سیاست یعنی کسب دانش، تجربه و مهارت اداره کردن جامعه. سیاسی دان کسی است که مهارت و فنون مدیریت حوزه های مختلف جامعه را از طریق احزاب، دانشگاه یا رسانه ها کسب می کند. مثلا" شهروند سیاسی دان از عواقب استبداد و دیکتاتوری آگاه است، اصول توسعه را می داند و عمل می کند، از سیاست های فقرزایی و فقرزدایی آگاهی دارد، در مقابل جامعه احساس مسئولیت می کند، تفاوت حکمران خوب…
«اینک پرسش این است که راه برون رفت از این بنبست چیست؟»
زبان و ارتباط از الزامات ضروری زندگی بشر است. انسانها به کمک زبان تجارب خود را به یکدیگر انتقال میدهند و با درنوردیدن مرزهای زمانی، گسترهی این انتقال را از نسلی به نسل دیگر امتداد میدهند. زبان، قدرت آفرین است و قدرت از طریق زبان بر انسان حکم می راند؛ قدرت از تکنیکهای مختلفی جهت استیلا بهرهمند میشود ؛ یکی از این تکنیکها ایجاد سطح ارتباطی نابرابر و متناقض نما است .…
«فقر ( چه در شکل اقتصادی و چه فرهنگی) را می توان مهمترین عامل رشد خشونت در جامعه دانست»
شنیدن این میزان خبر جنایتهای هولناک به هیچ وجه عادی نیست و نشان از وضعیتی خطرناک در جامعه دارد. به برخی اخبار هولناک چند وقت اخیر که هر کدام موی بر تن آدمی سیخ می کند، بنگریم: یکی با داس و دیگری با تبر به جان دخترش می افتد، آن یکی سر دختر عمویش را از تن جدا می کند،دیگری فرزندانش را سلاخی می کند و جسد تکه تکه شده او را…
«عالیترین نمود مردمی بودن حکام، اجرای دقیق و کامل همه قوانین است بهویژه آن بخش که به حقوق مردم مربوط میشود»
حکمرانانِ مردمی، هم صدای مردم را میشنوند و هم خود صدای مردمشان هستند و هرگز در مقابل خواست مردم مقاومت نمیکنند. عالیترین نمود مردمی بودن حکام، اجرای دقیق و کامل همه قوانین است بهویژه آن بخش که به حقوق مردم مربوط میشود. حضور مردم در خیابانها و اعتراضات مدنی، فقط یک معنی دارد، از دادخواهی ناامید شدهاند. معلمان در هر جامعه، معقولترین، منطقیترین و قانونیترین نوع اعتراض را انتخاب میکنند و…
«مسئولین زحمتکش وزارتی و نمایندگان محترم مجلس با شرکت در دوره های آموزشی ضمن خدمت (حتی به صورت مجازی) نسبت به اهمیت آموزش و پرورش در پیشرفت مادی، معنوی و فرهنگی کشور توجیه شوند! »
دانشنامه برخط ویکیپدیا، اخیرا واژه طَرَب را معادل طرح رتبه بندی معلمان ایران ارائه نموده است. طَرَب، واژه ای طَرَب افزا برای عموم فارس زبانان از شرق و غرب عالم در بیش از یک دهه پیش بوده است. طَرَب ، عامل امید و ادامه فعالیت آموزشی و پژوهشی برای معلمانِ در شرف بازنشستگی بوده است. طَرَب کو نداند، وزیر از دگر تو بیگانه خوانش، نخوانش وزیر در بیش…
«در جامعهٔ مدرن این کار اتحادیهها و گروههای صنفی است که افراد را به مراعات انضباطی اخلاقی مجبور کنند؛ و از آنجا که تعیین چارچوبهای «اخلاق حرفهای» امری است بسیار تخصصی ، از حوزهٔ صلاحیت حکومت خارج است»
«امیل دورکیم» جامعهشناس فرانسوی با تحلیلی که از «سازمان کار» داشت بیش از هر کس دیگر ساختار جامعهٔ مدرن را تبیین کرد. در این یادداشت به شالودهٔ جامعهٔ تکاملیافته از منظر امیل دورکیم میپردازم. اتّحادیههای صنفی بهمثابه خانواده همانطور که در یادداشت «همبستگی اجتماعی» نیز نوشتم ( این جا ) نتیجهٔ رشد جمعیّت و تولید صنعتی، تجمّع جمعیّت در شهرهای بزرگ و در محدودهٔ مجتمعهای بزرگ صنعتی است. مهاجرت جمعیت کار به…
«نظام های فرهنگی عملا نقشی کلیدی در بازتعریف خصایل ذهنی و شناختی و کانالیزه کردن آنها در ساختارهای فرهنگی و زندگی اجتماعی بشر دارند»
به نظر می رسد دو دسته تجربه برای اکثریت ماهایی که در ایران زندگی می کنیم، وجود دارند: دسته اول تجربه های مشترک اینست که در برخی محیط ها ،با افرادی مواجه می شویم که درباره همه چیز نظر می دهند. در واقع این گونه افراد به هر سوالی پاسخ می دهند و مدعی هستند که نظرشان خیلی هم درست و دقیق است. هرچند معمولا استدلال های قوی ای برای نظراتشان…
بحران عميق ايران امروز اتفاقا" اقتصادي نيست، بیشترین بحران در بخش اجتماعي است . دفتر مطالعات استراتژيك رياست جمهوري(٩۵-٩۴) گزارش ناامید کننده ای از وضع فرهنگی جامعه داده است.در اين گزارش، اعتماد بين آحاد جامعه ايران به ١٠%، شاخص کلاهبرداری به ٧۵%، شاخص صداقت و امانت داري به ٨% رسیده، اين ارقام در كشورهاي حوزه اسكانديناوي بالاي ٧٠ درصد است، يعني جامعه علیرغم تبلیغات و بودجه های تریلیاردی فرهنگی دچار يك سقوط…
«هنوز با گذشت چند دهه خیلی دوست دارم همیشه با یک خودکارِ خوش رنگ بنویسم و خط خوش داشته باشم»
آن روز املا داشتیم. صحبتِ اوایل دهه 60 هجری شمسی است. آقای محسنی، معلم کلاس پنجم ابتدایی، با وجود این که با صدای آرام و متین متنِ کتابِ فارسی را می خواند؛ ولی من دائم عقب می ماندم. چون، بسیار تلاش می کردم خوش خط و خوانا بنویسم. یکی دو بار از ایشان خواهش کردم، که کلماتی را مجددا تکرار کنند. ولی، خجالت مانعِ درخواستِ مکرر می شد. لذا، چند کلمه…
«اگر در جامعهای پیوندهای ناشی از شباهت قطع شوند و پیوندهای جدید ناشی از وظیفه اقتصادی برقرار نشوند جامعهای متشتت، متفرق و آشفته خواهیم داشت»
در سوم مارس۱۸۹۳ «امیل دورکیم» (Emile Durkheim) از تز دکترای خود باعنوان «تقسیم کار اجتماعی» دفاعکرد. موضوع پایاننامه دورکیم مقایسه همبستگی اجتماعی در جامعه پیش مدرن و جامعه مدرن است. در جامعه پیشمدرن، همبستگی اجتماعی متکی به شباهت افراد است. کسانیکه وابستگی خانوادگی، قبیلهای و نژادی دارند به همدیگر شباهتدارند، تواناییهای مشابهی دارند و کارهای مشابهی انجام میدهند. این شباهت و «همسانی» در تواناییها، وظایف، احساسات و طرز فکر، اعضای یک جامعه پیشمدرن را بههم نزدیک میکند. در…
«تنها با ورود جدی و همه جانبه به ساحت و فضای تفکر و گفت و گوی انتقادی است که می توان انتظار داشت سویه های منفی و مخرب سواد آکادمیک در ارتباط با مهجور ساختن سواد بومی شناسایی و مورد بازبینی قرار گیرد»
همیشه برایم بسیار عجیب و تأمل برانگیز بود که چگونه است با اینکه بیش از ۳۰ سال از درگیریم با مدرسه و دانشگاه، درس خواندن و درس دادن می گذرد؛ اما نه قدرت حافظه و به یادآوری رخدادها و نه درگیری ام با روابط و مسائل روزمره زیست محلی اجتماعی و فرهنگی، هرگز به گرد پای پدر و مادر بی سوادم نمی رسد! به راستی چرا اکثر ما تحصیل کرده ها، سواد…
«از طرفی به کودکان و نوجوانان اجازه ازدواج می دهند و از طرف دیگر آموزش و پرورش محافظهکار این کشور از آموزش اولیه مسائل جنسی به همان کودکان و نوجوانان اجتناب می کند و برای عدم ارائه آن توجیهات دینی میآورد»
- کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند رانندگی کنند . - کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند حساب بانکی افتتاح کنند . - کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند در مدرسه غیبت کنند و در صورت غیبت حتما باید والدینشان به مدرسه بروند و دلیل غیبت آنان را توضیح دهند. توضیح خود آنان مورد قبول مدرسه نیست. - کودکان و نوجوانان (طبق قانون) اجازه کسب و…
«اگر ما به تعداد کافی مدرسه و کلاس درسی داشتیم، کووید۱۹ نمیتوانست ۱۵ میلیون کودک و نوجوان را خانهنشین کند! »
اگر کووید نبود، ارادهای برای آموزش مجازی شکل نمیگرفت. مقاومت جزمی در برابر تجدد و تکنولوژی و فن آوریهای نوین نمیشکست. پدیدهای به نام "شاد" متولد نمیشد. و اگر فضای مجازی خلق نشده بود، با آمدن کووید، درِ خانهی آموزش در کشور ما نیز مطلقاً تخته میشد! وزیر آموزش و پرورش اخیراً طی اظهاراتی، تدریس و آموزش در فضای مجازی را مکمل برنامه درسی اصلی دانسته و گفته است: "آموزش در فضای…
پدیده «حساسیت زدگی» ایدئولوژیک و سیاسی آموزش و پرورش، راه را بر تعلیم و تربیت (پداگوژی) متعهد و حرفه ای بسته است
سید حسسن الحسینی/ معاون و مشاور اسبق وزیر آموزش و پرورش
آموزش و پرورش و معلمین آن، بیش از سایر نهادهای جامعه درگیر انقلاب و مسائل پس از آن شد. به این مناسبت و به دلیل آن که انقلاب، درست یا غلط «فرهنگی» معرفی شد؛ آموزش و پرورش بیش از همیشه در کانون توجهات کلامی رهبرانی قرار گرفت. رهبرانی که بیش از هر تخصص و علمی حوزوی بودند و صبغه ای فرهنگی داشتند. هر چند این توجهات، به اولویت یافتن اقتصادی و عملی…
«فضای اکنون این است که در کنار هم بایستید و شعار بدهید ولی هیچ گاه نباید در کنار هم بنشینید و گفت و گو کنید ! فضایی که باید صورت مسئله ها را پاک کرد»
سید هادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
سعدی علیه الرحمه در باب هفتم گلستان حکایتی دارد از مجادله توانگرازده و درویش بچه ای. شیخ اجل می گوید: توانگرزادهای را دیدم بر سر گور پدر نشسته و با درویش بچهای مناظره در پیوسته که صندوق تربت ما سنگین است و کتابه رنگین و فرش رخام انداخته و خشت پیروزه در او به کار برده. به گور پدرت چه ماند: خشتی دو فراهم آورده و مشتی دو خاک بر آن…
«پیشگیری تنها راه ایمن سازی کشورهاست که جز با ارتقا آموزش و تقویت روحیه و امکانات ملی و درون زاد امکان پذیر نمی باشد. راهی که اقبال لاهوری به زیبائی در خودشناسی و خودباوری ملل جهان سوم نشان داده است. کاش قدری عمیق تر می اندیشیدیم»
داستان ویروس ها (نوعی انگلِ اجباریِ درون یاخته ای) و موجودات زنده (میزبانِ انگل)، داستانِ کشورهای استعمارگر (ویروس های انگل) و کشورهای مستعمره (میزبانِ انگل) بوده و هست. از اول تاریخ تاکنون و شاید در آینده نیز. همان گونه که ویروس ها به عنوان موجوداتی انگل، وارد سلول های میزبان می شوند و با استفاده از اطلاعات ژنتیکی و توانائی های بالقوه خود امکانات یاخته های میزبان را در راستای تکثیر…
این روزها مناسبات اجتماعی بس غریب می نمایند. آرمانها رنگ باخته اند و ارزشها به گونهای وارونه معنی میشوند. مفاهیم از اصالت خود فرسنگ ها فاصله گرفته و تعاریف به شکل مزخرفی زر اندود شدهاند. طیف وسیعی از جامعه ، این" مناسبات غریب" را به عنوان نرم حاکم بر زمانه پذیرفته اند و ناخواسته و نادانسته گرفتار فضای گفتمانی زمانه شده اند. بی شک این جماعت سرخوش هم از سنگینی فضای گفتمانی…
«تهدید، ارعاب حتی توجیه و استدلال های نامناسب همچنین وعده های بی پشتوانه نه تنها راهکار مناسبی برای چاره اندیشی و حل مشکلات نیست بلکه خود بستر ساز دامنه دارتر شدن بحران ها بوده است»
نهاد آموزش و پرورش به عنوان زیر ساختی ترین سنگ بنای تحولات جامعه به شمار می آید. در جهان امروزی نظام آموزشی یکی از ارکان اصلی توسعه انسانی است. اگر قبول کنیم که بنیاد حیات جمعی انسان را تعلیم و تربیت تشکیل می دهد. آموزش و پرورش خطیرترین مسئولیت تربیت نیروی انسانی مولد و نقش آفرین در جامعه را برعهده دارد. بنابراین بسترسازی برای تولید نیروی انسانی توانمند در چارچوب رسالت…
« اراده جدی براي نهايی كردن و اجرای رتبهبندی معلمان وجود ندارد!»
ايرادهاي متعدد شوراي نگهبان به لايحه رتبهبندي معلمان تا حد زيادي غيرمنتظره بود و موجب تعجب افكار عمومي فرهنگيان شده است و بيشتر با طنز ميپرسند چگونه از يك لايحه 4 صفحهاي دو صفحه ايراد در آوردهاند؟! و برخي هم ميگويند چگونه كارشناسان متعدد در دولت و مجلس و از همه مهمتر كميسيون آموزش مجلس و بعد هم 290 نماينده كه در صحن علني در مورد اين لايحه به بحث و بررسي…
« فقط ببینید چقدر کودکان را با تفکر انتقادی بار می آورند؟ »
خیلی آسان است ! اصلا نیازی نیست بدانید که چقدر شعار داده می شود، چه طرح های جدیدی افکنده می شوند یا چه ماشین هایی سوار می شوند یا در چه خانه هایی زندگی می کنند ؛ حتی نیازی نیست که ببینید چقدر کارخانه افتتاح می شود یا... فقط کافی است به وضعیت مدارس امروز نگاه کنید، یا به وضعیت معلمانش، یا به وضعیت دانش آموزانش، یا به محتوای درسی کتابهایشان و...…
جواب تفنگ، زندان و فشارها را نیز با «اسلحه قلم» و «مهر معلمی» و « گل» بدهیم و همیشه و در همه جا معلم و آموزگار باشیم
بی شک در طول تاریخ جهان همه حاکمان و دولت ها، احزاب و گروه ها، فعالان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و.... همه و همه به نحوی و نوعی خواسته اند که در این نهاد مقدس، بزرگ و عالم گیر آموزش و پرورش «معلم» نفوذ کنند؛ تا بدین وسیله هر کدام به آرمان، اهداف و خواسته های مدنظر خود برسند. در این میان نیز «معلم» همچون دیگر اقشار جامعه و به طبع انسان…
«حوزه های مدنی نمی توانند منتظر بمانند تا آموزش و پرورش راکد خود را به روز آمد کند»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
در یادداشت های گذشته به شکل گیری شرایط جدید و امکان انتخاب های جدی به جای تعلیم و تربیت رسمی توسط دانش آموزان پرداختم .( رجوع شود به دو یادداشت گذشته). دنیای به شدت متکثر شده امروز ، پارادایم های جدیدی در حوزه تعلیم و تربیت با خود به ارمغان آورده است.آموزش و پرورش امروزه رقبای بسیار جدی و قدرتمندی دارد. تصور کنید در بازاری هستید که در گذشته فروشگاه بزرگی به…
«آیا به این موضوع اندیشیدهاند که در طول این ۲۰ سال، با مانع تراشی در برابر صدها معلم به خیال حفاظت از زمین کشاورزی، ذهن و روان آنها را در سکوت مطلق مشوش کرده و به طبع آن، فضای صدها کلاس درسی را نیز به مدت ۲۰ سال لبریز از دلهره و تشویش و پریشانی نمودهاند؟!»
۲۰ سال، تقریباً یک سومِ عمر متوسط یک انسان و دقیقاً دو سوم سنوات خدمت یک کارمند است. ۲۰ سال پیش شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان پاکدشت به همراه شرکت تعاونی مسکن دادگستری همین شهرستان، پروژهای به نام کوثر را در اطلاعیههای خود تیتر کردند و واگذاری تعداد ۱۰۵۸ قطعه زمین را به اعضای خود کلید زدند. قطعات، فروخته شد و پولشان نیز به قیمت روز، فیالمجلس از اعضا گرفته شد. علاوه…
«به هر حال وضع موجود مدارس، خود حکایت از آن دارد که چنین جایگزین هایی صرفا به بازاری سازی بیشتر آموزش مدرسه ای خواهد انجامید»
شورای عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی عجیب، با علم به شکاف جدی در بحث عدالت آموزشی و نابرابری فاحش و غیرقابل توجیه در میزان بهره مندی از فرصت های برابر آموزشی، تأثیر قطعی ۶۰ درصدی معدل سال های دهم تا دوازدهم را در کنکور سال های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ تصویب می کند؛ آن هم در شرایطی که هنوز یک گام تا نهایی شدن آن باقی است. شاید در نگاه نخست چنین مصوباتی…
«عملکرد ناقص و پرسش برانگیز تشکل ها در حوزه آموزش و پرورش در پیدایی و تثبیت ذهنیت منفی معلمان نسبت به «مفهوم تشکل» بی تاثیر نبوده است»
شاگردی از استادش پرسید: خواهش میکنم به من بگو از کجا باید یک انسان خوب را تشخیص دهم؟ استاد جواب داد: تو نمیتوانی از روی سخنان یک فرد تشخیص دهی که او یک انسان خوب است، حتی از ظاهر او هم نمیتوان به این شناخت رسید. اما میتوانی از فضایی که در حضور او به وجود میآید، او را بشناسی؛ چرا که هیچکس قادر نیست فضایی ایجاد کند که با روحش سازگاری…
«سند نمی تواند مدرسه را متحول کند بلکه اندیشه آزاد سازی مدرسه است که باعث تحول می شود»
ده سال از طراحی و اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش می گذرد و علیرغم تبلیغات فراوانی که در اطراف آن می شود، این سند نتوانسته کمترین تاثیری در فرایند یاد دهی و یادگیری بگذارد و به عبارت دیگر سند هیچ کاری برای تحول در مدرسه نکرده است. هنوز معلمان به همان روش های سابق جذب و بهکارگیری و ارزشیابی می شوند. کتاب و محتوای آموزشی به روش سابق تدوین…
« ناروَن کنارم ایستاده و با چهره کودکانهای زندگی در جهان توسعه نیافته را تجربه می کند!»
سکانس اول دست کوچک ناروَن در دستم، وارد کتابخانه می شویم. مانند دو مرتبه ی پیشین، خلوت است. هیچ مراجع کننده ای وجود ندارد. کتابخانه ی کودکان را تصور کنید خالی از کودک ! این تصویر در روزهای دیگر نیز برایم تکرار شده است.[فلش بک] گاهی که از جلوی ساختمانش رد می شوم، پنجره های مشرف به پیاده رو، خبر از رکود فضای داخلی دارد. جنب و جوشی نیست. به یاد…
«به جرات بتوان گفت یکی از نهادهایی که بیشترین وابستگی و نیاز را به دستاوردهای علم روان شناسی را دارد، نهاد رسمی تعلیم و تربیت است»
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
سالهای بسیاریست که سازمان روان شناسی ایران نسبت به پایین بودن شاخص های سلامت روان در ایران به خصوص میان قشر جوان کشور هشدارهای پیاپی می دهد. در کشوری که هر نهاد و سازمانی بی توجه به ارتباطش با کل بدنه جامعه و اتصالش به مجموعه بزرگتری به نام میهن، ساز ناساز خود را کوک می کند و به سایر سازها و بانگ ها و هشدارها بی توجه است؛ جای تعجب نیست…
«جامعهٔ نابالغ جامعهای است که توان پرسشکردن از امور طبیعی شده را ندارد»
بلوغ در انسان به دو صورت اتفاق میافتد. یکی بهصورت «بلوغ جسمی» است و دیگری بهصورت «بلوغ ذهنی و فکری». بلوغ جسمی در سن و سال خاصی برای همهٔ انسانها اعم از زن و مرد با تغییراتی در ویژگیهای ظاهری و صدا و امثالهم ایجاد میشود. اما بلوغ اصلی انسان «بلوغ ذهنی یا فکری» است. این نوع بلوغ سن و سال خاصی نمیشناسد و گاهی برای فردی در سن بیستسالگی رخ میدهد…
برخی از خیرنماها به جای پرداخت میلیاردها مالیات خود به دولت، عملا بخش نازلی از مالیات را برای کارهای عام المنفعه همانند مدرسه سازی اختصاص می دهند تا ضمن دور ماندن از ممیزی ها و ذی حسابی ها در قالب ایجاد «سپر مالیاتی » برای درآمدهای خود عملا به واسطه تشبث و دخول به جامعه خیرین در صدر مجالس نشسته و برای خود محبوبیتی کاذب در سایه جامعه خیرین تحصیل نمایند
- خیرین مدرسه ساز- خیرین پزشکی- خیرین سلامت- خیرین مرتع داری- خیرین مذهبی- خیرین امامزاده ساز- خیرین آسیب های اجتماعی- خیرین مسکن ساز- خیرین فرهنگی- خیرین اجتماعی- خیرین آبخیزدار و ..... چقدر این کلمه "خیر" لوث و بی هویت شده است؟ با این حجم از خیرین ما چه احتیاجی به دولتی حجیم و بی خاصیت داریم؟ اگر قرار است در تمام حوزه ها پرچم خیرین برافراشته باشد این وسط دولت دقیقا چه…
«آموزش و پرورش باید با اقتدار، برنامه ریزی و مدیریت قوی بحث بازگشایی کامل و آموزش حضوری را با ستاد ملی کرونا هماهنگ نماید و دانش آموزان را به حضور در کلاس درس با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی اجبار نماید و از سامانه شاد در کنار تدریس های حضوری برای آموزش های فراتر از کتاب، انجام تکالیف و ارائه فیلم ها و فایل های چند رسانه ای در گروه های درسی شاد استفاده کند»
نزدیک به دو سال است که با وجود بیماری کرونا ، آموزش ها در مدارس و دانشگاه ها به صورت غیرحضوری انجام می شوند که علاوه بر گسترش و به کارگیری برخی فن آوری ها و تکنولوژی ها ، چالش هایی نیز به دنبال داشته است که مهمترین آنها نبود زیر ساختهای لازم در نقاط دور دست، ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان، جدی نگرفتن آموزش ها و آزمونهای مجازی، افت…
«مدرسه یکی از اولین و مهمترین خشتهای یک جامعه است و مکان هیچ آزمون و خطایی نیست!»
چندسال قبل در مدرسهای شاهد مشاجرهی یک مادر خشمگین و یک معلم نسبتا بیعاطفه بودم. معلمی که بچهها را شرطی و طبق ملاکها و منافع شخصی خودش دوست داشت. به برخی بیش از اندازه محبت میکرد و برخی را علنن کنار میزد. شاید آن موقع به رشد عقلی و واکنشیِ کافی نرسیده بودم که نه راجع به آن نوشتم و نه از آن بچهی معصوم دفاع کردم. فقط ایستادم و نگاه کردم…
«این نگاه متمرکز باعث دلسردی در دراز مدت بین همکاران شاغل در این رسته و نیز در انتخاب این رسته توسط جوانان و دانشجو معلمان و تازه واردها به آموزش و پرورش می شود که جای نگرانی دارد»
فرشید محمودی اسفندقه/ معلم، کارشناس آموزشی و فعال فرهنگی و اجتماعی
با ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و شروع پاندمی در جهان و به خصوص ایران ، آموزش و مدارس تحت تاثیر این همه گیری با سردرگمی مواجه و به دنبال روش هایی برای آموزش بدون حضور در مدرسه بوند. این مساله در همان زمان اولیه یعنی دو سال پیش باعث بحث های بسیاری بین کارشناس امر تعلیم و تربیت و نیز تصمیم گیران و حتی واکنش والدین شد. از طرفی کارشناسان…
«کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزارههای درست را از گزارههای نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقهها را نمیتوان درست – غلط کرد»
خیلی مهم است که سلیقههامان را از عقیدههامان جدا کنیم. سلیقههای ما مبنای حسی – احساسی دارند در حالی که عقیدههای ما مبنایی فکری دارند و بر اساس استقراء و استنتاج شکل میگیرند. عقیدهها را میتوان در دو دسته درست و غلط قرار داد، کار «منطق صوری» و «تفکر نقاد» همین است که گزارههای درست را از گزارههای نادرست جدا کنند؛ در حالی که سلیقهها را نمیتوان درست – غلط کرد. سلیقههای…
« بدترین آموزش ممکن در یک مدرسه آنست که دانش آموز به صحت و مناسب بودن آموخته هایش از مدرسه شک داشته باشد»
از گذشته دور تا حالا، از شان و مقام معلمی بسیار شنیده ایم، معلمی گاه شغل انبیا بوده و گاه مقام پدر. اما در کنار اینها گاهی هم از تلخی های مقام معلمی در ایران شنیده ایم، قشری که حیات روحی جامعه ما در دست آنهاست، سرنوشت و سرانجام خوشی در این جامعه از نظر معیشتی ندارند و آموزش پرورش با همه اهمیتش، یک نهاد فرعی در جامعه است. به نظر…
«نسبت دادن نقش " مرجعیت " در اجتماع کنونی ایران به معلمان یک شوخی بیشتر نیست !»
« وقتی خشم در تو برخاسته، سه امکان پاسخ گویی برایت وجود دارد: - یک راه این است که این خشم و این آتش و زهر را روی دیگری خالی کنی. آنوقت خشم ویرانگر است. و طبیعی است پس از آنکه دیگری را سوزاندی، احساس گناه میکنی، احساس حماقت میکنی .- امکان دیگر این است که خشم را به درون بچرخانی. آنوقت به خودت آسیب میزنی. آن آتش، درونت را به آتش…
سخنگوی شورای نگهبان در برگشت لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس اعلام کرد که این شورا با اهداف مصوبه موافق است و با توجه به اینکه این مصوبه لایحه است نیز مورد پذیرش ماست و در برخی از موارد نسبت به لایحه دولت و نسبت به تغییراتی که در مجلس به لایحه صورت گرفته است، شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی را دارد. وی اضافه کرد اگر این ابهامات و ایرادات به صورت…
«معلمان و دانش آموزان و خانواده های آنها همان گونه که بهترین پشتوانه برای حاکمیت در هر جامعه ای هستند به طور یقین به همان اندازه نارضایتی آنها خطرناک و فاجعه ساز است»
آقای رئیسی در روز دوشنبه مورخ 27 شهریور ماه ؛ در آستانه بازگشایی مدارس و در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم ؛ گفته بودید: "مسائل مالی و معیشتی معلمان یک بار برای همیشه باید حل شود" آقای رئیسیاگر به سان مسئولین قبلی نیت فریبکاری ندارید و واقعا قصد حل مشکلات یک میلیون معلم و 14 میلیون دانش آموز به همراه 40 میلیون خانوار آنها را دارید…
«گویند، آموزش زیربنای علم و حکمت و معرفت است. و آموزش باعث و بانیِ سعادت و شقاوت اقوام بوده است»
این نوشتار شرح حال امروز مدارس ماست. مانده در گذشته و غافل از آینده. و شرح حال دانش آموزان معصومی که چون مرغکان، به دنبال آینده ای مبهم هستند. و اندک معلمان بی پناهی که اسیر دنیا و دیو مافیای کنکور شده اند. و ما حیران از جفائی که بر علم و فرهنگ و آینده ی این مرز و بوم می رود. و البته، امیدوار به لطف پروردگار و همتِ معلمان…
« وقت آن رسیده است که آموزش و پرورش با الهام از این شعار دفتر امور شوراهای آموزش و پرورش مبنی بر: " نگاه ملی، تحول منطقه ای"؛ بخشی از تصمیم گیری ها و مسئولیت ها را به مدیران مدارس واگذار نماید و نسبت به کوتاه تر نمودن دیوارهای سترگ موجود بین مدارس و جامعه محلی، اقدامات شایسته ای را پیش بینی کند»
گسترش دسترسي به فرصتهای آموزشي، ارتقاي کيفيت آموزش و ساير تقاضاهاي رو به افزایش از آموزش و پرورش، مستلزم صرف منابع عظيمي است که معمولاً تأمين آن از توان مالي دولتها خارج است. پیوند با جامعه راهی برای پر کردن خلأهای اجتماعی، تخصصی و مالی مدرسه است زیرا جامعه منابع گستردهای در اختیار دارد که برای مدارس میتواند ارزشمند باشد و منشأ اقدامات مفید و متنوعی در مدرسه شود. از جمله…