مقدمه تعاملات و روابط اجتماعی مهمترین عنصر سازنده هر جامعه ای از جمله جوامع یادگیری می باشد. بنابر اظهارات جانسون و جانسون (1989)، تعامل اجتماعی وقتی وجود دارد که منافع هر فرد تحت تاثیر رفتار بقیه واقع شود. برای این که اهمیت روابط اجتماعی را برجسته کند، ون لیر (1996)، به عنوان یکی از طرفداران مکتب ساختار گراها می گوید، "نه هوش، نه مهارت، نه دانش، و نه فهم و ادراک نمی…
گفت و گوی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با عضو شورای نویسندگان سخن معلم :
* سیاست مدوّنی در آموزش و پرورش برای آموزش های مرتبط با مسائل و مهارت های اجتماعی، که دانش آموزان را آموزش بدهیم که چطور با سختی ها مواجه شوند و با همکلاسی و معلم و دیگران چگونه رفتار کنند، وجود ندارد. یا اگر هست در میدان عمل مشاهده نمی شوند. * ما بر اساس نیازهایمان نیرو پرورش ندادیم و هیچ حساب و کتاب دقیقی نبوده که ما در آموزش و پرورش…
همزمان با روز جهانی ایدز اظهارات مختلف و متعددی در رسانهها درباره این بیماری بیدرمان انجام شد. هر چند در این اظهارات بر آگاهیبخشی و فرهنگسازی در زمینه پیشگیری از ایدز تاکید شد اما، به صورت مشخص به نقش آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در امر فرهنگسازی توجه نشد. بیگمان یکی از کارکردهای بنیادین آموزش و پرورش نوین، آموزشهای فردی و اجتماعی برای آماده کردن شهروندان برای زیستی سالم،…
گفت و گوی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با عضو شورای نویسندگان سخن معلم :
جماران: بی تردید، یکی از عوامل مهمی که در مدرسه می تواند به مشکلات خانوادگی، عاطفی ،اجتماعی و ... دانش آموز کمک کند وجود مشاور است؛ با این حال بسیاری از مدارس کشور مشاور ندارند و اگر هم دارند تعداد دانش آموزی را که تحت پوشش قرار می دهند، بسیار زیاد است؛ به طوری که مشاور نمی تواند خدمات قابل توجهی به آنان ارائه نماید. در فاجعه دردناک کشته شدن معلم بروجردی،…
محمد باقر رحیمی *: برای یک جامعه توسعه یافته شاخص های بسیاری وجود دارد ، اما به نظر می رسد شاخصه ی اساسی چنین جامعه ای داشتن یک نظام آموزشی متعالی است . با وجود چنین نظام آموزشی ای ابعاد دیگری چون اقتصاد و سیاست نیز در تعالی قرار خواهند گرفت . اگرچه این سخن به معنای جدایی این ابعاد سه گانه نبوده و نیز به معنای کهتری ابعاد اقتصاد و سیاست…
خانواده دانشآموز ١٥ ساله بروجردي كه معلم فيزيك را در كلاس درس به قتل رساند، ادعا كردهاند كه وي داراي مشكلات روحي - رواني بوده است. اگر اين ادعا درست باشد اين پرسش مطرح است كه آيا اولياي مدرسه پيش از فاجعه، از مشكلات رواني دانشآموز با خبر بودهاند؟ اگر آري، براي حل اين مشكلات چه كرده بودند و اگر بيخبر بودند، چه تضميني هست كه دهها دانشآموز مشابه، مثل بمب ساعتي…
*برخی از فرهنگیان و جریانات در واقعه اخیر ساده ترین و به عبارتی کوتاه ترین مسیر را انتخاب کرده و انگشت نشانه را به سوی فرد خاصی مانند وزیر آموزش و پرورش گرفتند . درست است که مدیریت کلان یک مجموعه باید پاسخ گوی وضعیت فعلی باشد اما حداقل در این مساله ، به نظر می رسد که یک فرد نقش خاصی نداشته و باید به دنبال پس زمینه های فرهنگی آن…
آقای محمد حافظی نژاد ، از کارشناسان آموزش و مدیر سایت روش تدریس ، فیلمی را به صورت اختصاصی با عنوان " فلسفه ی کلاس های کنکور " ضبط و برای سایت سخن معلم ارسال نموده اند . ضمن تشکر از ایشان ، شما را به دیدن و البته ارائه نظرات دعوت می کنیم .
هادي ورمزياري- كارشناس اداره كل مدارس و مراكز غير دولتي وزارت آموزش و پرورش :
مفهوم مدارس مستقل مدارس مستقل در حقيقت به مدارس غير دولتي اطلاق مي شود. اين مدارس در قالب هاي متفاوت و در جوامع مختلف فعاليت مي نمايند . تعدادي از اين مدارس مختص امور مذهبي و ارزش گذاري در امر آموزش ، تعدادي ديگر به آموزش فلسفي و بعضي از آنها نيز به آموزش تفسيري روي آورده اند. در حقيقت مدارس غير دولتي شامل: - مدارس با ابعاد كوچك و بزرگ مربوط…
دکتر فرشته آل حسینی ، مسئول کارگروه فلسفه تعلیم و تربیت سخن معلم :
برداشت سوم: ارج نهادن به جزئیات و استقبال از جزئینگری به من توصیه شد که با دیدی کلینگر که تصور میرود از طبیعت رشتهام برمیخیزد، به وقایع جلسه بنگرم و کلیّاتی از نظرات و پیشنهادهای جزئی، پراکنده و احتمالاً مبهم یا تصریحنشده معلمان شرکتکننده دریافت و پیشنهاد کنم. اما، باید اعتراف کنم، من از همان ابتدا مجذوب استدلالهای معلمان و جزئیات مورد اشاره آنها شدم. این مجذوبیت با هیجان نیز همراه بود،…
اریک دباربیو - برگردان آریا نوری بسیج عمومی کارکنان مدرسهحال باید به مساله ی بسیج مسئولان و کارکنان مدرسه برای جلوگیری از گسترش پدیده ی خشونت در محیط مدرسه و راه های مقابله با آن بپردازیم ، بسیجی که متاسفانه اصلا در آن حد که شایسته ی آن است در مدارس ما ظهور نکرده.شاید در مثالی که ذکر شد همه ی تقصیر بر عهده ی خود نهاد مدرسه و مسئولان آن نبوده…
دکتر فرشته آل حسینی ، مسئول کارگروه فلسفه تعلیم و تربیت سخن معلم :
مقدمه اجتماع کردن عدهای (شامل مؤلفان، معلمان و متخصصان برنامه درسی و آموزش) به منظور اعتباربخشی به یک کتاب درسی، فرصتی بود که به بررسی و ارزیابی شکلی از تعاملات کمیاب و چه بسا نایاب در نهاد تربیت رسمی بپردازم. آنچه میخوانید، برداشتهایی از لنز دوربین فلسفه تربیت است که به قالب ارزیابی درآمده است، و بر (1) حفظ «اعتماد» به عنوان یک سرمایه اولیه؛ (2) استقبال از «مذاکره» برای بروز…