صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «با این شرایط که رتبه‌بندی معلمان ناقص اجرا شده و معترضین فراوانی دارد و معوقات 1400 آن نیز پرداخت نشده، چطور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند که کار رتبه‌بندی معلمان تمام شده و مسئله بر زمین مانده‌ای وجود ندارد!»
  • حسین معافی/ فعال رسانه‌ای و فرهنگی

رتبه‌بندی معلمان و مسیر توسعه کشور ؟!

  داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان انجام شده و دیگر مسئله‌ای بر زمین مانده ندارد، گفت: مسیر توسعه کشور از آموزش و پرورش است. وی درباره اصلاح آیین نامه رتبه‌بندی معلمان که نیاز به منابع جدیدی دارد، گفت: تا جایی که من مطلع شدم، کار رتبه‌بندی تمام شده و پرداخت‌های مربوط به رتبه‌بندی معلمان نیز در سال گذشته بالغ بر ۴۸ هزار ملیارد تومان بود…
  • «آنچه آزار دهنده است تلاطم جامعه است که بی هوار به پهنه و اقیانوس غول آسای « حذف و هضم » نزدیک می شود ، اما مراد و مرادها اندر خم یک کوچه به پست بالاتر کدخدایی می‌اندیشند !»
  • محمدرضا خورشیدی پاجی/ فعال فرهنگی و معلم

طنزی در احوالات تحولات دستگاه تعلیم و تربیت : " مراد بی مراد ! " مطلب ویژه

  مقام کدخدایی را در دیاری به مراد داده اند قرار است با ۸۰ من « برگ»  مثنوی برنامه نما ، مراد صحرانشینان محله را ‌‌‌به نوای شان برساند . برنامه چه حاصل آید چه نیاید مهم نیست ؛ مهم مراد است که در مراد خود گم شده است ، غرق در گذشته ، وهم در رویای آینده خویش ! کدخدایی در قرن ۲۱ عالمی دارد  . در این گل آلود آب ،…
  • « فراهم کردن حضور نخبگان در آموزش و پرورش یک حسن است و باید از آن استقبال کرد ، ولی آسیب جدی که می توان کیفیت این برنامه را تحت الشعاع قرار دهد غیر شفاف بودن دستورالعمل این برنامه است که می تواند به اعمال نظر و سلیقه و سوءاستفاده از فرصت های شغلی منجر شود»
  • علی قربانی

ضابطه مند کردن استخدام ها بزرگترین کمک در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است مطلب ویژه

در سالهای اخیر کمبود نیروی انسانی متخصص و توانمند یکی از چالش های اصلی نظام آموزش و پرورش است که آغاز این چالش را شاید بتوان به تعطیلی مراکز تربیت معلم در چند دهه گذشته نسبت داد و آسیب بزرگ تر وجود پنجره های باز دستگاه تعلیم و تربیت برای جذب نیروهای ناکارآمد و ضعیف تحت عناوین مختلف بود که زمینه رانت و تبانی و سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه شغلی را…
  • «گام اول به رسمیت شناختن این مساله است. گام دوم، تحول در نظام حکمرانی است. گام سوم، فعال شدن نهادهای مدنی است»
  • دکتر نعمت الله فاضلی

تنگنای اجتماعی و جامعه ی عصبی

  از سال ۱۳۹۹ به استخری در جنت آباد می روم. به جز دوره کرونا این کار را ادامه داده ام. استخر برایم « میدان مطالعه » هم هست. می کوشم با استخرروها صحبت کنم و حال و روز جامعه را کنجکاوانه می کاوم. به همین دلیل تعداد زیادی از مشتریان استخر را می شناسم. در ماه های اخیر می بینم ترکیب اجتماعی مشتریان استخر تغییر معناداری کرده است. تا یک سال…
  • « اوضاع آموزش و پرورش خیلی وخیم تر از این حرف هاست… »
  • دکتر محمد صادق حدادان/ روان شناس تربیتی

دربی فوتبال ، وزیر آموزش و پرورش و پنج نشانه ؟!

  در کلیپی که اخیرا از رضامراد صحرایی وایرال شده، خبرنگار از او می‌پرسد: دربی را پیش بینی نمی‌کنید؟ او پاسخ می‌دهد: من واقعا در مورد اون هم تصمیمی نگرفتم…! پیداست که معنی دربی را نمی‌داند یا در آن لحظه متوجه نمی‌شود. در پاسخ او اما پیام های مهمی نهفته است: 1- ناتوان در پرسش… او فکر می‌کند اگر چیزی را نداند، باید با تکیه بر ترفند هایی از قبیل همین «هنوز…
  • «اگر آموزش دهنده و شکل دهنده خود دچار اختلالات روانی باشد قادر نخواهد بود که نقش خود را در تربیت کودکان در مدارس به درستی ایفا کند»
  • لاچین آبلو/ دانشجوی دکترا- فرهنگی

" بهداشت روانی" در مدارس را جدی بگیریم ! مطلب ویژه

  « سلامت یا بهداشت روانی» مهمترین عامل پیشرفت و بقای یک جامعه محسوب می شود و در این میان توجه به بهداشت روانی فرزندان با توجه به حائز اهمیت بودن شکل گیری شخصیت از دوران کودکی تاثیر به سزایی دارد . اغلب اوقات والدین با رفتارهایی از سوی فرزندان مواجه می شوند که آنان را متحیر یا دلخور می سازد و حتی باعث ترس آنها می شود . بنابراین والدین برای…
  • « اگر نهادهای نظارتی در تنبیه قانون شکنان کارآمد نباشند، این امر به جهات مختلف باعث رشد قانون ستیزی در جامعه می شود»
  • غفار جلالی

اداره ی کل آموزش و پرورش استان فارس و عیار " قانون گرایی " ؟

  یکی از عوامل قانون شکنی در جامعه، فقدان کارایی مناسب دستگاه‌های نظارتی می باشد. اگر نهادهای نظارتی در تنبیه قانون شکنان کارآمد نباشند، این امر به جهات مختلف باعث رشد قانون ستیزی در جامعه می شود. تسامح و تعلل نهادهای قانونی در مقابله با قانون شکنان باعث جسارت بیشتر متخلفان و قانون ستیزان می گردد و امید گریز از کیفر، آنها را بیش از بیش جسور و بی پروا می‌کند. متولیان…
  • «در مجموع شرایط جذب دکتر معلم‌ها در دانشگاه فرهنگیان نسبت به شرایط جذب هیأت علمی وزارت علوم از سخت‌گیری‌های بیشتری برخوردار است که مانع جذب دکتر معلمان زیادی شده است»
  • حسین معافی/ مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

شرایط جذب دکتر معلم‌ها در دانشگاه فرهنگیان دشوار‌تر از جذب وزارت علوم ؟!

  دانشگاه فرهنگیان با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد کیفی و کمی، ارتقای بهره‌وری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در دستیابی به اهداف عالیه و ماموریت‌ها طی مجوزی از هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان، تصمیم گرفت بخشی از هرم اعضای هیئت علمی مورد نیاز خود را از میان مشمولین ذیل تأمین کند: *  پرسنل رسمی قطعی وزارت آموزش و پرورش در رسته آموزشی فرهنگی و رشته شغلی دبیر، هنرآموز، آموزگار، امور تربیتی…
  • «همین نگاه ؛ گزینش های ایدئولوژیک ، حضور روحانیان در مدارس ، توسعه برنامه های دینی و نگاه مکانیکی به امور تربیتی را به وجود آورده است»
  • سید هادی عظیمی/ معلم و فعال سیاسی اصلاح طلب

آموزش و پرورش ، کارخانه آدم سازی نیست ! مطلب ویژه

 روز نهم خرداد وزیر جدید آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و از این پس بر کرسی وزارت آموزش و پرورش خواهد نشست . رضامراد صحرایی در حالی ردای وزارت را بر دوش گرفت که بدنه وزارت آموزش و پرورش به دلیل نتایج رتبه بندی سرخورده اند . تشکل های اصلاح طلب و صنفی هم روی خوشی به وزیر جدید نشان نداده اند . فضای دانش آموزی نیز…
  • «فکر نکنید این ها که آمده اند مساله شان آموزش و پرورش است ؛ مساله فقط چینش پست هاست ، کی بماند و کی برود ! »
  • عبدالرسول عمادی

آموزش و پرورش مساله هیچ کس نیست!

وزیری رفت و وزیر دیگری آمد. چرا آن رفت و چرا این آمد؟ هیچ کس نمی داند. این وزیر آمده چه کاری بکند که وزیر قبلی نمی کرده است؟ من برنامه وزیر جدید را مطالعه کردم ؛ یک بمب هسته ای است از جهت فشردگی عناوین‌ کلی و کلیات ابوالبقایی که پدر جد هیچ سیستمی در زمانی به درازی بی نهایت هم از پس عملی کردن آن بر نمی آید! چیزی مانند…
  • «آیا لازم نیست که به جای تقلید از مد روز و طرز لباس پوشیدن اروپائیان و و تظاهر به روشنفکر بودن و غیره کمی هم به طرز تفکر آنها توجه کنیم؟»
  • دکتر فرزاد وحید

لزوم تغییر جدی برخی خلقیات ایرانی ها به ویژه " لفاظی ، تعارف و تظاهر " !

  در درازای 48 سال زندگی در انگلستان مشاهدات و تجربیات خوبی از سادگی و راحت بودن اروپائیان در ارتباطات شان با یکدیگر داشته ام. در میان آنها از جملاتی نظیر چاکر و مخلص و ارادتمند بودن خبری نیست. اصولا هیچ یک از لفاظی ها و تعارفات بی جای ما ایرانی ها را ندارند و با هم دیگر خیلی راحتند. درست برعکس ما ایرانی ها که ترس عجیبی از نشان دادن احساسات…
  • «اینکه چرا حامی پروری به رغم آثار منفی آن تداوم دارد برمی گردد به کم رنگ بودن نقش احزاب صاحب نام و با سابقه و مورد اعتماد مردم در بدنه دولت ها»
  • سیدکاظم موسوی جراحی

فرهنگ "حامی آوری" و "حامی پروری " آفتی بدخیم در نظام اداری مطلب ویژه

  سایت تابناک به نقل از روزنامه جوان مورخ سوم خرداد نقدی بر تغییرات پی در پی وزرای آموزش و پرورش در بعد از انقلاب منتشر کرده است که بسیار قابل تامل است . در این مقاله نویسنده محترم به درستی به آثار سوء آمد و رفت 26  وزیر و سرپرست در یک وزارتخانه کلیدی و زیربنایی کشور در عرض 44 سال پرداخته است (میانگین خدمت هر وزیر کمتر از دو سال…
  • «در برنامه های خود خصوصا این برنامه چه پاسخ و راهکاری از سوی مدیر کل در قبال سئوالات همکاران فرهنگی دریافت نمودید ؟ آیا نتیجه را رصد نموده اید؟»
  • شکوفه مهدیان/ فرهنگی بازنشسته

نقدی بر مصاحبه رادیویی مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان در برنامه نقد و نظر : سوالات سرراست ، جواب های سر بالا !

  صرف نظر از اینکه چه تعداد از معلمین این مصاحبه را شنیده باشند و این برنامه اصلا چه تعداد مخاطب دارد ؛ مواردی را جهت پیشنهاد به تهیه کننده برنامه فوق و همچنین تجدید نظر در نحوه پاسخ گویی مدیر کل آموزش و پرورش در برنامه های آتی آورده شاید در آینده همه مسئولانه تر وقت و هزینه این کشور را خرج نمایند. مورد اول با توجه به اینکه برنامه وقت…
  • «دولت‌ها با شعارهای فانتزی و ظاهر فریبی چون جلب و جذب مشارکت‌های مردمی (دوره اصلاحات) ؛ مردمی سازی تعلیم و تربیت (در دوره حاضر اصولگرایان) جملگی در صددند تا جایی که می‌توانند بار مسئولیت سنگین حاکمیتی آموزش و پرورش را یواشکی از فرمول « قورباغه پخت » به دوش مردم بار کنند»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

مدارس عادی دولتی ؛ داستان تکراری اخذ وجه در مدارس و بام و دو هوای وزارت آموزش و پرورش ؟!

  در جلسه مدیران مدارس یکی از نواحی کرج هستیم. کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد پشت تریبون قرار گرفته و پس از توضیحات مقدماتی در خصوص چند و چون ثبت‌نام دانش‌آموزان می‌گوید: « اخذ هرگونه وجه،تکرار می‌کنم هرگونه وجه به جز سی تومان بیمه دانش‌ آموزی خلاف قانون بوده و خاطیان باید جوابگو باشند .» در ظاهر ، آش آن قدر شور شده که در ادامه رئیس ناحیه برای تلطیف جو اعتراضی مدیران…
  • «ما می خواهیم همه چیز برای خودمان باشد . خودمان مطرح باشیم و حکم برانیم و به این واسطه به خودِ نابلدمان معنا ببخشیم. این معنا جان می ستاند و ظلم می انگیزد»
  • سیدعلی اصغر حسینی / معلم- خراسان شمالی

سند تحول بنیادین و دو مهارت مهم مغفول در مدارس ... بسیار مخرب تر از تحریم ها ؟!

( این نوشته واقعی است) در اواخر اردیبهشت 1402 برای گرفتن چند قلم دارو به داروخانه مراجعه نمودم. محیط داروخانه شلوغ بود و مردم در حال صحبت با یکدیگر بودند . شنیدم یکی از بیماران می گفت دارویی خاص برای بیماری دیابت در آلمان در حال تولید است و از این کشور به تمام کشورها در حال توزیع است . او که فرد تحصیل کرده ای بود می گفت برای بیماری دیابت،…
  • «گرانی تصاعدی و بی رویه مسکن ، یکی از عوامل فقرزایی و نارضایتی در مملکت است»
  • غلامحسین رنجبرها

نگاهی به کارنامه دولت سیزدهم در حوزه مسکن

سخن بی پرده ی آمار : شاخص ها در کسوت داده های آماری ، ملاک ارزیابی کارنامه دولت هاست: 1-- بخش اول ، حوزه مسکن : -  اعتماد آنلاین اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد ؛ خانوارهای شهری ، ۶۸.۳۴ درصد صاحب منزل مسکونی ، ۲۳.۱۶ درصد مستاجر و ۸.۵ درصد هم در سایر گونه های سکونت , به سر می برند. - طبق گزارش مرکز آمار ، در سال ۱۴۰۰ متوسط فروش یک…
  • « یکی از مهم ترین رنج هایی که به ویژه در زمینه موضوعات آموزش و پرورش متحمل می شویم فقدان روحیه مطالبه گری است»
  • محمدرضا شهریاری

سخنی مطالبه گرانه با گردانندگان شبکه ی محترم شاد وزارت آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

  اوایل سال جاری تصمیم به حذف کاربری حساب های بدون استفاده خود در پیام رسان ها گرفتم و یکایک حساب های مازاد را حذف کردم تا به شبکه شاد رسیدم و هرچه بیشتر سعی بر حذف حساب نمودم کمتر موفق شدم تا اینکه چهاردهم فروردین ماه برای پیگیری دلیل با شماه"43081"پشتیبانی شاد تماس گرفتم و پس از کلی سوال و جواب که نقش شما در شبکه شاد چیست و دلیل اینکه…
  • «من از اول جای جوراب را می دانستم . فقط می خواستم به همه بفهمانم که در این خانه چه می گذرد!»
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

"فیدلیتی" ها و داستان لنگه جوراب پدر بزرگ !

  عزیز نسین (1915-1995) نویسنده و طنزپرداز معاصر و نام آشنای اهل ترکیه در یکی از مجموعه داستانهای کوتاه طنزش ماجرای خانواده پدر سالار و ثروتمند تازه به دوران رسیده ای را بیان می کند (نقل به مضمون با اندکی تغییر به لحاظ رعایت نزاکت ادبی) که قرار است تمام اعضای خانواده در یک ضیافت شام انتخاباتی که به دعوت یکی از سران حزب حاکم منعقد شده حضور یابند و از آن…
  • به مناسبت 27 اردیبهشت روز « ارتباطات و روابط عمومی» : چرا «نارضایتی» و گله‌ مندی همواره بر احساس اعتماد و باور پذیری برتری دارد ؟
  • علی زینلی/ شهرستان خمیر

روابط عمومی ها در آموزش و پرورش؛ بحران مرجعیت اطلاع رسانی و کاهش اعتماد عمومی ؟ مطلب ویژه

27اردیبهشت روز « ارتباطات و روابط عمومی» در تقویم ثبت شده است. عنوانی که این روزها شرکت‌ها و نهادها به اهمیت آن واقف هستند و در تلاش و کوشش هستند به شکلی این هنر و مهارت مهم را به خدمت بگیرند. یکی از بخش‌های مهم در آموزش‌ و پرورش نیز «روابط عمومی» است که از منظرهای متنوعی قابل نگاه کردن است. به‌ طور کلی برقراری ارتباط یک دستگاه یا نهاد با مخاطبین…
  • « وقتی آگاهی و افکار عمومی نسبت به مغلطه و مغالطه حساس نباشد هر دروغ و فریبی، از زندگی روزمره و ارتباطات اجتماعی گرفته تا پروپاگاندا و توجیه‌گری‌های سیاسی بر سرش نازل می‌شود»
  • منوچهر ذاکر *

ضرورت داشتن روزی برای مبارزه با مغالطه در ایران مطلب ویژه

روزهای ملی و جهانی فراوانی برای ترویج یک هدف خیر و یا مقابله با یک شرّ تعیین شده که کمابیش تأثیرات خوبی در فرهنگ و جامعه می‌گذارند. بنابر مشاهدات و دلایلی که مفصل است ؛ بهره‌گیری از انواع مغلطه‌ها در مجادلات مابین افراد جامعه و نیز تضارب آراء فراوان دیده می‌شود. علاوه بر این، در تصمیم‌گیری‌های ریز و کلان که مواد قانونی، حقوقی و یا آئین‌نامه‌ای مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد نیز استفاده…
  • «به خود آییم و بخواهیم که : انسان باشیم !»
  • معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی

به یاد "مادرم "

  دانه می چید کبوتر،به سرافشانی بیدلانه می ساخت پرستو،به تماشا خورشید صبح، از برجِ سپیداران ، می آمد بازروز ، با شادی گنجشکان ، می شد آغاز. نغمه سازانِ سراپردء دستان و نواروی این سبزء گسترده سراپرده رها. دشت، همچون پر پروانه پرُ از نقش و نگارپَرزنان هر سو پروانهء رنگین بهار. هست و من یافته ام در همه ذرات ، بسیروح شیدای کسی ، نور و نسیم نفسی! می دمد…
گروه رسانه/ شعر زیر توسط « معصومه شعبان زاده » برای  صدای  معلم  ارسال گردیده است .
  • «آنچه تلخ و تأسف‌بار است اینکه در ذهن و بیان مدیران دانشگاه این موضوع جاری است که با توجه به مشکلات ناشی از بیکاری و معضلات اقتصادی شرایط دانشگاه هر چه از این سخت‌تر و توهین‌آمیزتر هم باشد، به دلیل بورسیه و پرداخت حقوق، باز هم با سیل محتاجان به ورود به دانشگاه روبه رو خواهیم بود»
  • سلمان احمدی

دانشگاه فرهنگیان در حاشیه و گُم در هیاهوی رتبه بندی معلمان ! مطلب ویژه

  پس از انتشار فایل صوتی سخنان دکتر صحرایی در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان و تهدید آن‌ها به برخوردهای پلیسی و تشبیه دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه‌ تربیت پاسدار، برخی این سخنان را تنها ناشی از کم‌ تجربگی، تکبر، هیجان و خودشیفتگی رئیس دانشگاه تلقی کردند؛ اما گذشت زمان و اجرایی شدن برخی تصمیمات نشان داد که شوربختانه نقشه‌های جدی و خطرناکی برای حاکمیت این نگاه وجود دارد و اجرای برخی آنها…
  • «سال گذشته دقیقا همین موضوع را در دفاعیات مطرح کردم اما با تفسیر موسع از هنجارهای شغل معلمی تمام عملکرد معلمان را حتی خارج از محیط شغلی به نادرستی به مجازات‌های ذیل این قانون تسری دادند»
  • ابوالفضل رحیمی شاد

نامه ی دریافتی از یک کنش گر صنفی مدنی درباره گزارش صدای معلم در مورد عملکرد هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش

درود و ادب با سپاس از جناب پورسلیمان مدیر مسئول سایت « صدای معلم » برای درج خبر حکم بدوی بازخریدی هیئت تخلفات اداری برای اینجانب و همچنین با سپاس از تیم تهیه گزارش نقد و تحلیل منطقی. این گزارش به قدری مستدل و منطقی بود که به محض خواندن پیش خودم گفتم کاش این عزیز وکیل باشد و بتوانم با ایشان برای دفاع به هیئت تخلفات وزارت بروم. البته سال گذشته…
  • «و این مثل بدان آوردم تا بدانی که: افتتاح سخن بی اتقانی تمام و یقین صادق، از عیبی خالی نماند و خاتمت آن به ندامت کشد! »
  • علی زینلی/ بندر خمیر

آمارهای عوام‌ فریبانه و غیر واقعی در آموزش‌ و پرورش و کلاه گشاد «پرورشی» بر سر دستگاه تعلیم و تربیت ؟ مطلب ویژه

توسعه و رشد مدرسه از منظر امکانات و کیفیت‌ بخشی به مباحث تربیتی و آموزشی آرزوی هر معلمی است. «معلمان» می‌خواهند مدرسه آن‌ قدر جاذبه داشته باشد تا دانش آموزان طی سالیانی که عمرشان را در کلاس درس سپری می‌کنند هم مهارت و دانش بیاموزند و هم علاقه و شوق آمدن داشته باشند. اما وقتی در پایان یک سال ، آموخته‌های کتاب درسی را در ذهن دانش آموزان جست و جو می‌کنیم…
  • « احترامی که برای نهاد سوم؛ یعنی معلم و مدرسه روستا قائل بودند کاملا صادقانه و از روی خلوص نیت بود »
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

روزگاری که نهاد سوم؛ معلم و مدرسه روستا بود ! مطلب ویژه

 روزی ؛ روزگاری در سالهای نه چندان دور که جمعیت روستانشین به نسبت جمعیت شهر نشین ایران با اختلاف زیاد بیشتر بود در روستا ها سه نهاد ژاندارمری ، دهداری یا بخشداری و مدرسه وجود داشت که هر کدام از این نهادها نماینده بخشی از اعمال حاکمیت دولت بودند  . دهداری نماینده سیاسی و اداری؛ ژاندار مری نماد اقتدار و امنیت و نهایتا مدرسه که نقش نماینده فرهنگی و آموزشی دولت را…
  • لاف پیوند مدرسه و مسجد، به سخره‌ گرفتن مظلوم‌ ترین واژه و سوژه‌ی دستگاه تعلیم و تربیت یعنی همان لفظ « تربیت » و سوژه تربیت (نفس تربیت و نفوس میلیونی دانش‌آموزان) است
  • حمزه‌علی نصیری

لاف پیوند مدرسه و مسجد ! آقای سرپرست وزارت آموزش و پرورش ... این نسخه ی شما شفا دهنده نظام تربیتی بیمار کشور نیست ! مطلب ویژه

  یکی از وزرای پیشین آموزش و پرورش، یک زمانی با توهم تربیت قرآنی ، شعار تأسیس مدارس قرآنی سر داد و به مدد نام مقدس قرآن، حرفش را به کرسی نشاند و طرحش را به تصویب رساند و برای آن طرح نسنجیده‌‌ی نافرجام، دستورالعمل‌ و آیین‌نامه تدوین شد و بودجه‌ تصویب شد و عوامل اجرایی تعیین شد و شرح وظایف تعریف شد و... برنامه این بود که مثلاً دانش‌آموزان، در شیفت…
  • «آيا طرح مدارس مسجد محور با حلقه وصل ارتباط تشكيلاتی دارد؟»
  • دكتر احد نويدي / دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

ضرورت پاسخ گويي و شفاف سازي در خصوص " مدارس مسجد محور "

در تاريخ 17 / 2 / 1402 در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، نشستي تحت عنوان«چسيتي و چرايي مدارس مسجدمحور» برگزار شد. در اين نشست آقايان حسينعلي ديلم و محمدهادي كرباسچي تلاش كردند مدارس به اصطلاح مسجد محور را معرفي كنند. سخنان اين دو سخنران به ايجاد سئوال‌هاي متعدد در اذهان شركت كننده‌ها منجر شد. از جمله، واقعي بودن وجود اين مدارس، مبناي قانوني تشكيل اين مدارس، اساسنامه و آئين…
  • «بدون اصلاح ساختاری نظام آموزش و پرورش و بهبود معنادار سرانه مطالعه ، نجات ایران از فروپاشی و تحقق آبادی ایران سرابی بیش نیست!»
  • غلامحسین رنجبرها

کدام معلم ؟ کدام آموزش و پرورش ؟ و معمای توسعه در ایران ! مطلب ویژه

  خمیر مایه ی توسعه ی پایدار در هر کشوری آموزش و پرورش بوده و معلم از اصلی ترین ارکان و واریته اصیل این نهاد انسان ساز تلقی می گردد.! کدام معلم ؟  معلمی که آراسته به اخلاق انسانی ، با انگیزه ، خلاق ، متفکر و اهل مطالعه و غنی سازی مستمر دانش خود است و دغدغه ی سرنوشت سرزمین اش دارد ، نه معلم حکومتی ، ایدئولوژیک ، کاسب کارانه…
  • «داستان، برداشتی آزاد است از یک اتفاق واقعی : اینجا مدرسه دولتیه ! »
  • بهاره حاصلیان

کاش معلم باشم و نه حقوق بگیر وزارتخانه! مطلب ویژه

عجله‌ای خودم را به مدرسه پسرم رساندم. تمام مسیر را از سر خیابان دویده بودم تا بتوانم قبل از آنکه آموزگارش برود، او را ببینم. ساعت ۸ صبح، جلسه دیدار آموزگار با اولیا برگزار شده بود و من، ساعت ۷ و نیم کلاس داشتم. اگر بعد از ظهرهم برگزار می‌شد، چندان فرقی نمی‌کرد. بازهم نمی‌توانستم در خود جلسه حاضر باشم. چون تا دو و نیم باید مدرسه می‌ماندم. همسرم هم یک هفته‌ای…
  • «آیا در روز بزرگداشت معلم ، باید نمایندگان معلمین و بازنشستگان از درد و رنج و شرایط سخت حاکم بر خانواده معلم و بازنشسته و مدارس کپری روستاهای سیستان و بلوچستان و آموزش غیر استاندارد و سرانه خفت بار آموزشی سخن بگویند یا نماینده ای که با گذشت بیش از سه سال از حضورش در مجلس حتا یک بار در دفاع از حقوق معلم و باز نشسته لب به سخن نگشوده است!؟»
  • دکتر شکرالله مسیح پور / مدیر بازرگانی وزارت نیرو توانیر - فارغ التحصیل از : The Catholic University of America

گزارشی از بزرگداشت " روز معلم " در شهرستان بهبهان مطلب ویژه

یکی از موضوعات چالش بر انگیز سال های اخیر سو استفاده نمایندگان مجلس از موقعیت شغلی در جهت منافع شخصی بوده است ؛ به عنوان نمونه می توان از رسوایی رشوه گرفتن خودروهای شاسی بلند ، عزل و نصب مدیران اداری در حوزه های انتخابیه و دور شدن نمایندگان از وظیفه نمایندگی شأن در جهت دفاع از حقوق مردم نام برد.   بارها دیده و شنیده شده که اکثر کاندیداهای نمایندگی مجلس…
  • «توجه بیش از حد به مسئله معیشت موجب می شود که دلیل اصلی مسئله معیشت مورد توجه قرار نگیرد»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

بحران های سه گانه و پازل های کلیشه ای در ایفای نقش حرفه ای معلمان ایرانی مطلب ویژه

« روز معلم » ؛ بیشتر صرف فضای تبلیغات رسمی معطوف به تمجید از جایگاه و مقام معلم  می شود در حالی که  فضای واقعی آموزش و پرورش و بدنه معلمان حال و هوای جشن و گرامی داشت روز معلم نیست . هنوز از آخرین ضربه ای که در شب عید 1402 به جایگاه معلمان وارد شد یک ماه و نیم نمی گذرد . طشت ناکارآمدی رتبه بندی نیز بر زمین خورده…
  امروز وقتی برای چندمین بار در ماه های اخیر به حکمی که به نام انسانیت و وظیفه ای که به عنوان معلم دارم تمکین کردم و در مقام دلجویی ار دانش آموزی که مظلوم واقع شده بود، دل به دریای « نا معلمی ها » زدم، خانم مدیر مان پیش چشم بچه ها، بر سرم فریاد کشید: « که چرا کاسه داغ تر از آش می شوی؟ » همچنان که داشتم…
  • « بدون معلم‌ های کاهنده، از درۀ حماقت و بلاهت بیرون نمی‌آییم و بدون معلم‌های افزاینده، به هیچ قله‌ای نمی‌رسیم »
  • رضا بابایی

معلم‌ های کاهنده و معلم‌ های افزاینده

انسان‌ها به دو گونه معلم نیاز دارند: معلم‌ های کاهنده و معلم‌ های افزاینده. کاهندگان، بیش از آنکه بیاموزانند، آموزش‌های پیشین را می‌ستُرند و می‌کَنند. آنان غلط‌ها را نشان می‌دهند، بر خطاها انگشت می‌گذارند، جان‌های انباری را سبک‌بار و رودخانۀ جامعه را لایروبی می‌کنند. سپس نوبت به افزایندگان می‌رسد که آموزه‌ های نو بیاورند و اندیشه‌های بکر بیافرینند. بدون معلم‌ های کاهنده، از درۀ حماقت و بلاهت بیرون نمی‌آییم و بدون معلم‌های…
  • «عدم استقبال از خبرنگاران آزاد و غیر وابسته در نشست های خبری باعث شده است مسائل مهمی از آموزش‌ و پرورش مبهم بماند چنان که در تخصیص اعتبارات به استان‌ها و برنامه‌ها اطلاع‌رسانی از پشت شیشه‌های کدر و غیر شفاف بیان می‌شود»
  • علی زینلی/ شهرستان خمیر

روابط عمومی در آموزش و پرورش : رفع تکلیف و دل‌ خوشی روسا یا شفاف سازی و اعتماد سازی ؟ مطلب ویژه

برکناری «مصطفی بابایی» در چند روز گذشته توسط گروه های خبری مختلفی منتشر شد اما مطابق معمول رسانه رسمی آموزش‌ و پرورش کشور هنوز واکنشی در این‌باره نداشته است. هر چند توسط بسیاری از فرهنگیان و حتی رسانه‌ها اهمیت، اختیارات و تلاش‌های روابط عمومی چندان جدی گرفته نمی‌شود اما پس از برکناری «یوسف نوری» وزیر آموزش‌ و پرورش که به دنبال «اعتراض نسبت به رتبه‌بندی» و «پرداخت حقوق» رخ داد این برکناری…
  • این سریال n قسمتی رتبه بندی معلمان که از فلسفه ی اصلی اش تهی شده کی تمام می شود ؟
  • معصومه شعبان زاده گلسفیدی/ دبیر آموزش زبان انگلیسی

داستان یک معلم و رتبه بندی فاخرش !

   خانم معلم در ۲۹ امین سال خدمتش رتبه 3 برایش زده اند . البته اداره ی آموزش و پرورش و کارگزینی اول شفاهی به او اعلام کردند مبنی بر این که رتبه ی 2 هستید اما زمانی که سایت باز شد و خودش رتبه را مشاهده کرد ، متوجه شد که  امتیاز شایستگی های عمومی و تخصصی و تجربه  در حد ۴ بوده و فقط  در حرفه ای ۳ شده است…
  • « قمه کشی توسط اولیای دانش آموز ؛ برشی واقع‌گرایانه از موقعیت ذلیل، منزلت نازل و جایگاه متزلزل معلمان در ایران »
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

هتک حرمت معلمان در کمال شهر کرج ... سرپرست وزارت آموزش و پرورش کجاست ؟ مطلب ویژه

 کلیپی در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن اولیایی که ظاهرن فرزندش از کلاس اخراج شده با قمه وارد مدرسه‌ای در کمال شهر کرج شده و اقدام به ضرب و شتم و تهدید معلمان مدرسه می‌کند. این کلیپ به صراحت نمایانگر شکسته شدن قداست مدرسه و هتک حرمت پی‌در‌پی معلمان در جامعه کنونی بوده و برشی واقع‌گرایانه از موقعیت ذلیل، منزلت نازل و جایگاه متزلزل معلمان ایران می‌باشد. جالب‌تر…
  • « راه حل عملیاتی در این خصوص تغییر نگرش حاکمیت نسبت به تعلیم و تربیت و با تصویب قوانین عاجل، تسهیل‌گر و در خور شان معلمان جهت موازنه مطالبات منزلتی و معیشتی فرهنگیان متناسب با نقش و شأنیت آنها در جامعه می‌باشد»
  • رجب‌ کریمی/ دبیر اسبق ستاد بزرگداشت مقام معلم وزارت آموزش و پرورش

"روز معلم" در گذر زمان مطلب ویژه

  پس از انقلاب اسلامی در اردیبهشت هرسال به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری، هفته ای به نام بزرگداشت « مقام معلم » نام گذاری شده که همه ساله مدارس و ادارات مناطق و استانها برنامه های در تجلیل از معلمان برگزار می‌نمایند و در سطح کشور هم برای معلمین منتخب  استانها برنامه ی ملاقات با سران نظام در نظر می‌گیرند. در همه برنامه‌های هفته معلم ، تعریف و تمجید کلیشه‌ای از…
  • « مسائل فرهنگی راه حل فرهنگی دارند و باید از اصحاب فرهنگ برای حل آنها کمک جست»
  • دکتر قربان کیانی/ اردبیل

نقش پذیرش عقاید و دیدگاه های مختلف در ایجاد آرامش عمومی جامعه

   مشهور است که شیخ ابوالحسن خرقانی بر سر در خانقاه خود چنین نوشته بود هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید. این سخن آن اندازه اهمیت دارد که مبنایی برای منشور حقوق بشر واقع شده است که در آن آزادی مذهبی و اعتقادی و انجام آزادانۀ مناسک مذهبی برای هر گروه های  مختلف مردم در هر کجای دنیا مورد تأکید واقع شده است. علاوه بر…
  • « بدحالی نظام آموزشی تنها به واسطه ضعف بنیه ی مالی آن نیست. حضور زیاد و نفوذ کم معلمان در نظام آموزشی ، راه را برای روزمرگی و باری به هر جهت شدن مسائل آموزش و پرورش هموار کرده است به گونه ای که بعید نیست حتی بی وزیر نیز روزگارش سپری گردد»
  • علی افشار سمیرمی

کلاف سردرگم معرفی وزیر آموزش و پرورش در عصر مرجعیت رو به زوال معلمان ؟ مطلب ویژه

وزارتخانه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، میدان فراخی است که در آن  بیش از شانزده میلیون دانش آموز دختر و پسر در قریب هفتصد هزار کلاس، درس می خوانند و بیش از نهصد و پنجاه هزار معلم زن و مرد به آنها درس می دهند که بر این تعداد، جمع بازنشستگان را هم باید اضافه کرد. به همه خواسته ها و خواسته های همه این ها ، یکی…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور