صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«اگر ملّت عبرت گرفته باشد و به وظیفۀ وجدانی خود عمل کند امیدواری می‌توان داشت که روزگار محنت و ذلّت سپری شود »

دیدگاه محمدعلی فروغی در مورد انتخابات : ملّت‌ها هر چه داناتر و به رشد و بلوغ نزدیک‌تر می‌شوند به حکومت ملّی متمایل‌تر می‌گردند !

دیدگاه محمدعلی فروغی در مورد انتخابات و نقش دانایی ملت و جامعه در شکل گیری حکومت ملی در صدای معلم  ملّت‌ها هر چه داناتر و به رشد و بلوغ نزدیک‌تر می‌شوند به حکومت ملّی متمایل‌تر می‌گردند، جز اینکه ملّت‌ها چون غالباً دارای جمعیت فراوان و کشور پهناورند نمی‌توانند هر روز یک جا جمع شوند و وظیفۀ قانون‌گذاری و اجرای قانون را خودشان مستقیماً به جا بیاورند. بنابراین بهترین ترتیبی که پیدا کردند این است که ملّت جماعتی را نمایندۀ خود قرار دهد که به نام او قانون‌گذاری کنند و مجمع آن نمایندگان را مجلس و ما مجلس شورای ملّی نامیده‌ایم. مجلس هم چند نفر را برای اجرای قانون اختیار می‌کند که هیئت وزیران نامیده می‌شود و این هر دو جماعت در تحت ریاست عالیۀ یک نفر هستند که اگر او انتخابی باشد رئیس جمهوری و اگر دائمی و موروثی باشد پادشاه است.

فراموش نکنید که معنی حکومت ملّی این است که اختیار امور کشور با ملّت باشد و البتّه می‌دانید که هرکس اختیاراتی دارد، در ازای آن اختیارات مسئولیتی متوجه او می‌شود. پس اگر مقتضای اختیارات خود چنانچه وظیفۀ وجدانی حکم می‌‌کند عمل نکند مسئول واقع می‌شود و معنی مسئول واقع شدن همیشه این نیست که کسی از او سؤال و بازخواست کند و مسئول واقع شدن غالباً به این است که شخص گرفتار عاقبت وخیم می‌شود.

مردم موظّف‌اند که در انتخابات نمایندگان خود برای مجلس شورای ملّی اهتمام داشته و نمایندگان صالح انتخاب کنند و پس از انتخاب مراقب رفتار آنان باشند و افکار صالح یعنی عقاید آزادی‌خواهی یعنی قانون‌خواهی یعنی میهن‌دوستی نمایش دهند.

دیدگاه محمدعلی فروغی در مورد انتخابات و نقش دانایی ملت و جامعه در شکل گیری حکومت ملی در صدای معلم

اگر ملّت عبرت گرفته باشد و به وظیفۀ وجدانی خود عمل کند امیدواری می‌توان داشت که روزگار محنت و ذلّت سپری شود و دورۀ شرافت و سعادت و سرفرازی برسد. این مطلب را که اظهار کردم ممکن است بفرمایید سخن‌های مبتذل بود که همه‌کس می‌داند و گفتن نداشت. من هم آرزومندم که چنین باشد، یعنی به عمل ثابت کنید که به این حقایق ایمان داشتید، در آن صورت من از مبتذل‌گویی دلتنگ نخواهم شد.

دیدگاه محمدعلی فروغی در مورد انتخابات و نقش دانایی ملت و جامعه در شکل گیری حکومت ملی در صدای معلم

محمّدعلی فروغی

سخنرانی از رادیو تهران
سه‌شنبه، ۱۴ مهر ۱۳۲۰

بن‌مایه:
[سیاست‌نامۀ ذکاء‌الملک: مقاله‌ها، نامه‌ها و سخنرانی‌های سیاسی محمّدعلی فروغی، به‌کوشش ایرج افشار و هرمز همایون‌پور، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۰، ص ۲۲۷-۲۲۸]


دیدگاه محمدعلی فروغی در مورد انتخابات و نقش دانایی ملت و جامعه در شکل گیری حکومت ملی در صدای معلم

پنج شنبه, 31 خرداد 1403 22:30 خوانده شده: 332 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/04/01 - 11:04
همیشه اینطور نیست چه بسا دانایی موجب فاصله گرفتن شود
ملت اگر کثیری گرگ صفت شوند، برای شیر دردسر درست می کنند چه رسد به بقیه و اگر حتی قلیلی گرگ صفت باشند، با وجود شیرنما ها، گوسفندان و اسبان گرفتار خواهند بود.
پاسخ + 0 -2 --
ناشناس 1403/04/01 - 11:15
کشور باید رفاه داشته باشد تمام ملی وغیر ملی مهم نیست
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1403/04/01 - 23:30
حکومت، عامۀ مردم رابازیچه خودقرارداده اگرواقعابه فکرسرنوشت مردم بودنداین وضعیت فلاکت بارراالان نداشتیم.درسلسله سخنرانیهای مسئولین کشورکوچکترین اشاره ای به سرنوشت مردم ورسیدگی به مشکلات آنها دیده نمی شودولی حرفهای تکراری دال برقدرتمندبودن کشورواینکه به "دشمن"اجازه تعرض داده نشده است و...همیشه نقل مجلس است!

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور