صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

شعر " گزینش "

گزینش بر یکی پرونده را بست گزینشگر کَاَنَّه از بلا رَست بگفتَندَش چرا مردود کردی کسی را عالِمِ آزاده ای هست ؟ چنین فرمود چون گفتم نشینَد تمَرَُد کرد ایستاد و ننشست ! ارسال مطلب برای صدای معلم این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • «قلب بهبود آموزش» کشور در وضعیت مناسبی نمی تپد!
  • معصومه شعبان زاده گلسفیدی

روز جهانی معلم و جایگاه حرفه ای معلمان ایرانی مطلب ویژه

  یونسکو پنجم اکتبر را از سال ۱۹۹۴، «روز جهانی معلم» نامیده است. این نامگذاری در راستای برجسته سازی نقش معلمان و اساتید در مدارس و دانشگاهها جهت ارتقاء سطح دانش و اندیشه ی نسل، قدردانی کردن از آنان، و بررسی مشکلاتشان در سراسر دنیا اعلام شده است. با این وجود بسیاری از کشورهای جهان بزرگداشت معلم را در روزی متفاوت از این تاریخ، در تقویم ملی خویش ثبت نموده اند‌. در…
  • «مولفه های تشکیل دهنده این بحران متکثر است و ذهن دانش آموز را با ناهماهنگی هایی در ارزش ها، هنجارها، آرزوها، اعتمادها و نهایتا امید اجتماعی مواجه می سازد. آنجا که فضیلت آموخته شده در مدرسه را کمتر در ساختار عملا موجود می یابد»
  • عباس (حنیف) نعیمی جورشری / معلم - جامعه شناس

بحران امر نمادین در نهاد آموزش ایران مطلب ویژه

  اگر بپذیریم آموزش به عنوان یکی از مهمترین «مساله» های زندگی مردمان مطرح است آنگاه می توان در تعریف و تبیین این مسأله تعمق نمود. اما ابتدا باید بتوان به برجسته سازی وجوه مسأله پرداخت و آن را از «شر طبیعی شدن وخامت» نجات داد. شری که عموما دامن‌گیر «امر مکرر» می شود. در این راستا می توان حداقل به چهار نکته نظر داشت: ۱. نهاد؛ آموزش در زبان جامعه‌شناسانه اش…
  • «مدارس بايد براي تثبيت جريان ياددهي – يادگيري همراه تحولات روز، به اين درك برسند كه چگونه از تعهد و صلاحيت‌هاي معلمان براي ياددهي در همه سطوح و بهبود فرآيند آموزش بهره‌برداري و استفاده كنند»
  • زهرا علی اکبری

روز جهانی معلم 2021 : " معلم در قلب بهبود آموزش"

  شعار روز جهاني معلم2021 (13 مهرماه برابر با پنجم اكتبر) از سوي يونسكو «معلم در قلب بهبود آموزش» تعيين شده است. گزاف نيست اگر به زبان رانده شود كه در بحران شيوع كرونا، تعطيلي مدارس از جمله آسيب‌هاي نگران‌كننده‌اي بود كه به دليل در بر داشتن گروه هدف گسترده، تمامي جوامع را به پاسخ گويي مطلوب و به موقع در برابر آن ملزم كرد. در اين ميان سختي‌هاي آموزش مجازي –…
  • گریزپایی طفل ایرانی از مدرسه، نماد و نتیجه‌ی گریختن فرهنگ عمومی از "دانش" است
  • علی زمانیان

معلمان در مواجهه با شش چالش ؛ بازاندیشی بحرانِ آموزش مطلب ویژه

  مهرماه آمد و سال جدید تحصیلی آغاز شد. مدارس هنوز بسته و فرزندان این آب و خاک، به‌ناچار از راه دور، آموزش می‌بینند. شیوه‌ای از سر اضطرار و به‌ناچاری، که چندان هم کارنامه‌ی موفقی ندارد. معلمان و دانش‌آموزان، هیچ‌یک تجربه‌ی چنین آموزشی را نداشتند و شاید اساسا تعلیم از مسیر مجازی و راه دور، فی‌نفسه کارآمد نیست. هرچه بود، شاید به‌زودی شاهد بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش‌آموزان باشیم. اما مسئله‌ی…
  • «نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشت اینست که ، وزیر جدید پس از یک وقفه یک و نیم ساله آموزش های مجازی و آسیب جدی دیدن آموزش و پرورش و سطح علمی دانش آموزان و عادت به عدم حضور در مدارس و با ترک تحصیلی متفاوت از سالهای قبل از کرونا وظیفه سکانداری این وزارتخانه را به عهده می گیرد ، کاری سخت تر از وزرای پیش از خود !»
  • مجتبی لشکربلوکی/ کارشناس تعلیم و تربیت -مدیر هنرستان

نیاز آموزش و پرورش انتخاب " وزیری تحول گرا " است

با عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ، در حال حاضر این وزارتخانه بدون وزیر بوده و با سرپرست ، سال تحصیلی جدید را شروع نموده است . از آنجایی که هنوز فرد دیگری رسماً به عنوان وزیر پیشنهادی دستگاه آینده ساز کشور معرفی نگردیده بر خود تکلیف دانسته تا چند نکته را در باب این مهم یادآور شوم .  سیستم آموزش و…
  • در فرهنگ ما آن‌قدر تعارف و تعریف، تملق و ریاکاری و ترس و بزدلی شایع است که به‌راحتی «فرار از مسئولیت اجتماعی» نقاب «آهیمسا» و «آداپتاسیون» به چهره می‌زند و ما دل‌خوش می‌کنیم که با کاری‌نکردن مشغول کار عظیمی هستیم!
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم - روان پزشک

انقلاب به روش "گاندی" و " آداپتاسیون " ایرانی !

یکی از دوستانم مدتی پیش راجع به سبک مبارزه «مهاتما گاندی» صحبت می‌کرد و من دیدم برداشت او از «مبارزه بدون خشونت» و «قانون آهیمسا» چقدر اشتباه است. درست است که گاندی از پیروان خود نخواست دست به اسلحه ببرند ولی اسلحه دیگری به‌دست آنان داد که شاهرگ کمپانی هند شرقی (استعمار انگلیس) را قطع کرد: «بایکوت»! هندی‌ها طبق الگوی گاندی قرار شد نه از انگلیسی‌ها چیزی بخرند نه به آن‌ها چیزی…
  • «مهرِ ما با مدرسه بايد آغاز مي شد ، امّا نشد . زنگش را به صدا درآوردند و بوقش را در كرنا كردند امّا باز هم آغاز نشد»
  • زهره اسكندري/ دبیر ادبیات ناحیه ۴ کرج

من يك معلم معترضم مطلب ویژه

يك هفته اي است كه پائيز از راه رسيده است بي آن كه مهر آمده باشد . مهرِ ما با مدرسه بايد آغاز مي شد ، امّا نشد . زنگش را به صدا درآوردند و بوقش را در كرنا كردند امّا باز هم آغاز نشد . قرار بود با شاد ، شادي بياورند و وعده ها كه داده بودند بر باد هوا نشود كه شد و بي ساماني ها به سامان شود…
  • «راه پیش گیری از آسیب های اجتماعی ، نه در حرف و شعار که در عمل به اثبات می رسد»
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

کلاسی در پیاده رو مطلب ویژه

برای داشتن جهانی بهتر ، همه کودکان نیاز دارند که رشد کنند ، سالم باشند و استعدادهایشان  را  شکوفا نمایند.  ( یونیسف ) اغلب ما هنگام عبور از خیابان های اصلی شهر ، کودکان کار و کودکان مهاجر را می بینیم که  اگرچه از  وضعیت آنها  متاثر می شویم  اما  بی توجه  از کنارشان عبور می کنیم. گاه توجه یک نفر  به این پدیده  اجتماعی ، منشا کاری تاثیرگذار می شود و…
  • این جهان جای ناخردمند است؛
  • محسن اعلا / نور مازندران

ای خرد ! ای امیر شایسته !

تقدیم به همه ی خردورزان و خرددوستان ؛ این جهان جای ناخردمند است تا خردمند در جهان تنهاست بی ، خرد زندگی ست نازیبا با ، خرد زندگیِ ما زیباست **** آمد از هر طرف ستمکاری تا خرد از جهانِ ما کوچید با شبیخونِ جنگ و خونریزی  بر سرِ ما گلوله ها بارید **** شد فراموش دوستی ها ، صلح کینه ها هم گرفت دل ها را ناخردمند کرد نابینا چشم های…
  • «بهبود وضعیت نامساعد مشارکت در آموزش و پرورش مستلزم مدیریت عالمانه و آگاهانه ای است که ضمن ایجاد یک فضای سینرژیک برای استفاده بهینه منابع و ظرفیت­ های هنگفت نهفته در کشور؛ در جهت اثربخشی سازمان‌ها و دستگاه­ها، گام های موثری بردارد»
  • دکتر زهرا بهروزی امین

