صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « و نتیجه آن شد که وقتی لشکر ارتجاعی طالبان، شهرها را یکی پس از دیگری فتح می کرد و جلوتر می آمد، مردم، بی تفاوت تر از همیشه، تنها نظاره گرِ ارباب جدید بودند و بس... »
  • علی مرادی مراغه ای

افغانستان: بازگشتِ زن ستیزان، موسیقی ستیزان ، مدرسه ستیزان ... !

این گروه همیشه بازیچه بوده اند، در دوران جنگ سرد توسط ایالات متحده، برای مبارزه با حکومت دست نشانده شوروی به وجود آمدند، گروهی متشکل از طلبه های دینی در مدارس تحت حمایت عربستان در پاکستان که نام طالبان را بر خود گذاشته با شعار «اجرای شریعت اسلامی» موفق شدند شهرها را یکی پس از دیگری گرفته و در ۱۹۹۶م. موفق شدند پایتخت، کابل، را تسخیر کرده و محمد نجیب الله، آخرین…
  • وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از کدام " آرامش ایجاد شده " توسط وزیر فعلی می گوید ؟
  • مزبان حبیبی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مساله " نگرش دستوری به حل مسائل در آموزش " ؟! مطلب ویژه

سی‌ سال پیش که جوانی پرشور و مشتاق معلمی بودم، با صرف نظر از ادامه تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک که بورسیه یکی از نهادها هم بود، به عنوان معلم ریاضی وارد سیستم آموزش‌ و پرورش شدم و تا کنون در کسوت معلمی به تدریس ریاضیات مشغول بودم. با هر تغییر در دولت در سال‌های ۷۲، ۷۶، ۸۰، ۸۴، ۸۸، ۹۲، ۹۶ و مرداد ۱۴۰۰، به تغییر رویکرد حاکمیت به آموزش و…
  • « حرفی برای گفتن نمانده است جز حدیث سروستان! »
  • حمزه‌علی نصیری

در طی این چهار دهه با آمد و رفت ۱۵ وزیر از "شکوهی" به "حاجی‌میرزایی" رسیده‌ایم و اینک "باغگلی" ! مطلب ویژه

سال‌هاست که دستگاه آموزش و پرورش از مشکلات و نارسایی‌ها و نابه سامانی‌های عدیده‌ و متنوعی رنج می‌برد و روز به روز هم بر تنوع و تعداد و گستره و عمق این مسائل افزوده می‌شود؛ معلمانش با مشکلات معیشتی حاد و خسته‌کننده و انگیزه‌کُش و مأیوس‌کننده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب آنها برای تأمین حداقل‌های زندگی تن به مشاغل دوم و سوم می‌دهند که هیچ سنخیتی با شغل آموزگاری ندارند.…
  • « امروز آموزش و پرورش ما نیاز به تغییرات اساسی ساختاری و بنیادی دارد هم از بعد آموزش و هم از بعد نگرش بر معلم و دانش آموز »
  • حسین شاملی یام/ مرند

سخنی با رئیس جمهور در مورد معرفی وزیر آموزش و پرورش

گروه رسانه/ معرفی « حسین باغگلی » به عنوان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ، واکنش های متفاوتی را در میان فرهنگیان و کنش گران این حوزه برانگیخته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود که تاسیس تفکر انتقادی و ترویج فرهنگ گفت و گو است نظرات و ایده های مختلف را در این زمینه منتشر می کند . « حسین…
  • « برای جامعه، امروزه هیچ کاری حیاتی‌تر از مدیریت نیست. زیرا مدیران تعیین می‌کنند که آیا سازمانهای جامعه به خوبی خدمات‌رسانی می‌کنند یا منابع و استعدادهای جامعه را ضایع می کنند »
  • داریوش توسلی/ دکترای مدیریت آموزشی

غفلت از شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و تمایل به سرمایه‌سوزی در سیستم مولد، سرمایه‌زا و نخبه‌پرور آموزش و پرورش !

آموزش و پرورش را به من بسپارید، دنیا را اصلاح خواهم کرد(تأتوی).  بی تردید آموزش و پرورش با اهمیت ترین، پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین نهاد و سازمان اجتماعی است، و در کشورهای توسعه‌ یافته، انتخاب مدیران آن با حساسیت و دشواری‌های بسیاری همراه است؛ چرا که نیک‌فرجامی و سقوط سایر سیستم‌ها و بخش‌های جوامع بی ارتباط با کارکرد و خروجی این نهاد مولد و نخبه پرور نیست. اگر قرار باشد به صراحت ضعف‌های…
  • « نقدی بر نگرش دولت جدید به حوزه آموزش »
  • مزبان حبیبی

آموزش مدرن در دنیا و دیدگاه‌ عصر حجری به آموزش در ایران !

گروه رسانه/ معرفی « حسین باغگلی » به عنوان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ، واکنش های متفاوتی را در میان فرهنگیان و کنش گران این حوزه برانگیخته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود که تاسیس تفکر انتقادی و ترویج فرهنگ گفت و گو است نظرات و ایده های مختلف را در این زمینه منتشر می کند . « مزبان…
  • « تب بحث در این گروه ها بسیار بالا بوده و به دلیل برخورد احساسی و ایدئولوژیک با مباحث حوزه تعلیم و تربیت ، سپهر معرفتی و سیمای عمومی گروه های یاد شده بیشتر به میدان تمام عیار جنگ شباهت دارند »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

ده پرسش از " حسین باغگلی " ؟

با معرفی کابینه دولت جدید به مجلس خط و خطوط فکری و چیدمان "دولت قوی" تا حدودی روشن شده و نوع و مسیر ریل گذاری برای هشت سال آتی قابل تصور می باشد. وزرایی با ترکیب،جوانان عمدتا کم تجربه و مدعی انقلابی گری با پیرمردان خسته و تکراری بالانس این ترکیب ناهمگن و ناهمگون ، هنری است که آقای دکتر رییسی باید از خود بروز دهد. با معرفی دکتر باغگلی به عنوان…
  • « کسی باید وزیر آموزش و پرورش بشود که تصمیمات را دانسته و پخته و سنجیده و با اشراف به جمیع وجوه نظام تعلیم و تربیت اتخاذ کند و بر سر تصمیمات خود محکم و استوار بایستد»
  • عبدالرسول عمادی

نگاهی بر عملکرد وزیران آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

آقای دکتر شکوهی فیلسوف تعلیم و تربیت بود. آقای پرورش یک‌استاد شناخته شده در حوزه مباحث دینی و اخلاقی بود و آدم صاحب نظری بود. آقای اکرمی یک‌مبارز سیاسی و یک چهره تاثیر گذار اجتماعی بود که در حوزه های تعلیم و تربیت صاحب نظر بود. این سه شخصیت که در سال های اول پیروزی انقلاب وزارت کردند از آنان توقع تجربه اجرایی بالایی نمی رفت زیرا با فاصله کمی از پیروزی…
  • «در طول این چهار دهه کم تر وزیر آموزش و پرورشی می یابیم که خود تحلیل گر مسائل در حوزه آموزش باشد و یا حامل دیدگاه مشخصی بر اساس مدیریت علمی و غیرایدئولوژیک در طرحواره های ذهنی خویش باشد »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

حسین باغگلی گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش مطلب ویژه

سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان و نیز شایعات فراوانی که از گوشه و کنار شنیده می شد ، « حسین باغگلی » توسط ابراهیم رئیسی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس یازدهم که خود را « مجلس انقلابی » می نامد معرفی شد . پیش از آن و مطابق روال همیشگی افراد و طیف های سیاسی با انتشار لیست های مختلف و افراد مورد نظر خود…
  • « براي توسعه علمي، بايد كاري كرد كه جمهور ، پيام پژوهشگر و دانشمند را بپذيرد و الا پژوهشگر در حلقه كوچك پژوهشگران آكادميك ایزوله و ضعیف می‌شود »
  • دكتر احد نويدی/ روانشناس و عضو هيأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

براي توسعه علمی و ارتقای سطح افكار عمومی به اصحاب رسانه نياز داريم مطلب ویژه

اگر می‌خواهیم علم رشد و بر شبه علم غلبه كند بايد به ترويج علم بپردازيم. ادعاهاي شبه علمي همیشه از جانب قاعده هرم مطرح می‌شود، مثلا طرف در عطاری کار می کند، ادعاهاي گزافي، مثلا درمان كرونا، را مطرح مي‌كند. اين ادعا‌ها از پایین می جوشند و بالا می آیند. بنابراين، براي تقويت پژوهش و جاري ساختن يافته‌هاي اصيل علمي در سطح افكار عمومي، رسانه‌ها مي‌توانند نقشي بي بديل ايفا كنند: نقش…
  • « نقش نمایندگان مجلس نیز در این خصوص بسیار ضعیف بوده آنها نیز چنین دغدغه ای نداشته اند و فقط به فکر سهم خواهی مدیریتی در حوزه انتخابی خود از وزرای سابق بوده اند و وزارت آموزش و پرورش را به قهقرا برده اند »
  • معصومه بیات/ معاون اسبق برنامه ریزی و مخاطب پژوهی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

سخنی با نمایندگان مجلس در مورد انتخاب وزیر آموزش و پرورش

نمایندگان محترم مجلس چند روز دیگر طبق روال تمامی دولتها باید با رای اعتماد خود در ایران جانمان نقش آفرینی کنید و به وزاری دولت سیزدهم رای اعتماد دهید . یادتان باشد تک تک شماها نماینده مردمی هستید که در ایران عزیزمان زندگی می کنند . یادتان باشد مردم این روزها خسته و کلافه هستند و از شرایط وخیم کشور به خصوص شرایط اقتصادی رنج می برند . یادتان باشد که به…
  • علت تحقق مطالبه معلمان در قالب لایحه فوق العاده ویژه معلمان چیست؟
  • رحیم زایرکعبه/ دکترای جامعه شناسی

اجبار تاریخی، شرط تحقق اعتراضات اجتماعی در ایران مطلب ویژه

در آخرین ماه های عمر دولت روحانی، لایحه ای تحت عنوان فوق العاده ویژه معلمان، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و پس از کش و قوس‌هایی به تصویب مجلس رسید. بر اساس این لایحه، قرار است بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شود. این افزایش حقوق معلمان هر چند در مقابله با تورم افسار گسیخته، اصلاً افزایشی، قابل قبول نیست، اما در معلمان این امید را به وجود…
  • « در اکثر کشورها بودجه آموزش و پرورش را برای مقابله با کرونا افزایش داده ­اند و باید این موضوع در دستور کار دولت سیزدهم نیز باشد تا بازگشایی مدارس با مشکلات کمتری روبه رو شود »
  • حسین معافی/ پژوهشگر مسائل فرهنگی- اجتماعی

بازگشایی مدارس و چالش­ های پیش ­رو

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون منجر به مشکلات تحصیلی و حتی بروز مسائل اجتماعی بسیاری شده است. آموزش از راه دور با وجود مشکلات زیرساختی اینترنت و نیاز به دستگاه‌ های هوشمند و عدم آشنایی برخی معلمان با آموزش های مجازی از طرفی منجر به صدمه‌­هایی برای دانش آموزان شده و از طرف دیگر این جنس از آموزش برای برخی از پایه‌های تحصیلی چندان اثربخش نبوده است. با توجه به اُفت تحصیلی که…
  • « تا زمان از دست نرفته بار دیگر اقتدار خود را به اطرافیانی که با فشار به شما می خواهند وزیری تحمیل کنند نشان دهید »
  • معصومه بیات/ معاون اسبق برنامه ریزی و مخاطب پژوهی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

رئیس جمهور دولت سیزدهم به روند معمول در انتخاب وزرای آموزش و پرورش پایان دهد !

جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهور با گذشت ۴۳ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در هیچ دولتی آموزش و پرورش دغدغه و اولویت نبوده ، اصلا هیچ رئیس جمهوری برای آموزش و پرورش ارزش قائل نبوده است و این یعنی فراهم نمودن زمینه عقب ماندگی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، صنعتی و...در ایران عزیزمان. اگر بخواهید بیانیه گام دوم انقلاب را در کشور نهادینه و به صورت عمیق اجرایی نمایید می باید…
  • « با توجه به ساختار مدیریتی بسته‌ در کشور ، آیا رسانه‌ی ملی را می‌توان از این وضعیت فضاحت‌بار نجات داد؟ »
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

نقش بی بدیل صدا و سیما در بی‌ محتوا یا کم محتوا‌سازی فرهنگ اصیل ایران !

بودجه صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲،۸۳۵ میلیارد تومان است. یعنی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان! ( توجه داشته باشید: مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان!)این بودجه از کجا می آید؟ پاسخ معلوم است: از جیب ۸۵ میلیون نفر ایرانی! حالا این بودجه اغلب در چه برنامه‌هایی به کار گرفته می‌شود؟ می توانید امتحان کنید و یک هفته تلویزیون ایران را ببینید‌. اغلب برنامه‌ها دور و بر برنامه‌های تقویمی‌ است. آن هم…
  • « رؤسای آموزش و پرورش در کل کشور روابط حسنه و برد_برد با دیگر سازمان‌ها و به ویژه شهرداری‌ها ندارند. این در حالیست که شهرداری‌ها بودجه قابل توجهی در حوزه فرهنگ دارند »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

آموزش و پرورش ، شهرداری ها و حلقه مفقوده تعامل برد - برد ؟

با اندکی اغماض و البته واقع‌بینی باید شهردار تهران را سومین دولتمرد مؤثر و پرنفوذ کشور پس از مقام معظم رهبری و رییس جمهور تلقی کنیم. گستردگی مسئولیت‌ها و حیطه اختیارات، حساسیت‌های خاص پایتخت، امکانات و منابع مالی فراوان و حوزه اثربخشی و... دلایل اهمیت فوق العاده پست شهرداری پایتخت می‌باشد. برای نمونه بودجه و امکانات فرهنگی شهرداری تهران به تنهایی از بودجه وزارت ارشاد و ده‌ها نهاد موازی فرهنگی به مراتب…
  • « این نوع برخورد وزارت آموزش و پرورش با مسئله استخدام، فاجعه بار است و نشان دهنده فقدان اختیار و استقلال در این وزارتخانه و گرایش آن به سمت غیرتخصصی و عوامانه کردن سیستم آموزشی در جهت فراهم کردن فضای شغلی آن برای حضور بدون توجیه طلاب است »
  • ر. هاشمی / معلم

استخدام طلاب حوزوی در آموزش و پرورش فاقد توجیه منطقی است مطلب ویژه

استخدام بیش از پیش طلاب حوزوی در آموزش و پرورش و به طور مشخص " مدارس " و به عنوان " معلم " پس از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی حرکتی عجیب ، قابل تامل و  البته فاقد مبانی منطقی است . با توجه به اینکه تاکنون چنین شدت و اصراری در استخدام طلاب دیده نشده است می توان دلایل زیر را برای این رخداد متصور شد: 1. جمعیت…
  • « مهمترین ابزار عمومی سازی رسانه است. هر چه تعداد رسانه ها، انواع رسانه ها، شکل های پرداختن به موضوع، تعداد افرادی که به موضوع می پردازند و میزان پرداختن به یک موضوع بیشتر باشد به همان میزان عمومی می‌شود »
  • ابوالفضل رحیمی شاد

عمومی سازی مسئله آموزش و پرورش ؛ یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطلب ویژه

عمومی شدن یا عمومی سازی ( generalization یا popularization ) روشی است که از طریق آن امکان حل مسائل به دلیل افزایش مطالبه گری، بالا رفتن فشار افکار عمومی و اجبار متخصصین و مسئولین در پرداختن به مسئله بیشتر می‌شود. گاهی برخی مسائل و موضوعات به دلیل عینی بودن و درگیر ساختن همگان به سرعت به یک مسئله عمومی تبدیل می‌شود. مثل بیماری کرونا در یک و نیم سال اخیر. اما برخی…
  • نخستین پیام تهدید آمیز طالبان برای زنان این بود: فقط در خانه بمانید، جهل را با این کلمه فریاد زدند و فقر را با حرمت کار و اشتغال برای زنان هدیه دادند و گفتند رفتن به مکتب، مدرسه، بیمارستان و اشتغال در کارهای اجتماعی ممنوع است
  • نازنین وطندوست/ فعال مدنی افغانستان *

طالبان تغییر نکرده اند !

حاکمیت طالبان در دهه هفتاد خورشیدی معجونی از جهل، فقر، تبعیض، خشونت و تحجرگرایی دینی پرورش یافته در فرهنگ قبیله‌ای بود. طالبان به نام دین و اجرای احکام اسلامی بیش‌ترین ستم‌ها را در حق مردم فقیر افغانستان، به ویژه زنان روا داشتند. پدیدار شدن رژیم طالبانی برای مردان نمازهای اجباری و تکراری، قطع دست، ریش دراز و دستار سیه/سفید را هدیه داد و اما برای زنان قوانین ذیل را به نام حلال…
  • « برای تحول باید واقعیت ها را درک کرد و دید و مورد توجه قرار داد و برنامه ها را برای نیل از شرایط واقعی به شرایط مطلوب تنظیم کرد »
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

لازمه تحول ، واقع بینی است مطلب ویژه

آرمان و  واقعیت دوگانه ای هستند که در اندیشه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی  و اقتصادی بشر جایگاه مهم و تعیین کننده ای داشته اند و دارند. آرمان گرایان بزرگی در طول تاریخ بشر، مدینه فاضله های متفاوتی را به تصویر کشیدند و برای رسیدن به آن کوشیدند.  شمار زیادی از فیلسوفان ، اندیشمندان و حاکمان جوامع نیز واقع گرایانی بودند که واقعیت را محور تفکر و  فعالیت خود  می دانستند و…
  • « پیش خودم گفتم شاید او نتیجه پدیده نامیمون کودک همسری است که در میان طبقات محروم در حال رواج است. پسر یا دختربچه ای است که به خاطر فقر فرهنگی پیش از بلوغ عاطفی و عقلی، زندگی مشترکی را آغاز می کنند »
  • فرزانه دشتی

کودکانی که حتی قدرتِ پرسشِ چراییِ زندگی شان را هم ندارند ؟ مطلب ویژه

کودکی دو ساله بود. از درد ، سرش را به در و دیوار می کوبید. معلوم بود کلافه هست. مربی بهداری گفت این بچه معتاد به حشیش به دنیا آمده است. پدر و مادرش؛ یا بهتر بگویم والد و والده اش؛ رهایش کرده بودند. او در حالی به محنت کده دنیا پا گذاشت که هم از آغوش گرم و پر مهر مادر محروم بود و هم از حمایتهای پدر و هم از…
  • « در شرایطی که شهروندان ما با بیماری و بی آبی و بی برقی و بحران اقتصادی و تنگدستی درگیرند، نمایندگان سیاسی ملت به جای اینکه مراهم دردهای مردم باشند، مزاحم نفس های آنها شده اند »
  • علی خورسندی

«صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» یا شهرآشوبی و شهروندآزاری سیاسی ؟! مطلب ویژه

کریشنامورتی می گفت، بعضی از ما آدمها دیگران را آزار می دهیم، چون خود انسان هایی آزار دیده ايم. به سخن دیگر، آدمی پیوسته به وسيله تضادها و رنج های درون خویش شکنجه می شود و هر قدر از درون خرد و تحقیر شود، اراده ناخودآگاه و میل خودآگاهش به ابراز نفرت و خشونت در رابطه با دیگران و دنیای بیرون شدیدتر می شود. همه کاروزاری که یکصد و بیست نماینده مجلس…
  • « در ماههای اخیر ، مجلس انقلابی و تمام دستگاهها و رسانه ها و تریبون های پر سر و صدا و عریض و طویل دست به دست هم داده اند تا ریشه تمام مشکلات، فقر، طلاق، مفاسد، کاهش ازدواج، کم شدن زاد و ولد، بزهکاری ها و دزدی ها، قتل و خشونت و ناامیدی و در کل تمام مشکلات و آسیب های اجتماعی را از چشم اینترنت و فضای ببینند »
  • فرهاد قنبری

طرح " مجلس انقلابی " برای بستن شبکه های اجتماعی به گسترش نارضایتی های اجتماعی منجر خواهد شد

در ماههای اخیر ، مجلس انقلابی و تمام دستگاهها و رسانه ها و تریبون های پر سر و صدا و عریض و طویل دست به دست هم داده اند تا ریشه تمام مشکلات، فقر، طلاق، مفاسد، کاهش ازدواج، کم شدن زاد و ولد، بزهکاری ها و دزدی ها، قتل و خشونت و ناامیدی و در کل تمام مشکلات و آسیب های اجتماعی را از چشم اینترنت و فضای ببینند. البته شکی در…
  • « آنان حداقل شهروندان ما هستند و حتی اگر به عنوان يک جامعه مولد، خدمات مذکور را هم به ما نداشته باشند، توجه به تعلیم و تربیت فرزندان آنها کمترین خدمتی است که می توان برايشان انجام داد »
  • محمدرضا سیفی

لطفاً اساسنامه مدارس عشايری را اجرا كنيد ! مطلب ویژه

یکی از ویژگی های بارز جامعه عشايری ؛ صبوری، متانت و کریم بودن آنان است. از طرفی، با توجه به اینکه از نظر کمی فقط یک و نيم درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما از نظر کیفی توانسته اند به طور مثال سالیانه ۱۹۰ هزارتن گوشت قرمز را توليد كنند؛ يعنی ۲۵ درصد توليد گوشت قرمز كشور، كه این خود نقش موثری در امنیت غذایی ايران دارد. -  ۴۵ درصد…
  • « جزوه محوری ؛ آسیب اجتماعی بزرگی ست که حداقل طی دو دهه اخیر گریبانگیر آموزش و پرورش و دانشگاه ها شده است. متاسفانه افرادی که تحت عنوان راهبران سنجش و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند در مورد این قبیل خرید و فروش سوالات و جزوات در دانشگاه ها و بالاخص دانشگاه فرهنگیان نقدی به میان نمی آورند. این سکوت دردناک است! »
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

" جزوه محوری " در دانشگاه فرهنگیان و چند پرسش از مسئولان پاسخ گو ؟! مطلب ویژه

از بهمن ماه ۱۳۹۹ که دوره مهارت آموزی مشمولین تبصره ۱۰ ماده ۱۷ در دانشگاه فرهنگیان شروع شده است، جدای از مشکلات اساسی و زیرساختی نسبت به ثبت نام و انتخاب واحد تا تشکیل و زمان برگزاری کلاس ها، مسائلی به چشم می خورد که هرچند برای دانشجو معلمان از زمان تاسیس این دانشگاه تا به امروز امری بدیهی و طبیعی به نظر می رسد و در گفت و گو ها آن…
  • « سرگذشت شهرک کوثر فرهنگیان پاکدشت نمود بارزی از حاکمیّت دگماتیسم قانون، و مالکان زمین در این شهرک، مصداق‌های روشنی از قربانیان مدیریت لَخت و ایستا و جزم‌اندیش و مطلق‌گرا و درمانده در کشور است »
  • حمزه‌علی نصیری

جزم قانون و بلاتکلیفی ۲۰ ساله‌ی فرهنگیان پاکدشت در پروژه‌ی کوثر مطلب ویژه

در اینکه قانون، ضامن سلامت و بقای جامعه است شکی نیست. و در اینکه اجرای دقیق و موبه‌موی قوانین نقش مهمی در حفظ منافع عمومی و استیفای حقوق خصوصی افراد دارد نیز حرفی نیست. اما باید توجه داشت که بسیاری از قوانین معمولاً در فضایی تئوریزه شده و اغلب در پی بروز نقص و نارسایی و بحران و تحت تأثیر شرایط اضطراری و جوّ روانی ناشی از حوادث و اتفاقات و مشکلات…
  • « جهان، جهان تغییر است نه تقدیر ! »
  • دکتر حسین معافی/ تحلیل گر مسائل فرهنگی- اجتماعی

آیا " کرونا " می تواند موجب تغییر فرهنگ غلط و سبک های زندگی نادرست شود ؟

ویروس کرونا بعد از گذشت یک سال و نیم همه دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و با تغییر شکل و جهش های مختلف ژنیتیکی خود، مشکلات و بحران های زیادی را برای ساکنین کره خاکی باعث شده است. شیوع و گسترش سریع این ویروس، زندگی روزمره همه مردم را در اقصی نقاط جهان به چالش کشیده و با تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، مراکز خرید، بانک ها، ادارات و سایر تجمعات،…
  • به راستی در این زمان، تعداد باسوادن ایران چقدر بوده؟ 1درصد یا 2 درصد؟ و این 2 درصد هم چه می خواندند؟ از علوم جدید که خبری نبود چون علوم جدید حتی 400 سال پس از آن نیز ممنوع و کفر شمرده می شده! بنگرید به تخریب مدارس رشدیه در 400 سال پس از زمان میکل آنژ در ایران ...!
  • علی مرادی مراغه ای

جامعه ایرانی در چه مرحله ای از تحول فکری به سر می برد؟!

به این سوال نمی توان در این محدود پاسخ داد اما یک مقایسه شاید بد نباشد البته باید تاریخ ها را دقت کنیم: هنگام خواندن زندگی نامه میکل آنژ (1464 - 1564) وقتی به تعداد جمعیت باسواد فلورانس در زمان رنسانس برخوردم خیلی تعجب کردم ...بر اساس اطلاعات به دست آمده از ثبت کاداستر ، 70 درصد فلورانس ها در سال 1427 باسواد بودند! خیلی عجیب است!. این زمان میکل آنژ، در…
  • « حدود ۷۰۰ عضو هیأت علمی در حوزه علوم منابع طبیعی و محیط زیست در کشور مشغول به فعالیت هستند که اکثرا به مراتب دانشیاری و استاد تمامی ارتقا یافته اند، مقاله ها نوشتند و پروژه ها کار کردند و دانشجوها پروراندند و ...، اما دریغ از حتی یک نظریه عمومی و دریغ از حتی یک ایده مشخص که در مقیاس ملی محیط زیست ما وجاهت علمی و کارکردی داشته باشد! »
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

از خود بیگانگی آکادمیک در بستر آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی ؟! مطلب ویژه

چند هفته ای است که اصلاح آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، موضوع بحث در محافل رسمی و غیر رسمی استادان مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواسط خرداد امسال ابتدا پیش نویسی را در معرض دید عموم برای دریافت نظرات قرار داد و بعد از تنها یک هفته اعلام کرد به دلیل طی شدن فرایند نهایی سازی این پیش نویس توسط وزارت علوم، موضوع…
  • آنچه در این میان مبرّا از هرگونه قصور و تقصیر است، «بی‌دانشی در مدیریت» و «عدم بینش در برنامه‌ریزی» و «ملاحظات سیاسی‌کاری» در خدمات عام‌المنفعه‌ی کشوری است
  • دکتر محمدعلی فیاض بخش

" بحران آب در خوزستان " و فرمول " چهل‌ و دو به علاوه‌ی چهار! "

هرگاه اصلی به نام «مدیریت» از سوی برنشستگان بر مسندها به عنوان یک «دانش و تخصص» به رسمیت شناخته شود، هم در بسیاری از صندلی‌ها، «برنشستگان» جا‌به‌جا می‌شوند و هم شیرازه‌ی امورِ گسسته، سامان و پیوستی خواهد یافت. در کشوری که مربی فوتبال، هرچه خارجی‌تر (!)، مقبول‌تر، نمی‌دانم چرا اگر سخن از کارشناس امور مالیاتیِ خارجی و امتحان‌ پس‌ داده بشود، از هزار حلقوم و هزارویک جا فریاد «واملّیتا» بلند می‌شود؟ همان‌گونه…
  • « چهره هایی که تاکنون در وزارت آموزش و پرورش سکاندار این مجموعه شده اند بیشتر از جنس چهره های سیاسی بوده اند که جز فربه سازی کوتولگی در مدیریت و تشدید روزمرگی ، کار خاص دیگری انجام نداده اند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آیا در آموزش و پرورش دولت سیزدهم اتفاق خاصی رخ می دهد ؟ مطلب ویژه

در میانه این همه بحران های مختلف که کشور را احاطه کرده است و به عنوان مثال مردم خوزستان از فرط بی آبی دست به اعتراضات خیابانی زده و حتی به خاطر آن کشته داده اند و یا قطع برق بسیاری از شهروندان را کلافه کرده است و کرونا بسیاری از شهرها را در وضعیت قرمز قرار دا ده است و ... ؛ پرسش این است که آیا می توان در این…
  • « بعضاً تصور ما از تغییر مثلاً در آموزش و پرورش، شخم زدن مدیریت‌ها از وزیر تا سرایدار مدرسه می‌باشد. فکر می‌کنیم لزوماً با تغییر افراد ، تغییرات مثبتی به نفع شرکای آموزش و پرورش رخ خواهد داد و مشکلات آموزش و پرورش با روی کار آمدن نیروهای منتسب به جوانان انقلابی با مدیریت جهادی از فردا رخت بر بسته و ما عن قریب مدینه فاضله را در آغوش تمنا خواهیم فشرد! »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

تغییر افراد یا تغییر رویکردها؟!

در یکی از گروه‌های فرهنگی دوستی بر رییس‌جمهور منتخب خرده گرفتند که چرا در دیدار با نخبگان اقتصادی ، افرادی بعضا تکراری مشاهده می‌شود و اظهار امیدواری کردند که در دیدار با علمای حوزه تعلیم و تربیت این اتفاق نامیمون تکرار نشود و... بعضاً تصور ما از تغییر مثلاً در آموزش و پرورش، شخم زدن مدیریت‌ها از وزیر تا سرایدار مدرسه می‌باشد. فکر می‌کنیم لزوماً با تغییر افراد ، تغییرات مثبتی به…
  • « در ایران این ارگان، به نظر می آید یک ارگان کم اهمیت است که هزار نوع استخدام و هزار شکل مدیریت و هزار طرح و برنامه دارد که خارج از افزایش کیفیت آموزش و پیشرفت این ارگان است و به دنبال آن خارج از پیشرفت جامعه ایران است و تنها در جهت اجرای برنامه های ایدئولوژیک و حکومتی به خوبی عمل می کند »
  • ر. هاشمی / معلم

آموزش و پرورش را نجات دهید !

سال های سال است که این ارگان در مردابی از بی لیاقتی و بی تدبیری و بی برنامگی و بی سوادی گیر کرده است، ارگانی عریض و طویل که دخلش به خرجش نمی ارزد. بوروکراسی قدرتمند حکومت در جان آن هم فرو رفته، و از معلم و دانش آموز جز اسمی در دفاتر و همینک در کامپیوترها چیزی نمانده است. چگونه توقع جامعه ای توسعه یافته خواهیم داشت ؟ وقتی به کشورهای…
  • « در نظام کنونی گزینش، کژبینی هایی به نام گزینش اعتقادی حاکم است که آموزش و پرورش را از وجود برخی معلمان لایق محروم می سازد. معیارهای گزینش محتاج کارشناسی است و اخذ نظر خبرگان تعلیم و تربیت در این خصوص حیاتی است »
  • خسرو باقری نوع پرست/ استاد دانشگاه تهران

اولویت های ضروری در خصوص اصلاح وضعیت نظام آموزش و پرورش کشور مطلب ویژه

این روزها از مجاری مختلفی از این جانب درخواست شده که در خصوص اصلاح وضعیت نظام آموزش و پرورش کشور پیشنهادهای خود را برای ریاست جمهوری آینده اعلام کنم. وظیفه خویش می دانم که بر حصب تخصص خود، آن چه را شرط بلاغ می دانم بیان کنم، به امید آن که گره های نظام آموزش و پرورش کشور گشوده شوند و موقعیت مناسبی برای بالیدن استعدادهای درخشان فرزندان این سرزمین فراهم آید.…
  • « اولویت‌های هر نظام می‌تواند نشانه‌ای از آیندهٔ آن حاکمیت و مردم است، به‌سادگی می‌توان آینده را هم‌ اینک مشاهده کرد »
  • مزبان حبیبی

آموزش، یا تغییر اولویت‌ها یا انتظار چالش‌های ویران‌گر مطلب ویژه

قطعا صحنه‌های درگیری‌ها، هنجار شکنی‌ها رفتارهای خطرناک نوجوانان طی سال‌های اخیر را دیده‌ و برایتان چنین سوالی ایجاد شده است: چرا صحنه‌های هنجارشکنیِ نوجوانان در حال عادی شدن است؟ این‌ها نشانه‌هایی از ناتوانی سیستم آموزشی کشور در کنترل و ارائه راه‌کار برای چالش‌های اجتماعی است . بارها نوشته‌ایم که در کشورهای توسعه‌یافته، برای حل چالش‌های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و حتی اقتصادیِ پیش‌ رو، آموزش‌ و پرورش را در اولویت سرمایه‌گذاری قرار داده‌اند…
  • « مهمتر از این جنایت ، رشد و توسعه اجتماعی جامعه کانادا است ؛ کشوری که در دهه های گذشته چنین جنایت هایی در آن کشور انجام می شده است ولی با رشد و توسعه اجتماعی که بر پایه آموزش نوین می باشد کانادا به یکی از کشورهای توسعه یافته و مدرن تبدیل شده است »
  • حسین بشیری گیوی/ جامعه شناس

گورهای دسته جمعی کودکان در کانادا ،تفکرات کاتولیکی و راهبرد " کشورهای جهان سوم " ؟

پیدا شدن گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا یکی دیگر از جنایت علیه بشریت است این بار در مجموعه مدارس زیر نظر کلیسای کاتولیک انجام شده است. طبق گزارش های اولیه ، کودکان بومی که از خانواده ها با زور و اجبار جدا و با هدف آموزش به مدارس شبانه روزی زیر نظر کلیساها سپرده شده اند با انواع شکنجه‌های جسمی و جنسی و روانی مواجه شده و در نهایت در…
  • « با حذف کنکور ابزار دیگری را باید جایگزین آن ساخت که روایی و پایایی لازم را در حد کنکور داشته باشد اما عملاً این ابزار وجود ندارد و آزمونهای داخلی و نهایی از پایایی کافی برخوردار نیستند و امتحانات نهایی دوره دبیرستان با وجود اینکه روایی نسبتاً خوبی دارند اما پایایی آنها در بعضی مناطق قابل اطمینان نیست و نمی توانند ابزاری برای جایگزینی کنکور تلقی شوند »
  • حسین پیریائی/ دکترای مدیریت آموزشی - دانشگاه فرهنگیان

کنکور قابل حذف نیست !

چند سالی است بحث حذف کنکور در نشریات، مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش مطرح می شود. مطالعه مباحث مطرح شده و ارائه شده در رسانه ها حاکی از آن است که عواقب حذف کنکور و گزینه های جایگزین آن کمتر کارشناسی شده و به مبانی نظری سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی آن چنان که باید، توجه نشده است.دراین خصوص لازم است به خاطر حساسیت موضوع از تصمیمات عجولانه…
  • « آیا این یکپارچه سازی توانسته است بی عیب و نقص انجام شود یا اجرای طرح یکپارچه سازی به دلیل وجود مشکلات متعدد فنی و ناتوانی شرکت مجری در پشتیبانی درست برنامه ،خود به معضل بزرگتری در فرآیند آموزش و پرور مدارس مبدل گشته است ؟ »
  • علی قربانی / استان لرستان

سیدا ، معضل بزرگ مدیران مدارس در سازماندهی سال تحصیلی جدید مطلب ویژه

دی ماه سال 99 بود که سامانه یکپارچه دانش آموزی با نام مخفف « سیدا»  با حضور وزیر آموزش و پرورش  رونمایی شد . گرچه محسن حاج میرزایی رونمایی از این پلتفرم را با هدف یکپارچه سازی سامانه های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد ؛ اما به شرکت مجری این پلتفرم و اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای سامانه جدید هیچ اشاره ای نکرد و مشخص نگردید که آیا شرکت جدید توانمندی…
  • به راستی بدون طراحی زیر ساخت هایی همچون پژوهشکده های فرهنگیان، مجلات علمی و آموزشی ویژه فعالیت های پژوهشی معلمان ، تقویت گروههای آموزشی یا انجمن های علمی معلمان چگونه می توان ادعای تغییر و تحول در آموزش و پرورش کرد؟!
  • محمد محمدی

زیر ساخت های علمی و پژوهشی ؛ حلقه مفقوده در رتبه بندی معلمان مطلب ویژه

قانون رتبه بندی معلمان پس از کش و قوس ده ساله اکنون در مرحله بررسی و تصویب جزییات در صحن علنی مجلس قرار گرفته است. برای اجرای این قانون از 5 هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی دولت تا 15 و اخیرا 61 هزار میلیارد صحبت به میان آمده و این در حالیست که بنابر اظهارات رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، پرداخت حقوقی معادل 80 درصد هیات علمی دانشگاه به معلمان…
  • « داشتن صلاحیت‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های شغلی؛ کف بایسته‌های یک وزیر آموزش و پرورش می‌باشد »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

بایسته های یک وزیر آموزش و پرورش و چالش‌های پیش رو

حدود سه هفته دیگر دولت روحانی جای خود را به رییسی خواهد داد و دولت جدید در حال چینش و جانمایی کابینه خود بوده و با توجه به شرایط حاد بین‌المللی در خصوص مذاکرات برجام و به تبع آن استیلای وضعیت نامطلوب اقتصادی و همچنین عدم حضور بیش از نیمی از مردم در انتخابات (رقابت منتخب با آراء باطله) روزهای سختی پیش رو خواهد بود. واقعیت آنست که پس از معاون اول…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور