صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «علم بهتر از ثروت است اگر هوشیارمان کند! »
  • مزبان حبیبی

درباره مصوبه رتبه‌ بندی معلمان مطلب ویژه

  حدود سه سال از آغاز مطالبه‌گریِ حق‌طلبانه و عدالت محور معلمان در مورد اجرای قانون برنامه توسعه ششم، قانون مدیریت خدمات کشوری و سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش می‌گذرد و تقلیل این حرکت به مطالبه افزایش حقوق، ظلمی مضاعف به علم و دانش است. سال‌هاست که علم را چنان تحقیر نموده‌ایم و حرکت معلمان در مطالبه عدالت آموزشی و عدالت حقوقی را چنان به بستر معیشت چسبانده‌ایم که تقریبا تمام…
  • «هدف نهایی دانشگاه، در کنار تعهدات جهانی و ملی، ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است»
  • دکتر محمد فاضلی

دانشگاه های ایرانی بی مسئولیت !

سایت دانشگاه ملبورن را نگاه کنید! می گوید : « من یک engaging university هستم که نسبت به حل مسائل ایالت که اصلی‌ترین آن آب است، تعهد دارم.» می‌گوید در ده سال گذشته چقدر روی آب ایالت کار کرده‌ام و دستاوردهای آن چه بوده است. در کدام سایت دانشگاه‌های ایران یک بیانیه محلی داریم که گفته باشد نسبت به این استان و شهرستان و این مردم متعهد هستم و این کارها را…
  • «در آموزش و پرورش ایران ساختار دقیقی برای پژوهش و بررسی آثار پژوهشی معلمان وجود ندارد»
  • دکتر غلامرضا شمسی/ دبیر دبیرستان های بروجرد

داسِ پژوهش در رتبه بندی معلمان ایران ؟ مطلب ویژه

یکی از مؤلّفه های مهم در ارتقای درجات اعضای هیئت علمی دانشگاه ها انجام پژوهش‌های متناسب با تخصص‌های آنان است که توسط معاونت پژوهشی دانشکده و دانشگاه و با توجه به معیارها و قوانین مشخصی که در آیین نامه ارتقای رتبه اساتید وجود دارد بررسی می‌گردد و پس از بررسی پروندة علمی، آموزشی و پژوهشی آنان و با توجه به معیارهای روشنی که در آئین‌نامه‌های ارتقای درجه وجود دارد درجه و رتبه…
  • سخنی با یوسف نوری، وزیر محترم آموزش و پرورش؛
  • محمد رستمی

ماندن در چاه یا بودن در راه ؟

  آموزش و پرورش می تواند برای واردان به آن، از معلم تا وزیر چاهی تاریک و تنگ باشد که که از بد حادثه در آن افتاده اند یا پیوستن به قافله سربلندی و عزت و تسخیر قلوب و رسیدن به مسند پیامبران و مقام شامخ پرورش آدمیان. تا هر کس خود چه بخواهد و چه بکند. خوشبختانه شما تجربه سال ها کار در آموزش و پرورش این کشور را داشته و…
  • «فردی با چنین ویژگی هایی محصول یک نظام سیاسی به طور عام که مسیر او را برای قرار گرفتن در چنین موقعیتی هموار کرده و نظام آموزشی به طور خاص است که موفق نشده است مهارت ها و رفتارهای لازم را در او ایجاد کند. و در این میانه آنچه ناخودآگاه خود را تمام قد به رخ می کشد آموزش و تربیت است»
  • علیرضا طالب‌ زاده

در فوائد مردم‌نگاری در اندلس مطلب ویژه

حکایت آورده اند که در موسم خریف که باد خزان وزیدن گرفته بود و صولت برد رسیده و اندر زمین پارس جماعت را رنج و تعبی عظیم فراگرفته و سختی به غایت و مشقت به حد نهایت رسیده و نان و طعام عزیز و دلار سخت گران شده بود، کاروانی از صاحب‌دولتان و صاحب‌منصبان قوم پارس عزم اقلیم اندلس کرد. کاروان که به شهر درآمد تنی چند از روندگان که در سفر…
  • « قانون گذاران به فکر برنامه ریزی برای استفاده از این نیروهای توانمند باشند»
  • محمد اسمعیل شجری

چه کنیم تا نخبگان در کشور بمانند ؟

خروج نخبگان از کشور که موجب نگرانی رهبر کشورمان آیت الله خامنه ای نیز شده است باید از نگاه کارشناسی و بررسی علت ها، آن را مورد توجه قرار داد . این که پدر و مادری با هزاران امید بچه ای را بزرگ کرده  اما می پذیرد که فرزندش برای زندگی و کار به کشوری دیگر برود آن هم فرزندی نخبه که از توانایی علمی و کارایی بالایی بر خوردار است. اگر…
  • «آموزش و پرورش و نهادهای رسمی عدم موفقیت خود را در عدم موفقیت در تربیت دینی ثابت نموده اند و نشان داده اند توانایی این چنین امر مهمی را ندارند»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

مسئله ای به نام تربیت دینی یا تکثر هویت ها مطلب ویژه

یوسف نوری وزیر جدید آموزش و پرورش در سفر اخیر خود به قم بر  این تاکید نموده است که: « حوزه های علمیه باید به کمک نظام آموزش و پرورش بیایند و حتی مدارس وابسته به حوزه علمیه شکل بگیرند و شاهد تربیت دینی در مدارس باشیم» . وی در ادامه گفته  است : « ما با تشکیل نهاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش از حوزه‌های علمیه درخواست می‌کنیم که…
  • «زمانی که خروجی مناسب نداشته باشید به زودی چیزی نمی ماند که بر صندلی ریاست آن تکیه بزنید و در آخر شما هم منفورتر از مدیران قبلی جایگاه تان را ترک خواهید کرد»
  • فرزین عسگری/ دانش آموز مدارس تیزهوشان و دارنده مدال نقره المپیاد کشوری اقتصاد و مدیریت

به جوان ها که اعتماد ندارید حداقل بی خیال بازنشسته ها شوید ! مطلب ویژه

وقتی یک مسئول ناکارآمد بازنشسته را در یکی از مهمترین پست های پژوهشی و به روز سیستم که نیازمند فعالیت مضاعف و جنب و جوش فراوان است قرار می دهید مشخصا صدای امثال من هم در می آید هر چند مدیران رده عالی آموزشی استان البرز گوششان ظاهرا به این حرف ها بدهکار نیست! در این زمانه مشکلات ساختاری سیستم آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و مشخصا هیچ اقدامی هم…
  • «بازتعریف مفاهیمی چون «زرنگی» و داشتن «عرضه» در سازوکارهای آموزشی و گذاشتن وقت کافی در مدارس و خانواده‌ها برای جاانداختن مفاهیمی چون نسبت به یکدیگر شفقت و حس مسوولیت داشتن تنها راه برون رفت از سقوط کامل در این فضای خطرناک است»
  • دکتر بابک خطی (طبیب)

در وار‌ونه‌گری آرمان‌ خواهی و تقدیس فردیت و حلقه‌های فردی؟

یکی از غم‌انگیزترین اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر در حال رخ دادن است، ضدارزش جلوه‌دادن آرمان گرایی و سعی در ایجاد بهبود شرایط سایرین است به این مفهوم که همه‌ی داشته‌های ممکن و قابل تصور به هر قیمت باید محدود به دایره‌ای از خود، خانواده و نزدیکان خاص باشد. البته این مساله در ابتدا باید توضیح داده شود که به خاطر سخت‌تر شدن شرایط کار و زندگی، کاهش درآمدها، کوچک شدن سفره‌…
  • گزارشی کوتاه از دیدار با آدم های بزرگ و کوچک جثه : انسانیت و محبت را در این جا ببینید !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

سیستان و بلوچستان ؛ آخر دنیا ، فقر مطلق ! مطلب ویژه

آنک یک دیدن کند ادراک آن سالها نتوان نمودن از زبان مولانا   چیزهایی که تا الان در مورد استانی مانند سیستان و بلوچستان دیده و شنیده بودم همه عکس ها و کلیپ هایی بودند که دیگران منتشر کرده بودند اما واقعیت را آن زمانی حس می کنی که خودت ناظر و شاهد چنین صحنه ها و رویدادهایی باشی . مسئولان نظام جمهوری اسلامی چگونه می توانند این وضعیت را ببینند و…
  • این جرائم انگار در طول این یک صد سال تاریخ ایران تغییری نکرده و همواره تازه بوده...!
  • علی مرادی مراغه ای

سبب گرفتارى مدير مدرسه رشديه

ناظم‌ الاسلام کرمانی در کتاب خود در مورد دلایل دستگیری و تبعید میرزاحسن رشدیه، نکات جالبی آورده است که به مناسبت 18 آذر سالروز مرگ رشدیه در زیر می آورم. این جرائم انگار در طول این یک صد سال تاریخ ایران تغییری نکرده و همواره تازه بوده...! «ميرزا حسن آقا رشديه از اشخاص باحرارت و درستكار در زمان امين الدوله صدراعظم ايران پس از آنكه مدتى در تبريز در تأسيس مدارس و…
  • «ما باید با گفتار و عمل، در کلاس و خارج از آن بر این اصول اخلاقی انسانی تاکید کنیم و از این مسئله خسته نشویم»
  • محمد رستمی

معلمی و نقش آرامش فعال مطلب ویژه

چند روزی است که ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می شود که دانش آموزان پسر یک مدرسه مختلط روستایی با معلمشان درگیری فیزیکی پیدا کرده و همراه با خنده و هلهله بقیه دانش آموزان، دسته جمعی به او حمله ور شده اند. ظاهراً دانش آموز یا دانش آموزانی، معلم را در شهر هنگام دستفروشی دیده اند و بعد از ورود او به کلاس، معلم مورد نظر را به تمسخر و…
  • « توهینی از این بالاتر به سیستم آموزشی کشور وجود دارد که وزیر در یک سفر رسمی که تحت پوشش رسانه‌ها بوده، حتی یک دیدار با معلمان نداشته‌ است!؟ این سیستم آموزشی، قطعا لایق چنین وزیری‌ است!»
  • مزبان حبیبی

کمدیِ انتخاب مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان فارس و تراژدی سفر وزیر آموزش‌ و پرورش به استان قم ؟! مطلب ویژه

  مهمتر از این که چه کسی مدیرکل آموزش‌ و پرورش می‌شود، فرآیند انتخاب اوست و این که نگرش ملیِ معلمان چیست اهمیت بیشتری دارد که البته نادیده گرفته می‌شود. معلمان سال‌هاست که حس نادیده گرفته شدن دارند؛ ربطی هم به دولت‌ها و مجلس‌ها ندارد چون اگر نظر معلمان مهم بود، حتما یکی می‌پرسید که  هزینه رعایت نمودن پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس را چگونه باید تامین کرد؟ انتخاب مدیرکل آموزش‌ و…
  • «جبران کسری بودجه با دست کردن در جیب کارمندان ؟»
  • حسین معافی/ مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

افزایش حقوق 10 درصدی با تورم بالای 50 درصد ؟!

نیک زاد نائب رئیس مجلس در مورد افزایش حقوق­ ها در سال 1401 اعلام می کند: متأسفانه دولت دوازدهم به صورت غیرقانونی 37 هزار میلیارد تومان بودجه حقوق برخی وزارتخانه‌ها را افزایش داده که این مسئله زمینه نارضایتی برخی کارکنان دیگر شده و به همین منظور از دولت و سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود حقوق کارکنان در سال آینده 10 درصد افزایش یابد تا نسبت به کنترل تورم و کاهش قیمت‌ برخی…
  • «بیش از پنج ماه است که کار تعیین ارزش مالکانه تمام شده است. اساسنامه به تصویب رسیده است. با این وجود تیم مدیریتی از تخصیص سهام به سهام داران صندوق ذخیره خوددای می کند»
  • محمدتقی سبزواری/ فعال حوزه صندوق ذخیره فرهنگیان

هدیه صندوق ذخیره فرهنگیان به وزیر جدید آموزش و پرورش! مطلب ویژه

بالاخره پس از سالها انتظار، اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تغییر و مقدمات برای اجرای آن فراهم شد. عمده این تغییرات که خواست اولیه و اصلی فرهنگیان بوده به دو قسمت تقسیم می شود: در یک جامعه فسادزده، با تغییر یک اساسنامه نمی توان به سادگی جلوی سوءاستفاده ها را گرفت. الف) افزایش تعداد معلمان در هیئت امنا صندوق ذخیره فرهنگیان و حضور سه نفر از اقتصاددانان به تائید منتخبین فرهنگی عضو در…
  • «آنها کار داوطلبانه می کنند نه برای ثواب و آخرت و بهشت و نذر و زکات. نه برای اینکه در دجله چیزی بیندازند و در بیابان بازش دهند و نه برای اینکه از این دست بدهند تا از آن دست پس بگیرند»
  • عرفان نظرآهاری

امروز روز جهانی داوطلب است

امروز روز جهانی داوطلب است. روز فعالیت ها و کارهای داوطلبانه. نه روز کار برای حقوق، برای مزد، برای جیره و مواجب و بازنشستگی و مزایا و حق سنوات... روز کار به امید هیچ پاداش مادی. بدون هیچ مزایای مالی. هلند یکی از کشورهایی است که مفهوم فعالیت های داوطلبانه عمیقاً در آن به یک فرهنگ تبدیل شده است. اگر نگویم همه‌ اما می توانم بگویم بیشتر مردم از پیر و جوان…
  • « هیچ نهادی نمی تواند قوانین بالادستی را نقض نماید »
  • غفار جلالی / معلم

تجمعات فرهنگیان قانونی است یا غیر قانونی؟ مطلب ویژه

در حقوق عمومی، یک قانون کلی به نام «محدودیت درونی» وجود دارد که بر اساس آن وقتی دولت ، قانونی را وضع می کند خودش هم به رعایت آن پای بند است .جامعه ای که در آن دولت به قانون بی توجه است و به اصطلاح ، ورای قانون است، مردم سرشت ضد قانونی دولت را می پذیرند و درونی عمل می کند و در روابط اجتماعی خود به کار می گیرند.…
  • «رادیوگرافی خانواده­‌ی ایرانی، تصویر بدنه­‌ای نیست که لابه­‌لای چرخ­‌دنده­‌های ایدئولوژی، سیاست، ساخت فرهنگی و سیستم ناکارآمد، در حال از دست­‌شدن است؟ این بدن نیمه‌جان و محتضر -که تمامی افق‌های ممکن‌اش را از دست‌داده- را چطور می‌توان به تصویری از آینده متصل کرد؟ آیا این پرسش، مسئله‌ی شما نیست؟»
  • آرزو رضایی مجاز

خرده ­‌روایت­‌هایی از زیست معلمی؛ هزار و یک شب در دوزخ مطلب ویژه

 خرده­‌روایت­‌ها افشاگرند، دقیقاً آن­‌ها که در پستو نشسته و زیر پوستی که با سیلی سرخ­‌شده، نفس می­‌کشند. روایت­‌های ضعیفان، زندگی موازی با واقعیت بزک کرده­‌اند. آن­‌ها که در روتوش وضع‌ موجود محو می‌شوند، در رسانه­‌ها جایی ندارند و گوشه­‌ی رینگ زندگی تک ­‌افتاده­‌اند؛ قدرت هم دارند. آن­ها می­‌توانند برملا کنند و مغاک را نشان دهند. یکی از شاگردانم، بسیار کوشا و خلاق است. همواره جزو نخستین کسانی­‌ست که هم اعلام حضور می­‌کند…
  • «امروزه فضای مجازی، محتواهای مولتی مدیا، بخشهای غیر دولتی مجهز به ابزارهای روز و دیگر امکانات عصر پسا مدرنیته ، امکان یکه تازی نظامهای تعلیم و تربیت رسمی را سلب کرده است»
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

پیش به سوی آموزش و پرورش داوطلبانه مطلب ویژه

تا پیش از مدرنیته تعلیم و تربیت جنبه طبقاتی داشت و متعلق به گروه های اندکی از جوامع بود. طبقه اشراف، الیگارشی های سلطنتی ، درباریان ، روحانیون و کسانی که از ثروت یا قدرت بهره ای برده بودند تحت تعلیم و تربیت قرار می گرفتند.آموزش و پرورش تا پیش از عصر روشنگری به عنوان یک حق عمومی به رسمیت شناخته نمی شد.با شکل گیری و بسط مدرنیته ، آموزش و پرورش…
  • «حدود ۶۵ درصد از مبتلایان واکسینه نشده بودند و سایر افراد فقط با اولین دوز واکسینه شده اند»
  • حسین معافی/ پژوهشگر و فعال رسانه ­ای

"اُمیکرون­" در کمین جوانان

 در روزهای گذشته دانشمندان آفریقای جنوبی از ظهور گونه جهش یافته جدید کرونا ویروس در بوتسوانا و آفریقای جنوبی خبر دادند. سازمان جهانی بهداشت نسبت به کشف گونه جدید کووید-۱۹ برای اولین بار در آفریقای جنوبی ابراز نگرانی کرده و آن را "Omicron"  نامیده است. «رودو­ماتیوا» رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهر سووتو در آفریقای جنوبی، اعلام کرد که پزشکان در آفریقای جنوبی نگران گسترش سریع سویه جدید کرونا «اُمیکرون» در بین…
  • « ما امروز به واسطه شیوه تربیت مان در خانه و مدرسه، به واسطه رسانه های جمعی مونولوگ و تک بعدی مان و به مانند سیاست مداران و مسئولان خود بین و خودخواهمان به انسانهایی تک بعدی و خودبین بدل گشته ایم که توان برقراری دیالوگ با یکدیگر را از دست داده و تمام امکانات جامعه را برای خود می خواهیم‌»
  • فرهاد قنبری/ معلم

بحران تربیت اخلاقی در زیست اجتماعی ایرانیان مطلب ویژه

مشکل اساسی که در سالهای اخیر به صورت آرام و بی سر و صدا رشد کرده و کسی هم به آن توجه نمی کند، گسترش خشونت در لایه های مختلف اجتماعی است. شواهد نشان می دهند جامعه ما روز به روز در پذیرش و احترام به «دیگری» گامی رو به عقب برداشته و قشرهای مختلف اجتماع توان برقراری دیالوگ و فهم رنج و سختی یکدیگر را از دست می دهند. - [میزان…
  • « پرورش در مدرسه انجام نمی شود بلکه همین‌جا در وزارت خانه به انجام می رسد! »
  • عبدالرسول عمادی

وزارت آموزش و پرورش و مدرسه در ایران چه جور جایی هستند ؟ مطلب ویژه

ستادی بسیار حجیم و بیکار که مرکب است از وزیری که فرصت سر خاراندن ندارد از بس جلسه دارد ولی حتی معاونین خودش را وقت ندارد ببیند. او غیر از بیست معاون حداقل بیست مشاور هم دارد که با آنها هیچ کاری ندارد و حتی در دوره وزارتش ممکن است یک بار هم برخی از آنها را نبیند. برخی از آنها به دلیلی مشاور وزیر نیستند بلکه به علتی آنجا هستند. هفته…
  • و اقداماتی که وزیر آموزش و پرورش نباید انجام دهد !
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

کوتاه و مفید با یوسف نوری وزیر جدید آموزش پرورش !

حداقل انتظارات از آقای نوری وزیر جدید آموزش و پرورش: 1-  هرچه سریع تر طبقه بندی مشاغل و قانون همسان سازی حقوق را اجرا کنید. 2- جایگاه و منزلت معلمان را با جلوگیری از دخالت عوامل غیر ، ارتقاء دهید. 3- شادی و نشاط را به برنامه های آموزشی بیفزائید. آموزش موسیقی، رقص، سواد جنسی و هنر شاد زیستن را به برنامه های درسی اضافه کنید. 4- کتاب های درسی را اصلاح…
  • مؤلفان کتاب فارسی، نگارش و علوم و فنون ادبی علاقه‌ای به شنیدن نظر معلمان اهل قلم و منتقد ندارند و گویی بر این باورند که «موسی به دین خود و عیسی به دین خود»
  • غلامرضا شمسی

شتاب‌زدگی و فقدان جدّیت لازم در تألیف کتاب‌های درسی فارسی متوسطه دوم؟!

سه کتابِ فارسی، نگارش و علوم و فنون ادبی از سال 1395 برای تدریس در مدارس متوسطه دوم تألیف شدند که از همان زمان نقدهای شفاهی و کتبی فراوان پیرامون روش تألیف این کتاب‌ها به مؤلفان ارائه شدند و با اصلاح برخی موارد جزئی، چارچوب کتاب‌ها حفظ شد و تغییر اساسی برای بهبود کیفی کتاب‌ها صورت نگرفت. به عنوان نمونه، راقم این سطور در مقاله‌ای با عنوان «نقد و بررسی رویکرد علمی…
  • تعداد آرای نمایندگان مجلس به وزرای آموزش و پرورش ؛
  • سعید سلطانعلیان

چهاردهمین وزیر برای دولت سیزدهم رای اعتماد گرفت مطلب ویژه

  یوسف نوری سومین گزینه پیشنهادی دولت ابراهیم رییسی با  194 رای  موافق از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش شانزده جلسه رای گیری با نتیجه مثبت تشکیل شده است و یوسف نوری چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش منتخب مجلس شورای اسلامی می باشد. یوسف نوری از نظر تعداد آرای موافق ، رتبه چهارم را در بین وزرای دولت های اول…
  • «درخواست عجیب و غریب وزیر اقتصاد!»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی- ناحیه 2 اراک

افزایش حقوق کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی بدون بار مالی ؟! مطلب ویژه

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در 18 آبان ماه در نامه‌ای که در خبرگزاری مهر منتشر شده، از میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور درخواست کرده است حقوق کارکنان وزارت اقتصاد و ادارات وابسته افزایش یابد. بر اساس این نامه، وزیر اقتصاد به پایین بودن رتبه بندی و احکام ریالی کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی در مقایسه با سایر دستگاه‌های مشمول قانون مدیریت خدمات…
  • «مهم ترین درس کرونا شیشه ای کردن درون های صداقت گریز و پرده برداری حقیقی از چیزهایی بود که هویت مدرسه را تشکیل می دادند . آیا از گذشته درس می گیریم ؟»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

بازگشایی مدارس و مرگ مدرسه مطلب ویژه

سخن گفتن در باب آن چه در این دو سال و از معبر « تعطیلی » بر مدرسه ایرانی گذشته است بحث مُطوّلی است و قلم از تلخیص آن در قواره مکتوبی کوتاه لرزان می نماید اما از همان ابتدای اسفند 1398 که ناقوس تعطیلی مدارس به صدا در آمد می شد پیش بینی کرد که بر سر « مدرسه » چه خواهد آمد ... در واقع ، پیش از تحمیل کرونا…
  • «پدران و پدر بزرگان بخشنده و خیراندیش دیروز، بخشی از زمین ها و ملک و املاک خود را به صورت سنتی و معمولا بدون رعایت تشریفات وقف، وقف مدرسه سازی کرده اند ؛ امروز با ارزش پیدا کردن تصاعدی املاک وقفی، وراث طمعکار با هزار و یک حیلت و با استخدام وکلای زبده در تلاشند تمام یا بخشی از مدارس وقفی دیروز را از چنگ آموزش و پرورش خارج کنند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

تعداد مدارس معارض دار با حکم تخریب دو رقمی است !

  دبیرستان شهدای انقلاب اسلامی (شهیدستان کرج) یکی از ده‌ها مدرسه ای در استان البرز است که پس از دهه ها فعالیت مستمر، امروزه معارضین جدی پیدا کرده اند. پدران و پدر بزرگان بخشنده و خیراندیش دیروز، بخشی از زمین ها و ملک و املاک خود را به صورت سنتی و معمولا بدون رعایت تشریفات وقف، وقف مدرسه سازی کرده اند ؛ امروز با ارزش پیدا کردن تصاعدی املاک وقفی، وراث طمعکار…
  • «جامعه ای که در آن رفتارها و نگرش ها اصلاح نشوند، هیچ انقلابی پیام آور آزادی و قانون مندی نخواهد بود»
  • فرهاد قنبری/ معلم

انقلاب در اندیشه یا انقلاب در خیابان!؟ مطلب ویژه

اغلب کشورهای جهان سوم یا کشورهای درگیر جنگ و خشونت و نژادپرستی برای گذار به جهان مدرن و یا پذیرش دگرگونی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی یکی از دو راه «انقلاب درونی در نگرش افراد» یا «انقلاب بیرونی و دگرگونی ساختارهای سیاسی» را در پیش گرفتند. حالا پس از گذشت سالیان متمادی آنچه می بینیم این است که تمام کشورهایی که مدل اول یعنی "انقلاب درونی در نگرش شهروندان" را در…
  • «پیش از بازگشایی مدارس آموزش ، خود مراقبتی اولین مهارتی است که دانش آموزان ما باید بیاموزند»
  • فریبا ایازی روزبهانی

تکنولوژی آموزش فراتر از شاد و آموزش های مجازی ؟! مطلب ویژه

  گفت و گوی صوتی را فعال می کنم تا بتوانم ارتباط نزدیک تری با دانش آموزان برقرار کنم. دقایقی از تحلیل درس نگذشته یکی از دانش آموزان میکروفونش را باز می کند و با صدایی ضعیف می پرسد : خانم ما از دیشب تا الان از اضطراب نخوابیدیم . می پرسم چرا؟ ادامه می دهد خانم ما هفت درس کتاب را مجازی خواندیم ، حالا از هفته آینده حضوری شویم چگونه…
  • «گزينش‌ های سياسي- عقيدتی يكي از مهمترين عوامل مهاجرت نخبگان است»
  • دكتر احد نويدی/ عضو هيأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

تأملی درباره كارآمدی نظام گزينش معلم در ايران مطلب ویژه

برنامه گزينش معلم با ضوابط وروشهاي علمي ارزشيابي نمي‌شود تا بتوان در باره آن به قضاوت دقيق‌تر دست يافت و كاستي‌هاي آن را تصريح كرد. با وجود اين، به اتكاي تجربه 40 ساله خود در حوزه تعليم و تربيت مي‌توانم به برخي كاستي‌هاي آشكار در درونداد، فرايند و برونداد نظام گزينش معلم اشاره كرده و نگراني خود را در باره ناكارآمدي و پيامدهاي زيانبار آن، اجمالاً، بيان كنم. 1)  اهداف گزينش معلم…
  • «از چه داری بر جماعت ترس و بیم»
  • سیدحسین معصومی

تقلید ویرانگر

یک حکیمی را بگفتند ای حکیماز چه داری بر جماعت ترس و بیم اندر این دوران چه باشد رنج ماتو هدایت کن کنون بر گنج ما گفت بر بادت دهد تقلید خویش روح انسانی شود از آن پریش کورکورانه چو گشتی در مسیر می شوی بر فکر دیگر کس اسیر گر که تقلیدت بنایش عقل بودعقل این کارت به خوبی می ستود بی تعقّل چون شدی با دیگران خود پَر کاهی به…
  • « آموزش مجازی به ما یاد داد که با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد ، پس تغییر را از خود شروع کرده و با الگو های تدریس جدید بیشتر آشنا گردیم »
  • مجتبی لشکربلوکی/ کارشناس تعلیم و تربیت و مدیر هنرستان

پیشنهادهایی به معلمان در آستانه شروع آموزش های حضوری

 اول آذر زمانیست که همه مدارس باید آموزش های حضور خود را شروع نمایند ، پیشتر دبیرستان ها از ۱۵ آبان درب کلاس ها را به روی دانش آموزان باز نموده و قبل آن نیز هنرستان ها از ابتدای مهر فعالیت کارگاهی خود را برای هنرجویان آغاز کرده بودند. سال تحصیلی جاری ، متفاوت با سال های دیگر است ، چرا که پس از ۱۹ ماه از شروع همه گیری ویروس منحوس…
  • «کتابخوانی اگر بازار گرمی داشت، خودش را در زبان روزمره و استدلال کردن‌ها نشان می‌داد. شما ردپایی از کتاب در زبان جامعه می‌بینید؟»
  • علی زمانیان

کتاب نمی‌خوانیم زیرا نادانی، شرمنده‌مان نمی‌کند ! مطلب ویژه

1. آمارها می‌گویند ما ساکنان ایران، کم و بلکه بسیار کم کتاب می‌خوانیم. به نحوی که سرانه‌ی مطالعه به بیست دقیقه هم نمی‌رسد. برخی همین بیست دقیقه را نیز قبول ندارند و برخی دیگر، البته نگرش مثبتی به جامعه دارند. اگر آمار سرانه‌ی پایین مطالعه را نمی‌پذیرید، از آمارها می‌گذرم و شما را به مشاهدات خودتان و اصلا به خودتان دعوت می‌کنم تا معلوم شود وضعیت کتاب‌نخوانی چگونه است. وقتی کتاب نمی‌خوانیم،…
  • «آیا دولت به شعارهای انتخاباتی خود که بهبود آموزش کشور و اجرای رتبه­ بندی فرهنگیان بود، جامه عمل می پوشاند؟»
  • حسین معافی/ مدیر دبیرستان و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

کشتی طوفان ­زده آموزش و پرورش به ساحل آرامش می رسد؟

بعد از عدم رأی اعتماد مجلس به دکتر حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سوم شهریور­ماه، رئیس جمهور آقای علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. رئیس جمهور در 17 آبان دکتر مسعود فیاضی را برای دومین بار به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و در روز 25 آبان علیرغم دفاع از ایشان در مجلس، نمایندگان به…
  • نگاهی بر برنامه گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش ؛
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آقای نوری ! چگونه و با چه نقشه راهی می خواهید آموزش و پرورش مردمی را با امر حاکمیتی جمع کنید ؟! مطلب ویژه

پس از عدم رای اعتماد به دو گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش سرانجام قرعه به نام « یوسف نوری » افتاد . هر چند تاثیر مطالبه گری و پرسش گری برخی معلمان در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی در رد اعتبار دو گزینه پیشین را نمی توان نادیده گرفت اما واقعیت آن است که فضای داخلی این مجلس انقلابی خیلی وام دار جامعه و فشار…
  • من خودم را در میان این همه روزمرگی گم کرده بودم. کرونایی شدن ؛ این فرصت را به من داد تا با خودم تنها باشم. تنهای تنها. درست است که از تنهایی بیزارم اما تنهایی کرونایی رگه‌هایی از بیداری را داشت
  • شیرین یوسفی

روایت های کرونایی یک زن ایرانی مطلب ویژه

  قریب به دو سال است که کرونا ویروس زیست جهان ما را متاثر کرده است. الزامات زیست کرونائی و پیامدهای ناشی از آن، سبک زندگی نویی را با خود به ارمغان آورده و بسیاری از رویه های متعارف را تغییر داده است. عادات های مالوف فراوانی را کنار گذاشته ایم و شیوه های جدید و نامتعارفی را پذیرفته ایم تا بلکه از گزند این مهاجم تاجدار در امان باشیم. فاصله ها…
  • «خانم علم الهدی ! در مدلی که شما ساخته اید که نه خود اصلاح‌گر است و نه انتقاد پذیر، چه کسی پاسخگوی بیش از چهار دهه کژکارکردی نظام فکری و فلسفی تعلیم و تربیت است؟ »
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

ماهیت تربیت دینی در ایران: عبرت ها و چالش ها مطلب ویژه

پیش تر رسانه صدای معلم نشستی با جمعی از صاحب نظران تعلیم و تربیت داشت که خانم جمیله علم الهدی نیز در آن جمع حضور داشت. ( این جا ) و ( این جا ) و ( این جا ) اظهارات ایشان در خصوص عدم شکست تربیت دینی و ادله ضعیف اقامه شده در این خصوص، تکرار مکررات قرنهای طولانی پس از ظهور اسلام است. آن مدل فکری که به این شکل…
  • بالاخره بعد از چهل‌ سال، نگوید: «یک‌شبه نمی‌توان مدارس کپری را به زیر سقف محکم‌تری آورد.» و سرانجام، زمانی را برای پایانِ هزار و یک شبِ صبر و تحمل‌ها تعیین کند!
  • دکتر محمدعلی فیاض بخش

وزیر آموزش و پرورش و جرئت لازم ؟

در دومین کابینه‌ی دولت اصلاحات، از وزیر آموزش‌ و پرورش (وزیر تعاون در کابینه‌ی اول!) کسی پرسید:«سابقه‌ی آموزش‌وپرورشی شما چیست؟»...و او در جواب برآمد که:«دوازده سال در مدرسه بوده‌ام!» البته آن زمان هنوز رسم نشده بود که مسئولانی در آن رده، سؤالات جدّی مردم و خبرنگاران را با طنز و شوخی پاسخ دهند. این سنّت در دولت مهرورزی نها‌ده شد و زان پس ادامه یافت. شاید استدلال پنهان آن وزیر، این بود…
  • « آیا وقت آن نرسیده کمی بیشتر بیندیشیم ؟ »
  • محمد باقر شیبانی/ آموزگار

کهنه سرباز وزیر به کار نآید ، تا چه اندوخته باشد مطلب ویژه

  دلم می خواهد رک و صریح و شفاف و بدون هرگونه غلو و اغراق یا افراط و تفریط و تماما بر اساس واقعیت و امور مشهود که در تعلیم و تربیت در مدت سی سال دوران خدمتم دیده ام ،مطالبی را پیرامون مقولات متعدد بیان دارم. وقتی را به یاد دارم که در اواخر سال 1371و اوایل سال 1372 به دبستانی در مرکز یک شهرستان برای گذراندن دوره کارورزی قدم گذاشتم.…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور