گروه گزارش/ « صدای معلم » پیش تر در گزارشی از مواضع وزیر بهداشت در مورد بازگشایی مدارس انتقاد کرد . ( این جا ) « سعید نمکی » ضمن مخالفت جدی با بازگشایی مدارس پس از یازده ماه تعطیلی در اظهار نظری جدید چنین گفته است : « «عمدهترین دلیل شکست مسلمانان در جنگ احد، مغرور شدن به پیروزی بود تا جایی که پیامبر اسلام را تا حمراءالاسد تعقیب کردند و…
« زنان هم به جمع مدیران فاسد پیوستند ! محور فساد و دستگیری ، خود گواه بی خاصیت شدن فرهنگ در جامعه ماست. اگر شاهرگ فرهنگ در جامعه ما غالب بود و غنای فرهنگ ایرانی ، فقط یک شهره و آوازه وَهم برانگیز نبود ، تک سببی دلیل دستگیری مدیران ارشد در این جامعه هم رخ نمی داد ، یعنی فساد مالی »
خبر بازداشت و دستگیری 7 تن از مدیران ارشد کشور در سازمان های مختلف و در عرض یک هفته ، از دو بابت بهت انگیز است. اول دستگیری تعداد 7 مدیر مجرم اقتصادی در طی یک هفته . دوم وجود دو زن از مدیران ارشد در بین آنها. بالاخره فساد اقتصادی زنان مدیر را نیز دامن گیر خود کرد و اما تیتر خبرها : * به گزارش خبرگزاری مهر مدیر فرودگاه آبادان…
« وقتی خانواده به فرزندش تقلب و دروغ می آموزد ، انتظار نداشته باشید جامعه ای سالم داشته باشیم. کرونای واقعی، دروغ و تقلب است »
به زودی حاصل تلاش « معلم و خانواده » را در قالب « کارنامه نوبت اول » ، به « دانش آموز » تحویل خواهیم داد! اما طعم این نمرات با نمرات سال های قبل کاملاً متفاوت است و در به دست آوردن آن، مادران باید مورد تقدیر قرار گیرند! آموزش مجازی امسال، بیشتر رقابت مادران بود تا دانش آموزان ! بعد از سه دهه معلمی، اگر تفاوت دست خط مادر را…
« ما زمانی می توانیم از استقلال دانشگاه صحبت به میان آوریم و مطالبه گر آن باشیم که فرایند و مکانسیم استقلال دانشگاهی به "بودن و شدن" دانشگاه کمک نماید. دانشگاهی که مرجع تفکر و تحول در جامعه باشد نه اینکه منفعلانه به کارکرد وجودی خویش، آماده است تا خود را همسو با تحولات و جریان های عمومی جامعه همساز و همراه نماید »
اگرچه موضوع استقلال دانشگاه و لزوم عیان شدگی آن در همه ساحات نهاد آموزش عالی کشور در قامت یک مسئله بنیادی و به عنوان یک ضرورت سیستمی و فرهنگ آکادمیک محل بحث و اتفاق نظر اغلب دانشگاهیان است، اما در بستر واقعیت های اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه ما که نظام دانشگاهی در عمل در سیطره این جریان ها محصور است امکان تحقق آن نه تنها بسیار دور از دسترس بلکه…
« ریا و دورویی به عنوان دو صفت اخلاقی مذموم طی قرون متمادی چنان در تار و پود جامعه ایرانی می نشیند که هنوز که هنوز است اگر بخواهیم به بارزترین وجه مشخصه مذموم جامعه اشاره کنیم، همان تظاهر و ریا و ظاهرسازی است »
" واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنندچون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنندمشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرستوبه فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند "«حافظ» اصلی ترین عنصر مذموم و ناپسند رواج یافته در جامعه ایران پس از حمله مغول رامی توان دورویی و ریا قلمداد کرد. دو عنصری که در غزل حافظ و طنز گزنده عبید زاکانی به خوبی مشهود است. در آن سالهای پر از آشوب و…
« مخالفان آموزشی حضوری مدعی هستند که همان بهتر که نظام آموزشی معیوب ما متوقف شده است و فضای مجازی در بِستر این بی کفایتی ، معجزه می کند ! »
مقدمه در جوامع سنتی یا عقب مانده مدام تکرار می شد و می شود که با تدبیر نتوان تدبیر کرد. در این نوع جوامع ، تصور غالب این است که همه چیز به خواست خداوند انجام می شود و اراده و تلاش و همّت انسانها در آن کوچک ترین دخالتی نداشته و ندارد یعنی به خواست و اراده خداوند متعال به دنیا می آئیم ، بزرگ می شویم و در نهایت روزی…
« جالب تر آن که جدیدا برای کنترل نامحسوس کاربران سوالاتی در پایان وبینارها طرح شده و از معلمان می خواهند که در تایم مشخص به آنها جواب دهند ؛ ضمانت حضور در کلاس ، پاسخ گویی به هنگام و البته صحیح به سوالات مطروحه است »
امروز اوسط برج سرطانِ سال گرگ و میش است ، ساعت ده صبح مسئول اجرای آزمون های نهایی حضوری در ایام کرونا ویروس برای دانش آموزان افتاده شبانه هستم.برای کم شدن تقلب و لو نرفتن سوالات نهایی، طرحی نو درانداخته اند نه و پنجاه و پنج دقیقه کد رمز سوالات نهایی از مرکز به گوشی مدیر ارسال می شود . هول هولی باید پنج برگه سوالات نهایی را برای یک صد و…
« تا زمانی که در مثلث تاریکِ خودبرتربینی اسیریم، باید نگران بود نکند از همین رتبهی معمولی بودن هم تنزل پیدا کنیم و به زیر خط فقرِ تاریخ رانده شویم »
خودشیفتگی، واکنشی آشفته نسبت به خودآگاهی است (یکی از روحانیون قم طی سخنانی بر بالای منبر، در اعتراض به این که چرا اجازهی تجمعات محرم و عزاداری نمیدهند، جملهای را بر زبان میراند که منشأ بسیاری از اشتباهات در ساحت نظر و عمل است و آن، خودشیفتگی است.) - از سه گونه خودشیفتگی رنج میبریم: 1) خودشیفتگی ملی و سنتی2) خودشیفتگی دینی3) خودشیفتگی انقلابی خودشیفته، عاشق خودش، باورهایش، داراییهایش و هر آن…
« بازي توسعه و پيشرفت را بايد از زمين آموزش و پرورش آغاز كرد ! »
تحولات محیطی در عصر حاضر با سرعت حیرت انگیزی، تار و پود زندگی فردی و اجتماعی آدمی را درنوردیده و همه امور پیدا و پنهان جامعه را دگرگون ساخته است. جهان، پس از کرونا با تغییرات شگرف در جهانبینی، رفتار، اخلاق و سبک زندگی، همراه گشته و زمینه ساز ایجاد دیدگاه های نو به کارکردهای آموزشی و پرورشی در زیست بوم جدید، شده است. در این دنیای متحول و متلاطم، تنها افراد،…
« برای کشورهایی مانند ژاپن ، فنلاند و نروژ ، هدف ، طرح ، برنامه ، روش ها و شیوه ها و تدارکات لازم برای پرورش ملت «صلح خواه» و نیز«کارآمد» ، از پیش ترها آماده شده است »
در خبرها آمده بود که، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی ژاپنی ، باید 25 واحد درسی «عذر خواهی» بگذراند: فلسفه ی عذر خواهی ، اصول و مبانی عذر خواهی ، روش ها و شیوه های عذر خواهی ، بازخوردهای عذرخواهی ، نتایج و دستاورد های عذر خواهی وقس علیهذا. پس از جست و جو پی بردم که خبر درست است ؛ ولی گذراندن این همه واحد درسی درباره پوزش خواهی ، که…
« می توان از دست آوردهای دموکراسی با نهادسازی و آموزش نگهبانی نمود تا آن چه به دست می آید علیه خودش به کار گرفته نشود »
دموکراسی شکننده است و گاه می تواند فاجعه بیافریند مانند برامدن هیتلر یا ترامپ، اگر نهادهای رسمی و حاکمیتی و نهادهای مردمی و آموزش از آن پاسداری نکند. گاه برخی از اندیشمندان در تعریف دموکراسی گفته اند دموکراسی شیوه ای روشن برای دست آوردهای ناروشن است. ولی شاید بهتر باشد این تعریف را تغییر داد و گفت می توان از دست آوردهای دموکراسی با نهادسازی و آموزش نگهبانی نمود تا آن چه…
« برخی تصمیم گیران بین قانون مدیریت خدمات کشوری و طرح رتبه بندی تفاوت قائل نیستند و دانسته و ندانسته اظهار می نمایند که رتبه بندی را در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهیم داد در حالی که رتبه بندی اجرا نشده است »
سخن از پیشینه تلاش فرهنگیان جهت رسیدن به حقوق مکفی و متناسب با واقعیت های اقتصادی آنقدر گفته شده است که نقل مجدد آن به امری تلخ و دردآور تبدیل شده است. حرف های متناقض و عملکرد تصمیم گیران، به روشنی نشان می دهد که رتبه بندی به ویژه در حوزه رفع مشکلات معیشتی فرجامی نخواهد داشت، چرا که هنوز آموزش و پرورش در اولویت ارکان تصمیم گیر نیست و فعلا به…
چطور وزارت میراث فرهنگی، کمیسیون ملی یونسکو و دفتر نمایندگی ایران در یونسکو حاضر شدهاند در پروندهای سهیم شوند که در آن، کشورهای رقیب با زرنگی و زیرکی مفاخر ما را به نام خود معرفی کردهاند؟ آیا این سهلانگاری نمایندگان و کارشناسان ایرانی در پروندهی مینیاتور، تلاشها و کوششهای فرهنگدوستان و دلسوزانِ میراث فرهنگی ایران بر باد نداده است؟
به نظر میرسد همسایه شمالی ایران، به میراث فرهنگی کشورمان چشم دوخته است؛ شاهد این ادعا اقدام جمهوری آذربایجان است که «نار بایرامی، جشن و فرهنگ سنتی انار» (Nar Bayrami, traditional pomegranate festivity and culture) را به نام خود ثبت و آن را بخشی از هویت فرهنگی خود معرفی کرد. برای جشن انار که از کهنترین، فراگیرترین و باشکوهترین آیینهای فرهنگی ایران است که در تاریخ ریشه دارد و در سراسر کشور…
حال با استناد به بودجه پیش بینی شده در سال 1400 برای وزارت آموزش و پرورش پرسشی که به ذهن می رسد این است که اعتباری مشابه با کمی بیشتر و یا کمتر از آن را در سال 1399 چگونه و کجا هزینه کرده اید ؟!
مقدمه علوم اجتماعی حول تحولات و دگرگونی پدیده های اجتماعی می چرخد. اگر قوانین علوم محض نسبتا پایدار به نظر می رسند این مهم در علوم اجتماعی با تأثیرپذیری از بسیاری از عوامل طبیعی و غیرطبیعی ، تغییرپذیرند. به امر آموزش در مدارس اشاره می نمایم. روزگاری ، وقتی از واژه یا فرآیند آموزش سخن گفته می شد حداقل در جامعه ما دیگر از حضوری بودن آن ، هیچ بحثی به میان…
« انشاهای بچهها تمرین انشانوشتن نیست، تمرین تقلید و رونویسی از ایدئولوژی، آموزهها و روایتهای از پیش آمادهشدهای میکنند که قرار است آنها را حفظ و تمرین کنند و قرار است به آنها القا شود »
من انشا را نزدیکترین جا به وجود خودمان میدانم. نزدیکترین نقطهای که فردیت، حس و خلاقیت ما امکان بروز و ظهور پیدا میکند. انشا را جایی میدانم که میاندیشم و معنای عینی پیدا میکنم. انشا را انسان مکتوب میدانم، نه انسان شفاهی. متنی که بودن ایرانی را در لحظة اکنون عینیت میبخشد. حتی اگر آن انشا را در مقالۀ علمی در رشتة خاص نوشته باشند. چنین چیزی را خیلی نادر میبینم. اگر…
نگاهی به وضعیت مدارس روسیه در اواخر قرن نوزدهم و وضعیت مدارس امروز ما !
« اگر میدانستید چقدر دهات روسیه نیاز به معلم تربیت شده خوب و حساس دارد! در روسیه باید مخصوصاً برای معلمین وضع خوبی ایجاد کرد و هر چه زودتر معلمی آسوده خاطر بشوند بهتر است. باید بدانیم که اگر تعلیمات عمومی برای توده های مردم اجرا نشود روسیه افول خواهد کرد و درست مثل خانه ای که از آجرهای بد ساخته شده باشد فرو خواهد ریخت. معلم باید هنرمند باشد، شغلش را…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان خوزستانی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
« تنها کسانی میتوانند در تعامل با دیگران تأمل و تحمل داشته باشند که خود را مالک و واصل به حقیقت ندانند »
« مشکل اصلی آموزش و پرورش آنست که در صحنه عمل نخبگان فکری نقش و تاثیر درخوری ندارند و عملا افراد با هوش متوسط و بعضا پخمه تصمیمگیران راهبردی و کلان در آموزش و پرورش بوده و مشی ارادتمحوری جایگزین شایستهسالاری در عزل و نصبهاست »
آموزش و پرورش آکنده از نخبگان فکری منفردی است که با هم بی ارتباط بوده و در نهایت هیچ نقشی در توسعه آموزش و پرورش و کشور ایفا نمیکنند. به باور دکتر رنانی هر تحول غیر طبیعی نیازمند راهبرانی آگاه و ریسکپذیر بوده و خلق توسعه نیازمند مدیریت و برنامهریزی است و سرمایههای نمادین متشکل از نخبگانی است که ریسک تحول را پذیرا هستند و صرف نخبگی مشکلی از مشکلات مملکت و…
و این هم داستان پایان ناپذیر و تراژدی تلخ و ناگوار از " خودشیفتگی ایرانی " و " خودمداری ایرانیان " !
« خود انتقادی در ناخودآگاه ما، مخزن مهمی ندارد » ( محمود سریع القلم ) * پیش از آن که وارد موضوع شوم وظیفه ی اخلاقی و انسانی خویش می دانم تا به خانواده های معلمان ، پرستاران و پزشکانی که در محیط کار بر اثر ابتلا به کرونا جان سپردند تسلیتی ویژه داشته باشم . در ابتدا مقدمه ای را جهت بهره گیری و استنتاج منطقی با تکیه بر تجارب…
"رسانه" در کنار سه اصل "قانون اساسی"، "مجلس" و "احزاب"، رکن چهارم دموکراسی به شمار می رود
"رسانه" در کنار سه اصل "قانون اساسی"، "مجلس" و "احزاب"، رکن چهارم دموکراسی به شمار می رود. مطبوعات، روزنامه ها و خبرگزاری ها به عنوان یکی از ارکان رشد فرهنگی جامعه و ابزاری برای ارتقای سطح آگاهی مردم شناخته می شوند. رسانهها نماینده افکار عمومی تلقی می شوند و خود را بلندگوی مردم و بازتاب دهنده صدای افکار عمومی می دانند. در ایران رسانه ها هم حکایت خاص و منحصربه فرد خود…
تحولات اجتماعی منطق خود را دارند و با این تشبثات عقیم، نمیتوان چوب لای چرخ تاریخ گذاشت !
در شمارهی 632 روزنامهی سازندگی، مورَّخ چهارشنبه 27 فروردین 1399، مطلبی منتشر شده با عنوان «دگرگشت زبان آذربایجان»؛ زبان آذربایجان به روایت سیاح عثمانی اولیاء چلبی. از حضور آقای محمد قوچانی در این روزنامه به عنوان عضو شورای سردبیری و چاپ چنین مطلبی، میتوان حدس زد که گردانندگان این روزنامه در کدام فضای فکری نفس میکشند و قلم میزنند و قدم برمیدارند. فضایی که خردمندان قوم از آن پا پس کشیدهاند و…
امروزه این نسلهای [تربیت نشده] فارغ از سطح و طبقهٔ اقتصادی و مدرک تحصیلی، در همه جا هستند. از مجریهای تلویزیون تا سلبریتیها و فعالان توئیتر و اینستاگرام و نوجوانان و جوانان در کوچه و خیابان و خوابگاه دانشجویی و...افرادی که رکیکگویی و بددهنی و پررویی و وقاحت وجه غالبشان است، در مترو و اتوبوس و خیابان و لایو اینستاگرام و توییت و... بیهیچ شرمی هرچه دلشان میخواهد میگویند، خود را مرکز عالم میدانند، خانوادهٔ کارگر و رفتگر و راننده تاکسی را مسخره میکنند، نه شعور چندانی برای زندگی در شهر و آپارتمان دارند و نه از فضیلتِ شرم و سکوت، اندک بهرهای بردهاند...
تربیت شهروندان خوب از دنیای باستان مورد توجه فلاسفه و نخبگان و نویسندگان بزرگ بودهاست. افلاطون و ارسطو مهمترین وظیفهٔ نظام سیاسی را تربیت شهروندان خوب و اخلاق مدار میدانستند. در اندیشهٔ فارابی و غزالی و بسیاری از متفکران ایرانی نیز تربیت انسانهای فضیلت مند از مهمترین وظایف جامعه و نظام سیاسی به شمار میرفتهاست و فردوسی در شاهنامه بارها و بارها به مقولهٔ تربیت خوب اشاره کرده است. با دقت در…
« پرسش این است مدرسه ای که قرار است مطابق سند تحول بنیادین اش نقشی مهم و ارزنده تر ترسیم افق چشمانداز 1404 ایفا کند اما چگونه است که حتی اختیار تصمیم گیری و آزادی عمل در مورد یک مساله ساده و اجرایی مانند برگزاری امتحانات داخلی اش را ندارد ؟ »
« سند تحول بنیادین » تکیه کلام و محل رجوع بسیاری از گفتارهای مسئولان است . کم تر مسئولی را در آموزش و پرورش می توان یافت که در حرف هایش گریزی بر این سند نزند و آن را نسخه شفابخشی برای بحران های آموزشی و چالش های آن معرفی نکند اما همین سند با همه نقدهایی که بر آن وارد است به حوزه " عمل " که می رسد رنگ می…
« دانش مردم سالار از بطن گفت و گو و از کانون مسائل بشری زاده می شود. دانشی است که حرکتش از بالا به پایین نیست بلکه حرکتی موجی و افزایشی در سطح جامعه دارد. تولیدش مختص نخبگان نیست و کارکردش ساخت بسترهای لازم برای مواجهه با مسائل و مشکلات انسان ها و جوامع انسانی است »
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
متولد شدن و زندگی کردن در جهانی که مرزهای جغرافیایی کشورهایش در سده های اخیر، تبلوری از قدرت برخاسته از دانش است و نه مظهر قدرت امپراطوری، گاهی باورهایی را در ذهنت شکل میدهد که هر چقدر هم به خیال خود آزاد اندیش باشی، آن باورها نقش دیوارهای ناپیدای قطوری را برایت بازی میکنند که تو را از درک درست حقایق باز میدارند. همواره باور داشتم اگر پیشرفت نمی کنیم و اوضاع…
« اگر نام گذاری یک روز به جشن سده ، انگیزه اش کشف آتش بوده است و یا اگر برگزاری جشن مهرگان هم بر اساس یک افسانه باشد باز هم مایه ی شادمانی است که در این سرزمین اقوامی می زیسته اند که شکرگزار بوده اند و روزهای خوب را گرامی داشته اند . اگر شروع بهار و نو شدن طبیعت را گرامی می داریم ، نشانی از دوستی و احترام به طبیعت است »
فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم
در پیشینه فرهنگی هر ملتی آیین های خاصّی وجود دارد که یا بر اساس باورهای دینی شکل گرفته اند و یا ریشه در فرهنگ ، تاریخ و حتی در اسطوره های آن ملّت دارد . آداب و رسوم نمود باورها و اعتقادات ملّتها هستند که نسل به نسل منتقل می شوند . در گذر زمان ، به دلیل تحوّلات فرهنگی و اجتماعی بعضی آیین ها ، به تدریج کم اعتبار می شوند…
« غصه ی تباه شدن آینده ی کشور سلامت روح را از بدن هر آزاده ای می گیرد. چه رسد که معلم باشید و دلتان برای این سرزمین بتپد. عمیق تأمل کنید مطلب را متوجه می شوید که اگر اصرار بر تعطیل نکردن مدارس را عنوان می کنیم، به ده سال و بیشتر از آن در آینده فکر می کنیم که حتی تعطیلی یک ماه از سال تحصیلی را بر نمی تابیم و می توانیم پیش بینی کنیم که چه پیش روی ما خواهد بود »
اگر مملکت ما می توانست چنانچه پیشرفت نمی کند، در همان 50 سال پیش خود توقف می کرد، خوب بود. چه کنیم که در حال پسرفت هستیم! باید دور هم جمع شویم و آه بکشیم. دنیا به کجا می رود مهم نیست مهم این است که افکار ملت ما به ناکجا آباد می رود. وقتی در خانواده ها پای مهمانی و دورهمی آن هم در شرایط حال حاضر- و وجود بیماری کرونا-…
« همین تجربه حضور چند ماهه معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی نشان داد که ما داریم شیپور را از راه گشادش می زنیم. حتی در ممالک توسعه که سال ها پیشتر از ما در فضای مجازی حضور داشتند، از این فضا به عنوان مکمل امر آموزش حضوری، استفاده کردند و نه جایگزین قطعی و رسمی آن »
مهر امسال، مهری با خودش نداشت. بیشتر قهر داشت . به جای بوی بازی های راه مدرسه ، بوی بیماری احساس شد. در جای خالی بچه ها، هر مدرسه ، متروکه شده است. دیگر طراوتی به تن تخته سبز کلاس ها نمانده است. روی نیمکت ها گرد و غبار فراموشی نشسته است.آبخوری ،ماه هاست از تشنگی دانش آموزی به وجد نیامده است. راهرو در سکوتی آزاردهنده فرو رفته است.صدای سرود و نرمش…
همه دیوارها باید شیشهای و دودزدایی شوند و به همه زوایا باید نور تابانده شود. چنین نباشد، سال آینده باز در همین ستون باید برای سقوط بیشتر رتبه کشور در جدول فساد و گذشتن از مرز آنگولا و موزامبیک مرثیه بسراییم!
اعلام رتبه ایران توسط سازمان شفافیت بینالمللی در شاخص ادراک فساد، باید نگرانی ما را برانگیزد. هم نگرانی مردم و هم نگرانی دولت و البته نگرانی مردم، از نظر احساس خطر حائز اهمیت است اما نگرانی دولت، بدون ایجاد و ایجاب وظیفه نتیجهای نخواهد داشت. دولت باید علاوه بر نگرانی، برنامه بریزد و حرکت کند. شاخص درک فساد که توسط یک نهاد بینالمللی به نام سازمان شفافیت محاسبه میشود، مبتنی بر میزان…
« در حال حاضر، تربیت، تعطیل؛ آموزش ، ابتر و ارزشیابی از آموخته ها یک دروغ بزرگ است »
روز سه شنبه 25 آذرماه، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در همایشی با حضور مدیران زن در آموزش و پرورش گفت: «در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستور کار است که تربیت اوان کودکی را هم به آموزش و پرورش بدهند و آموزش و پرورش از صفر سالگی مسئولیت داشته باشد. وقتی این طور باشد همه خانواده ها بخشی از ماموریت آموزش و پرورش می شوند». در این…
« سرکار آرانی معتقد است که آموزش و پرورش ما بیشتر به دنبال چیستی پدیده ها و متکی بر " من" هایی است که هنوز خودمحور و غیر مدرن باقی مانده اند. یعنی ما در این عرصه نه به " ما" ی جمعی ژاپن رسیده ایم و نه از فردیت" من" غربی برخوردار شده ایم. روشن است که این تفاوت در نحوه آموزش پیوند وثیقی با توسعه نیافتگی ما دارد »
اپیزود اول : محمدرضا سرکار آرانی استاد دانشگاه ناگویای ژاپن معتقد است که در حوزه آموزش و پرورش؛ امریکایی ها به چرایی و تاکید بر " من" رسیده اند. ژاپنی ها به چگونگی و تاکید بر " ما". ایرانی هم سرگرم چیستی و عوارض" من" هستند. اپیزود دوم: محسن رنانی اقتصاددان توسعه معتقد است که توسعه ؛ بسط سلسله مراتبی رفاه، رضایت و معنا است. امریکا در مرحله رفاه مانده، ژاپن همزمان…
« اصلا مهم نیست تاریخ، مردم، معلمان و دانش آموزان، اسناد و مدارک، دانشمندان و نویسندگان و تاریخنگاران، اصول و تئوریهای آموزشی، منابع معتبر و حقایق چه میگویند و رسانهها و خبرگزاریها چه مخابره میکنند. اگر دنیا هم به ما بخندد اهمیتی ندارد ... ما کار خود را انجام میدهیم »
به اسم یا برای سربلندی و پیشرفت کشور اسلامی و حفظ دستاوردها و عظمت اسلام و مسلمین و ارشاد مردم و ترویج و تبلیغ شریعت و احکام دینی و سد راه تهاجم فرهنگی شدن میتوانیم دست به هر کاری بزنیم و هر اقدامی که مصلحت باشد را انجام دهیم. کاری به قانون و ضوابط دست و پاگیر نداریم ؛ این ماموریت و وظیفهای است که به عهده ما گذاشته شده است و…
«برونداد این چهره پنهان نظام آموزشی عمدتا افرادی مطیع، ترسو و فرمانبردار خواهند بود و در مواردی خاص افرادی رند، متملق و کاسبکار که توانایی انطباق با هر شرایطی را دارا هستند »
نظام آموزش رسمی کشورمان که از آن تحت عنوان "آموزش و پرورش" یاد می شود در نگاه عموم، مجموعه ای همگن از معلمان، مدیران و نیروهای اداری است. معلمانی که در کلاس ها تدریس میکنند؛ مدیرانی که امور جاری مدارس را حل و فصل نموده و اجرای برنامه های درسی و آموزشی را بر عهده دارند و نهایتا نیروهای اداری مناطق، استان ها و ستاد که بر اجرای برنامه ها نظارت می…
« نهاد ارزیاب صلاحیت های حرفه ای معلمان چیست و کدام فرد و نهاد حرفه ای و تخصصی قرار است این صلاحیت ها را تعریف ، احصا و سنجش کند ؟ »
نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم منتشر شد. در اين مطالعه دانش آموزان كشورهاي سنگاپور، چين تايپه، كره جنوبي، ژاپن و هنگ كنگ بهترين عملكرد را داشتند. متاسفانه وضعيت عملكرد دانش آموزان ايراني در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم همانند گذشته ضعيف بوده است.
« قانونی که تغییر می کند قاعدتا باید نقایص گذشته را برطرف کند ولی آیا قانون فعلی ایرادات قبلی را برطرف نموده است؟ »
یک قانون خوب، منشا اثرات مثبت و ایجاد رضایت مندی خواهد شد و یک قانون سطحی و بدون توجه به اثرات آن بر جامعه، می تواند تبعات منفی زیادی به دنبال داشته باشد. قوانینِ تعیین کننده حقوق تا چه حد در انتخاب رشته دانش آموزان و آینده آنان و کشور تاثیر دارد؟ چه درصدی از دانش آموزانی که علاقه مندی خود را دنبال کرده اند پس از فراغت از تحصیل، امکان دیده…
این نوع «هجوم»ها نشانههای بد و خطرناکی برای فرهنگ ما هستند
در فوتبال، وقتی بازیکنی گل میزند، مورد هجوم همتیمیها قرار میگیرد تا همه در شعف و شادمانی شریک شوند. اگر عزیزی بعد از مدتها از سفر بازگشته باشد، برای بوسه و به آغوش کشیدن، با هجوم اطرافیان مواجه میشود. خبر یک موفقیت فردی یا گروهی شاید سبب هجومی ناگهانی، هیجانی و پر از شادی از هر طرف شود.هدف من صحبت کردن از «هجوم»هایی است که دور از شأن انسانی و ادب و…
دوستی تعریف میکرد، پنج سال پیش بود که برای کنفرانسی به شهر بوستون رفته بودم. به همراه یکی از دوستان قدیمی که دورهی پسادکترای خودش را در آنجا میگذارند، داشتیم در خیابانهای اطراف دانشگاه ام آی تی، دنبال یک آدرس میگشتیم. یک نفر از آن طرف خیابان رد میشد و متوجه ما شد که داریم به شکلی پرسانپرسان اطراف خودمان را نگاه میکنیم. آمد سمت ما این طرف خیابان، پرسید: دنبال جایی…
رضا قاسم پور (خبرنگار صدای معلم) آزمون های آنلاین هماهنگ استانی ( آزمون های شبیه ساز نهایی ) پایه دوازدهم با هدف کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی از ۱۶ الی ۲۵ آذر ۹۹ برای دانش آموزان پایه دوازدهم شامل دروس ریاضی علوم انسانی، سلامت و بهداشت کلیه رشته ها، زبان کلیه رشته ها و علوم و فنون رشته انسانی در استان البرز در حال برگزاری است. این طرح در دوره رخوت کرونایی…
« خود با عائله در این دِه ساکن و مشغول زراعت و تعلیم فلاح و فلاحت می باشم »
طهران حاج میرزا حسن رشدیه موسس مدارس جدیده ایران در سنه 1301 هجری قمری 18 دی ماه 1305 مقام منیع هیأت وزراء عظام دامت برکاتهم حال که ادارۀ هیأت دولت تصمیم یافته است که خرابی های املاک خالصه را خاتمه دهد، این بنده، قریۀ فیروزآباد را مشتری می باشد که بر طبق مقررات قانون خریداری نماید. بنده تمام موارد ذیل را در این ده معمول میدارد. اولیای دولت هر یک از…
امروز 18 آذر سالروز درگذشت میرزاحسن رشدیه بنیانگذار مدارس نوین ایران است . خوشبختانه اسناد مربوط به 23 سال آخر زندگی این مرد بزرگ در آرشیو سازمان ملی ایران موجود است. اخیرا آنها را تورق می کردم / یکی از این سندها به نظرم خیلی جالب آمد و نشان می دهد این مرد چقدر از زمان خودش جلوتر بوده و برای هر ایرانی غرورانگیز است! این سند مربوط به این است که…