صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «بی‌توجهی به اعتراضات چندین ساله معلمین و عدم اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش، شاهدی بر این مدعاست و نشان می‌دهد که این نهاد در مجموعه حاکمیتی از جایگاه محکمی برخوردار نیست، به همین جهت عزم و اراده جدی برای حمایت جدی از معلمان وجود ندارد»
  • دکتر خالد توکلی/ معلم و جامعه شناس

چرا حاکمیت تعصب خاصی نسبت به معلمانش ندارد ؟

در روزهای اخیر، چند مورد از برخورد نامناسب و نادرست فرهنگیان با دانش‌آموزان، بازتاب رسانه‌ای فراوانی یافت. افرادی که برخورد نامناسب داشتند، در یک مورد، از سمت خود استعفا دادند و در مواردی دیگر، اشتباه خود را قبول و در سطح وزیر از دانش‌آموزان عذرخواهی کردند. در موارد متعدد دیده شده است که از سوی پرسنل و مأموران برخی از نهادهای دولتی، برخوردهای به مراتب نامناسب‌تر و خشونت‌آمیزتری با مردم شده است…
  • «سال هاست که دوستان ما سعی کرده اند به جامعه آموزش دهند اصل ۲۷ قانون اساسی آزادی تجمعات و راهپیمایی ها را بدون حمل سلاح و مخل مبانی اسلام نبودن برای همه جامعه در نظر گرفته است»
  • غفار جلالی / معلم

معلمانه با مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس

« اعدلوا هو اقرب للتقوی عدالت کنید که به تقوا نزدیک تر ( از هر عمل ) است » مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان فارس معتقدیم شما مدیرکل تمام فرهنگیان فارس هستید و از شما می خواهیم اجازه ایجاد اختلاف و دودستگی در بین فرهنگیان توسط احزاب سیاسی اصول گرا را ندهید. فضای مجازی سرشار از توهین و تهمت به معلمانی است که جز حق خواهی هیچ حرف دیگری ندارند،…
  • نامه ای از استان محروم و مظلوم آذربایجان غربی به رهبر انقلاب ؛
  • رضا علیزاده

نامه ی دریافتی : در دفاع از عملکرد رئیس دانشگاه فرهنگیان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط « رضا علیزاده » فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است .
  • «عمری که از ما رفت برنخواهد گشت ولی بگذارید جوانان آینده با تمام وجود و عشق راغب معلمی باشند»
  • حسین شاملی یام/ آذربایجان شرقی - مرند

روز معلم و قطره ای از دغدغه های معلم مطلب ویژه

 باز هم اوراق تقویم یکی یکی می افتند و روزها و مناسبت ها خودنمایی می کنند و روز رنج نامه معلم نیز از راه می رسد ؛ روزی که برای معلم یادآور همه اجحاف ها و تظلم های رفته هست و برای مسئولین ؛ هفته الفاظ پرطمطراق و تمرین سخنوری. ما نیازمند شاخه ای گل نیستیم، خوارمان نکنید و خار نزنید ؛ ما را کافی است. سال هاست نوشته اند و نوشته…
  • «با وجود تمامی این واقعیت‌ها و واقعیت تلخ‌ وجود تبعیض‌های شدید، نامشروع و غیر قانونی بین معلمین و سایر کارمندان و کارکنان دولت از جمله کارمندان وزارت علوم، واقعیت تلخ‌تر این است که نه سایر اصناف و اقشار و نه جریان‌ روشنفکری ایران، هیچ حمایت جدی از این اعتراضات به‌حق، قانونی و پندآموز نکرده و نمی‌کنند چرا که از سویی در این بی‌عدالتی و نابرابری غیر مشروع ذی‌نفع‌اند و از سوی دیگر اعتراضات قانونی، اصولی و قدرتمند معلمان، نان و آب سیاسی برای جریانات مختلف نداشته و ندارد»
  • سیدمرتضی حسینی

معلمان، الگوی بی‌نظیری که انکار و فراموش می‌شوند مطلب ویژه

اعتراضات قانونی و مشروع فردی و گروهی در راستای احقاق حقوق از دست رفته، حق مسلم تمامی افراد، اقشار، اصناف و گروه‌های مختلف اجتماعی تمامی جوامع و کشورهای عصر ماست که در قوانین اساسی اکثریت مطلق کشورهای جهان از جمله ایران به رسمیت شناخته شده است. اعتراض در راستای احقاق حقوق مسلم تضییع شده، حقی‌است غیر قابل انکار. این نوع از اعتراضات فردی یا گروهی تفاوت‌های عمده‌ای با شورش‌های توده‌ای و سردرگم…
  • «معمولا معلمان با فاکتورهایی مثل سنوات، مدرک تحصیلی، تقدیرنامه ها، ساعات ضمن خدمت و امثال آن که اغلب کمی و قابل اندازه گیری هستند، راحت کنار می آیند اما هضم و فهم فاکتورهای کیفی و آن هم در نظامی که از اساس چندان به تفاوت های فردی و صلاحیت های علمی و اخلاقی پای بند نبوده است، برایشان کمی تا خیلی دشوار است»
  • علی افشار سمیرمی

ارزیابی شتاب زده ای از لایحه رتبه بندی معلمان مطلب ویژه

  رتبه بندی معلمان ، یادگار دوره اصلاحات است که در آواخر آن دولت تصویب و بنا به برخی تنگ نظری ها و اعمال سلیقه ها، اجرایی نشد. اگرچه در اواخر دولت دهم، استارت اجرایی شدن آن زده شد، اما این دولت یازدهم بود که آن را به عنوان بلندگویی برگزید تا با عملی ساختن آن، بر هیبت کابینه بیفزاید. اما واقعیت این است که فکر تدوین و تصویب و حتی اجرایی…
  • «مسئولین به جای استفاده از مسکن های کوتاه مدت که در بلند مدت عوارض غیر قابل جبرانی دارد، از راهکار هایی استفاده کنند که کمترین آسیب را داشته باشد»
  • مهسا میرزائی/ دانشجو معلم

بحران کمبود معلم

«از دهه 60 بود که نرخ موالید افزایش یافت و جمعیت دانش آموزان تا دهه 70 روند رو به رشدی داشت، همان سالها تعداد زیادی معلم جذب و استخدام کردند، به طوری که چند سال بعد استخدام و ورودی آموزش و پرورش را به علت داشتن نیروی مازاد بستند؛ تغییرات ضریب اشتغال نیروهای استخدام شده و پس از آن محدود کردن استخدام معلمان باعث کمبود شدید معلم در روزگار اخیر شده است.»…
  • «مدیر یک مدرسه با چه پیمانه ای باید میزان خودباوری و جهادگری یک معلم را ارزشیابی نماید؟ »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

رتبه بندی معلمان حاصل جمع عقل جمعی وزارت آموزش و پرورش ؟!

  جستار گشایی قطار هفته معلم به سرعت برق و باد در حال نزدیک شدن بوده و باز هم بوی نارضایتی صنفی معلمان نسبت به تبعیض ها و ناعدالتی ها قابل استشمام است. از طرفی برای جمع بندی دسته گلهای رنگارنگی که امثال نجار سرپرست مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌ و پرورش در خصوص تدوین شتر گاو پلنگ آئین نامه اجرایی رتبه بندی به آب داده است و…
  • «هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور ، آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند»
  • غفار جلالی / معلم

درس اول امروز ما اصل ۲۷ قانون اساسی است

در یکی از کتاب های آمادگی آزمون ارشد حقوق تستی به صورت زیر جلب نظر می کند : شرط آزادی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها چیست؟ ۱- عدم حمل سلاح و اخلال در مبانی اسلام ۲-عدم نقض اصول استقلال ، آزادی و اساس جمهوری اسلامی ایران ۳- اخذ مجوز از وزارت کشور ۴- اخذ مجوز از نیروی انتظامی پاسخ گزینه ۱ صحیح است. مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی مطالب زیر بخشی…
  • « اگر این خطر بزرگ جدی گرفته نشود و برای زنده نگاه داشتن آرمان عدالت آموزشی تلاش نشود بحران های بزرگی پیش روی جامعه خواهد بود»
  • سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

طبقه بندی ( تنوع ) مدارس و تراژدی عدالت آموزشی

   مدرسه یکی از مهم ترین نهاد های اجتماعی و فرهنگی هر جامعه است که مسئولیت تربیت نسل آینده را بر عهده دارد. عدالت آموزشی مقدمه عدالت اجتماعی است و تا زمانی که سطحی از عدالت آموزشی در مدارس وجود نداشته باشد امید به عدالت اجتماعی و تربیت نسلی مسئولیت پذیر برای آینده کشور واهی و بیهوده  می باشد. هم اکنون با تعداد متنوعی مدرسه در نظام آموزش و پرورش کشور روبه رو هستیم که با مسئولیت ها ، حیطه وظایف…
  • «برنامه‌ی ملی توسعه‌ی فضاهای آموزشی را بی‌ هیچ درنگ و تعللی در دستور کار قرار دهیم »
  • حمزه‌ علی نصیری

فاصله فیزیکی، معیاری مخدوش و مغفول در آموزش و پرورش مطلب ویژه

  فاصله فیزیکی، مفهومی‌ست که با آمدن کووید۱۹، بیشتر بر سر زبانها افتاد و رابطه‌ی آن با سرعت و وسعت سرایت بیماری مورد توجه قرار گرفت ؛ طوری که رعایت فاصله‌ی فیزیکی با رویکرد فاصله‌‌گیری از دیگران به عنوان یکی از مهمترین راههای پیشگیری از ابتلاء‌ به بیماری، وارد متن پروتکل‌های بهداشتی شد. تدابیری مثل قرنطینه‌ی خانگی و شهری و استانی، تعطیلی مدارس و دانشگاهها و مساجد و تکایا و زیارتگاهها و…
  • «با هزینه ی این جشن ها، به بچه ها مهارت یاد بدهیم تا زندگی محترمانه تری داشته باشند»
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

جشن بزرگ نسل فیروزه ای در اصفهان برگزار شد ! مطلب ویژه

  ترویج و آموزش تشریفات، همواره آسیب های زیادی را به جامعه ی ما زده است. اگر متولیان روزه داری در اصفهان، هدفشان رسیدن به جایگاه ارزش روزه در میان نسل فرداست، باید این نکته را در نظر داشته باشد که چشم و هم چشمی هایی که با این قبیل مراسم ها به مرور زمان در جامعه رواج پیدا کرده است، باورهای دینی نسل قبل را هم دچار تردید کرده است و…
  • «آیا امنیت روانی جامعه فرهنگیان مورد احترام است؟»
  • غفار جلالی / معلم

آیا می توان گفت آیین نامه پیشنهادی برای رتبه بندی معلمان یکی از موارد حیل قانونی است؟

سلسله مراتب قوانین در کشور ما به صورت زیر است: - قانون اساسی - قوانین عادی نظام نامه های قوه مجریه در عرف اداری ما آیین نامه نامیده می شود. بنابراین آیین نامه رتبه بندی معلمان طبق این طبقه بندی قانون محسوب می شود. یکی از عوامل قانون گریزی ،گریز از قانون با توسل به حیل قانونی است. به عبارتی یکی از عوامل قانون شکنی در جامعه استفاده از موضوعی به نام…
  • « ناگاه موش زایید این‌ کوه با صلابت ؛ دیدند مردمان تا رخسار رتبه بندی»
  • عبدالرسول عمادی

این رتبه بندی معلمان !

دست هزار کس بود در کار رتبه بندی تا کی نصیب گردد دیدار رتبه بندی؟ فکر و خیال ما بود در رتبه بندی خویش در سر نبود غیر از افکار رتبه بندی هر صاحب نظر بود در کار نقد و تحلیل تابیده بود هر جا انوار رتبه بندی هر کس ز پشت دیوار شرح مطولی داشت گر چه نداشت روزن دیوار رتبه بندی توصیف رتبه بندی جاری به هر زبان بودبی وزن…
  • «دولت جدید که تشکیل می شود وزیر آموزش و پرورش به جای این‌ که ببیند چه کاری می خواهد بکند و برای این‌کار چه عده و عده‌ای لازم است اول کمیته انتصابات تشکیل می دهد و قبل از این که برآوردی از مدیران‌ موجود خودش داشته باشد اول آنها را عزل می کند! »
  • عبدالرسول عمادی

سکته ها و گسست های مدیریتی در آموزش و پرورش ناکارآمد ایران ؟!

در سال ۷۶ و پس از انتخابات دوم خرداد با به وزارت رسیدن آقای حسین‌ مظفر به جای آقای محمدعلی نجفی به یکباره سیلی بنیان کن مدیران نظام‌ تعلیم و تربیت را از کجا کند و تغییرات هم رفت. مدیران را با این شعار که «پیام دوم‌ خرداد را درک‌ نکرده اند » از دم‌ تیغ تغییر گذراندند. من آن زمان وقتی مدیران آموزش و پرورش در شهرستان های استان خودمان را…
  • «چرا باید اتاق فکر آموزش و پرورش یا مسند پر چالش تصمیم سازی و تصمیم گیری در باره سرنوشت شغلی و تحصیلی میلیون ها معلم و دانش آموز ، دو دستی به کسانی تقدیم شود که تا کنون یک روز تجربه حرفه آموزگاری را در کارنامه خویش ندارند ؟»
  • ابراهیم سحرخیز

اصلاح حکمرانی در آموزش و پرورش نیازمند خِرَدگرایی !

انتظار می رفت همزمان با استقرار دولت سیزدهم ، با بهره گیری از توان نخبگانی درون آموزش و پرورش ، خون تازه ای در رگ های خشکیده آموزش و پرورش جاری شده، دیگر باره راه برای اعتلا و پیشرفت نظام آموزشی کشور هموار شود. دوام و قوام هر سازمانی مرهون به کارگیری نیروی انسانی سرآمد، خلاق ، با انگیزه و شایسته ای است که در کنار برخورداری از روحیه کار جمعی ،…
  • « هر کدام از آن میلیون ها مردمِ گرفتارِ جهل و عقب ماندگی، بالقوه یک محمدعلی شاه بودند حتی بدتر! »
  • علی مرادی مراغه ای

از عبرت های تاریخ و مشروطه طلبی !

 16 فروردین ماه مصادف بود با مرگ محمدعلی شاه در تبعید. تاریخ نشان داده که کسانی که در مقابل مردم قرار گرفته اند کمتر عاقبت خوبی داشته اند ؛ آنها غالبا وقتی در قدرت بوده اند مثل یزید بوده اند اما وقتی از قدرت رانده شده اند مثل بایزید شده اند....! پرده اول:نقل است که محمدعلى شاه وقتی مجلس اول را به توپ بست، پس از قلع و قمع مشروطه طلبان و…
  • «نتیجه «ذهن روشن بین» ؛ آقایی و سروری و اعتماد به نفس و خودباوری فکری یک فرد، یک جامعه و یک فرهنگ است و تا جامعه ای به چنین تجربه ای نرسیده باشد [حتی اگر هر سال یکبار به خیابان ریخته و انقلاب انجام دهد] نباید انتظار تغییرات بنیادین داشته باشد»
  • فرهاد قنبری/ معلم

ذهن روشن و گوهر روشنگری

  کانت در تعریف «روشنگری» می گوید: روشنگری خروج انسان از صغارت است، به در آمدن از حالت کودکی، کودکی‌‌ای که خود بر خویش تحمیل کرده‌ است. منظور از کودکی، ناتوانی از به کار گرفتن فهم خویش بدون رخصت و اجازه دیگران است. اگر علت این نابالغی نه فقدان فهم، که نبود عزم و شجاعت در به کارگیری فهم خود بدون راهنمایی دیگران باشد، گناه آن به گردن خود انسان است. شعار…
  • نقش آموزش و پرورش و خانواده ها در بازگشایی کامل مدارس؛
  • حسین معافی/ مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک- دکتری برنامه‌ریزی درسی

آسیب شناسی بازگشایی مدارس پس از یک وقفه دوساله

  بیش از دو سال است که با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها آموزش‌ها به‌صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شده و در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز به‌ صورت ترکیبی (حضوری + غیرحضوری) اجرا می‌شد. با توجه‌ به افت تحصیلی و کم‌سوادی دانش‌آموزان و آسیب‌های روحی، روانی و جسمی که برای دانش‌آموزان در پی داشت، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که در هر شرایطی، کلاس‌های حضوری در…
  • «ما هنوز عادت نکرده ایم منفعت عمومی را به مطالبات شخصی ترجیح دهیم و دقیقا پاشنه آشیل توسعه نیافتگی جهان سوم ترجیح منافع شخصی بر منفعت عمومی است»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

آموزش و پرورش البرز با محرومیتی فراتر از سیستان و بلوچستان ؟! مطلب ویژه

جستاری در سفرهای رئیس جمهور: پنجشنبه ۱۸ فروردین رئیس جمهور میهمان البرزنشینان است البته جنب و جوش مرسوم برای این دیدار در استان دیده نمی شود. اکیپ هایی در برخی از ادارات برای دریافت مطالبات مردمی مستقر شده است ؛ قطعا اکثر مطالبات و نامه نگاری ها حول و حوش درخواست های شخصی با رنگ و بوی مالی و شغلی است. ما هنوز عادت نکرده ایم منفعت عمومی را به مطالبات شخصی…
  • «اگر جلوگیری از ورود کارمندان به جهنم از وظایف معاونین کل می باشد، به طریق اولی، جلوگیری از ورود معاونین کل به جهنم وظیفه مدیرکل است!»
  • غفار جلالی / معلم

معاون مالی مدیر کل آموزش و پرورش فارس ! بهشت در قانون مداری و قانون گرایی است !

معاون مالی مدیر کل آموزش و پرورش فارس در نامه‌ای به واحد پاسخگویی به شکایات در مورد شکایت یکی از کارمندان اداره کل مبنی بر قطع اضافه کارش می نویسد: « حقیر اضافه کار ایشان را قطع نکردم بلکه آتش جهنم را به روی ایشان قطع کردم. » ظاهراً ایشان علاوه بر معاونت مالی ایشان مسئول امور اخروی کارمندان و قاضی القضات دادگاه الهی در اداره کل نیز هستند. خداوند در آیه…
  • «همیشه جای یک تیم متخصص و زبده برای مواجه با بحران ها در آموزش و پرورش خالی بوده است»
  • حسین ثقفی/ دبیر شاغل - مشهد

نقدی بر شیوه بازگشایی مدارس

ایران در امر آموزش از ابتدای بروز کرونا دو عملکرد داشته است:۱-هیجانی ۲-الله بختکی ما در این دو سال شاهد نگاهی علمی و خردگرایانه نسبت به امر آموزش و مهمتر از آن پرورش نبودیم. در ابتدای شیوع این بیماری دست اندرکاران امر گویی هدفشان مصاف و رقابت با دنیای فن آورانه ی امروز بود و خودسرانه به ابداع پلتفرم شاد دست زدند و سودای انتقال آن به سایرکشورها را هم داشتند تا…
  • «چه اقداماتی لازم است تا مدارس فلسفه‌ی وجودی خود را بازیابند و به کارکرد ذاتی خود برگردند و به کانون علم و ادب و فن و هنر و‌ مهارت و بازی و تفریح و لذت و تربیت تبدیل شوند؟»
  • حمزه‌علی نصیری

قرن جدید، عادات قدیم و پرسش‌هایی که باید بر سر درِ قرن جدید آموزشی گنجاند مطلب ویژه

از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰، تقریباً تمام ادارات دولتی و نیمه دولتی و مدارس و دانشگاه های کشور عملاً تعطیل شده و مجموع روزهای تعطیلات عید و پیشاعید متصل به هم، به ۱۷ روز کامل رسیده است. این تعطیلات ۱۷ روزه، بعد از دو سال ترس و لرز کرونایی و محدودیت‌های قرنطینه‌ای، بسیار خوشحال کننده و امیدبخش و در عین حال، فرصت فراخ و دل چسبی برای دید و بازدید‌ و مسافرت بود.…
  • « زنان نخستین آموزگار مردانند»
  • علی مرادی مراغه ای

حکایتِ شهناز یا میرزاعبدالله و مدرسه رشدیه ؟!

این پست را به مناسبت روز جهانی زن نوشته بودم اما فرصت تکمیلش را پیدا نکردم و الان تقدیم خوانندگان می کنم: اینکه دختران، لباس پسرانه پوشیده تا وارد استادیوم ورزشی گردند در تاریخ مذکر ما، داستانِ درازدامنی دارد مثلا در دوران استبداد صغیر، در تبریز، دختران لباس پسرانه پوشیده و به صورت ناشناخته در اردوی ستارخان بر علیه قوای محمدعلی شاه می جنگیدند! در واقع، فرهنگ مردسالاری چنان مستحکم و مقاوم…
  • «باید به معلمان با تجربه زیسته موفق در آموزگاری و معلمی میدان داد تا با سهیم کردن اندیشه و عقبه فکری آحاد ذی نفعان ،زمینه برای جلب توامان رضایت و مشارکت معنادار آنان فراهم شود»
  • ابراهیم سحرخیز

رتبه بندی برای معلمان پس از ده سال انتظار ؟!

پس از سال ها حرف و حدیث ، سرانجام در شانزدهم اسفند سال ۱۴۰۰ ، رتبه بندی معلمان توانست با اخذ موافقت از شورای محترم نگهبان ، رنگ قانون به خود گرفته ، لازم الاجرا شود.  کاری نکنیم که به خاطر افزایش چندرغاز به حقوق معلم که فردا روزی آثار انگیزشی آن در طوفان تورمی، کم رنگ یا ناپدید خواهد شد آیین نامه ای تنظیم و تدوین شود که آخر کار تنها…
  • « آيا شناسايي و هدايت استعدادها در نظام تعليم و تربيت ضرورت دارد؟ »
  • دکتر احد نویدی/ عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

ارزشیابی طرح شهاب

گفته‌اند : «هركسي را بهر كاري ساخته‌اند». از اين قول براي تشخيص و هدايت استعدادهاي افراد استفاده مي‌شود. در اين مورد چه نظري داريد؟ آيا شناسايي و هدايت استعدادها در نظام تعليم و تربيت ضرورت دارد؟ حدود 15 سال پيش جمعي از جوانان تحت عنوان جوانان نخبه با مقام رهبري ملاقات كردند. ايشان در آن ملاقات، خطاب به مسئولان بنياد نخبگان، بيان كردند كه شناسايي و هدايت نخبگان بايد از سنين پايين…
  • «براهنی پایه گذار واقع گرایی انتقادی (نقد جهانی با دغدغه های بومی) و تفکر انتقادی عریان و بی تکلف در ادبیات ماست»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

" رضا براهنی " مبدع شعر چند صدایی در ادبیات ایران

پنجم فروردین ۱۴۰۱ مصادف با آسمانی شدن دکتر رضا براهنی تبریزی در کانادا بود. راقم سطور در موقعیتی نیست که آفرینش های ادبی براهنی را نقد نماید و مهم‌ تر اینکه قرار نیست از براهنی بت سازی شده و یا خدمات هفتاد ساله ادبی وی را همچون صدا و سیما نادیده گرفته و سانسور نماییم. دو دستگی عجیب فعلی در موضع گیری نسبت به براهنی نشان دهنده تاثیر عمیق و سایه سنگین…
  • «آموزش‌های غیرحضوری برای تکمیل آموزش حضوری، آموزش در تعطیلات غیررسمی مانند آلودگی هوا، سرما و یخ‌بندان و ... برگزاری آزمون‌های مجازی، فوق‌ برنامه و جبرانی و برگزاری جلسات و همایش‌ها بسیار کاربردی، مقرون‌ به‌ صرفه و ضروری هستند»
  • حسین معافی/ دانش‌آموخته دکتری برنامه درسی

دستورالعمل بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش و تجربه ای که از قلم افتاده است !

در دو سال گذشته که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند، آموزش‌های غیرحضوری جایگزین آموزش‌های حضوری شدند که تجربه‌های زیادی در این حوزه به دست آمد. استفاده از شبکه اجتماعی دانش‌آموزی «شاد» و استفاده از سایر پلتفرم‌ها، روش‌های تدریس نوین را به دنبال داشت و به‌کارگیری نرم‌افزارها و فن آوری‌های جدید در امر آموزش بسیار خوشحال‌کننده و نویدبخش حرکت به‌سوی مدارس هوشمند بود. اگرچه در کشور ایران تا قبل از کرونا، آموزش‌های مجازی…
  • «جریانات رسانه ای نظرات من و شما را منعکس می کنند ولی معلوم نیست نظرات کدام یک از ما مخرب هستند»
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

سمپاد در بوته ی نقد و نظر

گروه رسانه/ چندی پیش « صدای معلم » گفت و گویی را با دکتر احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام داد . ( این جا ) این رسانه بر اساس دکترین خود بر این باور است که تفکر انتقادی و گفت و گو می تواند کلیدی برای خروج از بن بست ناکارآمدی و روزمرگی کنونی در نظام آموزشی و سیستم های بالاتر باشد . گفت و گوی…
  • «قانون رتبه بندی معلمان در حالی به دنبال ارتقای شایستگی های عمومی ،تخصصی و حرفه ای معلمان است که پیش نیازهای آن در سطح مدرسه و معلمان و آموزش و پرورش وجود ندارد »
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

رتبه بندی، توسعه نایافتگی و بحران های آموزش و پرورش مطلب ویژه

رتبه بندی معلمان پس از مدت ها کشاکش ، اعتراض و وعده به تصویب رسید و ابلاغ شد و بر اساس اخبار موجود آیین نامه های آن در حال تدوین است که به زودی اجرایی می گردد . عموم معلمان امیدوارند با اجرای این قانون تغییری در وضعیت آن ها به وجود آید و عده ای " قانون نظام رتبه بندی معلمان "  را  قابل قبول نمی دانند.  معلمان همواره  به فقدان…
  • « برخی از زیرشاخص ها و مصادیق جدول امتیازات که از ویژگی عینی بودن و سنجش پذیری لازم برخوردار نیستند، از فهرست زیرشاخص ها و مصادیق حذف شوند»
  • رحیم زایرکعبه/ دکترای جامعه شناسی

ارزیابی جدول امتیازات رتبه بندی معلمان

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره قانون رتبه بندی معلمان تصویب شد. به دنبال آن، وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی شدن قانون مذکور، جدولی به نام جدول امتیازات رتبه بندی معلمان به صورت پیش نویس آماده کرده و در فضای مجازی قرار داد تا نظر جامعه معلمان را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد. بنابراین نوشته حاضر سعی دارد ارزیابی خود از جدول امتیازات رتبه بندی معلمان به شرح…
  • «تفاوت علم و ایدئولوژی در این است که علم جرح و تعدیل بر می دارد و ایستا نیست و سیال است و صیرورت دارد اما ایدئولوژی از اساس ایستا است و هیچ نقد و اصلاحی هم نمی‌پذیرد»
  • ابوذر شریعتی

تفکر ایدئولوژیک و ایدئولوژی

  یعنی برای تفکر، قید و بند تعیین کردن. یعنی اگر شما می خواهید راجع به مساله ای تحقیق و تفکر کنید باید از یک سری اصل ها آن ورتر نروید. مثلا گفته می شود بله بروید فکر کنید و بعد بپذیرید ولی اگر رفتید و فکر کردید و به این نتیجه رسیدید که فلان امر معقول نیست، در این صورت اندیشه و انتخاب شما را گمراهی می خوانند و خودتان را…
  • سبقت تلفات جاده ای از کرونا !
  • حسین معافی/ فعال اجتماعی

ستاد ملی تصادفات به‌ جای ستاد ملی کرونا ؟!

بعد از دو سال که کرونا زندگی مردم را تحت­ تأثیر خود قرار داده و سبک زندگی اجتماعی مردم را تغییر داده است؛ گویا در سال جدید و بعد از پیک ششم کرونا مردم قصد دارند که بدون رعایت شیوه­ نامه­ های بهداشتی به زندگی قبل از کرونا برگردند و زندگی عادی خود را شروع کنند. درست است که واکسیناسیون اکثر افراد جامعه انجام شده ولی هنوز برخی افراد واکسن نزده­ اند…
  • «تجربه طولانی مدت شرایط سخت و ناملایمات زندگی و انضباط سخت گیرانه خانواده و مسوولیت پذیری در دوره نوجوانی، براهینی ها را به شخصیت های مسوول، متعهد، منتقد، سرسخت و دانشمند تبدیل کرده است»
  • دکتر احد نویدی/ عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

درسی از زندگی برادران براهنی مطلب ویژه

دیروز بعد از شنیدن خبر رحلت دکتر رضا براهنی، خاطرات دکتر محمد نقی براهنی در ذهنم زنده شد. این دو برادر، هر یک بسیار تأثیرگذار در دو حوزه ادبیات و روان شناسی بودند. محمد نقی براهنی در حکم وجدان روانشناسی و رضا براهنی در حکم وجدان ادبیات، نقش بی بدیلی ایفا کردند. وقتی در خیابان طالقانی تهران در اطراف انستیتو روان پزشکی با دکتر محمد نقی براهنی قدم می زدیم، ایشان با…
  • «در کتاب با براهنی، که خود در نوجوانی مترجم آمریکایی‌ها در اجرای اصل چهار ترومن بود، در چهره جوانی که از ابتدای کتاب تصویر می‌شود و تا آخر پیش می‌رود و به نوعی خود اوست، بیشتر آشنا می‌شویم»
  • مرتضی مجدفر

"تفکر انتقادی" بزرگترین ابزار و سلاح " رضا براهنی " بود

«رضا براهنی» زاده ۲۱ آذر ۱۳۱۴ تبریز ، در کانادا از دنیا رفت. مرگ او بی‌شک برای ادبیات ایران و عدم حضور و دمیده نشدن نفسش، برای ادبیات آذربایجان، صدمه‌ای جبران‌ناپذیر خواهد بود. صاحب این قلم، وقتی شانزده ساله بودم، در بهار هزار و سیصد و پنجاه‌وهشت، هنگامی که انجمن شاعران و ‌نویسندگان آذربایجان در تهران در شرف تشکیل بود، در چندین جلسه پیاپی براهنی را از نزدیک دیدم و با او…
  • حاشیه ای بر تناقض های بی پایان ایرانی ؛
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

حذف سفره هفت سین از میز مقامات ؛ مساله کدام است ؟ مطلب ویژه

در نخستین روز از سال 1401 ؛ غیبت و یا کم رنگ بودن سفره هفت سین بر روی میز برخی مقامات کشور موجی از انتقاد و اعتراض را در میان بخش قابل توجهی از جامعه برانگیخت . هر چند یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به این رسم ایرانی احترام گذاشت اما تا جایی که می دانم نه کسی آن را دید و نه به آن اشاره ای کرد و این می…
  • «نتایج نشان می‌دهند نسل سوم مهاجران افغانی برخلاف نسل‌های گذشته که به‌طور سنتی رویکرد سازش را انتخاب می‌کردند از روش‌های انطباقی و گاه به‌صورت محدودتری روش جداسازی را انتخاب می‌کنند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

حضور افاغنه ؛ فرصت یا تهدید؟!

  جستار گشاییهفته سوم اسفند ۱۴۰۰ توفیقی دست داد تا به زیارت امام رضا (ع) مشرف شویم . در نگاه منِ معلم خبرنگار حضور پر رنگ افاغنه در مشهد کاملا غیر عادی می نمود. با خودم کلنجار می رفتم که نکند در و دروازه های خراسان به روی افاغنه باز گذاشته شده تا از ظلم و ستم طالبان واپس گرا به دامن ایران پناهنده شوند. نهایتا حس کنجکاوی خود را با توضیحات…
  • «شاید در آن دوران اتحاد و یکپارچگی و مردان روستا برای ما بچه ها خیلی جالب بود. این همبستگی در تمام امور روستا ساری و جاری بود»
  • دکتر رضا مقدسی

عید نوروز مطلب ویژه

  جشن نوروز، بزرگترین جشن جهانِ ایرانی امروز، کهن ترین جشن دینی و ملی ایرانیان است. اغلب مورخان، پیدائی نوروز را به جمشید، پادشاه پیشدادی ایران نسبت داده اند. که گویند، جمشید در این روز جهان را به تصرف خود در آورد. و پس از آن، ایرانیان هر سال به جشن و شادی پرداختند؛ آتش می افروختند، سکه ضرب کردن، آتشکده ها را پاکیزه می کردند، درخت می کاشتند و به آبادانی…
  • در سوگ ناباورانه عادل عبدی عزیز ؛
  • عبدالرسول عمادی

کوچ

چشمت به چشم آینه خندید و دور شد ماهی میان برکه درخشید و دور شد در روزهای روشن خورشید آمدی خورشید در غروب تو کوچید و دور شد ای روشن از نگاه تو اطراف هر چه بود تردید از نگاه تو لغزید و دور شد "افسانه حیات دو روزی نبود بیش" افسون چشم های تو را چید و دور شد من آمدم به سایه مهرت بیارمم ماندم میان بوته تردید و دور…
  • «به جای سیاسی بازی و سیاسی کاری به تربیت سیاسی بپردازید، به رشد اندیشه دموکراسی به عنوان یک ضرورت زندگی جمعی در افراد جامعه کمک کنید که در سایه تربیت سیاسی قابل تحقق است»
  • میلاد رفیعیان

تربیت سیاسی در آموزش و پرورش و آفتی به نام سیاسی کاری و سیاسی بازی ؟! مطلب ویژه

  جامعه ای که می خواهد به توسعه پایدار در همه زمینه ها برسد و شرایط ایده آل داشته باشد باید در راستای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و علم و فرهنگ خود به بالندگی برسد. چرا که آموزش و پرورش ابزار تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است و به واسطه توجه ویژه به آن می‌توان شاهد سیر صعودی پیشرفت در کشور و شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود.…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور