صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « اغلب دانشجویان به سختی می توانستند سه نفر را به عنوان مدرس اثرگذار در زندگی شان بیان کنند. بیش تر آنها از معلم های مدرسه خاطرات عمیق و سازنده داشتند »
  • نعمت الله فاضلی

معلم خوب کیست؟

از دانشجویانم در چهار کلاس به مناسبت هفته معلم پرسیدم سه نفر از معلمان و استادان تان را بیان کنید که عمیقا بر روی شخصیت و زندگی تان اثر گذاشته اند. از آنها خواستم بگویند کدام ویژگی و تجربه معلم (مدرسه) و استاد (دانشگاه) بر شما اثر گذاشته است؟ پاسخ های آنها را در چند جمله خلاصه می کنم. 1) مهربانی: همه آنها از تجربه عاطفی عمیق با استاد و معلم صحبت…
  • در سطوح ستاد و صف، هیچ «کارراهه شغلی» مصوب یا مدوّنی وجود ندارد
  • خلیل جوادیار/ کارشناس مسائل آموزش و پرورش

تأملی بر وضعیت نظام شایستگی منابع انسانی در «صف» و «ستاد» آموزش‌ و پرورش مطلب ویژه

 اهمیت‌ جذب و تأمین منابع‌انسانیِ [1]کارآمد، شایسته و توانمند در هر سازمانی امری روشن و واضح است. تأثیر و عملکرد این‌گونه منابع‌انسانی منجر به نتایج مطلوب سازمانی شده و در طولانی مدت به اطمینان‌بخشی مضاعف نسبت به سازمان، از سوی ذی‌نفعان [2] خواهد انجامید. جایگاه مدیریت سازمانی در به کارگیری نیروی‌انسانیِ شایسته و برخوردار از شایستگی‌ [3]ها و تجارب مرتبط و مؤثر، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. ساختار و سازمان هر…
  • « انتخاب و گزینش معلمان توانمند و علاقه­ مند از نکات مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد »
  • دکتر حسین معافی/ مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

ارزش و احترام کار معلمی

از پدر گر غالب تن یافتیم        از معلم جان روشن یافتیم امروزه آموزش و تعلیم و تربیت جایگاه ویژه­ ای در بین مردم جهان دارد و معلمان همیشه و همه­ جا و در همه دوران­ها از احترام بالایی بین مردم برخوردار بوده­ اند. از بهترین امتیازات جامعه بشری هنر معلمی است. معلم با تعلیم و نشرِ علم، انسان­ها را به سوی کمال و پیشرفت سوق می­ دهد و عشق و ایمان را…
  • « باید مسئولیت های کلیدی را به کسانی بسپاریم که دانش و مهارت کافی در مدیریت دارند. معیارهای گزینش برای پست های کلیدی ، به یک بازنگری اساسی نیاز دارند »
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

سرمایه هایی که در غربت به بار می نشینند مطلب ویژه

نخبگان ، سرمایه های ملی کشورها به شمار می روند که می توانند موجب توانمندی کشور خود در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی شوند. آنها به دلیل داشتن تخصص در حوزه های علمی و آشنایی با استاندارد های جهانی قادرند علم ، فناوری ، صنعت و افزایش تولید را در یک جامعه ایجاد کنند و چنانچه زمینه مناسبی برای فعالیت شان فراهم شود ، با تولید علم ،…
  • « وقتی هنوز فرهنگ معذرت خواهی و مسئولیت پذیری جا نیافتاده است یعنی ، ریشه کن کردن بیسوادی باید از وزارت آموزش و پرورش آغاز گردد! »
  • زهرا قاسمی

نقدی بر عملکرد معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطلب ویژه

گروه رسانه/ پیش تر ، « صدای معلم » گفت و گویی را با « زهرا قاسمی » مربی و مولف کتاب در حوزه ­ی آموزش ریاضیات با چرتکه ایرانی (ده مهره) انجام داد . ( این جا ) قاسمی نقدی بر عملکرد رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نگاشته است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می نماید .
  • این گونه مطالب در پی تربیت انسانی خاص هستند: انسانی محافظه کار که انتقادش به جامعه یک نوع بیماری و جامعه ستیزی تلقی می شود !
  • شهروز فروتن کیا/ جامعه شناس

پرسشگری یا مثبت اندیشی؟

این روزها که خرید کتاب کم کم به فراموشی سپرده شده، اگر سری به کتابفروشی ها و دکه های کتاب بزنیم؛ کم نمی بینیم قفسه هایی پر شده از کتابهای روانشناسی بازاری و زرد و در خوشبینانه ترین حالت روانشناسی مثبت گرا. در فضای مجازی هم افراد بی شماری هستند که مطالب زیادی در راستای مثبت اندیشی و روانشناسی تیپ شخصیت و فال و ... به اشتراک می گذارند. فراوانی این تیپ…
  • « در سال های اخیر ، گرامی داشت " روز معلم " به یک هفته افزایش یافته اما پرسش آن است که آیا گذشت بیش از 4 دهه از برگزاری رسمی این مناسبت چه تغییری را در جایگاه معلم در جامعه ایرانی حادث گشته است ؟ »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

چرا ایجاد سازمان نظام معلمی را مسکوت گذاشتید؟ مطلب ویژه

بیش از چهار دهه است که مراسمی به مناسبت " روز معلم " در 12 اردیبهشت هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شود . این روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت ابوالحسن خانعلی در تجمع اعتراضی معلمان در میدان بهارستان که به علت مسائل و مشکلات معیشتی معلمان شکل گرفته بود نامگذاری و گرامی داشته می شد . پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ و ترور مرتضی…
  • « جامعه ای که در آن بیانِ عیب ها را پسندیده ندانند ، معایب می مانند ، نهادینه می شوند ، و در برابرِ پویایی سدّ ایجاد می کنند »
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

" اکثریّتِ آگاه " را به " اقلیّتِ قهرمان " ترجیح می دهم ! مطلب ویژه

از آغاز پیدایش انسان در روی کره یِ خاکی ژرفای نگرشش در انتخاب درست از نادرست او را یاری کرد ، تا بتوانَد در مسیر سیر اِلی اَلله گام بردارد و به تمدّنی برسد که اکنون دارد. امّا جبهه یِ نادرست به دلیل داشتنِ طرفدارانِ سر سخت به این راحتی شکستنی نبود و فراوان بودند کسانی که در این نبرد هرچه داشتند از دست دادند ، تا بذرِ درستی ها را در…
  • « معلم واقعی کسی است که هیچ سخن غیرعقلانی و اندیشیده نشده و ناشی از تعصب و اوهام و جزمیات بر زبان نیاورد »
  • فرهاد قنبری

کدام معلم ؟

هر انسانی برای رشد و تعالی فکری و فرهنگی در هر سن و جایگاهی نیاز به معلم و راهنما دارد و به همین دلیل است که معلم جایگاه رفیعی داشته و بار معنایی و احترام عمیقی را می طلبد. اما تکریم جایگاه معلم به این معنا نیست که هر فردی که در طول تحصیل انسان در جایگاه "معلم" و "استاد" حاضر شده لایق این تکریم باشد و یا به عنوان معلم محترم…
  • «پرسش» و «تحقیق» چراغ این مسیر است
  • آرزو رضایی مجاز

اگر همکاران‌ام، حرفه‌ی معلمی را به‌مثابه‌ی «کنش آموزگاری» فهم کنند ؟

باید اِستاد و فرود آمدبر آستان دری که کوبه ندارد!"احمد شاملو"  فرانتس کافکا، داستان کوتاهی با عنوان «جلو قانون» دارد که به‌فارسیِ «صادق هدایت» در دسترس است. پاسبانی پیشاپیش قانون، قد برافراشته و مردی می‌خواهد از درب آن بگذرد و وارد قانون شود. مرد که با ممانعت پاسبان مواجه می‌شود، می‌پرسد: آیا ممکن است که بعد داخل شود؟ پاسبان می‌گوید: «ممکن است، اما نه حالا.» و ادامه می‌دهد: «من آخرین پاسبان نیستم.…
  • « گفتمان معیشت محور فعلی و تشکل گریزی موجب شده است اعتراض های فعلی در حد هیجان های جمعی بروز و ظهور یایند و خاموش شوند و فضایی برای گفت وگو و ایجاد حوزه عمومی نیز به وجود نیاید »
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

" روز معلم " و مساله " خود انتقادی " ؟ مطلب ویژه

روز معلم که فرا می رسد باز هم باید منتظر حرف ها و شعارهایی شد که مدت هاست پی در پی تکرار می شوند. فرارسیدن روز معلم یاد آور این غزل از شادوران « قیصر امین پور » است که سروده بود: خسته ام از آرزوها، آرزوهای شعاریشوق پرواز مجازی بالهای استعارلحظه های کاغذی را، روز و شب تکرار کردنخاطرات بایگانی، زندگی های اداری روز معلم روزی است که شعارهای تکراری طرح…
  • « آدم خوب شهر و دیاری بودن سرمایه بزرگی است و این سرمایه را تنها بزرگان می آفرینند و مالکش می شوند. علیرضا انتخاب کرده بود آدم خوب باشد و برای این انتخابش هم تمام عمر استوار و پابرجا ایستاد. رمز و راز آدم خوب بودن را دانسته بود: مهربانی »
  • دکتر نعمت الله فاضلی

آدم خوب؛ در ستایش روح انسانی معلم آبادی ما

عصر یازدهم اردیبهشت (1400) یکی از خوبان جهان از میان ما رفت. کرونا علیرضا عسگری معلمِ مهربان و خوب فراهان را از ما ربود. اینک او در امامزاده علی (ع) در فراهان آرمیده است. از خوبان این دیار بود که با زندگی اش، معلمی اش و انسانیت کم نظیرش، ردپایی زیبا در جهان انسانی برجای گذاشت.  کاش تاریخِ خوبان و تاریخِ «آدم خوب ها»یِ هر شهر و دیار را می نوشتند. اوراق…
  • « به‌ نظر می‌رسد اصولا ارزیابی از عملکرد کارکنان باید توسط نهادی مستقل خارج از سازمان رسمی آموزش‌ و‌ پرورش صورت گیرد که به دور از حب و بغض و بر اساس معیارهای قابل‌سنجش صورت پذیرد. در سال‌های اخیر «سازمان نظام معلمی» مطرح شده که در دستور کار شورای‌ عالی آموزش‌ و‌ پرورش قرار دارد. می‌توان ارزیابی معلمان را به این سازمان واگذار کرد. سازمان نظام معلمی، یک سازمان غیردولتی بوده و می‌تواند بر فرایند تعلیم و تربیت، ارتقای معلمین و... نظارت کند »
  • علی اصغر فانی / وزیر پیشین آموزش‌ و‌ پرورش

پازل نیروی انسانی آموزش‌ و‌ پرورش و چند نکته

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌ و‌ پرورش، زیرنظام‌های تعلیم‌ و‌ تربیت عبارتند از: فضا و تجهیزات، محتوا و برنامه درسی، مدیریت و راهبری، ارزشیابی و پژوهش، نیروی انسانی و معلم و منابع مالی و بودجه؛ یعنی اینکه همه این 6  مورد در کنار هم سیستم آموزش‌ و‌ پرورش را تشکیل می‌دهند. از بین این 6  عامل هر کدام که در فرایند تعلیم و تربیت حضور نداشته باشد، سیستم ناقص بوده ولی…
  • « آیا داشتن دغدغه های اقتصادی، برای محروم کردن خود از مطالعه، تحقیق، تدقیق و تفکر موجه است؟ »
  • فرزانه دشتی

حرف های ظریف و روز معلم مطلب ویژه

سر و صدای زیادی تو بعضی گروه ها راه افتاده بود ؛ از فحش و لعن به قول خودشان به ظریفِ درشت، تا اظهار دلسوزی برای دلسوزان نظام . یک دفعه در این فضای پر سر و صدایِ مدعیانِ حق و عدالت، یکی که از همه ساکت تر بود فقط یک سوال پرسید: « آیا کسی سه ساعت حرفای ظریف را گوش داده؟ من سه ساعتش را شنیدم چنین برداشت هایی که…
  • « فرشیدی ، حاجی بابایی و همه کسانی که با اعمال سلیقه و به دور از واقعیت های جامعه و آموزش های نوین و جهانی ، " سند ملی آموزش " را به " سند تحول بنیادین " تقلیل دادند و وضعیت جاری را رقم زده اند ، باید که در برابر عملکرد و پیشینه خود پاسخ گو باشند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

تعارف را کنار بگذاریم ! ایده " سند تحول بنیادین " شکست خورده است ! مطلب ویژه

آن چه در زیر به تفصیل می آید ، نقدی بر نظرات « محمود فرشیدی » نخستین وزیر آموزش و پرورش در دولت احمدی نژاد و دبیر کانون تربیت اسلامی است . پس از گذشت یک دهه از تایید و ابلاغ سند تحول بنیادین ، « شورای عالی آموزش و پرورش » در یک فراخوان عمومی از همه خواسته است تا نظرات و ایده های اصلاحی خود را به دبیرخانه این شورا…
  • « ما تجربه امتحانات دیماه را پیش روی خود داریم. اگر بگوییم در دیماه و خرداد ۹۹ بیش از هشتاد درصد آزمون‌ها در کل مدارس و دانشگاه‌ها مشارکتی و توأم با تقلب بوده است ره به خطا نبرده‌ایم »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

سنجش مستمر یا امتحان مجازی؟! ( مقدمه ای بر طرح " تند " )

به دلیل اهمیت و حساسیت ویژه امتحانات خردادماه قدیمی‌ترها می‌گفتند که: "امتحانات ناموس آموزش و پرورش است" و البته این جمله‌ای چالشی، قابل بحث و نهایتا درست می‌باشد. سال تحصیلی جاری با تداوم حکمرانی کروناویروس عملاً کم و کیف امتحانات خرداد ماه را زیر رادیکال برده است. ما تجربه امتحانات دیماه را پیش روی خود داریم. اگر بگوییم در دیماه و خرداد ۹۹ بیش از هشتاد درصد آزمون‌ها در کل مدارس و…
  • « همه خود را موفق می‌دانند، چون جامعه از ملاک‌های مورد پذیرش و مقبول موفقیت‌سنجی بی‌بهره است، چون نهادهای مرجعی برای موفقیت‌سنجی وجود ندارند، چون موفقیت‌سنجی درگیر سیاسی‌کاری، رابطه‌ها و باندبازی‌ها شده است، و چون موفقیت‌سنجی دچار بی‌بندوباری و هرزگی است »
  • ابراهیم اصلانی

هرزگی موفقیت و توهم " خودموفق‌پنداری " !

یکی از نشانه‌های آشفته‌حالی جامعۀ ما تعریف «موفقیت»، تعیین ملاک‌ها و تشخیص حد و حدود آن است. فرهنگ و جامعۀ امروز ما دچار پدیدۀ بیمارگونه و بسیار خطرناکِ «خود موفق‌ پنداری» است. کدام مقام، مدیر، مسئول و فرد موظفی است که بپذیرد موفق نبوده است؟ همه خود را موفق می‌دانند، چون جامعه از ملاک‌های مورد پذیرش و مقبول موفقیت‌سنجی بی‌بهره است، چون نهادهای مرجعی برای موفقیت‌سنجی وجود ندارند، چون موفقیت‌سنجی درگیر سیاسی‌کاری،…
  • چرا اقشار بالادست، تحصیل کرده و ثروتمند جامعه هم حوصله انجام هیچ کار جدیدی جز تکرار آنچه هست ندارند و در تمامی موقعیت هایی که جامعه به صدای انتقادی آن ها نیاز دارد میدان را ترک می گویند و صرفا تبدیل به تماشاگر ماجرا می شوند و در نهایت هنگامی که فرد معترض را شکست خورده یافتند از عاقل بودن خود و عدم دخالت در ماجرا قصه ها می سازند و خود را فاتح عاقل ماجرا می دانند ؟
  • مصطفی مهرآیین

تعریف " عقلانیت " در جامعه ایرانی ؟!

۱.یکی از شایع ترین رفتارهای مردم ایران که آن را می توان به طور مشترک در تمامی اقشار جامعه مشاهده کرد فرار از جدیت و تکرار جمله کلیشه ای "ول کن بابا،حوصله داری" است. در هر موقعیتی که فردی به تذکر امری نادرست می پردازد با واکنش سریع و همسو اطرافیان روبه رو می شود که او را توصیه به ول کردن و سکوت و همنوا شدن با جمع و عاقل بودن…
  • « تکلیف را مشخص کنید؛ به آموزش و پژوهش و کتاب و کلاس علاقه‌ دارید یا ریاست و مدیریت و صندلی و قدرت؟! »
  • دکتر نظام بهرامی کمیل

گسترش رانت و فساد توسط وزارت علوم و اساتید دانشگاه

تشکیل شورای عالی علوم تحقیقات و فن‌آوری (عتف) در سال ۱۳۹۴ اجرایی شد. هدف اصلی تشکیل شورا این بود که امر پژوهش‌ در سطح ملی ساماندهی شود تا از انجام کارهای موازی یا تکراری جلوگیری شود و اعتبارات پژوهشی واقعا به امر پژوهش اختصاص یابد. همچنین یکی از وظایف مهم شورا این بود که نظارت کند تا دستگاه های دولتی علاوه بر اعتبارات پژوهشی موجود، یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای (به جز…
  • « اگر تا دیروز معلم‌ها در دفاتر مدارس دنبال نقد آموزش و پرورش بوده و هر از گاهی تحصن‌های جورواجور در گوشه و کنار رخ می‌نمود، اینک به مدد کرونا مسئولین از موی دماغ شدن تحرکات صنفی_سیاسی معلمان تا حدود زیادی راحت شده‌ و نهادهای امنیتی و نظارتی انبساط خاطر بیشتری پیدا کرده اند »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

کرونا و اضلاع راضی در آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

 با یورش مغیلانه کرونا ویروس از ووهان چین به جامعه بشری؛ عملا آموزش در اکثر نقاط دنیا به سمت آموزش الکترونیکی سوق پیدا کرده و بساط مدارس و کلاس‌های سنتی برچیده شد. یکه‌تازی کرونا به مثابه کاتالیزوری قوی حداقل یک دهه آموزش الکترونیک را در ایران و جهان پیش انداخته و کلاس‌های مجازی از در و پنجره به واسطه گوشی‌های هوشمند وارد منازل گردید.  گرچه اوایل و حتی اکنون هم به دلایل…
  • « فقط کافی است گاه در برابر جملاتی که چشم بسته قبول کرده ایم قدری با صبر و تأنی بیندیشیم، می توان با تفکر بیشتر، جان تازه ای به تجارب و باورهای قدیمی بخشید. شاید برای همین در طی طریق زندگی، اسیر روزمرگی هستیم، چون همتی برای دگراندیشی و نواندیشی نداریم »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

بی سوادی سفید !

به دفعات ضرب المثل ندانستن عیب نیست؛ نپرسیدن عیب است را همه ما شنیده ایم. اما چرا نادانی نباید عیب باشد ؟ بنا به دلایل اجتماعی یا فردی، دیروز من نتوانسته ام آموزش ببینم و امروز فردی بیسواد هستم. یا تحصیل کرده ام اما سطح آن کافی نیست و یا تا بالاترین حد ممکن تحصیل کرده ام، اما قدرمسلم باز چیزهایی وجود دارد که نمی دانم. تصور غالب این است که معلمان…
  • « حاکمیت نگاه ایدئولوژیک و سیاست زده بر آموزش و پرورش که قدمتی دیرینه دارد هرگز در این 4 دهه اجازه نداده است تا پارادایم های علمی بر ساختار و محتوای این وزارتخانه عرض اندام کنند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

" مدیریت منابع انسانی " در آموزش و پرورش تعطیل است ! مطلب ویژه

" مدیر باید بکوشد برای هر شغل فرد و مناسب با آن را پیدا کند. هر سازمان به اندازه استعداد کارکنانش شکوفا می شود بنابراین تصمیم مربوط به کارکنان باید درست باشد . " پیتر دراکر   شنبه 28 فروردین 1400 ساعت 12 قرار است با معاون رسانه ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت و گویی داشته باشم. پس از پایان این نشست و هنگام خروج…
  • او به ویروس مرگبار و واكسني می اندیشد که قرار بود در این سرزمین بزرگ ساخته و یا از دیاری دور به کشور وارد شود، اما افسوس كه ویروس به ریه ها و تمام وجود دختر کوچکش حمله ور شد و کمتر از پانزده روز او را به کام مرگ کشاند؛ ویروسی که شاید اینک پشت در کمین کرده تا اندام نحیف و ريه هاي ضعیف من و ما را نيز نشانه رود و...
  • *حميدرضا نظري

مادري در زير باران فرياد مي زند مطلب ویژه

این داستان، به روح همه جانباختگان عزیز ویروس کرونا و خانواده محترم آنان تقدیم می گردد؛ داستان بیش از ۶۶ هزار انسانی که درد شدید و نفس گیر قفسه سینه، سرفه های خشک و جگرخراش و تب و لرز سوزنده شان، آتش به جان مادران مهربان و داغدار ایران زمین زده است؛ مادراني كه در هر نماز، سر بر مُهر و سجاده سبز خدا می گذارند و به یاد عزیزانشان در سكوت…
  • « مدارس غیردولتی در آتش کرونا، هراسناک عمل نمودند و این گونه پنداشتند که با افزایش بار تدریس و تکلیف می توانند سطح متمایزی با مدارس دولتی پیداکنند ،حال آن که با این کار علاوه بر دانش آموز، اولیای وی نیز گرفتارچالش هایی شدند که در اغلب موارد سبب آلوده شدن آرامش روانی آنان گردید »
  • حسین ثقفی/ دبیر شاغل - مشهد

کیفیت آموزشی در سال تحصیلی جاری (نگاه مقایسه ای بین مدارس دولتی و غیردولتی )

فراگیری ویروس کرونا در جهان موجب شد تا در هر کشوری برای تداوم آموزش و پرورش، تدبیری اندیشیده شود.ایران نیز برای جا نماندن از قافله ی بزرگ دانش اندوزی به سمت طراحی اپلیکیشن خاصی به نام شاد رفت و تلاش کرد این برنامه بتواند دغدغه های جامعه را برای تداوم یادگیری مرتفع نماید. اما بدون تردید آموزش مجازی نیازمند بسترهای متنوعی هم چون آموزش معلمان، امکانات و مواد آموزشی مرتبط، میزان دسترسی…
  • " مای معلمی " که پیکری واحد باید باشد در حال تجزیه ارزشی و نگرشی است
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

تراژدی " معلم ایرانی " !

هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه معلمانش رشد نخواهد کرد. ( امیر کبیر) در این جامعه برخی از کودکان در گذشته وقتی در مقابل سئوال شغل آینده خود قرار می گرفتند، معلمی را انتخاب می کردند. معلم یک الگویی معتبر و محترمی بود که می شد بدان تکیه زد. معلم شخصیتی اجتماعی بود که می دانست و می توانست. یعنی تفسیری معتبر بر شعر فردوسی بود: توانا بود هر که دانا بود/…
  • دانشجویان طبق ماده ی 46 اساسنامه حقوق دانشجویی ، « حق انتقاد و مطالبه گری » ؛ می توانند از عملکرد مسئولان دانشگاه و سیاست ها و رویه های کشور انتقاد کنند و نقد خود را از مسیرهای قانونی از جمله نشریات دانشجویی ، شورای صنفی و رفاهی و تشکل های اسلامی بیان کنند
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

دانشگاه فرهنگیان با بی برنامگی ،دوره های مهارت آموزی مشمولین تبصره 10 ماده 17 را آغاز کرد ! مطلب ویژه

علی رغم تجربه های موفق بسیاری از دانشگاه های تربیت معلم دنیا در آموزش مجازی، دانشگاه فرهنگیان در نوع خود برای این سبک آموزش ، حتی در مقابل دانشگاه های داخلی ، ناموفق به نظر می رسد و نارضایتی زیادی برای دانشجویان داشته است. از سطح پایین معماری نرم افزار و طراحی سایت به حاشیه رفته و نحوه ی اطلاع رسانی ضعیف به دانشجویان جدید الورود گرفته تا کیفیت و بار علمی…
  • آنچه که امروز در ادبیات مربوط به توسعه، پیشرفت، مدرنیته و مدرنیزاسیون مطرح است، تمامی آنچه که پیرامون عقب‌ماندگی تاریخی ما از روند توسعه و ترقی و جا ماندن از قافلۀ شتاب‌آلود جهان مدرن، مشروحاً گفته و شنیده می‌شود، با مفهوم «سودای سربالا» توضیح دادنی است
  • فریدون رحیم زاده

سودای سر بالا مطلب ویژه

«مر رسن را نیست جرمی ای عَنودچون تو را سودای سر بالا نبود» در دفتر سوم، مولوی مفهومی کاربردی را در قالب «سودای سربالا» مطرح می‌کند. خاستگاه این تعبیر، وضعیتی است که کسی ته چاهی گیر کرده است؛ از بالا، بیرون چاه، برایش طنابی می‌فرستند تا او با آن خود را بالا کشیده و نجات یابد. ولی او این‌ کار را نمی‌کند. طناب را به‌دست نمی‌گیرد و از آن آویزان نمی‌شود. تعبیر…
  • « تحقیقات یونسکو نشان می دهند که هر ماه یادگیری با این شیوه یعنی تعطیلی مدارس ، دو ماه به یادگیری در حالت عادی خسارت وارد می کند و این بسیار نگران کننده است »
  • رضا صابری تولائی/ معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی

" تعطیلی مدارس " و بروز " فاجعه نسلی " مطلب ویژه

در تاریخ 29 مارس 2021 (نهم فروردین 1400) اجلاس مجازی وزیران آموزش و پرورش کشورهای عضو یونسکو با هدف بهبود آموزش و راهکارهای پیشگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان برگزار گردید . این اجلاس روی ۳ محور اساسی متمرکز بود:*  بازنگه داشتن مدارس، اولویت دهی و حمایت از معلمان *  ترک تحصیل دانش آموزان و خسارت وارده بر یادگیری * تحول دیجیتال و آینده ی آموزش بر اساس گزارش مدیر کل…
  • « در ایران (برعکس دنیا) دولت علاقه ای به قبول مسئولیت در حوزه های هزینه بری مانند آموزش، واردات واکسن و بهداشت، خدمات اجتماعی- رفاهی و امثالهم ندارد و از هر فرصتی برای واگذاری این حوزه ها به بخش خصوصی دریغ نمی کند »
  • فرهاد قنبری

خرید واکسن بر عهده کیست؟!

بیش از پنج ماه است که از ساخت واکسن ویروس کرونا می گذرد و بالاخره جناب آقای روحانی اعلام کردند که صبوری برای ساخت واکسن داخلی باعث مرگ و میر بیشتر شهروندان می شود و بخش خصوصی از هر طریقی که می تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند. در نئولیبرالترین کشورهای دنیا هم دولت در حوزه هایی مانند آموزش، بهداشت، حمایت از خانواده های پرجمعیت، کهنسالان، افراد از کارافتاده و امثالهم…
  • « در معنای " مداد العلما افضل من دما الشهدا " باید گفت: قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر است نه معلمان . هر معلمی دانشمند نیست و شاید هیچ معلمی دانشمند نیست. شما چطور؟ ادّعای بیش از حد هیبت آدمی ببرد »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

نقدی بر " متن بیانیه و تجمع نو معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی "

گروه رسانه/ چندی پیش « صدای معلم » خبری درباره تجمع معلمان جدید الاستخدام در برابر مجلس شورای اسلامی منتشر کرد . ( این جا ) « مینو امامی » از فرهنگیان تبریز نقدی بر انعکاس این تجمع و متن بیانیه صادر شده توسط این گروه از معلمان نگاشته است .
  • « معلوم نیست چرا مردم ما، به ویژه تحصیل کرده های ما، این همه ترس دارند و در حالی که خودشان وارد هیچ فعالیت نوشتاری یا گفتاری نمی شوند چگونه این ترس را تجربه کرده اند مگر اینکه بگوییم خود آنها تولید کننده این ترس در جامعه هستند »
  • مصطفی مهرآیین

چرا از شفافیت می ترسیم؟ مطلب ویژه

۱.ژیژک داستانی نقل می کند از دو دوستی که قرار بود یکی از آنها به جایی در شوروی سفر کند. این دو با هم قرار گذاشتند که حتما دوستی که به سفر می رود از اوضاع و احوال آنجا بنویسد و به دوستش خبر بدهد اوضاع چگونه است و اگر اوضاع بد بود با خودکار قرمز بنویسد. این دوست به سفر می رود و پس از مدتی نامه ای به دوستش می…
  • « یکی از سیستم های مهم در این بین سیستم آموزش و پرورش به طور اخص در این جامعه می باشد و به شکلی بسیار سیستماتیک و خشک و غیرانسانی به خصوص در کشوری مانند ایران تنیده شده است و جلوی هر گونه تلاش فکری و رشد فکری و تولید اندیشه را گرفته است چرا که از ابتدا تا انتها با توجه به کتب مشخص، ساعات و سال های مشخص و بدون توجه به ویژگی های هر فرد اجرا می گردد »
  • ر. هاشمی / یک معلم

آیا انسان ایرانی یک انسان اندیشنده است ؟ مطلب ویژه

چند صباحی است به این می اندیشم که من به عنوان یک فرد اندیشنده در جامعه انسانی چقدر می توانم ماهیت اندیشندگی خود را برآورده کنم؟ آیا این ابراز وجود به عنوان اندیشنده لازم هست؟ آیا سیستم اجتماعی و اقتصادی انسان ها چنین امکان ابراز وجودی را برای من و آحاد اجتماع فراهم کرده است یا فرصت آن را به من می دهد؟ به زعم بسیاری از اندیشمندان، ویژگی اصلی انسان ،…
  • به راستی با کدام منطق قبل از پیک چهارم کرونا ویروس همه مسافرت‌ها، مراکز تفریحی، خرید و همه و همه باز بود الا آموزش و پرورش؟!
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

کرونا ویروس ، استقلال آموزش و پرورش و اعتماد به نفس مدیران ما را به یغما برده است ! مطلب ویژه

در حیاط شهیدستان با دانش‌آموزانی که برای دریافت معافیت تحصیلی آمده‌اند در خوش و بش و گپ و گفتم و از دیدن بچه‌ها که هر کدام در هیاتی نوین ظاهر شده‌اند مرغ دلم به ابدیت پر می‌کشد و.... گوشی‌ام آژیر می‌کشد- سلام آقای مدیرمن بردیا جوشنمدانش‌آموز دهم ریاضی یکشناختی آقا؟- بردیا جان بگوبه گوشم- "آقای مدیر ! من از خودم شکایت دارم"خیلی هم شکایت دارم خیلی !- چی شده عزیزم؟مشکلی پیش اومده؟-…
  • « من نیز از حاصل جمع آموزش و بی تفاوتی کُشنده همین مردم و جامعه به اینجا رسیده ام. بیسواد و مدّعی. وقتی ملتی، شایستگی و لیاقت حفظ و نگه داری داشته های فرهنگ و تمدن خود را نداشته باشد، دیگر کشورها با همان آثار و نمادهای ملی ما به فرهنگ سازی در وطن خود می پردازند »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

نگاهی بر نمادهای فرهنگ و تمدن ایرانی در کشورهای جهان

پیش گفتار باز هم فرهنگ و این بار با مکمل خود تمدن. نگران نباشید، از افراط و تفریط من نیز بیزارم. اما صدای اعتراض آمیز فرهنگیان شاغل و بازنشسته، پس از همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان و یا اِعمال ناقص طرح رتبه بندی و افزایش های سالانه حقوق، خاموش گردیده و حداقل رضایت همکاران تأمین شده است و گر نه ما نیز همچون شاغلین و بازنشستگان تأمین اجتماعی به تجمعات خود…
  • « آن چه دست آخر می ماند جامعه ای رها شده با مردمی مسئولیت گریز ، قانون ستیز و متنفر از یکدیگر است که معنای زندگی به " صفر " گرایش پیدا می کند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

چرا ستادی که با به عاریت گرفتن صفت " ملی " برای مقابله با کرونا شکل گرفته به کسی پاسخ گو نیست ؟! مطلب ویژه

" تا زمانی که توده مردم برای بهبود حال یکدیگر احساس مسئولیت نمی‌کنند در آن جامعه هرگز عدالت اجتماعی تحقق نخواهد یافت ! " هلن کلر   بیش از یک سال است که کشور ما درگیر کرونا است . پیش از نوروز 1399 اغلب استان ها با هدف حفظ جان شهروندان و مسافران و جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری، اعلام کردند که در نوروز ۹۹ پذیرای مسافران نوروزی نیستند و نه…
  • « دولت ایران طی یک سال گذشته هیچ برنامهٔ مشخصی (جز تعطیلی یک‌سالهٔ مدارس و جریمهٔ خودروها بعد نصف شب که هر دو هم در نوع خود عجیب و نمونه بود) برای مقابله با کرونا نداشت و در جاهایی مانند تعطیلات نوروز و اعیاد و مراسم‌های مختلف که باید اعمال اقتدار و قانون می‌نمود به برخی توصیه‌های اخلاقی بسنده کرد ! »
  • فرهاد قنبری

دوباره قرنطینه ؟! مطلب ویژه

۱- مستاجرها:طبق آمارها ، اجاره بهاء مسکن در دو سال گذشته افزایشی صددرصدی را تجربه کرده‌است. یعنی اگر خانواده‌ای تا یک سال پیش مجبور بود سی‌درصد حقوق خود را برای اجاره مسکن پرداخت کند حال باید بیش از پنجاه‌درصد درآمدش را به صاحب خانه و صاحب ملک تجاری بپردازد. در شهر تهران نزدیک به پنجاه‌درصد مردم به‌صورت استیجاری زندگی و کاسبی می‌کنند. نصف مردمی که در تهران زندگی می‌کنند اگر فقط ده…
  • « بی شک وجود نیروهای متخصص که به مقتضای علوم نوین آموزشی و پرورشی تربیت شده باشند نقطه شروع تحول در دستگاه آموزش و پرورش است »
  • حسین ثقفی/ دبیرشاغل - مشهد

آموزش و پرورش فله ای ! مطلب ویژه

دقت در سیر علمی و عملی آموزش و پرورش از دیر باز تا امروز و به خصوص در در دهه های اخیر نشان می دهد که در بیشتر مواقع نیاز مخاطبان ، حال چه معلم و چه دانش آموز ،کمتر وگاه هرگز مورد توجه واقع نشده است. به عبارتی دیگر، این دستگاه در جذب و تامین معلم از شریان های گوناگونی استفاده نموده است و تا امروز نتوانسته است تنها یک کانال…
  • « برای رهایی از نتایج منفی محافظه کاری، نیازمند فعل و انفعالات مثبت در فرهنگ خود هستیم. ما باید هنر اعتماد ورزی را فرا بگیریم »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

" محافظه کاری " نسبتی با " تفکر انتقادی " ندارد ! مطلب ویژه

مقدمه علیرغم مرزبندی رشته ای توسط بشر، ارتباط درهم تنیده علوم مختلف و تأثیر نتایج آن بر یکدیگر انکار ناپذیر  است. از سویی دیگر رفتار متفاوت و مقوله بندی شده همین بشر با تأثیر گرفتن از پیچیدگی های محیط اجتماعی و رخدادهای تاریخی، سیاسی و تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمان و مکان های متعدد، چند لایه و گرایش به پنهان کردن واقعیت دارد. تمامی این تظاهرات در یک کلام، محافظه…
  • آخر این چه نوع فرمانروایی‌ست که می‌کنید؟
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

ایران قرمز شد ؛ واکسن بخرید !

گروه رسانه/ خدیجه گلین مقدم در کانال تلگرامی خود نوشت : واکسن فایزر و یا هر واکسن موثر دیگری که بتواند کرونا را نابود کند را بخرید‌. این چه تفکریست که اجازه نمی‌دهد واکسن‌های موثر وارد ایران شوند؟اگر جعیتی از ایرانیان دوست داشته باشند واکسن موثری که در دنیا بر ضد کرونا می‌زنند، را بزنند باید چه کسی را ببینند؟موج چهارم کرونا افراد سالم را به کام مرگ می‌برد. روزانه بیش از…
  • « تنها رویکرد جامع، علمی‌ و به دور از هرگونه نگاه کلیشه‌ای می‌تواند راهگشای این مسیر صعب‌العبور باشد »
  • محمد محمدی

آیا " رتبه بندی معلمان " به افزایش انگیزه شغلی معلمان منجر خواهد شد ؟

رتبه بندی معلمان با اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه از سوی مجلس این روزها موضوع تحلیل‌ها و نقدهای جامعه معلمین کشور است که در صورت تصویب یک قانون علمی ‌و جامع و اجرای دقیق و عادلانه، می‌تواند فرصت مناسبی برای ارتقای کیفیت آموزشی فراهم آورد. از طرفی نگاه کلیشه‌ای، غیرعلمی ‌و ناموزون در محتوای این قانون و اجرای نادرست آن در آینده‌ای نزدیک به نارضایتی و ایجاد استرس‌های بی‌مورد در میان…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور