صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " به جای افزودن information (به تعبیر هایدگر )، ما افزودن علم و قدرت تفکر به شهروندان را نیاز داریم "
  • مصطفی ملکیان

وظیفه اصلی رسانه ها و مطبوعات در هر کشور

مطبوعات و رسانه‌های جمعی در کشورهای دموکراتیک به جای اینکه دو چیز را القا کنند، یکی خوشایندهای مردم را القا کنند و یکی هم اطلاعات به مردم بدهند باید علم مردم را و قدرت تفکر را به مردم اضافه کنند. اگر تمام رسانه‌های یک جامعهٔ  دموکراتیک در فکر این باشند که خوشایندها یا اطلاعات مردم را بیفزایند و نه قدرت تفکر و علمشان را ، در این صورت رسانه‌ها خدمتی نکردند. ما…
  • " مدارس تیز هوشان را مردم صرفا به عنوان یک برند انتخاب می کنند چرا که برای وارد شدن به کشورهای توسعه یافته یا حتی دانشگاه های داخلی و نیز استخدام امتیاز خاصی دارند وگرنه درون این مدارس صرفا کنکور و مافیای کنکور ارتزاق می کنند "
  • اکبر زارعین ریزی

آسیب شناسی مدارس تیز هوشان شهر تهران

  خلاصه ای از آسیب شناسی عملکرد مدارس سمپاد که حاصل  سالها کار در مدارس تیز هوشان اصفهان و تهران و همچنین مسئولیت مقطع متوسطه منطقه دو تهران است را  مطرح می کنم شاید با توجه به تغییر مدیریت اخیر استعدادهای درخشان وزارت خانه  اراده ای برای رفع مشکلات به وجود آید. * نخست  بر خلاف گزینش دانش آموز که از فیلتری چون آزمون متمرکز می گذرد برای به کار گرفتن نیروهای…
  • " نخستین قدم برای نویسندگی، نوشتن پیوسته و مطالعه ی پی در پی است "
  • محسن اعلا/ دبیر دبیرستان های نور مازندران

راهیابی به جهان بیکران نویسندگی ، با راحت طلبی و تن پروری ممکن نیست ! مطلب ویژه

ناگفته پیداست که راهیابی به جهان بیکران نویسندگی ، با راحت طلبی و تن پروری ممکن نیست. پس اگر کسی بخواهد به حقیقت این جهان پی ببرد، باید هر روز بنویسد و دراین راه به شدت تمرین و ممارست کند و نیز برای بالا بردن دامنه ی اطلاعات و معلومات و یادگیری ظرایف و لطایف نویسندگی به مطالعه ی عمیق کتب معتبر و ارزشمند مبادرت ورزد. پس نخستین قدم برای نویسندگی، نوشتن…
  • " عاشورائیان از منظر او مرگ اندیشانی بی قرار بودند که از زندان جستند و اگر مردمان هر روزگار پیام آن ها را در میانه عزدارای ها گم کنند باید بر حال و روز خود گریه کنند که دچار خواب گران شده اند ! "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

روایت مولانا از عاشورا

عاشورا در روزگار ما تعریفی مشخص و تصوری واحد یافته است که باید از طریق عزاداری آن را پاسداشت . عزاداری برای مظلومان تشنه مهم ترین جنبه تبلیغی عاشورا در زمانه می باشد . از همین رو ترکیب بند محتشم کاشانی (باز این چه شورش است که در خلق عالم  است ) مهم ترین شعری است که در آئین ها و کتیبه های  محرم دیده می شود و بازتاب تصور غالب درمورد…
  • " در این میان اکثریت قریب به اتفاق هم تماشاگرند. کاری از دستشان برنمی آید. نه قدرت ساختن دارند و نه توان نابودی. در بهترین حالت سربازند و گوش به فرمان "
  • فرهاد قنبری

سه دسته آدم ها

بعضی انسانها هستند که در مواجهه با آنها ناخودگاه تصور می کنی که فقط و فقط آفریده شدند تا جهان را به جای بهتری برای انسانها تبدیل نمایند. آفریده شده اند تا مرزهای زیبایی و خلاقیت و نبوغ بشری را جابه جا نمایند. آفریده شده اند تا تفاوت انسان با سایر حیوانات را رقم بزنند. آفریده شده اند تا نام نیک خود را بر پیشانی تاریخ حک نمایند. سقراط و افلاطون و…
  • " الگو سازی (اسوه سازی) که معادل عبارت role modeling است، مبتنی بر یادگیری مشاهده ای بوده و به لحاظ علمی پایه های روانشناختی متقن و قابل دفاع دارد ولی آنچه که قابل توجه است و در روش اسوه سازی اسلامی به فراموشی سپرده شده است؛ بحث synchrony (همزمانی) الگو و فرد الگو ساز است "
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

نقدی بر روش " الگوسازی " در تعلیم و تربیت اسلامی مطلب ویژه

  تعلیم و تربیت با هر پشتوانه فلسفی و یا هر رویکرد روانشناسانه، در هر کجای دنیا که باشد مبانی جامعه شناختی خود را ناظر بر یک هدف مهم و اصلی می داند و آن هدف "جامعه پذیر کردن انسانها" است. تربیت از منظر این هدف، وسیله استمرار اجتماع است. امیل دورکیم جامعه شناس بزرگ قرن بیستم معتقد است انسانی که تربیت در صدد تحقق آن در کودک است، آدمی بدان صورت…
  • " رازی موکدانه بر جامعیت عقل تاکید و توانایی آن یادآوری می کند : خرد چیزی است که اگر نبود، وضع ما همچون حال چارپایان و کودکان و دیوانگان را می‌مانست
  • سهند ایرانمهر

محمد بن زکریای رازی؛ فیلسوف تجربی اندیش

5 شهریور  روز بزرگداشت محمد بن زكرياي رازي (روز داروساز) است. رازی کاشف الکل، جوهر گوگرد (اسید سولفوریک)، نخستین داروهای آلکالوئیدی و نفت سفید است . جرج سارتن در کتاب تاریخ علم، رازی را پدر علم شیمی می داند. رازی اولین فیلسوف تجربی ایرانی است. برخی در ایران، به اشتباه، متکلمین را فیلسوف قلمداد می کنند و به این اعتبار رازی از معدود فیلسوفان خردگرای محض (قبل از دکارت) و یک پوزیتویست…
  • " ایران به نسبت جمعیت بیش از پنج برابر کشورهای توسعه یافته دانشگاه دارد. دانشگاه در ایران نه به عنوان یک کانون علمی آموزشی بلکه به عنوان یک بنگاه اقتصادی عمل می کند "
  • فرهاد قنبری

صد هزار دکتر بیکار !

شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم: «به طور طبیعی دانش آموختگان دکتری آینده شغلی خود را در دانشگاه می‌بینند.""در مقطع دکتری، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد چهار هزار نفر جذب دانشگاه شده‌اند ." چند نکته:۱- در ایران دانشگاه به عنوان ضربه گیر بحران عظیم بیکاری عمل می کند و بسیاری از جوانان جویای کار را به  امید کسب تخصص و آینده شغلی بهتر به خود جذب…
  • " تملق چون گردابی است که هم گوینده اش و هم مخاطب اش هر دو را به درون خود می کشد و هر دو را به مرور زمان از سجایای اخلاقی تهی می کند "
  • علی مرادی مراغه ای

باد کردن و پوست کَندن !

ساعدی داستان کوتاهی دارد به نام «دایره درگذشتگان» که در آن کارمند اداره ثبت احوال کارش «نوشتن اسامی دفن‌ شدگان» و ابطال شناسنامه مردگان است یعنی مراجعين با شناسنامه درگذشتگان خود، دم در ظاهر می شوند و وظیفه کارمند ثبت و احوال، بی هیچ صحبتی فقط نوشتن اسامی دفن شدگان و كوبيدن مهر بر روی شناسنامه هاست!در «مراسم معارفه» هم که هر چند ماه يك بار مديركل ثبت احوال و آمار عوض…
  • " بی صداقتی در سیاست های وزارت آموزش و پرورش ؟! "

نامه دریافتی ؛ آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی بعد از سال 1392 را تعیین تکلیف کنید ! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ نیروهای بلاتکلیف آموزشی بعد از 91 روز دوم شهریور 1399 در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در مخالفت با اجرای آزمون ماده 28 تجمع کردند. این تجمع که در پی انتشار خبر تعیین تکلیف گروه های بلاتکلیف آموزشی آموزش و پرورش از سوی احمدی لاشکی معاونت پارلمانی وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید متشکل از گروههای آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، سرباز معلم ها مربیان پیش…
  • " در وضعیت قرمز ارزشیابی های پایانی به صورت حضوری برگزار شوند. این امر باعث می شود که دانش آموز اهمیت بیشتری به آموزش های مجازی داده و تدریس ها را با جدیت دنبال نماید، همچنین آزمون های حضوری باعث می شود که نمره دانش آموز واقعی باشد ، یادگیری معنی داری اتفاق بیافتد و اعتراض به نمره هم کم خواهد شد "
  • دکتر حسین معافی/ مدیر دبیرستان نمونه رستگاران – ناحیه 2 اراک

پیشنهادهایی جهت تسهیل در آموزش های غیرحضوری مدارس مطلب ویژه

1- هماهنگی و برنامه ریزی جهت تولید محتوی یکی از مشکلات ما در آموزش های مجازی ، بمباران اطلاعاتی دانش آموزان است که باعث سردرگمی و ایجاد استرس و اضطراب می شود. تدریس های تلویزیونی، استانی ، تدریس خود معلم و فیلم های بارگذاری شده از سایت ها وکانال های مختلف باعث نگرانی دانش آموزان و خانواده ها نیز می شود. البته نظر سنجی ها نشان می دهد که دانش آموزان بیشتر…
  • " زمانی مسئولین یقه ی خود را برای بحث مدرسه محوری پاره کردند و به زمین و زمان جبر آن را در لوای سند تحول بنیادین به صورت کتاب و جزوه به خورد همه دادند ولی امان از امروز که معلوم نیست کجایند! کسانی این کمپین را راه انداخته اند که دانش آموز نیستند ولی در جهت تحریک روحیه ی کاهلی دانش آموزان و دور ماندن از فضای علم و دانش تلاش می کنند. تنبلی کردن در افراد جامعه تزریق و نهادینه شده است. این را نمی توان منکر شد ! "
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

مدارس باید به صورت " حضوری " باز شوند و فعالیت های آموزشی و تربیتی به روال طبیعی خود بازگردند مطلب ویژه

  عقل فعال به راستی فنا ناپذیر است. وقتی ما حقیقت را درک می کنیم ، در نتیجه ناظر دائمی وجود خود می شویم. آرمان های تربیتی همواره مدنظر تمامی جوامع بشری بوده و اختلاف در تربیت افراد در دهه های اخیر مورد توجه نظام های تربیتی دولت ها قرار گرفته است. در حال حاضر در کشور ما تربیت در وضع آشفته ای به سر می برد و تاخت و تازهای گروه…
  • " در مدارس با ترویج روش های یادگیری مشارکتی، کودکان برون گرا، با بادامه مغزی کمتر حساس، تحت تاثیر افکار حاکم بر گروه و اجتماعات یادگیری، دچار خطای ادراک شده و مسیر تفکر و خردورزی شان مسدود می شود و کودکان درون گرا، با بادامه مغزی بیشتر حساس به دلیل عدم همنوایی گروهی، با احساسات تلخ طرد شدگی و درد مستقل بودن به مرور به حاشیه گروه ها رانده شده و سپس حذف می شوند و این جریان دقیقا در متن جامعه به شکلی جدی‌تر بازتولید می شود. افراد با ادراکات خطا پذیر در راس و مرکز امور قرار می گیرند و افراد مصون از انحراف ادراک از مرکز توجه جامعه به بیرون رانده می شوند "
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

سر آغاز خطای ادراک از مدرسه است مطلب ویژه

  روند تحولات دنیای تعلیم و تربیت بیش از آنکه امیدوار کننده باشد نگران کننده و سرشار از ابهام است. باید از خود پرسید منشا این‌ تحولات از کجاست و این جریان چگونه هدایت می شود. روزی تمرکز بر معلم است و روزی دیگر بر دانش آموز. امروز فردگرایی ترویج می شود و روزی دیگر یادگیری گروهی و مشارکتی مرکز اصلی توجه است. شاید به نظر برسد پاسخ این ابهامات در تحولات…
  • " پس موضوع آموزش چهره به چهره و سینه به سینه چه می شود؟ آیا مگر هنر ما نباید برقراری فرایند آموزش در همین شرایط دشوار باشد؟ راستی، تکلیف آموزش بچه های اول تا سوم دبستان آیا با آموزش مجازی حل خواهد شد؟ اصلا اهمیت و حرمت کار معلمان چه می شود که اغلب در کار آموزش چهره به چهره خبره اند ؟ "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

هر چه داریم از مدرسه هاست! مطلب ویژه

گروه رسانه/ پس از درج مطلبی با عنوان : " مادرها، پدرها! اصلا نگران نباشید! " به قلم دکتر محمدعلی فیاض‌بخش در صدای معلم ( این جا ) ؛ « علی افشار سمیرمی » نقدی بر آن نگاشته است .
  • " دانش‌آموزان ما همان‌ هایی هستندکه وقتی از چنبره‌ی نظام آموزشی نجات پیدا می‌کنند امثال مریم میرزاخانی از آنها بیرون می‌آیند "
  • دکتر محمدعلی موحد

در حاشیه ی خودکشی داوطلب 19 ساله بعد از کنکور

« دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد! پسر ۱۹ ساله که همه تلاشش را کرده بود در کنکور ریاضی موفق شود، وقتی آزمون را خراب کرد تصمیم گرفت به زندگی‌اش پایان بدهد. ساعت ۱۸ روز پنجشنبه گزارش مرگ پسری ۱۹ ساله به قاضی کشیک جنایی پایتخت اعلام شد. با حضور تیم تحقیق در محل حادثه معلوم شد پسری خودش را از پشت بام ساختمانی چهارطبقه به پایین انداخته و جان…
  • " عادی سازی یک پدیده از خود آن پدیده خطرناک تر است. چون باعث می شود مردم به مرور زمان نسبت به نقض بدیهی ترین حقوق طبیعی و انسانی خود بی تفاوت شوند "
  • مژگان باقری/ معلم

تعمیم نگاه ایدئولوژیک به آموزش مجازی توسط مسئولان آموزش و پرورش ؟!

  اخیرا مدیر کل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که دانش آموزان باید با لباس رسمی سر کلاس بنشینند تا حریم دانش آموز و معلم در ارتباطات تصویری حفظ شود. به نظر می رسد که مخاطبان سخن جناب آقای عباسپور، دانش آموزان دختر هستند و مسئولین بیشتر روی پوشش دختران حساس هستند تا پسران.این سخن، نقض آشکار حقوق شهروندان ایرانی و تجاوز به حریم خصوصی…
  • " در همین رویکرد اونتاریو، از همان ابتدا راهنما بر اساس مشورت با شوراهای مدارس اونتاریو شکل گرفته است و وقتی می خوانیم متوجه می شویم هیچ گونه اجبار و بخشنامه و دستوری مانند شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران در آن یافت نمی شود و کاملا مدرسه محور می باشد"
  • ر. هاشمی/ شهرکرد

بررسی چالش های بنیادی شیوه نامه بازگشایی مدارس ایران با نگاه به دیگر کشورها ( 1 ) مطلب ویژه

بخش اول : در این اوضاع اقصادی نابه سامان و پردرد و در کنار آن همه گیر شدن یک بیماری، داشتن یک وازرت آموزش و پرورش و سیستم دولتی ضعیف و ناکارآمد مزید بر دردها شده است. چنان که می بینیم هر روز با خبری یا بخشنامه ای یا دستوری مردم و معلم ها و دانش آموزان را به بازی نادانی خود درآورده است. دوران یک بیماری همه گیر به نام کرونا…
  • " آیا اگر کرونا سال ها در جامعه انسانی حضور داشته باشد ، با روش آزمون و خطا می توان در مقابل این ویروس نه چندان شناخته شده ایستاد؟ "
  • فریبا ایازی روزبهانی/ همکار صدای معلم

گزارشی از "کنکور "و " کرونا "

چه باید کنیم اگر دو کاف مذموم قرن ،"کنکور "و" کرونا" سالها با ما همراه باشند.سی و یکم مرداد ۹۹ سومین روز برگزاری کنکور سراسری است؛ آزمون با نیم ساعت تاخیر در یکی از حوزه های امتحانی  آغاز شد . پروتکل های بهداشتی به زعم شواهدی چند، کم و بیش رعایت می شد اما مشکل پیش آمده یعنی تاخیر در شروع آزمون موجب تجمع والدین ،درب محل آزمون گردید. تجمع ناخواسته و…
  • " و اما در بخش «پرورشی» و «تربیتی» جای آن دارد که تمام زمینه‌های «تاکنون معطلِ مدارس» را به یمن حضور کرونا، خودتان متکفل شوید؛ شاید خلأهای تربیتیِ تا امروز، زیر سایه و نظارت و حضور و همراهی شما پدر و مادرها تا حدودی جبران شود "
  • دکتر محمدعلی فیاض‌بخش

مادرها، پدرها! اصلا نگران نباشید!

در دوران کرّ و فرّ کرونا یک سؤال در میان بی‌شمار سؤال‌های مرتبط، همچنان در بوته‌ی غفلت یا تغافل است و آن هم در حوزه‌ی آموزش و پرورش است:گیریم به یمن وسایل ارتباطی و فضاهای مجازی، از عهده‌ی آموزش برآییم -که برخواهیم آمد- در زمینه‌ی مسائل تربیتی و پرورشی فرزندانمان آیا خواهیم توانست؟ برای واکاوی این سؤال و راهیابی به پاسخ، ابتدا باید نقشی را که مدارس تا کنون در امر پرورش…
  • " تأکید به استفاده از شبکه آموزش دانش آموزی« شاد »به عنوان تنها نرم افزار مجاز برای آموزش در مدارس، زمانی محقق می شود که شبکه ی شاد توان رقابت با سایر شبکه های اجتماعی را داشته باشد و در نسخه های جدیدش قابلیت هایی از قبیل طراحی آزمون، حضور و غیاب ، بررسی تکالیف ، تدریس های زنده و ..... را در نظر بگیرند "
  • حسین معافی/ دکتری برنامه ریزی درسی ؛ مدیر دبیرستان نمونه رستگاران اراک

بررسی نقاط قوت و ضعف شبکه « شاد »

  در عصر انفجار اطلاعات و فناوری، پرداختن به آموزش های غیر حضوری و مجازی امری ضروری و مهم است. امروزه در جامعه جهانی نیز تعطیلی مدارس و دانشگاهها به علت شیوع بیماری کرونا باعث شده است که مسؤلین به آموزش های مجازی و غیر حضوری توجه ویژه ای نمایند. در کشور ایران نیز وزارت آموزش و پرورش با تهیه و ارائه نرم افزار شبکه آموزش دانش آموزی « شاد» به این…
  • گزارشی از یک روز پرتنش در پارک جنگلی چیتگر تهران و رفتارهای رخ داده از نوع ایرانی ! ( گزارش تصویری )
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آی معلم ها ! خود کرده را تدبیر نیست * ! ( مروری بر پدیده کرونا و رفتارشناسی گروه ها ) مطلب ویژه

سعی کرده ام به اندازه وسع اندیشه و فراخنای تفکر و فاصله گرفتن از " روزمرگی " که آفت و مرگ تغییر است به مسائل جامعه و به طور اختصاصی به مقوله " آموزش " بپردازم که گاهی موجب تطویل کلام می شود . گریزی نیست ! سطح تفکر و سقف اندیشه در جامعه ایرانی و به ویژه فضای آموزش و پرورش بسیار کوتاه و ناپایدار است . بر این باورم تا…
  • " در آموزش‌ و پرورش در هم‌چنان بر روی یک پاشنه می‌چرخد. مدرسه‌ محوری و تمرکززدایی فقط در حد حرف و شعار جای مطرح شدن دارد و در عمل، بی خودی خودتان را خسته نکنید. نگاه‌های موجود در سیاست و فرهنگ کشور ما، هیچ‌گاه اجازه‌ای برای تحقق مدرسه‌ محوری نخواهد داد "
  • ابراهیم اصلانی

آموزش مجازی و مساله ای به نام " تمرکزگرایی " ؟!

  وزیر آموزش‌ و‌ پرورش درباره استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین شاد در مدارس گفت: تمام مدارس دولتی به‌طور قطع برای آموزش مجازی از شبکه شاد استفاده خواهند کرد و حق استفاده از نرم‌افزار دیگری را نخواهند داشت. مدارس غیردولتی هم برای آموزش رسمی باید از شاد استفاده کنند.( به نقل از رب‌نیوز ) شنیدن خبر فوق برای من شگفت‌آور و غیر قابل قبول است. باید چند نکته را یادآوری کنم:   ۱.…
  • " نفت ؛ آموزش و پرورش، فرهنگ، معیشت، توسعه، تولید ملی، آرمان خواهی، آزادی خواهی، روابط داخلی، روابط خارجی و همه‌ی مسائل دیگر این سرزمین را تحت تأثیر خود قرار داده است "
  • صادق بشیره/ کارشناس ارشد حقوق بین الملل

به بهانه کودتای تاریخی 28 مرداد

توسعه و عدم توسعه یافتگی ایران، ریشه در عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دارد. اما یکی از مهم ترین عوامل توسعه نیافتگی ایران، نفت و اقتصاد نفتی است. نفت این طلای سیاه که می توانست موجبات رفاه و آسایش مردم این سرزمین را فراهم نماید چنان بلایی سترگ و گره های کوری برای جامعه‌ی ایرانی فراهم کرده است که رهایی از آنها سخت و پیچیده است. نفت ؛ آموزش و…
  • " عملکرد مدیران صندوق باید بسیار شفاف باشد به طوری که بر اساس آینده نگری در حوزه های کم ریسک و با بازدهی بالا سرمایه گذاری انجام شود "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند شفاف سازی و اصلاحات کارشناسی است مطلب ویژه

  موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ با هدف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی شکل گرفت . جهت عضویت مبلغی بین  ۲تا ۵ درصد از حقوق فرهنگیان کسر می شود و دولت معادل آن را به صندوق واریز می کند؛ با توجه به تعداد بالای جامعه فرهنگیان، مبالغ قابل توجهی از بدو تاسیس به این صندوق واریز شده است و اگر مدیران گذشته از این سرمایه ها درست استفاده…
  • " پرسش اساسی این است که دلیل رشد داوطلبان زبان خارجی و به ویژه زبان انگلیسی با توجه به حملاتی که در سال گذشته به آموزش و یادگیری انحصاری زبان انگلیسی در کشور شد چه بوده است؟ "
  • مصطفی قادری / دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی

آمار داوطلبان گروه های آزمایشی در کنکور 99 و قبل از آن و پرسش بنیادین هربرت اسپنسر که چه دانشی برای یادگیری ارزشمندتر است؟

آمار داوطلبان گروه های آزمایشی کنکور سراسری سال 99 نشان می دهد که گروه تجربی با 594 هزار  و 269 داوطلب تقریبا نصف داوطلبان کنکور را تشکیل می دهند و گروه های آزمایشی علوم انسانی، زبان های خارجی (هشتاد درصد زبان انگلیسی)، ریاضی و هنر به ترتیب  در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند. نکته مهم حجم بالای شرکت کنندگان گروه آزمایشی زبان خارجی با تاکید بر زبان و ادبیات انگلیسی…
  • " ما را که سیاه است، هر روز، ز دم، صبح امید ؛ اما عجبم من، که چرا از کرونا می ترسیم! "
  • مرضیه شوکتی

کنکور با طعم کرونا !

جالب اینجاست که از جور زمان، می ترسیماز درد و فغان و بخل و تب،می ترسیم ما را که کسی نیست به قلبش، نگرانجای خندست، که از سوز خزان می ترسیم! ما نباشیم، ندارد هیچ کس، درد و غمیپس چرا از نفس مرگ زمان، می ترسیم؟ روزی که بمیریم، آیند همه کس به مزارآن روز مهمیم، ولی زآمدنش می ترسیم! ما را که سیاه است، هر روز، ز دم، صبح امیداما عجبم…
  • در مدرسه‌محوري، «شوراي آموزشي مدرسه» اين اختيار را خواهد داشت تا بر اساس شرايط و امكانات موجود و نيازهاي واقعي دانش‌آموزان و توانايي‌ آموزگاران اقدام به برنامه‌ريزي نموده و تغييرات لازم در حجم کتاب‌هاي درسي و اولويت حضوري يا غير حضوري بودن ارائه مطالب درسي را ايجاد نمايد
  • حسین طاهری فرد

بازگشايي مدارس؛ چالش‌ها و راه‌کارها مطلب ویژه

اين روزها بازار پرالتهاب گمانه‌زني‌ها و سناريوهاي گوناگون درباره بازگشايي مدارس در کانال‌ها، رسانه‌هاي مکتوب، خصوصا صدا‌و‌سيما داغ است. طبق اعلام وزارت آموزش‌ و‌ پرورش، از ۱۵ شهريور همه دانش‌آموزان بايد تحت آموزش قرار بگيرند، اما کيفيت عرضه خدمات آموزشي با توجه به دسته‌بندي مدرسه‌ها (منطقه‌هاي سفيد، زرد و قرمز) مي‌تواند به صورت حضوري، نيمه حضوري، تلويزيوني، بسته‌هاي آموزشي يا شبکه شاد باشد. همچنين تمامي مدارس اعم از دولتي يا غير دولتي…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

پندِ عالمِ دانا

پرسید   کسی   از   عالمِ   داناییامروز  چرا  رویِ  زمین  هر  جاییبر  مردمِ  نا راضیِ  از  دولتشانکس نیست چونان گذشته با نام و نشاندر صدر نشینَد و بگویَد چپ و راستدرهایِ مدینه فاضله رو به کجاست ؟گفتا به بَشَر کرده خداوندش فَرضروزی بِشوَد خلیفه ای در همه ارضاین دوره همان دوره یِ محتومِ خداستتکلیفِ چگونه زیستن ، مردم راست !بایَد  نگذارَند  خورَد  ساغرِ  خوناز  شاهرگی چه اِستالین ها چه نِرون ارسال مطلب برای صدای…
  • " در بحث مشکلات معیشتی و حقوق و مزایای معلم، سال هاست که طرح هایی در دست تدوین است اما خبری از تصویب و تاثیر آن در زندگی معلم نیست "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

باز هم رتبه بندی معلمان و تکرار مکررات ؟!

  روزهای کرونایی و محدودیت های پیش آمده در زندگی اجتماعی و اقتصادی به قدر کافی روح و جسم مردم را آزرده نموده است و آنچه می تواند التیام بخش باشد صداقت و یکرنگی، کمک و یاری به یکدیگر در حد وسع و توان، گره از کاری گشودن و... است و برعکس، بروز موارد متضاد با واقعیت و ایجاد ابهام در امور باعث رنجش بیش از پیش می شود. مشکلات مدرسه، معلم…
  • " تغییر برای بقای شایسته ترینهاست"
  • داریوش توسلی / دکتری مدیریت آموزشی

بلوغ و رشدیافتگی سازمانی مدیران و ارتباط آن با رفتارها و کنش های آنان در برابر تغییرات

  تنها اصل ثابت و ضروری برای بقای یک سازمان پویا، انطباق پذیر و دارای ساختارهای سست پیوند (آموزش و پرورش یا آموزش عالی ) - که می بایست جایگاه رهبری و مدیریت آنها در اختیار حرفه ای های این سازمان ها باشد - در محیط های چالشی، ناپایدار و متنوع "اصل تغییر" است. در شرایط محیطی متغیر، تعامل طلب و آشوبناک سازمانهای انعطاف پذیر عصر حاضر، ثبات و سکون مرگ آور است…
  • " هر دو جانسوزند ! "
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

آتش به جان مدارس ؛ این کجا و آن کجا ؟!

«در خبرها داشتیم که همزمان دو مدرسه در افغانستان و ایران به آتش کشیده شدند.» به گزارش صدای معلم:  « حوالی ساعت ۳:۰۰ صبح امروز لیسه پسرانه ابوعثمان تالقانی در مربوطات شهر تالقان مرکز ولایت تخار به آتش کشیده است.در این رویداد ۶ باب صنف درسی به شمول یک صنف کمیپوتر و سه شعبه اداری در طبقه دوم ساختمان این مکتب با تمامی اجناس و لوازم اداری آن حریق گردیده است.در شرایط…
  • " چطور باید به این سیستم آموزشی اعتماد کرد و چرا باید به نتایج آن معترض باشیم؟ "
  • مزبان حبیبی

سیستم آموزشی که نه سیستم دارد و نه آموزش می‌دهد !

  شاید طنز به نظر می‌آید، اما ‏فقدان دو فاکتور مهم در سیستم‌ آموزشی کشور، بسیار مشهود است اول سیستم، دوم آموزش. طی بیست‌ و نه سال سابقه که به تمامی در کلاس‌های درس و به تدریس ریاضیات گذشته‌است، هرگز طرحی که منافع دانش‌آموزان یا معلمان را هدف گرفته‌باشد، ندیده‌ام و در تمام این مدت، فقط دنبال طرح‌هایی بودند که به هر نحو ممکن هزینه‌های آموزش‌ و پرورش را به دوش خانواده‌ها…
  • " در کلاس های حضوری در مدرسه همراه داشتن گوشی موبایل و تبلت ممنوع است ولی در آموزش های مجازی یک ابزار لازم و ضروری است ، این امر تعارض آشکاری است که باید پاسخی روشن از سوی مسؤلین برای آن در نظر گرفته شود "
  • دکتر حسین معافی/ مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

مهمترین نقش والدین در آموزش های مجازی مطلب ویژه

در آموزش های حضوری نقش  معلم ، مهم و تعیین کننده و یک نقش محوری است که سایر عامل مؤثر در یادگیری را تحت کنترل خود دارد ولی در آموزش های مجازی و برخط که امروزه در سراسر دنیا مورد استقبال قرار گرفته ، نقش سایر عوامل از جمله والدین و خانواده ها پر رنگ تر شده است. آموزش های مجازی فرصت خوبی برای دانش آموزان فعال ، خود کنترل و خود…
  • " رواج یک صورت املایی و رسم‌الخط واحد و یکسان برای یک زبان غیر رسمی بسیار مشکل است و تا زمانی که یک زبان حداقل به صورت منطقه‌ای و محدود به رسمیت شناخته نشده و وارد سیستم آموزشی رسمی نشود و یک مرکز اجماع فکری و علمی نداشته باشد، در حالتی «حاشیه‌ای» باقی مانده و این خاصیت «حاشیه‌ای» موجب و موجد تعدد مراکز تصمیم‌گیرنده درباره‌ی آن و در نتیجه چندگانگی صورت نوشتاری این زبان غیر رسمی خواهد شد "
  • سید مرتضی حسینی/ فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ از دانشگاه تبریز، دبیر علوم اجتماعی شهرستان اسکو

بحثی پیرامون رسم‌الخط و اسلوب املایی زبان ترکی به الفبای عربی مطلب ویژه

   متکلمین تمامی زبان‌های موجود در دنیا حق خواندن و نوشتن به زبان خود را دارند زیرا تمامی مؤلفه‌های هویتی اجتماعات انسانی میراث بشری محسوب می‌شوند و هیچ گزینش و ترجیحی در حفاظت از این میراث کلان نه از منظر منطقی و نه از منظر اخلاقی صحیح نیست. بدیهی است که در میان این میراث عظیم، زبان بالاترین جایگاه را دارد و منشأ بسیاری از سایر ویژگی‌ها و تفاوت‌های فرهنگی بین ملل…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

چنار

عامیِ  کم سوادِ  خوش  باوَررأیِ نیکو به عمرِخویش نجُستگفت لَبیک باغبان تا خواستسَرو می شد ، ولی چناری رُستسود جویان هر آنچه را گفتندکرد باور ز نا دُرُست و دُرُستمی توان فی المثل گناهان رادر اِطاعت ! به آبِ زَمزَم شُستوقتِ قطعِ درخت باغ چناربا تَبَر بر زمین فِتاد نخست ارسال مطلب برای صدای معلم این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • " دانش‌آموزان، خانواده‌ها و معلمان در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، بیگانه‌اند "
  • مزبان حبیبی

نگارشی پیرامون پیشنهاد وزیر آموزش‌ و پرورش برای حضور معلمان در مدارس

  به‌ تازگی، وزیر آموزش‌ و پرورش پیشنهاد کرده‌اند که طی بخشنامه‌ای، به مدیران مدارس ابلاغ شود تا به دبیران، آموزگاران و هنرآموزان اطلاع دهند که از ابتدای سال‌تحصیلی آینده، تحت هر شرایطی باید در مدارس حاضر شوند. با کمال میل از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم، هرچند می‌دانیم هیچ برنامه‌ای برای نحوه آموزش، اینترنت، سیستم‌های آموزشی و سبک برگزاری امتحان نکرده‌اند. با اطمینان می‌گویم که ارائه دهندگان چنین طرح‌ها و بخشنامه‌هایی، حتی…
  • " هیچ گاه در آموزش و پرورش به افراد اجازه داده نمی شود به پرونده خود در حراست دسترسی داشته باشند، آن را مطالعه کنند، از مفاد آن مطلع گردند و در مورد گزارش هایی که خلاف واقع بدانند به مراجع قانونی اعتراض یا شکایت نمایند . شاقول اصلاح طلبی تلاش برای حداقل کاهش فضای امنیت محور در آموزش و پرورش و تحکیم پایه های آزادی بیان و نقد و گفت و گو می باشد "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

نقدی برنگاه امنیت محور به فضای آموزش و پرورش مطلب ویژه

نگاه امنیت محور به آموزش و پرورش سال هاست که در تارو پود ساختار  وزارت آموزش و پرورش نهادینه شده است.  منش و برنامه دولت ها بر شدت و ضعف  آن  تاثیر گذاشته است ولی همچنان  در کلیه سطوح آموزش و پرورش با حضور ملموس و موثر  ادامه می یابد . نگاه  امنیت محور عمده  رفتارهای منتقدانه و یا فعالیت های سیاسی و صنفی را  خلاف  امنیت می داند و همین موجب…
  • " دموکراسی کاغذ نرم نیست، بلکه حرکت یا کنش سخت است . ما برایمان فقط یک تعهدنامه یا یک قانون اساسی کفایت نمی‌کند. آن چیزی که برایمان مهم است این است که این قوانین در جامعه پیاده شوند . کنش سختِ دموکراسی عبارت است از وجود دموکرات‌ها، افرادی که به دموکراسی اعتقاد دارند، کسانی که برای دموکراسی مبارزه می‌کنند و کسانی که برای آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی مبارزه می‌کنند "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

دو ترور يکسان با دو اثر متفاوت ( نگاهی به اعتراضات آمریکا در رابطه با قتل جورج فلويد ) - بخش پایانی مطلب ویژه

مقدمه : در تارنماي خبرگزاري ايمنا در رابطه با اعتراضات مردم آمريکا در مقابله با قتل جورج فلويد آمده است : نمی توانم نفس بکشم؛ نگاهی به اعتراضات آمریکا با قتل جورج فلوید "نمی‌توانم نفس بکشم" این آخرین جمله جورج فلوید، سیاه پوست آمریکایی بود که زیر فشار زانوی پلیس مینیا پولیس جان داد. به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آمریکایی علت دستگیری وی را تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰…
  • " امروزه نسل معلمان پویا، جسور، قلم به دست، صاحب اندیشه و البته دست اندرکار حوزه رسانه و خبر رو به انقراض بوده و بسیاری از فرهیختگان فرهنگی کنج عزلت اختیار کرده و در زندگی شخصی خویش غوطه‌ورند "
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

فرهنگ خبرنگاری و خبرنگار فرهنگی

امروز به مناسبت روز خبرنگار توسط دکترفلاح‌نژاد رییس آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج تجلیل شدم.ارزش معنوی این اقدام به نوعی تمام خستگی سال پرچالش گذشته را از تنم به در کرده و لذت روحی عجیبی برایم به ارمغان آورد. خصوصا اینکه در استان البرز چیزی به نام خبرنگار معلم مصطلح نبوده و نیست و از این منظر هضم و پذیرش این واقعیت که یک معلم می‌تواند در عین انجام وظایف سازمانی…
  • " از آموزش و پرورش جز نام نمانده است و سال های سال با افکار فرسوده و کهنه دست به گریبان است.به ویژه از زمانی که سیاست بر آن حکم فرمایی می کند "
  • محسن اعلا/ دبیر دبیرستان های نور مازندران

سهم مدیران در عقب ماندگی نهاد آموزش و پرورش چقدر است ؟ مطلب ویژه

  به نظر می رسد هنوز در آموزش و پرورش ، تعریف دقیق و واضحی از مدیریت وجود ندارد. به راستی ! مدیر واقعی کیست و باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ آیا همه ی کسانی که عهده دار سمت مدیریت اند، واقعا مدیرند؟ با چه فاکتورهایی به سمت مدیریت نائل می شوند؟ انتخاب مدیر براساس رابطه است یا ضابطه ؟ آیا شایستگی و توانایی لازم برای مدیریت دارد؟این روزها که بازار مدیران…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور