صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم، مشکلات مسکن و ازدواج و نداشتن امید به آینده باعث شده که بیشتر جوانان توانمند و نخبه کشور به فکر مهاجرت از ایران باشند »
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی - اجتماعی

جوانان و نخبگان و مطالبات فراموش شده ؟

  مهم‌ترین سرمایه هر کشوری که می‌تواند پیشرفت و ترقی را تضمین کند، نیروهای جوان و نخبگان آن کشور هستند. جوانان آینده‌سازان و مدیران آینده کشور هستند که اگر خوب تربیت نشوند و آموزش‌های لازم را نبینند و امیدی به آینده کشور نداشته باشند، بی شک آن کشور دچار مشکل خواهد شد. شوربختانه امروزه در کشور ما مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم، مشکلات مسکن و ازدواج و نداشتن امید به آینده باعث شده…
  • «اکنون معلمان به دنبال اجرای کامل فوق‌العاده ویژه فرهنگیان هستند که از دولت و مجلس درخواست دارند که این موضوع را که قانونی است هرچه سریع‌تر پیگیری نمایند و شورای حقوق و دستمزد آن را مصوب و ابلاغ نماید»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

چرا فرهنگیان در افزایش فوق‌العاده ویژه کارکنان‌ دولت کنار گذاشته شدند ؟

  در مهر 1400 بود که در دولت سیزدهم و با پیگیری مجلس ، پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان عملیاتی شد ولی این پرداختی برای همه کارمندان تا سقف 50 درصد بود که برای فرهنگیان از 21 تا 27 درصد اجرایی شد و کامل پرداخت نشد. در اسفندماه 1401 سازمان اداری و استخدامی با تأیید شورای حقوق و دستمزد، فوق العاده ویژه حدود 30 دستگاه را از 35 تا 50 درصد ارتقا می‌دهد…
  • «راهکار وزارت آموزش و پرورش برای رفع دغدغه فرهنگیان در این حوزه چیست؟»
  • مجتبی حسینی

آیا بیمه ی تکمیلی فرهنگیان سامان پیدا می کند ؟!

  سلامتی یکی از نعمت های خداوند است که همه انسان ها بابت این نعمت شاکر خداوند هستند و البته بیماری نیز جزیی از روند طبیعی زندگی ماست که در حال حاضر با توجه به دلایل گوناگون از جمله: کم تحرکی، سن، وراثت، مشکلات و معضلات زندگی‌ها و تنش‌های روحی و روانی، پایین آمدن کیفیت تغذیه و...، احتمال بروز بیماری ها رو به فزونی است. از این رو، یکی از اصلی ترین…
  • « .... و همچنان در جست و جوی بلوغ اجتماعی و فرهنگی ! »
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

امرداد ؛ ماه تقارن روزهای داغ سیاسی و اجتماعی معاصر ایران

  نام امرداد ماه در تاریخ معاصر ایران به لحاظ ثبت چند رویداد تلخ و شیرین تاریخی در 120 ساله اخیر برجسته تر از سایر ماه های سال می باشد. یکی از مهم ترین این مناسبت ها 13 مرداد 1285 روز امضای فرمان مشروطه است همان مشروطه ای که متاسفانه به دلایل عدیده ای که امروز تقریبا بر همگان روشن است به صورت نارس و ناقص الخلقه متولد شد و شوربختانه شرایط…
  • « همواره سهم دقیق آموزش و پرورش از عوارض دریافتی، در هاله ای از ابهام قرار دارد »
  • دکتر زهرا بهروزی امین

شوراهای آموزش و پرورش؛ درگاه استیفای حقوق قانونی نظام تعلیم و تربیت مطلب ویژه

  « قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش » مشتمل بر 22 ماده، در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 26 / 10 / 1372 مجلس شورای اسلامی به منظور تحقق مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات، جهت تاسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل د رفعالیت های اجرایی آموزش و پرورش، تصویب و در تاریخ  29 / 10…
  • « ما می خواهیم برگردیم به همان آقای ملکیان عاطفی ای که با هم شعر و غزل و اینها می خواندیم! تا حالا رُل عقلانی بودنت را بازی کردی! »
  • مصطفی ملکیان

اسکیزوفرنی فرهنگی در جامعه ایران

در ما آدمیان، اسکیزوفرنی فرهنگی یعنی چند پارگی فرهنگی وجود دارد. مثلا من در روز جمعه گذشته در همین قم در جلسه ای سخنرانی داشتم . حضار جلسه برخی از دوستان سال های قبل من بودند. همین که جلسه تمام شد رفقا می خواستند بروند و من هم بلند شدم بروم تهران . نزدیک شب شده بود .یکی از رفقایی که خیلی با هم صمیمی هستیم و سالهاست که با هم دوستیم …
  • «آموزش سنجش‌گری (تفکر انتقادی) و پرورش توانایی سنجش گری تنها آموزش و پرورشی است که به حق می‌توان گفت که شهروندان خوب پرورش می دهد»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

مدیران کوتوله ، قانون بقای مقام و اکسیر " تفکر انتقادی " ! مطلب ویژه

حاکمان در زمان معزولیهمه شبلی و بایزید شوندلیک چون سر عمل آیندهمه چون شمر و چون یزید شوندادیب صابر ترمذی  احتمالا این شعر پرمغز ادیب صابر ترمذی را از درازنای تاریخ شنیده‌ایم. حاکمان (مدیران) در زمانی که فاقد پست و مقامند چون شبلی صوفی و بایزید عارف مردم‌ دارند، لیک چون سر کار آیند دست شمر و یزید را از پشت می‌بندند و جو اختناق و فضای امنیتی و حراستی را در…
  • «آرام آرام ریش صنفی و تسبیح کنشگری در حال بازاریابی است. باور کنید ! »
  • اسدالله حیرانی

کنشگری صنفی فرهنگیان در این المپیک فعالیت های روبنایی ؟! مطلب ویژه

  در کشور ما در بسیاری از جنبه ها،  روساخت ها ، زمان حال و هر آنچه به مانایی مناصب و موقعیت های کوچک و بزرگ کمک کند، بهتر و بیشتر دیده می شود. کمتر کسی به خود زحمت می دهد بکارد تا دیگری درو کند. کمتر کسی تلاش می کند تا ابتدا شیرازه کار را به درستی ببندد، بعد خشت روی خشت بگذارد. غالبا دیوار بی پایه و اساس را رنگ…
  • ما به عنوان " عاملان ترسیم و تثبیت و استمرار " این وضعیت ، چه نمره ای به خود می دهیم ؟
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

آیا نظام آموزشی ایران حرفی برای گفتن دارد ؟ مطلب ویژه

فرض کنیم فرد و یا هیاتی از یکی از کشورهای آسیایی وارد ایران شده و می خواهد ببیند که نظام آموزشی ایران – از زمانی که مدرسه دارالفنون توسط امیر کبیر بنیان نهاده شد تاکنون که در قرن بیست و یکم به سر می بریم –  و پس از این همه فراز و نشیب چه چیزی برای عرضه دارد ؟ مدتی است که این پرسش را از طیف ها و سطوح مختلف…
  • « جامعه‌ای که ادعای تنفر از اهالی قلم و فکر و اندیشه می کند، جامعه‌ای در مسیر انحطاط است که با خوشحالی آخرین میخ‌ها را بر پیکر در حال احتضار فرهنگ و اخلاق و اندیشه و سیاست و... خویش فرود می‌آورد»
  • فرهاد قنبری/ معلم

کاریکاتور متفکر و روشنفکر در جامعه ی گرفتار دگماتیسم !

  هر جامعه‌ِ عاقل و خردمندی برای قرار گرفتن در مسیر خیر عمومی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا نام و آثار متفکران، هنرمندان بزرگ و اندیشمندان خود را از طریق رسانه‌ها، نظام آموزشی و سایر ابزارهای ارتباطی به گوش توده‌ها و اقشار مختلف جامعه برساند تا جامعه با عادت کردن به نام و اندیشه و آثار آنان با جهان‌بینی و تفکری عمیق‌تر و ریشه‌دارتر رشد یابد. در جامعه ما…
  • « مشاهده‌ها در برخی از استان‌ها نشان می‌دهد که حتی در انتخاب ارزیاب‌ها نیز سلیقه‌های شخصی دخالت دارند و از افراد با تجربه و با سابقه در انتخاب ارزیاب‌ها استفاده نشده است که این امر می‌تواند نتیجه نهایی کار کانون‌های ارزیابی را با مشکل روبه رو کند و نتیجه عکس بدهد»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

کانون‌های ارزیابی را سلیقه‌ای نکنیم!

  کانون ارزیابی اشاره به یک موقعیت مکانی ندارد‌، بلکه به فرایندی گفته می‌شود که به عنوان بخشی از فرایند استخدام و یا برای ارتقای سطح داخلی و توسعه کارکنان توسط سازمان‌ها برای ارزیابی کارکنان به طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. کانون ارزیابی در هزاران سازمان و شرکت در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این واژه، نامی است که بر رویکرد ارزیابی‌های رسمی در سازمان‌ها گذاشته شده است. اولین بار…
  • «دولت در شرایط موجود نه محوریت مدرسه را می پذیرد و نه برای استقلال آن تلاش می کند و نه هزینه ای برای مدارس دولتی می کند ولی می خواهد عنان مدرسه را در اختیار داشته باشد و محصولات مدرسه را مطابق میل خود تربیت نماید»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

‌مدرسه ؛ نهادی که فراموش شده است مطلب ویژه

فصل تابستان ، فصل ثبت نام دانش آموزان در مدارس است . خانواده ها به فراخور توان خود درصدد هستند فرزندشان را در مدرسه ای ثبت نام کنند . مدارس دولتی نیز که دیگر بودجه ای از آموز ش و پرورش دریافت نمی کنند می کوشند بخشی از مخارج خود را در هنگام ثبت نام از اولیای دانش آموزان تامین کنند . مدارس غیر دولتی هم در بازار آموزش به کسب مشتری…
  • «عجب دارم از کارشناسانی که امید دارند بدون اصلاح رسانه فراگیر و فضای آموزش و پرورش رسمی، آسیب های فرهنگی شایع در این جامعه همچون گسترش خشونت، قانون شکنی و قانون گریزی و رفتارهای بی مبالات و پرخطر را مهار نمایند!»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم و روان پزشک

رسانه ناسالمی با سرمایه ملی و بودجه عمومی و ترویج بی سوادی و عوام زدگی ؟! مطلب ویژه

در جایی نشسته ام که تلویزیون روشن است و من به ناچار تماشاگر رسانه ای هستم که سال هاست آن را بر خود « حرام » کرده ام. موضوع برنامه اش « خطرات کاهش جمعیت » است و دو خطر عمده برای رشد منفی جمعیت ایران ذکر می کند. خطر اول ؛  « کمبود نیروی کار » است. جالب است که در کشوری که مشکل بزرگی به نام بیکاری وجود دارد رسانه…
  • «در این نوع ارزیابی، فراگیران باید با استفاده از دانش و مهارت‌های خود، پروژه تحقیقاتی را تهیه کنند و نشان دهند که چقدر درک دارند و چقدر مهارت‌های خود را به کار گرفته‌اند»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

نگاهی به طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان در آموزش‌ و‌ پرورش

  محمد مخبر در جلسه‌ای در خصوص ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل که وزیر آموزش و پرورش و مسئولان پژوهشکده‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، توصیه‌هایی برای رسیدن سریع‌تر به عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل داشتند و آمادگی کامل دولت سیزدهم را در رسیدن به اهداف سند تحول آموزش و پرورش اعلام کردند. معاون اول رئیس جمهور به شکل‌گیری قرارگاه‌هایی در برخی استان‌ها برای…
  • «کاش شهامت پاسخ گویی و یا حضور در یک مناظره آزادِ عملکردی را داشتید... »
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

نگاهی بر کارنامه " حاجی رحمت " مدیر انقلابی و جهادی آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج ؟!

جستارگشایی در آغاز یادآور می‌شوم یادداشتی که در ادامه می‌خوانیم به هیچ وجه نافی زحمات همکاران عزیز در جای جای ناحیه شریف ۳ کرج (به ویژه کادر خدوم اداری) نیست بلکه اعتراض مدنی به عملکرد مدیری است که با شعار  « مدیریت انقلابی و جهادی » در مدت یک سال چنان شخمی بر سیمای ناحیه ۳ زده که سالهای سال آثار مخرب مدیریتش به یادگار خواهد ماند. بدا به حال مدیر آتی…
  • در پاسخ به درخواست منطقی مدیریت صدای معلم ؛
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

عادت به" مفت خوانی " جماعت روزنامه خوان ایرانی و یک پیشنهاد !

   سال ها پیش زمانی که قیمت تک شماره روزنامه های کثیرانتشار عصر (کیهان واطلاعات) تنها پنج ریال بود ؛ اگراشتباه نکنم شادروان ابولقاسم حالت در خصوص عادت به « مفت خوانی » جماعت روزنامه خوان ایرانی مطلبی انتقادی وطنز در روزنامه کیهان آن زمان با این مضمون منتشر کرد: آدم در مسیر رفتن به خانه جرئت نمی کند روزنامه تاه شده خود را در اتوبوس از زیر بغل بدر آورد و…
  • «عقب گرد و در جا زدن روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش دولت رئیسی به چند دهه ی قبل !»
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

"رسانه هراسی" و "بحران تفکر انتقادی" در آموزش و پرورش عقب مانده و ضد تفکر ! مطلب ویژه

کی سورمان می گوید: اگر قرار بود از میان عناصر سازنده ی قدرتِ غرب یکی را انتخاب کنم، توانایی نقد را که موجب رقابت میان نظریه ها می شود بر می گزیدم، او می گوید تا هنگامی که ما این توانایی را حفظ کنیم، جوامعی که از لحاظ فرهنگی فاقد چنین توانی هستند نخواهند توانست ما را عقب زنند. انتقاد و انتقاد از خود، که مفاهیمی اروپایی اند، به سختی در آسیا…
  • « سود رسوب سرمایه فرهنگیان شاغل و بازنشسته سالانه رقمی نجومی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان(۱۵ همت معادل چهار برابر حق عضویت و سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان) می‌باشد»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

چند پیشنهاد ساده و کاربردی به رضا مراد صحرایی در جهت جبران " رهاشدگی " معیشت معلمان و اقتصاد آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

جناب دکتر صحرایی « حَجُکم مقبول و سَعیُکم مَشکُور » هر چند می‌دانم جنابعالی در انتخاب بانک‌های عامل برای پرداخت حقوق فرهنگیان (شاغل و بازنشسته)دخیل نیستید ولی به عنوان وزیر کنونی آموزش‌ و پرورش و همچنین متولی امورات حدود دو میلیون فرهنگی انتظار می‌رود سرِفرصت روی پیشنهادات و شبهات زیر تمرکز کرده و برای بهینه‌سازی امور و تغییر شرایط وفق مراد ذی‌نفعانِ فرهنگی چاره‌ای عاجل بیاندیشید. بانک ملی و صادرات هووی بانک سرمایه…
  • «هر چند که کد خدا با اُلاغ محشور شد ؛ ولی به احترامِ فورغونِ مَشد علی نامِ باقر آباد را به ( فورغون آباد ) برگردانیدَند! »
  • ودود فتحعلی زاده ملاباشی ( شاهین ) / دبیر زبان و ادبیات پارسی

فورغون آباد

روستایی بود کنارِ رودخانه یِ قزل اوزَن ، جادّه یِ باریک داشت . نامش باقر آباد بود . جوان هایِ آنجا از بچّه ها و سالخوردگان بیشتر بودند و همه دست کم تا دیپلُم درس خوانده . کنار جادّه کد خدا (محمد باقر ) زمینی داشت که در آن یونجه و گندم می کاشت انتهایِ آن زمین باتلاقی بود که از آب رودخانه یِ قزل اوزَن در بهار به دریاچه یِ کوچک…
  • «پرسش از آقای فانی اینست که اگر معلم باید چون سرباز و مبلغ در مسیر مصاف با تهاجم فرهنگی باشد چه تفاوتی در کیفیت آن است ؟ آموزش و بهسازی نیرویی که قرار نیست بیندیشد و یا دانش آموزانی توسعه گرا و اهل اندیشه تربیت کند اساسا چه سودی دارد؟»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

تکنوکرات ها و ترس از ورود در عرصه نقدهای اساسی و بنیادین آموزش و پرورش ؟ مطلب ویژه

1.یادداشتی روز یکشنبه 11 تیر در روزنامه اعتماد با عنوان « آموزش و بهسازي نيروي‌ انساني اولويت آموزش و پرورش » به قلم دکتر علی اصغر فانی منتشر شد . دکتر فانی ، وزیر اسبق آموزش و پرورش ، از کسوت معلمی تا ردای وزارت را طی کرده است و در یادداشت فوق با تسلطی که بر حیطه های مختلف فعالیت آموزش و پرورش دارد ضمن بررسی بافت نیروی انسانی پیشنهادهای کارشناسانه…
  • «من فهمیدم باید همه چیز باشم به غیر از خودم»
  • دکتر قربان کیانی/ اردبیل

آسیب های مدرسه مطلب ویژه

  من گیج شده ام. من در راهرو های دانایی گیج شده ام. من زمانی گیج شدم که من را از من گرفتند و در کوچۀ چه کنم دفن کردند. در مدرسه به من گفتند: زرنگ باش، مهربان باش، مومن باش . من فهمیدم باید همه چیز باشم به غیر از خودم . من در میان ساحت های تربیتی گم شده ام. نمی دانم فردا شاخه هایم به کدامین جهت خواهند رویید؟…
  • «اگر فکری اساسی در برنامه هفتم توسعه در حوزه‌های ‌آموزشی و پرورشی نشود، کشور دچار بحران شدیدی درسال‌های آتی خواهد شد»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

برنامه هفتم توسعه و چالش‌های آموزش‌ و‌ پرورش

  لایحه برنامه هفتم توسعه برای سالهای 1402 تا 1406 تدوین شده که دارای 22 فصل و 7 بخش است که بخش‌های اقتصادی، زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، علمی، فن آوری و آموزشی، سیاست خارجی، دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی است. در پیش‌ گفتار این لایحه آمده است: برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشم‌انداز 20ساله کشور و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که…
  • تقدیم به آنان که می نویسند (به مناسبت روز قلم) ؛
  • علی زمانیان

نوشتن، در خود شکستن است

با توام با تو ای قلم، ای آشنای دیرین من،  می‌دانم خسته‌ای از دو چیز: بیهودگی و دیوار. قلم اگر حس اثربخشی نکند، موج بیهودگی بر او یورش می‌برد. از این رو، نوشتن، در خود شکستن است، زیرا واژگان، خیلی زودتر از ما می‌فهمند که بر لبه‌ی تیغ راه می‌روند . با این همه ؛ اما در خلوت مهتاب و شب‌های بی سایه، چشم به راهت می‌گشایم تا مگر از پس ستاره‌ای…
  • به بهانه تکرار دو برخورد مشابه ناگوار در یک مکان بعد از 40 سال!
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

از " انقلاب فرهنگی" تا " حراست دانشگاه " ؟!

  به دنبال انقلاب فرهنگی و تعطیلی سه سال و نیمه دانشگاه ها ؛ من و هم دوره های دانشجویم با بازگشایی مجدد دانشگاه ها تلاش زیادی کردیم تا با وجود فاصله سه و نیم ساله و فراموشی فضای درس و کتاب و استاد و دانشگاه و ... با هر مرارتی بود سختی این گسست و فاصله بیش از سه سال دوری از کتاب و کلاس را برخود هموار و با ادامه…
  • « گویی دوره گذار از پل صراطِ رسیدن به معرفت اجتماعی پایدار تا ابدالدهر برای ما ایرانیان تمدید شده است»
  • اسدالله حیرانی

گروه سازی و تشکل بافی ... امتداد همان دیوار کج آگاهی های مدنی در ایران !

  سال‌های اول بعد از پیروزی انقلاب، مردم شور و حال عجیبی داشتند. درست مثل دانش آموزانی که زنگ تفریح را شنیده و از دست فضای سنگین کلاس یک معلم سخت گیر و جدی، رهاشده باشند، لبریز از شور و هیجان بودند. در همه جا بحث های سیاسی و انقلابی می شد. جوان ها دور هم جمع می شدند ؛ سیاست می بافتند و تلاش می کردند خود را آگاه به امور…
  • «فقط افراد عقب افتاده ذهنی هستند که هر از چند گاهی عامل اصلی عقب ماندگی خود را به علل بیرونی مربوط می دانند»
  • علیرضا کاشفی

ادب پارسی افروخته بر چکاد هویت ایرانی مطلب ویژه

قضاوت درباره ارزشهای تمدن و فرهنگ ملتی دیرین که میراثش در طی هزاره ها پا فراتر از مرزهای سیاسی خود نهاده و آثار آن را بر فرهنگ و تمدن جهانی نمی توان نادیده گرفت، بسیار دشوار است. فرهنگ ایران راز سرگذشت و سرنوشت بشر و مبارزه بی پایان نیک و بد و هویت انسانی و هویت ملی را روشن کرده و از دوازده سده پیش در آثار سخنوران تراز اول زبان و…
  • «این فرزند برجسته آذربایجان در ظلمات استبداد، قربانیِ جهلِ مردم ایران شد تا بلکه بیدار گردند و اسب چموش و وحشیِِ قدرت را به قفس قانون سوق دهند»
  • علی مرادی مراغه ای

میرزا یوسف خان مستشارالدوله نویسنده " یک کلمه " قربانیِ جهلِ مردم ایران !

  وقتی میرزا یوسف خان مستشارالدوله رساله «یک کلمه» را نوشت هنوز 36 سال به انقلاب مشروطیت مانده بود. کار او بسیار شجاعانه بوده چون ۳۶سال قبل از انقلاب مشروطیت در کتابش می نویسد: «تمامی مردم ایران اعم از زن و مرد و شاه و گدا باید در مقابل قانون مساوی باشند»! و این در زمانی بود که نویسنده سیاحت نامه ابراهیم بیگ از زبان یکی از مخالفان قانون نوشته بود:  «هر…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از همکاران اداری برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و شفاف سازی توسط مسئولان مرتبط اعلام می کند .
  • «مطالعه تاریخ و عبرت از آن و اشتباهات پدرانمان از نان شب هم واجب تر است »
  • علی مرادی مراغه ای

پاسخ به کسانی که می گویند : " چرا شما مردم را مقصر می دانید ! " مطلب ویژه

نقد و نظرهای متعددی به نوشته قبلی آمده که فشرده آنها چنین بود که : «شما مردم را مقصر می دانید»... ( این جا ) در سال‌های منتهی به انقلاب ۵۷ در دهه چهل و پنجاه شمسی در فضای چپ زده و رادیکالیزم که تب انقلاب و شکافتن فلک و ایجاد مدینه فاضله، همه را فرا گرفته بود، تاکید بر پراگماتیسم چنان بود که ماهی سیاه کوچولو به منزله مانیفست تمامی چپها…
  • «مصحح می‌تواند رمز دریافتی برای تصحیح الکترونیکی را در اختیار دیگرانی قرار دهد تا اوراق را خارج از حوزه، تصحیح نمایند که تجربه و تخصص لازم را ندارند»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

چرا معلمان از تصحیح الکترونیکی اوراق امتحان نهایی استقبالی نکردند ؟

  یکی از کارهای مهمی که در آزمون‌های امتحان نهایی باید صورت گیرد، تصحیح سئوالات امتحانات نهایی است. تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی با توجه به اهمیت سوابق تحصیلی که شامل نمرات نهایی پایه دوازدهم می‌شود، در اجرای عدالت آموزشی می‌تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد. این تصحیح باید طوری دقیق باشد که حقی از دانش‌آموزی ضایع نشود؛ لذا بر اساس تکلیفی که طبق مصوبات به آموزش و پرورش شده، راه حل جدی برای رفع…
  • «راه رستگاری ایران ؛ آموزش و رسیدن به شناختی است که شهوتگران نه از بین بروند که کنترل شده و به آنها اجازه تجاوز به حقوق دیگران و دست اندازی به ثروت ملی را ندهند»
  • حسین آخانی/ استاد دانشگاه تهران

شهوت گری و حال و روز امروز ما!

شهوت پول، شهوت شکم، شهوت رابطه جنسی افراطی، شهوت تعدد دوست دختر یا دوست پسر، شهوت قدرت و پست، شهوت مقاله سازی، شهوت ماشین سواری، شهوت موتور سواری، شهوت زمین خواری، شهوت استفاده از مواد مخدر، شهوت نوشیدن الکل، شهوت آرایش و دستکاری بدن، شهوت استفاده از پلاستیک، شهوت سد سازی، شهوت جاده سازی، شهوت بند آبخیزداری سازی، شهوت پتروشیمی سازی، شهوت هرس درختان، و شهوت سگ و گربه دوستی افراطی همه…
  • «علی رغم تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در فصل ششم؛ راهبردهای کلان مبنی بر « استقرار مدیریت اثر بخش، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخ گو و بستر سازی برای استقرار نظام کار آمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» متاسفانه مدیران آموزش و پرورش به لوازم مسؤلیت پذیری تن نمی‌دهند»
  • رجب‌ کریمی/ دبیر پیشین ستاد بزرگذاشت مقام معلم

پاسخ گو نبودن ؛ هزینه ای برای مدیران آموزش و پرورش ندارد !

  علی رغم تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در فصل ششم؛ راهبردهای کلان مبنی بر « استقرار مدیریت اثر بخش، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخ گو و بستر سازی برای استقرار نظام کار آمد منابع و مصارف در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» متاسفانه مدیران آموزش و پرورش به لوازم مسؤلیت پذیری تن نمی‌دهند . یکی از معضلات دستگاه تعلیم و تربیت، عدم پاسخ گو بودن مدیران به…
  • «اصولا اوقات فراغت در فرهنگ ما امری تفننی و فانتزی محسوب می‌شود لذا از صدر تا ذیل برنامه‌ریزی منظم، هدف دار و نتیجه مندی بر آن مترتب نبوده و البته متولی مشخص با رویکردی همگرا نیز یافت نمی‌شود»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

آیا " اوقات فراغت " صاحبی دارد ؟!

  جستار گشایی: از اواسط خرداد ماه در گرماگرم امتحانات هر از گاهی بروشورهای تبلیغاتی پژوهش سرای خوارزمی، کانون رشد، استخر امامعلی، مساجد و پایگاه‌های دور اطراف را در گروه‌ها و کانال‌های مدرسه بارگذاری می‌کنیم تا حداقل دانش‌آموزان و خانواده‌های علاقه مند بدانند پسا امتحانات اگر دنبال پر کردن مناسب اوقات فراغت دانش‌آموزان خود باشند به چه مراکزی می‌توانند مراجعه و ثبت نام نمایند ؟ در همین اثنا وبیناری توسط معاونت پرورشی…
  • «عدالت نه از لوله تفنگ، که با تربیت و از دارالفنون بیرون می آید »
  • علی مرادی مراغه ای

علاء الدوله های بالایی و علاء الدوله های پایینی؟! مطلب ویژه

در آستانه انقلاب مشروطیت، علاء الدوله که یکی از شقی ترین انسانها به شمار می آمد، حاکم تهران بود . او به بهانه گرانی قند، تجار را به فلک بست و همین، یکی از بهانه‌های شروع جنبش مشروطیت شد. شیخ ابراهیم زنجانی در مورد میزان ستم گریهای او می نویسد: «علاء الدوله یک پارچه آتش ستم و جور و خشم و کین و بی رحمی است ؛ چند نفر برای قساوت و…
  • «آیا پاسخ گویی و شفاف سازی در مورد عملکرد ، جایگاهی در ادبیات کنونی مدیران سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور دارد ؟»
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

نقدی بر عملکرد " حمیدرضا خان محمدی " رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور مطلب ویژه

  معاونت عمرانی وزارت آموزش و پرورش یا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ این اسم برای مردم و مسئولان امر دارای جایگاه و اهمیت بسیار فراوانی است، زیرا یکی از نهادهای فعال عمرانی در کشور که مملو از مهندسان حاذق و با تجربه است که بدون سر و صدا مشغول خدمت رسانی به مردم و دانش‌آموزان هستند. در شرایطی که مدارس کشور با مشکلات عدیده از جمله مدارس فرسوده، مدارس…
  • « دست کشیدن از شعارهای تکراری و جار نزدن تغییری که قرار نیست رخ دهد شاید این روزها هم برای وزیر و هم برای جامعه معلمان معقول‌ تر و به صواب نزدیک‌تر باشد»
  • علی زینلی/ شهرستان خمیر

دوره جدید تحول در تعلیم و تربیت با مدیریت دستوری رضامراد صحرایی !

نوشته‌های نویسندگان حرفه‌ای و کسانی که از سر حوصله و تفکر دست‌ به‌ قلم می‌برند با نوشته کسانی که مطالب شان برای مرور زودگذر و یا به‌اصطلاح متن روزنامه‌ای نام‌گذاری می‌شود تفاوت‌هایی اساسی دارد. هرچند می‌توان گاهی اشتباهات رایج تایپی و نگارشی را در این‌گونه مطالب نادیده گرفت و آن را به‌ پای کوتاهی زمان و عجله در انتشار گذاشت! اما اگر این اشتباهات آن‌قدر زیاد باشد که مفهوم متن را دگرگون…
  • «گاهی قاطعیت در اجرای قانون خیلی بد نیست به خصوص که نفع عموم در میان باشد»
  • سیدکاظم موسوی جراحی/ البرز

اجرای " قانون " با جدیت و قاطعیت معنا پیدا می کند !

  معمرین و قدیمی ترها حتما جریان انتقال شرکتهای مسافربری بین شهری به پایانه جدیدالتاسیس (ترمینال خزانه) و حواشی آن را در اوایل انقلاب به یاد می آورند. ماجرا از این قرار بود با وجودی که ساختمان و توقف گاه های اتوبوس و سایر تاسیسات پایانه جنوب ، کامل و آماده بهره برداری شده بود؛ شرکت های مسافربری به دلایل غیر قابل توجیه از نقل مکان به پایانه خودداری و در مقابل…
  • «نتایج حاصل اقامت در بیست کشور چه بوده و چه تاثیری در روند توسعه کیفی و کمی آموزش و پرورش داشته است ؟»
  • محمدرضا خورشیدی پاجی/ فعال فرهنگی و معلم

پُز و فخر فروشی اقامت در کشور های بیگانه وزیر تعلیم و تعلم! مطلب ویژه

    اخیر اطلاعاتی از وزیر درز کرده از زبان خودش که در بیش از بیست کشور دنیا زندگی کرده است . خارج رفتن به خودی خود امری مذموم نیست ، اما چند سوال در ذهن جاری می‌شود که مسئولان و خود شخص وزیر باید برای رفع شبهه پاسخ دهند. 1- خارج نشینی بیست کشور ! در کدام کشورها بوده ؟ آسیا ، آفریقا،  اروپا ، آمریکا ، اقیانوسیه و ... ؟ آیا…
گروه استان ها و شهرستان ها/ یک معلم شاغل در در مراکز اختلالات یادگیری استان کرمانشاه با ارسال نامه ای به صدای معلم از عملکرد « سازمان آموزش و پرورش استثنایی » کشور انتقاد کرده و خواهان توضحیح رئیس آن در مورد مطالبه ی خویش گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و تنویر مسئولان اعلام می کند .
  • «صبغه و سابقه کاری صحرایی برای وزیر بودن چندان که بخواهی خوب نیست. داشتن دو سمت در بنیاد شهید و یک سابقه چند ماهه در دانشگاه فرهنگیان و نداشتن ردپایی در تعامل با معلمان و حتی ننوشتن یادداشتی در رسانه ها مثل همین سایت صدای معلم برای بررسی مشکلات معلمان ؛ نشان از آن دارد که او ارتباطی با معلمان و دانش آموزان و نظام آموزشی نداشته و علاقه ای هم به دنبال کردن این مسائل نداشته است»
  • علی افشار سمیرمی

اندر افاده ها و افاضه های مقام عالی وزارت آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

هنوز دومین سال ریاست رئیسی به سر نیامده است است اما او چهارمین نفر را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده است ؛ مواجه ناجوری با یک وزارت خانه فرهنگی که با هیچ یک از وزارتخانه های دیگر انجام نشد . در حالی که همیشه گفته شد فرهنگ در راس امور است. علت این اتفاق البته به جهت اهمیت و حساسیت این وزارت برای رئیس جمهور نبوده است که اگر بود…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور