صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« چه چیزی باید تغییر می کرد که نکرده است ؟ »

انتخابات ، مردم و مطالبه گری : آقای پزشکیان ... مساله به آن سادگی که شما فرض کرده اید نیست !

علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

« خواب ديدم قيامت شده است.

هر قومي را داخل چاله ‏ای عظيم انداخته و بر سر هر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله ‏ی ايرانيان.

خود را به عبيد زاكانی رساندم و پرسيدم: « عبيد اين چه حكايت است كه بر ما اعتماد كرده نگهبان نگمارده ‏اند؟

گفت: می دانند كه به خود چنان مشغول شويم كه ندانيم در چاهيم يا چاله.

خواستم بپرسم:  اگر باشد در ميان ما كسی كه بداند و عزم بالا رفتن كند...

نپرسيده گفت: گر كسی از ما، فيلش ياد هندوستان كند خود بهتر از هر نگهبانی لنگش كشيم و به تهِ چاله باز گردانيم ! »

کلیات عبید زاکانی

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

***

« یکشنبه 15 آبان نشست تودیع و معارفه رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار گردید .

در این مدت که در نشست های رسانه وزارت آموزش و پرورش شرکت کردم ؛ این نخستین باری است که شخصا توسط رئیس قبلی یک سازمان به یک مراسم تودیع و معارفه دعوت می شدم .

همیشه عادت دارم که در هر نشست ، قرار و یا ملاقاتی – بر خلاف عرف و عادت معمول ایرانیان - زودتر از زمان اعلام شده حضور پیدا کنم چه بر این باورم که باز هم بر خلاف تعریف و تعارفی که رسم معمول ماست حضور به موقع بزرگ ترین تکریم و احترام به میزبان و سایر مدعوین است .

با این حال ، مهر اله رخشانی مهر رئیس پیشین نوسازی مدارس با 50 دقیقه ، حمیدرضا خان محمدی با 70 دقیقه و سرانجام وزیر آموزش و پرورش با 100 دقیقه تاخیر که شاید خودش یک رکورد در میان وزرای آموزش و پرورش حد اقل در یک دهه ی اخیر است در این نشست حضور پیدا کردند .

جزئیات و حواشی این نشست در گزارش « صدای معلم » آمده است اما نکته ی عجیب و غیر قابل فهم در این نشست آن است که چگونه می شود وقتی در این نشست یک فرد که خودش خیّر است و نسبت به تاخیر زیاد وزیر آموزش و پرورش معترض شده و بر می خیزد و عنوان می کند که به نشانه ی اعتراض باید این نشست را ترک کنیم اما حاضران او را تمام قد تحسین می کنند اما کسی از جای خود تکان نمی خورد و صحنه ی عجیب تر ؛ وقتی وزیر آموزش و پرورش با 100 دقیقه در نشست حضور پیدا می کند باز هم این جمعیت به خاطر وزیر آموزش و پرورش از جا بر می خیزند و او را با کف زدن های مرتب تشویق می کنند !

آیا جمعیت حاضر و به چه دلیلی این رفتار را از خود نشان می دهند ؟

بالاخره با این حرکت غیرمدنی وزیر آموزش و پرورش – به هر دلیلی - که 100 دقیقه دیگران را سر کار گذشته موافق هستند یا خیر ؟

وزیر و یا سایر مقامات کجا و چگونه باید بازخورد کار ناشایست خود را دریافت کنند ؟

شاید این گونه تعارض ها و تناقض های رفتاری و اجتماعی را در دنیا فقط بتوان در میان ایرانی ها و فرهنگ ایرانی یافت و به نظر می رسد تا زمانی که این فرهنگ غالب دچار دگردیسی نشده و به تکامل و بلوغ نرسد هر گونه طرح تغییرات در هرم و ساختار این اجتماع طی کردن  متوالی مسیر در یک نقطه و به عبارتی همان « در جا زدن » خواهد بود .

از سوی دیگر ، مردمی که در یک جای ثابت و در مدت بسیار کوتاهی و بر خلاف پیش بینی و نیز منطق به یک باره تغییر جهت داده و از اعتراض دست جمعی نسبت به یک کنش به مدح یکپارچه حتی در برابر زیر پا گذاشتن حقوق مدنی شان می رسند اساسا و آیا قابل اعتماد هستند و می توان روی آنان حساب باز کرده و امیدی به « تغییر » به ویژه در سنن تاریخی داشت ؟

پدر بزرگی داشتم که همیشه جمله ای را تکرار می کرد – البته این را شاید همه شنیده باشند – و می گفت :  این مردم هنگام سقوط دولت مردمی و دموکراتیک دکتر محمد مصدق صبح شعار زنده باد مصدق را می دادند و بعد ظهر همان روز بدون آن که پشت نخست وزیرشان بایستند شعار مرگ بر مصدق سر می دادند ...

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

آیا هژمونی و مناسبات فرهنگی و اجتماعی در ایران در این مدت و فرضا از زمان جنبش مشروطیت و با وجود گسترش رسانه های اجتماعی که منطقا می باید منجر به افزایش خودآگاهی فردی و اجتماعی شود دچار تحول اساسی شده و یا آن که فقط ظواهر و پوسته تغییر کرده اند ؟ آیا کسی از خود در مورد « رفتارهای متناقض » خودش فکر می کند و این که چگونه از دل این گونه رفتارها و کنش های ظاهرا بی اهمیت ؛ استبداد می روید و به حوزه ی عمومی تسری پیدا می کند ؟

ممکن است برخی عنوان کنند که یک جلسه رسمی و دولتی نمی تواند قابل تعمیم به همه ی جامعه باشد اما نگارنده صحنه ها و وقایعی این چنین را بارها تجربه کرده و شواهد و مستنداتی که نشان دهند « رنسانس فرهنگی » در ایران به وقوع پیوسته مشاهده نمی گردد .

از سوی دیگر افرادی که در این نشست بودند در زمره « توده » و یا « عوام » نبودند بلکه ادعای مرجعیت داشته و داعیه رهبری فکری و فرهنگی این جامعه را هم دارند حتا اگر به زبان نیاورند .... »

علی پورسلیمان – 22 آبان 1401 :  حاشیه ای بر مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور و درس هایی که هیچ گاه حاضر به گرفتن آن نیستیم ! ( این جا )

زمانی که حرف ها و نظرات کاندیداهای ریاست جمهوری در این دوره را می بینم ،  می شنوم و آن را تحلیل می کنم متوجه می شوم که هنوز خیلی از مسائل در کشور ما به صورت « جعبه سیاه » هستند و هنوز بازگشایی و به عبارت بهتر « رمز گشایی » نشده اند و خیلی سطحی از آن ها عبور می کنند .

مسعود پزشکیان در جلسات و محافل مختلف بر این نکته اصرار می کند که ما مردم خیلی خوبی داریم اما این ما و مدیران هستیم که مقصریم .

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

هر فرد دیگری جز پزشکیان این حرف ها را می زد بی درنگ می شد نتیجه گیری کرد که « جنس » این سخنان بدون تردید از نوع پوپولیستی و عوام فریبانه است و بسیار که باید احتیاط اختیار نمود .

آیا سخنان پزشکیان در این بخش صحیح بوده و واقعیت های امروز جامعه و مهم تر از آن « روند تاریخ ایران » این گزاره را تایید می کند ؟

بحث و نظر من به هیچ وجه انداختن توپ در زمین مردم و یا تبرئه مدیران ناکارآمد و مسئولان فرصت طلب و یا ناکاردان و کوتوله مسلک نیست که میهن و کیان ما را تا به پرتگاه غلتانده اند و صد البته ریشه بسیاری از بحران و چالش های در « نامدیریتی » و بهتر بگوییم لوث کردن علم مدیریت است ... اما پرسش بنیادین آن جاست که با وجود علم بر این نا به سامانی و شلختگی ساختاری چرا این قصه قدیمی تا این حد و تا کنون کش دار شده است ؟

ریشه ی این تراژدی تاریخی و مایوس گر کجاست ؟

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

فردوسی خرد را مایۀ زندگانی و زیور نامداران و راهنما و حتی شاداب بخش زندگی می داند و معتقد است که خداوند هیچ نعمتی بهتر از خرد به انسان نداده است.

تاکید فراوان و قابل تامل فردوسی  بر عنصر بی بدیل « خرد و خرد ورزی » و سایر مصلحان اجتماعی مانند عبید زاکانی در ورای مکتوبات پر مغز و نغز آنان در حوزه « اجتماع »  نشان از چه دارد ؟

اجرام که ساکنان این ایوانند

اسباب تردد خردمندانند

هان تا سر رشتهٔ خرد گم نکنی

کآنان که مدبرند سرگردانند

( خیام )

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

تاکید قابل تامل فردوسی بر خرد دقیقا نشان از « نیاز مبرم و زمان و اولویت » دارد .

چه گفت آن خردمند مرد خرد

که دانا ز گفتار از برخورد

کسی کو خرد را ندارد ز پیش

دلش گردد از کردهٔ خویش ریش

حکایت های ملانصرالدین چه سرنخی را در روح جامعه ی ایران به ما می دهد ؟

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

( دیوار دارالفنون - تهران )

 

چرا پس از گذشت بیش از یک قرن از جنبش مشروطیت هنوز در فهم مفاهیم آن زمان مشکل داریم و روشنفکران ما نمی توانند در حوزه « گره های کور اجتماع ایران » به فهم مشترکی دست یازند ؟

این همه تفرق و اینرسی سکون و نیروی گریز از مرکز از کجا می آید و سرانجام ما را به کجا پرت خواهد کرد ؟ تاکید فراوان و قابل تامل فردوسی  بر عنصر بی بدیل « خرد و خرد ورزی » و سایر مصلحان اجتماعی مانند عبید زاکانی در ورای مکتوبات پر مغز و نغز آنان در حوزه « اجتماع »  نشان از چه دارد ؟

چرا ما تاریخ نمی خوانیم و یا مطالعه ی آن برای ایرانی ها حائز اهمیت نیست ؟

و چرا در مدارس از رده خارج ما ، درس تاریخ نخودی است و معلم تاریخ غیر متخصص و بی دغدغه ؟

 نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم محمّدعلی فروغی ملقّب به ذَکاءُالمُلک، نویسنده و سیاستمدار ایرانی بیش از 80 سال پیش و در سخنرانی از رادیو تهران در موضوع « انتخابات » چنین می گوید : ( این جا )

« ملّت‌ها هر چه داناتر و به رشد و بلوغ نزدیک‌تر می‌شوند به حکومت ملّی متمایل‌تر می‌گردند، جز اینکه ملّت‌ها چون غالباً دارای جمعیت فراوان و کشور پهناورند نمی‌توانند هر روز یک جا جمع شوند و وظیفۀ قانون‌گذاری و اجرای قانون را خودشان مستقیماً به جا بیاورند. بنابراین بهترین ترتیبی که پیدا کردند این است که ملّت جماعتی را نمایندۀ خود قرار دهد که به نام او قانون‌گذاری کنند و مجمع آن نمایندگان را مجلس و ما مجلس شورای ملّی نامیده‌ایم. مجلس هم چند نفر را برای اجرای قانون اختیار می‌کند که هیئت وزیران نامیده می‌شود و این هر دو جماعت در تحت ریاست عالیۀ یک نفر هستند که اگر او انتخابی باشد رئیس جمهوری و اگر دائمی و موروثی باشد پادشاه است.

فراموش نکنید که معنی حکومت ملّی این است که اختیار امور کشور با ملّت باشد و البتّه می‌دانید که هرکس اختیاراتی دارد، در ازای آن اختیارات مسئولیتی متوجه او می‌شود. پس اگر مقتضای اختیارات خود چنانچه وظیفۀ وجدانی حکم می‌‌کند عمل نکند مسئول واقع می‌شود و معنی مسئول واقع شدن همیشه این نیست که کسی از او سؤال و بازخواست کند و مسئول واقع شدن غالباً به این است که شخص گرفتار عاقبت وخیم می‌شود.

مردم موظّف‌اند که در انتخابات نمایندگان خود برای مجلس شورای ملّی اهتمام داشته و نمایندگان صالح انتخاب کنند و پس از انتخاب مراقب رفتار آنان باشند و افکار صالح یعنی عقاید آزادی‌خواهی یعنی قانون‌خواهی یعنی میهن‌دوستی نمایش دهند.

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

( محسن خشخاشی معلم بروجردی که به خاطر اجرای « قانون و نظم » در کلاس و توسط شاگردش کشته شد )

 

اگر ملّت عبرت گرفته باشد و به وظیفۀ وجدانی خود عمل کند امیدواری می‌توان داشت که روزگار محنت و ذلّت سپری شود و دورۀ شرافت و سعادت و سرفرازی برسد. این مطلب را که اظهار کردم ممکن است بفرمایید سخن‌های مبتذل بود که همه‌کس می‌داند و گفتن نداشت. من هم آرزومندم که چنین باشد، یعنی به عمل ثابت کنید که به این حقایق ایمان داشتید، در آن صورت من از مبتذل‌گویی دلتنگ نخواهم شد » .

آیا جامعه ما به مرزهای بلوغ روانی و رشد فکری دست یازیده است ؟

فروغی در آن زمان ، نقشه راهی معرفی می کند و مطالبه گری را به زبان ساده توضیح می دهد .

فروغی می گوید : « مردم موظّف‌اند که در انتخابات نمایندگان خود برای مجلس شورای ملّی اهتمام داشته و نمایندگان صالح انتخاب کنند و پس از انتخاب مراقب رفتار آنان باشند و افکار صالح یعنی عقاید آزادی‌خواهی یعنی قانون‌خواهی یعنی میهن‌دوستی نمایش دهند » .

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

اما چرا این مساله اتفاق نمی افتد ؟

چه شد که در روز کودتای 28 مرداد 1332 ، مردم پشت نخست وزیر منتخب خود نایستادند و ترجیح دادند تا در خانه های خود مخفی شوند ؟

چرا پس از گذشت قرن ها و دوران ها ؛ روشنفکران ما و جامعه به دنبال « همای سعادت » اند و هنوز در فکر اعجاز و تغییر یک شبه ی اوضاع و احوال بدون مراقبه و گفت و شنود هستند ؟

صادق هدایت : برای از بین بردن این گونه موهومات هیچ چیز بهتر از آن نیست که چاپ بشود تا از اهمیت و اعتبار آن کاسته ، سستی آن را واضح و آشکار بنماید

همای سعادت ، در جست و جوی کیمیای سعادت و روشنفکران خرافات زاده ؟! ( این جا )

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

این تنبلی اجتماعی و نتیجه گرا بودن و تقدیر گرایی ما ریشه در کجا دارد و چرا دائما و دائما  بازتولید می شود ؟

آیا کسی از خود در مورد « رفتارهای متناقض » خودش فکر می کند و این که چگونه از دل این گونه رفتارها و کنش های ظاهرا بی اهمیت ؛ استبداد می روید و به حوزه ی عمومی تسری پیدا می کند ؟ ( این جا )

و آیا نمی دانند که برآیند این رفتارهای جز به بی اعتمادی و از هم گسیختگی اجتماعی نخواهد انجامید ؟

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

و سخن آخر ؛

تا جایی که می دانم و می فهمم مسعود پزشکیان به دنبال الگویی مانند « محمد خاتمی » و پیاده کردن آن است .

اما پرسش مهم و راهبردی آن است که چه شد که از درون آن 8 سال و در پی تزریق فرمول « اصلاحات و تحولات از بالا » یک دفعه و با قدحی از یک یارانه 45 هزار تومانی در جامعه ای که رشد اقتصادی خوب و قابل قبولی داشت ؛ جامعه به سوی « معجزه هزاره سوم » غش کرد ؟

نگاهی به وضعیت مطالبه گری و کنش گری در جامعه ایران و میزان موفقیت مسعود پزشکیان از نگاه علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

چه چیزی باید تغییر می کرد که نکرده است .

آیا تاریخ نمی تواند تکرار شود ؟

سه شنبه, 05 تیر 1403 19:28 خوانده شده: 456 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
ناشناس 1403/04/06 - 09:14
حیف وقتی صرفکردن
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1403/04/06 - 09:24
درود

منظور شما به صورت دقیق چیست ؟

کجا باید وقت صرف کرد ؟

فقط همچون « خر دواری » نباشیم که پس از یک عمر « توهم دانایی و شدن » نه بر اثر مرگ طبیعی بلکه سونامی بیمارهای مختلف و خود ساخته ، جهان را از وجود خود خلاص کنیم !

پایدار باشید .
پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1403/04/06 - 11:51
متاسفانه دوچهره گی ودورویی دربین ماایرانیان جزء لاینفکمان است!
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1403/04/06 - 12:54
درود

و تا زمانی که این وضعیت متحول نشود ، اتفاقی رخ نمی دهد و در بر همین پاشنه خواهد چرخید .

پایدار باشید .
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1403/04/06 - 12:24
آقای پزشکیان قرار است به مخالفان خود پست وزارت بدهد؟!
چه خبره همه را ول کرده سایت ایشان را به توپ بسته؟
چه چیز را اثبات می کنید؟ نکرده ها را نشده ها را ؟!
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1403/04/06 - 12:57
درود

دوست عزیز

دعوا سر پست نیست .

انتقاد از رفتارهای توده و روشنفکران است که جامعه را با عملکرد خود به صورت آگاهانه و یا ندانسته به بن بست می کشانند .

صدای معلم در گزارش های پیشین خود به عملکرد سایرین هم پرداخته است و موضع این رسانه برخاسته از « تفکر انتقادی » است .

همیشه پیش گیری بهتر و عقلانی تر از درمان است !

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/04/06 - 14:33
پیشگیری از آنچه که هنوز خط سیری ندارد نه عقلانی است نه اخلاقی.
از سلامتی روح و جسم سخن گفته
نمی شود که برای دوام حیات لازم باشد.
هدف حرکت و فعالیت سیاسی است که سیر و انجام آن به هزار و یک سبب وابسته است، حتی به چرخش ابر و باد و فلک.
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1403/04/06 - 14:44
دوست عزیز

45 سال گذشته ؛ خط سیر در خلاء نبوده و نیست !

بدون تردید و همان گونه که قبلا نوشته ام ؛ پزشکیان سالم و صادق و قابل اعتماد است اما این توده بی تفکر و روشنفکران نق زن حرفه ای هستند که سرانجام همه را به بن بست می رسانند .

و دوباره روز از نو و روزی از نو .

باید سعی کرد جامعه و افراد از حالت اتمیزه خارج شوند .

این افراد اتمیزه حداکثر معجزه شان در این مدت فقط شکل دادن تجمع های بی هدف و منقطع خیابانی و در نهایت افسرده ساختن و دلسرد کردن روح محرک جامعه برای نوسازی و سپردن سکان اداره جامعه به مافیای پوپولیست ها بوده است .

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/04/06 - 14:55
حالا شد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/04/06 - 17:05
بنده چگونه دوست شما می شوم وقتی تعامل چهره به چهره ا‌ی برقرار نشده؟
پاسخ + 0 0 --
علی پورسلیمان 1403/04/06 - 17:28
درود

ما در این رسانه دشمن کسی نیستیم .

همه شهروند هستیم .

اما اگر اعتماد ندارید :

کسی هم شما را مجبور نکرده در صدای معلم نظر بگذارید !

پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
پیر خردمند 1403/04/06 - 23:21
حالا نشد
تمامی اینان حق نشناسی خواهند داشت و دلسردی بوجود خواهند آورد.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/04/07 - 06:39
چه ربطی داره؟
هر چیز را ماست مالی نکنید.
هر چیز را ساده انگاری نکنید.
پاسخ + +2 0 --
شاکی 1403/04/09 - 07:29
اگر جناب دکتر پزشکیان باور دارند که مدیران مقصر هستند در ایجاد وضعیت پیش رو پس اجازه تکرار حضور مدیران دوره روحانی را بویژه در آموزش و پرورش ندهند!!
پاسخ + +1 0 --
مهدی 1403/04/10 - 13:27
پرسش‌گری و مطالبه گری در بین عده قابل توجه‌ای وجود داشته درین سالها اما نتیجه نمی دهد. چون بلافاصله منکوب می شوند. بیماری سرطان داره این سرزمین . چهارتا سلول سالم نمی توانند وجود وطن را سرپا نگهدارند. یا مرگ یا رنج یا درمان شفا بخش.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور