صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

« این فقط با محتواهای ارزشمند ، مطالعه شده و حاصل از خرد نخبگان و مهم تر از همه رفتار جمعی نخبگان ، مدیران و طبقه مرجع ممکن است که حاکمان الگوی همیشه در مقابل چشم هستند»

خروجی های نظام آموزشی ما به کدام درد می خورند ؟!

رئوف پیشدار/ استاد دانشگاه و روزنامه نگار

نقدی بر خروجی های نظام آموزشی و آموزش و پرورش ایران در صدای معلم  نقص بزرگی که در همه ی سطوح متوجه نظام آموزشی ایران است و در نگاه به جامعه و تعاملات در آن خود را به وضوح نشان می دهد، این درد بزرگ است که متاسفانه نظام آموزشی ایران خروجی مطلوبی برای زیست جمعی و مشارکت پذیر و قانون مدار تربیت نمی کند.

تحلیل محتوای آموزشی در سطوح مختلف نشان می دهد که محتواهای آموزشی در ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب ، پیوسته به نفع ایدئولوژی غالب و حاکمیت بوده است و از این رو است که شاهد بودیم و هستیم که نظام آموزشی کشور چه از نظر سازمان و ساختار دوره های آموزشی و چه محتواهایی که به دانش پژوهشان ارائه می کند  ، بیشترین تغییرات را به نفع ایدئولوژی و نگاه و منافع حاکمیت دیده است که آن هم در نگاه به نتیجه ، موفق نبوده است.

خدا باوری ، وطن دوستی ،  نوع دوستی ، تمکین به قانون و رعایت حقوق دیگران،  از جمله محورهای اصلی در همه ی نظام های آموزشی هستند. در نگاه به محتواهای آموزشی در ایران به جز مقوله خدا پرستی ؛ دیگر محورهای اساسی آموزشی منتهی به پرورش و تربیت را کم ، ضعیف و فاقد اثرگذاری اقناعی منتهی به وفاداری و تعهد پذیری می بینیم.

در گذشته ، دانش آموز کلاس اول دبستان در پایان درس فارسی ، قادر بود شعر زیبای مرحوم استاد نعیمی شریف که روح وطن دوستی و ایمان را در دانش آموز می دمید، بخواند و حفظ کند و با زیبایی تکرار کند که :

ما گل های خندانیم / فرزندان ایرانیم.

نقدی بر خروجی های نظام آموزشی و آموزش و پرورش ایران در صدای معلم

این درس حذف شد، همان طور که داستان خاله مرجان حذف شد که پند آن از سرنوشت خروس حرف نشویی که به لانه نمی رفت ، لزوم  اطاعت از رهبری و قانون در زیست جمعی بود. کوکب خانم زن پاکیزه ای بود ، هم حذف شد. کوکب خانم وقتی میهمان سرزده برایش می آمد با چند تا تخم مرغ مدیریت تغذیه خانه را به خوبی پیش می برد. از رستوران و کترینگ غذا سفارش نمی داد ، نه اینکه بد باشد ، نه ! این داستان می خواست صرفه جویی و بهینه مصرف کردن را به دانش آموز بیاموزد که در این دوره ما به آن اقتصاد مقاومتی می گوییم .

در دبیرستان ، نیروی گریز از مرکز را فهمیدیم که چیست و با نیروهای ایکس و ایکس پرین آشنا شدیم . اما نفهمیدیم که کارکرد این نیروها در میدان عمل کجاست و همین شد که بیشترین تعداد تلفات جاده ای را داریم. مثال ها و نمونه ها زیاد است. مثل کرونا و الزام قانونی و ضرورت اجتماعی و بهداشتی در پوشیدن ماسک و خودداری از ترددهای غیر ضرور که در نهایت امر هم بنا بر آمار رئیس جمهوری وقت حداکثر ۴٠ درصد رعایت کردند.

نقدی بر خروجی های نظام آموزشی و آموزش و پرورش ایران در صدای معلم

یک دانش آموز ایرانی طی دوره تحصیل حداقل پنج سالی زبان خارجی می خواند . به جز چند نفری که آنها هم زمینه های دیگری دارند ، ندیده ام دانش آموزی قادر باشد وقتی دیپلم می گیرد ، در حد یک دقیقه آن هم در معرفی خودش به زبان خارجی سخن بگوید. اما دیده ام دکتری و مهندسی ! که دکتری و مهندسی اش را با پول و تقلب،  و دزدی از رساله دیگران و جا زدن آن به اسم خود و خرید پایان نامه و رساله از میدان انقلاب گرفته است و بدون پیشوند دکتر و مهندس ،  خطابی را اعتنا نمی کند.

نقدی بر خروجی های نظام آموزشی و آموزش و پرورش ایران در صدای معلم

همین دانش آموز در مقابل ، انبوهی از تلقیناتی را در ذهن خود باید از تاریخ فلان سرزمین ، واقعه و یا سرگذشت فلان فرد و یا اقدامات فلان کس بپذیرید که ما به ازای خارجی در دوره حاضر ندارند و دانش آموز نمی تواند با آن هم ذات پنداری داشته باشد.

نظام آموزشی موفق و به روز ، نظامی است که خروجی آن بر اساس و مبنای ارزش های والای انسانی و ایمانی یعنی اخلاق مدار، قانون مدار ، تعهد پذیر و مسئولیت پذیر تربیت شده باشد که دین هم همین را می گوید و این فقط با محتواهای ارزشمند ، مطالعه شده و حاصل از خرد نخبگان و مهم تر از همه  رفتار جمعی نخبگان ، مدیران و طبقه مرجع ممکن است که حاکمان الگوی همیشه در مقابل چشم هستند.

***

کاریکاتور زیر از مجله ملانصرالدین مربوط به 120 سال پیش است . بسیار تلخ و گزنده!

مدارس سنتی را نقد می کند که بچه ها از یک درِ آن وارد، و از درِ دیگر آن به شکل چهارپایان خارج می شوند!

اما تصویر پایین مربوط به مدارس مدرن و جدید است که بچه ها از یک درِ آن وارد و از درِ دیگر آن به شکل انسان های متمدن و مودب خارج می گردند... ( دل نوشته‌های تاریخیِ علی مرادی مراغه‌ای )

نقدی بر خروجی های نظام آموزشی و آموزش و پرورش ایران در صدای معلم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر خروجی های نظام آموزشی و آموزش و پرورش ایران در صدای معلم

شنبه, 30 تیر 1403 14:46 خوانده شده: 493 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/04/30 - 16:38
باسلام...
با پوزش از نویسنده محترم همه آنچه به عنوان خاطره خوب واثر گذار از نظام آموزشی نوشته اید مربوط به کتب درسی قبل از انقلاب است. تنهانشانه حضور ایدئولوژی حاکم درکتب درسی آن دوره وجود عکسهای شاه وملکه وولیعهد آن دوره بود وبس کتب دینی آن دوره را افرادی تالیف کردند که خودشان از رهبران فکری انقلاب اسلامی بودند. افرادی مثل شهیدمطهری.شهید بهشتی.دکتر علی گلزاده غفوری.وو به عبارت دیگر نظام آموزشی آن دوره بیشتر به اهمیت وجود متخصص در تالیف کتب درسی اهمیت میداد لذا هردو نظام آموزشی را با یک چوب زدن بی انصافی وتحریف تاریخ است
پاسخ + +6 -1 --
سیروس جوادی نسب 1403/04/30 - 22:11
عکس موشک راروی جلدکتاب ریاضی دانش آموزان چاپ می کنند،ازدانش آموزان می خواهندکه حالتهای برابری مثلثهارادرقالب یک رحل قرآنی بررسی کنندو... همه چیزرادرسیاست وجنگ وجدل وایدئولوژی می بینندوبس. توبگوذره ای ازانسانیت، نوع دوستی، وطنپرستی،مهرومحبت وتوصیف قهرمانان ملی ایران دراین کتابهای درسی دانش آموزان دیده نمی شود.درواقع این سیستم، آموزش وپرورش راباپادگان اشتباه گرفته است.
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/04/31 - 14:49
به درد لای ....
پاسخ + +2 -2 --
ناشناس 1403/04/31 - 17:05
تا به معلم بها ندهند وقدرت ابتکارعمل نداشته باشد برونداد همین است که هست
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/05/07 - 19:35
بهای معلم به غصبی بودن یا نبودن شغلش نیز می باشد

اگر غصبی نباشد امکان بها دارد و اگر غصبی باشد نه تنها که بها ندارد بلکه بی بها بوده و بهای منفی یا همان ستمگری دارد و عذاب خداوند ستمگران و جامعه تاییدکننده ستمگران را تعقیب می کند.

لعن خدا بر قوانینی که غصب را بوجود می آورد و می آورَد و خواهد آورد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/05/17 - 16:13
جامعه باید به معلم بها دهد و زمانیکه علم در جامعه بی ارزش و اخذ مدرک هدف باشد، و به دانش اموزان بعنوان نیروهای انقلاب میدان دهند، معلم حقیر خواهد شد. انتخابات دانش اموزی اشتباه است و دانش اموزان را در مقابل مربیان جسور میکند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/05/06 - 07:19
تیمی که ۱۴ ایرانی دارد ولی ایران نیست!

حقیقت تلخ از المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ ۳۸ درصد از اعضای تیم پناهندگان ایرانی هستند!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/05/17 - 16:08
در کشوری که کار یابی عمدتا از کانال تحصیل ممکن است، اخذ مدارک بدون محتوی و تربیت اخلاقی و مدنی اجتناب ناپذیر است. ریشه مشکلات سیستم اموزشی ما از خانه شروع میشوند و عدم اشراف و همکاری والدین مهمترین عامل شکست اهداف اموزشی است. در کشورهای پیشرفته که کودکان تحت تربیت و تعلیم هدفمند قرار دارند، کودکان کار و بازمانده از پیشرفت ایراد بزرگ است اما در کشور ما که نوجوانان در بطالت و هرزگی وقت میگذرانند و بهتر است کار کنند .
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/05/27 - 08:18
یعنی هیچ کس متوجه نشد که نام شاعر عباس یمینی شریف است و نه نعیمی شریف؟!بدک نیست که حکایت یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران را بهمدیگر گوشزد کنیم!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور