صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • نقطه­ ی تلاقی عاملیت و ساختار را می­ توان در سبک زندگی مشاهده نمود؛ آنجا که عاملان اجتماعی برای تمایز یابی اقدام به «مصرف منابعِ در دسترس» و «مدیریت بدن» می ­نمایند
  • فرزاد صفی‌خان‌پور / کارشناس ارشد جامعه شناسی

جنگ نمادها در غیاب نهادها ! مطلب ویژه

   ژینا گیان! تو نامری؛ ناوت ئه­بیته ره­مز..... ژینا جان! تو نمی­میری، نامت نماد(سمبل) خواهد شد..... عبارت بالا متن سنگ موقت مزار ژینا (مهسا) امینی، دختر 22 ساله­ ی معمولی که در یک روز معمولی در یکی از بازداشتگاه­ های آموزشی! پلیس امنیت اخلاقی! جان نازنین­ اش از او و هستیِ گرما­بخش­ اش از خانواده­ ستانده شد. نوشتن مطلب در رابطه با این فاجعه­ ی غم­ انگیز بسیار دشوار است؛ بیم آن…
  • «تبصره۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده بود معلمان را با اعضای هیئت علمی همتراز کند. اما به نظر نمی رسد آنچه در فرآیند اجرای رتبه بندی معلمان در حال رخ دادن است ، به چنین هدفی منجر شود»
  • سید داود ابراهیمی/ زنجان

رتبه بندی معلمان وسیله بود نه هدف

تبصره۳ ماده ۲۹  برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده بود معلمان را با اعضای هیئت علمی همتراز کند. اما به نظر نمی رسد آنچه در فرآیند اجرای رتبه بندی معلمان  در حال رخ دادن است ، به چنین هدفی منجر شود. رتبه بندی در حال اجرا ، بیشتر به یک نوع طبقه بندی درون سازمانی شبیه است تا همترازی با هیئت علمی. هدف از اجرایی شدن رتبه بندی ، ایجاد انگیزه…
  • « نگذارید با تهی کردن بنیان اصلی آن از معنایش که همیشه کتاب بوده و خواهد بود، کانون را به یک کارخانه ورشکسته اسباب‌ بازی بدل کنند! »
  • علی افشار سمیرمی/ معلم - آموزش و پرورش سمیرم

چرا چراغ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روشن باید بماند؟! مطلب ویژه

  پنجاه سالگی کانون، حکایت از دیرپایی و ماندگاری آن دارد و همین ضرورت مواظبت از آن و مداومت کار آن را می رساند. البته که سردی و عبوسی ذاتی نظام آموزشی و مدرسه در زایش و بالندگی کانون بی تاثیر نبوده است.بچه های رمیده از مدرسه، مامن و ملجا مطمئنی می خواستند تا در اوقات فراغت خویش، آنجا جمع شوند و کجا بهتر از کانون؟ جالب این که کار کانون از…
  • «وزارت کشور وظیفه ساماندهی حمل‌ و نقل درون‌ شهری، وزارت راه وظیفه ساماندهی حمل‌ و نقل برون‌شهری و روستایی و آموزش‌ و پرورش وظیفه تسهیل گری و برقراری ارتباط میان پیمانکار، والدین و مدیران مدارس را بر عهده دارد»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

سرویس مدارس در هاله ­ای از ابهام ؟!

  افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس یکی از چالش­های مضاعف خانواده‌ها در شروع سال تحصیلی جدید است که با توجه‌ به افزایش هزینه‌های زندگی و امور تحصیلی باید تصمیمی منطقی و اصولی برای آن گرفته شود. رانندگان و مسئولین شرکت‌های حمل‌ونقل سرویس مدارس قیمت‌های بالایی را  برای سرویس‌دهی  اعلام کرده‌اند که  بیشتر خانواده‌ها از پرداخت آن عاجز هستند. اولیا و خانواده‌ها اظهار می­ کنند که درصد افزایش نرخ سرویس مدارس با افزایش…
  • «آیا وقت آن نرسیده سیاست‌مداران و مسئولان از این خطاها و خطرها درس بگیرند و در حل مشکلات و برطرف کردن گرفتاری‌ها به یاری مردم بشتابند ؟»
  • طهماسب کاوسی/ معلم؛ دکتری برنامه ریزی درسی

«ارشاد» کار تربیتی است! مطلب ویژه

روزگار غریبی است که در ایران امروز عمل ارشاد با توسل به زور همراه می‌شود و اکنون با مرگ غم‌انگیز مهسا، چهره‌ی زشت و دردآور مسئله بیشتر هویدا شده است. این‌ حادثه روح و روان هر انسان تربیت‌یافته‌ و سالمی را به شدت آزرده کرده است. واژه‌ی «ارشاد» از نظر لغوی به معنای راه نمودن، راهنمایی کردن و راه درست را نشان دادن است. اگر به حقیقت و اصل این مفاهیم دقیق…
  • «غصه های آموزش و پرورش فراتر از رتبه بندی و معیشت است و باید به دلایل آن توجه کرد . این روز ها فرصت بارگذاری مدارک پایان می یابد ولی مشکلی از آموزش و پرورش و معلمان حل نمی شود و غصه ها همچنان پابرجا خواهند ماند»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

رتبه بندی یا غصه بندی ؟! مطلب ویژه

اگر تابستان 1400 به قاطبه معلمان گفته  می شد که « رتبه بندی  » نقشی در معیشت آنان  نخواهد داشت یا  سال بعد برای افزایش اندکی حقوق باید ده ها مدرک بی ربط را با زحمت جمع و بارگذاری نمایند، باور نمی کردند . ولی این روزها و در آستانه سال تحصیلی جدید رتبه بندی ، جمع کردن مدارک آن و ارزشیابی آن ها بر همه شئون آموزش و پرورش سایه انداخته…
  • «آموزش و پرورش جای آزمایش و خطا نیست! »
  • رضا علیزاده / معلم - فارغ التحصیل و مشاور سابق دانشجویی ، فرهنگی رئیس دانشگاه فرهنگیان

چرا نمایندگان مجلس در انتصابات آموزش و پرورش دخالت می کنند ؟

 علی رغم تاکید مقام معظم رهبری  (دام عزه العالی ) مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات ،عده ای از نمایندگان که خود را نیروی ارزشی و ولایی نیز می دانند و می نامند جهت شبکه سازی و تحقق وعده به نور چشمی های خود برای انتخابات بعدی بعضاً افراد بی کفایت ،متظاهر ،بی تدبیر و بی برنامه را که هیچ آینده نگری و ایده ای برای نظام تعلیم و تربیت ندارند…
  • «بی شمار انقلاب های جهان به شکست های مفتضحی افتاده اند چرا که بر آموزش و فرهنگ بنا نشده بودند و افرادی رفتند و افراد دیگری با همان شاکله های فکری همان ساختار های قبلی را بازتولید کردند، نهایت با تغییر اسم ستم هایشان...»
  • دکتر محمد صادق حدادان/ روان شناس تربیتی

گشت ارشاد و مساله تکامل فرهنگی ؟ مطلب ویژه

کتابخانه ای به واسطه این که سود مالی ندارد، بسته می شود گویی اساسا انواع دیگر سود وجود ندارد . نیروهای انتظامی مدعی آموزش و ارشاد هستند و به قول خودشان کلاس برگزار می‌کنند که دانش آموزش به زور باتوم می آید و در آن جان می‌سپارد از جرح یا فشار و ترس که گویی اساسا مدرسه معنایی ندارد . آموزش را از زیر یوغ اعمال قدرت و ایدئولوژی کنار بکشیم. معلم…
  • «عاملان زور، درس خوانده اند و از ما معلمان و مدرسان درس گرفته اند»
  • دکتر نعمت الله فاضلی

در مرگ " مهسا امینی " همه مقصریم مطلب ویژه

مرگ مهسا، مرگ فرهنگ است. نگوییم پلیس، ما هم مقصریم؛ ما معلمان مدارس و مدرسان دانشگاه ها. اگر کلاس ها، درس تسامح، درس تساهل، درس انسان ورزی، درس عشق، درس زیبایی، درس عدالت و انصاف بود؛ و اگر ارزش های دموکراتیک و سیاست تفاوت را در برنامه درسی، کتاب ها، آموزش ها و منش معلمان و مدرسان می آموختیم، امروز مهسا و مهساهای دیگر زنده بودند. عاملان زور، درس خوانده اند و…
  • «اگر کسی که در مقام رهبری آموزشی انجام وظیفه می کند نتواند در بهبود کیفیت آموزش موثر واقع شود وجود او در این مقام قابل دفاع و توجیه نیست !»
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

وزیر آموزش و پرورش ، شورای معاونین و عوامل ستادی کمی در باب « مدیریت و رهبری آموزشی » مطالعه نمایند !

  معلمان رکن اساسی تعلیم و تربیت هستند. جلب نظر و رضایت آنها یکی از اساسی ترین و مهمترین کارهای یک مدیر است. اگر مدیری بتواند با برآوردن نیازهای معلمان و ایجاد شرایط مناسب از نظر روحی و روانی ،انسانی و عاطفی و انگیزش ، رضایت خاطر آنها در فضای تعلیم و تربیتی را برآورده سازد می توان گفت در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش گام برداشته است ؛ حال این…
  • «با وجود اینکه مناطق آزاد دارای موقعیت مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و همچنین ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات می باشند، اما متاسفانه شاهد تعداد زیادی از مدارس کانکسی و فرسوده در این مناطق می باشیم»
  • دکتر زهرا بهروزی امین/ کارشناس مسائل تعلیم و تربیت

"توسعه اقتصادی " مناطق آزاد تجاری در گرو "توسعه انسانی" مطلب ویژه

  به منظور تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و برنامه­ های تحولی دولت مردمی در لزوم مشارکت همه دستگاه­ها، سازمان­ها و نهادهای کشور با وزارت آموزش و پرورش و همچنین در راستای اجرای « قانون چگونگی تشکیل و اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی» شاهد هم پیوندی وزارت آموزش و پرورش با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب « تفاهم نامه همکاری » در…
  • « در مورد عملکرد مدیر کل فنی حرفه ای و کاردانش پاسخ گو باشید »
  • بوزجانی

نامه ی دریافتی : هنرستان های کشور را دریابید !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از همکاران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ و توضیح مسئولان اعلام می کند .
  • «فعلا بروید تو سایت و تا می توانید بارگذاری کنید و بعدش هم صبر پیشه کنید ! »
  • علی افشار سمیرمی/ معلم

طنزانه ای برای معلمان زیادی : لبخند بزن معلم! مطلب ویژه

 داشتم می گفتم؛ این خیلی خوب است که شما خودتان اهل گفتمانید. سرتان هم که توی کتاب است. همه شما هم که یک تقویم جیبی دارید و با آن حساب سر برج و نوبت قسط و نسیه را کنترل می کنید. پس لابد می دانید که از الان دیگه باید فکر و ذکرتان مدرسه باشد. پس فقط به مهر و مهربانی فکر کنید. خیلی هم هول آمادگی داشتن را نداشته باشید. درست…
  • «مگر هدف اصلی مدیریت آموزشی، تسهیل و پیشبرد آموزش و یادگیری نیست ؟»
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

رفتارهای لجبازانه آن هم در مدیریت آموزشی ؟!

  رفتارهای مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان و مدیر آموزش و پرورش ابهر در آستانه بازگشایی مدارس جز بر محور لجاجت نیست آنجا که معتقدند آنچه که ما می گوییم و ما انتخاب می کنیم برمدار حق مطلق است و دیگر هیچ و منتقدان و مخالفان عرصه مدیریت ما باید بدانند هرکس با ما در افتاد برافتاد و ما مصداق کامل حقیقت نابیم. آقای مدیر! این ره که تو می…
  • «صدای معلم آمریکایی با حقوق ماهانه ۴۵۰۰ دلار در سداوصیمای ایران از فاصله چند هزار کیلومتری شنیده می‌شود اما صدای معلمان ایرانی با حقوق ۲۵۰ دلار در فاصله چند صد متری، خیر! »
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

جناب صدا و سیما ... زیاد دور نروید ! ما این جا هستیم !

امروز دو مطلب دردآور از دو همکار فرهنگی دلسوخته در حوزه آموزش و پرورش مطالعه کردم. اولین مطلب از دکتر « مزبان حبیبی » فعال صنفی شیرازی و دیگری از  « استاد تقی لو » از بازنشستگان نجیب زنجانی. خوانش این دو مطلب صنفی در کنار هم و نوع انعکاس آن در صدا و سیمای میلی روح و روان هر آزاداندیشی را جریحه دار کرده و حکایت از برخوردهای دوگانه با مسائل…
  • « آن چه قرار بود بشود و آن چه شد ! »
  • معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی

فرا سوی " رتبه بندی معلمان " در فقدان " صداقت عملکردی " ؟! مطلب ویژه

  الف) دیباچه ۱. از تاریخ ۲۶/مرداد/۱۴۰۰ و شروع به کار سامانه ی rtb.medu.ir موسوم به سامانه ی رتبه بندی معلمان، برخی مدیران مدارس در گروههای دبیران در فضای شاد اقدام به ارسال مطالبی جهت راهنمایی همکاران برای تهیه، تکمیل، و بارگذاری مستندات مورد نیاز برای آنچه وزارت آموزش و پرورش «رتبه بندی» نامیده است، نموده اند. آین اقدامات و ترغیب همکاران به مراجعه به سایت و انجام تکالیف محوله در حالی…
  • آقای مدیر کل ! خوب شدن حال آموزش و پرورش و به تبع آن جامعه ، شرایطی دارد . این کار با شعار و سخنرانی حاصل نمی شود!
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

گذری بر نشست شورای آموزش و پرورش استان اصفهان بدون حضور رسانه های مستقل و منتقد ! مطلب ویژه

  به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش، یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان عصر روز پانزدهم شهریور ماه 1401 با حضور سیدرضا مرتضوی، استاندار و رئیس شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، احمدی فرماندار، طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان و سایر اعضا در سالن جلسات این اداره کل برگزار…
  • «جایگاه تفکر انتقادی، پرسش گری، پاسخ گویی و مهمتر از همه مسئولیت پذیری در نظام تعلیم و تربیت ما (از پیش دبستانی گرفته تا کلاس های دکتری دانشگاه) دقیقا کجاست؟»
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

"نسل تربیت ناشده ما " و " غلط های مصطلح " ؟! مطلب ویژه

پرده اول: املای برخی از کلمات ناخوداگاه بین اکثریت مردم غلط نوشته شده و در فرهنگ عامه به آن « غلط مصطلح » می گوییم. جالب است بدانیم به عنوان نمونه ، مطالبی که در سريال تراژیک و n قسمتی رتبه بندی بین معلم ها و اساتید دانشگاه رد و بدل می شود بیش از ۷۰ درصد کاربران کلمه بارگذاری را سهوا و یا به اشتباه بارگزاری و سپاسگزار را سپاسگذار می…
  • «کاش فعالان رسانه ای این مجتمع آموزشی و ۴۳ مجتمع دیگر آموزشی با شرایط مشابه بوتراب در سراسر کشور را نیز مانند مدرسه « بادام شیرین » می دیدند و این مطالبه را به روز می‌کردند که تمام مدارس کشور باید از این امکانات برخوردار باشد و سهم همه دانش آموزان ما چشیدن طعم این مدارس است»
  • فرهاد خانکی/ معلم

از مدیریت بحران از نوع " بلوک " تا مجتمع های آموزشی استاندارد !

  حتما یادتان هست ، بهمن ماه سال گذشته بود که سیل جنوب کرمان را فراگرفته بود . نوری به همراه رئیس سازمان نوسازی کشور برای بازدید از مدارسی که گرفتار سیل شده بودند به این استان سفر کردند . آن سفر آغازی بود تا رخشانی مهر شناخته شود . تا آن روز شاید کمتر کسی نام او را شنیده بود و می‌دانست رئیس سازمان نوسازی یکی از معاونان وزیر است .…
  • «نکته نگران کننده این است که حجم چالش ها و نیز هم افزایی شکاف های موجود ، توان بالقوه و بالفعل آموزش و پرورش را کم کرده و نهایتا ناکارآمدی این سیستم را به دنبال خواهد داشت ؛ موضوعی که با توجه به حجم و عمق مطالبات و پرسش های بی پاسخ دور از ذهن نیست»
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

نظام یک طرفه پاسخ گویی در آموزش و پرورش و پیامدهای آن ( بخش پایانی) مطلب ویژه

در یادداشت گذشته ( این جا ) دو گونه پاسخ گویی را برای حاکمیت بر شمردیم. پاسخ گویی سازمانی و پاسخ گویی مدنی. در پاسخ گویی سازمانی هر بخش از حاکمیت خود را در مقابل مافوق سازمانی پاسخ گو می داند.در واقع این نوع پاسخ گویی بیشتر ناظر به ارائه کارکرد دستگاه به بخشهای مافوق حاکمیتی است اما در پاسخ گویی مدنی ، حاکمیت در مقابل مردم باید پاسخ گوی عملکرد خویش…
  • «لطفاً نقشه راه برنامه‌هایی که برای بهبود این نظام رتبه‌بندی دارید را هم‌ زمان منتشر و تشریح کنید، چراکه طرح فعلی ناکافی و نگران‌ کننده است»
  • دکتر محمد صادق حدادان/ روان شناس تربیتی

رتبه بندی معلمان منهای معلمان ؟! مطلب ویژه

پس از سال‌ها کشاکش به نظر می‌آید قطار رتبه‌بندی به مرحله جدیدی وارد شده است، این در حالی است که بعید می‌دانم معلمی به یاد بیاورد که دیدگاهش را در این‌ باره شنیده باشند ؛ حداقل من با تجربه کار در دانشگاه فرهنگیان، مدارس، پژوهشکده‌ها و... فراخوانی برای گردآوری دیدگاه معلمان ندیده‌ام . فقدان مشارکت مستقیم معلمان به‌عنوان افرادی که تجربیات ملموسی از فضاهای آموزشی دارند منجر به این شده هر دستورالعمل…
  • «آنچه مسلم است اینست که تاکنون وزارت آموزش و پرورش فاقد «مدیریت یکپارچه و واحد » به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش بوده و معاونت های وزارت مذکور با تصمیم سازی های جزیره ای نسبت به جلب مشارکت سایردستگاه ها و سازمان ها ازطریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری، اقدام نموده اند»
  • دکتر زهرا بهروزی امین

"مشارکت " در آموزش و پرورش متولی ندارد! مطلب ویژه

  بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که محور اصلی توسعه بر پایه «مشارکت » و «آموزش‌ و پرورش » استوار است. به باور آنان، ضرورت تقویت دو عنصر مذکور، می باید همواره در سیاست‌گذاری‌های کلان اجتماعی و اقتصادی، مدنظر دولت­مردان و برنامه ریزان قرارگیرد. علی رغم اینکه مدارس در جوامع قرار دارند، اما اغلب مانند جزایری هستند که هیچ پل ارتباطی به سرزمین اصلی ندارند. خانواده‌ها در محله‌ها زندگی می‌کنند،…
  • «اگر چه قانون رتبه بندی معلمان سال هاست بر سندان کاذب اداری ـ سیاسی چکش می خورد، اما اجرای آن در شرایط فعلی، در خور معلمان آسیب دیده نیست زیرا که معلمی آن جایگاه گذشته خویش را از دست داده است. وابسته نگاه داشتن معلم به معاش، روی دیگری نیز دارد و آن رویگردانی از کارکردهای اصیل و حرفه ای معلمی است. چشم اندازی که متأسفانه آینده را مبهم و تار می نمایاند»
  • احمد شبانی بانه

رتبه بندی معلمان و چشم انداز اجرای آن مطلب ویژه

سرانجام پس از سالهای متمادی، آئین نامه اجرایی قانون بحث برانگیز رتبه بندی معلمان ابلاغ و رسماً وارد مرحله اجرایی شد. این قانون که در میدان عمل به یکی از دستاویزهای ــ گاه سیاسی ـ دولتهای چندین سال اخیر تبدیل شده بود، بارها میان منازعه قوای مقننه و مجریه بزک شد و تحت منّت و حاتم بخشی این قوا جرح و تعدیل فراوان یافت. گویی ارتقاء منزلت شغلی و اقتصادی معلمان، عطیّه…
  • «فکر نکن این فقط حکومت‌ها هستند که آدم ها را می سازند، نه اتفاقاً این آدم ها هستند که حکومت‌ها را می سازند»
  • عرفان نظرآهاری

خارج، حال کسی را خوب نخواهد کرد ! مطلب ویژه

رفیق! تو فکر می کنی اگر بیایی خارج، حالت خوب می شود؟ به والله قسم نه! نمی شود. من این قدر ایرانی حال خراب در همین خارج دیده ام که نگو و نپرس. آنها حال خرابشان را با خود به همه جا می برند؛ آنها دلشوره ها و ترس ها و اضطراب ها و بکن ها و نکن ها و بگیرها و ببندها و دروغ ها و فریب ها و تنگ نظری…
  • «مدارس و دانشگاه ها در حالی بازگشایی می شوند که رشته های علوم انسانی به دلایل زیر با کمبود تقاضا مواجه اند و این مسئله جامعه را از علوم انسانی مُدرن و پُست مُدرن بی بهره می کند و منجر به عقب ماندگی بیشتر فرهنگی - اجتماعی و علمی می گردد!»
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

مهجور بودن رشته های علوم انسانی در مدارس و دانشگاه های ایران

مدارس و دانشگاه ها در حالی بازگشایی می شوند که رشته های علوم انسانی به دلایل زیر با کمبود تقاضا مواجه اند و این مسئله جامعه را از علوم انسانی مُدرن و پُست مُدرن بی بهره می کند و منجر به عقب ماندگی بیشتر فرهنگی - اجتماعی و علمی می گردد! 1- فارغ التحصیلان علوم انسانی فاقد شغل با درآمد مکفی هستند. مهمترین دستگاه ها برای استخدام فارغ التحصیلان علوم انسانی ،…
  • فراوانی موانع فیزیکی در خیابان‌ها برای کنترل خودروها و در میان آنها «سرعت‌گیر»، عینی‌ترین نمود بحران «اقناع» در حکومت و «قانون‌گریزی» در جامعه است
  • دکتر خالد توکلی/ معلم و جامعه شناس

نگاهی تربیتی بر دلایل ناکارآمدی قوانین راهنمایی و رانندگی در ایران مطلب ویژه

  1- متخصصان علوم تربیتی، در فرایند تعلیم و تربیت، بر اهمیت یادگیری و تمرین توانایی «نه»گفتن بسیار تأکید می‌ورزند. بدون تردید، این توانایی یکی از نشانه‌های سلامت روان و یکی از مهارت‌های لازم برای زندگی موفق است. هر فردی ممکن است در زندگی اجتماعی با خواسته‌های نامطلوب، غیرمنطقی یا غیراخلاقی روبه‌رو شود، به همین دلیل ضروری است از مهارت گفتنِ «نه» برخوردار باشد تا در برابر آنچه نمی‌پسندد، تسلیم نشود و…
  • «آیا این مدیران از یک چارچوب نظری مستحکمی برخوردارند که با ادغام علم و تجربه، حوزه سرپرستی خود را به نحو مناسب و مطلوب اداره کنند؟»
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه شهرستان ابهر

مدیرانی در حد " کبریت بی خطر " ؟!

   بدون مجامله و مجادله ، وزارت آموزش و پرورش برای محقق ساختن اهداف قانون گذار در قانون اساسی و قوانین موضوع می باشد که این امر را با تهیه دستور العمل ها و آیین نامه هایی، اجرایی می کند و مدیران استانی و شهرستانی موظف می باشند که این آیین نامه ها را بومی کرده و به اجراء بگذارند حال اگر وزارت به و ظیفه خود عمل کند و آیین نامه…
  • نگاهی به برنامه " بازتاب " صدا و سیما و عملکرد پرسش برانگیز مسئولان اداره کل آموزش و پرورش فارس ؛
  • غفار جلالی/ معلم

آیا عزم و اراده ای برای حل مشکلات ثبت نام مدارس وجود دارد ؟!

  از تیمور لنگ سوال کردند چگونه امنیتی در کشور پهناور خود ایجاد نمودی،که وقتی زنی با طبقی از جواهرات طول کشور را طی می کند، کسی به او تعرض نکرده و جسارتی نمی کند؟ درجواب جمله کوتاه ولی با تأملی می گوید: در هر شهری که دزدی دیدم گردن داروغه را زدم چون یا دزد و داروغه همدست بوده اند یا داروغه در خواب.(برگرفته از کتاب منم تیمور جهانگشا ) برنامه…
  • بیایید علیه «فضیلت بی‌سوادی» ایستادگی کنیم، از گویندگان و نویسندگان «منبع» طلب‌کرده و غلط‌های گفتاری و نوشتاری‌شان را تصحیح کنیم؛ بیایید «تن ندهیم» به هر چه «عادی» می‌شود
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم و روان پزشک

بی‌سوادی فضیلت نیست! غلط نویسی هم افتخار ندارد ! مطلب ویژه

در راهروی هواپیما پیش می‌روم تا به صندلی‌ام برسم. جلوی من یک خانم عرب دنبال صندلی‌اش می‌گردد. مهمان‌دار صندلی‌اش را به او نشان می‌دهد و می‌گوید: «اجلس!» به مهمان‌دار هواپیما می‌گویم که ایشان خانم هستند و به جای اجلس باید بگوید «اجلسی»، مهمان‌دار با بی‌اعتنایی می‌گوید: «خوب! اجلسی!» که یعنی « چه فرقی می‌کند حالا؟!» من با خودم فکر می‌کنم وقتی بیشترین مسافران خارجی پروازهای مشهد عرب هستند نباید این شرکت‌های هواپیمایی…
  • «حاصل اینکه پس از چهل‌ و‌ هفت سال تدریس از آموزگاری تا استادی فعلا از مال دنیا، یک پول درآمد ندارم و با فروشِ کتاب و درآمدِ مختصری از حقِ تألیف که کتابفروشان می‌پردازند این سه‌ساله را با تشویش و سختیِ معیشت در این گرانی سرسام‌آور به سر برده‌ام تا بعد چه بلایی به سرم بیاید...»
  • فرهاد قنبری/ معلم

دکتر پرویز ناتل خانلری و " غارتگر بیت المال " ؟!

 در کانالی [به نام] دکتر شفیعی کدکنی خاطره ای از زندگی و دوران تنگدستی دکتر پرویز ناتل خانلری از زبان خود ایشان منتشر شده است. خاطره ای که با توجه به اخبار سالها و ماههای اخیر در مورد مفاسد اقتصادی مرتبط با برخی مسئولین جای تامل بیشتری دارد .  دکتر پرویز ناتل خانلری از اولین کسانی بود که در ایران موفق به اخذ مدرک دکترای ادبیات فارسی شد. خانلری از ادبا و…
  • « دل نوشته ای از یک معلم دل شکسته خطاب به مسئولان نامسئول ! »
  • رسول سلیمانی/ کارشناس ارشد فیزیک

این جا ، " خانه امید " معلمان نیست !

   روزانه نام وزارت آموزش و پرورش لغلغه زبان ماست . به عنوان یک مدرس ۲۷ سال سابقه که جوانی ام را به پای این اداره گذاشته ام می خواهم خاطره چند ساعت حضورم را در وزارت آموزش و پرورش (بخوانید وزارت....و.....) را بیان کنم. اواخر مرداد ماه امسال برای پیگیری عدم انتقالم (با 27 سال سابقه و بالاترین امتیاز استان زنجان) شب ساعت 1 با یکی از دوستانم به سمت پایتخت…
  • «داشتن رفتار اصيل و درون زا و اجتناب از افكار عاريتی برای حفظ اتوريته وزارت آموزش و پرورش بسيار ضروري است»
  • دكتر احد نويدی/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

نسخه‌ای براي مراقبت از نظام بيمار آموزش و پرورش مطلب ویژه

بيش از يك سال از دوره دولت سيزدهم سپري شده است و در طول اين يك سال وزير محترم آموزش و پرورش كاري فراتر عزل و نصب‌ها و مسافرت به استان ها انجام نداده است. شايسته است به وزير آموزش و پرورش كمك شود تا سهم بيم‌ها كاهش و سهم اميدها افزايش يابد. با اين هدف، به وزير محترم آموزش و پرورش توصيه مي‌شود: 1) در سخنراني و مسافرت به استانها را…
  • «چگونه می توان باور به مردمی سازی آموزش و پرورش داشت درحالی که بسترهای لازم را نه تنها آماده نمی کنید بلکه به باور ناظران آگاه این حوزه، درهای آن را چند قفله کردید ؟ چگونه دم از مردمی سازی می زنید در حالی که از دعوت یک رسانه ی فعال در حوزه تعلیم و تربیت سرباز می زنید !»
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه شهرستان ابهر

سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور و شوخی مردمی سازی ؟! مطلب ویژه

  سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش با شعار « آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول و تحول آفرین، پیشران ایران قوی » از بیست و نهم تاسی و یکم مرداد ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد . در این اجلاس یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش بر اجرایی سازی سند تحول بنیادین، محور تمامی برنامه های آموزش و پرورش مردمی سازی آموزش و پرورش ،ارتقای…
  • «آموزش و پرورش ایران نشان در تامین هر دو شکل عدالت افقی و عمودی ناکام بوده است .به این معنا ، مدارس دولتی حتی در شهرهای بزرگ نیز فاقد استانداردهای لازم هستند و آموزش مبنی بر نیازهای متفاوت دانش آموزان وجود ندارد»
  • سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

مطالبه گری جدی در حوزه احیای عدالت آموزشی مشاهده نمی شود مطلب ویژه

هر سال پس از اعلام نتایج کنکور و تعداد رو به افزایش برگزیدگان برتر از میان دانش آموزان مدارس غیردولتی و خاص ، واکنش های فراوانی به وجود می آید. در فصل تابستان نیز  به دلیل ثبت نام دانش آموزان و دریافت  پول از طرف مدارس موج مخالفتی به وجود می آمد که در سال های اخیر کمرنگ شده است . وزیر فعلی آموزش و پرورش نیز با صراحت پولی شدن آموزش…
  • «چرا باید دانش آموزی که در امتحانی خطا و تقلب می کند تمام امتحانات قبل و بعد تقلبش صفر منظور گردد؟»
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

ضرورت تغییر و بازنگری در قوانین امتحانات نهایی

  جستارگشایی خرداد ۱۴۰۱ مسئول حوزه اجرایی امتحانات نهایی شهیدستان کرج هستم. قبل از شروع امتحانات روزانه ۵ دقیقه با بچه ها چاق سلامتی کرده و اهم آئین نامه امتحانات نهایی را متذکر می شوم تا اگر احیانا کسی گوشی، وسایل الکترونیکی، یادداشت و...همراه داشت مجاب به تحویلش گردد. با همین روال کج دار و مریز می رسیم به اواخر امتحانات. حوالی ساعت ۹ مراجعه کننده ای سمج دارم . مجبورا با…
  • «تجربه مدیریتی زیسته، خاصه در سی سال گذشته نشان می دهد تشکیل این اجلاسیه ها با کمیسیون های به اصطلاح تخصصی ، با عناوینی رنگ و لعاب دار و عاریت گرفته از کلیدواژه های سند تحول آورده ای برای معلمان به همراه نخواهد داشت اگرچه ممکن است برای عده‌ای نان داشته باشد اما مطمئن باشید برای آموزش و پرورش آب ندارد !»
  • ابراهیم سحرخیز

اگر من جای رئیس‌ جمهور بودم در تغییر دوباره وزیر آموزش و پرورش درنگ نمی کردم! مطلب ویژه

با مروری تند و گذرا در سخنان ابراهیم رییسی در افتتاحیه سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور ، دوباره به همان کلید واژه هایی بر می خوریم که با گذشت چهل سال از عمر انقلاب ، از مرز وعظ و خطابه، توصیه و تذکیر فراتر نرفته اند و جایشان در میدان عمل، سخت خالی است! شاخص های عملکردی در آموزش و پرورش نشان از روند صعودی…
  • «تصمیم گیران و اغلب افراد جامعه در هر جایگاهی هیچ گاه توجه چندانی به توصیه‌ها یا اخطارهای اهل خرد نخواهند داشت و این قشری که همواره در اقلیت است را منفعل می‌سازند و در نهایت با تجربه‌های تلخ و مصیبت‌هایی روبه رو می‌شوند که متحمل بوده و اخطار آن داده شده بود»
  • آرین رسولی

کاساندرا و رنج حاصل از فهمیدن مطلب ویژه

یکی از هزاران رنجی که بر اهل خرد و افراد آگاه مترتب است، پیش‌بینی و نظارهٔ مصیبت‌هاست. مصیبت‌هایی که ناشی از جهل و ساده‌ لوحیِ جامعه ایست که مدام نسبت به مصلحان و اقلیت آگاه و اندیشمندان بی‌تفاوت است. به قول شاعر هنگامی که فرد آگاه و اهل خرد به خود می‌گوید: « در درون شهر کوران دردها دارم ز بينايی » . بی توجهی جامعه به اهل خرد و دلسوزانِ آگاه،…
  • «جامه صدارت را اگر لایق خود می دانید چاره ای بیندیشید . به ناصحان و نقادان منصف این جایگاه بهاء دهید! »
  • حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

آقای وزیر ! به استقلال آموزش و پرورش بها دهید !

  جناب وزیر در مطلب پیشین ( این جا ) به دخالت های نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران و بالطبع آن جدا شدن عملی مدیریت از سیستم آموزشی و زیر بلیط نماینده رفتن آن نکاتی را اشاره کردم . در این بخش می خواهم با اشاره به ضرورت ساماندهی ساختار سیستم در شهرستان ها و شهرهایی چون ابهر مطالبی را خدمتتان عرضه بدارم . جناب وزیر همان گونه که مستحضرید همه پویایی…
  • «مسئول ستادی بسیج دانشگاه فرهنگیان باید همانند سایر دانشگاه ها و با احترام به دانشجو معلمان فرهیخته یا حداقل فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان از بین ایشان انتخاب شود»
  • رضا علیزاده / معلم - فارغ التحصیل و مشاور سابق دانشجویی ، فرهنگی رئیس دانشگاه فرهنگیان

نگاهی به بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

یکی از ارکان مقدس و پایه های انقلابی دانشگاه در کشور ما که به نوعی و به اصطلاح عامیانه پاتوق بچه های ولایی و ارزشی است ، واحد بسیج دانشجویی می‌باشد . این محل مقدس که به نوعی حافظ آرمان های انقلاب و مجری دستورات رهبر معظم انقلاب است در دانشگاه حاکمیتی و ماموریت گرا یعنی « دانشگاه فرهنگیان » از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است . من هم به…
  • « یک معلم در نرم استاندارد یونسکو و اشل جهانی، سعی در تربیت شهروند قرن 21 دارد نه تربیت شهرنشین قرون وسطی !»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

شما كه قاضی بوديد چرا رها كرديد و معلم شديد ؟!

جستارگشایی: در سريال معلم دهكده ؛ نامزد معلم ازش ميپرسه شما كه قاضی بوديد چرا رها كرديد و معلم شديد؟ در این کشورها سرمایه گذاری روی آموزش و پرورش به مثابه بر باد دادن بودجه تلقی می شود و آموزش و پرورش هرگز در اولویت دولتها و نظامات مستقر نیست. ايشون جواب ميدن:چون وقتی به مراجعينم و مجرمينی كه پيش من می آمدند دقيق می شدم می ديدم كه اونها كسانی هستند…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور