به گفته وزیر آموزش و پرورش، در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ میلیون دانشآموز در شبکه شاد نیستند. آقای حاجی میرزایی دلایلی برای این مسئله عنوان کرده و گفته است: "ممکن است برخی [از دانشآموزان] از آموزش فاصله گرفته باشند، برخی در منطقهای زندگی کنند که اینترنت وجود ندارد و یا به ابزار هوشمند دسترسی نداشته باشند". اگر آمار غایبین "شاد" فقط همین باشد که آقای وزیر اذعان نمودهاند، امسال در خوشبینانهترین…
« منِ معلم در این جامعه با کدام درون دادها ، برون دادهایی درخور تحسین به جامعه بدهم که ارزش و منزلت دانش ، علم ، تعلیم و تربیت و معلم در آن ، والاترین هدف باشد ؟ »
پیش گفتار قبل از روایت داستانِ " انگیزه های به تحلیل رفته معلمان طی دوران استخدام تا بازنشستگی " ، لازم است اشاره نمایم که هر یک از ما معلمان ، بهتر و بیشتر از هر بازرس ، رئیس ، مدیر ، همکار ، دانش آموز و اولیایی ، به قابلیت های ذاتی و اکتسابی و همچنین توانایی های عملی خود در امر تدریس واقفیم . پس امیدوارم متن زیر جایی برای…
« این دوران نشان داد که بیشتر مدیران هیچ برنامه و نقشه منسجمی نداشته و خلاقیتی از خودشان نشان نداده اند و به سان ماشین برنامه ریزی شده تنها سعی شان این بود که دستورات بالایی ها را به نحو احسن اجرا کنند. آنها نه تنها کوچک ترین ریسکی نکردهاند بلکه حتی بدتر از آن مانع بازگشایی مدارس هم شدهاند. مدیران حرفهای خلاق هم با شناختی که از سیستم داشتند دست روی دست گذاشتند »
در این مختصر بخشی خواهم نبشت در ابتدای برپا کردن شاد، آنگاه شمهای از قصه پرغصه مدارس و مدیران در اعصار و ازمنه مرض کرونا را نقل، و در ختم این مکتوب ماجرای ردیف کردن بیستها توسط معلم را ساز خواهم کرد. 0- مقدمه با همه گیرشدن ویروس کرونا از اوایل ترم سال ماضی همه مدارس، آموزشگاهها، دانشگاهها و موسسات آموزشی در ایران رسما به حالت تعطیل درآمدند. آموزش کلاسی (In-class) و…
و اگر در مدرسه به جای چندین ساعت زبان ، عربی و ریاضی ؛ ساده ترین اصول زندگی و احترام به « انسان » را به تو نیاموخته اند ؛
اگر هنوز نمی توانید تا سبز شدن چراغ راهنمایی صبر کنید و برای رسیدن به نا کجای زندگی تان از ثانیه هایی که ممکن است باعث حادثه ای شوید نمی گذرید ؛لطفا تا اطلاع ثانویه تولید مثل نکنید . اگر بعد از هر تصادف کوچک یا بزرگ به راننده مخاطب حمله می کنید ؛لطفا تولید مثل نکنید . اگر نمی توانید بین خطوط رانندگی کنید ؛اگر نیمه های شب با بوق ،…
« بیشتر دردمندان جامعه ما با رانده شدن از سوی کس یا کسانی که نمی خواهند اندیشه کنند و چوخ بختیار روزگارند ، طرد می شوند »
شادروان حسین پناهی ( نویسنده ، کارگردان ، بازیگر و شاعر ایرانی . زادهٔ ۶ شهریور ۱۳۳۵ در دژکوه استان کهگیلویه و بویراحمد - درگذشته ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در تهران ) یکی از دردمندان با شعور این جامعه ، درد تنهایی خود را در این جمله بیان می دارد : " اگر به کسی احترام بگذارید، فکر می کند نمی فهمید. اگر به کسی توجه کنید خیال می کند گدای محبتید. وای…
به دلیل نواقصات فزاینده سیدا ؛ مدیران قادر به صدور کارنامه به صورت کلاسی نبوده و عملا آماج حملات خانوادهها و دانشآموزانی هستند که عمدتا مشارکتی و خانوادگی امتحان داده و لذا منتظر رویت نتایج زحمات سیستم پاسخگویی مشارکتی و خانوادگی هستند!
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ؛ هنوز نتوانستهایم کارنامه دانشآموزان را تحویلشان دهیم. با احتساب تعطیلات پایان هفته یعنی حداقل تا ۲۵ بهمن خبری از کارنامههای دیماه نیست.مشکل از آن جا آغاز شد که اواسط دی ماه آموزش و پرورش خبر از رونمایی سامانه جدیدی به نام سیدا به جای چهار سامانه سناد، دانا، امین و فاینال داد. سامانهای که وظیفه آن یکسانسازی و تجمیع سامانههای دانشآموزی بوده و ظاهراً مجهز به قابلیتهای جدیدی…
اگر معلم یا دانش آموز/دانشجو هستید لطفا قبل از انتشار این دست کلیپها لحظهای از خودتان سوال کنید که آیا او موافق انتشار این تصویر است یا من دارم «دزدکی» آن را منتشر میکنم؟
بیش از یک سال است که در حال تجربه آموزشهای مجازی هستیم. ارتباطات مجازی، آداب و اصولی دارد. ارتباطات مجازی تابع قواعد اخلاقی مشخصی است. در چند ماه گذشته کلیپهای متعددی با عناوینی چون «سوتیهای خفن و خندهدار» و «بمب خنده» از کلاس های مجازی معلمان و دانشآموزان در شبکههای اجتماعی مختلف بازنشر میشود. انتشار برخی از این کلیپها، به ویژه کلیپهایی که محل زندگی، سایر اعضای خانواده و چهره معلمان/ دانشآموزان…
« واقعیت تلخ آن است که این دانشجویان، از کرۀ ماه نیامده و محصولات جامعهای هستند که من و ما مسئولیت تربیت و ساختن آنها را بر عهده داشتهایم »
گروه رسانه/ برگزاری امتحان در فضای مجازی در مدارس که قریب به یک سال است در تعطیلی به سر می برند ؛ با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است . « تقلب مجازی » و گستردگی آن و مهم تر از آن ، از بین رفتن قبح این مساله موضوعی قابل تامل در نظام آموزشی بیمار ما است . « صدای معلم » در چند گزارش و یادداشت تحلیلی به آسیب…
« اگر ساختار آموزشی از مدل های پویای جهانی پیروی کند ، یقین داشته باشید که این پویایی در همه بخش ها و عناصر و عوامل نظام آموزشی پخش خواهد شد و اثر معجزه آسای خود را نمایش خواهد داد »
هنوز مبحث رتبه بندی معلمان ، در لابه لای اخبار روزانه در حال موج سواری است . سیری که ظاهرا از نتیجه بخشی مورد انتظار معلمان ، به دور مانده است و خود مسئولان ناتوان از تشخیص معیارهایی معقول برای تشخیص سره از ناسره جهت اجرای نهایی آن هستند. تا طرح رتبه بندی به تصویب مجلس نرسیده است ، اعتماد و اعتباری برای اجرای سالانه آن وجود نخواهد داشت . اما تاکنون…
« روز خوش ندارد سرزمینی که در آن منصبها و مسندها مقدستر از قانون است »
تا وقتی که یکایک مردم به اندازۀ نیوتن و زکریای رازی، دانشمند و آگاه نشدهاند،تا وقتی که همۀ مردم، همچون سلمان و صُهیب، پارسایی و پرهیزگاری را پیشۀ خود نکردهاند،تا وقتی که همۀ شهروندان، به اندازۀ ویکتور هوگو و آلبرت شوایتزر، از احساسات پاک انسانی برخوردار نشدهاند،تا وقتی که نانوا و قصاب و راننده، به اندازۀ ویتگنشتاین و ابن سینا فلسفه نمیدانند،تا وقتی که هر انسانی در هر شهر و روستایی، بیش…
چند روز پیش، دکتر ناصر فکوهی، استاد انسانشناسی دانشگاه تهران به دعوت انجمن جامعه شناسی سنندج در یک برنامه مجازی با موضوعی تحت عنوان «تنوع فرهنگی و سیاستگذاری رسمی در ایران» شرکت میکند. ایشان پس از یکصد دقیقه سخنرانی و پاسخ به پرسشهای حضار، به ناگاه از کوره در میرود! موضوع از این قرار است که یکی از حاضران دو جمله در مونیتور جلسه مینویسد: این فرد خطاب به استاد ابتدا میگوید…
« داستانهای مثنوی، داستان زندگی است. داستان ماست. انسانهای بسیار تحت تاثیر محیط تصمیماتی میگیرند که جز گرفتاری و حسرت نتیجهای برایشان ندارد »
یکی از قصههای شیرین مثنوی، داستان مردی است مسافر که در کاروانسرایی مهمان شد. الاغش را به طویله دار سپرد و خود وارد مهمانسرا شد. گروهی اوباش که پاتوقشان آن کاروانسر بود تصمیم گرفتند شام آن شبشان را به خرج مهمان غریب صرف کنند. بنابراین نقشه کشیدندکه الاغش را بدزدند و بفروشند. با پولش آبگوشت مفتی بخورند. میخواندند و میرقصیدند با شعری که ترجیع بند آن، این بود: «خر برفت و خر…
« آموزش و پرورش هیچ توجیه و دلیل قانع کننده و هیچ فرمولی را برای محاسبه این مقدار ناچیز واریزی ارایه نکرده و پاسخی صریح و شفاف ارایه نکرده است که این امر عصبانیت بیشتر معلمان را در پی داشته است »
اوایل اسفند ماه 98 بود که کلیه مدارس و دانشگاههای کشور به طور ناگهانی به علت شیوع بیماری کوید 19 تعطیل شد و تا چند هفته همه در شک بودند و هیچ برنامه ای برای آموزش غیر حضوری مدارس و دانشگاهها نداشتند. با ادامه روند تعطیلات، معلمان با استفاده از تجربیات خود در آموزش های غیر حضوری و با استفاده از اپلیکیشن های موجود و تشکیل گروه و کانال های درسی به…
« کاهش هزینه های آموزشی در شرایط کرونایی ظاهرا به مذاق وزارت آموزش و پرورش خوش آمده است که از تفکر برای چگونگی آموزش ترکیبی یعنی مجازی و حضوری ، پرهیز می کند ! »
مقدمه آموزش مجازی یا آنلاین ، تجربه ای جدید برای ما و یک پیش شرط آموزشی برای کشورهای پیشرفته بود . موافقان آموزش حضوری ، یقین مخالف آموزش مجازی به عنوان مکمل یادگیری نیستند ، اما مگر مکمل های غذایی جایگزینی مناسبی برای غذا خوردن هستند که این یکی نیز برای آموزش باشد . به هر حال اهدافی در مدارس تعقیب می شوند که جهت نیل به آنها داشتن تعاملات اجتماعی ،…
حضور این جمعیت چند هزار نفری در آموزش و پرورش تا کنون و به چه میزان به حرفه ای شدن جریان آموزش در جامعه کمک کرده است ؟ سهم دکتر معلمان از حوزه عمومی آموزش و پرورش چند است ؟!
« بسیاری از ما ارتباط میان انتخاب ها، کارها و نتایج حاصل از آنها را نمیبینیم. ما به جای پذیرش مسئولیت درباره وضعیت کنونی کارها و روابطمان، و هنگامی که زندگی ما آنچه انتظار داشتیم نشد....انگشت سرزنش خود را به سوی دیگران نشانه میرویم. ما بدون به دست آوردن آگاهی هشیارانه نسبت به انتخاب هایمان نمیتوانیم در جهت بهبود شرایط گام برداریم و فقط به تکرار الگوهای گذشته خود می پردازیم». دبی…
« اگر از طریق ساز وکار هیأت امناء و یا با اطلاع رسانی مستمر از طریق رسانه ها به عنوان یک عضو راه یافته منشأ اثری نباشید، عملاً شاهد هدر رفت و نفله شدن فرصت حضور معلمان در هیأت امنا خواهیم بود و ممکن است آنچنان سرخوردگی در بین معلمان ایجاد شود که دیگر هیچ گاه وارد فرایند و موضوع انتخاب معلمان نه تنها برای صندوق ذخیره بلکه برای هیچ بخش دیگری نیز نشوند »
اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان به وزیر آموزش و پرورش اختیار داده است، اعضای هیئت امنا را تعیین کند. قبل از ورود نمایندگانی از معلمان به این جمع، تعداد اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان پنج نفر بود که هیچ کدامشان منتخب صاحبان واقعی صندوق، یعنی معلمان نبودند. بالاخره توسط وزیر آموزش و پرورش وقت سیدمحمد بطحایی بنا شد سه نفر از معلمان به صندوق ذخیره فرهنگیان وارد شوند که دو نفر آنان…
این روزها جمله ی" کلاه خودت را بچسب" را شاید بتوان پر رنگ تر از همیشه دید، جمله ای بی رحمانه و تهی از خردورزی و عاقبت اندیشی...
آیا در قبال جهان پیرامون و دیگر انسان ها مسئولیت داریم؟ پیگیر حق و حقوق خویش باشیم اما نه به قیمت کم رنگ کردن حقوق سایرین... تنگناها و فشارهای اقتصادی نفس مردم را بریده است . در این شرایط صنف های مختلف تلاش می کنند کارفرمای خود را به پرداخت حقوقی در حد تورم و هزینه های زندگی متقاعد کنند که این مطالبه طبیعی است، اما، متاسفانه در قریب به اتفاق درخواست…
« انگار جناب الهیار کمبود ۱۹۷ هزار معلم و وعدهی پرداختهای ماه به ماه معلمان حقالتدریس را فراموش کرده که این چنین دچار بحران عیارسنجی در کار آموزگار شده است و آن را کم ارزش جلوه میدهد »
ماهیت کلی کار در کلاسهای درسیِ آموزش و پرورش یکیست؛ تدریس.اما "تدریس کنندهها" عناوین گوناگونی دارند. نیروهای رسمی، نیروهای غیر رسمی، نیروهای موظف، نیروهای غیرموظف، معلمان حقالتدریس، معلمان خرید خدمت، معلمان شاغلِ حقالتدریس، معلمان قراردادی، معلمان حقالتدریس آزاد، معلمان باز نشستهی حقالتدریس،... و این همه عنوان برای ایفای یک نقش، ناشی از کمبود شدید معلم و ترس از خالی ماندن کلاسهای درسی درست شده است. طوری که در سال ۹۸ حتی بعد…
روایتی از محمد بهمن بیگی، معمار و بنیان گذار آموزش عشایر ایران ؛
زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی، معمار و بنیاگذار آموزش عشایر ایران ، در فصلی از خاطرات خواندنی خود تحت عنوان داستان « مادر» نوشته است :من سرپرست مدارس عشایری بودم . در کارم اقتدار و اختیار بسیار داشتم ، از دامن دشت ها تا قله ی کوه ها همه جا را با ماشین و اسب و گاه پیاده می پیمودم . بچه ها را می آزمودم . آموزگاران را راهنمایی می کردم .در…
گروه استان ها و شهرستان ها/ گزارشی از خانه معلم پونل ( رضوانشهر ) در 29 خرداد 1394 در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا ) پس از انتشار این گزارش ، وضعیت این خانه معلم تغییر کرد . ( این جا ) « احمدرضا شبانیان » با ارسال یادداشتی برای صدای معلم از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش گیلان در این مورد انتقاد کرده است . این رسانه…
از زمان مشروطه تا به امروز، ما ایرانیان در تلاش و تکاپو برای اصلاح ساختارهای حاکمیتی هستیم (که البته امر مثبتی است) ولی هر ساختار حاکمیتی هم که برقرار شود تا زمانی که سطحِ گفت و گو میان ما در حد نمکی و ملک زاده، دهباشی و ایرانمهر... است از میانِ ما «شرکت» بیرون نخواهد آمد
سهند ایرانمهر چند سال است که در عرصه کارهای قلمی فعال است و حضوری مستمر در عرصه نگارش دارد. هم طبع طنز دارد و هم وسعت مطالعات. حسین دهباشی هم چندین سال است که در میخانه خدمت می کند - به تعبیر حافظ - . هم اهل قلم است، هم وسعت مطالعات تاریخی دارد و هم با اهالی وادی سیاست حشر و نشر دارد. سهند ایرانمهر با حسین دهباشی، دو سه کلمه…
جامعه ایران ، در کلیت خود جامعه قانون گرا و قانون مندی نیست و ماهیت و ساختار روابط میان افراد آن هنوز از نوع " قبیله ای " است
حقوق ملت ایران قانون اساسي ایران شير و خورشيد مصوب 1324 هجري قمري مطابق با 1285 هجري شمسي و 1906 ميلادي اصل هشتم : اهالي مملکت ايران در مقابل قانون دولتي متساوي الحقوق خواهد بود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فصل سوم: حقوق ملت اصل نوزدهم : مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود…
« آموزش آنلاین بهداشت جسمی معلمان و آرامش روانی آنان را نیز دچار مخاطرات جدی کرده است »
بالاخره بعد از ۷-۸ ماه تأخیر، بخشی از حقالزحمهی پارسالِ معلمان حقالتدریس، در هشتم بهمنماه ۹۹ به حسابشان واریز شد. این در حالیست که خبر این واریز چندین هفته قبل، از طرف مقامات وزارتی رسانهای شده بود و هی امروز و فردا می کردند اما از پول خبری نبود. در خبری که در خصوص این تأخیر در شبکههای اجتماعی منتشر شده بود، از زبان وزیر آموزش و پرورش نقل شده بود که…
وقتی دانشجومعلمانِ یک مُلک که معلمانِ آیندهی آن مملکتاند خود در امتحاناتشان به طور گسترده تقلب میکنند و حتی پا را فراتر نهاده و به عاملِ تقلب برای دیگران و انجامِ کارهای غیرقانونی در جریان امتحانات مدارس تبدیل میشوند، چگونه میخواهند فرداروز به دانشآموزان شان بگویند که "درس بخوانید و تقلب نکنید"؟
امسال برای اولین بار در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی شاهد برگزاری امتحانات پایان ترم مدارس و دانشگاهها به صورت مجازی بودیم، امری که نهادهای آموزشی به دلیل شیوع کرونا مجبور به اجرای آن شدند و سیستم آموزش کشور تجربهی امتحانات مجازی را از سر گذراند. در طول این ایام بیشتر دغدغهها به کسب تجربه از کلاسداریِ مجازی برمیگشت و انتقادات و پیشنهاداتی نیز جهت بهبود شکل جدید آموزش مطرح…
« دانشآموزان و کودکان آینهٔ تمامنمای والدین و خانواده و جامعهٔ خویش هستند و اگر کودکان و نوجوانانمان مشکلات رفتاری و تربیتی زیادی دارند نه خود آنها بلکه والدینشان باید مورد بازخواست قرار بگیرند »
چند سال قبل تدریس در کلاس درس تاریخ و جامعهشناسی سوم دبیرستان انسانی دانشآموزی داشتم که تقریباً همه همکاران از رفتارها و سخنان او در کلاس احساس نارضایتی و ناخرسندی میکردند و من هم که همیشه سعی میکردم با همه دانشآموزان رابطهٔ دوستانهٔ آمیخته با صمیمیت و شوخی داشته باشم، هیچ گاه نمیتوانستم اندکی اعتماد او را جلب نمایم و حتی گاهی هم با تشویقهایی مانند نمرات بالا که خودش هم…
« آمار دانش آموزان شاغل رو به فزونی نهاده و تعطیلی مدارس و مهاجرت تدریس به فضای مجازی، توامان به اشتغال کودکانی انجامیده که در نان آوری خانواده سهیم هستند. آنها طردشدگان آموزش در جبر معیشت می باشند. اشاره های خشن واقعیت که از جنس فقدان است. این نمونه ها در بافت روستایی و حاشیه شهری فزونی دارد »
اگر بپذیریم که آموزش رایگان حق عمومی بشر است در این صورت در باب نسبت آموزش و ساحت اجتماعی می توان سرفصل هایی تامل برانگیز گشود. آموزش در مجموعه ساختار اجتماعی چه جایگاهی دارد؟ تحت تاثیر طبقه اجتماعی چه تغییری می کند؟ آیا خصلت های اقتصادی زیستن بر فرماسیون آموزش اثر گذار است؟ این اثرگذاری در چه سطحی قابل بحث می باشد؟ این پرسش ها و پرسش هایی از این دست در…
« یکی از راهکارهای هدایت نقدینگی به سمت ساخت مسکن ، ساخت مسکن متری تحت مدیریت و نظارت سازمان مسکن و بانک مسکن و سازمان نظام مهندسی می باشد »
علی غیاث آبادی فراهانی / هنر آموز هنرستان های ساوه
این روزها دو مشکل بزرگ در اقتصاد ایران وجود دارد : مشکل نخست گرانی شدید مسکن است ؛ دوم حجم بسیار نقدینگی .گرانی مسکن ، خانه دار شدن برای مستاجران و زوج های جوان را به آرزویی دست نایافتنی بدل کرده است. در شهرهای کوچک کف قیمت مسکن متری شش میلیون و در شهرهای بزرگ ده و پایتخت و کلان شهرها دوازده میلیون می باشد که این قیمت ها با درآمد خانوارهای…
و حال جواب یک سئوال که چرا صمد، با این همه شیفتگی و اعتقاد، کارهایش را به زبان آذربایجانی نمینوشت؟ به همان دلیل که دیگران هم نمینوشتند، یعنی اگر مینوشتند چه کار میتوانستند بکنند؟ کارهای «سهند» مگر نه این که به صورت دستنویس بین عدهی معدودی میگشت و انبوه آنها هنوز هم خاک میخورد؟ و یا آنچه را که شهریار به زبان آذربایجانی نوشته؟
... تنها در فاصله ی سال های بیست و چهار و پنج بود که کودکان دبستانی آذربایجان دریافتند که مدرسه چندان جای وحشتناکی هم نیست و میشود از درس و مشق، نه تنها عذاب نکشید و نترسید که بسیار هم لذت بُرد، چرا که به یکباره هیولای زبان خارجی از توی کلاسها بیرون رانده شد و همه به زبانی میخواندند و مینوشتند که حرف هم میزدند. پیش از آن هر روز…
در جامعه ای که نابرابری اجتماعی بیداد می کند اگر برابری آحاد جامعه در مقابل قانون وجود نداشته باشد ، تکالیف و حقوق نقش ها چگونه و با استفاده از کدامین ابزار به برقراری تعادل اجتماعی منجر خواهد شد؟ و سوالی که باید همه بدان بیندیشیم این است چرا قانون در جامعه ما ، مقدس شمرده نمی شود؟
ذکر اسامی هیچ اهمیتی ندارد . چه فرقی می کند او یا آن . هر چند اگر اسمی ذکر نشود دایره بزرگ تری از همان نقش ها ، در مظان اتهام قرار می گیرند اما فضای مجازی به عنوان سریع ترین رفرنس در اختیار همه هست . آنچه که اهمیت دارد عمق فاجعه هست یعنی سیلی زدن بر صورت مجریان قانون از سوی یک قانون نویس و یک مجری دیگر قانون .…
« منطق حکم میکند که آموزش و پرورش از به روز رسانی کارمندانش استقبال نماید و حتی مشوقهایی نیز برای ارتقاء کیفی فرهنگیان منظور نماید »
جمعی از معلمان در انصاف نیوز نوشتهاند: «بعداز گذشت چندسال از پیگیریهای مداوم فرهنگیان و نمایندگان محترم دورههای دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی مصوبه اعمال مدرک دوم به تصویب شورای نگهبان رسید و تبدیل به قانون شد. قانونی که متأسفانه در آن معلمان باسابقهای که با مدرک دیپلم دانشسرا در سنوات گذشته در آموزش و پرورش استخدام شدهاند به دست فراموشی سپرده شدهاند. اعمال مدرک دوم باعث ایجاد تبعیض و دو…
« عدم سواد رسانهای و علمی بعضی از والدین هم فشار زیادی به خانواده ها وارد می کند . آموزش مجازی با همه ی مزیت هایش، روح و روان خانواده ها را هم دچار مشکل کرده است »
آموزش مجازی تجربه ای جدید و متفاوت برای آموزش و پرورش بود . شاید اگر آن روز که مدارس به دلایل مختلفی از قبیل سیل و گرد وخاک و... تعطیل می شد به دنبال چاره ای بودیم و استفاده از آموزش مجازی را جدی می گرفتیم ؛ امروز می توانستیم مدل موفق تری برای آموزش مجازی این روزها ارائه دهیم . از اسفندماه سال گذشته که میزبان، مهمان ناخوانده ای به نام…
« وقتی میگوئیم شما با ابتداییترین اصول آموزش و پرورش، آشنایی ندارید، اینجا و این نتیجه اسفبار را برای آموزش و پرورش تحت مدیریت تان پیشبینی میکردیم ! »
وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه هر فرد ظرفیت، توانمندی و پیچیدگیهایی دارد که همه این موارد معجونی از وضعیت انسانهایی است که در اختیار ما قرار می گیرند و ما وظیفه آموزش این افراد را بر عهده داریم، گفت: از هر دانش آموز میتوان یک خمینی تولید کرد و به همین دلیل، معلمی شغل انبیا است. نمیدانیم کدام وزیر را خطاب کنیم، چرا که چنان آمدن و رفتن وزرا در آموزش…
روزگار عجیبی است . همسرم سال گذشته آن قدر خسته میآمد که فقط چیزی میخورد و میخوابید و حتی وقت حرف زدن هم نداشت. (اگر وقت داشتم هم حرف نمی زد چرا که تمام کلماتش را در سنگر مدرسه پرت کرده بود ! ). یک خانه پر ز هیچ !؟ امسال هم تدریس از راه دور و درخانه ماندن وی را به قوز پشت لپ تاپ ( چه اصطلاح جالبی به جای…
« چیزی که آموزش و پرورش ما نیز با معرفی سامانه همگام سعی کرد در این مسیر قرار بگیرد اما به ناگاه به جای ارائه نسخه موبایلی سامانه همگام ، معرفی سامانه ضعیف و ناکارآمد دیگری به نام شاد بر وضعیت آشفته و شلختگی سامانه های برخط در آموزش و پرورش افزود »
و اما سامانه شاد ، الشاد ماالشاد و ما ادراک ما الشاد ... قبل از اینکه به سراغ این سامانه بروم لازم است در خصوص قدمت شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب مختصر توضیحی خدمت شما داشته باشم . پس از آنکه وبلاگ نویسی جای خود را به شبکه های اجتماعی داد ، بسیاری از کشورها بلافاصله با درک ضرورت توسعه و حمایت از این پدیده نوظهور اقدام به راه اندازی یا…
« جذب و استخدام «معلم» از طریق سفارش و فشار و تجمع و بدون طی مراحل آموزشی و کسب شایستگی های حرفه ای معلمی، نه تنها وجهه و اعتبار نهاد مدرسه را در جامعه می شکند بلکه امر آموزش را از موضوعی زیرساختی و توسعهای به مقولهای دم دستی و خدماتی تقلیل می دهد
« جذب و استخدام «معلم» از طریق سفارش و فشار و تجمع و بدون طی مراحل آموزشی و کسب شایستگی های حرفه ای معلمی، نه تنها وجهه و اعتبار نهاد مدرسه را در جامعه می شکند بلکه امر آموزش را از موضوعی زیرساختی و توسعهای به مقولهای دم دستی و خدماتی تقلیل می دهد. هیچ جامعه بالنده ای آموزش و پرورش فرزندانش را به شوخی نمی گیرد. همان طور که پزشک شدن…
« باید یکی از وظایف مهم تشکلها باید این باشد که علاوه بر طرح درست مسئله، راه حل رفع مسئله را نیز برای دولت توضیح داده و پیشنهاد دهند »
برخی از افرادی که دارای علایق، اهداف و دغدغه های مشترکی هستند، سعی میکنند برای رسیدن به اهداف خود، تشکلی را پایهگذاری کنند. این تشکلها می توانند دارای اهداف مختلفی چون اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشند. مثل تشکل خواربارفروشان، کانون صنفی معلمان، انجمن حامیان محیط زیست و غیره. این تشکلها در راه رسیدن به اهداف خود معمولا با دولت مشکل پیدا میکنند. چرا که دولت، خصوصا دولتهای تمرکزگرا، بیشتر منابع…
« تا عطش دانایی نباشد انسان به همان پاسخ های سطحی سر خودش را گرم می کند و همان را در ساحات متفاوت برای دیگران نیز تکرار می کند »
ملتی که نان شب ندارد، درگیر فقر و فحشا و بیماری و هزار گونه بلا و مصیبت است و به همین دلایل با کتاب خواندن غریبه است، چگونه می شود دیالوگ کرد؟ مسئله من چگونگی است، شما بفرمایید من چگونه دیالوگ کنم در فضایی خارج از این چنین فضای فرهنگی، چگونه دیالوگ کنم و از فرهنگ برای فرودست شکم گرسنه دم بزنم؟ فراموش نکنیم، یک زمانی در خود غرب نیز وضعیت به…
« در سوگ دانش آموزان پایه ششمی که الفبا نمی دانند! آیا وزارت آموزش و پرورش از ارزیابی و کنترل پیشرفت دانش آموزان شانه خالی کرده است؟ »
این روزها در بسیاری از مدارس به ویژه مدارس حاشیه با دانش آموزانی در پایه های بالاتر روبه رو می شویم که نه تنها نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه حروف الفبا را تشخیص نمی دهند. در بهترین حالت دانش آموزانی را می بینیم که دچار ضعفهای اساسی در مهارت های پایه هستند و معلوم نیست با کدام منطقی و از چه طریقی بدون هیچ مانعی وارد پایه های بالاتر شده اند…
« عدالت آموزشی شرطی اساسی و اساسی برای ایجاد دموکراسی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است و نبود آن بدون شک امکان نخواهد داد که یک کشور نه فقط از لحاظ فناورانه بلکه به خصوص از لحاظ فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته و خطرات فروپاشی و جنگ و تنش های اجتماعی را از خود دور کند و برعکس »
نظامهای آموزش دانشگاهی در جهان امروز فراتر از آنکه تخصص های لازم را برای فرصت های شغلی جدید ایجاد کنند، نقشی عمومی نیز بر دوش دارند و آن آماده سازی کنشگران اجتماعی برای ورود به جامعه مدرن و برخورداری آنها از حداقل هایی است که بدون آنها در موقعیت های سخت قرار خواهند گرفت و نخواهند توانست به خوبی در جامعه جا افتاده و در نتیجه در معرض آسیب های شدیدتری خواهند…
« از بیم یادآوری تعهد خدمتی در مواجه با مطالبه ها، قصد آن بود که هرگز قلم به دست نگیریم اما برخورد را بر سکوت توام با پذیرش ناحقی ارجح می دانیم »
با تورقی در بین اخبار در فضای مجازی و بازدیدی از منابع خبری درباره آموزش و پرورش و فرهنگیان با انبوهی از مطالبات این قشر مواجه می شوید، کلاف سردرگمی که به نظر می رسد پایانی برای آن متصور نیست و یاد آور بیت شعری است که می فرماید: هر لحظه مزن در که در این خانه کسی نیستبیهوده مکن ناله که فریادرسی نیست اما در این نوشتار قصد بر آن است…