گروه اخبار / با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین، امروزه شاهد استفاده روز افزون از فضای مجازی در جامعه هستیم، این در حالیست که در کنار بهره گیری از مزایای این امکانات در جهت درست و برای انتقال پیام های فرهنگی و .. ، باید از خطراتی که این فضاها می تواند داشته باشد آگاه بود. با گذر از مشکلات فرهنگی و اجتماعی که استفاده از فضاهای مجازی به…
عبدالله افراسیابی / معاون پرورشی دبیرستان های تهران
ویلیام جیمز روان شناس و فیلسوف برجسته آمریکایی که یک عملگرا و تجربی گرای تمام عیار بود ، سیستم فکری " پراگماتیسم " را به صورت یک فلسفه نظامدار ( سیستماتیک ) درآورد به طوری که او را بنیان گذار پراگماتیزم می نامند. جیمز خونگرم و معاشرتی بود و در تمام چیزها مجذوب امور فردی و اشخاص می شد. او از اندیشیدن کشتی نیرومندی ساخت. کتاب " اصول روان شناسی "…
دوستي افغانی داشتم كه مي گفت زمان تحصيلم در سوئيس با يكی از اساتيد دانشگاهمون رفتيم كافه نزديك دانشگاه تا قهوه بخوريم.حرف از حكومت و اوضاع بد افغانستان شد كه استادم حرف جالبی زد كه همواره توی ذهنم نقش بست. استادم گفت: فكر نكن برای كشورها قرعه كشی كرده اند و مردم سوئيس به خاطر شانس خوب اين حكومت گيرشون اومده و مردم افغانستان بد شانس بودن و به اين روز افتادند،…
« ادوارد سعید » که کتابی با عنوان “روشنفکر کیست؟ روشنفکری چیست؟ ” نوشته است وظیفه روشنفکر را “ نقد نهادهای قدرت ” می داند. یک اصل مهم که در طول تاریخ در عرض جغرافیا به اثبات رسیده است این است که قدرت بدون نقد فساد می آورد. اخلاقی ترین آدم ها هم وقتی در بالای پلکان قدرت بنشینند، اگر به طور جدی با نظارت و نقد کنترل نشوند، دچار “خودشیفتگی” می شوند…
گروه اخبار / تا قبل از اصلاحاتی که در جمهوری پنجم صورت گرفت، دانش آموزان مسیر تحصیلی خود را پس از دوران ابتدایی انتخاب میکردند. برای ورود به مدارس راهنمایی و به دنبال آن دبیرستان، چه در رشتههای عمومی و چه فنی-حرفه ای، آزمون برگزار میشد و دانش آموزان باید در رقابت شرکت میکردند. دانش آموزان این امکان را نیز داشتند که پس از پایان مدرسهی ابتدایی، در دورههای تکمیلی شرکت کنند…
با مطالعه تاریخ آموزش و پرورش در چند قرن اخیر درمی یابیم که آموزش و پرورش این دیار چندان تغییرات اساسی و بنیادی نداشته است، پس آنگاه با خود می اندیشیم که گویی زمان بر آن نگذشته است و یا زمان برای این نظام اجتماعی متوقف شده است. بگذارید اندکی به گذشته برگردیم. سپاهیان صفوی در نبردی که در سال 893 ه-ش در منطقه چالدران روی داد با وجود شجاعت و سلحشوری…
چكيده: دردنياي پيچيده امروز، جامعه براي دست يابي به ايدههاي جديد نيازمند افراد خلاق و صاحبان انديشهاي است كه ذهني عميق و انعطاف پذير داشته باشند. «تفكر» يكي از مباحث بنيادين و تاثيرگذار در روند توسعه واقعي و همه جانبه به شمار ميآيد. مدرسه نقش مهمي در پرورش افراد انديشمند دارد و ميتواند با تقويت مهارتهاي فكري و استدلالي دانشآموزان، اين فيلسوفان كوچك را به انديشمندان و آيندهسازان جامعه تبديل كند.فلسفه براي…
از بیست سال پیش تاکنون، ارزیابی هدفمند نظامهای آموزشی بهعنوان روش بسیار مؤثری برای ادارهی هرچه بهتر و مؤثرتر آنها محسوب میشود، ارزیابیها هم در حوزهی آموزش و هم در حوزهی سیاسی صورت میگیرد.از بیست سال پیش تاکنون ارزیابی نظامهای آموزشی با شیوههای مختلف و به تعداد دفعات بالا صورت می پذیرد. از دیرباز تاکنون دانش آموزان را بهواسطهی نمرهها، مدرک تحصیلی و یا امتحانات میسنجند. امروزه اما وضعیت تحصیلی یک…
آموزش فنی-حرفه ای در جوامع امروزی یکی از شاخه های حائز اهمیت آموزشی به حساب می آید. بسیاری از کشورهای پیشرفته ی دنیا نیز اهمیت زیادی برای این شاخه ی تحصیلی قائل هستند چرا که آن را وسیله ای می دانند برای تربیت نیروی کار آینده ی کشور... این مساله سبب می شود که بررسی این شاخه ی تحصیلی خالی از لطف نباشد. در حال حاضر ، فرانسه یکی از قدیمی ترین…
رئالیسم که در فارسی " واقعگرایی" و " اصالت واقع " نامیده میشود، تقریبا نقطهی مقابل ایدهآلیسم بوده و برای اشیای مستقل از ذهن و فکر ما واقعیت قایل است. رئالیسم، اشیاء را آنچنان که هستند، قبول دارد و از تعبیر و تفسیر جهان خارج طبق تجربههای شخصی خودداری میکند. آنچه که در این مقاله آورده شده است، چکیده آرای فیلسوفان و رئالیستهای غربی است. دو اصل فلسفهی رئالیسم 1. اصل…
یکی از اقدامات نادرست و غیرکارشناسی در دولت قبل که هم زمان با وزارت حاجی بابایی اتفاق افتاد توسعه مدارس خاص مانند سمپاد (تیزهوشان ) ، و... بود. مشخص نبود اجرای این سیاست بر مبنای کدام تجربه و یا نظریه موفق در نظام های آموزشی صورت می گرفت . اخیرا مسئولان اداره کل آموزش و پرورش تهران خبر از ادغام و یا انحلال مدارس تیزهوشان داده اند . یکی از مشکلات نظام…
گروه اخبار / مهمترین مسئله کودکان حوزه پیش از دبستان، « فقدان متولی ملی و یکپارچه نبودن مدیریت » است. در حال حاضر در کشور حدود چهارده نهاد و موسسه مختلف به کودکان پیش از دبستان خدمات ارائه می دهند. بنا به چنین تکثر و آشفتگی، در کشور تشکیل « شورای عالی کودک » ضرورت دارد. متن زیر مشروح مصاحبه با خانم دکتر رخساره فضلی، مدیرکل پیشدبستانی آموزش و پرورش است که…
عبدالله افراسیابی / معاون پرورشی دبیرستان های تهران
در پهنه جامعه شناسی دین و عرفی شدن در رهیافت جامعه شناختی، نمی توان از اندیشه آگوست کنت صرف نظر کرد. البته بخش قابل توجهی از این فرآیند به ترکتازی و قیومیت و روحیه پدرسالاری و پاتریمونال ارباب کلیسا و دکترین افراطی ارتدوکسی و قرون وسطی و عصر تاریک مبارزه با علم و صرف تکیه بر ایمان گرائی افراطی و گریز از عقل و آزادی برمی گردد." اگر چه حوادث و…
معلمان چه كاري ميتوانند بكنند تا كودكان مطالب را بهتر ياد بگيرند، از مدرسه لذت ببرند و شهروندان خوبي بشوند؟ اين سوال قديمي به شيوههاي متعدد و با توجه به زمان و فرهنگ، به شكلهاي مختلفي پاسخ داده شده است. بعضي از اين روشهاي پيشنهاد شده موثرتر از بقيه هستند.متاسفانه تعداد كمي از معلمها براي ايجاد و حفظ محيطهاي آموزشي كه منجر به موفقيت تحصيلي، خلاقيت، تحقق روابط اجتماعي توام با احترام،…
گروه اخبار / بيانيه اينچوان در گردهمايي جهاني آموزش در تاريخ 21 مي 2015م. /31 ارديبهشت 1394خ. در کُره جنوبي با توافق جامعه جهاني در موضوع «آموزش» تدوين و تصويب شد. اين بيانيه، چشم انداز آموزش جهان را در 15 سال آينده به تصوير مي کشد و کشورها را تشويق مي کند تا فرصت هاي آموزشي فراگير و برابر، با کيفيت و يادگيري مادام العمر را براي همگان فراهم کنند. اين بيانيه،…
یکی از دشواری های تدریس در مقطع ابتدایی، اطلاع رسانی به اولیاء است. تکالیف درسی، وضعیت درسی و انضباطی دانش آموز، از جمله مواردی است که لازم است هر روز به اطلاع اولیاء رسانده شود. در پایه اول، دانش آموزان قادر به خواندن و نوشتن نیستند. معلم برای ذکر بسیاری از نکات آموزشی و تربیتی که نیازمند مشارکت اولیاء دانش آموزان است، ناگزیر است به طور مستمر با اولیاء دیدار نماید. در…
انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی هر کشور و در خور توجه ویژه نهاد آموزش و پرورش می باشد. در کشورهای پیشرفته اهمیت بسیاری برای رشته علوم انسانی و تمام شاخه ها و زیر مجموعه های این رشته قائل هستند و معمولا بهترین و با استعداد ترین دانش آموزان و دانشجویان جذب رشته های علوم انسانی می شوند. در این کشورها، تحصیل در رشته های علوم انسانی؛ به ویژه…
گروه مدرسه «اعتماد»| خرداد براي همه كساني كه تجربه نشستن بر نيمكتهاي كلاس درس را دارند يادآور روزهاي دلهره امتحان و كارنامه پايان سال تحصيلي است؛ دلهرهاي كه در پايان يك ماراتن ٩ماهه بايد دانشآموزان با دست پر و نمراتي كه مجوزارتقاي آنها به پايه بالاتري را ميدهد به نزد پدران و مادران خود بروند و ترس از اينكه مبادا موفق به اين عبور نشوند شب و روزهاي امتحان را به…
با توسعه و گسترش آموزش مدرن ، بیش از پیش بحث و تبادل نظر در مورد این مساله که آیا اصولا باید برای ارزیابی دانش آموزان به ایشان نمره داد یا خیر ، مطرح می شود. گروهی بر این باور هستند که دیگر زمان نمره دادن به دانش آموزان به پایان رسیده و باید به فکر نوآوری در شیوه های ارزیابی بود. این گروه بر این باورند که فرآیند نمره دادن به…
از ۲۰ سال پیش تاکنون، دولتهایی که در فرانسه سرکار میآیند، سعی میکنند بر اساس نیازهای مختلفی که جامعه در برابر نظام آموزشی از خود ابراز میکند، سیاستهای آموزشی مختلفی را به منصهی اجرا درآورند؛ اما به اجرا درآمدن شیوههایی که از نظریهی مدیریت برمیآیند، با مقاومت مسئولان مدارس مواجه شده است. در سال ۲۰۰۳، گروه ملیای که برای بحثهای گسترده دربارهی نهاد مدرسه[1]شکلگرفته بود، ۲۲ سؤال اساسی را مطرح کرد که…
فرانسه در اروپا ، با طولانی ترین ساعت کلاسی در روز و کوتاه ترین سال تحصیلی ، از سایر کشورها متمایز می شود. متخصصان روند عملکرد کودکان در زمینه های گوناگون ، این نحوه ی سازمان دهی ساعات درسی را زیر سوال برده اند. روزهای بیش از حد شلوغ یک دانش آموز سال سوم میگوید : « من دیگر نمی توانم این روند را تحمل کنم ، وقتی به خانه برمی گردم خیلی…
سه الگوی اصلی مدرسه در کشورهای اروپایی: مسئولان سیاسی کشورها هم درست مثل والدینی که با دقت و بعضاً نگرانی نتایج درسی فرزندان خود در مدرسه را دنبال میکنند، وضعیت کشورشان را ازنظر آموزشی در آزمونهای بینالمللی که به طور مشترک توسط کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعهی اقتصادی برگزار میشود، زیر نظر دارند. برنامهی گستردهای که از آن تحت عنوان پیزا[1] یاد میشود، برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ و پس از…
گروه مدرسه اعتماد| ١٢ سال از عمر كودكان و نوجوانان ما در مدارس سپري ميشود. هر روز در طول سال تحصيلي چند كتاب را زير بغل ميزنند و روانه مدرسه ميشوند. پايان سال هم كه ميشود با تنفر پس از آخرين امتحان كتابها را به گوشهاي پرت ميكنند. آنها كه دل پري دارند جشن كتاب سوزان هم ميگيرند. معدود دانشآموزاني هستند كه كتابهاي خود را مرتب و تميز و جلد كرده…
گروه اخبار / همایش «توسعه عدالت آموزشی در برنامه ششم» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور و سخنرانی دکتر ناصر فکوهی، محمد امین قانعی راد، علی دینی ترکمانی و صادق صادق پور برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ناصر فکوهی، عضو هیئت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران در این همایش گفت: تصور می کنم به بحث آموزش و پرورش نسبت به مسائل مهمی که در…
دورکیم اعتقاد داشت که شکلگیری مدارس دورهی راهنمایی در قرن هفدهم نشانهای از عمومی شدن آموزش و کشانده شدن آن از اشرافیت به سمت طبقهی بورژوا بود؛ او بهاینترتیب رابطهی بین ساختارهای اجتماعی و تحولات الگوهای آموزشی غالب را به تصویر کشید. امیل دورکیم همچنین به اهمیت فرآیند جامعهپذیری که توسط مدرسه در جوامع مدرن به منصهی اجرا درمیآید، اشاره کرد: «آموزش یعنی جامعهپذیری قاعدهمند نسل جوان.» پس از امیل دورکیم، این…
سنت است که هر سال، همزمان با سالروز شهادت استاد مطهری، روز معلم را گرامی می داریم. قطعاً اختصاص روزی برای بزرگداشت معلمان، سنتی ارزشمند و فرصتی مناسب برای اندیشیدن دوباره به آموزش و آموزشگر و آموزگار است. بعید می دانم کسی از بین ما باشد که در مقام والای معلم و آموزگار تردید داشته باشد. شاید انتظار برود که من هم، چند کلامی در مدح معلم و معلمی و مقام معلم…
سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تقریباً وظایفی چون معاونت فنی یا عمرانی نهادهای مشابه آموزش و پرورش را دارد، منتها با این تفاوت که امکان هیچ دخل و تصرفی را در جابهجائی مدارس ندارد. پیشنهاد 1 برای پیشنهادم شهر تبریز را به عنوان نمونهی موردی بررسی میکنم.دهها سال قبل تمرکز جمعیت در مناطق مرکزی شهر تبریز بوده و از طرفی بعد خانوار عددی بزرگتر از آن چه که امروز تقریباً…
هر كسي كه وارد دنياي تعليم و تربيت ميشود، پس از والدين «معلمان» و پس از خانه «مدرسه» را تجربه بينظير ميبيند و به جايگاه و نقش «معلم» و « مدرسه » ناخودآگاه توجه ويژهاي خواهد داشت. چه از آن روزي كه معلمان مكتبخانه با ابزار چوب و فلك كودكان و نوجوانان را پاي درس مينشاندند چه تا به امروز كه والدين با هزار ناز و نوازش آنها را به در مدارس…
گروه مدرسه «اعتماد» به مناسبت روز معلم بررسي ميكند
گروه مدرسه| نظام آموزشي كشور در فراز و نشيبهاي خود تحولاتي داشته، كه اين تحولات در مقاطع مختلف مورد نقد يا تاييد صاحب نظران بوده، در نتيجه تغيير رويكردهاي تئوريك و سبكهاي مديريتي در دهههاي گذشته، نقش و جايگاه معلم نيز دستخوش تحولاتي شده است. اما آنچه در همه اين تحولات به عنوان وجه اشتراك مورد توجه بوده محوريت معلم در نظام آموزشي كشور است به اين معنا كه سرنوشت نظام آموزشي…
اخيراً يک مقام مسؤول در وزارت آموزش و پرورش گفته: برگزاري کلاس هاي آموزش زبان خارجي به صورت فوق برنامه در مدارس دوره ابتدايي ممنوع است. در اين باره نکاتي چند قابل تأمل است: 1 - مسؤولان محترم وزارت آموزش و پرورش که در انديشه ايجاد محدوديت هاي آموزشي براي زبان هاي خارجي هستند، بهتر است اين بار کمي چشمان شان را بگشايند و هزاران مؤسسه آموزشي زبان هاي خارجي…
نخستین تعهد آن خواهد بود که نگاه از بالا به پایین مسوولان و دستاندرکاران به معلمان تغییر یابد و نگاه تکلیفگرایانه به نگاه پاسخگو و مشارکتجویانه تبدیل شود
بابا آب داد، بابا نان داد؛ این دو جمله را هر کدام از ما کلاس اول دبستان که بودیم بارها نوشتهایم و آن وقتی بود که حروف الف، ب، نون و دال را کاملا میشناختیم. بابا آب میدهد، بابا نان میدهد، بابا چه آدم پرکاری است، او مسئول آب و نان ماست، اگر او نباشد ما گرسنه و تشنه میمانیم.
آیا معلم مرثیه خوان تاریکی است ؟ آن هم برای دانش آموزانی که سراسر شور و نشاط و هیجان اند.آیا این همان رسالت خطیری است که بر دوش ادبیات این مرز و بوم نهاده ایم؟شاید تصور همگان بر این باور است که تنها درد معلم امروز ،غم نان و معیشت است اما به واقع چنین نیست ؛ کلاف سردرگم مطالبات فراموش شده ی این قشر چون غده ای سرطانی رو به رشد…
مردم ایران در طول زندگی خود هرگز آموزش های لازم برای مدیریت و کنترل خشم خود نمی بینند؛ کودکان و نوجوانان و جوانان ما بی انکه با راهکارهای کنترل عصبانیت آشنا شوند هریک به نحوی قربانی خشونت حاصل از این نا آگاهی میشوند. " اعصاب ندارم" جمله ای که هریک از ما روزانه حداقل یک بار آن را می گوییم یا در خوش بینانه ترین حالت شنونده آن در زمانها و مکان…
باورهای برتر رمز موفقیت انسان ها و نشانه توسعه فردی باور عبارت است از هر گونه اصل، راهنما، حکم، يقين و يا اشتياقي که بتواند به زندگي معنا و جهت ببخشد. «تو، تويي؟! اندیشه یعنی پردازش فکر. انسان ها از نظر جسمی (اندام های بدن) تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند بلکه مهمترین تفاوت آنها در داشتن باورهای مترقی است که منجر به برتری آنها در نوع نگرش و نحوه ی اندیشیدن می…
در حال حاضر با معرفی فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی برای تدریس ( TICE ) در مدرسه ، امکان دارد تا ماهیت حرفه ی آموزگاری به طور کامل دچار دگرگونی شود. آیا معلمان در دنیای آموزشی فردا تنها نقش آموزش دهنده ی نحوه ی استفاده از ابزار دیجیتال به دانش آموزان را بر عهده خواهند داشت؟ فبین سن ژرمن ( Fabienne Saint-Germain ) ، معلم تاریخ و جغرافیا در مدرسه ی ژان مولن (Jean-Moulin ) در سن…
گروه اخبار/ گاه ترس باعث ایجاد رفتارهایی می شود که نهایتا خشونت آمیز تلقی می شود. وقتی نیازهای فردی تامین نگردد در اثر ترس ناشی از گذر زمان های طلایی زندگی و عدم تامین نیازهای حداقلی بخصوص در قشر جوانی که در معرض انواع داده های مربوط به زندگی لوکس از طریق رسانه ها قرار دارد منجر به ایجاد ترس، احساس ناامنی و واکنش آنی جهت تخلیه این احساس نامطلوب از طریق…
گروه اخبار / ژاپنی ها اصول اخلاقی را با هدف بهبود روابط اجتماعی و خانوادگی و نیز کاهش جرم و جنایت در قالب یک ماده درسی در نظام آموزشی تدریس می کنند.به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، کاهش رفتارها و عادات پسندیده در جامعه ژاپن به مشکلی حتی برای کسانی که به مهربانی و داشتن اخلاق ملایم معروف هستند، تبدیل شده است. این امر باعث شد وزارت آموزش و پرورش ژاپن دستور دهد…
یکی از دیدگاه های جامع نگر ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی در دولت تدبیر و امید که اساساَُُِّ مبتنی بر رویکردهای تمرکززدایانه، تحول آفرینی، حرفه ای نگر و انگیزش بخش در زمینه فعالیت های اجتماعی، صنفی و حرفه ای است، دیدگاه مبتنی بر احیای نهادهای صنفی، حرفه ای و مدنی غیردولتی و تلاش برای سپردن امور و فعالیت های اجرایی و عملیاتی به آنها و قائل شدن بر جایگاه کلان…