چه سخت و آزاردهنده است بیان و توضیحِ وضعیت معیشتی همکاران معلم با حقوق چهار میلیون تومانی، برای نماینده مجلسی که حقوق ده سال این معلم را یکجا برای ودیعه مسکن دریافت کردهاست. از معلمانی که میانگین حقوق دریافتی آنها کمتر از پنج میلیون تومان باشد، چه انتظاری داریم؟ انتظار افزایش حقوق غیرقانونی نداریم بلکه تقاضای اجرای بیقید و شرط نص صریح قوانین را داریم، نه بیشتر و نه کمتر. بر اساس…
«ایران از جمله کشورهایی است که مسئولان با وزش نسیم کرونا به سرعت به آموزش مجازی پناه برده و با دستپاچگی تمام سامانه دانشآموزی شاد را نیمبند راهاندازی کرده و عملا کلاسهای حضوری را به گروگان گرفتند»
نزدیک دو سالی است که آموزش در اکثر نقاط جهان متأثر از یورش کرونا به کما رفته است. اکثر کشورها در بدو کار به ناچار به آموزش الکترونیکی دست یازیدند، گروهی از کشورها آموزش را در پای کرونا ذبح نکرده و با رعایت فاصلههای هوشمند و سایر ابتکارات نو دست از آموزش حضوری برنداشته و تسلیم هژمونی غالب نشدند. ایران از جمله کشورهایی است که مسئولان با وزش نسیم کرونا به سرعت…
«شاید بهتر باشد به جای گلایه مندی از دانش آموزان که انگیزه ای برای درس و مدرسه ندارند و مطالب را طوطی وار می خوانند، گاهی سوزنی هم به خودمان بزنیم و از خود بپرسیم که نیروهایی که با دانش آموزان سروکار دارند چقدر توان و تخصص لازم را برای ایجاد انگیزه و تدریس دارند، میزان سرانه مطالعه شان چقدر است، چه میزان با علوم روز آشنا هستند، چه میزان قدرت تعامل دارند، و بررسی هایی از این قبیل»
پسر جوانی با لباس مشکی که همه دگمه هایش از بالا تا پایین بسته شده است، با ریش و انگشتری در دست روبه روی دختر خانم جوانی نشسته و از او می پرسد: چه ویژگی هایی را برای خواستگار خود می پسندید؟ دختر: مومن باشد و صداقت هم داشته باشد. پسر می پرسد پول چی؟ دختر جواب می دهد پول مهم نیست. می توانیم هر دو کار کنیم و پول به دست…
«به دلیل در نظر نگرفتن تخصص است که افغانستان جنگ زده تورم دو و نیم درصدی و عراق در باتلاق جنگ داخلی تورمی نزدیک به صفر دارند ،اما ما در جدول تورم از آخر چهارمین کشور هستیم»
در زمان ناصرالدین شاه اولین تلگراف خانه تأسیس شد، اما مردم استقبالی نکردند و کسی باور نداشت پیامش با سیم به شهر دیگری برود. به ناصرالدین شاه گفتند تلگراف خانه بی مشتری مانده و کارمندانش آنجا بیکار نشسته اند.دستور داد به مدت یک ماه مردم بیایند، مجانی تلگراف بزنند و چون مفت شد همه هجوم آوردند. در حدی که دیگر کارمندان قادر به پاسخ گویی نبودند. سرانجام شاه دستور داد سر در…
«آنان مدرسه و دانشگاه را بر نمی تابند. هنر و موسیقی و جامعه مدنی را دشمن می پندارند. آنان حق تحصیل و اشتغال و فعالیت اجتماعی را از زنان سلب می کنند»
دو هفته ای است که افغانستان، با تمام بی صدایش، خود را در صدر اخبار جهان جای داده است. امپراطوران رسانه ای جهان با گرد و غباری که به راه انداخته اند، می خواهند چهره کریه و زشت طالبان را پنهان کنند. البته این شیوه پروپاگاندای امپریالیسم رسانه برای اهالی سیاست چندان ناآشنا نمی نماید . ولی متاسفانه تازگی ماجرای افغانستان اینجاست که حاکمیت ها و نیروهایی از منطقه هم که با…
«گسترش روحیه بدقولی و بی اعتمادی و تعمیق استثمار و بهره کشی ناجوانمردانه در این راستا خود حکایتی جدا دارد که بازخورد و انعکاس آن در منظر و دید دانش آموزان و اولیای آنان به خصوص و در جامعه عموما سبب تنزل اخلاق و مناسبات انسانی و تباه کننده ی منافع ملی است»
عدم تحول خواهی و حاکمیت غیرانقلابی و محافظه کاری در تصمیم سازان و گردانندگان آموزش وپرورش مانع و سدی بزرگ در مسیر تغییرات اثربخش و اساسی و تعیین کننده و تحول خواهانه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان می باشد. تصمیم سازان ، برنامه ریزان و سیاست ورزان باید به این درک عمیق و راهبردی دست یازند که نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و توجه کامل و پرداختن…
« با جامعه و افرادی طرفیم که در یک تسلسل " شورش – سکوت " دچار گرفتاری تاریخی شده و از " عقل " برای خروج از این بن بست ناکارآمدی و فلاکت بهره نمی جویند »
در روزهای گذشته ، در شبکه های اجتماعی ، ویدئویی کوتاه از فردی منتشر شد که به مقابل اداره آموزش و پرورش در شهرستان لالی رفته و با بیان جملاتی کوتاه ، کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه نهم را به آتش کشید . ماجرا از این قرار بوده که در این کتاب درسی مطلبی کوتاه در مورد مدیریت کشور ایران در مورد کرونا منتشر شده است . در صفحه 52 این کتاب چنین…
« آیا وزیر پیشنهادی در گفتهها و نوشتههایش برای نظام آموزش و پرورشی که دانشآموزانش بیشتر از آن که مهارت خردورزی و اندیشیدن آموخته باشند، آموزش سکوت دیده اند، تامل و اندیشه کرده است؟»
دکتر نعمت الله فاضلی به تاریخ 27 مرداد 1400 در یادداشتی با عنوان «حرفی برای گفتن نمانده» مینویسد: " حکومت هنوز بعد از 43 سال نپذیرفته است که اداره مملکت باید به دست متخصصان و بر اساس دانش عقلی و علمی انجام شود" و در بخشی از یادداشت خود ادامه می دهد: "برای تمام مسائل سالهاست که دانش تولید شده و متخصص و صاحب نظر تربیت کرده ایم. اما دریغ از اندکی…
«تجربه زیسته نگارنده نشان داده این دسته از معلمان در وظیفه خود نسبت به دانشآموزان هم بد عمل میکنند و به همان میزان که در مقابل معاون و مدیر مدرسه و اداره کرنش میکنند در مقابل دانشآموزان قلدری میکنند و سعی میکنند در کلاس اگر زورشان برسد دانشآموزان را رام و مطیع خود کنند»
اولین و ابتداییترین شکل اعتراض معلمان به وضعیت معیشتی و آموزشی شکایت و گلایه در اتاق معلمان و در گفت و گوهای روزمره سر میز صبحانه و زنگ تفریح است. اگر معلمی در کل آدم ساکت و کمحرف نباشد اغلب بیشتر معلمان در این شکایت مشارکت میکنند و از ظلم و ستم بر خود سخن میرانند. در این میان اگر قرار باشد این اعتراض یک گام به جلو رود و مثلا تبدیل…
«اکنون معلمان به جای تبلور و بروز شخصیتی علمی و تربیتی، بدل به شاغلان ادارات کوچک مدارس شدهاند. یعنی کارمندان اداراتی که به جای پخش قند و شکر و روغن نباتی، به توزیع و انتقال محض دانشِ تاریخ مصرفگذشته به دانشآموزان مشغول هستند»
قبل از گسترش جهان سایبری به شکل کنونی، خبری از کمپینها و طومارنویسیهای تکراری و کمخاصیت نبود. معلمان به عنوان قشری اثربخش در ساختن جامعه، فراغت بیشتری برای ساختن خویش و به تبع آن ساختن دانشآموزان داشتند. اگرچه این ساختنها، از کمال مطلوب برخوردار نبودند اما به دلیل غرق نشدن آنان در فضای مستعد ابتذال شبکهها و پلاتفرمهای اجتماعی، نوعی آرامش و سکون برای آنان به همراه داشت تا اندکی در فضای…
«افزایش ناگهانی حقوق برای دیگر مشاغل از اعضای هیات علمی دانشگاه ها گرفته تا کارکنان قوه قضاییه ، بهداشت و درمان ،ادارات کل امور زندان ها ، شرکتهای دولتی وابسته به نفت و...هیچ کدام در این کشور منجر به کسری بودجه یا افزایش تورم نمی شود! اما در هشت سال گذشته، رتبه بندی را لولوی سر خرمنی جلوه داده اند تا دولتمردان را از بار مالی اجرای آن هراسان ساخته ، پشیمان سازند»
طرح رتبه بندی معلمان به عنوان یکی از پیش شرط های تحول در نظام آموزشی ایران، مطالبه خلق الساعه یا نوپدیدی نیست که قبض و بسط آن را به قبل و بعد تعیین وزیر گره بزنیم. این طرح در صورت برخوداری از پختگی و جامعیت لازم ، به سان سائقی است که می تواند هم راستا با خود ، دیگر ارکان و مولفه های نظام اموزشی را به دگردیسی ، تکامل و…
«چرا موضوع به این مهمی با توجه به مبارزات زیاد مردم ما هنوز در اول راه است؟»
مدنیت در ایران به طفلی می ماند که تازه شروع به سخن گفتن کرده است. یعنی هنوز اول راه است. چرا موضوع به این مهمی با توجه به مبارزات زیاد مردم ما هنوز در اول راه است؟ چون اولا وزارتخانه آموزش و پرورش که محل آموزش همگانیست به این مسئله مهم عمیقا نپرداخته است. دلیل آن هم دخالت نیروهای خارج از حوزه در این وزارتخانه است که سعی میکنند از طیف خودشان…
«حال که روزهای آخر مسئولیت جناب اسماعیلی است توقع می رود ایشان به اشتباهات خود در طول ۱۸ ماه مسئولیت خود صادقانه اعتراف کند و این رویه را در آموزش و پرورش فارس نهادینه کند، و از جامعه فرهنگیان عذر خواهی نماید»
مطابق با فصل سوم قوانین و مقررات مربوط به تخلفات اداری در مورد مجازات ها و در ماده ۹ این آیین نامه در بند «و» آمده است: تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پستهای حساس و مدیریتی در دستگاههای دولتی و دستگاههای مشمول این قانون، در بندهای این ماده هرکدام از مجازات ها از مجازات بند قبل از آن سنگین تر است. در بند «ز» آمده است : تنزل یک…
متاسفانه شرایط روحی و معیشتی معلمان کشور در حال نزدیک شدن به حالت رادیکالیزه و ورود به مرحله تقابل فیزیکی است و شوربختانه آموزش در کشور، به حال خود رها شده است. این شرایط بحرانی، اصلا برای سیستم آموزشی کشور مناسب نیست. معلمان حس نادیده گرفته شدن دارند و به این اعتقاد رسیدهاند که فقط برای انتخابات و مشارکت های ساختگی مورد نیاز هستند که این موضوع به شدت آزار دهنده است…
« وقتی فقط راس هرم وزارت تغییر می کند و برنامه ریزان آموزش و پرورش همان پدرخوانده های همیشگی هستند؛ نباید انتظار خروج از وضعیت موجود را داشت »
پروانه همتی معلم/ حق التدریس معرفی شده در مرحله سوم دانشگاه فرهنگیان از دورود لرستان
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از مهارت آموزان معرفی شده در دوره سوم به دانشگاه فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . از دانشگاه فرهنگیان و مسئولان مرتبط انتظار می رود در برابر عملکرد خویش و پرسش های جامعه و ذی نفعان پاسخ گو باشند .
