یوسف نوری سومین گزینه پیشنهادی دولت ابراهیم رییسی با 194 رای موافق از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش شانزده جلسه رای گیری با نتیجه مثبت تشکیل شده است و یوسف نوری چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش منتخب مجلس شورای اسلامی می باشد. یوسف نوری از نظر تعداد آرای موافق ، رتبه چهارم را در بین وزرای دولت های اول…
احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در 18 آبان ماه در نامهای که در خبرگزاری مهر منتشر شده، از میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور درخواست کرده است حقوق کارکنان وزارت اقتصاد و ادارات وابسته افزایش یابد. بر اساس این نامه، وزیر اقتصاد به پایین بودن رتبه بندی و احکام ریالی کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی در مقایسه با سایر دستگاههای مشمول قانون مدیریت خدمات…
«مهم ترین درس کرونا شیشه ای کردن درون های صداقت گریز و پرده برداری حقیقی از چیزهایی بود که هویت مدرسه را تشکیل می دادند . آیا از گذشته درس می گیریم ؟»
سخن گفتن در باب آن چه در این دو سال و از معبر « تعطیلی » بر مدرسه ایرانی گذشته است بحث مُطوّلی است و قلم از تلخیص آن در قواره مکتوبی کوتاه لرزان می نماید اما از همان ابتدای اسفند 1398 که ناقوس تعطیلی مدارس به صدا در آمد می شد پیش بینی کرد که بر سر « مدرسه » چه خواهد آمد ... در واقع ، پیش از تحمیل کرونا…
«پدران و پدر بزرگان بخشنده و خیراندیش دیروز، بخشی از زمین ها و ملک و املاک خود را به صورت سنتی و معمولا بدون رعایت تشریفات وقف، وقف مدرسه سازی کرده اند ؛ امروز با ارزش پیدا کردن تصاعدی املاک وقفی، وراث طمعکار با هزار و یک حیلت و با استخدام وکلای زبده در تلاشند تمام یا بخشی از مدارس وقفی دیروز را از چنگ آموزش و پرورش خارج کنند»
دبیرستان شهدای انقلاب اسلامی (شهیدستان کرج) یکی از دهها مدرسه ای در استان البرز است که پس از دهه ها فعالیت مستمر، امروزه معارضین جدی پیدا کرده اند. پدران و پدر بزرگان بخشنده و خیراندیش دیروز، بخشی از زمین ها و ملک و املاک خود را به صورت سنتی و معمولا بدون رعایت تشریفات وقف، وقف مدرسه سازی کرده اند ؛ امروز با ارزش پیدا کردن تصاعدی املاک وقفی، وراث طمعکار…
«جامعه ای که در آن رفتارها و نگرش ها اصلاح نشوند، هیچ انقلابی پیام آور آزادی و قانون مندی نخواهد بود»
اغلب کشورهای جهان سوم یا کشورهای درگیر جنگ و خشونت و نژادپرستی برای گذار به جهان مدرن و یا پذیرش دگرگونی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی یکی از دو راه «انقلاب درونی در نگرش افراد» یا «انقلاب بیرونی و دگرگونی ساختارهای سیاسی» را در پیش گرفتند. حالا پس از گذشت سالیان متمادی آنچه می بینیم این است که تمام کشورهایی که مدل اول یعنی "انقلاب درونی در نگرش شهروندان" را در…
«پیش از بازگشایی مدارس آموزش ، خود مراقبتی اولین مهارتی است که دانش آموزان ما باید بیاموزند»
گفت و گوی صوتی را فعال می کنم تا بتوانم ارتباط نزدیک تری با دانش آموزان برقرار کنم. دقایقی از تحلیل درس نگذشته یکی از دانش آموزان میکروفونش را باز می کند و با صدایی ضعیف می پرسد : خانم ما از دیشب تا الان از اضطراب نخوابیدیم . می پرسم چرا؟ ادامه می دهد خانم ما هفت درس کتاب را مجازی خواندیم ، حالا از هفته آینده حضوری شویم چگونه…
«گزينش های سياسي- عقيدتی يكي از مهمترين عوامل مهاجرت نخبگان است»
دكتر احد نويدی/ عضو هيأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
برنامه گزينش معلم با ضوابط وروشهاي علمي ارزشيابي نميشود تا بتوان در باره آن به قضاوت دقيقتر دست يافت و كاستيهاي آن را تصريح كرد. با وجود اين، به اتكاي تجربه 40 ساله خود در حوزه تعليم و تربيت ميتوانم به برخي كاستيهاي آشكار در درونداد، فرايند و برونداد نظام گزينش معلم اشاره كرده و نگراني خود را در باره ناكارآمدي و پيامدهاي زيانبار آن، اجمالاً، بيان كنم. 1) اهداف گزينش معلم…
یک حکیمی را بگفتند ای حکیماز چه داری بر جماعت ترس و بیم اندر این دوران چه باشد رنج ماتو هدایت کن کنون بر گنج ما گفت بر بادت دهد تقلید خویش روح انسانی شود از آن پریش کورکورانه چو گشتی در مسیر می شوی بر فکر دیگر کس اسیر گر که تقلیدت بنایش عقل بودعقل این کارت به خوبی می ستود بی تعقّل چون شدی با دیگران خود پَر کاهی به…
« آموزش مجازی به ما یاد داد که با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد ، پس تغییر را از خود شروع کرده و با الگو های تدریس جدید بیشتر آشنا گردیم »
مجتبی لشکربلوکی/ کارشناس تعلیم و تربیت و مدیر هنرستان
اول آذر زمانیست که همه مدارس باید آموزش های حضور خود را شروع نمایند ، پیشتر دبیرستان ها از ۱۵ آبان درب کلاس ها را به روی دانش آموزان باز نموده و قبل آن نیز هنرستان ها از ابتدای مهر فعالیت کارگاهی خود را برای هنرجویان آغاز کرده بودند. سال تحصیلی جاری ، متفاوت با سال های دیگر است ، چرا که پس از ۱۹ ماه از شروع همه گیری ویروس منحوس…
«کتابخوانی اگر بازار گرمی داشت، خودش را در زبان روزمره و استدلال کردنها نشان میداد. شما ردپایی از کتاب در زبان جامعه میبینید؟»
1. آمارها میگویند ما ساکنان ایران، کم و بلکه بسیار کم کتاب میخوانیم. به نحوی که سرانهی مطالعه به بیست دقیقه هم نمیرسد. برخی همین بیست دقیقه را نیز قبول ندارند و برخی دیگر، البته نگرش مثبتی به جامعه دارند. اگر آمار سرانهی پایین مطالعه را نمیپذیرید، از آمارها میگذرم و شما را به مشاهدات خودتان و اصلا به خودتان دعوت میکنم تا معلوم شود وضعیت کتابنخوانی چگونه است. وقتی کتاب نمیخوانیم،…
«آیا دولت به شعارهای انتخاباتی خود که بهبود آموزش کشور و اجرای رتبه بندی فرهنگیان بود، جامه عمل می پوشاند؟»
حسین معافی/ مدیر دبیرستان و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک
بعد از عدم رأی اعتماد مجلس به دکتر حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سوم شهریورماه، رئیس جمهور آقای علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. رئیس جمهور در 17 آبان دکتر مسعود فیاضی را برای دومین بار به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و در روز 25 آبان علیرغم دفاع از ایشان در مجلس، نمایندگان به…
نگاهی بر برنامه گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش ؛
پس از عدم رای اعتماد به دو گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش سرانجام قرعه به نام « یوسف نوری » افتاد . هر چند تاثیر مطالبه گری و پرسش گری برخی معلمان در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی در رد اعتبار دو گزینه پیشین را نمی توان نادیده گرفت اما واقعیت آن است که فضای داخلی این مجلس انقلابی خیلی وام دار جامعه و فشار…
من خودم را در میان این همه روزمرگی گم کرده بودم. کرونایی شدن ؛ این فرصت را به من داد تا با خودم تنها باشم. تنهای تنها. درست است که از تنهایی بیزارم اما تنهایی کرونایی رگههایی از بیداری را داشت
قریب به دو سال است که کرونا ویروس زیست جهان ما را متاثر کرده است. الزامات زیست کرونائی و پیامدهای ناشی از آن، سبک زندگی نویی را با خود به ارمغان آورده و بسیاری از رویه های متعارف را تغییر داده است. عادات های مالوف فراوانی را کنار گذاشته ایم و شیوه های جدید و نامتعارفی را پذیرفته ایم تا بلکه از گزند این مهاجم تاجدار در امان باشیم. فاصله ها…
«خانم علم الهدی ! در مدلی که شما ساخته اید که نه خود اصلاحگر است و نه انتقاد پذیر، چه کسی پاسخگوی بیش از چهار دهه کژکارکردی نظام فکری و فلسفی تعلیم و تربیت است؟ »
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
پیش تر رسانه صدای معلم نشستی با جمعی از صاحب نظران تعلیم و تربیت داشت که خانم جمیله علم الهدی نیز در آن جمع حضور داشت. ( این جا ) و ( این جا ) و ( این جا ) اظهارات ایشان در خصوص عدم شکست تربیت دینی و ادله ضعیف اقامه شده در این خصوص، تکرار مکررات قرنهای طولانی پس از ظهور اسلام است. آن مدل فکری که به این شکل…
بالاخره بعد از چهل سال، نگوید: «یکشبه نمیتوان مدارس کپری را به زیر سقف محکمتری آورد.» و سرانجام، زمانی را برای پایانِ هزار و یک شبِ صبر و تحملها تعیین کند!
در دومین کابینهی دولت اصلاحات، از وزیر آموزش و پرورش (وزیر تعاون در کابینهی اول!) کسی پرسید:«سابقهی آموزشوپرورشی شما چیست؟»...و او در جواب برآمد که:«دوازده سال در مدرسه بودهام!» البته آن زمان هنوز رسم نشده بود که مسئولانی در آن رده، سؤالات جدّی مردم و خبرنگاران را با طنز و شوخی پاسخ دهند. این سنّت در دولت مهرورزی نهاده شد و زان پس ادامه یافت. شاید استدلال پنهان آن وزیر، این بود…
دلم می خواهد رک و صریح و شفاف و بدون هرگونه غلو و اغراق یا افراط و تفریط و تماما بر اساس واقعیت و امور مشهود که در تعلیم و تربیت در مدت سی سال دوران خدمتم دیده ام ،مطالبی را پیرامون مقولات متعدد بیان دارم. وقتی را به یاد دارم که در اواخر سال 1371و اوایل سال 1372 به دبستانی در مرکز یک شهرستان برای گذراندن دوره کارورزی قدم گذاشتم.…
«دلیل این سیاهنماییها توسط بعضی از مردم چیست؟ آیا خود ما تأثیری در این اشتباه نداشتهایم؟»
این روزها در گروههای مرتبط با معلمان فیلمی از تجمّع اعتراضی فرهنگیان در یکی از استانهای لرنشین دستبهدست میشود که در قسمتی از آن سخنرانِ جمع پس از تذکّرِ صحیح -و شاید بدموقعِ- یکی از همکارانش به او پسگردنی میزند. این رفتار کسی که است که می خواهد سخنگوی همکارانش باشد! تماشای این فیلم و حرکتی که موجب کسر شأن معلم بود ابتدا ناراحتم کرد که چرا باید یک فرد با رفتاری…
«نمی توان و شایسته هم نیست که افراد تصمیم گیر و سیاست گذار خارج از اتمسفر آموزش و تربیت بخواهند فارغ از دغدغه ها و نیازهای اصلی و واقعی این رکن مهم آموزش یعنی « معلم » برای آنان تعیین وزیر کنند»
پیش از معرفی نخستین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش توسط رئیس دولت سیزدهم شاید کم تر کسی پیش بینی و یا باور می کرد که هر دو گزینه ابراهیم رئیسی با پاسخ منفی و قاطع مجلس شورای اسلامی رو به شوند ، مجلسی که به اذعان بسیاری با دولت مستقر در بسیاری از وجوه مشابهت و تجانس دارد . و نکته قابل تامل آن که همه وزرای این دولت جز…
در بارهی تجربهی مشترک دوران دانشآموزی، مطلبی از دکتر محمدرضا سرگلزایی (13 آبان 1400) در پایگاه خبری- تحلیلی «صدای معلم» نظرم را جلب کرد که از نحوهی تمیز دادن دانشآموزان خوب از بد توسط مبصر کلاس نوشته شده بود: "ﻫﺮﻛﺲ دﻫﺎن ﻣﻲﮔﺸﻮد و ﺣﺮف ﻣﻲزد ﺑﺪ ﺑﻮد و ﻫﺮﻛﺲ دﻫﺎن ﻣﻲﺑﺴﺖ و ﺧﺎﻣﻮش ﺑﻮد ﺧﻮب ﺑﻮد، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺎدﮔﻲ!" و نگارنده در ادامه نوشته بود: "این ماجرا ﺑﺎ ﻫﻤﻪي ﺳﺎدﮔﻲاش، ﻧﻤﻮﻧﻪ اي…
«معلمان با درک و لمس برخوردهای تبعیض آمیز و متکبرانه دولتمردان نسبت به آموزش و پرورش دست به کار شده و در نتیجه هژمونی قلمی و رایزنی و فشار جنبش معلمان به نمایندگان، جو مجلس واقع بینانه تر گردید»
مهرماه امسال « مجید بدرقه» یکی از نیروهای پای کار (از کادر اداری آموزش و پرورش) با سوابق مکفی و چندگانه را برای معاونت پرورشی معرفی کردم و علی رغم رد صلاحیت شان در شورای معاونین (لویی جرگه ناحیه ۳ کرج) دوباره و سه باره بر پیشنهادم پافشاری کردم ؛ نهایتا زور دوستان ناحیه فائق آمد و به خاطر همین لطف دوستان؛ امروز در انتهای آبان هنوز از نعمت معاون پرورشی…
«متاسفانه بیتوجهیم به اینکه این اطلاعات ناسنجیده و ناموثق به تدریج به باورهای ما تبدیل میشوند»
ناخدا شک داشت که کشتی سالم است یا نه. «او میدانست که کشتی کهنه است و در ابتدا خوب ساخته نشده» اما بعد از کمی کلنجار درونی، در نهایت با خودش گفت: انشاءالله گربه است و کشتی هم مشکلی ندارد. او هیچ تلاشی برای تایید باور خود به سالم بودن کشتی نکرد و مسافران و محمولهها را در میان دریاهای مواج به امان خدا سپرد. » ویلیام کینگدم کلیفورد، ریاضیدان و فیلسوف…
گروه رسانه/ « صادق زیباکلام » استاد دانشگاه تهران در کانال تلگرامی خود نوشت : « ابهام پیرامونِ جایگاهِ قانونیِ شورای عالیِ انقلابِ فرهنگی که همچنان نامشخص است به کنار، این شورا از قدرت و اختیارات نامحدود به علاوه میلیاردها تومان بودجه هم برخوردار بوده.درعین حال به هیچ ارگان، نهاد و مرجعی هم پاسخگو نبوده. از صدر تا ذیلِ آموزش و فرهنگ، از پیش دبستان تا پسا دکترا را هم زیر نظر…
«از ﻧﻈﺮ ﺳﻘﺮاط، ﻫﺮ ﺑﺎوری ﻛﻪ در ذﻫﻦ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ و آن را ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻧﻜﺸﻴﻢ و از ﻏﺮﺑﺎل ﻧﻘﺪ ﻧﮕﺬراﻧﻴﻢ، ﻫﺴﺘﻪای میﮔﺮدد ﺑﺮای زﻧﺪگی اﺑﻠﻬﺎﻧﻪ و ﻣﺎنعیﺳﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ زﻧﺪگی ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ»
«ﻋﻘﻼﻧﻴﺖ» ﺑﺎ «ﻋﻠﻢ و داﻧﺶ» ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ. «ﻋﻠﻢ و داﻧﺶ»، «ﻣﺤﺘﻮﻳﺎت ﺣﺎﻓﻈﻪی اﻧﺴﺎن» را درﺑﺮمیﮔﻴﺮد. ﻛﺴﻲﻛﻪ پزشکی ﺧﻮاﻧﺪه اﺳﺖ، ﺣﺠﻢ زﻳﺎدی از ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺪن اﻧﺴﺎن و ﺣﺎﻻت ﺳﻼﻣﺖ و ﺑﻴﻤﺎری آن را در ﺣﺎﻓﻈﻪ دارد و ﻓﺮدی ﻛﻪ ﻫﻨﺮ ﺧﻮاﻧﺪه اﺳﺖ، ﺣﺠﻢ زﻳﺎدی از ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻳﺒﺎییﺷﻨﺎسی، ادراک ﺑﺼﺮی، ﺗﺎرﻳﺦ، ﻫﻨﺮ و… را در ﺣﺎﻓﻈﻪ دارد. اﻣﺎ «ﻋﻘﻼﻧﻴﺖ» ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺤﺘﻮﻳﺎت ﺣﺎﻓﻈﻪی اﻧﺴﺎن ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ «ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﻔﻜﺮ» را ﻣﺪﻧﻈﺮ دارد.…
« رویکرد شعار محور و مهندسی و ابزار گونه دولت به آموزش و پرورش در نظر دارد که بزرگترین وزارتخانه دولت وزیری داشته باشد که بیشتر گفتمان محور باشد و بتواند رویکرد های دولت را جامه عمل بپوشاند»
حجت الاسلام رئیسی ،مسعود فیاضی را به عنوان دومین گزینه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی نمود. قضاوت در این مورد که این گزینه نیز سرنوشتی همچون گزینه قبلی (حسین باغگلی ) می یابد و یا می تواند از سدَ رای اعتماد مجلس عبور کند هنوز زود است . هرچند شاید با توجه به نسبت فامیلی وی با برخی افراد تاثیرگذار در مجلس و حمایت قاطع تشکل های…
«آموزش و پرورش هیچ وقت جزو اولویت هیچ یک از دولتها نبوده است و در انتخاب وزیر هم همیشه افراد ضعیف در راس این دستگاه با اهمیت جا خوش کرده اند و یا از نظر نگاه بودجهای نگاه دولتمردان همیشه برای آموزش و پرورش نگاه هزینه ای بوده است نه نگاه سرمایه ای»
مصطفی محمدپور/ کارشناس آموزش و پرورش و فرهنگی بازنشسته_ زنجان
تعلیم و تربیت و یا آموزش و پرورش یکی از مهمترین و اساسی ترین نیاز هر فرد و جامعه میباشد و در زمانهای متعدد نیز هر کس و هر جامعه صاحب علم و سواد بوده همیشه مورد احترام و توجه بوده است و در مقابل آن بیسوادی و جهل همیشه مورد نکوهش بوده است. این مسئله از زمانی که انسانها توانستند زندگی اجتماعی را باهم دیگر تجربه کنند بیشتر مورد توجه قرار…
«وزارت آموزش و پرورش براي انجام بهينه مأموريت اصلي خود كه همانا تربيت عمومی است، ناتوان است. در چنين شرايطی ، پرداختن به آموزش تخصصی در مدارس، نوعي بدفهمي و اختلال در واقعيت سنجی است»
دکتر احد نویدی/ عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
سخنراني استاد ارجمند جناب آقاي دكتر مهر محمدي در همايش آموزش و اشتغال را شنيدم. ايشان به ضرورت تغيير رويكرد نظام آموزش و پرورش به سوي تربيت نسل فن آور و كارآفرين تأكيد داشتند و اين تغيير را مستلزم توقف رويكرد رايج و خارج كردن برنامههاي رايج آموزش فني و حرفهاي و كاردانش از دستور كار نظام آموزش و پرورش دانستند. من به عنوان مدير گروه پژوهشي آموزشهاي فني و حرفهاي از…
« اگر از این مدعیان فیلسوف نما بخواهید دو پاراگراف یا دو مصداق از خروجی نظریات آن اندیشمند غربی را برای جامعه خودشان مرقوم بفرمایید، همگی زبانشان لال میشود!»
وقتی شرایط اجتماعی سخت میشود و افراد زیر فشارهای گوناگون درمانده و ناامید میشوند؛ هرکس تلاش میکند برای رهایی از این فشار و درماندگی به گوشهای پناه برد و در سوراخی بخزد. بیدلیل نبود که در ایران، هر زمان تجاوز و قتل و غارت بیشتر بوده، صوفیگری و نهضتهای عرفانی هم شکوفاتر شدهاند. برای مثال؛ باور به جبرگرایی بهویژه در زمان وحشیگری سلجوقیان و مغولان بازار پررونقی داشت و بسیاری از افراد…
«مواجه شدن با این مشکلات و عملیاتی کردن اولویتها به وزیری شجاع و ریسکپذیر نیاز دارد»
گروه رسانه/ «علی اصغر فانی » در یادداشتی که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده چنین می نویسد : آموزش و پرورش امروز با مسائل و مشکلات زیادی مواجه است. ذیلاً به برخی از آنها اشاره میشود : 1- نیروی انسانی : رکن اصلی فرآیند تعلیم و تربیت، معلم است. با توجه به تفاوتهائی که در استانها و مناطق آموزشی وجود دارد، اتخاذ یک روش واحد برای تامین و تربیت نیروی انسانی…
آقای گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش : برنامه یعنی نقشه راه برای حل مساله !
جمیله علم الهدی در نشست تخصصی نقش آموزه های فلسفه صدرایی در فرآیند تربیت و یادگیری : « نکاتی که امروز می خواهم خدمتتان عرض کنم مبتنی بر تجربه ای است که تا الآن داشتم. اولین اثری که من نوشتم سکولاریسم تربیتی بود. دو سه مقاله دیگر هم در این رابطه نوشته ام که از نظر صدرا برای تقابل با سکولاریسم تربیتی چه کار می شود کرد؟ الآن زمانی است که ما سکولاریسم تربیتی را…
«آیا خطر تحجرگرایی پیش روی وزارت آموزش و پرورش ایران قرار دارد؟ »
آیا خطر تحجرگرایی پیش روی وزارت آموزش و پرورش ایران قرار دارد؟ معرفی گزینه دوم برای وزارت آموزش و پرورش امیدآفرین نیست . چرا یک زن برای وزارت آموزش و پرورش معرفی نشده است؟ آقای فیاضی دومین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش در دولت رئیسیست. با توجه به رزومه آقای فیاضی چند پرسش مطرح است: آیا فیاضی در صورتی که رای اعتماد بگیرد توانایی آن را دارد که وزارت آموزش و…
«کتاب خاموش گویاست. روزنه ای است به سوی نور و سرور ، امید و آزادی. میخی است بر تابوت جهل و نادانی. پایان خودکامگی و آغاز از خود رهایی! »
از من مباش غافل من یار مهربانم نه تنها بیست و چهارم آبان ماه ، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است که روزهای دیگر نیز چنین اند. این خجسته ایام بر دلدادگان راستین کتاب مبارک. انسان، حیوان کتاب خوان است و کتاب، سرآغاز آدمیزادی! در همه عمر، هرگز کتاب را به چشم کالا یا شیئی بی جان ندیده ام، بلکه آن را پاره ای از جان و از عزیزترین کسان خود پنداشته…
«امروز اصالت، صداقت، شجاعت، شهامت، آزاد منشی و روحیه انتقادی حلقههای گمشده مراکز آموزشی ماست»
در کشمکش لایحه غمانگیز رتبهبندی معلمان، یکی از اساتید دانشگاه تبریز در کمال بیادبی به ساحت معلمان تاخت. هنوز مرکب این توهین خشک نشده بود که گروهی موسوم به «شورای هماهنگی تشکلهای صنفی اعضای هیات علمی دانشگاهها و پژوهشگاههای ایران» بیانیهای در اوج غرور، نخوت و تکبر صادر نمود و در آن از دولت و مجلس خواست که معلمان را با اساتید قیاس نکنند تا مبادا به شأن و شوکت کاذب و…
« فاجعه و بدبختی بزرگ هنگامی است که انسان از لحاظ جسمانی پیر می شود، اما ذهن و فکر و باورها و عقاید و به اصطلاح افق دیدش همانی بماند که در نوجوانی و جوانی داشته است»
اینگمار برگمان در توصیف پیری جمله بسیار زیبایی دارد که می گوید: «پير شدن به کوهنوردی شباهت دارد: هرقدر بالاتر می روی نیرویت کمتر می شود، اما اُفق دیدت وسیع تر می گردد» واقعیت همین است. انسان با بالاتر رفتن سن احساس می کند از آن دنیای کوچک فکری و خامی و تعصبات نوجوانی و اوایل جوانی فاصله گرفته و افق دیدش گسترده تر شده است. گاهی به گذشته نه چندان دور…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از آموزگاران منطقه هریس آذربایجان شرقی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای تنویر و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
«وقتی برای تدریس در یک کلاس درس تناسب رشته و دوره تحصیلی معلم با ماده درسی پایه مربوطه ضرورت دارد؛ آیا مدیریت در عالی ترین سطح نظام تعلیم و تربیت نیاز به دانش، صلاحیت و تخصص ویژه ای ندارد؟»
وزیر پیشنهادی اول دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش متاسفانه به قدری نامناسب بود که مجلس یازدهم که کاملا هم رای و همراه دولت جدید است نیز نتوانست به ایشان رای اعتماد بدهد و سرنوشت این وزارت خانه به غایت مهم به محاق بلاتکلیفی و سر درگمی رفت و فرصت سه ماهه معرفی فرد پیشنهادی بعدی برای این وزارت خانه هم رو به اتمام بود که دوشنبه هفدهم آبان ماه آقای…
«ای کسانی که به تدریج عمدا یا سهوا از اهمیت و محبوبیت شغل معلمی کاستید از خواب حمق و نادانی برخیزید و عنان کار را به کاردانان و کارگردانان حقیقی و حقوقی بسپارید تا این جامعه روی نشاط و شادکامی را ببیند!»
به راستی ! سهم معلم در ساخت جامعه ای ممتاز و فراگیر تا چه حدی ست ؟ آیا اصلا جایگاه او قابل اندازه گیری ست ؟ پایگاه و جایگاه معلمی در جامعه ی ما کجاست ؟ آیا معلمان در اجتماع ما اصلا جایگاهی دارند؟ تا زمانی که معلم برای تداوم زندگی خود به ناچار تن به چندین کار می دهد تا بلکه زندگی اش را از چرخه و ورطه ی نابودی برهاند…
« اصولا تشخیص و انتخاب وزیر در صلاحیت چه تیمی است تا بتوان به گزینهی انتخابی آن اعتماد کرد؟»
بیشک آموزش و پرورش با رشد فرهنگ و تحول در جوامع رابطهی تنگاتنگی دارد و همواره بزرگان و مسئولین در موقعیت های مقتضی به نحوی از اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش و از ضرورت توجه به آن سخن راندهاند. اگر تنها به همین دلیل بسنده کنیم و نقش آموزش و پرورش را به خوبی در تحول جامعه ببینیم، قاعدتا اولویت انتخاب وزیر آموزش و پرورش نباید کمتر از سایر وزرا در…
1- حکایت کنند که روزی در مزرعهای آقای کشاورز برای خلاص شدن از شر موش؛ چند تله موش کار گذاشت. موش سراسیمه به مرغ و گوسفند و گاو گفت: دوستان کمک کنید، چارهای بیاندیشید. آنها بسیار محترمانه گفتند: تلهموش مشکل شماست و به ما ربطی ندارد. از قضا ماری به تله افتاد و زن کشاورز را که میخواست مار را بکشد، نیش زد. از مرغ برایش سوپ درست کردند تا خوب شود!…
از چهارشنبه تا ظهر جمعه بیش از پانصد پیام مجازی، پیامک، زنگ و مراجعات حضوری در خصوص چرایی و چگونگی بازگشایی مدرسه در روز شنبه ۱۵ آبان دارم. و جالب تر آنکه هیچ جوابی متقن و معقولی برای ارائه و اقناع مخاطبان در چنته نیست. این حال و روز مدیران مدارس پرجمعیت دولتی در روزهای کرونایی اخیر است. به لطف کرونا بالاخره واژه منحوس « مدرسه محوری » روی میز روساست…
در اثبات مدعای خویش میتوانم سه گروه را مورد خطاب قرار دهم که آیا به اهل تفکر روزگار خویش وقعی مینهند، دولت، ملت و روشنفکران!
بگذارید بیمقدمه، تعریفی اجمالی از « اهل تفکر » ارائه دهم، مراد نگارنده از این مفهوم، عبارت است از فئهی قلیلی که سوالات بنیادین خویش را به واسطهی رجوع به منابع اندیشگی و با توسل به متفکران هم روزگار خویش تا سر حد امکان پیگیری کرده و میکنند ؛ حال محتمل است گذرشان به آکادمی افتاده باشد، یا نه، هم آنان که با کتاب انس دارند، پای درس اساتید تلمذ کردهاند، از…