«اگر موج مهاجرت در سالهای گذشته دلایل سیاسی به همراه داشت، تب اخیر مهاجرت، دیگر سیاسی نیست. پای صحبت هر کدام از متقاضیان مهاجرت که بنشینی ... مشکلات اقتصادی، آزادی اجتماعی و امید را از دلایل خود برای میل به مهاجرت میدانند»
«امید» کلمهای که این روزها شاید در ظاهر به کمرنگترین حالت خود رسیده باشد و این امر را میتوان از افزایش مهاجرتها به کشورهای مختلف و خروج میلیاردها دلار به بهانه خرید ملک در کشور همسایه بهوضوح مشاهده کرد. در واقع میتوان گفت سیل مهاجرت در ایران، در یکی، دو سال اخیر به سونامی مهاجرت تغییر پیدا کرده است و دلیل اصلی آن کاهش امید به آینده در کشوری است که…
«وضعیت نابه سامان گروه های آموزشی از یک سو و افت کیفیت پژوهش سراهای دانش آموزشی از سوی دیگر ، آمار پایین رشد هنرستانها و رکود و بی تحرکی در مجموعه معاونت متوسطه اداره کل و مناطق در پانزده سال اخیر بی سابقه می باشد»
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از مخاطبان برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه ی مستقل و منتقد در حوزه عمومی آموزش ایران ؛ آمادگی خود را برای توضیح احتمالی مسئولان اعلام می کند .
«باید به خاطر داشت برای برقراری نظام دیکتاتوری نیاز به مردمانی دیکتاتورپذیر و نهادها و ساختارهای ضعیف و شکننده و برای برقراری نظام دموکراتیک به مردمانی آگاه بااعتماد به نفس و خودباوری بالا نیاز است»
« هر کس به فکر تغییر جهان است. اما هیچ کس به فکر تغییر خویش نیست »(لئو تولستوی) نظام دیکتاتوری این گونه نیست که فرد یا گروه زورگویی به آنی پیدا شوند و خود را فراتر از هر نهاد و قانونی دانسته و به اعمال دیکتاتوری مبادرت نمایند. این ساختارها و نگرش مردم این جوامع است که دیگر اجازه ظهور فردی مانند هیتلر یا لویی چهاردهم و جیمز اول را نمیدهند .…
هرچند رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، مطلب را به سیاق معهود و روش مألوف، با ادبیاتی دوپهلو رفع و رفو کرد، لیک سابقهی این امر، گوش ما را بر این توجیهات فیلتر کرده!
«امروز هم انتشار پاسخ سؤالات امتحان نهایی، ۸ دقیقه بعد از شروع آزمون در برخی کانالها در شبکههای اجتماعی آغاز شد؛ برخی از این کانالها سؤالات امتحانی و برخی نیز فقط پاسخ چند سؤال را منتشر کردند و مدعی شدند که پاسخ تمام سؤالات برای دانشآموزانی که هزینه را پرداخت کردند، ارسال شده است./تسنیم» به همین زیبایی؛ به همین راحتی؛ همینقدر شیک؛ بدون درد و خونریزی! هرچند رئیس مرکز سنجش آموزش و…
«با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در جامعه و نقش و ارزش درس ادبیات بهعنوان درس تأثیرگذار در این زمینه انتظار است آموزش و پرورش در تعریف و آموزش مفاهیمی چون ادبیات، انتقاد، آزادی و استقلال فکری و اندیشیدن دقت و حساسیت بیشتری داشته باشد»
زبان و ادبیات فارسی با پیشینهای غنی و پربار یکی از افتخارات کشور ماست که هر ایرانی بدان میبالد. پیشتر میگفتیم اگر ملت ما هواپیما و قطار نساختهاند اما حافظ و سعدی دارند که در عشق و مهربانی و ادب زبانزد هستند و راه و رسم درست زیستن را میتوان در لابهلای تک تک کتب به یادگار مانده جست و جو کرد. اما این روزها با مراجعه به مدارس درمییابیم رشته ادبیات…
«هر کشوری برای آغاز توسعه ابتدا باید به بازسازی ساختار فرهنگی توجه کند تا پیشرفت در تمام زمینهها حاصل گردد. البته تا زمانی که مردم برای بهبود حال یکدیگر احساس مسئولیت نکنند، عدالت اجتماعی محقق نمیشود و اگر دولتها هم به مردم توجه نکنند، اعتماد از دست رفته قابل بازیابی نیست و هزینه زیادی باید صرف شود تا مردم با نظام به هم گرایی برسند»
میخواهم مطالبی را بعد از گذشت « ۱۰۰ روز » از اتفاقات اخیر، نگارش کنم. امیدوارم مورد توجه واقع شود. تمام تلاشم این است که نوشتههایم بدون حب و بغض، جهت روشنگری برای مردم کشورم ایران و بیدار شدن دولتمردان باشد. میدانیم، افرادی سلامت روان دارند که واقعیتگرا و مسئولیتپذیر باشند. هر اعتراضی در جوامع مختلف، دارای دست آورد و سازندگی در زمینههای گوناگون است، حکومت باید هوشیار باشد که عوامل…
«به راستی مگر وظیفه مدیران مدارس، تعلیم و تربیت نیست ؟ چرا دغدغه آنان باید رفع مشکلات فیزیکی فضاهای آموزشی باشد ؟»
پیرو سلسله مطالب منتشر شده در « صدای معلم ، پایگاه خبری - تحلیلی معلمان ایران » درباره برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فن آوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارم که: نه با رئیس قبلی و نه با رئیس جدید سازمان نوسازی صنمی و یا خصومتی در میان است تا سخن به تلخی گفته شود بلکه دل نگرانی است که از باب تعلق…
جامعه ایران بیش از یک و نیم قرن است از «آزادی» سخن می گوید اما هنوز شناخت فلسفی از مفهوم ( Concept ) آزادی ندارد
جامعه ایران چه قبل از مشروطه، چه در هنگام انقلاب مشروطه و چه پس از آن، تلاشی برای مواجهه فلسفی با مفهوم سیاست و مفاهیم سیاسی و شناخت ریشه های فکری و فلسفی «اندیشه مشروطه» و چگونگی به رسمیت شناخته شدن حاکمیت عقل، ارتقاء جایگاه «رعیت» به «شهروند» و تفکیک قوا انجام نداد و سعی کرد با تقلید و کپی برداری از «ساختمان پارلمان» و «قانون اساسی» چند کشور اروپایی، مسیر طی…
« در فاصلهی دو چهار سال، بدون «باید»های سخنوری و با «برنامهریزی و عمل»، این رتبه به جایگاه سه کشور اول رسید! »
هفتم دیماه، سالروز فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی است. اینکه این نهضت تا چه میزان به اهدافش -که فراگیری سواد خواندن و نوشتن در قشری وسیع از جامعه بود- رسید یا اصولاً تعریف سواد در آخرین دهههای هزارهی دوم چه بود- بحثی است خارج از این مقال؛ لیک اظهارات رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در آستانهی آن فرمان نیز جالب توجه و البته قابل تأمل است. …
«اینکه دانش آموزان آگاهی ها و توانمندی های ضروری برای زندگی اجتماعی را بياموزند و در رشد و اعتلای جامعه خود موثر باشند، از مهمترین چالش های گریبان گیر نظام های آموزشی دنیا، به خصوص نظام آموزشی کشور ماست»
حسین معافی/ دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک
یکی از زیر بنایی ترين نهادهای تمامی جوامع بشری پس از خانواده، آموزش و پرورش است. هر ساله منابع انسانی و مالی بسیار عظیمی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد. اینکه دانش آموزان آگاهی ها و توانمندی های ضروری برای زندگی اجتماعی را بياموزند و در رشد و اعتلای جامعه خود موثر باشند، از مهمترین چالش های گریبان گیر نظام های آموزشی دنیا، به خصوص نظام…
« مدرسه زمانی تحول می یابد که رویکرد به مدرسه در نگاه مسئولان کشور و آموزش و پرورش تغییر یابد»
سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
وزیر آموزش و پرورش در نشستی با عنوان « ارائه و نقد الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش » عنوان کرده است: « در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه میخواهیم تا سند تحول را اجرا نماید، لذا باید شاخصهای سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخصها فعالیتهای خود…
ساختمان مدارس پدیده یا محصول مرکب و تلفیقی است که حاصل تعامل و تاثیر تخصص های متفاوت علمی و اجرایی در فرآیند تصمیم گیری، طراحی و ساخت می باشد. طراحی فضاهای آموزشی ، تربیتی و ورزشی خصوصا مدارس به دلیل اهمیت وجایگاه ویژه آنها در نظام تعلیم و تربیت، موضوعی است میان رشته ای که هماهنگی و هم افزایی دانش ها و تخصص های مختلفی را می طلبد. آشنایی با اصول…
«تناقض و پارادوکسیکال چنین سیستم هایی از درون و ذات آنها مایه می گرفت ؛ آنها از یک طرف می خواستند ایران را مدرن کنند اما از طرف دیگر می خواستند، حوزه سیاست و حکمرانی مدرن نشود و تغییر نکند!»
پرسش گری و اعتراض، همواره جزو ويژگي های ذاتی دانشگاهها بوده و دانشگاهها در همه جا نشان داده اند که غالبا قطب نمای درستی برای نشان دادن سمتِ قانون خواهی و آزادی خواهی بوده اند. و اگر چنین نمی بودند بایستی در مورد ماهیت واقعی آنها شک می کردیم... در ایران، اولین دانشگاه در تهران شکل گرفت و سپس در تبریز که دانشگاه تبريز از يادگارهای حكومت يك ساله فرقه دموكرات…
« امروز جای درس انشا یا شاید معلم خوب برای درس انشا در مدرسه ها چقدر خالی است!»
به نظرم یکی از ده ها چالش همیشه ماندگار آموزش و پرورش در حوزه یادگیری و آموزش ، کنار نیامدن با درس انشا یا همان سخن نگاری ، سخن پردازی ، خلق اندیشه و نویسندگی است. درسی که خیلیها با آن مشکل داشته و دارند. عنوانی که هیچ وقت در برنامه درسی مدارس جدی گرفته نشد ! هم از سوی دانش آموز هم از طرف معلم! در گذشته حیاط خلوت خیلی…
«اگر برنامه ای برای مجازی شدن مدارس به دلایلی چون وجود انواع آلودگی ها دارید، به فکر تامین تجهیزات کامل برای معلمان، کادر آموزشی و اجرایی مدارس باشید»
گروه گزارش/ در نشستی که دوشنبه 23 آبان ، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ایران با خانم گابریلا خمینز وزیر علوم و معاون رئیسجمهور ونزوئلا در امور علم، تکنولوژی، آموزش و بهداشت و هیات همراه داشت ؛ « صدای معلم » گزارشی را با عنوان : « الکساندر کسترو، رئیس اتحادیه محلی معلمان در ایالت زولیا : «آنها (معلمان) به ما میگویند که ترجیح میدهند ناخن لاک بزنند تا اینکه برای…
«گاهی مواضعشان در قبال مطالبات اعضای بی پشت و مشتِ این تعاونیها چنان سرد و منفعلانه و غیرمسئولانه است که انگار به استماع قصهای بیهوده وادار شدهاند!»
پروژه کوثر فرهنگیان پاکدشت از جمله پروژههاییست که مشمول آثار زیان بار سوءمدیریت شده است. تاکنون چهار یادداشت در مورد این پروژه -که به انعکاس مشکلات و مطالبات اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان این شهرستان پرداخته- تحت عناوینِ : - تبعیض و تبانی عریان، دیوار به دیوار پروژه کوثر فرهنگیان - جای خالی قیود انسانی و اخلاقی و وجدانی در انشای وظایف سازمانی - جزم قانون و بلاتکلیفی ۲۰ سالهی فرهنگیان پاکدشت در…
«دانشآموزان ما تغییر کردهاند. مسئولین، مدیران و دست اندرکاران آموزش و پرورش چنان غرق در حفظ موجودیت و تغییر ناپذیری خود بوده اند که متوجه بزرگ شدن این کودکان در بستر محیط های یادگیری سنتی، خشک، خشن با روش های قدیمی و نخ نما نشدند»
چرا دانش آموزان به مدرسه می آیند؟ آیا قرار است صرفا رام و کنترل شوند یا تربیت ذهنهایی پرسشگر مورد توجه است؟ عادات و روش های تفکر دانش آموزان ارتباط مستقیم با رویکردهای حاکم در مدرسه دارند. هر رویکردی را که برای تعلیم و تربیت آنها انتخاب کنیم، نتایج و پیامدهای آن را در رفتار دانش آموزان خواهیم دید. احساس نیاز عمومی و روز افزون برای توسعه هر کشوری، با توسعه…
«کجایند مردان مردی که در اسارت تاریخ ، عرصه فرهنگ را دریابند ؟»
در ادامه سلسله نوشتاری درباره برنامه زیر نظام تامین فضا ، تجهیزات و فن آوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران در « صدای معلم » به استناد منابع تاکیدی در وزارت آموزش و پرورش به اصول ناظر بر این زیر نظام پرداخته شده است ؛ علاوه بر التزام به رعایت اصول عام و کلی تعلیم و تربیت مانند عدالت آموزشی، پژوهش محوری، مشارکت پذیری، پاسخ گویی و…
« در جوامع دموکراتیک قانون اساسی و ارزشهای جامعه بر اساس مفاد اعلامیه حقوق بشر هستند و در مدارس نیز تدریس میشوند»
بعد از جنگ دوم جهانی در سال ١٩۴٨ برای گسترش کرامت و برابری همه انسانها، « اعلامیه جهانی حقوق بشر » توسط سازمان ملل متحد در ٣٠ ماده به تصویب رسید و همه حکومتها ملزم به رعایت آن شدند. ماده 1- همه افراد بشر آزاد و با حیثیت و حقوق یکسان زاییده می شوند و دارای موهبت خرد، وجدان با رفتار برادری هستند. 2- هر کس می تواند از کلیه آزادی ها…
«افرادی چون وزیر آموزش و پرورش باید به صریح ترین شکل ممکن ، پاسخ گوی اقدامات خود در پیشگاه اهل فن و ملت باشند و بابت این نوع انتصاب ها درحوزه وزارت آموزش و پرورش مواخده شوند»
مبانی نظری و کلیات زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فن آوری از مجموعه ی مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده است و دلالت های مبانی نظری و فلسفی در حوزه زیر نظام را تبیین و تشریح می کند. به عبارت دیگر، کلیه سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها و فعالیت ها باید مبتنی بر این مبانی نظری…
«ژاپنی ها در اوج فاجعه ( سونامی، شکست، بمب اتم و..) به جهانیان می گویند که چرا ژاپن سرزمینی متفاوت است»
ژاپنی ها مردمان خاصی هستند. تعصبی که روی فرهنگ و سرزمین خود دارند را در کمتر ملتی سراغ داریم. ژاپنی ها به ندرت به بیگانگان تابعیت کشورشان را می دهند و به ندرت از کالاهایی غیر ژاپنی استفاده می کنند. ژاپنی ها با تکیه بر فرهنگ بومی خود توانسته اند مدل جدیدی از ملی گرایی را در سرزمین خود پرورش دهند و هیچ کس هم در درون کشورشان آنها را به علت…
«عدم پاسخ گویی روابط عمومیها و عدم واکنش مدیران آموزش و پرورش نشان از بیاهمیتی جایگاه اطلاعرسانی در جامعه بزرگ فرهنگیان است»
نبشتن ز گفتن مهمتر شناسبه گاه نوشتن به جا آر هوش▫️شاید بیش از ده گزارش و گلایه در رسانه « صدای معلم » مبنی بر کپیبرداری و دزدی خبر توسط مدیران آموزش و پرورش مناطق هرمزگان منتشر شده است. گزارشهایی که نشان میداد مدیران خبر یک مسئول دیگر، را برمیدارند و با تغییر نام آن شخص خبر را به خود منسوب میکنند. این اتفاق شامل خبر، گزارش، پیام تبریک و تسلیت و…
آقای وزیر ! شما با دخالت جریان های خارج از تعلیم و تربیت در این نهاد، فرآیندی شخصیت پذیری و استقلال محیط تعلیم و تربیت را تحت تاثیر این حرکت ها قرار می دهید و به صورت پیدا و پنهان ؛ ذهن ،عواطف، روان و حتی جسم درگیران این نهاد را متاثر می سازید
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
فضاهای آموزشی و تربیتی به دلیل وابستگی به یکی از نهادهای مهم فرهنگی - اجتماعی نقش بی بدیل و ماندگاری در فرآیند تعلیم و تربیت نسل آینده ساز را ایفاد می کند . میلیون ها دانش آموز در هزاران مراکز آموزشی و پرورشی و تربیتی در سه مقطع تحصیلی ،دوازده سال از بهترین سالهای عمر خویش را در این فضاها سپری می کنند. چگونگی ساخت و ساز و تجهیز و معماری مدارس…
« عملا نقش دولت ها در اداره مدارس به پرداخت حقوق ناکافی معلمان معترض تنزل یافته است»
انتخابات انجمن اولیای مدارس: امسال توفیق خدمت در یکی از چالشی ترین دبیرستان های کرج نصیب من شده است. مدرسه ای که در آن کلن حاشیه بر متن غالب بوده و انواع تنش ها و « فقر فرهنگی » ترمزی جدی در مسیر اصلاحات مد نظرم می باشند. در جلسات ابتدایی برای تشکیل انجمن و اولیا هر چقدر تلاش کردیم شرکت کنندگان به مرز ۲۰ درصد هم نرسیدند. شاید هم حق…
«نتیجه آموزش و تربیت انسان بعد از ۲۰ سال در این صحنه ها دیده می شود که آیا آموزش و پرورش و خانواده و جامعه توانسته اند نقش خود را به درستی ایفا کنند ؟ »
در بازی فوتبال بین تیم های ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ ، تیم ایران شکست خورد و در پایان بازی بازیکنان ایران برای عدم موفقیت شان گریه می کردند ! بازیکنان آمریکا را می بینیم که در این لحظات حساس که می توانستند شادی و پایکوبی کنند چون حریف خود را ناراحت می بینند به دل داری آنها آمدند . ( بازیکنان تیم ایران و آمریکا ) این عکس…
«نشنیدن این صداها و انباشته شدن خواسته ها کارنامه مثبتی برای تصمیم گیران دخیل ثبت نخواهد کرد»
در چنین فضا و شرایط تلخ حاکم بر جامعه مان دست به قلم بردن و نگاشتن حداقل برای امثال نگارنده به امری سخت و کم انگیزه ای تبدیل گشته است . به هرحال نامشخص بودن چندین ماهه سکان مدیریتی این نهاد تأثیر گذار و با جغرافیایی گسترده شهرستان سردشت و حومه، بی برنامه بودن و ضعف های مدیریتی که نقل محافل بودن آن ها فراتر از نشست های دفاتر مدارس گشته و…
«در راستای ادای دین ، در جلسه ای با حضور خبرنگاران که در ماه رمضان سال گذشته تشکیل شد رسما اعتراض خودم را به عملکرد استاندار مستقر اعلام نموده و باز نتیجه ای جز چند پیامک استاندار که با مضمون در اسرع وقت نشستی خواهیم داشت و درد دل ها را گوش می کنیم دست آوردی نداشتیم و هیچ وقت هم چنین جلسه ای تشکیل نشد و زخم ها با همان پیامک های بدون عمل تازه ماند»
برای روابط زیستی میان موجودات زنده، حالات یا مدلهای مختلفی متصور است؛ همسفرگی، همیاری، رقابت، انگل-میزبانی و صید-صیادی پنج مدل هم زیستی شناخته شده و مرسوم در اکوسیستمهای روی کرهی زمین است. همه انواع این روابط زیستی بسته به شرایط، ممکن است در میان انسانها برقرار باشند اما پایدارترین و گستردهترین این روابط -که بنیان تمدن انسانی هم بر آن استوار گشته است- رابطهی همیاری هست. یا به عنوان مثال، رابطهی…
«کسی که به اذعان و اقرار خاص و عام ضعیف ترین وزیر در طول تاریخ یک صدساله آموزش و پرورش در ایران است »
فرهیختگان ، روزنامه اصولگرای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به عملکرد دولت رئیسی نوشت : « طول عمر دولت رییسی هنوز به نیمه راه نرسیده، کژ کارکردهای موجود سبب شده تا تصویری از یک تیم شکست خورده در اذهان عمومی بازنمایی و تداعی شود . چنین تصویری برای تغییر ، نیاز به تعویض برخی از اعضا و آوردن چهرههایی دارد تا بتواند با اصلاحات اساسی در حوزههای مختلف ، بخشی…
«هر گونه توصیه نامه توسط نمایندگان یا از طرف ایشان برای خود و بستگان درجه ۱، سببی و نسبی آنان در رابطه با دریافت تسهیلات، امور مالیاتی، امور اداری و استخدامی، ( این مورد شامل سفاش نماینده به عزل و نصب در شهرداری، ادارات منابع طبیعی، آموزش و پرورش، شوراهای شهر و روستا، ادارات آب و بر و گاز و غیره می شود)، دعاوی حقوقی و کیفری و اداری و مناقصات و مزایده های د ستگاه های اجرایی ممنوع است»
آقایان نمایندگان مجلس شما نما"بنده " نیستید که در قید بندگی خود و بستگان تان و یا "بندگی" اشخاص خاصی باشید. سپاس بی کران به گردانندگان « سایت صدای معلم » که نسبت به قانون شکنی بعضی از نمایندگان مجلس در دخالت مستقیم و غیر مستقیم شان در عزل و نصب روسای ادارات و دستگاه های اجرایی حوزه انتخابیه خود ، به ویژه در وزارت آموزش و پرورش هشدار داده اند. طبق…
«بروز خشم انباشته مردم، ناشی از عدم توجه به نیازهای آنان در طول زمان است»
در جریان اعتراضاتی که در ایران رخ داد تحلیل های مختلفی توسط اصحاب سیاست، جامعه شناسان، اقتصاد دانان و ... ارائه شد ولی از منظر روان شناسی کمتر تحلیلی بود که به آسیب شناسی اعتراضات بپردازد. تنها در یک مورد بنده غلامعلی افروز را که روان شناس شناخته شده ای در ایران است و استاد دانشگاه تهران می باشد، دیدم که نظرش این بود وقتی دانش آموزی دستگیر می شود باید…
حکایت همایش خیرین مدرسه ساز استان زنجان... این بهایی است که به تبع انتقاد باید در دوران مدیریت مردان کوتاه قامت بر حوزه تعلیم و تربیت پرداخت!
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای سیاست گذاری و برنامه ریزی تحولی در آموزش و پرورش است . این سند، زمینه دست یابی به آموزش و پرورش متعالی و متناسب با شان و جایگاه معلم و دانش آموز را مهیا و فراهم می سازد. بر اساس مفاد این سند، نظام آموزش و پرورش به شش زیر نظام تقسیم شده است : 1- برنامه درسی 2- تربیت معلم و تامین منابع…
«ریشه بسیاری از مشکلات را باید در آموزش و پرورش جست و جو کرد»
حدود دو ماه است که اعتراضات و تجمعاتی در برخی نقاط کشور در حال انجام است که نظم عمومی و امنیت جامعه را به مخاطره انداخته، عده ای از فرزندان این سرزمین جان خود را از دست داده اند، فضای مدارس و دانشگاهها ملتهب شده، تمرکز مسئولین و خدمتگزاران ناخواسته به حواشی این اعتراضات معطوف شده و مهمتر از همه بدخواهان این کشور و نظام که از اقتدار و پیشرفت ایران…
« برسازی مفهوم حیات طیبه به عنوان هدف نظام آموزش و پرورش ایران در برابر ایده های مدرنیته مهم ترین برنامه ای است که نویسندگان سند تحول بنیادین بر پایه آن می خواهند نظمی جدید را برسازند ولی اعتراضات اخیر ناکارآمدی این متون را نشان داد»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
1. چرا دانش آموزان شرکت گسترده ای در اعتراضات اخیر دارند ؟ چرا این نسل معترض که محصول نظام آموزش و پرورش هستند، بر آرمان های مطلوب همین نظام آموزشی شوریده اند ؟ پاسخ مدافعان آموزش و پرورش موجود این است که مشکل از برنامه ها و متون آموزشی نیست و فضای مجازی ، کم کاری معلمان و مانند این ها عامل بروز چنین اعتراضاتی شده اند. از سوی دیگر منتقدان و…
«افق هایی که برای یکهزار و چهارصد و چهار آموزش و پرورش ترسیم گردیده بود آیا محقق شده است؟»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
به خُردان مفرمای کار درشت که سندان نشاید شکستن به مُشت سعدی آقای یوسف نوری نتیجه ی حضور افرادی چون شماست که باوجود منابع علمی و فرهنگی غنی در همه ی عرصه های این کهن دیار، آن چنان که شایسته و بایسته فرزندان این مرزو بوم است توان خوب نوشتن و خوب خواندن و خوب سخن گفتن را ندارند. آیا از خود پرسیده اید چرا چنین شده است ؟ شما و…
«هنوز خندهی تلخ و مسخرهی فقدان عقلانیت در آموزش و پرورش بر لبمان بود»
جناب مستطاب آموزش و پرورش صوت الرحمانت آشوبمان کرد. باید برای روزنامه آگهی ترحیم فرستاد. فاتحهات را خواندیم. چه جوان ناکامی... آن خزندهی لجوج و سمج، آن تمامخواهِ تکبعدی، آن قشری ننگر، همانها که استادانه از فرصتها، تهدید ساختند؛ همآنها باز هم جان گرفتند... آن مدرسینِ بیاخلاقی و رکورددارانِ تکامل نیافتهیِ تنگ نظرِ قشرینگر! به یاد آر ؛ آنها که از فرصت حضور بی شمار ملت در تشییع پیکر سردار دلهاشان، تهدید…
شکوائیه یک معلم علیه یک مدیر مدرسه ، اداره آموزش و پرورش منطقه 8 تهران ، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش ؛
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط خانم « لیلا مرادپور » برای صدای معلم ارسال گردیده است . با وجود انتشار نامه های متعدد در نقد عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و سایر واحدهای تابعه ی وزارت آموزش و پرورش به نظر می رسد « پاسخ گویی » و « مسئولیت پذیری » جایگاهی در قاموس دولت مردان و مقامات دولت سیزدهم ندارد . با…
«من در وجنات جامعه ای که مردمش با کتاب بیگانه اند، هیچ نور رستگاری نمی بینم...»
در دوران دبستان، اصلا نمی دانستم که غیر از کتابهای درسی، کتابهای دیگری هم می تواند برای خواندن وجود داشته باشند! در روستای ما که در آن زمان بیش از دو سه نفر در حد سواد خواندن و نوشتن نداشتند سوادشان تنها در دو جا کاربرد داشت: یکی خواندن نامه های جوانان به سربازی رفته روستا و دومی نوشتن اقلام جهاز عروسها که دامادها باید آنها را تحویل گرفته و زیرش را…
صدای معلم در ششم مرداد 1389 : اگر مبنای حرکت ، برنامه است پس این همه بی برنامگی از چه ناشی می شود . چرا با وجود این همه نهاد نظارتی و بازرسی باز اعتبارات درست و اصولی در جای خود مصرف نمی شوند ؟!
همان گونه که پیش تر و در گزارش صدای معلم شرح آن رفت ( این جا ) یکشنبه 15 آبان نشست تودیع و معارفه رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید . در این مدت که در نشست های رسانه وزارت آموزش و پرورش شرکت کردم ؛ این نخستین باری است که شخصا توسط رئیس قبلی یک سازمان به یک…
«حضور جناب یوسف نوری در راس این وزارتخانه ی عظیم با گستره ی فعالیتی و درگیری بیش از یک سوم جمعیت کشور جفا در حق حوزه تعلیم و تربیت است! »
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
بسیاری از معادلات و شاخص های تعالی این حوزه در ماه های اخیر دچار تغییرات گسترده ای چه در بین نیروهای ستادی و چه در میان نیروهای آموزشی به دلیل عدم تجربه و تخصص گردیده است. به ناچار باید اقرار کنم و بگویم به عنوان یک دغدعه مند حوزه ی تعلیم و تربیت با رصد تحولات آموزش وپرورش کشو ر، حضور جناب یوسف نوری در راس این وزارتخانه ی عظیم با گستره…