از صدور رتبه بندی گفته آمد در خبرتو بخوانش :حقه بندی ،کارشاقی بی ثمر در خبر آمد نباشد؛ سابقه ،مدرک، ملاک !با بیان اين خبر در شوک فرو رفتیم پاک میزِ کاری بود نامش را ممیز خوانده اندبی تعلل در صدور حکم ها وا داده اند سالها در انتظارش، خلف وعده دیده ایمدر صدورش این اواخر خون دلها خورده ایم از ستاد و صف چنان درگیر یک تا پنج آنکه تواند بازگوید…
آنان که ساز مخالفت با سازمان نظام معلمی را می زدند ... الان دقیقا کجا هستند !
« سلام علیکم . اینجانب با ۳۵ سال خدمت در آموزش و پرورش و ۳۰ سال خدمت در مدیریت مدارس ابتدایی با بیش از دو هزار ساعت آموزش ضمن خدمت ، تدریس چند دوره در مراکز ضمن خدمت ، دارای تالیف ، نمونه منطقه ای و استانی ، دارای تحقیق و مقاله ، عضویت در گروه های آموزشی و فعالیت فوق برنامه در کمیته ها و شوراها و عوامل امتیاز اور دیگر…
فاصله اداره تا مدیریت را شاید بشود با بخشنامه ای تازه کاهش داد و حتی تابلو همه ادارات آموزش و پرورش را با مدیریت تعویض کرد اما باز هم آنچه در واقعیت روی خواهد داد همان اداره و تولیت از سوی اشخاصی است که از بس ترس و هول «تائید» نشدن از سوی مقامات بالا را دارند، حرص و ذوقی در زمینه «تغییر» ندارند
مقدمه: مدیریت مدرسه ، اداره مدرسه نیست و کار همه کس هم نیست؛ با این که ارباب رجوعی به غیر از دانش آموزان و والدین آنها ندارند. همه کار آن هم در حراست و مواظبت از ساختمان و تجهیزات مدرسه و برگزاری کلاس ها و انجام امتحانات و اعلام نمرات نیست؛ حتی اگر مسئولین مافوق و سیستم آموزشی هم چیزی بیشتری انتظار نداشته باشند. با این که امروزه در کشورهای توسعه…
«اینجاست که حجم غیر قابل کنترلی از پول و اندوخته های مردم همچون سیلابی ویرانگر به سایربخش های اقتصادی هجوم آورده و در هر بخشی از اقتصاد کشور که وارد شود ضمن تخریب آن ، مافیای خاص آن بخش نیز خلق می شود ؛ از مافیای دارو و درمان بگیرید تا مافیای کنکور. این مافیا ها مثل موریانه امنیت روانی و اجتماعی مردم را از درون پوکانده و باعث و بانی ده ها مشکل جنبی و اجتماعی دیگر می شوند»
چند ماهی است که نوسانات شدید ارزی و پولی اقتصاد ناخوش ایران را بد حال تر کرده و به مرحله اورژانس رسانده است . در چنین شرایطی مردم بنا بر تجربه دو سه دهه اخیر و از روی ناچاری همان کاری را می کنند که « توماس گرشام» در قرن 15 میلادی بیان کرده و به نظریه « گرشام » مشهور است. به موجب این نظریه ،« پول بد پول خوب…
معلمان نباید راوی و اشاعه گر « پوپولیسم » و « لمپنیسم » با توجیه ایجاد مدرسه شاد باشند
خرد افسر شهریاران بود خرد زیور نامداران بود خرد زنده ی جاودانی شناس خرد مایه زندگانی شناس خرد رهنمای و خرد دلگشای خرد دست گیرد به هر دو سرای ازو شادمانی و زومردمیست ازویت فزونی و زویت کمیست ( حکیم ابوالقاسم فردوسی ) سکانس 1 : معلم هنرمندی در کلاس کوچکش و با هنر بی بدیلش برای دانش آموزان در حال نواختن آهنگ « ای ایران » است و شاگردان با…
چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن که می گویند ملاحان سرودی اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی آب رودخانه ها از کجا تامین می شود؟ از تجمیع آب های ناشی از باران و برفی که در بالادست بر کوه و دشت می بارد و در بستر رودخانه جاری می شود. کی آب رودخانه خشک می شود؟ وقتی که بارندگی در بالا دست متوقف شود. آیا از…
« زیباترین اصلاح و بازسازی آموزش و پرورش در صورتی که معلم به تعداد کافی و با کیفیت دراختیار نباشد، با شکست روبه رو خواهد شد »
معصومه کماسی/ کارشناس مترجمی زبان انگلیسی - معلم مدارس غیر انتفاعی
بهره وری به معنی به دست آوردن حداکثر نتیجه ممکن با بهره گیری و استفادۀ بهینه از نیروی انسانی، تجهیزات، زمان و مکان موجود است. بهره وری در آموزش و پرورش به دلیل تربیت نسل جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از آنجا که هرساله منابع انسانی و مالی بسیار عظیمی برای تعلیم و تربیت دانشآموزان مورد استفاده قرار میگیرد ؛ در نتیجه لازم است نسبت به رسیدن به حداکثر…
«در دنیای امروز دانش ورزی، نوآوری ،رفاه اجتماعی، آزادی و دموکراسی و عقلانیت حاکمان مهمترین موُلفه قدرت هستند . برای افزایش قدرت ملی، این مولفه ها را تقویت کنیم»
ابراهیم رئیسی ؛ رئیس دولت سیزدهم : همه دستگاهها ، « قرارگاه افزایش جمعیت » تشکیل دهند (28 / 2 / 1401 ) : درحال حاضر رشد جمعیت کشور ١/٢ درصداست که با این رشد، جمعیت ایران در ٢۵سال آینده به ١٠٠ میلیون نفر خواهد رسید. طبق آمارها مردم تمایل کمتری به بچه داری دارند چون: 1- میلیون ها جوان بیکارند و میلیون ها نفر نیز مشاغل کاذبی مثل مسافرکشی و…
«مسأله این است: تقسیم زمان آموزش و دستکاری زیرکانه و یا سادهلوحانهی استاندارد زمان و قبضِ رندانه و یا جاهلانهی آن در جریان طرح اضطراری دو نوبته سازی فضاهای آموزشی و بسط کاذب زمین آموزش جهت تحت پوشش بردن سیل جمعیت لازمالتعلیم و سرپوش گذاشتن بر بحران کمبود فضا به جای ساخت و تولید فضای آموزشی مورد نیاز»
در خبرها آمده است: « وزارت آموزش و پرورش ۴۰۰ مورد از داراییهای راکد خود را معرفی کرد » . وزارت آموزش و پرورش با معرفی ۴۰۰ مورد و وزارت جهاد با معرفی ۵۰۰ مورد از داراییهای راکد خود، اولین دستگاههایی هستند که به طرح فروش اموال خود در قالب طرح موسوم به « مولدسازی» لبیک گفتهاند. مزبان حبیبی ؛ معلم و فعال در حوزه مسائل آموزشی در واکنش به خبر…
در یادداشت پیشین با عنوان « چه کسی در کلاس های 40 و 50 نفره مبصری می کند ؟ چه کسی کلاس های بی خاصیت آموزش مجازی را اداره می کند ؟ » به آسیب شناسی رفتار معلمان به عنوان یک رکن مهم در نظام آموزشی در فقدان پویایی سیستم و حتی کمک به عقب ماندگی آن اشاراتی داشتم . ( این جا ) این بار می خواهم ورودی داشته باشم به…
«نخستین گام برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش پذیرش همین فلاکت و ناداری نظری است»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
1.حجت الاسلام رئیسی ، رئیس جمهور ، روز پنج شنبه 14 بهمن در شهر ری اعلام نمود که اجرای سند 2030 در دولت قبل به دستگاه ها ابلاغ نشده بود. وی ادامه تاکید کرد که ما در جمهوری اسلامی ایران سند تحول بنیادین داریم و قطعاً بر همان مبنا عمل خواهیم کرد. قرارگاه ، شورا و کارگروه تشکیل می شوند ، معلم متهم می شود ، کتاب های درسی تغییر می کنند،…
در مثال جای مناقشه نیست اما این روزها با کمی تامل در اجرای فرآیند رتبه بندی، سیستم ارتقا و تنزل مقامات در دوره ی قَجَری به ذهن متبادر می شود . میرآخور یک شبه ظل السلطانِ رعیت پناه می شود و خاقان اعظم مستوفی الممالک . بعد از سالها چشم انتظاری ، دریچه امید تحقق یک رویا به روی فرهنگیان باز شد . وعده ای که بارها نردبان تصرف پاستور توسط اربابان…
« به بهانه سالگرد اتفاق شومی که در مدرسه چندپایه شهرستان شفت اتفاق افتاد. مدرسه ای که بعدها حسن امیدزاده نام گرفت»
شخص سمت راست و چپ را همه می شناسیم. دهقان فداکار و پدر شهید حسین فهمیده. هر موقع نام این دو را می شنویم خاضعانه سر تعظیم فرود می آوریم. اگر روزی در مورد هویت نفر وسطی از مردم سوال کنیم بنظر شما چند نفر با او آشنا هستند؟ یا این تصویر متعلق به کیست؟ کسی او را می شناسد؟ و یا معلمی که قضیه فیزیک را ساده می انگارد کیست؟…
دست اندرکاران نقد به فکر «اصلاح» اند و نق زنان به هوای «انقلاب» اند و نقل کنندگان در سودای «اصول»
ما سه دسته ایم . برخی روشنفکریم، برخی روشنفکر نما و برخی هم محافظه کار. روشنفکران اهل «نقد» اند ، روشنفکر نمایان اهل «نق» و محافظه کاران اهل «نقل»! دست اندرکاران نقد به فکر «اصلاح» اند و نق زنان به هوای «انقلاب» اند و نقل کنندگان در سودای «اصول» ظاهر این تقسیم بندی به بازی با کلمات می ماند اما به دور از واقعیت هم نیست . نقد کردن، مهارت و شجاعت…
«گاهی هم باید تیشهای و کوبهای برداشت و بر بالین کِشتهها نشست و با دقت و ظرافت و بردباری و تدبیر، سلهها را بشکست.شکستن چنین سلهای، تیشهای میطلبد از جنس آگاهی و آزادگی و شجاعت و معلمانی میطلبد آگاه و آزاده و با شهامت»
« حیف این سالها که صرف تحصیل شد ». این، سخن پدریست که دو فرزندش را سالها به دانشگاه فرستاده است. او میگوید: « محمد و هادی سالها مسیر میان خانه و دانشگاه را پیمودهاند اما بیهوده بود » . آن دو جوان که اکنون خارج از سیستم فشل آموزش و پرورش و فارغ از ژست پوشالی دانشگاه، موفق به احراز شایستگیهای فنی و مهارتی در زمینهی مکانیک خودروهای خارجی و…
« توسعه با مردمان و حاکمان نادان به دست نمی آید. هم نیازمند حاکمان دانا و پاسخ گو هستیم و هم مردمان دانا و پرسش گر»
از فرط آلودگی هوا، بسیاری از ادارات و دانشگاه ها و مدارس تعطیل شدند. همه ما از خودمان می پرسیم ده سال قبل که اوضاع این طور نبوده، ده سال آینده چطور خواهد شد وقتی که تعداد خودروها به مراتب بیشتر می شود؟ آیا اصلا ادامه زندگی ممکن خواهد بود؟ چرا وضعیت تا این حد نامطلوب است؟ پاسخ مخالفان به این پرسش ساده است: تا وقتی که این گروه از حاکمان…
«ای کاش قسمتی از بودجه های کلانی که در حال حاضر برای تشویق ازدواج هزینه می شود به آموزش خانواده ها به عنوان کوچکترین واحدهای تشکیل دهنده جامعه اختصاص یابد تا بتوانند به کمک این آموزش ها از لحاظ روانی فرزندانی سالم و هشیار به محیط اطراف خود پرورش دهند»
پند « سر دندانه بشنو ز بن دندان » انعکاس وسیع اخبار تاسف آور اذیت وآزار جنسی گروهی دانش آموزان در دو شهر کشور (یکی در شرق کشور « مشهد » و در مدرسه فوتبال و دیگری شهری در جنوب غربی کشور توسط راننده سرویس مدرسه که نام آن شهردر اخبارذکر نشده) اگرچه به لحاظ بعد مسافت حاکی از عدم ارتباط مستقیم بین این حوادث می باشد اما قطعا نشان از…
« بایستی فرهنگی را کفن کرد که نادانسته و ناخواسته دیکتاتور میسازد! »
به باور من برای وطن شدن این وطن، بایستی فرهنگی را کفن کرد که نادانسته و ناخواسته دیکتاتور میسازد . فرهنگی که بت ساز و بت پرست است . از قدرتمندان دنباله روی میکند . از بندگی و جان نثاری لذت میبرد . ضابطه و قانون را در پای رابطه قربانی میکند . فرصت طلب است و منافع شخصی خود را بر منافع جمع ترجیح میدهد، صراحت در گفتار ندارد و انتقاد…
«روانشناسان معتقدند که حدود ۶۰ درصد کیک موفقیت و راز و رمز خوشبختی را خانواده خوب، رفیق شفیق و بضاعت مالی مناسب و در یک کلام حال خوب تشکیل میدهد»
یادش به خیر دوره راهنمایی از خوانش رمان شهیر « دونکیشوت» مست و مسرور بودم و با اینکه در دبیرستان رشته ریاضی میخواندم ولی کتاب وزین « نگاهی به تاریخ جهان » جواهر لعل نهرو را اول دبیرستان قورت داده بودم. نسل ما در کنار کار، مطالعه آزاد، فوتبال، پرداختن به انواع بازیهای سنتی و البته سرکشی به اقوام، دلجویی از دوستان و کمک به پدر و مادر با تولید رضایت…
« به جای خوشامد گویی به کنکور در ابتدایی و بال و پر دادن های بی جهت به آن به پرورش انسان هایی با مهارت اجتماعی و اخلاقی بیاندیشیم»
حیدر بایزیدی/ فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش منطقه زیویه
امروزه عملکرد آموزش و پرورش این باورمندی را در جامعه ایجاد کرده که نظام آموزشی کشور از بیماری های وخیمی رنج می برد. این نهادِ در حال احتضار در طول این سالها در سطح جامعه نتوانسته است رضایت دانش آموزان ، خانواده ها ، مدیران و حتی حاکمان را جلب کند . تومور كنكور سالهاست به مانند یک غده بدخیم سال به سال بهرغم مخالفتهاي گسترده منتقدان و كارشناسان اين حوزه…
چرا بستر فرهنگی جامعه دیگر کمتر قادر به تولید اصل این دو عنصر (احزاب و شخصیت های موجه) می باشد ؟
به دنبال بروز ناآرامی های اخیر و تحمیل هزینه های سنگین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بر کشور؛ قطع نظر از ریشه های پیدا و پنهان این ناآرامی ها که خود بحثی بسیار مهم اما جداست؛ متاسفانه در نبود احزاب فراگیر و قوی در کشور ؛ بعضی از سلبریتی ها میدان دار معرکه شده و در جهت دهی بعضی از اعتراضات از طریق فضای مجازی (جدا از آثار مثبت وِ منفی…
چرا برای صدور گواهی نامه رانندگی در کشوری که بنا بر آمار رسمی مراجع ذی ربط حدود ۶۰ درصد مردم دارای افسردگی، اضطراب، وسواس و یکی از اختلالات روانی هستند ؛ تست غربال گری روانی انجام نمی شود ؟ چرا کسی حساب اجتماعی ندارد ؟
اقوام روزگار به اخلاق زندهاند قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است ( ملک الشعراء بهار ) بیش از سه هفته از مرگ دلخراش و سوزناک پسرش می گذرد . در این مدت جایی نبوده که نروند ، به کسی نبوده که رو نیندارند ... همه جا را در نوردیده فقط برای آن که آن راننده سرمست و متخلف را که حق حیات و زندگی را از آن دو جوان به…
«قوانین و مقررات موجود، استقرار مدیریت محلی و مردمی و تحقق کاهش تمرکز را همواره به رویایی دست نایافتنی مبدل کرده است»
بر اساس ماده 1 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مصوب 26 / 10 / 1372 مجلس شورای اسلامی؛ « شوراهای آموزش و پرورش » به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر تعلیم و تربیت، با بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش تشکیل گردید. گروهی از صاحب نظران حوزه تعلیم…
«از این سخن تأملبرانگیز " ارسطو " فیلسوف بزرگ یونان باستان بیش از دو هزار و سیصد سال میگذرد، ولی جامعهٔ ایران هنوز همان جامعه است»
نقل است که اسکندر مقدونی پس از فتح ایران به ارسطو نامه نوشت و از او خواست که به ایران آمده و به او بپیوندد، اما ارسطو این خواسته را نپذیرفته و در پاسخ میگوید ایرانیان مردمان عجیبی هستند، آنها به بزرگان و عالمان خود رشک و حسد ورزیده و آنها را آزار داده یا به قتل میرسانند و من ترسم از این است که اگر به آن سرزمین بیایم با من…
«تورم 40 تا 50 درصدی و افزایش حقوق 20 درصدی و عدم افزایش یارانه های نقدی در سال بعد، قدرت خرید مردم را کاهش می دهد و خیلی از خانوارها به خط فقر نزدیک شده و یا در آن غرق می شوند»
در بودجه مصوب 1401 افزایش حقوق کارمندان به خاطر جلوگیری از افزایش تورم فقط 10درصد افزایش یافت ولی با توجه به حذف ارز ترجیهی و افزایش قیمتها و رشد تورم، دولت و مجلس مجبور شدند در مهر 1401 دوباره 10 درصد دیگر حقوقها را افزایش دهند. دولت در لایحه بودجه 1402 که با تأخیر و در 21 دی ماه تقدیم مجلس شد، با توجه به تورم حدود 50 درصدی هنوز افزایش…
«اگر موج مهاجرت در سالهای گذشته دلایل سیاسی به همراه داشت، تب اخیر مهاجرت، دیگر سیاسی نیست. پای صحبت هر کدام از متقاضیان مهاجرت که بنشینی ... مشکلات اقتصادی، آزادی اجتماعی و امید را از دلایل خود برای میل به مهاجرت میدانند»
«امید» کلمهای که این روزها شاید در ظاهر به کمرنگترین حالت خود رسیده باشد و این امر را میتوان از افزایش مهاجرتها به کشورهای مختلف و خروج میلیاردها دلار به بهانه خرید ملک در کشور همسایه بهوضوح مشاهده کرد. در واقع میتوان گفت سیل مهاجرت در ایران، در یکی، دو سال اخیر به سونامی مهاجرت تغییر پیدا کرده است و دلیل اصلی آن کاهش امید به آینده در کشوری است که…
«وضعیت نابه سامان گروه های آموزشی از یک سو و افت کیفیت پژوهش سراهای دانش آموزشی از سوی دیگر ، آمار پایین رشد هنرستانها و رکود و بی تحرکی در مجموعه معاونت متوسطه اداره کل و مناطق در پانزده سال اخیر بی سابقه می باشد»
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از مخاطبان برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه ی مستقل و منتقد در حوزه عمومی آموزش ایران ؛ آمادگی خود را برای توضیح احتمالی مسئولان اعلام می کند .
«باید به خاطر داشت برای برقراری نظام دیکتاتوری نیاز به مردمانی دیکتاتورپذیر و نهادها و ساختارهای ضعیف و شکننده و برای برقراری نظام دموکراتیک به مردمانی آگاه بااعتماد به نفس و خودباوری بالا نیاز است»
« هر کس به فکر تغییر جهان است. اما هیچ کس به فکر تغییر خویش نیست »(لئو تولستوی) نظام دیکتاتوری این گونه نیست که فرد یا گروه زورگویی به آنی پیدا شوند و خود را فراتر از هر نهاد و قانونی دانسته و به اعمال دیکتاتوری مبادرت نمایند. این ساختارها و نگرش مردم این جوامع است که دیگر اجازه ظهور فردی مانند هیتلر یا لویی چهاردهم و جیمز اول را نمیدهند .…
هرچند رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش، مطلب را به سیاق معهود و روش مألوف، با ادبیاتی دوپهلو رفع و رفو کرد، لیک سابقهی این امر، گوش ما را بر این توجیهات فیلتر کرده!
«امروز هم انتشار پاسخ سؤالات امتحان نهایی، ۸ دقیقه بعد از شروع آزمون در برخی کانالها در شبکههای اجتماعی آغاز شد؛ برخی از این کانالها سؤالات امتحانی و برخی نیز فقط پاسخ چند سؤال را منتشر کردند و مدعی شدند که پاسخ تمام سؤالات برای دانشآموزانی که هزینه را پرداخت کردند، ارسال شده است./تسنیم» به همین زیبایی؛ به همین راحتی؛ همینقدر شیک؛ بدون درد و خونریزی! هرچند رئیس مرکز سنجش آموزش و…
«با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در جامعه و نقش و ارزش درس ادبیات بهعنوان درس تأثیرگذار در این زمینه انتظار است آموزش و پرورش در تعریف و آموزش مفاهیمی چون ادبیات، انتقاد، آزادی و استقلال فکری و اندیشیدن دقت و حساسیت بیشتری داشته باشد»
زبان و ادبیات فارسی با پیشینهای غنی و پربار یکی از افتخارات کشور ماست که هر ایرانی بدان میبالد. پیشتر میگفتیم اگر ملت ما هواپیما و قطار نساختهاند اما حافظ و سعدی دارند که در عشق و مهربانی و ادب زبانزد هستند و راه و رسم درست زیستن را میتوان در لابهلای تک تک کتب به یادگار مانده جست و جو کرد. اما این روزها با مراجعه به مدارس درمییابیم رشته ادبیات…
«هر کشوری برای آغاز توسعه ابتدا باید به بازسازی ساختار فرهنگی توجه کند تا پیشرفت در تمام زمینهها حاصل گردد. البته تا زمانی که مردم برای بهبود حال یکدیگر احساس مسئولیت نکنند، عدالت اجتماعی محقق نمیشود و اگر دولتها هم به مردم توجه نکنند، اعتماد از دست رفته قابل بازیابی نیست و هزینه زیادی باید صرف شود تا مردم با نظام به هم گرایی برسند»
میخواهم مطالبی را بعد از گذشت « ۱۰۰ روز » از اتفاقات اخیر، نگارش کنم. امیدوارم مورد توجه واقع شود. تمام تلاشم این است که نوشتههایم بدون حب و بغض، جهت روشنگری برای مردم کشورم ایران و بیدار شدن دولتمردان باشد. میدانیم، افرادی سلامت روان دارند که واقعیتگرا و مسئولیتپذیر باشند. هر اعتراضی در جوامع مختلف، دارای دست آورد و سازندگی در زمینههای گوناگون است، حکومت باید هوشیار باشد که عوامل…
«به راستی مگر وظیفه مدیران مدارس، تعلیم و تربیت نیست ؟ چرا دغدغه آنان باید رفع مشکلات فیزیکی فضاهای آموزشی باشد ؟»
پیرو سلسله مطالب منتشر شده در « صدای معلم ، پایگاه خبری - تحلیلی معلمان ایران » درباره برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فن آوری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارم که: نه با رئیس قبلی و نه با رئیس جدید سازمان نوسازی صنمی و یا خصومتی در میان است تا سخن به تلخی گفته شود بلکه دل نگرانی است که از باب تعلق…
جامعه ایران بیش از یک و نیم قرن است از «آزادی» سخن می گوید اما هنوز شناخت فلسفی از مفهوم ( Concept ) آزادی ندارد
جامعه ایران چه قبل از مشروطه، چه در هنگام انقلاب مشروطه و چه پس از آن، تلاشی برای مواجهه فلسفی با مفهوم سیاست و مفاهیم سیاسی و شناخت ریشه های فکری و فلسفی «اندیشه مشروطه» و چگونگی به رسمیت شناخته شدن حاکمیت عقل، ارتقاء جایگاه «رعیت» به «شهروند» و تفکیک قوا انجام نداد و سعی کرد با تقلید و کپی برداری از «ساختمان پارلمان» و «قانون اساسی» چند کشور اروپایی، مسیر طی…
« در فاصلهی دو چهار سال، بدون «باید»های سخنوری و با «برنامهریزی و عمل»، این رتبه به جایگاه سه کشور اول رسید! »
هفتم دیماه، سالروز فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی است. اینکه این نهضت تا چه میزان به اهدافش -که فراگیری سواد خواندن و نوشتن در قشری وسیع از جامعه بود- رسید یا اصولاً تعریف سواد در آخرین دهههای هزارهی دوم چه بود- بحثی است خارج از این مقال؛ لیک اظهارات رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در آستانهی آن فرمان نیز جالب توجه و البته قابل تأمل است. …
«اینکه دانش آموزان آگاهی ها و توانمندی های ضروری برای زندگی اجتماعی را بياموزند و در رشد و اعتلای جامعه خود موثر باشند، از مهمترین چالش های گریبان گیر نظام های آموزشی دنیا، به خصوص نظام آموزشی کشور ماست»
حسین معافی/ دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک
یکی از زیر بنایی ترين نهادهای تمامی جوامع بشری پس از خانواده، آموزش و پرورش است. هر ساله منابع انسانی و مالی بسیار عظیمی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان مورد استفاده قرار می گیرد. اینکه دانش آموزان آگاهی ها و توانمندی های ضروری برای زندگی اجتماعی را بياموزند و در رشد و اعتلای جامعه خود موثر باشند، از مهمترین چالش های گریبان گیر نظام های آموزشی دنیا، به خصوص نظام…
« مدرسه زمانی تحول می یابد که رویکرد به مدرسه در نگاه مسئولان کشور و آموزش و پرورش تغییر یابد»
سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
وزیر آموزش و پرورش در نشستی با عنوان « ارائه و نقد الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش » عنوان کرده است: « در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه میخواهیم تا سند تحول را اجرا نماید، لذا باید شاخصهای سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخصها فعالیتهای خود…
ساختمان مدارس پدیده یا محصول مرکب و تلفیقی است که حاصل تعامل و تاثیر تخصص های متفاوت علمی و اجرایی در فرآیند تصمیم گیری، طراحی و ساخت می باشد. طراحی فضاهای آموزشی ، تربیتی و ورزشی خصوصا مدارس به دلیل اهمیت وجایگاه ویژه آنها در نظام تعلیم و تربیت، موضوعی است میان رشته ای که هماهنگی و هم افزایی دانش ها و تخصص های مختلفی را می طلبد. آشنایی با اصول…
«تناقض و پارادوکسیکال چنین سیستم هایی از درون و ذات آنها مایه می گرفت ؛ آنها از یک طرف می خواستند ایران را مدرن کنند اما از طرف دیگر می خواستند، حوزه سیاست و حکمرانی مدرن نشود و تغییر نکند!»
پرسش گری و اعتراض، همواره جزو ويژگي های ذاتی دانشگاهها بوده و دانشگاهها در همه جا نشان داده اند که غالبا قطب نمای درستی برای نشان دادن سمتِ قانون خواهی و آزادی خواهی بوده اند. و اگر چنین نمی بودند بایستی در مورد ماهیت واقعی آنها شک می کردیم... در ایران، اولین دانشگاه در تهران شکل گرفت و سپس در تبریز که دانشگاه تبريز از يادگارهای حكومت يك ساله فرقه دموكرات…
« امروز جای درس انشا یا شاید معلم خوب برای درس انشا در مدرسه ها چقدر خالی است!»
به نظرم یکی از ده ها چالش همیشه ماندگار آموزش و پرورش در حوزه یادگیری و آموزش ، کنار نیامدن با درس انشا یا همان سخن نگاری ، سخن پردازی ، خلق اندیشه و نویسندگی است. درسی که خیلیها با آن مشکل داشته و دارند. عنوانی که هیچ وقت در برنامه درسی مدارس جدی گرفته نشد ! هم از سوی دانش آموز هم از طرف معلم! در گذشته حیاط خلوت خیلی…
«اگر برنامه ای برای مجازی شدن مدارس به دلایلی چون وجود انواع آلودگی ها دارید، به فکر تامین تجهیزات کامل برای معلمان، کادر آموزشی و اجرایی مدارس باشید»
گروه گزارش/ در نشستی که دوشنبه 23 آبان ، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ایران با خانم گابریلا خمینز وزیر علوم و معاون رئیسجمهور ونزوئلا در امور علم، تکنولوژی، آموزش و بهداشت و هیات همراه داشت ؛ « صدای معلم » گزارشی را با عنوان : « الکساندر کسترو، رئیس اتحادیه محلی معلمان در ایالت زولیا : «آنها (معلمان) به ما میگویند که ترجیح میدهند ناخن لاک بزنند تا اینکه برای…