صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «سند نمی تواند مدرسه را متحول کند بلکه اندیشه آزاد سازی مدرسه است که باعث تحول می شود»
  • عبدالرسول عمادی

تحولات آموزشی با سند نویسی حاصل نمی شوند !

ده سال از طراحی و اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش می گذرد و علیرغم تبلیغات فراوانی که در اطراف آن می شود، این سند نتوانسته کمترین تاثیری در فرایند یاد دهی و یادگیری بگذارد و به عبارت دیگر سند هیچ کاری برای تحول در مدرسه نکرده است. هنوز معلمان به همان روش های سابق جذب و به‌کارگیری و ارزشیابی می شوند. کتاب و محتوای آموزشی به روش سابق تدوین…
  • « ناروَن کنارم ایستاده و با چهره کودکانه‌ای زندگی در جهان توسعه نیافته ‌را تجربه می کند!»
  • عباس (حنیف) نعیمی جورشری / معلم - جامعه شناس

کتابخانه اداره نیست! قلب جامعه مدنی است! مطلب ویژه

  سکانس اول دست کوچک ناروَن در دستم، وارد کتابخانه می شویم. مانند دو مرتبه ی پیشین، خلوت است. هیچ مراجع کننده ای وجود ندارد. کتابخانه ی کودکان را تصور کنید خالی از کودک ! این تصویر در روزهای دیگر نیز برایم تکرار شده است.[فلش بک] گاهی که از جلوی ساختمانش رد می شوم، پنجره های مشرف به پیاده رو، خبر از رکود فضای داخلی دارد. جنب و جوشی نیست. به یاد…
  • «به جرات بتوان گفت یکی از نهادهایی که بیشترین وابستگی و نیاز را به دستاوردهای علم روان شناسی را دارد، نهاد رسمی تعلیم و تربیت است»
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

آموزش ایدئولوژیک و تبعات آن بر سلامت روان مطلب ویژه

سالهای بسیاریست که سازمان روان شناسی ایران نسبت به پایین بودن شاخص های سلامت روان در ایران به خصوص میان قشر جوان کشور هشدارهای پیاپی می­ دهد. در کشوری که هر نهاد و سازمانی بی توجه به ارتباطش با کل بدنه جامعه و اتصالش به مجموعه بزرگتری به نام میهن، ساز ناساز خود را کوک می­ کند و به سایر سازها و بانگ ها و هشدارها بی توجه است؛ جای تعجب نیست…
  • «جامعهٔ نابالغ جامعه‌ای است که توان پرسش‌کردن از امور طبیعی‌ شده‌ را ندارد»
  • فرهاد قنبری/ معلم

جامعه ای که به بلوغ ذهنی یا فکری نرسیده است ؟

بلوغ در انسان به دو صورت اتفاق می‌افتد. یکی به‌صورت «بلوغ جسمی» است و دیگری به‌صورت «بلوغ ذهنی و فکری». بلوغ جسمی در سن و سال خاصی برای همهٔ انسان‌ها اعم از زن و مرد با تغییراتی در ویژگی‌های ظاهری و صدا و امثالهم ایجاد می‌شود. اما بلوغ اصلی انسان «بلوغ ذهنی یا فکری» است. این نوع بلوغ سن و سال خاصی نمی‌شناسد و گاهی برای فردی در سن بیست‌سالگی رخ می‌دهد…
  • برخی از خیرنماها به جای پرداخت میلیاردها مالیات خود به دولت، عملا بخش نازلی از مالیات را برای کارهای عام المنفعه همانند مدرسه سازی اختصاص می دهند تا ضمن دور ماندن از ممیزی ها و ذی حسابی ها در قالب ایجاد «سپر مالیاتی » برای درآمدهای خود عملا به واسطه تشبث و دخول به جامعه خیرین در صدر مجالس نشسته و برای خود محبوبیتی کاذب در سایه جامعه خیرین تحصیل نمایند
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

نگاهی بر پدیده " خیّرین " و " خیّرین مدرسه ساز " ؟

- خیرین مدرسه ساز- خیرین پزشکی- خیرین سلامت- خیرین مرتع داری- خیرین مذهبی- خیرین امامزاده ساز- خیرین آسیب های اجتماعی- خیرین مسکن ساز- خیرین فرهنگی- خیرین اجتماعی- خیرین آبخیزدار و ..... چقدر این کلمه "خیر" لوث و بی هویت شده است؟ با این حجم از خیرین ما چه احتیاجی به دولتی حجیم و بی خاصیت داریم؟ اگر قرار است در تمام حوزه ها پرچم خیرین برافراشته باشد این وسط دولت دقیقا چه…
  • «آموزش و پرورش باید با اقتدار، برنامه ­ریزی و مدیریت قوی بحث بازگشایی کامل و آموزش حضوری را با ستاد ملی کرونا هماهنگ نماید و دانش آموزان را به حضور در کلاس درس با رعایت تمام شیوه نامه­ های بهداشتی اجبار نماید و از سامانه شاد در کنار تدریس­ های حضوری برای آموزش­ های فراتر از کتاب، انجام تکالیف و ارائه فیلم ها و فایل­ های چند رسانه­ ای­ در گروه ­های درسی شاد استفاده کند»
  • حسین معافی/ تحلیل گر مسائل فرهنگی

آموزش حضوری در مدارس در اولویت قرار گیرد مطلب ویژه

  نزدیک به دو سال است که با وجود بیماری کرونا ، آموزش­ ها در مدارس و دانشگاه­ ها به صورت غیر­حضوری انجام می­ شوند که علاوه بر گسترش و به کارگیری برخی فن آوری­ ها و تکنولوژی­ ها ، چالش­ هایی نیز به دنبال داشته است که مهم­ترین آنها نبود زیر ساختهای لازم در نقاط دور دست، ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان، جدی نگرفتن آموزش ­ها و آزمون­های مجازی، افت…
  • «مدرسه یکی از اولین و مهم‌ترین خشت‌های یک جامعه است و مکان هیچ آزمون و خطایی نیست!»
  • نرگس صرافیان طوفان‌

معلم خوب ، معلم بد

چندسال قبل در مدرسه‌ای شاهد مشاجره‌ی یک مادر خشمگین و یک معلم نسبتا بی‌‌عاطفه بودم. معلمی که بچه‌ها را شرطی و طبق ملاک‌ها و منافع شخصی خودش دوست داشت. به برخی بیش از اندازه محبت می‌کرد و برخی را علنن کنار می‌زد. شاید آن‌ موقع به رشد عقلی و واکنشیِ کافی نرسیده‌ بودم که نه راجع‌ به آن نوشتم و نه از آن بچه‌ی معصوم دفاع کردم. فقط ایستادم و نگاه کردم…
  • «این نگاه متمرکز باعث دلسردی در دراز مدت بین همکاران شاغل در این رسته و نیز در انتخاب این رسته توسط جوانان و دانشجو معلمان و تازه واردها به آموزش و پرورش می شود که جای نگرانی دارد»
  • فرشید محمودی اسفندقه/ معلم، کارشناس آموزشی و فعال فرهنگی و اجتماعی

نیروهای ویژه وزارت آموزش و پرورش، معلمان عشایری ؛ محروم تر از همیشه، پیشگام تر از دیگران مطلب ویژه

با ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و شروع پاندمی در جهان و به خصوص ایران ، آموزش و مدارس تحت تاثیر این همه گیری با سردرگمی مواجه و به دنبال روش هایی برای آموزش بدون حضور در مدرسه بوند. این مساله در همان زمان اولیه یعنی دو سال پیش باعث بحث های بسیاری بین کارشناس امر تعلیم و تربیت و نیز تصمیم گیران و حتی واکنش والدین شد. از طرفی کارشناسان…
  • «کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزاره‌های درست را از گزاره‌های نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقه‌ها را نمی‌توان درست – غلط کرد»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم - روان پزشک

سلیقه و عقیده

خیلی مهم است که سلیقه‌هامان را از عقیده‌هامان جدا کنیم. سلیقه‌های ما مبنای حسی – احساسی دارند در حالی که عقیده‌های ما مبنایی فکری دارند و بر اساس استقراء و استنتاج شکل می‌گیرند. عقیده‌ها را می‌توان در دو دسته درست و غلط قرار داد، کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزاره‌های درست را از گزاره‌های نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقه‌ها را نمی‌توان درست – غلط کرد. سلیقه‌های…
  • « بدترین آموزش ممکن در یک مدرسه آنست که دانش آموز به صحت و مناسب بودن آموخته هایش از مدرسه شک داشته باشد»
  • جبار رحمانی

نوع سوم دشواری های معلم بودن

  از گذشته دور تا حالا، از شان و مقام معلمی بسیار شنیده ایم، معلمی گاه شغل انبیا بوده و گاه مقام پدر. اما در کنار اینها گاهی هم از تلخی های مقام معلمی در ایران شنیده ایم، قشری که حیات روحی جامعه ما در دست آنهاست، سرنوشت و سرانجام خوشی در این جامعه از نظر معیشتی ندارند و آموزش پرورش با همه اهمیتش، یک نهاد فرعی در جامعه است. به نظر…
  • «نسبت دادن نقش " مرجعیت " در اجتماع کنونی ایران به معلمان یک شوخی بیشتر نیست !»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

تشکل های فرهنگیان ، معلمان و تفکر ایدئولوژیک مطلب ویژه

« وقتی خشم در تو برخاسته، سه امکان پاسخ گویی برایت وجود دارد: - یک راه این است که این خشم و این آتش و زهر را روی دیگری خالی کنی. آن‌وقت خشم ویرانگر است. و طبیعی است پس از آنکه دیگری را سوزاندی، احساس گناه می‌کنی، احساس حماقت می‌کنی .- امکان دیگر این است که خشم را به درون بچرخانی. آن‌وقت به خودت آسیب می‌زنی‌. آن آتش، درونت را به آتش…
  • در پی بازگشت لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس:
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

افزایش بار مالی مهم ترین ایراد به لایحه رتبه بندی معلمان ؟

سخنگوی شورای نگهبان در برگشت لایحه رتبه­ بندی معلمان به مجلس اعلام کرد که این شورا با اهداف مصوبه موافق است و با توجه به اینکه این مصوبه لایحه است نیز مورد پذیرش ماست و در برخی از موارد نسبت به لایحه دولت و نسبت به تغییراتی که در مجلس به لایحه صورت گرفته است، شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی را دارد.  وی اضافه کرد اگر این ابهامات و ایرادات به صورت…
  • «معلمان و دانش آموزان و خانواده های آنها همان گونه که بهترین پشتوانه برای حاکمیت در هر جامعه ای هستند به طور یقین به همان اندازه نارضایتی آنها خطرناک و فاجعه ساز است»
  • مسعود فرهیخته/ کنشگر صنفی فرهنگیان

سخنی با رئیس شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم

  آقای رئیسی در روز دوشنبه مورخ 27 شهریور ماه ؛ در آستانه بازگشایی مدارس و در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم ؛ گفته بودید: "مسائل مالی و معیشتی معلمان یک بار برای همیشه باید حل شود" آقای رئیسیاگر به سان مسئولین قبلی نیت فریبکاری ندارید و واقعا قصد حل مشکلات یک میلیون معلم و 14 میلیون دانش آموز به همراه 40 میلیون خانوار آنها را دارید…
  • «گویند، آموزش زیربنای علم و حکمت و معرفت است. و آموزش باعث و بانیِ سعادت و شقاوت اقوام بوده است»
  • دکتر رضا مقدسی

آموزش خیلی نوین ! مطلب ویژه

  این نوشتار شرح حال امروز مدارس ماست. مانده در گذشته و غافل از آینده. و شرح حال دانش آموزان معصومی که چون مرغکان، به دنبال آینده ای مبهم هستند. و اندک معلمان بی پناهی که اسیر دنیا و دیو مافیای کنکور شده اند. و ما حیران از جفائی که بر علم و فرهنگ و آینده ی این مرز و بوم می رود. و البته، امیدوار به لطف پروردگار و همتِ معلمان…
  • « وقت آن رسیده است که آموزش و پرورش با الهام از این شعار دفتر امور شوراهای آموزش و پرورش مبنی بر: " نگاه ملی، تحول منطقه ای"؛ بخشی از تصمیم گیری ها و مسئولیت ها را به مدیران مدارس واگذار نماید و نسبت به کوتاه تر نمودن دیوارهای سترگ موجود بین مدارس و جامعه محلی، اقدامات شایسته ای را پیش بینی کند»
  • دکتر زهرا بهروزی امین

ضرورت تصویب نظام جامع مشارکت در آموزش و پرورش مطلب ویژه

   گسترش دسترسي به فرصت‌های آموزشي، ارتقاي کيفيت آموزش و ساير تقاضاهاي رو به افزایش از آموزش‌ و پرورش، مستلزم صرف منابع عظيمي است که معمولاً تأمين آن از توان مالي دولت‌ها خارج است. پیوند با جامعه راهی برای پر کردن خلأهای اجتماعی، تخصصی و مالی مدرسه است زیرا جامعه منابع گسترده‌ای در اختیار دارد که برای مدارس می‌تواند ارزشمند باشد و منشأ اقدامات مفید و متنوعی در مدرسه شود. از جمله…
  • «تقدیم به عباس نازنین ، مدیر کاروان خیال که برای کم توانی های ذهنی تلاش می کند »
  • محمد شریفی

با کاروان خیال در جست و جوی انسان های بر باد رفته... مطلب ویژه

 در روزگاری که سجایای اخلاقی و انسانی رنگ می بازند، ریا و تزویر و دروغ باب می شود.در چنین اوضاع و شرایطی تلاش فردی و جمعی منتهی به این می شود که هر کس از نمد به جامانده برای خودش کلاهی درست کند ، کلاه روی سر دیگران بگذارد و کلاه خودش را از معرکه بیرون بکشد . گلیم خود را از آب بیرون کشیدن‌ در عین بی هنری‌ شرط دوام‌ و…
  • «بسیاری از کودکان در خانواده‌هایی رشد می یابند که به هیچ‌ وجه صلاحیت داشتن فرزند را ندارند»
  • فرهاد قنبری/ معلم

هیولای فرانکشتاین و فاصله طبقاتی روز افزون در ایران !

۱- در کشور ما سالیانه هزاران نوجوان به سن بلوغ می‌رسند که کسی اندک توجهی به تربیت آنان نکرده است. امروزه دیگر جوان فلان روستای دور افتاده در نقاط مرزی هم این سوال برایش مطرح می شود که چرا و چگونه در شرایطی که اقتصاد و تولید کشور کاملا تعطیل است، عده ای روز به روز فربه تر می شوند و خودشان روز به روز بیشتر به حاشیه راندن می شوند؟ به…
  • «آيا حضرتعالي به عنوان رئيس هيات امناء يا نايب رئيس محترم هيات امنا و اکثريت اعضاي محترم هيات امنا در هتل هما و مراکز ديگر جمع آوري امضاء از ديگر بزرگوران هيات امناء ، حضور داشته اند تا تصميم اتخاذ شده معتبر و لازم الاجرا باشد ؟»
  • سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

پرسش از رئیس هيات امنای صندوق ذخيره فرهنگيان مطلب ویژه

رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان جناب آقاي يوسف نوري براساس اخبار منتشر شده در شبکه هاي اجتماعي  ، دوشنبه 13 دي ماه جلسه هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان  با رياست حضرتعالي و حضور اعضاي محترم هيات امنا طبق قانون ( اساسنامه صندوق ) رسميت يافته است . در اين جلسه رسمي هيچ سخني براي جايگزيني فرد جديد به جاي فرد قديمي استفعا داده از هيات مديره  مطرح نشده است و…
  • «اما كسانى كه همیشه چهره زشت خود را در آئينه روزنامه ها تحمل نمی کنند ب‏ه جاى آنكه متنبه شده و خود را بشکنند، آیینه را می شکستند...»
  • علی مرادی مراغه ای

امیرکبیر روزنامه را عامل تربیت مردم می دانست مطلب ویژه

  اگر بخواهیم روزنامه ها را به اعضایی از بدن تشبیه کنیم بدون شک شبیه کبد و یا کلیه ها خواهند بود چون کار تصفیه را انجام می دهند و سموم جامعه را گرفته، کژی ها و فساد آن را منعکس می کنند تا از به وجود آمدن تومورهای اقتصادی و سیاسی جلوگیری کنند پس سلامت هر جامعه بسته به روزنامه های آزاد آن دارد. در ایران بر طبق نوشته لرد کرزن،…
  • «باید تدابیری اندیشیده شود که به ازای عملکرد بیشتر، به کارکنان پرداخت بیشتری انجام شود. استثنا کردن متعدد در نظام پرداخت کشور باید اصلاح شود»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

درباره سخنان رئیس دولت سیزدهم در مورد اصلاح نظام پرداخت حقوق بر مبنای عدالت

چهارشنبه ۲۲ دیماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بالاخره حرف دل میلیون‌ها ایرانی معترض به حقوق‌های ناعادلانه و تبعیض‌آمیز دستگاه‌های مختلف دولتی را به زبان آورد.  رئیسی در بخشی از سخنان خود بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تأکید و خاطرنشان کرد: به عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعارها و رویکردهای این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم. آنچه امروز اجرا می‌شود غلبه چانه‌زنی…
  • «همین اصالت عقل باعث پیشرفت علمی و تکنولوژیکی غرب شد»
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

فرهنگ غرب و مختصات آن

جهان غرب به ۲۷ کشور اروپایی، آمریکا و کانادا گفته می شود. ولی ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی، ترکیه، سنگاپور، تایوان، چین (به جز انتخابات آزاد)، امارات متحده عربی، مالزی، اندونزی، تونس، هند هم به لحاظ تشابه ساختار فرهنگی جزء جهان غرب محسوب می شوند. به فرهنگ غربی، سبک زندگی غربی یا تمدن غرب نیز گفته می شود. (تمدن به معنی نظم اجتماعی که منشاء ظهور خلاقیت فرهنگی یا نحوه همکاری مردم در…
  • در صد و هفتادمین سال روز شهادت امیر­کبیر در اراک مطرح شد:
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی- اجتماعی

احیا و بازسازی مزار و سنگ قبر امیر­کبیر

در روز دوشنبه 20 دیماه 1400مراسم نکوداشت و یادبودی در صدوهفتادمین سالروز شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر با اهتمام هیأت امنای خانه تاریخی امیر کبیر و شورای اسلامی هزاوه در فرهنگ­ سرای آیینه اراک برگزار گردید. در این مراسم که بزرگان فرهنگ و هنر و رسانه استان مرکزی شرکت داشتند از محضر مورخین، اساتید و نوادگان امیرکبیر نیز به عنوان سخنران استفاده شد. میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (زادهٔ ۱۱۸۵ خورشیدی در هزاوه­)…
  • فرهنگ‌سازی در مقولالمپیادهای علمی یا تجاری‌سازی!
  • دکتر مهدی آقابالی/ معلم ریاضی و پژوهشگر

نقدی بر عملکرد سمپاد در خصوص سیاست‌های مرتبط با المپیادهای علمی- ادبی کشور مطلب ویژه

  از آن روی که قریب به دو دهه در مجموعه‌ی سمپاد کشور فعالیت داشته و چندین سال نیز از نزدیک بر مقوله‌ی المپیاد و آموزش علاقه‌مندان به حضور در این عرصه نظارت کرده‌ام با رصد تحولات رقم خورده توسط سمپاد و مدیران تحت سرپرستی آن بر خود وظیفه می‌دانم سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را از ورود به بازی کنکوری دیگر و تجاری‌سازی فرایندهای معطوف به المپیاد انذار کنم. همچنان که…
  • « گویا چهره ­های جدید کووید­-19 در حال خودنمایی هستند و این جهش ­ها ویروس کووید-19 را به یک ویروس دو هزار چهره تبدیل کرده است که باید هر روزه منتظر جهش­ ها و سویه ­های جدید آن با ویژگی­ های متفاوت باشیم و زندگی را در کنار این ویروس ادامه دهیم»
  • حسین معافی/ مدرس دانشگاه

ویروس جدید کرونای فرانسوی(IHU)

با اینکه هنوز سویه جدید کووید­-19 با نام اُمیکرون در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران در حال گسترش است و به تحقیقات بیشتری جهت شناسایی نیاز دارد­، واریانت جدیدی از این ویروس هزار چهره در فرانسه با نام (­آی اِچ یو­) IHU شناسایی شده که محققان می­ گویند 46 جهش دارد و تا کنون 12 نفر را در جنوب شرقی فرانسه درگیر کرده است.در اواخر آذر ماه بود که اولین فرد…
  • «گرانی و نابه سامانی در بازار دارو و تجهیزات پزشکی باعث نارضایتی و سرگردانی مردم شده و گویا به غیر از درد مریضی باید رنج های دیگر را نیز تحمل کنند و افرادی که بیمه نیستند و یا بیمه تکمیلی ندارند در خیلی از موارد باید از درمان خداحافظی کنند که این موضوع برای کشور ثروتمندی مثل ایران با این همه منابع طبیعی، دردآور و عین بی­ عدالتی است»
  • حسین معافی/ تحلیل­ گر مسائل اجتماعی

سونامی گرانی دارو؛ جلوی افزایش قیمت ها را بگیرید!

چند ماهی است که حذف یا کاهش سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی باعث گرانی و کمیابی دارو­های داخلی و خارجی شده است؛ این در حالی است که مجلس و دولت مخالفت خود را در بودجه 1400با حذف ارز ترجیهی برای دارو و لوازم پزشکی اعلام کرده ­اند.بر اساس اعلام مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در سه سال گذشته سهمیه ارزی دارو و تجهیزات پزشکی کاهش پیدا…
  • «در دوره ی فولادوند همچون سلف خود کمرئی، تلاشی در جهت بهبود فرهنگ عمومی و تقویت نظارت مردمی، به دلیل اولویت داشتن سخنرانی و برگزاری جلسات مکرر و خسته کننده در حوزه ستادی حادث نشد!»
  • پروانه تقی زاده /عضو هیات مدیره موسسه مردم نهاد چراغ و مربی ورزش

کارنامه ی فولادوند نیاز به بررسی دارد... مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ عبدالرضا فولاودند از مدیر کلی آموزش و پرورش تهران کنار رفت . فولادوند در بیست و ششم آبان 1397 جایگزین عباسعلی باقری به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش تهران شد . ایشان پیش تر مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران بود . « صدای معلم » هجدهم آذر ماه 1396 با آقای فولادوند گفت و گوی مفصلی انجام داد . ( این…
  • «در حال حاضر که سونامی بازنشستگی در آموزش و پرورش شروع شده و کمبود معلم در سال­های آینده نیز به طور جدی تهدیدی برای آموزش کشور به شمار می­ رود؛ تربیت و آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان و به دنبال آن افزایش اعضای هیأت علمی دانشگاه یکی از مباحث مهمی است که باید توسط مسئولین آموزش کشور پیگیری و دنبال شود»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی- اجتماعی

دکتر معلم ها ؛ دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمان

دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی رسالت مهم تربیت‌ معلمان تراز کشور را بر عهده‌ دارند و آموزش دانش و مهارت‌های آموزشی رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان است.طبق اطلاعات منتشر شده در وبگاه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه دارای 855 عضو هیأت علمی،  78هزار دانشجو معلم و 11هزار مهارت‌ آموز ماده 28 است؛ بر این اساس و بدون در نظر گرفتن آمار مهارت‌آموزان، نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه بسیار نامطلوب است.با این وجود…
  • « اهل قلم و نظر و کنشگران فعال حوزه های مختلف علیرغم دشوارهای راه و لمس بی مهری ها باید فعالانه به صفت کنشگری خود ادامه دهند و مقاوم باشند، بیشتر بنویسند و میدان داری کنند»
  • عثمان عباسی / کنشگر اجتماعی

سبک مطالبه گری مردم و پاسخ گویی مسؤولان؛ اولویت دهی متن یا حاشیه ؟ مطلب ویژه

مطالبه ‌گری فرآیندی است که می تواند به گفتمانی مابین ملّت و مسؤولان با رویکردی مبتنی بر مسؤولیت پذیری، حقوق محوری و احساس وظیفه تبدیل گردد و برای مقابله با خطاها یا بازتولید شرایط بهتر، احقاق حقوق قانونی، شرعی و عرفی، پیگیری مستمر و پایدار آنها از طریق نظارت بر فعالیت‌ های مسؤولین و نهادها صورت می‌گیرد. هرچند هرگاه سخن از مطالبه گری می شود فرض مسلم بر این است که باید…
  • « سرمایه انسانی از جمله اصلی‌ترین مؤلفه‌های رشد و توسعه کشورها بوده و مهاجرت و ناامیدی آنها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق می‌اندازد»
  • حسین معافی / تحلیل گر مسائل اجتماعی

مهاجرت و ناامیدی نخبگان با کاهش سن جذب هیأت علمی

 سرمایه انسانی از جمله اصلی‌ترین مؤلفه‌های رشد و توسعه کشورها بوده و مهاجرت و ناامیدی آنها در کشورهای در حال توسعه فرایند توسعه و پیشرفت را به تعویق می‌اندازد. در سال‌های گذشته نمودار مهاجرت نخبگان در ایران روند صعودی داشته و ادامه این پدیده به صورت پیوسته، ایران را در آینده‌ای نزدیک با چالش‌های عظیمی روبه‌رو خواهد کرد. یکی از دلایلی که باعث مهاجرت نخبگان می شود شرایط سخت و دشوار مراحل…
  • «در غیاب یک سیستم تشخیص و پرورش استعدادهای متنوع فراگیران، این امواج سهمگین اجتماعی و عوامل مافیا هستند که جهت و مسیر آینده این کودکان معصوم را رقم می زنند و آنها را تا مرز ابتلا به بیماری های روانی و اجتماعی در صورت موفقیت و در صورت ناکامی تا مرز خودکشی سوق می دهد»
  • دکتر رضا مقدسی/ دبیر زیست شناسی

سیمرغِ کنکور مطلب ویژه

  مقدمه هر سال بعد از برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها، بحث های متعددی پیرامون آن مطرح می شود. از بررسی سوالات آزمون گرفته تا امکان برچیده شدن بساط کنکور. که البته اغلب غیرکارشناسی، پوپولیستی و در حد صحبت است! امسال اخبار ناخوشایندی نیز از سازمان سنجش آموزش کشور به گوش رسید که اهل فرهنگ را در شوک فرو برد: مسئله برگزاری ناسالم آزمون! کنکور، مانند داروئی است برای درمان معضل ورود…
  • «در صورتی که معلمان ما ابتدا با ایجاد آگاهی در خود و سپس ترویج این آگاهی بین اولیا و همراه ساختن آنها با خود به تشکیل گروه هایی بپردازند و خواستار اجرا و پیگیری موارد این سند گردند ، می توان به به اصلاح آموزش و پرورش امیدوار شد و از غرق شدن سانچی آموزش و پروش جلوگیری کرد»
  • غلامرضا غلامی کندازی/ فعال صنفی شیراز

سند تحول بنیادین در نگاه معلمی

  در این ساختار سراسر آشفته آموزش و پرورش ، سندتحول را می توان تنها روزنه ی امیدی دانست که کشتی در حال غرق آموزش و پرورش را به ساحل نجات رهنمون شود و نور امید را در دل دردمندان روشن نماید . اگرچه با وجود گذشت چندین سال از نگارش سند تحول ، هیچ کدام از وزیران آموزش و پرورش زیر بار اجرای سند مذکور نرفته اند ولی می توان آن…
  • «غافل از آنند که بر شاخه نشسته اند و بُن می برند! »
  • محمود صفدری/ منتخب فرهنگیان خراسان شمالی در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران

ما و التزامات و امتناعات کنشگری در حوزه تعلیم و تربیت مطلب ویژه

دور جدید کنش های صنفی و اعتراضات معلمان، به ویژه تجمعات میدانی آنان، اگر چه به لحاظ ماهیت، اتفاق تازه ای نیست اما به از نظر پیش زمینه ها و پس زمینه ها، در نوع خود جدید و بدیع می نماید. شاید بتوان حضور پرتعدادتر، آرام تر و مدنی تر، اعتراض حول شعارهای مشخص، پرهیز از هیجانی شدن، وجود رگه هایی پررنگ از حضور و حمایت تشکل های سیاسی از مطالبات صنفی…
  • «چگونه است که باید هر سال تمام زوایای خفته و نیم‌خفته‌ی چهارشنبه‌سوری و مهرگان و سده و یلدا را از هزاران سال پیش‌تر پاس داشت و همه‌ساله بر آن افزود؛ لیک محور وحدت سرزمینی و هویت ملّی و استواری فرهنگی خود، یعنی زبان پارسی را هر روز بی‌ رمق‌تر نمود؟»
  • دکتر محمدعلی فیاض بخش

مرثیه ای برای زبان پارسی ... این دو با هم نمی‌خوانند!

آمار منتشرشده از سوی سازمان سنجش درباره‌ی نتایج کنکور در سال‌های اخیر، نشان می‌دهد عملکرد داوطلبان در زبان فارسی نه‌تنها بهبودی نداشته، بلکه تعداد افراد دارای عملکرد صفر یا منفی در این درس، افزایش یافته است.»(پایگاه خبری انتخاب، ۴ دی)  در گذرگاه‌های عمومی سطح متوسط به بالای تهران، فراوان والدینی را دیده‌ام که به زبان انگلیسی با فرزندانشان محاوره و گفت‌وگو می‌کنند. قاعدتاً این اصرار برای آن است که فرزندان، زبان دوم…
  • «انسان جزم‌اندیش هرگز نمی‌تواند صدای متفاوت و مخالف را تحمل کند. همه کاری می‌کند تا صدای مخالف را خاموش سازد: از خشونت لفظی گرفته تا خشونت فیزیکی»
  • حسن محدثی‌ی گیلوایی

بحران اصلی‌ی ایران: انسان جزم‌ اندیش و اعتقادی‌ اندیش و فرهنگ نامساعد برای توسعه

مشکل اساسی‌ی ایران، مردم سازنده‌ی آن و فرهنگ سازنده‌ی آن است. مشکل اصلی‌ی ما انسانی است که جزم‌اندیشانه و اعتقادی‌اندیشانه تربیت شده است و به‌‌هیچ وجه حاضر نیست که به بازبینی‌ی جهان اجتماعی‌ی خویش، فرهنگ خویش، و شخصیت و رفتار خویش بپردازد. توسعه‌ی یک جامعه پیش‌نیازهایی دارد. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه، وجود انسان پذیرنده‌ی توسعه است و چنین انسانی نمی‌تواند موجودی جزم‌اندیش و اعتقادی‌اندیش باشد. انسان جزم‌اندیش هرگز نمی‌تواند صدای متفاوت…
  • «کاشکی قدری صداقت داشتید!»
  • فریبا ایازی روزبهانی

طنزانه ای برای رتبه بندی معلمان ! ( 3 )

آی مجلس! رتبه بندی ها کجاست؟وعده های پشت خرمن تا کجاست؟ گفته آمد رتبه بندی می شویمدر مزایا آب بندی می شویم مجلس و دولت ! به هم بستند باز ؟!بی معلم مشورت کردند باز؟ ای که می گویی تجمع راه نیست ؟فرق در فقر است و کس آگاه نیست آنچه در مجلس مصوّب ساختیدبی گمان از آن کلاهی بافتید! رتبه بندی شد منوط اعتبارتا از آن باشد شما را افتخار بشنوید…
  • "یا با ما " یا " بر ما " ! در ایران احترام به حقوق مدنی و شهروندی یک شوخی بیشتر نیست ! به جنگل سلام کن !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

اعتصاب معلمان ، تشکل های صنفی فرهنگیان و مساله " فهم دموکراسی " ؟! مطلب ویژه

تفاوت کند هرگز آب زلال گرش کوزه زرین بود یا سفال؟ خرد باید اندر سر مرد و مغز نباید مرا چون تو دستار نغز بوستان سعدی - بخش ۶ - حکایت دانشمند چندی پیش سایت مشرق نیوز در مورد اعتراضات معلمان مصاحبه ای با من کرد . گفت و گوی من با شخصی که خود را آقای حسینی می نامید حدود نیم ساعت به درازا انجامید اما آن چه ماحصل این گفت…
  • «شعارهای معلمان در کف خیابان‌ها و محتوای بیانیه‌های پایانی تجمعات اعتراضی و یادداشت ها و مقالات انتقادی و ارشادی‌شان قطعاً به تفهیم وظایف سازمانی‌تان و انجام صحیح آن کمک خواهد کرد به شرطی که پای لجاجت و پرده‌ی جهالت در میان نباشد»
  • حمزه‌ علی نصیری

معلمان در کف خیابان از دولتمردان چه می‌خواهند؟ مطلب ویژه

همزمان با ایجاد هر تشکل و دستگاه و نهاد و سازمانی شرح وظایفی هم برای آن متصوّر و مترتّب است. یا بر عکس؛ مسائل و وظایفی در جامعه وجود دارند که حل و انجام آنها تشکّل و دستگاه و نهاد و سازمان خاصی می‌طلبد. پس تجسم تشکیلات بدون رسالت و مسئولیت، باطل و انتظار انجام رسالت‌ها و مسئولیت‌های کلان نیز بدون وجود تشکّل و سازمان کاملاً نابه جاست. قضیه بسیار ساده و…
  • «نظام آموزشی ما با جدا کردن دختران و پسران از همان کودکی باعث می شود آنها شناخت درستی از کارکرد و توانایی های جنس مخالف خود نداشته باشند»
  • فرهاد قنبری/ معلم

نقدی بر تفکیک جنسیتی در نظام آموزشی ایران مطلب ویژه

در جامعه ما دهه هاست که تلاش می شود برای دفع و کم شدن فساد اخلاقی، زمینه های برقراری ارتباط میان زنان و مردان و حضور زنان کاهش یابد. متولیان سیاسی و فرهنگی کشور یکی از راههای کم کردن این ارتباط را ایجاد برخی ممنوعیت ها برای زنان (مانند ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاهها) یا تفکیک و جداسازی زن و مرد در ورودی دانشگاه و اتوبوس و مدرسه و پارک و امثالهم…
  • «اگر از پس ده سال، به اجرای سند تحول بنیادین بنگریم به جز همان حذف پیش دانشگاهی و ایجاد پایه ششم ابتدایی چیزی نمی یابیم و این‌کار هم‌ هیچ تحولی محسوب نمی شود نه بنیادین و نه روبنایی»
  • عبدالرسول عمادی

از یک سند ملی برای آموزش و پرورش ایران تا سند تحول بنیادین !

در دهه هشتاد گروهی در حال انجام‌ مطالعاتی نظری بودند تا یک سند ملی برای آموزش و پرورش ایران‌ تدوین کنند. در آن دهه سند نویسی باب بود و تدوین سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی سبب شده بود تا هر دستگاهی برای خودش در صدد دست و پا کردن سندی در راستای سند چشم انداز باشد و سند ملی آموزش و پرورش هم از همین رشته سندها بود ولی چون صفت…
  • «رفتارهای صنفی به ویژه در طول بیست سال گذشته برای نیل به یک هدف مشخص و تعریف شده‌ی واضح و قابل تعریف نبوده اند به همین دلیل همواره رو به سوی شعار زدگی رفته اند و ابزارها نیز محدود به تحصن و اعتصاب به منظور فشار بر دولت بوده اند و تلاش نیز برای افزایش محدوده توافق و حضور حداکثری ذی نفعان در تصمیم گیری ها نیز صورت نگرفته است»
  • سیدهادی عظیمی/ معلم و کنشگر صنفی - مدنی

کنش صنفی در میان معلمان یا رفتارهای نافرجام ؟! مطلب ویژه

  از 12 اردیبهشت 1340 که شادوران دکتر خانعلی در تظاهرات صنفی معلمان جان خود را از دست داد و خونش زمین میدان بهارستان تهران را خونین کرد تاکنون همواره معلمان در پی احقاق حق خود بوده اند و کوشیده اند در فرصت های گوناگون درخواست های خود را طرح نمایند و به گوش مسئولان برسانند. این تلاش با فراز و نشیب های فراوانی رو به رو بوده است. گاهی همچون سال…

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور