صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش نوین

  • ممنوعیت قانونی نظام آموزشی بر عدم ترک کلاس درس برای تدریس و ماجرای توبیخ معلمی که در محیط خارج از کلاس به تدریس جغرافیا مشغول بوده است !
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

بررسی برخی از عوامل مؤثر در کُشتن خلاقیت کودکان ( خانه و مدرسه ) - 3

در دو بخش قبلی به یاد آوردیم که خلاقیت پدیده ای ساده ، مفید و تأثیر گذار در فرآیند زندگی ماست. خلاقیت مراحل انجام کارها را به حداقل مصرف زمان و انرژی می رساند و لذت یافتن و پیدا کردن بهترین روش برای انجام هر نوع فعالیتی را ممکن می سازد. حال به بررسی چند عامل دیگر کُشندۀ دنیای خلاقیت در بخش پایانی می پردازم. علاقه مندان می تواند با مراجعه به…
  • " تعیین جهت یا مبنای عمل برای کودک یعنی از بین رفتن خلاقیت او. یعنی مسدود ساختن قدرت تفکر "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

بررسی برخی از عوامل مؤثر در کُشتن خلاقیت کودکان ( خانه و مدرسه ) - 2

در این بحث و در ادامۀ بخش اول که در آن با تعریف کودک و خلاقیت به نظر واحد نزدیک شدیم و از سادگی تحقق خلاقیت لذت بردیم به بررسی تعدادی از عوامل مؤثر از بین برندۀ قدرت خلاقیت کودکان می پردازم : ا ) امر و نهی کردن : تعیین تکلیف برای انجام کاری یا مذمت و منع از انجام کاری ، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس کودکان می…
  • " کودکان از دیدگاه سیاستمداران، معلمان و مربیان اکثراً ابزارها و وسایل نظام های اجتماعی هستند "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

بررسی برخی از عوامل مؤثر در کُشتن خلاقیت کودکان ( خانه و مدرسه )

قابل توجه پدران ، مادران و معلمین و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگان بزرگوار : مقدمه ابتدا برای رسیدن به برداشتی نزدیک تر بهتر است به تعریفی از دو مفهوم مورد بررسی یعنی کودک و خلاقیت بپردازیم : "در سال ۱۹۸۹ میلادی نمایندگان کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیمان حقوق کودک را تأیید و امضا نمودند و متعهد شدند تا برای تصویب و اجرای آن در کشورهای خود…
  • آیا معلمان خود باید حرکتی پویا آغاز نمایند و طرحی نو دراندازند یعنی می توان عنصر تغییر را معلم نامید یا این مهم وظیفه و رسالت نظام آموزشی است ؟ تا کی باید منتظر ماند ؟
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

مقایسه سیستم آموزشی کشور آمریکا با آموزش و پرورش ایران مطلب ویژه

در یکی از نوشته های قبلی خود با عنوان " حقوق معلمان در ایران و ساختار استانداردهای جهانی " در 30 شهریور 96 ، حقوق معلمان ایرانی را با برخی از کشورها مقایسه کرده بودم ، من نیز همانند خیلی از همکاران تصور می کردم به ما چقدر ظلم می شود ! اما امروز فقط با مطالعه اوضاع آموزشی کشور آمریکا ، متوجه شدم که دارندگی نظام آموزشی برازندگی معلمان است.  ما…
  • نگاهی به فیلم " توران خانم " ؛
  • مهسا شیخان

«توران خانم»: نگاهی نقادانه به آموزش! مطلب ویژه

  فیلم توران خانم که گوشه ای از زحمات توران میرهادی را در شورای کتاب کودک به تصویر کشید، مرا با خود به خاطراتی دور برد. کلاس سوم ابتدایی بودم، که جلد «الف» مجموعه دانشنامه کودکان و نوجوانان را از دوست پدرم عیدی گرفتم. همسر ایشان آن موقع در شورای کتاب کودک فعالیت می کرد. یادم است که وقتی برای عید دیدنی به خانه ما آمدند با آب و تاب درباره این…
  • " به نقش‌ِ داوری‌ها، تعصب‌ها و جانبداری‌های شخصی در فرایندِ شناخت توجه دارند "
  • مهدی خسروانی

۱۴ ویژگی افراد با تفکر انتقادی (سنجش‌گرانه‌اندیشی)

(با کمی تلخیص) : ۱- کنجکاوند و سعی می‌کنند در موضوعات مهم مطلع و آگاه باشند.۲- خلاقانه پرسش مطرح می‌کنند. همواره از چراییِ امور سؤال می‌کنند و در پی آن هستند که ببینند چه دلیل‌هایی برای دفاع از یک عقیده یا باور وجود دارد. ۳- از مراجع‌‌ و منابع معتبر استفاده می‌کنند و به مراجع‌‌ و منابع معتبر ارجاع می‌دهند. ۴- وقتی که می‌خواهند چیزی را تفسیر کنند کل موقعیت و بافتار…
  • حسین میرزانیا/ همکار گروه صدای معلم

توسعه پایدار ، کیارستمی و آموزش و پرورش کاربردی مطلب ویژه

چرا کیارستمی این قدر ، موضوعات پیش و پا افتاده ، ابتدایی ، کوچک ، و بی اهمیت ! را موضوع ساخت فیلم قرارداده و دیگران را به تماشای آن دعوت کرده است/ راهبردی که آن بزرگ نزدیک به پنج دهه پیش بدان واقف بود و زنده یاد مهندس بازرگان نیز پیش از او با کتاب " بی نهایت کوچک ها " آن را گوشزد کرده بود/ چرا به چنین بینش کاربردی…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

تربیت از دریچه فلسفه تحلیلی یا تحلیل منطقی ( 2 ) مطلب ویژه

بسیاری از قضایا و پرسش های فیلسوفان و دانشمندان و رهبران و مربیان جوامع، از درست درنیافتن منطق زبان سرچشمه می گیرد و لذا از این پس باید، فلسفه به نقد زبان بپردازد و مفاهیم و ساختار ترکیبی آنها ( جمله ها) را محور کارش قرار بدهد/ کار فلسفی اساسا روشن سازی است. وظیفه فلسفه و دانش ارائه قضای فلسفی و علمی محض و منفردانه و صوری نیست، بلکه توضیح و روشن…
  • " نائینی مشروطه‌خواه در دوره مرجعیت خود رویکردی مشابه شیخ فضل‌الله نوری در قبال مدارس جدید داشت "

حمایت موسس حوزه علمیه قم از میرزا حسن رشدیه (نکته مغفول مدرنیزاسیون آموزشی در ایران)

علی اشرف فتحی در مباحثات نوشت : چندی پیش به بهانه هفتاد و سومین سالگرد درگذشت میرزا حسن رشدیه (بنیانگذار نظام آموزش ابتدایی جدید ایران) مطالب مختلفی در رسانه‌ها منتشر شد که وجه مشترک اغلب آن‌ها تقبیح روش‌های حذفی مخالفان مذهبی و سنتی رشدیه در تفسیق و تکفیر وی بود؛ این‌که برخی روحانیون تبریز و تهران وی را به بابی‌گری و خروج از دین متهم کردند و مدارس وی را ویران ساختند.…
  • مجتبی دهدار/ دانشجوی دکتری علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی و مدرس دانشگاه

چهار قانون مديريت در كلاس مطلب ویژه

« تدريس چيزي بيش از مجموعه اجزاي آن است»/ واردكردن دانش آموزان در برنامه تدريس مي‌تواند در سه مرحله: خوش آمد گفتن براي آنها ، نشاندن آنها در سر جاي خود و مناسب با برنامه از قبل سازماندهي شده و شروع مناسب درس، تحقق يابد/ محتواي درسي بايستي با توانايي دانش آموزان مطابقت داشته باشد و روشها و مواد آموزشي نيز بايد به دقت بررسي شوند تا ملاحظه شود كه تجارب يادگيري،…
  • دکتر مجتبی لشکربلوکی/ مدرس دانشگاه صنعتی شریف

بیماری اجتماعی رویکرد «تِنِسی تاکسیدو و چاملی»؛ مدیریت به سبک ایرانی مطلب ویژه

اول تولید انبوه مسکن دولتی آغاز شد و از مسکن مهر درآورد؛ دوم جنبش مقاله نویسی آی‌اس‌آی در دانشگاه ها شروع شد و به «تجارت کثیف مقاله و پایان‌نامه» رسید. سوم ساخت سازه‌ها و تأمین آب برای توسعه کشاورزی شروع شد که به خشکی تالاب‌ها رسید؛ چهارم توسعه کمی دانشگاه ها آغاز شد و به سقوط کیفی آموزش عالی و مدرک فروشی ختم شد. هدفمندی یارانه‌ها برای ارتقای بهره‌وری انرژی، افزایش عدالت…
  • فریبرز محمدی‌ فارسان/ دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی دانشگاه تهران

من موجودی ارزشمندم!

برای اینکه کودکان رشد سالمی در همه ابعاد داشته باشند، ضروری است که احساس کنند افرادی مهم و ارزشمند هستند. عزت‌نفس کودکان مانند سپری است که آنان را در برابر مشکلات و چالش‌های جهان پیرامون محافظت می‌کند. کودکانی که احساس خوبی نسبت به خودشان دارند در زمان مواجهه با مشکلات و فشارها، راحت‌ترند و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. چنین کودکانی واقع‌بین و عموما خوشبین هستند. کودکانی که احساس مهم‌بودن می‌کنند،…
  • " مایه افتخار پدر حتی از خودش هم می ترسد ! "

من شاگرد اول کلاس و در " کلاس زندگی " شاگرد آخرم !

  شاگرد اول بودم  ، پدرم یادم داده بود که من همیشه درس بخوانم  ، وقتی مهمان می آید زود بیایم سلام کنم و بروم ! آرام آرام  مهمانهای ما خیلی کم شدند چون مادرم غیر مستقیم گفته بود حواس مرا پرت می کنند !عیدها  همه اش خانه بودیم و من نمی دانستم سیزده بدر یعنی چه ؟وقتی مدرسه می رفتم،  پدرم خودش مرا می رساند آخه مادرم گفت بود نکنه توی…
  • دکتر قربان کیانی/ همکار گروه صدای معلم - اردبیل

خون بازی دختران، علل و راهکارها مطلب ویژه

دختران نوجوان ما جایی پیدا نمی کنند جز جسم و تن خود و هر احساس منفی که در گذر رنج ها برایشان به وجود می آید انگیزه ای می شود برای کشیدن خط روی بازوان و اندام هایشان، گاهی به این خط خطی کردن هم راضی نمی شوند و با سوزاندن محل خراشیدگی آرام می گیرند/ شکاف ارزشی بین نسل‏ها زمانی اتفاق می ‏افتد که انتقال فرهنگی با مشکل مواجه شود/ شکاف…
  • دكتر احد نويدي/ دانشيار روانشناسي و پژوهشگر تعليم و تربيت

راز موفقيت نظام آموزشي سنگاپور مطلب ویژه

سیاست‌های آموزشی سنگاپور، متمرکز بر رشد منابع انسانی است. نظام آموزش و پرورش سنگاپور بیشتر بر آموزش اخلاق و تربیت بدنی، پرورش افکار خلاق، منتقد و مستقل استوار است/ سازمان توسعه و همكاري‌هاي اقتصادي(OECD) در سال 2015 دانش‌آموزان 15 ساله سنگاپوري (رتبه اول در رقابت‌هاي رياضيات و علوم) را باهوشترين دانش‌آموزان جهان معرفي كرده است و استانداردهاي آموزشي هر كشوري را به عنوان مبناي قدرت و ثروت درازمدت قابل پيش‌بيني آن كشور …
مرگ دختری را که شپش داشته و مادرش از سم کشاورزی برای درمان استفاده کرده است/ دلیل رسانه ای شدن مسأله هم، ظهورش در مدارس شمال تهران است و گرنه هر سال هست اما گزارشی نیست و چندین سال است که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، واقعیت وجود این بیماری مسری را مسکوت نگه داشته اند/ بررسی ها ی دو کشور آمریکا و روسیه نشان می دهد که…
اولین جمله ای که ما در اول دبستان می آموزیم چیست؟ "بابا آب داد" ؛ "  بابا نان داد " ... می دانید اولین جمله ای که انگلیسی ها در دبستان یاد می گیرند چیست؟ "من می توانم بخوانم وبنویسم " و اولین جمله ای که ژاپنی ها یاد می گیرند : "من باید بدانم" و این است که ما همیشه چشم مان به دست پدر است  و پدر را ضامن تامین…
کنش گری در جامعه معلمان باید تابع کم ترین هزینه و بیشترین فایده باشد/ کم تر کسی تصور می کرد که روحانی مدیر 35 سال سابقه که حتی سنوات قابل قبول برای بازنشستگی را مطابق قانون رد کرده است برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی کند/ بطحایی در لیست هیچ یک از تشکل های فرهنگیان نبود اما برخی از آن ها که شاخص ترین آن " مجمع فرهنگیان ایران اسلامی "…
در کشورهاي ديگر مسئله کنکور زدگي و تست زني به اندازه کشور ما رونق ندارد/ اين نوع نگرش باعث شده تا روش هاي مرسوم تست زني در سال هاي اخير وارد دوره ابتدايي نيز بشود/ هژموني و سيطره كنكور، توان اصلاح اساسي وضعيت موجود برنامه ريزي آموزشي و درسي را از برنامه ريزان و متوليان امر گرفته است به طوري كه هر گونه تغييري به ويژه در دوره متوسطه نمي تواند متاثر از كنكور…
این ناهنجاری در همه جوامع اعم از پیشرفته و عقب‌مانده وجود دارد/ در جوامع غربی با اینکه روابط جنسی بین دو فرد بالای 18سال، به شرط رضایت طرفین، خارج از قرارداد ازدواج، پذیرفته شده است، اما روابط جنسی بین یک بزرگسال (بالای 18 سال) و یک کودک (زیر 18 سال) مجازات‌های شدید در پی دارد/ بر اساس تحقیقاتی که در کشورهای غربی صورت گرفته، بین نیم (5دهم درصد) تا 5 درصد مردان…
  • مجید مومنی

شبیه سازی در آموزش مطلب ویژه

از آنجا که هدف فناوري آموزشي تسهيل يادگيري و بهبود عملکرد است در اين راستا  « شبيه سازي هاي آموزشي » مي ­توانند به عنوان تکنيک و يا رسانه اي موجب تحقق اين هدف شوند/ همچنان كه كاربرد نرم افزارها پيچيده تر مي شود معلمان فرصت هاي بيشتري پيدا مي كنند كه دانش آموزان را واقع گرايانه تر كنند تا آنچه را كه در آموزش ياد گرفته اند به كار ببرند/ نرم…
  • " ناشنیده ای از پیشنهادِ یونسکو ، توسط یک ایرانی "

" یونسکو " چگونه شکل گرفت ؟

وقتی جنگ جهانی دوم پایان یافت ، از تمام دنیا هیئت هایی به سانفرانسیسکو رفتند تا برنامه ای بریزند که پس از جنگ چه باید کرد که جنگ جهانی سومی روی ندهد. یک هیئت نیز از ایران رفت که شامل دکتر غنی، انتظام، قاسم زاده، تیمسار جهانبانی ..... و البته دکتر سیاسی هم بود . در سانفرانسیسکو هیئت ایرانی گل کاشت ! زیرا در جلسات ، سایرین هرکدام پیشنهاد می کردند که…
  • داستان "لاک پشت و خرگوش" که همه آن را شنیده ایم در همان جا به اتمام نمی رسد...

داستان "لاک پشت و خرگوش" ( قسمت آخر ) ! " مطلب ویژه

گروه رسانه / یک روز یک خرگوش و لاک پشت درباره این که کدام سریع تر هستند بحث می کردند ، آن ها تصمیم گرفتند بحث را با یک مسابقه به پایان برسانند . خرگوش و لاک پشت هردو بر سر یک مسیر توافق کردند و مسابقه شروع شد . خرگوش به ضرب گلوله جلو رفت و برای مدتی با سرعت می دوید و دید که به مراتب از لاک پشت جلوتر…
  • رویا سلطانی/ همکار گروه صدای معلم

10 قدم برای بهبود مهارت‌های ارتباطی : چرا صداقت مهم است ؟ مطلب ویژه

هنگامی که ما عمدا کاری انجام می‌دهیم که می‌دانیم هسته‌ی اصلی اخلاقیات‌مان را مورد تجاوز قرار می‌دهد، یک تناقض احساسی مخرب در درون‌مان به راه می‌افتد و نتیجه‌ی نهایی آن، فرسایشی تدریجی در ارزش‌های اساسی‌مان یا بروز نوعی رفتار خودتخریب‌گر خواهد بود/ «صداقت اولین فصل از کتاب خِرَد است.»/ هنگامی که کسی به ما دروغ می‌گوید، احساس می‌کنیم به‌ ما توهین شده است، زیرا آن فرد به اندازه‌ی کافی برای ما احترام…
اهداف آموزش و پرورش كره در آخرين اصلاحاتي كه در آموزش و پرورش به اجرا گذاشته شده عبارت‌اند از: * نظام آموزشي باز*  آموزش ابتدايي و متوسط كيفي*  نظام حمايت مالي و اداري * در راستاي اهداف فوق اصلاحاتي در آموزش و پرورش كره به اجرا گذاشته شد كه محورهاي تغيير در اين اصلاحات عبارت‌اند از: - محتوا، عملكرد و مديريت يكنواخت و استاندارد شده بايد حذف شود تا جا براي استعدادها…
  • کاری از علی صدیقی راد ( معلم البرزی ) و دوستان

جلوه های معلمی مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ به جهت تکریم مقام شاخ معلم آقای « علی صدیقی راد » از فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش البرز به کمک دوستان تصنیفی به نام « جلوه های معلمی » تهیه و تولید و اجرا نموده اند که تقدیم مخاطبان محترم صدای معلم می گردد .
بين تفکر انتقادي و پرسش گري سقراطي، ارتباط ويژه اي است زيرا هر دو داراي يک نتيجه نهايي هستند/ تفکر انتقادي منجر به نگاه همه جانبه به عملکرد تفکر مي شود و پرسش گري سقراطي با ايجاد پرسش هاي اساسي، کيفيت اين نگاه همه جانبه را مي افزايد
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

تفکر انتقادی و پروسه تربیت مطلب ویژه

تفکر انتقادی و متفاوت طبعا مستلزم تفکر روشن می باشد/ ضرورت یادگیری و آموزش مهارت تفکر انتقادی که فلسفه تحلیلی بر آن تاکید می ورزد، به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، از ضرورت های زندگی خلاق و سازنده است/ متون درسی و منشور تعلیم و تربیت می بایستی به رشد و ترقی سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنیت دموکراتیک و آزادی و اراده محور دانش آموزان و دانش پژوهان منجر گردد/ در…
آدمی که تفكّر معنوی عمیقی دارد، اگر صد سال هم مسافرت نرود یك لحظه نمی گوید حوصله ام سر رفت. چون دائماً مشغول سیر در یك باغ درونی است/ وقتی ما باغ درونی نداریم باید برویم باغ های بیرونی را ببینیم.آدمی که خودش را نمی تواند تماشا کند چاره ای جز این ندارد که برود و بیرون از خودش را تماشا کند/ اشخاص معنوی آن قدر درون خودشان چیزهای نو کشف می…
  • واکاوی ارتباط موثر و فرهنگ مفاهمه و گفت و گو از دیدگاه روان شناسی؛

کوه یخ گفت و گو و تعامل اجتماعی در جامعه ایرانی : چرا نمی توانیم ارتباط موثر برقرار کنیم ؟

آدم ها بلد نیستند که در زمان مناسب، نیازها و ارزش هایشان را مطرح کنند و در مورد ترس و دغدغه هایی که دارند، حرف بزنند/ شروع مهارت های ارتباطی از لحاظ علمی و از نظر ساختاری و نگرشی، به سن دو سالگی بر می گردد/ ارتباط و گفت و گو از کودکی شکل می گیرد و تجربه می شود ولی چون کسی بر آن توجه ندارد و خانواده ها فکر می کنند موضوعی…
  • میترا دانشور/ فارغ‌التحصیل جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی گردشگری- علاقه‌مند به پژوهش و مطالعه در حوزه‌های مختلف

مدیران خودشیفته را بهتر بشناسیم! مطلب ویژه

یک بیماری ذهنی که در آن افراد به دلیل جایگاه و اهمیتی که دارند، مغرور می‌شوند و احساس نیاز شدیدی به تحسین شدن دارند. افرادی که دچار اختلال شخصیت خودشیفته هستند، به احساسات اطرافیان‌‌شان زیاد توجه نمی‌کنند؛ آنها باور دارند که از دیگران برترند. اما پشت این ماسک اعتماد به نفس بیش از حد، یک عزت نفس شکننده و آسیب‌پذیر نسبت به ملایم‌ترین انتقادات وجود دارد/ دفتر کار مدیران خودشیفته مکانی مملو…
همهمه و بحث که بالا گرفت، مجری را در شمایلی یافتم که وظیفه خویش را فراموش کرده است و گوی سخن را از همه ربوده است/ تریبون دست او بود/ از هیبت نحس این آفت و عادت واره ی فرهنگی و اجتماعی، یک آن، تاریخ در ذهنم پیچید/ با اینکه ملتی بوده ایم که همیشه قربانی استبداد شده ایم -(و لذا باید از آن منزجر باشیم و تبری جویم/ دوری گزینیم)-، اما…
برخی از این علل ساختاری و برخی تابعی از سایر عوامل می باشند.می توان از فقر و شکاف طبقاتی موجود درجامعه در ایجاد و تکثیر خشونت گفت ، می توان از مجادلات و درگیری های سیاسی نیز گفت و تقدیس و تبلیغ خشونت رسانه ای که شبانه روز زیست کودکان و مردم را احاطه کرده است/ می توان از سیستم معیوب تربیت خانوادگی که نسل به نسل و به شکلی تاریخی در…
میل طبیعی من این بود که خودم باشم علیرغم اینکه این خود، همرنگ و شبیه جماعت هست یا نه و به مرور فهمیدم که متعهد بودن به این نوع زندگی چه هزینه و دشواری‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد/ اول بار در مدرسه بود که فشار سهمگین یک سیستم همرنگ‌ساز را بر وجود خود احساس کردم. بعدها فهمیدم که مدرسه یک سیستم شبیه‌سازی انسانی بیش نیست/ مدرسه در شکل مدرن آن در…
  • حسین میرزانیا/ همکار گروه صدای معلم

آموزگاری و آیین گفت و گو مطلب ویژه

آموزگاری نیز به گفته ی سقراط بزرگ نقش مامایی اندیشه ها و شکفتگی حقیقت را دارد/ تاریخ دیرین استبداد و خودکامگی در سرزمین ما همواره مانع از دیدن ما از یکدیگر شده است/ باید تمرین گفت و گو باهم را بیاموزیم تا بتوانیم آموزگار شایسته ای درکنار نوآموزان و دانش آموزان خود باشیم/ به هر روی نمی توان بر سفره ی پرمهر گفت و گو نشست و حداقلی از شرط گفت و…
  • " گفت‌و‌گو با مژگان احمدیه، فعال محیط زیست و مدیر مدرسه طبیعت کیاشهر "

« مدرسه طبیعت » راهی برای آشتی با محیط زیست : زندگی شهری و خاموشی تجربه مطلب ویژه

توجه به کودکی و آموزش به کودک و نوجوان از نشانه‌های توسعه یافتگی و عدالت جویی دولت هاست/ «تاسف‌بار است که دوران کودکی قربانی دوران بزرگسالی شود/ فکر در فرآیند زندگی پدید می‌آید و فرآیند کودکی نوع تفکر ما و میزان خلاقیت نسل‌های بعدی را رقم می‌زند. حفاظت از طبیعت یک شبه نهادینه نمی‌شود. لازم است برای آن مدیریت، برنامه ریزی و تخصیص عادلانه سرمایه داشته باشیم/ فرآیند رشد و تکامل مغز…
  • دکتر بزدان منصوریان/ دانشیار دانشگاه خوارزمی

چرا نوشتن همیشه خطرناک است؟ چرا می نویسیم ؟ (نوشتن جهیدن از صف مردگان است ) مطلب ویژه

معمولا خوانندگان نسبت به نویسنده سخت گیر هستند/ اگر نوشته ما رنگی از تفکر انتقادی داشته باشد، چه بسا به مذاق برخی خوش نیاید و واکنش شدیدی نشان دهند/ بهترین متنی که می توانیم بنویسیم ، هنوز ننوشته ایم و هرگز نخواهیم نوشت/ با تمرین نوشتن هر روز بهتر می نویسیم . اما بعید است به آن نقطه آرمانی برسیم/ ما همیشه مسئول نوشته های خود هستیم . نوشتن سند می آفریند/…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

فلسفه تربیت پایدارگرایی؛ ریشه ها و اثرات آن مطلب ویژه

پایدارگرایان روی کاربرد خرد تاکید می کنند و معتقدند که محصلان باید یاد بگیرند که انگیزه ها و تکانه های اساسی خود را چگونه خردمندانه کنترل کنند / کودک را باید به عنوان موجودی که فعلا هست در نظر گرفت پیش از این که باید باشد/ ما در آموزش -پرورش خود، زمان حال محقق کودک را فدای آینده ای می کنیم که هنوز تحقق نیافته است/ اما مصلحان پرورشی وظیفه بزرگتری دارند.…
  • برگردان : خانم دکتر رضایی / پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

اتحادیه معلمان چیست؟ کارکرد آن چه می تواند باشد ؟ مطلب ویژه

اتحادیه حرفه‌ای معلمان هنگ‌کنگ، یک انجمن حرفه‌ای و گروهی با دغدغه اجتماعی است/ این اتحادیه به عنوان یک فعال به لحاظ اجتماعی، سازمانی سیاسی، آزادی خواه و مدافع حقوق معلمان است/ این سازمان، بزرگترین سازمان ملی در نوع خود است. سازمانی غیرانتفاعی  است که در پی آن است که حرفه‌گرایی بیشتر در کلاس درس را تقویت کند. این سازمان در خدمت آن دسته از مربیان حرفه‌ای است که علایق آموزشی دانش‌آموزان را…
  • فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

خشونت در جامعه بیداد می کند : ادبیات و موسیقی را در برنامه های پرورشی مدارس دریابیم ! مطلب ویژه

معمولا معاون و مربی پرورشی ، تخصص کافی در تمام این  رشته های هنری را ندارند/ ارسال بخشنامه های معاونت پرورشی ، آن قدر سریع است که معاونان پرورشی گاه فرصت اطلاع رسانی  تمام بخشنامه ها را هم پیدا نمی کنند/ از پوسترهایی که بر در و دیوار مدارس نصب می شود ، بیشترین حجم به پوسترهای مذهبی و اعتقادی اختصاص دارد/ اغلب معاونان پرورشی از حجم زیاد بخشنامه های این معاونت…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور