صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«اما داستان ما از جایی بدتر و تلخ‌تر شروع می‌شود. از آبگیری که آبش ته کشیده و ماهیانش به جای جست و جوی دریا، ماهی بودن را ترک می‌کنند »

به یاد ماهی به دریا پیوسته ؛ صمد بهرنگی

سیدمرتضی حسینی/ دانش‌آموخته و پژوهشگر تاریخ

دل نوشته ای برای صمد بهرنگی ماهی به دریا پیوسته در صدای معلم ۲ تیر ۱۳۱۸ زادروز معلم فقید صمد بهرنگی ؛

صمد داستانش را از ماهی و آبگیر شروع کرد و افسانه دریا که تنها در یاد مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها مانده بود. افسانه‌ای که آنها از نوه‌های خود هم پنهان می‌کردند تا مبادا در سری کوچک، سودای دریا بیفتد و در راه دریا و پیش از رسیدن به آن، در یکی از صدها دام و تله انواع شکارچیان نابود شود. چون قربانیان راه دریا بی‌شمار بودند، رفتگانی که نه به دریا پیوستند، نه باز آمدند و نه حتی خبری از آنها رسید که مرده‌اند یا زنده؟ اگر مرده‌اند، در کدام دام و چگونه جان دادند؟ و اگر زنده‌اند، در کدام دام و کدام باتلاق؟

زانان که برفتند خبر باز نیامد
آن را که خبر شد به سر دار به رقص است

اما داستان ما از جایی بدتر و تلخ‌تر شروع می‌شود. از آبگیری که آبش ته کشیده و ماهیانش به جای جست و جوی دریا، ماهی بودن را ترک می‌کنند. ما همه ماهی‌هایی بوده‌ایم که دریا را تَرک و فراموش کرده‌ایم.

روزی روزگاری ما ماهی‌های سیاه کوچکی بوده‌ایم که مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هامان نه قصه دریا را به ما گفتند و نه حتی ماهی بودنمان را به یادمان آوردند‌. آنها خودشان هم نمی‌دانستند مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاشان که بوده‌اند؟ از کجا آمده‌اند؟ آنها زندگی را هم فراموش کرده بودند و به ما یاد دادند برای زنده بودن باید چهار دست و پا به خشکی چسبید و آب‌ها را نیز خشکاند تا مبادا یکی دیوانه شود، خودش را ماهی تصور کند و دل به دریا بزند. آنها دشمن ماهی بودن و دریا بودند. خودشان هم نمی‌دانستند چرا؟ آنها می‌گفتند: دریا ما را غرق می‌کند.

دل نوشته ای برای صمد بهرنگی ماهی به دریا پیوسته در صدای معلم

ما ماهی بودن خود را فراموش کرده بودیم و افسانه پُر افسون دریا را هم از کسی نشنیدیم. ما دریا را در درون خویش یافتیم در حالی که حتی ماهی بودن یادمان رفته بود. عطش بی‌پایان ما دریا را در درونمان جوشاند

آب کم جو تشنگی آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست

دل نوشته ای برای صمد بهرنگی ماهی به دریا پیوسته در صدای معلم

تشنگی به دست آوردیم و عطش دریا، افسانه دریا را در درون مان زنده کرد و آن را حقیقت پنداشتیم و راه ما این‌گونه آغاز شد... ما راوی داستان دریایی بودیم که تنها  مُثُلی از آن در درون خود یافته بودیم. وقتی شروع کردیم به گفتن داستان دریا، نه کسی آن را  شنید و نه کسی  آن را باور کرد.

من گنگ خواب‌دیده و عالم تمام کر
من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش

آری!

دل نوشته ای برای صمد بهرنگی ماهی به دریا پیوسته در صدای معلم

ما لال‌های خواب‌دیده‌ایم که با کرها سخن می‌گوئیم و سرانجام کارمان به « لال‌بازی » می‌کشد.

ما در کویر خواب دریا دیده‌ایم. دریازدگان « اهل هوا» ئیم که با اندوهی تلخ و نزاری تمام زار می‌زنیم و محتاج «زار»یم تا هوای دریا از سرمان بیرون شود.

ما ماهی‌های دریا ندیده‌ و دریا نشنیده‌ایم که هوای دریا در سرمان افتاده و « اهل هوا»  شده‌ایم. هوایی که به «زار » هم از جان و دل‌مان بیرون نمی‌شود‌. دل به دریا سپردگانیم که افسانه دریامان سکوت مرگبار خشکی‌ها را به هم زده است. این « هوا » سرانجام ما را از خفقان خشکی، جان به لب خواهد کرد و یک روز خسته و تنها راهی دریا خواهیم شد.

رهایی « اهل هوا » تنها در پیوستن به دریاست.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دل نوشته ای برای صمد بهرنگی ماهی به دریا پیوسته در صدای معلم

شنبه, 02 تیر 1403 15:37 خوانده شده: 190 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
موسوی 1403/04/02 - 21:29
دورد...بسیار زیبا
پاسخ + 0 -1 --
ناشناس 1403/04/02 - 21:45
صمدبهرنگی باافکارچپ کاملابرخلاف جهت آب شناکردومتاسفانه دررودارس غرق شد!اماهم کیشان وهم مسلکان وی قبل ازسال1357شایع کردندکه عامل مرگ صمد،ساواک شاه بوده!متاسفانه افکارامثال صمدبهرنگی مرحوم ونیزشریعتی مرحوم و سایرین، ذهن جوانان آن دوران رابه بیراهه بردوکشورباشکوه ونامی ایران رابه این روزی که الان داریم میبینیم انداخت.
پاسخ + 0 -1 --
ُسیدمرتضی حسینی 1403/04/03 - 09:47
درباره شریعتی با شما موافقم اما صمد بهرنگی نه. صمد کمونیالیست بود نه کمونیست. کمونیالیست تقریباً به معنای اجتماعیات‌چی است. صمد از چیزی جز رنج مردم ننوشت. رنج زبان مردمش، رنج معیشت مردمش و رنج ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها. در عین حال ایران شکوهی نداشت که به این روز افتاده باشد یا کمونیست‌ها آن را از بین برده باشند. همان اندازه که آل احمد و به‌ویژه شریعتی مضر بوده‌اند، سیدجواد طباطبایی‌ها مضر و متوهم بوده‌اند. رهایی از دو گانه چپ و فارس‌چی‌های شبه‌فاشیست یکی از مهم‌ترین نیازهای مبرم ما برای ترقی‌است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/04/03 - 13:21
درشکوه وعظمت ایران آن زمان همان بس که بگوییم انگلیس خبیث ودموکراتهای آمریکاوقتی دیدندکه ایران، رشدچشمگیراقتصادی وتوسعه سیاسی وفرهنگی رادربرنامه خودقرارداده به واسطه ساده لوحی همین گروههای بی منطق چپ وسایرگروههای بیفکروبیخرد،مقدمات سقوط حاکم وطنپرست آن دوران رافراهم آوردند.عظمت داشتیم ونامی بودیم زیراحاکم وطنپرست آن زمان منطقه خاورمیانه راکاملاامن نگه داشته بودوکشورهای عربی حوزه خلیج فارس درسایه این امنیت زندگی می کردند.نه طالبانی درافغانستان بودنه القاعده ای نه داعشی.کشوری بودیم که ازهرنظردرمنطقه ازدیگران سرتربودیم ویک سروگردن ازدیگران بالاتر.هم آزادی اجتماعی داشتیم وهم درحال اصلاحات وپیشرفت.
پاسخ + 0 0 --
موسوی 1403/04/03 - 13:34
جناب حسینی عزیز.چپ؛راست؛فاشیست؛کمونیست هر ایسم دیگری در همه‌جا ودر بین همه اقوام ایرانی می‌تواند باشد همانطور که ملی گرا ووطن پرست وطرفدار یکپارچگی ایران هم در همه اقوام ایرانی به وفور هست؛عنصری که تاکنون باعث بقای ایران کهن شده!!.نمیدانم منظورتان از فارسچیهای فاشیست چیست.ضمنا شکوه ویا عدم شکوه یک کشور در هر دوره را باید در زمان خودش ودر مقایسه با همسایگانش وامکانات موجود در ان زمان ؛در مقایسه با شاخص های اقتصادی واجتماعی وفرهنگی همان زمان در سایر کشور ها مقایسه کرد .ایران را هم می‌توان با عراق.ترکیه کشورهای حاشیه خلیج فارس وحتی با جمهوری های کمونیستی حاشیه دریای خزر در آندوره مقایسه کرد فقط باید کمی تعصب را کنار گذاشت ومنصفانه قضاوت کرد.موفق باشید
پاسخ + 0 -1 --
ُسیدمرتضی حسینی 1403/04/04 - 13:16
منظورم از فارسچی‌های فاشیست همان کسانی هستند که فکر و ذکرشان از بین بردن فرهنگ‌ها و زبان‌هاي غیر فارسی در ایران و اعمال تبعیض‌هاي ناروا و شدید نسبت به غیر فارس‌هاست. نهوتنها صد سال است زبان‌کُشی و فرهنگ‌کُشی می‌کنند، بلکه تبعیض‌هاي گوناگون به‌ویژه تبعیض‌هاي اقتصادي بسیار ظالمانه بر غیر فارس‌ها اعمال می‌شود‌. لطفا در این باره اطلاعات لازم رو کسب بفرمائید بعد قضاوت کنید. در عین حال قضاوت شما هر دو دوست درباره دوره پهلوی غیر واقع بینانه است. ایران در دوره پهلوی از نظر شاخص‌هاي مهمی مانند شاخص‌هاي اقتصادي، بهداشتی و سواد، پایین‌تر از عداق، تونس و لیبی بوده است. ایران فقط تهران نیست.
پاسخ + +1 0 --
موسوی 1403/04/05 - 17:34
چرا فکر می‌کنید که عده ای سعی در ازبین بردن زبان وفرهنگهای اقوام ایرانی دارند؟چه کسی جلو تولیدات فرهنگی شامل شعر وموسیقی وادبیات اقوام ساکن جغرافیای ایران را گرفته؟زبان فارسی به عنوان نخ تسبیح اقوام ایرانی بوده وهست وربطی به ۱۰۰ سال اخیر ندارد.هیچکس شهریار را به خاطر سرودن حیدر باباسرزنش نکرده همانطور که هیچ کس هم مشوق شهریار در سرودن اشعار ماندگار فارسی نبوده.قطران تبریزی وخاقانی شروانی وشما تبریزی را هم کسی مجبور به سرودن شعر فارسی نکرده...ادامه
پاسخ + +1 0 --
موسوی 1403/04/05 - 17:56
واما پهلوی ها ودوره آنها...
پهلوی ها هم مثل سایر سلسله های پادشاهی با همه خوب وبدشان به تاريخ پیوسته اند وجزئی از تاریخ معاصر ایران هستند. اما اینکه گفته شود ایران در آن دوره از کشورهایی مانند عراق وحتی ترکیه عقب مانده تر بوده کاملا مغرضانه و یاناشی شنیده های غیر مستند میباشد(به قول سعدی قلم در کف دشمن است).اقای حسینی شما شنیده اید ولی ما وهم سالان ما دیده اند.نه اینکه بهشت برین باشد نه ابدا واصلا اگر آنقدر خوب بود شاید انقلاب نمیشد اما به استناد بسیاری از فکتها در منطقه شرایط بهتری از کشورها داشته ایم بیافزاید در آمد نفت در دهه ۵۰ اتفاقا در همان آذربایجان بزرگترین وبهترین کارخانجات صنعتی وزیربنایی مادر تاسیس شد.کارخانجات ماشین سازی تبریز.تراکتور سازی.رینگ وپیستون.موتور سازی ایدم(سازنده موتورهای دیزل کامیون واتوبوس)و ده ها مرکز صنعتی کوچک بزرگ در منطقه محصول آن دوران است.بزرگترین کشت وصنعت ایران "معان"در دشت مغان در منطقه در همان زمان احداث شد...ادامه
پاسخ + +1 0 --
موسوی 1403/04/05 - 18:10
تغدیه رایگان مدارس در منطقه مختص ایران بود. تحصیل رایگان وحتی کمک هزینه تحصیلی دانش جویان هم بود. با هم تاکید می‌کنم منظور سفید شویی پهلویها نیست .فقط میخواهم بگویم که برای حمله ونقد یک دوره نیازی به سیاه نمایی بی مورد هم نیست.اصولا دیکتاتور ها به قدر کافی نقطه ضعف برای محکومیت دارند واصلا نیازی به اغراق گویی وخدایناکرده تحریف نیست.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور