صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «فضای اکنون این است که در کنار هم بایستید و شعار بدهید ولی هیچ گاه نباید در کنار هم بنشینید و گفت و گو کنید ! فضایی که باید صورت مسئله ها را پاک کرد»
  • سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

ضرورت پذیرش تکثر و گفت و گو در آموزش و پرورش مطلب ویژه

  سعدی علیه الرحمه در باب هفتم گلستان  حکایتی دارد از مجادله توانگرازده و درویش بچه ای. شیخ اجل می گوید: توانگرزاده‌ای را دیدم بر سر گور پدر نشسته و با درویش بچه‌ای مناظره در پیوسته که صندوق تربت ما سنگین است و کتابه رنگین و فرش رخام انداخته و خشت پیروزه در او به کار برده. به گور پدرت چه ماند: خشتی دو فراهم آورده و مشتی دو خاک بر آن…
  • «پیشگیری تنها راه ایمن سازی کشورهاست که جز با ارتقا آموزش و تقویت روحیه و امکانات ملی و درون زاد امکان پذیر نمی باشد. راهی که اقبال لاهوری به زیبائی در خودشناسی و خودباوری ملل جهان سوم نشان داده است. کاش قدری عمیق تر می اندیشیدیم»
  • دکتر رضا مقدسی

ویروس ­هایِ انگلِ استثمارگر مطلب ویژه

  داستان ویروس ها (نوعی انگلِ اجباریِ درون یاخته ای) و موجودات زنده (میزبانِ انگل)، داستانِ کشورهای استعمارگر (ویروس های انگل) و کشورهای مستعمره (میزبانِ انگل) بوده و هست. از اول تاریخ تاکنون و شاید در آینده نیز. همان گونه که ویروس ها به عنوان موجوداتی انگل، وارد سلول های میزبان می شوند و با استفاده از اطلاعات ژنتیکی و توانائی های بالقوه خود امکانات یاخته های میزبان را در راستای تکثیر…
  • «رنجی که در آموزش و پرورش می کشیم»
  • شیرین یوسفی

مناسبات غریب در آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

این روزها مناسبات اجتماعی بس غریب می نمایند. آرمان‌ها رنگ باخته اند و ارزش‌ها به گونه‌ای وارونه معنی می‌شوند. مفاهیم از اصالت خود فرسنگ ها فاصله گرفته و تعاریف به شکل مزخرفی زر اندود شده‌اند. طیف وسیعی از جامعه ، این" مناسبات غریب" را به عنوان نرم حاکم بر زمانه پذیرفته اند و ناخواسته و نادانسته گرفتار فضای گفتمانی زمانه شده اند. بی شک این جماعت سرخوش هم از سنگینی فضای گفتمانی…
  • «تهدید، ارعاب حتی توجیه و استدلال های نامناسب همچنین وعده های بی پشتوانه نه تنها راهکار مناسبی برای چاره اندیشی و حل مشکلات نیست بلکه خود بستر ساز دامنه دارتر شدن بحران ها بوده است»
  • عثمان عباسی/ فرهنگی و کنشگر اجتماعی

آموزش و پرورش و مساله ناکارآمدی نظام ارتباطی مطلب ویژه

   نهاد آموزش و پرورش به عنوان زیر ساختی ترین سنگ بنای تحولات جامعه به شمار می آید. در جهان امروزی نظام آموزشی یکی از ارکان اصلی توسعه انسانی است. اگر قبول کنیم که بنیاد حیات جمعی انسان را تعلیم و تربیت تشکیل می دهد. آموزش و پرورش خطیرترین مسئولیت تربیت نیروی انسانی مولد و نقش آفرین در جامعه را برعهده دارد. بنابراین بسترسازی برای تولید نیروی انسانی توانمند در چارچوب رسالت…
  • « اراده جدی براي نهايی كردن و اجرای رتبه‌بندی معلمان وجود ندارد!»
  • محمد داوری

آیا شورای نگهبان صدای مطالبه گری معلمان را نشنیده بود ؟

ايرادهاي متعدد شوراي نگهبان به لايحه رتبه‌بندي معلمان تا حد زيادي غيرمنتظره بود و موجب تعجب افكار عمومي فرهنگيان شده است و بيشتر با طنز مي‌پرسند چگونه از يك لايحه 4 صفحه‌اي دو صفحه ايراد در آورده‌اند؟! و برخي هم مي‌گويند چگونه كارشناسان متعدد در دولت و مجلس و از همه مهم‌تر كميسيون آموزش مجلس و بعد هم 290 نماينده كه در صحن علني در مورد اين لايحه به بحث و بررسي…
  • « فقط ببینید چقدر کودکان را با تفکر انتقادی بار می آورند؟ »
  • علی مرادی مراغه ای

چگونه بفهمیم نسل آینده خوشبخت خواهند بود یا بدبخت...؟!

خیلی آسان است ! اصلا نیازی نیست بدانید که چقدر شعار داده می شود، چه طرح های جدیدی افکنده می شوند یا چه ماشین هایی سوار می شوند یا در چه خانه هایی زندگی می کنند ؛ حتی نیازی نیست که ببینید چقدر کارخانه افتتاح می شود یا... فقط کافی است به وضعیت مدارس امروز نگاه کنید، یا به وضعیت معلمانش، یا به وضعیت دانش آموزانش، یا به محتوای درسی کتابهایشان و...…
  • جواب تفنگ، زندان و فشارها را نیز با «اسلحه قلم» و «مهر معلمی» و « گل» بدهیم و همیشه و در همه جا معلم و آموزگار باشیم
  • کمال آذری مشاور خانواده / بازنشسته فرهنگی

معلم و اخلاق مداری

بی شک در طول تاریخ جهان همه حاکمان و دولت ها، احزاب و گروه ها، فعالان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و.... همه و همه به نحوی و نوعی خواسته اند که در این نهاد مقدس، بزرگ و عالم گیر آموزش و پرورش «معلم» نفوذ کنند؛ تا بدین وسیله هر کدام به آرمان، اهداف و خواسته های مدنظر خود برسند. در این میان نیز «معلم» همچون دیگر اقشار جامعه و به طبع انسان…
  • «حوزه های مدنی نمی توانند منتظر بمانند تا آموزش و پرورش راکد خود را به روز آمد کند»
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

ناقوس ورشکستگی تعلیم و تربیت رسمی ! مطلب ویژه

در یادداشت های گذشته به شکل گیری شرایط جدید و امکان انتخاب های جدی به جای تعلیم و تربیت رسمی توسط دانش آموزان پرداختم .( رجوع شود به دو یادداشت گذشته). دنیای به شدت متکثر شده امروز ، پارادایم های جدیدی در حوزه تعلیم و تربیت با خود به ارمغان آورده است.آموزش و پرورش امروزه رقبای بسیار جدی و قدرتمندی دارد. تصور کنید در بازاری هستید که در گذشته فروشگاه بزرگی به…
  • «آیا به این موضوع اندیشیده‌اند که در طول این ۲۰ سال، با مانع تراشی در برابر صدها معلم به خیال حفاظت از زمین کشاورزی، ذهن و روان آنها را در سکوت مطلق مشوش کرده و به طبع آن، فضای صدها کلاس‌ درسی را نیز به مدت ۲۰ سال لبریز از دلهره و تشویش و پریشانی نموده‌اند؟!»
  • حمزه‌ علی نصیری

جای خالی قیود انسانی و اخلاقی و وجدانی در انشای وظایف سازمانی؟ مطلب ویژه

   ۲۰ سال، تقریباً یک‌ سومِ عمر متوسط یک انسان و دقیقاً دو سوم سنوات خدمت یک کارمند است. ۲۰ سال  پیش شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان پاکدشت به همراه شرکت تعاونی مسکن دادگستری همین شهرستان، پروژه‌ای به نام کوثر را در اطلاعیه‌های خود تیتر کردند و واگذاری تعداد ۱۰۵۸ قطعه زمین را به اعضای خود کلید زدند. قطعات، فروخته شد و پول‌شان نیز به قیمت روز، فی‌المجلس از اعضا گرفته شد. علاوه…
  • «به هر حال وضع موجود مدارس، خود حکایت از آن دارد که چنین جایگزین هایی صرفا به بازاری سازی بیشتر آموزش مدرسه ای خواهد انجامید»
  • محمودرضا اسفندیار

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور مغایر با گسترش عدالت آموزشی است

شورای عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی عجیب، با علم به شکاف جدی در بحث عدالت آموزشی و نابرابری فاحش و غیرقابل توجیه در میزان بهره مندی از فرصت های برابر آموزشی، تأثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل سال های دهم تا دوازدهم را در کنکور سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ تصویب می کند؛ آن هم در شرایطی که هنوز یک گام تا نهایی شدن آن باقی است. شاید در نگاه نخست چنین مصوباتی…
  • «عملکرد ناقص و پرسش برانگیز تشکل ها در حوزه آموزش و پرورش در پیدایی و تثبیت ذهنیت منفی معلمان نسبت به «مفهوم تشکل» بی تاثیر نبوده است»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

سازمان نظام معلمی ؛ فریب یا نقشه راه ؟! مطلب ویژه

 شاگردی از استادش پرسید: خواهش می‌کنم به من بگو از کجا باید یک انسان خوب را تشخیص دهم؟ استاد جواب داد: تو نمی‌توانی از روی سخنان یک فرد تشخیص دهی که او یک انسان خوب است، حتی از ظاهر او هم نمی‌توان به این شناخت رسید. اما می‌توانی از فضایی که در حضور او به وجود می‌آید، او را بشناسی؛ چرا که هیچ‌کس قادر نیست فضایی ایجاد کند که با روحش سازگاری…
  • «سند نمی تواند مدرسه را متحول کند بلکه اندیشه آزاد سازی مدرسه است که باعث تحول می شود»
  • عبدالرسول عمادی

تحولات آموزشی با سند نویسی حاصل نمی شوند !

ده سال از طراحی و اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش می گذرد و علیرغم تبلیغات فراوانی که در اطراف آن می شود، این سند نتوانسته کمترین تاثیری در فرایند یاد دهی و یادگیری بگذارد و به عبارت دیگر سند هیچ کاری برای تحول در مدرسه نکرده است. هنوز معلمان به همان روش های سابق جذب و به‌کارگیری و ارزشیابی می شوند. کتاب و محتوای آموزشی به روش سابق تدوین…
  • « ناروَن کنارم ایستاده و با چهره کودکانه‌ای زندگی در جهان توسعه نیافته ‌را تجربه می کند!»
  • عباس (حنیف) نعیمی جورشری / معلم - جامعه شناس

کتابخانه اداره نیست! قلب جامعه مدنی است! مطلب ویژه

  سکانس اول دست کوچک ناروَن در دستم، وارد کتابخانه می شویم. مانند دو مرتبه ی پیشین، خلوت است. هیچ مراجع کننده ای وجود ندارد. کتابخانه ی کودکان را تصور کنید خالی از کودک ! این تصویر در روزهای دیگر نیز برایم تکرار شده است.[فلش بک] گاهی که از جلوی ساختمانش رد می شوم، پنجره های مشرف به پیاده رو، خبر از رکود فضای داخلی دارد. جنب و جوشی نیست. به یاد…
  • «به جرات بتوان گفت یکی از نهادهایی که بیشترین وابستگی و نیاز را به دستاوردهای علم روان شناسی را دارد، نهاد رسمی تعلیم و تربیت است»
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

آموزش ایدئولوژیک و تبعات آن بر سلامت روان مطلب ویژه

سالهای بسیاریست که سازمان روان شناسی ایران نسبت به پایین بودن شاخص های سلامت روان در ایران به خصوص میان قشر جوان کشور هشدارهای پیاپی می­ دهد. در کشوری که هر نهاد و سازمانی بی توجه به ارتباطش با کل بدنه جامعه و اتصالش به مجموعه بزرگتری به نام میهن، ساز ناساز خود را کوک می­ کند و به سایر سازها و بانگ ها و هشدارها بی توجه است؛ جای تعجب نیست…
  • «جامعهٔ نابالغ جامعه‌ای است که توان پرسش‌کردن از امور طبیعی‌ شده‌ را ندارد»
  • فرهاد قنبری/ معلم

جامعه ای که به بلوغ ذهنی یا فکری نرسیده است ؟

بلوغ در انسان به دو صورت اتفاق می‌افتد. یکی به‌صورت «بلوغ جسمی» است و دیگری به‌صورت «بلوغ ذهنی و فکری». بلوغ جسمی در سن و سال خاصی برای همهٔ انسان‌ها اعم از زن و مرد با تغییراتی در ویژگی‌های ظاهری و صدا و امثالهم ایجاد می‌شود. اما بلوغ اصلی انسان «بلوغ ذهنی یا فکری» است. این نوع بلوغ سن و سال خاصی نمی‌شناسد و گاهی برای فردی در سن بیست‌سالگی رخ می‌دهد…
  • برخی از خیرنماها به جای پرداخت میلیاردها مالیات خود به دولت، عملا بخش نازلی از مالیات را برای کارهای عام المنفعه همانند مدرسه سازی اختصاص می دهند تا ضمن دور ماندن از ممیزی ها و ذی حسابی ها در قالب ایجاد «سپر مالیاتی » برای درآمدهای خود عملا به واسطه تشبث و دخول به جامعه خیرین در صدر مجالس نشسته و برای خود محبوبیتی کاذب در سایه جامعه خیرین تحصیل نمایند
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

نگاهی بر پدیده " خیّرین " و " خیّرین مدرسه ساز " ؟

- خیرین مدرسه ساز- خیرین پزشکی- خیرین سلامت- خیرین مرتع داری- خیرین مذهبی- خیرین امامزاده ساز- خیرین آسیب های اجتماعی- خیرین مسکن ساز- خیرین فرهنگی- خیرین اجتماعی- خیرین آبخیزدار و ..... چقدر این کلمه "خیر" لوث و بی هویت شده است؟ با این حجم از خیرین ما چه احتیاجی به دولتی حجیم و بی خاصیت داریم؟ اگر قرار است در تمام حوزه ها پرچم خیرین برافراشته باشد این وسط دولت دقیقا چه…
  • «آموزش و پرورش باید با اقتدار، برنامه ­ریزی و مدیریت قوی بحث بازگشایی کامل و آموزش حضوری را با ستاد ملی کرونا هماهنگ نماید و دانش آموزان را به حضور در کلاس درس با رعایت تمام شیوه نامه­ های بهداشتی اجبار نماید و از سامانه شاد در کنار تدریس­ های حضوری برای آموزش­ های فراتر از کتاب، انجام تکالیف و ارائه فیلم ها و فایل­ های چند رسانه­ ای­ در گروه ­های درسی شاد استفاده کند»
  • حسین معافی/ تحلیل گر مسائل فرهنگی

آموزش حضوری در مدارس در اولویت قرار گیرد مطلب ویژه

  نزدیک به دو سال است که با وجود بیماری کرونا ، آموزش­ ها در مدارس و دانشگاه­ ها به صورت غیر­حضوری انجام می­ شوند که علاوه بر گسترش و به کارگیری برخی فن آوری­ ها و تکنولوژی­ ها ، چالش­ هایی نیز به دنبال داشته است که مهم­ترین آنها نبود زیر ساختهای لازم در نقاط دور دست، ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان، جدی نگرفتن آموزش ­ها و آزمون­های مجازی، افت…
  • «مدرسه یکی از اولین و مهم‌ترین خشت‌های یک جامعه است و مکان هیچ آزمون و خطایی نیست!»
  • نرگس صرافیان طوفان‌

معلم خوب ، معلم بد

چندسال قبل در مدرسه‌ای شاهد مشاجره‌ی یک مادر خشمگین و یک معلم نسبتا بی‌‌عاطفه بودم. معلمی که بچه‌ها را شرطی و طبق ملاک‌ها و منافع شخصی خودش دوست داشت. به برخی بیش از اندازه محبت می‌کرد و برخی را علنن کنار می‌زد. شاید آن‌ موقع به رشد عقلی و واکنشیِ کافی نرسیده‌ بودم که نه راجع‌ به آن نوشتم و نه از آن بچه‌ی معصوم دفاع کردم. فقط ایستادم و نگاه کردم…
  • «این نگاه متمرکز باعث دلسردی در دراز مدت بین همکاران شاغل در این رسته و نیز در انتخاب این رسته توسط جوانان و دانشجو معلمان و تازه واردها به آموزش و پرورش می شود که جای نگرانی دارد»
  • فرشید محمودی اسفندقه/ معلم، کارشناس آموزشی و فعال فرهنگی و اجتماعی

نیروهای ویژه وزارت آموزش و پرورش، معلمان عشایری ؛ محروم تر از همیشه، پیشگام تر از دیگران مطلب ویژه

با ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و شروع پاندمی در جهان و به خصوص ایران ، آموزش و مدارس تحت تاثیر این همه گیری با سردرگمی مواجه و به دنبال روش هایی برای آموزش بدون حضور در مدرسه بوند. این مساله در همان زمان اولیه یعنی دو سال پیش باعث بحث های بسیاری بین کارشناس امر تعلیم و تربیت و نیز تصمیم گیران و حتی واکنش والدین شد. از طرفی کارشناسان…
  • «کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزاره‌های درست را از گزاره‌های نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقه‌ها را نمی‌توان درست – غلط کرد»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم - روان پزشک

سلیقه و عقیده

خیلی مهم است که سلیقه‌هامان را از عقیده‌هامان جدا کنیم. سلیقه‌های ما مبنای حسی – احساسی دارند در حالی که عقیده‌های ما مبنایی فکری دارند و بر اساس استقراء و استنتاج شکل می‌گیرند. عقیده‌ها را می‌توان در دو دسته درست و غلط قرار داد، کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزاره‌های درست را از گزاره‌های نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقه‌ها را نمی‌توان درست – غلط کرد. سلیقه‌های…
  • « بدترین آموزش ممکن در یک مدرسه آنست که دانش آموز به صحت و مناسب بودن آموخته هایش از مدرسه شک داشته باشد»
  • جبار رحمانی

نوع سوم دشواری های معلم بودن

  از گذشته دور تا حالا، از شان و مقام معلمی بسیار شنیده ایم، معلمی گاه شغل انبیا بوده و گاه مقام پدر. اما در کنار اینها گاهی هم از تلخی های مقام معلمی در ایران شنیده ایم، قشری که حیات روحی جامعه ما در دست آنهاست، سرنوشت و سرانجام خوشی در این جامعه از نظر معیشتی ندارند و آموزش پرورش با همه اهمیتش، یک نهاد فرعی در جامعه است. به نظر…
  • «نسبت دادن نقش " مرجعیت " در اجتماع کنونی ایران به معلمان یک شوخی بیشتر نیست !»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

تشکل های فرهنگیان ، معلمان و تفکر ایدئولوژیک مطلب ویژه

« وقتی خشم در تو برخاسته، سه امکان پاسخ گویی برایت وجود دارد: - یک راه این است که این خشم و این آتش و زهر را روی دیگری خالی کنی. آن‌وقت خشم ویرانگر است. و طبیعی است پس از آنکه دیگری را سوزاندی، احساس گناه می‌کنی، احساس حماقت می‌کنی .- امکان دیگر این است که خشم را به درون بچرخانی. آن‌وقت به خودت آسیب می‌زنی‌. آن آتش، درونت را به آتش…
  • در پی بازگشت لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس:
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

افزایش بار مالی مهم ترین ایراد به لایحه رتبه بندی معلمان ؟

سخنگوی شورای نگهبان در برگشت لایحه رتبه­ بندی معلمان به مجلس اعلام کرد که این شورا با اهداف مصوبه موافق است و با توجه به اینکه این مصوبه لایحه است نیز مورد پذیرش ماست و در برخی از موارد نسبت به لایحه دولت و نسبت به تغییراتی که در مجلس به لایحه صورت گرفته است، شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی را دارد.  وی اضافه کرد اگر این ابهامات و ایرادات به صورت…
  • «معلمان و دانش آموزان و خانواده های آنها همان گونه که بهترین پشتوانه برای حاکمیت در هر جامعه ای هستند به طور یقین به همان اندازه نارضایتی آنها خطرناک و فاجعه ساز است»
  • مسعود فرهیخته/ کنشگر صنفی فرهنگیان

سخنی با رئیس شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

  آقای رئیسی در روز دوشنبه مورخ 27 شهریور ماه ؛ در آستانه بازگشایی مدارس و در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم ؛ گفته بودید: "مسائل مالی و معیشتی معلمان یک بار برای همیشه باید حل شود" آقای رئیسیاگر به سان مسئولین قبلی نیت فریبکاری ندارید و واقعا قصد حل مشکلات یک میلیون معلم و 14 میلیون دانش آموز به همراه 40 میلیون خانوار آنها را دارید…
  • «گویند، آموزش زیربنای علم و حکمت و معرفت است. و آموزش باعث و بانیِ سعادت و شقاوت اقوام بوده است»
  • دکتر رضا مقدسی

آموزش خیلی نوین ! مطلب ویژه

  این نوشتار شرح حال امروز مدارس ماست. مانده در گذشته و غافل از آینده. و شرح حال دانش آموزان معصومی که چون مرغکان، به دنبال آینده ای مبهم هستند. و اندک معلمان بی پناهی که اسیر دنیا و دیو مافیای کنکور شده اند. و ما حیران از جفائی که بر علم و فرهنگ و آینده ی این مرز و بوم می رود. و البته، امیدوار به لطف پروردگار و همتِ معلمان…
  • « وقت آن رسیده است که آموزش و پرورش با الهام از این شعار دفتر امور شوراهای آموزش و پرورش مبنی بر: " نگاه ملی، تحول منطقه ای"؛ بخشی از تصمیم گیری ها و مسئولیت ها را به مدیران مدارس واگذار نماید و نسبت به کوتاه تر نمودن دیوارهای سترگ موجود بین مدارس و جامعه محلی، اقدامات شایسته ای را پیش بینی کند»
  • دکتر زهرا بهروزی امین

ضرورت تصویب نظام جامع مشارکت در آموزش و پرورش مطلب ویژه

   گسترش دسترسي به فرصت‌های آموزشي، ارتقاي کيفيت آموزش و ساير تقاضاهاي رو به افزایش از آموزش‌ و پرورش، مستلزم صرف منابع عظيمي است که معمولاً تأمين آن از توان مالي دولت‌ها خارج است. پیوند با جامعه راهی برای پر کردن خلأهای اجتماعی، تخصصی و مالی مدرسه است زیرا جامعه منابع گسترده‌ای در اختیار دارد که برای مدارس می‌تواند ارزشمند باشد و منشأ اقدامات مفید و متنوعی در مدرسه شود. از جمله…
  • «تقدیم به عباس نازنین ، مدیر کاروان خیال که برای کم توانی های ذهنی تلاش می کند »
  • محمد شریفی

با کاروان خیال در جست و جوی انسان های بر باد رفته... مطلب ویژه

 در روزگاری که سجایای اخلاقی و انسانی رنگ می بازند، ریا و تزویر و دروغ باب می شود.در چنین اوضاع و شرایطی تلاش فردی و جمعی منتهی به این می شود که هر کس از نمد به جامانده برای خودش کلاهی درست کند ، کلاه روی سر دیگران بگذارد و کلاه خودش را از معرکه بیرون بکشد . گلیم خود را از آب بیرون کشیدن‌ در عین بی هنری‌ شرط دوام‌ و…
  • «بسیاری از کودکان در خانواده‌هایی رشد می یابند که به هیچ‌ وجه صلاحیت داشتن فرزند را ندارند»
  • فرهاد قنبری/ معلم

هیولای فرانکشتاین و فاصله طبقاتی روز افزون در ایران !

۱- در کشور ما سالیانه هزاران نوجوان به سن بلوغ می‌رسند که کسی اندک توجهی به تربیت آنان نکرده است. امروزه دیگر جوان فلان روستای دور افتاده در نقاط مرزی هم این سوال برایش مطرح می شود که چرا و چگونه در شرایطی که اقتصاد و تولید کشور کاملا تعطیل است، عده ای روز به روز فربه تر می شوند و خودشان روز به روز بیشتر به حاشیه راندن می شوند؟ به…
  • «آيا حضرتعالي به عنوان رئيس هيات امناء يا نايب رئيس محترم هيات امنا و اکثريت اعضاي محترم هيات امنا در هتل هما و مراکز ديگر جمع آوري امضاء از ديگر بزرگوران هيات امناء ، حضور داشته اند تا تصميم اتخاذ شده معتبر و لازم الاجرا باشد ؟»
  • سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

پرسش از رئیس هيات امنای صندوق ذخيره فرهنگيان مطلب ویژه

رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان جناب آقاي يوسف نوري براساس اخبار منتشر شده در شبکه هاي اجتماعي  ، دوشنبه 13 دي ماه جلسه هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان  با رياست حضرتعالي و حضور اعضاي محترم هيات امنا طبق قانون ( اساسنامه صندوق ) رسميت يافته است . در اين جلسه رسمي هيچ سخني براي جايگزيني فرد جديد به جاي فرد قديمي استفعا داده از هيات مديره  مطرح نشده است و…
  • «اما كسانى كه همیشه چهره زشت خود را در آئينه روزنامه ها تحمل نمی کنند ب‏ه جاى آنكه متنبه شده و خود را بشکنند، آیینه را می شکستند...»
  • علی مرادی مراغه ای

امیرکبیر روزنامه را عامل تربیت مردم می دانست مطلب ویژه

  اگر بخواهیم روزنامه ها را به اعضایی از بدن تشبیه کنیم بدون شک شبیه کبد و یا کلیه ها خواهند بود چون کار تصفیه را انجام می دهند و سموم جامعه را گرفته، کژی ها و فساد آن را منعکس می کنند تا از به وجود آمدن تومورهای اقتصادی و سیاسی جلوگیری کنند پس سلامت هر جامعه بسته به روزنامه های آزاد آن دارد. در ایران بر طبق نوشته لرد کرزن،…
  • «باید تدابیری اندیشیده شود که به ازای عملکرد بیشتر، به کارکنان پرداخت بیشتری انجام شود. استثنا کردن متعدد در نظام پرداخت کشور باید اصلاح شود»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

درباره سخنان رئیس دولت سیزدهم در مورد اصلاح نظام پرداخت حقوق بر مبنای عدالت

چهارشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بالاخره حرف دل میلیون‌ها ایرانی معترض به حقوق‌های ناعادلانه و تبعیض‌آمیز دستگاه‌های مختلف دولتی را به زبان آورد.  رئیسی در بخشی از سخنان خود بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تأکید و خاطرنشان کرد: به عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعارها و رویکردهای این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم. آنچه امروز اجرا می‌شود غلبه چانه‌زنی…
  • «همین اصالت عقل باعث پیشرفت علمی و تکنولوژیکی غرب شد»
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

فرهنگ غرب و مختصات آن

جهان غرب به ۲۷ کشور اروپایی، آمریکا و کانادا گفته می شود. ولی ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی، ترکیه، سنگاپور، تایوان، چین (به جز انتخابات آزاد)، امارات متحده عربی، مالزی، اندونزی، تونس، هند هم به لحاظ تشابه ساختار فرهنگی جزء جهان غرب محسوب می شوند. به فرهنگ غربی، سبک زندگی غربی یا تمدن غرب نیز گفته می شود. (تمدن به معنی نظم اجتماعی که منشاء ظهور خلاقیت فرهنگی یا نحوه همکاری مردم در…
  • در صد و هفتادمین سال روز شهادت امیر­کبیر در اراک مطرح شد:
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی- اجتماعی

احیا و بازسازی مزار و سنگ قبر امیر­کبیر

در روز دوشنبه 20 دیماه 1400مراسم نکوداشت و یادبودی در صدوهفتادمین سالروز شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر با اهتمام هیأت امنای خانه تاریخی امیر کبیر و شورای اسلامی هزاوه در فرهنگ­ سرای آیینه اراک برگزار گردید. در این مراسم که بزرگان فرهنگ و هنر و رسانه استان مرکزی شرکت داشتند از محضر مورخین، اساتید و نوادگان امیرکبیر نیز به عنوان سخنران استفاده شد. میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (زادهٔ ۱۱۸۵ خورشیدی در هزاوه­)…
  • فرهنگ‌سازی در مقولالمپیادهای علمی یا تجاری‌سازی!
  • دکتر مهدی آقابالی/ معلم ریاضی و پژوهشگر

نقدی بر عملکرد سمپاد در خصوص سیاست‌های مرتبط با المپیادهای علمی- ادبی کشور مطلب ویژه

  از آن روی که قریب به دو دهه در مجموعه‌ی سمپاد کشور فعالیت داشته و چندین سال نیز از نزدیک بر مقوله‌ی المپیاد و آموزش علاقه‌مندان به حضور در این عرصه نظارت کرده‌ام با رصد تحولات رقم خورده توسط سمپاد و مدیران تحت سرپرستی آن بر خود وظیفه می‌دانم سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را از ورود به بازی کنکوری دیگر و تجاری‌سازی فرایندهای معطوف به المپیاد انذار کنم. همچنان که…
  • « گویا چهره ­های جدید کووید­-19 در حال خودنمایی هستند و این جهش ­ها ویروس کووید-19 را به یک ویروس دو هزار چهره تبدیل کرده است که باید هر روزه منتظر جهش­ ها و سویه ­های جدید آن با ویژگی­ های متفاوت باشیم و زندگی را در کنار این ویروس ادامه دهیم»
  • حسین معافی/ مدرس دانشگاه

ویروس جدید کرونای فرانسوی(IHU)

با اینکه هنوز سویه جدید کووید­-19 با نام اُمیکرون در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران در حال گسترش است و به تحقیقات بیشتری جهت شناسایی نیاز دارد­، واریانت جدیدی از این ویروس هزار چهره در فرانسه با نام (­آی اِچ یو­) IHU شناسایی شده که محققان می­ گویند 46 جهش دارد و تا کنون 12 نفر را در جنوب شرقی فرانسه درگیر کرده است.در اواخر آذر ماه بود که اولین فرد…
  • «گرانی و نابه سامانی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی باعث نارضایتی و سرگردانی مردم شده و گویا به غیر از درد مریضی باید رنج های دیگر را نیز تحمل کنند و افرادی که بیمه نیستند و یا بیمه تکمیلی ندارند در خیلی از موارد باید از درمان خداحافظی کنند که این موضوع برای کشور ثروتمندی مثل ایران با این همه منابع طبیعی، دردآور و عین بی­ عدالتی است»
  • حسین معافی/ تحلیل­ گر مسائل اجتماعی

سونامی گرانی دارو؛ جلوی افزایش قیمت ها را بگیرید!

چند ماهی است که حذف یا کاهش سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی باعث گرانی و کمیابی دارو­های داخلی و خارجی شده است؛ این در حالی است که مجلس و دولت مخالفت خود را در بودجه 1400با حذف ارز ترجیهی برای دارو و لوازم پزشکی اعلام کرده ­اند.بر اساس اعلام مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در سه سال گذشته سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی کاهش پیدا…
  • «در دوره ی فولادوند همچون سلف خود کمرئی، تلاشی در جهت بهبود فرهنگ عمومی و تقویت نظارت مردمی، به دلیل اولویت داشتن سخنرانی و برگزاری جلسات مکرر و خسته کننده در حوزه ستادی حادث نشد!»
  • پروانه تقی زاده /عضو هیات مدیره موسسه مردم نهاد چراغ و مربی ورزش

کارنامه ی فولادوند نیاز به بررسی دارد... مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ عبدالرضا فولاودند از مدیر کلی آموزش و پرورش تهران کنار رفت . فولادوند در بیست و ششم آبان 1397 جایگزین عباسعلی باقری به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش تهران شد . ایشان پیش تر مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران بود . « صدای معلم » هجدهم آذر ماه 1396 با آقای فولادوند گفت و گوی مفصلی انجام داد . ( این…
  • «در حال حاضر که سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش شروع شده و کمبود معلم در سال­های آینده نیز به طور جدی تهدیدی برای آموزش کشور به شمار می­ رود؛ تربیت و آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان و به دنبال آن افزایش اعضای هیأت علمی دانشگاه یکی از مباحث مهمی است که باید توسط مسئولین آموزش کشور پیگیری و دنبال شود»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی- اجتماعی

دکتر معلم ها ؛ دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمان

دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی رسالت مهم تربیت‌ معلمان تراز کشور را بر عهده‌ دارند و آموزش دانش و مهارت‌های آموزشی رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان است.طبق اطلاعات منتشر شده در وبگاه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه دارای 855 عضو هیأت علمی،  78هزار دانشجو معلم و 11هزار مهارت‌ آموز ماده 28 است؛ بر این اساس و بدون در نظر گرفتن آمار مهارت‌آموزان، نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه بسیار نامطلوب است.با این وجود…
  • « اهل قلم و نظر و کنشگران فعال حوزه های مختلف علیرغم دشوارهای راه و لمس بی مهری ها باید فعالانه به صفت کنشگری خود ادامه دهند و مقاوم باشند، بیشتر بنویسند و میدان داری کنند»
  • عثمان عباسی / کنشگر اجتماعی

سبک مطالبه گری مردم و پاسخ گویی مسؤولان؛ اولویت دهی متن یا حاشیه ؟ مطلب ویژه

مطالبه ‌گری فرآیندی است که می تواند به گفتمانی مابین ملّت و مسؤولان با رویکردی مبتنی بر مسؤولیت پذیری، حقوق محوری و احساس وظیفه تبدیل گردد و برای مقابله با خطاها یا بازتولید شرایط بهتر، احقاق حقوق قانونی، شرعی و عرفی، پیگیری مستمر و پایدار آنها از طریق نظارت بر فعالیت‌ های مسؤولین و نهادها صورت می‌گیرد. هرچند هرگاه سخن از مطالبه گری می شود فرض مسلم بر این است که باید…
  • « سرمایه انسانی از جمله اصلی‌ترین مؤلفه‌های رشد و توسعه کشورها بوده و مهاجرت و ناامیدی آنها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق می‌اندازد»
  • حسین معافی / تحلیل گر مسائل اجتماعی

مهاجرت و ناامیدی نخبگان با کاهش سن جذب هیأت علمی

 سرمایه انسانی از جمله اصلی‌ترین مؤلفه‌های رشد و توسعه کشورها بوده و مهاجرت و ناامیدی آنها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق می‌اندازد. در سال‌های گذشته نمودار مهاجرت نخبگان در ایران روند صعودی داشته و ادامه این پدیده به صورت پیوسته، ایران را در آینده‌ای نزدیک با چالش‌های عظیمی روبه‌رو خواهد کرد. یکی از دلایلی که باعث مهاجرت نخبگان می شود شرایط سخت و دشوار مراحل…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور