صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «منِ معلم چه نقشی در فرهنگ سازی برای آئین های باستانی چون چهارشنبه سوری داشته ام؟ وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی در این موارد چه کار علمی و یا ویژه ای انجام داده اند ؟»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

چهارشنبه سوری نمونه ای از استحاله آیین های باستانی ؟ مطلب ویژه

  صدای جیغ و داد بچه ها می‌آید . پدر خسته از کار و تلاش روزانه فکر می کند که چون همیشه دختر و پسرش سرگرم بازی و دعواهای کودکانه خواهر و برادری هستند؛ غافل از اینکه این آخرین صدایی است که قرار است از حنجره فرزندان دلبندش بشنود. ناگهان صدای مهیب ترکیدن نارنجک دست سازی در منطقه فوق محروم مهدی آباد کمالشهر در دست پسرش فاجعه به بار آورده و اولین…
  • «بنابر سخن وزیر آموزش و پرورش مبنی بر الزام به ۶ ساعت تدریس مدیر و معاون در دل ۳۶ یا ۴۰ ساعت کار موظف در یک نوبت ، نه تنها وجاهت قانونی ندارد بلکه احتمالا برداشت ناصواب ایشان یا مشاوران از این بند قانونی است که اصولا به واسطه صراحت متن، امکان تفسیر به رای یا مصادره به مطلوب نیست و لذا طرح آن در رسانه ها مصداق سالبه به انتفاع موضوع و از حیّز انتفاع ساقط است»
  • محمودرضا اسفندیار

تدریس مدیران و معاونین مدارس مغایر با قانون طبقه بندی مشاغل معلمان است

  این روزها دوباره در محافل مجازی و حضوری معلمان در کنار مباحث مطروحه چند ماه اخیر همچون سرانجام قانون رتبه بندی و چند و چون آن، موضع گیری در خصوص پیشنهاد ۶ ساعت تدریس مدیران مدارس توسط یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز به جد مطرح است. این نوشتار بر آن است تا ضمن تبیین مغایرت این پیشنهاد با قانون طبقه بندی مشاغل معلمان، به عنوان تنها مرجع شرح وظایف کارکنان…
  • دیوار نوشته ی مدرسه دارالفنون : هر چیز به خرد نیازمند است و خرد به آزمون ( اردشیر بابکان )
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

از مدرسه دارالفنون تا مدارس ما مطلب ویژه

به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش ، مراسمی در مدرسه تاریخی و ماندگار دارالفنون برگزار شد . آخرین باری که این مدرسه را بازدید کردم زمانی بود که محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش در آن نشست رسانه ای برگزار کرد . ( این جا ) در این سه سال تغییر محسوسی در وضعیت فیزیکی آن رخ نداده است و همچنان از مدرسه دارالفنون برای برگزاری همایش…
  • «آموزش و پرورش و آموزش عالی در یک راستا و دست در دست یکدیگر در حال پرورش و تولید سوژه‌ها و نسل‌هایی هستند که قدرت و توان پرسشگری و فکر‌کردن به نتایج اعمال خود را ندارند و فقط منافع شخصی خود را به‌عنوان تنها عامل محرک کنش‌های خود می‌شناسند»
  • فرهاد قنبری/ معلم

تخصص به‌ جای تفکر در نظام آموزشی ایران ؟!

در راستای مادی‌ شدن آموزش و علم، دانشجویان هم به دو بخش تقسیم شده‌اند. یک دسته دانشجویانی که در رشته‌های پول ساز تحصیل می‌کنند و دستهٔ دوم دانشجویانی که در رشته‌های به‌اصطلاح علوم‌ انسانی علاف بوده و در حال اتلاف جوانی و آینده خویش‌اند. در دستهٔ اول که اغلب مشاغل حساس و مهم اجتماعی و سیاسی و... را هم اشغال می‌کنند و تأثیر نتایجِ کنش آنها بر زندگی انسان‌ها هم بیشتر است،…
  • «این قانونی که مجلس پس از ماه‌ها کار پرهزینه با هماهنگی دولت تصویب و شورای نگهبان تایید نمود اصلا" چه ارتباطی با رتبه بندی معلمان دارد؟ »
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

رتبه بندی معلمان منهای افزایش معادل ٨٠% حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه قانونی شد !

این قانونی که مجلس پس از ماه‌ها کار پرهزینه با هماهنگی دولت تصویب و شورای نگهبان تایید نمود اصلا" چه ارتباطی با رتبه بندی معلمان دارد؟ این قدر سر و ته آن را زدند که دیگر از خاصیت اصلی اش خارج و تهی شد .هم روح و هم جسم قانون رتبه بندی را از آن گرفتند . مهم ترین ایراد آن اینست که ارتباط اش را با هیات علمی دانشگاه ها (…
  • «مردم ما مختصّات فرهنگی - روانی‌ای دارند که اگر این‌ها عوض نشوند، هیچ تغییری در رفع مشکلات ایجاد نمی‌شود»
  • مصطفی ملکیان

مسئله نظام سیاسی یا فرهنگ و تعلیم و تربیت ؟!

به نظر می‌آید یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات، سیاست زدگی است؛ یعنی کسی فکر کند که مشکل، نظام سیاسی حاکم است. «رابین رانات تاگور» و «گاندی» دو رفیق بسیار صمیمی بودند؛ در جریان مبارزات استعمارزدایی هند، راهشان از هم جدا شد. گاندی رهبری سیاسی این نهضت را بر عهده گرفت، ولی تاگور شروع کرد به تأسیس مدارس برای تعلیم‌ و تربیت . مدارس او هم‌اکنون نیز در هند هست؛ سیستم خاصّی را در…
  • «از شیوه معیوب جذب معلمان جامعه که بگذریم می رسیم به معلمان موجود که اکثرشان هنوز دغدغه نان، اساسی ترین دغدغه زندگی شان است کجا می توانند دغدغه اعتلای فکری و فرهنگی داشته باشند!»
  • علی مرادی مراغه ای

مساله تربیت ، معلم خوب و آینده کشور ؟! مطلب ویژه

به قول بزرگمهر : «کارهای زمانه میل به ادبار دارد. چنانستی که خیرات مردمان را وداع کردستی...» رفیق معلمی دارم اهل مطالعه و کتاب نیست اما می خواست حتما کارشناسی ارشد بگیرد تا با حقوق بیشتر بازنشسته شود! چون اهل نوشتن پایان نامه هم نبود به میدان انقلاب رفته در جلوی دانشگاه سه میلیون تومان داد و یک نفر برایش پایان نامه نوشت! به معلمان شریف ما برنخورد، داشتم اسناد 90 سال…
  • در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان امور تربیتی اداره کل مطرح شد ؛
  • عیسا قاسم پور/ دبیر ستاد هماهنگی تشکل های دانش آموزی استان زنجان

امام جمعه زنجان : باید از تجربیات موفق جهان در امر آموزش استفاده کنیم

گروه استان ها و شهرستان ها/ در حالی که در روزهای اخیر اظهارات امام جمعه شاهین شهر در مورد معلمان واکنش های اعتراضی فراوانی را در میان جامعه فرهنگیان برانگیخت اما بعضا افراد دیگری در میان این قشر پیدا می شوند که دیدگاه به روز و علمی نسبت به آموزش و پرورش و مسائل آن دارند . گزراش کوتاهی به قلم عیسا قاسم پور دبیر ستاد هماهنگی تشکل های دانش آموزی استان…
  • ما به سم « رقابت » تا مغز استخوان آلوده ایم !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

مساله اوکراین ، آموزش صلح و تفکر انتقادی و نظام آموزشی ما مطلب ویژه

این روزها تجاوز روسیه به اوکراین در صدر اخبار رسانه ها و توجه افکار عمومی به آن است . مطابق معمول بیشتر تحلیل ها حول « سیاست » ، « تعارض منافع » « توازن قدرت » و... چرخ می زند و کم تر کسی است که از زوایه « آموزش » و الزامات آن و به صورت ریشه ای به این مساله نگاه کند . برخی به اصطلاح تحلیل گران ،…
  • « حتی در منابع انگلیسی نیز بر غیرت ملی، علاقه به استقلال ملی، علاقه مند بر توسعه و پیشرفت و علاقه به رهایی از سلطه بیگانگان مصدق مورد تاکید قرار گرفته است »
  • محمود فاضلی/ مترجم و پژوهشگر تاریخ ایران

دستور تاریخی دکتر محمد مصدق به وزیر فرهنگ ( آموزش و پرورش ) مطلب ویژه

گروه تاریخ/ 14اسفند سال روز مرگ دکتر محمد مصدق نخست وزیر مردمی و دموکراتیک ایران است . عکسی از مصدق بر دیوار آرامگاه نصب است. وی با خط خودش نوشته‌ای به یادگار گذاشته است: «به کسانی که وقتی پای مصالح عموم به میان آمد از مصالح خصوصی و نظریات شخصی صرف‌نظر می‌کنند، به کسانی که در سیاست مملکت اهل سازش نیستند و تا آنجا که موفق شوند مرد و مردانه می‌باشند، و…
  • «آمده بود تا مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه اش پاس بدارد»
  • غفار جلالی

برای معلمم ؛ رحمان جوکار

دهم اسفند ماه ۱۴۰۰ دبیر ادبیاتم رحمان جوکار رخ در نقاب خاک کشید. تشییع جنازه شاعرانه ای داشت، همه حرف از حافظ و سعدی و مولانا بود. اشعار شان در رثای مردی خوانده می شد که سال‌ها با جان و دل خوانده بود و تدریس شان کرده بود. گویی شب شعر دیگری بود مانند شب شعرهای سال‌های دور که برگزار می‌کرد. تدفینش نیز عارفانه بود. از دوستان سال‌های دور بودند تا شاگردانش…
  • «برای اجرای موفقیت‌آمیز تغییرات و اصلاحات در برنامه­ ها و رویکردها، باید در ابتدا شرایط تغییر را فراهم کرد و موانع موجود در برابر تغییرات را شناسایی و رفع نمود»
  • حسین معافی/ تحلیل­ گر مسائل اجتماعی

نگاهی بر پدیده مقاومت در برابر تغییر

  سازمان یونسکو در تعریف جدیدش از سواد اعلام می­ کند که فرد باسواد کسی است که بتواند خود را در برابر تغییرات سازگار کند و در شرایط و موقعیت­های جدیداز دانسته­ های خود استفاده نماید. امروزه با توجه‌ به رشد سریع و انفجاری اطلاعات و ارتباطات در تمامی حوزه­ ها، تغییر در اجرای رویکردها و استراتژی­ ها و به­ روز کردن برنامه­ ها و اصلاح و بازنگری آنها، لازم و ضروری…
  • « امروزه نسل معلمان پویا، جسور، قلم به دست، صاحب اندیشه و البته دست اندرکار حوزه رسانه و خبر رو به انقراض بوده و بسیاری از فرهیختگان فرهنگی کنج عزلت اختیار کرده و در زندگی شخصی خویش غوطه‌ورند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

روز جهانی نویسنده و چالش های نویسندگی در ایران مطلب ویژه

سوم مارس روز جهانی نویسنده است. این روز از سال ۱۹۸۶ نام‌گذاری شد و روزی است برای قدردانی از کسانی که دنیاهای جدیدی را پیش روی ما قرار می‌دهند. تبریک روز نویسنده به کسانی که بخش بزرگی از فرهنگ ملت های مختلف در جهان را رقم زده اند.  حتی انسان را به درجه ای رسانیده اندکه تحجر و انجماد را کنار بگذارد و با اندیشه های نابشان راه حل های انسانی، برای…
  • «جایی که باید نظام آموزش و پرورش عامل توسعه و پیشرفت جامعه باشد، تمرکز بیش از حد این نهاد ، خود باعث واپس ماندگی و بروز چالش های بزرگ در تعلیم و تربیت شده است»
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

آموزش و پرورش متمرکز بزرگ ترین عامل عدم پیشرفت نظام تعلیم و تربیت مطلب ویژه

براي آشنايي بيشتر با نظام هاي سه گانه آموزش و پرورش (متمرکز، نيمه متمرکز و غير متمرکز ) ابتدا شرح مختصري در مورد اين سه نظام داده مي شود. در شيوه متمرکز، کليه کارهاي تعليم و تربيت توسط عده اي معدود که اغلب در یک نهاد تصمیم ساز (مثلا وزارت آموزش و پرورش ) متمرکز هستند ؛ تصمیمات در رديف هاي عالي تشکيلاتي بدون دخالت افراد دیگر معين مي گردند و براي…
  • «باید در لیست مطالبات خود بیش از پیش بر توقف پولی سازی و طبقاتی سازی آموزش تأکید کرد »
  • حمزه‌ علی نصیری

اعتراض به نقض قانون آموزش رایگان، کانون توجه اولیا و معلمان مطلب ویژه

روز سوم اسفند ۱۴۰۰، در تجمع اعتراضی معلمان شیراز، صدایی شنیده شد که به لحاظ مصدر و محتوا تقریباً بی‌سابقه بود؛ در تجمع آن‌روز، بانویی خود را به میکروفون می‌رساند و با صدای رسا و بیان شیوا و صریح و بی‌پروا، نقض قانون آموزش رایگان در مدارس را مورد انتقاد قرار می‌دهد. او با فریاد بلند می‌گوید: « من به عنوان ولی دانش‌آموز اینجا حاضر شدم. آمدم به مدیر مدرسه‌ی دخترم بگویم…
  • «یادگیرنده، دانش و جامعه سه منبع اصلی تعیین اهداف در برنامه‌های درسی هستند»
  • حسین معافی/ مدرس دانشگاه فرهنگیان

ضرورت اصلاح برنامه های درسی در جهت کارآمدسازی

  ﻣﻨﻈﻮر از ﺑﺎزﻧﮕﺮي ؛ اﺻﻼح، ﺗﮑﻤﯿﻞ و ﺑﺎزﻧﻮﯾﺴﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ارزشیابی‌ها، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﯿﺎزﻫﺎ و داده‌های ﻧﻮ، ﺗﻐﯿﯿﺮ روش‌ها، ﻣﺤﺘﻮا و اﻟﺰاﻣﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺴﯿﺮ، ﺿﺮورت زﻣﺎن و ﻣﮑﺎن و ﻧﮕﺮش ﻧﻮ ﺑﻪ داﻧﺶ، ﻣﻬﺎرت و ﯾﺎدﮔﯿﺮي اﺳﺖ. هر یک از جوامع با توجه‌ به شرایط فرهنگی و اجتماعی مختلف خود سیاست­ های خاصی را در آماده­ سازی معلمان برای ورود به عرصه تدریس و عمل اعمال می­ کنند. شیوۀ…
  • «نقد افاضات علی پورسلیمان»
  • بهرام اسلامی

نقدی بر یادداشت معلمان ، مطالبه گری و تناقض " قانون گرایی "

گروه رسانه/ انتشار یادداشت علی پورسلیمان مدیر صدای معلم با عنوان «معلمان ،مطالبه گری و تناقض قانون گرایی» ( این جا ) واکنش های فراوانی را در میان معلمان برانگیخت . آقای بهرام اسلامی نقدی بر این یادداشت نگاشته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود یعنی تاسیس و توسعه « تفکر انتقادی » و « فرهنگ گفت و گو » از نظرات و ایده های مختلف استقبال می…
  • «طنز تلخ زیر شرح حال دوران معلمی ماست»
  • دکتر رضا مقدسی

مزیت های آقا معلمی مطلب ویژه

  اینجانب عمری است که با افتخار معلمی کرده ام و با معلمان بسیار نشست و برخاست داشته ام و قاطبه ایشان را انسانهایی شریف، دلسوز، قانع و محجوب یافته ام. در یک دهه اخیر به دلائل مختلف، مانند تورم و فشار اقتصادی، عرصه بر این قشر زحمتکش و وطن دوست تنگ شده است. ولی اکثر ایشان با دلسوزی و ایثارگری، به عشق دین و میهن به آموزش و تربیت فرزندان ایران…
  • چند پرسش از رئیس جمهور روسیه ؛
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

آقای پوتین ! به جای زورگویی و لشگرکشی به فکر توسعه علمی و ایجاد دموکراسی در کشورتان باشید !

به جای لشگرکشی به اوکراین، گرجستان، مولداوی و تهدید فنلاند، سوئد و اشغال جزایر کوریل در ژاپن و... یک کار گروه برای پاسخ به سوالات زیر تشکیل بدهید! 1- چرا علیرغم اینکه روسیه به خاطر نفت، درآمد سرانه خوبی داشته و فقر مطلق ندارد ولی نخبگان خارجی تمایلی برای مهاجرت به روسیه ندارند؟ 2- چرا نخبگان روسیه به غرب فرار می کنند و دچار فرار مغزها و سرمایه شده اید؟ 3- چرا…
  • « تشکل های فرهنگیان و معلمان آدرس غلط ندهند ! اگر آنان واقعا به دنبال آموزش مطالبه گری به دانش آموزان هستند باید از آموزش « تفکر انتقادی » شروع کنند به شرطی که خود آن را آموخته و به الزامات آن پای بند باشند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

معلمان ، مطالبه گری و تناقض " قانون گرایی " مطلب ویژه

«درست در امور کوچک شخصیت اشخاص آشکار می‌شود، زیرا آدمی در این امور نمی‌کوشد تا بر خود مسلط باشد و غالبا می‌توان از اعمال ناچیز و روش عادی رفتار، به خودخواهی بی حد و مرز و بی ملاحظه گی مطلق فرد نسبت به دیگران به آسانی پی برد که طبق تجربه های بعدی، در امور بزرگ هم صادق است، اگرچه آن را انکار خواهد کرد و نباید چنین موقعیت هایی را از…
  • «دانش آموزان ایرانی در همین کتابهای تاریخ غیر از تجاوز، حمله نظامی، تحمیل عهدنامه های ننگین، زمین گیر کردن جنبش آزادی خواهی و مشروطه طلبی ، اشغال، تصاحب قلمرو سرزمینی و بدعهدی خاطره دیگری از روس ها ندارند»
  • رضا قاسم‌پور/ کارشناس ارشد حقوق بین الملل *

ز "پوتین" نجوید کسی مردمی ! مطلب ویژه

مرحوم پدرم می گفت که اگر سگ را حتی در دریا شست و شو دهیم باز هم نجس بوده و چه بسا دریا را نیز آلوده خواهد کرد. ظاهرا این جایگاه روسیه بین آحاد مردم ایران است. دولت و تریبون داران رسمی هر چقدر هم در تلاش برای تطهیر روسیه مایه گذاشته و تقلا نمایند تجربه تاریخی و ادامه خباثت و توسعه طلبی های پوتین باعث شده تا از منظر مردم ایران،…
  • «این نیاز به دیده شدن و مورد تایید و تحسین قرار گرفتن اگر در آن دوران ارضا نشود، در آینده عطش سیری‌ناپذیری به دریافت تحسین از طرف دیگران پیدا می‌کند و هرگز هم برایش کافی نیست و مدام مقدار بیشتری از آن را می‌طلبد»
  • رضا مقصودی

زندگی ویترینی

تصور کن در خیابان در حال قدم زدن هستی، کسی از رو‌به‌رو می‌آید، یقه‌ات را می‌گیرد و می‌گوید: 《Yum. من امروز پیتزا خوردم.》 سپس راه‌اش را می‌کشد و می‌رود. نفر بعدی را می‌بینی که پلاکارد بزرگی از گردن‌اش آویزان است که روی آن نوشته: به من نگاه کنید. من بسیار زیبا هستم. به من نگاه کنید. این مدل موی جدید من است. به من نگاه کنید. ناخن‌هایم را تازه لاک زده‌ام. به…
  • «همسان سازی و اصل 75 مصادیق استحقاق و استیفاء و متمایز از همند، از ناتوانی مقنن و ناظر در تمیز این دو و خلط اقل و اکثر و نایده انگاشتن حق جماعتی به علت کثرتشان به کجا باید شکایت برد؟ ادعای ورشکستگی اقتصادی و اعسار حاکمیت را با تدقیق در حقوق ها ، املاک و اختلاس های نجومی چگونه می توان باور کرد؟»
  • عبدالحسین برزگرزاده/ مدرس حقوق بین الملل

نظام آموزشی ، رتبه بندی معلمان و شورایی که نگهبان نیست ؟! مطلب ویژه

  عدل از اسماء الهی و به معنای رعایت برابری میان دو چیز و قرار دادن اشیاء در جایگاه خویش و ضد جور است. اشهر تعاریف شرعی از عدالت عبارتند از « وضع الشیء فی موضعه و اعطاء کل ذی حق حقه ». ارسطو :  « فضیلتی که باید به هرکس آن چه را که حق اوست، داد » و افلاطون : «کسی آن چه را که حق اوست به دست آورد»…
  • «مثل اینکه یک قرن بر ما گذشته و اصلا فرقی نکرده ایم!»
  • علی مرادی مراغه ای

غرور و تکبر تاریخی ایرانی ها و مساله اساسی تعلیم و تربیت ؟ مطلب ویژه

  هروله، رفتاری میان دویدن و رفتن و دویدن... است(منتهی الارب). نوعی از رفتار که پویه نیز گویند(ناظم الاطباء). حج گزاران نیز هفت مرتبه فاصله میان صفا و مروه را به صورت هروله می پیمایند، گاهی آرام و گاهی هروله کنان. خدا می خواهد تا نخوت و غرورشان شکسته شود. اما حاکمان مغرور که خود را در جایگاه خدایی می بینند وقتی به میان مردم می روند دوست دارند مردم به دنبالشان…
  • « روابط عمومی وکیل مدافع سازمان در بیرون و مدعی العموم در درون سازمان است »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

پاسخ گویی مدیران در آموزش و پرورش مستلزم ارتقای جایگاه روابط عمومی است

  سرانجام قطار تغییرات در وزارت آموزش و پرورش به ایستگاه معاونت رسانه و روابط عمومی رسیده و علی تیرگر خلیفه جوان ۲۹ ساله را جایگزین حسین صادقی نمود. تیرگیر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان است . وی داوطلبانه به مدارس عشایری رفته و با هزینه شخصی، برای دانش آموزان، مدرسه ساخته است. در رزومه تیرگر معلم نمونه کشوری نیز به چشم می خورد. لازم به ذکر است که حسین صادقی در مدت…
  • «عدم مشخص کردن رابطه با آزادی و عدالت و محصور ماندن در «بیشتر بده»، نمایشی خودخواهانه از مطالبات برای جامعه تصویر کرده و سبب می شود هزینه های سیاسی نیز همدلی چندانی در جامعه برنینگیزد»
  • آزاد نمکی

معلمان نسبت خود با آزادی و عدالت را مشخص کنند ! مطلب ویژه

  با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید، بالتبع معلمان نیز تحت فشار فزآینده قرار گرفته و لذا برای چندمین بار در سال تحصیلی اخیر اعتصاب کرده اند. در این میان مسایل بنیادی وجود دارند که فعالان صنفی و بدنه آن لازم است پاسخ هایی روشن در برابر آن داشته باشند. این یادداشت را با دو مقدمه شروع می کنم تا مبنای بحث قرار گیرند. 1- اکثر انجمنهای صنفی معلمان در دوران…
  • « آیا دولت هیچ گونه تعهدی در ارتباط با تدریس زبانهای قومی و تامین امکانات آموزشی ندارد؟ و خود اقوام باید به هزینه خود، زبان مادری شان را آموزش دهند؟»
  • علی مرادی مراغه ای

روز زبان مادری و یادآوری تعهد قانونی دولت ؟

  یکی از مهمترین و اساسی ترین حقوق طبیعی و ذاتی انسان، حق بر زبان مادری می باشد. زبان مادری مقوله ای فرهنگی ، مدنی و حقوق بشری است که تحت هیچ شرایطی قابل تعلیق نمی باشد. اما متاسفانه، این مسئله که امری فرهنگی، مدنی و انسانی است تبدیل به یک موضوع سیاسی و امنیتی در اکثر کشورهای چند زبانه گشته است. در اینجا نگاهی می اندازم به اصول پانزدهم و نوزدهم…
  • «سیاسی دان کسی است که مهارت و فنون مدیریت حوزه های مختلف جامعه را از طریق احزاب، دانشگاه یا رسانه ها کسب می کند»
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

معلمان و فرآیند توسعه سیاسی

سیاست یعنی کسب دانش، تجربه و مهارت اداره کردن جامعه. سیاسی دان کسی است که مهارت و فنون مدیریت حوزه های مختلف جامعه را از طریق احزاب، دانشگاه یا رسانه ها کسب می کند. مثلا" شهروند سیاسی دان از عواقب استبداد و دیکتاتوری آگاه است، اصول توسعه را می داند و عمل می کند، از سیاست های فقرزایی و فقرزدایی آگاهی دارد، در مقابل جامعه احساس مسئولیت می کند، تفاوت حکمران خوب…
  • «اینک پرسش این است که راه برون رفت از این بن‌بست چیست؟»
  • فرزاد صفی‌خان‌پور/ جامعه‌شناس

انتخابات در پیاده رو (دموکراسی خیابانی)‎‎ مطلب ویژه

زبان و ارتباط از الزامات ضروری زندگی بشر است. انسان‌ها به کمک زبان تجارب خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند و با درنوردیدن مرزهای زمانی، گستره‌ی این انتقال را از نسلی به نسل دیگر امتداد می‌دهند. زبان، قدرت آفرین است و قدرت از طریق زبان بر انسان حکم می راند؛ قدرت از تکنیک‌های مختلفی جهت استیلا بهره‌مند می‌شود ؛ یکی از این تکنیک‌ها ایجاد سطح ارتباطی نابرابر و متناقض نما است .…
  • «فقر ( چه در شکل اقتصادی و چه فرهنگی) را می توان مهمترین عامل رشد خشونت در جامعه دانست»
  • فرهاد قنبری/ معلم

گسترش خشونت در ایران به هیچ وجه عادی نیست !

شنیدن این میزان خبر جنایتهای هولناک به هیچ وجه عادی نیست و نشان از وضعیتی خطرناک در جامعه دارد. به برخی اخبار هولناک چند وقت اخیر که هر کدام موی بر تن آدمی سیخ می کند، بنگریم: یکی با داس و دیگری با تبر به جان دخترش می افتد، آن یکی سر دختر عمویش را از تن جدا می کند،دیگری فرزندانش را سلاخی می کند و جسد تکه تکه شده او را…
  • «عالی‌ترین نمود مردمی بودن حکام، اجرای دقیق و کامل همه قوانین است به‌ویژه آن بخش که به حقوق مردم مربوط می‌شود»
  • مزبان حبیبی

دولت و حکومت مردمی یعنی این که به قانون عمل کنند !

  حکمرانانِ مردمی، هم صدای مردم را می‌شنوند و هم خود صدای مردمشان هستند و هرگز در مقابل خواست مردم مقاومت نمی‌کنند. عالی‌ترین نمود مردمی بودن حکام، اجرای دقیق و کامل همه قوانین است به‌ویژه آن بخش که به حقوق مردم مربوط می‌شود. حضور مردم در خیابان‌ها و اعتراضات مدنی، فقط یک معنی دارد، از دادخواهی ناامید شده‌اند. معلمان در هر جامعه، معقول‌ترین، منطقی‌ترین و قانونی‌ترین نوع اعتراض را انتخاب می‌کنند و…
  • «مسئولین زحمتکش وزارتی و نمایندگان محترم مجلس با شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت (حتی به صورت مجازی) نسبت به اهمیت آموزش و پرورش در پیشرفت مادی، معنوی و فرهنگی کشور توجیه شوند! »
  • دکتر رضا مقدسی

طَرَب ( بخوانید طرح رتبه بندی معلمان ایران ) یا نخود سیاه ؟! مطلب ویژه

  دانشنامه برخط ویکیپدیا، اخیرا واژه طَرَب را معادل طرح رتبه بندی معلمان ایران ارائه نموده است. طَرَب، واژه ای طَرَب  افزا برای عموم فارس زبانان از شرق و غرب عالم در بیش از یک دهه پیش بوده است. طَرَب ، عامل امید و ادامه فعالیت آموزشی و پژوهشی برای معلمانِ در شرف بازنشستگی بوده است.  طَرَب کو نداند، وزیر از دگر        تو بیگانه خوانش، نخوانش وزیر در بیش…
  • «در جامعهٔ مدرن این کار اتحادیه‌ها و گروه‌های صنفی است که افراد را به مراعات انضباطی اخلاقی مجبور‌ کنند؛ و از آن‌جا که تعیین چارچوب‌های «اخلاق‌ حرفه‌ای» امری است بسیار تخصصی ، از حوزهٔ صلاحیت حکومت خارج است»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم - روان پزشک

ساختار جامعهٔ مدرن یا تکامل یافته

«امیل دورکیم» جامعه‌شناس فرانسوی با تحلیلی که از «سازمان کار» داشت بیش از هر کس دیگر ساختار جامعهٔ مدرن را تبیین کرد. در این یادداشت به شالودهٔ جامعهٔ تکامل‌یافته از منظر امیل دورکیم می‌پردازم. اتّحادیه‌های صنفی به‌مثابه خانواده همان‌طور که در یادداشت «همبستگی اجتماعی» نیز نوشتم ( این جا ) نتیجهٔ رشد جمعیّت و تولید صنعتی، تجمّع جمعیّت در شهرهای بزرگ و در محدودهٔ مجتمع‌های بزرگ صنعتی است. مهاجرت جمعیت کار به…
  • «نظام های فرهنگی عملا نقشی کلیدی در بازتعریف خصایل ذهنی و شناختی و کانالیزه کردن آنها در ساختارهای فرهنگی و زندگی اجتماعی بشر دارند»
  • جبار رحمانی

همه چیز دانی ایرانیان و نظام آموزشی ما ؟!

  به نظر می رسد دو دسته تجربه برای اکثریت ماهایی که در ایران زندگی می کنیم،‌ وجود دارند: دسته اول تجربه های مشترک اینست که  در برخی محیط ها ،‌با افرادی مواجه می شویم که درباره همه چیز نظر می دهند. در واقع این گونه افراد به هر سوالی پاسخ می دهند و مدعی هستند که نظرشان خیلی هم درست و دقیق است. هرچند معمولا استدلال های قوی ای برای نظراتشان…
  • « شفافیت با حرف و شعار به دست نمی آید»
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

بحران اصلی در ایران اقتصادی نیست !

بحران عميق ايران امروز اتفاقا" اقتصادي نيست، بیشترین بحران در بخش اجتماعي است . دفتر مطالعات استراتژيك رياست جمهوري(٩۵-٩۴) گزارش ناامید کننده ای از وضع فرهنگی جامعه داده است.در اين گزارش، اعتماد بين آحاد جامعه ايران به ١٠%، شاخص کلاهبرداری به ٧۵%، شاخص صداقت و امانت داري به ٨% رسیده، اين ارقام در كشورهاي حوزه اسكانديناوي بالاي ٧٠ درصد است، يعني جامعه علیرغم تبلیغات و بودجه های تریلیاردی فرهنگی دچار يك سقوط…
  • «هنوز با گذشت چند دهه خیلی دوست دارم همیشه با یک خودکارِ خوش رنگ بنویسم و خط خوش داشته باشم»
  • دکتر رضا مقدسی

خودکار فشاری مطلب ویژه

  آن روز املا داشتیم. صحبتِ اوایل دهه 60  هجری شمسی است. آقای محسنی، معلم کلاس پنجم ابتدایی،  با وجود این که با صدای آرام و متین متنِ کتابِ فارسی را می خواند؛ ولی من دائم عقب  می ماندم. چون، بسیار تلاش می کردم خوش خط و خوانا بنویسم.  یکی دو بار از ایشان خواهش کردم، که کلماتی را مجددا تکرار کنند. ولی، خجالت مانعِ درخواستِ مکرر می شد.  لذا، چند کلمه…
  • «اگر در جامعه‌ای پیوند‌های ناشی از شباهت قطع‌ شوند و پیوندهای جدید ناشی از وظیفه اقتصادی برقرار نشوند جامعه‌ای متشتت، متفرق و آشفته خواهیم‌ داشت»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم - روان پزشک

همبستگی اجتماعی در در جامعه پیش‌ مدرن و جامعه مدرن

در سوم‌ مارس‌۱۸۹۳ «امیل دورکیم» (Emile Durkheim) از تز دکترای خود با‌عنوان «تقسیم کار اجتماعی» دفاع‌کرد. موضوع پایان‌نامه دورکیم مقایسه همبستگی اجتماعی در جامعه پیش‌ مدرن و جامعه مدرن است. در جامعه پیش‌مدرن، همبستگی اجتماعی متکی به شباهت افراد است. کسانی‌که وابستگی خانوادگی، قبیله‌ای و نژادی دارند به‌ همدیگر شباهت‌دارند، توانایی‌های مشابهی دارند و کارهای مشابهی انجام می‌دهند. این شباهت و «همسانی» در توانایی‌ها، وظایف، احساسات و طرز فکر، اعضای یک جامعه پیش‌مدرن را به‌هم نزدیک می‌کند. در…
  • «تنها با ورود جدی و همه جانبه به ساحت و فضای تفکر و گفت و گوی انتقادی است که می توان انتظار داشت سویه های منفی و مخرب سواد آکادمیک در ارتباط با مهجور ساختن سواد بومی شناسایی و مورد بازبینی قرار گیرد»
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

مواجهه مخرب سواد آکادمیک در مقابله با سواد بومی و تکوین هویت فرهنگی ما ؟ مطلب ویژه

همیشه برایم بسیار عجیب و تأمل برانگیز بود که چگونه است با اینکه بیش از ۳۰ سال از درگیریم با مدرسه و دانشگاه، درس خواندن و درس دادن می گذرد؛ اما نه قدرت حافظه و به یادآوری رخدادها و نه درگیری ام با روابط و مسائل روزمره زیست محلی اجتماعی و فرهنگی، هرگز به گرد پای پدر و مادر بی سوادم نمی رسد! به راستی چرا اکثر ما تحصیل کرده ها، سواد…
  • «از طرفی به کودکان و نوجوانان اجازه ازدواج می دهند و از طرف دیگر آموزش و پرورش محافظه‌کار این کشور از آموزش اولیه مسائل جنسی به همان کودکان و نوجوانان اجتناب می کند و برای عدم ارائه آن توجیهات دینی می‌آورد»
  • فردین علیخواه/ جامعه شناس

ارزش و شأن خانواده در کشور ما ؟!

- کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند رانندگی کنند . - کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند حساب بانکی افتتاح کنند . - کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند در مدرسه غیبت کنند و در صورت غیبت حتما باید والدین‌شان به مدرسه بروند و دلیل غیبت آنان را توضیح دهند. توضیح خود آنان مورد قبول مدرسه نیست. - کودکان و نوجوانان (طبق قانون) اجازه کسب و…
  • «اگر ما به تعداد کافی مدرسه و کلاس درسی داشتیم، کووید۱۹ نمی‌توانست ۱۵ میلیون کودک و نوجوان را خانه‌نشین‌ کند! »
  • حمزه‌ علی نصیری

تقریری بر تعبیر آقای وزیر : آموزش در فضای مجازی؛ اصلی یا مکمل؟ مطلب ویژه

اگر کووید نبود، اراده‌ای برای آموزش مجازی شکل نمی‌گرفت. مقاومت جزمی در برابر تجدد و تکنولوژی و فن آوری‌های نوین نمی‌شکست. پدیده‌ای به نام "شاد" متولد نمی‌شد. و اگر فضای مجازی خلق نشده بود، با آمدن کووید، درِ خانه‌ی آموزش در کشور ما نیز مطلقاً تخته می‌شد! وزیر آموزش و پرورش اخیراً طی اظهاراتی، تدریس و آموزش در فضای مجازی را مکمل برنامه درسی اصلی دانسته و گفته است: "آموزش در فضای…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور