صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ميزان توجه حاکميت به فرياد بلند مشارکت کننده ها و صداي خاموش ولی رسای عدم مشارکت کنندگان بستگی به تداوم مطالبه گری « کنشگران نقش آفرين » در آينده دارد که تمرين طولانی دموکراسي را پيشه کنند و در حوزه هاي عمومي فعال باشند و يا سکوت اختيار کنند و حوزه های عمومی را رها سازند ؟!

انتخابات ، دیالوگ و حوزه عمومی

سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

به زودي و حتي در آينده دور شاهد تحليل هاي فراوان با نگاه هاي گوناگون به انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري خواهيم بود . نگارنده در حد بضاعت بسيار اندک خود به اين مهم پرداخته است .

اين نگاه ، قابل نقد است و به اميد نقد و تحليل ديگران نوشته شده است که :

« ديالوگ مهمترين معجزه بشري است » .

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

بخش نخست :

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم تحليل کنشگري نقش آفرينان ( مشارکت کنندگان و عدم مشارکت کنندگان ) در انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري ، قبل از 8 صبح 8 تير ماه 1403

در يادداشت « ديالوگ بزرگترين معجزه بشري »  به قلم نگارنده در باره نقش آفريني ايرانيان در دور اول انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري که قبل از 8 صبح 8 تير ماه 1403 نوشته شده بود و فاقد آمار انتخابات بود ، آمده است :

1- انقلاب مشروطه از ائتلاف گروه‌های مختلف سیاسی، مذهبی و صنفی شکل گرفته بود اما ناهمگونی این ائتلاف باعث شد که به تدریج تعارض‌هایی در بین این گروه‌ها به وجود آید و ماهیت مشروطه دچار کاستی‌هایی شود » .

 

2- « انقلاب مشروطیت به شکست منجر شد و گمان می‌کنم نمی‌توانست هم پیروز بشود. امکان پیروزی‌اش وجود نداشت، برای اینکه دموکراسی احتیاج به تمرین دارد و احتیاج به تمرین طولانی دارد » .

3- دیالوگ با ظرفیت خود می تواند در حوزه عمومی (سپهر عمومی) شکل بگیرد و آن را بازتولید کند. سپهر عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن افراد جامعه می توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند و آن را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند. در سپهر عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها و اجبارها، امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند و بدین وسیله امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می رسانند » .

« هابرماس ؛ دموکراسی گفت و گویی را از طریق مفاهمه در حوزه عمومی امکان پذیر می داند. وی دموکراسی گفت و گویی را حاکمیت مردم بر اساس ارتباطات آزاد و مبتنی بر بحث و تبادل نظر و معاشرت و انجمن می داند و منظور از دموکراسی گفت و گویی همان حاکمیت مردم بر اساس تبادل نظر مبتنی بر اصول اخلاقی و اجماع عقلانی است. مدل دموکراسی هابرماس مبتنی بر این اصول می باشد. وضعیت کلامی ایده آل و اخلاق گفت و گو - تبادل نظر دموکراتیک - حاکمیت قانون اساسی » .

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

4- ضمن توجه ويژه به نگاه ( تحريم کنندگان مشارکت در انتخابات رياست جمهوري دوره چهاردهم ) ؛ ( تشويق کنندگان مشارکت در انتخابات رياست جمهوري دوره چهاردهم ) ؛ ( سکوت کنندگان در کنشگري نسبت به انتخابات رياست جمهوري دوره چهاردهم ) ، با ارج نهادن بر رهروان ، ادامه دهندگان ، تحليل گران و آسيب شناسان ِ جنبش زن ، زندگي ، آزادي و ...اميد مي رود تمام نقش آفرينان اين عرصه از رهبران، برنامه ريزان ، اتاق فکر ، رهروان و ... تمرين دموکراسي و تمرین طولانی دموکراسي را آغاز نمايند و با پيشه کردن ديالوگ ، راه مفاهمه را پيش بگيرند !

بخش دوم :

تحليل کنشگري نقش آفرينان ( مشارکت کنندگان و عدم مشارکت کنندگان ) در انتخابات چهاردهمين دوره رياست جمهوري قبل از 8 صبح 16 تير ماه 1403

نتايج مرحله اول و مرحله دوم انتخاب چهاردهمين دوره رياست جمهوري در ايران را با توجه به مطالب بالا ( بخش نخست ) تحليل مي کنيم .

1- مرحله اول

a - نتایج نهایی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری از شمارش آرای ۵۸۶۴۰ شعبه معادل ۲۴میلیون و ۵۳۵هزار و ۱۸۵ برگه رأی مأخوذه اعلام شد و در پی مشارکت ۴۰ درصدی مردم، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی باید بار دیگر در انتخابات دور دوم (۱۵ تیرماه) با هم به رقابت بپردازند تا کلیددار پاستور مشخص شود.

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

جدول آمار نامزدها ، تأئيد صلاحيت ها ، درصد مشارکت در انتخاب رياست جمهور در ايران

 

b - در اولين دوره سال ِ 1358 که تمامي 124 ثبت نام کننده تائيد صلاحيت شدند و قريب 70 % واجدين شرايط راي دهندگان در انتخاب رياست جمهوري ، مشارکت کردند .

c-  در چهاردهمين دوره 8 تير 1403 ، از بين 287 ثبت نام کننده و 80 نفر واجد شرايط ، فقط شش نفر معرفي شدند و در بين راه دو نفر نامزد پوششي ، استعفاء دادند و رقابت بين 4 نفر برگزار شد و کمتر از 40% در اين انتخاب مشارکت کردند که انتخاب رئيس جمهور به دور دوم کشيده شد .

d-  در مدت تبليغات انتخاباتي دور اول ، دو گروه تشويق کنندگان و تحريم کنندگان انتخابات ديالوگ را پيشه کردند و با تمام توان ِ سازماندهي خود وارد کارزار شدند و در يک کنشگري مدني ضمن حفظ احترام نظر ديگري به تبليغ نظريه خود پرداختند و توليد محتوي نمودند و با استفاده از فضاي مجازي مخاطب خود را آگاه نمودند .

تشويق کنندگان و تحريم کنندگان انتخابات در کنار ملت ايران در تمام مدت تبليغات انتخابات به گفته هابر ماس عمل کردند و دموکراسي را تمرين نمودند و در عمل نشان دادند :

« سپهر عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند. در سپهر عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها و اجبارها، امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند، و بدین وسیله، امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می رسانند» .

در 8 تير 1403 فقط 40% هم وطنان عزيز در سراسر دنيا به پاي صندوق هاي راي آمدند و 60 % ( حدود 37 ميليون نفر ) در سايه ديالوگ در شبکه هاي اجتماعي و سازماندهي نيروهاي نقش آفرين در جامعه يا عوامل ديگر به پاي صندوق هاي راي نيامدند .

2- مرحله دوم

a- در مرحله دوم علاوه بر دو گروه تشويق کنندگان و تحريم کنندگان انتخابات ، بخشي از سکوت کنندگان در مرحل اول ، نه تمامي بخش سکوت کننده ، سکوت خود را شکستند و وارد کارزار شدند و ديالوگ را پيشه کردند و با تمام توان ِ سازماندهي خود ، وارد کارزار شدند و در يک کنشگري مدني ضمن حفظ احترام نظر ديگري به تبليغ نظريه خود پرداختند.

b- اين نقش آفرينان کمتر از يک هفته با تبليغ نظريه خود ، توليد محتوي فراوان ، ارائه استدلال هاي فروان ، صدور بيانيه ها ، توليد فايل هاي صوتي و تصويري و .... با استفاده از فضاي مجازي مخاطب خود را آگاه نمودند و مجددأ تمرين دموکراسي نمودند تا در مناظره هاي مرحله دوم به صداي خاموش ولي رساي 37 ميليون ايراني ( بيش از 60 % ) واجد شرايط اشاره شد .

c -  در دور دوم انتخابات حدود 50 درصد از واجدين شرايط در انتخابات مشارکت کردند و مسعود پزشکيان را با 16ميليون 384 هزار و 403 راي به پاستور فرستادند تا در 4 سال آينده حاکميت به صداي خاموش ولي رساي ( بيش از 50 % ) ايراني واجد شرايط ، توجه نمايد .

البته و صد البته ميزان توجه حاکميت به فرياد بلند مشارکت کننده ها و صداي خاموش ولی رسای عدم مشارکت کنندگان بستگی به تداوم مطالبه گری « کنشگران نقش آفرين » در آينده دارد که تمرين طولانی دموکراسي را پيشه کنند و در حوزه هاي عمومي فعال باشند و يا سکوت اختيار کنند و حوزه های عمومی را رها سازند ؟!

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

d- تشويق کنندگان ، تحريم کنندگان انتخابات و بخشي از سکوت کنندگان که سکوت خود را در مرحله دوم انتخابات شکستند ، در کنار ملت ايران ، در مدت تبليغات انتخابات مرحله ي دوم به گفته هابرماس ، مجددأ عمل کردند و دموکراسي را دوباره تمرين نمودند و در عمل نشان دادند :

« سپهر عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند و آن را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند. در سپهر عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها و اجبارها، امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند، و بدین وسیله، امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می رسانند » .

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

جمع بندي و نتيجه گيري :

1- فارغ از نتايج مرحله ي اول مشارکت ِکمتر از 40 % در انتخابات رياست جمهوري که نوک کوه يخ را نمايان مي سازد ؛ توجه به بدنه عظيم اين کوه يخ  « کنشگران نقش آفرين » مهم مي باشد که در دوران تبليغات مرحله ي اول به گفته هابرماس عمل کردند و دموکراسي را تمرين نمودند و در عمل نشان دادند :

« سپهر عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند. در سپهر عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها و اجبارها، امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند، و بدین وسیله، امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می رسانند » .

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

2- فارغ از نتايج مرحله ي دوم ِ مشارکت ِکمتر از 50% در انتخابات ِکه نوک کوه يخ را نمايان مي سازد ؛  توجه به بدنه عظيم اين کوه يخ  « کنش گران نقش آفرين » مهم مي باشد که در دوران تبليغات مرحله ي دوم مجددأ به گفته هابر ماس عمل کردند و دمو کراسي را دوباره تمرين نمودند و در عمل نشان دادند

« سپهر عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند. در سپهر عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها و اجبارها، امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند، و بدین وسیله، امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می رسانند »

3- اميد است از اين پس ، تشويق کنندگان انتخابات ، تحريم کنندگان انتخابات و گروه سکوت کنندگان سکوت شکسته يا سکوت کننده ، در کنار ملت ايران با استفاده از ظرفيت فضاي مجازي و قدرت سازماندهي گسترده ، تمامي حوزه هاي عمومي جامعه را فعال تر نموده در عمل تمرين طولاني دموکراسي را دنبال نمايند

« سپهر عمومی امکانی در زندگی جمعی انسان هاست که با تحقق آن، افراد جامعه می توانند از طریق یکدیگر به سخن آیند و با مفاهمه به امر عمومی توجه کنند، و آن را مورد بحث و گفت و گو قرار دهند. در سپهر عمومی افراد در وضعیتی آزاد، دور از تحمیل ها و اجبارها، امر عمومی را مورد بحث و نظریات یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می دهند، و بدین وسیله، امکان رسیدن به یک توافق جمعی واقعی را به حداکثر می رسانند » و راه باريک آزادي را طي نمايند .

زيرا دموکراسی احتیاج به تمرین دارد و بيش از آن احتیاج به تمرین طولانی دارد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی به پدیده انتخابات در ایران و وضعیت دیالوگ و حوزه عمومی و مطالبه گری در صدای معلم

یکشنبه, 17 تیر 1403 14:46 خوانده شده: 348 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/04/23 - 11:14
سیستم حاکم بشدت درسالیان اخیربه سمت خودمحوری وخودکامگی رفته است.گزینش دلخواه عده ای به عنوان کاندیدریاست جمهوری وسپس تحمیل افرادی گوش بفرمان به عنوان وزیربه رییس جمهورمنتخب نشان ازبسته بودن فضای سیاسی واجتماعی جامعه دارد.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

بلی - 24.4%
خیر - 75.6%

مجموع آرا: 242

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور