صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « در تمامی دهه ها و سال های گذشته نمایندگان ادوار مسببین اصلی وضعیت امروز و مرگ نهاد آموزش و پرورش لرستان بوده اند و امروز نیز همین آقایان که اتفاقا در ادوار مختلف نقش وکیل الدوله ها را داشته از مسببان وضعیت امروز آن نیز به شمار می آیند »
  • مظفر امیدی / کنشگر فرهنگی - اجتماعی

دیار سیاست زدگان و و مرگ نهاد آموزش و پرورش لرستان ؟!

  «پیشنهاد می کنم با قدم رنجه نمودن به دیار سیاست زدگان ،نماز میت بر جنازه آموزش و پرورش لرستان را در فصل خزان شخصا بخوانید» اگر مهم ترین اولویت شما نماز است ؛ اولویت ما در آموزش و پرورش لرستان نماز میت (عربی: صلاة الجنازة) است. جناب آقای وزیر! مدت‌هاست ناامید و مایوس از احیای ساختار فروپاشیده ی نهاد آموزش و پرورش هستیم؛ نهادی که هر کشتی بانی سکان آن را به دست…
  • « ساختار سیاست گذاری و هدایت آموزش و پرورش ایران نمی تواند دیدگاهی استراتژیک به مسئله عدالت آموزشی داشته باشد »
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

آموزش و پرورش غیر عادلانه و گام های ضروری برای عدالت آموزشی ؟ مطلب ویژه

    مسعود پزشکیان در اولین مصاحبه خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به نکته مهمی در مورد عدالت آموزشی اشاره کرد و تاکید نمود : قابل قبول نیست کسی که پول و آشنا و امکان ندارد بچه‌ او در مدرسه‌ای درس بخواند که ممکن است خوب آموزش نبیند. باید همه مدارس استاندارد قابل قبول داشته باشند. اینکه اکثر دانش‌آموزانی که به دانشگاه می‌روند از افراد و خانواده‌هایی باشند که…
  • « در شرایطی که اعتماد عمومی به برخی نهادها و مسئولین کاهش یافته است، گوش دادن فعال به خواسته‌ها و مشکلات مردم می‌تواند به بازگرداندن اعتماد کمک کند »
  • علي نیک خواه/ دکتری زبان شناسی - استاد دانشگاه فرهنگیان باهنر و شهید رجایی اصفهان

چرا باید در شرایط کنونی ایران مدیران و مسئولین کشور در همه ی سطوح "مهارت گوش دادن" را داشته باشند؟

  در شرایط پیچیده و پرتلاطم کنونی ایران، داشتن « مهارت گوش دادن»  برای مدیران و مسئولین در همه سطوح، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این مهارت نه تنها به بهبود ارتباطات درون سازمانی و بین سازمانی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در حل مشکلات و چالش‌های پیش رو نیز بسیار موثر باشد . تفاوت بین « گوش دادن فعال » و شنیدن ساده: شنیدن و گوش دادن دو عمل متفاوت هستند…
  • « صدای بی صدای معلمانی باشید که توقع آموزش و پرورش در حد کشورهای پیشرفته را از آنها داریم »
  • امیرحسین نریمانی/ دانشجو دانشگاه فرهنگیان

ماجرای گرفتن وام بانکی یک دانشجو معلم و آن سایر کارمندان دولت ؟!

  سال ۱۴۰۱ همراه با یکی از دوستان که دانشجو معلم است و من از وضعیت بسیار ناراحت کننده اقتصادی او مطلع هستم ؛ بعد از هزار راه ،جهت دریافت وام به شعبه حساب بانکی او مراجعه کردیم. نمی دانستیم چه باید بگوییم . پیش چه کسی باید برویم. کدام باجه می تواند راهنمایی مان کند! خلاصه پس از چند دقیقه پرس و جو به سمت رییس شعبه رفتیم. رئیس، گوشی تلفن…
  • « افزایش انگیزه و حقوق و تسهیلات معلمان، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و ضروری است. این امر نه تنها به بهبود کیفیت آموزش و پرورش کمک می‌کند، بلکه به توسعه و پیشرفت جامعه نیز منجر می‌شود »
  • طهماسب کاوسی/ معلم، دکترای برنامه ریزی درسی

توسعه نیاز به معلمان باانگیزه دارد

  مقدمه معلمان، مهندسان جامعه هستند. آن‌ها با انتقال دانش و پرورش نسل آینده، نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور ایفا می‌کنند. کیفیت آموزش و پرورش هر جامعه‌ای به طور مستقیم به انگیزه، تخصص و رضایت شغلی معلمان آن بستگی دارد. افزایش انگیزه و بهبود وضعیت معیشتی معلمان، از طریق افزایش حقوق و تسهیلات، نه تنها به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش می‌انجامد، بلکه اثرات مثبت و گسترده‌ای بر…
  • « چرا دولت و مراجع قانونی مربوطه در تعیین بودجه سالانه کشور به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهم ترین دانشگاه آموزشی کشور که قرار است معلمان این مرز و بوم را آموزش دهد توجهی نمی کنند ؟»
  • امیرحسین نریمانی/ دانشجو رشته امور تربیتی دانشگاه فرهنگیان

بررسی مطالبه ی عادلانه کسورات دانشگاه فرهنگیان

   دانشگاه فرهنگیان به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است. در معنای کلمه (مرکز ثقل) تعبیر زیباتری از (پشتیبان و تکیه گاه) نمی توان پیدا کرد. بنابراین در رابطه با امور کلی و جزئی مربوط به دانشگاه فرهنگیان، نوع نگاه های ضعیف و سطحی به این دانشگاه و مسائل آن واقعا بی انصافی است. با این وجود، در این نوشتار که به بحث کسورات…
  • « قلمی که در دستان توانمند نویسنده‌ های آگاه و مسئولیت‌پذیر قرار گیرد، می‌تواند جامعه‌ای را متحول کند و آینده‌ای روشن‌تر را رقم بزند »
  • طهماسب کاوسی/ معلم، دکترای برنامه ریزی درسی

انتقاد از عملکرد و تصمیم‌گیری‌ها با حمله شخصی به افراد متفاوت است مطلب ویژه

گروه رسانه/ « صدای معلم » نخستین و شاید تنها رسانه ای در حوزه عمومی و جامعه مدنی بود که به مکتوبات « هنگامه شهیدی » در مورد « فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت پزشکیان واکنش نشان داد . ( این جا ) این رسانه از خانم شهیدی پرسیده بود : « مگر می شود فردی تحت عنوان « خبرنگار و یا روزنامه نگار » همه و به ویژه حاکمیت را موظف و…
  • « افکار عمومی، نخبگان سیاسی و اجتماعی و به طور کل سپهر سیاسی اجتماعی ایران عزیز باید با شکستن سقف شیشه ای کنار بیایند »
  • شیرین یوسفی / جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان آذربایجان شرقی

خانم هنگامه شهیدی ... درس اول در کنش گری الزام به رفتار مسئولانه است !

   سرکار خانم شهیدی سلام علیکم من یکی از میلیون ها زن میهن دوست ایرانی و یکی از صدها هزار مادر ایرانی هستم که دست بر قضا معلم و دغدغه مند توسعه پایدار وطن هم هستند. ما معلمان زن سال های سال است که بر در بزرگان ملک و میهن می کوبیم تا بلکه دری از درهای قدرت را به روی مان باز کنند. ما معلمان زن سال های سال است در…
  • «عواملی که باعث اختلال در امر تربیت می شود به همان اندازه ای مهم است که عوامل رشد و موثر در تربیت »
  • امیرحسین نریمانی/ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان

فضای مجازی ؛ فرصت و یا تهدید برای فرآیند " تربیت " ؟

  همان گونه که متخصصان تعلیم و تربیت فرموده اند،تربیت یک فرایند و جریان مداوم، مستمر، جدی و صبور میان مربی و متربی را می طلبد. یا به معنای دیگر تربیت را می توان همانند کاشت و داشت یک نهال یا بذر دانست که نهایت مراقبت و حفاظت را می طلبد که در برابر آماج و حملات طبیعی و غیر طبیعی از بین نرود تا به سر منزل و مقصود یعنی درخت…
  • « هنوز مرز و تمایزی میان « اقتدار » و « استبداد » قائل نیستند و یا حاضر به درک و هضم آن نیستند »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران نه " قانون " می دانند و نه " عذرخواهی " ! مطلب ویژه

رمز بقای استبداد، خاموشیِ اکثریت است! پل دانکن *** « ما فکر می کردیم شما لیسانس هستید » « من پرس و جو کردم . ظاهرا شما با مقطع سر آن دو ساعت اختلاف داشتید » و... در 23 آبان 1401 به عنوان سرپرست اداره ی آموزش و پرورش منطقه 9 تهران منصوب شد . اما مگر می شود در عصر اطلاعات یک مدیر منطقه نداند که معلمانش در چه وضعیتی هستند…
  • « با گذشت حدود یک هفته از دستور العمل بازپس گیری شکایات وزارت آموزش و پرورش از رسانه ها به نظر می رسد این دستورالعمل در حد حرف باقی مانده است »
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

آیا دانشگاه فرهنگیان قصد تمکین به دستور وزیر آموزش و پرورش و اجرای قانون را ندارد ؟ مطلب ویژه

گروه رسانه/ تاکنون دو گزارش در « صدای معلم » در مورد شکایت دانشگاه فرهنگیان علیه « امیر اسماعیلی » منتشر گردیده است . ( این جا ) و ( این جا ) در این گزارش ها به ممنوعیت شکایت مدیران آموزش و پرورش علیه رسانه ها و خبرنگاران اشاره و تاکید شده است . پیشنهاد « ممنوعیت شکایت از رسانه ها » برای نخستین بار در سال 1398 توسط « صدای…
  • « انتخاب معلم بر اساس معیارهای غیرحرفه‌ای، چالشی جدی است که می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای نظام آموزشی به همراه داشته باشد»
  • طهماسب کاوسی/ معلم، دکترای برنامه ریزی درسی

از ایدئولوژی تا آموزش: بررسی چالش‌های گزینش معلم بر اساس معیارهای غیرحرفه‌ای

   انتخاب معلم به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزشی، نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت آموزش و پرورش و در نهایت آینده‌ی جامعه دارد. انتخاب معلم بر اساس معیارهای غیرحرفه‌ای، چالشی جدی است که می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای نظام آموزشی به همراه داشته باشد. برای بررسی جامع‌تر این موضوع، می‌توان به چندین جنبه‌ی کلیدی پرداخت: 1- تعریف معیارهای غیرحرفه‌ای: - معیارهای ایدئولوژیک: گزینش معلم بر اساس باورهای سیاسی، مذهبی یا اجتماعی خاص،…
  • «نگاه جنسیت زده حاکم بر آموزش و پرورش به جهت تغلب کلیشه های فرهنگی جنسیت زده، معلمان زن را از حق مسلم شان در قرار گرفتن در رده های مدیریتی ستادی در وزارتخانه و استان ها و مناطق محروم کرده است »
  • شیرین یوسفی / جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان آذربایجان شرقی

آموزش و پرورش ، مدیریت زنان و مساله تاریخی " نگاه جنسیت زده " ؟

  در جامعه شناسی توسعه ، آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان نهادی و زنان به عنوان نیمی از بافت جمعیتی جوامع کلیدداران توسعه پایدار و مبنای بالندگی کشورها محسوب می‌شوند. این گزاره تخصصی در مورد کشور ما وقتی مهمتر می‌شود که بدانیم بنا به آمارهای رسمی بیش از ۸۰ درصد زنان شاغل در حوزه آموزش و فرهنگ مشغول اند. این گزاره هنگامی که در کنار این واقعیت قرار می…
  • « وزير آموزش و پرورش براي ايجاد تحول نياز به حوزه ستادي كوچک ،چابک ، هوشمند با نيروهاي انساني قوي و توانا دارد كه در حال حاضر از آن بي بهره است »
  • مهندس هادی عزيززاده/ دبير اسبق شوراي عالي آموزش و پرورش

نگاهی بر موانع حركت وزير آموزش و پرورش در برابر اصلاحات آموزشی مطلب ویژه

فرض كنيم وزيران و مسئولان آموزش و پرورش چهل سال گذشته و جمعي از صاحب نظران تعليم و تربيت، چالش هاي آموزش و پرورش را شناسايي و براي ايجاد تحول در آموزش و پرورش، راهكارهايي را تدوين كرده و به وزير آموزش و پرورش ارائه داده اند. وزير هم آنها را مناسب دانسته و در نظر دارد پيشنهادهاي صاحب نظران را به مرحله اجرا درآورد. تعدادي از پيشنهادها را هم در ابتداي…
  • سخنی با دولت پزشکیان و وزیر جدید آموزش و پرورش ؛
  • امیرحسین نریمانی / دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان

دانشجو معلم کیست و چه مشکلاتی دارد ؟ مطلب ویژه

  بستر و زمینه های موجود در کشور های جهان، مدیریت های مطلوب کلانی را می طلبد که با نگاه عمیق و همه جانبه به کلیت و ریز جزئیات توجه کند. بدیهی است آن مدیریتی شایسته و توانمند خواهد بود که اولا اصل موضوع را در جهت شایسته ای هدایت کند و دوما جلوگیری دقیق و هدف مند از بین رفتن ریز جزئیات را مدنظر قرار دهد. موضوع جامعه دانشجو معلمان پسر…
  • « متاسفانه شاهد نارضایتی فزآینده ذی‌نفعان آموزش و پرورش در سه سال و اندی از مدیریت قهوه‌ خانه‌ای هستیم »
  • رضا قاسم پور / خبرنگار صدای معلم

بحران " بی پاسخ گو " در آموزش و پرورش البرز ؟!

  در آستانه بازگشایی مدارس، شاهد اعتراضات گسترده اهالی مظلوم محمدشهر کرج در قالب تحصن، راهپیمایی،نامه‌نگاری و سایر روش‌های مسالمت آمیز به خاطر پلمب شدن مدارس میثم تمار و پرورش محمدشهر کرج و بلاتکلیفی ۲۴۰۰ دانش آموز بی‌پناه در کوچه پس کوچه‌های ناتوانی و بی‌تفاوتی مدیرکل آموزش و پرورش البرز هستیم. به قول یکی از زعمای دستگاه تعلیم و تربیت استان، اسبی که علی‌ آقا حجرگشت برای مدیرکل آتی زین کرده همه…
  • « اولویت آموزش و پرورش باید تحول خواهی و به کارگیری مدیران تحول خواه در جهت وفاق ملّی باشد »
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

اولویت آموزش و پرورش باید وفاق ملّی باشد مطلب ویژه

وزیر آموزش  و پرورش دولت جدید با رای اعتماد کار خود را آغاز کرد . وزیر جدید در نخستین اظهار نظرهای خود از عدم تغییر و تحول مدیران تا مدت سه ماه سخن گفت . این تصمیم وزیر آموزش و پرورش با واکنش افرادی مواجه شد که خواهان تغییر مدیران دولت سابق هستند و عده ای نیز دراین مورد هشدار دادند که عدم تغییر مدیران فعلی مشکلاتی به همراه دارد . پیروزی…
  • « با توجه به اهمیت نقش معلمان در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، اصلاح و بهبود روند استخدام معلمان یکی از ضروریات نظام آموزشی کشور است »
  • علي نیک خواه/ دکتری زبان شناسی - استاد دانشگاه فرهنگیان باهنر و شهید رجایی اصفهان

آسیب‌های موجود در روند استخدام معلمان بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

                                    روند استخدام معلمان در نظام آموزشی کشور با وجود اهمیت فراوانی که در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دارد، با چالش‌ها و آسیب‌های جدی رو به رو است. این آسیب‌ها نه تنها بر کیفیت آموزش تأثیر می‌گذارند، بلکه بر انگیزه و روحیه معلمان نیز تأثیرگذار هستند. در ادامه به برخی از مهمترین آسیب‌های موجود…
  • « قطار آموزش و پرورش با وزیری مانده در راه گذشته ؟ »
  • محمدرضا خورشیدی پاجی/ معلم و فعال فرهنگی

نقدی بر حکم کاظمی وزیر آموزش و پرورش برای ابقای مسوولان سازمانی به مدت سه ماه طلایی آینده ! مطلب ویژه

   در سال های گذشته که قطار و خط آهن سراسری از جنوب تا شمال بنا شد ، در حاشیه شهر تهران معضل سنگ پرانی به قطار و شکستن شیشه ها و حتی زخمی شدن مسافران توسط بچه های محلات جوار خط آهن برای نظام اجتماعی و پلیس و دادگاه و وزارت راه مساله ای پیچیده شده بود . پلیس و حتی ژاندارمری با بسیج نیرو و امکانات با کمین و کار…
  • « چه کسی مسئول این بی مهری ها و ناسپاسی هاست؟ صفر تا صد این کج سلیقگی ها از درون آموزش و پرورش نشأت می گیرد نه جای دیگر! »
  • امیرحسین محمودوند/ معلم

بگذارید علی پورسلیمان در مدرسه بماند! مطلب ویژه

 نزدیک به یک دهه است که همکار عزیزمان  « علی  پورسلیمان مدیر پایگاه خبری - تحلیلی صدای معلم » را می شناسم و با او کار کرده ام. به جرأت می گویم که او یکی از قوی ترین و صادق ترین افرادی است که عمرش را برای ترقی و تعالی آموزش و پرورش این مرز و بوم گذاشته است. نام صدای معلم و علی پورسلیمان برای فرهنگیان خصوصا آنانی که رسانه ها…
  • اشتباه محاسباتی و راهبردی وزیر آموزش و پرورش دولت پزشکیان !
  • محمود صفدری/ سازمان معلمان خراسان شمالی

استعفا، عزل، جابه‌جایی و بازنشستگی تا پایان آبان در تمام مناطق آموزش و پرورش کشور ممنوع .... چرا ؟! مطلب ویژه

جناب آقای کاظمی، وزیر محترم آموزش و پرورش دولت چهاردهمبا سلام و تبریکِ انتخاب و انتصاب حضرتعالی  شنیدیم که فرموده اید تا سه ماه (پایان آبان ماه) ؛ عزل، جابه جایی و استعفا و بازنشستگی تعطیل! در ادبیات معلمی و بر اساس تقویم سال تحصیلی، معنای این جمله شما این است: ۱- یک چهارم از طلایی ترین زمان یک سال تحصیلی وزارت تان را -با ضمانت- در اختیار مدیرانی می گذارید که…
  • « اینکه میانگین نمرات امتحانات نهایی سه رشته تجربی و ریاضی و انسانی حدود ۱۰ باشد برای هیچ یک از دلسوزان آموزش کشور پذیرفته نیست »
  • کیان ارثی / فعال حوزه آموزش و پرورش

کیفیت آموزش را دریابیم

  امتحانات خرداد پایه های دهم تا دوازدهم دوره دوم متوسطه نظری در حالی برگزار شد که یک بار به دلیل آماده نشدن کارت ورود به جلسه و بار دیگر به علت حادثه سقوط هلکوپتر رییس جمهور و همراهان با تغییر در برنامه امتحانات همراه شد. اعلام نتایج امتحانات نهایی نیز با تاخیر و چالش های متعددی انجام شد. بررسی علت به وجود آمدن این مشکلات حتما در دستور کار کارشناسان محترم…
  • « این جا همین است ؛ دوست ندارید ؛ نیایید »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

گزارشی از شلختگی نهادینه شده در مجموعه ی فرهنگی استخر سونای باشگاه فرهنگیان تهران ؟! مطلب ویژه

زبان در دهان ای خردمند چیست؟ کلید در گنج صاحب هنر چو در بسته باشد چه داند کسی که جوهر فروش است یا پیله ور؟ اگرچه پیش خردمند خامُشی ادب است به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی ( سعدی )   تاکنون چندین گزارش از وضعیت استخر سونای باشگاه فرهنگیان تهران تهیه کرده…
  • «مشکل اصلی در فقرِ فرهنگی ست که ممکن است در بعضی از لایه های طبقات کم برخوردار یک جامعه نهفته باشد »
  • سیدکاظم موسوی جراحی

آیا " بنیتا " 18 ماهه و " آینور" 3 ساله فقط قربانی فقر و فلاکت مالی هستند ؟

  در بین اخبار گوناگونِ مثبت و منفیِ این روزها؛ خبرمتاثر کننده ربودن و کشتن آینور سه ساله ( 1 ) در یکی از روستاهای الیگودرز به خاطر دوسه قطعه طلاهای کوچک و کم ارزش (گوشواره و النگوی بچه گانه) توسط زن میان سالِ همسایه افکارعمومی را جریحه دار کرد و خاطره تلخ جنایت هولناک مشابهی که در سال 96 در پاکدشت اتفاق افتاد را دوباره زنده کرد. به گزارش رسانه ها…
  • « برای بهبود این وضعیت، باید به صورت جدی به بازنگری برنامه‌های درسی، تغییر روش‌های تدریس و افزایش اختیارات معلمان پرداخت »
  • طهماسب کاوسی/ معلم، دکترای برنامه ریزی درسی

چالش حجم زیاد مطالب و غفلت از یادگیری عمیق در نظام آموزشی ایران

  مقدمه نظام آموزشی ایران، علی‌رغم تلاش‌های فراوان، با چالش‌های جدی رو به رو است. یکی از برجسته‌ترین این چالش‌ها، حجم بیش از حد مطالب درسی و در نتیجه، غفلت از یادگیری عمیق و پایدار است. این مسئله نه تنها کیفیت آموزش را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه موجب کاهش انگیزه دانش‌آموزان و معلمان، افزایش ترک تحصیل و در نهایت، کاهش توان رقابت ایران در عرصه بین‌المللی می‌شود. در این…
  • « برخورداری از از هوش عاطفی قوی و کافی و کنترل احساسات و عواطف، تقویت خودآگاهی، خودکنترلی، همدردی با دیگران، انگیزه‌‌‌های درونی و مهارت‌‌‌های اجتماعی و مهارت‌‌‌های نرم مانند مهارت‌‌‌های ارتباطی و مهارت در متقاعدسازی دیگران برای افرادی که در جایگاه های مدیریت ستادی آموزش و پرورش قرار می گیرند یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد »
  • محمدرضا شهریاری/ دانشجوی دکتری عرفان و رئیس شورای مرکزی سازمان معلمان استان تهران

دروغ پردازی رسانه ای در دولت پزشکیان در جهت فضا سازی برای تصاحب پست های ستادی آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

   اخیرا با معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس، برخی فرصت طلبان اقدام به طراحی و انتشار لیست هایی جعلی به نام کارگروه انتصابات وزیری نموده اند که هنوز دوران وزارت خود را شروع نکرده است و بارها تاکید کرده که اولویت من ساماندهی نیروی انسانی و بازگشایی مدارس است . البته وزیر محترم ضرورت تغییر و تحول در حوزه مدیران ستادی و استان ها و مناطق را جهت تحقق…
  • «نگاه به وزیر آموزش و پرورش به عنوان یک سرباز، نگاهی سنتی و مبتنی بر یک ساختار سلسله‌ مراتبی است »
  • طهماسب کاوسی/ معلم، دکترای برنامه ریزی درسی

وزیر آموزش و پرورش: سرباز یا رهبر تحول؟ مطلب ویژه

   جمله « من سرباز نظام تعلیم و تربیت هستم » ؛ جمله‌ای است که گاه از زبان وزرای آموزش و پرورش شنیده می‌شود و ظاهراً حاکی از تعهد و فداکاری آن‌ها به نظام آموزشی است. اما آیا واقعاً این جمله، بیانگر واقعیت نقش وزیر در نظام آموزشی است؟ آیا وزیر باید صرفاً یک مجری سیاست‌های از پیش تعیین شده باشد یا می‌تواند نقش بسیار فعال‌تر و مؤثرتری در شکل‌دهی آینده آموزش…
  • « مشکل ایدئولوژیزه کردن قوانین راهنمایی و رانندگی قبل از هر چیز آن است که اخلاق – در معنای رعایت حقوق دیگری – از آن رخت برمی‌بندد و تبعیض‌آمیز می‌شود »
  • خالد توکلی/ معلم و جامعه شناس

" رانندگی " ایدئولوژی زده و اخلاق ستیز ؟! مطلب ویژه

- ویژگی ممتاز قوانین راهنمایی و رانندگی، علاوه بر برقراری نظم، غیر ایدئولوژیک و اخلاقی بودن آن است. این قانون که احتمالاً عام‌ترین قانون موجود در جهان است، بر خلاف بسیاری از قوانین موجود در جامعه، در تدوین آن به هیچ ایدئولوژیی استناد نشده است و رعایت آن نیز مستلزم باور به هیچ ایدئولوژیی نیست. در حقیقت آنچه مبنای اصلی تدوین و تصویب این قوانین است برقراری نظم با در نظر گرفتن…
  • « معرفی علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیش از آن که نوید تحول بدهد ادامه سیاست های موجود را نشان می دهد »
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

آقای پزشکیان ؛ به داد آموزش و پرورش برسید ! مطلب ویژه

  سرانجام پس از مدت ها بحث و بررسی و رایزنی ، وزیر جدید آموزش و پرورش معرفی شد . علیرضا کاظمی معاون پیشین  پرورشی به عنوان گزینه نهایی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد که در صورت کسب رای تمایل مجلس شورای اسلامی بر کرسی صدارت آموزش و پرورش خواهد نشست . حامیان دکتر پزشکیان انتظار داشتند وزیر جدید آموزش و پرورش پیام تحول را به بدنه آموزش و پرورش منتقل…
  • «سانسور در ایران، چالشی جدی است که بر همه ابعاد زندگی اجتماعی و سیاسی تأثیر می‌گذارد. برای مقابله با این چالش، نیاز به تلاش‌های جمعی و اراده سیاسی قوی است »
  • عثمان عباسی/ کنش‌گر حوزه رسانه و فرهنگ

از سکوت تا گفت و گو: تحول سانسور و آینده ایران مطلب ویژه

   ایران، همچون بسیاری از کشورهای دیگر، تاریخ طولانی‌ای در زمینه سانسور دارد. از سانسور مطبوعات در دوران پهلوی تا فیلترینگ گسترده در عصر دیجیتال، ایران شاهد تحولات چشمگیری در نحوه کنترل اطلاعات بوده است. در این یادداشت، به بررسی تحول سانسور در ایران، از سانسور سنتی تا دیجیتال، و نقش شبکه‌های اجتماعی در مقابله با آن خواهیم پرداخت و ضمن ارائه یک نگاه انتقادی، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه خواهیم…
  • «بی‌شک تحول در آموزش و پروش با تحول در معلم آغاز می‌شود »
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

نگاهی به مسیر تحول در آموزش و پرورش

  تحول به معنای تغییر اساسی و بنیادین در چیزی است. این تغییر نه تنها در ظاهر و شکل، بلکه در ماهیت و هسته اصلی موضوع رخ می‌دهد. تحول یک فرآیند پویا و مداوم است که منجر به رشد، پیشرفت و نوآوری می‌شود. به زبان ساده‌تر، تحول یعنی از یک حالت یا وضعیت به حالت یا وضعیت بهتر و کامل‌تری حرکت کردن. این تغییر می‌تواند در ابعاد مختلفی مانند فردی، اجتماعی، سازمانی…
  • « دعوا سر این است که چرا من در بازی نیستم »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

وزیر آموزش و پرورش برای ایران را هم از خارج وارد کنید ... لطفا ! مطلب ویژه

« جامعه‌ی سوداگر در همه چیز و همه کس سودی می‌جوید. روشنفکران و مردمان اهل دانش نیز در صورتی مزد می‌گیرند که به منافع تجاری خدمت کنند. همه چیز کالاست، حتی اندیشه و انسان... کتاب را تقدیس می‌کنند، اما به هر حال کالایی است مقدس...! » برتولت برشتاز کتاب " زندگی گالیله " *** دبیر کل سه تشکل فرهنگیان ( انجمن اسلامی معلمان ایران ، سازمان معلمان ایران و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی…
  • « دولت چهاردهم قصد ندارد در بر همان پاشنه بچرخد و معلمین نیز بیش از آن که نگران معیشت خود باشند، نگران منزلت خود هستند که طی دهه های گذشته توسط وزرا و مدیران ناکارآمد آموزش و پرورش پایمال شده است »
  • دکتر علی جودکی/ معاون سابق پژوهشی آموزش و پرورش لرستان

نامه دریافتی : از نوبخت حمایت کنیم تا ردای بلند وزارت آموزش و‌پرورش بر قامت های کوتاه و تکراری قرار نگیرد!

  پس از پیروزی دکتر پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم مطالب و نقطه نظرات فراوانی پیرامون انتخاب وزیر آموزش و پرورش در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده است. تقریبا تمامی گزینه های مطرح شده علیرغم وجود نقاط قوت و ضعف، از لحاظ مقایسه ای شرایط بهتری نسبت به وزیر فعلی دارند. دولت چهاردهم قصد ندارد در بر همان پاشنه بچرخد و معلمین نیز بیش از آن که نگران معیشت…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان خراسان شمالی برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و شفاف سازی مسئولان اعلام می کند .
  • « من در برابر آنچه می کنم و آنچه انتخاب می کنم که نادیده بگیرم، مسئولم »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

آخرین " روز خبرنگار " در آموزش و پرورش رسانه ستیز دولت سیزدهم ! مطلب ویژه

« من در برابر آنچه می کنم و آنچه انتخاب می کنم که نادیده بگیرم، مسئولم » در همین لحظه که من در حال نوشتنم، در گوشه ی دیگری از جهان، انسان های زیادی گرسنه اند. اگر «ژان پل سارتر» بود می گفت من در برابر این گرسنگی مسئولم.  البته من اعتراض می کردم: من نمی دانم آنجا چه خبر است و برای تغییر وضع اسفبار موجود، کار چندانی از دستم برنمی…
  • « وزیری می توان انتخاب کرد که اعتماد ساز باشد چه برای کارکنان چه برای مردم. خلق اعتماد جزء کارویژه های حکومت است»
  • ابراهیم مجیدی

وزیر آینده آموزش و پرورش ؛ خفقان نرم و ماموریت مهم اعتمادسازی ؟!

  در روزنامه ها ، جراید ، سایت ها ، کانال ها و محفل ها از ویژگی های انتخاب وزیر آموزش و پرورش صحبت می شود. هر دسته و گروهی از معیارها و سنجه ها صحبت می کند. وزیر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ هر کس از نگاه خودش به موضوع نگاه می کند. یکی می گوید وزیر باید دانشمند باشد.گویی همه وزیران بلاد خارجه دانشمند می باشند. حال بماند که…
  • « روز خبرنگار وقتی خیلی مبارک است که خبرنگاران بتوانند به نقش خود در مقابله با بارون‌های دزد (در سیاست و اقتصاد) آزادانه و بدون ترس عمل کنند؛ و نهادهای سیاسی فراگیر نیز به جای بارون‌های دزد، طرف خبرنگاران وظیفه‌شناس و آزاده را بگیرند »
  • محمد فاضلی

رسانه آزاد علیه بارون‌های دزد !

  «بارون» یکی از القاب اشراف اروپا بوده اما مردم در آمریکای اواخر قرن نوزدهم به افرادی که از رشد اقتصادی آمریکا در آن سال‌ها ثروت‌های افسانه‌ای اندوخته بودند و «به‌طور روزافزونی از اخلاق تهی می‌شدند» و با «اعمال شقاوتمندانه‌ای که به منظور حفظ انحصار خود و مانع شدن از ورود رقبای بالقوه به بازار یا سنگ‌اندازی در شرایط برابر کسب‌وکار مرتکب می‌شدند» (ص. ۴۲۹) قدرت قانون را به سخره می‌گرفتند، لقب…
  • « از هیچ کس صدایی نیامد ! »
  • علی مرادی مراغه ای

صدور فرمان مشروطیت و فرهنگ سیاسی عقب مانده در ایران ؟

  امروز  ( 14 مرداد ) یکی از درخشان ترین روزهای تاریخ ماست روزی که مردم مشروطه گرفتند. غالبا پرسیده می شود : چرا مشروطیت ناکام ماند؟! من می گویم چون مشروطه چندین دشمن کوچک داشت اما یک دشمن بزرگ! مشروطه بر دشمنان کوچکش مانند تبعید محمدعلی شاه، اعدام شیخ فضل الله، امیر بهادر...پیروز شد اما عاقبت از آن دشمن بزرگش شکست خورد، این دشمن بزرگ همانا فرهنگ سیاسی عقب مانده بود!…
  • «زمانی که معلم شدم، به همه آن استعدادهای نابی فکر می‌کردم که با پرسش‌های عجیب و غریب و بی‌ربط از آرزوی خود محروم شده بودند »
  • طهماسب کاوسی/ معلم، دکترای برنامه ریزی درسی

کفن و آرزوی معلم شدن: تقابل دو دنیا در یک مصاحبه

   در آن اتاق بزرگ و پرنور، سکوت سنگینی حکمفرما بود. گویی دیوارها نفس در سینه حبس کرده بودند و منتظر بودند که ببینند چه سرنوشتی در انتظار من، آن نوجوان لرزان، است. سوال در هوا معلق بود، تیز و برنده: « کفن یک مسلمان چند تکه است؟ » ذهنم درهم پیچید. مگر من برای معلم شدن نیامده بودم؟ مگر قرار نبود به کودکان علم و دانش بیاموزم؟ چرا ناگهان در این…
  • « نیروهای استبداد امروزه به راه تکامل رفته‌ اند و در برابر آنها سکوت و حتی بی‌ طرفی درست نیست. باید تکلیف خود را معین کرد، یا با آنها بود یا در برابر آنها »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

سکوت هم هزینه دارد ! مطلب ویژه

زبان در دهان ای خردمند چیست؟ کلید در گنج صاحب هنر چو در بسته باشد چه داند کسی که جوهر فروش است یا پیله ور؟ اگرچه پیش خردمند خامُشی ادب است به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی ( سعدی ) برخی سخنان و یا امثال به غلط ساخته شده ، به غلط استمرار…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور