پنجم فروردین ۱۴۰۱ مصادف با آسمانی شدن دکتر رضا براهنی تبریزی در کانادا بود. راقم سطور در موقعیتی نیست که آفرینش های ادبی براهنی را نقد نماید و مهم تر اینکه قرار نیست از براهنی بت سازی شده و یا خدمات هفتاد ساله ادبی وی را همچون صدا و سیما نادیده گرفته و سانسور نماییم. دو دستگی عجیب فعلی در موضع گیری نسبت به براهنی نشان دهنده تاثیر عمیق و سایه سنگین…
«آموزشهای غیرحضوری برای تکمیل آموزش حضوری، آموزش در تعطیلات غیررسمی مانند آلودگی هوا، سرما و یخبندان و ... برگزاری آزمونهای مجازی، فوق برنامه و جبرانی و برگزاری جلسات و همایشها بسیار کاربردی، مقرون به صرفه و ضروری هستند»
در دو سال گذشته که مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند، آموزشهای غیرحضوری جایگزین آموزشهای حضوری شدند که تجربههای زیادی در این حوزه به دست آمد. استفاده از شبکه اجتماعی دانشآموزی «شاد» و استفاده از سایر پلتفرمها، روشهای تدریس نوین را به دنبال داشت و بهکارگیری نرمافزارها و فن آوریهای جدید در امر آموزش بسیار خوشحالکننده و نویدبخش حرکت بهسوی مدارس هوشمند بود. اگرچه در کشور ایران تا قبل از کرونا، آموزشهای مجازی…
«جریانات رسانه ای نظرات من و شما را منعکس می کنند ولی معلوم نیست نظرات کدام یک از ما مخرب هستند»
گروه رسانه/ چندی پیش « صدای معلم » گفت و گویی را با دکتر احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام داد . ( این جا ) این رسانه بر اساس دکترین خود بر این باور است که تفکر انتقادی و گفت و گو می تواند کلیدی برای خروج از بن بست ناکارآمدی و روزمرگی کنونی در نظام آموزشی و سیستم های بالاتر باشد . گفت و گوی…
«قانون رتبه بندی معلمان در حالی به دنبال ارتقای شایستگی های عمومی ،تخصصی و حرفه ای معلمان است که پیش نیازهای آن در سطح مدرسه و معلمان و آموزش و پرورش وجود ندارد »
سیدهادی عظیمی/ معلم و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
رتبه بندی معلمان پس از مدت ها کشاکش ، اعتراض و وعده به تصویب رسید و ابلاغ شد و بر اساس اخبار موجود آیین نامه های آن در حال تدوین است که به زودی اجرایی می گردد . عموم معلمان امیدوارند با اجرای این قانون تغییری در وضعیت آن ها به وجود آید و عده ای " قانون نظام رتبه بندی معلمان " را قابل قبول نمی دانند. معلمان همواره به فقدان…
« برخی از زیرشاخص ها و مصادیق جدول امتیازات که از ویژگی عینی بودن و سنجش پذیری لازم برخوردار نیستند، از فهرست زیرشاخص ها و مصادیق حذف شوند»
پس از کش و قوس های فراوان بالاخره قانون رتبه بندی معلمان تصویب شد. به دنبال آن، وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی شدن قانون مذکور، جدولی به نام جدول امتیازات رتبه بندی معلمان به صورت پیش نویس آماده کرده و در فضای مجازی قرار داد تا نظر جامعه معلمان را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد. بنابراین نوشته حاضر سعی دارد ارزیابی خود از جدول امتیازات رتبه بندی معلمان به شرح…
«تفاوت علم و ایدئولوژی در این است که علم جرح و تعدیل بر می دارد و ایستا نیست و سیال است و صیرورت دارد اما ایدئولوژی از اساس ایستا است و هیچ نقد و اصلاحی هم نمیپذیرد»
یعنی برای تفکر، قید و بند تعیین کردن. یعنی اگر شما می خواهید راجع به مساله ای تحقیق و تفکر کنید باید از یک سری اصل ها آن ورتر نروید. مثلا گفته می شود بله بروید فکر کنید و بعد بپذیرید ولی اگر رفتید و فکر کردید و به این نتیجه رسیدید که فلان امر معقول نیست، در این صورت اندیشه و انتخاب شما را گمراهی می خوانند و خودتان را…
بعد از دو سال که کرونا زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار داده و سبک زندگی اجتماعی مردم را تغییر داده است؛ گویا در سال جدید و بعد از پیک ششم کرونا مردم قصد دارند که بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی به زندگی قبل از کرونا برگردند و زندگی عادی خود را شروع کنند. درست است که واکسیناسیون اکثر افراد جامعه انجام شده ولی هنوز برخی افراد واکسن نزده اند…
«تجربه طولانی مدت شرایط سخت و ناملایمات زندگی و انضباط سخت گیرانه خانواده و مسوولیت پذیری در دوره نوجوانی، براهینی ها را به شخصیت های مسوول، متعهد، منتقد، سرسخت و دانشمند تبدیل کرده است»
دکتر احد نویدی/ عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
دیروز بعد از شنیدن خبر رحلت دکتر رضا براهنی، خاطرات دکتر محمد نقی براهنی در ذهنم زنده شد. این دو برادر، هر یک بسیار تأثیرگذار در دو حوزه ادبیات و روان شناسی بودند. محمد نقی براهنی در حکم وجدان روانشناسی و رضا براهنی در حکم وجدان ادبیات، نقش بی بدیلی ایفا کردند. وقتی در خیابان طالقانی تهران در اطراف انستیتو روان پزشکی با دکتر محمد نقی براهنی قدم می زدیم، ایشان با…
«در کتاب با براهنی، که خود در نوجوانی مترجم آمریکاییها در اجرای اصل چهار ترومن بود، در چهره جوانی که از ابتدای کتاب تصویر میشود و تا آخر پیش میرود و به نوعی خود اوست، بیشتر آشنا میشویم»
«رضا براهنی» زاده ۲۱ آذر ۱۳۱۴ تبریز ، در کانادا از دنیا رفت. مرگ او بیشک برای ادبیات ایران و عدم حضور و دمیده نشدن نفسش، برای ادبیات آذربایجان، صدمهای جبرانناپذیر خواهد بود. صاحب این قلم، وقتی شانزده ساله بودم، در بهار هزار و سیصد و پنجاهوهشت، هنگامی که انجمن شاعران و نویسندگان آذربایجان در تهران در شرف تشکیل بود، در چندین جلسه پیاپی براهنی را از نزدیک دیدم و با او…
در نخستین روز از سال 1401 ؛ غیبت و یا کم رنگ بودن سفره هفت سین بر روی میز برخی مقامات کشور موجی از انتقاد و اعتراض را در میان بخش قابل توجهی از جامعه برانگیخت . هر چند یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به این رسم ایرانی احترام گذاشت اما تا جایی که می دانم نه کسی آن را دید و نه به آن اشاره ای کرد و این می…
«نتایج نشان میدهند نسل سوم مهاجران افغانی برخلاف نسلهای گذشته که بهطور سنتی رویکرد سازش را انتخاب میکردند از روشهای انطباقی و گاه بهصورت محدودتری روش جداسازی را انتخاب میکنند»
جستار گشاییهفته سوم اسفند ۱۴۰۰ توفیقی دست داد تا به زیارت امام رضا (ع) مشرف شویم . در نگاه منِ معلم خبرنگار حضور پر رنگ افاغنه در مشهد کاملا غیر عادی می نمود. با خودم کلنجار می رفتم که نکند در و دروازه های خراسان به روی افاغنه باز گذاشته شده تا از ظلم و ستم طالبان واپس گرا به دامن ایران پناهنده شوند. نهایتا حس کنجکاوی خود را با توضیحات…
«شاید در آن دوران اتحاد و یکپارچگی و مردان روستا برای ما بچه ها خیلی جالب بود. این همبستگی در تمام امور روستا ساری و جاری بود»
جشن نوروز، بزرگترین جشن جهانِ ایرانی امروز، کهن ترین جشن دینی و ملی ایرانیان است. اغلب مورخان، پیدائی نوروز را به جمشید، پادشاه پیشدادی ایران نسبت داده اند. که گویند، جمشید در این روز جهان را به تصرف خود در آورد. و پس از آن، ایرانیان هر سال به جشن و شادی پرداختند؛ آتش می افروختند، سکه ضرب کردن، آتشکده ها را پاکیزه می کردند، درخت می کاشتند و به آبادانی…
چشمت به چشم آینه خندید و دور شد ماهی میان برکه درخشید و دور شد در روزهای روشن خورشید آمدی خورشید در غروب تو کوچید و دور شد ای روشن از نگاه تو اطراف هر چه بود تردید از نگاه تو لغزید و دور شد "افسانه حیات دو روزی نبود بیش" افسون چشم های تو را چید و دور شد من آمدم به سایه مهرت بیارمم ماندم میان بوته تردید و دور…
«به جای سیاسی بازی و سیاسی کاری به تربیت سیاسی بپردازید، به رشد اندیشه دموکراسی به عنوان یک ضرورت زندگی جمعی در افراد جامعه کمک کنید که در سایه تربیت سیاسی قابل تحقق است»
جامعه ای که می خواهد به توسعه پایدار در همه زمینه ها برسد و شرایط ایده آل داشته باشد باید در راستای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و علم و فرهنگ خود به بالندگی برسد. چرا که آموزش و پرورش ابزار تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است و به واسطه توجه ویژه به آن میتوان شاهد سیر صعودی پیشرفت در کشور و شکوفایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود.…
«از امروز تصمیم گرفتم دروغ نگویم ، مقلد نباشم ، به عنوان یک معلم کم کاری نکنم ؛ جرائت و توانایی تغییر داشته و حامل و ناشر تفکر انتقادی باشم و از بالادستی ها با اقتدار پیگیر مطالبات بوده و با زیر دستانم رئوف و مهربان باشم»
۱/۱/۱ شروع قرن پانزدهم خورشیدی من با رستاخیر طبیعت مجدداً به قرن آکنده از چالشهای مثبت و منفی و تحولات شگرف پای می گذارم. از امروز تصمیم گرفتم دروغ نگویم ، مقلد نباشم ، به عنوان یک معلم کم کاری نکنم ؛ جرائت و توانایی تغییر داشته و حامل و ناشر تفکر انتقادی باشم و از بالادستی ها با اقتدار پیگیر مطالبات بوده و با زیر دستانم رئوف و مهربان باشم. دست…
«معلمی بیرون از تسلط گفتمان رسمی، دیسکورس خودش را میسازد؛ میتواند راه گفتوگوی بین نسلی را ایجاد کند و در نهایت از افقهای ممکن برای تحقق آینده بگوید»
حرفهی معنا ساز معلمی، زیستن تجربهی امیدورزیست؛ زیستن در چشمانداز افقهای ممکنیست که مفهوم «آینده» را موسع میکنند. این توسعه را نه میتوان در قالب تنگ ایدئولوژی محصور کرد و نه میشود آن را در تنگنای مدرسه بهمثابهی ماشین بازتولیدکنندهی هژمونی حاکمیت از نفس انداخت. برخلاف باور نظام سلطه که قصد دارد با چهارچوبسازیهای مداوم، رابطهی معلم و بچهها را غیرطبیعی کند، تا در یک وضعیت نهادینشده در سلسلهمراتب قدرت، سایهی هول…
«چرا افراد در کشورهای جهانِ سوم مدرک می گیرند ولی عموماً شخصیت آن ها خیلی تغییر نمی کند؟ »
مطالعۀ مقایسه ای جوامعِ شرقِ آسیا و غرب اروپا به وضوح نشان می دهد که پیشرفت و توسعه یافتگی نه تنها تابعِ سطحِ علم و دانش بلکه شاید به مراتب مهمتر تحت سیطرۀ «بلوغ شخصیتی» است. فقط دانش و خصوصی سازی اقتصادی نیست که چین، کرۀ جنوبی و ویتنام را به وضعیت برتر اقتصادی و سیاسی فعلی رسانده است بلکه «کنترلِ خشم»، «کنترلِ هیجان»، «آگاهی از احساساتِ خود»، «توان استدلالی فهمِ دیگران»،…
«وقتی آیین، معنای اصلی و اصیلش را از دست داد به تدریج، کارکردی منفی پیدا خواهد کرد»
آیینهای پیشینیان که به ما به ارث رسیده است، به تدریج از معنای پیشینِ خود تهی میشوند و رنگ میبازند. از هیبت و جدیتشان سقوط میکنند و به امری برای لذت و تفریح تبدیل میشوند. نمیتوان انتظار داشت "آیینها" برای همیشهی تاریخ و همهی نسلها و فرهنگها یک معنا و یک چهره داشته باشند. بیش از آن که با متن و محتوای آیینی رابطه داشته باشیم، قالب ظاهریشان را حفظ مینماییم…
گاهی به ادا گاهی به اصول، گاهی به خدا گاهی به رسول خسته شدیم و زخمزبانها بیشتر آزارمان میدهد. گربه رقصان این و آن شدهایم. انگار آموزش و پرورش هم مشاور انگلیسی استخدام کرده. بارها و بارها در این سال آکنده از شوربختی در جهان و مشخصا ایران شاهد آن بودم که خواستند میان نومعلمان و سابقهدارها تفرقه بیندازند؛ خودمانیم در مواردی هم موفق شدند! البته دلیل کارشان را نمیفهمم. آن ماجرای…
«دیگر دید یک بعدی به مسائل اثری ندارد»
مهسا ميرزائی/ دانشجوی سال آخر (چهارم) کارشناسی رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان تهران
آذر ماه سال 1343 هجری شمسی بود كه وزارت آموزش و پرورش به طور مستقل ايجاد شد1 اما تعليم و تربيت از سالها پيش در ايران آغاز شده بود. در زمان هخامنشيان مراكزي بدون نام بنا نهاده شد كه به تعليم و تربيت مشغول بودند و اين مراكز در زمان ساسانيان با نام ادبستان به فعاليت خود ادامه دادند.2 به سبب اهميت به دين اسلام و علم آموزي، مراكز آموزشي و مكتب…
یک جامعه با چه چیزی پیشرفت میکند؟ در پاسخ به این سوال میشود گفت با دارا بودن حکومت و مدیرانی کارآمد، یا با داشتن سرمایههای اقتصادی، علمی و صنعتی یا بهرهمند بودن از جغرافیای ممتاز. این جوابها میتوانند فهرستی درازدامن و بالابلند بسازند. اما اگر این سوال از من پرسیده شود، در پاسخ فقط یک کلمه خواهم گفت: نقد. با "مارکس" هم رای و عقیدهام که انتقاد زیربنای جامعه است. حرفِ نقد…
«در دنیای متمدن امروز شرط اصلی احراز پستهای حساس سیاسی و بالای مدیریتی تجربیات قابل سنجش، توانایی حل مسئله و مدیرت بحران هاست»
در هنرستان هنرهای زیبای زنجان ، استاد ؛ در هنرستان دستغیب گوهردشت مهندس و در شهیدستان کرج بعضا دکتر خطابم میکنند. غافل از آنکه من تنها و تنها به عنوان ساده و صمیمی معلم مفتخرم و از شنیدن سایر عناوین ناخرسند بوده و هر از گاهی از دوستانی که از سر لطف پیشوند دکتر، مهندس و استاد به اسمم گره میزنند خواهش میکنم از این کار به جد پرهیز نمایند. در این…
«این گونه مصوبات تحولی را در ارتقای کیفیت آموزشی و تعریف هویت حرفه ای برای معلمان ایجاد نخواهد کرد »
سرانجام و پس از سال ها و شاید حداقل یک دهه از فراز و نشیب پدیده ای که در حال حاضر « قانون رتبه بندی معلمان » نامیده شده است ؛ نظام و سازو کاری که قرار است معلمان را بر اساس صلاحیت های حرفه ای و شغلی رتبه بندی نماید صورتی قانونی یافت و رئیس جمهور آن را بیست و سوم اسفند ماه برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و…
«منِ معلم چه نقشی در فرهنگ سازی برای آئین های باستانی چون چهارشنبه سوری داشته ام؟ وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی در این موارد چه کار علمی و یا ویژه ای انجام داده اند ؟»
صدای جیغ و داد بچه ها میآید . پدر خسته از کار و تلاش روزانه فکر می کند که چون همیشه دختر و پسرش سرگرم بازی و دعواهای کودکانه خواهر و برادری هستند؛ غافل از اینکه این آخرین صدایی است که قرار است از حنجره فرزندان دلبندش بشنود. ناگهان صدای مهیب ترکیدن نارنجک دست سازی در منطقه فوق محروم مهدی آباد کمالشهر در دست پسرش فاجعه به بار آورده و اولین…
«بنابر سخن وزیر آموزش و پرورش مبنی بر الزام به ۶ ساعت تدریس مدیر و معاون در دل ۳۶ یا ۴۰ ساعت کار موظف در یک نوبت ، نه تنها وجاهت قانونی ندارد بلکه احتمالا برداشت ناصواب ایشان یا مشاوران از این بند قانونی است که اصولا به واسطه صراحت متن، امکان تفسیر به رای یا مصادره به مطلوب نیست و لذا طرح آن در رسانه ها مصداق سالبه به انتفاع موضوع و از حیّز انتفاع ساقط است»
این روزها دوباره در محافل مجازی و حضوری معلمان در کنار مباحث مطروحه چند ماه اخیر همچون سرانجام قانون رتبه بندی و چند و چون آن، موضع گیری در خصوص پیشنهاد ۶ ساعت تدریس مدیران مدارس توسط یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز به جد مطرح است. این نوشتار بر آن است تا ضمن تبیین مغایرت این پیشنهاد با قانون طبقه بندی مشاغل معلمان، به عنوان تنها مرجع شرح وظایف کارکنان…
دیوار نوشته ی مدرسه دارالفنون : هر چیز به خرد نیازمند است و خرد به آزمون ( اردشیر بابکان )
به مناسبت یکصدمین سالگرد تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش ، مراسمی در مدرسه تاریخی و ماندگار دارالفنون برگزار شد . آخرین باری که این مدرسه را بازدید کردم زمانی بود که محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش در آن نشست رسانه ای برگزار کرد . ( این جا ) در این سه سال تغییر محسوسی در وضعیت فیزیکی آن رخ نداده است و همچنان از مدرسه دارالفنون برای برگزاری همایش…
«آموزش و پرورش و آموزش عالی در یک راستا و دست در دست یکدیگر در حال پرورش و تولید سوژهها و نسلهایی هستند که قدرت و توان پرسشگری و فکرکردن به نتایج اعمال خود را ندارند و فقط منافع شخصی خود را بهعنوان تنها عامل محرک کنشهای خود میشناسند»
در راستای مادی شدن آموزش و علم، دانشجویان هم به دو بخش تقسیم شدهاند. یک دسته دانشجویانی که در رشتههای پول ساز تحصیل میکنند و دستهٔ دوم دانشجویانی که در رشتههای بهاصطلاح علوم انسانی علاف بوده و در حال اتلاف جوانی و آینده خویشاند. در دستهٔ اول که اغلب مشاغل حساس و مهم اجتماعی و سیاسی و... را هم اشغال میکنند و تأثیر نتایجِ کنش آنها بر زندگی انسانها هم بیشتر است،…
«این قانونی که مجلس پس از ماهها کار پرهزینه با هماهنگی دولت تصویب و شورای نگهبان تایید نمود اصلا" چه ارتباطی با رتبه بندی معلمان دارد؟ »
این قانونی که مجلس پس از ماهها کار پرهزینه با هماهنگی دولت تصویب و شورای نگهبان تایید نمود اصلا" چه ارتباطی با رتبه بندی معلمان دارد؟ این قدر سر و ته آن را زدند که دیگر از خاصیت اصلی اش خارج و تهی شد .هم روح و هم جسم قانون رتبه بندی را از آن گرفتند . مهم ترین ایراد آن اینست که ارتباط اش را با هیات علمی دانشگاه ها (…
«مردم ما مختصّات فرهنگی - روانیای دارند که اگر اینها عوض نشوند، هیچ تغییری در رفع مشکلات ایجاد نمیشود»
به نظر میآید یکی از بزرگترین اشتباهات، سیاست زدگی است؛ یعنی کسی فکر کند که مشکل، نظام سیاسی حاکم است. «رابین رانات تاگور» و «گاندی» دو رفیق بسیار صمیمی بودند؛ در جریان مبارزات استعمارزدایی هند، راهشان از هم جدا شد. گاندی رهبری سیاسی این نهضت را بر عهده گرفت، ولی تاگور شروع کرد به تأسیس مدارس برای تعلیم و تربیت . مدارس او هماکنون نیز در هند هست؛ سیستم خاصّی را در…
«از شیوه معیوب جذب معلمان جامعه که بگذریم می رسیم به معلمان موجود که اکثرشان هنوز دغدغه نان، اساسی ترین دغدغه زندگی شان است کجا می توانند دغدغه اعتلای فکری و فرهنگی داشته باشند!»
به قول بزرگمهر : «کارهای زمانه میل به ادبار دارد. چنانستی که خیرات مردمان را وداع کردستی...» رفیق معلمی دارم اهل مطالعه و کتاب نیست اما می خواست حتما کارشناسی ارشد بگیرد تا با حقوق بیشتر بازنشسته شود! چون اهل نوشتن پایان نامه هم نبود به میدان انقلاب رفته در جلوی دانشگاه سه میلیون تومان داد و یک نفر برایش پایان نامه نوشت! به معلمان شریف ما برنخورد، داشتم اسناد 90 سال…
در دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان امور تربیتی اداره کل مطرح شد ؛
عیسا قاسم پور/ دبیر ستاد هماهنگی تشکل های دانش آموزی استان زنجان
گروه استان ها و شهرستان ها/ در حالی که در روزهای اخیر اظهارات امام جمعه شاهین شهر در مورد معلمان واکنش های اعتراضی فراوانی را در میان جامعه فرهنگیان برانگیخت اما بعضا افراد دیگری در میان این قشر پیدا می شوند که دیدگاه به روز و علمی نسبت به آموزش و پرورش و مسائل آن دارند . گزراش کوتاهی به قلم عیسا قاسم پور دبیر ستاد هماهنگی تشکل های دانش آموزی استان…
این روزها تجاوز روسیه به اوکراین در صدر اخبار رسانه ها و توجه افکار عمومی به آن است . مطابق معمول بیشتر تحلیل ها حول « سیاست » ، « تعارض منافع » « توازن قدرت » و... چرخ می زند و کم تر کسی است که از زوایه « آموزش » و الزامات آن و به صورت ریشه ای به این مساله نگاه کند . برخی به اصطلاح تحلیل گران ،…
« حتی در منابع انگلیسی نیز بر غیرت ملی، علاقه به استقلال ملی، علاقه مند بر توسعه و پیشرفت و علاقه به رهایی از سلطه بیگانگان مصدق مورد تاکید قرار گرفته است »
گروه تاریخ/ 14اسفند سال روز مرگ دکتر محمد مصدق نخست وزیر مردمی و دموکراتیک ایران است . عکسی از مصدق بر دیوار آرامگاه نصب است. وی با خط خودش نوشتهای به یادگار گذاشته است: «به کسانی که وقتی پای مصالح عموم به میان آمد از مصالح خصوصی و نظریات شخصی صرفنظر میکنند، به کسانی که در سیاست مملکت اهل سازش نیستند و تا آنجا که موفق شوند مرد و مردانه میباشند، و…
«آمده بود تا مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه اش پاس بدارد»
دهم اسفند ماه ۱۴۰۰ دبیر ادبیاتم رحمان جوکار رخ در نقاب خاک کشید. تشییع جنازه شاعرانه ای داشت، همه حرف از حافظ و سعدی و مولانا بود. اشعار شان در رثای مردی خوانده می شد که سالها با جان و دل خوانده بود و تدریس شان کرده بود. گویی شب شعر دیگری بود مانند شب شعرهای سالهای دور که برگزار میکرد. تدفینش نیز عارفانه بود. از دوستان سالهای دور بودند تا شاگردانش…
«برای اجرای موفقیتآمیز تغییرات و اصلاحات در برنامه ها و رویکردها، باید در ابتدا شرایط تغییر را فراهم کرد و موانع موجود در برابر تغییرات را شناسایی و رفع نمود»
سازمان یونسکو در تعریف جدیدش از سواد اعلام می کند که فرد باسواد کسی است که بتواند خود را در برابر تغییرات سازگار کند و در شرایط و موقعیتهای جدیداز دانسته های خود استفاده نماید. امروزه با توجه به رشد سریع و انفجاری اطلاعات و ارتباطات در تمامی حوزه ها، تغییر در اجرای رویکردها و استراتژی ها و به روز کردن برنامه ها و اصلاح و بازنگری آنها، لازم و ضروری…
« امروزه نسل معلمان پویا، جسور، قلم به دست، صاحب اندیشه و البته دست اندرکار حوزه رسانه و خبر رو به انقراض بوده و بسیاری از فرهیختگان فرهنگی کنج عزلت اختیار کرده و در زندگی شخصی خویش غوطهورند»
سوم مارس روز جهانی نویسنده است. این روز از سال ۱۹۸۶ نامگذاری شد و روزی است برای قدردانی از کسانی که دنیاهای جدیدی را پیش روی ما قرار میدهند. تبریک روز نویسنده به کسانی که بخش بزرگی از فرهنگ ملت های مختلف در جهان را رقم زده اند. حتی انسان را به درجه ای رسانیده اندکه تحجر و انجماد را کنار بگذارد و با اندیشه های نابشان راه حل های انسانی، برای…
«جایی که باید نظام آموزش و پرورش عامل توسعه و پیشرفت جامعه باشد، تمرکز بیش از حد این نهاد ، خود باعث واپس ماندگی و بروز چالش های بزرگ در تعلیم و تربیت شده است»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
براي آشنايي بيشتر با نظام هاي سه گانه آموزش و پرورش (متمرکز، نيمه متمرکز و غير متمرکز ) ابتدا شرح مختصري در مورد اين سه نظام داده مي شود. در شيوه متمرکز، کليه کارهاي تعليم و تربيت توسط عده اي معدود که اغلب در یک نهاد تصمیم ساز (مثلا وزارت آموزش و پرورش ) متمرکز هستند ؛ تصمیمات در رديف هاي عالي تشکيلاتي بدون دخالت افراد دیگر معين مي گردند و براي…
«باید در لیست مطالبات خود بیش از پیش بر توقف پولی سازی و طبقاتی سازی آموزش تأکید کرد »
روز سوم اسفند ۱۴۰۰، در تجمع اعتراضی معلمان شیراز، صدایی شنیده شد که به لحاظ مصدر و محتوا تقریباً بیسابقه بود؛ در تجمع آنروز، بانویی خود را به میکروفون میرساند و با صدای رسا و بیان شیوا و صریح و بیپروا، نقض قانون آموزش رایگان در مدارس را مورد انتقاد قرار میدهد. او با فریاد بلند میگوید: « من به عنوان ولی دانشآموز اینجا حاضر شدم. آمدم به مدیر مدرسهی دخترم بگویم…
«یادگیرنده، دانش و جامعه سه منبع اصلی تعیین اهداف در برنامههای درسی هستند»
ﻣﻨﻈﻮر از ﺑﺎزﻧﮕﺮي ؛ اﺻﻼح، ﺗﮑﻤﯿﻞ و ﺑﺎزﻧﻮﯾﺴﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ارزشیابیها، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﯿﺎزﻫﺎ و دادههای ﻧﻮ، ﺗﻐﯿﯿﺮ روشها، ﻣﺤﺘﻮا و اﻟﺰاﻣﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺴﯿﺮ، ﺿﺮورت زﻣﺎن و ﻣﮑﺎن و ﻧﮕﺮش ﻧﻮ ﺑﻪ داﻧﺶ، ﻣﻬﺎرت و ﯾﺎدﮔﯿﺮي اﺳﺖ. هر یک از جوامع با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی مختلف خود سیاست های خاصی را در آماده سازی معلمان برای ورود به عرصه تدریس و عمل اعمال می کنند. شیوۀ…
گروه رسانه/ انتشار یادداشت علی پورسلیمان مدیر صدای معلم با عنوان «معلمان ،مطالبه گری و تناقض قانون گرایی» ( این جا ) واکنش های فراوانی را در میان معلمان برانگیخت . آقای بهرام اسلامی نقدی بر این یادداشت نگاشته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود یعنی تاسیس و توسعه « تفکر انتقادی » و « فرهنگ گفت و گو » از نظرات و ایده های مختلف استقبال می…