهنگی - اجتماعی و علمی می گردد!»
مدارس و دانشگاه ها در حالی بازگشایی می شوند که رشته های علوم انسانی به دلایل زیر با کمبود تقاضا مواجه اند و این مسئله جامعه را از علوم انسانی مُدرن و پُست مُدرن بی بهره می کند و منجر به عقب ماندگی بیشتر فرهنگی - اجتماعی و علمی می گردد! 1- فارغ التحصیلان علوم انسانی فاقد شغل با درآمد مکفی هستند. مهمترین دستگاه ها برای استخدام فارغ التحصیلان علوم انسانی ،…
فراوانی موانع فیزیکی در خیابانها برای کنترل خودروها و در میان آنها «سرعتگیر»، عینیترین نمود بحران «اقناع» در حکومت و «قانونگریزی» در جامعه است
1- متخصصان علوم تربیتی، در فرایند تعلیم و تربیت، بر اهمیت یادگیری و تمرین توانایی «نه»گفتن بسیار تأکید میورزند. بدون تردید، این توانایی یکی از نشانههای سلامت روان و یکی از مهارتهای لازم برای زندگی موفق است. هر فردی ممکن است در زندگی اجتماعی با خواستههای نامطلوب، غیرمنطقی یا غیراخلاقی روبهرو شود، به همین دلیل ضروری است از مهارت گفتنِ «نه» برخوردار باشد تا در برابر آنچه نمیپسندد، تسلیم نشود و…
«آیا این مدیران از یک چارچوب نظری مستحکمی برخوردارند که با ادغام علم و تجربه، حوزه سرپرستی خود را به نحو مناسب و مطلوب اداره کنند؟»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه شهرستان ابهر
بدون مجامله و مجادله ، وزارت آموزش و پرورش برای محقق ساختن اهداف قانون گذار در قانون اساسی و قوانین موضوع می باشد که این امر را با تهیه دستور العمل ها و آیین نامه هایی، اجرایی می کند و مدیران استانی و شهرستانی موظف می باشند که این آیین نامه ها را بومی کرده و به اجراء بگذارند حال اگر وزارت به و ظیفه خود عمل کند و آیین نامه…
نگاهی به برنامه " بازتاب " صدا و سیما و عملکرد پرسش برانگیز مسئولان اداره کل آموزش و پرورش فارس ؛
از تیمور لنگ سوال کردند چگونه امنیتی در کشور پهناور خود ایجاد نمودی،که وقتی زنی با طبقی از جواهرات طول کشور را طی می کند، کسی به او تعرض نکرده و جسارتی نمی کند؟ درجواب جمله کوتاه ولی با تأملی می گوید: در هر شهری که دزدی دیدم گردن داروغه را زدم چون یا دزد و داروغه همدست بوده اند یا داروغه در خواب.(برگرفته از کتاب منم تیمور جهانگشا ) برنامه…
بیایید علیه «فضیلت بیسوادی» ایستادگی کنیم، از گویندگان و نویسندگان «منبع» طلبکرده و غلطهای گفتاری و نوشتاریشان را تصحیح کنیم؛ بیایید «تن ندهیم» به هر چه «عادی» میشود
در راهروی هواپیما پیش میروم تا به صندلیام برسم. جلوی من یک خانم عرب دنبال صندلیاش میگردد. مهماندار صندلیاش را به او نشان میدهد و میگوید: «اجلس!» به مهماندار هواپیما میگویم که ایشان خانم هستند و به جای اجلس باید بگوید «اجلسی»، مهماندار با بیاعتنایی میگوید: «خوب! اجلسی!» که یعنی « چه فرقی میکند حالا؟!» من با خودم فکر میکنم وقتی بیشترین مسافران خارجی پروازهای مشهد عرب هستند نباید این شرکتهای هواپیمایی…