ضرورت تدوین"برنامه ملی مشارکت" در کلیه دستگاه ها، نهادها و سازمان ها نسبت به یکدیگر به ویژه آموزش و پرورش مطلب ویژه

آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی، شمول مخاطب و استمرار در طول زندگی و همچنین به دلیل ضریب و شعاع تاثیرگذاری در زندگی فردی و اجتماعی یکی از کلیدی­ ترین نهادهای جامعه محسوب مي‌شود که با مشکلات و چالش­ های متعددی مواجه است. یکی از راه ­های عبور از مشکلات فعلی و مواجهه موثر با چالش­ های آینده، استفاده از ظرفیت­ های بالقوه افراد حقیقی و حقوقی درون و بیرون این نهاد…
  • « امیدواریم همان طور که رئیس جمهور محترم وعده داده‌اند به زودی شاهد بازگشایی حضوری مراکز آموزشی باشیم تا این مدل چالش‌ها جای خود را به رفاقت‌ها، همدلی‌ها و دیالوگ‌های حضوری، چهره به چهره و تعاملی حقیقی داده و از تجربیات گرانسنگ همکاران در آموزش مجازی به عنوان مکمل آموزش حضوری استفاده شود»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

" شاد " شاهکار وزارت آموزش و پرورش !

امروز هشتم مهرماه ۱۴۰۰ است و من از حدود ۲۰۰ کلاس مجازی شهیدستان کرج در شبکه دانش‌آموزی شاد، تنها حدود بیست کلاس ناقص‌الخلقه دریافت کرده‌ام. در این بیست کلاس نیز خیل عظیمی از دانش‌آموزان و دبیران به دلایل مختلف احراز هویت نشده و قاعدتا باید دستی به کلاس‌ها اضافه شوند. این وضعیت آموزش مجازی در شبکه شاد می‌باشد که هفته‌ها قبل از بازگشایی مسئولین در بوق و کرنا کرده و برای آن…
  • « رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه‌، در تمام‌ زمینه‌های مادی و معنوی» ‌. آنچه معلمان و سایر اقشار جامعه از جمله کارگران و بازنشستگان می خواهند اجرای همین بند از قانون اساسی است
  • حمید مصطفی نژادیان/ شیراز

نگاهی بر "تجمعات معلمان" با مطالبه ی اجرای نظام رتبه بندی

سند تحول بنیادین در اواخر سال 89 و شش ماهه اول سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جنبه قانونی به خود گرفت و سند تحول بنیادین نظام آموزشی نامیده شد. -در یکی از بندهای این سند چنین آمده است " استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی و تخصصی و حرفه ای و تعیین ملاک های ارزیابی و ارتقاء ( نظام رتبه بندی ) علمی و تربیتی معلمان و…
  • «کارشناسان معتقدند مهمترین دلیل افزایش تصاعدی حقوق اعضای هیئت علمی؛ همزمان با افزایش بخور و نمیر حقوق معلمان این است که؛ افراد تصمیم‌گیر و سیاست گذار در مراجع اصلی قدرت به‌ ویژه در مجلس، هیئت دولت، سازمان برنامه، شورای نگهبان و حتی رسانه‌ها عمدتا از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند و معلمان حضور چندانی در این مراکز قدرت ندارند»
  • دکتر نظام بهرامی کمیل

معلمان خواهان ایجاد تعادل در نسبت حقوق خود با اعضای هیئت علمی هستند مطلب ویژه

با توجه به اعتراضات سال‌های اخیر معلمان بهتر است نگاهی به خواسته اصلی آنان در طرح رتبه‌بندی داشته باشیم. معلمان با استناد به این واقعیت که جنس کار با کار اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مشابه است و البته هرکدام از این مشاغل کماوبیش اهمیت و سختی‌های خاص خود را دارند و با تاکید بر این نکته که تفاوت حقوق بین معلمان و اعضای هیئت علمی در اکثر کشورهای جهان بسیار ناچیز است؛…
  • «آیا معلم در دامانِ اندیشه هایی که رشد یافته، آن اندیشه ها توانسته اند او را به آفاق دوردست و روشن آشنا کنند؟ »
  • محسن اعلا / نور مازندران

معلم مطالبه گر ، معلم مفلوک مطلب ویژه

به راستی جامعه ی ما از دهه های گذشته تاکنون به چه معلمانی نیازمند بوده است ؟ معلمان ما در دامان کدام سازمان پرورش یافته اند؟ آیا جامعه ی ما بستر مناسبی برای معلمان مطالبه گر فراهم کرده است؟ جامعه از کدام زاویه به شخص معلم می نگرد؟ حقیقتا معلم باید چه ویژگی ها و صفاتی داشته باشد و چه ویژگی هایی نباید داشته باشد؟ آیا معلم در دامانِ اندیشه هایی که…
  • « تعدادی از معلمان به انتخاب نمایندگان مجلس در کارگروه نگارش آئین‌نامه و تعیین نحوه همسان سازی حقوق معلمان، حضور داشته باشند»
  • مزبان حبیبی

نکاتی در مورد " رتبه بندی معلمان " ؛ چند پیشنهاد و هشدار مطلب ویژه

  مقدمه :آموزش‌ و پرورش در هر جامعه‌ای، در اولویت اول و سنگ زیربنای توسعه و پیشرفت در سایر حوزه‌هاست که با بررسی کشورهای توسعه‌یافته و دارای استاندارهای بالای معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و ...، به سادگی متوجه جایگاه آموزش در آن جوامع خواهیم شد. ژاپن، سنگاپور، فنلاند، دانمارک، سوئد، کانادا، فرانسه، چین، کره جنوبی را می‌توان الگوهای مناسبی از توسعه از بستر آموزش دانست. این در حالی‌است که بیش از سه دهه…
  • «سعادت و یا بدبختی هر ملتی را همین زنگِ مدارس و کیفیت آن رقم می زند!»
  • علی مرادی مراغه ای

زنگ مدرسه و فتوای علما !

مهرماه و زنگ مدارس برای همه ما خاطره ماندگاری است. امروزه وقتی به زنگ مدارس نگاه می کنیم انواع و اقسامی دارد از شکل های سنتی و دستی گرفته تا انواع هوشمند آن: زنگ کارگاهی، زنگ بی سیم دایو، زنگ کوانتوم، الکتروپیک...اما شاید کمتر دانش آموزی امروزه بداند که یک صدسال پیش در این سرزمین، خود همین زنگِ مدرسه کفر شمرده می شد و حتی می توانست به تکفیر مدیر مدرسه و…
اینجانب سیدمرتضی حسینی، معلم و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی تاریخ هستم. در سال ۱۳۷۹ به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمدم. از بدو استخدام هیچ گاه به دنبال مباحث معیشتی و میزان حقوق و این موضوعات نبوده‌ام. وقت و عمر خود را صرف مطالعه، تحقیق و پژوهش نموده‌ام و حاصل آن مقالات متعدد، تألیف  چند کتاب و ترجمه‌ی برخی کتب و مقالات مرتبط با تخصص‌ام بوده است اما امروز پس از ۲۱ سال کار…
  • «به نظر می رسد ابهامات موجود ، موجب تعلل در تصویب خواهد شد و یا مشکلاتی را در روند اجرایی خواهد داشت که لازم است این موارد بررسی کارشناسی شوند»
  • علیرضا شیوایی اسکویی

نگاهی به آخرین وضعیت " رتبه بندی معلمان "

  طبق لایحه رتبه بندی معلمان که توسط دولت به مجلس ارسال شده است و بعد از اعمال تغییرات توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، این لایحه آماده بررسی در صحن علنی مجلس می باشد. طبق این لایحه ، معلمانی که در استخدام وزارت آموزش و پرورش می باشند به رتبه های متعدد تقسیم می شوند که بستگی به آیتم های مختلف از جمله سابقه و مدرک تحصیلی و....طبقه بندی می…
  • «مسئولین آموزش و پرورش تا دیر نشده به فکر سطح آموزشی ، درک مطالب و مهارت آموزشی دانش آموزان باشند»
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

انتقاد نایب رییس شورای کلانشهر کرج از آموزش مجازی در شرایط کرونا و کاهلی و بی تفاوتی دست اندرکاران آموزش و پرورش در خصوص لوث شدن فرآیند آموزش و افت تحصیلی

امروز کلیپی از دکتر علیرضا رحیمی نایب رییس شورای کلانشهر کرج در نقد آموزش مجازی در شرایط کرونا و کاهلی و بی تفاوتی دست اندرکاران آموزش و پرورش در خصوص لوث شدن فرآیند آموزش و افت تحصیلی تورق نمودم. فارغ از اینکه چقدر سخنان این عضو شورا منطبق بر واقعیت های جاری و ساری دستگاه تعلیم و تربیت ماست و اینکه ورود ایشان چقدر تخصصی و اصلاح گرانه می باشد از منظر…
  • «این پایان غم انگیز و نفس های آخر مدرسه‌ایست که روزگاری به عنوان اولین دبیرستان مختلط ایران سر به ثریا می‌سائید»
  • حمید بهروزی

"دبیرستان مختلط یوسف ابیانه" را دریابید !

اواخر تابستان سال ۱۳۵۸ شایعه ای فکر و ذهن مردم ابیانه را آشفته ساخته بود . دبیرستان مختلط یوسف ابیانه تعطیل خواهد شد . همه جا صحبت از این موضوع بود و همه ناراحت، . دبستان دانشوری و دبیرستان یوسف ابیانه نزد اهالی، جایگاه و اعتبار ویژه‌ای داشت چه بسیار کسانی که با تحصیل در این مراکز به مقام و منزلتی رسیده و مایه‌ افتخار ابیانه بودند و اگر دبیرستان نبود شاید…
  • «حداقل کاری که مسئولان آموزش و پرورش با کمک وزارت بهداشت و همیاری و همکاری سایر نهادها و سازمان ها از ماه ها قبل می توانستند به مرحله اجرا بگذارند طرح بازگشایی مدارس به شکل مرحله بندی بود»
  • عبدالله افراسیابی/ همکار صدای معلم

"کرونا" بهانه ای برای فلج شدن آموزش و پرورش! مطلب ویژه

متاسفانه قریب به دو سال است که به بهانه واهی خطر کرونا، آموزش و پرورش به شکلی مفتضحانه و قهرآمیز فلج و فشل شده است. نگارنده را نظر بر آن نیست که کرونا خطرناک و بلکه مهلک نیست. بلکه بحث بر سر آن است که معضل و اپیدمی کرونا هر چه قدر هم خطرساز و نگران کننده باشد هرگز نباید دست آویزی برای معطل گذاشتن و سرگردان نمودن دانش آموزان، معلمان و…
  • چرا ژاپن ؛ ژاپن شد و ما نشدیم ؟
  • دکتر نظام بهرامی کمیل

ایران ۳۰ ژاپن ۲۹؛ برنده مردم ژاپن !

اگر بازی فینال والیبال قهرمانی آسیا بین دو کشور ایران و ژاپن را ندیده‌اید؛ لطفاً چند دقیقه از این بازی را ببینید تا بفهمیم چرا ژاپن ؛ ژاپن شد و ما نشدیم. تیم والیبال ایران در سه گیم پیاپی با نتیجه ۲۷_۲۵، ۲۵_۲۳ و ۳۱_۲۹ توانست با اقتدار بر بام قهرمانی والیبال آسیا قرار گیرد. بازی زیبا بود و اینکه توانستیم در ژاپن با کادر فنی تماماً ایرانی پیروز میدان باشیم، این…
  • «با این تفاصیل و نمایه های دون انسانیت و کرامت و اخلاق آیا شوخی نیست که دم از آدمیت و دیانت و رحم و مروت می زنیم و ادعاهامان گوش فلک الافلاک را هم کر می کند ؟»
  • عبدالله افراسیابی/ همکار صدای معلم

" کودکان کار " ؛ تغافل و تجاهل مسئولان و مسئولیت پذیری شهروندان ؟

یکی از معضلات و تراژدی های غمبار و ننگ و سیاهی بر چهره نظام و جامعه ما وجود و ظهور کودکان کار با انگیزه ها و شاخه های گوناگون آن می باشد. روان شناختی و جامعه شناسی معضل کودکان کار محققان و پژوهندگان و دلسوزان موضوع فوق را به این تحلیل و جمع بندی می رساند که بحث کودکان کار اعم از آن که به فقر و تنگدستی خانواده، طلاق، بی خانمانی،…
  • « مدارس ما به نوعی کشتارگاه استعداد، شادابی و نبوغ و اندیشه است. مدارس به ما جای عشق و نوع دوستی و هنر و زیبایی و همزیستی مسالمت آمیز، نفرت از دیگری و رقیب دیدن دیگران و... را آموزش می دهند»
  • فرهاد قنبری

چه چیزهایی در " مدرسه ایرانی » آموخته می شوند ؟!

چیزهایی که در بسیاری از مدارس آموزش داده می شوند : آنها به دانش آموزان یاد می دهند که چگونه پر از ترس و استرس بار بیایند و نسبت به همسن و سالان خود حسادت بورزند. (با نحوه ارزشیابی نمره محور و تستی)  آنها به دانش آموزان یاد می دهند که چگونه دروغ بگویند. (با تهدید به جریمه و تنبیه و کسر نمره و..)  آنها به دانش آموزان یاد می دهند که…
  • «چه چیزی یک وضعیت را عادلانه یا غیرعادلانه می‌کند؟»
  • احمد شبانی بانه

تحلیلی بر سازمان ملّی تعلیم و تربیت کودک مطلب ویژه

اشاره:هفتم بهمن 1399 در هشتصدوسی ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سندی تحت عنوان «اساسنامه‌ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» به تصویب رسید و در تاریخ 26 اسفند 99 برای اجرا، ابلاغ شد. اکنون پس از تعیین رئیس آن و آغاز به کار عملی این سازمان لازم است نگاهی به برخی مبانی و اهداف تأسیسی آن انداخت که می‌توان، عجالتاً، آن را به مثابه بنیاد فلسفی این نهاد تازه‌تأسیس برشمرد. این…
  • مگر تعطیلی دو ساله مدارس همراه با " اقناع " بود که اکنون به دنبال آن هستید ؟!
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

دو سال از " لوث کردن آموزش " و " تضعیف اقتدار مدرسه " گذشت ... مطلب ویژه

سه شنبه 16 شهریور و بر اساس دعوت مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به " استودیو نگاه " رفتم . موضوع گفت و گو در مورد " بازگشایی مدارس " بود . این محل برای نخستین بار و در زمان ریاست مرتضی نظری با عنوان " استودیو الفبا " راه اندازی شد . آن موقع فقط یک بار به این استودیو دعوت شدم . روال این بود…
  • «چشمانی نافذ و نفرتی عمیق و نامحسوس در پس نگاهش هویداست»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

خاطرات خاکستری یک مدیر مدرسه

اپیزود اول:ساعت ۸/۴۵ دقیقه صبح دوشنبه سرجلسه امتحان نهایی زیست شناسی هستیم . سرایدار از سالن امتحانات بیرونم می کشد که « بیا یک نفر باهاتون کار دارند ». با دانش آموز بیست و چند ساله شیفت شبانه روبه رو می شوم که درخواست ورود به جلسه امتحان را داشته و از توضیحات نگهبان و سرایدار اقناع نشده است. نگاهی به ساعت می اندازم. با نگاهم می گویم چرا الان اومدی؟ پسر…
  • «فروپاشی تمام ارکان نظام‌ جامعه‌ در این مرحله آغاز می‌شود و این آخرین فرصت برای نجات جامعه خواهد بود و با عبور از مرحله، جبران لطمه ها بسیار پرهزینه و زمان بر خواهد بود»
  • مزبان حبیبی

هشدار برای " خودکشی " معلمان ایرانی

بی‌توجهی به نظام آموزشی کشور، حذف معلمان از فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه آموزش و بی‌عدالتی آموزشی  باعث وقوع مشکلات و معضلاتی شده که روزبه‌روز در حال خودنماییِ بیشتر است. فرآیند ظهور نشانه‌های این بی‌توجهی چنین است: ۱. قانون‌گریزیِ قانون‌گذاران و فرار از اجرای قانون توسط قدرتمندان. ۲. قبح شکنی از اعمال غیراجتماعی مانند دروغ، ریاکاری، اختلاس، طلاق، مذهب‌گریزی، مدرک‌گرایی، مسؤلین بی‌سواد، ناتوانیِ آشکار مدیران در حل مسائل. ۳. ظهور نسلی…
  • «آموزش غیر حضوری مکمل آموزش حضوری است . فرآیند یاددهی _ یادگیری در صورتی محقق می شود که ارکان اصلی آموزش یعنی: « معلم ، دانش آموز ، اولیا و مدرسه » هر کدام در جای مناسب خود قرار گیرند»
  • فریبا ایازی روزبهانی

به مناسبت " دومین مهر مجازی"

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ لازم است موانع و مشکلات تدریس در شبکه اجتماعی دانش آموز(شاد) بررسی گردد تا جهت رفع موانع موجود راهکارهایی ارائه گردد. نگارنده در این یادداشت به اجمال به مباحث فوق پرداخته است . مثلث «خانه - مدرسه - معلم» سه رکن اصلی در فرآیند یاددهی _ یادگیری است . مدرسه شناخته شده ترین رکن آموزش محسوب می گردد اما شیوع کرونا تغییرات اساسی در شیوه آموزش…
  • «شهریار بی هیچ تردیدی بزرگترین شاعر رمانتیک زبان پارسی است. روی کلمه رمانتیک باید قدری درنگ کنیم. اگر بگویند فلان شاعر رمانتیک است، مردم از آن «آبکی» بودن و «سطحی» بودن و «سوزناک و بی ارزش» بودن را می‌فهمند و نمی‌دانند که بزرگترین جنبش فرهنگی و ادبی و هنری تاریخ بشری در اروپا و آمریکا، جنبش رمانتیسم است؛ بزرگترین نوابغِ هنری و ادبیِ تاریخِ بشر، امثال گوته و شیلر و... همه رمانتیک هستند. ما از رمانتیسم چه می‌دانیم، کدام شاهکار رمانتیک جهان را خوانده‌ایم یا ترجمه‌ی آن را به زبان فارسی ارائه داده‌ایم؟»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

"روز ملی شعر و ادب پارسی" و سهم ما ایرانیان از " جنبش رمانتیسم " ؟

جستارگشایی ادبیات گرانسنگ پارسی در درازنای تاریخ بر شانه اقوام مختلف و متکثر ایرانی استوار و آرام گرفته است. شاید ترکان پارسی‌گوی بیشترین نقش را در بسط، توسعه و تثبیت زبان شیرین فارسی در فلات ایران به دوش کشیده‌اند. علاوه بر هزاران شاعر ترک‌تبار پارسی‌گوی از بیدل دهلوی، نظامی گنجوی، ملای رومی، شمس تبریزی، صائب تبریزی، ملا محمد فضولی، نسیمی شیروانی، ایرج میرزا، پروین اعتصامی، استاد شهریار، حسین منزوی، ناظر شرفخانه‌ای و...…
  • «هر کسی که از مقابله با فساد سخن می گوید اما از مشکل سهمیه در کسب مدارج علمی و سیاسی و حکومتی سخن نمی گوید به این معناست که او در پی مبارزه با فساد نیست بلکه او به ظاهر ژست مبارزه با فساد را گرفته است»
  • ر. هاشمی / معلم

قرار دادن سهمیه یا رانت در استخدام و تحصیل ؛ چرا ؟

قانون منطقی که می باید در قانون اساسی ایران درج گردد : هر گونه سهمیه و رانتی در راه یافتن به دانشگاه یا هر مقطع تحصیلی و گرفتن مدرک و همچنین در به دست آوردن مناصب و مشاغل مورد قبول نیست و در صورت مشاهده مجازات دارد. البته بر خلاف این قانون منطقی ما، می بینیم که رانتی به نام سهمیه از اوایل انقلاب در ایران قانونی و جاری و عادی شده…
  • «چه شد که ذوق را از معلم گرفتیم؟ چه شد که این همه ربات ساختیم؟ معلم‌های بخشنامه‌ای! مدیران بخشنامه‌ای! انگار که بخشنامه حکم خداست. اراده و اختیار را به معلم برگردانید»
  • حامد جلالی

سطح معلم را در حد جنگ برای معیشت پایین نیاورید ! مطلب ویژه

برای یک‌بار هم که شده، فاسد را از ریشه بزنید؛ دور انداختن میوه‌های فاسد درمان نیست.می‌خواهم متنم را با یک حادثه‌ی تاریخی آغاز کنم؛ برگردیم به سال ۱۹۷۹، کعبه را به گروگان گرفتند. جُهیمَن از سردسته‌ها و محمد عبدالله القحطانی کسی بود که باورش شده بود، منجی موعود است‌. طولی نکشید که با ساخت فتوا، ورود گاز اشک‌آور و نیروهای آموزش دیده از فرانسه، کعبه را از چنگ آن بنیادگرایان عزیز به‌در…
  • «سیستم آکادمیک ما بر خلاف رسالت خویش، آمادگی و ظرفیت چندانی برای کاربست کنشگری از طریق توصیف، تحلیل، واکاوی و بازاندیشی مسائل جامعه توسط اعضای هیأت علمی خود را ندارد»
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

قانون و مقررات تخلفات اعضای هیأت علمی و شکل گیری نوعی فرهنگ دیکتاتوری آکادمیک ! مطلب ویژه

انتشار خبر و حواشی گسترده اخراج دکتر بیژن عبدالکریمی استاد دانشگاه آزاد اسلامی توسط هیأت تخلفات انتظامی اعضای هیأت علمی آن دانشگاه، فرصتی است تا با بازاندیشی در مورد قانون مقررات انتظامی اعضای هیأت علمی مصوب سال ۱۳۶۴، زمینه های سو استفاده از این قانون و مرعوب ساختن استادان دانشگاه مورد تحلیل قرار گیرد. اگر چه حق اظهار نظر و نقد مسائل مختلف مطابق ماده ۲۶ منشور حقوق شهروندی برای عموم شهروندان…
  • " چیزی در پایین تغییر نکرده است "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

علی اللهیار ترکمن ؛ ادبیات تحقیر و تهدید و آن هایی که در درس " صداقت " رفوزه شدند ! مطلب ویژه

« کسی که سخنگوی تفکر است، شاید ناگزیر شود که بلای آن را به جان بخرد و حتی اساسِ هستی‌ش زیر و زبر شود. اما با این زیر و زبر شدن، سایه-بانی فراهم می شود که مردمان می توانند در پناهِ آن قدری بیاسایند.» اندیشه ی پست مدرن، ص ۴۵دکتر رضا داوری اردکانی   نخستین باری که او را دیدم در نشستی بود که انجمن اسلامی معلمان ایران در 29 تیر 1395…
  • «در این مسیر همه ما معلمان، دانش‌آموزان و اولیا آنها در یک قایق نشسته‌ایم »
  • مزبان حبیبی

ضرورت " هم صدایی معلمان " در احقاق مطالبات قانونی

سال‌هاست آرزوی اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی را دارم و امیدوارم که در این سال آخر خدمت بتوانم نشانه‌هایی از عزم ملی برای اجرای آن را مشاهده کنم، در این مسیر همه ما معلمان، دانش‌آموزان و اولیا آنها در یک قایق نشسته‌ایم و مشکلاتِ حوزه آموزش‌ و پرورش، به‌هیچ عنوان درون سازمانی نیست. شوربختانه عده‌ای مغرض و ناآگاه، با تقسیم ما به باسابقه و کم‌سابقه، معلم و دانش‌آموز، آموزشی و اداری، شاغل…
  • شما در برابر قانون تسلیم اید یا قانون در برابر شما ؟!
  • فریبا رشنو/ مشمول قانون تعیین تکلیف استخدامی تبصره ده ماده هفده استان لرستان شهرستان کوهدشت

نامه ی دریافتی : انتقاد یک مشمول استخدامی از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از نیروهای مشمول قانون تعیین تکلیف تبصره ۱۰ ماده ۱۷ در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • «دیگر اعتمادی به آموزش اداره و مدیران گرامی نداشتم!»
  • معصومه شعبان زاده گل سفیدی

داستان یک معلم با کرونا و مدرسه مطلب ویژه

  اوایل مرداد ۱۴۰۰ بود که اسپلیت منزل مادرم به دلیل نوسانات برق از کار افتاد و دیگر خانه را سرد نمی کرد. مادر با خواهر و خواهر زاده ام زندگی می کند. مادرم از من خواست دنبال تعمیرکار بگردم و من ضمن تماس با یکی از دفاتر فروش ال جی - شماره تماس خدمات پس از فروش ال جی را در گوگل نیافتم - توسط خانمی به یکی از تعمیرکاران شهر…
  • «انتظار افزایش حقوق غیرقانونی نداریم بلکه تقاضای اجرای بی‌قید‌ و شرط نص صریح قوانین را داریم، نه بیشتر و نه کمتر»
  • مزبان حبیبی

مجلسی که قانون نمی‌داند و دولتی که عدالت را نمی‌شناسد!

چه سخت و آزاردهنده است بیان و توضیحِ وضعیت معیشتی همکاران معلم با حقوق چهار میلیون تومانی، برای نماینده مجلسی که حقوق ده سال این معلم را یک‌جا برای ودیعه مسکن دریافت کرده‌است. از معلمانی که میانگین حقوق دریافتی آنها کمتر از پنج میلیون تومان باشد، چه انتظاری داریم؟  انتظار افزایش حقوق غیرقانونی نداریم بلکه تقاضای اجرای بی‌قید‌ و شرط نص صریح قوانین را داریم، نه بیشتر و نه کمتر. بر اساس…
  • «ایران از جمله کشورهایی است که مسئولان با وزش نسیم کرونا به سرعت به آموزش مجازی پناه برده و با دستپاچگی تمام سامانه دانش‌آموزی شاد را نیم‌بند راه‌اندازی کرده و عملا کلاس‌های حضوری را به گروگان گرفتند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

یورش کرونا و انفعال نظام آموزشی در ایران !

نزدیک دو سالی است که آموزش در اکثر نقاط جهان متأثر از یورش کرونا به کما رفته است. اکثر کشورها در بدو کار به ناچار به آموزش الکترونیکی دست یازیدند، گروهی از کشورها آموزش را در پای کرونا ذبح نکرده و با رعایت فاصله‌های هوشمند و سایر ابتکارات نو دست از آموزش حضوری برنداشته و تسلیم هژمونی غالب نشدند. ایران از جمله کشورهایی است که مسئولان با وزش نسیم کرونا به سرعت…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور