صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش نوین

  • زهرا گودرزی/ کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت

کندو کاوی درباره ی چهره های جهانی تعلیم و تربیت ( بخش آخر ) مطلب ویژه

مونتسوری، کودک را کاملا آزاد می داند و لازمه آزادی را عدم مداخله در کارهای او بیان می کند/ سعی می کرد تا هر نوع آموزش مستقیم و تقلیدی را حذف کند/ به عقیده پیاژه، نظام آموزش و پرورش باید از یک سو روش های علمی، نیازها و ارزش های اجتماعی را تشخیص دهد و در برنامه ها و رشته های تحصیلی بگنجاند و از سوی دیگر، کودکان و نوجوانان را از…
  • زهرا گودرزی/ کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت

کندو کاوی درباره ی چهره های جهانی تعلیم و تربیت مطلب ویژه

ریشه تمام دردها، مفاسد اجتماعی و حتی بین المللی در نبود تعلیم و تربیت کافی و صحیح است/ بهترین دوره تربیت، دوره کودکی است/ کتاب هایش را چندین بار سوزاندند/ هر چیزی به همان صورتی که پرورده قدرت آفریدگار جهان است خوب است. ولی متاسفانه هر چیزی در دست انسان، تغییر ماهیت می دهد/ تعلیم و تربیت چنانچه بخواهد با طبیعت همنوا شود، باید به کودک احترام بگذارد/ آموزگار خوب کسی نیست…
  • سید رازی طبیب/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

طرحِ درس ؛ موضوعی بس پر اهمیت و در عین حال فراموش شده ! مطلب ویژه

کلاس داری مثل هر موضوع دیگر، فن است و حتما هر حرفه و فنی ، اقتضائاتی دارد/ یک معلم هم نمی تواند بدون توجه به تعطیلات و برنامه های غیر منتظرهِ دیگر ، تخته گازِˏ درس را بگیرد و بدون طرح و برنامه ،کار خود را پیش ببرد/ معلمِ مجرب حتما می داند که تنها حجم کتاب نیست که باید به اتمام برسد. برخی از مطالب نیاز به کار و تحقیق دارند/…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

مدرنیسم و پست مدرنیسم مطلب ویژه

آن چه تاکنون مدرن ( نو ) خوانده می شود طبعا فردا ممکن است پست مدرن خوانده شود و پست مدرن امروز هم، فردا سنت تلقی می شود/ مدرنیته و مدرنیزاسیون را عمدتا در تقابل با سنت- کهنه پرستی، رکود، عقب افتادگی، قدیمی بودن، بی ذوقی، بی سلیقگی دانسته اند و آن را ذیل زیبایی شناسی رده بندی کرده اند/ اساس مدرنیته تحول نگاه انسان به خویشتن و جهان است/ فلسفه آموزش-…
  • علی افشار سمیرمی/ معلم شاغل در آموزش و پرورش

سونامی بی سوادی سفید ! مطلب ویژه

اگرچه سواد اسباب توسعه را فراهم کرد اما نتوانست در تامین عدالت بکوشد/ .دولت ها آدمیان را به کسب حداقل سواد قانع و تشویق کردند و نخواستند و یا نگذاشتند آنها بیشتر و بهتر بفهمند/ هرچقدر هم سواد داشت،لااقل صفا هم داشت.چیزی که امروزه عجیب در میان باسوادها قحط است/ دانش انسان، پیش از آنکه موجب افزایش هوش او بشود،موجب شلختگی و بی شعوری او شده است/ مدرسه ها با به وجود…
  • مهدی خلیلی/ سردبیر صدای معلم

زندگی بدون صدا و آموزش بدون نوا ! مطلب ویژه

موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می کند و استعداد پذیرش عدالت را در وی بر می انگیزد/ آنجا که سخن از گفتن باز می‌ماند موسیقی آغاز می شود/ موسیقی عالی‌ترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد. زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده است/ امروز در همه کشورهای صاحب آموزش و پرورش مدرن به عنوان یکی از دروس اصلی و پایه به…
پایانِ سالِ تحصیلی آغاز سوء‌تفاهم‌هاست/ پای درد‌ودل معلّم‌ها اگر بنشینی، از بی‌توجّهی خانواده‌ها نسبت به وضعیت درسی و انضباطی فرزندشان، انتظارات بالای آن‌ها از معلّمان و ناسپاسی آن‌ها می‌گویند و با حسرت از منزلت مدرسه و معلّم در گذشته‌ها یاد می‌کنند. در مقابل خانواده‌ها نیز روش‌های تدریس معلّمان را زیر سوال می‌برند و آموزه‌های مدرسه را بی‌ثمر می‌دانند/ وضعیت موجود حاصل نوعی کج‌فهمی است/ تعامل موثر و گفت‌‌و‌گوی دوجانبه‌ی معلّم - خانواده…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

داروین ؛ نظریه پرداز هدف مند و غایت گرا مطلب ویژه

نباید به فرضیه ها، نظریه های این اندیشمند معروف صرفا از منظر زیست شناسی و طبیعت و مبحث ارگانیسم و نگره اصلح و انسب نگریست و به قضاوت نشست/ وی با طرح فرضیه خویش علاوه بر آن که یک زلزله عظیم در مکاتب و آراء و علم و فلسفه پدید آورد و بسیاری از آنها را به چالش کشاند و نقشی سانترالیستی و جوهری و محوریت در اندیشه ها و تئوری های…
  • سید رازی طبیب/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

اخلاق معلمی مطلب ویژه

« سید رازی طبیب » فرهنگی بازنشسته و عضو شورای نویسندگان صدای معلم با بیش از 60 سال سابقه تدریس و معلمی و قریب 80 سال سن هنوز به حرفه معلمی عشق می ورزد و " نوشتن " را مهم ترین ابزار معلمان می داند . در این گفتار ، او برخی از ویژگی ها و اخلاق معلمی را برمی شمارد .
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

اندیشه و فلسفه اخلاق اسپینوزا : هر عمل خطائی ناشی از اشتباه فکری است مطلب ویژه

در تاریخ فلسفه غرب مومنین قشری او را به خدا ناشناسی متهم می کردند /علاوه بر عوام برخی فیلسوفان نیز پیرامون او به بیراهه رفته و بایکوتش نمودند/ مایحتاجش مختصر و ساده بود. در سراسر عمرش بی اعتنایی عجیبی به پول نشان داد. تنی چند که او را می شناختند، حتی اگر با اصول او مخالف بودند دوستش می داشتند/ دولت هلند با آزادمنشی معمول خود عقاید او را در موضوعات حکمت…
  • ثریا عزیزپناه/ رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان

آموختن احترام به تفاوت‌ها در کودکی

  به کودکان خود به اندازه کافی در مورد تفاوت‌هایی که بین آنها و سایران وجود دارد، آگاهی و آموزش نمی دهیم تا اگر با فردی با ظاهری متفاوت (چه از نظر جسمانی و معلولیت‌ها و چه از نظر رفتاری و مدل صحبت کردن) مواجه شدند با او بدرفتاری نکنند. تفاوت‌های میان افراد چه از نظر ظاهری و اندام های بدن و چه از نظر خصوصیات اخلاقی باعث جلب توجه کودکان می‌شود…
او (جیمز) فلسفه را از کلاس های درس بیرون کشید و در زندگی روزمره به کار انداخت. می گفت هر یک از ما فیلسوف هستیم/  فکر درست، آن است که به موفقیت ما در زندگی بینجامد؛ و ایمان و اعتقاد درست آن است، که به تحقق یافنن هدف های ما در جهان و زندگی کنونی منتهی شود/ فلسفه ام به من تعلیم داد تا حد زیادی در خانه ام آرام تر باشم/ فلسفه پراگماتیسم…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

مزلو ؛ پیشگام فلسفه تربیت انسان گرایی جدید مطلب ویژه

هر گونه تربیت، هنگامی موثر و سودمند خواهد شد که بر نیازهای اساسی محصلان مبتنی باشد و به خود شکوفایی منتهی گردد/ ه حاکمان و مسئولان ممالک و دست اندکاران امور تربیت هرگز نبایستی انسان و انسانیت، آزادی فکر، اراده، استقلال نظر و انتخاب را فراموش نمایند/ در جهان امروز، هیچ کس به هیچ عنوان و در هیچ جای جهان نباید از نعمت تحصیل تا آن جا که می تواند و می…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

مونته سوری و پیشرفت گرایی مطلب ویژه

رشد و تکامل طبیعی و سالم کودک و نوجوان فقط در محیط آزاد و آرام انجام می گیرد و بایستی به کودک به منزله ی یک انسان نگریست نه یک شیء/ دیگر تربیت فکری محض کافی نیست بلکه محصلان باید افرادی اندیشمند، کارآمد، مسئولیت پذیر، خوش ذوق و با احساس بار آیند و محتوای برنامه های درسی حتما باید با نیازهای روز محصلان هماهنگی داشته باشد/ هر گاه کودک را از فعالیت…
  • مهدی خلیلی/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم*

فرهنگ فحاشی و سواد رسانه ای؟! مطلب ویژه

در این میانه ، ایرانیان نیز تیتر یک دنیا شدند/ آنچه در فضای مجازی می‌گذرد و ازجمله رفتارهای خشن کلامی که در سال‌های اخیر و در مقاطع زمانی مختلف تکرار شده بازنمایی بخشی از آشفتگی و بی‌نظمی‌های جامعه است/ جامعه‌ای که از سویی شاید حساسیتش را به کاربرد الفاظ رکیک و بددهنی از دست داده و از سوی دیگر در فضای مجازی  احساس کند که با عقده گشایی می تواند به هویت…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

فلسفه و شیوه ی تربیتی ماکارنکو مطلب ویژه

بخشی از فعالیت درسی و تربیتی این دانشمند به صورت تئاتر و نمایش بود و در فعالیت های هنری، اجتماعی و عام المنفعه نیز شرکت می جست/ او همدلی فراوانی نسبت به شاگردانش از خود نشان می داد/ برای شاگردان خود به عنوان آدمیانی بزرگ با روح مستقل احترام قائل بود/ آموزش- پرورش و معلمان باید هدف های خود را از بررسی و کشف نیازهای جامعه شان بگیرند زیرا منشاء اساسی این…
  • مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران خبر داد

آموزش‌ « پیشگیری از آزارجنسی » در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی

  گروه اخبار/ مدیرکل اموراجتماعی استانداری تهران ازآموزش‌های پیشگیری ازآزارجنسی کودکان درمهدها و پیش‌دبستانی‌ها خبرداد و گفت:«باید کودکان ما آن قدر آموزش دیده باشند که هیچ وقت درمعــرض تجاوز و تهدید جنــسی قرارنگیرند. متأسفانه هم اکنون هیچ‌گونه آموزشی درحوزه پیشگیری از آزار جنسی در مدارس کشور وجود ندارد، لذا پس از بررسی‌های کارشناسانه از کتابی که توسط یکی از استادان دانشگاه در حوزه آزار جنسی کودکان تألیف شده بود ،استفاده شد تا…
  • دکتر فرشته آل حسینی */ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

تدریس به مثابه عمل تربیتی: اکولوژی عمل تربیتی مطلب ویژه

  علائق چندگانه گاه باعث مي‌شوند، نويسنده براي رساندن بهتر مقصود خود از اصطلاحات فني يك حوزه به عنوان استعاره یا تمثيل‌ در حوزة ديگر استفاده كند. البته اين يك كار ذوقي رايج در بين نويسندگان است، اما برخي پا فراتر مي‌گذارند و اين كار را نه ذوقي، بلكه كاملاً علمي با نظريه‌ها مي‌كنند. نمونة مشهورش نظرية «انتخاب طبيعي» داروين است كه از زيست‌شناسي به تقريباً «همه جا»، از جمله علوم اجتماعي…
  • " این تین‌ایجرها درواقع به دنبال مصرف‌اند و هدفشان این است که زندگی خودشان را داشته باشند و کمتر دغدغه جامعه و مسئولیت اجتماعی دارند "

نسل جدید تین ایجرها چه ویژگی های دارند؟ اقتدار مدرسه و یا نقش والدین ؟!

فوران نوجوانی در جامعه / گروه سنی 13 تا 18 سال نوجوان یا تین ایجر هستند/ در گذشته نوجوانی‌ زیستی وجود داشت، ولی نوجوانی فرهنگی وجود نداشت/ آی‌تی سن بلوغ فرهنگی را کاهش می‌دهد و هویت جنسیتی زودتر شکل می‌گیرد/ نظام آموزشی کنونی از علوم انسانی ارزش‌زدایی می‌کند و به علم و فناوری ارزش می‌دهد/ اقتدار خانه و مدرسه  شکسته شده است/ اقتدار نهاد مدرسه موجب رشد کودکان می‌شود و درعین‌حال می‌تواند…
  • " قبلا در فرانسه نخبه گرایی هدف بود ولی سعی بر تحصیل عمومی تر و نخبه سازی، جایگزین شد. و هدف بر این شد که وقتی دانش آموز وارد جامعه می شود، در ساختن آن نقش بازی کند"

مشاهدات چند معلم ایرانی از نظام آموزشی فرانسه و وضعیت معلمان مطلب ویژه

آنچه در نظام آموزش و پرورش فرانسه قابل مشاهده بود کمرنگ بودن سیطره نگاه ایدئولوژیکی است هر چند هیچ سیستم آموزشی نمی تواند بدون نگاه ایدئولوژیک باشد اما اندازه آن متفاوت است/ تحصیل حدود نیمی از دانش آموزان یعنی نزدیک به 45 درصد خارج از سیستم رسمی موجود بود/ با وجود اینکه این مدارس خصوصی محسوب می شوند اما غالبا رایگان هستند/ در پاریس معماری به گونه ای است که انسان را…
  • نویسنده: مک کالوین/ مترجم : کمال پولادی

چگونه و با چه معیارهایی برای کودکان کتاب انتخاب کنیم؟

کودک کتابی را با علاقه مطالعه خواهد کرد که میل به مطالعه آن داشته باشد/ موضوعات خیالی یا «مواد اولیه رویاها» ذاتاً برای کودکان جذابیت دارند/ کتاب کودک باید پیروی از قانون را تشویق کند/ کتاب هایی که قساوت، خشونت، ناشکیبایی، و تعصب نژادی را تبلیغ می کنند برای کودک نامناسب هستند/ کتاب کودک باید ارزش هایی مانند مهربانی، شکیبایی، صلح‌جویی، هم‌نوع دوستی، تمایل به مفید بودن، قبول مسئولیت و علاقه به…
۱- نظر خود را نسبت به یک شخص یا موضوع، صحیح و نهایی می دانند؛ ۲- اگر با کسی اختلاف فکری پیدا کنند، بر او القاب می گذارند؛ ۳- اندیشه انسان ها را به خوب و بد تقسیم می کنند؛ ۴-اندیشه انسان ها را به درست و غلط تقسیم می کنند؛ ۵- اختلاف ،در یک موضوع باقی نمی ماند؛ به تدریج حتی به صورت ساختگی به موضوعات دیگر تسرّی پیدا می کند؛…
  • جلیل اعتماد / دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز

افسانه‌ی " نخبه‌پروری " و ادعاهای برخی از مدارس غیرانتفاعی در جم مطلب ویژه

بر خود واجب دیدم از این مسئله بی‌اعتنا گذر نکنم/ ایده‌ی "پرورش استعدادهای برتر " امروز یکی از ایده‌های متروک در محافل تخصصی و نظام‌های آموزشی پیشرو است/ فضای ارتباطی و روابط انسانی دانش‌آموزان تضعیف می‌شود و دانش‌آموزان فضای واقعی و گوناگونی‌های موجود در جامعه را تجربه‌ نمی‌کنند/ افسانه‌ی نخبه‌گی امروز رنگ باخته است و پیامدهای نامطلوب آن روشن شده است و مدارس نخبه‌پرور در دید متخصصان  دلربایی ندارد و در دهه‌های…
  • عبدالله افراسیابی/ همکار گروه صدای معلم

تافلر و فلسفه ی تربیت بازسازی گرایی مطلب ویژه

بازسازی گرایان، آموزش و پرورش را ابزار بسیار موثر معقول ساختن تغییر اجتماعی و حرکت به سمت دموکراتیک و انسانی ساختن می دانند./ دفاع از دموکراسی نیز در این فلسفه، فراتر از دموکراسی ملی یعنی دموکراسی جهانی است/ کار گروهی در محیط مدرسه مورد توجه خاص پیروان بازسازی گرایی است/ معلم... نباید بی طرف باشد و بی طرف بماند. بلکه محصلان را آزادمندانه به بازسازی برانگیزد و ترغیب کند/مربیان، فعالان جامعه باشند…
  • دکتر عباس حاتمی/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

کودک آزاری مطلب ویژه

  طبق آمارها، کودک آزاری توسط پدران (37%)، مادران(19%)، معلم (6%)، مشترک پدر و مادر (13%)، نامادری (%10)، ناپدری (4%)، مشترک ناپدری و نامادری (3%) و بقیه توسط سایر وابستگان ( عمه، خاله، دایی و کارفرمایان) انجام می گیرد/ اکثر کودک آزاری ها در محیط خانواده توسط افراد درجه یک انجام می شود/ طبق قانون ایران ، والدین مجاز به تنبیه فرزندان خود هستند در حالی که در بسیاری از کشورها من جمله انگلستان…
  • دکتر عباس حاتمی/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

28 ریشه فرهنگی ضدتوسعه و عقب ماندگی مطلب ویژه

اکثر سیاست مداران در جوامع توسعه نیافته می خواهند قهرمان شوند و برای رسیدن به این هدف عوام فریبی می کنند.برخی شهروندان توسعه نیافته نیز قهرمان پرست و شخصیت پرست یا دیکتاتور ساز هستند/ ملتی که تاریخ خود را به خوبی نشناسد مجبوراست اشتباهات گذشته را تکرار کند/ باید درس تاریخ را در مدارس و جامعه جدی گرفت / به مخالفان خود برچسب می زنیم و آنها را حذف می کنیم/ اگر…
  • دکتر محسن رنانی/ استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان

کلاس توسعه یعنی کلاس نقاشی! مطلب ویژه

توسعه یک تحول درونی و ذهنی است که از مادران و از خانه و مدرسه شروع می شود/ اگر بچه های امروز ما در مدارس این گونه بار نمی آیند مطمئن باشیم با نسل بعدی هم توسعه رخ نمی دهد/ برای سرمایه گذاری مشترک باید تمرین کنیم، باید بپذیریم که بخشی از حق کنترل مالکیت ما در سرمایه گذاری مشترک از دست می رود/ با یک کلاس نقاشی، بچه ها مشارکت، همکاری،…
گروه اخبار/ خلاصه صحبت های دکتر محسن رنانی در میزگرد چهارمين نشست سالانه مرزهاي دانش اقتصاد توسعه: * مفاهیم رشد ،پیشرفت و توسعه در جامعه ما تفکیک نشده و در سیاست گذاری کلان بین اینها تفاوتی دیده نمی شود. رشد یعنی تکثیر افقی وضع موجود و پیشرفت یعنی تکثیر عمودی وضع موجود. در دل توسعه، رشد و پیشرفت هم هست که گرچه لازم هستند اما کافی نیستند . * توسعه وقتی اتفاق…
معلمان در اداره کلاس از روش های نوین مدیریتی استفاده کنند/ مدیریت کلاس اولین سطح مدیریت آموزشی است/ مدیریت آمرانه ، مدیریت مشورتی و مدیریت عدم مداخله سه سبک اداره کلاس / برای کار معلمی، طرح درس کافی نیست/مدیریت کلاس ساکت نگهداشتن دانش آموزان نیست/ دانش آموزان چیزی بیشتر از اسامی ثبت نام شده در دفتر کلاس هستند/ معلم نه با کلام  بلکه با رفتار خود به سوال های دانش آموزان پاسخ می دهد /…
  • عبدالله افراسیابی / همکار گروه صدای معلم

تعلیم و تربیت از منظر رفتارگرایی مطلب ویژه

  رفتارگرایی را نوعی نظریه ی روان شناختی دانسته اند که خط تمایزی با سیستم های فلسفی آرمان گرایی، واقع گرایی و عمل گرایی دارد. از آن جا که این مکتب معروف درباره ی طبیعت آدمی هم نظر خاص دارد، جامعه، ارزش ها، زندگی و ماهیت واقعیت را مورد بحث قرار می دهد و لذا وارد حوزه ی فلسفه هم می شود. رفتارگرایی در ردیف فلسفه های تریبت معاصر قرار می گیرد…
  • رضا نیک اندیش/خوزستان

تجربیات آموزش و پرورش شهر شانگهای در سال 2016 مطلب ویژه

  مطالعه بانک جهانی نشان می دهد که شانگهای دارای رتبه نخست جهانی در بخش های قرائت، ریاضی، و علوم پایه، مبتنی بر نظام آموزش و پرورش قوی همراه با معلمانی ممتاز است. یک گزارش جدید بانک جهانی در سال 2016 نشان می دهد که عملکرد دانش آموزان شانگهای در آزمون های بین المللی یادگیری عالی است و این موضوع با یک سیستم آموزشی قوی، با تامین مالی عمومی کارآمد در ارتباط…
  همان طور که مطلعید المپیک ریو در برزیل نزدیک است و قرار است پانصد هزار نفر از سراسر دنیا برای تماشای بازی های المپیک به بندر زیبا و توریستی ریو سفر کنند . سازمان بهداشت جهانی به خانم های باردار هشدار داده از سفر به ریو خودداری کنند کنند چون به علت شیوع زیکا در ریو صدها نوازد مبتلا به میکرو سوفالی نوعی عقب ماندگی شده اند و اپیدمی شدیدی در…
  • دکتر نعمت الله فاضلی

آمریکا و ژاپن؛ انشاء، یک موضوع و دو نگرش مطلب ویژه

آمریکا و ژاپن؛ انشاء، یک موضوع و دو نگرش/ فاصله آمریکا و ژاپن از نظر علوم انسانی زیاد است/ در فرهنگ ژاپنی مسئولیت درک مطلب بیشتر با شنونده است/ در ژاپن، فرآیند توصیف از گذشته شروع می‌شود و به حال و آینده می رسد/ ژاپنی‌ها در آموزش تکلیف اندیش و وظیفه مدارند/ «درس پژوهی» از جمله حیطه‌های معرفتی بسیار ضروری است/ بررسی‌های تطبیقی و بین فرهنگی یکی از مهمترین راهبردها در مطالعات…
  • مجله ی علوم انسانی فرانسه/ برگردان آریا نوری

نهاد مدرسه در فرانسه، اصول و حقایق مطلب ویژه

دولت باید « تفکر و تعقل » را به نظام آموزشی تزریق کند / ریشه ی آزادی عمل روز افزون مدارس در فرانسه را باید در جریان تمرکز زدایی جست و جو کرد/در اختیار داشتن تمامی مسئولیت ها توسط وزارت آموزش و پرورش سبب پنهان شدن آن شده است/  اصلا مگر امکان دارد فرهنگ معلمان و اصول نظام آموزشی یک کشور یک شبه دگرکون شود / در حال حاضر بسیاری از مدارس کمیته…
  • *دکتر مقصود فراستخواه

مرگ مدرسه مطلب ویژه

مرگ مدرسه /عقب ماندگی نظام رسمی آموزش و پرورش از جریان تحولات جهانی و ملی/ دو نوع منطق، زبان و پارادایم در اسناد رسمی آموزش و پرورش /تعلیم و تربیت دوگانه، فرزندان ما را در معرض دوپارگی فکری، هنجاری و ارزشی قرار می‌دهد/مدرسه متعلق به جامعه با انواع طرز تفکرها و سبک های زندگی و گرایش های فرهنگی است/  نقش دولت در آموزش و پرورش، حمایت و تسهیل گری است نه دخالت…
  • شیرزاد عبداللهی / همکار گروه صدای معلم

آیا معلمان مرجع اجتماعی دانش آموزان و اولیا هستند؟ مطلب ویژه

گروه های اجتماعی قدرتمندی مانند هنرمندان ، ورزشکاران، کارآفرینان و دانشجویان و اساتید دانشگاه احتمالا در جایگاه بالاتری نسبت به معلمان قرار می گیرند/ معلمان در دهک های اقتصادی متوسط جامعه جای دارند/ توصیف معلمان به عنوان قشری گرسنه و فرودست چه به دلایل سیاسی و چه از روی خشم و نا امیدی ، با واقعیت های اقتصادی جامعه منطبق نیست/ برای طرح مطالبات ، ارائه تصویری فلاکت بار از زندگی معلمان…
  • " باید با رفتار نادرست دانش آموز برخورد کنیم "

با مدیریت خشم می توان از تبدیل آن به پرخاشگری جلوگیری کرد مطلب ویژه

با مدیریت خشم می توان از تبدیل آن به پرخاشگری جلوگیری کرد/خشم یک هیجان طبیعی است / می شود خشمگین شد اما پرخاشگری نکرد/ موقع خشمگین شدن سیستم  قضاوت ما به هم می ریزد/ تفکر همه یا هیچ، تعمیم ،ذهن خوانی ،پیش گویی و برچسب زدن نشانه های فکری خشم هستند/ پرخاشگری کلامی یابدنی ، مستقیم یا غیر مستقیم ، فعال یا منفعل است/ انکار خشم در دراز مدت افسردگی می آورد/…
  • دکتر قربان کیانی - اردبیل

و بعد از مرگ ستایش ! مطلب ویژه

  در بین اخباری که هر روز صفحات روزنامه ها، شبکه‏ های اجتماعی و برنامه‏ های رسانه هایی نظیر صدا و سیما را پر می‏ کند، گاهی خبر جنایتی هولناک تن جامعه ایران را می لرزاند و اذهان نگران خانواده‏ ها را در حفاظت از حریم فرزندان شان نگران‏ تر می‏ کند. خبر جنایت در ورامین و قتل ستایش دختر 6 ساله افغانستان هنوز دل های ایرانی‏ های بسیاری را پریشان نموده…
  • دکتر عباس حاتمی/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

چرا باید " سواد رسانه ای " داشته باشیم ؟ مطلب ویژه

  زمانی که شما برای خرید به سوپرمارکت با 3000 کالا می روید و 25کالا را می خرید،در واقع شما در زمان نسبتاً کمی 3000 تصمیم می گیرید؛ 25 تصمیم برای اینکه چه کالاهایی بخرید و 2975 تصمیم درباره چیزهایی که نخرید. فرهنگ نیز مانند یک سوپرمارکت بزرگ از پیام های رسانه ای تشکیل شده است،امروز تاثیر رسانه بر فرهنگ جامعه بیش از تاثیر خانواده، دانشگاه و مدرسه است.به طور مثال در سال…
  • " هروقت که نظر «عوامانه» را به نظر «کارشناسی» و «تخصصی»، ترجیح می‌دهیم یک پوپولیست هستیم! دو جریان (گرچه به‌ظاهر ضد هم) تقویت‌کننده پوپولیسم هستند: یکی جریانی که با باورهای عوامانه کاسبی می‌کند . از آن‌طرف متخصصان و نخبگانی که حاضر نیستند از «برج عاج» فرود آیند و برای مخاطب غیرمتخصص حرف بزنند و بنویسند هم تقویت کننده پوپولیسم هستند "
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روان‌پزشک

" پوپولیسم " چیست؟ " « پوپولیست های کاسب کار » چه کسانی هستند ؟ مطلب ویژه

«پوپولیسم» را به اشکال مختلف تعریف کرده‌اند؛ من اگر بخواهم پوپولیسم را در یک عبارت کوتاه بیان کنم آن را نظام فکری‌ای می‌دانم که بر فضیلت بی‌سوادی پای می‌فشارد! پوپولیست‌ها هم عوام‌‌زده‌اند، هم عوام‌فریب! آن‌ها به زبان توده‌های کم‌سواد سخن می‌گویند و توده‌های کم‌سواد را در مقابل طبقه باسواد و نخبه تهییج و تحریک می‌کنند. پوپولیسم همان‌طور از ریشه لغوی‌اش (Popular) برمی‌آید، ادعای «مردمی‌ بودن» دارد ولی کدام مردم؟ مردمی که نگاهی…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور