«در این نوع ارزیابی، فراگیران باید با استفاده از دانش و مهارتهای خود، پروژه تحقیقاتی را تهیه کنند و نشان دهند که چقدر درک دارند و چقدر مهارتهای خود را به کار گرفتهاند»
محمد مخبر در جلسهای در خصوص ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکدهها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، توصیههایی برای رسیدن سریعتر به عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل داشتند و آمادگی کامل دولت سیزدهم را در رسیدن به اهداف سند تحول آموزش و پرورش اعلام کردند. معاون اول رئیس جمهور به شکلگیری قرارگاههایی در برخی استانها برای…
«کاش شهامت پاسخ گویی و یا حضور در یک مناظره آزادِ عملکردی را داشتید... »
جستارگشایی در آغاز یادآور میشوم یادداشتی که در ادامه میخوانیم به هیچ وجه نافی زحمات همکاران عزیز در جای جای ناحیه شریف ۳ کرج (به ویژه کادر خدوم اداری) نیست بلکه اعتراض مدنی به عملکرد مدیری است که با شعار « مدیریت انقلابی و جهادی » در مدت یک سال چنان شخمی بر سیمای ناحیه ۳ زده که سالهای سال آثار مخرب مدیریتش به یادگار خواهد ماند. بدا به حال مدیر آتی…
سال ها پیش زمانی که قیمت تک شماره روزنامه های کثیرانتشار عصر (کیهان واطلاعات) تنها پنج ریال بود ؛ اگراشتباه نکنم شادروان ابولقاسم حالت در خصوص عادت به « مفت خوانی » جماعت روزنامه خوان ایرانی مطلبی انتقادی وطنز در روزنامه کیهان آن زمان با این مضمون منتشر کرد: آدم در مسیر رفتن به خانه جرئت نمی کند روزنامه تاه شده خود را در اتوبوس از زیر بغل بدر آورد و…
«عقب گرد و در جا زدن روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش دولت رئیسی به چند دهه ی قبل !»
کی سورمان می گوید: اگر قرار بود از میان عناصر سازنده ی قدرتِ غرب یکی را انتخاب کنم، توانایی نقد را که موجب رقابت میان نظریه ها می شود بر می گزیدم، او می گوید تا هنگامی که ما این توانایی را حفظ کنیم، جوامعی که از لحاظ فرهنگی فاقد چنین توانی هستند نخواهند توانست ما را عقب زنند. انتقاد و انتقاد از خود، که مفاهیمی اروپایی اند، به سختی در آسیا…
« سود رسوب سرمایه فرهنگیان شاغل و بازنشسته سالانه رقمی نجومی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان(۱۵ همت معادل چهار برابر حق عضویت و سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان) میباشد»
جناب دکتر صحرایی « حَجُکم مقبول و سَعیُکم مَشکُور » هر چند میدانم جنابعالی در انتخاب بانکهای عامل برای پرداخت حقوق فرهنگیان (شاغل و بازنشسته)دخیل نیستید ولی به عنوان وزیر کنونی آموزش و پرورش و همچنین متولی امورات حدود دو میلیون فرهنگی انتظار میرود سرِفرصت روی پیشنهادات و شبهات زیر تمرکز کرده و برای بهینهسازی امور و تغییر شرایط وفق مراد ذینفعانِ فرهنگی چارهای عاجل بیاندیشید. بانک ملی و صادرات هووی بانک سرمایه…
«هر چند که کد خدا با اُلاغ محشور شد ؛ ولی به احترامِ فورغونِ مَشد علی نامِ باقر آباد را به ( فورغون آباد ) برگردانیدَند! »
ودود فتحعلی زاده ملاباشی ( شاهین ) / دبیر زبان و ادبیات پارسی
روستایی بود کنارِ رودخانه یِ قزل اوزَن ، جادّه یِ باریک داشت . نامش باقر آباد بود . جوان هایِ آنجا از بچّه ها و سالخوردگان بیشتر بودند و همه دست کم تا دیپلُم درس خوانده . کنار جادّه کد خدا (محمد باقر ) زمینی داشت که در آن یونجه و گندم می کاشت انتهایِ آن زمین باتلاقی بود که از آب رودخانه یِ قزل اوزَن در بهار به دریاچه یِ کوچک…
«پرسش از آقای فانی اینست که اگر معلم باید چون سرباز و مبلغ در مسیر مصاف با تهاجم فرهنگی باشد چه تفاوتی در کیفیت آن است ؟ آموزش و بهسازی نیرویی که قرار نیست بیندیشد و یا دانش آموزانی توسعه گرا و اهل اندیشه تربیت کند اساسا چه سودی دارد؟»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
1.یادداشتی روز یکشنبه 11 تیر در روزنامه اعتماد با عنوان « آموزش و بهسازي نيروي انساني اولويت آموزش و پرورش » به قلم دکتر علی اصغر فانی منتشر شد . دکتر فانی ، وزیر اسبق آموزش و پرورش ، از کسوت معلمی تا ردای وزارت را طی کرده است و در یادداشت فوق با تسلطی که بر حیطه های مختلف فعالیت آموزش و پرورش دارد ضمن بررسی بافت نیروی انسانی پیشنهادهای کارشناسانه…
من گیج شده ام. من در راهرو های دانایی گیج شده ام. من زمانی گیج شدم که من را از من گرفتند و در کوچۀ چه کنم دفن کردند. در مدرسه به من گفتند: زرنگ باش، مهربان باش، مومن باش . من فهمیدم باید همه چیز باشم به غیر از خودم . من در میان ساحت های تربیتی گم شده ام. نمی دانم فردا شاخه هایم به کدامین جهت خواهند رویید؟…
«اگر فکری اساسی در برنامه هفتم توسعه در حوزههای آموزشی و پرورشی نشود، کشور دچار بحران شدیدی درسالهای آتی خواهد شد»
لایحه برنامه هفتم توسعه برای سالهای 1402 تا 1406 تدوین شده که دارای 22 فصل و 7 بخش است که بخشهای اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فن آوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی است. در پیش گفتار این لایحه آمده است: برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشمانداز 20ساله کشور و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که…
با توام با تو ای قلم، ای آشنای دیرین من، میدانم خستهای از دو چیز: بیهودگی و دیوار. قلم اگر حس اثربخشی نکند، موج بیهودگی بر او یورش میبرد. از این رو، نوشتن، در خود شکستن است، زیرا واژگان، خیلی زودتر از ما میفهمند که بر لبهی تیغ راه میروند . با این همه ؛ اما در خلوت مهتاب و شبهای بی سایه، چشم به راهت میگشایم تا مگر از پس ستارهای…
به بهانه تکرار دو برخورد مشابه ناگوار در یک مکان بعد از 40 سال!
به دنبال انقلاب فرهنگی و تعطیلی سه سال و نیمه دانشگاه ها ؛ من و هم دوره های دانشجویم با بازگشایی مجدد دانشگاه ها تلاش زیادی کردیم تا با وجود فاصله سه و نیم ساله و فراموشی فضای درس و کتاب و استاد و دانشگاه و ... با هر مرارتی بود سختی این گسست و فاصله بیش از سه سال دوری از کتاب و کلاس را برخود هموار و با ادامه…
« گویی دوره گذار از پل صراطِ رسیدن به معرفت اجتماعی پایدار تا ابدالدهر برای ما ایرانیان تمدید شده است»
سالهای اول بعد از پیروزی انقلاب، مردم شور و حال عجیبی داشتند. درست مثل دانش آموزانی که زنگ تفریح را شنیده و از دست فضای سنگین کلاس یک معلم سخت گیر و جدی، رهاشده باشند، لبریز از شور و هیجان بودند. در همه جا بحث های سیاسی و انقلابی می شد. جوان ها دور هم جمع می شدند ؛ سیاست می بافتند و تلاش می کردند خود را آگاه به امور…
«فقط افراد عقب افتاده ذهنی هستند که هر از چند گاهی عامل اصلی عقب ماندگی خود را به علل بیرونی مربوط می دانند»
قضاوت درباره ارزشهای تمدن و فرهنگ ملتی دیرین که میراثش در طی هزاره ها پا فراتر از مرزهای سیاسی خود نهاده و آثار آن را بر فرهنگ و تمدن جهانی نمی توان نادیده گرفت، بسیار دشوار است. فرهنگ ایران راز سرگذشت و سرنوشت بشر و مبارزه بی پایان نیک و بد و هویت انسانی و هویت ملی را روشن کرده و از دوازده سده پیش در آثار سخنوران تراز اول زبان و…
«این فرزند برجسته آذربایجان در ظلمات استبداد، قربانیِ جهلِ مردم ایران شد تا بلکه بیدار گردند و اسب چموش و وحشیِِ قدرت را به قفس قانون سوق دهند»
وقتی میرزا یوسف خان مستشارالدوله رساله «یک کلمه» را نوشت هنوز 36 سال به انقلاب مشروطیت مانده بود. کار او بسیار شجاعانه بوده چون ۳۶سال قبل از انقلاب مشروطیت در کتابش می نویسد: «تمامی مردم ایران اعم از زن و مرد و شاه و گدا باید در مقابل قانون مساوی باشند»! و این در زمانی بود که نویسنده سیاحت نامه ابراهیم بیگ از زبان یکی از مخالفان قانون نوشته بود: «هر…
« بلاتکلیفی نیروهای اداری در آموزش و پرورش را دریابید ! »
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از همکاران اداری برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و شفاف سازی توسط مسئولان مرتبط اعلام می کند .
«مطالعه تاریخ و عبرت از آن و اشتباهات پدرانمان از نان شب هم واجب تر است »
نقد و نظرهای متعددی به نوشته قبلی آمده که فشرده آنها چنین بود که : «شما مردم را مقصر می دانید»... ( این جا ) در سالهای منتهی به انقلاب ۵۷ در دهه چهل و پنجاه شمسی در فضای چپ زده و رادیکالیزم که تب انقلاب و شکافتن فلک و ایجاد مدینه فاضله، همه را فرا گرفته بود، تاکید بر پراگماتیسم چنان بود که ماهی سیاه کوچولو به منزله مانیفست تمامی چپها…
«مصحح میتواند رمز دریافتی برای تصحیح الکترونیکی را در اختیار دیگرانی قرار دهد تا اوراق را خارج از حوزه، تصحیح نمایند که تجربه و تخصص لازم را ندارند»
یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سئوالات امتحانات نهایی است. تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی با توجه به اهمیت سوابق تحصیلی که شامل نمرات نهایی پایه دوازدهم میشود، در اجرای عدالت آموزشی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود؛ لذا بر اساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راه حل جدی برای رفع…
«راه رستگاری ایران ؛ آموزش و رسیدن به شناختی است که شهوتگران نه از بین بروند که کنترل شده و به آنها اجازه تجاوز به حقوق دیگران و دست اندازی به ثروت ملی را ندهند»
شهوت پول، شهوت شکم، شهوت رابطه جنسی افراطی، شهوت تعدد دوست دختر یا دوست پسر، شهوت قدرت و پست، شهوت مقاله سازی، شهوت ماشین سواری، شهوت موتور سواری، شهوت زمین خواری، شهوت استفاده از مواد مخدر، شهوت نوشیدن الکل، شهوت آرایش و دستکاری بدن، شهوت استفاده از پلاستیک، شهوت سد سازی، شهوت جاده سازی، شهوت بند آبخیزداری سازی، شهوت پتروشیمی سازی، شهوت هرس درختان، و شهوت سگ و گربه دوستی افراطی همه…
«علی رغم تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در فصل ششم؛ راهبردهای کلان مبنی بر « استقرار مدیریت اثر بخش، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخ گو و بستر سازی برای استقرار نظام کار آمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» متاسفانه مدیران آموزش و پرورش به لوازم مسؤلیت پذیری تن نمیدهند»
علی رغم تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در فصل ششم؛ راهبردهای کلان مبنی بر « استقرار مدیریت اثر بخش، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخ گو و بستر سازی برای استقرار نظام کار آمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» متاسفانه مدیران آموزش و پرورش به لوازم مسؤلیت پذیری تن نمیدهند . یکی از معضلات دستگاه تعلیم و تربیت، عدم پاسخ گو بودن مدیران به…
«اصولا اوقات فراغت در فرهنگ ما امری تفننی و فانتزی محسوب میشود لذا از صدر تا ذیل برنامهریزی منظم، هدف دار و نتیجه مندی بر آن مترتب نبوده و البته متولی مشخص با رویکردی همگرا نیز یافت نمیشود»
جستار گشایی: از اواسط خرداد ماه در گرماگرم امتحانات هر از گاهی بروشورهای تبلیغاتی پژوهش سرای خوارزمی، کانون رشد، استخر امامعلی، مساجد و پایگاههای دور اطراف را در گروهها و کانالهای مدرسه بارگذاری میکنیم تا حداقل دانشآموزان و خانوادههای علاقه مند بدانند پسا امتحانات اگر دنبال پر کردن مناسب اوقات فراغت دانشآموزان خود باشند به چه مراکزی میتوانند مراجعه و ثبت نام نمایند ؟ در همین اثنا وبیناری توسط معاونت پرورشی…
«عدالت نه از لوله تفنگ، که با تربیت و از دارالفنون بیرون می آید »
در آستانه انقلاب مشروطیت، علاء الدوله که یکی از شقی ترین انسانها به شمار می آمد، حاکم تهران بود . او به بهانه گرانی قند، تجار را به فلک بست و همین، یکی از بهانههای شروع جنبش مشروطیت شد. شیخ ابراهیم زنجانی در مورد میزان ستم گریهای او می نویسد: «علاء الدوله یک پارچه آتش ستم و جور و خشم و کین و بی رحمی است ؛ چند نفر برای قساوت و…
«آیا پاسخ گویی و شفاف سازی در مورد عملکرد ، جایگاهی در ادبیات کنونی مدیران سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور دارد ؟»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ این اسم برای مردم و مسئولان امر دارای جایگاه و اهمیت بسیار فراوانی است، زیرا یکی از نهادهای فعال عمرانی در کشور که مملو از مهندسان حاذق و با تجربه است که بدون سر و صدا مشغول خدمت رسانی به مردم و دانشآموزان هستند. در شرایطی که مدارس کشور با مشکلات عدیده از جمله مدارس فرسوده، مدارس…
« دست کشیدن از شعارهای تکراری و جار نزدن تغییری که قرار نیست رخ دهد شاید این روزها هم برای وزیر و هم برای جامعه معلمان معقول تر و به صواب نزدیکتر باشد»
نوشتههای نویسندگان حرفهای و کسانی که از سر حوصله و تفکر دست به قلم میبرند با نوشته کسانی که مطالب شان برای مرور زودگذر و یا بهاصطلاح متن روزنامهای نامگذاری میشود تفاوتهایی اساسی دارد. هرچند میتوان گاهی اشتباهات رایج تایپی و نگارشی را در اینگونه مطالب نادیده گرفت و آن را به پای کوتاهی زمان و عجله در انتشار گذاشت! اما اگر این اشتباهات آنقدر زیاد باشد که مفهوم متن را دگرگون…
«گاهی قاطعیت در اجرای قانون خیلی بد نیست به خصوص که نفع عموم در میان باشد»
معمرین و قدیمی ترها حتما جریان انتقال شرکتهای مسافربری بین شهری به پایانه جدیدالتاسیس (ترمینال خزانه) و حواشی آن را در اوایل انقلاب به یاد می آورند. ماجرا از این قرار بود با وجودی که ساختمان و توقف گاه های اتوبوس و سایر تاسیسات پایانه جنوب ، کامل و آماده بهره برداری شده بود؛ شرکت های مسافربری به دلایل غیر قابل توجیه از نقل مکان به پایانه خودداری و در مقابل…
«نتایج حاصل اقامت در بیست کشور چه بوده و چه تاثیری در روند توسعه کیفی و کمی آموزش و پرورش داشته است ؟»
اخیر اطلاعاتی از وزیر درز کرده از زبان خودش که در بیش از بیست کشور دنیا زندگی کرده است . خارج رفتن به خودی خود امری مذموم نیست ، اما چند سوال در ذهن جاری میشود که مسئولان و خود شخص وزیر باید برای رفع شبهه پاسخ دهند. 1- خارج نشینی بیست کشور ! در کدام کشورها بوده ؟ آسیا ، آفریقا، اروپا ، آمریکا ، اقیانوسیه و ... ؟ آیا…
« رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پاسخ گو باشد »
گروه استان ها و شهرستان ها/ یک معلم شاغل در در مراکز اختلالات یادگیری استان کرمانشاه با ارسال نامه ای به صدای معلم از عملکرد « سازمان آموزش و پرورش استثنایی » کشور انتقاد کرده و خواهان توضحیح رئیس آن در مورد مطالبه ی خویش گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و تنویر مسئولان اعلام می کند .
«صبغه و سابقه کاری صحرایی برای وزیر بودن چندان که بخواهی خوب نیست. داشتن دو سمت در بنیاد شهید و یک سابقه چند ماهه در دانشگاه فرهنگیان و نداشتن ردپایی در تعامل با معلمان و حتی ننوشتن یادداشتی در رسانه ها مثل همین سایت صدای معلم برای بررسی مشکلات معلمان ؛ نشان از آن دارد که او ارتباطی با معلمان و دانش آموزان و نظام آموزشی نداشته و علاقه ای هم به دنبال کردن این مسائل نداشته است»
هنوز دومین سال ریاست رئیسی به سر نیامده است است اما او چهارمین نفر را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده است ؛ مواجه ناجوری با یک وزارت خانه فرهنگی که با هیچ یک از وزارتخانه های دیگر انجام نشد . در حالی که همیشه گفته شد فرهنگ در راس امور است. علت این اتفاق البته به جهت اهمیت و حساسیت این وزارت برای رئیس جمهور نبوده است که اگر بود…
«با این شرایط که رتبهبندی معلمان ناقص اجرا شده و معترضین فراوانی دارد و معوقات 1400 آن نیز پرداخت نشده، چطور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام میکند که کار رتبهبندی معلمان تمام شده و مسئله بر زمین ماندهای وجود ندارد!»
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رتبهبندی معلمان انجام شده و دیگر مسئلهای بر زمین مانده ندارد، گفت: مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش است. وی درباره اصلاح آیین نامه رتبهبندی معلمان که نیاز به منابع جدیدی دارد، گفت: تا جایی که من مطلع شدم، کار رتبهبندی تمام شده و پرداختهای مربوط به رتبهبندی معلمان نیز در سال گذشته بالغ بر ۴۸ هزار ملیارد تومان بود…
«آنچه آزار دهنده است تلاطم جامعه است که بی هوار به پهنه و اقیانوس غول آسای « حذف و هضم » نزدیک می شود ، اما مراد و مرادها اندر خم یک کوچه به پست بالاتر کدخدایی میاندیشند !»
مقام کدخدایی را در دیاری به مراد داده اند قرار است با ۸۰ من « برگ» مثنوی برنامه نما ، مراد صحرانشینان محله را به نوای شان برساند . برنامه چه حاصل آید چه نیاید مهم نیست ؛ مهم مراد است که در مراد خود گم شده است ، غرق در گذشته ، وهم در رویای آینده خویش ! کدخدایی در قرن ۲۱ عالمی دارد . در این گل آلود آب ،…
« فراهم کردن حضور نخبگان در آموزش و پرورش یک حسن است و باید از آن استقبال کرد ، ولی آسیب جدی که می توان کیفیت این برنامه را تحت الشعاع قرار دهد غیر شفاف بودن دستورالعمل این برنامه است که می تواند به اعمال نظر و سلیقه و سوءاستفاده از فرصت های شغلی منجر شود»
در سالهای اخیر کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند یکی از چالش های اصلی نظام آموزش و پرورش است که آغاز این چالش را شاید بتوان به تعطیلی مراکز تربیت معلم در چند دهه گذشته نسبت داد و آسیب بزرگ تر وجود پنجره های باز دستگاه تعلیم و تربیت برای جذب نیروهای ناکارآمد و ضعیف تحت عناوین مختلف بود که زمینه رانت و تبانی و سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه شغلی را…
«گام اول به رسمیت شناختن این مساله است. گام دوم، تحول در نظام حکمرانی است. گام سوم، فعال شدن نهادهای مدنی است»
از سال ۱۳۹۹ به استخری در جنت آباد می روم. به جز دوره کرونا این کار را ادامه داده ام. استخر برایم « میدان مطالعه » هم هست. می کوشم با استخرروها صحبت کنم و حال و روز جامعه را کنجکاوانه می کاوم. به همین دلیل تعداد زیادی از مشتریان استخر را می شناسم. در ماه های اخیر می بینم ترکیب اجتماعی مشتریان استخر تغییر معناداری کرده است. تا یک سال…
« اوضاع آموزش و پرورش خیلی وخیم تر از این حرف هاست… »
در کلیپی که اخیرا از رضامراد صحرایی وایرال شده، خبرنگار از او میپرسد: دربی را پیش بینی نمیکنید؟ او پاسخ میدهد: من واقعا در مورد اون هم تصمیمی نگرفتم…! پیداست که معنی دربی را نمیداند یا در آن لحظه متوجه نمیشود. در پاسخ او اما پیام های مهمی نهفته است: 1- ناتوان در پرسش… او فکر میکند اگر چیزی را نداند، باید با تکیه بر ترفند هایی از قبیل همین «هنوز…
«اگر آموزش دهنده و شکل دهنده خود دچار اختلالات روانی باشد قادر نخواهد بود که نقش خود را در تربیت کودکان در مدارس به درستی ایفا کند»
« سلامت یا بهداشت روانی» مهمترین عامل پیشرفت و بقای یک جامعه محسوب می شود و در این میان توجه به بهداشت روانی فرزندان با توجه به حائز اهمیت بودن شکل گیری شخصیت از دوران کودکی تاثیر به سزایی دارد . اغلب اوقات والدین با رفتارهایی از سوی فرزندان مواجه می شوند که آنان را متحیر یا دلخور می سازد و حتی باعث ترس آنها می شود . بنابراین والدین برای…
« اگر نهادهای نظارتی در تنبیه قانون شکنان کارآمد نباشند، این امر به جهات مختلف باعث رشد قانون ستیزی در جامعه می شود»
یکی از عوامل قانون شکنی در جامعه، فقدان کارایی مناسب دستگاههای نظارتی می باشد. اگر نهادهای نظارتی در تنبیه قانون شکنان کارآمد نباشند، این امر به جهات مختلف باعث رشد قانون ستیزی در جامعه می شود. تسامح و تعلل نهادهای قانونی در مقابله با قانون شکنان باعث جسارت بیشتر متخلفان و قانون ستیزان می گردد و امید گریز از کیفر، آنها را بیش از بیش جسور و بی پروا میکند. متولیان…
«در مجموع شرایط جذب دکتر معلمها در دانشگاه فرهنگیان نسبت به شرایط جذب هیأت علمی وزارت علوم از سختگیریهای بیشتری برخوردار است که مانع جذب دکتر معلمان زیادی شده است»
دانشگاه فرهنگیان با هدف ایجاد زمینههای لازم برای رشد کیفی و کمی، ارتقای بهرهوری و بهرهمندی از ظرفیتهای موجود در دستیابی به اهداف عالیه و ماموریتها طی مجوزی از هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، تصمیم گرفت بخشی از هرم اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از میان مشمولین ذیل تأمین کند: * پرسنل رسمی قطعی وزارت آموزش و پرورش در رسته آموزشی فرهنگی و رشته شغلی دبیر، هنرآموز، آموزگار، امور تربیتی…
«همین نگاه ؛ گزینش های ایدئولوژیک ، حضور روحانیان در مدارس ، توسعه برنامه های دینی و نگاه مکانیکی به امور تربیتی را به وجود آورده است»
روز نهم خرداد وزیر جدید آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و از این پس بر کرسی وزارت آموزش و پرورش خواهد نشست . رضامراد صحرایی در حالی ردای وزارت را بر دوش گرفت که بدنه وزارت آموزش و پرورش به دلیل نتایج رتبه بندی سرخورده اند . تشکل های اصلاح طلب و صنفی هم روی خوشی به وزیر جدید نشان نداده اند . فضای دانش آموزی نیز…
«فکر نکنید این ها که آمده اند مساله شان آموزش و پرورش است ؛ مساله فقط چینش پست هاست ، کی بماند و کی برود ! »
وزیری رفت و وزیر دیگری آمد. چرا آن رفت و چرا این آمد؟ هیچ کس نمی داند. این وزیر آمده چه کاری بکند که وزیر قبلی نمی کرده است؟ من برنامه وزیر جدید را مطالعه کردم ؛ یک بمب هسته ای است از جهت فشردگی عناوین کلی و کلیات ابوالبقایی که پدر جد هیچ سیستمی در زمانی به درازی بی نهایت هم از پس عملی کردن آن بر نمی آید! چیزی مانند…
«آیا لازم نیست که به جای تقلید از مد روز و طرز لباس پوشیدن اروپائیان و و تظاهر به روشنفکر بودن و غیره کمی هم به طرز تفکر آنها توجه کنیم؟»
در درازای 48 سال زندگی در انگلستان مشاهدات و تجربیات خوبی از سادگی و راحت بودن اروپائیان در ارتباطات شان با یکدیگر داشته ام. در میان آنها از جملاتی نظیر چاکر و مخلص و ارادتمند بودن خبری نیست. اصولا هیچ یک از لفاظی ها و تعارفات بی جای ما ایرانی ها را ندارند و با هم دیگر خیلی راحتند. درست برعکس ما ایرانی ها که ترس عجیبی از نشان دادن احساسات…
«اینکه چرا حامی پروری به رغم آثار منفی آن تداوم دارد برمی گردد به کم رنگ بودن نقش احزاب صاحب نام و با سابقه و مورد اعتماد مردم در بدنه دولت ها»
سایت تابناک به نقل از روزنامه جوان مورخ سوم خرداد نقدی بر تغییرات پی در پی وزرای آموزش و پرورش در بعد از انقلاب منتشر کرده است که بسیار قابل تامل است . در این مقاله نویسنده محترم به درستی به آثار سوء آمد و رفت 26 وزیر و سرپرست در یک وزارتخانه کلیدی و زیربنایی کشور در عرض 44 سال پرداخته است (میانگین خدمت هر وزیر کمتر از دو سال…
«در برنامه های خود خصوصا این برنامه چه پاسخ و راهکاری از سوی مدیر کل در قبال سئوالات همکاران فرهنگی دریافت نمودید ؟ آیا نتیجه را رصد نموده اید؟»
صرف نظر از اینکه چه تعداد از معلمین این مصاحبه را شنیده باشند و این برنامه اصلا چه تعداد مخاطب دارد ؛ مواردی را جهت پیشنهاد به تهیه کننده برنامه فوق و همچنین تجدید نظر در نحوه پاسخ گویی مدیر کل آموزش و پرورش در برنامه های آتی آورده شاید در آینده همه مسئولانه تر وقت و هزینه این کشور را خرج نمایند. مورد اول با توجه به اینکه برنامه وقت…