صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «پاپایی ها ، جدایی ها و... رفتند . بابایی ها هم پس از مدتی خواهند رفت . آن چه می ماند « صدای واقعی و سرافراز معلمان » است »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

" مستقل بودن و خود بودن " هزینه دارد ! فرق ما با دیگران این است که فیلم بازی نمی کنیم ! مطلب ویژه

سوم مرداد 1394 . بنا بر دعوتی که مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش انجام می داد مطابق روال همیشگی عازم دفتر وزیر آموزش و پرورش شدم . این نشست  قرار بود با حضور علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش و اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و با موضوع تفاهم نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان زندان‌ها و اقدامات…
  • «بیمه آتیه‌ساز حافظ برای بیماران خاص دفترچه‌هایی صادر می‌کرد که شرایط ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته می‌شد هم هزینه‌های درمان زودتر پرداخت می‌شد و هم داروهای غیر بیمه‌ای را بدون سقف و تمام‌ و کمال پرداخت می‌کردند ولی در بیمه دانا چنین فرایندی وجود ندارد»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

بیماران خاص را در بیمه دانای فرهنگیان دریابید !

  بیشتر افراد جامعه بیمه تکمیلی درمان را برای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج انتخاب و هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند تا در روزهای سخت، درد کمتری بابت هزینه‌های سنگین درمان داشته باشند. بیماری‌های سرطان، MS ‌ ­، EB ، هموفیلی، تالاسمی و نارسایی‌های کلیه از شایع‌ترین بیماری‌های خاص هستند که متأسفانه به علت شرایط نامناسب زیست‌ محیطی روزبه‌روز در حال گسترش هستند. سالیانه هزینه‌های زیادی در کشور صرف درمان بیماران خاص می‌شود…
  • «دغدغه معیشت همه اینها را به حاشیه می برد و اجازه نمی دهد معلمان زمان و فکر خود را به توسعه حرفه ای شان اختصاص دهند»
  • آسیه آل مراد/ دانش آموخته برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس

چرا عموم مردم مطالبه گر حقوق معلمان نیستند؟

کیفیت عمل معلمان به طور مستقیم بر زندگی تک تک ما اثرگذار است. همه ما آن زمان که تشنه یادگیری بوده ایم، مسیر آموختن را با همراهی معلمان آغاز کرده ایم. توانمندی معلمان به خوبی مسیر رشد و یادگیری را تسهیل می کند و ناکارآمدی آنان خسارت های جبران ناپذیری بر آینده مان تحمیل می کند. با اینکه این اثرگذاری این اندازه مهم و آشکار است، چرا برای برخورداری از معلمان توانمندتر،…
  • «عملکرد ریاست سازمان منصوب جنابعالی در طول کمتر از یک سال نشان داد این کاره نیستند ؛ چرا که ایشان نه مقبولیتی در بین مجموعه دارند، نه سواد مدیریت این حوزه تخصصی را و نه وزنی در میان شورای معاونان»
  • امیر اسماعیلی/ فعال فرهنگی و رسانه

دیوار کوتاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی این بار محرومیت روسای ادارات استثنایی از شرکت در اجلاس تابستانه ؟! مطلب ویژه

" وقتی «سایه»ی آدم های «کوچک» در حال «بلند» شدن است؛ به یقین «غروب آفتابِ» در آن سرزمین، راباید به نظاره نشست" .   آقای وزیر آموزش و پرورش استثنایی روزی از سازمان های اقماری وزارت آموزش و پرورش محسوب می شد که روسای آن در میان شورای معاونان مطرح و دارای وزن بودند ضمن این که از نشانه های توسعه یافتگی آموزش و پرورش در تمام دنیا، نوع نگاه آن به…
  • «در شهرستان های ابهر و خرمدره مدیران محقق و پژوهشگر حذف و به جای آنها افرادی که بیشتر می توان از آنها تحت عنوان مداح و نوحه گر ،مدیران سهمی ناشی از قهر و قهربازی و ظاهرساز نام برد استفاده می شود و از این روست که تلاطمی در این سطح و در مهمترین آزمون کشوری رخ می دهد»
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

مساله استقلال قوا و دیوار کوتاه آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

 جناب وزیر اگر قانون گذار برای ارکان ساختاری نظام ، استقلال در نظر گرفته و آنها را از دخالت در امور یکدیگر بر حذر داشته است نه از آن جهت بوده که هر کسی راه خودرا برود بلکه از تسلط نگرش های منبعث از تعریف وظایف جلوگیری کند. یعنی اگر قانون گذار با این عنوان که دولت و وزارت خانه های آن مستقل از دستگاه قضاییه و یا مقننه است استقلالی برای…
  • «دریغ از تاثیر این همه دانشگاه و امکانات در تولید کیفی علم، حل مشکلات هوا، آب و انرژی و بهداشت و افزایش تولیدات صنعتی ملی. دانشگاه­ های ما صد ساله شده اند. ولی تاکنون 10 مسئله اساسی مملکت را حل نکرده­ اند»
  • دکتر رضا مقدسی

رویای کنکور و مدیریت بی نقص مافیای کنکور ! مطلب ویژه

  چندین دهه است که جوانان این سرزمین هر سال در آزمونی سخت و نفس‌گیر به نام کنکور شرکت می‌ کنند تا توان علمی و شاید شانس خود را برای ورود به دانشگاه­های ملی بیازمایند. با توجه ‌به محدودیت‌های برخی رشته‌ها (به ­ویژه رشته ­های پزشکی)، شرایط اقتصادی و اجتماعی برخی مشاغل در جامعه ایران و در سطح بین­ المللی و مدیریت بی نقص مافیای کنکور، رقابت بسیار فشرده ­ای در کنکور…
گروه اخبار/ به تازگی 69  نفر از نمایندگان طرحی را به ریاست مجلس ارائه داده اند که بر اساس آن صلاحیت اعطای مجوز مشاوره روان شناسی که اکنون در اختیار نظام روانشناسی و مشاوره کشور است در اختیار حوزه های علمیه قرار بگیرد .  « صدای معلم » نخستین و تنها رسانه ای بود که در حوزه آموزش و پرورش به آن واکنش نشان داد . ( این جا ) این رسانه…
  • «با وجود چنین ساز و کار معیوب و سم مهلک رقابت چه بسا نظام آموزشی ایران دچار خلاء هویت و معنا شود ...به کجا می رویم !»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

بازی دو سر باخت " بازی کنکور " مطلب ویژه

« ما نمی توانیم وضعیت ناآگاهی را بپذیریم یعنی وضعیتی که همه در آن زندگی می کنیم . شاید همین امر باعث تمایل قدیمی و پایدار ما به باور نیرویی قدرتمند باشد که تمام جوانب زندگی مان را کنترل می کند ... » سواد روایت اچ پورتر ابوت تازه و پس از پشت سر گذاشتن دو سال تحصیل شبانه روزی در مراکز تربیت معلم و آن هم در فضای پر لعاب و…
گروه استان ها و شهرستان ها/ « مهدی خوشکباری » دارای مدرک دانشجوی دکتری کامپیوتر و ۱۴ سال سابقه شاغل در مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در نامه ای که برای « صدای معلم » ارسال کرده از رفتارهای سلیقه ای و خارج از قانون « سجاد سیاح » «سرپرست دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات» انتقاد کرده است . خوشکباری به « صدای معلم » می گوید : « برخی از…
  • «خبرنگاران گوش‌ها و چشم‌های جامعه‌اند و هر جامعه‌ای برای زیستی بهتر و بالنده‌تر نیازمند گوش‌هایی تیز و چشم هایی بیناست»
  • محمدرضا نیک نژاد

روز خبرنگار و چالش های خبرنگاران حوزه آموزش

  چند ماه پیش بود که یادداشتی برایش فرستادم. پاسخ داد : « سلام، من از روزنامه رفتم ... اما یادداشت شما حتما چاپ می‌شود و ... » . گرچه در آن روزها دست کم از دو خبرنگار دیگر چنین چیزی را شنیده بودم اما باز علت را جویا شدم. پاسخش این بود: « فشار کار، تهدید به تعدیل، تبعیض، رعایت نکردن حق مسلم خبرنگار، عدم شایسته سالاری .... و بسیاری موارد…
  • «اگر دانشگاهیان پرسش گر بودند نظام حکمرانی نمی توانست گام به گام دموکراسی را تهی از معنا کند؛ اگر مسئولیت پذیر بودند نظام دانشگاهی مقهور امر سیاسی و سیطره دیوان سالاری نمی شد؛ و اگر خلاق بودند، همگام با جهان بودیم و اگرهای دیگر»
  • دکتر نعمت الله فاضلی

ویژگی دانش آموخته ها و دانشگاهیان ایرانی : ترس، طمع و تنبلی ! مطلب ویژه

چه چیزی ما را از مسئولیت پذیری، نقادی، خلاقیت و ایفای نقش مان به نحو اصیل باز می دارد؟ این پرسش برای هر فردی در هر موقعیت و جایگاهی مطرح است؛ اما برای دانش آموخته ها و دانشگاهیان به نحو جدی تری مطرح است؛ زیرا دانشگاهیان از دانش برخوردارند و آگاهی مسئولیت می آورد و وظیفه و حرفه آن ها نقادی است. حرفه دانشگاهی به تعبیر رونالد بارنت در کتاب «آموزش عالی…
  • «اکنون اما متاسفانه آموزش و پروش نه پاسخ گوی مطالبات دانش آموزان ، نه فرهنگیان و نه اولیای دانش آموزان است و این وضعیت ممکن است باعث سلب اعتماد عمومی نسبت به نهاد تعلیم و تربیت شود»
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

نظام یک طرفه پاسخ گویی در آموزش و پرورش و پیامدهای آن مطلب ویژه

  یكی از چالش هایی كه دولت ها امروزه با آن مواجه هستند، مفهوم پاسخ گویی است. امروزه دولت ها می باید نسبت به خط مشی ها و اقداماتشان پاسخ گو باشند. هر دولتی نیازمند یك سیستم پاسخ گو است و لازمه دموكراسی، داشتن یك سیستم پاسخ گویی مناسب است. سازمان های دولتی، به وسیله مردم و برای مردم ایجاد می شوند و می باید در برابر آنها پاسخ گو باشند. با…
  • «مردمان کشورهای دموکراتیک معمولا در تميز نگاه‏داشتن كوچه و خيابان و پارك‏هايشان وسواس زیادی تری نسبت به منازلشان نشان می دهند به این دلیل که فضاى خانه خصوصى است و شخص در مورد تميز يا كثيف نگاه داشتن آن آزادى كامل و اختيار تام دارد اما خیابان ها و پارک ها و مکان های عمومی « متعلق به همگان » است و « عدم رعايت حقوق همگان در این کشورها مجازات قانونی در پی دارد »
  • طاهره شیخ الاسلام

تشکیل و تحکیم عادت های زشت ضد فرهنگی در غیاب " دموکراسی " و " قانون " ! مطلب ویژه

چند روز به نوروز سال ۱۳۷۳ مانده بود و من به يكى از راديوهاى ايرانى در سيدنى گوش مى‏ دادم، گوینده در فواصل بین برنامه ها اطلاعاتی در مورد برگزاری مراسم چهارشنبه سوری می داد و هر بار از هموطنان می خواست كه در تميز نگاه‏داشتن پاركی که مراسم در آنجا انجام خواهد شد کوشا باشند و تاکید می کرد كه اگر نظافت را رعایت نکنند، سال آينده « نیز » مجبور…
  • «تو مپندار هیچم»
  • پرویز فدائی / بازنشسته فرهنگی

دوگانگی شخصیت

ای نماینده که بر صندلی سبز بنشسته و مغرورترینی ای دولتمردان که همه رستید ز مهر من و همکارانم جان گرفتید و نشستید بالا بالاتر شاخ و برگید که از مرحمت این تن خسته اوج گرفتید به بالا نشستید بهتر آنست که غافل زمن خسته نباشید چون من خسته بیفتم از پا با تمام طراوت شما نابودیدمن معلم هستم من تو را پروردم که بدانی راه را از بی راه که بدانی…
  • «در هر جامعه ای نخبگان علمی و فکری ، خالق و پیشاهنگ تحولات اجتماعی و سیاسی اند و در جایگاه ایدئولوگ نظام و مردم در مرکز جنبش قرار می گیرند»
  • بهمن ویسی/ نویسنده و پژوهشگر

مشروطیت ؛ اولین تجربه دموکراتیک ایرانیان

در تاریخ هر کشور، برخی رویدادها و حوادث به عنوان نقطه عطف و سرآغاز تحول فراگیر ظهور و بروز یافته و تقریباً تمامی مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به هم می ریزند.به همین دلیل چنین رویدادهایی همواره در معرض ارزیابی، اثرسنجی و آسیب شناسی نیروهای اجتماعی و مراکز علمی بوده و از زوایای متعدد روند شکل گیری و دامنه تغییرات مترتب بر آن ها مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد.…
  • «سهم من از باغِ تو آه کشیدن است! »
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

سراب کنکور و مهارت های اصلی مغفول ؟!

  یادش به خیر در دهه شصت در نیمکت‌های سه نفره می‌نشستیم. سمت راستم یکی از خان‌زاده‌های مشهور و هم تختی دست چپ پسر استاندار وقت زنجان بود. در آن سال‌ها نه تبعیض خاصی بود و نه مهم‌تر از آن حس تبعیض! فقیر و غنی، باهوش و کم‌هوش، روستایی و شهری ... همه و همه زیر یک سقف در یک کلاس و در یک مدرسه تنفس می‌کردیم. عدالت بر باد رفته عدالت…
  • «آیا آنچه دانش آموزان در مناطق و مدارس مختلف و متنوع از معلمان خود فرا می‌گیرند به یک میزان است؟ و آیا تعمیق یافته های دانش آموزان در مدارس خاص و مدارس عادی دولتی یکسان است؟»
  • جمال بیت سیاح/ اهواز

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد " کنکور " در تعارض با سند تحول بنیادین است مطلب ویژه

مرداد سال ۸۹ یادآور تایید کلیات سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی است و در حال حاضر که ۱۲ سال از عمر این سند می گذرد بسیاری از مفاد آن هنوز اجرایی نشده است! در « بند ۴ فصل دوم »  سند تحول، از تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانش آموزان به صورت عادلانه و یکسان یاد شده که می بایست در همه نقاط کشور از خدماتی به صورت…
  • «اشتباه گرفتن نظام تعلیم و تربیت با مراکز خیریه آفتی است که گریبان تعلیم و تربیت و نسل دانش آموزی را خواهد گرفت»
  • حسین صالحی

سخن یک مسئول مجمع خیرین مدرسه ساز با وزیر آموزش و پرورش ... آقای نوری ! بخوانید . با دقت هم بخوانید ! مطلب ویژه

 من با سمت مسئول مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر با هشت سال فعالیت بدون آن که ادعای موفقیت در این جایگاه را داشته باشم از شما به عنوان متولی رسمی وزارت و سازمان می پرسم که : مگر موفقیت و توفیق غایی سازمان در همه سطوح متکی بر هماهنگی درون بخشی و همکاری بین بخشی نیست و وظیفه شما به عنوان وزیر ،مدیران کل استانی و روسای شهرستانی سازمان ،به وجود…
  • «چرا باید موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش‌ و پرورش در این موضوعات سکوت و سکون باشد؟»
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

نمایشی با عنوان " آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس " ؟! مطلب ویژه

مطابق اطلاعیه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش در کانال‌های اطلاع‌رسانی فرهنگیان، آزمون انتخاب و انتصاب مدیران مدارس سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از هفت منبع ذیل : ۱- آیین‌نامه اجرایی مدارس ۲- سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ۳- برنامه درس ملی ۴- برنامه تعالی مدیریت ۵- برنامه تدبیر ۶- قانون رسیدگی به تخلفات اداری ۷- دستورالعمل مالی مدارس باید در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۳۱ برگزار می‌گردید اما وزارت متبوع در تاریخ ۲۴ خردادماه با اصلاح و تکمیل اطلاعیه‌ی قبلی…
  • «مدیران سهمی که حتی توان اداره یک مدرسه را نداشتند صاحب پست مدیریت آموزش و پرورش شده اند!»
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

سیستمی که توان خرید چند بخاری برای مدرسه را ندارد تا چه برسد به " تربیت انسان " ؟! مطلب ویژه

  در جریان بازدیدی که به منظور بررسی مسائل و مشکلات مدارس شهرستان های ابهر ، خرمدره، سلطانیه با حضور دکتر رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور و حجت الاسلام آقای حسن شجاعی علی آبادی، نماینده منطقه و جمعی از مسئولین استانی و سه شهرستان از منطقه داشتند مصوباتی در پی داشت. * متعاقب این بازدید، در جلسه ای مصوباتی جهت تخصیص اعتبار و تجهیز…
  • «در کشور شما انسان ها باید توسعه‌ یافته شوند»
  • فرهاد قنبری/ معلم

فاجعه ی اصلی سیل نیست ؟!

نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس مورد سیل اخیر: «با توجه به اینکه تعداد زیادی خودرو و افراد غیر بومی برای گردش به دماوند و فیرزوکوه آمده بودند نمی توان آمار دقیقی از تعداد مفقودین و فوتی های ناشی از سیل اخیر ارائه کرد» بیش از ده روز است که از تمام رسانه ها و حتی پیامک گوشی اخطار داده می شود که احتمال وقوع سیلاب فراوان است و این چند روز…
  • « می رسد بحران و بعدش می رسد آن مرد بحران ؛ تا ز بحران باز سازد مستند های اداری ! »
  • عبدالرسول عمادی

مدیریت سیل و عکس های یادگاری !

باز سیل آمد، مدیران، عکس های یادگاری پاچه های غرقه در گل، بر سبیل پاچه خاری از مدیریت نداند جز همین در آب رفتن آب های راکد اما، بعد از آن آب جاری می رسد بحران و بعدش می رسد آن مرد بحران تا ز بحران باز سازد مستند های اداری یک‌ کلیپ تازه از احساس مسئولیت خود یک دو عکس دسته جمعی شاخص مردم‌مداری باز باران با ترانه با گهرهای فراوان…
  • « هر چند تلاش های پراکنده‌، روبنایی، ناکام و ناموزونی در برخی از دولت ها به اسم تحول یا اصلاحات در آموزش و پرورش انجام شده است اما هیچ گاه آموزش و پرورش در مقایسه با بهداشت ، اشتغال ، مسکن ، سیاست خارجی و... اولویت سیاستی و سیاسی نداشته است»
  • ابراهیم سحرخیز

چالش " عُرضه " و "حکمرانی " در آموزش و پرورش بحران زده ؟!

محمد باقر قالیباف در جمع ائمه جمعه سراسر کشور با گریزی به ساختار معیوب بودجه و اقدام های به اصطلاح اصلاحی مجلس یازدهم در این باره فرموده‌اند: « ارقام درآمدی در بخش های مختلف نشان می دهد مشکل امروز کشور پول نیست، مشکل نبود عرضه و حکمرانی صحیح است».  مطالعات مقایسه ای در حوزه تعلیم و تربیت رسمی نشان می دهند شوربختانه آموزش و پرورش ما ، همزمان با تثلیثی از مشکلات…
  • «تمام ایرانی ها اولاد حقیقی منند و من می خواهم نسل ایرانی چندان شود که زمین را فرا گیرد چرا باید جاهل باشند که بر اثر آبله نکوبیدن بمیرند؟»
  • علی مرادی مراغه ای

آبله کوبی و جهل و خرافات مردم !

  «آبله» یکی از مرگ ‌آورترین بیماریها بوده ، به قول دکتر پولاک پزشک ناصرالدین شاه ، «آبله یا جدری باعث مرگ ‌و میر فراوان کودکان و در نتیجه در تقلیل جمعیت سهم اصلی و اساسی دارد». کشف ادوارد جنر یعنی مقابله با آبله، وقتی به ایران آمد مدت زیادی، جهل و خرافات مانع پیشرفت آن شد. مقابله با آبله را ابتدا پزشکان انگلیسی از استانبول آورده در تهران در سفارت انگلیس…
  • «نباید فراموش کرد زمانی که خشونت و خشونت ورزی در یک جامعه « عادی سازی » شده و حتی « تقدیس » شود ؛ عوارض این سندرم خانمان سوز دامن همه را فرا خواهد گرفت»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

محسن خشخاشی و موج سواری وزارت آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

ساعت 11 صبح اول آذر سال 93، محسن خشخاشی 43 ساله در حال تدریس درس فیزیک در دبیرستان پسرانه حافظی در خیابان 45 متری بسیج شهرستان بروجرد بود که دانش‌آموز 15 ساله وارد کلاس شد. دانش‌آموز نوجوان بدون هیچ حرفی به سمت نیمکتش حرکت کرد. معلم از او خواست به دلیل غیبت غیرموجه از دفتر نامه بیاورد که پسر نوجوان به طرفش حمله ور شد و با چاقویی که همراه داشت، ضرباتی…
  • «نگذاریم نوظهوران فاقد بینش و دانش تعلیم و تربیت علمی ، مدارس را به مدرسه نظام و کشتارگاه اندیشه تبدیل کنند!»
  • مظفر امیدی/ کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

آموزش و پرورش و مردانی از جنس انتقام ،انحصار ، حذف و تنگ نظری ؟! مطلب ویژه

و آن گاه که خواب خوش یوسف فرهنگیان در: دولت عزیز این کهن دیار تعبیر شد؛ او را به فرمانروای قلمرو فرهنگ گماردند تا بتواند: کودکان را از تجاوز بزرگسالان و معدود معلمان بیمار در امان نگه دارد و مانع موج مهاجرت نخبگان دانش آموزی به خارج از کشور ، توسعه ی علمی و فرهنگی ، عمران و آبادانی مدارس و ارتقاء کمی و کیفی نظام تعلیم و تربیت شود؛ اما حضور…
  • «باید اذعان داشت که بسیاری از مدارس ما استانداردهای لارم را ندارند و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی و ایمن سازی است و ساخت مدارس جدید را می طلبد. بسیاری از مدارس ما عمری بالای چهل و پنجاه سال دارند که اهتمام ویژه ای را در سطح ملی می خواهد»
  • حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

جایگاه مدارس سما در کمک به فضاهای آموزشی منطقه ابهر

   بی تردید نقش سما در کمک به صحن تعلیم وتربیت باتوجه به شرایط موجود فضاهای آموزشی منطقه ، به یاری گرفتن و پای کار آمدن دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر باشش واحد آموزشی جدید در دانشگاه در سال تحصیلی هزار و چهارصد و هزار و چهارصد و یک علاوه برشش واحدآموزشی قبلی درپایه های - ابتدایی دوره اول ودوم دخترانه و پسرانه - دوره متوسطه اول دخترانه و پسرانه و - دوره…
  • «در ابتدا به نظر می‌رسد متولیان امر به دنبال حذف کنکور و مافیای مرتبطِ با آن هستند ولی با کمی دقت می‌توان دید که نه تنها معضلات فوق حذف نمی‌شوند بلکه با چهره ای متفاوت در سطح متوسطه دوم ظاهر خواهند شد!»
  • جمال بیت سیاح

مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور عدالت آموزشی را بیش از پیش به محاق خواهد برد ! مطلب ویژه

بر اساس مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور ؛ « سهم نمره سوابق تحصیلی دانش آموزان » در كنكور به شرح زير خواهد بود: * سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی * سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی * سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی *…
  • «اگر در نظام آموزشی و همین طور نظام سلامت روان ما ، آموزش سیستماتیک خودمراقبتی و آگاهی جنسی برای کودکان وجود داشت احتمالا با چنین مساله‌ای با این ابعاد مواجه نمی‌شدیم»
  • علی مجتهد زاده

چرا خانواده ١١ دختربچه قربانی تعرض شکایت نکردند؟

خبر تعرض یک معلم ۵۵ ساله به ١٨ دانش آموز دختر در شهرستان فردوس استان خراسان جنوبی، خبری به غایت شوکه کننده و دهشتناک بود. اگر در نظام آموزشی و همین طور نظام سلامت روان ما ، آموزش سیستماتیک خودمراقبتی و آگاهی جنسی برای کودکان وجود داشت احتمالا با چنین مساله‌ای با این ابعاد مواجه نمی‌شدیم. خبر این اتفاق البته نکته غم انگیز دیگری هم داشت که کمتر مورد توجه قرار گرفت.…
  • « نمایندگان مجلس مطابق قانون اساسی و سوگندی که یاد کرده اند فقط مدافع حقوق ملت باشند »
  • امیر اسماعیلی/ فعال فرهنگی

پیرامون استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطلب ویژه

   در آستانه ی استیضاح وزیر ناکارآمد آموزش و پرورش مواردی را که ضروری می دانم تقدیم می کنم . در بدو امر آغاز می کنم سخن را با کلام نورانی از قرآن : « ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها (همانا خداوند دستور می دهد که امانت را به اهلش بسپارید.) نمایندگان محترم همان گونه که مستحضرند پیرو معرفی دو گزینه قبلی که به خاطر ناکارآمدی و نا مرتبط…
  • «کنکور یک روش یا تکنیک محض برای سنجش و آزمون نیست! »
  • فریدون رحیم زاده

مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در مورد " کنکور " فقط به بحران بیشتر در سرمایه اجتماعی خواهد انجامید ! مطلب ویژه

   مصوبه اخیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در مورد «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی» در کنکور سال۱۴۰۲، فارغ از ماهیت آن، در زمان و شرایطی نامناسب و نادرست اجرا خواهد شد. کنکور فقط تکنیک محض یا روشی برای آزمون و سنجیدن نیست. کنکور یک پدیده‌ چند ضلعی، پیچیده، چند لایه و واجد ابعادی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، روان شناختی و تربیتی است. به این آمار توجه کنید: تعداد 559 هزار و 243…
  • «مبنای مشارکت جویی و مشارکت پذیری نیاز به مشارکت است»
  • عبدالرسول عمادی

علت العلل ضعف مشارکت در آموزش و پرورش ایران چیست ؟

برای این که کاری صورت گیرد باید موانع انجام آن مفقود و مقتضیات انجام آن موجود باشد. مثلا اگر شما بخواهید خانه ای در جایی بسازید باید مجوزهای قانونی لازم برای ساخت بنا در آن محیط را به دست آورید و مانعی از جهات قانونی وجود نداشته باشد و مقتضای انجام آن که وجود سرمایه و نیروی کار است هم وجود داشته باشد. حال باید دید که چه موانعی در مسیر مشارکت…
  • «کسانی که بنر در مخالفت با تشکیل سازمان نظام معلمی بر می افراختند و آن را مورد تمسخر و کنایه قرار می دادند ؛ اکنون کجا هستند ! »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

این همه آدم و تشکیلات هنوز بلد نیستند یک آیین نامه برای رتبه بندی معلمان بنویسند ؟ مطلب ویژه

پیش از آن که بخواهم وارد بحث مربوط شوم داخل پرانتز چند جمله ای را خطاب به دولت مردان و حاکمان از باب یادآوری و تنبیه متذکر می شوم . همیشه نوشته و گفته ام زمانی که طیف به اصطلاح اصول گرا در قوه اجرایی و یا تقنینی کشور  حضور ندارد فریادشان در مورد مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم بلند است که چه نشسته اید که مردم درد معیشت دارند و به…
  • « بیش از ۵۰ سال است که این نویسنده برجسته بی‌وقفه می‌نویسد»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

جشن امضای محمود دولت آبادی

   در گرماگرم غروبِ عاطفه، سری به مهراد مال کرج می زنم تا در جشن امضای استاد محمود دولت آبادی شرکت کنم . پله ها را بالا و پایین کرده در طبقه پنجم این پاساژ لاکچری توقف می کنم راستش غلغله ای برپاست. باورم نمی شود که نسل جوان و نواندیش سه لاین فشرده در صف امضای جشن کتاب خبردار ایستاده باشند. گرچه این ازدحامِ حادثه بیشتر به هیجانی آنی شبیه بود…
  • «پژوهش های تجربی متعدد نشان می دهند که دانشکده ها و گروه های آموزشی نمی توانند هنجارها و ارزش ها و فضیلت های فرهنگی و اخلاقی علم را انتقال دهند و حتی در بسیاری زمینه ها ضد فرهنگ علمی در فضای گروه های آموزشی و دانشکده ها وجود دارد»
  • نعمت الله فاضلی

مسئولیت ما چیست؟ (2) مطلب ویژه

انجمن علمی نهاد مدرن است که همگام با گسترش فرایند مدرن شدن در جوامع شکل گرفت. در غرب از آغاز قرن هفدهم و تأسیس آکادمی لینچه در ایتالیا شروع شد و قرن هفدهم و هجدهم، دوره انجمن های علمی نامیده شدند. در ایران نیز با گسترش تجدد، انجمن های علمی نیز شکل گرفته و گسترش یافتند. بعد از تأسیس دانشگاه تهران در 1313 و گسترش دانشگاه ها در سراسر کشور، از 1320…
  • «آیا اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان مانند بسیاری از مقامات و مدیران احتمالا از رسانه های منتقد و مستقل می ترسد و یا آن که پاسخی برای عملکرد مدیریتی خود در برابر رسانه های مستقل و منتقد ندارد ؟»
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

چرا اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از اجرای دستور العمل وزارتی مربوط به شوراهای آموزش و پرورش سر باز می زند ؟! مطلب ویژه

  افراط و تفریط اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچون سال های پیشین ، حجاب سنگین تری میان رسانه ها و آموزش و پرورش حائل کرده که حتی « خودی ها » هم احساس خوشایندی ندارند . جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان عصر سه شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ همان گونه که انتظار می رفت بدون حضور خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در سالن جلسات اداره کل تشکیل…
  • «چه کسی به انسان چنین حقی را داده است ؟ »
  • فرهاد قنبری

تماشای خشونت عادی نیست !

در فضای مجازی مدام کلیپ هایی دست به دست می شود که در آن ظاهرا میلیون ها جوجه چند روزه را برای تنظیم بازار مرغ زنده زنده در گور می کنند. اینکه چه کسی به انسان چنین حقی داده است که یک روز میلیون ها حیوان را در کارخانه به دنیا بیاورد و یک روز برای تنظیم بازار و موجودی حسابش آنان را زنده به گور نماید، بماند. مسئله پخش چنین کلیپ…
  • «قبل از هر چیز باید معیار و ملاکی منطقی ، واقع بینانه و متناسب با وظایف و مسئولیت های یک نماینده را ترسیم و تبیین کرده و برای ارزیابی کارنامه فعالیت نمایندگان در منظر عمومی قرار داد»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

نمایندگان انقلابی در مجلس شورای اسلامی زیر تیغ نقد ؟!

  امروز یک نظرسنجی در فضای تلگرامی گروه‌های البرزی منتشر شده و در آن به عملکرد نمایندگان استان البرز سه گزینه (مطلوب،قابل دفاع و ضعیف) برچسب گردید. با توجه به سه سال فعالیت نمایندگان انقلابی به نظر می رسد می توان نقدی کارشناسی و به دور از حب و بغض های سیاسی و جناحی از کارنامه فعالیت نمایندگان را پی افکند و ضمن یادآوری نقاط ضعف نمایندگان فعلی نقاط قوتشان را تشویق…
  • «توسعه ایران» در گرو توسعه علوم انسانی است؛ و توسعه علوم انسانی در گرو توسعه «فرهنگ علوم انسانی» است؛ فرهنگی که «ارزش های والای انسانی» گفت و شنود، یادگیری، خردورزی، نقادی، مدارا، تساهل، تکثر، انسان گرایی، حقوق بشر، آزادی و دموکراسی را دربر می گیرد»
  • نعمت الله فاضلی

مسئولیت ما چیست؟ (1) مطلب ویژه

انجمن مطالعات برنامه درسی ایران ( که وظیفه اش تأمل و تکاپو برای توسعه آموزش و برنامه درسی است) ، پرسیده اند «مسئولیت این انجمن در موقعیت کنونی چیست؟». در مقام معلم انسان شناسی و مطالعات فرهنگی، کسی که به فرهنگ علاقه دارد و از این زاویه جهان را می فهمد، می کوشم این پرسش را توضیح دهم. البته پرسش دم دستی نیست و پاسخ سرسری هم به آن نمی شود داد.…
  • «وضعیت انجمن اولیا و مربیان می‌تواند نشان‌دهندۀ رویکرد نظام فرهنگی و سیاسی کشور و هم‌ چنین نظام تربیتی (وزارت آموزش‌ و پرورش) به خانواده باشد»
  • ابراهیم اصلانی/ عضو هیأت تحریریه ماهنامه پیوند انجمن اولیا و مربیان

انجمن اولیا و مربیان در حال احتضار و فروپاشی است ! مطلب ویژه

  عجیب به نظر می‌رسد ولی واقعیت دارد؛ در مملکتی که نهادها و سازمان‌های مختلف دارند به نام «خانواده» بودجه‌‌های کلان می‌گیرند، «انجمن اولیا و مربیان آموزش‌ و پرورش»، اصلی‌ترین و مهم‌ترین نهاد متولی «خانواده» در حال احتضار و فروپاشی است. دفتر انجمن اولیا و مربیان از فروردین 1401 مدیرکل ندارد، نیروهایش تقلیل یافته است، کتاب فروشی انجمن در حال تعطیلی است و کل انجمن در حالت سرگردانی و بلاتکلیفی به سر…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور