"رسانه" در کنار سه اصل "قانون اساسی"، "مجلس" و "احزاب"، رکن چهارم دموکراسی به شمار می رود. مطبوعات، روزنامه ها و خبرگزاری ها به عنوان یکی از ارکان رشد فرهنگی جامعه و ابزاری برای ارتقای سطح آگاهی مردم شناخته می شوند. رسانهها نماینده افکار عمومی تلقی می شوند و خود را بلندگوی مردم و بازتاب دهنده صدای افکار عمومی می دانند. در ایران رسانه ها هم حکایت خاص و منحصربه فرد خود…
تحولات اجتماعی منطق خود را دارند و با این تشبثات عقیم، نمیتوان چوب لای چرخ تاریخ گذاشت !
در شمارهی 632 روزنامهی سازندگی، مورَّخ چهارشنبه 27 فروردین 1399، مطلبی منتشر شده با عنوان «دگرگشت زبان آذربایجان»؛ زبان آذربایجان به روایت سیاح عثمانی اولیاء چلبی. از حضور آقای محمد قوچانی در این روزنامه به عنوان عضو شورای سردبیری و چاپ چنین مطلبی، میتوان حدس زد که گردانندگان این روزنامه در کدام فضای فکری نفس میکشند و قلم میزنند و قدم برمیدارند. فضایی که خردمندان قوم از آن پا پس کشیدهاند و…
امروزه این نسلهای [تربیت نشده] فارغ از سطح و طبقهٔ اقتصادی و مدرک تحصیلی، در همه جا هستند. از مجریهای تلویزیون تا سلبریتیها و فعالان توئیتر و اینستاگرام و نوجوانان و جوانان در کوچه و خیابان و خوابگاه دانشجویی و...افرادی که رکیکگویی و بددهنی و پررویی و وقاحت وجه غالبشان است، در مترو و اتوبوس و خیابان و لایو اینستاگرام و توییت و... بیهیچ شرمی هرچه دلشان میخواهد میگویند، خود را مرکز عالم میدانند، خانوادهٔ کارگر و رفتگر و راننده تاکسی را مسخره میکنند، نه شعور چندانی برای زندگی در شهر و آپارتمان دارند و نه از فضیلتِ شرم و سکوت، اندک بهرهای بردهاند...
تربیت شهروندان خوب از دنیای باستان مورد توجه فلاسفه و نخبگان و نویسندگان بزرگ بودهاست. افلاطون و ارسطو مهمترین وظیفهٔ نظام سیاسی را تربیت شهروندان خوب و اخلاق مدار میدانستند. در اندیشهٔ فارابی و غزالی و بسیاری از متفکران ایرانی نیز تربیت انسانهای فضیلت مند از مهمترین وظایف جامعه و نظام سیاسی به شمار میرفتهاست و فردوسی در شاهنامه بارها و بارها به مقولهٔ تربیت خوب اشاره کرده است. با دقت در…
« پرسش این است مدرسه ای که قرار است مطابق سند تحول بنیادین اش نقشی مهم و ارزنده تر ترسیم افق چشمانداز 1404 ایفا کند اما چگونه است که حتی اختیار تصمیم گیری و آزادی عمل در مورد یک مساله ساده و اجرایی مانند برگزاری امتحانات داخلی اش را ندارد ؟ »
« سند تحول بنیادین » تکیه کلام و محل رجوع بسیاری از گفتارهای مسئولان است . کم تر مسئولی را در آموزش و پرورش می توان یافت که در حرف هایش گریزی بر این سند نزند و آن را نسخه شفابخشی برای بحران های آموزشی و چالش های آن معرفی نکند اما همین سند با همه نقدهایی که بر آن وارد است به حوزه " عمل " که می رسد رنگ می…
« دانش مردم سالار از بطن گفت و گو و از کانون مسائل بشری زاده می شود. دانشی است که حرکتش از بالا به پایین نیست بلکه حرکتی موجی و افزایشی در سطح جامعه دارد. تولیدش مختص نخبگان نیست و کارکردش ساخت بسترهای لازم برای مواجهه با مسائل و مشکلات انسان ها و جوامع انسانی است »
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
متولد شدن و زندگی کردن در جهانی که مرزهای جغرافیایی کشورهایش در سده های اخیر، تبلوری از قدرت برخاسته از دانش است و نه مظهر قدرت امپراطوری، گاهی باورهایی را در ذهنت شکل میدهد که هر چقدر هم به خیال خود آزاد اندیش باشی، آن باورها نقش دیوارهای ناپیدای قطوری را برایت بازی میکنند که تو را از درک درست حقایق باز میدارند. همواره باور داشتم اگر پیشرفت نمی کنیم و اوضاع…
« اگر نام گذاری یک روز به جشن سده ، انگیزه اش کشف آتش بوده است و یا اگر برگزاری جشن مهرگان هم بر اساس یک افسانه باشد باز هم مایه ی شادمانی است که در این سرزمین اقوامی می زیسته اند که شکرگزار بوده اند و روزهای خوب را گرامی داشته اند . اگر شروع بهار و نو شدن طبیعت را گرامی می داریم ، نشانی از دوستی و احترام به طبیعت است »
فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم
در پیشینه فرهنگی هر ملتی آیین های خاصّی وجود دارد که یا بر اساس باورهای دینی شکل گرفته اند و یا ریشه در فرهنگ ، تاریخ و حتی در اسطوره های آن ملّت دارد . آداب و رسوم نمود باورها و اعتقادات ملّتها هستند که نسل به نسل منتقل می شوند . در گذر زمان ، به دلیل تحوّلات فرهنگی و اجتماعی بعضی آیین ها ، به تدریج کم اعتبار می شوند…
« غصه ی تباه شدن آینده ی کشور سلامت روح را از بدن هر آزاده ای می گیرد. چه رسد که معلم باشید و دلتان برای این سرزمین بتپد. عمیق تأمل کنید مطلب را متوجه می شوید که اگر اصرار بر تعطیل نکردن مدارس را عنوان می کنیم، به ده سال و بیشتر از آن در آینده فکر می کنیم که حتی تعطیلی یک ماه از سال تحصیلی را بر نمی تابیم و می توانیم پیش بینی کنیم که چه پیش روی ما خواهد بود »
اگر مملکت ما می توانست چنانچه پیشرفت نمی کند، در همان 50 سال پیش خود توقف می کرد، خوب بود. چه کنیم که در حال پسرفت هستیم! باید دور هم جمع شویم و آه بکشیم. دنیا به کجا می رود مهم نیست مهم این است که افکار ملت ما به ناکجا آباد می رود. وقتی در خانواده ها پای مهمانی و دورهمی آن هم در شرایط حال حاضر- و وجود بیماری کرونا-…
« همین تجربه حضور چند ماهه معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی نشان داد که ما داریم شیپور را از راه گشادش می زنیم. حتی در ممالک توسعه که سال ها پیشتر از ما در فضای مجازی حضور داشتند، از این فضا به عنوان مکمل امر آموزش حضوری، استفاده کردند و نه جایگزین قطعی و رسمی آن »
مهر امسال، مهری با خودش نداشت. بیشتر قهر داشت . به جای بوی بازی های راه مدرسه ، بوی بیماری احساس شد. در جای خالی بچه ها، هر مدرسه ، متروکه شده است. دیگر طراوتی به تن تخته سبز کلاس ها نمانده است. روی نیمکت ها گرد و غبار فراموشی نشسته است.آبخوری ،ماه هاست از تشنگی دانش آموزی به وجد نیامده است. راهرو در سکوتی آزاردهنده فرو رفته است.صدای سرود و نرمش…
همه دیوارها باید شیشهای و دودزدایی شوند و به همه زوایا باید نور تابانده شود. چنین نباشد، سال آینده باز در همین ستون باید برای سقوط بیشتر رتبه کشور در جدول فساد و گذشتن از مرز آنگولا و موزامبیک مرثیه بسراییم!
اعلام رتبه ایران توسط سازمان شفافیت بینالمللی در شاخص ادراک فساد، باید نگرانی ما را برانگیزد. هم نگرانی مردم و هم نگرانی دولت و البته نگرانی مردم، از نظر احساس خطر حائز اهمیت است اما نگرانی دولت، بدون ایجاد و ایجاب وظیفه نتیجهای نخواهد داشت. دولت باید علاوه بر نگرانی، برنامه بریزد و حرکت کند. شاخص درک فساد که توسط یک نهاد بینالمللی به نام سازمان شفافیت محاسبه میشود، مبتنی بر میزان…
« در حال حاضر، تربیت، تعطیل؛ آموزش ، ابتر و ارزشیابی از آموخته ها یک دروغ بزرگ است »
روز سه شنبه 25 آذرماه، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در همایشی با حضور مدیران زن در آموزش و پرورش گفت: «در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در دستور کار است که تربیت اوان کودکی را هم به آموزش و پرورش بدهند و آموزش و پرورش از صفر سالگی مسئولیت داشته باشد. وقتی این طور باشد همه خانواده ها بخشی از ماموریت آموزش و پرورش می شوند». در این…
« سرکار آرانی معتقد است که آموزش و پرورش ما بیشتر به دنبال چیستی پدیده ها و متکی بر " من" هایی است که هنوز خودمحور و غیر مدرن باقی مانده اند. یعنی ما در این عرصه نه به " ما" ی جمعی ژاپن رسیده ایم و نه از فردیت" من" غربی برخوردار شده ایم. روشن است که این تفاوت در نحوه آموزش پیوند وثیقی با توسعه نیافتگی ما دارد »
اپیزود اول : محمدرضا سرکار آرانی استاد دانشگاه ناگویای ژاپن معتقد است که در حوزه آموزش و پرورش؛ امریکایی ها به چرایی و تاکید بر " من" رسیده اند. ژاپنی ها به چگونگی و تاکید بر " ما". ایرانی هم سرگرم چیستی و عوارض" من" هستند. اپیزود دوم: محسن رنانی اقتصاددان توسعه معتقد است که توسعه ؛ بسط سلسله مراتبی رفاه، رضایت و معنا است. امریکا در مرحله رفاه مانده، ژاپن همزمان…
« اصلا مهم نیست تاریخ، مردم، معلمان و دانش آموزان، اسناد و مدارک، دانشمندان و نویسندگان و تاریخنگاران، اصول و تئوریهای آموزشی، منابع معتبر و حقایق چه میگویند و رسانهها و خبرگزاریها چه مخابره میکنند. اگر دنیا هم به ما بخندد اهمیتی ندارد ... ما کار خود را انجام میدهیم »
به اسم یا برای سربلندی و پیشرفت کشور اسلامی و حفظ دستاوردها و عظمت اسلام و مسلمین و ارشاد مردم و ترویج و تبلیغ شریعت و احکام دینی و سد راه تهاجم فرهنگی شدن میتوانیم دست به هر کاری بزنیم و هر اقدامی که مصلحت باشد را انجام دهیم. کاری به قانون و ضوابط دست و پاگیر نداریم ؛ این ماموریت و وظیفهای است که به عهده ما گذاشته شده است و…
«برونداد این چهره پنهان نظام آموزشی عمدتا افرادی مطیع، ترسو و فرمانبردار خواهند بود و در مواردی خاص افرادی رند، متملق و کاسبکار که توانایی انطباق با هر شرایطی را دارا هستند »
نظام آموزش رسمی کشورمان که از آن تحت عنوان "آموزش و پرورش" یاد می شود در نگاه عموم، مجموعه ای همگن از معلمان، مدیران و نیروهای اداری است. معلمانی که در کلاس ها تدریس میکنند؛ مدیرانی که امور جاری مدارس را حل و فصل نموده و اجرای برنامه های درسی و آموزشی را بر عهده دارند و نهایتا نیروهای اداری مناطق، استان ها و ستاد که بر اجرای برنامه ها نظارت می…
« نهاد ارزیاب صلاحیت های حرفه ای معلمان چیست و کدام فرد و نهاد حرفه ای و تخصصی قرار است این صلاحیت ها را تعریف ، احصا و سنجش کند ؟ »
نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم منتشر شد. در اين مطالعه دانش آموزان كشورهاي سنگاپور، چين تايپه، كره جنوبي، ژاپن و هنگ كنگ بهترين عملكرد را داشتند. متاسفانه وضعيت عملكرد دانش آموزان ايراني در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم همانند گذشته ضعيف بوده است.
« قانونی که تغییر می کند قاعدتا باید نقایص گذشته را برطرف کند ولی آیا قانون فعلی ایرادات قبلی را برطرف نموده است؟ »
یک قانون خوب، منشا اثرات مثبت و ایجاد رضایت مندی خواهد شد و یک قانون سطحی و بدون توجه به اثرات آن بر جامعه، می تواند تبعات منفی زیادی به دنبال داشته باشد. قوانینِ تعیین کننده حقوق تا چه حد در انتخاب رشته دانش آموزان و آینده آنان و کشور تاثیر دارد؟ چه درصدی از دانش آموزانی که علاقه مندی خود را دنبال کرده اند پس از فراغت از تحصیل، امکان دیده…
این نوع «هجوم»ها نشانههای بد و خطرناکی برای فرهنگ ما هستند
در فوتبال، وقتی بازیکنی گل میزند، مورد هجوم همتیمیها قرار میگیرد تا همه در شعف و شادمانی شریک شوند. اگر عزیزی بعد از مدتها از سفر بازگشته باشد، برای بوسه و به آغوش کشیدن، با هجوم اطرافیان مواجه میشود. خبر یک موفقیت فردی یا گروهی شاید سبب هجومی ناگهانی، هیجانی و پر از شادی از هر طرف شود.هدف من صحبت کردن از «هجوم»هایی است که دور از شأن انسانی و ادب و…
دوستی تعریف میکرد، پنج سال پیش بود که برای کنفرانسی به شهر بوستون رفته بودم. به همراه یکی از دوستان قدیمی که دورهی پسادکترای خودش را در آنجا میگذارند، داشتیم در خیابانهای اطراف دانشگاه ام آی تی، دنبال یک آدرس میگشتیم. یک نفر از آن طرف خیابان رد میشد و متوجه ما شد که داریم به شکلی پرسانپرسان اطراف خودمان را نگاه میکنیم. آمد سمت ما این طرف خیابان، پرسید: دنبال جایی…
رضا قاسم پور (خبرنگار صدای معلم) آزمون های آنلاین هماهنگ استانی ( آزمون های شبیه ساز نهایی ) پایه دوازدهم با هدف کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی از ۱۶ الی ۲۵ آذر ۹۹ برای دانش آموزان پایه دوازدهم شامل دروس ریاضی علوم انسانی، سلامت و بهداشت کلیه رشته ها، زبان کلیه رشته ها و علوم و فنون رشته انسانی در استان البرز در حال برگزاری است. این طرح در دوره رخوت کرونایی…
« خود با عائله در این دِه ساکن و مشغول زراعت و تعلیم فلاح و فلاحت می باشم »
طهران حاج میرزا حسن رشدیه موسس مدارس جدیده ایران در سنه 1301 هجری قمری 18 دی ماه 1305 مقام منیع هیأت وزراء عظام دامت برکاتهم حال که ادارۀ هیأت دولت تصمیم یافته است که خرابی های املاک خالصه را خاتمه دهد، این بنده، قریۀ فیروزآباد را مشتری می باشد که بر طبق مقررات قانون خریداری نماید. بنده تمام موارد ذیل را در این ده معمول میدارد. اولیای دولت هر یک از…
امروز 18 آذر سالروز درگذشت میرزاحسن رشدیه بنیانگذار مدارس نوین ایران است . خوشبختانه اسناد مربوط به 23 سال آخر زندگی این مرد بزرگ در آرشیو سازمان ملی ایران موجود است. اخیرا آنها را تورق می کردم / یکی از این سندها به نظرم خیلی جالب آمد و نشان می دهد این مرد چقدر از زمان خودش جلوتر بوده و برای هر ایرانی غرورانگیز است! این سند مربوط به این است که…
« در روزگاری که تنها یک نهاد آوانگارد با تلفیق دو ساحت روشنفکری- آکادمیک می تواند افقی جهت برون رفت از بحران های موجود پیش روی جامعه بگشاید متاسفانه دانشگاه ایرانی همچنان روزهایی سرشار از سرگردانی و بلاتکلیفی را تجربه می کند! »
چند سالی است که پرسش از ماهیت حرکت های دانشجویی به سکه رایج بحث های منتهی به ۱۶ آذر تبدیل شده است. جنبش دانشجویی داریم یا خیر؟! مراسمی هم به مناسبت این روز در دوران پیشاکرونا و در دانشگاه های مختلف برگزار می شد. آیین هایی که به دلیل بیم از خالی ماندن سالن ها به دنبال بی اشتیاقی دانشجویان نسبت به شنیدن مباحث سیاسی به جشنواره ای شاد و سرگرم کننده…
« اساتید، مدرسان و کارکنان که باید حافظ این فرهنگ صد ساله باشند در فرآیند اخذ تصمیم های مدیریتی نقشی ندارند »
مهدی خاکسار/ دانش آموخته دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان
با شنیدن نام دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم ، اهمیت و ضرورت آن در ذهن ما نقش می بندد و با شنیدن نام تربیت معلم، بزرگانی چون شادروان احمد آرام، فروزانفر و ... هم چنین بعد از انقلاب درخشان تر از دوران قبل انقلاب، شهیدانی چون رجایی و باهنر و ... در ذهن ما خطور می کند. واقعا چه باور و اعتقادی به این امر مهم داشتند که با تلاش و جدیت…
صدای معلم : به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش برنامه خاص و قابل اجرایی برای تعطیلی ورزش مدارس و عوارض ناشی از آن ندارد و همه توجه خود را بر روی "شبکه شاد " متمرکز کرده است . شبکه ای که به گفته بسیاری از معلمان حتی در آموزش مجازی دروس از مشکلات متعدد و زیر ساختی رنج می برد چه برسد به آن که بخواهد در حوزه های دیگر هم اثربخشی و کارایی داشته باشد
گروه استان ها و شهرستان ها/ « تعطیلی مدارس » از ابتدای شیوع کرونا تاثیرات مخربی بر فرآیند آموزشی و تربیتی دانش آموزان گذاشته است . زهرا وحدت شریعت پناهیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید ( این جا ) : « باید همانند سالهای پیش در ساعات خواب و بیداری و درس خواندن دانش آموزان نظم وجود داشته باشد و این نظم الزاما باید توسط پدرو مادر ایجاد…
«کارهای زمانه میل به ادبار دارد. چنانستی که خیرات مردمان را وداع کردستی...»
بهترین ستایش از کتاب را به نظرم خوزه مارتی گفته است:«زخمی هائی که تفنگ ها به وجود می آورند کتاب ها التیام می بخشند» فکر می کنم برای خوشبختی یک جامعه خیلی چیزها لازم است اما برای بدبختی شان کتاب نخواندن کفایت می کند! اگر می خواهید تغییر کنید رمان بخوانید و اگر می خواهید در قبال جامعه تان وظائف خود را به خوبی انجام دهید و کمتر اشتباه کنید کتاب های…
« آنچه امروز آموزش و پرورش ایران را کندتر کرده است "نبایدهایی" است که به "بایدهایی" تبدیل شده اند »
گروه رسانه/ اخیرا وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری نامه ای به رهبر انقلاب در مورد دانشگاه فرهنگیان نگاشته است . این نامه واکنش های مختلفی را در میان دانشجو معلمان ، تشکل های دانشجویی و فرهنگیان ایجاد کرده است . « صدای معلم » در این راستا گفت و گوهایی را با برخی چهره های علمی و اجرایی انجام داده است که منتشر خواهد گردید . با عنایت بر نقش…
در طومار گزارشات مدرسه و معلم، در اصرار بر استفاده ی صوری از برنامه ی شاد، در تولید محتوای بی محتوا از جیب معلم و با دست خالی و …
در حالی ٢٧ روز و دوماه از سال تحصیلی گذشت که وضعیت بودجه بندی و نحوه ی امتحانات مشخص نیست، هیچ برنامه ی مدون و از پیش نوشته شده ای برای مواقع اضطرار موجود نبوده و البته هنوز هم موجود نیست.معلم ها و دبیران سرگردان از بی تصمیمی بالادستی ها مجبورند هر روز مطالب فشرده ای را به خورد دانش آموزان خود بدهند که خدای نکرده از فلان مدرسه و همکار و…
مگر میشود به بهانه تعطیلی مدرسه اجازه بدهیم بناهای فرسوده مدارس دولتی عادی به مخروبه تبدیل شوند؟ (نظریه پنجره شکسته)
یکی از اولیا پستی گذاشتهاند مبنی بر این که: مدرسه تعطیل چه خرجی ممکن است داشته باشد؟ چرا اولیا را در این شرایط سخت کرونایی تحت فشار قرار میدهید؟ مگر دولت به مدارس بودجه نمی دهد؟ سرانه دانشآموزان کجا هزینه می شود؟ و... (به نقل از یکی از مدیران تویسرکان) این روزها تقریبا تکلیف هیچ کس با خودش روشن نیست، وزیر محترم آموزش و پرورش یک روز صحبت از ضرورت آموزش و…
همه ما اگر حواسمان را به تصمیمات و انتخابهایمان جمع نکنیم به شدت دچار جو زدگی میشویم و بی آنکه بدانیم تصمیمات همسایه یا تیتر روزنامهها یا حتی رنگی که در ویترین مغازهها بیشتر به چشم میخورد بر تصمیمات ما اثر میگذارند، آنگاه خود ما نیز جزئی از این «شبکه مسری» ناقل «ویروسی» خواهیم شد که از دیگران به ما انتقال یافته است!
۱- در اواسط ۱۹۷۰ شرکت شکلاتسازی «مارس» یکباره متوجه شد فروش شکلاتهایش افزایش یافته است در حالیکه هیچ تغییری در بودجه تبلیغاتی ایجاد نشده بود، قیمت شکلات هم تغییری نکرده بود، محصول هم همان بود، پس چرا فروششان بیشتر شده بود؟ کار، کار فضاپیمای مکان یاب ناسا بود! مأموریت این فضاپیما این بود که نمونه ای از خاک یکی از سیارههای نزدیک را به زمین بیاورد. فرود این فضاپیما روی سیاره مریخ…
« نکته ی قابل تامل آن است که بسیاری از کشورهای صاحب نام و موفق در عرصه آموزش ، مدارس را حتی در موج های شدید بیماری و قرنطینه عمومی تعطیل نکردند و آموزش حضوری نه به شکل دلبخواهی که به عنوان یک مطالبه و تعهد جدی از دانش آموزان و خانواده های آنان خواسته شد »
ظهور و شیوع " کرونا " در ایران اگرچه ورودی غافلگیرانه و رازآلود داشت اما بسیاری از آسیب ها و مسائل را که تا پیش از آن خیلی دیده نمی شدند در " اتاق شیشه ای " قرار داد . تا پیش از کرونا ، آموزش مجازی در نگاه برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان نظام آموزشی ما به چشم یک " تهدید بزرگ " نگریسته می شد اما الزاماتی که این "…
« ظاهرا صعوبت تهیه تبلت و گوشی های هوشمند باعث ترک تحصیل خیل عظیمی از دانش آموزان اقشار پایین دست و آسیب پذیر کشور شده است »
کرج به واقع شهر تضاد هاست اگر از کوچه پس کوچه های تنگ و شیبدار زورآباد به سمت عظیمه پر طمطراق بنگری ، عمق این تضاد به روشنی آفتاب عالمتاب نمایان می شود و دیگر نیازی به هیچ توضیح اضافه از موضوع نیست. برج های به غایت زیبای عظیمیه چونان شهر رویاها چشم رهگذران ساده و صمیمی این منطقه محروم را می نوازد انگار محلات پر ازدحام بمبئی با پاریس زیبا قیاس…
« تا وقتی که ما مطلق علم و دانش را نپذیریم و دست از نگاه کاسبکارانه (اعم از الهی یا نفسانی) بر نداریم، به آن بلوغ نخواهیم رسید »
چنانکه افتد و دانی، بسیاری از نویسندگان و اندیشمندان مغرب زمین در تالیف آثارشان از مساعدت و حمایتهای مالی انجمنها و موسسات خیریه خصوصی برخوردارند. بارها دیده و خواندهایم که در مقدمهی کتابهایی که به زبانهای لاتین تالیف یافته، نویسنده از کمکهای مالی و نقدی چندین موسسه و انجمن و افراد حقیقی و حقوقی و... در حین پژوهش و تالیفش تشکر و قدردانی کرده است. پرسشی که شاید برای کثیری از مخاطبان…
« آمار بالای طلاق یا حجم پرونده های مربوط به دعواها و درگیری های خیابانی در دادگاه ها، نشان می دهد که ما اغلب قدرت برقراری ارتباط کلامی درست و معقول را نداریم و در برقراری دیالوگ مشکلات فراوانی داریم »
در جامعه ما دیالوگ و گفت و گو جایگاه چندانی ندارد و همه نیروهای اجتماعی چنان به تک گویی عادت کرده اند که با شنیدن اولین صدایی که کمی با گفتمان آنها همخوان نبوده یا مخالف باشد، کفن پوشیده و شمشیرهایشان را برای نابودی آن تیز می کنند.یکی از شعارهای همیشگی این جامعه که برای تحقیر یا تمسخر «دیگری» به کار می رود زدن برچسب سازشکاری است. اینجا به سیاستمداری که در…
« نقدکردن کار آسانی نیست. شما برای نقدکردن مدیریت یک سیستم، لازم است تاریخچه و گردش کار این سیستم را بدانید. آمار و ارقام مربوط به این سیستم را مرور کنید و با فرایند تجزیه و تحلیل اطلاعات آشنا باشید. پس نقدکردن تخصص و مهارت و صرف وقت و انرژی میخواهد. اما شما میتوانید راجع به هرچیزی نق بزنید بدون اینکه کمترین وقتی صرف مطالعه و پژوهش آن کرده باشید! »
«ادوارد سعید» که کتابی با عنوان «روشنفکر کیست؟ روشنفکری چیست؟» نوشته است، وظیفه روشنفکر را «نقد نهادهای قدرت» میداند. یک اصل مهم که در طول تاریخ و در عرض جغرافیا به اثبات رسیده است این است که قدرت بدون نقد فساد میآورد. اخلاقیترین آدمها هم وقتی در بالای پلکان قدرت بنشینند، اگر به طور جدی با نظارت و نقد کنترل نشوند دچار «خودشیفتگی» میشوند و پس از این به باتلاق «ایدئوکراسی» یعنی…
« تا کی قرار است به دلیل ورود غیر تخصصی و غیر عقلانی و دور از نگاه مساله شناسانه در موضوعات و مشکلات اجتماعی از جمله همین موضوع اخیر ( تربیت معلم )، فضای گفت و گوی علمی و منطقی در کشور را مسدود کنیم ؟ »
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
گروه رسانه/ به تازگی وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری نامه ای به رهبر انقلاب در مورد دانشگاه فرهنگیان نگاشته است . ( 1 ) این نامه واکنش های مختلفی را در میان دانشجو معلمان ، تشکل های دانشجویی و فرهنگیان ایجاد کرده است . « صدای معلم » در این راستا گفت و گوهایی را با برخی چهره های علمی و اجرایی انجام داده است که منتشر خواهد گردید .…
تاریخ نشان داده است که خیرخواهی والدمآبانه نمیتواند یک جامعه را به رشد و رفاه برساند. نه «تمامیتطلبی بلشویکی» توانست شرق اروپا را به بهشت سوسیالیسم برساند، نه «توسعهی آمرانه» رضاشاه و آتاتورک توانست ایران و ترکیه را به «بلوغ فرهنگی» برساند
اگر در خانواده، والدین خیرخواه برای حفاظت فرزندان در برابر خطر، در همهی امور به جای آنان تصمیم بگیرند، این فرزندان تبدیل به کودکان ابدی خواهند شد، آنها هیچگاه تصمیمگیری و حل مسأله را نخواهند آموخت و همیشه نیاز به هدایت و حمایت خواهند داشت. هرگاه مشکلی در زندگیشان رخ بنماید آنها از پدر و مادر توقع حل و فصلش را دارند و تمام عمر مسؤولیت همهی دردها، رنجها، مشکلات و ناکامیهایشان…
به بهانه نامه اخیر وزیر علوم به مقام رهبری درباره تربیت معلم ؛
گروه رسانه/ به تازگی وزیر علوم ، تحقیقات و فن آوری نامه ای به رهبر انقلاب در مورد دانشگاه فرهنگیان نگاشته است . ( 1 ) این نامه واکنش های مختلفی را در میان دانشجو معلمان ، تشکل های دانشجویی و فرهنگیان ایجاد کرده است . « محمود مهرمحمدی » سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان که در حال حاضر عضو شورای عالی آموزش و پرورش است مطلبی در این مورد نوشته است .…
به راستی با کدام نوع آموزشی، با کدام کتاب و مدرسه و تدریسی و با کدام برنامه درسی می توان به قدری تاثیرگذار بود که حتی هویت ملی که عمیق ترین لایه ی وجودی یک انسان است را تغییر داد؟
سید طاهر سیدی نظرلو / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز و مدرس دانشگاه فرهنگیان تبریز
چند سال پیش بود که در جلسه مصاحبه ورودی مقطع دکتری برنامه درسی، یکی از اساتید عزیز از من پرسیدند "برنامه درسی سیار یعنی چی؟! " آنجا که جواب ندادم هیچ، ماه ها و حتی سال ها در لابه لای هیچ کتاب و مقاله و سایتی و با هر کلید واژه مشابهی که به ذهنم می رسید دنبالش بودم اما هرگز به جواب نرسیدم و این بود که یافتن جوابی برای این…
« آموزش مهارت های مختلف، ارزش های اجتماعی، رعایت حقوق یکدیگر، قواعد و هنجارهای جامعه، وطن پرستی، مسئولیت پذیری، مشارکت، انتقادگری و انتقاد پذیری، پرورش شهروندانی کنجکاو و خلاق و ... در راستای بالا بردن این سرمایه گرانبها در جامعه است که رابطه معکوسی با هزینه های اجتماعی و اقتصادی کشور دارد »
چه امر پسندیده ای است، هر از چند گاهی و به منظور کمک به همنوعان مان بسیج می شویم.در دوردست ها، در کوره راه ها، راه های صعب العبور و ... و آنجا که امکانات کمتر به چشم می خورد طی یک عملیات جهادی حضور می یابیم و با همیاری و همکاری گرهی از مشکلات هموطنان خود می گشاییم.و چه بهتر می شود این بار کارشناسان تعلیم و تربیت شهر را فرا…
در کتاب های درسی زمان ما ریز علی خواجوی و پطرس فداکار به عنوان دو شخصیت فداکار معرفی شده بودند که ما درس های فداکاری زیادی از آنها آموخته بودیم. گویا هر دو درس از کتاب ها حذف شدند!
او اهل تالش بود. تالش در استان گیلان قرار دارد. تالش سرزمین زیبایی است. مردم تالش با اصالت و سخت کوش هستند.نام این مادر بزرگ فرحنساء بود. او ۱۰۰۰ متر زمین بیشتر نداشت. او آن زمین را برای ساخت مدرسه به آموزش و پرورش داد. خود و دخترش در چادر زندگی میکردند.مادر بزرگ فرح نسا آنجوح پایه گذار مدرسه کاغذی در تالش در تاریخ چهارم آذر هزار و سیصد و نود و…
« خراب کردن آلونک خانواده بندرعباسی توسط ماموران شهرداری موجب جریحه دار شدن احساسات بخش عمده ای از مردمی شد که این روزها با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی روبه رو هستند »
ویدئوی خراب کردن آلونک خانواده بندرعباسی توسط ماموران شهرداری در فضای مجازی با واکنش های فراوانی از سوی فعالان اجتماعی در فضای مجازی روبه رو شد.کلیپی که نمونه آن چندی پیش هم در کرمانشاه رخ داد و منجر به فوت خانمی سرپرست خانوار گردید.این ویدئو موجب جریحه دار شدن احساسات بخش عمده ای از مردمی شد که این روزها با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی روبه رو هستند.تکرار چنین حوادث تلخی نشان…