صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " پس موضوع آموزش چهره به چهره و سینه به سینه چه می شود؟ آیا مگر هنر ما نباید برقراری فرایند آموزش در همین شرایط دشوار باشد؟ راستی، تکلیف آموزش بچه های اول تا سوم دبستان آیا با آموزش مجازی حل خواهد شد؟ اصلا اهمیت و حرمت کار معلمان چه می شود که اغلب در کار آموزش چهره به چهره خبره اند ؟ "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

هر چه داریم از مدرسه هاست! مطلب ویژه

گروه رسانه/ پس از درج مطلبی با عنوان : " مادرها، پدرها! اصلا نگران نباشید! " به قلم دکتر محمدعلی فیاض‌بخش در صدای معلم ( این جا ) ؛ « علی افشار سمیرمی » نقدی بر آن نگاشته است .
  • " دانش‌آموزان ما همان‌ هایی هستندکه وقتی از چنبره‌ی نظام آموزشی نجات پیدا می‌کنند امثال مریم میرزاخانی از آنها بیرون می‌آیند "
  • دکتر محمدعلی موحد

در حاشیه ی خودکشی داوطلب 19 ساله بعد از کنکور

« دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد! پسر ۱۹ ساله که همه تلاشش را کرده بود در کنکور ریاضی موفق شود، وقتی آزمون را خراب کرد تصمیم گرفت به زندگی‌اش پایان بدهد. ساعت ۱۸ روز پنجشنبه گزارش مرگ پسری ۱۹ ساله به قاضی کشیک جنایی پایتخت اعلام شد. با حضور تیم تحقیق در محل حادثه معلوم شد پسری خودش را از پشت بام ساختمانی چهارطبقه به پایین انداخته و جان…
  • " عادی سازی یک پدیده از خود آن پدیده خطرناک تر است. چون باعث می شود مردم به مرور زمان نسبت به نقض بدیهی ترین حقوق طبیعی و انسانی خود بی تفاوت شوند "
  • مژگان باقری/ معلم

تعمیم نگاه ایدئولوژیک به آموزش مجازی توسط مسئولان آموزش و پرورش ؟!

  اخیرا مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که دانش آموزان باید با لباس رسمی سر کلاس بنشینند تا حریم دانش آموز و معلم در ارتباطات تصویری حفظ شود. به نظر می رسد که مخاطبان سخن جناب آقای عباسپور، دانش آموزان دختر هستند و مسئولین بیشتر روی پوشش دختران حساس هستند تا پسران.این سخن، نقض آشکار حقوق شهروندان ایرانی و تجاوز به حریم خصوصی…
  • " در همین رویکرد اونتاریو، از همان ابتدا راهنما بر اساس مشورت با شوراهای مدارس اونتاریو شکل گرفته است و وقتی می خوانیم متوجه می شویم هیچ گونه اجبار و بخشنامه و دستوری مانند شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران در آن یافت نمی شود و کاملا مدرسه محور می باشد"
  • ر. هاشمی/ شهرکرد

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها ( 1 ) مطلب ویژه

بخش اول : در این اوضاع اقصادی نابه سامان و پردرد و در کنار آن همه گیر شدن یک بیماری، داشتن یک وازرت آموزش و پرورش و سیستم دولتی ضعیف و ناکارآمد مزید بر دردها شده است. چنان که می بینیم هر روز با خبری یا بخشنامه ای یا دستوری مردم و معلم ها و دانش آموزان را به بازی نادانی خود درآورده است. دوران یک بیماری همه گیر به نام کرونا…
  • " آیا اگر کرونا سال ها در جامعه انسانی حضور داشته باشد ، با روش آزمون و خطا می توان در مقابل این ویروس نه چندان شناخته شده ایستاد؟ "
  • فریبا ایازی روزبهانی/ همکار صدای معلم

گزارشی از "کنکور "و " کرونا "

چه باید کنیم اگر دو کاف مذموم قرن ،"کنکور "و" کرونا" سالها با ما همراه باشند.سی و یکم مرداد ۹۹ سومین روز برگزاری کنکور سراسری است؛ آزمون با نیم ساعت تاخیر در یکی از حوزه های امتحانی  آغاز شد . پروتکل های بهداشتی به زعم شواهدی چند، کم و بیش رعایت می شد اما مشکل پیش آمده یعنی تاخیر در شروع آزمون موجب تجمع والدین ،درب محل آزمون گردید. تجمع ناخواسته و…
  • " و اما در بخش «پرورشی» و «تربیتی» جای آن دارد که تمام زمینه‌های «تاکنون معطلِ مدارس» را به یمن حضور کرونا، خودتان متکفل شوید؛ شاید خلأهای تربیتیِ تا امروز، زیر سایه و نظارت و حضور و همراهی شما پدر و مادرها تا حدودی جبران شود "
  • دکتر محمدعلی فیاض‌بخش

مادرها، پدرها! اصلا نگران نباشید!

در دوران کرّ و فرّ کرونا یک سؤال در میان بی‌شمار سؤال‌های مرتبط، همچنان در بوته‌ی غفلت یا تغافل است و آن هم در حوزه‌ی آموزش و پرورش است:گیریم به یمن وسایل ارتباطی و فضاهای مجازی، از عهده‌ی آموزش برآییم -که برخواهیم آمد- در زمینه‌ی مسائل تربیتی و پرورشی فرزندانمان آیا خواهیم توانست؟ برای واکاوی این سؤال و راهیابی به پاسخ، ابتدا باید نقشی را که مدارس تا کنون در امر پرورش…
  • " تأکید به استفاده از شبکه آموزش دانش آموزی« شاد »به عنوان تنها نرم افزار مجاز برای آموزش در مدارس، زمانی محقق می شود که شبکه ی شاد توان رقابت با سایر شبکه های اجتماعی را داشته باشد و در نسخه های جدیدش قابلیت هایی از قبیل طراحی آزمون، حضور و غیاب ، بررسی تکالیف ، تدریس های زنده و ..... را در نظر بگیرند "
  • حسین معافی/ دکتری برنامه ریزی درسی ؛ مدیر دبیرستان نمونه رستگاران اراک

بررسی نقاط قوت و ضعف شبکه « شاد »

  در عصر انفجار اطلاعات و فناوری، پرداختن به آموزش های غیر حضوری و مجازی امری ضروری و مهم است. امروزه در جامعه جهانی نیز تعطیلی مدارس و دانشگاهها به علت شیوع بیماری کرونا باعث شده است که مسؤلین به آموزش های مجازی و غیر حضوری توجه ویژه ای نمایند. در کشور ایران نیز وزارت آموزش و پرورش با تهیه و ارائه نرم افزار شبکه آموزش دانش آموزی « شاد» به این…
  • گزارشی از یک روز پرتنش در پارک جنگلی چیتگر تهران و رفتارهای رخ داده از نوع ایرانی ! ( گزارش تصویری )
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آی معلم ها ! خود کرده را تدبیر نیست * ! ( مروری بر پدیده کرونا و رفتارشناسی گروه ها ) مطلب ویژه

سعی کرده ام به اندازه وسع اندیشه و فراخنای تفکر و فاصله گرفتن از " روزمرگی " که آفت و مرگ تغییر است به مسائل جامعه و به طور اختصاصی به مقوله " آموزش " بپردازم که گاهی موجب تطویل کلام می شود . گریزی نیست ! سطح تفکر و سقف اندیشه در جامعه ایرانی و به ویژه فضای آموزش و پرورش بسیار کوتاه و ناپایدار است . بر این باورم تا…
  • " در آموزش‌ و پرورش در هم‌چنان بر روی یک پاشنه می‌چرخد. مدرسه‌ محوری و تمرکززدایی فقط در حد حرف و شعار جای مطرح شدن دارد و در عمل، بی خودی خودتان را خسته نکنید. نگاه‌های موجود در سیاست و فرهنگ کشور ما، هیچ‌گاه اجازه‌ای برای تحقق مدرسه‌ محوری نخواهد داد "
  • ابراهیم اصلانی

آموزش مجازی و مساله ای به نام " تمرکزگرایی " ؟!

  وزیر آموزش‌ و‌ پرورش درباره استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین شاد در مدارس گفت: تمام مدارس دولتی به‌طور قطع برای آموزش مجازی از شبکه شاد استفاده خواهند کرد و حق استفاده از نرم‌افزار دیگری را نخواهند داشت. مدارس غیردولتی هم برای آموزش رسمی باید از شاد استفاده کنند.( به نقل از رب‌نیوز ) شنیدن خبر فوق برای من شگفت‌آور و غیر قابل قبول است. باید چند نکته را یادآوری کنم:   ۱.…
  • " نفت ؛ آموزش و پرورش، فرهنگ، معیشت، توسعه، تولید ملی، آرمان خواهی، آزادی خواهی، روابط داخلی، روابط خارجی و همه‌ی مسائل دیگر این سرزمین را تحت تأثیر خود قرار داده است "
  • صادق بشیره/ کارشناس ارشد حقوق بین الملل

به بهانه کودتای تاریخی 28 مرداد

توسعه و عدم توسعه یافتگی ایران، ریشه در عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارد. اما یکی از مهم ترین عوامل توسعه نیافتگی ایران، نفت و اقتصاد نفتی است. نفت این طلای سیاه که می توانست موجبات رفاه و آسایش مردم این سرزمین را فراهم نماید چنان بلایی سترگ و گره های کوری برای جامعه‌ی ایرانی فراهم کرده است که رهایی از آنها سخت و پیچیده است. نفت ؛ آموزش و…
  • " عملکرد مدیران صندوق باید بسیار شفاف باشد به طوری که بر اساس آینده نگری در حوزه های کم ریسک و با بازدهی بالا سرمایه گذاری انجام شود "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند شفاف سازی و اصلاحات کارشناسی است مطلب ویژه

  موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ با هدف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی شکل گرفت . جهت عضویت مبلغی بین  ۲تا ۵ درصد از حقوق فرهنگیان کسر می شود و دولت معادل آن را به صندوق واریز می کند؛ با توجه به تعداد بالای جامعه فرهنگیان، مبالغ قابل توجهی از بدو تاسیس به این صندوق واریز شده است و اگر مدیران گذشته از این سرمایه ها درست استفاده…
  • " پرسش اساسی این است که دلیل رشد داوطلبان زبان خارجی و به ویژه زبان انگلیسی با توجه به حملاتی که در سال گذشته به آموزش و یادگیری انحصاری زبان انگلیسی در کشور شد چه بوده است؟ "
  • مصطفی قادری / دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی

آمار داوطلبان گروه های آزمایشی در کنکور 99 و قبل از آن و پرسش بنیادین هربرت اسپنسر که چه دانشی برای یادگیری ارزشمندتر است؟

آمار داوطلبان گروه های آزمایشی کنکور سراسری سال 99 نشان می دهد که گروه تجربی با 594 هزار  و 269 داوطلب تقریبا نصف داوطلبان کنکور را تشکیل می دهند و گروه های آزمایشی علوم انسانی، زبان های خارجی (هشتاد درصد زبان انگلیسی)، ریاضی و هنر به ترتیب  در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند. نکته مهم حجم بالای شرکت کنندگان گروه آزمایشی زبان خارجی با تاکید بر زبان و ادبیات انگلیسی…
  • " ما را که سیاه است، هر روز، ز دم، صبح امید ؛ اما عجبم من، که چرا از کرونا می ترسیم! "
  • مرضیه شوکتی

کنکور با طعم کرونا !

جالب اینجاست که از جور زمان، می ترسیماز درد و فغان و بخل و تب،می ترسیم ما را که کسی نیست به قلبش، نگرانجای خندست، که از سوز خزان می ترسیم! ما نباشیم، ندارد هیچ کس، درد و غمیپس چرا از نفس مرگ زمان، می ترسیم؟ روزی که بمیریم، آیند همه کس به مزارآن روز مهمیم، ولی زآمدنش می ترسیم! ما را که سیاه است، هر روز، ز دم، صبح امیداما عجبم…
  • در مدرسه‌محوري، «شوراي آموزشي مدرسه» اين اختيار را خواهد داشت تا بر اساس شرايط و امكانات موجود و نيازهاي واقعي دانش‌آموزان و توانايي‌ آموزگاران اقدام به برنامه‌ريزي نموده و تغييرات لازم در حجم کتاب‌هاي درسي و اولويت حضوري يا غير حضوري بودن ارائه مطالب درسي را ايجاد نمايد
  • حسین طاهری فرد

بازگشايي مدارس؛ چالش‌ها و راه‌کارها مطلب ویژه

اين روزها بازار پرالتهاب گمانه‌زني‌ها و سناريوهاي گوناگون درباره بازگشايي مدارس در کانال‌ها، رسانه‌هاي مکتوب، خصوصا صدا‌و‌سيما داغ است. طبق اعلام وزارت آموزش‌ و‌ پرورش، از ۱۵ شهريور همه دانش‌آموزان بايد تحت آموزش قرار بگيرند، اما کيفيت عرضه خدمات آموزشي با توجه به دسته‌بندي مدرسه‌ها (منطقه‌هاي سفيد، زرد و قرمز) مي‌تواند به صورت حضوري، نيمه حضوري، تلويزيوني، بسته‌هاي آموزشي يا شبکه شاد باشد. همچنين تمامي مدارس اعم از دولتي يا غير دولتي…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

پندِ عالمِ دانا

پرسید   کسی   از   عالمِ   داناییامروز  چرا  رویِ  زمین  هر  جاییبر  مردمِ  نا راضیِ  از  دولتشانکس نیست چونان گذشته با نام و نشاندر صدر نشینَد و بگویَد چپ و راستدرهایِ مدینه فاضله رو به کجاست ؟گفتا به بَشَر کرده خداوندش فَرضروزی بِشوَد خلیفه ای در همه ارضاین دوره همان دوره یِ محتومِ خداستتکلیفِ چگونه زیستن ، مردم راست !بایَد  نگذارَند  خورَد  ساغرِ  خوناز  شاهرگی چه اِستالین ها چه نِرون ارسال مطلب برای صدای…
  • " در بحث مشکلات معیشتی و حقوق و مزایای معلم، سال هاست که طرح هایی در دست تدوین است اما خبری از تصویب و تاثیر آن در زندگی معلم نیست "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

باز هم رتبه بندی معلمان و تکرار مکررات ؟!

  روزهای کرونایی و محدودیت های پیش آمده در زندگی اجتماعی و اقتصادی به قدر کافی روح و جسم مردم را آزرده نموده است و آنچه می تواند التیام بخش باشد صداقت و یکرنگی، کمک و یاری به یکدیگر در حد وسع و توان، گره از کاری گشودن و... است و برعکس، بروز موارد متضاد با واقعیت و ایجاد ابهام در امور باعث رنجش بیش از پیش می شود. مشکلات مدرسه، معلم…
  • " تغییر برای بقای شایسته ترینهاست"
  • داریوش توسلی / دکتری مدیریت آموزشی

بلوغ و رشدیافتگی سازمانی مدیران و ارتباط آن با رفتارها و کنش های آنان در برابر تغییرات

  تنها اصل ثابت و ضروری برای بقای یک سازمان پویا، انطباق پذیر و دارای ساختارهای سست پیوند (آموزش و پرورش یا آموزش عالی ) - که می بایست جایگاه رهبری و مدیریت آنها در اختیار حرفه ای های این سازمان ها باشد - در محیط های چالشی، ناپایدار و متنوع "اصل تغییر" است. در شرایط محیطی متغیر، تعامل طلب و آشوبناک سازمانهای انعطاف پذیر عصر حاضر، ثبات و سکون مرگ آور است…
  • " هر دو جانسوزند ! "
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

آتش به جان مدارس ؛ این کجا و آن کجا ؟!

«در خبرها داشتیم که همزمان دو مدرسه در افغانستان و ایران به آتش کشیده شدند.» به گزارش صدای معلم:  « حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح امروز لیسه پسرانه ابوعثمان تالقانی در مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار به آتش کشیده است.در این رویداد ۶ باب صنف درسی به شمول یک صنف کمیپوتر و سه شعبه اداری در طبقه دوم ساختمان این مکتب با تمامی اجناس و لوازم اداری آن حریق گردیده است.در شرایط…
  • " چطور باید به این سیستم آموزشی اعتماد کرد و چرا باید به نتایج آن معترض باشیم؟ "
  • مزبان حبیبی

سیستم آموزشی که نه سیستم دارد و نه آموزش می‌دهد !

  شاید طنز به نظر می‌آید، اما ‏فقدان دو فاکتور مهم در سیستم‌ آموزشی کشور، بسیار مشهود است اول سیستم، دوم آموزش. طی بیست‌ و نه سال سابقه که به تمامی در کلاس‌های درس و به تدریس ریاضیات گذشته‌است، هرگز طرحی که منافع دانش‌آموزان یا معلمان را هدف گرفته‌باشد، ندیده‌ام و در تمام این مدت، فقط دنبال طرح‌هایی بودند که به هر نحو ممکن هزینه‌های آموزش‌ و پرورش را به دوش خانواده‌ها…
  • " در کلاس های حضوری در مدرسه همراه داشتن گوشی موبایل و تبلت ممنوع است ولی در آموزش های مجازی یک ابزار لازم و ضروری است ، این امر تعارض آشکاری است که باید پاسخی روشن از سوی مسؤلین برای آن در نظر گرفته شود "
  • دکتر حسین معافی/ مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

مهمترین نقش والدین در آموزش های مجازی مطلب ویژه

در آموزش های حضوری نقش  معلم ، مهم و تعیین کننده و یک نقش محوری است که سایر عامل مؤثر در یادگیری را تحت کنترل خود دارد ولی در آموزش های مجازی و برخط که امروزه در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفته ، نقش سایر عوامل از جمله والدین و خانواده ها پر رنگ تر شده است. آموزش های مجازی فرصت خوبی برای دانش آموزان فعال ، خود کنترل و خود…
  • " رواج یک صورت املایی و رسم‌الخط واحد و یکسان برای یک زبان غیر رسمی بسیار مشکل است و تا زمانی که یک زبان حداقل به صورت منطقه‌ای و محدود به رسمیت شناخته نشده و وارد سیستم آموزشی رسمی نشود و یک مرکز اجماع فکری و علمی نداشته باشد، در حالتی «حاشیه‌ای» باقی مانده و این خاصیت «حاشیه‌ای» موجب و موجد تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده درباره‌ی آن و در نتیجه چندگانگی صورت نوشتاری این زبان غیر رسمی خواهد شد "
  • سید مرتضی حسینی/ فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ از دانشگاه تبریز، دبیر علوم اجتماعی شهرستان اسکو

بحثی پیرامون رسم‌الخط و اسلوب املایی زبان ترکی به الفبای عربی مطلب ویژه

   متکلمین تمامی زبان‌های موجود در دنیا حق خواندن و نوشتن به زبان خود را دارند زیرا تمامی مؤلفه‌های هویتی اجتماعات انسانی میراث بشری محسوب می‌شوند و هیچ گزینش و ترجیحی در حفاظت از این میراث کلان نه از منظر منطقی و نه از منظر اخلاقی صحیح نیست. بدیهی است که در میان این میراث عظیم، زبان بالاترین جایگاه را دارد و منشأ بسیاری از سایر ویژگی‌ها و تفاوت‌های فرهنگی بین ملل…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

چنار

عامیِ  کم سوادِ  خوش  باوَررأیِ نیکو به عمرِخویش نجُستگفت لَبیک باغبان تا خواستسَرو می شد ، ولی چناری رُستسود جویان هر آنچه را گفتندکرد باور ز نا دُرُست و دُرُستمی توان فی المثل گناهان رادر اِطاعت ! به آبِ زَمزَم شُستوقتِ قطعِ درخت باغ چناربا تَبَر بر زمین فِتاد نخست ارسال مطلب برای صدای معلم این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • " دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، بیگانه‌اند "
  • مزبان حبیبی

نگارشی پیرامون پیشنهاد وزیر آموزش‌ و پرورش برای حضور معلمان در مدارس

  به‌ تازگی، وزیر آموزش‌ و پرورش پیشنهاد کرده‌اند که طی بخشنامه‌ای، به مدیران مدارس ابلاغ شود تا به دبیران، آموزگاران و هنرآموزان اطلاع دهند که از ابتدای سال‌تحصیلی آینده، تحت هر شرایطی باید در مدارس حاضر شوند. با کمال میل از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم، هرچند می‌دانیم هیچ برنامه‌ای برای نحوه آموزش، اینترنت، سیستم‌های آموزشی و سبک برگزاری امتحان نکرده‌اند. با اطمینان می‌گویم که ارائه دهندگان چنین طرح‌ها و بخشنامه‌هایی، حتی…
  • " هیچ گاه در آموزش و پرورش به افراد اجازه داده نمی شود به پرونده خود در حراست دسترسی داشته باشند، آن را مطالعه کنند، از مفاد آن مطلع گردند و در مورد گزارش هایی که خلاف واقع بدانند به مراجع قانونی اعتراض یا شکایت نمایند . شاقول اصلاح طلبی تلاش برای حداقل کاهش فضای امنیت محور در آموزش و پرورش و تحکیم پایه های آزادی بیان و نقد و گفت و گو می باشد "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

نقدی برنگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش مطلب ویژه

نگاه امنیت محور به آموزش و پرورش سال هاست که در تارو پود ساختار  وزارت آموزش و پرورش نهادینه شده است.  منش و برنامه دولت ها بر شدت و ضعف  آن  تاثیر گذاشته است ولی همچنان  در کلیه سطوح آموزش و پرورش با حضور ملموس و موثر  ادامه می یابد . نگاه  امنیت محور عمده  رفتارهای منتقدانه و یا فعالیت های سیاسی و صنفی را  خلاف  امنیت می داند و همین موجب…
  • " دموکراسی کاغذ نرم نیست، بلکه حرکت یا کنش سخت است . ما برایمان فقط یک تعهدنامه یا یک قانون اساسی کفایت نمی‌کند. آن چیزی که برایمان مهم است این است که این قوانین در جامعه پیاده شوند . کنش سختِ دموکراسی عبارت است از وجود دموکرات‌ها، افرادی که به دموکراسی اعتقاد دارند، کسانی که برای دموکراسی مبارزه می‌کنند و کسانی که برای آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی مبارزه می‌کنند "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

دو ترور يکسان با دو اثر متفاوت ( نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد ) - بخش پایانی مطلب ویژه

مقدمه : در تارنماي خبرگزاري ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است : نمی توانم نفس بکشم؛ نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید "نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد. به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰…
  • " امروزه نسل معلمان پویا، جسور، قلم به دست، صاحب اندیشه و البته دست اندرکار حوزه رسانه و خبر رو به انقراض بوده و بسیاری از فرهیختگان فرهنگی کنج عزلت اختیار کرده و در زندگی شخصی خویش غوطه‌ورند "
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

فرهنگ خبرنگاری و خبرنگار فرهنگی

امروز به مناسبت روز خبرنگار توسط دکترفلاح‌نژاد رییس آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج تجلیل شدم.ارزش معنوی این اقدام به نوعی تمام خستگی سال پرچالش گذشته را از تنم به در کرده و لذت روحی عجیبی برایم به ارمغان آورد. خصوصا اینکه در استان البرز چیزی به نام خبرنگار معلم مصطلح نبوده و نیست و از این منظر هضم و پذیرش این واقعیت که یک معلم می‌تواند در عین انجام وظایف سازمانی…
  • " از آموزش و پرورش جز نام نمانده است و سال های سال با افکار فرسوده و کهنه دست به گریبان است.به ویژه از زمانی که سیاست بر آن حکم فرمایی می کند "
  • محسن اعلا/ دبیر دبیرستان های نور مازندران

سهم مدیران در عقب ماندگی نهاد آموزش و پرورش چقدر است ؟ مطلب ویژه

  به نظر می رسد هنوز در آموزش و پرورش ، تعریف دقیق و واضحی از مدیریت وجود ندارد. به راستی ! مدیر واقعی کیست و باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ آیا همه ی کسانی که عهده دار سمت مدیریت اند، واقعا مدیرند؟ با چه فاکتورهایی به سمت مدیریت نائل می شوند؟ انتخاب مدیر براساس رابطه است یا ضابطه ؟ آیا شایستگی و توانایی لازم برای مدیریت دارد؟این روزها که بازار مدیران…
  • " مدیران پسا کرونا باید مدیرانی باشند جسور و نو جوی نه محافظه کار و سست کردار. بی اعتمادی در سراسر دستگاه آموزش و پرورش حاکم است "
  • دکتر اقبال قاسمی پویا/ پژوهشگر و پیشکسوت آموزش و پرورش

چند توصیه و هشدار به مسوولان آموزش و پرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی 1400-1399

پیش از شروع سال تحصیلی جدید که هنوز مشخص نیست به چه  شکل و صورتی خواهد بود لازم است مسوولان و دست اند کاران نظری بیندازند به تجربه های کشورهای دیگر که به برخی از آن ها در  این گروه و گروه های دیگر اشاره شده است . این تجربه ها گرچه نو هستند اما بی گمان ساعت ها بر روی آن ها فکر شده و گاهی هم آزموده شده اند .…
  • " نکته عجیب در این میان عدم دقت خوانندگان و معلمان است که حتی یک نظر هم زیر خبرها ننوشته اند و یا نگاهی به آن نمی اندازند و یا برایشان بی اهمیت است "
  • علی زینلی/ معلم مدارس هرمزگان

به بهانه روز خبرنگار : " تیترهای خدمت گزار و خاموشی مطالبه گری "! مطلب ویژه

  ساده ترین تعریف خبر بیان یک رویداد است که از آن بی خبر بوده ایم و توجه بیشتر مردم را به خود جلب کند. با در دسترس قرار گرفتن شبکه های ارتباطی متعدد امروزه ارسال خبرها به سهولت انجام می شود اما در ازدحام خبرها تشخیص خبرهای درست و نادرست نیز کار چندان آسانی نیست. بخشی از نادرستی خبرها به دلیل عدم شناخت و حتی قبول داشتن ماهیت رسانه و اعتقاد…
  • " نکته قابل تأمل در مورد تمام این معلمان، نادیده گرفته شدن تقریبا تمام آنها در برنامه‌ریزی برای سال آینده است "
  • مزبان حبیبی

اپلیکشن نامسمای شاد ؛ نسخه ای برای تمام فصول !

   همه‌گیری کرونا، با تمام خسارت‌ها، ناملایمنی‌ها و محدودیت‌هایش، تجربه تلخ اما مفیدی است که ناتوانی بسیاری از متولیان برنامه‌ریزی در آموزش‌ و پرورش را نمایان کرد. گواه این مدعا، اخبار ضد و نقیضی است که روزانه از وزارت‌خانه و ادارات کل، در مورد نحوه آغاز سال‌ تحصیلی آینده به گوش می‌رسد.هیچ کسی نمی‌داند که آموزش در سال آینده چه ویژگی‌هایی دارد و معلمان کدام شیوه علمی را باید در آموزش الکترونیک…
  • " جریان تحول خواهی احتیاج به مدیران تحول خواه دارد که در ابتدا از فضای حاکم بر مدیریت امروزه ساختار شکنی کنند و تحول را به گفتمان مسلط در آموزش و پرورش مبدل کنند. امری که با توجه به اوضاع کنونی در کوتاه مدت چشم انداز روشنی برای آن متصور نیست "
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

تحول ؛ حلقه مفقوده نظام اداری آموزش و پرورش مطلب ویژه

فلسفه اگزیستانسیالیزم در حوزه تعلیم و تربیت نقدهای جدی را متوجه ماشینیزم در آموزش و پرورش وارد کرده است. امروزه توجه به این نقدها به ویژه در زمینه مدیریت ستادی یا همان نظام اداری می تواند بسیار راهگشا باشد. استاندارد سازی، مقوله بندی، توجه به ارتقای اقتصادی و ستم میانگین ،مهمترین نقدهای این رویکرد به آموزش و پرورش کنونی است. استاندارد کردن فرایندی است که در اثر جریان یکپارچه سازی ،و با…
  • " سال های سال است که این ارگان در مردابی از بی لیاقتی و بی تدبیری و بی برنامگی و بی سوادی گیر کرده است، ارگانی عریض و طویل که دخلش به خرجش نمی ارزد "
  • ر. هاشمی / شهرکرد

چه کارهایی می توان در جهت نجات آموزش و پرورش ایران انجام داد؟

سال های سال است که این ارگان در مردابی از بی لیاقتی و بی تدبیری و بی برنامگی و بی سوادی گیر کرده است، ارگانی عریض و طویل که دخلش به خرجش نمی ارزد. بوروکراسی قدرتمند حکومت در جان آن هم فرو رفته، و از معلم و دانش آموز جز اسمی در دفاتر و همینک در کامپیوتر ها چیزی نمانده است. چگونه توقع جامعه ای توسعه یافته خواهیم داشت. وقتی به کشورهای…
  • " رسانه ، رسانه است و یک علم و مهم ترین کارکرد آن حافظ ارزش های دموکراسی به عنوان رکن چهارم آن است . مهم ترین کارکرد رسانه حداقل در حوزه آموزش باید پرداختن به " حوزه عمومی " باشد که فعلا تعطیل است ! "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

جامعه بی تفاوت ، معلمان تعطیل ، مدیران دو رو و مقام شامخ خبرنگار ؟! مطلب ویژه

نزدیک " روز خبرنگار " که می شویم تازه مسئولان و مقامات یادشان می افتد که خبرنگاری هم هست . در واقع ، حرفه ی خبرنگاری و روزنامه نگاری را باید در عداد مشاغل سخت و پر ریسک و خطر به شمار آورد به ویژه در جامعه ای که نه مردم و نه مسئولانش بهره و حظ کافی و وافی از " سواد رسانه ای " نصیب ندارند . این سواد جز…
  • " تا زمانی که خبرنگار و ‌خبر، مطالب و تحلیل‌های تولید شده توسط وی را به مثابه رکن‌چهارم دموکراسی قابل قبول ندانیم، خبرنگار یا نخواهد نوشت یا به نوشتن از سر بی‌دردی و تکراری شدن اخبار و مطالب خود روی خواهد آورد "
  • مرتضی مجدفر/ آموزشکار، پژوهشگر و نویسنده کتاب‌های آموزشی، و ادبی، سردبیر شوق‌ تغییر

روز معلم و روز خبرنگار ؟!

از آغاز صبح امروز تا هم اکنون، به مناسبت روز خبرنگار، مرتب در مرتب تبریکاتی نصیب خبرنگاران می‌شود و من هم که چهل سالی است قلم می‌زنم و بعد از همکاری با نشریات فراوان، هم اکنون سردبیری دو ماهنامه شوق‌ تغییر را برعهده دارم، از دربافت چنین تبریکاتی بی‌نصیب نمانده‌ام. به نظر من روز خبرنگار، اصلا روزی نیست که بتوان آن را به خبرنگاران تبریک گفت. در حالی که خبرنگاران فراوانی، سطح خود…
  • " آمار آینه ای است برای به تصویر کشیدن واقعیت ها که قرار نیست مطابق میل و ذایقه ما مدیران با تخمین و تقریب ، بالا و پایین شود "
  • ابراهیم سحرخیز

" آمار " در آموزش و پرورش ؟!

داده های آماری از ضروری ترین داشته ها در برنامه ریزی است ."سه حلقه آمار و اطلاعات ، برنامه ریزی و مدیریت از حداقل های لازم برای رشد و تعالی در سازمان بشمار می آیند."برنامه ریزی بدون تکیه بر آمار و اطلاعات درست یا قابل اعتنا، هرگز دست یافتنی نیست.گذشته از مرکز آمار ایران، داده های آماری درون دستگاهی برخی از سازمان ها نیز که به تناوب، به ذینفعان عرضه می شود از یک…
  • اگر قرار باشد به صراحت ضعف های بزرگ نظام آموزشی کشورمان را رتبه بندی نماییم، به ناچار باید ضعف کهنه و مشهود "خطای انتخاب" یا ناآگاهی نسبت به تبعات غلط گزینی مدیران عالی سازمان آموزش و پرورش را با فوریت و وزن بیشتری در اولویت نخست لحاظ نماییم
  • داریوش توسلی/ دکترای مدیریت آموزشی

بی توجهی به " شایسته سالاری " و " تخصص گرایی " و تمایل به " سرمایه سوزی " در مدیریت های آموزش و پرورش! مطلب ویژه

بی تردید آموزش و پرورش با اهمیت ترین، پیچیده ترین و ظریف ترین نهاد اجتماعی هر نظام و جامعه ای محسوب می شود. از این رو، در کشورهای توسعه یافته، انتخاب مدیران آن نیز با حساسیت و دشواری های بسیاری همراه است؛ چرا که نیک فرجامی و سقوط سایر سیستم ها و بخش های جوامع بی ارتباط با خروجی این نهاد مولد و نخبه پرور نیست.  اگر قرار باشد به صراحت ضعف…
  • " تاکنون متاسفانه قدم های موثر و نافذی در جهت اعتلاءِ شان و قدر دانشجو معلم و دانشگاه فرهنگیان برنداشته اند. حاکمیت نگرش غلط دهه های گذشته بر فضای دانشگاه فرهنگیان جز ملالت و پژمردگی به بار نمی آورد "
  • محسن اعلا/ دبیر دبیرستان های نور مازندران

گوشه ی چشمی به دانشجو معلمان داشته باشیم ( از زبان دانشجو معلمان ) مطلب ویژه

   با اینکه‌ بارها از زبان معلمان می شنیدم که معلمی، شغل پرزحمت، توانسوز و روان فرسایی ست، باور نمی کردم و شنیده های آنها را بزرگ نمایی و اغراق می پنداشتم. حتی روزی یکی از معلمان به سبب شیطنت دانش آموزانه ام در خطاب به من گفت: الهی! که معلم شوی .آن ایام به اقتضای کم سن و سالی مقصودش را در نمی یافتم ولی هم اینک که دانشجومعلمم ، می…
  • " اگر نمی توانید ملزومات رتبه بندی معلم ها را فراهم کنید، دست به این ساختار نزنید ! "
  • ر. هاشمی/ شهرکرد

بهترین و بدترین کشورها برای معلم ها از نظر دستمزد و داستان رتبه بندی معلم ها

البته مثل همیشه ایران در این مقایسه حساب نمی شود، مدیران دلسوز و شایسته نگران نباشند. در چنین زمانه سخت و پر از خار و خوار، و در گیر و دار اجرای رتبه بندی بی زمان و بی مکان و غیر منطقی شاید چنین مقاله ای تنبهی باشد برای آنان که بر مسند تصمیم نشسته اند. معلم در ایران چه هست و چه دارد؟! که بخواهد وارد رتبه بندی کیفی شود. تا…
  • " ننگ بر آن پستیِ من بر بقا ! "
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

جهل کارَد هر که عقل از سر بَرَد !

در  هوایِ  واپسِ  شب  هایِ  تارخوار خواری شد ، شگفتا مورچه خوارشد پشیمان مورچه هارا ناز کردرازِ دل در جمعِ آنها باز کردای که باقی مانده اید از خوردَنَمگوش ، اینَک حرفِ آخر می زنَمآمدم  از  جایگاهم  پس  زنَمدَلقِ ننگ آلوده از تن بر کَنَمیا بمیرم یا زخفّت وا رَهَمهر چه بادا باد ، استعفا دهمخواهشی دارم نپُرسیدَم چرابهتر از ما طعمه جُستی در کجا ؟ننگ بر آن پستیِ من بر بقا…
آیا می دانید که مدیر مخفف ۴ کلمه مردم آزار، دورو، یاوه گو و ریاکار است. آیا می دانید که در کشور ما مدیر نه تنبیه می شود و نه برکنار می شود و فقط از سازمانی به سازمان دیگر می رود.(اصل بقای مدیران) آیا می دانید که مدیران هوش بالایی در طراحی سیستم های خبرچینی و خبرکشی درون سازمانی دارند، مظلوم نما، بزرگ کننده مشکلات محیطی و بدل انداز هستند. آیا…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور