در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات ، علم و تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفت می باشد. هر کشوری که می خواهد توسعه یابد ناگزیر است با تکنولوژی همراه شود و از فن آوری های جدید و به روز دنیا استفاده نماید. یکی از این شیوه های نوین که در بیشتر کشورها و در تمامی زمینه های تجاری و اقتصادی و بهویژه در آموزش مورداستفاده قرار می گیرد رمزینه پاسخ های…
«اکثرا سوالات لو رفته مربوط به پس از پخش سوالات بین دانش آموزان و ارسال تصویر سوالات از داخل حوزه های اجراست»
جناب دکتر محسن زارعیرئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش مشکلی در حوزه های اجرا حادث شده به نام : « تحویل دقیقه نودی پاسخ نامه امتحانات نهایی به حوزه های اجرا » . این مشکل به ظاهر ساده تاکنون تمام حوزه های اجرا در سراسر کشور را به چالش جدی کشیده است. به عنوان نماینده مدیران ناحیه ۳ کرج نتوانستم جواب متقن و مستدلی برای توصیح، توجیه…
«اجرای یک سرود چه ارتباطی به نشریه صدای معلم دارد؟»
گروه رسانه/ دوشنبه دوم خرداد یادداشتی با عنوان « نگرش تحلیلی انتقادی به سرود سلام فرمانده » به قلم « سید حسن الحسینی » در صدای معلم منتشر گردید . « ولی الله توکلی » نقدی بر آن نگاشته است . این یادداشت در راستای نهادینه ساختن « تفکر انتقادی » و » فرهنگ گفت و گو » در صدای معلم منتشر می گردد .
« نکاتی همواره مغفول و معطل مانده از نگاه و اقدام مسوولان ستادی آموزش و پرورش! »
پروانه تقی زاده/ مربی ورزش و عضو گروه جهادی تحول بنیادین
مخاطب آموزش و پرورش نسل نوجوان و جوانی است که همچون لوحی ساده آماده نقش پذیری است اما موانع و مشکلاتی در سیستم ستادی رخوت زده آموزش و پرورش وجود دارد که نه تنها مانع از ترسیم و تحقق نقش مطلوب بر لوح ساده و بی نقش و نگار دانش آموزان می شود، بلکه مانع شکوفایی ظرفیت معلمان و خلاقیت و ابتکار ایشان می شود! 1) خلاء اجرا و فقدان خروجی…
«ما به لحاظ اخلاقی مجاز نیستیم از احساسات پاک کودکان و یا از مجموعه معنوی ارزشمند دینی ، برای تعلیمات آخرالزمانی، جهادی و برای خوانشی افراطی از مذهب بهره برداری سیاسی کنیم»
سید حسن الحسینی/ معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران
«سلام فرمانده» نام سرودی است که به ابتکار یکی از مداحان به نام آقای ابوذر روحی از لنگرود گیلان و مسئول قرار گاه فرهنگی «هیات منتظران» تدوین شده است. این سرود با تبلیغات و استقبال خاص یک جناح فکری روبه رو شده و توسط نهادهایی به سرعت در مدارس و فضاهای عمومی مثل برج میلاد، استادیوم آزادی در تهران و دیگر اماکن عمومی؛ به اجرا در می آید!! برای این منظور در…
«با چه منطقی مدیر قبلی آموزش و پرورش ابهر در پیشگاه شما به عنوان والی استان زنجان ، مطلوب و قابل اتکا تشخیص داده نشد و حکم بر تغییر یافت ؟ »
حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر
تصور همگانی از مدیریت علمی این است که فرد عالم نه در انتخاب بلکه در خاتمه دادن دقت نظر داشته باشد . از این منظر ؛ اعتقاد عموم براین بوده و هست که استانداری که عنوانی چون استاد دانشگاه را یدک می کشد ابتدا به این بیندیشد که اگر می خواهد روند موجود مدیریتی را با روش بهینه ای جانشین سازد قبل از آن که دنبال مدیر جدیدی برود باید بگوید و…
«در دنیای امروز ؛ دانش ورزی، نوآوری ، رفاه اجتماعی، قانون مندی و نظم گرایی، سیاست ورزی حاکمان و خردگرایی، مهمترین موُلفه های قدرت هستند . برای افزایش قدرت ملی، این مولفه ها را تقویت کنیم»
ابراهیم رئیسی: همه دستگاهها قرارگاه افزایش جمعیت تشکیل دهند . ( 28 / 2 / 1401 ) . در حال حاضر رشد جمعیت کشور 1.2 درصد است که با این رشد،جمعیت ایران در 30 سال آینده به 100میلیون نفر خواهد رسید. اما آمارها نشان می دهند مردم علاقه ای به داشتن فرزندان زیاد ندارند ؛ چون: 1- میلیون ها جوان بیکارند و میلیون ها نفرنیز مشاغل کاذبی مثل مسافرکشی و دست…
« راه حل عملی و غیر شعاری برای مقابله با تقلب رو به تزاید در جامعه چیست؟»
گفته می شود معمولا سارقین یک قدم جلوتر از پلیس و متقلبین چند قدم جلوتر از محافظین آزمونها هستند. پایان اردیبهشت ، شهیدستان کرج میزبان آزمون های کارشناسی ارشد می باشد. به خاطر همین جلسه ای مجازی جهت توجیه مسئولین حوزه ها توسط مسئولین سازمان سنجش برگزار گردید. یکی از سخنرانان اصلی جلسه اطلاعات جالبی در خصوص شیوه های نوین تقلب ارائه می نمود. وی مدعی بود که به بهانه بهره مندی…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
«با تقویت و گسترش چنین باورهایی، پرسش از ساختار اجتماعی و نگاه انتقادی به بنیانهای نابرابری و تبعیض در جامعه خود به خود منتفی میشود و به جای آن «فرد» در کانون توجه قرار میگیرد»
سمانه یکی از هزاران دانشآموزی است که در چنگالِ «صنعتِ موفقیت» و روابط اقتصادی و هنجارینِ آن گرفتار شده. میگوید چهارمین سالی است که خانوادهاش او را وادار کردهاند پشتِ کنکور بماند تا «موفقیت»ی کسب کند و در رشتهای که به گمان آنها مطلوب است قبول شود. او را از مهمانی، تفریح، روابط دوستانه و به طور کلی از هر چیزی غیر از درس خواندن محروم کردهاند. برایش پسته و آجیل و…
«علیرغم همه حرفها و حدیثها در مورد جایگاه روابط عمومی ، عدم اعتقاد مدیر مجموعه بر نقش مهم روابط عمومی گره کار است»
بیشک نامگذاری یک روز بهعنوان روز روابط عمومی و ارتباطات در تقویم رسمی کشور ( 27 اردیبهشت ) یادآور اهمیت و نقش روزافزون صنعت روابط عمومی در دنیای کنونی است. روابط عمومی که تنها یک شغل اداری عادی به شمار نمیرود بلکه بهعنوان یک دلمشغولی تماموقت گاهی مجبور میشوید تماموقت تان را به آن اختصاص دهید. از روابط عمومی بهعنوان قلب تپنده مجموعهها مختلف یاد میکنند اما در آموزش و پرورش این…
در طول تاریخ ادبیات ایران ، شاعران بزرگی می زیسته اند که اگر زمامداران و حکام ایرانی، اساس حکومت خود را بر افکار آنان بنا می کردند ، قطعا مردم ما شاهد این همه فجایع در تاریخی نبودند. یکی از آثار گرانسنگی که سرشاراز تنبیه و تنبّه است ، بوستان سعدی ست. نخستین باب این کتاب ارزشمند در عدل و تدبیر و رای است که سعدی در آن راهکارهایی برای مملکت داری…
رئیس خیرین دانشگاه فرهنگیان در مراسم تجلیل از معلمان شهیدستان کرج :
شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ مراسم تجلیل از همکاران شهیدستان به همت هیات امنای شهیدستان کرج (دکتر جلالی مهر، دکتر معصومه گوهرریز، دکتر میرابراهیم صدیق، مهندس حسین محمدی و...) در جوی صمیمی و با نشاط برگزار گردید. هفته معلم بهانه ای بود که همکاران به دور از همهمه درس و کلاس، خارج از ساعت آموزشی گرد هم آمده و ضمن چاق سلامتی و تشریک مساعی شغلی در جوی صمیمی تجلیل شوند. در این…
بر اساس شواهد بی شمار تاریخی، ما یکی از دورو ترین ملت های جهان هستیم ؛ شاید بزرگترین علل آن، استبداد تاریخی دیرینه و ترس بوده باشد. کودکی که می ترسد حتما دروغ خواهد گفت... جمالزاده می نویسد : «در منزل حاکم، مراسم روضه خوانی بود . یکی از بزرگانِ متملق وارد شد و چهار زانو روبه روی حاکم و پشت به منبر نشست. حاکم با متانت به او فهماند که پشتش…
« تحقق این چشم انداز، زمانی محقق خواهد شد که مدیرکل در تغییر و انتخاب مدیران آموزش و پرورش شهرستانها مستقل عمل کند، اما انتصاب مدیران ابهر و خرمدره نشان از دخالت نماینده مجلس دارد»
حسین صالحی/ رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر
می گویند که تغییر اساسا برای تحقق تحول و بهبود به انجام می رسد و گرنه چه نیازی به این است که با دخالت و جابه جایی کوشش شود که روند جاری دچار شوک شود و یا شوک تغییر را به سیستم و سازمان وارد می کنند تا سرعت و عمق تحرکات با افزودن برنامه و هزینه های مربوط به تداوم برنامه عمل سازمانی کاهش یابد . با این حساب حال که…
«در زندگی یکی از آرزوهای همیشگی ام این است که مسئولان و مدیران ایران ، مانند ما مردمِ عادی و معمولی زندگی کنند»
در زندگی یکی از آرزوهای همیشگی ام این است که مسئولان و مدیران ایران ، مانند ما مردمِ عادی و معمولی زندگی کنند. یعنی هر روز مثل ما برای مایحتاج روزانه به فروشگاه ، قصابی ، مرغ فروشی ، تعمیرگاه ، درمانگاه و ... بروند تا درک درستی از فشارهای زندگی و تورم کمرشکن اقتصادی داشته باشند. کسی که دستی از دور بر آتش دارد ، هرگز قادر به درک سوز و…
«بحث توهین آشکار و هتک حرمت و چنگ انداختن به ساحت فرهنگ چه می شود؟ چه تضمینی وجود دارد که از فردا سایر فرهنگیان از جانب سایر هتاکان کتک نخورده و این بی حرمتی فراگیر نشود؟»
در پی کتک خوردن ناظم یکی از مدارس ناحیه ۴ البرز از سوی اولیا در حضور تمامی دانش آموزان! متاسفانه واکنش مناسب و درخوری از سوی مسئولین استانی و ملی را شاهد نبودیم لذا عملا روح زخمی فرهنگیان آن هم در هفته گرامی داشت معلم با حرکات نمایشی و کم مایه در حال لوث شدن و فراموشی است. راستی اگر جای ضارب و مضروب عوض می شد واکنش وزیر آموزش و پرورش…
وقتی شاخص ارزیابی ما شد «چاپ مقاله» و نه «حل مساله»، نخبگان علمی کشور با چه انگیزه ای روی مسائل ملی کار کنند؟
از دانشگاهیان قطع امید کردهام. دانشگاهیان با توسعه آموزش عالی در سالهای اخیر دو گروه شدهاند: گروهی که دانشمندند و گروهی که بیشترشان شغل دانشگاهی دارند. از گروه دوم که توقع نباید داشت اما گروه اول هم بیشتر به علم و تخصص خود مشغولاند و کمتر مجال نگاه کردن به بیرون و مسائل جامعه دارند. معمولاً فکر نمیکنند که چه باید کرد. بیآن که به عمل بیندیشند تصمیم می گیرند و اقدام…
«مدیرکل آموزش و پرورش قم برای کل حوزه علمیه چه برنامه ای دارد که معتقد است اگر حوزویان تمام درس و بحث و کار و کسب خود را تعطیل کنند و به مدرسه بیایند ضرر نمی کنند؟! »
مدیر کل آموزش و پرورش استان قم اخیرا گفته در این استان ، طرح هر مدرسه یک روحانی را اجرا میکند و به حوزه علمیه هم توصیه می کند که اگر همه دیگر فعالیت های حوزه تعطیل شود و به آموزش و پرورش اهتمام کند ضرری نمیکند! در صحبت مدیرکل محترم هر چه دقت کردم متوجه نشدم در این طرح ، حضور روحانی به صورت تمام وقت در مدرسه بر مبنای کدام…
«پول به عنوان معیار توان تغییر و بهبود ، آنجایی به کار می آید و می تواند مایه تمیز انسان ها شود که برای فراهم آوردن امکان بهبود در زندگی عموم مردم به کار گرفته شود »
حسین صالحی / رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر
بی گمان آنجا که تزکیه و تعلیم وظیفه پیامبر اسلام شناخته شده است، پیروان او نیز باید بدین اخلاق متخلق شوند . حال ممکن است که تعدادی با فرا گرفتن علم و هنر و تعلیم دادن معلمی شوند که در یک بازه زمانی بسیار مهم از زندگی انسان به کار تعلیم و تربیت اشتغال یابند و یا اینکه گروهی از مردمان با اهتمام به تامین امکانات فیزیکی و به نوعی سخت افزاری…
«وقتی بودجه ای در اختیار مدارس قرار ندهید و از مدیران مدارس بخواهید که با کمک های مردمی و خیرین اداره شود ، نباید انتظار بهبود آموزش و پرورش را داشت »
دوم راهنمایی بودم که انقلاب شد . دو تن از معلمان ما به نامهای انوشیروان کاظمیان و جواد جولایی مارا به تظاهرات در خیابان تحریک و ترغیب می کردند و ما همراه مردم در خیابان علیه شاه شعار می دادیم . بگذارید کمی راجع به مدارس قبل از سال ۵۷ با شما صحبت کنم. یکی از عواملی که مارا به مدرسه می کشاند ، تغذیه مدرسه بود . شامی، پنیر ، شیر…
«وزیری که لاف تربیت میزند چگونه است با رفتار فراقانونی و غیرتربیتی خویش به هیأتهای تخلفات دستور میدهد که همه را از دم تیغ بگذرانند؟ این مواضع سخت و غیرمسؤلانه، در شرایطی که غم نان درصدد است دیانت و اخلاق را به کنار بنهد، جدا از تشدید بحران، کمکی به مدیریت آن نخواهد کرد»
پانزدهم اردیبهشت 1401 وزیر آموزش و پرورش به شهر مریوان در استان کردستان رفته تا در مراسم گرامیداشت هفته معلم لب به سخن گشاید و آنان را ارجمند بدارد و از مقام شامخ ایشان بگوید. اما چنانچه در خبرها آمده، وی معلمان معترض را به اخراج تهدید نموده و گفته است: که «بر اساس بند ۲۳ قانون رسيدگی به تخلفات اداری «هیئت تخلفات میتواند معلمانی که در این تجمعات شرکت میکنند را…
«وقتی که فرزندان معلمان، حرفه و شغل پدر یا مادر معلم خود را نمیپذیرند و تمایلی به معلم شدن ندارند، باید تأملی جدی به این موضوع کرد و آسیبشناسیهای ضروری صورت پذیرد»
«ایران قوی بدون تعلیم و تربیت قوی، قابلتصور نیست» این جمله بخشی از سخنان رئیسجمهور محترم در جمع فرهنگیان و فعالان تعلیم و تربیت در روزهای گذشته است. بهراستی در هر جامعهای که معلم از شأن و جایگاه بالایی برخوردار است و آموزش و تعلیم و تربیت در اولویت باشد و از موضوعات مهم تلقی گردد، بی شک آن جامعه از رشد و تعالی برخوردار خواهد بود. معلمی شغل نیست بلکه…
«مقتضی است نهاد قضاوت ، تعریف خود از صدمه به امنیت ملی را اصلاح کند»
چگونه میتوان در خصوص حقانیت، شهامت و انسجام جنبش معلمان با تحسین سخن نگفت و به استمرار آن امیدوار نشد؟ به عنوان یک دانشگاهی، احترام به مطالبات معلمان را پاسداشت نفس و اهمیت آموزش عموم جامعه میدانم. به علاوه، کمتوجهی به معیشت و منزلت شغل معلمی، ریشه در نادیده گرفتن نیاز مبرم جامعه به کارکرد حیاتی آموزش و تربیت فکر و رفتار آحاد مملکت دارد. استمرار جنبش معلمان یک ضرورت است. نگاه…
«تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات حق معلمان است. بفرمایید تا به حال به کدامین تجمع صنفی فرهنگیان در 44 سال گذشته مجوز داده اید؟»
وزیر آموزش و پرورش در کردستان مهد شیرزنان و شیر مردان مطالبه گر صنفی حق طلب در هفته معلم در بخشی از سخنان خود با اشاره به بند 23 هیئت تخلفات که تجمعات غیرقانونی میتواند همکار فرهنگی را اخراج کند؛ تجمعات قانونی برای رسیدن به مطالبات بحق معلمان را حق معلمان دانسته و گفته است: باید این موارد از طریق قانونی پیگیری شود. ماده ۸ آیین نامه تخلفات اداری برخی اعمال توسط…
«در هر جامعه و کشوری تا زمانی که دموکراسی به عنوان یک فرهنگ و شیوهٔ زیست فهم نشود و تا زمانی که انسانها از بدو تولد از خانواده گرفته تا گروه دوستان و مدرسه و پادگان و کارگاه و کارخانه و اداره و دانشگاه و کارخانه و خیابان و... به صورت دموکراتیک، تربیت و جامعهپذیر نشوند و دموکراسی به جهانبینی و الگویی که از دریچهٔ آن جهان را مشاهده می کنند، تبدیل نشود، با دهها انقلاب و شورش و کودتا و جنبش و امثالهم به دموکراسی دست نخواهند یافت»
«دموکراسی » بیش از آن که یک مدل از انواع نظامهای سیاسی باشد یک فرهنگ و شیوهٔ زیستن است. در طول تاریخ کشورهای زیادی بودهاند که با شعار و هدف رسیدن به دموکراسی، به کودتا و قیام و انقلاب مبادرت ورزیدهاند اما، پس از جابه جایی قدرت و تغییر نظام سیاسی کم کم دریافتهاند که هیچ دموکراسی در کار نیست و هر آنچه صورت گرفته تغییر حاکمان و اربابان بوده است. در…
«به هزار و یک دلیل در کشور و خصوصا کرج وظایف و تکالیف شورای شهر و شهرداری در قبال آموزش و پرورش ناتمام و نافرجام بوده و نیازمند بازنگری جدی و ارزیابی قصورات متقابل بین بخشی و بین سازمانی طرفین هستیم»
جستارگشایی این هفته شهرداری کرج در اقدامی شایسته با تجلیل از جامعه کارگری روز جهانی کارگر را گرامی داشت . فارغ از حواشی جلسه (عدم حضور اعضای شورا به جز دکتر عمار ایزدیار) باید از اقدام مثبت شهرداری تشکر نمود. 12 اردیبهشت به مناسبت شهادت استاد مطهری به عنوان روز معلم نام گذاری شده است و البته شورا و شهرداری کرج به سان خیلی از شهرهای دیگر از کنار این روز مهم…
«سه شکاف سیاسی ، فرهنگی – ایدئولوژی و طبقاتی مهم ترین بسترهای تعارض آفرین در آموزش و پرورش می باشند که شصت و یک سال است زمینه ساز اعتراض معلمان شده اند و بیشتر با محوریت اعتراض به معیشت و فرق و تبعیض نمود پیدا کرده است»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
اول. 12 اردیبهشت 1401 شصت و یکمین سالروز شهادت شادروان دکتر ابوالحسن خانعلی است که در جریان اعترضات معلمان در سال 1340به شهادت رسید و پس از آن روز 12 اردیبهشت به عنوان «روز معلم» نامگذاری گردید و پس از پیروی انقلاب اسلامی نیز با شهادت استاد مطهری در همان روز این نام گذاری تثبیت گردید . این خود نشان دهنده این است که نامگذاری روز معلم برخواسته از رفتار اعتراضی بوده…
«فراموش نکنیم که مظلوم نیز یک کفه از ترازوی ناعدالتی بوده و اگر سکوت نماید به اندازه ظالم و ستمگر گناهکار خواهد بود»
۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۱۱ صاحب این عکس، دوچرخه فاخر دانش آموزی را از حیاط دبیرستان شهدای انقلاب اسلامی کرج واقع در طالقانی جنوبی قاپ زده و به سرقت برد. معلوم نیست این شیرپاک خورده حرفه ای به جز این سرقت، چه مدارس و خانواده هایی را داغدار کرده و به خاک سیاه نشانده است. از منظر علمای اجتماعی ، آمار سرقت نسبت مستقیم با افزایش مشکلات اقتصادی و نسبت معکوس…
«تاب آوری پدیده ای صرفا ذاتی نیست. تابآوری حاصل تعامل ویژگیهای شخصیتی فرد و محیط است و از طریق آموزش، یادگیری، تمرین و تجربه حاصل میشود»
محمدرضا شهریاری/عضو شورای مرکزی و رئیس سازمان معلمان استان تهران
ارتباط کلامی با دیگران نقش مهمی در بهوجود آوردن هویت شخصی هر فرد در تعامل های اجتماعی دارد و همچنین در زندگی شخصی و حرفهای افراد تأثیر به سزایی دارد. با بهبود بخشیدن مهارتهای گفت و گو میتوان بهسرعت با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کرد، روی آنها تأثیر گذاشت و نزد دیگران دوستداشتنی تر و مقبولتر و قابل احترام بود و از سوی دیگر بددهني و پرخاشگريهاي کلامي که جزء لاينفک رفتارهاي…
«بیتوجهی به اعتراضات چندین ساله معلمین و عدم اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش، شاهدی بر این مدعاست و نشان میدهد که این نهاد در مجموعه حاکمیتی از جایگاه محکمی برخوردار نیست، به همین جهت عزم و اراده جدی برای حمایت جدی از معلمان وجود ندارد»
در روزهای اخیر، چند مورد از برخورد نامناسب و نادرست فرهنگیان با دانشآموزان، بازتاب رسانهای فراوانی یافت. افرادی که برخورد نامناسب داشتند، در یک مورد، از سمت خود استعفا دادند و در مواردی دیگر، اشتباه خود را قبول و در سطح وزیر از دانشآموزان عذرخواهی کردند. در موارد متعدد دیده شده است که از سوی پرسنل و مأموران برخی از نهادهای دولتی، برخوردهای به مراتب نامناسبتر و خشونتآمیزتری با مردم شده است…
«سال هاست که دوستان ما سعی کرده اند به جامعه آموزش دهند اصل ۲۷ قانون اساسی آزادی تجمعات و راهپیمایی ها را بدون حمل سلاح و مخل مبانی اسلام نبودن برای همه جامعه در نظر گرفته است»
« اعدلوا هو اقرب للتقوی عدالت کنید که به تقوا نزدیک تر ( از هر عمل ) است » مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان فارس معتقدیم شما مدیرکل تمام فرهنگیان فارس هستید و از شما می خواهیم اجازه ایجاد اختلاف و دودستگی در بین فرهنگیان توسط احزاب سیاسی اصول گرا را ندهید. فضای مجازی سرشار از توهین و تهمت به معلمانی است که جز حق خواهی هیچ حرف دیگری ندارند،…
نامه ای از استان محروم و مظلوم آذربایجان غربی به رهبر انقلاب ؛
باز هم اوراق تقویم یکی یکی می افتند و روزها و مناسبت ها خودنمایی می کنند و روز رنج نامه معلم نیز از راه می رسد ؛ روزی که برای معلم یادآور همه اجحاف ها و تظلم های رفته هست و برای مسئولین ؛ هفته الفاظ پرطمطراق و تمرین سخنوری. ما نیازمند شاخه ای گل نیستیم، خوارمان نکنید و خار نزنید ؛ ما را کافی است. سال هاست نوشته اند و نوشته…
«با وجود تمامی این واقعیتها و واقعیت تلخ وجود تبعیضهای شدید، نامشروع و غیر قانونی بین معلمین و سایر کارمندان و کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت علوم، واقعیت تلختر این است که نه سایر اصناف و اقشار و نه جریان روشنفکری ایران، هیچ حمایت جدی از این اعتراضات بهحق، قانونی و پندآموز نکرده و نمیکنند چرا که از سویی در این بیعدالتی و نابرابری غیر مشروع ذینفعاند و از سوی دیگر اعتراضات قانونی، اصولی و قدرتمند معلمان، نان و آب سیاسی برای جریانات مختلف نداشته و ندارد»
اعتراضات قانونی و مشروع فردی و گروهی در راستای احقاق حقوق از دست رفته، حق مسلم تمامی افراد، اقشار، اصناف و گروههای مختلف اجتماعی تمامی جوامع و کشورهای عصر ماست که در قوانین اساسی اکثریت مطلق کشورهای جهان از جمله ایران به رسمیت شناخته شده است. اعتراض در راستای احقاق حقوق مسلم تضییع شده، حقیاست غیر قابل انکار. این نوع از اعتراضات فردی یا گروهی تفاوتهای عمدهای با شورشهای تودهای و سردرگم…
«معمولا معلمان با فاکتورهایی مثل سنوات، مدرک تحصیلی، تقدیرنامه ها، ساعات ضمن خدمت و امثال آن که اغلب کمی و قابل اندازه گیری هستند، راحت کنار می آیند اما هضم و فهم فاکتورهای کیفی و آن هم در نظامی که از اساس چندان به تفاوت های فردی و صلاحیت های علمی و اخلاقی پای بند نبوده است، برایشان کمی تا خیلی دشوار است»
رتبه بندی معلمان ، یادگار دوره اصلاحات است که در آواخر آن دولت تصویب و بنا به برخی تنگ نظری ها و اعمال سلیقه ها، اجرایی نشد. اگرچه در اواخر دولت دهم، استارت اجرایی شدن آن زده شد، اما این دولت یازدهم بود که آن را به عنوان بلندگویی برگزید تا با عملی ساختن آن، بر هیبت کابینه بیفزاید. اما واقعیت این است که فکر تدوین و تصویب و حتی اجرایی…
«مسئولین به جای استفاده از مسکن های کوتاه مدت که در بلند مدت عوارض غیر قابل جبرانی دارد، از راهکار هایی استفاده کنند که کمترین آسیب را داشته باشد»
«از دهه 60 بود که نرخ موالید افزایش یافت و جمعیت دانش آموزان تا دهه 70 روند رو به رشدی داشت، همان سالها تعداد زیادی معلم جذب و استخدام کردند، به طوری که چند سال بعد استخدام و ورودی آموزش و پرورش را به علت داشتن نیروی مازاد بستند؛ تغییرات ضریب اشتغال نیروهای استخدام شده و پس از آن محدود کردن استخدام معلمان باعث کمبود شدید معلم در روزگار اخیر شده است.»…
«مدیر یک مدرسه با چه پیمانه ای باید میزان خودباوری و جهادگری یک معلم را ارزشیابی نماید؟ »
جستار گشایی قطار هفته معلم به سرعت برق و باد در حال نزدیک شدن بوده و باز هم بوی نارضایتی صنفی معلمان نسبت به تبعیض ها و ناعدالتی ها قابل استشمام است. از طرفی برای جمع بندی دسته گلهای رنگارنگی که امثال نجار سرپرست مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در خصوص تدوین شتر گاو پلنگ آئین نامه اجرایی رتبه بندی به آب داده است و…
«هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور ، آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند»
در یکی از کتاب های آمادگی آزمون ارشد حقوق تستی به صورت زیر جلب نظر می کند : شرط آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها چیست؟ ۱- عدم حمل سلاح و اخلال در مبانی اسلام ۲-عدم نقض اصول استقلال ، آزادی و اساس جمهوری اسلامی ایران ۳- اخذ مجوز از وزارت کشور ۴- اخذ مجوز از نیروی انتظامی پاسخ گزینه ۱ صحیح است. مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی مطالب زیر بخشی…
« اگر این خطر بزرگ جدی گرفته نشود و برای زنده نگاه داشتن آرمان عدالت آموزشی تلاش نشود بحران های بزرگی پیش روی جامعه خواهد بود»
سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
مدرسه یکی از مهم ترین نهاد های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه است که مسئولیت تربیت نسل آینده را بر عهده دارد. عدالت آموزشی مقدمه عدالت اجتماعی است و تا زمانی که سطحی از عدالت آموزشی در مدارس وجود نداشته باشد امید به عدالت اجتماعی و تربیت نسلی مسئولیت پذیر برای آینده کشور واهی و بیهوده می باشد. هم اکنون با تعداد متنوعی مدرسه در نظام آموزش و پرورش کشور روبه رو هستیم که با مسئولیت ها ، حیطه وظایف…