40 سال پیش یکی از همشهریان ما با وجود کلی بدهی به مردم (حق الناس) عازم مکه مکرمه و مدینه منوره بود. تعدادی از همشهریان به همراه چاوشی که صدای بسیار زیبا و گوش نوازی داشت ایشان را همراهی می کردند . چاوش زیرک این مصراع را با صدای خوش میخواند و عاقلان در این همراهی درک موضوع میکردند که ایشان ترک واجب کرده (ندادن بدهی مردم) و سنت به…
« شما را به انجام کار کارشناسی و صداقت در بیان واقعیت ها دعوت می کنم »
گروه استان و شهرستان ها/ یادداشت زیر توسط یکی از فرهنگیان در موضوع « ویژگی های وزیر آموزش و پرورش » آینده در دولت مسعود پزشکیان برای صدای معلم ارسال گردیده است .
گروه استان ها و شهرستان ها/ آن چه در زیر می آید شرح چگونگی برخورد سرپرست اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به روایت یک معلم است . « صدای معلم » آمادگی خود را برای توضیح مقام مربوط اعلام می کند .
«از پسامد باورهای مصلحت اندیشی و احتیاط های شخصی برخی در گذشته، حکمت متولد نخواهد شد »
گروه رسانه/ عملکرد کار گروه انتخاب وزیر آموزش و پرورش در دولت مسعود پزشکیان واکنش ها و نیز انتقادات فراوانی را در بدنه ی آموزش و پرورش به همراه داشته است . یادداشت زیر توسط معصومه بیات برای « صدای معلم » ارسال گردیده است .
ملت ایران بدهکار هیچ ملت و قوم و جماعتی در جهان نیست و هیچ منفعت و مصلحتی بالاتر از منافع ملی و حفظ و حراست و صیانت از خانه مشترک و میراث اجدادی ایرانیان و امانت نسل های آینده یعنی « ایران » نیست
واژه یا کلمه « ایران » از پرکاربردترین واژه ها در زبان و کلام هر ایرانی است که در ایران می زید یا زاده ایران است یا در اندیشه ایران است و یا دغدغه ایران دارد . نام ایران همه روزه در ذهن و ضمیر و بر زبان هر ایرانی به طور روزمره جاری و ساری ست و این البته در جغرافیای ایران امری اجتناب ناپذیر و طبیعی و بدیهی است .…
اوضاع رقتبار امروز آموزش و پرورش، حاصل سوءمدیریت و خباثت و خیانت مدیران دیروز است. در دهههای اخیر همواره شاهد اُفت آرام و مدام کیفیّت آموزشی و نارضایتی مردم از کارکرد مدارس بودهایم. این در حالی است که در پی همگانی شدن آموزش و گسترش دانش و آگاهی در دهههای ۴۰ و ۵۰ و حتی اوایل دهه ۶۰، نشانههای امید به بهبود همه جانبه از طریق آموزش و پرورش و لبخند…
«بسیاری از اعضای این کارگروه ، خود جزئی از مشکل بوده و هستند تا بخشی از راه حل ! »
علیرضا هاشمی سنجانی/ دبیر کل پیشین سازمان معلمان ایران
یک فرصت تاریخی پیش روی اصلاح طلبان و بهبودگرایان قرار گرفته است . این فرصت را باید پاس داشت و با تکیه بر تجارب گذشته ، محور قرار دادن منافع ملی و ارتباط با ارکان مختلف نظام در جهت حل بحران های جامعه گام برداشت. پزشکیان را چه ادامه دولت خاتمی و چه دولت سوم روحانی بدانیم در مورد وزارتخانه ی بزرگ آموزش وپرورش فرقی نمی کند. هیچ کدام از آن…
« این نگاه مراقبت محور و مادرانه به سیاسیترین پدیده جهان اجتماعی ایرانیان در عین این که کلید واژه جدیدی را وارد ادبیات توسعهای ایران میکند همزمان دایره سیاست ورزی مادرانه را نیز بسط میدهد »
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمام شد و مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد . در ۱۶ تیر ۱۴۰۳ این عبارت ساده ، صریح و نسبتاً کوتاه به مثابه گزارهای خبری در دفتر تاریخ معاصر ایران ثبت شد. ولی جهان اجتماعی ، نظام معنایی ،کنشهای عاطفی - سیاسی و پدیدههای تاریخی، اجتماعی و سیاسی منتج به این عبارت به سادگی و صراحت و البته کوتاهی خود عبارت نیست. به عنوان یک…
« در سال ٩٤ جمعیت ایران حدود ٧٨ میلیون نفر است که ٢٩١ هزار نفر از آنها با نهادهای مدنی ارتباط دارند که این تعداد کمتر از نیم درصد جمعیت ما را تشکیل میدهد »
این روزها و در گروه ها و کانال ها ، به کرات سخن از « مطالبه گری » به میان می آید . به واقع ؛ مطالبه گری چیست ؟ و چه کسی را مطالبه گر می نامند ؟ 8 سال پیش در یادداشتی با عنوان : « کنش گری در آموزش و پرورش ؛ معلم کنش گر کیست ؟ » نوشتم : ( این جا ) « در ابتدا لازم است…
« بنیادی ترین تحول در آموزش و پرورش تحول در زندگی معلمان است »
امیرحسین محمودوند/ مشاور وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم
فرآیند انتخاب وزیر آموزش و پرورش مثل همیشه سخت، پرتنش و پیچیده شده است. صندلی وزیری آموزش و پرورش ده ها مدعی پر و پا قرص دارد که این روزها سخت مشغول دید و بازدید هستند تا شاید به مراد دل خود برسند. ظرف چند روز آینده نهایتا کابینه دکتر پزشکیان معرفی خواهد شد و حدس و گمان ها و تلاش ها برای وزیر شدن پایان خواهد پذیرفت اما کاش در این…
« به عنوان یک شهروند البرزی از جنابعالی خواهشمندم در فرصت اندک باقیمانده از دوره مدیریتی خود، گزارشی از عملکرد حدود سه ساله حضور خود را در استان البرز در اختیار رسانههای جمعی و عامه مردم قرار دهید »
جناب دکتر عبدالهی عزیز سلام در ابتدا لازم است اقرار کنم که جنابعالی را در جلسهای که سال قبل برای افزایش مشارکت در انتخابات مجلس برایمان گذاشته بودید مدیری انرژیک، مردمدار، مشورتپذیر و صبور دیدم ، افسوس که برخی از مدیران کوتوله و مشاوران جهتدار دور و اطراف تان را گرفتند و ... فارغ از اینکه اکثر ادارات و نهادهای تابعه شما در دور اول انتخابات ریاست جمهوری لابد به طور…
«هیچ چیز خطرناک تر از مردم بی تفاوت نیست و جامعه ای که حساسیت خودش را در قبال زشتی ها از دست داده باشد! »
برخی فیلم های تلخی وجود دارند که آدم وقتی یک بار آنها را می بیند دوست دارد دیگر هرگز آنها را نبیند، اما باید حتما یکبار آنها را دید و فیلم The Incident یکی از آنهاست. این فیلم نشان می دهد که شر ، زمانی می تواند حاکم شود که مردم با بی تفاوتی خودشان بدان اجازه دهند. در این فیلم، دو اوباش و شرور به هر کسی می رسند اذیت…
« وزیری در قامت یک معمار، نقشه راه تعلیم و تربیت را ترسیم میکند و با درایت و تدبیر خود بنای استوار دانش و معرفت را بنا مینهد »
آموزش و پرورش، ستون فقرات هر جامعهای است که بر شانههای آن نسلی توانمند و فرهیخته برای فردایی روشن تربیت میشود. در این میان، نقش وزیر آموزش و پرورش نقشی محوری و تعیینکننده است. گویی وزیری در قامت یک معمار، نقشه راه تعلیم و تربیت را ترسیم میکند و با درایت و تدبیر خود بنای استوار دانش و معرفت را بنا مینهد. اما چه ویژگیهایی باید در وجود این معمار فرزانه…
« اصولا مجاهدان جمعه و شنبه در چه شرایطی امکان ظهور و تاثیرگذاری احتمالا منفی بر تصمیمات رئیس جمهور منتخب را پیدا می کنند ؟ »
من به عنوان یک شهروند عادی که مثل خیلی ها دغدغه اوضاع و سرنوشت کشورم را دارم همیشه نوشته های وزین و احساسی استاد فرهیخته دکتر رنانی را با ولع می خوانم و آنها رادر فضای مجازی برای معدود دوستان هم دوره و هم سن سال خود به اشتراک می گذارم . عنوان آخرین نوشته ایشان « مجاهدان جمعه » است که در پاسخ و یا بهتر بگویم در تکمیل نوشته…
«وزیر باید ارتباطات گسترده و مستمر با بدنه آموزش و پرورش داشته باشد و در فضای فکری و نوع نگرش این بدنه زیست کاری نموده باشد »
بعد از انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که اغلب کاندیداها فاقد برنامه جامع برای بخشهای مختلف دولت بودند و سپری نمودن فضای پرهیجان و قطبی این انتخابات، در بین فرهنگیان دغدغهمند وزارت آموزش و پرورش فضای هیجانی به سرعت جای خود را به فضای گمانه زنی و رایزنی برای انتخاب وزیر برای این وزارتخانه داده است. در چینش کابینه دولت ها گرچه تیم مشاوران اصلی و بسیار نزدیک به رئیس جمهور منتخب و…
«با گوشت و پوست و استخوان اثر وزیر خوب و وزیر بد را دیدهام ! »
امروز که آقای پزشکیان منتخب مردم برای تشکیل دولت چهاردهم شد، این سئوال در بین فرهنگیان میچرخد که وزیر آموزش و پرورش چه کسی باشد؟ این سئوال برای من هم دغدغه است، چرا که با گوشت و پوست و استخوان اثر وزیر خوب و وزیر بد را دیدهام چرا که هم دوره وزارت محمد علی نجفی را تجربه کردهام و هم بقیه وزاری پس از وی را که رسما خیلی کوتاه قامتتر…
رئیس جمهور با معرفی وزیری کارآمد، با برنامه و تحول گرا در درجه دوم موجب قرار گرفتن آموزش و پرورش در جایگاه واقعی خود در کشور باشد
روند مطالعه در کشورهای توسعه یافته ی دنیا شاهد این مدعاست که این کشورها آموزش و پرورش را اولویت اول کشور خود دانسته اند و برخلاف کشورهای توسعه نیافته سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را هزینه ندانسته بلکه عین سرمایه گذاری واقعی دانسته اند چرا که نهاد تعلیم و تربیت در هر کشوری تربیت کننده ی مدیران کارگزار آن نظام است و تا زمانی که که این دستگاه اولویت اول…
ميزان توجه حاکميت به فرياد بلند مشارکت کننده ها و صداي خاموش ولی رسای عدم مشارکت کنندگان بستگی به تداوم مطالبه گری « کنشگران نقش آفرين » در آينده دارد که تمرين طولانی دموکراسي را پيشه کنند و در حوزه هاي عمومي فعال باشند و يا سکوت اختيار کنند و حوزه های عمومی را رها سازند ؟!
به زودي و حتي در آينده دور شاهد تحليل هاي فراوان با نگاه هاي گوناگون به انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري خواهيم بود . نگارنده در حد بضاعت بسيار اندک خود به اين مهم پرداخته است . اين نگاه ، قابل نقد است و به اميد نقد و تحليل ديگران نوشته شده است که : « ديالوگ مهمترين معجزه بشري است » . بخش نخست : تحليل کنشگري نقش آفرينان ( مشارکت…
«بزرگ ترین بازنده این دوی ماراتن، " رسانه ها " و برنده اصلی "صداقت و خرد" بود »
چه چیزی موجب تحقق « دموکراسی » و ارزش های منبعث از آن در یک جامعه می شود ؟ چه باید کرد تا با کم ترین هزینه و بیشترین برداشت و فایده به یک جامعه دموکراتیک وآزاد برسیم ؟ جامعه ای که در آن « قانون » و قراردادهای اجتماعی به رسمیت شناخته شده و فراتر از کاغذ و مکتوبات هستند و تاثیر آن را می توان روی اندیشه ، گفتار و…
« تا زمانی که جامعه «مطالبه گر» و حساس نسبت به مسائل جاری نشود همچنان فقر و عقبماندگی سهم ما باشد »
«هیچکس گناهکار نیست، هیچکس. میگویم هیچکس. من آنان را ضمانت میکنم. سخن مرا باور کن دوست من، زیرا من قدرت آن را دارم که لبانِ مُفتری را مُهر کنم. برای خود چشمان شیشهای تهیه کن و مانند سیاستمداری سیّاس، تظاهر کن که چیزهایی را میبینی که نمیتوانی ببینی.» شاه لیر- ویلیام شکسپیر مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت تورم را در خردادماه سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد که برابر آمار و…
بزرگ ترین سرمایه ای که می توان روی انتخاب پزشکیان حساب کرد و به آن دل بست همانا صداقت وی در برخورد با مسائل و چالش هاست آن هم در جامعه ای که با وجود داشتن آرزوهای بزرگ و توهم مدرن شدن هنوز شفافیت در آن محلی از اعراب نداشته و مالک و صاحب صداقت در نهایت « گوشه نشین » می شود
خشم نابه جا به معنای آن است که فرد خشمگین هیچ گاه زحمت طرح پرسش درست را به خود نمیدهد ... خشم باید در مسیری دیگر هدایت شود ، به سمت آنچه فروید هدف صحیح مینامد ، تا بدین ترتیب فرد خشمگین به پاسخی بهتر برای این پرسش برسد که چگونه باید زندگی کنم ؟ مارک ورنون از کتاب "زندگی خوب " *** تا چند روز دیگر سکان اجرایی اداره ی کشور…
« صدسال تنهایی» را با «سفر به دور دنیا » عوض نمی کنم
آمدم برای غربت باغ ترانه ای بسازم برگی بر زمین افتاد ضربه بر مضراب دل را ضرب در حجم غربت کرد به راستی با کدام مقیاس دل باید اندازه گرفت ؟ حجم غربت را ؟ باغِ همسایه میوه اش تلخ است باد و باران و شکست شاخه هایش را باغبان تحمل آورده بود افسوس ! افسوس میوه اش تلخ است با حروف ربط و بی ربطش که هنوز از بام همسایه آویزان…
به مناسبت انتشار « تشکیل کنفدراسیون ایران و ارمنستان، مرهمی بر ترکمن چای و مقابله با توطئۀ خفگی همه جانبۀ ایران » در ماهنامۀ خواندنی ؛
در شمارۀ 128 ماهنامۀ خواندنی (فروردین و اردیبهشت 1403) مقالۀ مهمی با عنوان « تشکیل کنفدراسیون ایران و ارمنستان، مرهمی بر ترکمن چای و مقابله با توطئۀ خفگی همه جانبۀ ایران » نوشتۀ دکتر مهرداد میرسنجری منتشر شد. همسو با این مقالۀ ارزشمند لازم است الحاق نخجوان به سرزمین مادری را مطرح و سریعاً پیگیری کنیم. الحاق نخجوان به سرزمین مادری نه یک پروژۀ بلکه یک موضوع بسیار ساده و مهم است.…
« خواب ديدم قيامت شده است. هر قومي را داخل چاله ای عظيم انداخته و بر سر هر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله ی ايرانيان. خود را به عبيد زاكانی رساندم و پرسيدم: « عبيد اين چه حكايت است كه بر ما اعتماد كرده نگهبان نگمارده اند؟ گفت: می دانند كه به خود چنان مشغول شويم كه ندانيم در چاهيم يا چاله. خواستم بپرسم: اگر باشد در ميان…
«فقدان برنامه مناسب و عملیاتی برای هماهنگ کردن این گفتمان های سه گانه موجب می شود که دولت های با رویکرد اصلاح طلبی در زمینه آموزش و پرورش موفق نباشند و تغییر در آموزش و پرورش محدود به تغییر تعدادی از مدیران باشد »
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
در زمانه انتخابات سخن از تغییرات اساسی از سوی کاندیداهای مختلف به گوش می رسد. برخی از داوطلبان ریاست جمهوری نیز به گونه ای سخن می گویند که گویی قصد بنا کردن کشور تازه ای را دارند . در زمینه آموزش و پرورش نیز حرف های مختلفی مطرح می شوند که امکان پذیر بودن آن ها نیازمند بررسی های مفصل است . هر تغییری در سطح آموزش و پرورش نیازمند هم سویی…
«اما داستان ما از جایی بدتر و تلختر شروع میشود. از آبگیری که آبش ته کشیده و ماهیانش به جای جست و جوی دریا، ماهی بودن را ترک میکنند »
۲ تیر ۱۳۱۸ زادروز معلم فقید صمد بهرنگی ؛ صمد داستانش را از ماهی و آبگیر شروع کرد و افسانه دریا که تنها در یاد مادربزرگها و پدربزرگها مانده بود. افسانهای که آنها از نوههای خود هم پنهان میکردند تا مبادا در سری کوچک، سودای دریا بیفتد و در راه دریا و پیش از رسیدن به آن، در یکی از صدها دام و تله انواع شکارچیان نابود شود. چون قربانیان راه دریا…
«هر کسی و هر چیزی که امری و دستوری پیش بکشد و یا به هر نحوی دخالتی در زندگی مردمان داشته باشد باید که در برابر چراهای طرح شده پاسخ گو باشد »
نخستین چیزی که پس از وارد شدن به جهان فلسفه میآموزیم این است که هیچچیز و هیچکس آن چنان بزرگ یا مقدس و پاک نیست که نشود و نتوان آن را زیر سوال برد. زیر سوال بردن هر جا بد باشد این جا اصل است و خوب. اصلا بدون زیر سوال بردن تفکر فلسفی پیش نمیرود. به همین دلیل هم بود که در طول تاریخ همواره فلاسفه را سانسور میکردند به تبعیدهای…
«اگر ملّت عبرت گرفته باشد و به وظیفۀ وجدانی خود عمل کند امیدواری میتوان داشت که روزگار محنت و ذلّت سپری شود »
ملّتها هر چه داناتر و به رشد و بلوغ نزدیکتر میشوند به حکومت ملّی متمایلتر میگردند، جز اینکه ملّتها چون غالباً دارای جمعیت فراوان و کشور پهناورند نمیتوانند هر روز یک جا جمع شوند و وظیفۀ قانونگذاری و اجرای قانون را خودشان مستقیماً به جا بیاورند. بنابراین بهترین ترتیبی که پیدا کردند این است که ملّت جماعتی را نمایندۀ خود قرار دهد که به نام او قانونگذاری کنند و مجمع آن…
« مبنای کارشناسی و منطق مدیریتی » برای انتصاب « سید محمد بطحایی » به عنوان رئیس ستاد فرهنگیان چیست ؟
هنگامی که جامعهای به دروغ گوییِ سازمان یافته روی آورد و دروغ گفتن تبدیل به اصل کلّی شود و به دروغ گفتن در موارد استثنایی و جزئی اکتفا نکند؛ « صداقت » به خودی خود تبدیل به یک عمل سیاسی میشود و گوینده حقیقت، حتی اگر به دنبال کسب قدرت یا هیچ منفعتی دیگر هم نباشد، یک «کنشگر سیاسی» محسوب می شود! در چنین شرایطی شما نمیتوانید از سیاست کناره بگیرید و…
«در تمامی این سالهای سیاه تنها پناهگاهمان عشق بوده و کتاب. پناه بردن به خانه بوده، اندیشیدن، خواندن و نوشتن.... »
سال ۱۳۷۶ که سیدمحمد خاتمی با حرفهای تازه و متفاوت آمد، من یک دانشآموز بودم. با اینکه چندان چیزی از پیچیدگیهای سیاست نمیدانستم اما چون کتابخوان و اهل فکر بودم، این تفاوت و تازگی را به خوبی حس میکردم و از همان سال شروع کردم به خواندن چیزهایی غیر از کتاب و تلاش برای سر درآوردن از سیاست. سال ۱۳۷۹ وارد تربیت معلم شدم و با ذهنیتی که از خاتمی، حرفها…
«بخش عمده ای از دلسردی موجود در بدنه آموزش و پرورش نسبت به انتخابات به عدم تغییر پس از انتخابات بر می گردد . مردم به قصد تغییر دادن رای می دهند و اگر با رای دادن تغییری در سیاست ها ایجاد نشود دلسردی به وجود می آورد »
روز 8 تیر 1403 انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری برگزار می شود . از میان شش کاندیدایی که از طرف شورای نگهبان واجد شرایط قانونی شناخته شده اند یک نفر نامزد جبهه اصلاحات است . بر این اساس پنج نامزد اصولگرا را باید حامی وضع موجود آموزش و پرورش برشمرد که خواهان اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهند بود و بر ایدئولوژیک تر شدن آموزش و پرورش تاکید دارند…
« هرگز نترسید که صدایتان را برای صداقت و حقیقت و شفقت بالا ببرید »
در دنیا هیچ کاری سختتر از صداقت و صمیمیت نیست، هیچ کاری هم آسانتر از تملق و چاپلوسی. در صداقت و صمیمیت، حتی اگر یک درصد دروغ و تزویر باشد، فوری نغمهی ناسازش بلند میشود و کار را به رسوایی میکشاند. برعکس، اگر همهی حرفها تا نقطهی آخرش دروغ و تزویر باشد، مثلِ نغمهی گوشنواز به دل مینشیند و لذت میبخشد. چاپلوسی، هرچقدر هم که نتراشیده و زننده باشد، دستِکم نیمی از…
هر گونه مدل توسعه در ایران بدون توسعه فرهنگی و اولویت داشتن آن محکوم به شکست و تکرار چرخه ی تاریخی شورش ، سکوت و خودزنی خواهد بود
... من بارها با ارباب راجع به مسائل دربار صحبت کرده ام ( برادرم بعد از انتصابش به نخست وزیری همواره موقع نام بردن از شاه ، لقب « ارباب » را به کار می گرفت ) و بیش از هزار دفعه به او تذکر داده ام که اگر بنا است با فساد مبارزه شود بایستی این کار را از خانه خود آغاز کند و در وهله اول نیز با قاطعیت به…
«معلمان امروز معمولا روند اداری شدن معلمی را طی کردهاند و نه سیر و سلوک تفکر و آموزش و پرورش را »
معلم حقیقی یا بهعبارت دیگر کسی که حقیقتا معلم است، کیست؟ سابق بر این وقتی نوشتم که من هرگز معلمان و ناظمان و مدیران دوران راهنمایی و دبیرستان و استادان سایر مقاطع تحصیلیام را هرگز نمیبخشم برخی از عزیزان گله کردند که این توهین به قشر مقدس معلم است! ( این جا ) بفرمایید این هم نتیجهی مقدس پروری و تقدس سازی! اینکه شغل معلمی، شغل انبیاء است و ارزشمند است و...…
نامش را گذاشتهاند : « گفت و گو » ؛ غافل از اینکه « گفت و شنود » میبایست باشد. در » گفت و گو » فقط یک نفر میگوید و میگوید و آن دیگری باید فقط بشنود و بشنود. کلمات خارجی را هم گاه بر اساس فرهنگ مسلط ترجمه میکنند تا به تغییر نکردن و یاد نگرفتن ادامه بدهند. در جامعهی مونولوگی، «دیالوگ» را هم «تک گویی» ترجمه میکنند، چراکه اعضای…
« قضاوت دربارۀ ارزش های تمدن و فرهنگ ملتی دیرین که میراثش در طی هزاره ها پا فراتر از مرزهای سیاسی خود نهاده و آثار آن را بر فرهنگ و تمدن جهانی نمی توان نادیده گرفت، بسیار دشوار است »
قضاوت دربارۀ ارزش های تمدن و فرهنگ ملتی دیرین که میراثش در طی هزاره ها پا فراتر از مرزهای سیاسی خود نهاده و آثار آن را بر فرهنگ و تمدن جهانی نمی توان نادیده گرفت، بسیار دشوار است. مردمی که در گسترۀ مرزهای فرهنگی ایران بزرگ زیسته اند و امروز می زیند، خداوندگاران فرهنگ و تمدن ایرانشهر هستند. روزگاران درازی، زبان و ادب پارسی به ویژه در سلوک شعر به سان…
گاهی فکر میکنم چرا ما بعضی چیزها را نمیفهمیم؟ نفهمیدن چیست؟ ما چگونه نمیفهمیم؟ به گمان، همان طور که فهمیدن، به عنوان فعل ایجابی، علل و زمینهها و فرایند دارد، نفهمیدن هم به واقع فعلی (در سیاق ترک فعل) است که همه اینها را دارد. لطفاً فکر کنید که چرا چیزی را نمیفهمیم ؟ برخی علل و زمینهها را میشمارم : ۱. نمیفهمیم چون اطلاعات پایه نداریم. کسی که نمیداند عالم…
هنگامی که خانواده، آموزش و پرورش و رسانه دستور «دیگران را راضیکن» را در پیشنویس زندگی ما نوشته باشند ما در سراسر عمر تلاش میکنیم «به هر قیمتی» دیگران را خشنود کنیم
گرچه از منظر «اخلاق مطلقگرا» (که «امانوئل کانت» مدافع آن است) دروغگفتن بهطور مطلق یک رذیلت است و هیچ شرایط و منافعی توجیهکننده دروغ نیست، از دیدگاه روانی - اجتماعی میتوانیم دروغها را به دو دسته تقسیم کنیم: گروه اول دروغهایی هستند که ناشی از رانشگر (Driver) «دیگران را راضیکن» (Please others) هستند. از دیدگاه تحلیل رفتار متقابل (Transactional Analysis) هر کدام از ما در جریان تربیت «اوامر و مناهی» خاصی را از محیط دریافت میکنیم. این…
«حکمرانی خوب و اثر بخش در آموزش و پرورش برای دست یابی به توسعه پایدار و فراگیر ضروری است »
حکمرانی خوب و اثر بخش در آموزش و پرورش به معنای مدیریت و اداره نظام آموزشی به گونهای است که منجر به دست یابی به بهترین نتایج ممکن برای همه دانشآموزان شود. این امر مستلزم وجود سیاستها، برنامهها و اقداماتی است که بر اساس شواهد باشد و به طور عادلانه، کارآمد و پاسخ گو اجرا شوند. برخی از ویژگیهای کلیدی حکمرانی خوب در آموزش و پرورش عبارتند از: 1- تمرکز بر…
... اما زمانی که خبر محرومیت « صدای معلم » از شرکت در نشست های رسانه ای وزارت آموزش و پرورش منتشر شد ؛ حتی یک معلم هم در قالب یک یادداشت به این برخورد اعتراضی نکرد
برادران کارگر! کسی چیزی برای از دست دادن ندارد. شما چه بسا نمیتوانید لباسی را بپوشید که خودتان میدوزید. نمیتوانید کفشی را بپوشید که خودتان میدوزید. در خانهای نمیتوانید زندگی کنید که خودتان ساختهاید. آنها دارا میشوند و شما همچنان پابرهنه باقی ماندهاید. تاکنون برای منفعت دیگران کار کردهاید. هرچه وجود دارد را شما درست کردهاید اما نفعی از آن نمیبرید. عرق جبین و سوی چشم شما تبدیل به ادارات و ساختمانهایی…