صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « اگر مادری در آوار، جنازه‌ی نوزادش را با دستِ خالی بیرون می‌کشد، و هنوز تسلیم نمی‌شود، ما چطور در راحتیِ نسبی، بی‌تفاوت مانده‌ایم؟ »
  • محمد راعی/ معلم

دوزخیان روی زمین در صحنه و آزمونی دیگر از انسانیت ؟

   در سال ۱۹۶۱، فرانتس فانون، جامعه شناس انقلابی ، در کتاب دوزخیان روی زمین نوشت: «استعمار، زمین را نمی‌گیرد؛ روح انسان را می‌دزدد. و استعمارشده، پیش از آن‌ که برای نان بجنگد، باید برای بازیابی انسانیتش بجنگد.» شاید این جمله‌ها درباره‌ی الجزایر نوشته شده باشند، اما امروز با هر بمب که بر غزه می‌بارد، با هر کودک که بی‌چهره از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود، دوباره زنده می‌شوند. غزه، تکه‌ای از…
  • « برنامه ریزی، سازماندهی و تصمیم گیری از مهم ترین اصول مدیریت علمی است که حداقل در آموزش و پرورش ما در غلافی از تعصبات سنتی پوشانده شده است »
  • مینو امامی

نصب دوربین در کلاس های درس مدارس و معمای مدیریت علمی پس از 114 در نظام آموزشی ایران ؟! مطلب ویژه

مقدمه در گذشته بنا به دلیل وجود اعتماد، مقبولیت، تراکم کم و قابل کنترل دانش آموزی؛ نیاز به کنترل و نظارت همه جانبه در کلاس درس و مدرسه دغدغه کسی نبود. امروز برای حرفه معلمی در جامعه ما نه اعتماد و مقبولیتی باقی مانده است و نه معلمان از اعتبار شغلی بالایی برخوردارند. حرفه معلمی همانند 5 دهه پیش شغل معتبری نیست و افراد با عناوین گوناگون و بدون هر نوع آموزشی،…
  • « آیا هنوز می‌شود به یک نسل، هنری را آموخت که جامعه آن را زنگ تفریحی، لوکس، یا ناکارآمد می‌داند؟ »
  • محمد راعی/ معلم

عشق ؛ در عصر سرعت، مصرف و تنهایی مطلب ویژه

   این چند سالی که درس «سبک زندگی و مدیریت خانواده» را در دبیرستان تدریس می‌کنم، شاهد یک پدیده‌ام که نه‌تنها نگران‌کننده، بلکه گویای یک تغییر عمیق نسلی‌ است: اکثریت نوجوان‌های امروز، عشق را یا نمی‌شناسند، یا بد می‌شناسند. در گفت‌وگوهای کلاسی‌مان، وقتی بحث به عشق می‌رسد، تعاریف شان اغلب حول چند محور می‌چرخد: لذت جنسی، جذابیت فیزیکی، موقعیت اقتصادی یا حتی دیده شدن در فضای مجازی. در بسیاری از اذهان دانش…
  • « هر گونه کُنش به طبیعت ، از آب و خاک و پرندگان و حیوانات گرفته تا خارها و چمن ها و گُل ها و انسانها واکُنشی در پی خواهد داشت »
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

قصه " قنات آباد و شاه مار " مطلب ویژه

روستایی ، کمی دورتر از کوهی بلند در دلِ درّه ای از گذشته های بسیار دور در زمینی با خاک توانمند به هر گونه کِشتی جای داشت به نام « قنات آباد » . طبیعت در بخششِ هر آنچه که در توان داشت بر آن کوتاهی نکرده بود . کشتزارها و باغ هایش از آب قناتی سیراب می شدند که از دل کوه تا روستا کشیده شده بود و از چشمه ای…
  • پاسخ به متن انتقادی و تحلیل عدم مشارکت فرهنگیان دلفانی در طرح معلم نمونه ؛
  • کیومرث شهبازی

نقدی بر گزارش " معلمان دلفانی کمی " سواد رسانه ای " یاد بگیرند .... بقیه هم همین طور !

گروه استان ها و شهرستان ها/ چندی پیش گزارشی از « صدای معلم » با عنوان : « « آگاه باشید و بدانید که هدف آموزش و غایت آن ایجاد و پرورش " تفکر انتقادی " است و نخست از خودتان باید شروع کنید ! » معلمان دلفانی کمی " سواد رسانه ای " یاد بگیرند .... بقیه هم همین طور ! » ؛ منتشر گردید . ( این جا ) «…
  • در هژمونی خوفناک « مرگ اندیشی » و در خلاء ویرانگر « امید به آینده » ، نشانی ها و ورودی های بازدارنده این تراژدی از دو سوی نظام حکمرانی و مردم بسیار اندک و ضعیف است و به سرعت و با مرور زمان تلخی این حوادث به فراموشی می گراید
  • مهدی جایمند ملکشاه/ معاون سابق مدیر کل آموزش و پرورش مازندران و مدیرآموزش و پرورش بابل

پروبلماتیک کارناوال های مرگ در جاده های ایران و شکست الگوهای مداخله ؟

  سال ها است که سفرهای آغاز سال نو ایرانیان با به سوگ نشستن خانواده های ایرانی در مرگ و مجروحیت و نقض عضو هزاران شهروند و خسارت جبران ناپذیر معنوی ومادی به تراژدی بزرگی تبدیل شده است. در این ارتباط گزارش تلخ رئیس پلیس راهور فراجا این چنین ازفاجعه ای انسانی حکایت می کند: در بازه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۴ مجموعاً ۹۷ هزار و ۱۴۴ فقره تصادف در…
  • « ما به عنوان معلمان جامعه نباید خود در این دام خشونت بیفتیم و به آن پر و بال بدهیم ! »
  • محمد رستمی

ملاحظاتی پیرامون سریال پایتخت و واکنش معلمان به آن : معلمان در برابر هنرمندان؟ مطلب ویژه

   در ویدئویی که از همکار ارجمند جناب آقای فنایی در فضای مجازی پر بازدید بوده است ایشان از سریال پایتخت 7 که در ایام نوروز از شبکه یک صدا و سیما پخش شده است به شدت انتقاد کرده و به خصوص آقای محسن تنابنده را مورد حمله قرار داده اند. انتقاد ایشان بیشتر در ارتباط با تصویر و برداشتی است که در این سریال از معلمان نشان داده می شود. با…
  • «عمر خدمت من و شما به این موضوع نمی‌رسد که خواهان تغییر در چارت معاونت‌های وزارت و ادارات کل و ... باشیم !»
  • حبیب فاضلی/ کنش گر فرهنگی

بحران مدیریت ، کارآمدی و تخصص در حوزه مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ؟!

  إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَاسوره نساء، آیه 58ترجمه: «همانا خداوند شما را امر می‌دارد که امانت‌ها را به صاحبان آن ادا کنید.» حوزه مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی یکی از ارکان کلیدی نظام آموزشی کشور است که می‌تواند به کاهش بار مالی دولت، ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی کمک کند. در شرایطی که سیاست‌های کلان کشور بر افزایش سهم مدارس و مراکز غیردولتی تأکید دارد، مدیریت…
  • « رسالت اصلی مدارس پرورش شهروندانی آگاه و مسئولیت‌ پذیر است »
  • علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

برکناری و انتصاب در آموزش و پرورش هرمزگان : آیا تغییر مدیران به معنای حل بحران‌هاست؟ مطلب ویژه

در آخرین روزهای اسفند طی حکمی با امضای وزیر آموزش‌ و پرورش، منوچهر ضیایی به‌ عنوان مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان هرمزگان معرفی شد و محمد قویدل لاری از این سمت برکنار شد. منوچهر ضیایی، مدیرکل جدید آموزش‌ و پرورش استان هرمزگان، دانش‌آموخته رشته ریاضی در مقطع دکترا است. وی در آخرین مسئولیت خود، عهده‌دار ریاست پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان هرمزگان بود. وی در مراسم معارفه خود گفته است: «عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت…
  • « چرا روحانیون محترم برای اشتغال در مدارس نیازمندی را حس می کنند اما برای مدرسه سازی و مقابله با تعطیلات فله ای هیچ سخنی نمی گویند ؟! »
  • مینو امامی

آقایان روحانی ... برای پرداخت زکات فطره در استان ها جدول ارائه می کنید ! اما در سایر حوزه ها مانند بهداشت و آموزش دغدغه ای ندارید ؟ مطلب ویژه

در کدام بخش کشور ما روحانیون حضور ندارند؟  برخورد بی تفاوت گونه یا عادی نسبت به هر نوع خبری؛ به مرور محتوای آن خبر را جزئی از فرهنگ رایج یا عمومی مردم می کند. شاید با قدری تأنی و اندیشه متوجه فحوای خبر شویم. این که امسال چقدر حال و هوای ماه رمضان، رمضانی بود بماند چون همه ما در شهر خود یا جاهایی که بدان سفر کرده بودیم شاهد روزه خواری…
  • « نوروز، خنده‌ی بلندِ آسمان است، نفیِ سوگ و سکوت »
  • طهماسب کاوسی

نوروز جاودان

  نوروز، رقصِ بی‌قرارِ زمان است، در گذرِ ثانیه‌ها، در تپشِ لحظه‌ها، در شکستِ حصارِ کهنگی، در آوازِ سبزِ صیرورت. نوروز، زاده‌ی خاک و خورشید است، فصلِ تولدِ درختان، موسیقیِ جاری در رگ‌های زمین، چکاوکِ زندگی بر بامِ جهان. نوروز، خنده‌ی بلندِ آسمان است، نفیِ سوگ و سکوت، دستی که از میانِ شب، سپیده را در آغوش می‌گیرد. نوروز، همزبانِ رود و باران، با شبنمِ روشن، با نسیمِ رهایی، بر فرازِ سنگینیِ…
  • «نوروز یعنی احترام، یعنی تولد دوباره، یعنی صلح »
  • طهماسب کاوسی

سایه‌ های بی‌ هویتی : این دیگر چه نسلی است؟ این‌ ها حافظ را خوانده‌اند؟

   دور تا دور حافظیه ایستاده‌ای. میان ازدحام جمعیتی که آمده‌اند تا سال نو را کنار مقبره حافظ جشن بگیرند، اما حالا چیزی غیر از جشن در هوا موج می‌زند. نگاهت به جمعیتی است که فریاد می‌زنند، هجوم می‌آورند، انگار خودشان هم نمی‌دانند چرا. گاهی فقط می‌دوی، گاهی کنار می‌کشی، گاهی چهره‌هایی را می‌بینی که در حیرت‌اند، درست مثل خودت.  لحظه‌ای به یاد می‌آوری که وقتی کودک بودی، معلم مدرسه، روزهای اول…
  • « من نمی دانم مردمی که هنوز روی خط کشی کفِ خیابان نمی توانند حریم و حرمت همدیگر را نگاه دارند، دموکراسی را برای چه می خواهند ...؟! ( 1 ) »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

اعتراضات در ترکیه و رکن سوم و چهارم دموکراسی مطلب ویژه

دموکراسی تنها زمانی می‌تواند وجود داشته باشد که حاضر باشید دیدگاه‌هایی را تحمل کنید که با دیدگاه‌های شما در تضادند. دموکراسی نیازمند شهروندانی عاقل و باتدبیر است. مارک منسوناز کتاب "اوضاع خیلی خراب است" ***  اعتراضات در ترکیه پس از دستگیری و بازداشت شهردار استانبول اکرم امام‌اوغلو توسط مقامات ترکیه آغاز شد . بی بی سی می نویسد : ( این جا ) « آقای امام‌اوغلو چهارشنبه (۲۹ اسفند/ ۱۹ مارس) ،…
  • « چگونه افراد یک جامعه می توانند ظرفیت مستمر ایجاد تخریب و نیستی اموال عمومی و تاریخی (وندالیسم ) را که سرمایه ملی است در خود داشته باشند؟ »
  • مینو امامی

ناتوانی فرهنگ عمومی در خصوص فهم فلسفه آیین ها و سنت های چهارشنبه سوری و نوروز ... چرا و تا کی ؟

یک فرد رفتارهای موجود در جامعه را در دوره های مختلف سنی به خصوص در کودکی یاد می گیرد. او رفتارهای ساده و معمول مانند سلام کردن یا احترام گذاشتن به دیگران را به عنوان یک عملی ساده وقتی با پدر یا مادر خود در مسیری همراه است و یا در جمعی حضور می یابد یاد می گیرد، اما استفاده از مواد محترقه یا منفجره چهارشنبه سوری هر سال را چگونه یاد…
  • شاید امسال، "سین"ی به نام « سعی » را هم باید به آن اضافه کنم !
  • طهماسب کاوسی

از این ستون به آن ستون، یا از این من به آن من؟

  سال تحویل شد. از آن لحظه‌های پرهیجان که انگار زندگی از نو شروع می‌شود. پیام‌های تبریک پشت سر هم می‌رسند. همه می‌نویسند: « سال جدید، حال جدید! » ولی کدام حال؟ همان که پارسال هم قولش را داده بودم و تغییر نکرد؟   سفره هفت‌سین هنوز روی میز است، اما فکر من جای دیگری پرسه می‌زند. کجا بودم و کجا باید باشم؟ چند سال است که فقط عدد سنم تغییر می‌کند اما…
  • اگر بخواهیم از تعبیر بازگشت یا بازشناخت خود بگوییم بایسته است که از بازگشت به جهان بینی نوروز و گفتمان خیام بگوییم و آن جز بازگشت به « زندگی » و « شادی » نیست
  • حسین میرزانیا

در " کلاس درس نوروز " و " خیام " مطلب ویژه

نوروز از راه رسید . کودکان، نونهالان، دانش آموزان و دانشجویان ایرانی فارغ از قیل و قال مدرسه به خانه های خود بازگشتند تا تعطیلات نوروزی را به شادی بنشینند و در سال نو با توانی دوچندان پشت میز کلاس هایشان باز گردند و آموختن آغاز کنند. چرخ تاریخ در استمرار ازلی - ابدی خود بار دیگر به نقطه ی آغاز چرخش گاه شماری خورشیدی در تمدن ایرانی به نوروز ۱۴۰۴ رسید…
  • « فلسفه کلاس درس در یک نسل، فلسفه حکومت در نسل بعدی خواهد بود »
  • مینو امامی

نقش فرهنگی افراد در عادی سازی و الگوسازی " بَدها " و " به حاشیه بردن " خوب ها " در جامعه ایرانی ؟

گفته های کسانی که در دامن سیاست، آزموده و آبدیده می شوند برخاسته از تجارب عملی است که تدقیق نظر در کلمات و معنی یا معانی جمله آنان، ما را به تألم و تفکر دعوت می کند. این جملات بر اساس باورها و ارزش های ملی و فرهنگی هر جامعه ای، اعتبار و معنایی متفاوت می یابد. به عنوان مثال: « هر کسی که تصمیم بگیرد زندگی خود را وقف سیاست کند؛…
  • « این دو گروه در ستیز ناآگاهانه با هویت ملی ایران‌ زمین، سال هاست که همکاری نانوشته‌ای را در نابودی این آیین باستانیِ ایرانی عملیاتی ساخته‌اند »
  • بهروز مرادی/ جامعه شناس

"چهارشنبه سوری " و دشمنان آن ؟!

   شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم خود « چهارشنبه‌سوری » را به روز « تکریم همسایه‌ها » تغییر داده است. هر دم از دشمنی با سنت‌های ایرانی برگ دیگری ورق می‌خورد. گویا در اتاق فکر دشمنان سنت‌های کهن ایران‌ زمین، پس از نفی واقعیت آیین‌های ملی، مشغول اتخاذ تدابیری برای استحاله‌ی عناصر ساختاری هویت ملی می‌باشند. عجیب است که برای این مأموریت نامبارک بودجه‌ی هنگفت میلیاردی از سرمایه‌های ایران‌ زمین نیز…
  • « خاطره، همان ریسمانی‌ست که ما را به خودمان و به دیگران متصل می‌کند، همان چیزی که ما را انسان می‌سازد »
  • طهماسب کاوسی

خاطره: ماده‌ی خام انسان

   خاطره، نه یک شیء جامد، بلکه جریانی سیال است که در رگ‌های زمان جاری‌ست. انسان، جز مجموعه‌ای از این جریان‌های سیال چه دارد؟ خاطرات، ریشه‌هایی هستند که ما را به خاک گذشته پیوند می‌دهند و شاخه‌هایی که به سوی آسمان آینده قد می‌کشند. انسان‌شناسی، با نگاهی کاوشگر به این ریشه‌ها و شاخه‌ها می‌نگرد، به زیست‌شناسی تن، تاریخچه زندگی، زبان جاری در ذهن و فرهنگ تنیده در رفتار. در هر کدام از…
  • « تعطیلی زودرس در مدارس محصول دو نوبتی شدن مدارس و غلبه خلقیات ایرانی بر نظام آموزشی است »
  • سید هادی عظیمی/ عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران

آموزش و پرورش ؛ تعطیلی زودرس مدارس و مساله خلقیات ایرانی ؟ مطلب ویژه

در طول سال‌های اخیر ، تعطیلی مدارس در روزهای پایانی اسفند به یک  مسئله برای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است. در روزهای اخیر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش بر فعال بودن مدارس تا پایان اسفند تاکید داشته‌اند. برگزاری امتحانات دو نوبته و عدم برگزاری امتحان در روزهای پایانی سال را باید مهم‌ترین عامل تعطیلی مدارس در پایان اسفند برشمرد. مدرسه تا زمانی به محلی برای خلاقیت و رشد دانش‌آموزان…
  • « اگر سازمانی دچار تخلفات اعم از مالی یا دیگر موارد شده باشد هیچ کارشناس یا رئیس روابط عمومی باسابقه و توانمندی نیز نمی‌تواند توجیه‌گر تخلفات صورت گرفته بوده یا به گونه‌ای عمل کند که از دید افکار عمومی پنهان بماند »
  • دکتر معصومه بیات/ فعال آموزش و پرورش

مسئولیت‌ ها و وظایف " روابط عمومی " در شرایط بی ثباتی مدیریتی آموزش و پرورش ؟

  با توجه به نقش روابط عمومی‌ها و دغدغه‌هایی که حضور فعال، کارشناسانه و توام با تعامل مطلوب روابط عمومی‌ها در کمک به کاستن از حاشیه‌ها و اخبار تنش‌زا می‌تواند تاثیرگذار باشد؛  مناسب دیدم به طور مختصر اشاره‌ای به آن‌ها داشته باشم: - واقعیت امر این است که فضای مدیریتی وزارتخانه‌ ، معاونت‌ها و سازمان‌های اقماری وابسته به آن که حداقل در چهار دولت گذشته بر سر کار آمده‌اند دچار تغییرات اساسی…
  • « مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند فضاهایی برای گفت‌وگو و تبادل نظر درباره موضوعات اجتماعی و سیاسی ایجاد کنند که به تقویت انسجام اجتماعی کمک کند »
  • دکتر رضا مقدسی/ استاد دانشگاه کوثر بجنورد

اثرات مخرب جنگ شناختی بر جوامع انسانی و شیوه های مقابله با آن

  مقدمه انسان های اولیه، بعد از یک جا نشینی و سپس شهرنشینی، با انبوهی از نیازهای مادی رو به افزایشِ ناشی از افزایشِ جمعیت مواجه بودند که به خاطر محدودیت طبیعت و محل سکونت شان قادر به تامین نبودند. لذا راحت ترین روش، یعنی راه ستاندن از همسایه ها را پیش می گرفتند. دنیای غرب بعد از اتفاقات متعدد خونبار که گریبان ملل مسلمان و ایرانیان را گرفت و آنها را…
  • « دیگر فقط صدا و بو و رفت و آمد نمی‌دید، بلکه تاریخ زنده را حس می‌کرد، تاریخی که در چهره‌ی هر عابر، در هر لبخند و هر نگاه، جریان داشت »
  • طهماسب کاوسی

تاریخ نانوشته

   بازار قدیمی شهر پر بود از عطر ادویه‌ها و صدای همهمه مردم. دانشجوی جوانی در گوشه‌ای از بازار نشسته بود و کتاب تاریخ می‌خواند. کتاب پر بود از نام پادشاهان و شرح جنگ‌ها، اما روحش را سیراب نمی‌کرد. ناگهان چشمش به پیرمردی افتاد که بساط کوچک عروسک‌های چوبی‌اش را در کنار گذر پهن کرده بود. چهره‌ی پیرمرد پر از چین و چروک بود، گویی تاریخ را بر پوست خود حک کرده…
  • « نوروز در نزد ملت کهن سال ایران یکی از آن نشانه های معناداری است که به واسطه مناسکی و جمعی بودنش جز کهن الگوهای ایرانی و برخاسته از ناخودآگاه جمعی آن محسوب می شود »
  • شیرین یوسفی

چرا باز می توان نوروز را بهانه ادامه دادن کرد؟ مطلب ویژه

  زمستان دارد نفس های آخرش را می کشد. امسال چشم ما در آذربایجان به آسمان خشک شد در حالی که هنوز انتظارمان برای سر رسیدن ابرهای آب دار به سر نرسیده است. می گویند چاله حرارتی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه جبهه های هوای مرطوب بر فراز دریاچه را پراکنده می کند و ظاهرا از این به بعد این دو مولود زشت توسعه ناپایدار یعنی چاله حرارتی و کم بارشی…
  • عیسی سهرابی مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان : کسانی را منصوب می کنم که به گفتمان دولت چهاردهم پای بند باشند
  • دکتر علی جودکی/ لرستان

وزیر حافظ استقلال آموزش و پرورش باشد

  جناب آقای دکتر علیرضا کاظمی وزیر محترم آموزش و پرورش در این روزهای دشوار که فشارهای طاقت‌فرسای اقتصادی و اجتماعی مردم را به ستوه آورده، مداخلات ناروا و مکرر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امور اجرایی آموزش و پرورش، موجی از نگرانی و ناخشنودی عمیق را در میان فرهنگیان دلسوز و اولیای فرهیخته دانش‌آموزان برانگیخته است. این مداخلات نه تنها آرامش و ثبات این نهاد بنیادین را برهم می‌زند، بلکه…
  • « مردم دورشان حلقه زدند . کنجکاو و بی‌تفاوت »
  • طهماسب کاووسی

محاکمه انسانیت در میدان تره‌بار

  در میدان پرهیاهوی تره بار، میان همهمه ی چرخ دستی‌ها و داد و فریاد فروشندگان، صحنه‌ای رقم خورد که قلب هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد. پیرمرد و پیرزنی با چهره‌های رنجور و دست‌های لرزان، در میان انبوه جمعیت گم شده بودند. چشمانشان به سیب‌زمینی‌های تازه چیده شده خیره بود، نه از سر هوس، که از سر نیاز. دستان چروکیده پیرزن به نایلون نازکی چنگ انداخت و در یک لحظه، برق‌آسا،…
  • « آموزشی که همراه با سنجش و ارزشیابی نباشد عملا به معنای تعطیلی آن درآن برهه می باشد »
  • فریبا رشنو

آقای وزیر ! دستور به عدم برگزاری امتحان در ماه رمضان در تضاد با سند تحول بنیادین است

  جناب آقای کاظمی اینجانب معلم مدارس یکی ازشهرستان های استان لرستان می باشم و در پی صحبت های اخیر حضرتعالی پیرامون عدم برگزاری امتحان در ماه مبارک رمضان چند نکته را محضر شما بیان می کنم: - غایت نهایی در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش چیست؟ آیا هدف از اجرای این سند پرورش دانش آموز و در آینده شهروندانی شش ساحتی برای جامعه نیست؟ اگر غیر از این است…
  • « این نوع تصمیمات تنها به کاهش مسئولیت‌پذیری در نظام آموزشی و ایجاد نوعی بی‌برنامگی دامن می‌زند، تا جایی که ممکن است در سال‌های آینده، ماه رمضان به بهانه‌ای برای حذف بخش دیگری از آموزش رسمی کشور تبدیل شود »
  • علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

وزیر آموزش و پرورش است یا وزیر تعطیلات ؟! مطلب ویژه

همه ما بسته شدن مدرسه‌ها را در دوره طولانی بیماری کرونا به خاطر می‌آوریم. آن روزها معلمان و دانش آموزان با آموزشی به نام مجازی سردرگم و سرگرم شدند و فکر می‌کردند وقتی افرادی چون وزیر بهداشت و وزیر آموزش‌ و پرورش چنین دستوری داده‌اند لابد چاره‌ای دیگر نبوده است و باید تسلیم این روش شد. اگرچه این دوره طولانی شد و شاید کم‌تر کسی به عواقب وخیم این آموزش‌ها می‌اندیشید اما…
  • « هر اقدامی در بخش گزینش باید مطابق قانون باشد »
  • رضا قاسم پور / خبرنگار صدای معلم

نقره‌داغ نومعلمان در هسته گزینش ؟!

  جستارگشایی یکشنبه 12 اسفند 1403در معیت عزت‌اله مظفری معاونت رسانه‌ای « بنیاد ملی عدالت و کرامت » و تیم همراه برای تبریک انتصاب رئیس گزینش نیروی انتظامی استان البرز در دفتر سرهنگ خزائی حاضر می‌شویم. دوستان حاضر ضمن تبریک، هر کدام نقطه‌ نظرات خود را از منظری متفاوت در خصوص چالش‌های (فرصت‌ها و تهدیدات) هسته گزینش به اشتراک می‌گذارند که هرکدام در نوع خود درخور توجه و قابل تامل هستند. به…
  • « مساله اصلی تغافل در تربیت است و جالب این که همه خیال می کنند تربیت هم فقط مشکل وزارت آموزش‌ و پرورش است ! »
  • علی افشار سمیرمی

جایی که ما هستیم ؛ ... انگار نیستیم!

جایی که ماهستیم، اغلب من قالند نه ماقال. یعنی وقتی کسی به پستی می‌رسد احساس می‌کند کارشناس هر رشته‌ای هست و می‌تواند در هر موضوعی نظر بدهد. جالب این که خلق الله هم بهتر حرفهایش را گوش کرده و تحسین و تصدیق می کنند . جایی که ما هستیم، نظامش مسایل بسیار دارد. اغلب خیال می کنند مسئله اصلی اش ، امریکاست. در حالی که مساله اصلی تغافل در تربیت است. مثل…
  • « در شرایطی که احساسات هویتی منطقه‌ای قوی‌تر از احساس تعلق به کل کشور باشد، فدرالیسم می‌تواند منجر به تجزیه کشور شود »
  • دکتر علی جودکی/ لرستان

به مناسبت روز جهانی زبان مادری : نقدی بر نظریه فدرالیسم در ایران از منظر جغرافیای رفتاری مطلب ویژه

   ایران به عنوان کشوری با تنوع قومی، زبانی و فرهنگی، همواره با چالش‌هایی در زمینه اداره و انسجام ملی رو به رو بوده است. در این میان، نظریه فدرالیسم در ادوار مختلف به عنوان یکی از مدل‌های پیشنهادی برای اداره کشور مطرح شده که موافقان و مخالفان بسیاری دارد.  در این نوشتار با تمرکز بر جغرافیای رفتاری، به نقد و بررسی این نظریه در بستر ایران می‌پردازیم. جغرافیا به عنوان علمی…
  • « تنها زمانی می توانیم بگوییم محیط مدرسه خوب است که با ضرورت های رشد روانی سالم دانش آموزان هماهنگ باشد »
  • سیدعلی اصغر حسینی / معلم خراسان شمالی

طرحی برای تحول سازوکار گزینش، انتخابات،انتصابات و نظارت در ساختار آموزش و پرورش فعلی ایران مطلب ویژه

   از آنجا که سه کارکرد اصلی آموزش و پرورش ؛ اجتماعی کردن، کیفیت بخشی به آموزش و در نهایت تولید و ترویج عدالت در کشورهاست (مطالعات استراتژیک ریاست جمهور،1400) باید اندیشه کرد که آیا این سیستم در کشور، موفق به اجرا و نهادینه کردن این سه عامل بوده است یا خیر؟ آیا نسبت به سال های قبل وضعیت بهتری در این سه ملاک پیدا کرده ایم یا بدتر شده است؟ اینکه…
  • « چرا تربیت رسمی و تربیت غیررسمی ما متوهم و ناکارآمد است؟ »
  • ابراهیم اصلانی/ روان شناس تربیتی

تربیت کمی و تربیت کیفی : بفهمیم و بپذیریم که دیر می‌فهمیم !

تربیت قرار است به رشد و تعالی همه‌جانبۀ شخصیت افراد کمک کند. چرا نمی‌تواند و چرا تربیت رسمی و تربیت غیررسمی ما متوهم و ناکارآمد است؟ هم نشانه‌های ناکارآمدی تربیت و هم دلایل آن زیاد است. الان فقط می‌خواهم از یک نکته صحبت کنم؛ نکته‌ای که هم نشانۀ ناکارآمدی است و هم از یکی از دلایل انحراف و سردرگمی تربیت است. هنوز یک تشکیلات سلسله‌ مراتبی ناکارآمد و دیرفهم برای مدارس تصمیم…
  • « گسترش مرزهای ناامنی می تواند جوامع را به راه های بدون بازگشت برساند »
  • سیدکاظم موسوی جراحی

در حاشیه قتل " امیرمحمد خالقی " : بازسازی فرهنگی جامعه از اوجب واجبات است ! مطلب ویژه

  قتل بی رحمانه دانشجوی شهرستانیِ مظلومِ ساکن در کوی دانشگاه تهران توسط زورگیران شروری که بویی از انسانیت نیرده اند وجدان جامعه را به شدت جریحه دار و شوک تکان دهنده ی توام با نگرانی به خانواده های دانشجویان ساکن در خوابگاه  وارد کرد. این ماجرای تلخ برای چندمین بار اهمیت وجود حداقلی از امنیت روانی و اجتماعی برای عموم شهروندان و نه تنها دانشجویان را برای نیروهای حافظ امنیت و…
  • « همان چیزهای ساده‌ای که آن سال‌ها می‌پنداشتم سال بعد درست می‌شود نه‌ تنها بهتر نشده است بلکه با اطمینان می‌توانم بگویم بسیار بدتر نیز شده است »
  • علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

مدرسه یا بازار کار؟ انتخابی که دیگر دشوار نیست! مطلب ویژه

« معرکه‌گیری با پسر خود ماجرا می‌کرد که تو هیچ کاری نمی‌کنی و عمر در بطالت به سر می‌بری. چند با تو بگویم که معلق زدن بیاموز، سگ ز چنبر جهانیدن و رسن بازی تعلّم کن تا از عمر خود برخوردار شوی. اگر از من نمی‌شنوی، به خدا تو را در مدرسه اندازم تا آن علم مرده ریگ ایشان بیاموزی و دانشمند شوی و تا زنده باشی در مذلت و فلاکت و…
  • « باید مجالی فراخ در اندیشه ورزی و در جهت غلبه "نظام دانایی" » در حوزه تعلیم و تربیت اتفاق افتد. امر بایسته ای که البته مغفول واقع شده است! »
  • مهدی جایمند / معاون سابق مدیر کل آموزش و پرورش مازندران و مدیر آموزش و پرورش بابل

نظام تعلیم و تربیت در ایران در فروچاله ی فقدان تئوری مناسب و فقر نظام اندیشگی ؟

   آموزش به مثابه رکن‌ جدا ناپذیر توسعه در این سامان فرازها و‌ فرودهایی را تجربه می کند که با تثبیت و تقویت روندهای مثبت و کاستن از دشواری ها و کاستی های معطوف به توسعه همه جانبه می توان به آینده ای بهتر اندیشید و بدان امیدوار بود.  پر واضح است که دسترسی به آموزش عادلانه، فراگیر و به روز که در تربیت شهروندی تمام عیار، آشنا به حقوق و تکالیف فردی…
  • « او دنیا را جور دیگری می‌دید، انگار پرده‌ای از روزمرگی را کنار زده بود و پشت آن الگوهایی پنهان را می‌دید »
  • طهماسب کاوسی

صف‌های بنزین و معمای یک واکنش جمعی مطلب ویژه

   در شهری که انگار همیشه منتظر اتفاقی بود، درست مثل نفسی که در سینه حبس شده، زندگی جریان داشت. آسمان گاهی خاکستری بود و گاهی آبیِ روشن، اما فرقی نمی‌کرد، زیر این آسمان، صف‌های پمپ بنزین همیشه بودند، مثل رگ‌های آبی پر پیچ و خمی که در نقشه‌ی شهر خودنمایی می‌کردند. پیرمردی بود به اسم حاج‌ علی، راننده‌ی تاکسی قدیمی، با موهای سپید و دستی که همیشه روی دنده بود. او…
  • مشاهدات یک معلم – روزنامه نگار با رویکرد درس و کلاس و مدرسه ؛
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

تاملی بر تجمع سکوت 25 بهمن که برگزار نشد مطلب ویژه

«میان ایران در آستانه ورود به دنیای مدرن با ایران دو هزار سال قبل هیچ تفاوتی از لحاظ ماهوی وجود نداشته، تنها اگر تغییری مشاهده می‌شود، می‌توان آن را شکلی و غیرساختاری دانست. در حالی که ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ایران طی سال‌های متوالی در دوران قدیم با تکانه‌های جدی همچون تغییر مذهب و سلسله‌های حکومتی مواجه گردید، اما همچنان به‌گونه‌ای متصلب که از ویژگی‌های قدیم محسوب می‌گردد، ماهیت خویش…
  • « سال هاست که دیگر در دامن شهر ادب و فرزانگان نه زرین کوبی زاده می شود و نه مهردادی در بستر مهرِ تعلیم و تربیت ! »
  • مظفر امیدی / کنشگر فرهنگی - اجتماعی

آموزش و پرورش بروجرد در چنبره ی نمایندگان فرهنگ ستیز و وزیر مرعوب ؟! مطلب ویژه

از درد سخن گفتن و از درد شنیدن با مردم بیدرد ندانی که چه دردی است؟چون جام شفق  موج زند خون  به دل منبا این همه دور از تو مرا چهره ی زردی است 《 مهرداد اوستا 》 در گذر تاریخ و با نگاهی عمیق بر پیشینه ی شهر ادب و فرزانگانِ ایران زمین هماره ستارگان پرفروغ علم و دانش و فرهنگ و هنر درخشیده اند . بر زبان آوردن نام بروجرد…
  • « از تربيت نبايد غفلت كرد. اين افعال ناشايسته از جهالت‏ ناشى می شود . اگر از كوچكى ، مردم را تربيت و قبح اين اعمال را خاطر نشان كنند مردم خود ترک اين كارها می كنند»
  • علی مرادی مراغه ای

بلوغ و تولد فکری یک ملت به مراتب سخت تر است . چیزی شبیه تغییر سنگ خارا !

بلوغ و تولد فکری به مراتب دردناک تر و مشکل تر از تولد فیزیکی است ؛ سال های مدید مطالعه، تامل و بالاخره شک در افکاری که بدون انتخاب ما در ذهن مان چپانده و تحمیل کرده اند! وقتی به افکار بیست سال پیش خودمان نگاه می کنیم از سادگی و از بلاهت آن زمان خویش خنده مان می گیرد البته اگر خنده مان نگیرد باید بر حال خود تاسف بخوریم چون…
صفحه1 از167

نظرسنجی

به نظر شما ؛ عزم دولت چهاردهم ( مسعود پزشکیان ) برای اصلاح سیستم آموزشی کشور تا چه میزان جدی است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور