در آستانه ی استیضاح وزیر ناکارآمد آموزش و پرورش مواردی را که ضروری می دانم تقدیم می کنم . در بدو امر آغاز می کنم سخن را با کلام نورانی از قرآن : « ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها (همانا خداوند دستور می دهد که امانت را به اهلش بسپارید.) نمایندگان محترم همان گونه که مستحضرند پیرو معرفی دو گزینه قبلی که به خاطر ناکارآمدی و نا مرتبط…
«کنکور یک روش یا تکنیک محض برای سنجش و آزمون نیست! »
مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی» در کنکور سال۱۴۰۲، فارغ از ماهیت آن، در زمان و شرایطی نامناسب و نادرست اجرا خواهد شد. کنکور فقط تکنیک محض یا روشی برای آزمون و سنجیدن نیست. کنکور یک پدیده چند ضلعی، پیچیده، چند لایه و واجد ابعادی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، روان شناختی و تربیتی است. به این آمار توجه کنید: تعداد 559 هزار و 243…
«مبنای مشارکت جویی و مشارکت پذیری نیاز به مشارکت است»
برای این که کاری صورت گیرد باید موانع انجام آن مفقود و مقتضیات انجام آن موجود باشد. مثلا اگر شما بخواهید خانه ای در جایی بسازید باید مجوزهای قانونی لازم برای ساخت بنا در آن محیط را به دست آورید و مانعی از جهات قانونی وجود نداشته باشد و مقتضای انجام آن که وجود سرمایه و نیروی کار است هم وجود داشته باشد. حال باید دید که چه موانعی در مسیر مشارکت…
«کسانی که بنر در مخالفت با تشکیل سازمان نظام معلمی بر می افراختند و آن را مورد تمسخر و کنایه قرار می دادند ؛ اکنون کجا هستند ! »
پیش از آن که بخواهم وارد بحث مربوط شوم داخل پرانتز چند جمله ای را خطاب به دولت مردان و حاکمان از باب یادآوری و تنبیه متذکر می شوم . همیشه نوشته و گفته ام زمانی که طیف به اصطلاح اصول گرا در قوه اجرایی و یا تقنینی کشور حضور ندارد فریادشان در مورد مطالبات معیشتی و اقتصادی مردم بلند است که چه نشسته اید که مردم درد معیشت دارند و به…
« بیش از ۵۰ سال است که این نویسنده برجسته بیوقفه مینویسد»
در گرماگرم غروبِ عاطفه، سری به مهراد مال کرج می زنم تا در جشن امضای استاد محمود دولت آبادی شرکت کنم . پله ها را بالا و پایین کرده در طبقه پنجم این پاساژ لاکچری توقف می کنم راستش غلغله ای برپاست. باورم نمی شود که نسل جوان و نواندیش سه لاین فشرده در صف امضای جشن کتاب خبردار ایستاده باشند. گرچه این ازدحامِ حادثه بیشتر به هیجانی آنی شبیه بود…
«پژوهش های تجربی متعدد نشان می دهند که دانشکده ها و گروه های آموزشی نمی توانند هنجارها و ارزش ها و فضیلت های فرهنگی و اخلاقی علم را انتقال دهند و حتی در بسیاری زمینه ها ضد فرهنگ علمی در فضای گروه های آموزشی و دانشکده ها وجود دارد»
انجمن علمی نهاد مدرن است که همگام با گسترش فرایند مدرن شدن در جوامع شکل گرفت. در غرب از آغاز قرن هفدهم و تأسیس آکادمی لینچه در ایتالیا شروع شد و قرن هفدهم و هجدهم، دوره انجمن های علمی نامیده شدند. در ایران نیز با گسترش تجدد، انجمن های علمی نیز شکل گرفته و گسترش یافتند. بعد از تأسیس دانشگاه تهران در 1313 و گسترش دانشگاه ها در سراسر کشور، از 1320…
«آیا اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان مانند بسیاری از مقامات و مدیران احتمالا از رسانه های منتقد و مستقل می ترسد و یا آن که پاسخی برای عملکرد مدیریتی خود در برابر رسانه های مستقل و منتقد ندارد ؟»
افراط و تفریط اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان همچون سال های پیشین ، حجاب سنگین تری میان رسانه ها و آموزش و پرورش حائل کرده که حتی « خودی ها » هم احساس خوشایندی ندارند . جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان عصر سه شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ همان گونه که انتظار می رفت بدون حضور خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش در سالن جلسات اداره کل تشکیل…
در فضای مجازی مدام کلیپ هایی دست به دست می شود که در آن ظاهرا میلیون ها جوجه چند روزه را برای تنظیم بازار مرغ زنده زنده در گور می کنند. اینکه چه کسی به انسان چنین حقی داده است که یک روز میلیون ها حیوان را در کارخانه به دنیا بیاورد و یک روز برای تنظیم بازار و موجودی حسابش آنان را زنده به گور نماید، بماند. مسئله پخش چنین کلیپ…
«قبل از هر چیز باید معیار و ملاکی منطقی ، واقع بینانه و متناسب با وظایف و مسئولیت های یک نماینده را ترسیم و تبیین کرده و برای ارزیابی کارنامه فعالیت نمایندگان در منظر عمومی قرار داد»
امروز یک نظرسنجی در فضای تلگرامی گروههای البرزی منتشر شده و در آن به عملکرد نمایندگان استان البرز سه گزینه (مطلوب،قابل دفاع و ضعیف) برچسب گردید. با توجه به سه سال فعالیت نمایندگان انقلابی به نظر می رسد می توان نقدی کارشناسی و به دور از حب و بغض های سیاسی و جناحی از کارنامه فعالیت نمایندگان را پی افکند و ضمن یادآوری نقاط ضعف نمایندگان فعلی نقاط قوتشان را تشویق…
«توسعه ایران» در گرو توسعه علوم انسانی است؛ و توسعه علوم انسانی در گرو توسعه «فرهنگ علوم انسانی» است؛ فرهنگی که «ارزش های والای انسانی» گفت و شنود، یادگیری، خردورزی، نقادی، مدارا، تساهل، تکثر، انسان گرایی، حقوق بشر، آزادی و دموکراسی را دربر می گیرد»
انجمن مطالعات برنامه درسی ایران ( که وظیفه اش تأمل و تکاپو برای توسعه آموزش و برنامه درسی است) ، پرسیده اند «مسئولیت این انجمن در موقعیت کنونی چیست؟». در مقام معلم انسان شناسی و مطالعات فرهنگی، کسی که به فرهنگ علاقه دارد و از این زاویه جهان را می فهمد، می کوشم این پرسش را توضیح دهم. البته پرسش دم دستی نیست و پاسخ سرسری هم به آن نمی شود داد.…
«وضعیت انجمن اولیا و مربیان میتواند نشاندهندۀ رویکرد نظام فرهنگی و سیاسی کشور و هم چنین نظام تربیتی (وزارت آموزش و پرورش) به خانواده باشد»
ابراهیم اصلانی/ عضو هیأت تحریریه ماهنامه پیوند انجمن اولیا و مربیان
عجیب به نظر میرسد ولی واقعیت دارد؛ در مملکتی که نهادها و سازمانهای مختلف دارند به نام «خانواده» بودجههای کلان میگیرند، «انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش»، اصلیترین و مهمترین نهاد متولی «خانواده» در حال احتضار و فروپاشی است. دفتر انجمن اولیا و مربیان از فروردین 1401 مدیرکل ندارد، نیروهایش تقلیل یافته است، کتاب فروشی انجمن در حال تعطیلی است و کل انجمن در حالت سرگردانی و بلاتکلیفی به سر…
«کاش سیاستمداران ، رهبران و مدیران نظام آموزشی در سطوح گوناگون صدای معلم را بخوانند و بشنوند»
امروز برای مطلبی سایت « صدای معلم » را مرور کردم. آزادترین تریبون خبری در زمینه آموزش و پرورش است؛ تریبونی بدون حمایت مادی و حقوقی ؛ تریبونی که جمعی افراد مدنی و دلسوز و دغدغه مند و خلاق مطالب آن را تهیه می کنند. صدای معلم، صدای انتقادی است که مباحث آموزش و پرورش را به « حوزه عمومی » می آورد. دست و قلم و اندیشه پورسلیمان مدیر آن ستودنی…
«گاه با خود می اندیشم شاید در این چهل سال اخیر، در آب و و غذای این ملک ، عناصر قدرنشناسی و حسد و کینه و بدبینی و البته تن پروری و بی مصرف بودن و فقط نق زدن و دیگران را مقصر وضع و حال خود دانستن، ریخته باشند اگر از اساس بپذیریم چنین عنصری اصلا هست که فراوانی چنین ویژگیها و رفتارهایی را در اطرافم به طرز خفقان آوری زیاد می بینم و تجربه می کنم»
تو را با هنر گوهر است و خرد/ روانت همی از تو رامش برد ۱. غروب یکی از آغازین روزهای تابستان ۱۴۰۱ است. نغمه ی دلکش تصنیف مشهور و ماندگار «تو ای پری کجایی (سرگشته)» با صدای نخستین فردی که آن را اجرا کرد، حسین قوامی، در کوچه پیچیده است و گوش هوش می رباید. شعر این ترانه از امیر هوشنگ ابتهاج (سایه) و ملودی و آهنگ آن در دستگاه همایون…
«در تجمعات اعتراضی از قلم نباید استفاده ابزاری کرد. اگر نمی نویسیم، شایسته نیست آن را بالای سر ببریم و در سایه اش پناه بگیریم»
یک عمری را تموم کن/ کاغذ و قلم حروم کن کتاب که شد بریز دور/ سوخت تون حموم کن قلم و دوات، گشنه ی لات/ به خدا دلم می سوزه برات! نوشتن شبیه جان کندن است مثل شعر گفتن. درست مثل حافظ که هفتصد سال آزگار است گاه و بیگاه دور آتشی که او برافروخته است جمع می شویم و خودمان را گرم می کنیم. در طول تاریخ، نوشتن کار ساده ای نبوده است ؛…
«هر چند که کاری از دستم بر نمی آید اما بی تفاوت و بی احساس از کنار این صحنه ها نمی گذرم»
چرا کسی متوجه به هدر رفتن عمر مفید فرزندان این مرز و بوم و ذره ذره آب شدن آنان به بهانه گذراندن دوران عاطل و باطل دانش آموزی و دانشجویی و باختن عمر مفید جوانی آنان نیست ؟ چرا مافیای کنکور ، مثل زالو به جان نوجوانان و جوانان و خانواده های آنان افتاده ، رهایشان نمیکند ؟! از همین اول بحثم روشنگری نمایم که من خود ، یک معلم ام و…
«هر که آمد وعده تدبیر در اوضاع داد ؛ رفت و دیدیم او ز قبلی بود بی تدبیرتر»
در غبار آه من گردیده بی تاثیرتر گم شده احساس من در خاک دامنگیرتر روزها با سوزها بگذشت و شب ها در هراس روزها دلگیر بودند و شبان دلگیرتر نسل های تازه تر از راه تا می آمدند یک به یک بودند از آن یک به سالی پیرتر وقت تعمیر جهان ها صد جهان تعمیر شد وقت تعمیر جهان ما شد اما دیرتر در عبوس خویشتن بنشسته از بهر چه ای؟یک جهان…
«انگار همه چیز ما به هم مشروط و مربوط است؛ معلم اگر بخواهد با روش های خلاقیت محور، بچه ها را آموزش دهد، مدیر مدرسه شاکی می شود. مدیر مدرسه اگر بخواهد مدرسه را به محلی برای زندگی کردن بدل کند، اولیا شاکی می شوند، وزارتخانه اگر بخواهد نظارت و مدیریتی متفاوت بکند، نظام شاکی می شود»
به نام کمک ،دارند توی مملکت حکومت می کنند. در هیئت کمک درسی، کمک آموزشی، آمادگی کنکور و همه جور جلو آمده اند. خودشان بهتر از همه می دانند که در آن طرف کوی کنکور خبری نیست. می دانند که قبولی در کنکور یعنی اضافه کردن به آمار بیکاران تحصیل کرده. می دانند که بچه ها اگر علاقه و حوصله درس خواندن داشته باشند، همان کتاب های مدرسه برایشان کافیست. می دانند…
«آنهایی که معلمان را به قانون مندی و صبر دعوت میکردند، چرا اکنون روزه سکوت گرفتهاند؟ چگونه است که معلمان حتی برای اعتراض به عدم پایبندی دولت و مجلس به قانون، مورد هجمه و تخطئه سداوصیما (س-ص) و برخی قلم بهمزدها قرار میگیرند اما در زمان تخلف دولت و مجلس، به سادگی از کنار آن عبور میکنند!»
لایحه رتبهبندی معلمان در تاریخ بیستوسوم اسفند ۱۴۰۰ با تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل شد. بر اساس این قانون، وزارت آموزش و پرورش و دولت، حداکثر سه ماه فرصت داشتند تا نگارش آییننامه اجرایی این قانون را نوشته، در دولت مطرح و تصویب کنند. بیست و سوم خرداد ۱۴۰۱، آخرین فرصت وزارت و دولت بود که متاسفانه تا کنون این آییننامه از طرف دولت به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ…
« آقای ابراهیمی ! در این 6 ماه چه کرده اید ؟ آیا از گفت و شنود و رو به رو شدن با رسانه های مستقل و منتقد می ترسید ؟! »
گروه استان ها و شهرستان ها/ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش 14 بهمن 1400 در حکمی « محمدرضا ابراهیمی گندمانی» را به سمت مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اصفهان منصوب کرد. ابراهیمی دارای سوابقی همچون تدریس در مدارس ادیب و استعدادهای درخشان شهید اژهای و مدیریت آموزش و پرورش ناحیههای سه و چهار شهر اصفهان است. آن چه در زیر می آید ، نگاهی انتقادی به عملکرد تقریبا شش ماهه…
سخنی با وزیر آموزش و پرورش ؛
حسین صالحی / رئیس هئیت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدسه یار شهرستان ابهر
حرف برای گفتن بسیار است و من به عنوان فعال اجتماعی و مسئول مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان ابهر سعی می کنم که این حرف ها را در گفتارهایی موجز خدمت شما بزرگوار تقدیم دارم . جناب وزیر آموزش و پرورش اگر در قانون اساسی امر آموزش و پرورش آن چنان مهم تلقی شده است که دولت به عنوان متولی مستقیم آن وظیفه یافته است تا هزینه های مربوط به تعلیم…
«در سال های اخیر نظام ارزیابی هم در معلمان و هم در دانش آموزان با کاستی های شدیدی روبه رو بوده است و در این رابطه پیشنهاد می گردد تا در راستای تمرکز زدایی و برون سپاری در آموزش و پرورش نهادی مستقل از سیستم اداری ، این وظیفه را بر عهده گیرد»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
برون سپاری راهبردی است که استفاده از آن در سازمان ها هر روز دامنه وسیع تری پیدا می کند. اصطلاح خصوصی سازی یا برون سپاری به انتقال فعالیت های غیر راهبردی سازمان از بخش دولتی به بخش غیر دولتی اطلاق می شود .در ایران، با توجه به سیاست های کلان دولتی و تحولات پیش روی سازمان ها در راستای برون سپاری فعالیت ها، اجرای خصوصی سازی و کوچک سازی بخش دولتی…
«یادگیری به سبک کنکوری و تلاش برای مهارت تستزدن، دانشآموزان را تکبعدی تربیت میکند و از یادگیری سایر مهارتهای زندگی دور میکند»
حسین معافی/ دانشآموخته دکتری برنامهریزی درسی- مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک
یکی از مشکلات آموزشی کشور و عدم دست یابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مسئله کنکور ، مؤسسات کنکوری و آزمونهای ورودی مدارس خاص هستند که بهجای یادگیری معنیدار و عمیق مطالب، مهارتهای تستزنی و راههای میانبر را به دانشآموزان نشان میدهند. کنکور فقط به حیطه دانشی آن هم در سطوح پایین یادگیری و حفظیات تمرکز دارد و دانشآموزان را از پرداختن به سایر حیطههای مهارتی و نگرشی…
«مهمترین چالش پیش روی مدیران مدارس مسئله پارادوکسیکال ثبت نام می باشد. مسئولین بالادستی برای خودشیرینی و کسب وجهه در افکار عمومی مدیران خود را در پیش اولیا ذبح می نمایند! »
این روزها در شرایط نامساعد اقتصادی کشور، مدیران مدارس عادی دولتی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند. مدیریت در مدرسه ای سراسر مشکل (با دانش آموز و دبیران الک شده) با جیب خالی هنر شیرزنان و بزرگ مردانی است که همواره از چهارسوق و چهارطاق مربع اولیا، دانش آموزان، همکاران و ادارات تحت فشارهای بی امان و خرد کننده می باشند . مشکلات عمومی مدارس دولتی : -…
آموزش و پرورش ما دههها سعی کرد دانشآموزان را به رعایت حجاب و پوشش اسلامی ترغیب کند و در پایان چیزی که مشاهده کرد رقص و آواز دستهجمعی دانشآموزان در حیات مدرسه با آهنگهای «ساسی مانکن» بود
طی دهههای گذشته، گفتمان حاکم بر عرصهٔ آموزش و فرهنگ و هنر و رسانه به هر میزان که تلاش کرد تا با ساخت برنامهها و نوشتن کتب درسی که در آنها به ظاهر و پوشش و دین و اخلاقیات و آرمانهای بزرگ، توجه کرده و نسلهای جدید و نوجوانان را در جهانِ دلخواه خود پرورش دهد، با واکنش منفی این نسل مواجه شد. آموزش و پرورش ما دههها سعی کرد دانشآموزان…
«به دلیل بی توجهی به تجربیات گذشته ، رتبه بندی نیز به زودی به سرنوشت طرح تقسیم معلمان به رتبه های پایه ، ارشد ، خبره و عالی دچار خواهد شد . بررسی انتقادی چرایی ناکامی تجربیات پیشین مانند قانون مدیریت خدمات کشوری و .... می توانست رتبه بندی را به سرنوشت امروزی تبدیل نکند»
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
« قانون رتبه بندی معلمان » مدت هاست تصویب و به دولت ابلاغ شده است و باید اجرا گردد . مقدمات اجرای قانون رتبه بندی در حال انجام است ولی قانون فعلی و آئین نامه آن با یک دهه انتظار جامعه معلمان متفاوت است . معلمان انتظار داشتند که با تصویب رتبه بندی تحول اساسی در میزان حقوق آن ها به وجود آید و عدالت مطلوب آنها تا حدی به نتیجه برسد.…
«با حرف و دستورالعمل و تشکیل ستاد نمیتوان جلوی مهاجرت را گرفت و دولت باید به فکر اقدامات عملی و افزایش سطح رضایت عمومی جامعه و افزایش امید به آینده باشد»
چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور فرمودند که هر کس مردم را ناامید کند، برای دشمن کار میکند. رهبر انقلاب، تضعیف ایمان دینی، تضعیف امید و خوشبینی به آینده کشور را از جمله مؤلفههای جنگ نرم علیه ملت دانستند و خاطرنشان کردند: القای بیآیندهگی، بنبست و اینکه مسئولان اداره کشور را بلد نیستند از جمله کارهای بدخواهان ایران است و امروز هر کس مردم را…
«چون برگزاری مصاحبه با کیفیت کنونی و با این ترکیب مصاحبه گران و با این برنامه ریزی رفع تکلیفی در بخش ستادی به دلیل اینکه کار در دست کاردان نیست ؛ آسیب های آن به مراتب بیشتر خواهد بود»
در دو دوره پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و متقاضیان ورود به آموزش و پرورش در طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان مصاحبه گر انجام وظیفه نمودم و با اشکالات اساسی در این زمینه مواجه شدم که از جمله این موارد سطح پایین مصاحبه گران در مقایسه با مصاحبه شوندگان بود . متاسفانه علی رغم اهمیت موضوع مصاحبه در گزینش بهترین ها برای ورود به سیستم آموزش و پرورش،…
«چرا مدیران و معاونان مدارس ما به جای پرداختن به بحث آموزشی و پرورشی دانش آموزان، به دنبال رفع مشکلات و نیازهای فیزیکی مدارس از دستگیره درب تا ایزوگام پشت بام اند؟ مشکل را باید در کجا جست و جو کرد؟»
حسین صالحی / رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر
عمر عمده ی مراکز آموزشی ما بالای چهل سال است . ساخت و توسعه مراکز آموزشی و پرورشی باید سرلوحه اولیای امور قرار گیرد.گام های لرزان و اقدامات ناکافی برای استانداردسازی، ایمن سازی، مقاوم سازی و بهسازی مدارس، درصورت عدم اهتمام ویژه ، سالهای پیش رو را برای دانش آموزان پرمخاطره خواهد کرد. آگاهان ساختمانی حتما خواهند گفت که: ساختمان تخریبی به چه معناست؟ چند درصد از مدارس کشور تخریبی هستند؟…
«این روزها بسیاری از افراد و گروهها از « گذار دموکراتیک » در ایران سخن میگویند اما با این فرهنگ « گذار به جهنم » رخ ندهد، خودش معجزهای است!»
یکی از پایههای اجتماعی دموکراسی در یک کشور، مدارای شهروندان نسبت به عقاید و سبک زندگی همدیگر است. به نظرم این روزها تنها چیزی که در تعاملات اجتماعی ایرانیان دیده نمیشود، همانا رواداری و مداراست. کافی است به پارک کنار منزلتان سری بزنید. آیا اتفاقی مانند آنچه در زیر میآید، امرِ نادری است؟ در مقابل دیدگانِ پیرمردی با ظاهرِ مذهبی، سگِ خانگی یک خانم، روی چمنهای پارک ادرار و مدفوع میکند. پیرمرد…
« به راستی نام «استثنایی » بار روانی و عاطفی بسیاری برای ذینفعان دارد که طبیعتاً بر عملکرد و کارایی این مجموعه تاثیر منفی دارد»
علیرضا محسنی/ دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان
یکی از دوستانم که آموزگار است برایم تعریف میکرد که چند سال قبل آموزگار پایه چهارمِ یک مدرسه در اطراف اصفهان بودم و در آن سال دانشآموزی داشتم به نام « هیبت ».. اولین روزی که وارد کلاس شدم، وقتی نام ایشان را صدا زدم، متوجه فضای خاص همکلاسیها نسبت به این دانشآموز شدم. این دانشآموز از قضا از نظر توانمندیهای شناختی در سطح خوبی بود اما به خاطر نامی که والدینش…
«نظام آموزش عالی ما به شدت تحت تأثیر متغیرهای خرد و کلان جهش های ناپایدارهای اقتصادی و اجتماعی جامعه قرار گرفته است. به گونه ای که از وضعیت آموزش عالی "بازاری" در چند سال اخیر، امروزه به آموزش عالی "معیشتی" بدل شده است»
خردادماه که معمولا فصل برگزاری جلسات مصاحبه پذیرش داوطلبین دوره دکتری در دانشگاه های کشور است؛ حداقل برای یک بار در سال به طور جدی مسئله پذیرش دانشجوی دکتری و کمیت و کیفیت تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای اغلب استادان از ذهن ها می گذرد. اگر چه اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ جنب و جوشی فراگیر در اکثر گروه ها، دانشکده ها و دانشگاه های کشور برای راه…
«پشت نقاب ظاهر فریب دفاع از عدالت آموزشی ، تقسیم و توزیع فرصت های برابر آموزشی، مردمی سازی مدارس ، بالابردن سطح مشارکت مردم چیزی جز به مسلخ بردن آموزش و پرورش دولتی عاید مردم نشده است»
بر سردرب آجری مدرسه روی تابلوی محقری از جنس حلبی ، زیر بیت معروف « توانا بود هرکه دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود » با خطی خوش درج شده بود : « مدرسه راهنمایی ظفر». مدرسه ای نام آشنا با ۹ کلاس درس ، نشسته بر دل شهر ، در محله ای نسبتا اعیان نشین موسوم به ذوالریاستین ! هنوز بام گلان سنگی مدرسه بر پشت بام کاه…
« اصلي ترين درسي که مي توان از روش و منش دکتر علی شریعتی فراگرفت، همين گستاخی و بي باكی اوست »
علي شريعتي هر كه باشد و هر چه كرده باشد، تبيين و تحليل آثار و افكار او به عنوان یک معلم و كسي كه در تاريخ فرهنگي اين ملك ردپائي از خود برجاي نهاده است، ضرورت دارد. ماهيت كار و فكر شريعتي نظير اغلب در گذشتگان معروف، متاسفانه دستخوش تحريف گشته است.مظلوميت بعد از مرگ و تا الان شريعتي ، اقامه فرهنگ سكوت در برابر آثار و افكار او ، ابزاري…
«حکومت با تأسیس و بالا بردن تب مدارس خاص بیطرفی خود را نقض کرده و نقض این بیطرفی و نتیجتاً خالی شدن مدارس دولتی از استعدادهای برتر، منجر به تشدید چرخه فلاکت فرهنگی خواهد شد»
جستارگشایی پنجشنبه و جمعه شهیدستان میزبان آزمون سمپاد (تیزهوشان) می باشد ؛ با توجه به حساسیت های خاص این آزمون در حد امکان تمام شرایط را برای برگزاری بی حاشیه آزمون فراهم کرده ایم. از ساعت ۷ تا ۱۱ غلغله ای در حوالی مدرسه برپاست. خانواده ها به صورت فشرده دور بچه های پایه ششمی خود حلقه زده اند. صحنه های بی بدیلی رد و بدل می شود. برای فروکش کردن فشار…
«به نظر می رسد توجه به مهمترین رکن آموزش و پرورشِ باکیفیت یعنی معلمانِ باکفایت، هنوز به مطالبهای عمومی در جامعه ما تبدیل نشده؛ به همین دلیل است که مسائل و مشکلات آموزش و پرورش حل ناشده باقی مانده و حتی هر روز بر آن نیز افزوده میشود»
اگر مساله معلمان را سه گانه توصیف، تبیین مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و تجویز راه حلهایی برای برون رفت از وضع موجودِ نامطلوب به سوی وضع مطلوبِ ناموجود بدانیم، آنگاه به خطیر بودن این مساله و اهمیت نقش اندیشه در این پروژه پی خواهیم برد. به زبان دیگر مجموعهای از معلمان خواستار تغییراتی هستند که در گام اول مربوط به وضعیت آموزش و پرورش و در گام بعد معطوف…
در گرگ و میش سحری پس از صرف دو پیمانه ای که در قنوت و سجودش فکر و خیال به هزار و یک جا سرک می کشد قدم زنان راهی نانوایی محله می شوم . کله سحر غلغله در نانوایی ها برپاست ؛ از خیر نان لواش گذشته برای بربری نوبت می گیرم . صفِ بی قواره ایست که بوی قحطی می دهد. بی خیال صف شده و دو عدد بربری خشخاشی…
«آنچه بدیهی به نظر می رسد این نکته است که افرادی مانند تبریزیان و رائفی پور در جوامع عقل مدار نه تنها جدی گرفته نمی شوند، بلکه در صورت داشتن تریبون هم مخاطب چندانی نخواهند داشت»
گاهی متعجب می شویم که چرا افرادی مانند اکبر رائفی پور، حسن عباسی، شیخ عباس تبریزیان و برخی مداحان با اینکه سخنانی اغلب غیرمنطقی، عقل ستیزانه، ضدعلمی، بهت آور و ساده لوحانه بر زبان می آورند اما طرفدارانی دارند و همیشه گوش هایی آماده شنیدن سخنان محیر العقول آنهاست و در مقابل اساتید برجسته فلسفه و اندیشمندان کشور اغلب مهجور و ناشناخته اند و گوشی بدهکار سخنانشان نیست!! آنچه بدیهی به نظر…
«بسیاری از مدیران و تصمیم گیرندگان کشور ما دچار همین مشکل «سادهسازی افراطی» میشوند و بهزعم خود برای حل یک مساله بزرگ و پیچیده راه حل ساده و قطعی پیدا میکنند!»
در جلساتی که شرکت میکنم با دقت به گفت و گوها گوش میدهم. وقتی صحبت از مشکلات کلان و مسائل اجتماعی میشود، اغلب ما دچار یک مشکل بزرگ میشویم؛ «سادهسازی افراطی». منظور من از سادهسازی افراطی تلاش برای پیدا کردن یک «مدل خطی» برای مشکلات است. ذهن ما در برخورد با مسائل پیچیده دچار خستگی و سردرگمی میشود بنابراین ما تمایل داریم آن مسائل پیچیده را به شکل افراطی ساده کنیم تا…
« اگر تا این حد به همراهی رسانه ها علاقه مند هستید ؛ چرا در سفر خود به اصفهان نشست رسانه ای برگزار نکردید ؟ »
« رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران و آموزگاران ابتدایی شهرستان سمیرم خاطر نشان کرد: در کشور ما متاسفانه به دلیل کارشکنی های وزارت بهداشت در آن دوره و هم چنین عدم همراهی رسانه ها، نتوانستیم مدارس را بازگشایی کنیم و مدت زمان تعطیلی آن ها خیلی زیاد شد ». مشکل مغلطه ی انگیزه مند، تشخیص مغلطه بودن آن نیست، بلکه تشخیص نمونه های…
« بیست سال گذشت ... وظیفه ی شهرداری و شورای شهر را برای ما معلمان تعریف و تبیین کنید ! »
گروه استان ها و شهرستان ها/ تاکنون دو یادداشت در موضوع پروژه ی « شهرک کوثر فرهنگیان پاکدشت » در صدای معلم منتشر گردیده است . ( این جا ) و ( این جا ) ؛ اما تاکنون هیچ نهاد و مرجعی در مورد این مطالبه ی قانونی صدها معلم پاسخ گو نبوده است و این در حالی است که 20 سال از این ماجرا می گذرد . آن چه مهم و…