نقد و نظرهای متعددی به نوشته قبلی آمده که فشرده آنها چنین بود که : «شما مردم را مقصر می دانید»... ( این جا ) در سالهای منتهی به انقلاب ۵۷ در دهه چهل و پنجاه شمسی در فضای چپ زده و رادیکالیزم که تب انقلاب و شکافتن فلک و ایجاد مدینه فاضله، همه را فرا گرفته بود، تاکید بر پراگماتیسم چنان بود که ماهی سیاه کوچولو به منزله مانیفست تمامی چپها…
«مصحح میتواند رمز دریافتی برای تصحیح الکترونیکی را در اختیار دیگرانی قرار دهد تا اوراق را خارج از حوزه، تصحیح نمایند که تجربه و تخصص لازم را ندارند»
یکی از کارهای مهمی که در آزمونهای امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سئوالات امتحانات نهایی است. تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی با توجه به اهمیت سوابق تحصیلی که شامل نمرات نهایی پایه دوازدهم میشود، در اجرای عدالت آموزشی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانشآموزی ضایع نشود؛ لذا بر اساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راه حل جدی برای رفع…
«راه رستگاری ایران ؛ آموزش و رسیدن به شناختی است که شهوتگران نه از بین بروند که کنترل شده و به آنها اجازه تجاوز به حقوق دیگران و دست اندازی به ثروت ملی را ندهند»
شهوت پول، شهوت شکم، شهوت رابطه جنسی افراطی، شهوت تعدد دوست دختر یا دوست پسر، شهوت قدرت و پست، شهوت مقاله سازی، شهوت ماشین سواری، شهوت موتور سواری، شهوت زمین خواری، شهوت استفاده از مواد مخدر، شهوت نوشیدن الکل، شهوت آرایش و دستکاری بدن، شهوت استفاده از پلاستیک، شهوت سد سازی، شهوت جاده سازی، شهوت بند آبخیزداری سازی، شهوت پتروشیمی سازی، شهوت هرس درختان، و شهوت سگ و گربه دوستی افراطی همه…
«علی رغم تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در فصل ششم؛ راهبردهای کلان مبنی بر « استقرار مدیریت اثر بخش، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخ گو و بستر سازی برای استقرار نظام کار آمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» متاسفانه مدیران آموزش و پرورش به لوازم مسؤلیت پذیری تن نمیدهند»
علی رغم تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در فصل ششم؛ راهبردهای کلان مبنی بر « استقرار مدیریت اثر بخش، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخ گو و بستر سازی برای استقرار نظام کار آمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» متاسفانه مدیران آموزش و پرورش به لوازم مسؤلیت پذیری تن نمیدهند . یکی از معضلات دستگاه تعلیم و تربیت، عدم پاسخ گو بودن مدیران به…
«اصولا اوقات فراغت در فرهنگ ما امری تفننی و فانتزی محسوب میشود لذا از صدر تا ذیل برنامهریزی منظم، هدف دار و نتیجه مندی بر آن مترتب نبوده و البته متولی مشخص با رویکردی همگرا نیز یافت نمیشود»
جستار گشایی: از اواسط خرداد ماه در گرماگرم امتحانات هر از گاهی بروشورهای تبلیغاتی پژوهش سرای خوارزمی، کانون رشد، استخر امامعلی، مساجد و پایگاههای دور اطراف را در گروهها و کانالهای مدرسه بارگذاری میکنیم تا حداقل دانشآموزان و خانوادههای علاقه مند بدانند پسا امتحانات اگر دنبال پر کردن مناسب اوقات فراغت دانشآموزان خود باشند به چه مراکزی میتوانند مراجعه و ثبت نام نمایند ؟ در همین اثنا وبیناری توسط معاونت پرورشی…
«عدالت نه از لوله تفنگ، که با تربیت و از دارالفنون بیرون می آید »
در آستانه انقلاب مشروطیت، علاء الدوله که یکی از شقی ترین انسانها به شمار می آمد، حاکم تهران بود . او به بهانه گرانی قند، تجار را به فلک بست و همین، یکی از بهانههای شروع جنبش مشروطیت شد. شیخ ابراهیم زنجانی در مورد میزان ستم گریهای او می نویسد: «علاء الدوله یک پارچه آتش ستم و جور و خشم و کین و بی رحمی است ؛ چند نفر برای قساوت و…
«آیا پاسخ گویی و شفاف سازی در مورد عملکرد ، جایگاهی در ادبیات کنونی مدیران سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور دارد ؟»
حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ این اسم برای مردم و مسئولان امر دارای جایگاه و اهمیت بسیار فراوانی است، زیرا یکی از نهادهای فعال عمرانی در کشور که مملو از مهندسان حاذق و با تجربه است که بدون سر و صدا مشغول خدمت رسانی به مردم و دانشآموزان هستند. در شرایطی که مدارس کشور با مشکلات عدیده از جمله مدارس فرسوده، مدارس…
« دست کشیدن از شعارهای تکراری و جار نزدن تغییری که قرار نیست رخ دهد شاید این روزها هم برای وزیر و هم برای جامعه معلمان معقول تر و به صواب نزدیکتر باشد»
نوشتههای نویسندگان حرفهای و کسانی که از سر حوصله و تفکر دست به قلم میبرند با نوشته کسانی که مطالب شان برای مرور زودگذر و یا بهاصطلاح متن روزنامهای نامگذاری میشود تفاوتهایی اساسی دارد. هرچند میتوان گاهی اشتباهات رایج تایپی و نگارشی را در اینگونه مطالب نادیده گرفت و آن را به پای کوتاهی زمان و عجله در انتشار گذاشت! اما اگر این اشتباهات آنقدر زیاد باشد که مفهوم متن را دگرگون…
«گاهی قاطعیت در اجرای قانون خیلی بد نیست به خصوص که نفع عموم در میان باشد»
معمرین و قدیمی ترها حتما جریان انتقال شرکتهای مسافربری بین شهری به پایانه جدیدالتاسیس (ترمینال خزانه) و حواشی آن را در اوایل انقلاب به یاد می آورند. ماجرا از این قرار بود با وجودی که ساختمان و توقف گاه های اتوبوس و سایر تاسیسات پایانه جنوب ، کامل و آماده بهره برداری شده بود؛ شرکت های مسافربری به دلایل غیر قابل توجیه از نقل مکان به پایانه خودداری و در مقابل…
«نتایج حاصل اقامت در بیست کشور چه بوده و چه تاثیری در روند توسعه کیفی و کمی آموزش و پرورش داشته است ؟»
اخیر اطلاعاتی از وزیر درز کرده از زبان خودش که در بیش از بیست کشور دنیا زندگی کرده است . خارج رفتن به خودی خود امری مذموم نیست ، اما چند سوال در ذهن جاری میشود که مسئولان و خود شخص وزیر باید برای رفع شبهه پاسخ دهند. 1- خارج نشینی بیست کشور ! در کدام کشورها بوده ؟ آسیا ، آفریقا، اروپا ، آمریکا ، اقیانوسیه و ... ؟ آیا…
« رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پاسخ گو باشد »
گروه استان ها و شهرستان ها/ یک معلم شاغل در در مراکز اختلالات یادگیری استان کرمانشاه با ارسال نامه ای به صدای معلم از عملکرد « سازمان آموزش و پرورش استثنایی » کشور انتقاد کرده و خواهان توضحیح رئیس آن در مورد مطالبه ی خویش گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و تنویر مسئولان اعلام می کند .
«صبغه و سابقه کاری صحرایی برای وزیر بودن چندان که بخواهی خوب نیست. داشتن دو سمت در بنیاد شهید و یک سابقه چند ماهه در دانشگاه فرهنگیان و نداشتن ردپایی در تعامل با معلمان و حتی ننوشتن یادداشتی در رسانه ها مثل همین سایت صدای معلم برای بررسی مشکلات معلمان ؛ نشان از آن دارد که او ارتباطی با معلمان و دانش آموزان و نظام آموزشی نداشته و علاقه ای هم به دنبال کردن این مسائل نداشته است»
هنوز دومین سال ریاست رئیسی به سر نیامده است است اما او چهارمین نفر را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده است ؛ مواجه ناجوری با یک وزارت خانه فرهنگی که با هیچ یک از وزارتخانه های دیگر انجام نشد . در حالی که همیشه گفته شد فرهنگ در راس امور است. علت این اتفاق البته به جهت اهمیت و حساسیت این وزارت برای رئیس جمهور نبوده است که اگر بود…
«با این شرایط که رتبهبندی معلمان ناقص اجرا شده و معترضین فراوانی دارد و معوقات 1400 آن نیز پرداخت نشده، چطور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام میکند که کار رتبهبندی معلمان تمام شده و مسئله بر زمین ماندهای وجود ندارد!»
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رتبهبندی معلمان انجام شده و دیگر مسئلهای بر زمین مانده ندارد، گفت: مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش است. وی درباره اصلاح آیین نامه رتبهبندی معلمان که نیاز به منابع جدیدی دارد، گفت: تا جایی که من مطلع شدم، کار رتبهبندی تمام شده و پرداختهای مربوط به رتبهبندی معلمان نیز در سال گذشته بالغ بر ۴۸ هزار ملیارد تومان بود…
«آنچه آزار دهنده است تلاطم جامعه است که بی هوار به پهنه و اقیانوس غول آسای « حذف و هضم » نزدیک می شود ، اما مراد و مرادها اندر خم یک کوچه به پست بالاتر کدخدایی میاندیشند !»
مقام کدخدایی را در دیاری به مراد داده اند قرار است با ۸۰ من « برگ» مثنوی برنامه نما ، مراد صحرانشینان محله را به نوای شان برساند . برنامه چه حاصل آید چه نیاید مهم نیست ؛ مهم مراد است که در مراد خود گم شده است ، غرق در گذشته ، وهم در رویای آینده خویش ! کدخدایی در قرن ۲۱ عالمی دارد . در این گل آلود آب ،…
« فراهم کردن حضور نخبگان در آموزش و پرورش یک حسن است و باید از آن استقبال کرد ، ولی آسیب جدی که می توان کیفیت این برنامه را تحت الشعاع قرار دهد غیر شفاف بودن دستورالعمل این برنامه است که می تواند به اعمال نظر و سلیقه و سوءاستفاده از فرصت های شغلی منجر شود»
در سالهای اخیر کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند یکی از چالش های اصلی نظام آموزش و پرورش است که آغاز این چالش را شاید بتوان به تعطیلی مراکز تربیت معلم در چند دهه گذشته نسبت داد و آسیب بزرگ تر وجود پنجره های باز دستگاه تعلیم و تربیت برای جذب نیروهای ناکارآمد و ضعیف تحت عناوین مختلف بود که زمینه رانت و تبانی و سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه شغلی را…
«گام اول به رسمیت شناختن این مساله است. گام دوم، تحول در نظام حکمرانی است. گام سوم، فعال شدن نهادهای مدنی است»
از سال ۱۳۹۹ به استخری در جنت آباد می روم. به جز دوره کرونا این کار را ادامه داده ام. استخر برایم « میدان مطالعه » هم هست. می کوشم با استخرروها صحبت کنم و حال و روز جامعه را کنجکاوانه می کاوم. به همین دلیل تعداد زیادی از مشتریان استخر را می شناسم. در ماه های اخیر می بینم ترکیب اجتماعی مشتریان استخر تغییر معناداری کرده است. تا یک سال…
« اوضاع آموزش و پرورش خیلی وخیم تر از این حرف هاست… »
در کلیپی که اخیرا از رضامراد صحرایی وایرال شده، خبرنگار از او میپرسد: دربی را پیش بینی نمیکنید؟ او پاسخ میدهد: من واقعا در مورد اون هم تصمیمی نگرفتم…! پیداست که معنی دربی را نمیداند یا در آن لحظه متوجه نمیشود. در پاسخ او اما پیام های مهمی نهفته است: 1- ناتوان در پرسش… او فکر میکند اگر چیزی را نداند، باید با تکیه بر ترفند هایی از قبیل همین «هنوز…
«اگر آموزش دهنده و شکل دهنده خود دچار اختلالات روانی باشد قادر نخواهد بود که نقش خود را در تربیت کودکان در مدارس به درستی ایفا کند»
« سلامت یا بهداشت روانی» مهمترین عامل پیشرفت و بقای یک جامعه محسوب می شود و در این میان توجه به بهداشت روانی فرزندان با توجه به حائز اهمیت بودن شکل گیری شخصیت از دوران کودکی تاثیر به سزایی دارد . اغلب اوقات والدین با رفتارهایی از سوی فرزندان مواجه می شوند که آنان را متحیر یا دلخور می سازد و حتی باعث ترس آنها می شود . بنابراین والدین برای…
« اگر نهادهای نظارتی در تنبیه قانون شکنان کارآمد نباشند، این امر به جهات مختلف باعث رشد قانون ستیزی در جامعه می شود»
یکی از عوامل قانون شکنی در جامعه، فقدان کارایی مناسب دستگاههای نظارتی می باشد. اگر نهادهای نظارتی در تنبیه قانون شکنان کارآمد نباشند، این امر به جهات مختلف باعث رشد قانون ستیزی در جامعه می شود. تسامح و تعلل نهادهای قانونی در مقابله با قانون شکنان باعث جسارت بیشتر متخلفان و قانون ستیزان می گردد و امید گریز از کیفر، آنها را بیش از بیش جسور و بی پروا میکند. متولیان…
«در مجموع شرایط جذب دکتر معلمها در دانشگاه فرهنگیان نسبت به شرایط جذب هیأت علمی وزارت علوم از سختگیریهای بیشتری برخوردار است که مانع جذب دکتر معلمان زیادی شده است»
دانشگاه فرهنگیان با هدف ایجاد زمینههای لازم برای رشد کیفی و کمی، ارتقای بهرهوری و بهرهمندی از ظرفیتهای موجود در دستیابی به اهداف عالیه و ماموریتها طی مجوزی از هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، تصمیم گرفت بخشی از هرم اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از میان مشمولین ذیل تأمین کند: * پرسنل رسمی قطعی وزارت آموزش و پرورش در رسته آموزشی فرهنگی و رشته شغلی دبیر، هنرآموز، آموزگار، امور تربیتی…
«همین نگاه ؛ گزینش های ایدئولوژیک ، حضور روحانیان در مدارس ، توسعه برنامه های دینی و نگاه مکانیکی به امور تربیتی را به وجود آورده است»
روز نهم خرداد وزیر جدید آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و از این پس بر کرسی وزارت آموزش و پرورش خواهد نشست . رضامراد صحرایی در حالی ردای وزارت را بر دوش گرفت که بدنه وزارت آموزش و پرورش به دلیل نتایج رتبه بندی سرخورده اند . تشکل های اصلاح طلب و صنفی هم روی خوشی به وزیر جدید نشان نداده اند . فضای دانش آموزی نیز…
«فکر نکنید این ها که آمده اند مساله شان آموزش و پرورش است ؛ مساله فقط چینش پست هاست ، کی بماند و کی برود ! »
وزیری رفت و وزیر دیگری آمد. چرا آن رفت و چرا این آمد؟ هیچ کس نمی داند. این وزیر آمده چه کاری بکند که وزیر قبلی نمی کرده است؟ من برنامه وزیر جدید را مطالعه کردم ؛ یک بمب هسته ای است از جهت فشردگی عناوین کلی و کلیات ابوالبقایی که پدر جد هیچ سیستمی در زمانی به درازی بی نهایت هم از پس عملی کردن آن بر نمی آید! چیزی مانند…
«آیا لازم نیست که به جای تقلید از مد روز و طرز لباس پوشیدن اروپائیان و و تظاهر به روشنفکر بودن و غیره کمی هم به طرز تفکر آنها توجه کنیم؟»
در درازای 48 سال زندگی در انگلستان مشاهدات و تجربیات خوبی از سادگی و راحت بودن اروپائیان در ارتباطات شان با یکدیگر داشته ام. در میان آنها از جملاتی نظیر چاکر و مخلص و ارادتمند بودن خبری نیست. اصولا هیچ یک از لفاظی ها و تعارفات بی جای ما ایرانی ها را ندارند و با هم دیگر خیلی راحتند. درست برعکس ما ایرانی ها که ترس عجیبی از نشان دادن احساسات…
«اینکه چرا حامی پروری به رغم آثار منفی آن تداوم دارد برمی گردد به کم رنگ بودن نقش احزاب صاحب نام و با سابقه و مورد اعتماد مردم در بدنه دولت ها»
سایت تابناک به نقل از روزنامه جوان مورخ سوم خرداد نقدی بر تغییرات پی در پی وزرای آموزش و پرورش در بعد از انقلاب منتشر کرده است که بسیار قابل تامل است . در این مقاله نویسنده محترم به درستی به آثار سوء آمد و رفت 26 وزیر و سرپرست در یک وزارتخانه کلیدی و زیربنایی کشور در عرض 44 سال پرداخته است (میانگین خدمت هر وزیر کمتر از دو سال…
«در برنامه های خود خصوصا این برنامه چه پاسخ و راهکاری از سوی مدیر کل در قبال سئوالات همکاران فرهنگی دریافت نمودید ؟ آیا نتیجه را رصد نموده اید؟»
صرف نظر از اینکه چه تعداد از معلمین این مصاحبه را شنیده باشند و این برنامه اصلا چه تعداد مخاطب دارد ؛ مواردی را جهت پیشنهاد به تهیه کننده برنامه فوق و همچنین تجدید نظر در نحوه پاسخ گویی مدیر کل آموزش و پرورش در برنامه های آتی آورده شاید در آینده همه مسئولانه تر وقت و هزینه این کشور را خرج نمایند. مورد اول با توجه به اینکه برنامه وقت…
«دولتها با شعارهای فانتزی و ظاهر فریبی چون جلب و جذب مشارکتهای مردمی (دوره اصلاحات) ؛ مردمی سازی تعلیم و تربیت (در دوره حاضر اصولگرایان) جملگی در صددند تا جایی که میتوانند بار مسئولیت سنگین حاکمیتی آموزش و پرورش را یواشکی از فرمول « قورباغه پخت » به دوش مردم بار کنند»
در جلسه مدیران مدارس یکی از نواحی کرج هستیم. کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد پشت تریبون قرار گرفته و پس از توضیحات مقدماتی در خصوص چند و چون ثبتنام دانشآموزان میگوید: « اخذ هرگونه وجه،تکرار میکنم هرگونه وجه به جز سی تومان بیمه دانش آموزی خلاف قانون بوده و خاطیان باید جوابگو باشند .» در ظاهر ، آش آن قدر شور شده که در ادامه رئیس ناحیه برای تلطیف جو اعتراضی مدیران…
«ما می خواهیم همه چیز برای خودمان باشد . خودمان مطرح باشیم و حکم برانیم و به این واسطه به خودِ نابلدمان معنا ببخشیم. این معنا جان می ستاند و ظلم می انگیزد»
( این نوشته واقعی است) در اواخر اردیبهشت 1402 برای گرفتن چند قلم دارو به داروخانه مراجعه نمودم. محیط داروخانه شلوغ بود و مردم در حال صحبت با یکدیگر بودند . شنیدم یکی از بیماران می گفت دارویی خاص برای بیماری دیابت در آلمان در حال تولید است و از این کشور به تمام کشورها در حال توزیع است . او که فرد تحصیل کرده ای بود می گفت برای بیماری دیابت،…
«گرانی تصاعدی و بی رویه مسکن ، یکی از عوامل فقرزایی و نارضایتی در مملکت است»
سخن بی پرده ی آمار : شاخص ها در کسوت داده های آماری ، ملاک ارزیابی کارنامه دولت هاست: 1-- بخش اول ، حوزه مسکن : - اعتماد آنلاین اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد ؛ خانوارهای شهری ، ۶۸.۳۴ درصد صاحب منزل مسکونی ، ۲۳.۱۶ درصد مستاجر و ۸.۵ درصد هم در سایر گونه های سکونت , به سر می برند. - طبق گزارش مرکز آمار ، در سال ۱۴۰۰ متوسط فروش یک…
« یکی از مهم ترین رنج هایی که به ویژه در زمینه موضوعات آموزش و پرورش متحمل می شویم فقدان روحیه مطالبه گری است»
اوایل سال جاری تصمیم به حذف کاربری حساب های بدون استفاده خود در پیام رسان ها گرفتم و یکایک حساب های مازاد را حذف کردم تا به شبکه شاد رسیدم و هرچه بیشتر سعی بر حذف حساب نمودم کمتر موفق شدم تا اینکه چهاردهم فروردین ماه برای پیگیری دلیل با شماه"43081"پشتیبانی شاد تماس گرفتم و پس از کلی سوال و جواب که نقش شما در شبکه شاد چیست و دلیل اینکه…
«من از اول جای جوراب را می دانستم . فقط می خواستم به همه بفهمانم که در این خانه چه می گذرد!»
عزیز نسین (1915-1995) نویسنده و طنزپرداز معاصر و نام آشنای اهل ترکیه در یکی از مجموعه داستانهای کوتاه طنزش ماجرای خانواده پدر سالار و ثروتمند تازه به دوران رسیده ای را بیان می کند (نقل به مضمون با اندکی تغییر به لحاظ رعایت نزاکت ادبی) که قرار است تمام اعضای خانواده در یک ضیافت شام انتخاباتی که به دعوت یکی از سران حزب حاکم منعقد شده حضور یابند و از آن…
به مناسبت 27 اردیبهشت روز « ارتباطات و روابط عمومی» : چرا «نارضایتی» و گله مندی همواره بر احساس اعتماد و باور پذیری برتری دارد ؟
27اردیبهشت روز « ارتباطات و روابط عمومی» در تقویم ثبت شده است. عنوانی که این روزها شرکتها و نهادها به اهمیت آن واقف هستند و در تلاش و کوشش هستند به شکلی این هنر و مهارت مهم را به خدمت بگیرند. یکی از بخشهای مهم در آموزش و پرورش نیز «روابط عمومی» است که از منظرهای متنوعی قابل نگاه کردن است. به طور کلی برقراری ارتباط یک دستگاه یا نهاد با مخاطبین…
« وقتی آگاهی و افکار عمومی نسبت به مغلطه و مغالطه حساس نباشد هر دروغ و فریبی، از زندگی روزمره و ارتباطات اجتماعی گرفته تا پروپاگاندا و توجیهگریهای سیاسی بر سرش نازل میشود»
روزهای ملی و جهانی فراوانی برای ترویج یک هدف خیر و یا مقابله با یک شرّ تعیین شده که کمابیش تأثیرات خوبی در فرهنگ و جامعه میگذارند. بنابر مشاهدات و دلایلی که مفصل است ؛ بهرهگیری از انواع مغلطهها در مجادلات مابین افراد جامعه و نیز تضارب آراء فراوان دیده میشود. علاوه بر این، در تصمیمگیریهای ریز و کلان که مواد قانونی، حقوقی و یا آئیننامهای مبنای تصمیمگیری قرار میگیرد نیز استفاده…
«به خود آییم و بخواهیم که : انسان باشیم !»
معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی
دانه می چید کبوتر،به سرافشانی بیدلانه می ساخت پرستو،به تماشا خورشید صبح، از برجِ سپیداران ، می آمد بازروز ، با شادی گنجشکان ، می شد آغاز. نغمه سازانِ سراپردء دستان و نواروی این سبزء گسترده سراپرده رها. دشت، همچون پر پروانه پرُ از نقش و نگارپَرزنان هر سو پروانهء رنگین بهار. هست و من یافته ام در همه ذرات ، بسیروح شیدای کسی ، نور و نسیم نفسی! می دمد…
گروه رسانه/ شعر زیر توسط « معصومه شعبان زاده » برای صدای معلم ارسال گردیده است .
«آنچه تلخ و تأسفبار است اینکه در ذهن و بیان مدیران دانشگاه این موضوع جاری است که با توجه به مشکلات ناشی از بیکاری و معضلات اقتصادی شرایط دانشگاه هر چه از این سختتر و توهینآمیزتر هم باشد، به دلیل بورسیه و پرداخت حقوق، باز هم با سیل محتاجان به ورود به دانشگاه روبه رو خواهیم بود»
پس از انتشار فایل صوتی سخنان دکتر صحرایی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان و تهدید آنها به برخوردهای پلیسی و تشبیه دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت پاسدار، برخی این سخنان را تنها ناشی از کم تجربگی، تکبر، هیجان و خودشیفتگی رئیس دانشگاه تلقی کردند؛ اما گذشت زمان و اجرایی شدن برخی تصمیمات نشان داد که شوربختانه نقشههای جدی و خطرناکی برای حاکمیت این نگاه وجود دارد و اجرای برخی آنها…
«سال گذشته دقیقا همین موضوع را در دفاعیات مطرح کردم اما با تفسیر موسع از هنجارهای شغل معلمی تمام عملکرد معلمان را حتی خارج از محیط شغلی به نادرستی به مجازاتهای ذیل این قانون تسری دادند»
درود و ادب با سپاس از جناب پورسلیمان مدیر مسئول سایت « صدای معلم » برای درج خبر حکم بدوی بازخریدی هیئت تخلفات اداری برای اینجانب و همچنین با سپاس از تیم تهیه گزارش نقد و تحلیل منطقی. این گزارش به قدری مستدل و منطقی بود که به محض خواندن پیش خودم گفتم کاش این عزیز وکیل باشد و بتوانم با ایشان برای دفاع به هیئت تخلفات وزارت بروم. البته سال گذشته…
«و این مثل بدان آوردم تا بدانی که: افتتاح سخن بی اتقانی تمام و یقین صادق، از عیبی خالی نماند و خاتمت آن به ندامت کشد! »
توسعه و رشد مدرسه از منظر امکانات و کیفیت بخشی به مباحث تربیتی و آموزشی آرزوی هر معلمی است. «معلمان» میخواهند مدرسه آن قدر جاذبه داشته باشد تا دانش آموزان طی سالیانی که عمرشان را در کلاس درس سپری میکنند هم مهارت و دانش بیاموزند و هم علاقه و شوق آمدن داشته باشند. اما وقتی در پایان یک سال ، آموختههای کتاب درسی را در ذهن دانش آموزان جست و جو میکنیم…
« احترامی که برای نهاد سوم؛ یعنی معلم و مدرسه روستا قائل بودند کاملا صادقانه و از روی خلوص نیت بود »
روزی ؛ روزگاری در سالهای نه چندان دور که جمعیت روستانشین به نسبت جمعیت شهر نشین ایران با اختلاف زیاد بیشتر بود در روستا ها سه نهاد ژاندارمری ، دهداری یا بخشداری و مدرسه وجود داشت که هر کدام از این نهادها نماینده بخشی از اعمال حاکمیت دولت بودند . دهداری نماینده سیاسی و اداری؛ ژاندار مری نماد اقتدار و امنیت و نهایتا مدرسه که نقش نماینده فرهنگی و آموزشی دولت را…
لاف پیوند مدرسه و مسجد، به سخره گرفتن مظلوم ترین واژه و سوژهی دستگاه تعلیم و تربیت یعنی همان لفظ « تربیت » و سوژه تربیت (نفس تربیت و نفوس میلیونی دانشآموزان) است
یکی از وزرای پیشین آموزش و پرورش، یک زمانی با توهم تربیت قرآنی ، شعار تأسیس مدارس قرآنی سر داد و به مدد نام مقدس قرآن، حرفش را به کرسی نشاند و طرحش را به تصویب رساند و برای آن طرح نسنجیدهی نافرجام، دستورالعمل و آییننامه تدوین شد و بودجه تصویب شد و عوامل اجرایی تعیین شد و شرح وظایف تعریف شد و... برنامه این بود که مثلاً دانشآموزان، در شیفت…
«آيا طرح مدارس مسجد محور با حلقه وصل ارتباط تشكيلاتی دارد؟»
دكتر احد نويدي / دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
در تاريخ 17 / 2 / 1402 در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، نشستي تحت عنوان«چسيتي و چرايي مدارس مسجدمحور» برگزار شد. در اين نشست آقايان حسينعلي ديلم و محمدهادي كرباسچي تلاش كردند مدارس به اصطلاح مسجد محور را معرفي كنند. سخنان اين دو سخنران به ايجاد سئوالهاي متعدد در اذهان شركت كنندهها منجر شد. از جمله، واقعي بودن وجود اين مدارس، مبناي قانوني تشكيل اين مدارس، اساسنامه و آئين…