« برخی از همکاران که بعضا به حق فکر میکردند که دولت تدبیر و امید در حقشان جفا و کوتاهی کرده است، با حضور مؤثر در ستادهای متکثر آقای رییسی ، دل در شعارهای عدالتطلبانه و مبارزه با فساد وی بسته بودند. ولی متأسفانه به نظر میرسد با توجه به اوضاع و احوال دولت، بودجه انقباضی و شواهد و قرائن موجود، آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در حاشیه قرار خواهد داشت »
"در دوران تصدی وی بهعنوان وزیر نفت، تصفیه مدیران ارشد صنعت نفت ایران انجام گردید، که طی مدت کمتر از ۱ سال، بیش از ۲۵۰ مدیر ارشد و کارشناس نفتی خانهنشین شدند. میرکاظمی در جایگاه وزیر نفت، به دلیل عدم تجربه، تخصص و آگاهی لازم، زنجیرهای از اشتباهات ریز و درشت را مرتکب شد، که در نهایت به برکناری وی از وزارت نفت انجامید. تصمیمات نادرست میرکاظمی، در حوزههایی چون توقف سوآپ…
« اگر مدار تعلیم و تربیت و کانون های معطوف به شخصیت سازی از جمله کانون خانواده و مدرسه کارآمد در اولویت سیاست گذاری ها قرار نگیرند و با تضعیف نهاد آموزش و پروش و به تضعیف کشانیدن کارکردهای تربیتی آن مواجه باشیم خروجی آن بیشتر از چالش های کنونی نخواهد بود و در نهایت جامعه، زنان و مردان علیلی را تربیت خواهد کرد که با هویت فرهنگی خود سرناسازگاری خواهد داشت و دچار خوباختگی فرهنگی خواهند شد »
خالد قادری/ دبیر جامعه شناسی و اقتصاد دبیرستان های مریوان- کارشناس ارشد علوم سیاسی
بی شک در شرایط سخت اقتصادی و کرونا زده کنونی بسی دشوار است که توجهات را به امورات فرهنگی ، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش جلب کرد چرا که توجه افکار عمومی به سوی افق های مباحث سیاسی و جنگ سخت و نرم، گرم است و گویا همگان در زیر سایه درخت این مباحث، پریشان خاطر آرمیده اند. اخبار ناشی از این مسائل بیشتر از اخبار پدیده های تلخ ناشی…
« در کنار بی تفاوتی و عدم مطالبه گری نیروهای مهارت آموز که معلمان آینده در آموزش و پرورش محسوب می شوند، نحوه پاسخگویی مسئولین دانشگاه فرهنگیان در این آشفتگی اوضاع، بیشتر به سخره گرفتن و دست انداختن نیروها نزدیک تر است تا جبران و دلجویی از رنج تحمیل شده بر آنان! »
جمعه پنجم شهریور ماه ۱۴۰۰ بعد از کنسل شدن آزمون فرهنگی سری دوم، مجددا روز دوشنبه یکم شهریور ماه ۱۴۰۰، مهارت آموزان همچنان اختلال در سامانه را شاهد بودند. اطلاعیه های متعدد دال بر اخلال و پیامهای تکرار مجدد آزمون در ساعات ۱۴، ۱۴ و ۳۰ دقیقه،۱۵، ۱۵ و ۳۰ دقیقه و ۱۸ از سوی مسئولین آموزشی پردیس ها، نمایندگان گروه ها، رابطان میان سازمان مرکزی با مهارت آموزان و همچنین پشتیبان…
« از قدرت رسانهای فرهنگیان باید ترسید و امیدوارم دولت در آغازین هفتههای خودش در تعامل با معلمان خطر نکند! »
پس از تاخیر کممانند و شگفتآور در پرداخت حقوق مرداد فرهنگیان، پرسش از ریشه این تاخیر در فضاهای مجازی و واقعی مربوط به آنها پر بسامد شد. کاربه دستان سامانهی آموزشی که هدف این پرسشها بودند در پی آرام کردن فضا، ابهام در حکمهای تازهی فرهنگیان را بهانهی این کار ناموجه دانسته و قول درست کردن آن را دادند. اما در جهان امروز که هیچ چیز پنهان نمیماند شنیدهها حکایت از…
« سخنان حسین باغگلی در مجلس نشان داد که وی فاقد قامت و استطاعت کافی برای وزارت آموزش و پرورش است ولی بیشتر نشان داد او گفتمانی دارد که مطلوب دولت و مجلس است و برای همین منتقدان وی به گفتمانش نقدی نداشتند بلکه وی را فاقد تجربه کافی برای اجرای آن می دانستند »
پس از معرفی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور جدید برای تصدی وزرات آموزش و پرورش حواشی زیادی مطرح شد . معرفی وی با واکنش منفی جامعه معلمان کشور روبه رو شد و همین واکنش منفی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز منتقل گردید . فشار بدنه معلمان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مهم ترین عامل عدم رای اعتماد به وی بود. آیا با رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور جدید مشکلات…
« چنین رویکردی خود نشانگر این است که این دولت هم طبق قراین نمایان شده چندان تمایلی به تغییر و تحول در پاشنه آشیل های اشاره شده قبلی ندارد »
یکی از وزارت های پرحجم و با دامنه پوشش گسترده، وزارت آموزش پرورش است که چیزی قریب به یک میلیون پرسنل (حدود 40 درصد پرسنل دولت) و بالای 15 میلیون جامعه آماری دانش آموز دارد. چالش های دیرینه مثل کمبود فضای آموزشی، تنگی معیشت کارکنان، کمبود شدید معلم و پرسنل آموزشی، جوابگو نبودن محتوی آموزشی با دغدغه های جوانان و نیازهای جامعه،کسری بودجه مداوم هرساله ( بالای 95 درصد بودجه آموزش و…
« نمایندگان مجلس اگر واقعاً دغدغه مبارزه با فساد و بهتر اداره کردن کشور را دارند باید به لوایح مهمی چون لایحه مدیریت تعارض منافع که نهادهای تخصصی ساعتهای زیادی صرف تهیه آن کردهاند توجه کرده و با بررسی آن به صورت واقعی و عملی مانع بروز فساد در بخشهای دولتی و عمومی شوند و گرنه با شعار و اقدامات هیجانی نه تنها جلو فساد گرفته نخواهد شد بلکه مردم هم نسبت به کارآمدی مجلس دلسرد خواهند شد »
یکی از ریشه های اصلی فقر، بی عدالتی و نابرابری های اجتماعی وجود تعارض منافع در کشور است که در صورت اصلاح خلاءهای حقوقی و اجرایی، این قانون می تواند طلایهدار نهضت مبارزه با انحصارگرایی و فساد و ترویج فرهنگ پاسخ گویی مسئولان و مقامات اجرایی کشور باشد که هم شعار دولت و هم شعار مجلس بوده است. البته برخی وزارتخانه ها مانند مسکن و شهر سازی، بهداشت و درمان و آموزش…
« تغییر در ساختار و سیستم آموزشی ما گریز و گزیر ناپذیر بوده و اضلاع ناراضی از آموزش و پرورش فعلی هر کدام از منظر خود منتظر وقوع تغییرات مثبت به نفع خویش هستند»
معلمان قشری هستند که یک عمر غلطهای املایی و انشایی دانشآموزان را گرفته و با مهر پدرانه و عطوفت مادرانه دستان کوچک شاگردانشان را صمیمانه میفشارند. از منظری دیگر فرهنگیان در کنار اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه از گروههای مرجع اجتماع بوده و با وجود تنزل منزلتی و سقوط آزاد معیشتی کماکان مورد وثوق مردمند. به پاس تحصیلات بالا و تیزبینی خاص همواره با نکتهسنجی تحولات جامعه پیرامونی خود را رصد و…
« انتخاب چنین گزینهای، خاستگاهی منطقی ندارد که چنین اعتراضات گستردهای را در جامعه معلمان ایجاد کردهاست »
بررسی صلاحیتهای وزرای پیشنهادی از دیروز آغاز شده و تمام جامعه دیدند که چگونه با معرفی یک ناآگاه به تمام معنا، ساحت مقدس آموزش را به ابتذال کشیدهاند. در نطق چنددقیقهای که توسط وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در مجلس ارائه شد چنان ایراداتی وجود داشت که آشکارا میشد شرم را در چهره تکتک نمایندگان حاضر در جلسه مشاهده کرد. از ادبیات غیر فرهنگی سخنان بگذریم،از جوگیر شدن او در جلسه…
« آموزگاران این کشور سالهاست به جد مشارکت موثر در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های این نهاد را دنبال می کنند و مشارکت را کلید حل مشکلات آموزش و پرورش می دانند ولی نگاه ابزاری به این مجموعه ی بزرگ با این توجیه که آموزش و پرورش حاکمیتی است، این مشارکت خواهی را به اغما برده و می برد »
مجموعه سخنان امروز نمایندگان مجلس، خصوصا نظر کمیسیون مربوطه، حکایت از آن دارد که باید منتظر معرفی سرپرست برای این وزارتخانه و پیشنهاد فرد جدیدی برای آموزش و پرورش به مجلس باشیم. شناخت من از جامعه فرهنگیان ایران حکایت از آن دارد که نیازها و خواسته ها، مطلوب ها ومطالباتشان با آنچه در ذهن و ضمیر رئیس جمهورِ مستقر می گذرد، کیلومترها فاصله دارد. ملت ایران هنوز اهمیتِ فرهنگ و این نهاد…
« تجربه استفاده از اپلیکیشن ها و پلتفرمهای داخلی در سالهای گذشته نشان داده است که وجود مشکلات زیاد، نبود قوانین مناسب و زیر ساخت های لازم و استقبال کم کاربران ایرانی باعث عدم موفقیت این برنامه ها و نرم افزارهای کاربردی شده است »
به گزارش ایرنا در روز سهشنبه 26 مرداد معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از باطل شدن مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به علت تخلفات گسترده خبر داد. از چند روز قبل کاربران فضای مجازی با اعلام این که اپلیکیشن روبیکا از اطلاعات هویتی آنها برای ساخت صفحات مجازی در بخش «روبینو» این اپلیکیشن استفاده کرده است، نسبت به این مسأله انتقاد کردند. با…
« نکتۀ معیوب قضیه آنجا بود که مفهوم تعهد به جای وجدان کاری، اخلاق اجتماعی، سلسله مراتب مدیریتی و کاردانی، به ظواهر مذهبی و نشانههای دینداری تقلیل یافت »
در آستانۀ تشکیل دولت جدید پدیدهای که من آن را «توهم آدم خوب» مینامم دوباره سربرآورده است؛ البته این بار به شکلی گسترده، منظم و حسابشده. رئیس دولت گروهی را بهعنوان وزیر معرفی کرده است که تصور میرود آدم خوب هستند و ظاهراً همین ویژگی بهترین نشانۀ شایستگی و لیاقت و کارآمدی است. طبعاً خوب بودن در این تفکر مفهوم خاص خود را دارد و الزاماً با تصوری که من و شما…
« عدم گوش سپاری نهاد سیاست به کنش گفتاری نهاد دانشگاه دلیلی برای سکوت و توقف استمرار این کنش نیست »
دکتر نعمت الله فاضلی انسان شناس و اندیشمند برجسته کشور، دیروز در یادداشتی با عنوان " حرفی برای گفتن نمانده" ( این جا ) اذعان داشته است اوضاع کشور هر سال و هر ماه بحرانی تر می شود و با اینکه برای تمام مسائل و بحران های کشور سال هاست دانش تولید شده است و متخصص و صاحب نظر تربیت کرده ایم اما دریغ از اندکی توجه به این دانش ها و…
« مهمترین مسائل آموزش و پرورش، اول مسئله بودجه و دیگری مسئله نواندیشی است »
بار دیگر تغییر دولت و بحث سکانداری وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان ؛ چشم انتظار فردی متخصص ،جسور، حرفه ای ، معتمد و از جنس خودشان . آ نقدر نوشته شد که وزیر باید بتواند ، باید انجام دهد ،باید توانا ، شجاع و ......باشد و آن قدر این نوشته ها راه به جایی نبرد و یا بسیار کم مضمون آنها عملی شد جوهر قلم خشکید.اما باز مصرانه می ایستیم و…
« هنر مدرسه و دستگاه تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی برای ممانعت از بروز فجایع تلخی نظیرآن چه در افغانستان رخ داد در تربیت انسان های دموکراتیک و نقدپذیر نهفته است »
حدود یک ماه پیش ، 24 تیر خبری را در مورد افغانستان خواندم و مرا عمیقا به خود فرو برد . خبر این بود : « اداره حفاظت از محیط زیست کابل از جمعآوری صدها بلندگو از سراسر شهر برای کاستن از آلودگی صوتی خبر داده است . محمدکاظم همایون، رئیس این اداره میگوید یک هزار و ۱۸۶ بلندگوی ثابت و سیار از سوی کارمندان این اداره در همکاری با فرماندهی پلیس…
« حوزه علمیه بار دیگر نگاهی ماهیتی و کارکردی به خود بیندازد »
در مقاله ای مرتبط در همین سایت صدای معلم ( این جا ) اشاره ای به فلسفه وجودی طلاب حوزه و مدارس علمیه شده است؛ به این اعتبار که این امکان و محل تحصیل مذهبی، که درجه حوزوی به محصلان و طلاب خود می دهد با غایت رسیدن این طلاب به مرتبه های یک مبلغ مذهبی می باشد یعنی این افراد با هدف مشخص در این مکان ورود کرده و آموزش هایی…
« باید پرسید حفظ و بقای دانشگاه فرهنگیان تا این لحظه به چه بوده است؟ فقط بودنش مهم است یا برای کیفیت بخشی به تحصیلات تخصصی نیروهای کارآزموده و مستعد در قالب آموزگار ، دبیر و هنرآموز به آموزش و پرورش چشم اندازی بهتر از آنچه که صوری روی کاغذ نوشته اند، در دست اقدام دارند؟ »
بعد از انتشار یادداشتی مبنی بر « " جزوه محوری " در دانشگاه فرهنگیان و چند پرسش از مسئولان پاسخ گو ؟! » ( این جا ) پیام هایی از سوی افراد مختلف برایم ارسال گردید که بعد از پخش زنده 17 مردادماه توسط مسئولین سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در فضای اینستاگرام تعداد اعتراض ها به صورت تلفنی و نوشتاری با چاشنی توهین بیشتر شد. از نوشتن برخی پیام ها معذورم. «…
« و نتیجه آن شد که وقتی لشکر ارتجاعی طالبان، شهرها را یکی پس از دیگری فتح می کرد و جلوتر می آمد، مردم، بی تفاوت تر از همیشه، تنها نظاره گرِ ارباب جدید بودند و بس... »
این گروه همیشه بازیچه بوده اند، در دوران جنگ سرد توسط ایالات متحده، برای مبارزه با حکومت دست نشانده شوروی به وجود آمدند، گروهی متشکل از طلبه های دینی در مدارس تحت حمایت عربستان در پاکستان که نام طالبان را بر خود گذاشته با شعار «اجرای شریعت اسلامی» موفق شدند شهرها را یکی پس از دیگری گرفته و در ۱۹۹۶م. موفق شدند پایتخت، کابل، را تسخیر کرده و محمد نجیب الله، آخرین…
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از کدام " آرامش ایجاد شده " توسط وزیر فعلی می گوید ؟
سی سال پیش که جوانی پرشور و مشتاق معلمی بودم، با صرف نظر از ادامه تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک که بورسیه یکی از نهادها هم بود، به عنوان معلم ریاضی وارد سیستم آموزش و پرورش شدم و تا کنون در کسوت معلمی به تدریس ریاضیات مشغول بودم. با هر تغییر در دولت در سالهای ۷۲، ۷۶، ۸۰، ۸۴، ۸۸، ۹۲، ۹۶ و مرداد ۱۴۰۰، به تغییر رویکرد حاکمیت به آموزش و…
سالهاست که دستگاه آموزش و پرورش از مشکلات و نارساییها و نابه سامانیهای عدیده و متنوعی رنج میبرد و روز به روز هم بر تنوع و تعداد و گستره و عمق این مسائل افزوده میشود؛ معلمانش با مشکلات معیشتی حاد و خستهکننده و انگیزهکُش و مأیوسکنندهای دست و پنجه نرم میکنند و اغلب آنها برای تأمین حداقلهای زندگی تن به مشاغل دوم و سوم میدهند که هیچ سنخیتی با شغل آموزگاری ندارند.…
« امروز آموزش و پرورش ما نیاز به تغییرات اساسی ساختاری و بنیادی دارد هم از بعد آموزش و هم از بعد نگرش بر معلم و دانش آموز »
گروه رسانه/ معرفی « حسین باغگلی » به عنوان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ، واکنش های متفاوتی را در میان فرهنگیان و کنش گران این حوزه برانگیخته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود که تاسیس تفکر انتقادی و ترویج فرهنگ گفت و گو است نظرات و ایده های مختلف را در این زمینه منتشر می کند . « حسین…
« برای جامعه، امروزه هیچ کاری حیاتیتر از مدیریت نیست. زیرا مدیران تعیین میکنند که آیا سازمانهای جامعه به خوبی خدماترسانی میکنند یا منابع و استعدادهای جامعه را ضایع می کنند »
آموزش و پرورش را به من بسپارید، دنیا را اصلاح خواهم کرد(تأتوی). بی تردید آموزش و پرورش با اهمیت ترین، پیچیدهترین و ظریفترین نهاد و سازمان اجتماعی است، و در کشورهای توسعه یافته، انتخاب مدیران آن با حساسیت و دشواریهای بسیاری همراه است؛ چرا که نیکفرجامی و سقوط سایر سیستمها و بخشهای جوامع بی ارتباط با کارکرد و خروجی این نهاد مولد و نخبه پرور نیست. اگر قرار باشد به صراحت ضعفهای…
گروه رسانه/ معرفی « حسین باغگلی » به عنوان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ، واکنش های متفاوتی را در میان فرهنگیان و کنش گران این حوزه برانگیخته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود که تاسیس تفکر انتقادی و ترویج فرهنگ گفت و گو است نظرات و ایده های مختلف را در این زمینه منتشر می کند . « مزبان…
« تب بحث در این گروه ها بسیار بالا بوده و به دلیل برخورد احساسی و ایدئولوژیک با مباحث حوزه تعلیم و تربیت ، سپهر معرفتی و سیمای عمومی گروه های یاد شده بیشتر به میدان تمام عیار جنگ شباهت دارند »
با معرفی کابینه دولت جدید به مجلس خط و خطوط فکری و چیدمان "دولت قوی" تا حدودی روشن شده و نوع و مسیر ریل گذاری برای هشت سال آتی قابل تصور می باشد. وزرایی با ترکیب،جوانان عمدتا کم تجربه و مدعی انقلابی گری با پیرمردان خسته و تکراری بالانس این ترکیب ناهمگن و ناهمگون ، هنری است که آقای دکتر رییسی باید از خود بروز دهد. با معرفی دکتر باغگلی به عنوان…
« کسی باید وزیر آموزش و پرورش بشود که تصمیمات را دانسته و پخته و سنجیده و با اشراف به جمیع وجوه نظام تعلیم و تربیت اتخاذ کند و بر سر تصمیمات خود محکم و استوار بایستد»
آقای دکتر شکوهی فیلسوف تعلیم و تربیت بود. آقای پرورش یکاستاد شناخته شده در حوزه مباحث دینی و اخلاقی بود و آدم صاحب نظری بود. آقای اکرمی یکمبارز سیاسی و یک چهره تاثیر گذار اجتماعی بود که در حوزه های تعلیم و تربیت صاحب نظر بود. این سه شخصیت که در سال های اول پیروزی انقلاب وزارت کردند از آنان توقع تجربه اجرایی بالایی نمی رفت زیرا با فاصله کمی از پیروزی…