صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • « جهان، جهان تغییر است نه تقدیر ! »
  • دکتر حسین معافی/ تحلیل گر مسائل فرهنگی- اجتماعی

آیا " کرونا " می تواند موجب تغییر فرهنگ غلط و سبک های زندگی نادرست شود ؟

ویروس کرونا بعد از گذشت یک سال و نیم همه دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و با تغییر شکل و جهش های مختلف ژنیتیکی خود، مشکلات و بحران های زیادی را برای ساکنین کره خاکی باعث شده است. شیوع و گسترش سریع این ویروس، زندگی روزمره همه مردم را در اقصی نقاط جهان به چالش کشیده و با تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، مراکز خرید، بانک ها، ادارات و سایر تجمعات،…
  • به راستی در این زمان، تعداد باسوادن ایران چقدر بوده؟ 1درصد یا 2 درصد؟ و این 2 درصد هم چه می خواندند؟ از علوم جدید که خبری نبود چون علوم جدید حتی 400 سال پس از آن نیز ممنوع و کفر شمرده می شده! بنگرید به تخریب مدارس رشدیه در 400 سال پس از زمان میکل آنژ در ایران ...!
  • علی مرادی مراغه ای

جامعه ایرانی در چه مرحله ای از تحول فکری به سر می برد؟!

به این سوال نمی توان در این محدود پاسخ داد اما یک مقایسه شاید بد نباشد البته باید تاریخ ها را دقت کنیم: هنگام خواندن زندگی نامه میکل آنژ (1464 - 1564) وقتی به تعداد جمعیت باسواد فلورانس در زمان رنسانس برخوردم خیلی تعجب کردم ...بر اساس اطلاعات به دست آمده از ثبت کاداستر ، 70 درصد فلورانس ها در سال 1427 باسواد بودند! خیلی عجیب است!. این زمان میکل آنژ، در…
  • « حدود ۷۰۰ عضو هیأت علمی در حوزه علوم منابع طبیعی و محیط زیست در کشور مشغول به فعالیت هستند که اکثرا به مراتب دانشیاری و استاد تمامی ارتقا یافته اند، مقاله ها نوشتند و پروژه ها کار کردند و دانشجوها پروراندند و ...، اما دریغ از حتی یک نظریه عمومی و دریغ از حتی یک ایده مشخص که در مقیاس ملی محیط زیست ما وجاهت علمی و کارکردی داشته باشد! »
  • بیت الله محمودی/ عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد

از خود بیگانگی آکادمیک در بستر آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی ؟! مطلب ویژه

چند هفته ای است که اصلاح آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، موضوع بحث در محافل رسمی و غیر رسمی استادان مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواسط خرداد امسال ابتدا پیش نویسی را در معرض دید عموم برای دریافت نظرات قرار داد و بعد از تنها یک هفته اعلام کرد به دلیل طی شدن فرایند نهایی سازی این پیش نویس توسط وزارت علوم، موضوع…
  • آنچه در این میان مبرّا از هرگونه قصور و تقصیر است، «بی‌دانشی در مدیریت» و «عدم بینش در برنامه‌ریزی» و «ملاحظات سیاسی‌کاری» در خدمات عام‌المنفعه‌ی کشوری است
  • دکتر محمدعلی فیاض بخش

" بحران آب در خوزستان " و فرمول " چهل‌ و دو به علاوه‌ی چهار! "

هرگاه اصلی به نام «مدیریت» از سوی برنشستگان بر مسندها به عنوان یک «دانش و تخصص» به رسمیت شناخته شود، هم در بسیاری از صندلی‌ها، «برنشستگان» جا‌به‌جا می‌شوند و هم شیرازه‌ی امورِ گسسته، سامان و پیوستی خواهد یافت. در کشوری که مربی فوتبال، هرچه خارجی‌تر (!)، مقبول‌تر، نمی‌دانم چرا اگر سخن از کارشناس امور مالیاتیِ خارجی و امتحان‌ پس‌ داده بشود، از هزار حلقوم و هزارویک جا فریاد «واملّیتا» بلند می‌شود؟ همان‌گونه…
  • « چهره هایی که تاکنون در وزارت آموزش و پرورش سکاندار این مجموعه شده اند بیشتر از جنس چهره های سیاسی بوده اند که جز فربه سازی کوتولگی در مدیریت و تشدید روزمرگی ، کار خاص دیگری انجام نداده اند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آیا در آموزش و پرورش دولت سیزدهم اتفاق خاصی رخ می دهد ؟ مطلب ویژه

در میانه این همه بحران های مختلف که کشور را احاطه کرده است و به عنوان مثال مردم خوزستان از فرط بی آبی دست به اعتراضات خیابانی زده و حتی به خاطر آن کشته داده اند و یا قطع برق بسیاری از شهروندان را کلافه کرده است و کرونا بسیاری از شهرها را در وضعیت قرمز قرار دا ده است و ... ؛ پرسش این است که آیا می توان در این…
  • « بعضاً تصور ما از تغییر مثلاً در آموزش و پرورش، شخم زدن مدیریت‌ها از وزیر تا سرایدار مدرسه می‌باشد. فکر می‌کنیم لزوماً با تغییر افراد ، تغییرات مثبتی به نفع شرکای آموزش و پرورش رخ خواهد داد و مشکلات آموزش و پرورش با روی کار آمدن نیروهای منتسب به جوانان انقلابی با مدیریت جهادی از فردا رخت بر بسته و ما عن قریب مدینه فاضله را در آغوش تمنا خواهیم فشرد! »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

تغییر افراد یا تغییر رویکردها؟!

در یکی از گروه‌های فرهنگی دوستی بر رییس‌جمهور منتخب خرده گرفتند که چرا در دیدار با نخبگان اقتصادی ، افرادی بعضا تکراری مشاهده می‌شود و اظهار امیدواری کردند که در دیدار با علمای حوزه تعلیم و تربیت این اتفاق نامیمون تکرار نشود و... بعضاً تصور ما از تغییر مثلاً در آموزش و پرورش، شخم زدن مدیریت‌ها از وزیر تا سرایدار مدرسه می‌باشد. فکر می‌کنیم لزوماً با تغییر افراد ، تغییرات مثبتی به…
  • « در ایران این ارگان، به نظر می آید یک ارگان کم اهمیت است که هزار نوع استخدام و هزار شکل مدیریت و هزار طرح و برنامه دارد که خارج از افزایش کیفیت آموزش و پیشرفت این ارگان است و به دنبال آن خارج از پیشرفت جامعه ایران است و تنها در جهت اجرای برنامه های ایدئولوژیک و حکومتی به خوبی عمل می کند »
  • ر. هاشمی / معلم

آموزش و پرورش را نجات دهید !

سال های سال است که این ارگان در مردابی از بی لیاقتی و بی تدبیری و بی برنامگی و بی سوادی گیر کرده است، ارگانی عریض و طویل که دخلش به خرجش نمی ارزد. بوروکراسی قدرتمند حکومت در جان آن هم فرو رفته، و از معلم و دانش آموز جز اسمی در دفاتر و همینک در کامپیوترها چیزی نمانده است. چگونه توقع جامعه ای توسعه یافته خواهیم داشت ؟ وقتی به کشورهای…
  • « در نظام کنونی گزینش، کژبینی هایی به نام گزینش اعتقادی حاکم است که آموزش و پرورش را از وجود برخی معلمان لایق محروم می سازد. معیارهای گزینش محتاج کارشناسی است و اخذ نظر خبرگان تعلیم و تربیت در این خصوص حیاتی است »
  • خسرو باقری نوع پرست/ استاد دانشگاه تهران

اولویت های ضروری در خصوص اصلاح وضعیت نظام آموزش و پرورش کشور مطلب ویژه

این روزها از مجاری مختلفی از این جانب درخواست شده که در خصوص اصلاح وضعیت نظام آموزش و پرورش کشور پیشنهادهای خود را برای ریاست جمهوری آینده اعلام کنم. وظیفه خویش می دانم که بر حصب تخصص خود، آن چه را شرط بلاغ می دانم بیان کنم، به امید آن که گره های نظام آموزش و پرورش کشور گشوده شوند و موقعیت مناسبی برای بالیدن استعدادهای درخشان فرزندان این سرزمین فراهم آید.…
  • « اولویت‌های هر نظام می‌تواند نشانه‌ای از آیندهٔ آن حاکمیت و مردم است، به‌سادگی می‌توان آینده را هم‌ اینک مشاهده کرد »
  • مزبان حبیبی

آموزش، یا تغییر اولویت‌ها یا انتظار چالش‌های ویران‌گر مطلب ویژه

قطعا صحنه‌های درگیری‌ها، هنجار شکنی‌ها رفتارهای خطرناک نوجوانان طی سال‌های اخیر را دیده‌ و برایتان چنین سوالی ایجاد شده است: چرا صحنه‌های هنجارشکنیِ نوجوانان در حال عادی شدن است؟ این‌ها نشانه‌هایی از ناتوانی سیستم آموزشی کشور در کنترل و ارائه راه‌کار برای چالش‌های اجتماعی است . بارها نوشته‌ایم که در کشورهای توسعه‌یافته، برای حل چالش‌های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و حتی اقتصادیِ پیش‌ رو، آموزش‌ و پرورش را در اولویت سرمایه‌گذاری قرار داده‌اند…
  • « مهمتر از این جنایت ، رشد و توسعه اجتماعی جامعه کانادا است ؛ کشوری که در دهه های گذشته چنین جنایت هایی در آن کشور انجام می شده است ولی با رشد و توسعه اجتماعی که بر پایه آموزش نوین می باشد کانادا به یکی از کشورهای توسعه یافته و مدرن تبدیل شده است »
  • حسین بشیری گیوی/ جامعه شناس

گورهای دسته جمعی کودکان در کانادا ،تفکرات کاتولیکی و راهبرد " کشورهای جهان سوم " ؟

پیدا شدن گورهای دسته جمعی کودکان بومی در کانادا یکی دیگر از جنایت علیه بشریت است این بار در مجموعه مدارس زیر نظر کلیسای کاتولیک انجام شده است. طبق گزارش های اولیه ، کودکان بومی که از خانواده ها با زور و اجبار جدا و با هدف آموزش به مدارس شبانه روزی زیر نظر کلیساها سپرده شده اند با انواع شکنجه‌های جسمی و جنسی و روانی مواجه شده و در نهایت در…
  • « با حذف کنکور ابزار دیگری را باید جایگزین آن ساخت که روایی و پایایی لازم را در حد کنکور داشته باشد اما عملاً این ابزار وجود ندارد و آزمونهای داخلی و نهایی از پایایی کافی برخوردار نیستند و امتحانات نهایی دوره دبیرستان با وجود اینکه روایی نسبتاً خوبی دارند اما پایایی آنها در بعضی مناطق قابل اطمینان نیست و نمی توانند ابزاری برای جایگزینی کنکور تلقی شوند »
  • حسین پیریائی/ دکترای مدیریت آموزشی - دانشگاه فرهنگیان

کنکور قابل حذف نیست !

چند سالی است بحث حذف کنکور در نشریات، مجلس شورای اسلامی و وزارت آموزش و پرورش مطرح می شود. مطالعه مباحث مطرح شده و ارائه شده در رسانه ها حاکی از آن است که عواقب حذف کنکور و گزینه های جایگزین آن کمتر کارشناسی شده و به مبانی نظری سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی آن چنان که باید، توجه نشده است.دراین خصوص لازم است به خاطر حساسیت موضوع از تصمیمات عجولانه…
  • « آیا این یکپارچه سازی توانسته است بی عیب و نقص انجام شود یا اجرای طرح یکپارچه سازی به دلیل وجود مشکلات متعدد فنی و ناتوانی شرکت مجری در پشتیبانی درست برنامه ،خود به معضل بزرگتری در فرآیند آموزش و پرور مدارس مبدل گشته است ؟ »
  • علی قربانی / استان لرستان

سیدا ، معضل بزرگ مدیران مدارس در سازماندهی سال تحصیلی جدید مطلب ویژه

دی ماه سال 99 بود که سامانه یکپارچه دانش آموزی با نام مخفف « سیدا»  با حضور وزیر آموزش و پرورش  رونمایی شد . گرچه محسن حاج میرزایی رونمایی از این پلتفرم را با هدف یکپارچه سازی سامانه های وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد ؛ اما به شرکت مجری این پلتفرم و اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای سامانه جدید هیچ اشاره ای نکرد و مشخص نگردید که آیا شرکت جدید توانمندی…
  • به راستی بدون طراحی زیر ساخت هایی همچون پژوهشکده های فرهنگیان، مجلات علمی و آموزشی ویژه فعالیت های پژوهشی معلمان ، تقویت گروههای آموزشی یا انجمن های علمی معلمان چگونه می توان ادعای تغییر و تحول در آموزش و پرورش کرد؟!
  • محمد محمدی

زیر ساخت های علمی و پژوهشی ؛ حلقه مفقوده در رتبه بندی معلمان مطلب ویژه

قانون رتبه بندی معلمان پس از کش و قوس ده ساله اکنون در مرحله بررسی و تصویب جزییات در صحن علنی مجلس قرار گرفته است. برای اجرای این قانون از 5 هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی دولت تا 15 و اخیرا 61 هزار میلیارد صحبت به میان آمده و این در حالیست که بنابر اظهارات رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، پرداخت حقوقی معادل 80 درصد هیات علمی دانشگاه به معلمان…
  • « داشتن صلاحیت‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های شغلی؛ کف بایسته‌های یک وزیر آموزش و پرورش می‌باشد »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

بایسته های یک وزیر آموزش و پرورش و چالش‌های پیش رو

حدود سه هفته دیگر دولت روحانی جای خود را به رییسی خواهد داد و دولت جدید در حال چینش و جانمایی کابینه خود بوده و با توجه به شرایط حاد بین‌المللی در خصوص مذاکرات برجام و به تبع آن استیلای وضعیت نامطلوب اقتصادی و همچنین عدم حضور بیش از نیمی از مردم در انتخابات (رقابت منتخب با آراء باطله) روزهای سختی پیش رو خواهد بود. واقعیت آنست که پس از معاون اول…
  • « تشکل هایی که تاکنون عملکردشان فربه سازی آموزش ایدئولوژیک در حوزه تعلیم و تربیت بوده است لازم است که در متدولوژی ورود به " حوزه عمومی " تجدیدنظری داشته باشند و نگاه شان را به آموزش به عنوان کلید توسعه پایدار و نجات جامعه تغییر دهند »
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

انحصارگرایی و دگماتیسم در حوزه تربیت معلم ؟! مطلب ویژه

مطابق خبری که " فارس " در پانزدهم تیر ماه منتشر کرده ، ( این جا )  بیش از 70 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور طی نامه ای به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از این شورا به جد خواسته اند که از تصویب آیین نامه «نحوه مشارکت دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه در تربیت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش» و « آیین نامه گواهی نامه…
1. فراهم کردن بستر مناسب برای آموزش قرآن کریم و تربیت افرادی عامل به قرآن و اخلاق اسلامی.2. تأکید بر آموزش و پرورش براساس هوش‌های پانزده‌گانه به‌جای رویکرد هوش کلی تک‌بعدی.3. انتخاب و انتصاب مدیران براساس مدل علمی انتصاب مدیران آموزش و پرورش (1394) براساس شایسته‌سالاری و حذف 28 شیوۀ غیرقانونی و غیراخلاقی انتصاب مدیران در ماه اول کاری.4. بسط آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش برای تربیت استادکار در یک…
  • « اگر نمی توانید برای جوانان زمینه شغل و مسکن و ازدواج را فراهم کنید ، حداقل شادی های کوچک را از آنان نگیرید ! »
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

آب بازی در کاروانسرای دودهک دلیجان : شادی ممنوع ! تفریح ممنوع ! مطلب ویژه

طفلی به نام شادی  /  دیریست گم شده است  /  با چشم های روشن براق / با گیسویی بلند به بالای آرزو / هر کس از او نشانی دارد /  ما را کند خبر / این هم نشان ما / یک سو خلیج فارس / سوی دیگر خزر /                       این روزها فیلمی در فضای مجازی دست به دست می شود که گروهی از گردشگران هموطن را نشان می دهد که در یک…
  • « چرا به سرنوشت همنوعان این قدر بی‌تفاوتیم و در بهترین حالت یواشکی و تفریح‌کنان از صحنه‌های خشن فیلم گرفته و در نقش یک شکارچی شیر ژیان راهی شبکه‌های اجتماعی می‌شویم؟ »
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

زورگیری در انظار عمومی پیش چشم دهها .... ؟! مطلب ویژه

از دیدن کلیپی حاوی زورگیری با قمه و خفت‌گیری مسلحانه با اسلحه کمری روح و روانم به هم ریخته و به نوعی از مردانگی خود شرمگینم. ظاهراً این راهزنی حوالی ساعت ۵ عصر، روز روشن در اتوبان قزوین_کرج حوالی مهرشهر صورت می‌گیرد و... در این خصوص نکاتی چند قابل تأمل و درخور توجه جامعه، مسئولان امنیتی و البته قضایی است. روز روشن در جلو چشمان خانواده، راننده را خفت می‌کنند و یک…
  • «ﻭﻃﻦ ﻫﺘﻞ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺧﺪﻣﺎﺗﺶ ﺧﻮﺏ ﻧﺒﻮﺩ، ﺗﺮﮐﺶ ﮐﻨﯿﻢ»
  • فرهاد قنبری

نوجوان شطرنج باز ایرانی تابعیت خود را تغییر داد !

نوجوان شطرنج باز ایرانی تابعیت خود را تغییر داد. ( 1 ) نسل جدید دیگر مانند نسل های قبلی نیست که هر فشار و سختی و مشقتی را تحمل کند و در آخر بگوید که تمام این شرایط به "ایرانی بودنش می ارزد". به خاطر داشته باشیم اگر کشوری مانند ژاپن توسعه یافت برای این بود که مردم و حاکمان آن کشور در دو قرن اخیر به دور از شعارزدگی، وطن خود…
  • « جایی‌که در آن زمان برای آن مکان آموزشی و فرهنگی نوپا انتخاب شده بود، شاید بتوان گفت بی‌کیفیت‌ترین مکان در آن حوالی بود؛ نه آب داشت و نه حتی خاک! سنگلاخی لم‌یزرع و بی‌مصرف در پای کوه بود »
  • حمزه‌علی نصیری

کوچ اجباری از مدرسه به زیر چتر درخت! مطلب ویژه

از روزی که روستا تحت پوشش آموزش‌ و‌ پرورش قرار گرفته بود، بچه‌ها در خانه‌ی اربابی درس خوانده بودند. نه این که روستا مدرسه نداشته باشد. از سال ۴۷ مدرسه داشت. اما مخروبه بود. بنای خشتی کوچک و مختصری در نقطه‌ای خارج از روستا. مسجد نبود که وسط روستا و دیوار به دیوار خانه‌ی حیدر بیک و روبه روی خانه‌ی جبار کدخدا برایش جا دهند و سال به سال مرمتش کنند و…
  • « انتظار منطقی و موکد از مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش آن است که به « قانون » احترام گذاشته و فرهنگ گفت و گو و تفکر انتقادی را در محیط تعلیم و تربیت اشاعه دهند»
  • غفار جلالی / معلم

نامه ی دریافتی : مدیرکل محترم آموزش و پرورش فارس ... به کجا چنین شتابان ؟!

مدیرکل محترم آموزش و پرورش فارس دکتر فرهاد اسماعیلی از بدو مسئولیت هیچ ارتباطی با فعالان صنفی فارس نداشتید و بدون هیچ واهمه ای از قضاوت وجدان ها، منتقدین را توسط معاون مالی و کارشناسان حقوقی اداره تحت امرتان به دادگاه کشاندید. اما به یاری حضرت حق تیرتان به سنگ خورد و ناکام شدید. این واپسین روزهای آخر مسئولیت بد نیست احوالی از فعالان صنفی بپرسید . محمدعلی زحمت کش در شیراز…
  • « اگر هم رمز ارزها عامل افزایش مصرف شده‌اند ولی باز هم مدیریت دولت آن چنان قوی نبوده که حداقل در روزهای سرد سال مانع از این مصرف یا کنترل آن شود »
  • حسین معافی/ فعال فرهنگی و اجتماعی از شهر اراک

قطعی برق؛ از سوء مدیریت تا سوء مصرف

قطعی برق در روزهای گذشته مشکلات زیادی را برای مردم در حوزه های مختلف به وجود آورده است و نارضایتی های گسترده­ای در سراسر کشور باعث شده است. صنعت برق یک صنعت زیر­بنایی است و همه فعالیت­های جامعه بدون برق مختل خواهد شد. اختلال در کارهای تولیدی و صنایع، مخابرات، ادارات، بیمارستان­ها، آموزش و کارهای روزمره مردم در این شرایط سخت کرونایی به گرفتاری­های مردم افزوده و نگرانی­هایی را برای آنان به…
  • یونسکو، باسواد را کسی می داند که از خوانده ها و دانسته های خود برای «تغییر» در زندگی بهره گیرد. چنانچه این تعریف و برداشت را قبول داشته باشیم، آیا ارزشیابی آموزشی موجود در دانشگاه های ما مستلزم بازاندیشی و بازنگری نیست؟!
  • دکتر علی خورسندی طاسکوه [1]

ایدئولوژی نمره گرایی و تمرین فریبکاری! مطلب ویژه

تمرین «تقلب» به عنوان یک «سوء رفتار علمی» (Academic Misconduct) به طور روزانه در آکادمی تجربه می شود. پژوهش هایی نشان می دهند که حتی دانشجویان دانشگاههای ممتاز و درجه یک هم در امتحانات پایان ترم تقلب را تجربه می کنند. به عبارتی، «فریبکاری تحصیلی» (Academic Fraud)در همه جا و در سطوح مختلف، هم در آزمون های حضوری و هم در آزمون های الکترونیکی رخ می دهد. اگرچه وسعت تقلب در آزمون…
  • « دست رد دیوان عدالت اداری بر سینه یک ناحقی! آیا بند "الف" و "ی" به احکام نو معلمان باز می گردد؟»
  • میلاد همتی زاد/ دبیر آموزش زبان و ادبیات فارسی

نامه ی دریافتی :گویی بنا نیست ذهن معلم از معیشت آسوده شود ؟!

این سوالی است که مدت هاست ذهن افسران جوان سپاه پیشرفت کشور را به خود مشغول کرده ، گویی بنا نیست ذهن معلم از معیشت آسوده شود و پاسخ به این سوال با رای و حکم قانونی اکنون در دستان وزارت آموزش و پرورش و معاونت مربوطه است. سال ۹۸ بود که در یک اقدام عجیب دو بند از احکام حقوقی دانشجو معلمان ورودی ۹۴،۹۵،۹۶،۹۷  دانشگاه فرهنگیان حذف شد! مسئولین محترم مربوطه می…
  • این داستان تراژیک اسمش " توهین به شعور معلمان" نیست ؛ پس دقیقا نامش چیست؟!
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

آقای وزیر آموزش و پرورش ! کنکور تمام شد !

اقای وزیر سلام به نظر شما با ۹۰ هزارتومان (بله نود هزارتومان) در سال ۱۴۰۱ چه کارهایی می شود انجام داد؟ جمعه ۱۱ تیرماه مجری کنکور تجربی در شهیدستان کرج بودم. دوشنبه هفته پیش از ساعت ۱۱ تا ۱۳ اداره برایمان جلسه توجیهی کنکور گذاشته بود. از سه شنبه دنبال خواهش و التماس به همکاران برای همکاری در برگزاری کنکور با ۷۰ هزارتومان (البته حداقل با یکسال تاخیر در پرداخت) بودیم. چهارشنبه…
  • « حرکت رو به جلوی هر جامعه ای - تا حدود بسیار زیادی - به ضریب اثرگذاری نخبگان فکری اش مربوط است. جایگاه متفکران در یک جامعه و اینکه چقدر محترم شمرده می شوند ارتباط مستقیم دارد با روند توسعه در آن جامعه. نخبگان تفکر و قلم که ناگزیر از رویارویی با منابع تهدید شش گانه هستند. این رویارویی گریزناپذیر است »
  • عباس نعیمی جورشری/ جامعه شناس

به مناسبت " روز قلم " : دشمنان و تهدیدگران قلم چه کسانی هستند ؟

اگر بپذیریم که قلم نمادی جدی برای اندیشیدن و انتقال اندیشه است آنگاه می توان در باب دشمنان آن نیز سخن گفت. در باب همه آنها که در زمره تهدیدگران تفکر قرار می گیرند. اما آیا می توان برای قلم دشمن و تهدید در نظر گرفت؟ بلی! از این حیث که قلم و اندیشه با تغییر ذهن و رفتار، به ساختارهای اجتماعی و زیست سیاسی و اقتصادی جهت می دهد. این امر…
  • « واقعیت آن است که ما در حال حاضر در شیوه‌های سنتی آموزش خود نیز فرسنگ‌ها با روش‌های علمی، موثر، هدفمند و دارای برنامه فاصله داریم و به همین دلیل برای پایه‌گذاری شیوه‌های نوین ناگزیر هستیم رویکردی کاملا متفاوت و چه بسا انقلابی را در پیش بگیریم و اساسا امکان بنای ساختمانی نو بر پایه‌ی فعالیت‌ها و شیوه‌های موجود میسر نیست »
  • مهدی آقابالی/ معلم ریاضی مرکز شهید سلطانی کرج

آموزش‌های برخط (آنلاین)، تهدید یا فرصت؟ مطلب ویژه

  سودای تجهیز مدارس به تکنولوژی‌های هوشمند آموزشی و همچنین آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای تدریس در فضای مجازی به آموزگاران و گذار از شیوه‌های سنتی تدریس به روش‌ها و رویه‌های به‌روزتر همواره یکی از آرمان‌های آموزشی سیستم آموزش و پرورش کشور به شمار می‌رفته است. اما واقعیت آن است که نه نزد مسئولین امر و نه نزد آموزگارانِ نظام آموزشی کشور درکی واقعی و دقیق از فرهنگ و ضرورت‌ها و اقتضائات…
  • « تا زمانی که معلمان جایگاه خود را به عنوان عنصر پیش برنده آموزش و پرورش نشناسند و برای دموکراتیک کردن آموزش و پرورش گام برندارند ، سخن گفتن از رفع مشکلات آموزش و پرورش و معلمان بی معنا خواهد بود »
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

الگویابی گفتمان اصلاحات در آموزش و پرورش مطلب ویژه

سیزدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و به زودی دولت حجت الاسلام دکتر روحانی به کار خود پایان می دهد و دولت جدید که در همه زمینه ها به ویژه آموزش و پرورش رویکرد دیگری خواهد داشت کار خود را آغاز خواهد کرد. دولت تدبیر و امید با سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان موفق به کسب رای مردم شد ولی خود را دولتی معتدل می دانست.  هر چند در نهایت وضعیت…
  • « ای کاش مدارس بزرگسال دولتی منحل و همه مدارس یک کاسه می شدند و به خاطر منافعی که این مدارس برای آموزش و پرورش دارند ، کسی را به عنوان مدیر در چاهِ ویل این مدارس نمی فرستادند ! »
  • زهراسادات خلفی/ مدیر بزرگسالان عترت

دل نوشته یک مدیر مدرسه بزرگسالان دولتی

دو سال پیش که چشم و گوش بسته به مدیریت مدرسه بزرگسالان دولتی منصوب شدم با ذوق و شوق زیادی این مسئولیت را پذیرفتم ولی رفته رفته با مشکلات مدرسه آشنا شدم و فهمیدم که تمام آرزوهایم نقش بر آب شده است .  در این مدارس به غیر از مدیر هیچ نیروی موظفی تعلق نمی گیرد ، همه نیروهای غیر موظف ِ اداری و آموزشی (چه شاغل و چه بازنشسته) الزاماً باید…
  • « در سال های گذشته بحث رتبه­ بندی معلمان هم در دولت و هم در مجلس بارها مطرح شد ولی آنچه اجرا شده همان قانون مدیریت خدمات کشوری است که فقط باعت افزایش ناچیزی به حقوق معلمان شده که در سایر ادارات نیز این افزایش وجود داشته است »
  • حسین معافی/ دکتری برنامه­ ریزی درسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان اراک

آیا رتبه­ بندی معلمان در معنای واقعی آن اجرایی می­ شود؟ مطلب ویژه

بی­ شک اولویت‌های آموزش و پرورش برای بهبود شرایط فعلی را می ­توان­؛ رسیدگی به مقوله شأن معلم مخصوصاً در حوزه اقتصاد و رفاهی، بازطراحی شیوه مدیریت در سطح کلان و نیمه کلان، استفاده از امکانات الکترونیک برای کاهش نیرو‌ها در سطح ستاد، رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان و جذب هیأت علمی مؤثر و کارا، بازنگری در مقوله گزینش در آموزش و پرورش و ورودی سختگیرانه‌تر نسبت به آن، شایسته‌سالاری در عرصه انتخاب…
  • « آن چیزی که می‌تواند کشور را متحول کند، دانایی است، آن چیزی که ارکان حکومت نیاز دارند دانش و مدیریت است. ما به جای دانستن، مدرک‌گرایی را در ایران متداول کردیم! »
  • محسن صفايى فراهانى

" ایران " مدیران متخصص باسواد می‌خواهد ! مطلب ویژه

مرحوم ابراهیم یزدی در خاطراتش نکته‌ای را عنوان می‌کند، می‌گوید قبل از پیروزی انقلاب، ما سران انقلاب در پاریس بودیم، یکی از روزنامه‌های انگلیسی سرمقاله‌ای می‌زند نزدیک به این مفهوم که : پیروزی «ندانستن بر ظلم». ایشان می‌گوید: «آنجا من خیلی ناراحت شدم و گفتم که ملتی به پا خاسته است، ببین انگلیس‌ها چقدر جنسشان خراب است که نمی‌خواهند بپذیرند که این ملت همه معترض هستند و شرایط دیگری را می‌خواهند».  دکتر…
  • « چرا تعداد دانشگاه‌ و دانشجو و اعضای هیئت علمی کشور ما از بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی بیشتر است، اما از خروجی آن‌ها خبری نیست؟ »
  • دکتر نظام بهرامی کمیل

آفتابه لگن هفت دست، شام و نهار...

- تاکنون به این فکر کرده اید که چرا آلمان ، ژاپن ، کره‌جنوبی ، سوئد ، سوئیس ، ایتالیا ، فرانسه ، ترکیه و کشورهای دیگری که از نظر تولید محصولات دارویی و پزشکی از ما جلوتر هستند؛ مدعی تلاش برای ساخت و تولید موفقیت‌آمیز هفت واکسن برای ویروس کووید ۱۹ نیستند، اما ما با این حال و روز، مدعی هستیم؟ - چرا در آلمان ، انگلستان ، ژاپن ، کره‌جنوبی…
  • « احزاب منتسب به فرهنگیان نیازمند استحاله فکری هستند و این امر با تغییراتی در زیرساخت های فکری - فردی لیدرهای آنان باید روی دهد »
  • حسین ثقفی/ دبیر شاغل - مشهد

" تشکل های فرهنگیان " و " توهم موجودیت " ؟! مطلب ویژه

می دانیم که سه تشکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، سازمان معلمان ایران  و انجمن اسلامی معلمان تقریبا از شاخص ترین احزاب وابسته به فرهنگیان هستند که در حوزه های مختلف و مرتبط با دستگاه تعلیم وتربیت از جمله سیاست، فرهنگ، آموزش و تربیت فعالیت می کنند. تا امروز هریک از این گروه ها کوشیده اند تا حدممکن ضمن دفاع از حقوق معلمان ، سلطه ی قدرت های سیاسی بر آموزش و پرورش…
  • « در موضوع "متناسب سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری با دیگر اعضای هیات علمی (غیر بالینی) شاغل در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان" از آنجا که امثال نوبخت ، خیلی از وزرا و نمایندگان مجلس ذینفع و ذی سهم ماجرا بودند قانون به فوریت تصویب ، اعتبار لازم تخصیص و ابلاغ می شود که ناگهان حتی دریافتی استادیاران علاوه بر ضریب سال جاری حداقل پنج میلیونی افزایش می یابد ! »
  • ابراهیم سحرخیز

" فوق العاده ویژه " یا " رتبه بندی " برای معلمان ؟!

 شنیده بودم گنجشگ را رنگ کرده به جای قناری به مشتری غالب می کنند اما باور نداشتم رتبه بندی نیز به چنین بلایی گرفتار شود.حدس می زدم جناب نوبخت ، از اتفاقات زمان امثال فانی درس گرفته ، قرار نیست دوباره با چندر غاز افزایش ، سر و ته ماجرا را به هم آورده ،همان افزایش حقوق معمول در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری را که دیگران بی منت دریافت کرده اند…
( شادروان امین کیانپور )   یادش به خیر ... سالها پیش، در دوره ی کارشناسی، استادی داشتیم که در درس افشاریه و زندیه، با حرارت تمام از لیاقت نادرشاه و استعداد نظامی و روحیه ی سترگش می گفت. از او پرسیدم استاد چرا نادرشاه با این همه توانایی و شجاعت و ...اقداماتی چون کشتن اطرافیان و کور کردن فرزند ارشدش رضاقلی میرزا را مرتکب شد؟ مکثی کرد و در پاسخ گفت:…
  • « برای پذیرش در این رشته ها و دانشگاه ها ما باید بر اساس یک سری ملاک‌های عینی، شفاف، قابل اندازه‌گیری و پاسخگو عمل کنیم، و استفاده از معیارها، استانداردها و ملاک های مبهم نه تنها اضطراب و تشویش داوطلبین را کاهش نمی دهد بلکه به افزایش نگرانی های آنها نیز دامن می زند »
  • دکتر قربان کیانی/ رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزان استان اردبیل

مشکلات طرح جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در پذیرش دانشجو به جای کنکور مطلب ویژه

  در حال حاضر قبولی در کنکور از رشته ها و دانشگاه های خاص برای دانش آموزان و اولیاء آنها اهمیت بسیاری یافته که باعث فشار و استرس زیاد دانش آموزان در طول مدت تحصیل در مدارس شده است و دانش آموزان تحت فشار والدین و عوامل مدرسه به جای داشتن روحیه پر نشاط، در یک نگرانی دائم به سر می برند. در این میان موسسات متعدد کنکور نیز بر این اضطراب…
  • « این داستان تحقیر آمیز جاری بر برگزاری تمام انتخابات ها،آزمون های سمپاد و ...بوده و در تمامی این برنامه ها منزلت و معیشت معلمان متاسفانه در خانه خود مورد تاخت و تاز مسئولین درون و برون سازمانی قرار می گیرد »
  • رضا قاسم‌پور/ خبرنگار صدای معلم

سازمان سنجش آموزش کشور و توهین به شعور معلمان ؟!

چند روز دیگر شاهد برگزاری کنکور ۱۴۰۰ در مراکز آموزشی هستیم. بار اصلی برگزاری کنکور بر دوش آموزش و پرورش (بخوانید مدیران و معلمان کف مدارس) می‌باشد.  پارسال مجری دو کنکور در شهیدستان بودیم. چند روز قبل از کنکور رفتیم جلسه توجیهی برای شنیدن داستان‌های تکراری و خط و نشان کشیدن سخنران مبنی بر اینکه اگر فلان اتفاق بیفتد دمار از روزگار مدیر فلک‌زده در می آورند و الی آخر.... از دو…
  • « این واقعه از افتخارات قشر معلم در طول مدرنیته شدن آموزش است و قلب آن به نام فرد دیگری بدون منطق و بدون دلیل نامگذاری مناسب می باشد. این واقعه یادآور این موضوع است که حق و احترام معلم را باید پاس داشت و معیشت او را به بهترین شکل تامین کرد »
  • ر.هاشمی/ معلم

« روز معلم » را به اصالت خود « ابوالحسن خانعلی » بازگردانید و پاس دارید مطلب ویژه

روز معلم کنونی واقعی و منطقی نیست و مسخ شده روز اصیل معلم می باشد. روز معلم همان طور که می دانید در اصل به بهانه مرگ دردناک ابوالحسن خانعلی در قبل از انقلاب به دلیل اعتراضات گسترده معلم ها به وضع معیشتی خود رخ داد. جریان این اعتراضات و وضع شدن روز معلم را به تفصیل در اینترنت و همچنین در خود سایت صدای معلم می توانید ببینید و بخوانید و…
  • باز هم بی مهری به فرهنگیان؛
  • حمزه‌علی نصیری

پروژه‌‌ای به نام "کوثر" و ۱۹ سال بلاتکلیفی با انواع " اما و اگر " ؟! مطلب ویژه

پروژه‌ی کوثر فرهنگیان پاکدشت در آستانه ۲۰ سالگی خود قرار دارد. پروژه‌ای که تقریباً دو دهه پیش با واگذاری ۱۰۵۹ قطعه زمین به اعضای تعاونی مسکن فرهنگیان پاکدشت و اعضای تعاونی مسکن دادگستری این شهرستان کلید خورده و با توجه به پیش‌بینی احداث ۳ واحد مسکونی بر روی هر قطعه، قرار بوده به تدریج بالغ بر ۱۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای دهد. اما کسانی که از سال ۱۳۸۱ (تقریباً…
  • « آنچه شریعتی را می آزرد و رنج می داد دگماتیسم و جزم گرایی و تنیدن در خود و بریدن از جهان اندیشه ها و تفکرات و تئوری ها بود »
  • عبدالله افراسیابی/ همکار صدای معلم

دکتر علی شریعتی منادی " تفکر انتقادی "

به مناسبت سالگشت درگذشت دکتر علی شریعتی ضروری است تا یادی از آن یار سفر کرده نماییم. مرحوم علی شریعتی یک ایرانی موحد و وطن دوست و کاراکتر و الیت برجسته ای بود که ضمن توجه به باورهای درونی و بومی گرایی همواره در صدد نوگرایی و نواندیشی بود و به اقتباس از اندیشه ها و دکترین های جهانی در زمینه های گوناگون مدنی، جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد، هنر  و فلسفه…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور