از ریاست محترم جمهور به عنوان یک معلم و سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می خواهم از بین معلمان مجرب و توانمند آقایان دکتر حسین خنیفر ،دکتر حاجی بابایی و احمد حیدری یکی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس محترم معرفی کنند . نظام مقدس تعلیم و تربیت و در رأس آن آموزش و پرورش وزیر معلم می خواهد نه سیاست مدار محض . من به عنوان مسئول یکی از…
«یک جامعه اخلاقی فضیلت مدار هرگز فقط در خانواده خود زندگی نمی کند و هرگز منافع شخصی و خانوادگی خود را بر منافع جمعی برتری نمی بخشد»
۱. رابرت بلا،جامعه شناس برجسته آمریکایی، مبتنی بر این اندیشه که جامعه شناسی باید تبدیل به یک «فلسفه همگانی » و یک «دانش اخلاقی » شود معتقد بود یک جامعه بزرگ جامعه ای است که در آن شفقت اجتماعی، فضیلت اخلاقی و تساهل معیار قدرت باشند و نه توان نظامی یا ثروت اجتماعی. بلا مهمترین معضل جامعه آمریکا را فقدان انسجام و دستورالعمل اخلاقی می دانست.او معتقد بود جامعه آمریکا دارای چهار…
«آموزش و پرورش به عنوان اثرگذارترین نهاد آموزشی و صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه جمعی، دو ارگان اساسی در شروع ترویج فرهنگ کتاب خوانی محسوب می شوند»
سرانه به انگلیسی (per capita ) مشخصه ای آماری برای نمایش وضعیت یک متغیر برای هر فرد در یک دوره زمانی و مکانی خاص است. سرانه مطالعه، اصولا معیاری برای اندازه گیری میزان متوسط مطالعه در میان جمعیت یک منطقه یا کشور است. عمومی ترین روش این اندازه گیری، محاسبه مجموع ساعات مطالعه ی افراد در بازه زمانی مشخص (معمولا یک سال) و تقسیم آن بر تعداد افراد و روزهای نمونه است.…
«هیچ عقل سلیمی با چکاچک اندیشه ها، جدال احسن، دیالوگ و دیالکتیک مخاصمه ندارد »
در طول تاریخ همواره افراط گرایی در پارادایم های دینی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی تمدنی و نژادی بسترساز نوعی "پسیمیسم" (بدبینی) و گریز از مقدسات و متافیزیک و چه بسا مابعدالطبیعه و نیز ارزش ها و هنجارهای جامعه بوده است. چه در یونان و روم قدیم و به ویژه آتن و اسپارت و چه در عصر تاریک قرون وسطی تکیه افراطی و زوار در رفته و بدون وقفه بر آموزه ها…
« موضوعاتی مانند زمان بازگشایی مدارس و رتبهبندی معلمان تا اندازه ای نخ نما شده است که حتی شهردار و نمایندگان مجلس هم برای بازگشایی مدارس اعلام نظر میکنند و این مسابقه مصاحبه های گاه و بیگاه استرس و نگرانی را به جامعه تزریق میکنند و خانوادهها را به وادی بلاتکلیفی میفرستد»
ستاد ملی مدیریت کرونا از اسفند ۹۸ مدارس را برای دانشآموزان تعطیل کرده است و در این فاصله 20 ماه، رسانهها به ویژه صدا و سیما دو موضوع از آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داده است، موضوعاتی مانند زمان بازگشایی مدارس و رتبهبندی معلمان تا اندازه ای نخ نما شده است که حتی شهردار و نمایندگان مجلس هم برای بازگشایی مدارس اعلام نظر میکنند و این مسابقه مصاحبه های گاه…
« رویکرد دولت سیزدهم و آن چه که این روزها بر سر آموزش و پرورش می رود، متاسفانه چشم انداز ناامید کننده ای را پیش روی گذاشته است»
در سوم شهریورماه بود که حسین باغگلی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و رئیس جمهور از روز چهارم شهریور ماه آقای علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد و تا امروز هنوز گزینه اصلی این وزارت برای رای اعتماد به مجلس معرفی نشده است. با توجه به اصل 135 قانون اساسي…
«نه قانون هماهنگ پرداخت توانست حقوقها را هماهنگ کند و نه قانون مدیریت خدمات کشوری توانست پرداختها را مدیریت کند. برای کشور زیبنده نیست که چندین نظام پرداخت حقوق داشته باشد»
با توجه به مشکلات لاینحلِ اقتصادی، معیشتی و مالیِ چندین ساله در کشور و این که با حضور اقتصاددانانی چون نادران، ابراهیمی، خاندوزی، میرکاظمی و ... در راس وزارت اقتصاد، کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه، امیدی به بهبودی اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم نیست ، لذا با توجه به شرایط موجود و اعتبارات بودجهای، بدون هیچ تخصصی در حوزه اقتصاد و بودجه، بر خود لازم دیدم تا برای…
«با توجه به مشکوک بودن موضوع انتظار می رود مسئولین بانک سرمایه و البته آموزش و پرورش در این خصوص رفع ابهام نموده و چرایی و چیستی موضوع را شفاف و بی لکنت به جامعه فرهنگیان توضیح دهند»
یکی از همکاران فرهنگی کرج طی تماسی مدعی شدند که آموزش و پرورش چند حساب مجزا بدون اطلاع وی در بانک سرمایه شعبات مختلف تهران _کرج به نام ایشان افتتاح نموده است. در قراری حضوری کم و کیف موضوع و پیامک های مسلسل ارسالی بانک از سامانه به شماره ۹۸۳۰۰۵۸۰۴ را بررسی نمودم و سپس با معاون مالی یکی از نواحی تماس گرفته موضوع را در میان گذاشتم. ایشان از چنین موضوعی…
بیش از همه آنچه در این اوضاع باید به فکر آن بود جای خالی «نظام شایستگی» و «برنامه جانشین پروری» در وزارتخانهها علیالخصوص وزارت آموزش و پرورش است
لزوم رعایت قانون در امور کشورداری، امری بدیهی و روشن است. سبک و سیاق دولتمردان علیالخصوص رئیس دولت در مواجهه با قوانین، بسیار مهم و تاثیرگذار است. پذیرش مسئولیت در کشورداری از سوی هر فرد، یعنی ایمان به مقررات و قوانین موجود. بر اساس اصلاحیه ماده 202 قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی «رئیسجمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا ... ، ضمن تقدیم برنامه…
«روش آموزش ما بر اطاعت و فرمانبرداری بنا شده و به طالب دانش، تفکر روشمند و نقادانه آموخته نمیشود»
چرا نظام آموزشی ما متفکر پرورش نمیدهد؟ چرا لااقل در حوزه علوم انسانی، اندیشمندی نظریهپرداز که حرف تازه بزند، نداریم؟ آیا این تعبیر آن متفکر جنجالی که صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است، سرنوشت محتوم و تقدیر گریزناپذیر ما شده و ما کماکان باید چشم به دست و دهان دیگران بدوزیم تا ببینیم در تبیین و توصیف واقعیتهای درون و بیرون چه چیزی میگویند؟ چه میشود که استاد شصت ساله ما،…
«چرا افرادی که معمولا توسط رئیس جمهور در چهار دهه گذشته به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " معرفی شده و موفق به کسب رای اعتماد شده اند در بسیاری و شاید اکثریت موارد با میانگین انتظارات متن و حتی معدل کارشناسی این وزارتخانه تفاوت معناداری داشته اند ؟»
«از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید» اگر سکان و فرمان در اختیار من بود و اگر قرار بود فردی را به عنوان سکان دار آموزش و پرورش برگزینم ، قطعا و بدون تردید چهره هایی هم تراز و هم سطح غلامحسین شکوهی ، پرویز ناتل خانلری ، فرخ رو پارسا ، ملک الشعرای بهار و کسانی که واقعا در عرضه آموزش و تربیت « حرفی…
«آیا افزایش میانگین شش و نیم میلیونی به دریافتی کارکنان قوه قضاییه خارج از چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان من در آوردید« فوق العاده خاص» آن هم در شرایطی که میانگین دریافتی یک میلیون معلمان به شش میلیون تومان هم نمی رسد و ده سال آزگار، برای عملیاتی شدن رتبه بندی لحظه شماری می کنند مصداق بارز تبعیض و بی عدالتی نیست ؟!»
از مجلس سوپر انقلابی تحت مدیریت محمد باقر قالیباف باید پرسید : افزایش میانگین شش و نیم میلیونی به دریافتی کارکنان قوه قضاییه خارج از چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان من در آوردید« فوق العاده خاص» آن هم در شرایطی که میانگین دریافتی یک میلیون معلم به شش میلیون تومان هم نمی رسد و ده سال آزگار، برای عملیاتی شدن رتبه بندی لحظه شماری می کنند مصداق بارز تبعیض و…
به دعوت مهندس دلیری از دوستان معتمد کرج سری به منطقه محروم خط چهار حصار می زنیم تا از نزدیک شاهد وضعیت آشفته خانواده ای باشیم که ظاهرن تنها سهم شان از زندگی یارانه بخور نمیر دولت است. پس از عبور از کوچه پس کوچه های تنگ و تاریک وارد منزل استیجاری ۵۰ متری دو طبقه می شویم ؛ خانواده ای پرجمعیت با اصالت شمالی که سه نسل در کنار هم می…
«شاید فقط در ایران شخصی بدون هیچ سابقه آموزشگریِ رسمی و حتی بدون یک روز تجربه مدیریت در وزارت آموزش و پرورش، توسط رئیسجمهور برای پست وزارت به مجلس معرفی میشود»
برای مقایسه سیستمهای آموزشی در دو کشور ژاپن و ایران، چند پارامتر را ارزیابی و بررسی میکنیم تا به یک جمعبندی مناسب در این قیاس دست یابیم. 1- فشار کار بر معلمان: ژاپن با جمعیت ۱۲۵ میلیون نفر، ۴۵۲,۸۴۹ معلم برای ۹,۳۷۳,۲۹۵ نفر دانشآموز در دوره ابتدایی دارد یعنی هر معلم بهطور متوسط ۲۰.۷ دانشآموز دارد. *در ایران ۲۶۵,۰۵۷ نفر معلم ابتدایی برای آموزش ۸,۲۷۸,۲۸۲ نفر دانشآموز فعالیت دارند یعنی هر معلم…
«سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با کدام مجوز بدون کسب اجازه از دانشجو، اطلاعات پروفایل و آماری آموزش وی را در گروه ها قرار داده است؟»
بر اساس کدام قانون و شیوه نامه ای ، این دانشگاه مجاز است مشخصات و اطلاعات دانشجویی دوره های مهارت آموزی را در گروه های مجازی قرار دهد؟ در طول دوره ی مهارت آموزی برای گروه اول و دوم مشمول تبصره ده ماده ۱۷ ، چندین بار این کار از سوی مراکز استان ها صورت گرفت و در گزارش های قبلی به آن اشاره شد. کدام یک از دانشگاه های وزارت علوم…
«تصمیم سازان و تصمیم گیران آموزشی در کشور باید بپذیرند که دانشآموز امروز قرار است در آینده نقش اثرگذار اجتماعی در جامعه داشته باشند، باید نسبت به تربیت آنها در شرایط سخت کرونا برنامه مدون داشته باشیم و تنها به مباحث آموزشی تکیه نکنیم»
دنیا امروز نشان داده است که برای برونرفت از چالشهای اجتماعی نمیتوان تنها به حوزه آموزش اتکا کرد، . در کنار مبانی آموزشی مباحث پرورشی و اخلاقی باید بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرد. در سیستم آموزشی فعلی نظام آموزشی کشور که به صورت مجازی و غیر حضوری در مدارس و تحت سامانه شاد انجام می شود متاسفانه به مباحث پرورشی و تربیتی توجه چندانی نشده است. متولیان آموزشی کشور به حدی…
جامعه و مسئولانش می دانند که بچه های معصوم "شین آباد" در آتش بی تدبیری سوختند و متاسفانه کسی خویش را هم پاسخگو ندانست. همین ها! با بی خیالی از کنار مسایل و مشکلاتی که ممکن است به چنین حوادثی منجر شود، می گذرند و با امروز و فردا ها گفتن ها و گذراندن ها، ممکن است با چشم برهم زدنی، شین آبادی دیگر تکرار شود
چندسال از حادثه مدرسه شینآباد میگذرد و هنوز درد آن باقی است. این درد آن قدر جانسوز بود که درآن سالها، نه فقط اینکودکان مظلوم، بلکه تمام ملت ایران و حتی ملل دیگر دمبهدم این کودکان رنج کشیدند. جامعه و مسئولانش می دانند که بچه های معصوم "شین آباد" در آتش بی تدبیری سوختند و متاسفانه کسی خویش را هم پاسخگو ندانست. همین ها! با بی خیالی از کنار مسایل و…
«الکس جانسون ، علت حال بد انسانها را قید و بندهایی می داند که از جانب خانواده و فرهنگ به انسان ها تحمیل می شوند و قسمتی از تمناها، نیازها، آرزوها، توانمندی ها و استعدادهای انسان ها را در نیمه پنهان زندگی شان به بند می کشد»
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
همه این روزها دنبال "حال خوب" می گردند. گویا حال خوب سواره است و ما پیاده و در غیبت طولانی مدتش اصلا فراموش کرده ایم اگر حالمان خوب بود چگونه بودیم. عده ای می گویند اگر حال زن خانه خوب باشد حال اعضای خانواده خوب می شود و به همان نسبت حال جامعه . . . عده ای دیگر می گویند حال معیشت مردم خوب نیست و حال خوب با معیشت خوب…
چرا مدیران و مسئولینی مانند دکتر فانی تا زمانی که در راس هرم هستند کاری نمی کنند و بعد از دوران ریاست و وزارت در قامت نقاد حرفی و نه حرفه ای ظاهر می شوند؟
رضا علیزاده / مشاور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان
آقای دکتر فانی مانند خیلی از اخلاف و اسلافش نقد بدون مطالعه انجام می دهد . ایشان طرح ۱۰۰۳۱ را نشنیده و نخوانده و نپرسیده ولی به خود اجازه می دهد به راحتی در رسانه و فضای مجازی نقد غیر مستند انجام دهد. لذا نکاتی گذرا بر این اظهارات جهت تنویر اذهان تقدیم می شود : 1- منظور از ۱۰۰ در طرح ۱۰۰۳۱ که سال ۱۳۹۷ طراحی شد یعنی مناسبت ۱۰۰ سالگی…
توران میرهادی به ما آموخت داعش و تروریسم محصول فقر اقتصادی و فرهنگی و آموزش و پرورش ناکارآمد و نابسنده و فقدان دموکراسی در جوامع عقب مانده و سیاست های منفعت جویانه ی انحصارات نفتی و تسلیحاتی است که به جای تامین و تدارک امکانات آموزشی، اسلحه به خاورمیانه می فرستند
به یاد توران میرهادی ، معلم بزرگ و پیشگام آموزش خلاق کودک مدار و آموزش و پرورش مشارکتی. « روز معلم » را به همهی دوستان و معلم های پرتلاش و آگاه شادباش می گویم. توران میرهادی معلم چند نسل بود. او بود که روش و منش من و بسیارانی را اصلاح کرد و شکیبایی و پایداری و ایستادگی در برابر کوه مشکلات و کار آهسته و پیوسته را به ما آموخت.کسی…
«جامعه باز» – آنچنان که «کارل پوپر» ناممینهد – باعث رشد فرهنگی یک جامعه میشود و «جامعه بسته اطلاعاتی» باعث پسرفت فرهنگی میشود
«ژان پیاژه» اعتقاد دارد که هر چه درجایی تنوع (Diversity)، غنا (Richness) و پیچیدگی (Complexity) در زمینه اطلاعات بیشتر باشد رشد شناختی بیشتر است. بنابراین «جامعه باز» – آنچنان که «کارل پوپر» ناممینهد – باعث رشد فرهنگی یک جامعه میشود و «جامعه بسته اطلاعاتی» باعث پسرفت فرهنگی میشود. نمونه چنین پدیدهای در چین و هونگ کونگ دیدهشد. از دهه ۱۹۵۰ که جمهوری کمونیستی مائو در چین پیروز شد فضای چین فضای «تک صدایی» و «سانسور اطلاعات» شد. (اکنون نیز به…
«در کنار افزایش حقوق، هدف بزرگتر رتبه بندی، ارتقای صلاحیت های حرفه ای است؛ آیا سازوکار ارتقای معلمان به نحو درستی در این قانون دیده و اجرا خواهد شد؟»
سال هاست که بحث رتبه بندی معلمان مطرح است ولی هیچ گاه رتبه بندی که هم به جایگاه و منزلت هم به معیشت معلمان وابسته است اجرایی نشده و به معنای واقعی تحقق نیافته و هر بار که این موضوع مطرح شده فقط با کمی افزایش حقوق خاتمه یافته است. ولی چند وقتی است که دوباره این بحث در بین فرهنگیان، دولت و مجلس مطرح شده و آنچه خواسته ی واقعی…
«ما قطعات یک پازل معیوبی بیش نیستیم . ارزیابی عملکرد و سنجش محصولات صرفا در کنار و قیاس هم معنا پیدا می کند»
راستش اگر فرصت برگشت به گذشته میسر می شد برعکس خیلی از همکاران ناراضی از آموزش و پرورش باز پیشه معلمی را دنبال می کردم نه اینکه آموزش و پرورش تامین کننده مایحتاج زندگی بخور و نمیر ماست بلکه معتقدم برای ایجاد تغییرات مثبت تدریجی در جامعه، فعلن راهی بهتر و کوتاه تر از آموزش و پرورش سراغ ندارم. با اینکه امیدی هم به آلاف اولوف دول و وزرا در خصوص بهبود…
«شاید اگر دول مسلمان صفویه، گورکانی، عثمانی و... به جای درگیریهای مذهبی و تنشهای مرزی مستمر به همگرایی و اتفاق دل میسپردند چه بسا امروز جهان اسلام وضعیت بهتر و مترقیتری از خود به نمایش میگذاشت»
مورخین مستقل معتقدند که در دوره صفویه به خصوص زمان شاه عباس کبیر، ایران در اوج قدرت، شوکت و شکوفایی تمدنی است. در همین زمان ترکستان در شمال شرقی ایران و گورکانیان در هندوستان نیز در وضعیت باثبات و اوج خود هستند، به طوری که دوره شکوفایی تمدن اسلامی در ایران در نقش جهان اصفهان و در هندوستان در شاه جهان در حال خلق و هویدا شدن میباشند. در همین اثنا دولت…
گزینش بر یکی پرونده را بست گزینشگر کَاَنَّه از بلا رَست بگفتَندَش چرا مردود کردی کسی را عالِمِ آزاده ای هست ؟ چنین فرمود چون گفتم نشینَد تمَرَُد کرد ایستاد و ننشست ! ارسال مطلب برای صدای معلم این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
یونسکو پنجم اکتبر را از سال ۱۹۹۴، «روز جهانی معلم» نامیده است. این نامگذاری در راستای برجسته سازی نقش معلمان و اساتید در مدارس و دانشگاهها جهت ارتقاء سطح دانش و اندیشه ی نسل، قدردانی کردن از آنان، و بررسی مشکلاتشان در سراسر دنیا اعلام شده است. با این وجود بسیاری از کشورهای جهان بزرگداشت معلم را در روزی متفاوت از این تاریخ، در تقویم ملی خویش ثبت نموده اند. در…
«مولفه های تشکیل دهنده این بحران متکثر است و ذهن دانش آموز را با ناهماهنگی هایی در ارزش ها، هنجارها، آرزوها، اعتمادها و نهایتا امید اجتماعی مواجه می سازد. آنجا که فضیلت آموخته شده در مدرسه را کمتر در ساختار عملا موجود می یابد»
اگر بپذیریم آموزش به عنوان یکی از مهمترین «مساله» های زندگی مردمان مطرح است آنگاه می توان در تعریف و تبیین این مسأله تعمق نمود. اما ابتدا باید بتوان به برجسته سازی وجوه مسأله پرداخت و آن را از «شر طبیعی شدن وخامت» نجات داد. شری که عموما دامنگیر «امر مکرر» می شود. در این راستا می توان حداقل به چهار نکته نظر داشت: ۱. نهاد؛ آموزش در زبان جامعهشناسانه اش…
«مدارس بايد براي تثبيت جريان ياددهي – يادگيري همراه تحولات روز، به اين درك برسند كه چگونه از تعهد و صلاحيتهاي معلمان براي ياددهي در همه سطوح و بهبود فرآيند آموزش بهرهبرداري و استفاده كنند»
شعار روز جهاني معلم2021 (13 مهرماه برابر با پنجم اكتبر) از سوي يونسكو «معلم در قلب بهبود آموزش» تعيين شده است. گزاف نيست اگر به زبان رانده شود كه در بحران شيوع كرونا، تعطيلي مدارس از جمله آسيبهاي نگرانكنندهاي بود كه به دليل در بر داشتن گروه هدف گسترده، تمامي جوامع را به پاسخ گويي مطلوب و به موقع در برابر آن ملزم كرد. در اين ميان سختيهاي آموزش مجازي –…
گریزپایی طفل ایرانی از مدرسه، نماد و نتیجهی گریختن فرهنگ عمومی از "دانش" است
مهرماه آمد و سال جدید تحصیلی آغاز شد. مدارس هنوز بسته و فرزندان این آب و خاک، بهناچار از راه دور، آموزش میبینند. شیوهای از سر اضطرار و بهناچاری، که چندان هم کارنامهی موفقی ندارد. معلمان و دانشآموزان، هیچیک تجربهی چنین آموزشی را نداشتند و شاید اساسا تعلیم از مسیر مجازی و راه دور، فینفسه کارآمد نیست. هرچه بود، شاید بهزودی شاهد بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانشآموزان باشیم. اما مسئلهی…
«نکته حائز اهمیتی که باید به آن توجه داشت اینست که ، وزیر جدید پس از یک وقفه یک و نیم ساله آموزش های مجازی و آسیب جدی دیدن آموزش و پرورش و سطح علمی دانش آموزان و عادت به عدم حضور در مدارس و با ترک تحصیلی متفاوت از سالهای قبل از کرونا وظیفه سکانداری این وزارتخانه را به عهده می گیرد ، کاری سخت تر از وزرای پیش از خود !»
مجتبی لشکربلوکی/ کارشناس تعلیم و تربیت -مدیر هنرستان
با عدم رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم ، در حال حاضر این وزارتخانه بدون وزیر بوده و با سرپرست ، سال تحصیلی جدید را شروع نموده است . از آنجایی که هنوز فرد دیگری رسماً به عنوان وزیر پیشنهادی دستگاه آینده ساز کشور معرفی نگردیده بر خود تکلیف دانسته تا چند نکته را در باب این مهم یادآور شوم . سیستم آموزش و…
در فرهنگ ما آنقدر تعارف و تعریف، تملق و ریاکاری و ترس و بزدلی شایع است که بهراحتی «فرار از مسئولیت اجتماعی» نقاب «آهیمسا» و «آداپتاسیون» به چهره میزند و ما دلخوش میکنیم که با کارینکردن مشغول کار عظیمی هستیم!
یکی از دوستانم مدتی پیش راجع به سبک مبارزه «مهاتما گاندی» صحبت میکرد و من دیدم برداشت او از «مبارزه بدون خشونت» و «قانون آهیمسا» چقدر اشتباه است. درست است که گاندی از پیروان خود نخواست دست به اسلحه ببرند ولی اسلحه دیگری بهدست آنان داد که شاهرگ کمپانی هند شرقی (استعمار انگلیس) را قطع کرد: «بایکوت»! هندیها طبق الگوی گاندی قرار شد نه از انگلیسیها چیزی بخرند نه به آنها چیزی…
«مهرِ ما با مدرسه بايد آغاز مي شد ، امّا نشد . زنگش را به صدا درآوردند و بوقش را در كرنا كردند امّا باز هم آغاز نشد»
يك هفته اي است كه پائيز از راه رسيده است بي آن كه مهر آمده باشد . مهرِ ما با مدرسه بايد آغاز مي شد ، امّا نشد . زنگش را به صدا درآوردند و بوقش را در كرنا كردند امّا باز هم آغاز نشد . قرار بود با شاد ، شادي بياورند و وعده ها كه داده بودند بر باد هوا نشود كه شد و بي ساماني ها به سامان شود…
«راه پیش گیری از آسیب های اجتماعی ، نه در حرف و شعار که در عمل به اثبات می رسد»
فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم
برای داشتن جهانی بهتر ، همه کودکان نیاز دارند که رشد کنند ، سالم باشند و استعدادهایشان را شکوفا نمایند. ( یونیسف ) اغلب ما هنگام عبور از خیابان های اصلی شهر ، کودکان کار و کودکان مهاجر را می بینیم که اگرچه از وضعیت آنها متاثر می شویم اما بی توجه از کنارشان عبور می کنیم. گاه توجه یک نفر به این پدیده اجتماعی ، منشا کاری تاثیرگذار می شود و…
تقدیم به همه ی خردورزان و خرددوستان ؛ این جهان جای ناخردمند است تا خردمند در جهان تنهاست بی ، خرد زندگی ست نازیبا با ، خرد زندگیِ ما زیباست **** آمد از هر طرف ستمکاری تا خرد از جهانِ ما کوچید با شبیخونِ جنگ و خونریزی بر سرِ ما گلوله ها بارید **** شد فراموش دوستی ها ، صلح کینه ها هم گرفت دل ها را ناخردمند کرد نابینا چشم های…
«بهبود وضعیت نامساعد مشارکت در آموزش و پرورش مستلزم مدیریت عالمانه و آگاهانه ای است که ضمن ایجاد یک فضای سینرژیک برای استفاده بهینه منابع و ظرفیت های هنگفت نهفته در کشور؛ در جهت اثربخشی سازمانها و دستگاهها، گام های موثری بردارد»
آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی، شمول مخاطب و استمرار در طول زندگی و همچنین به دلیل ضریب و شعاع تاثیرگذاری در زندگی فردی و اجتماعی یکی از کلیدی ترین نهادهای جامعه محسوب ميشود که با مشکلات و چالش های متعددی مواجه است. یکی از راه های عبور از مشکلات فعلی و مواجهه موثر با چالش های آینده، استفاده از ظرفیت های بالقوه افراد حقیقی و حقوقی درون و بیرون این نهاد…
« امیدواریم همان طور که رئیس جمهور محترم وعده دادهاند به زودی شاهد بازگشایی حضوری مراکز آموزشی باشیم تا این مدل چالشها جای خود را به رفاقتها، همدلیها و دیالوگهای حضوری، چهره به چهره و تعاملی حقیقی داده و از تجربیات گرانسنگ همکاران در آموزش مجازی به عنوان مکمل آموزش حضوری استفاده شود»
امروز هشتم مهرماه ۱۴۰۰ است و من از حدود ۲۰۰ کلاس مجازی شهیدستان کرج در شبکه دانشآموزی شاد، تنها حدود بیست کلاس ناقصالخلقه دریافت کردهام. در این بیست کلاس نیز خیل عظیمی از دانشآموزان و دبیران به دلایل مختلف احراز هویت نشده و قاعدتا باید دستی به کلاسها اضافه شوند. این وضعیت آموزش مجازی در شبکه شاد میباشد که هفتهها قبل از بازگشایی مسئولین در بوق و کرنا کرده و برای آن…
« رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینههای مادی و معنوی» . آنچه معلمان و سایر اقشار جامعه از جمله کارگران و بازنشستگان می خواهند اجرای همین بند از قانون اساسی است
سند تحول بنیادین در اواخر سال 89 و شش ماهه اول سال 90 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جنبه قانونی به خود گرفت و سند تحول بنیادین نظام آموزشی نامیده شد. -در یکی از بندهای این سند چنین آمده است " استقرار نظام سنجش صلاحیت های عمومی و تخصصی و حرفه ای و تعیین ملاک های ارزیابی و ارتقاء ( نظام رتبه بندی ) علمی و تربیتی معلمان و…
«کارشناسان معتقدند مهمترین دلیل افزایش تصاعدی حقوق اعضای هیئت علمی؛ همزمان با افزایش بخور و نمیر حقوق معلمان این است که؛ افراد تصمیمگیر و سیاست گذار در مراجع اصلی قدرت به ویژه در مجلس، هیئت دولت، سازمان برنامه، شورای نگهبان و حتی رسانهها عمدتا از اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند و معلمان حضور چندانی در این مراکز قدرت ندارند»
با توجه به اعتراضات سالهای اخیر معلمان بهتر است نگاهی به خواسته اصلی آنان در طرح رتبهبندی داشته باشیم. معلمان با استناد به این واقعیت که جنس کار با کار اعضای هیئت علمی دانشگاهها مشابه است و البته هرکدام از این مشاغل کماوبیش اهمیت و سختیهای خاص خود را دارند و با تاکید بر این نکته که تفاوت حقوق بین معلمان و اعضای هیئت علمی در اکثر کشورهای جهان بسیار ناچیز است؛…
«آیا معلم در دامانِ اندیشه هایی که رشد یافته، آن اندیشه ها توانسته اند او را به آفاق دوردست و روشن آشنا کنند؟ »
به راستی جامعه ی ما از دهه های گذشته تاکنون به چه معلمانی نیازمند بوده است ؟ معلمان ما در دامان کدام سازمان پرورش یافته اند؟ آیا جامعه ی ما بستر مناسبی برای معلمان مطالبه گر فراهم کرده است؟ جامعه از کدام زاویه به شخص معلم می نگرد؟ حقیقتا معلم باید چه ویژگی ها و صفاتی داشته باشد و چه ویژگی هایی نباید داشته باشد؟ آیا معلم در دامانِ اندیشه هایی که…
« تعدادی از معلمان به انتخاب نمایندگان مجلس در کارگروه نگارش آئیننامه و تعیین نحوه همسان سازی حقوق معلمان، حضور داشته باشند»
مقدمه :آموزش و پرورش در هر جامعهای، در اولویت اول و سنگ زیربنای توسعه و پیشرفت در سایر حوزههاست که با بررسی کشورهای توسعهیافته و دارای استاندارهای بالای معیشتی، فرهنگی، اجتماعی و ...، به سادگی متوجه جایگاه آموزش در آن جوامع خواهیم شد. ژاپن، سنگاپور، فنلاند، دانمارک، سوئد، کانادا، فرانسه، چین، کره جنوبی را میتوان الگوهای مناسبی از توسعه از بستر آموزش دانست. این در حالیاست که بیش از سه دهه…