" توهم دانایی و ممتاز و متمایز بودنی که بر دانشآموزان و کارکنان سمپاد دمیده میشود نیز از عوارض این گونه مدارس میباشد. امروز در آزمون سمپاد این بزرگبینی و توهم دانایی در چهره برخی از شرکتکنندگان به وضوح قابل رصد بود "
بالاخره پس از فراز و فرودها و کشمکشهای نفسگیر بین آموزش و پرورش و ستاد ملی کرونا، نهم و دهم مرداد ۹۹ آزمون استعدادهای درخشان در سراسر کشور برگزار گردید. در این فضای وحشتزای کرونا، شهیدستان کرج میزبان انواع و اقسام آزمونهاست: (تیزهوشان، امتحانات نهایی، تغییر رشته و...)ما نیز همچون سایر همکاران دستاندرکار آزمونها، تمام سعی مان بر رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در آزمونهای نمونه دولتی و تیزهوشان بود.با تمام این احوالات…
" تحول را کسی ایجاد می کند که کاستی ها را ببیند "
تهیه و تنظیم : دکتر عزیزاله بابلی بهمئی/ مدرس دانشگاه و مشاور خانواده
همه گیری ویروس کرونا دامنه ی استرس را در زندگی جامعه بالا برده و خانواده ها را با چالش های متفاوتی روبه رو ساخته است و از طرف دیگر کنکور و صحبت از آن نیز استرس و فشارهای عصبی خاص خود را برای خانواده به همراه دارد لذا هر چه مدت زمان این فشار و استرس بیشتر شود آثار مخرب تری برای جامعه مخاطب خواهد داشت. به گفته محققین و مسئولان؛ کرونا…
" شاهد خروجی چندان مطلوبی ،ولو بسیار کم هم نبودیم و شاهد این ادعا نحوه ی برگزاری امتحانات خرداد و ارزشیابی پایانی سال ۹۹- ۹۸ بود ؛ در این ایام آیا آن اندازه که بخش عظیمی از بدنه همکاران عزیز همچون سایر مردم جامعه درگیر رصد ، تحلیل و پیگیری مسائل مربوط به بازار بورس شدیم ، اندکی به دنبال نقاط ضعفمان در محتواسازی و آسیب شناسی از روند فعالیت خود در آموزش مجازی و تلاش برای اندکی بهبود نسبت به گذشته داشته ایم؟! "
با حضور میهمانان ناخوانده ونامیمون ویروس کرونا ، از اسفند۹۸ بالاجبار مدارس تعطیل شدند و اگر چه با گذشت چند روز از آغاز تعطیلی ها با شعار آموزش تعطیل شدنی نیست شاهد همت خودجوش معلمان برای آموزش و همچنین به مرور زمان تهیه برنامه های آموزشی از سوی آموزش و پرورش و ارائه در رسانه ملی شدیم اما شاهد خروجی چندان مطلوبی ،ولو بسیار کم هم نبودیم و شاهد این ادعا نحوه…
دکتر شهین ایروانی عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نامه ای به دبیر کل جدید شورای عالی آموزش و پرورش :
گروه رسانه/ دکتر شهین ایروانی، دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و پژوهشگر تاریخ آموزش و پرورش ایران، در نامهای به دکتر محمود امانی طهرانی، دبیرکل تازه منصوبشده شورای عالی آموزش و پرورش، خواستار بازیابی اقتدار و جایگاه این شورا در نظام تصمیمگیری و سیاستگذاری آموزش و پرورش شد. وی در این نامه یادآور میشود که افزایش نهادهای تصمیمگیرنده مشابه، نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز عدم تعیین مرزهای…
يکي از بزرگترين معايب آموزش آنلاين، مشکلات مربوط به «اصالت تکاليف و ارزيابي» دانشآموزان است. در شرايط کنوني «عدم اعتبار و تضمين کيفيت» در آموزش آنلاين با بسياري از معايب ديگر يادگيري آنلاين که قبلاً گفته شد باعث تضعيف «مشروعيت آموزش آنلاين» شده است
در سال ۱۹۸۰ تغيير از فناوري الکترونيک آنالوگ، به سوي فناوري ديجيتال منجر به انقلابي در اين عرصه گرديد. اين انقلاب ديجيتال به نوآوري در ارتباطات و ايجاد تغيير در سياستها، مفاهيم و ايدهها در بخش سنتي آموزش منجر شد. آموزش مبتني بر وب که معمولا به عنوان «آموزش آنلاين» شناخته ميشود يکي از آثار مثبت انقلاب ديجيتال بود. در دنياي امروز، آموزشهاي آنلاين به خاطر مجموعه گستردهاي از مزايايي که به…
" به یک نام حساسیم اما نابودی زیست جهان و طبیعت مان عین خیالمان نیست ! "
حکایت جغرافیای ایران حکایت تلخ و عجیبی است. در این سرزمین پهناور دیگر نه از رودهای پرآب و خروشان خبری است و نه از دریاچه ها و باتلاق ها. نه هیرمند و هامونی وجود دارد و نه زاینده رود و گاوخونی. نه دریاچه ارومیه ای مانده و نه قره چای و سفید رودی. نه بارانی می بارد و نه از چشمه های جوشان دل کوهها خبری است.هر چه هست ریزگرد و گرد…
عملکرد " ستاد ملی مبارزه با کرونا " تاکنون مبهم و پرسش برانگیز و آمیخته به ملاحظات سیاسی و ایدئولوژیک بوده است تا بر مبنای معیارهای علمی و کارشناسی . در سخنان شان هم دائما به فداکاری ها ، مجاهدت ها و ایثار معلمان استناد می شود و این در حالی است که در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی این وزارتخانه ، نقش معلمان در حداقل ممکن است و اصلا جایگاهی ندارند "
حدود 15 سال عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران بودم . این تشکل فرهنگی پس از دوم خرداد 1376 شکل گرفت . در ابتدا ساختاری اداری داشت و اکثریت اعضای آن را " مدیران " تشکیل می دادند اما به مرور بدنه این تشکل به سمت بدنه آموزش و پرورش یعنی " معلمان " گرایش پیدا کرد . اوایل اعضای شورای مرکزی را 25 نفر اصلی و 5 نفر را علی البدل…
" هموطنان ما هنوز دارای ذهنیت رعیت مآب هستند و هنوز شهروند نشده اند ؛ این امر نیاز به زمان دارد، نمی توان به نیروی معجزه از تئوکراسی به دموکراسی پرید "
برای داشتن دموکراسی باید ذهن ها نیز عوض شوند و باید ذهن ها نیز قوانین بازی را بپذیرند. ابتدا باید مدارا را آموخت و سپس به اعتراض پرداخت . نزد ما، اعتراض و مخالفت فورا به یک امر ناموسی و غیرتی تبدیل می شود. از آنجا که شما یا دوست من یا دشمن من هستید، پس به شیوه قبیله ای از یکدیگر انتقام می گیریم. اگر دوست من باشید، باید در کنار…
« رادیکال بودن بهسادگی به این معناست که باید هر چیزی را ریشهای درک کرد »
مقدمه : در تارنماي خبر گزاي ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است : نمی توانم نفس بکشم؛ نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید "نمیتوانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد. به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانههای آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی…
" هیچ کس با طراحی و ایجاد سامانه مدیریتی مناسب برای ارزیابی تولید و عرضه مواد و رسانه های تربیتی از مسیر درست خود یعنی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشکلی ندارد اما تجربه گذشته نشان می دهد گوش این جماعت تاجر مسلک از این جنس حرف ها پر است "
این روزها، کرونا ،بدجوری دست و پای آموزش و پرورش را توی پوست گردو گذاشته است.ماندگار شدن این بیماری ، بازگشایی مدارس را با اما و اگرهای جدی روبه رو ساخته است.روی آوردن به آموزش در فضای مجازی ، تولید فیلم و بسته های آموزشی ، ارائه خدمات آموزشی در بستر برخط متناسب با شرایط کرونایی کشور از جمله رویکردهای محوری آموزش وپرورش در شرایط کنونی است. اما در همین عرصه نیز…
" کشوری که برنامهریزی آمایشی نداشته باشد هر کسی میتواند هر کاری انجام دهد ! "
یک بخش از ۱۱ بخش قله دماوند را سازمان اوقاف با رای شورای عالی قضایی تصاحب کرد! کشوری که برنامهریزی آمایشی نداشته باشد هر کسی میتواند هر کاری انجام دهد. آنچه در این چهار دهه بر مازندران گذشت را به اختصار اشاره میکنم. برای تصاحب مازندران ابتدا کشاورزی آن را نابود کردند. نابودی کشاورزی فقر را به ارمغان آورد. فروش زمینها برای امرار معاش توسط کشاورزان آغاز شد. طولی نکشید که…
"بحران کمبود معلم حداقل تا سال 1404 را میتوان نمادی از شلختگی، ناکارآمدی و مدیریت جزیرهای و روزمره در آموزش و پرورش دانست؛ وزارتخانهای که قرار است براساس سند تحول بنیادینش، در افق 1404، ترسیمگر ایرانی توسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی، انقلابی، الهامبخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بینالمللی باشد "
بحران کمبود معلم حداقل تا سال 1404 را میتوان نمادی از شلختگی، ناکارآمدی و مدیریت جزیرهای و روزمره در آموزش و پرورش دانست؛ وزارتخانهای که قرار است براساس سند تحول بنیادینش، در افق 1404، ترسیمگر ایرانی توسعهیافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی، انقلابی، الهامبخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بینالمللی باشد.در مواجهه با چنین چشماندازی از آیندهای که…
" رویگردانی مردم از مدارس غیردولتی و اقبال به مدارس دولتی آسیبهایی نیز بهدنبال دارد که نباید از آنها غافل شد؛ تعطیلی بسیاری از مدارس غیردولتی و در نقطه مقابل افزایش بیش از پیش تراکم دانشآموزی، دونوبته و شاید 3 نوبته شدن مدارس دولتی "
امسال ثبتنام دانشآموزان رنگ و بوی دیگری دارد؛ ثبتنام در مدارس دولتی! والدین بسیاری از دانشآموزان با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضعیت آموزشی کشور تصمیم گرفتهاند فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبتنام کنند. هرچند رویگردانی مردم از غیردولتیها به مذاق مؤسسان این مدارس و برخی مسئولان پیشین و کنونی آموزش و پرورش که خود مؤسس مدارس غیردولتیاند، خوش نیامده است.بازگشت مردم به مدارس دولتی دلایل مختلفی دارد؛ یکی از…
" جامعه ای که دیر زمانی ست مَثلهایش را هم ناقص می گوید. به هر ابزار و بهانه ای در ذهن جامعه فرو کرده اند که با یک گل بهار نمی شود؛ یا هیچ بدی نرفته که بهتر بیاید و . . . اینها سرآغازی بر بی مسئولیتی است. ما ملتی هستیم که غلط حرف نمی زنیم، ناقص حرف می زنیم و چون نقص بهره ای از حقیقت دارد، فریب می خوریم یا خودمان را فریب می دهیم "
در عصری به سر می بریم که بنیاد آموزش و پرورش بر انتقال یک سری مفروضاتِ بی در و پیکر با عمقی ناچیز که صرفاً لانه ای برای مافیای آموزشی است بنا شده. کارخانۀ مونتاژی که مواد اولیۀ آن مقدس مابی است و محصول آن دانش آموزانِ ناامید و بی اراده. انسانِ مونتاژ شده، برده ایست مادی گرا و بی عار نسبت به ارزشهای خودی و ارزشهای شهروندی. این کارخانه، حضور ده…
" یکی از دلایل مشکلات موجود آموزش و پرورش ، عدم بهره مندی از افکار کارآمد و موثر است.تا زمانی که مسئولیت خطیر آموزش و پرورش را به دست افراد ناکارآمد و نالایق می دهیم، قطعا روز به روز باید شاهد فروپاشی همه اضلاع و ارکان این سازمان باشیم "
واقعا مدرسه کجاست ؟ آیا هیچ تعریف دقیق و مشخصی از مدرسه وجود دارد؟ مدرسه باید چگونه جایی باشد؟ چه توقعی از مدرسه داریم؟ آیا مدارس فعلی ما براساس تعریف روشنی حرکت می کنند؟ به نظر می رسد که مدرسه در گذشته تعریف مشخص تری نسبت به اکنون داشته است و همه می دانستند که باید چه انتظاراتی از مدرسه داشته باشند. متاسفانه به دلایل گوناگونی از جمله دوری از اصل آموزش…
" می توان گفت کشورهای توسعه یافته که به این حرکت دست زده اند بر اثر نگاه کردن به کشورهای دیگر یا بر اثر یک قانون (مانند قانون برنامه ششم توسعه و .. ) این کار را انجام نداده اند بلکه حرکت آنها به شکلی با توجه به شرایط بوده است و یا نیازی احساس می شده است. آیا در ایران چنین وضعی وجود دارد؟ "
از پایه های اولیه آموزش در مدارس در کتاب های ریاضی، آموزش تناسب است. به عبارتی انسان ها با مفهوم تناسب از همان ابتدا چه به صورت آموزش رسمی و چه به صورت آموزش اجتماعی و طبیعی آشنا می شوند. ما در مفهوم تناسب یاد می گیریم که برای اینکه بدانیم در هر کاری برای اینکه بهتر انجام گیرد و نتیجه بهتر داشته باشد باید چه کاری انجام دهیم و چه میزان…
" سیاست گذاران آموزش و پرورش این بار هم با گم کردن اولویت های جامعه و چشم پوشی از ظرفیت بی همتای این مجموعه گسترده در مدیریت بحران های اجتماعی، به جای تاکید بر محتوا و روح روند تعلیم و تربیت بر حفظ و استمرار قالب ها قناعت کردند "
بیش از شش ماه است که پاندمی کورنا ویروس روزگار را بر جهان و جهانیان سخت کرده و همه معادلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را بر هم زده است.پر واصح است ایران عزیز ما نیز از این تنگناهای کرونایی بی نصیب نمانده و نخواهد ماند.این در حالی است که به جهت تحریم های غیرانسانی و سومدیریت های طولانی، کشور ما شرایط بغرنج تری را تجربه می کند.در این روزهای سختی…
" بهتر است سیاستگذاران عرصه تعلیم و تربیت و متولیان ضمن خدمت (به جای معرفی مؤسسات خصوصی برای آموزش مهارتهای کامپیوتری در سایت ltms) برای تربیت شهروند مسئول در دهکده جهانی در به روز رسانی همکاران همت گمارند. چرا که پرورش شهروند مسئول و پرسشگر در هزاره سوم منوط به داشتن معلمانی در اشل جهانی است "
شیوع کروناویروس به واقع در بسیاری از ابعاد زندگی بشر در کره خاکی تحولات شگرفی را رقم زد. یکی از تحولات پیرامونی ما رسمیت پیدا کردن آموزش مجازی و شکستن قبح داشتن گوشی موبایل برای دانشآموزان است. زمانی که آموزش و پرورش با طراحی شبکه شاد رسماً آموزش مجازی را کلید زد، برخی از دبیرانی که در سیستم آموزش حضوری با گچ و تخته سنگین و تنبل بودند، در آموزش مجازی با…
" جامعهی ما به نقد و جریان گفت و گوی آزاد همان قدر نیاز دارد که به نان شب. سهل است، برای تأمین نان شب و سقف بالای سر؛ نیازمند گفت و گو و نقادی هستیم؛ نقادی راههای طی شده؛ روش های به کار گرفته شده "
خوب یا بد بودنِ همسر، همسفر، همخانه، همکار یا هموطن را ابتداء به ساکن نمیتوان تشخیص داد.فقط در متن عمل و حین تجربه و در موقعیتهای عینی است که میتوان در مورد ارزش چنین مقولههایی قضاوت کرد.خوبی یا بدی یک همسر را پس از شروع پیمان ازدواج و در متن زندگی و طی مسیر است که میتوان مورد داوری قرار داد. تا زندگی مشترک شکل نگرفته و طرفینِ زندگی مشترک در موقعیتهای…
بدون شک سال تحصیلی گذشته پرمخاطرهترین و متفاوتترین سال آموزشی در سه دههی اخیر بود.سال قبل در اولین سال حضورم در شهیدستان کرج پنج کلاس دوازدهم داشتیم با ۱۷۶ دانشآموز که حساسترین سال آموزشیشان مواجه با بلایای آسمانی و زمینی گردید.آلودگیهای ممتد هوا، اعتراضات و اغتشاشات خیابانی آبان ماه و نهایتاً کرونا ویروس منحوس که عالمی را زیر و زبر نمود. با تعطیلی مدارس از آخر بهمن ناچاراً برای تداوم آموزش به…
" هر دو در پی رسیدن به یک هدف بودند. به گفته مالکوم ایکس: "من و مارتین لوترکینگ دقیقا در پی یک هدف هستیم؛ آزادی." اما مسیر رسیدن به این هدف برای این دو چهره اصلی جنبش سیاهان آمریکا بسیار متفاوت بود "
مقدمه : در تارنماي خبرگزاري ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است : نمی توانم نفس بکشم؛ نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید "نمیتوانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد. به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانههای آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰…
" سند تحول بیش از آن که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد ، سندی برای افرادی است که باورهای مشترک با نویسندگان سند دارند و از این جهت سند بیش از آن که خاصیت ملی و همه گیری داشته باشد خاصیت بخشی نگری دارد. این سند به کثرت موجود در جامعه ایران نگاهی نمی کند و به همین دلیل تحلیلی نیز برای تحول از شرایط امروز به شرایط مطلوب بیان نمی کند . راهکار اساسی اصلاح رویکرد سند تحول در جهت به رسمیت شناختن زیست جهان و تنوع و تکثر آن برای گفت و گو و جوشش است "
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حال حاضر سند اصلی و زیربنایی آموزش و پرورش کشور می باشد. سند فوق به عنوان بنیان نظری تحول بنیادین به تصویب نهاد های عالی تصمیم گیری کشور رسیده است و در حال حاضر باید مبنای تمام سیاست گذاری ها ، برنامه ریزی ها و تولید اسناد تحولی در نظام تعلیم و تربیت کشور باشد . در سند تحول بنیادین فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی…
" بسیاری از ما به دلیل رودربایستی به شخصی که با غرور زرنگ بازیهایش را تعریف میکند نمیگوییم که کردارش ناپسند است و همه متوجه آن میشوند. در حالی که بهترین راه جلوگیری از بیاخلاقیهای فرد زرنگ آن است که او را متوجه خطاکار بودنش به هر دو معنای اخلاقی و معرفتی مذکور ساخت "
* کلمه «زرنگ» در فرهنگها و لغتنامههای معتبری چون لغت نامه دهخدا و فرهنگ نفیسی، از جمله به معنای «چست و چابک و جلدکار و تیز فهم و زیرک» آمده و علامه دهخدا در حاشیه صفحه مذکور نوشته: «گمان میکنم اصل این کلمه «زیرک» است و به ترکی رفته و «زِرک» شده و سپس از ترکی به فارسی بازگشته و به آن، صورت جدیدی از فارسی داده زرنگ گفتهاند.» روشن است که…
" کنکور پایان استعداد کشی در نظام آموزشی ایران نیست اما فراموش نکنیم این آموزش و پرورش در طی سالیان متمادی هربار کابوسی طراحی کرده تا اجازه ندهد استعدادها کشف، پرورش و هدایت شوند "
اگرچه کرونا ویروس نفس های جهان را به شماره انداخته ولی چنانچه زورش به کنکور سراسری ایران نرسد ، به زودی شاهد یورش ویروس کنکور هزارو سیصد نودو نه، به خانه و مدرسه بیش از یک میلیون دانش آموز خواهیم بود !ویروسی که در مبانی نظری سند تحول بنیادین هیچ جایگاهی ندارد و به نظر می رسد ساخته دست انسان هایی است که در یک قمار فراگیر ، تنها منافع خود…
مسئولان، آموزش و پرورش را مقولهای حاکمیتی میبینند که مشارکت در آن از دیدگاه این مسئولان عمدتا در " پول " خلاصه میشود. اگر دیدگاههای تربیتی مختلف بر اساس فلسفههای تعلیم و تربیت موجود اجازه تأسیس واحد در قالب «مدرسه» داشته و بتوانند الگوی یک شهروند مسئول، کارآمد و باسواد را به جامعه عرضه کنند دیگر نیازی به ارسال بخشنامه دستور و... برای مبارزه با غول بهاصطلاح «مافیای کنکور» نخواهد بود. تنها در این صورت است که جامعه خود دست به انتخاب زده و راه خود را پیدا خواهد کرد
نخست باید بپذیریم که کنکور یک واقعیت است و نمیتوان آن را یکشبه حذف کرد. در حال حاضر برای این آزمون تقاضا وجود دارد. هرچند در این بازار، عرضه و تقاضا غیرواقعی بوده و محصول بهقولمعروف «مافیای کنکور» باشد.دستگاههای مسئول و متولی «این رقابت بزرگ »در شکل رسمی مسئولیت دارند و نمیشود همه چیز را ساخته و پرداخته پدیدهای به نام « مافیای کنکور » قلمداد کرد. بهعنوانمثال وزارت آموزش و پرورش…
" مجازات های جایگزین اعدام در کشورهای توسعهی یافته و چرایی تأثیرگذاری بیشتر آن در کاهش جرم و خشونت ! "
همزمان با اعلام حکم اعدام سه جوان معترض آبان و حرکت خودجوش مردمی در قالب کمپین " اعدام نکنید " ؛ مباحث و نظرات مختلفی در این خصوص در شبکه های مجازی مطرح گردید. در این یادداشت قصد ورود به محتوای پرونده این سه جوان حدود ۲۵ ساله را نداشته و صرفا می خواهیم پدیده اعدام و میزان موثر بودن آن در کاهش خشونت را بررسی کنیم و مجازات های جایگزین اعدام…
" حال خوب محیط پیرامون و اتفاقات خوشایندش را همین اعمال به ظاهر پیش پا افتاده و کوچک تک تک افراد جامعه رقم می زند "
" تومگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید تو یکی نه ای هزاری تو چراغ خود برافروز که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر که به است یک قدخوش زهزار قامت کوز " درمیان مهارت هایی که آموزش و یادگیری آن ها در مدارس و اجتماع ، مورد غفلت واقع می شود، مهارت مواجه شدن با انواع ناملایمات و راه برون رفت از سختی ها و مشکلات پیش…
« معلم برونسپار با چندین سال سابقه تدریس، " در صورت اعتراض به شرایط بد موجود"، حتی ممکن است به راحتی یک لیوان آب خوردن، از مجموعه کنار گذاشته شود و تمام زحمات چندساله وی پوچ شود! و هیچ پشتوانه قانونی برای چنین معلمانی وجود ندارد، زیرا به دلیل خصوصی سازی آموزش، که متاسفانه در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی مورد حمایت برخی نمایندگان قرار گرفت، هیچ نهادی جوابگو و حامی این معلمان مظلوم و فراموش شده نمی باشد و هر کس در اندازه توان خودش، سعی در پایمال نمودن حقوق پایه معلمان "برونسپار" دارد »
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان برون سپار برای " صدای معلم " ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" دزدی فقط از دیوار بالا رفتن نیست. ترساندن بچه و گول زدن اولیا با پیش کشیدن آینده فرزندش، کار دشواری نیست "
در کجای جهان مطالب درسی یکبار در کلاسهای عادی مدرسه، یکبار در کلاس های فوق برنامه مدرسه، یکبار در آموزشگاه های خصوصی و یکبار در خانه دانش آموز تدریس می شود؟بیشتر دانش آموزان از این چهار جا، در دو یا سه و حتی هر چهار جا، یک مطلب درسی را تحصیل می کنند. در بعضی از مدارس به اجبار (مستقیم یا غیرمستقیم) این کلاسها را تشکیل می دهند. دزدی فقط از دیوار…
" ... زناني خشن و مردانه كه نه تنها چندين گام از مردان جلوتر افتادند ، هيچ ؛ گوي سبقت را نيز از ايشان ربودند و امّا مورد آخر را در مدارس و دبيرستان ها و حتي اداره هايي كه توسط زنان اداره و مديريت مي شوند آشكارا مي بينيم ؛ درصد خشونت و سخت گيري به مراتب بالاتر از مدارسي است كه توسط مردان اداره مي شوند ! "
اين روزها ويديويي در شبكه هاي اجتماعي دست به دست مي شود ... خانمي كه خود را دكتر روانشناس معرفي كرده اند، كارگاهي به اصطلاح آموزشي به راه انداخته است تا به زنان و دختران جوان فنون زنانگي ، از نوع اغواگري و دلبري بياموزد به اميد آن كه خورشيد سعادت در افق زندگي ايشان نيز بتابد و از قافله ي زنان موفق عقب نمانند .هزينه ي كارگاه را نمي دانم همين…
" آیا بخشنامه های اداره کل آموزش و پرورش فارس قابلیت اجرایی برای مدارس ندارد؟ "
جلوی همه داد زد سرم، با چشم گریون از مدرسه زدم بیرون .گفتم ندارم بچه من آسم داره ،شاید مدرسه هم نتونه بیاد امسال، گفت اشتباه کردم پارسال ثبت نامش کردم. پارسال هم گل !زدی به اعصابم.اینها پیام های مادر یک دانش آموز است.مادری که به تنهایی در روزگاری سخت که مردانش با آن همه ادعا در زیر چرخهای فقر استخوان خورد کرده اند بار زندگی را به دوش می کشد.…
" من به عنوان انسانی خسته و گرفتار در مدار بسته زندگی و گمشده ای در عصر صنعت و سرعت تکنولوژی و ارتباطات مفید و سازنده، اكنون در اين سحرگاه بهاری مي خواهم به دور از وابستگی ها و دلبستگی های گاه پوچ و بیهوده، با توكل به يزدان پاك از جای برخيزم و در جست و جوي عشقی دلنشین و ابدی و حقيقي، به سوي روشنايي حرکت کنم تا تلالو نوری چشم نواز، رقص و شادي امواج بيكران را برایم به نمايش بگذارد و همه وجودم را شست و شو دهد... "
داستان خیال انگیز سفر عاشقانه من و پروانه، ما را با خود به سفری زیبا و به یادماندنی و خاطره انگیز می برد؛ سفری که قرار است نزديك ترين راه رسيدن به خانه دوست را بشناسیم و در اين پرواز و سفر بهاری و عاشقانه، با حقيقت عشق آشنا شویم. پروانه، مسيري را در پيش مي گيرد و ما را به دنبال خود مي كشاند تا در راه او گام برداریم.…
" چگونه کارکنان دولت تنها با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از حقوق و دریافتی مناسب برخوردار هستند که البته نداشتن دغدغه معیشت حق همگان است اما معلمان ،طبق گفته مسئولین، با اجرای دو قانون مدیریت خدمات کشوری و طرح رتبه بندی، دریافتی پایین تری دارند؟ چرا قصه حقوق و مزایای معلم تمام شدنی نیست؟ "
تکریم معلم و اهمیت قائل شدن برای کار معلم و مسئله تعلیم و تربیت از دیر باز تاکنون، در جای جای کره خاکی وجود داشته است و مختص به نقطه خاصی از کره زمین نبوده است؛ تجربه ثابت کرده هر جا به مسئله تعلیم و تربیت بها داده شود آینده روشنی از هر نظر برای آن جامعه قابل تحقق خواهد بود. مطالبات معلمان، مختص به حقوق نیست بلکه معلمان اعتقاد دارند باید…
" متاسفانه خواسته یا ناخواسته از معلم ، انسانی در ذهن ساخته ایم که گویی صرفا یک بعد دارد و معنویت، دستمایه ی ارتزاق اوست و اساسا او هیچ نیازی به رفع مادیات و نیازمندی های خود ندارد "
ناگفته پیداست که معلم باید از هرجهت تامین باشد و هیچ دغدغه ای نداشته باشد تا به نحو مطلوب و خوبی درکلاس به کار مهم خود بپردازد. ارتقاءِ سطح آموزش و پرورش منوط به عواملی ست که یکی از آنها توجه خاص و نظرگیر به وضعیت معیشتی معلم هاست. تا زمانی که آنها دچار مشکلات فراوانند و با سختی های جانفرسای زندگی روزمره دست و پنجه نرم می کنند ، هرگز…
" بر اساس تجربه زیسته و آشنایی که از سطح مدیریت در آموزش و پرورش و ویژگی های مدیران و مدعیان آن حتی در سطوح عالی دارم ؛ نشاندهنده فاصله از بنیان های علمی و منابع و مراجع معتبر و نقایص مهارتی آنان است "
پیش بینی از مفاهیم و هم مهارت های مهم مدیریتیست . از پیش بینی برداشت های مختلفی وجود دارد . اما این نکته مهم است که برخی ها با فهم ناقصی از مهارت پیش بینی گمان می کنند به درک کاملی از آن رسیده اند و بنابراین این مفهوم و مهارت موسع در ذهن اینان بسیط و بدیهی جلوه گر می شود و سخن از بازفهمی آن را حرفی بیهوده و…
" فقط ضعف اخلاقی ما انسانها این است که هر انسانی، غیر خود را «وسیله» میانگارد "
خودمداری (Egocentrism) گویا شخصی گمان میکند که در جهان فقط او وجود دارد، مجموعه جهان باید در جهت خوشایند او گردش کنند. توجّه ندارد که دیگرانی هم هستند و رفتار او در آنها واکنش دارد. همچنانکه رفتار دیگران در او واکنش دارد خود مدار به واکنش رفتار دیگران در خود توجّه دارد امّا به واکنش رفتار خود با دیگران التفات ندارد، گویا گمان میکند دیگران وجود ندارند. کانت میگفت فقط ضعف اخلاقی…
" چرا سیستم آموزشی ما که قاعدتا برای این به وجود آمده که افراد جامعه را برای زندگی مطلوب در جامعه آماده کند، به جای پرداختن به آن همه مطالب غیرکاربردی که دردی از زندگی دوا نمی کنند، جایی هر چند کوچک برای مدیریت رفتار و هیجان در کتب تالیفی و آموزشی اختصاص نمی دهد؟ ما یاد گرفته ایم کنترل گر باشیم، موقع عصبانیت سریع کتک کاری کنیم، فحش بدیم، داد بزنیم اما درست و مسئولانه زندگی کردن را یاد نگرفته ایم "
در میان همه خبرهای ناگوار روزها و هفته های گذشته، خبر تراژیک قتل "ژیار"؛ پسربچه 5 ساله جوانرودی توسط نامادری اش، قلب همه را جریحه دار کرد. خلاصه ماجرا از این قرار است که ژیار وقتی یک و نیم ساله است، مادرش به دلایلی خودکشی کرده و به زندگی اش پایان می دهد. بنابراین تا 5 سالگی پیش پدربزرگ و مادربزرگِ پدری اش زندگی می کند تا اینکه با یک مادر…
این نوشته، نگاهی ادبی و هنرمندانه به ویروس مرگبار و ناشناخته ای دارد که اینک مردمان جهان را هراسان کرده است؛ حکایت مادران مهربان ایران زمین و قصه ها و غصه ها و لالایی های فرشتگانی است که با خود آرامش را به ارمغان می آورند و... نمی دانم چرا این روزها دلم برای بوسه ای تنگ می شود... اینک در فصل رویش شکوفه های چشم نواز و در روزها و شب…
تاریخ ایران مدرن که خط شکلگیریِ کارخانههای فولاد تا هویت ملی و درصد نسبتیِ جمعیت شهرنشین به روستایی-ایلاتی را مورد بحث قرار میدهد، گوشهچشمِ ناگزیری نیز به آموزش و پرورش دارد؛ مثلاً اینکه؛ چطور «میرزا حسن تبریزی» کولیِ تحققِ ایدهی مدرسه شد، تا نقشی از مدارس نوینِ دنیا را بر چهرهی عبوس اکابر بکشد و نیز بتواند، شکل خواصخواهیِ دارالفنون و مشیریه را با طرحی نو براندازد. رشدیه، که قشر روحانی را…
" آیا هنوز و همچنان، دلمشغول همان مناسبات و روابط دوران دور از بحران هستند و در سرنوشتسازترین وزارتخانهی کشور، تخصصها را در زمرهی حواشیِ ملاحظات میبینند؟ "
به خانههایی میاندیشم که بهزودی و سرعت برق و باد، باید دوباره «خانه-مدرسه» شوند.▫️به مادرانی فکر میکنم که در کنار دهها کار روزانهی درون و بیرون خانه، باید دلمشغول زمان برخطشدن فرزندانشان در کلاسهای مجازی باشند.▫️به پدرانی اندیشه دارم که در پی یک روز تلاش معاش و مشاهدهی ساعتیِ جهش قیمتها -کلید که در قفلِ در میچرخانند- تازه با فرزندان حوصلهسررفته مواجه میشوند.▫️به زمانها و فضاهایی فکرم مشغول است که از یکسو…