بسیاری از معادلات و شاخص های تعالی این حوزه در ماه های اخیر دچار تغییرات گسترده ای چه در بین نیروهای ستادی و چه در میان نیروهای آموزشی به دلیل عدم تجربه و تخصص گردیده است. به ناچار باید اقرار کنم و بگویم به عنوان یک دغدعه مند حوزه ی تعلیم و تربیت با رصد تحولات آموزش وپرورش کشو ر، حضور جناب یوسف نوری در راس این وزارتخانه ی عظیم با گستره…
«فعالیت فرهنگی و تربیتی در مدارس» تنها باید در اختیار معلمان باشد و هر شخصی غیر معلم اجازه ورود به کلاسهای درس و بیان دیدگاهی که گاهی متفاوت از فلسفه تعلیم و تربیت است را ندارد
«آموزش و پرورش هرمزگان حائز رتبه اول جذب روحانیون در مدارس امین شد » مطلب بالا تیتر عنوان خبری در خبرگزاری فارس است که به نقل از محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان منتشر شده است. در این خبر «محمد قویدل» گفته است همراهی روحانیون مجری طرح امین در شهرهای مرزی استان در اولویت برنامهها قرار گرفته است و آنها ۳۰ ساعت در هفته فعالیت فرهنگی و تربیتی در مدارس…
امروز حرف از چیست؟ از درد ای مردم از درد فقدان یک مرد ای مردم امروز ترس از چیست؟ از دشنۀ تاراج از زخم تیغ جهل بر شاخک آماج چندیست می سوزیم از شعلۀ سرما این سیل بی آبی چون می شود بر ما؟ انگار می گریند آلاله های زرد در باغ می خواند مرغی نوای درد گویی که نزدیک است صبح اقاقی ها خون شفق پیداست در جام ساقی ها دیروز…
« نسل معلمان عاشق پیشه هنوز در آموزش و پرورش منقرض نشده و مهر جوشان این سبکبالان در کوچه پس کوچه های حیات معنوی ساری و جاری است»
آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه حاکمیتی به واقع سرشار از انسانهای مستعد، خلاق و مسئولیت پذیر بوده و آبستن حوادث تلخ و شیرین پیرامونی ماست. در دوره کرونا ویروس معلمانی را دیدیم که در بستر بیماری و از روی تخت بیمارستان پیگیر درس و مشق دانش آموزان بودند. خانم معلمی را می شناسم که پاداش بازنشستگی خود را صرف خرید گوشی موبایل برای دانش آموزان بی بضاعت نمود. خدا را…
نَه نسل زد ژاپنی و نه نسل زد آمریکایی هیچ یک، دلِ خوشی از نظم آهنینی که پدران در آن زیسته اند، ندارند. اما نَه پدران مجبورند که به خاطر فرزندان «هویت خویش» را عوض کنند، و نه اینکه فرزندان می خواهند انتقامِ از «ساختار صلب پدران» بگیرند. چرخۀ تقابلی نسلها در یک جا و یک نقطه متوقف می شود. و آن نقطه «توسعه به نفع زندگی» است
این روزها که صحبت از نسل زد و «لزوم شناخت» این نسل بیان می شود، بد نیست نگاهی کنیم به نسل زد (https://t.me/solseghalam/2014) آمریکایی و ژاپنی. نسل زد آمریکایی که در مجاورت سیلیکن ولی، در معرض مستقیم تولیدات اپل و همراه با رگبار محصولات هالیوود رشد کرده. نسلی که دیروز به دبیرستان هُوم استِد (https://t.me/solseghalam/1346) (دبیرستان استیو جابز) رفته و امروز چند قدم آن طرف تر، به دانشگاه کل تِک می…
در آموزش و پرورش تفاوت معناداری میان مدیر پاسخ گو و مقام غیرپاسخ گو مشاهده نمی شود همان گونه که در مدرسه بین معلم دلسوز و معلم زیر کار در رو فرقی گذاشته نمی شود ؛ چه بسا برخی پاسخ گو نبودن را حمل بر « اقتدار » می کنند در حالی که این عین « استبداد » است و در نهایت منجر به بی اعتمادی و انسداد در پویایی سازمان می شود
آن چه در این یادداشت می خواهم به آن بپردازم ذکر چند مورد در خصوص عملکرد مهراله رخشانی مهر در دوره ریاستش بر سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور است . اما پیش از ورود به مقدمه ای می پردازم . یوسف نوری در هفتم آذر 1400 موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی شد . همان گونه که پیش تر و در گزارش های صدای معلم به…
«اینگونه تهی کردن ساختارهای تخصصی از صاحب نظران دردمند، کشور را از اتخاذ تصمیمات شایسته و اقدامات درست و موثر متعاقب آن محروم می سازد و متاسفانه این مساله به رویه ای نهادینه شده در کشور بدل گردیده است»
دکتر محمود مهر محمدی یکی از معدود استادان حوزه برنامه ریزی آموزشی است که از قضا در طی این یکی دو دهه دستی هم در کار اجرا و مسئولیت در آموزش و پرورش ایران داشته است. ایشان که از دانشگاه هم بازنشسته شد در شورای عالی آموزش و پرورش عضویت داشت و این فرصتی طلایی برای آموزش و پرورش بود تا با حضور چنین شخصیت علمی طراز اولی بتواند در قانون…
« آن ها را برای زندگی در ساختار دموکراتیک، پرورش و آموزش نمی دهد. رابطه دانش آموز با معلم، دموکراتیک نیست»
آموزش و پرورش در ایران، مهم ترین رکن توسعه در کشور بوده و به نظر می رسد که وزارت خانه مهم تر از آموزش و پرورش در ایران نداشته باشیم و کارخانه آدم سازی و کادر سازی و پرورش نیروی انسانی برای آینده کشور است. بهترین و طلایی ترین سال های عمر شهروندان در آن طی می شود و از طریق نیروهای این وزارت خانه (دبیران و آموزگاران و استادکاران) هدایت…
«مدیریت دانشگاه با احترام به اصل شفافیت و صداقت به رفع ابهام بپردازد»
برنامه های درسی همه رشتههای دایر در دانشگاه فرهنگیان پس از تدوین اولیه در سال ۹۳، در سال ۹۸ مورد بازنگری کامل قرار گرفته و از سال ۹۹ مورد اجرا قرار گرفته اند . با این حال مدیریت جدید دانشگاه در یکی از اولین اقدامات خود، آقای دکتر حسن ملکی را پس از برکناری از معاونت وزیر، به ریاست کار گروهی منصوب و امر به بازنگری مجدد و گسترده برنامه های…
«در یک سیستم ناعادلانه تنها کسانی بیشتر آسیب می بینند که پای بند به اخلاق انسانی و حقوق اجتماعی بوده و پا از دایره انصاف و عدالت فراتر نگذاشته اند»
شاید وقتی سیلابی راه می افتد و در مسیرش خرابی هایی به بار می آورد و صدمات بسیاری به اشخاص و اموال وارد می نماید، تازه عده ای به فکر می افتند که بنشینند و بررسی کنند که چرا چنین رخدادی به وجود آمده است؟ پس از چندین نشست و برخاست و بررسی عوامل مختلف برای آن گزارشی به غلط یا درست تهیه می نمایند و مسئولیت خود را تمام شده…
«مسئله کمبود معلم موجب شده که آموزش و پرورش در بازهای از زمان با استفاده از مسیرهای غیرمتعارف، به جذب نیروهایی بهجز دانشجو معلمان دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ورودیهای آزمونهای استخدامی اقدام کند که بهدلیل رعایت نشدن صلاحیتهای حرفهای معلمی، موجب چالشهایی در کیفیت نظام آموزشی و همچنین عدالت آموزشی هم شده است»
لاچین آبلو / دانشجوی دکترا در برنامه ریزی درسی - فرهنگی
براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شاخص نسبت تعداد دانشآموز به معلم که بنا به استانداردهای تعریف شده برای نمونه در مقطع ابتدایی ۱۹.۲ تعریف شده سال گذشته در برخی از مناطق شهرستانهای کلانشهرها از جمله تهران تا ۵۷.۴۳ هم رسید. بر اساس این گزارش در سال گذشته بدترین شرایط در زمینه تامین نیروی آموزشی در تهران و ایلام نیز بهترین شاخص را داشته است. از جمله عوامل زمینه ساز…
تا کی با سریال n قسمتی « شیر بی یال و دم رتبهبندی » با روح و روان حساس معلمان شریف این کهن مرز و بوم بازی خواهند کرد؟
ترول (Troll) یک اصطلاح اینترنتی است و به کسانی اطلاق میشود که در جوامع آنلاین و حوزه رسانه پیامهایی بیربط، ناراحت کننده و بی پایه و اساس ارسال میکنند. هدف اصلی این افراد وادار کردن دیگران به عکسالعملهای احساسی است و باعث بحثهای بیربط به موضوع اصلی میشوند. برای مثال ممکن است یک نفر عمدا در مطالب خودش غلط دیکتهای بگذارد تا دیگران را تحریک به صحبت در این مورد کند…
«نسل جدید دیگر نمی خواهد گذر زندگی را تماشا کند.او می خواهد در وسط میدان زندگی بازی کند حتی اگر اشتباه بازی کند»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
یکی از تفاوتهای بنیادین بین نسل گذشته و نسل جدید در این نکته نهفته است که نسل قدیم در عرصه زندگی بیشتر تماشاگر بود تا بازیگر. نسل قدیم زندگی کردن و بازیگری را موکول به آینده های مبهم می کرد.کودکی و جوانی نسل گذشته مصروف تماشاگری با هدف بازیگری در آینده می شد و چه بسا هیچ گاه فرصت بازیگری پیدا نمی کرد.اما نسل جدید دیگر نمی خواهد گذر زندگی را…
«عادت کردهایم هر بحرانی را با بحران جدید پشت سر بگذاریم، بدون آنکه پیگیر حواشی بحران قبلی بوده و برای کاستن از عواقب آن تلاشی کنیم و آسیبدیدگان حوادث طبیعی و غیر طبیعی را بیپناه به امان خدا رها میکنیم! »
امروز بابت جلب مساعدت و مشارکت در خصوص حل مشکلات فوری و ضروری مدرسه ای فوق محروم به چند نفر از صاحب منصبان و خیرین استانی پیامکی ارسال کرده و درخواست مساعدت و راهنمایی نمودم. آقای عسگری از نمایندگان فعلی کرج گفتند: « سلام و رحمت"خدا خیرتون بدهاز طریق دستگاههای حمایتی و خیرین پیگیری کنید . ما هم اگر موضوع و کمک خاصی لازم بود هستیم انشاءالله .آرزوی توفیق » خانم…
« تا کی آموزش و پرورش و معلمان نردبان ترقی " دیگران " خواهند بود ؟ »
آموزش و پرورش این سرزمین تنها نهادی است که تحقیر نیروی انسانی خود را به جد دنبال می کند و این امر در چند دهه گذشته به عیان و در خانواده بزرگ فرهنگیان کاملا مشهود است از تبعیض در حقوق و پرداختها و معیشت و مزایای رفاهی و آبروریزی در صدا و سیما و.. که هیچ سازمانی به اندازه آموزش و پرورش در تحقق آن موفق نبوده است. وزرای این نهاد…
«مدرسه و معلمان نیز خود را به همین روحیه قناعت و متانت عادت می دهند. فرایندی که در این شرایط ایجاد می شود، هر چه می تواند باشد الا تحول و تغییر که اصل و اساس کار مدارس است»
شو است اینجا و من هم خوو ندارمو از خونسار یه ساعت اوو ندارمتموم دلخوشی ام بعد سی سال،که وجدانی اسیر توو ندارم! من هم رفتم. مثل همه همکارانی که پیش تر رفتند. درست در روزگارسرشار اطلاعات که فصل مدرسه زدایی آغاز شده است. کرونا، اولین حمله جهانی به ساحت مدرسه بود و بعید نیست از این دست حملات باز تکرار شود. عصر پساکرونا، فرصت خوبی برای فکرکردن به ساز و…
مدارس دخترانه چون نهر کوچکی جریان داشت که طلوع انقلاب مشروطیت، آن را به رودی پرشتاب بدل ساخت . برخی مشروطه خواهان مانند ناظم الاسلام به حمایت از تأسيس مدارس دخترانه پرداخته، گفتند: «در تربيت بنات و دوشيزگان وطن بکوشيم و به آنها لباس علم و هنر بپوشيم، چه تا دخترها عالم نشوند، پسرها به خوبی تربيت نخواهند شد»
اولین مدرسه دخترانه در تهران، توسط مبلغان مسیحی آمریکایی در ۱۲۵۳ش در دوره ناصرالدین به وجود آمد، اما شاگردانش مسیحی و دختران ارامنه بودند، چون ایرانیان مخالف تحصیل دختران بوده، فکر می کردند ھدف این مسیحیان غربی، مسیحی کردن ایرانیان است! ديدار ناصرالدين شاه از این مدرسه جالب است: در يكى از روزهاى پاييز ۱۲۶۹ ش صبحگاهان هنگامی كه دختران در تالار جمع بودند، شاه و ملازمان دربار وارد شدند .…
« معلم منفعل و ترسو دانش آموز ترسوتر از خود تربیت کرده و طبیعتا محصول تربیتی معلم ناراضی دانش آموز ناراضی و پرخاشگر خواهد بود»
«معلمان تعیینکننده نبرد نهایی هستند . جمهوری اسلامی انشای قدرت و استقلال میکند تا فرزندان ما خودشان را کوچک نبینند. فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: جمهوری اسلامی انشای قدرت و استقلال میکند تا فرزندان ما خودشان فکر کنند و بسازند و خودشان را کوچک نبینند و همه اینها به دلیل داشتن رهبری بزرگ است که ملت را بدین سان بزرگ و مفتخر کرده است. محیطهای مدارس باید برای هر دانشآموز قطب نمای…
«ذهنیت یکسان انگار که در مواردی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حجاب وجود دارد نسبتی با تحولات اجتماعی و فرهنگی و تغییرات نسل جدید ندارد و جایگاهی نیز برای حق انتخاب انسان ها باقی نمی گذارد»
سیدهادی عظیمی/ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
اعتراضاتی که پس از درگذشت مظلومانه « مهسا امینی » در جامعه ایران رخ داد بیشتر از سوی نسل جوان ، دانشجویان و دانش آموزان است . نسلی که محصول همین نظامند بر مطلوب های نظام شوریده اند و بی محابا بر نفی سیاست های رسمی اصرار می کنند . از سوی دیگر چشم اندازی از تحول در سیاست های رسمی و پذیرش تکثر در مسائلی همچون حجاب هم دیده نمی…
حاکمیت مسئولیت خود را در قضیه " مهسا امینی " بپذیرد . در سمت و سوی « عقلانیت » و « خرد ورزی » می ایستم !
دانش آموزی در مدرسه دچار حادثه می شود . چه کسی مسئول است ؟ دانش آموزی در کلاس مورد تنبیه بدنی معلمی قرار می گیرد و یا در محیط خارج از کلاس مورد تنبیه فیزیکی قرار می گیرد . در هر دو مورد بالا ، مسئول مستقیم مسائل و عوارض پیش آمده برای آن دانش آموز ، « مدرسه » و مسئولان و ارکان آن هستند . بسیاری از اوقات مشاهده کرده…
در تمام سالهای تدریسام در مدارس دولتی، با دختران افغان، عاشقانه زیستهام. در همان نخستین روز هر سالی، پرسیدهام چه کسانی افغانستانیاند و خواستهام که با آن دهان مهجور گفتوگوها، چون دلوی که از ته زخم بالا میآید، حرفی بزنند؛ هر چه باشد. آنها اکثراً خجالتیاند؛ با گونههای سرخ، لفظ خاله، معلم و خانم را جابهجا میگویند و پس از مدتی که صمیمیتی درگرفت، در کلمهی عزیز خاله میمانند. از هفتهی دوم…
« علیرغم اهمیت تربیت دینی، نسبت به تبیین مؤلفههای تربیت دینی بر اساس اهداف ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، پژوهشی صورت نگرفته است»
لاچین آبلو / فرهنگی - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی
یکی از جنبههای مهم تربیت که در نظام آموزش و پرورش کشور اهمیت دارد، تربیت دینی است. تربیت دینی ناظر بهتمامی جوانب زندگی دنیوی و اخروی انسان است. بر همین اساس، مسئله این پژوهش آن است که علیرغم اهمیت تربیت دینی، نسبت به تبیین مؤلفههای تربیت دینی بر اساس اهداف ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، پژوهشی صورت نگرفته است. این پژوهش با روش تحلیلی و قیاس عملی، درصدد تبیین مؤلفههای تربیت…
« صدای معلم بر اساس ادعاهای پیشین مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز خواهان شفاف سازی و پاسخ گویی در مورد اقدامات انجام شده می باشد »
یادداشت میهمان از : مهدی توسلی/ عضو هیات امنای شهیدستان کرج
گروه استان ها و شهرستان ها/ در روزهای گذشته برخی عزل و نصب های مدیریتی در سطح مدارس در کرج انجام شده که تابع منطق مشخص و اقناعی نبوده و همچون سایر عزل و نصب ها در آموزش و پرورش دولت سیزدهم از جنس « سیاسی » است . برخی از اولیای دانش آموزان در تماس با « صدای معلم » ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت آتی مدرسه شان و…
«در آستانه آغاز دومین سال تحصیلی در دولت ابراهیم رییسی هنوز مشخص نیست که رویکردهای اصلی این دولت در حوزه آموزشی چیست؟ »
اگرچه از عمر دولت سیزدهم بیش از یک سال گذشته اما عمر وزارت وزیر آموزش و پرورش این دولت چند ماه مانده تا یکسال شود، چرا که سال گذشته تنها وزارتخانهای که وزیرش با تاخیر از مجلس رای اعتماد گرفت، وزارت آموزش و پرورش بود، چون هر دو گزینه اول و دوم ابراهیم رییسی نه تنها مورد استقبال فرهنگیان که مورد اعتماد مجلس همسو با او هم قرار نگرفت، لذا چند ماه…
«وجود چنین گفتارهای تند و رفتارهای تندتر، در استان ما که به رنگین کمان فرهنگ ها و قومیت ها و زبان ها مشهور است، نه کم سابقه که کاملاً بی سابقه است»
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در انتقاد از عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای شفاف سازی و انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
«دغدغه هر معلمی در وهله اول باید رشد دانش آموزان در تمام جنبهها باشد نه صرفا پیشرفت تحصیلی او»
لاچین آبلو / دانشجوی دکترا در برنامه ریزی درسی - فرهنگی
طی دو سال گذشته، به دلیل شیوع ویروس کرونا، شروع سال تحصیلی جدید برای معلمان و دانشآموزان حال و هوای سالهای پیش از آن را نداشت. چرا که اکثر کلاسها به صورت مجازی برگزار میشدند و دانش آموزان و معلمان، امکان شرکت در کلاسهای درس حضوری و دیدار چهره به چهره با یکدیگر را نداشتند. اما بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۱، آن هم به صورت حضوری، شور و شوق، هیجانات و…
«برای زندگی دموکراتیک و نیکبختی اجتماعی ، ما به نهادهای فرهنگی و اجتماعی و مدنی بسیار پرکارتر با درجات بلوغ بیشتر نیازمندیم»
«دموکراسی» که ما البته 200 سال است می خواهیم ولی هنوز نداریم، سبکی از زندگی است و شیوه ای از حکمرانی است. آنچه دموکراسی به ما می دهد این است که آزادانه سخن بگوییم ولی آنچه از عهده دموکراسی برنمی آید این است که ما را از دروغ پرهیز بدهد و در ما تعهد به صداقت، و رفتار و گفتارِ صادقانه و احساس مسؤولیت به خیر و مصلحت عمومی ایجاد بکند. اکنون…
نقطه ی تلاقی عاملیت و ساختار را می توان در سبک زندگی مشاهده نمود؛ آنجا که عاملان اجتماعی برای تمایز یابی اقدام به «مصرف منابعِ در دسترس» و «مدیریت بدن» می نمایند
ژینا گیان! تو نامری؛ ناوت ئهبیته رهمز..... ژینا جان! تو نمیمیری، نامت نماد(سمبل) خواهد شد..... عبارت بالا متن سنگ موقت مزار ژینا (مهسا) امینی، دختر 22 ساله ی معمولی که در یک روز معمولی در یکی از بازداشتگاه های آموزشی! پلیس امنیت اخلاقی! جان نازنین اش از او و هستیِ گرمابخش اش از خانواده ستانده شد. نوشتن مطلب در رابطه با این فاجعه ی غم انگیز بسیار دشوار است؛ بیم آن…
«تبصره۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده بود معلمان را با اعضای هیئت علمی همتراز کند. اما به نظر نمی رسد آنچه در فرآیند اجرای رتبه بندی معلمان در حال رخ دادن است ، به چنین هدفی منجر شود»
تبصره۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف کرده بود معلمان را با اعضای هیئت علمی همتراز کند. اما به نظر نمی رسد آنچه در فرآیند اجرای رتبه بندی معلمان در حال رخ دادن است ، به چنین هدفی منجر شود. رتبه بندی در حال اجرا ، بیشتر به یک نوع طبقه بندی درون سازمانی شبیه است تا همترازی با هیئت علمی. هدف از اجرایی شدن رتبه بندی ، ایجاد انگیزه…
« نگذارید با تهی کردن بنیان اصلی آن از معنایش که همیشه کتاب بوده و خواهد بود، کانون را به یک کارخانه ورشکسته اسباب بازی بدل کنند! »
پنجاه سالگی کانون، حکایت از دیرپایی و ماندگاری آن دارد و همین ضرورت مواظبت از آن و مداومت کار آن را می رساند. البته که سردی و عبوسی ذاتی نظام آموزشی و مدرسه در زایش و بالندگی کانون بی تاثیر نبوده است.بچه های رمیده از مدرسه، مامن و ملجا مطمئنی می خواستند تا در اوقات فراغت خویش، آنجا جمع شوند و کجا بهتر از کانون؟ جالب این که کار کانون از…
«وزارت کشور وظیفه ساماندهی حمل و نقل درون شهری، وزارت راه وظیفه ساماندهی حمل و نقل برونشهری و روستایی و آموزش و پرورش وظیفه تسهیل گری و برقراری ارتباط میان پیمانکار، والدین و مدیران مدارس را بر عهده دارد»
افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس یکی از چالشهای مضاعف خانوادهها در شروع سال تحصیلی جدید است که با توجه به افزایش هزینههای زندگی و امور تحصیلی باید تصمیمی منطقی و اصولی برای آن گرفته شود. رانندگان و مسئولین شرکتهای حملونقل سرویس مدارس قیمتهای بالایی را برای سرویسدهی اعلام کردهاند که بیشتر خانوادهها از پرداخت آن عاجز هستند. اولیا و خانوادهها اظهار می کنند که درصد افزایش نرخ سرویس مدارس با افزایش…
«آیا وقت آن نرسیده سیاستمداران و مسئولان از این خطاها و خطرها درس بگیرند و در حل مشکلات و برطرف کردن گرفتاریها به یاری مردم بشتابند ؟»
روزگار غریبی است که در ایران امروز عمل ارشاد با توسل به زور همراه میشود و اکنون با مرگ غمانگیز مهسا، چهرهی زشت و دردآور مسئله بیشتر هویدا شده است. این حادثه روح و روان هر انسان تربیتیافته و سالمی را به شدت آزرده کرده است. واژهی «ارشاد» از نظر لغوی به معنای راه نمودن، راهنمایی کردن و راه درست را نشان دادن است. اگر به حقیقت و اصل این مفاهیم دقیق…
«غصه های آموزش و پرورش فراتر از رتبه بندی و معیشت است و باید به دلایل آن توجه کرد . این روز ها فرصت بارگذاری مدارک پایان می یابد ولی مشکلی از آموزش و پرورش و معلمان حل نمی شود و غصه ها همچنان پابرجا خواهند ماند»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
اگر تابستان 1400 به قاطبه معلمان گفته می شد که « رتبه بندی » نقشی در معیشت آنان نخواهد داشت یا سال بعد برای افزایش اندکی حقوق باید ده ها مدرک بی ربط را با زحمت جمع و بارگذاری نمایند، باور نمی کردند . ولی این روزها و در آستانه سال تحصیلی جدید رتبه بندی ، جمع کردن مدارک آن و ارزشیابی آن ها بر همه شئون آموزش و پرورش سایه انداخته…
«آموزش و پرورش جای آزمایش و خطا نیست! »
رضا علیزاده / معلم - فارغ التحصیل و مشاور سابق دانشجویی ، فرهنگی رئیس دانشگاه فرهنگیان
علی رغم تاکید مقام معظم رهبری (دام عزه العالی ) مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات ،عده ای از نمایندگان که خود را نیروی ارزشی و ولایی نیز می دانند و می نامند جهت شبکه سازی و تحقق وعده به نور چشمی های خود برای انتخابات بعدی بعضاً افراد بی کفایت ،متظاهر ،بی تدبیر و بی برنامه را که هیچ آینده نگری و ایده ای برای نظام تعلیم و تربیت ندارند…
«بی شمار انقلاب های جهان به شکست های مفتضحی افتاده اند چرا که بر آموزش و فرهنگ بنا نشده بودند و افرادی رفتند و افراد دیگری با همان شاکله های فکری همان ساختار های قبلی را بازتولید کردند، نهایت با تغییر اسم ستم هایشان...»
کتابخانه ای به واسطه این که سود مالی ندارد، بسته می شود گویی اساسا انواع دیگر سود وجود ندارد . نیروهای انتظامی مدعی آموزش و ارشاد هستند و به قول خودشان کلاس برگزار میکنند که دانش آموزش به زور باتوم می آید و در آن جان میسپارد از جرح یا فشار و ترس که گویی اساسا مدرسه معنایی ندارد . آموزش را از زیر یوغ اعمال قدرت و ایدئولوژی کنار بکشیم. معلم…
«عاملان زور، درس خوانده اند و از ما معلمان و مدرسان درس گرفته اند»
مرگ مهسا، مرگ فرهنگ است. نگوییم پلیس، ما هم مقصریم؛ ما معلمان مدارس و مدرسان دانشگاه ها. اگر کلاس ها، درس تسامح، درس تساهل، درس انسان ورزی، درس عشق، درس زیبایی، درس عدالت و انصاف بود؛ و اگر ارزش های دموکراتیک و سیاست تفاوت را در برنامه درسی، کتاب ها، آموزش ها و منش معلمان و مدرسان می آموختیم، امروز مهسا و مهساهای دیگر زنده بودند. عاملان زور، درس خوانده اند و…
«اگر کسی که در مقام رهبری آموزشی انجام وظیفه می کند نتواند در بهبود کیفیت آموزش موثر واقع شود وجود او در این مقام قابل دفاع و توجیه نیست !»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
معلمان رکن اساسی تعلیم و تربیت هستند. جلب نظر و رضایت آنها یکی از اساسی ترین و مهمترین کارهای یک مدیر است. اگر مدیری بتواند با برآوردن نیازهای معلمان و ایجاد شرایط مناسب از نظر روحی و روانی ،انسانی و عاطفی و انگیزش ، رضایت خاطر آنها در فضای تعلیم و تربیتی را برآورده سازد می توان گفت در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش گام برداشته است ؛ حال این…
«با وجود اینکه مناطق آزاد دارای موقعیت مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و همچنین ورود به بازارهای جهانی و گسترش صادرات می باشند، اما متاسفانه شاهد تعداد زیادی از مدارس کانکسی و فرسوده در این مناطق می باشیم»
دکتر زهرا بهروزی امین/ کارشناس مسائل تعلیم و تربیت
به منظور تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و برنامه های تحولی دولت مردمی در لزوم مشارکت همه دستگاهها، سازمانها و نهادهای کشور با وزارت آموزش و پرورش و همچنین در راستای اجرای « قانون چگونگی تشکیل و اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی» شاهد هم پیوندی وزارت آموزش و پرورش با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در قالب « تفاهم نامه همکاری » در…
« در مورد عملکرد مدیر کل فنی حرفه ای و کاردانش پاسخ گو باشید »
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از همکاران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ و توضیح مسئولان اعلام می کند .
«فعلا بروید تو سایت و تا می توانید بارگذاری کنید و بعدش هم صبر پیشه کنید ! »
داشتم می گفتم؛ این خیلی خوب است که شما خودتان اهل گفتمانید. سرتان هم که توی کتاب است. همه شما هم که یک تقویم جیبی دارید و با آن حساب سر برج و نوبت قسط و نسیه را کنترل می کنید. پس لابد می دانید که از الان دیگه باید فکر و ذکرتان مدرسه باشد. پس فقط به مهر و مهربانی فکر کنید. خیلی هم هول آمادگی داشتن را نداشته باشید. درست…