«آموزش و پرورش باید با اقتدار، برنامه ریزی و مدیریت قوی بحث بازگشایی کامل و آموزش حضوری را با ستاد ملی کرونا هماهنگ نماید و دانش آموزان را به حضور در کلاس درس با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی اجبار نماید و از سامانه شاد در کنار تدریس های حضوری برای آموزش های فراتر از کتاب، انجام تکالیف و ارائه فیلم ها و فایل های چند رسانه ای در گروه های درسی شاد استفاده کند»
نزدیک به دو سال است که با وجود بیماری کرونا ، آموزش ها در مدارس و دانشگاه ها به صورت غیرحضوری انجام می شوند که علاوه بر گسترش و به کارگیری برخی فن آوری ها و تکنولوژی ها ، چالش هایی نیز به دنبال داشته است که مهمترین آنها نبود زیر ساختهای لازم در نقاط دور دست، ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان، جدی نگرفتن آموزش ها و آزمونهای مجازی، افت…
«مدرسه یکی از اولین و مهمترین خشتهای یک جامعه است و مکان هیچ آزمون و خطایی نیست!»
چندسال قبل در مدرسهای شاهد مشاجرهی یک مادر خشمگین و یک معلم نسبتا بیعاطفه بودم. معلمی که بچهها را شرطی و طبق ملاکها و منافع شخصی خودش دوست داشت. به برخی بیش از اندازه محبت میکرد و برخی را علنن کنار میزد. شاید آن موقع به رشد عقلی و واکنشیِ کافی نرسیده بودم که نه راجع به آن نوشتم و نه از آن بچهی معصوم دفاع کردم. فقط ایستادم و نگاه کردم…
«این نگاه متمرکز باعث دلسردی در دراز مدت بین همکاران شاغل در این رسته و نیز در انتخاب این رسته توسط جوانان و دانشجو معلمان و تازه واردها به آموزش و پرورش می شود که جای نگرانی دارد»
فرشید محمودی اسفندقه/ معلم، کارشناس آموزشی و فعال فرهنگی و اجتماعی
با ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و شروع پاندمی در جهان و به خصوص ایران ، آموزش و مدارس تحت تاثیر این همه گیری با سردرگمی مواجه و به دنبال روش هایی برای آموزش بدون حضور در مدرسه بوند. این مساله در همان زمان اولیه یعنی دو سال پیش باعث بحث های بسیاری بین کارشناس امر تعلیم و تربیت و نیز تصمیم گیران و حتی واکنش والدین شد. از طرفی کارشناسان…
«کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزارههای درست را از گزارههای نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقهها را نمیتوان درست – غلط کرد»
خیلی مهم است که سلیقههامان را از عقیدههامان جدا کنیم. سلیقههای ما مبنای حسی – احساسی دارند در حالی که عقیدههای ما مبنایی فکری دارند و بر اساس استقراء و استنتاج شکل میگیرند. عقیدهها را میتوان در دو دسته درست و غلط قرار داد، کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزارههای درست را از گزارههای نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقهها را نمیتوان درست – غلط کرد. سلیقههای…
« بدترین آموزش ممکن در یک مدرسه آنست که دانش آموز به صحت و مناسب بودن آموخته هایش از مدرسه شک داشته باشد»
از گذشته دور تا حالا، از شان و مقام معلمی بسیار شنیده ایم، معلمی گاه شغل انبیا بوده و گاه مقام پدر. اما در کنار اینها گاهی هم از تلخی های مقام معلمی در ایران شنیده ایم، قشری که حیات روحی جامعه ما در دست آنهاست، سرنوشت و سرانجام خوشی در این جامعه از نظر معیشتی ندارند و آموزش پرورش با همه اهمیتش، یک نهاد فرعی در جامعه است. به نظر…
«نسبت دادن نقش " مرجعیت " در اجتماع کنونی ایران به معلمان یک شوخی بیشتر نیست !»
« وقتی خشم در تو برخاسته، سه امکان پاسخ گویی برایت وجود دارد: - یک راه این است که این خشم و این آتش و زهر را روی دیگری خالی کنی. آنوقت خشم ویرانگر است. و طبیعی است پس از آنکه دیگری را سوزاندی، احساس گناه میکنی، احساس حماقت میکنی .- امکان دیگر این است که خشم را به درون بچرخانی. آنوقت به خودت آسیب میزنی. آن آتش، درونت را به آتش…
سخنگوی شورای نگهبان در برگشت لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس اعلام کرد که این شورا با اهداف مصوبه موافق است و با توجه به اینکه این مصوبه لایحه است نیز مورد پذیرش ماست و در برخی از موارد نسبت به لایحه دولت و نسبت به تغییراتی که در مجلس به لایحه صورت گرفته است، شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی را دارد. وی اضافه کرد اگر این ابهامات و ایرادات به صورت…
«معلمان و دانش آموزان و خانواده های آنها همان گونه که بهترین پشتوانه برای حاکمیت در هر جامعه ای هستند به طور یقین به همان اندازه نارضایتی آنها خطرناک و فاجعه ساز است»
آقای رئیسی در روز دوشنبه مورخ 27 شهریور ماه ؛ در آستانه بازگشایی مدارس و در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم ؛ گفته بودید: "مسائل مالی و معیشتی معلمان یک بار برای همیشه باید حل شود" آقای رئیسیاگر به سان مسئولین قبلی نیت فریبکاری ندارید و واقعا قصد حل مشکلات یک میلیون معلم و 14 میلیون دانش آموز به همراه 40 میلیون خانوار آنها را دارید…
«گویند، آموزش زیربنای علم و حکمت و معرفت است. و آموزش باعث و بانیِ سعادت و شقاوت اقوام بوده است»
این نوشتار شرح حال امروز مدارس ماست. مانده در گذشته و غافل از آینده. و شرح حال دانش آموزان معصومی که چون مرغکان، به دنبال آینده ای مبهم هستند. و اندک معلمان بی پناهی که اسیر دنیا و دیو مافیای کنکور شده اند. و ما حیران از جفائی که بر علم و فرهنگ و آینده ی این مرز و بوم می رود. و البته، امیدوار به لطف پروردگار و همتِ معلمان…
« وقت آن رسیده است که آموزش و پرورش با الهام از این شعار دفتر امور شوراهای آموزش و پرورش مبنی بر: " نگاه ملی، تحول منطقه ای"؛ بخشی از تصمیم گیری ها و مسئولیت ها را به مدیران مدارس واگذار نماید و نسبت به کوتاه تر نمودن دیوارهای سترگ موجود بین مدارس و جامعه محلی، اقدامات شایسته ای را پیش بینی کند»
گسترش دسترسي به فرصتهای آموزشي، ارتقاي کيفيت آموزش و ساير تقاضاهاي رو به افزایش از آموزش و پرورش، مستلزم صرف منابع عظيمي است که معمولاً تأمين آن از توان مالي دولتها خارج است. پیوند با جامعه راهی برای پر کردن خلأهای اجتماعی، تخصصی و مالی مدرسه است زیرا جامعه منابع گستردهای در اختیار دارد که برای مدارس میتواند ارزشمند باشد و منشأ اقدامات مفید و متنوعی در مدرسه شود. از جمله…
«تقدیم به عباس نازنین ، مدیر کاروان خیال که برای کم توانی های ذهنی تلاش می کند »
در روزگاری که سجایای اخلاقی و انسانی رنگ می بازند، ریا و تزویر و دروغ باب می شود.در چنین اوضاع و شرایطی تلاش فردی و جمعی منتهی به این می شود که هر کس از نمد به جامانده برای خودش کلاهی درست کند ، کلاه روی سر دیگران بگذارد و کلاه خودش را از معرکه بیرون بکشد . گلیم خود را از آب بیرون کشیدن در عین بی هنری شرط دوام و…
«بسیاری از کودکان در خانوادههایی رشد می یابند که به هیچ وجه صلاحیت داشتن فرزند را ندارند»
۱- در کشور ما سالیانه هزاران نوجوان به سن بلوغ میرسند که کسی اندک توجهی به تربیت آنان نکرده است. امروزه دیگر جوان فلان روستای دور افتاده در نقاط مرزی هم این سوال برایش مطرح می شود که چرا و چگونه در شرایطی که اقتصاد و تولید کشور کاملا تعطیل است، عده ای روز به روز فربه تر می شوند و خودشان روز به روز بیشتر به حاشیه راندن می شوند؟ به…
«آيا حضرتعالي به عنوان رئيس هيات امناء يا نايب رئيس محترم هيات امنا و اکثريت اعضاي محترم هيات امنا در هتل هما و مراکز ديگر جمع آوري امضاء از ديگر بزرگوران هيات امناء ، حضور داشته اند تا تصميم اتخاذ شده معتبر و لازم الاجرا باشد ؟»
رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان جناب آقاي يوسف نوري براساس اخبار منتشر شده در شبکه هاي اجتماعي ، دوشنبه 13 دي ماه جلسه هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان با رياست حضرتعالي و حضور اعضاي محترم هيات امنا طبق قانون ( اساسنامه صندوق ) رسميت يافته است . در اين جلسه رسمي هيچ سخني براي جايگزيني فرد جديد به جاي فرد قديمي استفعا داده از هيات مديره مطرح نشده است و…
«اما كسانى كه همیشه چهره زشت خود را در آئينه روزنامه ها تحمل نمی کنند به جاى آنكه متنبه شده و خود را بشکنند، آیینه را می شکستند...»
اگر بخواهیم روزنامه ها را به اعضایی از بدن تشبیه کنیم بدون شک شبیه کبد و یا کلیه ها خواهند بود چون کار تصفیه را انجام می دهند و سموم جامعه را گرفته، کژی ها و فساد آن را منعکس می کنند تا از به وجود آمدن تومورهای اقتصادی و سیاسی جلوگیری کنند پس سلامت هر جامعه بسته به روزنامه های آزاد آن دارد. در ایران بر طبق نوشته لرد کرزن،…
«باید تدابیری اندیشیده شود که به ازای عملکرد بیشتر، به کارکنان پرداخت بیشتری انجام شود. استثنا کردن متعدد در نظام پرداخت کشور باید اصلاح شود»
چهارشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بالاخره حرف دل میلیونها ایرانی معترض به حقوقهای ناعادلانه و تبعیضآمیز دستگاههای مختلف دولتی را به زبان آورد. رئیسی در بخشی از سخنان خود بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تأکید و خاطرنشان کرد: به عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعارها و رویکردهای این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم. آنچه امروز اجرا میشود غلبه چانهزنی…
«همین اصالت عقل باعث پیشرفت علمی و تکنولوژیکی غرب شد»
جهان غرب به ۲۷ کشور اروپایی، آمریکا و کانادا گفته می شود. ولی ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی، ترکیه، سنگاپور، تایوان، چین (به جز انتخابات آزاد)، امارات متحده عربی، مالزی، اندونزی، تونس، هند هم به لحاظ تشابه ساختار فرهنگی جزء جهان غرب محسوب می شوند. به فرهنگ غربی، سبک زندگی غربی یا تمدن غرب نیز گفته می شود. (تمدن به معنی نظم اجتماعی که منشاء ظهور خلاقیت فرهنگی یا نحوه همکاری مردم در…
در صد و هفتادمین سال روز شهادت امیرکبیر در اراک مطرح شد:
در روز دوشنبه 20 دیماه 1400مراسم نکوداشت و یادبودی در صدوهفتادمین سالروز شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر با اهتمام هیأت امنای خانه تاریخی امیر کبیر و شورای اسلامی هزاوه در فرهنگ سرای آیینه اراک برگزار گردید. در این مراسم که بزرگان فرهنگ و هنر و رسانه استان مرکزی شرکت داشتند از محضر مورخین، اساتید و نوادگان امیرکبیر نیز به عنوان سخنران استفاده شد. میرزا محمدتقیخان فراهانی (زادهٔ ۱۱۸۵ خورشیدی در هزاوه)…
از آن روی که قریب به دو دهه در مجموعهی سمپاد کشور فعالیت داشته و چندین سال نیز از نزدیک بر مقولهی المپیاد و آموزش علاقهمندان به حضور در این عرصه نظارت کردهام با رصد تحولات رقم خورده توسط سمپاد و مدیران تحت سرپرستی آن بر خود وظیفه میدانم سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را از ورود به بازی کنکوری دیگر و تجاریسازی فرایندهای معطوف به المپیاد انذار کنم. همچنان که…
« گویا چهره های جدید کووید-19 در حال خودنمایی هستند و این جهش ها ویروس کووید-19 را به یک ویروس دو هزار چهره تبدیل کرده است که باید هر روزه منتظر جهش ها و سویه های جدید آن با ویژگی های متفاوت باشیم و زندگی را در کنار این ویروس ادامه دهیم»
با اینکه هنوز سویه جدید کووید-19 با نام اُمیکرون در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران در حال گسترش است و به تحقیقات بیشتری جهت شناسایی نیاز دارد، واریانت جدیدی از این ویروس هزار چهره در فرانسه با نام (آی اِچ یو) IHU شناسایی شده که محققان می گویند 46 جهش دارد و تا کنون 12 نفر را در جنوب شرقی فرانسه درگیر کرده است.در اواخر آذر ماه بود که اولین فرد…
«گرانی و نابه سامانی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی باعث نارضایتی و سرگردانی مردم شده و گویا به غیر از درد مریضی باید رنج های دیگر را نیز تحمل کنند و افرادی که بیمه نیستند و یا بیمه تکمیلی ندارند در خیلی از موارد باید از درمان خداحافظی کنند که این موضوع برای کشور ثروتمندی مثل ایران با این همه منابع طبیعی، دردآور و عین بی عدالتی است»
چند ماهی است که حذف یا کاهش سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی باعث گرانی و کمیابی داروهای داخلی و خارجی شده است؛ این در حالی است که مجلس و دولت مخالفت خود را در بودجه 1400با حذف ارز ترجیهی برای دارو و لوازم پزشکی اعلام کرده اند.بر اساس اعلام مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در سه سال گذشته سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی کاهش پیدا…
«در دوره ی فولادوند همچون سلف خود کمرئی، تلاشی در جهت بهبود فرهنگ عمومی و تقویت نظارت مردمی، به دلیل اولویت داشتن سخنرانی و برگزاری جلسات مکرر و خسته کننده در حوزه ستادی حادث نشد!»
پروانه تقی زاده /عضو هیات مدیره موسسه مردم نهاد چراغ و مربی ورزش
گروه استان ها و شهرستان ها/ عبدالرضا فولاودند از مدیر کلی آموزش و پرورش تهران کنار رفت . فولادوند در بیست و ششم آبان 1397 جایگزین عباسعلی باقری به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش تهران شد . ایشان پیش تر مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران بود . « صدای معلم » هجدهم آذر ماه 1396 با آقای فولادوند گفت و گوی مفصلی انجام داد . ( این…
«در حال حاضر که سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش شروع شده و کمبود معلم در سالهای آینده نیز به طور جدی تهدیدی برای آموزش کشور به شمار می رود؛ تربیت و آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان و به دنبال آن افزایش اعضای هیأت علمی دانشگاه یکی از مباحث مهمی است که باید توسط مسئولین آموزش کشور پیگیری و دنبال شود»
دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی رسالت مهم تربیت معلمان تراز کشور را بر عهده دارند و آموزش دانش و مهارتهای آموزشی رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان است.طبق اطلاعات منتشر شده در وبگاه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه دارای 855 عضو هیأت علمی، 78هزار دانشجو معلم و 11هزار مهارت آموز ماده 28 است؛ بر این اساس و بدون در نظر گرفتن آمار مهارتآموزان، نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه بسیار نامطلوب است.با این وجود…
« اهل قلم و نظر و کنشگران فعال حوزه های مختلف علیرغم دشوارهای راه و لمس بی مهری ها باید فعالانه به صفت کنشگری خود ادامه دهند و مقاوم باشند، بیشتر بنویسند و میدان داری کنند»
مطالبه گری فرآیندی است که می تواند به گفتمانی مابین ملّت و مسؤولان با رویکردی مبتنی بر مسؤولیت پذیری، حقوق محوری و احساس وظیفه تبدیل گردد و برای مقابله با خطاها یا بازتولید شرایط بهتر، احقاق حقوق قانونی، شرعی و عرفی، پیگیری مستمر و پایدار آنها از طریق نظارت بر فعالیت های مسؤولین و نهادها صورت میگیرد. هرچند هرگاه سخن از مطالبه گری می شود فرض مسلم بر این است که باید…
« سرمایه انسانی از جمله اصلیترین مؤلفههای رشد و توسعه کشورها بوده و مهاجرت و ناامیدی آنها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق میاندازد»
سرمایه انسانی از جمله اصلیترین مؤلفههای رشد و توسعه کشورها بوده و مهاجرت و ناامیدی آنها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق میاندازد. در سالهای گذشته نمودار مهاجرت نخبگان در ایران روند صعودی داشته و ادامه این پدیده به صورت پیوسته، ایران را در آیندهای نزدیک با چالشهای عظیمی روبهرو خواهد کرد. یکی از دلایلی که باعث مهاجرت نخبگان می شود شرایط سخت و دشوار مراحل…
«در غیاب یک سیستم تشخیص و پرورش استعدادهای متنوع فراگیران، این امواج سهمگین اجتماعی و عوامل مافیا هستند که جهت و مسیر آینده این کودکان معصوم را رقم می زنند و آنها را تا مرز ابتلا به بیماری های روانی و اجتماعی در صورت موفقیت و در صورت ناکامی تا مرز خودکشی سوق می دهد»
مقدمه هر سال بعد از برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها، بحث های متعددی پیرامون آن مطرح می شود. از بررسی سوالات آزمون گرفته تا امکان برچیده شدن بساط کنکور. که البته اغلب غیرکارشناسی، پوپولیستی و در حد صحبت است! امسال اخبار ناخوشایندی نیز از سازمان سنجش آموزش کشور به گوش رسید که اهل فرهنگ را در شوک فرو برد: مسئله برگزاری ناسالم آزمون! کنکور، مانند داروئی است برای درمان معضل ورود…
«در صورتی که معلمان ما ابتدا با ایجاد آگاهی در خود و سپس ترویج این آگاهی بین اولیا و همراه ساختن آنها با خود به تشکیل گروه هایی بپردازند و خواستار اجرا و پیگیری موارد این سند گردند ، می توان به به اصلاح آموزش و پرورش امیدوار شد و از غرق شدن سانچی آموزش و پروش جلوگیری کرد»
در این ساختار سراسر آشفته آموزش و پرورش ، سندتحول را می توان تنها روزنه ی امیدی دانست که کشتی در حال غرق آموزش و پرورش را به ساحل نجات رهنمون شود و نور امید را در دل دردمندان روشن نماید . اگرچه با وجود گذشت چندین سال از نگارش سند تحول ، هیچ کدام از وزیران آموزش و پرورش زیر بار اجرای سند مذکور نرفته اند ولی می توان آن…
«غافل از آنند که بر شاخه نشسته اند و بُن می برند! »
محمود صفدری/ منتخب فرهنگیان خراسان شمالی در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران
دور جدید کنش های صنفی و اعتراضات معلمان، به ویژه تجمعات میدانی آنان، اگر چه به لحاظ ماهیت، اتفاق تازه ای نیست اما به از نظر پیش زمینه ها و پس زمینه ها، در نوع خود جدید و بدیع می نماید. شاید بتوان حضور پرتعدادتر، آرام تر و مدنی تر، اعتراض حول شعارهای مشخص، پرهیز از هیجانی شدن، وجود رگه هایی پررنگ از حضور و حمایت تشکل های سیاسی از مطالبات صنفی…
«چگونه است که باید هر سال تمام زوایای خفته و نیمخفتهی چهارشنبهسوری و مهرگان و سده و یلدا را از هزاران سال پیشتر پاس داشت و همهساله بر آن افزود؛ لیک محور وحدت سرزمینی و هویت ملّی و استواری فرهنگی خود، یعنی زبان پارسی را هر روز بی رمقتر نمود؟»
آمار منتشرشده از سوی سازمان سنجش دربارهی نتایج کنکور در سالهای اخیر، نشان میدهد عملکرد داوطلبان در زبان فارسی نهتنها بهبودی نداشته، بلکه تعداد افراد دارای عملکرد صفر یا منفی در این درس، افزایش یافته است.»(پایگاه خبری انتخاب، ۴ دی) در گذرگاههای عمومی سطح متوسط به بالای تهران، فراوان والدینی را دیدهام که به زبان انگلیسی با فرزندانشان محاوره و گفتوگو میکنند. قاعدتاً این اصرار برای آن است که فرزندان، زبان دوم…
«انسان جزماندیش هرگز نمیتواند صدای متفاوت و مخالف را تحمل کند. همه کاری میکند تا صدای مخالف را خاموش سازد: از خشونت لفظی گرفته تا خشونت فیزیکی»
مشکل اساسیی ایران، مردم سازندهی آن و فرهنگ سازندهی آن است. مشکل اصلیی ما انسانی است که جزماندیشانه و اعتقادیاندیشانه تربیت شده است و بههیچ وجه حاضر نیست که به بازبینیی جهان اجتماعیی خویش، فرهنگ خویش، و شخصیت و رفتار خویش بپردازد. توسعهی یک جامعه پیشنیازهایی دارد. یکی از مهمترین پیشنیازهای توسعه، وجود انسان پذیرندهی توسعه است و چنین انسانی نمیتواند موجودی جزماندیش و اعتقادیاندیش باشد. انسان جزماندیش هرگز نمیتواند صدای متفاوت…
آی مجلس! رتبه بندی ها کجاست؟وعده های پشت خرمن تا کجاست؟ گفته آمد رتبه بندی می شویمدر مزایا آب بندی می شویم مجلس و دولت ! به هم بستند باز ؟!بی معلم مشورت کردند باز؟ ای که می گویی تجمع راه نیست ؟فرق در فقر است و کس آگاه نیست آنچه در مجلس مصوّب ساختیدبی گمان از آن کلاهی بافتید! رتبه بندی شد منوط اعتبارتا از آن باشد شما را افتخار بشنوید…
"یا با ما " یا " بر ما " ! در ایران احترام به حقوق مدنی و شهروندی یک شوخی بیشتر نیست ! به جنگل سلام کن !
تفاوت کند هرگز آب زلال گرش کوزه زرین بود یا سفال؟ خرد باید اندر سر مرد و مغز نباید مرا چون تو دستار نغز بوستان سعدی - بخش ۶ - حکایت دانشمند چندی پیش سایت مشرق نیوز در مورد اعتراضات معلمان مصاحبه ای با من کرد . گفت و گوی من با شخصی که خود را آقای حسینی می نامید حدود نیم ساعت به درازا انجامید اما آن چه ماحصل این گفت…
«شعارهای معلمان در کف خیابانها و محتوای بیانیههای پایانی تجمعات اعتراضی و یادداشت ها و مقالات انتقادی و ارشادیشان قطعاً به تفهیم وظایف سازمانیتان و انجام صحیح آن کمک خواهد کرد به شرطی که پای لجاجت و پردهی جهالت در میان نباشد»
همزمان با ایجاد هر تشکل و دستگاه و نهاد و سازمانی شرح وظایفی هم برای آن متصوّر و مترتّب است. یا بر عکس؛ مسائل و وظایفی در جامعه وجود دارند که حل و انجام آنها تشکّل و دستگاه و نهاد و سازمان خاصی میطلبد. پس تجسم تشکیلات بدون رسالت و مسئولیت، باطل و انتظار انجام رسالتها و مسئولیتهای کلان نیز بدون وجود تشکّل و سازمان کاملاً نابه جاست. قضیه بسیار ساده و…
«نظام آموزشی ما با جدا کردن دختران و پسران از همان کودکی باعث می شود آنها شناخت درستی از کارکرد و توانایی های جنس مخالف خود نداشته باشند»
در جامعه ما دهه هاست که تلاش می شود برای دفع و کم شدن فساد اخلاقی، زمینه های برقراری ارتباط میان زنان و مردان و حضور زنان کاهش یابد. متولیان سیاسی و فرهنگی کشور یکی از راههای کم کردن این ارتباط را ایجاد برخی ممنوعیت ها برای زنان (مانند ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاهها) یا تفکیک و جداسازی زن و مرد در ورودی دانشگاه و اتوبوس و مدرسه و پارک و امثالهم…
«اگر از پس ده سال، به اجرای سند تحول بنیادین بنگریم به جز همان حذف پیش دانشگاهی و ایجاد پایه ششم ابتدایی چیزی نمی یابیم و اینکار هم هیچ تحولی محسوب نمی شود نه بنیادین و نه روبنایی»
در دهه هشتاد گروهی در حال انجام مطالعاتی نظری بودند تا یک سند ملی برای آموزش و پرورش ایران تدوین کنند. در آن دهه سند نویسی باب بود و تدوین سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی سبب شده بود تا هر دستگاهی برای خودش در صدد دست و پا کردن سندی در راستای سند چشم انداز باشد و سند ملی آموزش و پرورش هم از همین رشته سندها بود ولی چون صفت…
«رفتارهای صنفی به ویژه در طول بیست سال گذشته برای نیل به یک هدف مشخص و تعریف شدهی واضح و قابل تعریف نبوده اند به همین دلیل همواره رو به سوی شعار زدگی رفته اند و ابزارها نیز محدود به تحصن و اعتصاب به منظور فشار بر دولت بوده اند و تلاش نیز برای افزایش محدوده توافق و حضور حداکثری ذی نفعان در تصمیم گیری ها نیز صورت نگرفته است»
از 12 اردیبهشت 1340 که شادوران دکتر خانعلی در تظاهرات صنفی معلمان جان خود را از دست داد و خونش زمین میدان بهارستان تهران را خونین کرد تاکنون همواره معلمان در پی احقاق حق خود بوده اند و کوشیده اند در فرصت های گوناگون درخواست های خود را طرح نمایند و به گوش مسئولان برسانند. این تلاش با فراز و نشیب های فراوانی رو به رو بوده است. گاهی همچون سال…
«مشکل امروز ما این است که زمان و زمانه مان دگرگون شده است ولی ما از آفرینش منظومه فکری، عملی، اخلاقی و اجرایی لازم برای نوسازی نوعی تفکر انتقادی، همبستگی اجتماعی، اخلاق مدنی و جامعه ای پویا و توانمند در حل و فصل بحران های خود بازمانده ایم»
مهران صولتی/ دانش آموخته دکترای جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
امشب یلداست! آیینی تاریخی که بهانه ای می شود برای دورهمی های خانوادگی. بساط هم جور است: سماور ذغالی، چراغ گردسوز، کرسی قدیمی، شاهنامه، دیوان حافظ، و پذیرایی از جنس انار و انگور و آجیل. چند سالی است که برپایی یلدا به شمایل گذشته های نه چندان دور، به یک پدیده اجتماعی در ایران تبدیل شده و هر سال هم رونق بیشتری می یابد. با پررنگ شدن شبکه های اجتماعی هم اینک…
« نارضایتی مردم در این روزها، ریشه در عملکرد منفیِ مجلسها و دولتها دارد»
یکی از نمایندگان مجلس که اتفاقا عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات هم هست، بدون توجه به عملکرد هتاکانه و رویه مغرضانه نسبت به معلمان، به قصد عدم پاسخگویی در مورد به کارشکنیهای خود و برخی دیگر از نمایندگان در تصویب لایحه رتبهبندی که موجب اعتراضات ماههای اخیر معلمان بودهاست، با فراری رو به جلو، گفته است : به نظر من نباید اعتراضات کف خیابانی به جای قانون بنشیند و این در…
بی تفاوتی - شورش و خودزنی ؛ چرخه زیست اجتماعی ایرانی ها »
« روشندلی، مشعلی افروخت تا تیره بختانِ ابنای وطن که در ظلمات جهل هائمند، راه نجات یابند. جماعتی که تاریکی طلب بودند و در تاریکی کلاه از سر همدیگر می ربودند، مشعلهدار را محبوس کردند. (کفایة التعلیم، ج ۲، ص ۱۹۷) - گزیدههایی از کتاب «مجموعه آثار میرزا حسن تبریزی» با وجود آن که بیش از دو دهه از اعتراضات معلمان حول مسائل اکثرا صنفی می گذرد اما به نظر می…
« ای کاش از کودکی در کنار آموزش های اخلاقی، این امر را هم برای ما آموزش می دادند»
اخیرا در خبرها دیدیم که خانم مرکل به عنوانِ «قدرتمندترین زن جهان» پس از 16 سال یعنی چهار دوره صدراعظمی، آزادانه از قدرت کناره گرفت یا مثلا شینزو آبه در ژاپن کمی که کسالت پیدا کرد به راحتی کنار رفت. این هم یکی دیگر از تفاوت های اساسی در کشورهای مدرن و غیر مدرن است! امروزه در علم پزشکی و فیزیوتراپی به عمل نشستن و برخاستن صحیح از صندلی، اهمیت فوق…
«کدام معلم می تواند ثابت کند که علم از ثروت بهتر است ؟ اصلا چند معلم این گزاره را قبول دارند!»
برای خیلی از انسان ها، نیازهای زیستی و فیزیولوژیک بسیار مهم هستند. به طوری که بدون تامین خوراک، پوشاک و مسکن به عنوان اصلی ترین نیازهای زیستی، امکان پرداختن به مسائل مهم تر را ندارند. البته، برخی از انسان های بزرگ مانند دانشمندان و عرفا توجه چندانی به نیازهای زیستی ندارند و به حداقل راضی اند. معلمان به عنوان انسان از این قاعده مستثنی نیستند. ولی به نظر می رسد در…