صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • «از نگرانی به خاطر از دست رفتن همه‌ای دست‌آوردهای بیست ساله گرفته تا آزادی زنان و حقوق بشر و هم‌چنین پیشرفت‌ها در زمینه موسیقی و سینما و دیگر چیزها»
  • دکتر انجنیر فریدالله ادیب آیین/ مالک و بنیان گذار موزه راه لاجورد و نقاش معاصر افغانستان

با دیگر تکرار جهالت طالبان ؛ دست‌آوردهای چندین ساله از بین می رود؟ مطلب ویژه

طالبان بار گذشته در زمان حاکمیت‌شان در افغانستان بر موسیقی محدودیت وضع کردند و حالا هم در تلویزیون ملی افغانستان موسیقی پخش نمی‌شود شماری از رسانه‌های تصویری و صوتی نیز با چنین وضعیتی روبه‌رو هستند، اما در شماری رسانه‌های دیگر به گونه محدود نشر می‌شود. در این رسانه‌های خصوصی برخی‌ها خود را سانسور کرده، اما مسئولان و کارمندان شماری از رسانه‌ها در برخی ولایات گفته بودند که این محدودیت از سوی مسئولان…
  • «هر بار که این موضوع مطرح شده فقط با کمی افزایش حقوق به پایان رسیده و این موضوع به یک سریال تکراری نا­امید کننده برای فرهنگیان تبدیل شده است»
  • حسین معافی/ استاد­یار دانشگاه فرهنگیان اراک

لایحه رتبه بندی معلمان در حال پاسکاری در مجلس انقلابی !

مدتی است که موضوع لایحه رتبه ­بندی معلمان در مجلس و دولت و بین فرهنگیان مورد بحث است و در این لایحه علاوه بر بحث معیشت معلمان ، ارتقاء جایگاه و شأن مقام معلم و افزایش صلاحیت­های حرفه ­ای معلمان مورد توجه است ولی هیچ گاه نظام رتبه­ بندی معلمان به معنای واقعی اجرایی نشده و تحقق نیافته است و هر بار که این موضوع مطرح شده فقط با کمی افزایش حقوق…
  • آیا در بیش از چهار دهه گذشته که اساس بر نفی پادشاهان به جهت معیار و محک « ظلم بر مردم» بوده است ، آیا در جهت معکوس ، شاهد عدالت گستری و رضایت مردم حاصل از الگوهای حکمرانی جمهوری اسلامی بوده ایم ؟
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

ماشین فرصت سوز "هویت ستیزی " ؛ به کجا چنین شتابان ؟! مطلب ویژه

یکی بر سر شاخ، بن می برید خداوند بستان نگه کرد و دید ( سعدی ) هفتم آبان که در تقویم غیررسمی ایرانیان ، « روز کوروش بزرگ » نام گرفته اما به نظر می رسد در تقویم رسمی ( حکومتی ) و در گفتمان عادی مقامات ایران جایگاه چندانی ندارد مگر به ضرورت و یا مصلحت وقتی که شرایط به سمت «اضطرار» پیش رود و چون این نوعی نگرشی ابزاری به…
  • در حلقه یِ خطا به جهان ، سر همی بریم / گویا که دیگران به فرو ، ما فراتریم
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

انسانیت

در حلقه یِ خطا به جهان ، سر همی بریمگویا که دیگران به فرو ، ما فراتریم ملیّت و عقیده و خاک و نژاد شداَبزار تا که جامه یِ آدم شدن دَریمهر ناکس و کسی بشویم حزب و دولتیدر هر کجا ، به نفسِ فرو مایه نوکریم کوشیم از چه راه همه دُرِّ حُجره رابا سنگِ پایِ گوشه یِ حمّامِ خود خریمدر حدِّ خود ، تعدّیِ مظلوم می کنیماین درس را ز…
  • نامه ای از یک دبیر بازنشسته از دیار صلح و مهربانی به رئیس جمهور
  • دلیر عباسی/ دبیر بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان سردشت

آیا فرار مغزها ککی از مسئولان ما می گزد ؟! مطلب ویژه

ریاست محترم جمهوری جناب حجت الاسلام رئیسی، السلام عليكم و رحمة الله و بركاته همان طور که مستحضرید سالهاست که جوامع شرقی و خصوصاً مسلمان گرفتار آفتی تحت عنوان فرار مغزها شده اند و چه جان هایی که جوامع شرقی را بدرود گفته و به منظور شکوفا ساختن هر چه بیشتر استعدادهای خویش به جامعه غربی سلام کرده و در آبادانی آنجا هم نقش به سزایی ایفا نموده اند‌. یکی از این…
  • « دموکراسی در کشوری به وجود می‌آید که طبقه متوسط آن به آگاهی رسیده باشند ، مشروطه شکست خورد چون از ده میلیون نفر مردم ایران در آن زمان فقط ۱۰ هزار نفر سواد داشتند»
  • دکتر محمود سریع القلم

آیا ما ایرانی‌ها واقعا می‌خواهیم پیشرفت کنیم ؟ مطلب ویژه

نزدیک به ۱۳۰ سال پیش در سال ۱۸۷۵ میلادی ، ژاپنی‌ها یکبار به این نتیجه رسیدند که توسعه‌یافتگی در بخش خصوصی حاصل می شود و این را یک بار روی کاغذ نوشتند و امروز هم در حال اجرای آن هستند ولی ما از مشروطه تا امروز مرتب سمینار و همایش برگزار می کنیم تا مشخص کنیم توسعه‌یافتگی خوب است یا بد … دلیلش هم این است که با جهان ارتباط نداریم در…
  • «سایه شوم رانت ، فامیل سالاری، استمرار تبعیض سازمان یافته سبب شده برخی ها فلسفه قانون را فراموش کنند»
  • عبدالحسین برزگرزاده/ مدرس حقوق بین الملل

اظهار فضل گروهی از اعضای هیات علمی در مورد رتبه بندی و عناوین دانشگاهی فاقد وجاهت قانونی و زاید است! مطلب ویژه

گروه رسانه/ به تازگی تشکلی موسوم به « شورای هماهنگی تشکل­ های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه­ ها و پژوهشگاه ­های ایران» بیانیه ای پیرامون لایحه رتبه­ بندی معلمان منتشر کرده است . ( این جا ) « صدای معلم » در گزارشی به آن واکنش نشان داد . این رسانه نوشت : « پرسش « صدای معلم » از « شورای هماهنگی تشکل­ های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه­ ها و…
  • «دانشجو معلم بالقوه یک معلم است و دانشگاه فرهنگیان ، کانون اصلی نظام آموزش و پرورش و در سطحی گسترده تر ، سازنده و پدیدآورنده ی جامعه ای مطلوب و ایده آل»
  • محسن اعلا / نور مازندران

از زبان دانشجو معلم مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ پیش تر ، « صدای معلم » گزارشی را با عنوان « اظهارات رئیس دانشگاه فرهنگیان گیلان و پرسش از حسین خنیفر ؟ » منتشر کرد . ( این جا ) این رسانه نوشت : « پرسش « صدای معلم » از رئیس دانشگاه فرهنگیان آن است که در این 4 سال چه تحولی حداقل در بخش فیزیکی و سخت افزاری دانشگاه فرهنگیان رخ داده است…
  • «در آموزش و پرورش اگر معلمی مدرک کارشناسی داشته باشد کفایت می کند؛ البته به شرطی که اهل مطالعه باشد و آموزش و پرورش نیز در به روز آمد کردن دانش و مهارت همکاران همت بگمارد»
  • علی غیاث آبادی فراهانی/ هنرآموز هنرستان های ساوه

پیشنهاد برای حل مشکل دکتر معلمان

حدود 3000 نفر از همکاران فرهنگی دارای مدرک دکترا می باشند و عده ای هم دانشجوی دکترا هستند. آیا واقعا آموزش و پروش به سواد در حد دکترا نیاز دارد؟ به نظر من جواب این سوال خیر لست . در آموزش و پرورش اگر معلمی مدرک کارشناسی داشته باشد کفایت می کند؛ البته به شرطی که اهل مطالعه باشد و آموزش و پرورش نیز در به روز آمد کردن دانش و مهارت…
  • « علاج درد کشور و آموزش و پرورش توسعه یافتگی است و شاید معلمان بتوانند با تاکید بر توسعه و مطالبه تغییر سیاست ها و برنامه های غیرتوسعه ای کشور به جای مطالبه رتبه بندی ، رسالت خود را در این زمینه ایفا کنند »
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

چرا رتبه بندی علاج دردهای آموزش و پرورش و معلمان نیست؟ مطلب ویژه

  عنوان و مفاد این یاداشت با آنچه امروز  در بدنه  معلمان می گذرد تفاوت اساسی دارد و اکثریت معلمان با آن مخالف خواهند بود. از این رو نگارنده لازم می داند در ابتدا تاکید نماید که نگارش این مطلب به معنای تایید شرایط فعلی نیست و در مورد غیرعادلانه بودن شرایط فعلی  معلمان تردیدی نیست ولی سوال مهم و اساسی این است که طرح هایی مانند رتبه بندی چه گره ای…
  • ما ایرانیان به چه میزان دانشمندان و فرهیختگان سرزمین خود را می شناسیم؟! چه قدر مفاخر خود را پاس داشته و شناسانده ایم؟! و تا چه اندازه حیات علمی و فرهنگی آنان را، پر فروغ تر از پیش، ادامه داده ایم؟!
  • عیسا قاسم پور/ رییس اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش استان زنجان

میرزا الغ‌ بیگ ؛ دانشمند پادشاه

« دولتشاه سمرقندی در تذکره الشعرا خود می‌نویسد: فضلا و حکما متفق‌اند که به روزگار اسلام، بلکه از عهد ذوالقرنین تا این دم، پادشاهی به حکمت و علم میرزا الغ‌بیگ، بر مستقر سلطنت قرار نیافته. »  4 آبان، 19 ربیع الاول، و 26 اکتبر  سالمرگ الغ بیگ پادشاه تیموری است. نخست شما را به خواندن سه گزاره ذیل دعوت می کنم: - مرداد ماه 1400، دکتر محمد باقری، به پیشنهاد پروفسور یوسف…
  • برحذر باش که سر می‌شکند دیوارش!
  • مزبان حبیبی

آقای ایزدخواه ! با افتخار من یک معلم هستم !

پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های شغل معلمی چنان است که حتی یک جمله و یا یک رفتار غیرارادی توسط معلم، می‌تواند آینده دانش‌آموزی را تحت تاثیر قرار دهد . نگاه تربیتی در آموزش‌ و پرورش، همیشه بر نگاه آموزشی اولویت داشته و تاثیر آن از ماندگاری بیشتری برخوردار است. با کمی تفاوت، هر شغل دیگری هم قطعا چنین ویژگی‌هایی دارد و حذف یا تحقیر آن شغل، می‌تواند عواقبی وحشتناک داشته باشد. مقایسه مشاغل با…
  • «افرادی که در این گفتمان رشد کرده و اجتماعی می شوند، بدیهی است که در بزرگسالی هم به هر روش و کاری دست می زند تا به ثروت بیشتری دست یابد تا از این طریق احترام و تایید دلخواه توسط جامعه را به دست آورند»
  • فرهاد قنبری

جامعه ای که جز پول نمی شناسد !

در جامعه ما مدام از تریبون های رسمی و غیررسمی گرفته تا دیوار نوشته های اماکن دولتی و صداوسیما و... تبلیغ معنویت و بی توجهی به دنیا تبلیغ می شود، اما در تک تک سلولهای این جامعه تنها چیزی که به عنوان ارزش تزریق می شود «پول» است و باقی همه خالی نبودن عریضه و سخن مفت برای سرگرم کردن دیگران است. اما زندگی در جامعه ای که هیچ ارزشی جز "پول"…
  • « چالشی چهل ساله در آموزش و پرورش ایران ! »
  • ابراهیم سحرخیز

بحران آمار و برنامه ریزی در آموزش و پرورش ؟!

یکم آبان ماه در تقویم ما ، روز ملی آمار و برنامه ریزی نام گرفته است . نقش و ضرورت داده های آماری در تدوین راهبردها، سیاست گذاری ها ،تعیین اهداف و خط مشی ها ، برنامه ریزی ، نظارت ،هماهنگی و هدایت برنامه ها بر اهل فن پوشیده نیست. بدون داشتن تصویری روشن از واقعیت ها ،شناسایی فرصت ها ، نیازها و تنگناهای اساسی سخن از برنامه یا برنامه ریزی گفتن…
  • «آمبولانس مسیر نهایت ده دقیقه‌ای بیمارستان رجایی تا خیابان داریوش را نیم ساعت کش و قوس می‌دهد و جالب‌تر آنکه وقتی سر و کله‌اش پیدا می‌شود در کمال خونسردی و بدون امکانات لازم، نظاره‌گر قابلی است!»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

آقای ۱۱۵ کرج... کلاهت را بالاتر بگذار !

عصر آخرین جمعه‌ی ماه مهر هوس استخر «رویای زندگی » کردیم و کاش هرگز نمی‌کردیم چون که ۴ رفتیم و ۳ برگشتیم! القصه سرهنگ خلبانی به غایت مهربان، دوست‌داشتنی و بی‌ادعا را جا گذاشتیم. سعی می‌کنم مطلبی را که در ادامه می‌خوانیم به دور از حب و بغض‌های شخصی و به عنوان یک راوی بی‌طرف بنگارم، چرا که با گله، شکایت و فرافکنی « ایست قلبی » عزیزمان تسکین نخواهد یافت... ولی…
  • پاسخ به پرسش مهر رئیس جمهور : « ایران قوی چه ویژگی هایی دارد و نقش دانش آموزان در شکل گیری ایران قوی چیست ؟ »
  • رحیم عبادی/ عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

از راه های مشارکت موثر برای اعتلای تعلیم و تربیت و ایران قوی تشکیل فوری " سازمان نظام معلمی " است مطلب ویژه

 تعلیم و تربیت از پرسشگری آغاز می شود و پرسش کردن شروع تفکر و آگاهی است پایه و اساس هر اکتشافی یک پرسش اساسی و بنیادی است و پرسشگری از مهارتهای موثری است که به کیفیت فرایند یادگیری و یاددهی می انجامد. جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم در آغاز بازگشائی مدارس بنابریک سنت حسنه دیرین (۲۴ ساله) “پرسش مهر” که بنیان آن توسط حجت الاسلام  سید محمدخاتمی درآموزش و پرورش از…
  • « وزیر آینده باید باید معتدل و انتقاد پذیر باشد »
  • رضا علیزاده

سخنی با رئیس جمهور در مورد معرفی وزیر آموزش و پرورش

از ریاست محترم جمهور به عنوان یک معلم و سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می خواهم از بین معلمان مجرب و توانمند  آقایان دکتر حسین خنیفر ،دکتر حاجی بابایی و احمد حیدری یکی را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس محترم معرفی کنند . نظام مقدس تعلیم و تربیت و در رأس آن آموزش و پرورش وزیر معلم می خواهد نه سیاست مدار محض . من به عنوان مسئول یکی از…
  • «یک جامعه اخلاقی فضیلت مدار هرگز فقط در خانواده خود زندگی نمی کند و هرگز منافع شخصی و خانوادگی خود را بر منافع جمعی برتری نمی بخشد»
  • مصطفی مهرآیین

جامعه ای که فقط در " خانواده " زندگی می کند

۱. رابرت بلا،جامعه شناس برجسته آمریکایی، مبتنی بر این اندیشه که جامعه شناسی باید تبدیل به یک «فلسفه همگانی » و یک «دانش اخلاقی » شود معتقد بود یک جامعه بزرگ جامعه ای است که در آن شفقت اجتماعی، فضیلت اخلاقی و تساهل معیار قدرت باشند و نه توان نظامی یا ثروت اجتماعی. بلا مهمترین معضل جامعه آمریکا را فقدان انسجام و دستورالعمل اخلاقی می دانست.او معتقد بود جامعه آمریکا دارای چهار…
  • «آموزش و پرورش به عنوان اثرگذارترین نهاد آموزشی و صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه جمعی، دو ارگان اساسی در شروع ترویج فرهنگ کتاب خوانی محسوب می شوند»
  • سوگند فرزانه

نگاهی به سرانه مطالعه در ایران مطلب ویژه

سرانه به انگلیسی (per capita )  مشخصه ای آماری برای نمایش وضعیت یک متغیر برای هر فرد در یک دوره زمانی و مکانی خاص است. سرانه مطالعه، اصولا معیاری برای اندازه گیری میزان متوسط مطالعه در میان جمعیت یک منطقه یا کشور است. عمومی ترین روش این اندازه گیری، محاسبه مجموع ساعات مطالعه ی افراد در بازه زمانی مشخص (معمولا یک سال) و تقسیم آن بر تعداد افراد و روزهای نمونه است.…
  • «هیچ عقل سلیمی با چکاچک اندیشه ها، جدال احسن، دیالوگ و دیالکتیک مخاصمه ندارد »
  • عبدالله افراسیابی/ همکار صدای معلم

دین گریزی، نتیجه طبیعی و قهری افراط گرایی!؟

در طول تاریخ همواره افراط گرایی در پارادایم های دینی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی تمدنی و نژادی بسترساز نوعی "پسیمیسم" (بدبینی) و گریز از مقدسات و متافیزیک و چه بسا مابعدالطبیعه و نیز ارزش ها و هنجارهای جامعه بوده است. چه در یونان و روم قدیم و به ویژه آتن و اسپارت و چه در عصر تاریک قرون وسطی تکیه افراطی و زوار در رفته و بدون وقفه بر آموزه ها…
  • « موضوعاتی مانند زمان بازگشایی مدارس و رتبه‌بندی معلمان تا اندازه ای نخ نما شده است که حتی شهردار و نمایندگان مجلس هم برای بازگشایی مدارس اعلام نظر می‌کنند و این مسابقه مصاحبه های گاه و بیگاه استرس و نگرانی را به جامعه تزریق می‌کنند و خانواده‌ها را به وادی بلاتکلیفی می‌فرستد»
  • سید جلال جلیلی نوش آبادی

رسانه ها به مسائل اساسی آموزش و پرورش توجه ندارند مطلب ویژه

ستاد ملی مدیریت کرونا  از اسفند ۹۸ مدارس را برای دانش‌آموزان تعطیل کرده است و در این فاصله 20 ماه، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما دو موضوع از آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داده است، موضوعاتی مانند زمان بازگشایی مدارس و رتبه‌بندی معلمان تا اندازه ای نخ نما شده است که حتی شهردار و نمایندگان مجلس هم برای بازگشایی مدارس اعلام نظر می‌کنند و این مسابقه مصاحبه های گاه…
  • « رویکرد دولت سیزدهم و آن چه که این روزها بر سر آموزش و پرورش می رود، متاسفانه چشم انداز نا­امید کننده ­ای را پیش ­روی گذاشته است»
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی

بزرگترین و مهمترین وزارتخانه در بلاتکلیفی ؟!

در سوم شهریورماه بود که حسین باغگلی گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و رئیس جمهور از روز چهارم شهریور ماه آقای علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد و تا امروز هنوز گزینه اصلی این وزارت برای رای اعتماد به مجلس معرفی نشده است­. با توجه به اصل 135 قانون اساسي…
  • «نه قانون هماهنگ پرداخت توانست حقوق‌ها را هماهنگ کند و نه قانون مدیریت خدمات کشوری توانست پرداخت‌ها را مدیریت کند. برای کشور زیبنده نیست که چندین نظام پرداخت حقوق داشته‌ باشد»
  • مزبان حبیبی

پیشنهاد برای افزایش حقوقِ بدون ایجاد تورم در سال آینده

با توجه به مشکلات لاینحلِ اقتصادی، معیشتی و مالیِ چندین ساله در کشور و این که با حضور اقتصاددانانی چون نادران، ابراهیمی، خاندوزی، میرکاظمی و ... در راس وزارت اقتصاد، کمیسیون برنامه‌ و بودجه و سازمان برنامه‌ و بودجه، امیدی به بهبودی اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم نیست ، لذا با توجه به شرایط موجود و اعتبارات بودجه‌ای، بدون هیچ تخصصی در حوزه اقتصاد و بودجه، بر خود لازم دیدم تا برای…
  • «با توجه به مشکوک بودن موضوع انتظار می رود مسئولین بانک سرمایه و البته آموزش و پرورش در این خصوص رفع ابهام نموده و چرایی و چیستی موضوع را شفاف و بی لکنت به جامعه فرهنگیان توضیح دهند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

پرسش از "بانک سرمایه "

یکی از همکاران فرهنگی کرج طی تماسی مدعی شدند که آموزش و پرورش چند حساب مجزا بدون اطلاع وی در بانک سرمایه شعبات مختلف تهران _کرج به نام ایشان افتتاح نموده است. در قراری حضوری کم و کیف موضوع و پیامک های مسلسل ارسالی بانک از سامانه به شماره ۹۸۳۰۰۵۸۰۴ را بررسی نمودم و سپس با معاون مالی یکی از نواحی تماس گرفته موضوع را در میان گذاشتم. ایشان از چنین موضوعی…
  • بیش از همه آنچه در این اوضاع باید به فکر آن بود جای خالی «نظام شایستگی» و «برنامه جانشین‌ پروری» در وزارتخانه‌ها علی‌الخصوص وزارت آموزش‌ و پرورش است
  • خلیل جوادیار/ کارشناس مسائل آموزش و پرورش

تأملی در معرفی وزیر آموزش‌ و پرورش مطلب ویژه

لزوم رعایت قانون در امور کشورداری، امری بدیهی و روشن است. سبک و سیاق دولت‌مردان علی‌الخصوص رئیس دولت در مواجهه با قوانین، بسیار مهم و تاثیرگذار است. پذیرش مسئولیت در کشورداری از سوی هر فرد، یعنی ایمان به مقررات و قوانین موجود. بر اساس اصلاحیه ماده 202 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس‌ شورای‌ اسلامی «رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا ... ، ضمن تقدیم برنامه…
  • «روش آموزش ما بر اطاعت و فرمانبرداری بنا شده و به طالب دانش، تفکر روشمند و نقادانه آموخته نمی‌شود»
  • محسن آزموده

نظام آموزشی ما و مساله " اندیشیدن " ؟!

چرا نظام آموزشی ما متفکر پرورش نمی‌دهد؟ چرا لااقل در حوزه علوم انسانی، اندیشمندی نظریه‌پرداز که حرف تازه بزند، نداریم؟ آیا این تعبیر آن متفکر جنجالی که صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است، سرنوشت محتوم و تقدیر گریزناپذیر ما شده و ما کماکان باید چشم به دست و دهان دیگران بدوزیم تا ببینیم در تبیین و توصیف واقعیت‌های درون و بیرون چه چیزی می‌گویند؟ چه می‌شود که استاد شصت ساله ما،…
  • «چرا افرادی که معمولا توسط رئیس جمهور در چهار دهه گذشته به عنوان " وزیر آموزش و پرورش " معرفی شده و موفق به کسب رای اعتماد شده اند در بسیاری و شاید اکثریت موارد با میانگین انتظارات متن و حتی معدل کارشناسی این وزارتخانه تفاوت معناداری داشته اند ؟»
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

فانی را به آموزش و پرورش برگردانید ! مطلب ویژه

 «از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید»   اگر سکان و فرمان در اختیار من بود و اگر قرار بود فردی را به عنوان سکان دار آموزش و پرورش برگزینم ، قطعا و بدون تردید چهره هایی هم تراز و هم سطح غلامحسین شکوهی ، پرویز ناتل خانلری ، فرخ رو پارسا ، ملک الشعرای بهار و کسانی که واقعا در عرضه آموزش و تربیت « حرفی…
  • «آیا افزایش میانگین شش و نیم میلیونی به دریافتی کارکنان قوه قضاییه خارج از چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان من در آوردید« فوق العاده خاص» آن هم در شرایطی که میانگین دریافتی یک میلیون معلمان به شش میلیون تومان هم نمی رسد و ده سال آزگار، برای عملیاتی شدن رتبه بندی لحظه شماری می کنند مصداق بارز تبعیض و بی عدالتی نیست ؟!»
  • ابراهیم سحرخیز

آقای میرکاظمی ! آیا افزایش هشتاد درصدی حقوق و مزایای کارکنان قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰ تورم زا نیست؟!

از مجلس سوپر انقلابی تحت مدیریت محمد باقر قالیباف باید پرسید : افزایش میانگین شش و نیم میلیونی به دریافتی کارکنان قوه قضاییه خارج از چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری تحت عنوان من در آوردید« فوق العاده خاص» آن هم در شرایطی که میانگین دریافتی یک میلیون معلم به شش میلیون تومان هم نمی رسد و ده سال آزگار، برای عملیاتی شدن رتبه بندی لحظه شماری می کنند مصداق بارز تبعیض و…
  • گزارشی از منطقه محروم خط چهار حصار کرج ؛
  • گزارشگر : رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

دختران آفتاب ؛ شهر تضادها

به دعوت مهندس دلیری از دوستان معتمد کرج سری به منطقه محروم خط چهار حصار می زنیم تا از نزدیک شاهد وضعیت آشفته خانواده ای باشیم که ظاهرن تنها سهم شان از زندگی یارانه بخور نمیر دولت است. پس از عبور از کوچه پس کوچه های تنگ و تاریک وارد منزل استیجاری ۵۰ متری دو طبقه می شویم ؛ خانواده ای پرجمعیت با اصالت شمالی که سه نسل در کنار هم می…
  • «شاید فقط در ایران شخصی بدون هیچ سابقه آموزش‌گریِ رسمی و حتی بدون یک روز تجربه مدیریت در وزارت آموزش‌ و پرورش، توسط رئیس‌جمهور برای پست وزارت به مجلس معرفی می‌شود»
  • مزبان حبیبی

آموزش‌ و پرورش تطبیقی ایران و ژاپن

برای مقایسه سیستم‌های آموزشی در دو کشور ژاپن و ایران، چند پارامتر را ارزیابی و بررسی می‌کنیم تا به یک جمع‌بندی مناسب در این قیاس دست یابیم. 1- فشار کار بر معلمان: ژاپن با جمعیت ۱۲۵ میلیون نفر، ۴۵۲,۸۴۹ معلم برای ۹,۳۷۳,۲۹۵ نفر دانش‌آموز در دوره ابتدایی دارد یعنی هر معلم به‌طور متوسط ۲۰.۷ دانش‌آموز دارد. *در ایران ۲۶۵,۰۵۷ نفر معلم ابتدایی برای آموزش ۸,۲۷۸,۲۸۲ نفر دانش‌آموز فعالیت دارند یعنی هر معلم…
  • «سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با کدام مجوز بدون کسب اجازه از دانشجو، اطلاعات پروفایل و آماری آموزش وی را در گروه ها قرار داده است؟»
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

چرا " دانشگاه فرهنگیان " به حریم شخصی دانشجویانش احترام نمی گذارد ؟

بر اساس کدام قانون و شیوه نامه ای ، این دانشگاه مجاز است مشخصات و اطلاعات دانشجویی دوره های مهارت آموزی را در گروه های مجازی قرار دهد؟ در طول دوره ی مهارت آموزی برای گروه اول و دوم مشمول تبصره ده ماده ۱۷ ، چندین بار این کار از سوی مراکز استان ها صورت گرفت و در گزارش های قبلی به آن اشاره شد. کدام یک از دانشگاه های وزارت علوم…
  • «تصمیم ­سازان و تصمیم ­گیران آموزشی در کشور باید بپذیرند که دانش‌آموز امروز قرار است در آینده نقش اثرگذار اجتماعی در جامعه داشته باشند، باید نسبت به تربیت آنها در شرایط سخت کرونا برنامه مدون داشته باشیم و تنها به مباحث آموزشی تکیه نکنیم»
  • حسین معافی/ استاد­یار دانشگاه فرهنگیان اراک

آموزش­ های مجازی؛ آموزش منهای پرورش

دنیا امروز نشان داده است که برای برون‌رفت از چالش‌های اجتماعی نمی‌توان تنها به حوزه آموزش اتکا کرد، . در کنار مبانی آموزشی مباحث پرورشی و اخلاقی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. در سیستم آموزشی فعلی نظام آموزشی کشور که به صورت مجازی و غیر حضوری در مدارس و تحت سامانه شاد انجام می شود متاسفانه به مباحث پرورشی و تربیتی توجه چندانی نشده است. متولیان آموزشی کشور به حدی…
  • جامعه و مسئولانش می دانند که بچه های معصوم "شین آباد" در آتش بی تدبیری سوختند و متاسفانه کسی خویش را هم پاسخگو ندانست. همین ها! با بی خیالی از کنار مسایل و مشکلاتی که ممکن است به چنین حوادثی منجر شود، می گذرند و با امروز و فردا ها گفتن ها و گذراندن ها، ممکن است با چشم برهم زدنی، شین آبادی دیگر تکرار شود
  • محمدکرم احمدی / شهر نورآباد لرستان

چرا مسئولان از " شین آباد " درس نمی گیرند ؟

  چندسال از حادثه مدرسه شین‌آباد می‌گذرد و هنوز درد آن باقی است. این درد آن‌ قدر جان‌سوز بود که درآن سال‌ها، نه ‌فقط این‌کودکان مظلوم، بلکه تمام ملت ایران و حتی ملل دیگر دم‌به‌دم این کودکان رنج کشیدند. جامعه و مسئولانش می دانند که بچه های معصوم "شین آباد" در آتش بی تدبیری سوختند و متاسفانه کسی خویش را هم پاسخگو ندانست. همین ها! با بی خیالی از کنار مسایل و…
  • «الکس جانسون ، علت حال بد انسانها را قید و بندهایی می داند که از جانب خانواده و فرهنگ به انسان ها تحمیل می شوند و قسمتی از تمناها، نیازها، آرزوها، توانمندی ها و استعدادهای انسان ها را در نیمه پنهان زندگی شان به بند می کشد»
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

" حال خوب " و " زندگی نزیسته "

همه این روزها دنبال "حال خوب" می گردند. گویا حال خوب سواره است و ما پیاده و در غیبت طولانی مدتش اصلا فراموش کرده ایم اگر حالمان خوب بود چگونه بودیم. عده ای می گویند اگر حال زن خانه خوب باشد حال اعضای خانواده خوب می شود و به همان نسبت حال جامعه . . . عده ای دیگر می گویند حال معیشت مردم خوب نیست و حال خوب با معیشت خوب…
  • چرا مدیران و مسئولینی مانند دکتر فانی تا زمانی که در راس هرم هستند کاری نمی کنند و بعد از دوران ریاست و وزارت در قامت نقاد حرفی و نه حرفه ای ظاهر می شوند؟
  • رضا علیزاده / مشاور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان

نقدی بر اظهارات " علی اصغر فانی " درباره دانشگاه فرهنگیان

آقای دکتر فانی مانند خیلی از اخلاف و اسلافش نقد بدون مطالعه انجام می دهد . ایشان طرح ۱۰۰۳۱ را نشنیده و نخوانده و نپرسیده ولی به خود اجازه می دهد به راحتی در رسانه و فضای مجازی نقد غیر مستند انجام دهد. لذا نکاتی گذرا بر این اظهارات جهت تنویر اذهان تقدیم می شود : 1- منظور از ۱۰۰  در طرح ۱۰۰۳۱ که سال ۱۳۹۷ طراحی شد یعنی مناسبت ۱۰۰ سالگی…
  • توران میرهادی به ما آموخت داعش و تروریسم محصول فقر اقتصادی و فرهنگی و آموزش و پرورش ناکارآمد و نابسنده و فقدان دموکراسی در جوامع عقب مانده و سیاست های منفعت جویانه ی انحصارات نفتی و تسلیحاتی است که به جای تامین و تدارک امکانات آموزشی، اسلحه به خاورمیانه می فرستند
  • شهرام اقبال زاده

" روز جهانی معلم " و یادی از توران میرهادی مطلب ویژه

به یاد توران میرهادی ، معلم بزرگ و پیشگام آموزش خلاق کودک مدار و آموزش و پرورش مشارکتی. « روز معلم » را به همه‌ی دوستان و معلم های پرتلاش و آگاه شادباش می گویم. توران میرهادی معلم چند نسل بود. او بود که روش و منش من و بسیارانی را اصلاح کرد و شکیبایی و پایداری و ایستادگی در برابر کوه مشکلات و کار آهسته و پیوسته را به ما آموخت.کسی…
  • «جامعه باز» – آن‌چنان که «کارل پوپر» نام‌می‌نهد – باعث رشد فرهنگی یک جامعه می‌شود و «جامعه بسته اطلاعاتی» باعث پسرفت فرهنگی می‌شود
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم - روان پزشک

ضریب هوش و ساختار سیاسی

«ژان پیاژه» اعتقاد‌ دارد که هر‌ چه درجایی تنوع (Diversity)، غنا (Richness) و پیچیدگی (Complexity) در زمینه اطلاعات بیشتر باشد رشد شناختی بیشتر است. بنابراین «جامعه باز» – آن‌چنان که «کارل پوپر» نام‌می‌نهد – باعث رشد فرهنگی یک جامعه می‌شود و «جامعه بسته اطلاعاتی» باعث پسرفت فرهنگی می‌شود. نمونه چنین پدیده‌ای در چین و هونگ کونگ دیده‌شد. از دهه ۱۹۵۰ که جمهوری کمونیستی مائو در چین پیروز‌ شد فضای چین فضای «تک صدایی» و «سانسور اطلاعات» شد. (اکنون نیز به…
  • «در کنار افزایش حقوق، هدف بزرگتر رتبه بندی، ارتقای صلاحیت های حرفه ای است؛ آیا سازوکار ارتقای معلمان به نحو درستی در این قانون دیده و اجرا خواهد شد؟»
  • حسین معافی/ استاد­یار دانشگاه فرهنگیان اراک

رتبه ­بندی معلمان؛ سریال تکراری و ناامید کننده !

  سال هاست که بحث رتبه بندی معلمان مطرح است ولی هیچ گاه رتبه بندی که هم به جایگاه و منزلت هم به معیشت معلمان وابسته است اجرایی نشده و به معنای واقعی تحقق نیافته و هر بار که این موضوع مطرح شده فقط با کمی افزایش حقوق خاتمه یافته است. ولی چند وقتی است که دوباره این بحث در بین فرهنگیان، دولت و مجلس مطرح شده و آنچه خواسته­ ی واقعی…
  • «ما قطعات یک پازل معیوبی بیش نیستیم . ارزیابی عملکرد و سنجش محصولات صرفا در کنار و قیاس هم معنا پیدا می کند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

خوشبخت ترین معلم، بدبخت ترین وزیر !

راستش اگر فرصت برگشت به گذشته میسر می ‌شد برعکس خیلی از همکاران ناراضی از آموزش و پرورش باز پیشه معلمی را دنبال می کردم نه اینکه آموزش و پرورش تامین کننده مایحتاج زندگی بخور و نمیر ماست بلکه معتقدم برای ایجاد تغییرات مثبت تدریجی در جامعه، فعلن راهی بهتر و کوتاه تر از آموزش و پرورش سراغ ندارم. با اینکه امیدی هم به آلاف اولوف دول و وزرا در خصوص بهبود…
  • «شاید اگر دول مسلمان صفویه، گورکانی، عثمانی و... به جای درگیری‌های مذهبی و تنش‌های مرزی مستمر به همگرایی و اتفاق دل می‌سپردند چه بسا امروز جهان اسلام وضعیت بهتر و مترقی‌تری از خود به نمایش می‌گذاشت»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

تاریخ تکرار می شود ؟!

 مورخین مستقل معتقدند که در دوره صفویه به خصوص زمان شاه عباس کبیر، ایران در اوج قدرت، شوکت و شکوفایی تمدنی است. در همین زمان ترکستان در شمال شرقی ایران و گورکانیان در هندوستان نیز در وضعیت باثبات و اوج خود هستند، به طوری که دوره شکوفایی تمدن اسلامی در ایران در نقش جهان اصفهان و در هندوستان در شاه جهان در حال خلق و هویدا شدن می‌باشند. در همین اثنا دولت…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور