صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • از زمان مشروطه تا به امروز، ما ایرانیان در تلاش و تکاپو برای اصلاح ساختارهای حاکمیتی هستیم (که البته امر مثبتی است) ولی هر ساختار حاکمیتی هم که برقرار شود تا زمانی که سطحِ گفت و گو میان ما در حد نمکی و ملک زاده، دهباشی و ایرانمهر... است از میانِ ما «شرکت» بیرون نخواهد آمد
  • محمدرضا اسلامی

چرا خروجی آموزش و پرورش ایران به " شرکت " نمی انجامد ؟

سهند ایرانمهر چند سال است که در عرصه کارهای قلمی فعال است و حضوری مستمر در عرصه نگارش دارد. هم طبع طنز دارد و هم وسعت مطالعات. حسین دهباشی هم چندین سال است که در میخانه خدمت می کند - به تعبیر حافظ - . هم اهل قلم است، هم وسعت مطالعات تاریخی دارد و هم با اهالی وادی سیاست حشر و نشر دارد. سهند ایرانمهر با حسین دهباشی، دو سه کلمه…
  • جامعه ایران ، در کلیت خود جامعه قانون گرا و قانون مندی نیست و ماهیت و ساختار روابط میان افراد آن هنوز از نوع " قبیله ای " است
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

ما همه " عنابستانی " هستیم ! نگران نباشید ! مطلب ویژه

حقوق ملت ایران قانون اساسي ایران شير و خورشيد مصوب 1324 هجري قمري مطابق با 1285 هجري شمسي و  1906 ميلادي اصل هشتم : اهالي مملکت ايران در مقابل قانون دولتي متساوي الحقوق خواهد بود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فصل سوم: حقوق ملت اصل نوزدهم : ‎‎‎‎‎ ‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی ‏برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود…
  • « آموزش آنلاین بهداشت جسمی معلمان و آرامش روانی آنان را نیز دچار مخاطرات جدی کرده‌ است »
  • حمزه‌ علی نصیری

دردسرهای " آموزش آنلاین " : اختلاف بر سر فرمول محاسبه حق‌التدریس معلمان ؟!

بالاخره بعد از ۷-۸ ماه تأخیر، بخشی از حق‌الزحمه‌ی پارسالِ معلمان حق‌التدریس، در هشتم بهمن‌ماه ۹۹ به حساب‌شان واریز شد. این در حالیست که خبر این واریز چندین هفته قبل، از طرف مقامات وزارتی رسانه‌ای شده بود و هی امروز و فردا می کردند اما از پول خبری نبود. در خبری که در خصوص این تأخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، از زبان وزیر آموزش و پرورش نقل شده بود که…
  • وقتی دانشجومعلمانِ یک مُلک که معلمانِ آینده‌ی آن مملکت‌اند خود در امتحانات‌شان به طور گسترده تقلب می‌کنند و حتی پا را فراتر نهاده و به عاملِ تقلب برای دیگران و انجامِ کارهای غیرقانونی در جریان امتحانات مدارس تبدیل می‌شوند، چگونه می‌خواهند فرداروز به دانش‌آموزان شان بگویند که "درس بخوانید و تقلب نکنید"؟
  • امیر بحرینی فرد/ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان

" الگوهای متقلّب " و "وارونگی تربیتی"

امسال برای اولین بار در نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی شاهد برگزاری امتحانات پایان ترم مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مجازی بودیم، امری که نهادهای آموزشی به دلیل شیوع کرونا مجبور به اجرای آن شدند و سیستم آموزش کشور تجربه‌ی امتحانات مجازی را از سر گذراند. در طول این ایام بیشتر دغدغه‌ها به کسب تجربه از کلاس‌داریِ مجازی برمی‌گشت و انتقادات و پیشنهاداتی نیز جهت بهبود شکل جدید آموزش مطرح…
  • « دانش‌آموزان و کودکان آینهٔ تمام‌نمای والدین و خانواده و جامعهٔ خویش هستند و اگر کودکان و نوجوانان‌مان مشکلات رفتاری و تربیتی زیادی دارند نه خود آنها بلکه والدین‌شان باید مورد بازخواست قرار بگیرند »
  • فرهاد قنبری

اخراج دانش آموز و یا استیضاح خانواده ؟!

  چند سال قبل تدریس در کلاس درس تاریخ و جامعه‌شناسی سوم دبیرستان انسانی دانش‌آموزی داشتم که تقریباً همه همکاران از رفتارها و سخنان او در کلاس احساس نارضایتی و ناخرسندی می‌کردند و من هم که همیشه سعی می‌کردم با همه دانش‌آموزان رابطهٔ دوستانهٔ آمیخته با صمیمیت و شوخی داشته باشم، هیچ گاه نمی‌توانستم اندکی اعتماد او را جلب نمایم و حتی گاهی هم با تشویق‌هایی مانند نمرات بالا که خودش هم…
  • « آمار دانش آموزان شاغل رو به فزونی نهاده و تعطیلی مدارس و مهاجرت تدریس به فضای مجازی، توامان به اشتغال کودکانی انجامیده که در نان آوری خانواده سهیم هستند. آنها طردشدگان آموزش در جبر معیشت می باشند. اشاره های خشن واقعیت که از جنس فقدان است. این نمونه ها در بافت روستایی و حاشیه شهری فزونی دارد »
  • عباس نعیمی جورشری/ جامعه شناس

سیطره فقر بر سپهر آموزش: تاملی بر نهاد آموزش در عهد پاندمی مطلب ویژه

اگر بپذیریم که آموزش رایگان حق عمومی بشر است در این صورت در باب نسبت آموزش و ساحت اجتماعی می توان سرفصل هایی تامل برانگیز گشود. آموزش در مجموعه ساختار اجتماعی چه جایگاهی دارد؟ تحت تاثیر طبقه اجتماعی چه تغییری می کند؟ آیا خصلت های اقتصادی زیستن بر فرماسیون آموزش اثر گذار است؟ این اثرگذاری در چه سطحی قابل بحث می باشد؟ این پرسش ها و پرسش هایی از این دست در…
  • « یکی از راهکارهای هدایت نقدینگی به سمت ساخت مسکن ، ساخت مسکن متری تحت مدیریت و نظارت سازمان مسکن و بانک مسکن و سازمان نظام مهندسی می باشد »
  • علی غیاث آبادی فراهانی / هنر آموز هنرستان های ساوه

مسکن متری، راه حل معضل مسکن و نقدینگی

این روزها دو مشکل بزرگ‌ در اقتصاد ایران وجود دارد : مشکل نخست گرانی شدید مسکن است  ؛ دوم حجم بسیار نقدینگی .گرانی مسکن ، خانه دار شدن برای مستاجران و زوج های جوان را به آرزویی دست نایافتنی بدل کرده است. در شهرهای کوچک کف قیمت مسکن متری شش میلیون و در شهرهای بزرگ ده و پایتخت و کلان شهرها دوازده میلیون می باشد که این قیمت ها با درآمد خانوارهای…
  • و حال جواب یک سئوال که چرا صمد، با این همه شیفتگی و اعتقاد، کارهایش را به زبان آذربایجانی نمی‌نوشت؟ به همان دلیل که دیگران هم نمی‌نوشتند، یعنی اگر می‌نوشتند چه کار می‌توانستند بکنند؟ کارهای «سهند» مگر نه این که به صورت دست‌نویس بین عده‎ی معدودی می‌گشت و انبوه آنها هنوز هم خاک می‌خورد؟ و یا آنچه را که شهریار به زبان آذربایجانی نوشته؟
  • غلامحسین ساعدی (گوهر مراد)

ریشه در خون مطلب ویژه

... تنها در فاصله ی سال های بیست و چهار و پنج بود که کودکان دبستانی آذربایجان دریافتند که مدرسه چندان جای وحشتناکی هم نیست و می‌شود از درس و مشق، نه تنها عذاب نکشید و نترسید که بسیار هم لذت بُرد، چرا که به یک‌باره هیولای زبان خارجی از توی کلاس‌ها بیرون رانده شد و همه به زبانی می‌خواندند و می‌نوشتند که حرف هم می‌زدند.      پیش از آن هر روز…
  • در جامعه ای که نابرابری اجتماعی بیداد می کند اگر برابری آحاد جامعه در مقابل قانون وجود نداشته باشد ، تکالیف و حقوق نقش ها چگونه و با استفاده از کدامین ابزار به برقراری تعادل اجتماعی منجر خواهد شد؟ و سوالی که باید همه بدان بیندیشیم این است چرا قانون در جامعه ما ، مقدس شمرده نمی شود؟
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

سیلی قانون نویس بر صورت مجری قانون ؟!

ذکر اسامی هیچ اهمیتی ندارد . چه فرقی می کند او یا آن . هر چند اگر اسمی ذکر نشود دایره بزرگ تری از همان نقش ها ، در مظان اتهام قرار می گیرند اما فضای مجازی به عنوان سریع ترین رفرنس در اختیار همه هست . آنچه که اهمیت دارد عمق فاجعه هست یعنی سیلی زدن بر صورت مجریان قانون از سوی یک قانون نویس و یک مجری دیگر قانون .…
  • « منطق حکم می‌کند که آموزش و پرورش از به روز رسانی کارمندانش استقبال نماید و حتی مشوق‌هایی نیز برای ارتقاء کیفی فرهنگیان منظور نماید »
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

ادامه تحصیل معلمان؛ فرصت یا تهدید؟!

 جمعی از معلمان در انصاف نیوز نوشته‌اند: «بعداز گذشت چندسال از پیگیری‌های مداوم فرهنگیان و نمایندگان محترم دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی مصوبه اعمال مدرک دوم به تصویب شورای نگهبان رسید و تبدیل به قانون شد. قانونی که متأسفانه در آن معلمان باسابقه‌ای که با مدرک دیپلم دانشسرا در سنوات گذشته در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند به دست فراموشی سپرده شده‌اند. اعمال مدرک دوم باعث ایجاد تبعیض و دو…
  • « عدم سواد رسانه‌ای و علمی بعضی از والدین هم فشار زیادی به خانواده ها وارد می کند . آموزش مجازی با همه ی مزیت هایش، روح و روان خانواده ها را هم دچار مشکل کرده است »
  • عبدالمحمد شعرانی

آموزش مجازی دانش آموزان؛ از سلامت جسمی دانش آموزان تا نشانه گرفتن روح و روان خانواده ها ! مطلب ویژه

آموزش مجازی تجربه ای جدید و متفاوت برای آموزش و پرورش بود . شاید اگر آن روز که مدارس به دلایل مختلفی از قبیل سیل و گرد وخاک و... تعطیل می شد به دنبال چاره ای بودیم و استفاده از آموزش مجازی را جدی می گرفتیم ؛ امروز می توانستیم مدل موفق تری برای آموزش  مجازی این روزها ارائه دهیم . از اسفندماه سال گذشته که میزبان، مهمان ناخوانده ای به نام…
  • « وقتی می‌گوئیم شما با ابتدایی‌ترین اصول آموزش‌ و پرورش، آشنایی ندارید، اینجا و این نتیجه اسفبار را برای آموزش‌ و پرورش تحت مدیریت تان پیش‌بینی می‌کردیم ! »
  • مزبان حبیبی

جناب وزیر ! آن کسی که بتواند " خمینی " بسازد، نه تو هستی و نه وزارت تحت مدیریت شما !

وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به این‌که هر فرد ظرفیت، توانمندی و پیچیدگی‌هایی دارد که همه این موارد معجونی از وضعیت انسان‌هایی است که در اختیار ما قرار می گیرند و ما وظیفه آموزش این افراد را بر عهده داریم، گفت: از هر دانش آموز می‌توان یک خمینی تولید کرد و به همین دلیل، معلمی شغل انبیا است. نمی‌دانیم کدام وزیر را خطاب کنیم، چرا که چنان آمدن و رفتن وزرا در آموزش…
  • یک خانه پر ز هیچ !؟
  • امضا ؛ آن که روزی می‌خندید

دل نوشته ای از همسر یک معلم

روزگار عجیبی است . همسرم سال گذشته آن قدر خسته می‌آمد که فقط چیزی می‌خورد و می‌خوابید و حتی وقت حرف زدن هم نداشت. (اگر وقت داشتم هم حرف نمی زد چرا که تمام کلماتش را در سنگر مدرسه پرت کرده بود ! )‌. یک خانه پر ز هیچ !؟ امسال هم تدریس از راه دور و درخانه ماندن وی را به قوز پشت لپ تاپ ( چه اصطلاح جالبی به جای…
  • « چیزی که آموزش و پرورش ما نیز با معرفی سامانه همگام سعی کرد در این مسیر قرار بگیرد اما به ناگاه به جای ارائه نسخه موبایلی سامانه همگام ، معرفی سامانه ضعیف و ناکارآمد دیگری به نام شاد بر وضعیت آشفته و شلختگی سامانه های برخط در آموزش و پرورش افزود »
  • حمید رابعی/ خراسان رضوی

نگاهی بر عملکرد " شبکه شاد " و سامانه های مبتنی بر وب وزارت آموزش و پرورش مطلب ویژه

و اما سامانه شاد ، الشاد ماالشاد و ما ادراک ما الشاد ... قبل از اینکه به سراغ این سامانه بروم لازم است در خصوص قدمت شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب مختصر توضیحی خدمت شما داشته باشم . پس از آنکه وبلاگ نویسی جای خود را به شبکه های اجتماعی داد ، بسیاری از کشورها بلافاصله با درک ضرورت توسعه و حمایت از این پدیده نوظهور اقدام به راه اندازی یا…
  • « جذب و استخدام «معلم» از طریق سفارش و فشار و تجمع و بدون طی مراحل آموزشی و کسب شایستگی های حرفه ای معلمی، نه تنها وجهه و اعتبار نهاد مدرسه را در جامعه می شکند بلکه امر آموزش را از موضوعی زیرساختی و توسعه‌ای به مقوله‌ای دم دستی و خدماتی تقلیل می دهد
  • مرتضی نظری

کجای دنیا با سفارش و فشار و تجمع ، " معلم " استخدام می کنند؟!

« جذب و استخدام «معلم» از طریق سفارش و فشار و تجمع و بدون طی مراحل آموزشی و کسب شایستگی های حرفه ای معلمی، نه تنها وجهه و اعتبار نهاد مدرسه را در جامعه می شکند بلکه امر آموزش را از موضوعی زیرساختی و توسعه‌ای به مقوله‌ای دم دستی و خدماتی تقلیل می دهد. هیچ جامعه بالنده ای آموزش و پرورش فرزندانش را به شوخی نمی گیرد. همان طور که پزشک شدن…
  • « باید یکی از وظایف مهم تشکلها باید این باشد که علاوه بر طرح درست مسئله، راه حل رفع مسئله را نیز برای دولت توضیح داده و پیشنهاد دهند »
  • رحیم زایرکعبه/ دکترای جامعه شناسی

چگونه تشکل ها می توانند دولت را به حل مسایل خود ملزم نمایند؟ مطلب ویژه

برخی از افرادی که دارای علایق، اهداف و دغدغه های مشترکی هستند، سعی می‌کنند برای رسیدن به اهداف خود، تشکلی را پایه‌گذاری کنند. این تشکلها می توانند دارای اهداف مختلفی چون اهداف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشند. مثل تشکل خواربارفروشان، کانون صنفی معلمان، انجمن حامیان محیط زیست و غیره. این تشکل‌ها در راه رسیدن به اهداف خود معمولا با دولت مشکل پیدا می‌کنند. چرا که دولت، خصوصا دولتهای تمرکزگرا، بیشتر منابع…
  • « تا عطش دانایی نباشد انسان به همان پاسخ های سطحی سر خودش را گرم می کند و همان را در ساحات متفاوت برای دیگران نیز تکرار می کند »
  • ابوذر شریعتی/ پژوهشگر حوزه دین و فلسفه

" معلم حقیقی" و پرورش " عقلانیت انتقادی " مطلب ویژه

ملتی که نان شب ندارد، درگیر فقر و فحشا و بیماری و هزار گونه بلا و مصیبت است و به همین دلایل با کتاب خواندن غریبه است، چگونه می شود دیالوگ کرد؟ مسئله من چگونگی است، شما بفرمایید من چگونه دیالوگ کنم در فضایی خارج از این چنین فضای فرهنگی، چگونه دیالوگ کنم و از فرهنگ برای فرودست شکم گرسنه دم بزنم؟ فراموش نکنیم، یک زمانی در خود غرب نیز وضعیت به…
  • « در سوگ دانش آموزان پایه ششمی که الفبا نمی دانند! آیا وزارت آموزش و پرورش از ارزیابی و کنترل پیشرفت دانش آموزان شانه خالی کرده است؟ »
  • مصطفی قادری / پژوهشگر مسایل تعلیم و تربیت

فرهنگ غلط ارزشیابی در نظام آموزشی : فرهنگ یادنگیر و در رو !

این روزها در بسیاری از مدارس به ویژه مدارس حاشیه با دانش آموزانی در پایه های بالاتر روبه رو می شویم که نه تنها نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه حروف الفبا را تشخیص نمی دهند. در بهترین حالت دانش آموزانی را می بینیم که دچار ضعفهای اساسی در مهارت های پایه هستند و معلوم نیست با کدام منطقی و از چه طریقی بدون هیچ مانعی وارد پایه های بالاتر شده اند…
  • « عدالت آموزشی شرطی اساسی و اساسی برای ایجاد دموکراسی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است و نبود آن بدون شک امکان نخواهد داد که یک کشور نه فقط از لحاظ فناورانه بلکه به خصوص از لحاظ فرهنگی و اجتماعی توسعه یافته و خطرات فروپاشی و جنگ و تنش های اجتماعی را از خود دور کند و برعکس »
  • ناصر فکوهی

نظام آموزشی دموکراتیک ضامن ایجاد دموکراسی سیاسی

نظام‌های آموزش دانشگاهی در جهان امروز فراتر از آنکه تخصص های لازم را برای فرصت های شغلی جدید ایجاد کنند، نقشی عمومی نیز بر دوش دارند و آن آماده سازی کنشگران اجتماعی برای ورود به جامعه مدرن و برخورداری آن‌ها از حداقل هایی است که بدون آنها در موقعیت های سخت قرار خواهند گرفت و نخواهند توانست به خوبی در جامعه جا افتاده و در نتیجه در معرض آسیب های شدیدتری خواهند…
  • « از بیم یادآوری تعهد خدمتی در مواجه با مطالبه ها، قصد آن بود که هرگز قلم به دست نگیریم اما برخورد را بر سکوت توام با پذیرش ناحقی ارجح می دانیم »
  • میلاد همتی زاد/ دبیر آموزش زبان و ادبیات فارسی

مطالبه ای به نام اعمال حقوق حقه‌ی نو معلمان ؟!

با تورقی در بین اخبار در فضای مجازی و بازدیدی از منابع خبری درباره آموزش و پرورش و فرهنگیان با انبوهی از مطالبات این قشر مواجه می‌ شوید، کلاف سردرگمی که به نظر می رسد پایانی برای آن متصور نیست و یاد آور بیت شعری است که می فرماید: هر لحظه مزن در که در این خانه کسی نیستبیهوده مکن ناله که فریادرسی نیست اما در این نوشتار قصد بر آن است…
  • واکنش عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به مواضع وزیر بهداشت در مورد بازگشایی مدارس ؛
  • دکتر احد نویدی

آيا وزير بهداشت فهمي از پيامدهاي زيان بار تعطيلي طولاني مدت مدارس ندارد؟! مطلب ویژه

گروه گزارش/ « صدای معلم » پیش تر در گزارشی از مواضع وزیر بهداشت در مورد بازگشایی مدارس انتقاد کرد . ( این جا ) « سعید نمکی » ضمن مخالفت جدی با بازگشایی مدارس پس از یازده ماه تعطیلی در اظهار نظری جدید چنین گفته است : « «عمده‌ترین دلیل شکست مسلمانان در جنگ احد، مغرور شدن به پیروزی بود تا جایی که پیامبر اسلام را تا حمراءالاسد تعقیب کردند و…
  • « زنان هم به جمع مدیران فاسد پیوستند ! محور فساد و دستگیری ، خود گواه بی خاصیت شدن فرهنگ در جامعه ماست. اگر شاهرگ فرهنگ در جامعه ما غالب بود و غنای فرهنگ ایرانی ، فقط یک شهره و آوازه وَهم برانگیز نبود ، تک سببی دلیل دستگیری مدیران ارشد در این جامعه هم رخ نمی داد ، یعنی فساد مالی »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

چرا " جامعه ایرانی " نسبت به جرایم و فساد مالی مدیران و مقامات ، " بی تفاوت " است ؟!

خبر بازداشت و دستگیری 7 تن از مدیران ارشد کشور در سازمان های مختلف و در عرض یک هفته ، از دو بابت بهت انگیز است. اول دستگیری تعداد 7 مدیر مجرم اقتصادی در طی یک هفته . دوم وجود دو زن از مدیران ارشد در بین آنها. بالاخره فساد اقتصادی زنان مدیر را نیز دامن گیر خود کرد و اما تیتر خبرها : * به گزارش خبرگزاری مهر مدیر فرودگاه آبادان…
  • « وقتی خانواده به فرزندش تقلب و دروغ می آموزد ، انتظار نداشته باشید جامعه ای سالم داشته باشیم. کرونای واقعی، دروغ و تقلب است »
  • معلم صداقت/ تهران

آن چه " کرونا " به ما آموخت ... هنگام دروغ گفتن ، ماسک بزنید! مطلب ویژه

به زودی حاصل تلاش « معلم و خانواده  » را در قالب « کارنامه نوبت اول » ، به « دانش آموز » تحویل خواهیم داد! اما طعم این نمرات با نمرات سال های قبل کاملاً متفاوت است و در به دست آوردن آن، مادران باید مورد تقدیر قرار گیرند! آموزش مجازی امسال، بیشتر رقابت مادران بود تا دانش آموزان ! بعد از سه دهه معلمی، اگر تفاوت دست خط مادر را…
  • « ما زمانی می توانیم از استقلال دانشگاه صحبت به میان آوریم و مطالبه گر آن باشیم که فرایند و مکانسیم استقلال دانشگاهی به "بودن و شدن" دانشگاه کمک نماید. دانشگاهی که مرجع تفکر و تحول در جامعه باشد نه اینکه منفعلانه به کارکرد وجودی خویش، آماده است تا خود را همسو با تحولات و جریان های عمومی جامعه همساز و همراه نماید »
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

نگاهی انتقادی به مسئله " استقلال دانشگاه " مطلب ویژه

اگرچه موضوع استقلال دانشگاه و لزوم عیان شدگی آن در همه ساحات نهاد آموزش عالی کشور در قامت یک مسئله بنیادی و به عنوان یک ضرورت سیستمی و فرهنگ آکادمیک محل بحث و اتفاق نظر اغلب دانشگاهیان است، اما در بستر واقعیت های اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه ما که نظام دانشگاهی در عمل در سیطره این جریان ها محصور است امکان تحقق آن نه تنها بسیار دور از دسترس بلکه…
  • « ریا و دورویی به عنوان دو صفت اخلاقی مذموم طی قرون متمادی چنان در تار و پود جامعه ایرانی می نشیند که هنوز که هنوز است اگر بخواهیم به بارزترین وجه مشخصه مذموم جامعه اشاره کنیم، همان تظاهر و ریا و ظاهرسازی است »
  • فرهاد قنبری

" دورویی و ریا " در جامعه ایرانی

" واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنندچون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنندمشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرستوبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند "«حافظ»  اصلی ترین عنصر مذموم و ناپسند رواج یافته در جامعه ایران پس از حمله مغول رامی توان دورویی و ریا قلمداد کرد. دو عنصری که در غزل حافظ و طنز گزنده عبید زاکانی به خوبی مشهود است. در آن سالهای پر از آشوب و…
  • « مخالفان آموزشی حضوری مدعی هستند که همان بهتر که نظام آموزشی معیوب ما متوقف شده است و فضای مجازی در بِستر این بی کفایتی ، معجزه می کند ! »
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

" آموزش مجازی " تقدیرگرایی مدبّرانه در نظام آموزشی ما ؟! مطلب ویژه

مقدمه در جوامع سنتی یا عقب مانده مدام تکرار می شد و می شود که با تدبیر نتوان تدبیر کرد. در این نوع جوامع ، تصور غالب این است که همه چیز به خواست خداوند انجام می شود و اراده و تلاش و همّت انسانها در آن کوچک ترین دخالتی نداشته و ندارد یعنی به خواست و اراده خداوند متعال به دنیا می آئیم ، بزرگ می شویم و در نهایت روزی…
  • « جالب تر آن که جدیدا برای کنترل نامحسوس کاربران سوالاتی در پایان وبینارها طرح شده و از معلمان می خواهند که در تایم مشخص به آنها جواب دهند ؛ ضمانت حضور در کلاس ، پاسخ گویی به هنگام و البته صحیح به سوالات مطروحه است »
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

" وبینار درمانی" در آموزش و پرورش !

امروز اوسط برج سرطانِ سال گرگ و میش است ، ساعت ده صبح مسئول اجرای آزمون های نهایی حضوری در ا‌یام کرونا ویروس برای دانش آموزان افتاده شبانه هستم.برای کم شدن تقلب و لو نرفتن سوالات نهایی، طرحی نو درانداخته اند نه و پنجاه و پنج دقیقه کد رمز سوالات نهایی از مرکز به گوشی مدیر ارسال می شود . هول هولی باید پنج برگه سوالات نهایی را برای یک صد و…
  • « تا زمانی که در مثلث تاریکِ خودبرتربینی اسیریم، باید نگران بود نکند از همین رتبه‌ی معمولی بودن هم تنزل پیدا کنیم و به زیر خط فقرِ تاریخ رانده شویم »
  • علی زمانیان

" خودشیفتگی " یا " تورم روانی " ، مانعی بزرگ در مسیر اخلاقی زیستن مطلب ویژه

خودشیفتگی، واکنشی آشفته نسبت به خودآگاهی است (یکی از روحانیون قم طی سخنانی بر بالای منبر، در اعتراض به این که چرا اجازه‌ی تجمعات محرم و عزاداری نمی‌دهند، جمله‌ای را بر زبان می‌راند که منشأ بسیاری از اشتباهات در ساحت نظر و عمل است و آن، خودشیفتگی است.) -  از سه گونه خودشیفتگی رنج می‌بریم: 1) خودشیفتگی ملی و سنتی2) خودشیفتگی دینی3) خودشیفتگی انقلابی خود‌شیفته، عاشق خودش، باورهایش، دارایی‌هایش و هر آن…
  • « بازي توسعه و پيشرفت را بايد از زمين آموزش و پرورش آغاز كرد ! »
  • زهرا بهروزی امین/ دکترای فلسفه تعلیم و تربیت

مشارکت پذیری عوامل سهیم و موثر تربیت رسمی عمومی در زیست بوم جدید مطلب ویژه

تحولات محیطی در عصر حاضر با سرعت حیرت انگیزی، تار و پود زندگی فردی و اجتماعی آدمی را درنوردیده و همه امور پیدا و پنهان جامعه را دگرگون ساخته است. جهان، پس از کرونا با تغییرات شگرف در جهان‌بینی، رفتار، اخلاق و سبک زندگی، همراه گشته و زمینه ساز ایجاد دیدگاه­ های نو به کارکردهای آموزشی و پرورشی در زیست بوم جدید، شده است. در این دنیای متحول و متلاطم، تنها افراد،…
  • « برای کشورهایی مانند ژاپن ، فنلاند و نروژ ، هدف ، طرح ، برنامه ، روش ها و شیوه ها و تدارکات لازم برای پرورش ملت «صلح خواه» و نیز«کارآمد» ، از پیش ترها آماده شده است »
  • یدالله کریمی پور

فرهنگ عذرخواهی در جغرافیای آموزش و پرورش ما ؟!

در خبرها آمده بود که، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی ژاپنی ، باید 25 واحد درسی «عذر خواهی» بگذراند: فلسفه ی عذر خواهی ، اصول و مبانی عذر خواهی ، روش ها و شیوه های عذر خواهی ، بازخوردهای عذرخواهی ، نتایج و دستاورد های عذر خواهی وقس علیهذا. پس از جست و جو پی بردم که خبر درست است ؛ ولی گذراندن این همه واحد درسی درباره پوزش خواهی ، که…
  • « می توان از دست آوردهای دموکراسی با نهادسازی و آموزش نگهبانی نمود تا آن چه به دست می آید علیه خودش به کار گرفته نشود »
  • علی شمایلی

توان دموکراسی به نهادمندی و آموزش است

دموکراسی شکننده است و گاه می تواند فاجعه بیافریند مانند برامدن هیتلر یا ترامپ، اگر نهادهای رسمی و حاکمیتی و نهادهای مردمی و آموزش از آن پاسداری نکند. گاه برخی از اندیشمندان در تعریف دموکراسی گفته اند دموکراسی شیوه ای روشن برای دست آوردهای ناروشن است. ولی شاید بهتر باشد این تعریف را تغییر داد و گفت می توان از دست آوردهای دموکراسی با نهادسازی و آموزش نگهبانی نمود تا آن چه…
  • « برخی تصمیم گیران بین قانون مدیریت خدمات کشوری و طرح رتبه بندی تفاوت قائل نیستند و دانسته و ندانسته اظهار می نمایند که رتبه بندی را در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهیم داد در حالی که رتبه بندی اجرا نشده است »
  • مجتبی حسینی/ لرستان

آیا " رتبه بندی معلمان " سرانجامی دارد ؟

سخن از پیشینه تلاش فرهنگیان جهت رسیدن به حقوق مکفی و متناسب با واقعیت های اقتصادی آنقدر گفته شده است که نقل مجدد آن به امری تلخ و دردآور تبدیل شده است. حرف های متناقض و عملکرد تصمیم گیران، به روشنی نشان می دهد که رتبه بندی به ویژه در حوزه رفع مشکلات معیشتی فرجامی نخواهد داشت، چرا که هنوز آموزش و پرورش در اولویت ارکان تصمیم گیر نیست و فعلا به…
  • چطور وزارت میراث فرهنگی، کمیسیون ملی یونسکو و دفتر نمایندگی ایران در یونسکو حاضر شده‌اند در پرونده‌ای سهیم شوند که در آن، کشورهای رقیب با زرنگی و زیرکی مفاخر ما را به نام خود معرفی کرده‌اند؟ آیا این سهل‌انگاری نمایندگان و کارشناسان ایرانی در پرونده‌ی مینیاتور، تلاش‌ها و کوشش‌های فرهنگ‌دوستان و دلسوزانِ میراث فرهنگی ایران بر باد نداده است؟
  • بیژن ایراندوست

میراث فرهنگی ایران ؛ به نام و کام دیگران ؟!

به نظر می‌رسد همسایه شمالی ایران، به میراث فرهنگی کشورمان چشم دوخته است؛ شاهد این ادعا اقدام جمهوری آذربایجان است که «نار بایرامی، جشن و فرهنگ سنتی انار» (Nar Bayrami, traditional pomegranate festivity and culture) را به نام خود ثبت و آن را بخشی از هویت فرهنگی خود معرفی کرد. برای جشن انار که از کهن‌ترین، فراگیرترین و باشکوه‌ترین آیین‌های فرهنگی ایران است که در تاریخ ریشه دارد و در سراسر کشور…
  • حال با استناد به بودجه پیش بینی شده در سال 1400 برای وزارت آموزش و پرورش پرسشی که به ذهن می رسد این است که اعتباری مشابه با کمی بیشتر و یا کمتر از آن را در سال 1399 چگونه و کجا هزینه کرده اید ؟!
  • مینو امامی/ دبیر بازنشسته

تعطیلی مدارس ؛ فرصتی طلایی برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده و تخریبی ؟! مطلب ویژه

مقدمه علوم اجتماعی حول تحولات و دگرگونی پدیده های اجتماعی می چرخد. اگر قوانین علوم محض نسبتا پایدار به نظر می رسند این مهم در علوم اجتماعی با تأثیرپذیری از بسیاری از عوامل طبیعی و غیرطبیعی ، تغییرپذیرند. به امر آموزش در مدارس اشاره می نمایم. روزگاری ، وقتی از واژه یا فرآیند آموزش سخن گفته می شد حداقل در جامعه ما دیگر از حضوری بودن آن ، هیچ بحثی به میان…
  • « انشاهای بچه‌ها تمرین انشانوشتن نیست، تمرین تقلید و رونویسی از ایدئولوژی، آموزه‌ها و روایت‌های از پیش آماده‌شده‌ای می‌کنند که قرار است آن‌ها را حفظ و تمرین کنند و قرار است به آن‌ها القا شود »
  • دکتر نعمت الله فاضلی

انشا و منِ فردیت‌یافته تعریف نشده

من انشا را نزدیک‌ترین جا به وجود خودمان می‌دانم. نزدیک‌ترین نقطه‌ای که فردیت، حس و خلاقیت ما امکان بروز و ظهور پیدا می‌کند. انشا را جایی می‌دانم که می‌اندیشم و معنای عینی پیدا می‌کنم. انشا را انسان مکتوب می‌دانم، نه انسان شفاهی. متنی که بودن ایرانی را در لحظة اکنون عینیت می‌بخشد. حتی اگر آن انشا را در مقالۀ علمی در رشتة خاص نوشته باشند. چنین چیزی را خیلی نادر می‌بینم. اگر…
  • نگاهی به وضعیت مدارس روسیه در اواخر قرن نوزدهم و وضعیت مدارس امروز ما !
  • فرهاد قنبری

« معلم های ما روز به روز کودن تر می شوند ... » ؟! مطلب ویژه

« اگر می‌دانستید چقدر دهات روسیه نیاز به معلم تربیت شده خوب و حساس دارد! در روسیه باید مخصوصاً برای معلمین وضع خوبی ایجاد کرد و هر چه زودتر معلمی آسوده خاطر بشوند بهتر است. باید بدانیم که اگر تعلیمات عمومی برای توده های مردم اجرا نشود روسیه افول خواهد کرد و درست مثل خانه ای که از آجرهای بد ساخته شده باشد فرو خواهد ریخت. معلم باید هنرمند باشد، شغلش را…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان خوزستانی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • « تنها کسانی می‌توانند در تعامل با دیگران تأمل و تحمل داشته‌ باشند که خود را مالک و واصل به حقیقت ندانند »
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی / معلم و روان‌ پزشک

ﺗﻌﺎﻣﻞ، ﺗﺄﻣﻞ و ﺗﺤﻤﻞ ؛ سه مولفه « زﻧﺪگی ﺳﺎﻟﻢ »

اﻣﺮوزه ﺗﻌﺮﻳﻒ « زﻧﺪگی ﺳﺎﻟﻢ » ﺑﺴﻴﺎر دﺷﻮار ﺷﺪه‌ اﺳﺖ. ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان ﺑﻬﺪاﺷﺖ روانی ﻣﻮافقند ﻛﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ «ﺑﻴﻤﺎری روانی» ﺑﺴﻴﺎر عملیﺗﺮ از ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺳﻼمتی اﺳﺖ. ﭼﺮا اﻳﻦ‌ﮔﻮﻧﻪ ﺷﺪه‌ اﺳﺖ؟ زﻳﺮا دﻧﻴﺎی اﻣﺮوز دﻧﻴﺎی ﺗﻨﻮع و ﺗﻜﺜﺮ اﺳﺖ.   تکثرﮔﺮایی (ﭘﻠﻮراﻟﻴﺴﻢ): «ﭘﻠﻮراﻟﻴﺴﻢ» ﻳﺎ «ﺗﻜﺜﺮ ﺣﻘﻴﻘﺖ» ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺣﺎﻛﻢﺷﺪن ﻧﻈﺮﻳﻪ یک ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻧﻈﺮﻳﻪ‌ﭘﺮداز ﻏﺮبی ﻳﺎ ﺷﺮقی ﻧﻴﺴﺖ! «ﭘﻠﻮراﻟﻴﺴﻢ» ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻮﻃﺌﻪ دﺳﺖﻫﺎی ﭘﺸﺖﭘﺮده‌ ﺟﻬﺎنی ﻧﻴﺴﺖ! «ﭘﻠﻮراﻟﻴﺴﻢ» ﻣﺤﺼﻮل طبیعی ﺗﺎرﻳﺦ اﺳﺖ. ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ روزاﻓﺰون ارﺗﺒﺎﻃﺎت، اﻣﻜﺎن ﻋﻘﺐ‌نشینی ﺗﺎریخی…
  • « مشکل اصلی آموزش و پرورش آنست که در صحنه عمل نخبگان فکری نقش و تاثیر درخوری ندارند و عملا افراد با هوش متوسط و بعضا پخمه تصمیم‌گیران راهبردی و کلان در آموزش و پرورش بوده و مشی ارادت‌محوری جایگزین شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌هاست »
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

نخبگی و پخمگی در آموزش و پرورش مطلب ویژه

 آموزش و پرورش آکنده از نخبگان فکری منفردی است که با هم بی ارتباط بوده و در نهایت هیچ نقشی در توسعه آموزش و پرورش و کشور ایفا نمی‌کنند. به باور دکتر رنانی هر تحول غیر طبیعی نیازمند راهبرانی آگاه و ریسک‌پذیر بوده و خلق توسعه نیازمند مدیریت و برنامه‌ریزی است و سرمایه‌های نمادین متشکل از نخبگانی است که ریسک تحول را پذیرا هستند و صرف نخبگی مشکلی از مشکلات مملکت و…
  • و این هم داستان پایان ناپذیر و تراژدی تلخ و ناگوار از " خودشیفتگی ایرانی " و " خودمداری ایرانیان " !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آموزش مجازی ، توهم مدرنیته و راه رفتنی که فراموش شد ! مطلب ویژه

« خود انتقادی در ناخودآگاه ما، مخزن مهمی ندارد » ( محمود سریع القلم )   * پیش از آن که وارد موضوع شوم وظیفه ی اخلاقی و انسانی خویش می دانم تا به خانواده های معلمان ، پرستاران و پزشکانی که در محیط کار بر اثر ابتلا به کرونا جان سپردند تسلیتی ویژه داشته باشم . در ابتدا مقدمه ای را جهت بهره گیری و استنتاج منطقی با تکیه بر تجارب…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور