صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « معلمان حس نادیده گرفته شدن دارند »
  • مزبان حبیبی

نارضایتیِ معلمان وارد مرحله بحران شده‌ است

متاسفانه شرایط روحی و معیشتی معلمان کشور در حال نزدیک شدن به حالت رادیکالیزه و ورود به مرحله تقابل فیزیکی است و شوربختانه آموزش در کشور، به حال خود رها شده‌ است. این شرایط بحرانی، اصلا برای سیستم آموزشی کشور مناسب نیست. معلمان حس نادیده گرفته شدن دارند و به این اعتقاد رسیده‌اند که فقط برای انتخابات و مشارکت های ساختگی مورد نیاز هستند که این موضوع به شدت آزار دهنده است…
  • « وقتی فقط راس هرم وزارت تغییر می کند و برنامه ریزان آموزش و پرورش همان پدرخوانده های همیشگی هستند؛ نباید انتظار خروج از وضعیت موجود را داشت »
  • پروانه همتی معلم/ حق التدریس معرفی شده در مرحله سوم دانشگاه فرهنگیان از دورود لرستان

نامه ی یک مهارت آموز ( دوره سوم ) به مسئولان دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از مهارت آموزان معرفی شده در دوره سوم به دانشگاه فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . از دانشگاه فرهنگیان و مسئولان مرتبط انتظار می رود در برابر عملکرد خویش و پرسش های جامعه و ذی نفعان پاسخ گو باشند .
  • « برخی از همکاران که بعضا به حق فکر می‌کردند که دولت تدبیر و امید در حقشان جفا و کوتاهی کرده است، با حضور مؤثر در ستادهای متکثر آقای رییسی ، دل در شعارهای عدالت‌طلبانه و مبارزه با فساد وی بسته بودند. ولی متأسفانه به نظر می‌رسد با توجه به اوضاع و احوال دولت، بودجه انقباضی و شواهد و قرائن موجود، آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در حاشیه قرار خواهد داشت »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

تاملی در جایگاه واقعی آموزش و پرورش و معلمان در دولت سیزدهم

"در دوران تصدی وی به‌عنوان وزیر نفت، تصفیه مدیران ارشد صنعت نفت ایران انجام گردید، که طی مدت کمتر از ۱ سال، بیش از ۲۵۰ مدیر ارشد و کارشناس نفتی خانه‌نشین شدند. میرکاظمی در جایگاه وزیر نفت، به دلیل عدم تجربه، تخصص و آگاهی لازم، زنجیره‌ای از اشتباهات ریز و درشت را مرتکب شد، که در نهایت به برکناری وی از وزارت نفت انجامید. تصمیمات نادرست میرکاظمی، در حوزه‌هایی چون توقف سوآپ…
  • « اگر مدار تعلیم و تربیت و کانون های معطوف به شخصیت سازی از جمله کانون خانواده و مدرسه کارآمد در اولویت سیاست گذاری ها قرار نگیرند و با تضعیف نهاد آموزش و پروش و به تضعیف کشانیدن کارکردهای تربیتی آن مواجه باشیم خروجی آن بیشتر از چالش های کنونی نخواهد بود و در نهایت جامعه، زنان و مردان علیلی را تربیت خواهد کرد که با هویت فرهنگی خود سرناسازگاری خواهد داشت و دچار خوباختگی فرهنگی خواهند شد »
  • خالد قادری/ دبیر جامعه شناسی و اقتصاد دبیرستان های مریوان- کارشناس ارشد علوم سیاسی

آموزش و‌ پرورش از انتخاب وزیر تا چالش ها و بحران ها مطلب ویژه

بی شک در شرایط سخت اقتصادی و کرونا زده کنونی بسی دشوار است که توجهات را به امورات فرهنگی ، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش جلب کرد چرا که توجه افکار عمومی به سوی افق های مباحث سیاسی و جنگ سخت و نرم، گرم است و گویا همگان در زیر سایه درخت این مباحث، پریشان خاطر آرمیده اند. اخبار ناشی از این مسائل بیشتر از اخبار پدیده های تلخ ناشی…
  • « در کنار بی تفاوتی و عدم مطالبه گری نیروهای مهارت آموز که معلمان آینده در آموزش و پرورش محسوب می شوند، نحوه پاسخگویی مسئولین دانشگاه فرهنگیان در این آشفتگی اوضاع، بیشتر به سخره گرفتن و دست انداختن نیروها نزدیک تر است تا جبران و دلجویی از رنج تحمیل شده بر آنان! »
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

سایه‌ی بی تدبیری دانشگاه فرهنگیان بر سامانه های برگزاری آزمون های مهارت آموزان مطلب ویژه

جمعه پنجم شهریور ماه ۱۴۰۰ بعد از کنسل شدن آزمون فرهنگی سری دوم، مجددا روز دوشنبه یکم شهریور ماه ۱۴۰۰، مهارت آموزان همچنان اختلال در سامانه را شاهد بودند. اطلاعیه های متعدد دال بر اخلال و پیام‌های تکرار مجدد آزمون در ساعات ۱۴، ۱۴ و ۳۰ دقیقه،۱۵، ۱۵ و ۳۰ دقیقه و ۱۸ از سوی مسئولین آموزشی پردیس ها، نمایندگان گروه ها، رابطان میان سازمان مرکزی با مهارت آموزان و همچنین پشتیبان…
  • « از قدرت رسانه‌ای فرهنگیان باید ترسید و امیدوارم دولت در آغازین هفته‌های خودش در تعامل با معلمان خطر نکند! »
  • محمدرضا نیک نژاد

" فوق العاده ویژه معلمان " و چرخه تلخ " تبعیض " !

  پس از تاخیر کم‌‌مانند و شگفت‌آور در پرداخت حقوق مرداد فرهنگیان، پرسش از ریشه این تاخیر در فضاهای مجازی و واقعی مربوط به آن‌ها پر بسامد شد. کاربه دستان سامانه‌ی آموزشی که هدف این پرسش‌ها بودند در پی آرام کردن فضا، ابهام در حکم‌های تازه‌ی فرهنگیان را بهانه‌ی این کار ناموجه دانسته و قول درست کردن آن را دادند. اما در جهان امروز که هیچ چیز پنهان نمی‌ماند شنیده‌ها حکایت از…
  • « سخنان حسین باغگلی در مجلس نشان داد که وی فاقد قامت و استطاعت کافی برای وزارت آموزش و پرورش است ولی بیشتر نشان داد او گفتمانی دارد که مطلوب دولت و مجلس است و برای همین منتقدان وی به گفتمانش نقدی نداشتند بلکه وی را فاقد تجربه کافی برای اجرای آن می دانستند »
  • سیدهادی عظیمی / عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

چرا "حسین باغگلی " برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شد؟ مطلب ویژه

پس از معرفی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور جدید برای تصدی وزرات آموزش و پرورش حواشی زیادی مطرح شد . معرفی وی با واکنش منفی جامعه معلمان کشور روبه رو شد و همین واکنش منفی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز منتقل گردید . فشار بدنه معلمان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی مهم ترین عامل عدم رای اعتماد به وی بود. آیا با رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی رئیس جمهور جدید مشکلات…
  • « چنین رویکردی خود نشانگر این است که این دولت هم طبق قراین نمایان شده چندان تمایلی به تغییر و تحول در پاشنه آشیل های اشاره شده قبلی ندارد »
  • عثمان عباسی/ فرهنگی و کنشگر اجتماعی

جا ماندن یک وزیر؛ نشان دهنده تکرار یا تحول در پاردایم نگرش های فکری و آموزشی ؟

یکی از وزارت های پرحجم و با دامنه پوشش گسترده، وزارت آموزش پرورش است که چیزی قریب به یک میلیون پرسنل (حدود 40 درصد پرسنل دولت) و بالای 15 میلیون جامعه آماری دانش آموز دارد. چالش های دیرینه مثل کمبود فضای آموزشی، تنگی معیشت کارکنان، کمبود شدید معلم و پرسنل آموزشی، جوابگو نبودن محتوی آموزشی با دغدغه های جوانان و نیازهای جامعه،کسری بودجه مداوم هرساله ( بالای 95 درصد بودجه آموزش و…
  • « نمایندگان مجلس اگر واقعاً دغدغه مبارزه با فساد و بهتر اداره کردن کشور را دارند باید به لوایح مهمی چون لایحه مدیریت تعارض منافع که نهادهای تخصصی ساعت‌های زیادی صرف تهیه آن کرده‌اند توجه کرده و با بررسی آن به صورت واقعی و عملی مانع بروز فساد در بخش‌های دولتی و عمومی شوند و گرنه با شعار و اقدامات هیجانی نه تنها جلو فساد گرفته نخواهد شد بلکه مردم هم نسبت به کارآمدی مجلس دلسرد خواهند شد »
  • دکتر حسین معافی/ فعال فرهنگی - اجتماعی

تعارض منافع ؛ عامل رانت و فساد مطلب ویژه

یکی از ریشه های اصلی فقر، بی عدالتی و نابرابری های اجتماعی وجود تعارض منافع در کشور است که در صورت اصلاح خلاء­های حقوقی و اجرایی، این قانون می­ تواند طلایه‌دار نهضت مبارزه با انحصارگرایی و فساد و ترویج فرهنگ پاسخ گویی مسئولان و مقامات اجرایی کشور باشد که هم شعار دولت و هم شعار مجلس بوده است. البته برخی وزارتخانه­ ها مانند مسکن و شهر سازی، بهداشت و درمان و آموزش…
  • « تغییر در ساختار و سیستم آموزشی ما گریز و گزیر ناپذیر بوده و اضلاع ناراضی از آموزش و پرورش فعلی هر کدام از منظر خود منتظر وقوع تغییرات مثبت به نفع خویش هستند»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

درس های " باغگلی " !

 معلمان قشری هستند که یک عمر غلط‌های املایی و انشایی دانش‌آموزان را گرفته و با مهر پدرانه و عطوفت ما‌درانه دستان کوچک شاگردانشان را صمیمانه می‌فشارند. از منظری دیگر فرهنگیان در کنار اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه از گروه‌های مرجع اجتماع بوده و با وجود تنزل منزلتی و سقوط آزاد معیشتی کماکان مورد وثوق مردمند. به پاس تحصیلات بالا و تیزبینی خاص همواره با نکته‌سنجی تحولات جامعه پیرامونی خود را رصد و…
  • « انتخاب چنین گزینه‌ای، خاستگاهی منطقی ندارد که چنین اعتراضات گسترده‌ای را در جامعه معلمان ایجاد کرده‌است »
  • مزبان حبیبی

سخنی با نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌ و پرورش

بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی از دیروز آغاز شده و تمام جامعه دیدند که چگونه با معرفی یک ناآگاه به تمام معنا، ساحت مقدس آموزش را به ابتذال کشیده‌اند. در نطق چنددقیقه‌‌ای که توسط وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌ و پرورش در مجلس ارائه شد چنان ایراداتی وجود داشت که آشکارا می‌شد شرم را در چهره تک‌تک نمایندگان حاضر در جلسه مشاهده کرد. از ادبیات غیر فرهنگی سخنان بگذریم،از جوگیر شدن او در جلسه…
  • « آموزگاران این کشور سالهاست به جد مشارکت موثر در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های این نهاد را دنبال می کنند و مشارکت را کلید حل مشکلات آموزش و پرورش می دانند ولی نگاه ابزاری به این مجموعه ی بزرگ با این توجیه که آموزش و پرورش حاکمیتی است، این مشارکت خواهی را به اغما برده و می برد »
  • علیرضا هاشمی سنجانی/ معلم و کنشگر سیاسی

رئیسی شروع کند به رایزنی برای وزیری جدید در آموزش و پرورش! مطلب ویژه

مجموعه سخنان امروز نمایندگان مجلس، خصوصا نظر کمیسیون مربوطه، حکایت از آن دارد که باید منتظر معرفی سرپرست برای این وزارتخانه و پیشنهاد فرد جدیدی برای آموزش و پرورش به مجلس باشیم. شناخت من از جامعه فرهنگیان ایران حکایت از آن دارد که نیازها و خواسته ها، مطلوب ها ومطالباتشان با آنچه در ذهن و ضمیر رئیس جمهورِ مستقر می گذرد، کیلومترها فاصله دارد. ملت ایران هنوز اهمیتِ فرهنگ و این نهاد…
  • « تجربه استفاده از اپلیکیشن ­ها و پلتفرم­های داخلی در سال­های گذشته نشان داده است که وجود مشکلات زیاد­، نبود قوانین مناسب و زیر ساخت­ های لازم و استقبال کم کاربران ایرانی باعث عدم موفقیت این برنامه ­ها و نرم افزار­های کاربردی شده است »
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی- اجتماعی

ابطال مجوز روبیکا؛ نشانه ای از شکست طرح صیانت

به گزارش ایرنا  در روز سه‌شنبه 26 مرداد معاون کاربران و تنظیم ­گری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی از باطل شدن مجوز اپلیکیشن «روبیکا» به علت تخلفات گسترده خبر داد. از چند روز قبل کاربران فضای مجازی با اعلام این که اپلیکیشن روبیکا از اطلاعات هویتی آن‌ها برای ساخت صفحات مجازی در بخش «روبینو» این اپلیکیشن استفاده کرده است، نسبت به این مسأله انتقاد کردند.­  با…
  • « نکتۀ معیوب قضیه آنجا بود که مفهوم تعهد به جای وجدان کاری، اخلاق اجتماعی، سلسله مراتب مدیریتی و کاردانی، به ظواهر مذهبی و نشانه‌های دین‌داری تقلیل یافت »
  • ابراهیم اصلانی

" ارجحیت تعهد بر تخصص " یا " توهم آدم خوب " !

در آستانۀ تشکیل دولت جدید پدیده‌ای که من آن را «توهم آدم خوب» می‌نامم دوباره سربرآورده است؛ البته این بار به شکلی گسترده، منظم و حساب‌شده. رئیس دولت گروهی را به‌عنوان وزیر معرفی کرده است که تصور می‌رود آدم خوب هستند و ظاهراً همین ویژگی بهترین نشانۀ شایستگی و لیاقت و کارآمدی است. طبعاً خوب بودن در این تفکر مفهوم خاص خود را دارد و الزاماً با تصوری که من و شما…
  • « عدم گوش سپاری نهاد سیاست به کنش گفتاری نهاد دانشگاه دلیلی برای سکوت و توقف استمرار این کنش نیست »
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

مغالطه هایی از نوع " همه گفتنی ها گفته شده و گوش شنوایی نیست" ! مطلب ویژه

دکتر نعمت الله فاضلی انسان شناس و اندیشمند برجسته کشور، دیروز در یادداشتی با عنوان " حرفی برای گفتن نمانده" ( این جا ) اذعان داشته است اوضاع کشور هر سال و هر ماه بحرانی تر می شود و با اینکه برای تمام مسائل و بحران های کشور سال هاست دانش تولید شده است و متخصص و صاحب نظر تربیت کرده ایم اما دریغ از اندکی توجه به این دانش ها و…
  • « مهمترین مسائل آموزش و پرورش، اول مسئله بودجه و دیگری مسئله نواندیشی است »
  • حسام حسینی/ دبیر ناحیه ۲ سنندج

فرهنگیان وزیر " تحول خواه " می خواهند !

بار دیگر تغییر دولت و بحث سکانداری وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان ؛ چشم انتظار فردی متخصص ،جسور، حرفه ای ، معتمد و از جنس خودشان . آ نقدر نوشته شد که وزیر باید بتواند ، باید انجام دهد ،باید توانا ، شجاع و ......باشد و آن قدر این نوشته ها راه به جایی نبرد و یا بسیار کم مضمون آنها عملی شد جوهر قلم خشکید.اما باز مصرانه می ایستیم و…
  • « هنر مدرسه و دستگاه تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی برای ممانعت از بروز فجایع تلخی نظیرآن چه در افغانستان رخ داد در تربیت انسان های دموکراتیک و نقدپذیر نهفته است »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

تراژدی افغانستان و فقر فرهنگ دموکراسی مطلب ویژه

حدود یک ماه پیش ، 24 تیر خبری را در مورد افغانستان خواندم و مرا عمیقا به خود فرو برد . خبر این بود : « اداره حفاظت از محیط زیست کابل از جمع‌آوری صدها بلندگو از سراسر شهر برای کاستن از آلودگی صوتی خبر داده است . محمدکاظم همایون، رئیس این اداره می‌گوید یک هزار و ۱۸۶ بلندگوی ثابت و سیار از سوی کارمندان این اداره در همکاری با فرماندهی پلیس…
  • « حوزه علمیه بار دیگر نگاهی ماهیتی و کارکردی به خود بیندازد »
  • ر.هاشمی / معلم

نقدی بر کارکرد " نهاد روحانیت " و سهم خواهی در آموزش و پرورش

در مقاله ای مرتبط در همین سایت صدای معلم ( این جا ) اشاره ای به فلسفه وجودی طلاب حوزه و مدارس علمیه شده است؛ به این اعتبار که این امکان و محل تحصیل مذهبی، که درجه حوزوی به محصلان و طلاب خود می دهد با غایت رسیدن این طلاب به مرتبه های یک مبلغ مذهبی می باشد یعنی این افراد با هدف مشخص در این مکان ورود کرده و آموزش هایی…
  • « باید پرسید حفظ و بقای دانشگاه فرهنگیان تا این لحظه به چه بوده است؟ فقط بودنش مهم است یا برای کیفیت بخشی به تحصیلات تخصصی نیروهای کارآزموده و مستعد در قالب آموزگار ، دبیر و هنرآموز به آموزش و پرورش چشم اندازی بهتر از آنچه که صوری روی کاغذ نوشته اند، در دست اقدام دارند؟ »
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان و حلقه مفقوده " تاب آوری و اخلاق حرفه‌ای " ؟! مطلب ویژه

بعد از انتشار یادداشتی مبنی بر « " جزوه محوری " در دانشگاه فرهنگیان و چند پرسش از مسئولان پاسخ گو ؟! » ( این جا ) پیام هایی از سوی افراد مختلف برایم ارسال گردید که بعد از پخش زنده 17 مردادماه توسط مسئولین سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در فضای اینستاگرام تعداد اعتراض ها به صورت تلفنی و نوشتاری با چاشنی توهین بیشتر شد. از نوشتن برخی پیام ها معذورم. «…
  • « و نتیجه آن شد که وقتی لشکر ارتجاعی طالبان، شهرها را یکی پس از دیگری فتح می کرد و جلوتر می آمد، مردم، بی تفاوت تر از همیشه، تنها نظاره گرِ ارباب جدید بودند و بس... »
  • علی مرادی مراغه ای

افغانستان: بازگشتِ زن ستیزان، موسیقی ستیزان ، مدرسه ستیزان ... !

این گروه همیشه بازیچه بوده اند، در دوران جنگ سرد توسط ایالات متحده، برای مبارزه با حکومت دست نشانده شوروی به وجود آمدند، گروهی متشکل از طلبه های دینی در مدارس تحت حمایت عربستان در پاکستان که نام طالبان را بر خود گذاشته با شعار «اجرای شریعت اسلامی» موفق شدند شهرها را یکی پس از دیگری گرفته و در ۱۹۹۶م. موفق شدند پایتخت، کابل، را تسخیر کرده و محمد نجیب الله، آخرین…
  • وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از کدام " آرامش ایجاد شده " توسط وزیر فعلی می گوید ؟
  • مزبان حبیبی

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مساله " نگرش دستوری به حل مسائل در آموزش " ؟! مطلب ویژه

سی‌ سال پیش که جوانی پرشور و مشتاق معلمی بودم، با صرف نظر از ادامه تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک که بورسیه یکی از نهادها هم بود، به عنوان معلم ریاضی وارد سیستم آموزش‌ و پرورش شدم و تا کنون در کسوت معلمی به تدریس ریاضیات مشغول بودم. با هر تغییر در دولت در سال‌های ۷۲، ۷۶، ۸۰، ۸۴، ۸۸، ۹۲، ۹۶ و مرداد ۱۴۰۰، به تغییر رویکرد حاکمیت به آموزش و…
  • « حرفی برای گفتن نمانده است جز حدیث سروستان! »
  • حمزه‌علی نصیری

در طی این چهار دهه با آمد و رفت ۱۵ وزیر از "شکوهی" به "حاجی‌میرزایی" رسیده‌ایم و اینک "باغگلی" ! مطلب ویژه

سال‌هاست که دستگاه آموزش و پرورش از مشکلات و نارسایی‌ها و نابه سامانی‌های عدیده‌ و متنوعی رنج می‌برد و روز به روز هم بر تنوع و تعداد و گستره و عمق این مسائل افزوده می‌شود؛ معلمانش با مشکلات معیشتی حاد و خسته‌کننده و انگیزه‌کُش و مأیوس‌کننده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب آنها برای تأمین حداقل‌های زندگی تن به مشاغل دوم و سوم می‌دهند که هیچ سنخیتی با شغل آموزگاری ندارند.…
  • « امروز آموزش و پرورش ما نیاز به تغییرات اساسی ساختاری و بنیادی دارد هم از بعد آموزش و هم از بعد نگرش بر معلم و دانش آموز »
  • حسین شاملی یام/ مرند

سخنی با رئیس جمهور در مورد معرفی وزیر آموزش و پرورش

گروه رسانه/ معرفی « حسین باغگلی » به عنوان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ، واکنش های متفاوتی را در میان فرهنگیان و کنش گران این حوزه برانگیخته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود که تاسیس تفکر انتقادی و ترویج فرهنگ گفت و گو است نظرات و ایده های مختلف را در این زمینه منتشر می کند . « حسین…
  • « برای جامعه، امروزه هیچ کاری حیاتی‌تر از مدیریت نیست. زیرا مدیران تعیین می‌کنند که آیا سازمانهای جامعه به خوبی خدمات‌رسانی می‌کنند یا منابع و استعدادهای جامعه را ضایع می کنند »
  • داریوش توسلی/ دکترای مدیریت آموزشی

غفلت از شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و تمایل به سرمایه‌سوزی در سیستم مولد، سرمایه‌زا و نخبه‌پرور آموزش و پرورش !

آموزش و پرورش را به من بسپارید، دنیا را اصلاح خواهم کرد(تأتوی).  بی تردید آموزش و پرورش با اهمیت ترین، پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین نهاد و سازمان اجتماعی است، و در کشورهای توسعه‌ یافته، انتخاب مدیران آن با حساسیت و دشواری‌های بسیاری همراه است؛ چرا که نیک‌فرجامی و سقوط سایر سیستم‌ها و بخش‌های جوامع بی ارتباط با کارکرد و خروجی این نهاد مولد و نخبه پرور نیست. اگر قرار باشد به صراحت ضعف‌های…
  • « نقدی بر نگرش دولت جدید به حوزه آموزش »
  • مزبان حبیبی

آموزش مدرن در دنیا و دیدگاه‌ عصر حجری به آموزش در ایران !

گروه رسانه/ معرفی « حسین باغگلی » به عنوان وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ، واکنش های متفاوتی را در میان فرهنگیان و کنش گران این حوزه برانگیخته است . « صدای معلم » بر اساس دکترین خود که تاسیس تفکر انتقادی و ترویج فرهنگ گفت و گو است نظرات و ایده های مختلف را در این زمینه منتشر می کند . « مزبان…
  • « تب بحث در این گروه ها بسیار بالا بوده و به دلیل برخورد احساسی و ایدئولوژیک با مباحث حوزه تعلیم و تربیت ، سپهر معرفتی و سیمای عمومی گروه های یاد شده بیشتر به میدان تمام عیار جنگ شباهت دارند »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

ده پرسش از " حسین باغگلی " ؟

با معرفی کابینه دولت جدید به مجلس خط و خطوط فکری و چیدمان "دولت قوی" تا حدودی روشن شده و نوع و مسیر ریل گذاری برای هشت سال آتی قابل تصور می باشد. وزرایی با ترکیب،جوانان عمدتا کم تجربه و مدعی انقلابی گری با پیرمردان خسته و تکراری بالانس این ترکیب ناهمگن و ناهمگون ، هنری است که آقای دکتر رییسی باید از خود بروز دهد. با معرفی دکتر باغگلی به عنوان…
  • « کسی باید وزیر آموزش و پرورش بشود که تصمیمات را دانسته و پخته و سنجیده و با اشراف به جمیع وجوه نظام تعلیم و تربیت اتخاذ کند و بر سر تصمیمات خود محکم و استوار بایستد»
  • عبدالرسول عمادی

نگاهی بر عملکرد وزیران آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی

آقای دکتر شکوهی فیلسوف تعلیم و تربیت بود. آقای پرورش یک‌استاد شناخته شده در حوزه مباحث دینی و اخلاقی بود و آدم صاحب نظری بود. آقای اکرمی یک‌مبارز سیاسی و یک چهره تاثیر گذار اجتماعی بود که در حوزه های تعلیم و تربیت صاحب نظر بود. این سه شخصیت که در سال های اول پیروزی انقلاب وزارت کردند از آنان توقع تجربه اجرایی بالایی نمی رفت زیرا با فاصله کمی از پیروزی…
  • «در طول این چهار دهه کم تر وزیر آموزش و پرورشی می یابیم که خود تحلیل گر مسائل در حوزه آموزش باشد و یا حامل دیدگاه مشخصی بر اساس مدیریت علمی و غیرایدئولوژیک در طرحواره های ذهنی خویش باشد »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

حسین باغگلی گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش مطلب ویژه

سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان و نیز شایعات فراوانی که از گوشه و کنار شنیده می شد ، « حسین باغگلی » توسط ابراهیم رئیسی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس یازدهم که خود را « مجلس انقلابی » می نامد معرفی شد . پیش از آن و مطابق روال همیشگی افراد و طیف های سیاسی با انتشار لیست های مختلف و افراد مورد نظر خود…
  • « براي توسعه علمي، بايد كاري كرد كه جمهور ، پيام پژوهشگر و دانشمند را بپذيرد و الا پژوهشگر در حلقه كوچك پژوهشگران آكادميك ایزوله و ضعیف می‌شود »
  • دكتر احد نويدی/ روانشناس و عضو هيأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

براي توسعه علمی و ارتقای سطح افكار عمومی به اصحاب رسانه نياز داريم مطلب ویژه

اگر می‌خواهیم علم رشد و بر شبه علم غلبه كند بايد به ترويج علم بپردازيم. ادعاهاي شبه علمي همیشه از جانب قاعده هرم مطرح می‌شود، مثلا طرف در عطاری کار می کند، ادعاهاي گزافي، مثلا درمان كرونا، را مطرح مي‌كند. اين ادعا‌ها از پایین می جوشند و بالا می آیند. بنابراين، براي تقويت پژوهش و جاري ساختن يافته‌هاي اصيل علمي در سطح افكار عمومي، رسانه‌ها مي‌توانند نقشي بي بديل ايفا كنند: نقش…
  • « نقش نمایندگان مجلس نیز در این خصوص بسیار ضعیف بوده آنها نیز چنین دغدغه ای نداشته اند و فقط به فکر سهم خواهی مدیریتی در حوزه انتخابی خود از وزرای سابق بوده اند و وزارت آموزش و پرورش را به قهقرا برده اند »
  • معصومه بیات/ معاون اسبق برنامه ریزی و مخاطب پژوهی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

سخنی با نمایندگان مجلس در مورد انتخاب وزیر آموزش و پرورش

نمایندگان محترم مجلس چند روز دیگر طبق روال تمامی دولتها باید با رای اعتماد خود در ایران جانمان نقش آفرینی کنید و به وزاری دولت سیزدهم رای اعتماد دهید . یادتان باشد تک تک شماها نماینده مردمی هستید که در ایران عزیزمان زندگی می کنند . یادتان باشد مردم این روزها خسته و کلافه هستند و از شرایط وخیم کشور به خصوص شرایط اقتصادی رنج می برند . یادتان باشد که به…
  • علت تحقق مطالبه معلمان در قالب لایحه فوق العاده ویژه معلمان چیست؟
  • رحیم زایرکعبه/ دکترای جامعه شناسی

اجبار تاریخی، شرط تحقق اعتراضات اجتماعی در ایران مطلب ویژه

در آخرین ماه های عمر دولت روحانی، لایحه ای تحت عنوان فوق العاده ویژه معلمان، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و پس از کش و قوس‌هایی به تصویب مجلس رسید. بر اساس این لایحه، قرار است بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شود. این افزایش حقوق معلمان هر چند در مقابله با تورم افسار گسیخته، اصلاً افزایشی، قابل قبول نیست، اما در معلمان این امید را به وجود…
  • « در اکثر کشورها بودجه آموزش و پرورش را برای مقابله با کرونا افزایش داده ­اند و باید این موضوع در دستور کار دولت سیزدهم نیز باشد تا بازگشایی مدارس با مشکلات کمتری روبه رو شود »
  • حسین معافی/ پژوهشگر مسائل فرهنگی- اجتماعی

بازگشایی مدارس و چالش­ های پیش ­رو

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون منجر به مشکلات تحصیلی و حتی بروز مسائل اجتماعی بسیاری شده است. آموزش از راه دور با وجود مشکلات زیرساختی اینترنت و نیاز به دستگاه‌ های هوشمند و عدم آشنایی برخی معلمان با آموزش های مجازی از طرفی منجر به صدمه‌­هایی برای دانش آموزان شده و از طرف دیگر این جنس از آموزش برای برخی از پایه‌های تحصیلی چندان اثربخش نبوده است. با توجه به اُفت تحصیلی که…
  • « تا زمان از دست نرفته بار دیگر اقتدار خود را به اطرافیانی که با فشار به شما می خواهند وزیری تحمیل کنند نشان دهید »
  • معصومه بیات/ معاون اسبق برنامه ریزی و مخاطب پژوهی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

رئیس جمهور دولت سیزدهم به روند معمول در انتخاب وزرای آموزش و پرورش پایان دهد !

جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهور با گذشت ۴۳ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در هیچ دولتی آموزش و پرورش دغدغه و اولویت نبوده ، اصلا هیچ رئیس جمهوری برای آموزش و پرورش ارزش قائل نبوده است و این یعنی فراهم نمودن زمینه عقب ماندگی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، صنعتی و...در ایران عزیزمان. اگر بخواهید بیانیه گام دوم انقلاب را در کشور نهادینه و به صورت عمیق اجرایی نمایید می باید…
  • « با توجه به ساختار مدیریتی بسته‌ در کشور ، آیا رسانه‌ی ملی را می‌توان از این وضعیت فضاحت‌بار نجات داد؟ »
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

نقش بی بدیل صدا و سیما در بی‌ محتوا یا کم محتوا‌سازی فرهنگ اصیل ایران !

بودجه صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲،۸۳۵ میلیارد تومان است. یعنی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان! ( توجه داشته باشید: مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان!)این بودجه از کجا می آید؟ پاسخ معلوم است: از جیب ۸۵ میلیون نفر ایرانی! حالا این بودجه اغلب در چه برنامه‌هایی به کار گرفته می‌شود؟ می توانید امتحان کنید و یک هفته تلویزیون ایران را ببینید‌. اغلب برنامه‌ها دور و بر برنامه‌های تقویمی‌ است. آن هم…
  • « رؤسای آموزش و پرورش در کل کشور روابط حسنه و برد_برد با دیگر سازمان‌ها و به ویژه شهرداری‌ها ندارند. این در حالیست که شهرداری‌ها بودجه قابل توجهی در حوزه فرهنگ دارند »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

آموزش و پرورش ، شهرداری ها و حلقه مفقوده تعامل برد - برد ؟

با اندکی اغماض و البته واقع‌بینی باید شهردار تهران را سومین دولتمرد مؤثر و پرنفوذ کشور پس از مقام معظم رهبری و رییس جمهور تلقی کنیم. گستردگی مسئولیت‌ها و حیطه اختیارات، حساسیت‌های خاص پایتخت، امکانات و منابع مالی فراوان و حوزه اثربخشی و... دلایل اهمیت فوق العاده پست شهرداری پایتخت می‌باشد. برای نمونه بودجه و امکانات فرهنگی شهرداری تهران به تنهایی از بودجه وزارت ارشاد و ده‌ها نهاد موازی فرهنگی به مراتب…
  • « این نوع برخورد وزارت آموزش و پرورش با مسئله استخدام، فاجعه بار است و نشان دهنده فقدان اختیار و استقلال در این وزارتخانه و گرایش آن به سمت غیرتخصصی و عوامانه کردن سیستم آموزشی در جهت فراهم کردن فضای شغلی آن برای حضور بدون توجیه طلاب است »
  • ر. هاشمی / معلم

استخدام طلاب حوزوی در آموزش و پرورش فاقد توجیه منطقی است مطلب ویژه

استخدام بیش از پیش طلاب حوزوی در آموزش و پرورش و به طور مشخص " مدارس " و به عنوان " معلم " پس از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی حرکتی عجیب ، قابل تامل و  البته فاقد مبانی منطقی است . با توجه به اینکه تاکنون چنین شدت و اصراری در استخدام طلاب دیده نشده است می توان دلایل زیر را برای این رخداد متصور شد: 1. جمعیت…
  • « مهمترین ابزار عمومی سازی رسانه است. هر چه تعداد رسانه ها، انواع رسانه ها، شکل های پرداختن به موضوع، تعداد افرادی که به موضوع می پردازند و میزان پرداختن به یک موضوع بیشتر باشد به همان میزان عمومی می‌شود »
  • ابوالفضل رحیمی شاد

عمومی سازی مسئله آموزش و پرورش ؛ یک ضرورت اجتناب ناپذیر مطلب ویژه

عمومی شدن یا عمومی سازی ( generalization یا popularization ) روشی است که از طریق آن امکان حل مسائل به دلیل افزایش مطالبه گری، بالا رفتن فشار افکار عمومی و اجبار متخصصین و مسئولین در پرداختن به مسئله بیشتر می‌شود. گاهی برخی مسائل و موضوعات به دلیل عینی بودن و درگیر ساختن همگان به سرعت به یک مسئله عمومی تبدیل می‌شود. مثل بیماری کرونا در یک و نیم سال اخیر. اما برخی…
  • نخستین پیام تهدید آمیز طالبان برای زنان این بود: فقط در خانه بمانید، جهل را با این کلمه فریاد زدند و فقر را با حرمت کار و اشتغال برای زنان هدیه دادند و گفتند رفتن به مکتب، مدرسه، بیمارستان و اشتغال در کارهای اجتماعی ممنوع است
  • نازنین وطندوست/ فعال مدنی افغانستان *

طالبان تغییر نکرده اند !

حاکمیت طالبان در دهه هفتاد خورشیدی معجونی از جهل، فقر، تبعیض، خشونت و تحجرگرایی دینی پرورش یافته در فرهنگ قبیله‌ای بود. طالبان به نام دین و اجرای احکام اسلامی بیش‌ترین ستم‌ها را در حق مردم فقیر افغانستان، به ویژه زنان روا داشتند. پدیدار شدن رژیم طالبانی برای مردان نمازهای اجباری و تکراری، قطع دست، ریش دراز و دستار سیه/سفید را هدیه داد و اما برای زنان قوانین ذیل را به نام حلال…
  • « برای تحول باید واقعیت ها را درک کرد و دید و مورد توجه قرار داد و برنامه ها را برای نیل از شرایط واقعی به شرایط مطلوب تنظیم کرد »
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

لازمه تحول ، واقع بینی است مطلب ویژه

آرمان و  واقعیت دوگانه ای هستند که در اندیشه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی  و اقتصادی بشر جایگاه مهم و تعیین کننده ای داشته اند و دارند. آرمان گرایان بزرگی در طول تاریخ بشر، مدینه فاضله های متفاوتی را به تصویر کشیدند و برای رسیدن به آن کوشیدند.  شمار زیادی از فیلسوفان ، اندیشمندان و حاکمان جوامع نیز واقع گرایانی بودند که واقعیت را محور تفکر و  فعالیت خود  می دانستند و…
  • « پیش خودم گفتم شاید او نتیجه پدیده نامیمون کودک همسری است که در میان طبقات محروم در حال رواج است. پسر یا دختربچه ای است که به خاطر فقر فرهنگی پیش از بلوغ عاطفی و عقلی، زندگی مشترکی را آغاز می کنند »
  • فرزانه دشتی

کودکانی که حتی قدرتِ پرسشِ چراییِ زندگی شان را هم ندارند ؟ مطلب ویژه

کودکی دو ساله بود. از درد ، سرش را به در و دیوار می کوبید. معلوم بود کلافه هست. مربی بهداری گفت این بچه معتاد به حشیش به دنیا آمده است. پدر و مادرش؛ یا بهتر بگویم والد و والده اش؛ رهایش کرده بودند. او در حالی به محنت کده دنیا پا گذاشت که هم از آغوش گرم و پر مهر مادر محروم بود و هم از حمایتهای پدر و هم از…

نظرسنجی

با کدام گزینه موافق هستید ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور