صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش نوین

  • رحیم زایرکعبه/ دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تبریز

نقش کانون صنفی معلمان در ساختار آموزش و پرورش مطلب ویژه

کانون صنفی معلمان در زمان کنونی باید چه نقش هایی را در ساختار آموزش و پرورش ایفا کند/ اگر کانون صنفی بتواند حالت ارتباطی مناسبی را بین خود با دو عنصر دیگر برقرار سازد، در این صورت توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کرده و موفق گردد، در غیر این صورت با شکست مواجه خواهد شد/ شیوه تقابل نباید به عنوان اولین راه حل بلکه باید به عنوان آخرین راه حل…
  • دکتر قربان کیانی/ همکار گروه صدای معلم

روابط دختر و پسر چرا و چگونه؟ مطلب ویژه

داشتن ارتباط با دیگران از جمله نیازهای مهم انسان در عرصه حیات اوست. در این میان ارتباط بین دو جنس و حدود و قواعد آن از مقولات پر حرف و حدیثی است که هر جامعه ای بسته به مقتضیات و چهارچوب های فرهنگی خود برای آن شرایطی معین نموده است/ بلوغ زودرس برای دختران اضطراب زاست/ برای پسران، در نوع خود عامل تشخص طلبی و افتخار است/ فردی که قبل از ازدواج…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

اندیشه ی " هربرت مارکوزه " مطلب ویژه

این دانشمند و فیلسوف مشهور و نامی که متعلق به مکتب فرانکفورت ( 1 ) می باشد/ او از جامعه و انقلاب و تحولات اجتماعی به انسان می رسید/ هرگز نمی توان کانال و بستر و متدها را از هدف و مقصود منفک دانست و به شکل تجریری و انتزاعی اندیشید/ احتمالا سرشت انقلاب به ویژه قرن بیست و یکم بدین وسیله معلوم می شود که در وهله نخست از تنگدستی زاده…
  • شیرزاد عبداللهی / همکار گروه صدای معلم

توران میرهادی و تجربه مدرسه فرهاد مطلب ویژه

مدرسه فرهاد یک کارگاه تجربی-  آموزشی پویا بود/ در مدرسه فرهاد دانش آموزان قوانین مدرسه را می نوشتند و خودشان هم اجرا می کردند/ چرا فقط بعد از مرگ یاد بزرگانی مانند میرهادی و بهمن بیگی و...  می افتیم/ ای کاش آقای نجفی در دوره وزارتش به خانم میرهادی اجازه می داد مدرسه  فرهاد  را بازگشایی کند/ دانش آشتیانی به  افرادی مانند توران میرهادی که الان زنده اند  اجازه دهد با پول…
  • محمد باقر شیبانی/ خراسان جنوبی - ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

انسان - آزادی - تربیت ( از منظر جان استوارت میل ) مطلب ویژه

از نظر وي ، انسان موجودي است كه تنها پديدارها و احساس را درك مي‌كند و نمي‌تواند فراسوي آن‌ها برود/ ميل در مورد مذهبش معتقد است از اول بدون اعتقاد ديني به معني متعارف كلمه بار آمده است/ اصالت فایده‌ای ایجاب می‌نماید که هر انسانی آزاد باشد که توان خود را طبق اراده و تشخیص خود بپرورد، به شرط این که به شیوه‌ای عمل نکند که با عملکرد همین آزادی توسّط دیگران…
  • " برنامه های آموزشی توسط سیاست مداران پایه ریزی می شوند که بیشتر آن ها حتی تجربه یک روز تدریس در تمام طول زندگی شان ندارند! "

دادگاهی برای نظام آموزشی مدرن ؟! مطلب ویژه

گروه رسانه/ آلبرت اینشتین زمانی گفت : همه نابغه اند . اما اگر یک ماهی را توانایی بالا رفتنش از درخت مورد سنجش قرار دهید ، او تمام عمرش را با این عقیده که بی استعداد است سپری خواهد کرد... این ها نه تنها ماهی را مجبور به بالا رفتن از درخت کردند ، که مجبورش کردند از درخت پایین بیاید و چندین کیلومتر هم بدود . به من بگویید مدارس ،…
  • " چرا با اين همه معلم و فرهنگي تعداد كمي در رسانه‌ها فعال هستند؟ "

آموزش و پرورش و رسانه : بی خبرانی از همه جا و اما در جایگاه شاکی ؟! مطلب ویژه

براي نخستين‌بار در تاريخ نمايشگاه مطبوعات صداي معلم شايد به عنوان پر سابقه و پر مخاطب‌ترين رسانه تخصصي آموزش و پرورش در نمايشگاه حضور يافته است/ رسانه تخصصي معتبر و قابل استناد در حوزه آموزش و پرورش مشاهده نمي‌شود/ متاسفانه خيلي از همكاران با نشريات و رسانه‌هاي مرتبط آشنا نيستند. جايگاه و نقش رسانه تخصصي در آموزش و پرورش چيست/ نشريه « نگاه » آموزش و پرورش هم در نقش سفره يك…
  • علي پورعليرضا توتکله/ کارشناس ارشد علوم تربيتي

50 ويژگي معلم موفق

    تعليم و تربيت فني بسيار ظريف ، پيچيده و حساس است که تنها با کارآمدي ، حرفه اي بودن و اطلاع دقيق از مسايل و عوامل آموزش و پرورش و فرآيند ياددهي- يادگيري ، مي توان از عهده انجام آن برآمد. زيرا اين کار نياز به دانش ، آگاهي، تخصص و مهارت هاي خاصي دارد، که بدون داشتن آنها نمي توان به امر تعليم و تربيت پرداخت. معلم براي حفظ…
  • سید رازی طبیب/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

اخلاق معلمی ؛ بداخلاقی و فقر فرهنگی! مطلب ویژه

حتی یک نفر هم با کج اندیشی در خیل معلمین زیاد است/ بین معلمی و درس آموزی، زمین تا آسمان فاصله وجود دارد/ گاهی برخی با طرح ˏموضوعاتی، خود را فریب داده و می خواهند با ایراداتی موهوم خود را ازموضوع دور سازند و به نوعی پاک کردن صورت مسئله است که این روش دور از شان و منزلت جامعه فرهیخته معلمی است/ معلم شخصیتِ زُبده ایست که جز صداقت و راستی…
  • تهیه و تنظیم: دکتر عزیزاله بابلی بهمئی/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بهداشت روان چیست؟ نشانه های به خطر افتادن سلامت روان و راه های افزایش سلامت روانی مطلب ویژه

سازمان جهانی بهداشت روز دهم اکتبر هر سال میلادی  را به عنوان روزجهانی بهداشت روان نامگذاری کرده است و در ایران هم به تبع آن همه ساله از 24 تا 30 مهرماه به نام هفته بهداشت روان کارهای پراکنده ای انجام می شود/ متاسفانه کشور ما (ایران) از این حرکت جامعه بشری به دور مانده است/ .عنصر اصلي در بهداشت رواني پيشگيري است/ در مواجهه با چالش ها و مشکلات روزمره، ما…
  • گفت و گو با ناصر فکوهی/ محمد نجفی

آسیب شناسی آموزش و پرورش مطلب ویژه

نه تنها دولت های ملی اروپایی برای ایجاد سلطه خود، به وجود آوردن آنچه "ملت" می‌نامیدندش و ابداع "حافظه تاریخی" و احساس "تعلق ملی" ناچار بودند زبان های میانجی یا رسمی را  حاکم کنند بلکه باید نظام آموزشی همگانی و رایگانی را ایجاد کنند تا همه افراد جامعه را از خلال آن به فرهنگ ملی نسبتاً یکسانی برسانند/ هم از این رو دولت های یبرون آمده از انقلاب از همان ابتدا با…
این مکانیزم‌ها ممکن است به صورت پرخاشگری، گریه کردن ، دلیل تراشی، فرافکنی و نسبت دادن مشکلات به دیگری  و گاهی ممکن است به صورت یک راه حل واقع بینانه برای حل مشکل و مسئله بروز کند/ افراد ابتدا این مکانیزم ها را از خانواده ها یاد می گیرند/ متاسفانه هنوز هم در برخی مدارس شاهد رفتار های خشن هستیم زیرا معلم های ما آموزش کافی را در مورد مدیریت خشم ندیده‌اند/…
کل زندگی بر اساس این سه واژه ساخته می شود/ در فقدان تربیت، روح و روان و فکر فرد، بی ادبی را طبیعی قلمداد می کند/ انتقادات زیاد است چون ما انتظارات غیر واقعی داریم/ ۶۳ درصد نمایندگان مجلس با دوچرخه به پارلمان می‌روند/ بسیاری از ما، خروجی‌های بدون زحمت و مجانی می‌خواهیم/ رقابت نمی‌کنیم ولی کارآمدی می‌خواهیم/ دوستان خود را به کار می‌گماریم بعدی می‌گوییم تصمیم‌گیری‌ها در کشور، تخصصی نیست/ چه…
  • سید رازی طبیب/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

اخلاق معلمی : جایگاه رفیع معلمی و ویژگی های آن ؛ اخلاق کریمانه مطلب ویژه

معلمی ، معلمی می طلبد،گذشت، فداکاری و مسئولیت پذیری می خواهد . معلمی صبر و تحمل لازم دارد. ذات نایافته از هستی بخش ، کی تواند که شود هستی بخش/ معلم صاحب خِرَد و اندیشه است و اندیشیدن در توان هر کس نیست/ به دوستان عزیز عرض می کنم: دوستان ، صبر و تحمل هم راهی است ! حوصله پیشه کنید/ برخی تصور می کنند اگر حقوق ها ده برابر می شد،…
  • بهرام یعقوبی/ دبیر دبیرستان های ناحیه 3 تبریز

جایگاه محیط زیست در کتب درسی سوم دبستان مطلب ویژه

« محیط زیست » در کشور ما از جمله مباحث مظلومانه ای است که مثل آموزش و پرورش جایگاه خاصی در اولویت های تصمیم گیری ها ندارد/ ای کاش در کنار آن به تخریب بی رویه جنگل ها و درختان توسط انسان ها نیز اشاره می شد/ تنها درسی که در کتاب مطالعات اجتماعی کلاس سوم دبستان برای نشان دادن جایگاه پر اهمیت محیط زیست آمده است درس 13 در مورد "بازیافت"…
چرا زنان متاهل خیانت می‌کنند، نفس این امر در میان متولدین دهه شصت و پنجاه به شدت روبه گسترش است/ نه می‌خواستند و نه حتی تصورش را می‌کردند/ آنچه او را از سایر حیوانات در این مورد مجزا کرد قوه یادگیری و تعقلِ در جهت سازگاری و بقاست/ ما در ایران در آموختنی‌ها بسیار ضعیف عمل کرده ایم/ رسوم و سبکی از زندگی وارد جامعه ما شد که متناسب با آنچه ما…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

میشل فوکو ؛ غواص اعماق هستی و انسان مطلب ویژه

« پُل میشِل فوکو »  از جمله اندیشمندانی به شمار می آید که اعماق انسان و هستی را در نوردیده و کنکاشی روان شناسانه، جامعه شناختی، تاریخ نگری و فلسفی انجام داده است. همان گونه که از کانت، هگل، نیچه و فروید تاثیر پذیرفته در آراء و اندیشه های امثال ژیل دلوز، آلتوسر و دریدا تاثیراتی شگرف بر جای نهاده است. او را ذوالفنون می توان نامید." نوشته های متنوع او درباره…
اکثریت نخبگان ما نتوانسته‌اند «مدرن» شوند/بیشتر ترجیح می‌دهند رابطه‌ای اسطوره‌ای با جهان بیرونی اعم از ایرانی و غیرایرانی برقرار کنند/ «بزرگان» و «مرادان» و «صاحبان اندیشه» ما هنوز در سطح یک دانشجوی سال اول زبان‌شناسی هم شناختی از زبان ندارند و زبان‌های قومی ما را که گاه ده‌ها میلیون نفر به آن‌ها تکلم می‌کنند و در آن‌ها میلیون‌ها صفحه نوشتار و گفتار وجود دارد، «بی‌ارزش» قلمداد می‌کنند/ بخشی اساسی از این پدیده، ناتوانی در…
  • علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

معلمان ، مدیران و سواد رسانه ای مطلب ویژه

سواد رسانه ای در دنیای امروز به دنبال نقد کارکردهای رسانه ها است که هدف آنها تامین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفه سیاسی و حفظ قدرت هایی است که خود این رسانه ها محصول آنها هستند/ ر حال حاضر ، نه مدیران وزارت آموزش و پرورش و به تبع آن معلمان شناخت چندان و یا درستی از " رسانه " ندارند/ گاه غالب مدیران وزارت آموزش و پرورش در همه سطوح به رسانه…
  • زهرا گودرزی/ کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت

کندو کاوی درباره ی چهره های جهانی تعلیم و تربیت ( بخش آخر ) مطلب ویژه

مونتسوری، کودک را کاملا آزاد می داند و لازمه آزادی را عدم مداخله در کارهای او بیان می کند/ سعی می کرد تا هر نوع آموزش مستقیم و تقلیدی را حذف کند/ به عقیده پیاژه، نظام آموزش و پرورش باید از یک سو روش های علمی، نیازها و ارزش های اجتماعی را تشخیص دهد و در برنامه ها و رشته های تحصیلی بگنجاند و از سوی دیگر، کودکان و نوجوانان را از…
  • زهرا گودرزی/ کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت

کندو کاوی درباره ی چهره های جهانی تعلیم و تربیت مطلب ویژه

ریشه تمام دردها، مفاسد اجتماعی و حتی بین المللی در نبود تعلیم و تربیت کافی و صحیح است/ بهترین دوره تربیت، دوره کودکی است/ کتاب هایش را چندین بار سوزاندند/ هر چیزی به همان صورتی که پرورده قدرت آفریدگار جهان است خوب است. ولی متاسفانه هر چیزی در دست انسان، تغییر ماهیت می دهد/ تعلیم و تربیت چنانچه بخواهد با طبیعت همنوا شود، باید به کودک احترام بگذارد/ آموزگار خوب کسی نیست…
  • سید رازی طبیب/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

طرحِ درس ؛ موضوعی بس پر اهمیت و در عین حال فراموش شده ! مطلب ویژه

کلاس داری مثل هر موضوع دیگر، فن است و حتما هر حرفه و فنی ، اقتضائاتی دارد/ یک معلم هم نمی تواند بدون توجه به تعطیلات و برنامه های غیر منتظرهِ دیگر ، تخته گازِˏ درس را بگیرد و بدون طرح و برنامه ،کار خود را پیش ببرد/ معلمِ مجرب حتما می داند که تنها حجم کتاب نیست که باید به اتمام برسد. برخی از مطالب نیاز به کار و تحقیق دارند/…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

مدرنیسم و پست مدرنیسم مطلب ویژه

آن چه تاکنون مدرن ( نو ) خوانده می شود طبعا فردا ممکن است پست مدرن خوانده شود و پست مدرن امروز هم، فردا سنت تلقی می شود/ مدرنیته و مدرنیزاسیون را عمدتا در تقابل با سنت- کهنه پرستی، رکود، عقب افتادگی، قدیمی بودن، بی ذوقی، بی سلیقگی دانسته اند و آن را ذیل زیبایی شناسی رده بندی کرده اند/ اساس مدرنیته تحول نگاه انسان به خویشتن و جهان است/ فلسفه آموزش-…
  • علی افشار سمیرمی/ معلم شاغل در آموزش و پرورش

سونامی بی سوادی سفید ! مطلب ویژه

اگرچه سواد اسباب توسعه را فراهم کرد اما نتوانست در تامین عدالت بکوشد/ .دولت ها آدمیان را به کسب حداقل سواد قانع و تشویق کردند و نخواستند و یا نگذاشتند آنها بیشتر و بهتر بفهمند/ هرچقدر هم سواد داشت،لااقل صفا هم داشت.چیزی که امروزه عجیب در میان باسوادها قحط است/ دانش انسان، پیش از آنکه موجب افزایش هوش او بشود،موجب شلختگی و بی شعوری او شده است/ مدرسه ها با به وجود…
  • مهدی خلیلی/ سردبیر صدای معلم

زندگی بدون صدا و آموزش بدون نوا ! مطلب ویژه

موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می کند و استعداد پذیرش عدالت را در وی بر می انگیزد/ آنجا که سخن از گفتن باز می‌ماند موسیقی آغاز می شود/ موسیقی عالی‌ترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد. زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده است/ امروز در همه کشورهای صاحب آموزش و پرورش مدرن به عنوان یکی از دروس اصلی و پایه به…
پایانِ سالِ تحصیلی آغاز سوء‌تفاهم‌هاست/ پای درد‌ودل معلّم‌ها اگر بنشینی، از بی‌توجّهی خانواده‌ها نسبت به وضعیت درسی و انضباطی فرزندشان، انتظارات بالای آن‌ها از معلّمان و ناسپاسی آن‌ها می‌گویند و با حسرت از منزلت مدرسه و معلّم در گذشته‌ها یاد می‌کنند. در مقابل خانواده‌ها نیز روش‌های تدریس معلّمان را زیر سوال می‌برند و آموزه‌های مدرسه را بی‌ثمر می‌دانند/ وضعیت موجود حاصل نوعی کج‌فهمی است/ تعامل موثر و گفت‌‌و‌گوی دوجانبه‌ی معلّم - خانواده…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

داروین ؛ نظریه پرداز هدف مند و غایت گرا مطلب ویژه

نباید به فرضیه ها، نظریه های این اندیشمند معروف صرفا از منظر زیست شناسی و طبیعت و مبحث ارگانیسم و نگره اصلح و انسب نگریست و به قضاوت نشست/ وی با طرح فرضیه خویش علاوه بر آن که یک زلزله عظیم در مکاتب و آراء و علم و فلسفه پدید آورد و بسیاری از آنها را به چالش کشاند و نقشی سانترالیستی و جوهری و محوریت در اندیشه ها و تئوری های…
  • سید رازی طبیب/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

اخلاق معلمی مطلب ویژه

« سید رازی طبیب » فرهنگی بازنشسته و عضو شورای نویسندگان صدای معلم با بیش از 60 سال سابقه تدریس و معلمی و قریب 80 سال سن هنوز به حرفه معلمی عشق می ورزد و " نوشتن " را مهم ترین ابزار معلمان می داند . در این گفتار ، او برخی از ویژگی ها و اخلاق معلمی را برمی شمارد .
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

اندیشه و فلسفه اخلاق اسپینوزا : هر عمل خطائی ناشی از اشتباه فکری است مطلب ویژه

در تاریخ فلسفه غرب مومنین قشری او را به خدا ناشناسی متهم می کردند /علاوه بر عوام برخی فیلسوفان نیز پیرامون او به بیراهه رفته و بایکوتش نمودند/ مایحتاجش مختصر و ساده بود. در سراسر عمرش بی اعتنایی عجیبی به پول نشان داد. تنی چند که او را می شناختند، حتی اگر با اصول او مخالف بودند دوستش می داشتند/ دولت هلند با آزادمنشی معمول خود عقاید او را در موضوعات حکمت…
  • ثریا عزیزپناه/ رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان

آموختن احترام به تفاوت‌ها در کودکی

  به کودکان خود به اندازه کافی در مورد تفاوت‌هایی که بین آنها و سایران وجود دارد، آگاهی و آموزش نمی دهیم تا اگر با فردی با ظاهری متفاوت (چه از نظر جسمانی و معلولیت‌ها و چه از نظر رفتاری و مدل صحبت کردن) مواجه شدند با او بدرفتاری نکنند. تفاوت‌های میان افراد چه از نظر ظاهری و اندام های بدن و چه از نظر خصوصیات اخلاقی باعث جلب توجه کودکان می‌شود…
او (جیمز) فلسفه را از کلاس های درس بیرون کشید و در زندگی روزمره به کار انداخت. می گفت هر یک از ما فیلسوف هستیم/  فکر درست، آن است که به موفقیت ما در زندگی بینجامد؛ و ایمان و اعتقاد درست آن است، که به تحقق یافنن هدف های ما در جهان و زندگی کنونی منتهی شود/ فلسفه ام به من تعلیم داد تا حد زیادی در خانه ام آرام تر باشم/ فلسفه پراگماتیسم…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

مزلو ؛ پیشگام فلسفه تربیت انسان گرایی جدید مطلب ویژه

هر گونه تربیت، هنگامی موثر و سودمند خواهد شد که بر نیازهای اساسی محصلان مبتنی باشد و به خود شکوفایی منتهی گردد/ ه حاکمان و مسئولان ممالک و دست اندکاران امور تربیت هرگز نبایستی انسان و انسانیت، آزادی فکر، اراده، استقلال نظر و انتخاب را فراموش نمایند/ در جهان امروز، هیچ کس به هیچ عنوان و در هیچ جای جهان نباید از نعمت تحصیل تا آن جا که می تواند و می…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

مونته سوری و پیشرفت گرایی مطلب ویژه

رشد و تکامل طبیعی و سالم کودک و نوجوان فقط در محیط آزاد و آرام انجام می گیرد و بایستی به کودک به منزله ی یک انسان نگریست نه یک شیء/ دیگر تربیت فکری محض کافی نیست بلکه محصلان باید افرادی اندیشمند، کارآمد، مسئولیت پذیر، خوش ذوق و با احساس بار آیند و محتوای برنامه های درسی حتما باید با نیازهای روز محصلان هماهنگی داشته باشد/ هر گاه کودک را از فعالیت…
  • مهدی خلیلی/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم*

فرهنگ فحاشی و سواد رسانه ای؟! مطلب ویژه

در این میانه ، ایرانیان نیز تیتر یک دنیا شدند/ آنچه در فضای مجازی می‌گذرد و ازجمله رفتارهای خشن کلامی که در سال‌های اخیر و در مقاطع زمانی مختلف تکرار شده بازنمایی بخشی از آشفتگی و بی‌نظمی‌های جامعه است/ جامعه‌ای که از سویی شاید حساسیتش را به کاربرد الفاظ رکیک و بددهنی از دست داده و از سوی دیگر در فضای مجازی  احساس کند که با عقده گشایی می تواند به هویت…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

فلسفه و شیوه ی تربیتی ماکارنکو مطلب ویژه

بخشی از فعالیت درسی و تربیتی این دانشمند به صورت تئاتر و نمایش بود و در فعالیت های هنری، اجتماعی و عام المنفعه نیز شرکت می جست/ او همدلی فراوانی نسبت به شاگردانش از خود نشان می داد/ برای شاگردان خود به عنوان آدمیانی بزرگ با روح مستقل احترام قائل بود/ آموزش- پرورش و معلمان باید هدف های خود را از بررسی و کشف نیازهای جامعه شان بگیرند زیرا منشاء اساسی این…
  • مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران خبر داد

آموزش‌ « پیشگیری از آزارجنسی » در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی

  گروه اخبار/ مدیرکل اموراجتماعی استانداری تهران ازآموزش‌های پیشگیری ازآزارجنسی کودکان درمهدها و پیش‌دبستانی‌ها خبرداد و گفت:«باید کودکان ما آن قدر آموزش دیده باشند که هیچ وقت درمعــرض تجاوز و تهدید جنــسی قرارنگیرند. متأسفانه هم اکنون هیچ‌گونه آموزشی درحوزه پیشگیری از آزار جنسی در مدارس کشور وجود ندارد، لذا پس از بررسی‌های کارشناسانه از کتابی که توسط یکی از استادان دانشگاه در حوزه آزار جنسی کودکان تألیف شده بود ،استفاده شد تا…
  • دکتر فرشته آل حسینی */ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تدریس به مثابه عمل تربیتی: اکولوژی عمل تربیتی مطلب ویژه

  علائق چندگانه گاه باعث مي‌شوند، نويسنده براي رساندن بهتر مقصود خود از اصطلاحات فني يك حوزه به عنوان استعاره یا تمثيل‌ در حوزة ديگر استفاده كند. البته اين يك كار ذوقي رايج در بين نويسندگان است، اما برخي پا فراتر مي‌گذارند و اين كار را نه ذوقي، بلكه كاملاً علمي با نظريه‌ها مي‌كنند. نمونة مشهورش نظرية «انتخاب طبيعي» داروين است كه از زيست‌شناسي به تقريباً «همه جا»، از جمله علوم اجتماعي…
  • " این تین‌ایجرها درواقع به دنبال مصرف‌اند و هدفشان این است که زندگی خودشان را داشته باشند و کمتر دغدغه جامعه و مسئولیت اجتماعی دارند "

نسل جدید تین ایجرها چه ویژگی های دارند؟ اقتدار مدرسه و یا نقش والدین ؟!

فوران نوجوانی در جامعه / گروه سنی 13 تا 18 سال نوجوان یا تین ایجر هستند/ در گذشته نوجوانی‌ زیستی وجود داشت، ولی نوجوانی فرهنگی وجود نداشت/ آی‌تی سن بلوغ فرهنگی را کاهش می‌دهد و هویت جنسیتی زودتر شکل می‌گیرد/ نظام آموزشی کنونی از علوم انسانی ارزش‌زدایی می‌کند و به علم و فناوری ارزش می‌دهد/ اقتدار خانه و مدرسه  شکسته شده است/ اقتدار نهاد مدرسه موجب رشد کودکان می‌شود و درعین‌حال می‌تواند…
  • " قبلا در فرانسه نخبه گرایی هدف بود ولی سعی بر تحصیل عمومی تر و نخبه سازی، جایگزین شد. و هدف بر این شد که وقتی دانش آموز وارد جامعه می شود، در ساختن آن نقش بازی کند"

مشاهدات چند معلم ایرانی از نظام آموزشی فرانسه و وضعیت معلمان مطلب ویژه

آنچه در نظام آموزش و پرورش فرانسه قابل مشاهده بود کمرنگ بودن سیطره نگاه ایدئولوژیکی است هر چند هیچ سیستم آموزشی نمی تواند بدون نگاه ایدئولوژیک باشد اما اندازه آن متفاوت است/ تحصیل حدود نیمی از دانش آموزان یعنی نزدیک به 45 درصد خارج از سیستم رسمی موجود بود/ با وجود اینکه این مدارس خصوصی محسوب می شوند اما غالبا رایگان هستند/ در پاریس معماری به گونه ای است که انسان را…
  • نویسنده: مک کالوین/ مترجم : کمال پولادی

چگونه و با چه معیارهایی برای کودکان کتاب انتخاب کنیم؟

کودک کتابی را با علاقه مطالعه خواهد کرد که میل به مطالعه آن داشته باشد/ موضوعات خیالی یا «مواد اولیه رویاها» ذاتاً برای کودکان جذابیت دارند/ کتاب کودک باید پیروی از قانون را تشویق کند/ کتاب هایی که قساوت، خشونت، ناشکیبایی، و تعصب نژادی را تبلیغ می کنند برای کودک نامناسب هستند/ کتاب کودک باید ارزش هایی مانند مهربانی، شکیبایی، صلح‌جویی، هم‌نوع دوستی، تمایل به مفید بودن، قبول مسئولیت و علاقه به…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور