صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « تحقیقات یونسکو نشان می دهند که هر ماه یادگیری با این شیوه یعنی تعطیلی مدارس ، دو ماه به یادگیری در حالت عادی خسارت وارد می کند و این بسیار نگران کننده است »
  • رضا صابری تولائی/ معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی

" تعطیلی مدارس " و بروز " فاجعه نسلی " مطلب ویژه

در تاریخ 29 مارس 2021 (نهم فروردین 1400) اجلاس مجازی وزیران آموزش و پرورش کشورهای عضو یونسکو با هدف بهبود آموزش و راهکارهای پیشگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان برگزار گردید . این اجلاس روی ۳ محور اساسی متمرکز بود:*  بازنگه داشتن مدارس، اولویت دهی و حمایت از معلمان *  ترک تحصیل دانش آموزان و خسارت وارده بر یادگیری * تحول دیجیتال و آینده ی آموزش بر اساس گزارش مدیر کل…
  • « در ایران (برعکس دنیا) دولت علاقه ای به قبول مسئولیت در حوزه های هزینه بری مانند آموزش، واردات واکسن و بهداشت، خدمات اجتماعی- رفاهی و امثالهم ندارد و از هر فرصتی برای واگذاری این حوزه ها به بخش خصوصی دریغ نمی کند »
  • فرهاد قنبری

خرید واکسن بر عهده کیست؟!

بیش از پنج ماه است که از ساخت واکسن ویروس کرونا می گذرد و بالاخره جناب آقای روحانی اعلام کردند که صبوری برای ساخت واکسن داخلی باعث مرگ و میر بیشتر شهروندان می شود و بخش خصوصی از هر طریقی که می تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند. در نئولیبرالترین کشورهای دنیا هم دولت در حوزه هایی مانند آموزش، بهداشت، حمایت از خانواده های پرجمعیت، کهنسالان، افراد از کارافتاده و امثالهم…
  • « در معنای " مداد العلما افضل من دما الشهدا " باید گفت: قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر است نه معلمان . هر معلمی دانشمند نیست و شاید هیچ معلمی دانشمند نیست. شما چطور؟ ادّعای بیش از حد هیبت آدمی ببرد »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

نقدی بر " متن بیانیه و تجمع نو معلمان در برابر مجلس شورای اسلامی "

گروه رسانه/ چندی پیش « صدای معلم » خبری درباره تجمع معلمان جدید الاستخدام در برابر مجلس شورای اسلامی منتشر کرد . ( این جا ) « مینو امامی » از فرهنگیان تبریز نقدی بر انعکاس این تجمع و متن بیانیه صادر شده توسط این گروه از معلمان نگاشته است .
  • « معلوم نیست چرا مردم ما، به ویژه تحصیل کرده های ما، این همه ترس دارند و در حالی که خودشان وارد هیچ فعالیت نوشتاری یا گفتاری نمی شوند چگونه این ترس را تجربه کرده اند مگر اینکه بگوییم خود آنها تولید کننده این ترس در جامعه هستند »
  • مصطفی مهرآیین

چرا از شفافیت می ترسیم؟ مطلب ویژه

۱.ژیژک داستانی نقل می کند از دو دوستی که قرار بود یکی از آنها به جایی در شوروی سفر کند. این دو با هم قرار گذاشتند که حتما دوستی که به سفر می رود از اوضاع و احوال آنجا بنویسد و به دوستش خبر بدهد اوضاع چگونه است و اگر اوضاع بد بود با خودکار قرمز بنویسد. این دوست به سفر می رود و پس از مدتی نامه ای به دوستش می…
  • « یکی از سیستم های مهم در این بین سیستم آموزش و پرورش به طور اخص در این جامعه می باشد و به شکلی بسیار سیستماتیک و خشک و غیرانسانی به خصوص در کشوری مانند ایران تنیده شده است و جلوی هر گونه تلاش فکری و رشد فکری و تولید اندیشه را گرفته است چرا که از ابتدا تا انتها با توجه به کتب مشخص، ساعات و سال های مشخص و بدون توجه به ویژگی های هر فرد اجرا می گردد »
  • ر. هاشمی / یک معلم

آیا انسان ایرانی یک انسان اندیشنده است ؟ مطلب ویژه

چند صباحی است به این می اندیشم که من به عنوان یک فرد اندیشنده در جامعه انسانی چقدر می توانم ماهیت اندیشندگی خود را برآورده کنم؟ آیا این ابراز وجود به عنوان اندیشنده لازم هست؟ آیا سیستم اجتماعی و اقتصادی انسان ها چنین امکان ابراز وجودی را برای من و آحاد اجتماع فراهم کرده است یا فرصت آن را به من می دهد؟ به زعم بسیاری از اندیشمندان، ویژگی اصلی انسان ،…
  • به راستی با کدام منطق قبل از پیک چهارم کرونا ویروس همه مسافرت‌ها، مراکز تفریحی، خرید و همه و همه باز بود الا آموزش و پرورش؟!
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

کرونا ویروس ، استقلال آموزش و پرورش و اعتماد به نفس مدیران ما را به یغما برده است ! مطلب ویژه

در حیاط شهیدستان با دانش‌آموزانی که برای دریافت معافیت تحصیلی آمده‌اند در خوش و بش و گپ و گفتم و از دیدن بچه‌ها که هر کدام در هیاتی نوین ظاهر شده‌اند مرغ دلم به ابدیت پر می‌کشد و.... گوشی‌ام آژیر می‌کشد- سلام آقای مدیرمن بردیا جوشنمدانش‌آموز دهم ریاضی یکشناختی آقا؟- بردیا جان بگوبه گوشم- "آقای مدیر ! من از خودم شکایت دارم"خیلی هم شکایت دارم خیلی !- چی شده عزیزم؟مشکلی پیش اومده؟-…
  • « من نیز از حاصل جمع آموزش و بی تفاوتی کُشنده همین مردم و جامعه به اینجا رسیده ام. بیسواد و مدّعی. وقتی ملتی، شایستگی و لیاقت حفظ و نگه داری داشته های فرهنگ و تمدن خود را نداشته باشد، دیگر کشورها با همان آثار و نمادهای ملی ما به فرهنگ سازی در وطن خود می پردازند »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

نگاهی بر نمادهای فرهنگ و تمدن ایرانی در کشورهای جهان

پیش گفتار باز هم فرهنگ و این بار با مکمل خود تمدن. نگران نباشید، از افراط و تفریط من نیز بیزارم. اما صدای اعتراض آمیز فرهنگیان شاغل و بازنشسته، پس از همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان و یا اِعمال ناقص طرح رتبه بندی و افزایش های سالانه حقوق، خاموش گردیده و حداقل رضایت همکاران تأمین شده است و گر نه ما نیز همچون شاغلین و بازنشستگان تأمین اجتماعی به تجمعات خود…
  • « آن چه دست آخر می ماند جامعه ای رها شده با مردمی مسئولیت گریز ، قانون ستیز و متنفر از یکدیگر است که معنای زندگی به " صفر " گرایش پیدا می کند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

چرا ستادی که با به عاریت گرفتن صفت " ملی " برای مقابله با کرونا شکل گرفته به کسی پاسخ گو نیست ؟! مطلب ویژه

" تا زمانی که توده مردم برای بهبود حال یکدیگر احساس مسئولیت نمی‌کنند در آن جامعه هرگز عدالت اجتماعی تحقق نخواهد یافت ! " هلن کلر   بیش از یک سال است که کشور ما درگیر کرونا است . پیش از نوروز 1399 اغلب استان ها با هدف حفظ جان شهروندان و مسافران و جلوگیری از انتشار بیشتر این بیماری، اعلام کردند که در نوروز ۹۹ پذیرای مسافران نوروزی نیستند و نه…
  • « دولت ایران طی یک سال گذشته هیچ برنامهٔ مشخصی (جز تعطیلی یک‌سالهٔ مدارس و جریمهٔ خودروها بعد نصف شب که هر دو هم در نوع خود عجیب و نمونه بود) برای مقابله با کرونا نداشت و در جاهایی مانند تعطیلات نوروز و اعیاد و مراسم‌های مختلف که باید اعمال اقتدار و قانون می‌نمود به برخی توصیه‌های اخلاقی بسنده کرد ! »
  • فرهاد قنبری

دوباره قرنطینه ؟! مطلب ویژه

۱- مستاجرها:طبق آمارها ، اجاره بهاء مسکن در دو سال گذشته افزایشی صددرصدی را تجربه کرده‌است. یعنی اگر خانواده‌ای تا یک سال پیش مجبور بود سی‌درصد حقوق خود را برای اجاره مسکن پرداخت کند حال باید بیش از پنجاه‌درصد درآمدش را به صاحب خانه و صاحب ملک تجاری بپردازد. در شهر تهران نزدیک به پنجاه‌درصد مردم به‌صورت استیجاری زندگی و کاسبی می‌کنند. نصف مردمی که در تهران زندگی می‌کنند اگر فقط ده…
  • « بی شک وجود نیروهای متخصص که به مقتضای علوم نوین آموزشی و پرورشی تربیت شده باشند نقطه شروع تحول در دستگاه آموزش و پرورش است »
  • حسین ثقفی/ دبیرشاغل - مشهد

آموزش و پرورش فله ای ! مطلب ویژه

دقت در سیر علمی و عملی آموزش و پرورش از دیر باز تا امروز و به خصوص در در دهه های اخیر نشان می دهد که در بیشتر مواقع نیاز مخاطبان ، حال چه معلم و چه دانش آموز ،کمتر وگاه هرگز مورد توجه واقع نشده است. به عبارتی دیگر، این دستگاه در جذب و تامین معلم از شریان های گوناگونی استفاده نموده است و تا امروز نتوانسته است تنها یک کانال…
  • « برای رهایی از نتایج منفی محافظه کاری، نیازمند فعل و انفعالات مثبت در فرهنگ خود هستیم. ما باید هنر اعتماد ورزی را فرا بگیریم »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

" محافظه کاری " نسبتی با " تفکر انتقادی " ندارد ! مطلب ویژه

مقدمه علیرغم مرزبندی رشته ای توسط بشر، ارتباط درهم تنیده علوم مختلف و تأثیر نتایج آن بر یکدیگر انکار ناپذیر  است. از سویی دیگر رفتار متفاوت و مقوله بندی شده همین بشر با تأثیر گرفتن از پیچیدگی های محیط اجتماعی و رخدادهای تاریخی، سیاسی و تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمان و مکان های متعدد، چند لایه و گرایش به پنهان کردن واقعیت دارد. تمامی این تظاهرات در یک کلام، محافظه…
  • آخر این چه نوع فرمانروایی‌ست که می‌کنید؟
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

ایران قرمز شد ؛ واکسن بخرید !

گروه رسانه/ خدیجه گلین مقدم در کانال تلگرامی خود نوشت : واکسن فایزر و یا هر واکسن موثر دیگری که بتواند کرونا را نابود کند را بخرید‌. این چه تفکریست که اجازه نمی‌دهد واکسن‌های موثر وارد ایران شوند؟اگر جعیتی از ایرانیان دوست داشته باشند واکسن موثری که در دنیا بر ضد کرونا می‌زنند، را بزنند باید چه کسی را ببینند؟موج چهارم کرونا افراد سالم را به کام مرگ می‌برد. روزانه بیش از…
  • « تنها رویکرد جامع، علمی‌ و به دور از هرگونه نگاه کلیشه‌ای می‌تواند راهگشای این مسیر صعب‌العبور باشد »
  • محمد محمدی

آیا " رتبه بندی معلمان " به افزایش انگیزه شغلی معلمان منجر خواهد شد ؟

رتبه بندی معلمان با اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه از سوی مجلس این روزها موضوع تحلیل‌ها و نقدهای جامعه معلمین کشور است که در صورت تصویب یک قانون علمی ‌و جامع و اجرای دقیق و عادلانه، می‌تواند فرصت مناسبی برای ارتقای کیفیت آموزشی فراهم آورد. از طرفی نگاه کلیشه‌ای، غیرعلمی ‌و ناموزون در محتوای این قانون و اجرای نادرست آن در آینده‌ای نزدیک به نارضایتی و ایجاد استرس‌های بی‌مورد در میان…
  • « آیا معنا و مفهوم مراقبت و نگه داری از کودکان در جهان امروز به منزله تحمیل هر نوع رفتار دور از عقل و شعور ما بزرگ ترها به عنوان ولی نعمت آنان، نسبت به فرزندان مان است؟ »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

" تعطیلی مدارس " و " کودک آزاری مدرن " ؟!

" تصویری از تبلیغ کاشت ناخن در فضای مجازی منتشر شد که بازتاب و انتقاد‌های زیادی را به همراه داشت. یک مرکز آرایشی در تهران به صورت گسترده تبلیغی برای " کاشت و ژلیشن ناخن " دختر بچه‌ها در فضای مجازی منتشر کرد که در آن خانواده‌ها را تشویق می‌کرد تا برای دختربچه هایشان ناخن بکارند که با واکنش‌هایی همراه شد." (1) روزگاری همه تعهد بشر حول حمایت همه جانبه از نوزاد…
  • « تغییر در آموزش و پرورشِ ایران تا اطلاع ثانوی تنها از طریق تاثیرات رسانه ای و کسب و انتشار تجربه کشورهای توسعه یافته امکان پذیر است و معلمان و دانش آموزان نیز خوشبختانه امروز پیش قراول این عرصه هستند »
  • نجات بهرامی

دوباره به کلاس درس و محیط آموزشی برگشتم ! مطلب ویژه

بالاخره پس از چند سال تجربه حضور در محیط اداری آموزش و پرورش دوباره به کلاس درس و محیط آموزشی برگشتم و از دوره ای سخت و پرتلاطم که البته عبرتهای آن دست کمی از یک کارگاه آموزشی نداشت، عبور کردم. در ارتباط با این مسئله و با وجود عدم رغبت به باز کردن مباحث شخصی، اما با احتمال اینکه چنین مطالبی حرف دل عده دیگری از همکاران و دوستان باشد، چند…
  • آقای اقتصاددان ‍! تحریم ها، عدم تصویب لوایح چون اف ای تی اف مانع تولید است !
  • غفار جلالی/ معلم

وکیل ۸ درصدی ! به " علم اقتصاد " سلام کن !

انتخابات مجلس یازدهم در شیراز با ۳۵۷۳۳۸ رأی ۲۵ درصد شرکت کننده داشت. آقای جعفر قادری با ۱۱۴۳۲۹ رای یعنی ٨ درصد کل دارندگان حق رای به مجلس یازدهم راه یافت. وکیل مردم شیراز خود را استاد اقتصاد دانشگاه می داند، ( البته شاید دکترای سهمیه ای از نوع جانبازی یا رزمندگان داشته باشد) در مصاحبه با خبرگزاری فارس اظهار فضل نموده‌اند: «دولت سراغ بخش‌های پیشران و محرک اقتصاد برود و رفع…
  • « باید همه افراد جامعه خصوصا ساختار حاکمیتی کشور، به یک بازبینی و بازنگری در مجموع انتظارات و توقعات خود دست بزنند تا شاید مانع ترویج رفتارهای دوگانه یا دو قطبی در روابط خود گردند. باید قبول کرد که ساختار فرهنگی ما، بنیان های استواری جهت تکیه زدن و رسیدن به سر منزل مقصود را ندارد »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

" دوگانگی ارزشی " در " ساختار فرهنگی ما " ؟!

مقدمه ارزش ها بخشی از فرهنگ هر جامعه ای هستند که باید از طریق آموزش در جامعه ترویج یابند. افراد به تنهایی قادر به شناخت و تشخیص آنها نیستند. هر چند هر گروه در جامعه، فرهنگی خاص خود دارد اما برای تداوم زندگی اجتماعی، می باید فرهنگ مشترکی داشته باشیم تا قادر به برقراری روابط اجتماعی مابین افراد یک جامعه و با سایر ملل و دولت ها باشیم. اصولا رفتار انسان‌ها می…
  • « ترکیب ترس و غم، ناامیدی است که بسیاری از ما بدان مبتلائیم. شاید بدین طریق بیشتر درک کنیم که چرا این قدر نومید هستیم »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

در باب " ترس " و واکاوی برخی ریشه های " ترس و محافظه کاری معلمان " ! مطلب ویژه

مقدمه از انواع هیجان می توان به ترس، خشم، اندوه، تنفر، شادی و تعجب اشاره کرد. برای بررسی هیجان ترس، از لحاظ علمی در حیطه طب و روانشناسی، مباحث بسیار زیادی وجود دارند اما قصد من پرداختن به هیچ یک از آنها نیست. در این مبحث برای درک بیشتر موضوع مورد نظر، مختصری به توضیح برخی از مفاهیم مربوط به ترس پرداخته ام. شاید در همین جا بتوانیم به تشخیص ترس ها…
  • « روز طبیعت ، روز قدردانی از طبیعت است برای تمام زیبایی ها و نعمت هایی که به انسان ها هدیه کرده است »
  • فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار مطلب ویژه

اسم این روز سیزده بدر باشد یا روز طبیعت یا هر نام دیگر و مناسبتش بر اساس اسطوره ها به کیومرث برسد و یا جشن تقدس آب ، هر چه باشد سیزده فروردین ، با فرهنگ مردم این سرزمین ، پیوند خورده است و روز جشن و شادی است. فرصتی است تا دل را بهاری کنیم و با طبیعت مانوس شویم.سیزده فروردین ، واپسین روز تعطیلات نوروز است. تعطیلاتی که طلیعه بهار…
  • چرا ما معلمان را فرهنگی می نامند؟
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

فرهنگ یک جامعه چگونه تضعیف یا نابود می گردد؟

  برای نابود کردن یک فرهنگ؛ نیازی نیست کتاب ها را بسوزانید، کافی است کاری کنید مردم آنها را نخوانند. ویکتور هوگو شاعر و داستان نویس فرانسوی ( 1855 - 1802 ) مقدمه با مشاهده این جمله از ویکتور هوگو متوجه شدم که برخلاف تصور غالب، عوامل بسیاری باعث نابودی فرهنگ یک جامعه می گردد. اگر طبق تعریف تایلور، فرهنگ را شامل ارزش‌های اجتماعی و هنجار‌های موجود در جوامع بشری و همچنین…
  • « مهم بودن » معنای دیگری می‌یابد!
  • ابراهیم اصلانی

باز ما آدم شدیم!

در مراسمی که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای بزرگداشت استاد محمد بهمن‌بیگی برگزار کرد (۳۰ آبان ۱۳۸۴)، من هم توفیق حضور داشتم. طبق روال مراسم بعد از همۀ سخنرانی‌ها نوبت به نفر اصلی رسید. بهمن‌بیگی وقتی که پشت تریبون قرار گرفت، اولین جمله‌ای که گفت، نقل به مضمون، این بود: «بالاخره ما هم آدم شدیم!» همه می‌دانستند بهمن‌بیگی با وجود خدماتی که به آموزش عشایری کشور کرده است، با پیروزی انقلاب،…
  • « نقد و انتقاد برای اثر بخش بودن بایستی مبتنی بر واقعیات بوده و ضمن دور بودن از منافع حقیر شخصی همراه با ارائه راهکار باشد تا اثرات لازم را بر خواننده و وجدان بیدار جامعه داشته باشد »
  • علی دلیری/ زنجان

نقدی بر مطلب " مدیریت بحران یا بحران مدیریت "

گروه رسانه/ یادداشت زیر نقدی است که توسط « علی دلیری » بر مطلب « مهران حبیبی » در انتقاد از مدیر کل آموزش و پرورش زنجان ( این جا ) برای صدای معلم ارسال گردیده است .
  • « متهم نخست در این قضایا نه بنیسی بلکه کسانی هستند که یا با تعریف های غیرواقعی و یا ملاحظات غیرعقلانی و منفعت طلبانه ، فضا را برای پرورش و ارتقای چنین شخصیت هایی ساخته و پرداخته کرده اند ! »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

بنیسی ، عنابستانی ... همه محصول و معلول همین نظام آموزشی هستند ! مطلب ویژه

" بیشتر مردم علاقه چندانی به آزادی ندارند، چون آزادی مستلزم و در بر گیرنده ی مسئولیت است و بیشتر مردم از مسئولیت واهمه دارند. زیگموند فروید "   سخنان « پریناز بنیسی » در صدا و سیما با واکنش گسترده مردم و نیز فعالان شبکه های مجازی رو به رو گردید . کسی را ندیدم که سخنان او را حتی به صورت " تلویحی " تایید کند اما در آن سو…
  • "مدیریت بحران "یا "بحران مدیریت" ؟!
  • مهران حبیبی/ روزنامه نگار

نقدی بر مدیریت 120 روزه مدیر کل جدید آموزش و پرورش زنجان

گروه استان ها و شهرستان ها/ یادداشت زیر در انتقاد از عملکرد « حسن مظفری » عملکرد کل آموزش و پرورش استان زنجان برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • « بیان اگر و مگر و مشروط کردن بازگشایی مدارس طبق نظر ستاد مقابله با کرونا، فقط حکایت از وابستگی وزارتخانه و عدم احساس مسئولیت آن نسبت به آیندگان و شرایط سلامت افراد و جامعه دارد. آموزش و پرورش باید پیشرو هر تصمیم و عملی در جامعه باشد تا دیگر سازمان ها به تبعیت از آن مکلّف گردند. تابع بودن آموزش و پرورش به دیگر سازمان ها و اشخاص، بر مدت زمان وابستگی آن افزوده و هر نوع احتمال اخذ روش مناسب آموزشی را رد می نماید »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

آموزش حضوری یا مجازی ؟ مطلب ویژه

مقدمه تشخیص سره از ناسره توسط افراد در یک جامعه و در هر حیطه ای، به سادگی اتفاق نمی افتد، چون برای نیل به این هدف، عوامل بسیاری مؤثر است از جمله: نوع و میزان آموخته های قبلی، سطح تحصیلات، شرایط روحی - روانی افراد هنگام قضاوت و ارزشگذاری، موقعیت اجتماعی و جغرافیایی یک فرد، میزان بهره مندی یا بی نصیبی افراد از نتایج آن رویداد، میزان ضرر یا منفعتی که از…
  • « در جهان نوین آموزش، تاکید بر پرورش شهروند آشنا به حقوق بشر و حقوق و وظیفه های شهروندی است نه پرورش سرباز ! »
  • مهدی بهلولی

نگاهی به درس" آمادگی دفاعی " متوسطه 1 و 2

یکی از درس هایی که در نظام آموزش و پرورش ایران وجود دارد درس "آمادگی دفاعی" است. درس آمادگی دفاعی،هم در متوسطه نخست (پایه نهم) و هم در متوسطه دوم (پایه دهم نظری و دوازدهم فنی و حرفه ای- کار دانش) آموزش داده می شود. همان گونه که از عنوان این درس برمی آید درسی است روی هم رفته درباره جنگ. من بعید می دانم در هیچ کجای جهان، در مدرسه به…
  • « از آنجایی که معلمان به دانش آموزان خود آموزش مستقیم و شفافی مبنی بر تخریب شخصیت مردم جهت اِبراز وجود نمی دهند، پس می توان بدین نتیجه رسید که گفته های این چنینی توسط فردی به عنوان کارشناس امور تربیتی و روانشناسی از نتایج پنهان آموزش در مدارس ماست »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

نیم نگاهی به گفته های کارشناسی که مردم را به نخوردن و قناعت کردن دعوت نمود!

برنامه صبح‌گاهی شبکه دو با یک مشاور روان‌شناسی بسیار جنجالی شد. دکتر پریناز بنیسی توصیه کرد "حالا که اوضاع خراب است مردم برنج خالی بدون خورش بخورند و میوه هم نخورند یا ماهی یک‌ بار بخورند. او که روان‌شناس تربیتی است، از مردم خواست بچه‌های‌ شان هم اگر دل‌شان چیزی خواست همین‌طور بارشان بیاورند. چاره‌ای نیست. بهتر است قناعت کنند؛ حتی اگر می‌بینند اقلیتی سه‌ کیلو موز را به قیمت نزدیک ۲۰۰…
  • « در کنار تبریکات کلیشه‌ای، بنویسیم که امسال قرار است چه کاری انجام بدهیم تا انسان بهتری برای خودمان باشیم. لازم نیست یک کار بزرگ باشد »
  • کوثر شیخ نجدی

تبریکات کلیشه‌ای نوروزی و چند پیشنهاد !

چند سالی‌ست که دچار فوبیای فضای مجازی در صبح روز عید شده‌ام. پیام‌های بی‌شماری از افراد شناس و ناشناس می‌رسد که بلااستثنا آماده و کارت پستالی و استیکری است. گاهی شماره آنها را سیو ندارم و حتی به خودشان زحمت نمی‌دهند سلام کنند و خودشان را معرفی کنند. نمی‌دانم چه اجباری به فرستادن این پیام‌ها داریم؟ بدتر از آن خدا نکند توی گروهی عضو باشید. شخصا تا چند روز وضعیت دیوانه‌کننده‌ای را…
  • « بیش از بحران تربیت با بحران نظریه عقلانی ، کارآمد و واقع گرایانه در آموزش و پرورش ایران روبه رو هستیم »
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

ضرورت آسیب شناسی و بازنگری در برنامه تربیتی - دینی آموزش و پرورش مطلب ویژه

انتشار خبر استخدام تعدادی از طلاب و روحانیان در آموزش و پرورش بازخوردهای مثبت و منفی فراوانی را به وجود آورد . حضور روحانیان در مدارس امر تازه و بدیعی نیست و در طول یک صدسالی که از شروع تعلیم و تربیت نوین در ایران می گذرد بسیاری از آموزگاران و دبیران در کسوت روحانیت بوده اند . با تشکیل مدارس جدید، مهم ترین منبع تامین نیروی انسانی از روحانیان بود که…
  • « جنون شتاب » در سیکل بی تفاوتی ایرانی و به صورت موقت به پایان رسید !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

سال خوبی داشته باشید ! مطلب ویژه

« سازگاری مدام با ناامیدی ، ایرانیان را به ادراکی تقدیرگرا – که رهایی را در زمان نامعلومی وعده می دهد – پای بند کرده است ؛ این ادراک که در زمان نامعلوم و در آینده ای مقدر با درآمدن دستی از آستین غیب نجات می یابند و به سعادت می رسند . ایرانیان در این انتظار مدام ، قایل اند که آن چه باید می شده ، شده و آن چه…
  • « ما در پیروی از سیستم آموزشی پویا، کارآمد، بالنده و پویای همان غربی ها، سود نمی جوئیم تا از آسیب هایی چون ترک تحصیل و ازدواج پیش رس اساسا پیشگیری کنیم، اما در الگوجویی از آنان، زمانی که به مقاصد ما نزدیک است، پیشتاز و مدعی می شویم. چرا تفاوت اهداف زمین تا آسمانی آنان را با خود در نظر نمی گیریم؟ تا حدی که تلاش فعالان مدنی نیز قادر به تصویب لایحه ای در حمایت از کودکان زیر 18 سال و ممانعت از کودک همسری در این جامعه نمی شود »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

" کودک همسری " مصداق بارز نقض " حقوق کودکان " مطلب ویژه

برخورد افراد نسبت به هر موضوعی بر اساس محیط اجتماعی که در آن قرار دارد، نوع تربیت و تعداد افراد مؤثر بر تربیت او، تفاوت اولویت ها و نوع نگرش ها، نوع بینش فردی و خانوادگی و اجتماعی موجود در پیرامون او و میزان خودآگاهی در جریان رشد و بالندگی او، متفاوت است. همین تفاوت ها به چند لایه بودن تفکر و جهان بینی افراد منجر می شود. این مهم در اصل…
  • « به باور پژوهشگران، پیشینیان ما در عهد باستان، با مفهوم ناله و ماتم بیگانه بوده و از همین رو در گاه شمار آنان روز و مناسبتی به عنوان عزای عمومی راه نیافته است »
  • بهمن ویسی/ نویسنده و پژوهشگر

همراهی شنبه و نوروز ؛ مژده ی نیکبختی ایرانیان مطلب ویژه

در گاه شمار ایران باستان، بیش از پنجاه مناسبت برای جشن و شادی ، درج شده است.در هر یک از این جشن ها، مراسم ویژه، شاد و باشکوهی با حضور پر شور مردم در کوی و برزن انجام می گرفت. به باور پژوهشگران، پیشینیان ما در عهد باستان، با مفهوم ناله و ماتم بیگانه بوده و از همین رو در گاه شمار آنان روز و مناسبتی به عنوان عزای عمومی راه نیافته…
  • آنها به ما یاد ندادند که معلم یعنی کسی که قرار است به ما چیزی یاد بدهد نه اینکه ما را به فردی بیمار و ترسو تبدیل نماید...
  • فرهاد قنبری

" مدرسه " در آن سال‌ها " آشوویتس کودکی " ما بود !

از وقتی که مدرسه و دبستان و کودکی را به‌خاطر می‌آورم ناظم‌ها و معلم‌هایی به ذهنم می‌آیند که با چوب و شلاقی در دست در محیط پادگانی مدرسه و کلاس قدم می‌زدند و به‌دنبال بهانه‌ای می‌گشتند که تا میزان مقاومت چوب و کابل و شلاق‌هایشان را روی بدن و دست دانش‌آموزان امتحان کنند. از لحظه ورود به حیات مدرسه دست و پای خود را گم کرده و مدام با خود مرور می‌کردیم…
  • « مستقل ترین آموزش و پرورش ها تضمین کننده استقلال کشورها هستند »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

نقدی بر حضور روحانیون و طلاب در آموزش و پرورش مطلب ویژه

گروه گزارش/ اخیرا جمعی از کنش گران حوزه آموزش و فعالان حوزه عمومی در این عرصه با انتشار نامه ای خطاب به مسئولان نسبت به دخالت های حوزه علمیه در نهاد تعلیم و تربیت عمومی و خدشه دار شدن استقلال حرفه ای مدرسه واکنش نشان داده اند . « صدای معلم » این بیانیه را منتشر کرد . ( این جا ) این کنش گران از وزیر آموزش و پرورش پرسیده اند…
  • پرسش این است که مرجع و مجری نهایی برای ممانعت از دخالت نهادهای غیرپاسخگو برای ورود نیروهای بی‌کیفیت کدام است؟
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

حلقه‌های مفقوده در رتبه‌بندی معلمان مطلب ویژه

وزیر آموزش‌ و پرورش درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان گفته است: لایحه در کمیسیون تخصصی دولت بررسی و با قید فوریت مصوب شده و خارج از روال متعارف روندش را طی کرده و اکنون در نوبت طرح در دولت است که در هفته‌های اخیر مصوب می‌شود و سپس به مجلس می‌رود و امیدواریم همزمان با نهایی‌شدن بودجه، این طرح هم تصویب شود. دولت اعتبارش را در بودجه ۱۴۰۰ دیده است و…
  • « هم‌کاری با دولت احمدی‌نژاد در تولید « سند ملی آموزش‌ و پرورش» و « بررسی تطبیقی حقوق زنان در اسلام و غرب» از طرح‌های پژوهشی او بوده ! »
  • سهند ایرانمهر

استاد " دکتر پریناز بنیسی " کیست ؟! مطلب ویژه

آن‌که می‌گفت پلوی خالی بخوریم و میوه نخوریم، کیست و چه‌قدر شغل دارد؟ کارنامه روان‌‌شناسی که حرف‌هایش درباره قناعت در صداوسیما بسیاری را عصبی کرد :  برنامه صبح‌گاهی شبکه دو با یک مشاور روان‌شناسی بسیار جنجالی شد. همو که توصیه کرد حالا که اوضاع خراب است مردم برنج خالی بدون خورش بخورند و میوه هم نخورند یا ماهی یک‌بار بخورند. او که روان‌شناس تربیتی است، از مردم خواست بچه‌های‌شان هم اگر دل‌شان چیزی…
  • « جامعه خفته ما هنوز قصد بیدار گشتن از خواب گِران بی تفاوتی و بی اعتنایی را ندارد ! »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

ای که پنجاه رفت و در خوابی مگر این پنج روز را دریابی!

عمر همچنان بی سئوال می گذرد. دیروز جوانی و سرزنده حالی، با تجربه ای اندک از چند صباحی. امروز چشم گشودم ناباورانه دیدم نیم قرن زیسته ام. چقدر دست نیافتنی شمرده می شد نیم قرن در ابتدای کودکی. در یک نگاه از حال به آینده ای دور، تصور گذر عمر، به کار یک کودک نمی آمد. و امروز نگاه او از حال به گذشته، رؤیایی دست یافتنی که آن را زیسته است.…
  • « استادان نمی نویسند، زیرا نظام ارتقاء استادان براساس نوشتن مقاله تنظیم شده است. ناشران از این کتاب ها استقبال نمی کنند، زیرا ذائقه مشتریان با کتاب های ترجمه خو کرده است. مشتریان هم به این کتاب ها اقبالی ندارند، زیرا کتاب های تألیفی این حوزه اندک، غیرقابل دسترس و بی کیفیت هستند »
  • نعمت الله فاضلی

فقر و فلاکت فکری و فرهنگی در " ایران امروز " ؟! مطلب ویژه

 حال و روز بازار کتاب های تألیفی علوم اجتماعی (جامعه شناسی، انسان شناسی، جمعیت شناسی، مطالعات فرهنگی، جغرافی، تاریخ، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی) اصلا خوب نیست. شاید چندان ناروا نباشد بگویم رو به احتضار است. شایدم بازاری نمانده که رو به احتضار باشد. می دانم در کل وضعیت بازار کتاب بی رونق است، اما این بازار تعطیل نیست و فروش 64 میلیارد تومانی نمایشگاه مجازی امسال (1399) نشان می دهد که…
  • در تایید نامه 69 فعال آموزشی به وزیر آموزش و پرورش : زمان آن رسیده است که دولت ها، اگر به منافع بلند مدت ملی می اندیشند، به جای آن که به مدارس به عنوان ماشین جمع آوری آرا و تظاهرات مناسبتی و پرورش مبلغان خود نگاه نمایند، به هویت مستقل و علمی آموزش و پرورش اذعان کرده و نقش مستقل آن را به رسمیت بشناسند و تمایلات و خواسته ها و منویات ایدئولوزیک خود را در حاشیه و به صورت جنبی و فرعی و البته اندیشیده تر و ظریف تر و هنرمندانه تر دنبال نمایند و یقین داشته باشند که به نتیجه بهتر و حتی سریع تری هم دست خواهند یافت
  • محمد رستمی/ دبیر آموزش و پرورش

راه از این سو است ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ اخیرا جمعی از کنش گران حوزه آموزش و فعالان حوزه عمومی در این عرصه با انتشار نامه ای خطاب به مسئولان نسبت به دخالت های حوزه علمیه در نهاد تعلیم و تربیت عمومی و خدشه دار شدن استقلال حرفه ای مدرسه واکنش نشان داده اند . « صدای معلم » این بیانیه را منتشر کرد . ( این جا ) این کنش گران از وزیر آموزش و پرورش پرسیده اند…
  • چرا در زمان تصویب این قانون، کارشناسان وزارت آموزش و پرورش خاموش بوده اند و نتوانسته اند با استدلال علمی و اصولی، مانع از هزینه تراشی سنگین برای «نهاد آموزش و پرورش رسمی» ایران شوند؟
  • مصطفی شکری/ پژوهشگر

نظام آموزشی ایران در انتظار « خط مقدم جدید » ؟! مطلب ویژه

نقل است هنگامی که جان اِف کِندی در سال 1961 به عنوان رئیسِ جمهورِ ایالات متحده آمریکا انتخاب شد، در همان ابتدای کار؛ دستوری خطاب به مشاورِ امنیتِ ملی آمریکا و زیر مجموعه اش صادر کرد تا متناسب با آن زمان و در جهت مقابله با بلوک شرق و شوروی، راهکارهای افزایش امنیت ملی آمریکا در دهه های آینده را مورد بررسی و واکاوی قرار دهند. کِندی بعداً در محفلی گفته بود…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور