صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « چرا در موضوع بازگشایی مدارس کسی مسئولیت قبول نمی کند ؟ »
  • ر.هاشمی/ معلم

اگر مشکلی در آموزش و پرورش هست، یقه مدیر نالایق را بگیرید !

در شرایط کنونی ایران، آنچه در قحطی است وجود مدیر هست، ( مدیر به معنای واقعی)، البته افراد بسیاری، خرقه مدیر را بر تن کرده اند و خود را غالب نموده اند، افرادی که مدیریت را نه به معنای داشتن مسئولیت و کار سخت می دانند بلکه به آن، به دید مقام و صندلی راحت و داشتن امر بر و چاکر و پول بیشتر می دانند. نبود توان مدیریت و بی سر…
  • « واقعا ما مدیران و معلمان چرا این قدر نسبت به سرنوشت شغلی خود بی‌تفاوت هستیم؟ جالب‌تر آنکه ما معمولاً در همه زمینه‌ها نظر می‌دهیم به جز تخصص خود! و البته امان از فوروارد پست‌های بی سر و ته، بدون منبع و تکراری در گروه‌ها ! »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

نگاهی به پیش‌نویس " آئین‌نامه اجرایی مدارس " مطلب ویژه

خانم داوودی (سرگروه مدیران البرز) پیش‌نویس آئین‌نامه اجرایی مدارس را مدتی در گروه مدیران استان به اشتراک گذاشتند و درخواست مطالعه و اظهار نظر همکاران جهت خوانش و نقد پیش‌نویس جهت ارائه به استان معین (سمنان) گردید.در طی دو روز هیچ کس نظری راجع به آئین‌نامه‌ای که قرار است با آن مدرسه خود را اداره کند نداد و لحظات پایانی دو نفر مطالبی را ارسال کردند.واقعا ما مدیران و معلمان چرا این…
  • « عدالت آموزشی را در حق ما اجرا کنید »
  • سیده شیما شفیعی

نامه دریافتی ؛ " صدای دانش آموزان " هم باشید !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از مخاطبان صدای معلم از شهرستان طارم زنجان برای ما ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • « نقد فعل بهتر از نقد فاعل است گرچه گاهی لازم است فاعل هم نقد شود اما مهم این است که کرامت انسانی برای تعایش و همزیستی حفظ شود »
  • حجت الاسلام محمد ادریسی

هفت توصیه برای " نقادی "

وزوزهای طولانی بی‌صدا و مُرکب قلم‌ها خشک و کتاب‌ها بسته و معایب دفن و جیغ‌های متوالی خاموش و تشویش‌ها تمام و تهییج‌ها دور و فتن ناکام و نقد شدن نظری دوست داریم اما عملی از آن متنفریم و این نقد است که برای حفظ دین و جان و ناموس و عقل و نسل و مال است و حق‌ دارید که نقد سخیف را پاسخگو نباشید. زبان زشت‌گوی آنجا که استدلالی احمقانه و…
  • « میزان " صداقت " است ! »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

قد " رسانه " در آموزش و پرورش کوتاه است ؛ چه با شکایت ، چه بی شکایت ! مطلب ویژه

حوصله نگارش متن های کوتاه ، تلگرافی و فست فودی را ندارم !
  • « انتظار می رفت در یک مسیر گفتمانی ضمن رعایت شان فرهنگیان در رسانه ملی ، خروجی آن به صورت شفاف مورد تحلیل و واکاوی توسط فرهنگیان قرار گیرد »
  • امیر اسماعیلی / فعال فرهنگی و رسانه ای

ائتلاف جریان احساسی و سیاسی و شعارهای پوپولیستی در برنامه پرسشگر !

گروه رسانه/ پیش تر ؛ « صدای معلم » در گزارشی به تاریخ دهم آذر 1398 نوشت : ( این جا ) از راه اندازی برنامه تلویزیونی " پرسشگر " حدود 4 سال است که می گذرد. سعید نوری آزاد تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پرسشگر» 20 مهر ماه 1394 به خبرنگار مهر  گفته بود :  برای اولین بار قرار است یک برنامه به طور کاملا تخصصی و زیرساختی نظام آموزش و پرورش را در…
  • « منادیان تربیت امروز نوجوانان جامعه را بشناسیم ! »
  • فرهاد قنبری

تربیت مجازی

دانش‌آموزان و نوجوانان و جوانان الگوی خود را از داستان‌ها و قهرمانان و اساطیر شاهنامه نمی‌گیرند. دانش‌آموزان و نوجوانان و جوانان الگوی خود را از بزرگان شعر و ادبیات و تاریخ این سرزمین نمی‌گیرند ( و چه بسا اصلا نامشان را هم نمی‌دانند.) دانش آموزان، نوجوانان و جوانان الگوی خود را از قهرمانانی مانند پوریای ولی و تختی نمی‌گیرند. دانش آموزان و نوجوانان الگوی تربیتی خود را از معلمان و پدر و…
  • « افراد باید بدانند که فهم این «حق و تکلیف» دوسویه، به بنیان‌گذاری یک جامعه‌ی سالم با شهروند مسئول می‌انجامد و نوشتن بی‌محابا در کانال شخصی و تزیین آن به کاریکاتور تمسخرآمیز در هیچ قاموسی از نقد و اعتراض پذیرفته نیست. نیز ادا و اطوار «پویش‌سازی» و «هشتگ‌گذاری» در دفاع از یک توهین که تلویحاً با تهدید همراه بوده، خود مشارکت در یک بزه است و نمی‌توان از یک سو ژست همبستگی گرفت و از دگرسو به‌گسست امنیت روانی افراد بی‌اعتنا بود »
  • دکتر محمدعلی فیاض‌بخش

شکایت وزیر آموزش و پرورش علیه یک معلم و ضرورت فهم «حق و تکلیف» دو سویه

اقدام وزیر محترم آموزش و‌ پرورش در بازپس‌گیری شکایتش از یک معلم، رفتاری نیک و برآمده از خویی مصالحه‌جوی است که جای تقدیر و تشکر دارد. این اقدام نشان داد که توقع از برنشستگان در مسندهای فرهنگی به مراتب بیش از کسانی است که در دیگر مناصب نشسته‌اند و نیز بیانگر آن است که الگوسازی رفتاری از سوی کسانی که مخاطبان و ابواب جمعی میلیونی دارند، هم ضروری است و هم درس‌آموز.…
  • « ملت ایران هم از ملل کم‌صبر دنیاست و توسعه با بی‌صبری محقق نمی‌شود و امکان‌پذیر نیست »
  • دکتر محسن رنانی

موانع فرهنگی توسعه ایران

 ایران حتی اگر جمهوری اسلامی هم نبود، به این زودی توسعه پیدا نمی‌کرد. ما یک دسته ویژگی‌های فرهنگی داریم که خیلی دیر اصلاح می‌شود. یک وقتی من بررسی کردم و دیدم در جامعه ما بیست ویژگی فرهنگی هست که در واقع به معنای دروغ است؛ یعنی دروغ رفتاری است، نه گفتاری. تعارف کردن، آبروداری و ریا از جمله این دروغ‌های رفتاری است. این خصلت‌ها مربوط به این دوره و آن دوره نیست…
  • « چه خوب گفت آن که گفت "ملتی که نام آورانش را از دست بدهد ،قامتش کوتاه تر می شود" و ما این سال ها قامتمان چه اندازه کوتاه تر شده است! »
  • غلامحسین فارسی/ کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی - ناحیه 3 اصفهان

شجریان ؛ فرزند ایران

حالا "به یک لا پیرهن،خوابیده" ای ،ای جان جان ای کاش " بوی نسترن" از خواب بیدارت کند.کو آن توان و تاب که غمت را یارا باشد؟ اندوه تو نه آن است که دل و جانمان را تاب تحمل بگذارد. به که پناه باید برد و از که باید شنید واژگانی که آراممان ببخشند؟ چه خوب گفت آن که گفت "ملتی که نام آورانش را از دست بدهد ،قامتش کوتاه تر می…
  • « چرا در کنار این همه تخریب وزیر به بی عدالتی دستگاه قضایی در صدور رای شلاق برای یک معلم ورود نکردید؟! »
  • اکبر زارعین ریزی

نگاهی بر شکایت وزیر آموزش و پرورش از مدیر کانال " حرف حساب "

ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه و حاکم جبار اصفهان سال ها در اصفهان گوش وزبان معترضين به ظلم و ستم را می برید و چشم آنها را ازحدقه بیرون می کشید؛ به طوری که مشهور است زمانی دستور داد نوکرانش شکم منتقدی را پاره کردند تا دلش را دربیاورند ببینند چقدر دل بزرگی داشته که رفته پیش شاه شکایت فرزندش ظل السلطان را کرده؛ همین ظل السلطان وقتی مردم کم کم از…
  • « سیاوشی نه به تبلیغ و شرح و تفسیر است ؛ عمل ، به دَهر به پایَد نه آن فرا فکنی »
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

در سوکِ سیاوَش

همیشه بلبلِ خوشخوانِ زنده در چمنیچه باشی و چه نباشی سر آمدِ وطنینوایِ مرغِ سحر را مُدام کوشیدیبه ظلمِ ظالم و صیّادِ او گره نزنیحدیثِ حجرِ تو در مختصر نمی گُنجَدحکایتی ست مفصّل ز رنجِ نسلِ منیدلآوران ، چو سَروَند در برابرِ بادنه بیدِ شُهره یِ عالم به لرزشی ، به خَمیسیاوشی نه به تبلیغ و شرح و تفسیر استعمل ، به دَهر به پایَد نه آن فرا فکنیز بلبل و گل…
  • « چرا تشکل ها و کانون های دانشگاه فرهنگیان نقشی در تحولات این دانشگاه ندارند؟! »
  • رضا علیزاده

انتقاد یک دانشجو معلم از " بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان " ؟

 گروه اخبار/ نامه ی زیر توسط یکی از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آماده انتشار پاسخ مسئولان و مخاطبان در این مورد است .
  • « آموزش و پرورش فارس در برخی مناطق با کمبود شدید فضای آموزشی روبه رو است. چگونه می توان ۳۴۸ ملک آموزش و پرورش را به دولت واگذار کرد، وقتی خود با مشکلات و گرفتاری های مالی روبه رو است؟ آیا این چوب حراج زدن بر فضاهای آموزشی عقلانی است !؟ »
  • غفار جلالی/ معلم

دولت دست از تصرف املاک آموزش و پرورش بردارد !

استاندار فارس گفت: فروش ملک مازاد دستگاه های اجرایی،طرحی است که دولت برای تامین نقدینگی این دستگاه‌ها از جمله پاداش بازنشستگان و یا تامین نقدینگی برای پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار دارد و خست به خرج دادن دستگاه اجرایی در این زمینه پذیرفته نیست. استاندار فارس از مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس خواست دو هفته مهلت به سازمان هایی که همکاری لازم را برای معرفی اموال مازاد شان به…
  • « مرغ سحر ناله بس کن ! قرن ها نالیدن دیگر بس است ! »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

شجریان ؛ آموزگاری هنرمند و مطالبه گر مطلب ویژه

در ابتدا لازم می دانم و به عنوان " مطلع سخن " نگاهی انتقاد آمیز داشته باشم به رفتاری که قاطبه جامعه پس از درگذشت استاد محمدرضا شجریان از خویش بروز دادند و آن تکرار شعر و یا ترانه محبوب " مرغ سحر " به صورت هم خوانی در تجمعات مختلف  توسط مردم بود . پیش تر و در 13 فروردین  1396 ؛ « صدای معلم » یادداشتی را با عنوان «…
  • « آیا با این رویه می توان امیدوار بود خروجی سیستم آموزش و پرورش، دانش آموزانی باسواد و صاحب اندیشه باشند؟ »
  • مجتبی حسینی/ لرستان

کلاف سردرگم " استخدام " در آموزش و پرورش و جای خالی " معلم حرفه ای " ! مطلب ویژه

  راه ورود به حرفه معلمی چیست؟ آیا برای معلم شدن وزارت آموزش و پرورش تصمیم می گیرد یا نهادها و مجموعه های دیگر؟... آیا معلم خوب و کارآمد باید دارای ویژگی های خاصی باشد؟ مثلا سن یک معلم تا چه حد مهم است؟ یک معلم در سال های پایانی اگر ۵۵ سال سن داشته باشد با یک معلم که ۶۵ سال و گاه بیشتر سن دارد خروجی یکسانی خواهند داشت؟ آیا…
  • « و آنگاه که گرد باد ستم و تزویر ، فضا را غبارآلود می کند ، تو هم از نبودن یاران موافق ، شکوه سر داده ای »
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

به مناسبت بزرگداشت روز حافظ مطلب ویژه

حافظا شعرت زمزمه زندگیست ؛ کلامت زاییده عشق است و شور آفرین اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد / من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم / عاشق و رند و نظربازم و می گویم فاش / تا بدانی که به چندین هنر آراسته ام / با تو همسفر باد صبا گشتیم و پیام دلدار را باز گفتیم صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را /که سر…
  • « آیا با خود اندیشیده ایم که این همه امکانات عظیم و منابع مالی نجومی آموزش عالی چه میزان باید استخراج علمی، فنی و کاربردی جدی داشته باشد و اکنون چه میزان دارد؟ واقعیت آن است که ما بعضا عادت کرده ایم که چیزی را بخواهیم ولی از لوازمش اعراض می کنیم، در نتیجه شکل و صورت برایمان اصل می شود و درون و محتوا و اساس در حاشیه قرار می گیرد ! »
  • دکتر مجتبی پنجه پور/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان

روش های کاذب نمره سازی در دانشگاه ها منجر بی اعتباری آموزش و بی سوادی گسترده می شود مطلب ویژه

با اتمام امتحانات پایان ترم تکاپوی دانشجویان برای کسب نمره در دانشگاه های قارچ گونه مختلف این مملکت که در هر ناکجا آباد تنها نشان  و هویت علمی شان سر در عظیم و تابلوهای بسیار وسیع است آغاز می شود. نه از بابت نگرانی از مشروطی های متعدد و اخراجی که مسئولین دانشگاه ها و وزارتین بهداشت و علوم عملا تضمین لازم را به دانشجویان درس نخوان داده اند که از باب…
  • « مرگ غریبانه "بهرام" در شاهنامه روایت غمناک مرگ بسیاری از بزرگان تاریخ این سرزمین نخبه کُش است »
  • فرهاد قنبری

بهرامی دیگر آمده است ...

یکی از تراژیک ترین مرگهای پهلوانان شاهنامه مرگ بهرام پسر گودرز است. بهرام هنگامی که سیاوش قصد عزیمت به سرزمین توران و تمرد از دستور پدر (کیکاوس شاه) را دارد در کنار اوست و از رنج سیاوش برای این کوچ و سفر به خوبی آگاه است. بهرام بعدها در دومین لشکرکشی ایرانیان برای کین خواهی سیاوش در سپاه ایرانیان است و اولین کسی است که در لشگرکشی به قلعه محل اقامت "فَرود"…
  • " این آسمان بی لک "
  • محسن اعلا/ دبیر دبیرستان های نور مازندران

تقدیم به : عندلیب خوش آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان

آسمان بی لک رنگ صدایت آبی ست آبیِ آسمانی شاد و لطیف و زیباست لبریزِ مهربانی **** پر می کشد پرنده در آبیِ صدایت شعری زلال و صافست برق ستاره هایت **** من با صدای گرمت سرشار از آفتابم در لحظه های شادم روشن تر از شهابم **** در چشم من همیشه رنگ صدایت آبی ست این آسمان بی لک همواره آفتابی ست. ارسال مطلب برای صدای معلم این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • « خودمداری » در گفت و گوهای نفرات برتر کنکور از وطن دوستی و علاقه به حفظ " هویت" با تأسف به نهایت " منیت" رسیده است. معنویت آموزش و حقانیت علم آموزی را در دانش آموزان با استعداد نه در آموزش مجازی و نه در آموزش حضوری با رفع تکلیف کردن از وظایف اصلی به سرخوردگی نکشانیم. کارنامه های بی اعتبار مجازی ، فقط تزویر را تقویت بخشید. اعتماد به نفس کاذب ، در عده ای خودشیفتگی ایجاد کرد و اخلاق و انسانیت را با بحران مواجه کرد !
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

" روز جهانی معلم " و " مهارت نه گفتن " ! مطلب ویژه

  « روز جهانی معلم یک رویداد سالانه است که در ۵ اکتبر، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است. قبل از انقلاب روز معلم در ۱۲ اردیبهشت بود و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در میدان بهارستان بود. ابوالحسن خانعلی معلمی ساده و معمولی و بدون گرایش حزبی بود. همه احزاب از او…
  • « ویروس کرونا چیزی نیست، جز برآیند دست دراز کردن انسان به طبیعت ! تمام داده‌های کارشناسان حکایت از این دارد که وضعیت روحی و روانی جامعه ایران خوب نیست. و در این میان البته کودکان مجبورند در این فضا زندگی کنند. تک‌تک ما مسئول هستیم تا در این وضعیت کودکان را دریابیم. کودکی که ماه‌ها است در خانه حبس شده، نیاز به هوای آزاد دارد. هوای آزاد تنها بار سفر بستن و به شمال کشور رفتن نیست ! »
  • محمدهادی محمدی

روز و هفته ملی کودک در ایران و انتقام طبیعت ؟! مطلب ویژه

روز و هفته ملی کودک در ایران سال ۱۳۹۹ فرار سیده‌ است، در حالت و وضعیتی غیرمعمول. این تجربه را به‌نوعی شاید صد سال پیش کودکان ایرانی به شکلی حادتر از سر گذراندند یا با سر به زمین افتادند. بسیاری از بزرگ‌سالان ایرانی هنوز نمی‌دانند در فاصله سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۹ شمسی کودکان ایرانی و بسیاری از نقاط آسیا و اروپا و جاهای دیگر، درگیر یک وضعیت پاندمیک یا همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی…
  • « متاسفانه سوراخ دعا را گم کرده ایم ! سُرنا را از سر گشادش می زنیم؛ اگر یک صدم بودجه های کلان فرهنگی کشور که صرف مبارزه با فرهنگ غرب، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با اشرار، مبارزه با بی حجابی، مبارزه با فساد اخلاقی، مبارزه با رشوه و... می شود، صرف خرید اسباب بازی های فکری و کتاب های قصه و شعر برای مدارس ایران می شد، اوضاع فرهنگی و اعتقادی کشور بِه از این بود که هست »
  • سید رضا باقریان موحد/ معلم انشا

با " نگارش " می توان " نگرش " را تغییر داد ! مطلب ویژه

زندگی نامۀ خودنوشت یک معلم انشا نام: سید رضا باقریان موحد لقب: کتاب‌دوستِ انشاپَرست شغل: چشانندۀ لذت خواندن و نوشتن به دانش آموزان سن شناسنامه‌ای: 46 ساله؛ متولد 9 / 6 / 1353 ش در شهر قم هستم. سن قیافه‌ای: 60 ساله؛ یعنی قیافه‌ام خیلی پیر و شکسته نشان می‌دهد؛ همه می‌گویند مثل یک پیرمرد 60 ساله به نظر می‌رسم. سن شغلی: 28 ساله؛ یعنی 28 سال سابقۀ تدریس دارم. سن انشایی:…
  • « در حالی که آموزش و پرورش ما با چالش های اساسی روبه رو است و نظام آموزشی ما به دلیل بی اعتنایی به تحولات و پیشرفت های دنیا گرفتار رکود و بحران است، ما همچنان درگیر بحث های پایان ناپذیر در مورد تقدم یا تاخر تعلیم برتربیت و ماجراهای گزینش معلمان و تغییرات چندین باره کتاب های علوم انسانی برای تطبیق روایت های تاریخی با وقایع و تحلیل های روز هستیم»
  • شیرزاد عبداللهی

روز جهانی معلم ، وزیر آموزش و پرورش و کمند " تعابیر ایدئولوژیک و سیاسی " ؟!

همین که جناب حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، به مناسبت روز جهانی معلم ، پیام داده اند ( این جا ) ، نشانه شجاعت ایشان است. اما این شجاعت نصفه و نیمه است و ذیل تعابیر ایدئولوژیک و سیاسی پیام ، محو و نابود می شود. قبل از حاجی میرزایی، مرتضی حاجی، وزیر وقت آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۳ و علی اصغر فانی در سال 94 به مناسبت روز جهانی…
  • « کسانی که در این چند ماهه به بهانه کرونا بر طبل تعطیلی و به بن بست کشاندن مدارس کوبیده و دم از آموزش به اصطلاح مجازی و آنلاین زده می زنند بعضا از اصل تکنولوژی مجازی بیگانه بوده و فلسفه وجودی و ایجابی آن نیز نداشته در شرایطی دیگرگونه و یا عادی مدرنیته را به باد تمسخر می گرفتند ! »
  • عبدالله افراسیابی / معلم

"چوخ بختیار" هایی که " تعطیلی مدارس " ماه عسل آنان می باشد ! مطلب ویژه

در بحبوحه اوضاع کرونایی کشور عزیزمان که منفک از کلیت جهان نیست به رغم این فاجعه و بلایی خانمان سوز و دهشتناک و ضعف مدیریتی در سطوحی از داخل و بین الملل متاسفانه برخی دیدگاه ها و نظرات و تصمیمات و اقدامات و نحوه نگرش های سطحی و غیر تخصصی و پوپولیستی و در مواردی سودانگارانه افراد در مرتبط ساختن این تراژدی با مقوله آموزش و تربیت جوانان و به ویژه دانش…
  • « برای عبور از این ابربحران آموزشی در کشور، باید سرانه دانش‌آموزی کشور که اکنون کمتر از ۲۰۰ دلار است را به حدود ۵۰۰ دلار افزایش دهیم »
  • مزبان حبیبی

تا دیر نشده‌ است از صندوق توسعه ملی به داد آموزش کشور برسیم

 آموزش، تنها مسیر مطمئن برای حل مشکلات و معضلات جامعه بوده و تنها ابزار مطمئن برای توسعه است و تا زمانی که نگاه توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری به آموزش در کشور به‌طور عملی دیده نشود، نمی‌توان انتظار توسعه داشت. سرمایه‌گذاری در آموزش نسل‌ها، یک سرمایه‌گذاری مطمئن اما طولانی‌مدت است که متاسفانه در کشور ما، مدت‌هاست برای این مورد اولویتی قائل نیستیم. تعداد معلمان و دانش‌آموزان در کشور، بیش از 15 ملییون نفر است…
  • به بهانه روز جهانی معلم : «برای درک اینکه آیا جامعه‌ای در آینده به توسعه دست پیدا می‌کند به جای بررسی فن آوری‌های آن جامعه که ظاهر توسعه است، باید میزان خلاقیت، پرسش گری، تحرک، روحیه کار جمعی و تنوع‌طلبی کودکان آن کشور را سنجید که ملاک توسعه یافتگی کشورها ، شرایط مدارس و مهد کودک های آن است.»
  • سید جلال جلیلی نوش آبادی / شاغل در آموزش و پرورش کاشان - کارشناس ارشد مدیریت

الزام ها و بایدها، مناسب ادبیات آموزش و پرورش نیست ! مطلب ویژه

 آموزش و پرورش اساسی ترین نهاد فرهنگ‌ساز جامعه و توسعه کشور است که عبارت معروف داگلاس نورث -  برنده جایزه نوبل اقتصاد ۱۹۹۳ - درباره اهمیت آموزش دبستان‌ها در مسیر توسعه کشورها شاهد بر آن است: «برای درک اینکه آیا جامعه‌ای در آینده به توسعه دست پیدا می‌کند به جای بررسی فن آوری‌های آن جامعه که ظاهر توسعه است، باید میزان خلاقیت، پرسش گری، تحرک، روحیه کار جمعی و تنوع‌طلبی کودکان آن کشور را سنجید که ملاک توسعه…
  • گزارش کار یک آموزگار از یک دبستان در یکی از روستاهای ایران ؛
  • ر. هاشمی/ شهرکرد

آنان که بر طبل « تعطیلی مدارس » می کوبیدند نپرسیدند چگونه 30 روز گذشت! مطلب ویژه

سی روز گذشت و کسی نپرسید چه شد، آنان که بر طبل « تعطیلی مدارس » می کوبیدند نپرسیدند چگونه 30 روز گذشت! آیا قتل عام شد؟ آیا اوضاع بدتر شد؟ 15 شهریور روزی بود که کسی نمی دانست چگونه باید درهای مدرسه را گشود چون تصمیم قطعی گشودن درهای مدرسه چند روز قبل تر ، توسط وزارت مورد نظر انجام گرفت. یک حرکت عجیب و ناپخته و فوری توسط یک وزارت…
  • در این گذار، من و بچه‌ها آینه‌ایم؛ ما به هم می‌تابیم و حاصل انعکاس‌مان، روبه‌رو را در تاریک‌نای چشم‌انداز آموزش، روشن می‌کند؛ "پرسش" و "تحقیق" چراغ این مسیر است
  • آرزو رضایی مجاز/ سرگروه آموزشی استان البرز در پایه‌ی چهارم

« حرفه‌ی معلمی » به‌ مثابه‌ی « کنش آموزگاری »

باید اِستاد و فرود آمدبر آستان دری که کوبه ندارد!"احمد شاملو" فرانتس کافکا، داستان کوتاهی با عنوان «جلو قانون» دارد که به‌فارسیِ "صادق هدایت" در دسترس است. پاسبانی پیشاپیش قانون، قد برافراشته و مردی می‌خواهد از درب آن بگذرد و وارد قانون شود. مرد که با ممانعت پاسبان مواجه می‌شود، می‌پرسد: آیا ممکن است که بعد داخل شود؟ پاسبان می‌گوید: «ممکن است، اما نه حالا.» و ادامه می‌دهد: «من آخرین پاسبان نیستم.…
  • « بیاندیش که چه بر سر این دانش و دانش آموز آورده‌ایم که از ما و علم گریزان است... »
  • ایوب رستمی/ دبیر جامعه‌ شناسی

ورود معلم ممنوع!

وارد کلاس شدم، کلاس پر از گردوخاک بود، خیلی وقت بود کسی به کلاس نیامده بود، نه دانش‌آموزی و نه معلمی. بعد از نگاهی گذرا به سراغ میز معلم رفتم، جایی که قرار بود بنشینم و در کسوت معلم جامعه شناسی تدریس کنم. ساعت را نگاه می کنم 3 دقیقه به 8 صبح است! قرار است راس ساعت 8 کلاس به صورت مجازی شروع شود؛ با عجله کیفم را باز می کنم…
  • صدای معلم : در این مدت مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نشست رسانه ای با خبرنگاران برگزار نکرده است . حتی به مناسبت « روز خبرنگار » که ادارات و مناطق در سراسر کشور کم و بیش با رسانه ها نشست تعاملی گذاشته و پیامی صادر می کنند به نظر می رسد که در مانیفست مدیریتی « فولادوند » رسانه و پاسخ گویی به افکار عمومی جایگاهی ندارد !
  • رضا مرادی

فولادوند ؛ مدیرکل ناکارآمد آموزش و پرورش شهر تهران مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ « عبدالرضا فولادوند » در 26 آبان 1397 توسط « سیدمحمد بطحایی » وزیر وقت آموزش و پرورش به مدیر کلی آموزش و پرورش شهر تهران منصوب گردید . در این مدت مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نشست رسانه ای با خبرنگاران برگزار نکرده است . حتی به مناسبت « روز خبرنگار » که ادارات و مناطق در سراسر کشور کم و بیش با…
  • « اگر خرد عقلایی در این جمع بود؛ اگر آموزش صرفا ایدئولوژیک نبود و مدیریت عقلانی هم در آن جای داشت! »
  • حامد جلالی/ معلم و دبیر سابق مجمع اسلامی دانشگاه شهید رجایی

آموزش و پرورش دچار بحران نشده است؛ آموزش و پرورش خودِ بحران است! مطلب ویژه

تبلور و انفجار ناامیدی در این سیستم آموزشی در همان روزهای ابتدایی شروع مدارس به شدت توی ذوق می‌زد؛ انگار وزیر و یارانش خبر نداشتند اول مهری می‌آید و قرار است به مدرسه برویم.آن‌قدر معطل کردند و بی‌برنامه بودند؛ که تا لحظات آخر نه معلم تکلیفش را می‌دانست و نه دانش‌آموز؛ هرچند الان هم کسی از تکلیفش مطلع نیست.گاهی با خودم می‌گویم؛ یعنی این همه بی‌برنامگی غیر عمدی بوده؟ و واقعا مسئولین…
  • " آموزش و پرورش در جوامع توسعه یافته سنگ بنای پیشرفت یک جامعه است این پیشرفت اتفاق نخواهد افتاد مگر آن که به سمت تخصص گرایی و علمی شدن برویم "
  • غفار جلالی / کارشناس آموزش

استخدام حوزویان در آموزش و پرورش زیر ذره بین " قانون " ؟! مطلب ویژه

قانون شکنی یک آسیب اجتماعی است که گریبان گیر بسیاری از جوامع است. این رفتار نابه هنجار و گسترش آن علاوه بر اینکه پیشینه‌ی تاریخی دارد ، از دیدگاه حقوق بستگی به عوامل متعددی دارد که عبارتند از :  ۱- قانون پذیر نبودن مسئولان و نهادهای حکومتی  ۲- فقدان علم و آگاهی به وجود قوانین و مقررات  ۳- ضعف عملکرد نهادهای نظارتی  ۴- منطبق نبودن قوانین با واقعیات و اخلاقیات جامعه  ۵-…
  • به مناسبت دوم اکتبر ( ۱۱ مهرماه ) سال روز تولد ماهاتما گاندی و روز بین المللی نفی خشونت ؛
  • ابراهیم جعفری

" آموزش و پرورش " و " صدای گاندی " : آموزش باید به ایجاد عالی ترین تحول در مغز منجر شود ! مطلب ویژه

دوم اکتبر ( ۱۱ مهرماه ) سالروز تولد ماهاتما گاندی رهبر استقلال هند از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز بین المللی  " نفی خشونت " انتخاب شده است.  جهان امروز اگر گاندی را ندیده بود، نمی توانست باور کند که سیاست با اخلاق، مقاومت و مبارزه با محبت، علم و عرفان و جهان داری با دست شستن از جهان به خوبی قابل جمع است. او به ما آموخت…
  • " آموزش در این عصر دیجیتالیزه شده با تغییرات ژرف و گسترده مواجه گشته است. آموزش در سطح جهانی، همچون گذشته، قرار نیست در خدمت ایدئولوژی ها، نسخه های کج و معوج توسعه و منفعت جویی های غیرانسانی سرمایه داری افسارگسیخته باشد. آموزش دیگر نمی خواهد یک افق مشخص و معین را به تنها افق فراروی افراد تبدیل کند و همان را افق رهایی و بهروزی آدمی معرفی نماید "
  • یونس قربانی فر/ دکترای تاریخ

آموزش معطوف به کنکور و افق های بیکران زندگی مطلب ویژه

قلم فرسایی درباره کنکور از جنس قلم فرسودن است؛ هر آنچه می بایست درباره اش نگاشته اند و گفته اند. اجماع شکل گرفته پیرامون نامطلوب بودنش را نمی توان مورد تردید قرار داد و در همان حال کارکرد فعلی اش در فقدان یک آلترناتیو مناسب همچون طریقی گریزناپذیر فرض می شود. ورود به این مباحث هر چند نوعی واگویی تلخ است، اما در مسأله بودنش نباید تردید روا داشت. البته کنکور را…
  • " اگر قرار باشد روزی آموزش در مدارس هم به زبان مادری باشد، بی‌تردید عدم فهم زبان فارسی و برقراری با افراد و اقوام دیگر، فاصله‌های فرهنگی را بسیار بیشتر و مرزبندی‌ها را شدیدتر می‌کند "
  • امیر هاشمی مقدم

آغازی بر آموزش زبان مادری در ایران و نقدی بر " فدرالیسم فرهنگی " مطلب ویژه

بالاخره پس از فراز و نشیب‌های بسیار بود که سال گذشته عده‌ای از معلمان کُرد مهاباد گرد هم آمده و بخش جانبی‌ای برای کتاب درسی ادبیات فارسی تدوین کردند که به زبان و ادبیات کردی می‌پرداخت. دولت تدبیر هم برای جامه عمل پوشاندن به یکی از وعده‌های انتخابی خویش، با توزیع این کتاب در سطح مدارس مناطق کردنشین موافقت نمود و بدین ترتیب تا آنجا که نگارنده می‌داند برای نخستین بار در…
  • " آموزش و پرورش نیازمند یک دگردیسی ساختارمند در عرصه شهروندپروری، برنامه ریزی آموزشی، تالیف کتب درسی و ایجاد سطح بندی جدیدی از حذف، اضافه،کم کردن و افزایش دروس و مبانی جدید بر پایه تعلیم و تربیت کاربردی و عملگرایانه در بسیاری از عرصه های آموزش از هنر و ورزش گرفته تا فراگیری مشاغل فنی در آموزش و پرورش است "
  • علی هیودی/ کارشناس ارشد جامعه شناسی - دزفول

آموزش و پرورش شهروندپرور و استعدادیابم آرزوست مطلب ویژه

  جهان با سرعت شگفت انگیزش در حال حرکت است . چه بخواهیم و چه نخواهیم یا باید سوار بر ترن پرشتاب عصر تکنولوژی گشت و همرنگ جماعت شد و یا در ایستگاهی به نام ته دنیا و در گوشه ای پِرت از اقیانوس آرام با چشم های بادامی به تماشای جام جهان نما نشست و ملتی را به نام سنت به زنجیر کشید و یا اینکه در نهایت راه میانه ای…
  • " از آقای ترکمن معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش انتظار می‌رود بدون لکنت زبان و شفاف توضیح دهند دلیل عدم اجرای مصوبه مجلس و از حیز انتفاع افتادن این قانون چیست؟ "
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

حامل های انرژی و بلاتکلیفی مدارس دولتی

متاسفانه هر روز خدا در گوشه و کنار مملکت به وفور کنتور گاز، آب و برق مدارس پلمپ شده و البته مامور قبض روح به اعتراض کارکنان مدارس در خصوص رایگان بودن حامل‌های انرژی برا‌ی مدارس به شرط رعایت الگوی مصرف وقعی ننهاده و مدیر و سرایدار واحد آموزشی را درگیر حواشی بی پایان می‌نماید. این سریال روزانه مدارس دولتی محروم ماست. مصوبه مجلس و تمرد شرکت‌ها: دی ماه 96 بهارستا‌نی‌ها مصوبه…
  • " نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی بر اساس معیارهای کاملا متفاوتی انجام می گیرد که نشانگر شکاف بین ایدئولوژی دولتی با افکار مردمی در نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی در ایران است "
  • رحیم زایرکعبه/ دکترای جامعه‌شناسی

شکاف میان نام گذاری مدارس دولتی و غیردولتی

دکتر حسین بشیریه، دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران را در قالب دولت های ایدئولوژیک تقسیم بندی می کند. از نظر وی هدف اصلی این گونه دولت ها اجرای اصول ایدئولوژی کم و بیش فراگیر و همه جانبه به منظور ایجاد تحول در خودفهمی ها و کردارهای اجتماعی و فرهنگی مردم است. از نظر بشیریه در دولت های ایدئولوژیک، میان ایدئولوژی دولتی (هنجارهای رسمی) با کردارها و گرایش های عمومی (هنجارهای غیررسمی)…
  • " آموزش مجازی اندک اندک سلامت روان دانش آموزان معلمان و خانواده ها را به خطر انداخته است "
  • غفار جلالی / کارشناس آموزشی

تدریس مجازی از لحاظ یادگیری هیچ گونه ارزشی ندارد !

شرایط ناشی از بیماری کرونا آموزش‌ را به سمت فضای مجازی سوق داده است .بالغ بر ۵۰ درصد دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان گوشی موبایل ندارند. وزارت آموزش و پرورش خود مدعی است نزدیک به ۴ میلیون دانش آموز تقریباً ۳۰ درصد دانش آموزان توانایی تامین گوشی ندارند، بخش اعظمی از ۷۰ درصد بقیه نیز گوشی با کیفیت ندارند. برخی اولیا با گوشی خود دو یا سه فرزند خود را پوشش می دهند.…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور