گروه استان ها و شهرستان ها/ صدور احکام موسوم به « رتبه بندی معلمان » در روزهای پایانی سال 1401 موجی از خشم و ناامیدی را در میان معلمان بسیاری پدید آورده است . بسیاری از معلمان از نتایج بررسی هایی که در هیات های به اصطلاح « ارزیاب » در سطوح مختلف آموزش و پرورش به عمل آمده و رتبه آنان را مشخص کرده شگفت زده هستند . هر چند از…
صدور احکام نشان داد که « این نامدیران » هنوز خودشان هم فهم و یا درکی از مفهوم و فلسفه ی رتبه بندی ندارند چه برسد به آن که بخواهند معلمان را در ترازوی سنجش « صلاحیت های حرفه ای معلمان » غربال کنند !
پس از یک سال معطلی و امروز و فردا کردن ها ... کوه لرزید و غرید ؛ غرید و لرزید و سرانجام در وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم موشی زاییده شد . مقامات وزارت آموزش و پرورش و خاصه وزیر آن بسیار سعی کردند که نهایی کردن قانون رتبه بندی معلمان را پس از بیش از یک دهه بیم و انتظار برای معلمان به نام خود و « مدیریت جهادی »…
«اگر در یک جامعه شرایط به سمتی پیش برود که بین انسان ها و سگ ها اولویت با سگ باشد آن وقت است که می باید در ارزش های رایج آن جامعه حتما تجدید نظر اساسی صورت پذیرد»
به نام آن که فکرت آموخت اگر دیروز در مسیر پیادروی خود در خیابان این منظره تکان دهنده را نمی دیدم شاید مثل همه مردم از هوای مطبوعی که بعداز بارش باران بهاری به وجود آمده بود لذت می بردم اماچه می شود کرد مناظر همیشه بر وفق مراد نیست . اجازه بدهید قبل از تشریح آنچه دیدم نقبی به سالهای نه چندان دور بزنم . در دوران کودکی و نوجوانی…
« اگر راهکارهایی که پاسخ گوی شرایط و چالش های موجود باشد را نمی دانید و یا اراده ای برای انجام آن ندارید ؛ حداقل با اظهار نظر ها و توجیهات نامرتبط تان، سوهان روح و عامل کم انگیزگی بیشتر سکان داران حوزه تعلیم و تربیت نشوید! »
گروه استان ها و شهرستان ها/ صدور احکام موسوم به « رتبه بندی معلمان » در روزهای پایانی سال 1401 موجی از خشم و ناامیدی را در میان معلمان بسیاری پدید آورده است . بسیاری از معلمان از نتایج بررسی هایی که در هیات های به اصطلاح « ارزیاب » در سطوح مختلف آموزش و پرورش به عمل آمده و رتبه آنان را مشخص کرده شگفت زده هستند . هر چند از…
کیستند این جانیان مدرسه؟ دشمنان بی امان مدرسه کیستند این ها که گویی آسمان صاف اندازد میان مدرسه؟ عامل این حمله های بی شمار کیست ای همسایگان مدرسه؟ عامل این حمله گاز انبری کیست بر روح و روان مدرسه؟ کیست این وحشت نشان بی نشان حمله ور بر دختران مدرسه؟ چیست این ابر سیاهی کز هوااشک می بارد به جان مدرسه کینه توز دختران کوچه کیست؟کیستند این رهزنان مدرسه؟ از کدامین آتش…
نامۀ نخست : زن مال نیست و پیش از مونث بودن، انسان است و باید استقلال فکری داشته باشد. تاریخ انقیاد نیمی از نوع بشر بسیار دردآور و طولانی است. معتقدم اگر بر مبنای اصلی، یک جنس از نوع بشر تحت قید و بند جنس دیگری قرار گیرد از اساس باطل است و باید آن اصل را کنار زد و اصلی بنا گذاشت که بر برابری کامل زن و مرد تأکید داشته…
«رئیس دولت سیزدهم و وزیر آموزش و پرورش اش مواظب باشند تا قطار پیشرفت از فرط شتاب از ریل خارج نگردد ! »
گروه استان ها و شهرستان ها/ صدور احکام موسوم به « رتبه بندی معلمان » در روزهای پایانی سال 1401 موجی از خشم و ناامیدی را در میان معلمان بسیاری پدید آورده است . بسیاری از معلمان از نتایج بررسی هایی که در هیات های به اصطلاح « ارزیاب » در سطوح مختلف آموزش و پرورش به عمل آمده و رتبه آنان را مشخص کرده شگفت زده هستند . هر چند از…
« هم زمانی نوروز با بهار و بیداری طبیعت بهترین زمان را برای شروع سال نو رقم زده است. عنصری که مختص سال نوی ایرانی ست و در شروع سال های قمری و یا میلادی دیده نمی شود »
به نام خداوند جان وخرد « ...آرش؛ پیکان تجهیز شده به پرعقاب را در چله کمان گذاشت و تمامی نیروی حیات ( 1 ) خویش را درکشیدن زه کمان به کار گرفت ؛ چرا که مقرر بود برد این پرتابه به هر جا که برسد؛ همان جا مرز بین ایران (نماد فرهنگ و تمدن) و توران (نماد جنگ کشتار و چپاول درآن زمان) باشد؛ پس پهلوان جان شیرین را بدرقه پیکان…
« نوری در قبال مدرسهای که تحویل وزیر بعدی میدهد کاملا مسوول است و باید مدرسه را که از آن کودکان و نوجوانان است از انواع تعدیها و تهدیدها حفظ کند»
مظلومیت دانشآموزان در جریان مسموم شدن آنها زمانی تاسفبارتر میشود که بالاترین مقام و متولی اصلی مدارس منفعلتر از سایر مسوولان بوده و به یک سفر به قم و چند ابراز نظر کلی و مبهم و حتی انحرافی اکتفا کرده است و در آخرین ابراز نظر هم توپ را در زمین وزیر کشور انداخته و خیال خودش و همکارانش در وزارت آموزش و پرورش را راحت کرده است. یوسف نوری که در…
«منافع و مصالح ملی هر کشور باید قطب نمایِ حکومت، احزاب و تمامی آحاد آن ملت باشد و می باید که از کودکی در مدارس آموخته شود»
بیش از بیست سالی که بر روی تاریخ ایران کار می کنم به این نتیجه رسیده ام که میزان نابخردی های ما ایرانیان، بیشتر از کارهای خردمندانه ما بوده است. و یکی از این نابخردی ها، داستان نفت شمال بوده... ایران در اشغال قوای متفقین بود که دولت ساعد مراغه ای در آبان 1323ش با درخواست امتیاز نفت شمال از سوی استالین مخالفت کرد . هیات روسی به رهبری کافتارادزه در کنفرانسی…
«تماشای زندگی با چشم های مصنوعی و دیدن های فرمایشی و کوری سفید، ترسناک و بیمارگونه و خسارت بار است»
سیاه نمایی یعنی چه؟ این واژه را نخستین بار چه کسی ساخته است؟ ساخته و برآمده کدام فرهنگستان است؟ گویی این واژه برساخته، دهان بندی است بر چشم های بینا و واقع بین! سیاه نمایی نخستین بار از خودنویس چه کسی قطره قطره بر دفتر و کاغذ چکید تا بینایی را جرم انگاری کند؟ آیا کسی می تواند سفید را سیاه نشان بدهد؟ آیا می توان به پیاله ای شیر سفید…
پدیده ای که در حال حاضر قابل مشاهده است ؛ « تعارض و اصطکاک منافع » میان دو بخش منفک « دولت » و « اجتماع » است که شکاف میان آن دو به گسلی تبدیل شده و این دو حاضر به گفت و شنود با حاکمیت بلامنازع « خرد » نیستند و در عرصه های مختلف و در غیاب « نهادهای مدنی » و « مفهوم سازی برای نهادهای مدرن » تقلا می کنند تا اهداف و مطالبات خویش را جلو ببرند
«همه یک بیماری داریم، چون بیماری یکی بود، دارو یکی بود، جمله بیماری غفلت داریم، بیایید تا بیدار شویم » ابوالحسن خرقانی گفته می شود از اول آذرماه سال جاری تا کنون، شاهد اتفاقاتی مرموز و خطرناک در دستکم دوازده مدرسه در قم و دو مدرسه در بروجرد بودهایم که جز یکی، همه دخترانه بودهاند . نخستین پرسشی که به ذهن متبادر می شود که چرا پس از گذشت بیش از…
نگاهی به اختلال کارکردی نظام آموزشی ایران از دیدگاه جامعه شناختی (نظریههای سیستمی یا کارکردگرایی و نظریه مبادله)
چنان که میدانیم آموزش و پرورش به عنوان یکی از نظامهای جامعه ایران مدتی است که دچار اختلال کارکردی شده است. منظور از اختلال کارکردی این است که عناصر داخلی آن از انجام نقشها و وظایف خود ناتوان شده و سال به سال بر ناکارآمدی آموزش و پرورش افزوده میشود ؛ برای مثال معلمان چندان دل به تدریس موثر و مطلوب نمیدهند؛ دانش آموزان اکثراً درس نمیخوانند؛ میانگین نمرات نهایی دانش…
«وظیفه ذاتی روابط عمومی شفافسازی، اطلاعرسانی و پاسخ گویی است و با ابزارهایی که در اختیار دارد می باید که دیدگاه جامعه را دریافت کند و برای بهتر شدن شرایط آن را در اختیار مدیران قرار دهد»
آموزش و پرورش در همه سخنرانیها و همایشها بهعنوان زیربنای توسعه اجتماع یاد میشود و به اندازه موهای سرتان مطالب کپی و تکراری در این باره میتوانید پیدا کنید که هر مسئولی در هر جایی داد از اهمیت این نهاد سرنوشتساز زده است! اما اگر وضعیت در کیفیت مدارس و میزان رضایت معلمان را هم مورد بررسی قرار دهیم نتیجه را رو به رشد که نمیبینیم بلکه متأسفانه اوضاع را رو به…
«مولفان کتاب نمی خواهند بپذیرند که غرب بیش از اتکا به رسانه ها برای توجیه برتری خود، بر مجموعه ای از واقعیت های عینی در عرصه های اقتصاد و سیاست مانند؛ سهم بالا در اقتصاد جهان، فرآیند دموکراتیک تصمیم گیری ها، سرمایه اجتماعی قابل توجه، و حکمرانی کارآمد متکی است»
جمهوری اسلامی تصریح کرده که در روزگار « جنگ روایت ها » به سر می برد، به این معنا که در هجوم رسانه هایی که از صبح تا شام می کوشند که دستاوردهای آن را انکار کنند به دنبال این است که روایت هایی واقعی از پیشرفت های اش را در داخل و خارج از ایران عرضه کند. از دید جمهوری اسلامی مخاطبان داخلی رسانه ها افرادی منفعل اند که نسبت…
از صدور رتبه بندی گفته آمد در خبرتو بخوانش :حقه بندی ،کارشاقی بی ثمر در خبر آمد نباشد؛ سابقه ،مدرک، ملاک !با بیان اين خبر در شوک فرو رفتیم پاک میزِ کاری بود نامش را ممیز خوانده اندبی تعلل در صدور حکم ها وا داده اند سالها در انتظارش، خلف وعده دیده ایمدر صدورش این اواخر خون دلها خورده ایم از ستاد و صف چنان درگیر یک تا پنج آنکه تواند بازگوید…
آنان که ساز مخالفت با سازمان نظام معلمی را می زدند ... الان دقیقا کجا هستند !
« سلام علیکم . اینجانب با ۳۵ سال خدمت در آموزش و پرورش و ۳۰ سال خدمت در مدیریت مدارس ابتدایی با بیش از دو هزار ساعت آموزش ضمن خدمت ، تدریس چند دوره در مراکز ضمن خدمت ، دارای تالیف ، نمونه منطقه ای و استانی ، دارای تحقیق و مقاله ، عضویت در گروه های آموزشی و فعالیت فوق برنامه در کمیته ها و شوراها و عوامل امتیاز اور دیگر…
فاصله اداره تا مدیریت را شاید بشود با بخشنامه ای تازه کاهش داد و حتی تابلو همه ادارات آموزش و پرورش را با مدیریت تعویض کرد اما باز هم آنچه در واقعیت روی خواهد داد همان اداره و تولیت از سوی اشخاصی است که از بس ترس و هول «تائید» نشدن از سوی مقامات بالا را دارند، حرص و ذوقی در زمینه «تغییر» ندارند
مقدمه: مدیریت مدرسه ، اداره مدرسه نیست و کار همه کس هم نیست؛ با این که ارباب رجوعی به غیر از دانش آموزان و والدین آنها ندارند. همه کار آن هم در حراست و مواظبت از ساختمان و تجهیزات مدرسه و برگزاری کلاس ها و انجام امتحانات و اعلام نمرات نیست؛ حتی اگر مسئولین مافوق و سیستم آموزشی هم چیزی بیشتری انتظار نداشته باشند. با این که امروزه در کشورهای توسعه…
«اینجاست که حجم غیر قابل کنترلی از پول و اندوخته های مردم همچون سیلابی ویرانگر به سایربخش های اقتصادی هجوم آورده و در هر بخشی از اقتصاد کشور که وارد شود ضمن تخریب آن ، مافیای خاص آن بخش نیز خلق می شود ؛ از مافیای دارو و درمان بگیرید تا مافیای کنکور. این مافیا ها مثل موریانه امنیت روانی و اجتماعی مردم را از درون پوکانده و باعث و بانی ده ها مشکل جنبی و اجتماعی دیگر می شوند»
چند ماهی است که نوسانات شدید ارزی و پولی اقتصاد ناخوش ایران را بد حال تر کرده و به مرحله اورژانس رسانده است . در چنین شرایطی مردم بنا بر تجربه دو سه دهه اخیر و از روی ناچاری همان کاری را می کنند که « توماس گرشام» در قرن 15 میلادی بیان کرده و به نظریه « گرشام » مشهور است. به موجب این نظریه ،« پول بد پول خوب…
معلمان نباید راوی و اشاعه گر « پوپولیسم » و « لمپنیسم » با توجیه ایجاد مدرسه شاد باشند
خرد افسر شهریاران بود خرد زیور نامداران بود خرد زنده ی جاودانی شناس خرد مایه زندگانی شناس خرد رهنمای و خرد دلگشای خرد دست گیرد به هر دو سرای ازو شادمانی و زومردمیست ازویت فزونی و زویت کمیست ( حکیم ابوالقاسم فردوسی ) سکانس 1 : معلم هنرمندی در کلاس کوچکش و با هنر بی بدیلش برای دانش آموزان در حال نواختن آهنگ « ای ایران » است و شاگردان با…
چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن که می گویند ملاحان سرودی اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی آب رودخانه ها از کجا تامین می شود؟ از تجمیع آب های ناشی از باران و برفی که در بالادست بر کوه و دشت می بارد و در بستر رودخانه جاری می شود. کی آب رودخانه خشک می شود؟ وقتی که بارندگی در بالا دست متوقف شود. آیا از…
« زیباترین اصلاح و بازسازی آموزش و پرورش در صورتی که معلم به تعداد کافی و با کیفیت دراختیار نباشد، با شکست روبه رو خواهد شد »
معصومه کماسی/ کارشناس مترجمی زبان انگلیسی - معلم مدارس غیر انتفاعی
بهره وری به معنی به دست آوردن حداکثر نتیجه ممکن با بهره گیری و استفادۀ بهینه از نیروی انسانی، تجهیزات، زمان و مکان موجود است. بهره وری در آموزش و پرورش به دلیل تربیت نسل جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از آنجا که هرساله منابع انسانی و مالی بسیار عظیمی برای تعلیم و تربیت دانشآموزان مورد استفاده قرار میگیرد ؛ در نتیجه لازم است نسبت به رسیدن به حداکثر…
«در دنیای امروز دانش ورزی، نوآوری ،رفاه اجتماعی، آزادی و دموکراسی و عقلانیت حاکمان مهمترین موُلفه قدرت هستند . برای افزایش قدرت ملی، این مولفه ها را تقویت کنیم»
ابراهیم رئیسی ؛ رئیس دولت سیزدهم : همه دستگاهها ، « قرارگاه افزایش جمعیت » تشکیل دهند (28 / 2 / 1401 ) : درحال حاضر رشد جمعیت کشور ١/٢ درصداست که با این رشد، جمعیت ایران در ٢۵سال آینده به ١٠٠ میلیون نفر خواهد رسید. طبق آمارها مردم تمایل کمتری به بچه داری دارند چون: 1- میلیون ها جوان بیکارند و میلیون ها نفر نیز مشاغل کاذبی مثل مسافرکشی و…
«مسأله این است: تقسیم زمان آموزش و دستکاری زیرکانه و یا سادهلوحانهی استاندارد زمان و قبضِ رندانه و یا جاهلانهی آن در جریان طرح اضطراری دو نوبته سازی فضاهای آموزشی و بسط کاذب زمین آموزش جهت تحت پوشش بردن سیل جمعیت لازمالتعلیم و سرپوش گذاشتن بر بحران کمبود فضا به جای ساخت و تولید فضای آموزشی مورد نیاز»
در خبرها آمده است: « وزارت آموزش و پرورش ۴۰۰ مورد از داراییهای راکد خود را معرفی کرد » . وزارت آموزش و پرورش با معرفی ۴۰۰ مورد و وزارت جهاد با معرفی ۵۰۰ مورد از داراییهای راکد خود، اولین دستگاههایی هستند که به طرح فروش اموال خود در قالب طرح موسوم به « مولدسازی» لبیک گفتهاند. مزبان حبیبی ؛ معلم و فعال در حوزه مسائل آموزشی در واکنش به خبر…
در یادداشت پیشین با عنوان « چه کسی در کلاس های 40 و 50 نفره مبصری می کند ؟ چه کسی کلاس های بی خاصیت آموزش مجازی را اداره می کند ؟ » به آسیب شناسی رفتار معلمان به عنوان یک رکن مهم در نظام آموزشی در فقدان پویایی سیستم و حتی کمک به عقب ماندگی آن اشاراتی داشتم . ( این جا ) این بار می خواهم ورودی داشته باشم به…
«نخستین گام برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش پذیرش همین فلاکت و ناداری نظری است»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
1.حجت الاسلام رئیسی ، رئیس جمهور ، روز پنج شنبه 14 بهمن در شهر ری اعلام نمود که اجرای سند 2030 در دولت قبل به دستگاه ها ابلاغ نشده بود. وی ادامه تاکید کرد که ما در جمهوری اسلامی ایران سند تحول بنیادین داریم و قطعاً بر همان مبنا عمل خواهیم کرد. قرارگاه ، شورا و کارگروه تشکیل می شوند ، معلم متهم می شود ، کتاب های درسی تغییر می کنند،…
در مثال جای مناقشه نیست اما این روزها با کمی تامل در اجرای فرآیند رتبه بندی، سیستم ارتقا و تنزل مقامات در دوره ی قَجَری به ذهن متبادر می شود . میرآخور یک شبه ظل السلطانِ رعیت پناه می شود و خاقان اعظم مستوفی الممالک . بعد از سالها چشم انتظاری ، دریچه امید تحقق یک رویا به روی فرهنگیان باز شد . وعده ای که بارها نردبان تصرف پاستور توسط اربابان…
« به بهانه سالگرد اتفاق شومی که در مدرسه چندپایه شهرستان شفت اتفاق افتاد. مدرسه ای که بعدها حسن امیدزاده نام گرفت»
شخص سمت راست و چپ را همه می شناسیم. دهقان فداکار و پدر شهید حسین فهمیده. هر موقع نام این دو را می شنویم خاضعانه سر تعظیم فرود می آوریم. اگر روزی در مورد هویت نفر وسطی از مردم سوال کنیم بنظر شما چند نفر با او آشنا هستند؟ یا این تصویر متعلق به کیست؟ کسی او را می شناسد؟ و یا معلمی که قضیه فیزیک را ساده می انگارد کیست؟…
دست اندرکاران نقد به فکر «اصلاح» اند و نق زنان به هوای «انقلاب» اند و نقل کنندگان در سودای «اصول»
ما سه دسته ایم . برخی روشنفکریم، برخی روشنفکر نما و برخی هم محافظه کار. روشنفکران اهل «نقد» اند ، روشنفکر نمایان اهل «نق» و محافظه کاران اهل «نقل»! دست اندرکاران نقد به فکر «اصلاح» اند و نق زنان به هوای «انقلاب» اند و نقل کنندگان در سودای «اصول» ظاهر این تقسیم بندی به بازی با کلمات می ماند اما به دور از واقعیت هم نیست . نقد کردن، مهارت و شجاعت…
«گاهی هم باید تیشهای و کوبهای برداشت و بر بالین کِشتهها نشست و با دقت و ظرافت و بردباری و تدبیر، سلهها را بشکست.شکستن چنین سلهای، تیشهای میطلبد از جنس آگاهی و آزادگی و شجاعت و معلمانی میطلبد آگاه و آزاده و با شهامت»
« حیف این سالها که صرف تحصیل شد ». این، سخن پدریست که دو فرزندش را سالها به دانشگاه فرستاده است. او میگوید: « محمد و هادی سالها مسیر میان خانه و دانشگاه را پیمودهاند اما بیهوده بود » . آن دو جوان که اکنون خارج از سیستم فشل آموزش و پرورش و فارغ از ژست پوشالی دانشگاه، موفق به احراز شایستگیهای فنی و مهارتی در زمینهی مکانیک خودروهای خارجی و…
« توسعه با مردمان و حاکمان نادان به دست نمی آید. هم نیازمند حاکمان دانا و پاسخ گو هستیم و هم مردمان دانا و پرسش گر»
از فرط آلودگی هوا، بسیاری از ادارات و دانشگاه ها و مدارس تعطیل شدند. همه ما از خودمان می پرسیم ده سال قبل که اوضاع این طور نبوده، ده سال آینده چطور خواهد شد وقتی که تعداد خودروها به مراتب بیشتر می شود؟ آیا اصلا ادامه زندگی ممکن خواهد بود؟ چرا وضعیت تا این حد نامطلوب است؟ پاسخ مخالفان به این پرسش ساده است: تا وقتی که این گروه از حاکمان…
«ای کاش قسمتی از بودجه های کلانی که در حال حاضر برای تشویق ازدواج هزینه می شود به آموزش خانواده ها به عنوان کوچکترین واحدهای تشکیل دهنده جامعه اختصاص یابد تا بتوانند به کمک این آموزش ها از لحاظ روانی فرزندانی سالم و هشیار به محیط اطراف خود پرورش دهند»
پند « سر دندانه بشنو ز بن دندان » انعکاس وسیع اخبار تاسف آور اذیت وآزار جنسی گروهی دانش آموزان در دو شهر کشور (یکی در شرق کشور « مشهد » و در مدرسه فوتبال و دیگری شهری در جنوب غربی کشور توسط راننده سرویس مدرسه که نام آن شهردر اخبارذکر نشده) اگرچه به لحاظ بعد مسافت حاکی از عدم ارتباط مستقیم بین این حوادث می باشد اما قطعا نشان از…
« بایستی فرهنگی را کفن کرد که نادانسته و ناخواسته دیکتاتور میسازد! »
به باور من برای وطن شدن این وطن، بایستی فرهنگی را کفن کرد که نادانسته و ناخواسته دیکتاتور میسازد . فرهنگی که بت ساز و بت پرست است . از قدرتمندان دنباله روی میکند . از بندگی و جان نثاری لذت میبرد . ضابطه و قانون را در پای رابطه قربانی میکند . فرصت طلب است و منافع شخصی خود را بر منافع جمع ترجیح میدهد، صراحت در گفتار ندارد و انتقاد…
«روانشناسان معتقدند که حدود ۶۰ درصد کیک موفقیت و راز و رمز خوشبختی را خانواده خوب، رفیق شفیق و بضاعت مالی مناسب و در یک کلام حال خوب تشکیل میدهد»
یادش به خیر دوره راهنمایی از خوانش رمان شهیر « دونکیشوت» مست و مسرور بودم و با اینکه در دبیرستان رشته ریاضی میخواندم ولی کتاب وزین « نگاهی به تاریخ جهان » جواهر لعل نهرو را اول دبیرستان قورت داده بودم. نسل ما در کنار کار، مطالعه آزاد، فوتبال، پرداختن به انواع بازیهای سنتی و البته سرکشی به اقوام، دلجویی از دوستان و کمک به پدر و مادر با تولید رضایت…
« به جای خوشامد گویی به کنکور در ابتدایی و بال و پر دادن های بی جهت به آن به پرورش انسان هایی با مهارت اجتماعی و اخلاقی بیاندیشیم»
حیدر بایزیدی/ فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش منطقه زیویه
امروزه عملکرد آموزش و پرورش این باورمندی را در جامعه ایجاد کرده که نظام آموزشی کشور از بیماری های وخیمی رنج می برد. این نهادِ در حال احتضار در طول این سالها در سطح جامعه نتوانسته است رضایت دانش آموزان ، خانواده ها ، مدیران و حتی حاکمان را جلب کند . تومور كنكور سالهاست به مانند یک غده بدخیم سال به سال بهرغم مخالفتهاي گسترده منتقدان و كارشناسان اين حوزه…
چرا بستر فرهنگی جامعه دیگر کمتر قادر به تولید اصل این دو عنصر (احزاب و شخصیت های موجه) می باشد ؟
به دنبال بروز ناآرامی های اخیر و تحمیل هزینه های سنگین اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بر کشور؛ قطع نظر از ریشه های پیدا و پنهان این ناآرامی ها که خود بحثی بسیار مهم اما جداست؛ متاسفانه در نبود احزاب فراگیر و قوی در کشور ؛ بعضی از سلبریتی ها میدان دار معرکه شده و در جهت دهی بعضی از اعتراضات از طریق فضای مجازی (جدا از آثار مثبت وِ منفی…
چرا برای صدور گواهی نامه رانندگی در کشوری که بنا بر آمار رسمی مراجع ذی ربط حدود ۶۰ درصد مردم دارای افسردگی، اضطراب، وسواس و یکی از اختلالات روانی هستند ؛ تست غربال گری روانی انجام نمی شود ؟ چرا کسی حساب اجتماعی ندارد ؟
اقوام روزگار به اخلاق زندهاند قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است ( ملک الشعراء بهار ) بیش از سه هفته از مرگ دلخراش و سوزناک پسرش می گذرد . در این مدت جایی نبوده که نروند ، به کسی نبوده که رو نیندارند ... همه جا را در نوردیده فقط برای آن که آن راننده سرمست و متخلف را که حق حیات و زندگی را از آن دو جوان به…
«قوانین و مقررات موجود، استقرار مدیریت محلی و مردمی و تحقق کاهش تمرکز را همواره به رویایی دست نایافتنی مبدل کرده است»
بر اساس ماده 1 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مصوب 26 / 10 / 1372 مجلس شورای اسلامی؛ « شوراهای آموزش و پرورش » به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر تعلیم و تربیت، با بهره گیری از کلیه منابع و امکانات جهت تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش تشکیل گردید. گروهی از صاحب نظران حوزه تعلیم…
«از این سخن تأملبرانگیز " ارسطو " فیلسوف بزرگ یونان باستان بیش از دو هزار و سیصد سال میگذرد، ولی جامعهٔ ایران هنوز همان جامعه است»
نقل است که اسکندر مقدونی پس از فتح ایران به ارسطو نامه نوشت و از او خواست که به ایران آمده و به او بپیوندد، اما ارسطو این خواسته را نپذیرفته و در پاسخ میگوید ایرانیان مردمان عجیبی هستند، آنها به بزرگان و عالمان خود رشک و حسد ورزیده و آنها را آزار داده یا به قتل میرسانند و من ترسم از این است که اگر به آن سرزمین بیایم با من…
«تورم 40 تا 50 درصدی و افزایش حقوق 20 درصدی و عدم افزایش یارانه های نقدی در سال بعد، قدرت خرید مردم را کاهش می دهد و خیلی از خانوارها به خط فقر نزدیک شده و یا در آن غرق می شوند»
در بودجه مصوب 1401 افزایش حقوق کارمندان به خاطر جلوگیری از افزایش تورم فقط 10درصد افزایش یافت ولی با توجه به حذف ارز ترجیهی و افزایش قیمتها و رشد تورم، دولت و مجلس مجبور شدند در مهر 1401 دوباره 10 درصد دیگر حقوقها را افزایش دهند. دولت در لایحه بودجه 1402 که با تأخیر و در 21 دی ماه تقدیم مجلس شد، با توجه به تورم حدود 50 درصدی هنوز افزایش…