گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند.
" علوم انسانی و اجتماعی هم مسئولیت دارند، مسئولیت تمدنی دارند. هویت، تاریخ، عقل معاش و تدبیر سیاسی، توسعه، نظامسازی برای اداره حکومت، کرامت انسانی، اخلاق، آسیبهای جامعه انسانی، معناسازی، و تدوین سازوکارهای اداره جوامع با این علوم است. تهی کردن این علوم، تهی کردن جامعه و عاقبت توسعهنیافتگی است "
رؤسای هفت انجمن علمی علوم اجتماعی نامهای به وزیر آموزش و پرورش نوشتهاند و به مجاز شدن استخدام دانشآموختگان سطح 2 و 3 حوزه علمیه برای دبیری تاریخ و علوم اجتماعی اعتراض کردهاند. «چرا کسانی فکر میکنند قرار دادن دانشآموختگان رشتههای غیرمرتبط – از جمله سطح 2 و 3 حوزه علمیه – در جایگاه تدریس تاریخ و علوم اجتماعی درست است؟» یک پاسخ، کاملاً روشن، صریح و مؤثر است: رابطه قدرت. کسانی…
" جای شکرش باقی بود که اکثر کارکنان و معلمان مدرسه از دیدن هم خوشحال بودند و با هم چاق سلامتی می کردند تا مبادا لبخندشان زیر ماسک بیات شود "
انتظار چند ماهه به سر آمد و پایم به مدرسه رسید. یادتان که هست؟! معلم جایگزین هستم. اولین روز کاری من تدریس به کلاس ششمی ها بود.چیدمان میز و صندلی ها با فاصله و رو به تخته و جایگاه معلم بود. همه ماسک زده بودند. مثل قبلها آن چنان خبری از شیطنت ها و دستانداختن و خندیدن بیمهابا نبود. انگار از بد حادثه اینجا به پناه آمده بودند. این آرام بودنشان و…
" ما که یک عمر شعار داده بودیم؛ مدرسه، مدار سلامت جامعه است و درب هر مدرسه ای را ببندید؛ درب زندانی را گشوده اید و تعلیم و تعلم ، عبادت است و ... اکنون چه ساده، چه به سادگی توقع تعطیلی مدرسه را داریم "
خدا بیامرز، قیصرامین پور هم اگر بود، الان چنین می گفت. راستی که پیشترها، مهرماه می آمد و مهرها با خود می آورد. امسال اما مهر آمد ولی زجر آورد و قهر. زجر دانش آموز و معلم برای یاددادن و یاد گرفتن. قهر اولیا با مدرسه و قهر مدرسه با نظام آموزشی. بازگشایی مدارس ، این بار مثل هیچ از سالهایی که به یاد داریم نبود. شهریور و مهر در هم آمیخت…
" با گذشت حدود سه ماه از ارسال این بخشنامه در آموزش و پرورش هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و مدیران کل آموزش و پرورش که ملزم به اجرای آن هستند بعضاً خود نیز دارای تعارض منافع می باشند! "
تعارض منافع به موقعیتی اطلاق می شودکه منفعت شخصی مشمولان این قانون در مقام انجام وظایف یا اعمال اختیارات قانونی آنان در تعارض با منافع عمومی قرار می گیرد و می تواند انجام بیطرفانه و بدون تبعیض وظایف مذکور را مانع شود. مدیریت تعارض منافع نیز کلیه اقدامات و تدابیر اداری، نظارتی، قضایی و شبهقضایی لازم برای پیشگیری از بروز تعارض منافع و رفع یا کاهش تأثیرات سوء موقعیتهای تعارض منافع…
مدرسه ها باز شده اند. میلیون ها کودک ایرانی هر روز صبح زودتر از آن چه "غریزه طلب می کند" از خواب برمی خیزند و بسیار طولانی تر از آن چه حوصله ی کودکی بر می تابد بر نیمکت ها جا خشک می کنند. من ایام تحصیل را مرور می کنم و تلخ و شیرین هایش را باز می چشم. در سن 44 سالگی دریافتم که عارضه ی ستون مهره هایم ناشی…
" با بسته شدن مدرسه اگر تاکنون حداقل 11 میلیون بی سواد و کم سواد در کشور داشتیم ؛ یقین بدانید ... با وجود آزمون های آبکی و کارنامه های غیر واقعی و ظاهرا درخشان مجازی ، در آینده ای نزدیک 60 درصد دانش آموزان عملا از سواد عمومی و تخصصی خالی خواهند شد ! "
* ابتلای ۱۶۳ دانش آموز و ۴۸ معلم اصفهانی به کرونا در دو هفته گذشته خبرگزاری برنا : « معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي استان اصفهان: در دو هفته گذشته ۴۸ معلم گرفتار شده و ۱۸۳ معلم هم داراي اعضاي خانواده مبتلا بودند همچنین ۱۶۳ دانش آموز مبتلا شده اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش آموز درگير کرونا هستند. » خبرگزاری ایرنا: معاون آموزش متوسطه و دبیر پروژه مهر ادارهکل…
" سالهاست که نهاد روحانیت در اغلب حوزه ها – حتی مهد کودک ها - وارد شده است. ظاهرا آنها نیز خود را در همه امور کارشناس و صاحب نظر می دانند و با حریم تقدسی که برایشان ایجاد شده است ، کسی حق اعتراض ندارد "
فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم
زبور عشق نوازی نه کار هر مرغیست یکی از مشکلات اساسی جامعه ما بیکاری است . در بسیاری از خانواده ها حداقل یک جوان تحصیل کرده بیکار در رویای یافتن شغل ، به سر می برد. تورم و تحریم نیز دست در دست همدیگر داده و موجبات تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی ، شرکت ها و کارخانه ها را فراهم کرده اند. آن عده از فارغ التحصیلان هم که اصراری به مشاغل…
" فارغ از مطرح بودن مشکلات ساختاری و فیزیک استاندارد مدارس، عدم تمایل به بازگشایی مدارس یا نشان از اولویت دار نبودن آموزش و پرورش در فرهنگ ما دارد و یا اولویت دار نبودن آن نشان از باور به ناتوانی دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگ عمومی جامعه ایرانی است، که هر دو نشانه و تاکیدی مجدد هستند بر نیاز به بازسازی و آسیب شناسی فرهنگ آموزشی و سیستم آموزش و پرورش در ایران "
وقفه ی ۹۰ تا ۱۲۰ روزه آموزشی دانش آموزان به دلیل تعطیلات تابستانی همواره مورد انتقاد صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده و با اشاره به توزیع متناسب و متوازن تعطیلات در برخی از کشورها مانند ژاپن معتقدند که به جای تعطیلات متمرکز تابستانی، تعطیلی مدارس بر اساس موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی در دو تایم زمانی (تابستانی و زمستانی) ضمن کمک به تجدیدقوای دانش آموزان، می تواند آسیب های…
" آموزش و پرورش امروز ایران عرصه ای خطر خیز است. کاهش مرجعیت معلمان، بی انگیزگی دانش آموزان، افول توجه به ادبیات فارسی، در کنار پمپاژ داوری های پیشینی درباره نقش روحانیان در پیدایش وضع موجود به سختی پذیرش این معلمان جدید از سوی دانش آموزان خواهد انجامید. حضوری که اگر با تدبیر انجام نشود به کاهش منزلت بیشتر این قشر منجر می شود "
مطابق آن چه در دفترچه های استخدامی جدید آمده است قرار است طلاب سطوح ۲ و ۳ حوزه به عنوان حائزین مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی معادل سازی شده و از امکان به کارگیری به عنوان دبیران متوسطه برخوردار شوند. اقدامی که از سوی انجمن استادان ادبیات کشور محکوم شده و در راستای تضعیف زبان فارسی تلقی شده است. درباره این موضوع چند نکته شایان ذکر است: اگر عدالت را…
" امید است وزارت آموزش و پرورش با لحاظ کردن دو اولویت یکی تقویت زیرساخت های سامانه شاد و حل مشکلات ترافیک و اختلال رایج در آن و افزودن امکانات و قابلیت های پیشرفته تر و رایزنی برای رایگان بودن دائمی این سامانه برای معلمان و دانش آموزان و تقویت دسترسی به اینترنت در همه مناطق و دیگری اختصاص سرانه بهداشتی کافی (مبلغ اختصاصی در اسفندماه آن قدر ناچیز بود که تنها کفاف دو سه بار ضدعفونی مدرسه را - آن هم صرفا در همان ایام- داد.) به مدارس دولتی به ویژه در مناطق کم برخوردار شهری و مناطق روستایی ، به سازگاری محیط های آموزشی با شرایط کرونایی و روشن نگه داشتن چراغ آموزش در مدارس کمک کند "
از مدت ها پیش شیوه نامه بازگشایی با تاکید بر ۳ وضعیت محتمل سفید ، زرد و قرمز به مدارس ارسال شده بود .در این شیوه نامه ، برگزاری کلاس در وضعیت قرمز به صورت غیر حضوری تصریح شده بود و از آن جا که طبق اعلام ستاد ملی کرونا وضعیت بیشتر استان ها _ از جمله استان آذربایجان شرقی_ قرمز اعلام شده بود، مدیران مدارس، اغلب خود را برای تدوین…
" فریادهای معلمان به تنگ آمده از فقر و تنگدستی را بشنوید. قانون ششم توسعه را اجرایی کنید "
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جعفر قادری در نشست علنی چهارشنبه ۱۹ شهریور مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث تغییر و تحول در آموزش و پرورش استان فارس مورد توجه وزارتخانه قرار دارد، گفت: این وضعیت بلاتکلیفی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. از این رو وزارتخانه باید هر چه سریع تر این مساله را تعیین تکلیف کند تا وضعیت ادارات شهرستان…
" از میانهی مردادماه تقریباً تمام مدارس در اغلب کشورهای اروپایی و نقاطی از امریکا و سراسر کانادا سال تحصیلی جدید را به صورت حضوری کلید زدند. در همهی آن نقاط همچنان حضور نحس کرونا سایهگستر است و اما مدیریتهای یکصدا و اقدامات احتیاطی، سایهای گستردهتر دارند "
وزارت آموزش و پروش در آستانهی سال تحصیلی جدید، چارهای جز بازگشایی حضوری مدارس در خود نمیدید؛ از آن روی که در چارچوبها و نظامات حاکم بر وزارتخانهها اصولاً ضوابط و روابطی حاکم است که بیشتر ترجیحشان بر آن است که تصمیمات کوتاهمدت و روزمره را جانشین بلندمدتاندیشی یا قانعکردن افکار عمومی کنند. بدیهی است که خیل عظیم والدین در یک نگاه کوتاهمدت، تعطیلی بلندمدت مدارس را برنتابند؛ مگر آن که اولاً…
" در جامعه ای که اصلا واحد درسی به نام "فلسفه" و "تاریخ هنر" و "آموزش سیاسی" نداریم چگونه انتظار داریم شهروندانی قانون مدار و کارآمد و مفید را تحویل جامعه دهیم؟ وقتی صرف ماضی و مضارع عربی از یادگیری فلسفه و پرسشگری مهمتر است چگونه انتظار داریم مدارس ما استعدادهای فرزاندمان را شکوفا کرده و جامعه و نظام سیاسی و اجتماعی توسعه یافته داشته و هوای شهرهایمان پاک و تصادفات جاده ایمان برابر با اروپا و ازدواجهایمان موفق و تیراژ کتابهایمان بالای هزار باشد؟ "
گروه رسانه/ در دفترچه آزمون استخدامی کشوری متنی منتشر شد که نگرانی و اعتراض جمع زیادی از استادان، معلمان، دانش آموختگان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را موجب شد. بر اساس دفترچه راهنمای این آزمون، برای احراز شغل دبیری رشته زبان و ادبیات فارسی ، دارندگان مدارک سطح ۲ و ۳ حوزه با دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از نظر تخصص در حوزه زبان و ادبیات فارسی…
" ما معلمانی که فقط سخن از معیشت می رانیم و ما مدیرانی که میزهایمان را می پرستیم همگی یکسان در این شرایط مقصریم چون از ابعاد مختلف این ساختار انسان پرور را تضعیف کرده ایم "
بازگشایی مدارس در دورانی که جهان و ایران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند با واکنش های متفاوتی از طرف موافقان و مخالفان روبه رو شده است. عده ای بر اهمیت بازگشایی واقعی مدارس تاکید می نمایند و تعداد زیادی از کارشناسان و خانواده ها هم نسبت به فراگیری کرونا با بازگشایی مدارس هشدار می دهند . مدت ها وزارت آموزش و پرورش درصدد بود برنامه ریزی برای بازگشایی…
نقدی بر بیانیه كارگروه بررسي هاي فوري در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ؛
گروه رسانه/ پس از انتشار بیانیه " كارگروه بررسي هاي فوري در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " با موضوع ضرورت بازگشایی و استمرار فعاليت مدارس ؛ پیامدهای زیان بار دور ماندن كودكان از محيط مدرسه به قدري گسترده هستند كه خطرات آن بيشتر و پايدارتر از ابتلا به كرونا برآورد ميشود ؛ ( این جا ) " محمودرضا اسفندیار " از کارشناسان آموزش نقدی بر آن نگاشته است . ضمن سپاس از…
" وزارت آموزش و پرورش در مورد سازماندهی این نیروها در مدارس پاسخ گو باشد "
حمید جعفرپور بغداد آباد نماینده فرهنگیان خرید خدمات آموزشی استان یزد
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان خرید خدمات آموزشی استان یزد برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" دیدگاه برنامه درسی مبتنی بر معنی دار بودن ، مسوولیت پذیری فرد در جامعه است. وظیفه مدارس پیشرو و هوشمند آن است كه مهارت های زندگی را به دانش آموز بیاموزد و فرصت تمرین آن ها را نیز در كلاس و مدرسه به وجود آورد "
از آنجا که کووید 19 توانست بسیاری از محاسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بسیاری از فرهنگ ها و سنت ها را تغییر دهد مسلماً آموزش هم تحت تأثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت. لزوم توجه به آموزش های مجازی و غیر حضوری سالهاست که مورد بحث است ولی ماههاست که این روش آموزش به علت شیوع بیماری کرونا به صورت جدی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از راهکارهای مهم…
" از قدیم میگفتند: «عقلِ وزیر» چیزی است و «عقلِ وزارت» چیز دیگر است. اینها وقتی خارج از پست اداریشان حرف میزنند، ظاهراً معقول و بهرهمند از ذوق و شعورند، وقتی عمل میکنند حاصلِ کارشان خلاف تمام آن دعویهاست "
مطلقاً به تلویزیون و رادیو نگاه نمیکنم و گوش نمیدهم. بسیار طبیعی است اگر از این رسانهها بیخبر باشم. خوشبختانه روزنامه هم اصلاً نمیخوانم. فقط میدانم که کتابهای درسیِ فارسیِ ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان نمونهٔ درخشان و معجزآسایِ «نقضِ غَرَض» است و دشمنکام شدنِ زبان فارسی. یعنی بهترین راه برای گریزان کردنِ بچهها و جوانان از فرهنگ و ادبیّات ایرانی است.با سخنِ من باید از متصدّیانِ تألیف و تولید این کتابها…
"تعداد دانش آموزان را در کلاس ها می توان کمتر کرد ولی نباید آنان را از حق آموزش عمومی و رایگان محروم کرد "
آموزش و پرورش ایران مانند بیماری ست که برای بهبود خود سال ها به هر پزشکی که مراجعه می کند ، همه پزشکان فقط به توصیف درد او می پردازند! در حالی که این بیمار از درد می سوزد و به خود می پیچد ، متخصص دلسوزی پیدا نمی شود که درمان این درد را نسخه کند! امیدوارم تلاش امروز ما توصیف درد نباشد و گامی فراتر نهیم و به راه…
" شاید به خاطر همین مفهوم عدم مشارکت جمعی در جامعه ایرانی و حس این رفتار در این جامعه باعث شده است که هر کس در برابر مشکلات، سازی برای خودش بزند از وزیر گرفته تا والدین و نماینده مجلس و مجری تلویزیون. به عبارتی ، تحلیل و منطق جای خود را به خرافات ، راحت طلبی ، سود و منافع شخصی داده است "
گروه استان ها و شهرستان ها/ چندی پیش مجید یزدان پناه مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار کرد: برآوردها نشان میدهند 70 درصد دانشآموزان استان با احتساب مدارس روستایی و عشایری که به دلیل تعداد کم دانشآموزان کلاس هایشان به صورت حضوری برگزار میشود، استقبال به حضور در کلاسهای درس و آموزش حضوری داشتهاند . گزارشی که می خوانید توسط یکی از معلمان از روستاهای " شهر کرد " مرکز…
" اغلب زندگی خصوصی آدم ها با هنر و اندیشه و بیانشان متفاوت است "
بسیاری از فیلسوفان و هنرمندان در زندگی شخصی خود انسان متفاوتی هستند. روسو یکی از بهترین آثار تربیتی کودکان را نوشت اما به هیچ قاعده اخلاقی و خانوادگی پای بند نبود. هگل و مارکس فرزندان نامشروع از روابط مخفیانه خود داشتند. شوپنهاور و نیچه عصبانی تر از آن بودند که حوصله و تاب تحمل کسی را داشته باشند. هایدگر دور از چشم همسرش با دانشجویش هانا آرنت رابطه داشت. زندگی خصوصی ژان…
" جایی که باید حرف زد، سکوت می کنند مثل طرح رتبه بندی و جایی که نیاز به حرف زدن نیست و دولت خود مشکلات را پیگیری می کند با خبررسانی متوالی و "بیانیه وار" به میدان می آیند مثل موضوع همسان سازی حقوق که برای همه حقوق بگیران بازنشسته اجرا خواهد شد و فقط مختص فرهنگیان نیست ! "
برخی تشکل ها ، نمایندگان مجلس و تعدادی از همکاران محترم چند ماه پیش در بحث " طرح رتبه بندی"، به عنوان نماینده معلمان با رئیس و مجموعه سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و اداری و مسئولین وزارت آموزش و پرورش جلساتی داشتند. عضویت در انجمن، تشکل و احزاب همراه با علاقه، آگاهی و با هدف تاثیر مثبت در حوزه های مختلف است و می تواند برای اعضا هزینه…
" در مدرسه، همه باید نقش بازی کنند و تظاهر کنند تکالیف را خودشان انجام داده اند! معلّمان هم در این تظاهر شرکت می کنند! "
مریم یازده ساله است و در کلاس پنجم ابتدایی یکی از پرآوازه ترین مدارس تهران درس می خواند. تکالیف درسی چند روزش را مرور می کنیم: معلّم ریاضی جمع کسرهای مرکّب را از او خواسته است، معلّم علوم تعاریف نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، آب مروارید و کوررنگی را از او خواسته است. معلّم فارسی (در واقع عربی!) از او انتظار دارد ریشه های متفاوت واژه های به ظاهر مشابهی همچون «الغاء» و…
" در کارهای فرهنگی هنوز هم نفهمیدهایم کدام یک لازمتر و فوریتر است ! "
از تجمّل هیچ پرهیز نمیکنیم. هنوز نیمی از کودکانِ کشور وسیلهٔ تحصیل ندارند و آنها که دارند غالباً زیر سقفهای شکسته مینشینند، و گاهی قربانی شوق آموختن میشوند، اما بناهای مجلل گرانبها میسازیم، دانشکدههای دروغین بر پا میکنیم که نه معلّم و نه وسیلهٔ کار دارد و تازه معلوم نیست که این دانشکدهها اگر روزی راست دربیاید و شاگردانِ خوبی پرورش دهد، فارغالتّحصیلانِ آنها چه باری از دوش ملّت برمیدارند و تا…
" یاد باد آن شور و حال ها یاد باد ؛ بُوّد آیا که در مدرسه ها بگشایند ... "
هر سال از شهریور ، بوی مدرسه را احساس می کردیم . شوق و آمادگی برای ورود به مدرسه ، فضای شهر و خانه ها را دگرگون می کرد . امسال ، مهری متفاوت را تجربه می کنیم . بوی مهر با بوی ویروسی ناشناخته ، آمیخته شده است . نگرانی و اضطراب جای آن شور و شوق ها را گرفته است . امسال بازگشایی مدارس با اما و اگرهای زیادی همراه…
" معلمان که خود اندر خم مشکلات اقتصادی سال های اخیر به خصوص یکی دو سال گذشته که ارزش پول ملی و حقوق دریافتی آنان به یک چهارم تنزل یافت مانده اند؛ اکنون باید جهت خوشایند مدیران و اداره آموزش و پرورش منطقه خود به هر نحو ممکن گوشی هوشمند و یا تبلت و لب تاب و اینترنت پرسرعت جهت انجام تدریس آنلاین فراهم نمایند ! "
در چند روزی که از بازگشایی زودهنگام و بی برنامه مدارس می گذرد؛ یکی از مهم ترین معضلاتی که معلمان با آن دست به گریبانند؛ نحوه مدیریت و مشارکت در تدریس آنلاین و تامین ملزومات و هزینه های آن است که مثل روال همیشه آموزش و پرورش هیچ تمهیدی در قبال آن انجام نداده و بار اصلی تامین آن را بر عهده معلمان انداخته است. یکی از معلمان مدارس روز گذشته…
اگر دیکتاتورترین ایرانی را برای حکومت کردن به مهد دموکراسی و کشوری مانند فرانسه ببرند، مردم آن کشور ظرف شش ماه از این دیکتاتور یک "دموکرات" خواهند ساخت اما برعکس؛ اگر رئیس جمهور فرانسه را برای حکومت کردن به ایران بیاورند، بسیاری از مردم ایران به کمک چاپلوسان و دستمال دورقاپچینهای حرفه ای و دست بوسی و تعریف و تمجیدهای مهوع و نسبت دادن القاب و عناوین مختلف به او، در کوتاه…
" جای بنر خوش آمد گویی در ورودی مدرسه یا نوشتن توصیه های بهداشتی خالی بود ! نکته تلخ ماجرا این است که همکاران در دفتر حاضر شده هم هیچ واکنشی به این نوع بازگشایی نامطلوب ندارند و برنامه ریزی برای صبحانه، صحبت در مورد بورس یا گران شدن ماشین را بر اولویت های مدرسه ترجیح می دهند ! "
همیشه فکر می کنم یکی از شادترین و جذاب ترین برنامه ها برای دانش آموز باید آیین بازگشایی باشد.مراسمی که پس از تعطیلی تابستان بچه ها را دوباره در کنار هم قرار می دهد تا علاوه بر دیدار و بازی با هم فرصتی برای نشان دادن علایق و استعدادهای آنان نیز مهیا شود.علایق و استعدادی که اگر حتی معلم نیز کشف نکند آنها با گفت و گو با هم این خواسته ها…
در کلاسی گفته بودم نقشِ نفتچیست بر سودِ مردم بچّه ها ؟هفته ی دیگر فقط این پرسش استشرح و بسطِ کُلُّهم انشایِ مادانش آموزِ زرنگی در کلاسدرس خوان ، بی ادّعا ، انگشت نمافکر می کردم که او خواهَد نوشتسهمِ هر قدرت در آن تا انتهابی توجّه بر نیازِ صاحب اشهست آغاز و پایانش کجا ؟تا برفتم هفته ی بعد آن کلاسچونکه پایان یافت بر پا و به جااوّلین کس گفتم او …
" بر اساس چشم انداز یونسکو از آموزش و پرورش در دهکده جهانی و زندگی در جوامع بدون مرز، در امر یادگیری باید چهار رکن اصلی یادگیری: یادگیری برای زیستن، دانستن، انجام دادن و زیستن با یکدیگر مدنظر باشد "
۱۵ شهریور ۹۹ موعد مقرر برای بازگشایی مدارس می باشد . این بازگشایی با اما و اگرها و ابهامات فزاینده ای روبه روست . طیفی همانند هاله "صدای معلم" اصرار بر آموزش حضوری دارند در حالی که بخش توده ای جامعه دنبال عدم حضور به بهانه استفاده از روش آموزش الکترونیکی است.آقای پور سلیمان صاحب امتیاز سایت وزین صدای معلم یک تنه علی رغم فشارها و سنگ اندازی های چند لایه…
" قهرا ایشان و همه دولتمردان می دانند که صدای عمل از صدای سخن بلندتر است و اثر وضعی این رفتار به جای کاستن از تردید ها و عدم اطمینان های مردم، آنها را تقویت می کند که متاسفانه کرد "
شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور ماه و شکستن طلسم کلیشه تقویمی “اول مهرماه” یک اتفاق مبارک است. امید است این اتفاق استمرار یابد و به افزایش کارایی نظام آموزش مدرسه ای با کاسته شدن از تعطیلات بس طولانی و آسیب رسان تابستان منجر شود. البته آموزش و پرورش نیازمند یک تقویم تازه برای سال تحصیلی است که با نگاه همه جانبه و توجه به اقلیم های مختلف کشور طراحی و به…
" روش های پرورش عقلانیت بر بنیاد پرسش گری، نقد و انتخاب استوار هستند "
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
در سلسله مباحث مرتبط با نقد تعلیم و تربیت اسلامی، ابتدا گذری خواهیم داشت بر موضوعات طرح شده در حوزه مبانی و اصول این تعلیم و تربیت.اصل، امری هنجاری است و جنبه تجویزی دارد. اصل از مبنا مشتق می شود. مبانی از واقعیت ها و هست ها سخن میگویند و اصل ها از باید و نبایدها. اصول تعلیم و تربیت برای وصول به اهداف جنبه ابزاری دارند و لذا سنخیت و هماهنگی…
" جای تاسف دارد که بیشتر آنچه در رسانه ها توسط مدیران آموزش و پرورش منتشر می شوند تنها یک رفع تکلیف رسانه ای است که نه تنها اطمینان خاطری به اولیا نمی دهد بلکه نگرانی ها را نیز دو چندان می کند "
بازگشایی مدارس در مهرماه همیشه یک فرایند پر جنب و جوش و با نشاط است که نه تنها دانش آموزان بلکه خانواده های آنان و جامعه را با خود همراه می کند. امسال بنا بر دستورالعمل ها و تاکیدها نه در یک مهر بلکه دو هفته زودتر و در 15 شهریور این بازگشایی انجام می شود. وزیر بهداشت، وزیر آموزش و پرورش و مدیران استانی و شهرستانی با اعلام خبرهایی در واقع…
" آقای وزیر ! شما خودتان کنفرانس های خبری و جلسات با مدیران استانی را با داشتن بیشترین امکانات بهداشتی به صورت مجازی برگزار میکنید. در ادارات هر اتاقی یک میز جلوی درب آن گذاشته شده است که ارباب رجوع وارد اتاق نشود، حال چگونه توقع دارید معلمان با دانش آموزان بدون داشتن امکانات اولیه بهداشتی در یک اتاق به نام کلاس درس به دیدار مرگ روند؟ "
گروه استان ها و شهرستان ها/ یادداشت زیر توسط یکی از معلمان استان فارس برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" کرونا، سبک زندگی ما را تغییر داد . از شدت تندروی ها، سیاسی کاری ها و ریاکاری های ما کم کرد. حتی همچنان که دیدیم سبک آموزش و تربیت ما را هم عوض کرد. مدرسه ها را بست اما مدار ذهن ها را باز کرد. پشت درهای بسته تنهایمان گذاشت که با خود بیندیشیم راستی یک عمر معلمی و کلاس داری ما چگونه گذشت؟ برای ما که یک عمر مدارس را شبیه پادگان اداره کردیم ! "
کرونا فقط جور و جفا نداشت که صفا هم داشت. زحمت داشت اما رحمت هم داشت. حداقل زمینه ای برای بازگشت ما بود. بازگشت به خود، به خدا، به طبیعت، به معنویت و به همدیگر. ما را با خودمان تنها گذاشت که دمی بیندیشیم به این زمان، به سرنوشت انسان و به آخرزمان. بین ما فاصله ایجاد کرد تا در کنار هم با صدای بلند فکر کنیم. دستهامان را که تعطیل کرد،…
" از آنجا که تعلیم و تربیت با تاثیر در رفتار بروز می کند، برای اثر بخشی بیشتر به تعامل، ارتباط چهره به چهره و رابطه عاطفی مابین معلم و دانش آموزان خصوصا در پایه های پایین تر تحصیلی وابسته می باشد که این مهم جز با حضور فیزیکی در مدرسه محقق نمی شود "
پدیده ی کرونا کشورها را یک به یک در نوردید و همه ی جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی زندگی را تحت تاثیر قرار داد و بر اهمیت فضای مجازی بیش از پیش افزود. آموزش و پرورش دانش آموزان نیز از آسیب های بیماری مهلک و منحوس کرونا در امان نماند و قریب به یک و نیم میلیارد از محصلان دنیا به جهت جلوگیری از گسترش بیشتر این…
" راستی کدام مسئول پاسخگوی خودکشی و افسردگی دانش آموزان است؟ تا کی دانش آموزان باید تاوان عدم توانایی و بی مسئولیتی مدیران را بدهند؟ "
وزیر پیشین آموزش و پرورش در اقدامی عجولانه و برای خالی نبودن عریضه دست به حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان زد، و هر جا تریبون یا رسانهای می یافت حذف کنکور تیزهوشان را یکی از افتخارات وزارت خود می دانست . ایشان عنوان میکرد که دانش آموزان در دوره ابتدایی بیشتر بایستی به بازی های کودکانه بپردازند تا درگیر تست زدن باشند. هر چند امروزه در علوم تربیتی بهترین شیوه برگزاری آزمون،…
" اين واكنشها در فضاي مجازي و محافل ديگر از يك فاجعه ملي حكايت ميكند و آن «ضعف شديد سرمايه اجتماعي» است "
دکتر احد نویدی/ عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
در سال هاي اخير برخي از جامعه شناسان به يك آسيب اجتماعي اشاره كردهاند شايد بتوان آن را «خودخوارانگاري ملّي» نام نهاد. اين پديده در حال فراگير شدن است و همه صنوف و گروهها (دانشگاهيان، دانشجويان، حوزويان و طلاب، معلمان و دانشآموزان، كارگران و كارفرمايان) در معرض خطر آن قرار دارند. در اينجا اجمالاً به مصاديق و نشانههاي اين بيماري واگيردار اشاره ميشود. شايد بتوان گفت اين اختلال با مَثَل" مرغ همسايه…
تا زمانی که نباشد با سواددر دیانت ، در سیاست ، اقتصاد با توهّم خاک بر سر می شَوَدملّتی پشتش خورَد هر روز بادبَر پَرَستَد بُت ز آدم یا که چوببر خدایش یا شود ، سنگی نَمادزاسمان آدم بپُرسَد بر زمینبا چه ابزاری بیامد ؟ چون فِتاد ؟وسعتِ هستی نگُنجَد در سرشتا چه باشَد ! او که بنیادَش نهادلاجَرَم بر غیر ، رو آرَد وَز اوبر سِپارَد هر چه می گویَد به…