گروه تشکل ها/ نامه ی زیر دومین نامه به مراجع مسئول در مورد وضعیت افزایش حقوق دانشجو معلمان است . نامه ی نخست به رئیس سازمان برنامه و بودجه مرقوم گردیده بود . ( این جا )
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
آیا مسئولین محترم برنامه و بودجه کشور و وزیر محترم آموزش و پرورش و معاونت پشتیبانی ایشان و وزرا و نمایندگان محترم مجلس نیز برای دریافتی هایشان مانند اضافه کاری و پاداش پایان خدمت و حق ماموریت و کمک هزینه فوت و ازدواج و ... نیز مثل ما دندان روی جگر می گذارند ؟
نیمه های شب است و مرور مطالبات گوناگون پرداخت نشده در ذهنم خواب را از سرم ربوده است . خیلی سعی می کنم تا بخوابم. تا زمان بیدار شدن برای سحری فرصت زیادی نمانده و هنوز فکرهای گوناگون نمی گذارد خواب به چشمم بیاید. به ناچار برمی خیزم پشت کامپیوتر می نشینم و حداقل برای راحتی فکر هم شده چند سوال می پرسم .اگر کسی جوابی برای این سوالات دارد مشتاقانه منتظر…
" امید است با همگرایی و وحدترویه و آیندهنگری شاهد تعیین تکلیف و تبدیل وضعیت اکثریت همکاران باشیم "
نگارهای که امروز با تفسیر و تجسم وضعیت کنونی آموزشدهندگان و جو حاکم بر آنها در ذهن آدمی تداعی میشود بسیار شبیه به کتاب "قلعه حیوانات" نوشته جورج اورول میباشد البته شاید همکاران از این قیاس بنده متحیّر و بعضاً دلخور و آن را قیاس مع الفارق بدانند اما قطعاً آنالیز شخصیت های این داستان میتواند تلنگر و آئینه عبرتی بر نگرشها و رویکردهای آتی و پیش رویِ ما باشد. ماجرای…
" در ایران پنجاه سال است دانشکده های تعلیم و تربیت تاسیس شده اند ولی تعلیم و تربیت به عنوان یک تخصص مورد توجه نیست و افراد با پیشینه های اجرایی و مدیریتی و تحصیلی گوناگون وارد کارزار تعلیم و تربیت می شوند"
به صورت طبیعی کار پیچیده ی آموزش و پرورش نیاز به آموزش های پیچیده ای دارد. در جهان امروز از مربی مهد کودک تا استاد دانشگاه، از مدیر یک مدرسه تا مدیر یک منطقه یا وزیر آموزش و پرورش آمادگی ها یا آموزش هایی برای تعلیم و تربیت دریافت می کنند. این در حالی است که در ایران پنجاه سال است دانشکده های تعلیم و تربیت تاسیس شده اند ولی تعلیم…
" اگر سازمان نظام معلمي بازيچه افراد و جناحهاي سياسي شود و يا به سنگري براي سهمخواهي و فزونطلبي غيرعادلانه بدل شود، نهال نوپاي حرفهايگرايي - پروفشناليسم لگدكوب خواهد شد "
عليرضا هاشمي سنجاني/ عضو و مشاور دبیرکل سازمان معلمان ایران
در كتب كلاسيك، تعليم و تربيت در كنار فعاليتهايي همچون وكالت، طبابت و روحانيت يك پروفشن (حرفه) تلقي ميشود. فرآيندي براي آموزش و تضمين صلاحيت حرفهاي معلمان به طوري كه افراد فاقد صلاحيت مجوز ورود به حرفه معلمي نداشته و در صورت ورود امكان اخراج داشته باشند واژههاي پروفشن و پرفشنال از كلمه لاتين پروفشيو (preofessio) ميآيد كه سندي علني حاوي تعهد همراه با ضمانت اجرايي است. حرفهها (مانند معلمي) گروههايي هستند…
" توسعه یافتگی وضعیتی نیست که صرفا با رشد آگاهی عمومی تحقق یابد. توسعه یافتگی مرهون همکاری بخش های مختلف جامعه و به عبارتی همکاری های بینِ بخشی و گسترش روابط بین المللی، تولید یا وارد کردن دانش و البته گسترش آگاهی های عمومی است "
شاید شما هم به تکرار، با جمله هایی مواجه شده باشید که با «ملتی که کتاب نخواند....» آغاز می شوند و در ادامه هر نوع عقب ماندگی، فرومایگی و توسعه نیافتگی به نخواندن کتاب ربط داده می شود. در این نوع جمله ها در یک طرف یک ایکس بزرگ به نام کتاب قرار دارد که در واقع معجزه می کند و در طرف دیگر هم چند ایگرگ، که در ظاهر همه…
سال ها است که سخن از " رتبه بندی معلمان " بر سر زبان ها است اما تاکنون یک مرجع مسئول به این پرسش اساسی پاسخ نداده است که کدام مرجع علمی و صلاحیت دار باید معلمان را ابتدا احراز صلاحیت کرده و سپس رتبه بندی نماید ؟
آنان که سال ها پیش و در هنگام تدوین و جمع بستن نهایی " سند تحول بنیادین " ، " سازمان نظام معلمی " را از این سند حذف کردند ؛ آیا به این مساله اندیشیده بودند که شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان را در حوزه آموزش را با چه ساز و کار و یا مکانیسمی می خواهند احصا ، جمع بندی و مورد پایش قرار دهند ؟تردیدی نیست…
انسان ، انسانیت ، تکنولوژی ، فرهنگ و.... واژگانی که چون پتک بر تارو پود بشر فرود می آید و هر یک در حال برتری جویی از دیگری است. ملل مختلف ، به قدر شعور و توانایی های سیاست مداران و همّت و ارادۀ خود از هر یک ، بهره های متفاوتی می برند. شرایطی که گاه از افراط تبعیت می کند و گاه از تفریط ، و وقتی همان سیاستمداران تفکر…
سخنِ میرزا شکیبا نیارزَد به پشیز.درکشان گشته معمّا نیارزَد به پشیز .یا صدایی ست نشانی ز توهّم دارد.یا دروغ است سرا پا نیارزَد به پشیز.زهدشان مصلحتی بود در آ ن روز که گفت.مردم ، این جیفه یِ دنیا نیارزَد به پشیز.منصبی یافته چون راهزنان ره گیرَد .باز گویَد زَر و کالا نیارزَد به پشیز .پوششِ اهلِ عبادت غدَرِ اهلِ ریا .چون ؟ به وی آ مَده یک جا نیارزَد به پشیز.یک نفر…
" افراد غیر متخصص به دلایل بالا دیواری بین خود و منتقدان و متخصصان تعلیم و تربیت می کشند تا دور از چشمان ناظرین منویات فکری خود را اجرا کنند چرا که آن ها به فکر اجرای عجولانه ی باورهای خود هستند و از متخصصانی که این همه ایده و فکر را به سمت آن ها روانه می کنند بیزارند"
افراد غیر متخصص به هفت دلیل امکان پیشرفت نظام تعلیم و تربیت را سد می کنند:* افراد غیر متخصص زبان علمی رشته های تعلیم و تربیت را بلد نیستند، لذا امکان گفت و گوهای تخصصی با آن ها دشوار است. آن ها با زبانی سخن می گویند که برای متخصصین عامیانه است یا زبان متخصصین را متوجه نمی شوند. این امر گرفتاری های ارتباطی فراوانی در موسسات آموزشی پدید می آورد…
" انگار نه انگار که خودشان بودجه را بسته اند ( مسئولیت برنامه ریزی و بودجه را عهده دار بوده اند ) و در همان زمان نگارش و اختصاص و صد البته تأیید بودجه بر کسری بودجه مهر تایید زده اند"
یکی از معضلات همیشگی آموزش و پروش کسری بودجه است و حداقل در سالهای اخیر همیشه شاهد بوده ایم که هم دولت و هم مجلس در زمان تصویب و تایید بودجه، بر این نکته تاکید داشته اند که در بودجه سال آتی حتما کسری زیادی را شاهد خواهیم بود که این علاوه بر بدهی های انباشته قبلی است . با این وجود بودجه با کسری بسته می شود و تایید می شود…
آیا افزایش حقوق کارمندان متناسب با تورم موجود در سطح جامعه منظور گردیده است ؟
نادر شمیع زاده/ دبیرادبیات و تحلیلگر امور فرهنگی و اجتماعی
مدتهاست بر اصل تفکیک قوا و استقلال آنها در یک نظام جمهوری تأکید شده و ضرورت تصویب قوانین مورد نیاز منطبق با مقتضیات جامعه از طرف نمایندگان خبره مستقل و اجرای دقیق همه مصوبات مجلس از سوی دولتمردان توصیه می گردد اما همواره چیزی که در عمل اتفاق می افتد برخلاف آن بوده و هرساله نگرانی ها و آشفتگی های بی شماری را مخصوصأ در مورد قانون بودجه دامن می زنند…
" رویداد اخیر بیش از آنکه به دادگاه و پرونده و هیات تخلفات و مانند اینها نیاز داشته باشد به فهم علمی و واقع بینانه از شرایط جامعه و آموزش و پرورش نیاز دارد "
پخش چند ویدئو از شادی و رقص دانش آموزان با یک آهنگ نه چندان به هنجار، واکنش های وسیعی در سطح جامعه ایجاد کرد . مسئولان دولتی و مقامات وزارت آموزش و پرورش از یک سو اظهار نظر کردند و برخی نمایندگان مجلس نیز در این مورد به واکنش پرداختند و حتی علی مطهری ، نایب رئیس مجلس خواستار توبیخ مدیران مدارس فوق شد . کارشناسان عرصه های اجتماعی و تعلیم و…
" هرگز ارزش روابط عمومی فراتر از نصاب پارچه و عکاس جلسات فراتر نرفته است و امیدی به بهبود نیز نیست ؛ پایینترین اهمیت مربوط به توجه و ارزیابی افکار عمومی است "
گروه رسانه/ با ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش و تشکیل یک پست غیرعلمی و غیر استاندارد به نام " مرکز امور هماهنگی ، ارتباطات و دفتر وزارتی " عملا روابط عمومی از سپهر عمومی حذف شده است . انتصاب فردی غیرمتخصص در علم روابط عمومی و غیرکارشناس در ارزیابی افکار عمومی در دستگاه حساسی مانند آموزش و پرورش وضعیت را بغرنج تر و …
نامه ی دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران به سازمان برنامه و بودجه :
گروه تشکل ها/ صدور احکام حقوقی دانشجو معلمان و عملکرد ابهام آمیز و پرسش برانگیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مورد حذف افزایش حقوق و سکوت آنان موجب اعتراض دانشجو معلمان گردیده است . ( این جا ) « جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی » در نامه ای که به تازگی خطاب به رئیس دیوان محاسبات کشور نوشته به این وضعیت واکنش نشان داده است . ( این…
" از شدت و حدت دستاندازی و دخالت عوامل بیرونی و تریبونهای بیمسئولیت در تخفیف ساحت آموزش و پرورش و تحقیر معلمان بکاهد و از امنیتی کردن فعالیتهای صنفی در چارچوب قانون اساسی توسط سایر نهادهای مسئول و غیر مسئول تا حد امکان جلوگیری نماید"
احتمالاً شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش، میهمان ایران کوچک و شهرستان طالقان میباشد تا از نزدیک بر اوضاع و احوالات آموزش و پرورش استان البرز نظارت عینی داشته باشد. با تمام انتقادات به جا و بعضا نابجایی که بر وزیر وارد است، وی در تلاش است تا در حد توان تیم خویش اوضاع نابه سامان آموزش و پرورش کشور را بهبود بخشد. هفته پیش شاهد…
آیا این مسیری که آموزش و پروش در پیش گرفته مسیری درست است و ما را به مقصد و غایت نهایی که مدنظرمان است میرساند یا همچنان در جلد و پوسته و حرف راکد ماندهایم و شادابسازی مدارس و خلق محیطی خوشایند و جذاب برای دانش آموزان در مدرسه تنها در رنگ کردن دیوار و سنگ خلاصه شده است؟ آیا زمان آن فرا نرسیده است که آموزش و پرورش تکلیفش را با ایدئولوژی روشن کند؟
یکی از اقدامات مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش در دوره دوم دولت اصلاحات ، حذف معاونت پرورشی و امور تربیتی آموزش و پرورش بود. زمانی که از او درباره چرایی و علت حذف آن سوال شد به تحقیقات و پژوهشهایی که تیم او انجام داده بود استناد کرد و در مقابل منتقدان حذف امور تربیتی گفت: «حذف معاونت پرورشی بر اساس پژوهشهایی علمی صورت گرفته است». حاجی تاکید کرد: «حذف معاونت…
ملت توجیه گری هستیم !
مرضیه ناصری/ فرهنگی - عضو سازمان معلمان خراسان شمالی
این چند وقت نگاه های مختلف به شوی چند مدیر یا معاون مدرسه که نقل محفل فضای مجازی و اهل قلم و غیره شده است به شدت افکار جامعه را مشوش کرده است . قصد نداشتم دراین مورد خاص دست به قلم شوم، اما وقتی تصویر غیرموجه خواننده را در پیج طرفدارانش دیدم و پیامک های آنان را خواندم که این مدت باعث شده روی هر کلیپی صدای این آقا را صداگذاری…
" مديران آموزش و پرورش از استقلال فكر و عمل برخوردار نيستند؛ آنها متناسب با نقش و جايگاهي كه در هرم قدرت دارند، رفتار ميكنند "
دكتر احد نويدي/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
آدولف آیشمن افسر عضو اس اس در سال 1962 در اورشلیم به دلیل جنایات جنگی اعدام شد . آیشمن با اصرار زياد ادعا ميكرد که صرفاً یک عنصر فرمانبر و مطیع اوامر بود. هانا ارنت در کتاب«ایشمن در اورشلیم» با مطرح ساختن مفهوم ابتذال شرارت (banality of evil) ، در جهت ادعاي آيشمن استدلال كرد. كتاب هانا آرنت الهام بخش استانلی میلیگرام بودكه بین سالهای 1960-1963 چندين آزمایش بر روی بيش…
" ما معلمهای خوبی داریم، اما دیده نمیشوند، چون به جای آن بتهای مجازی قدرت و شهرت به دست آوردهاند "
یک موتورسوار پلاکش را مخدوش کرده، کاسکت نداشته، وارد مسیر خط ویژه شده، مامور پلیس راهور جلویش را گرفته، به جای تسلیم قانون شدن فحش داده، کتککاری کرده، شیشه وانت پلیس را شکسته، موتورش را برداشته و گریخته، ویدئوی این رخداد در اینستاگرام منتشر شده، عدهای از کاربران به او میگویند: «دمت گرم!» چرا ما جامعهای شدهایم که از تماشای کتک خوردن مامور قانون لذت میبریم و برای یک مجرم کف…
آیا دانش و بودجه و امکانات نبوده که ما در حدّ ترکیه از آسیب های تربیتی پیشگیری کنیم ؟
من خودمان را با سوئیس و ژاپن مقایسه نمیکنم اما حق دارم که خودمان را با ترکیه مقایسه کنم . من حداقل هفت هشت سفر پژوهشگرانه به ترکیه رفتم و با یک نگاه روانشناسانه مردم ترکیه را مشاهده کرده ام . آدم هایی که دیدم ، نه از مردم ایران فرهیخته تر بودند و نه از مردم ایران عمیق تر بودند ؛ چرا ما باید دو برابر ترکیه زندانی داشته باشیم ؟ …
آیا هیچ عذری جز سوء مدیریت امروز با خلوص مدیریت آن زمان می توان یافت!؟
محمدرضا رمضانزاده/ فرهنگی بهاجبار باز نشسته شده- مسوول انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی
جناب وزیر محترم آموزش و پرورش ، مسولان عالی رتبه دخیل در سرنوشت حال و آینده تلنگری می زنم بر دانسته های بی شمارتان به خاطر اشک و دردی که دیدم و ریختم، شاید که یک نفرتان بیدار شوید! سه شنبه ۲۴ اردیبهشت به خاطر امضای فرمی برای پسرم به دبیرستان نمونهی نهم دی بجنورد رفتم . در حین گفت و گو با مدیر و معاونان فهیم و دلسوز آن مجموعه،…
نقدی بر توصیه اخلاقی روزهداری و همدردی با رنج گرسنگیِ گرسنگان جامعه !
حسن بهنام/ فعال فرهنگی اجتماعی اهواز و معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه۴ اهواز
یقیناً یکی از اعمال اخلاقی خاص، دستگیری از مستمندان و نیازمندان و کمک به فقرا بوده که آثار مثبت روحی و عاطفی فردی و اجتماعی برای انسان دارد تا با این انگیزه در راستای کاهش رنجِ سایرین بکوشد و به آنها کمک نماید. درباره ماه رمضان نیز، بسیار شنیده و خواندهایم که یکی از اهداف و حکمتهای وجوب روزه داری، همدردی با فقرا و آشنایی با رنج گرسنگیِ گرسنگان است. گرچه در…
" من تفاوت کیفی بین فعالیت روابط عمومی در دوره مدیریت آقای نظری با مدیران سابق نمی بینم ؛ آیا روابط عمومی تحت مدیریت آقای علیپور می تواند دخالت های کوچکی نژاد را نقد کند ؟ "
گروه رسانه/ « مجید علیپور » از فرهنگیان استان گیلان به تازگی به ریاست روابط عمومی آموزش و پرورش استان گیلان منصوب شده است . در حکم انتصاب آقای علیپور از سوی مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان آمده است : "برادر ارجمند جناب آقای مجید علیپور شیرجوپشت با سلام و احترام نظر به تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به سمت « رئیس اداره اطلاع رسانی و…
برنامه ریزی آموزشی و پرورشی را برای مدارس چه کسانی ترسیم می کنند ؟ آیا دانش آموخته دانشگاهند ؟
در پی انتشار کلیپ رقص و شادی در چند مدرسه ، عالم و آدم را به هم ریختند و هر کدام از منظری سخن راندند . یکی که نماینده مجلس بود به جای رسیدگی به گرانی و درد مردم از به خطر افتادن اسلام سخن راند ، دیگری از سند 2030 سخن گفت و دیگری از رواج بی بند و باری در مدارس بحث کرد و باید منتظر بود و دید…
به یک نافذ نگه کردی اسیرم ای گل نازم بیا رحمی کن از غیرت به دیدارت که جان بازم اسیر خط و خالت شد گرفتار چه زندان زلیخا حیله ها بافد منم یعقوب در رازم ره تاریک را رفتن به آب خصر پیوستن نه کار من بُود ای دل چو اسکندر در آن آزم نگین تخت سلطانی که اعظم نام گشت دیدم سلیمان اَبَر قدرت به تخت سلطنت تازم نه کار ماست…
" جناب آقای قرائتی و مرتضی نجفی قدسی ، در تعجبم شما که این همه دلسوز نظام آموزشی هستید ، چرا تا حال در برابر طومار بی انتهای ناله های معلمان طی چهل سال ، ساکت مانده اید و هیچ حمایت و همدلی با آنان انجام نداده اید؟! داد زدیم ، تجمع کردیم ، تحصن کردیم و...... نه وزیر دید و نه مجلس و نه ..... و امروز شما به بهانۀ یک همخوانی و هم رقصی سی چهل دانش آموز دختر در مدرسه ای دخترانه ، احساس خطر نموده و حکم تربیت معلم از بین روحانیت می دهید ؟! "
شاید فیل مثنوی بهترین تعبیر برای زوایای نگرش ما به موضع جنجالی اخیر باشد. کلیپ غیرقانونی ، ساسی مانکن ، جنتلمن و..... هر عنوانی که دوست دارید بر آن بگذارید مشکل اصلی ما مرگ و یا شاید قتل مفهوم " معنا " ست. وقتی معنا در محتوای پیام رنگ ببازد ، سطحی نگری ، لودگی ، ابتذال ، همانند ستاره ای درخشان ، حداقل در بین جوانان و به موازات آن مابین…
آقای دکتر ! بیایید باهم فریادهای مان را برسر سیاستگذاران، مولفان و مجریان آموزشی ی بکشیم که واقعیت ها را نمی بینند و نمی خواهند شائبه همکاری با موسسات مالی آموزشی را با عملکرد درست برطرف کنند ! بیایید فریادهایمان را بر سر خانواده هایی بکشیم که هماهنگ با سیستم بیمار آموزشی، کودکی و نوجوانی فرزندانشان را تباه می کنند !
متن زیر به بهانه سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی در جلسه تودیع دکتر مهرمحمدی درباره وضعیت دانشگاهها نوشته شده است .ضمن ادای احترام به این دو بزرگوار، لازم به ذکر است که از اسامی ایشان فقط به عنوان نمادی از جامعه شناسان و محققین و کارشناسان آموزشی استفاده شده است. مقایسه انجام شده در متن بین نظام آموزشی کشور ما با نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته بر پایه اطلاعاتی است که در…
به راستی در سال های اخیر صنعت گردشگری کشور دچار چه فلاکتی شده است؟
در چند روز گذشته در رسانه ها دیدم که آقای رئیس جمهور آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور را نقد کرده اند. با شنیدن این نوع نقدها از مقامات محترم، تنها یک سوال در ذهنم شکل می گیرد و آن اینکه به راستی فرزندان ما چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیرند؟ آنان چه نیازی به یادگیری زبان دارند؟ آیا ایران با داشتن جذابیت های توریستی درخشان، مقصد سفر توریست های کشورهای…
وضعیت فعلی کشور قابل درک است اما مشکل اینجاست که در روزگار آرامش و فراوانی نعمت باز هم معلم و آموزش و پرورش به خوبی دیده نمی شوند...
تقویم را که مرور می کنیم روزهای خاصی به نام دانشمندان، شاعران، بزرگان و حوزه های علمی، فرهنگی، اقتصادی و... اختصاص یافته است تا پاسداشت، تکریم و مسائل آن حوزه فراموش نشود و هر ساله به صورت جدی دیده شود . در واقع می تواند زمانی باشد برای دیده شدن یا برعکس؛ زمانی باشد برای فراموش نشدن... در ایران روز ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز معلم نامگذاری شده است در واقع مجالی…
لطفا به دنبال دلایل تاثیرپذیری کودکان از خواننده های زیرزمینی (ساسی مانکن ها) به جای معلمان پرورشی باشید !
در هفته گذشته چندین کلیپ تصویری از مدارس کشور در شبکه های اجتماعی منتشر شد که با پخش موسیقی از خواننده پاپ (ساسی مانکن) با شادی وپایکوبی دانش آموزان در مدارس خبرساز شد که با واکنش نهادهای مسئول و غیرمسئول (از جمله وزیر آموزش و پرورش) مواجه شد.در این بین وزیرآموزش وپرورش در اقدامی قابل تامل خواستار کمک پلیس فتا و دادستانی برای یافتن نشردهنده کلیپ ها شدند.فارغ از تایید و یا…
" یک دانش آموز شاد زندگی اش تحت سیطره خود اوست ، مسئولیت پذیر است و هدفمند به زندگی نگاه می کند ،آینده نگر است و امیدوار در مقابل مصائب و سختی ها "
مدرسه و فرایند آموزشی و پرورشی در آن به عنوان یک سیستم می تواند زمینه هایی جهت شادابی دانش آموزان فراهم نماید. اگر در مدارس شوق زندگی کردن را به وجود بیاوریم بی شک اثرگذاری آن را در جامعه مشاهده خواهیم کرد . یک دانش آموز شاد زندگی اش تحت سیطره خود اوست ، مسئولیت پذیر است و هدفمند به زندگی نگاه می کند ،آینده نگر است و امیدوار در مقابل…
" حال با چه هدفی افراد غیر متخصص با رد استدلالهای گفته شده وارد تجربه های مدیریتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی می شوند، سه دلیل بیشتر ندارد: وسوسه قدرت و مدیریت، ساده سازی و ساده فهمی جریان پیچیده تعلیم و تربیت، سیاست زدگی نظام آموزشی "
پاسخ این پرسش را باید تمام مدیرانی بدهند که در ذیل تا صدر نظام آموزشی پست های مدیریتی را در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی اشغال کرده اند. اگر باور داریم بیش از 20 تخصص و صدها تخصص فرعی در تعلیم و تربیت وجود دارد که مستلزم آموزش های دانشگاهی و تجربه علمی و نه شخصی است، پس باید کسی که تخصص علمی و دانشگاهی در این زمینه…
" وزیر محترم و مدیرانش به خاطر نداشتن یک تیم متفکر و اندیشمند در صدر وزارتخانه، به هر بادی می لرزند و چنان که در موارد بسیار از رسانه ها شاهد هستیم با کمترین تهدید در فضای مجازی به سویی می دوند که نیاز به صرف وقت و انرژی و ژست های رسانه ای ندارد "
اندیشیدن فصل ممیز انسان و سایر موجودات است و می توان با نیم نگاهی به قرآن کریم و سفارش به تعقّل گرفته تا سخنان عرفایی چون مولای روم و فلاسفه ای چون کانت به اهمیت اندیشیدن پی برد و در باب رئیس یک مجموعه نیز با تفکر در ریشة رئیس که مشتق از «رأس» است به اهمیت دیرینة رئیس به عنوان سر و مغز یک مجموعه واقف شد به ویژه وقتی که…
" هر زمان که جامعه فرهنگیان این نوع مطالبات را در لیست بلند مطالبات صنفی شان گنجاندنده مسئولین خودشان را به نشنیدن و ندیدن زدند و مطالبات جامعه فرهنگیان را به مطالبات معیشتی تقلیل دادند "
در روزهای اخیر به یمن وجود فضای مجازی تصویری بدون رتوش از آنچه که در مدارس بر فرزندان ایران عزیز می رود پیش چشم افکار عمومی و مدیران بالادستی نمایان شد.انتشار وسیع ویدیو کلیپ های بازخوانی آهنگی مبتذل از خواننده ای زیرزمینی در شبکه های مجازی قله کوه یخ ناکارآمدی استراتژی ها و تاکتیک های پرورشی نظام آموزش و پرورش را در منظر جامعه و مدیران ستادی به "بی رحمانه ترین"…
" شايسته است ايران بدون طي فاز اقتصاد صنعتي و با يك گريز سريع و برنامه ريزي شده خود را به مرحله اقتصاد دانش پرتاب كند، و براي نيل به چنين جهش بلندي، بايد سامانه اقتصادي خود را به يك سامانه يادگيرنده (تبديل كارخانه و صنعت به مدرسه و دانشگاه و برعكس) ارتقا بخشد "
"هگن: انگیزه بکارید و توسعه برداشت کنید" آموزش و پروش مدرن و معاصر در ايران، به قدمت تقريباً يك صد ساله، بخش معتنابهي از منابع اين دوره از تاريخ كشورمان را به خود اختصاص داده است. عليرغم اين كه در اين نظام يكي از اصيلترين و وسيعترين قشر فرهنگي تاريخ، يعني معلمان، شركت داشتهاند و همه نهادها، گروهها و آحاد جامعه به نوعي در تحقق اهداف آن مشاركت دارند، با…
" عملکرد دولت در آموزش و پرورش تا کنون بیانگر آن است که نگاه به این نهاد در اولویت اول قرار نگرفته و مصداق آن کمبودهایی هست که همه مسوولان، دولت مردان و مجلسیان به آن اذعان دارند و حاصل آن اعتراض های مستمر فرهنگیان و معلمان بوده است "
بند ۱۲ از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: "دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه است. امسال در حالی وارد روز و هفته معلم شدیم که همانند سال های گذشته اعتراضات معلمان نسبت…
" اینکه تصور شود مقصر این وضعیت مدیران مدرسه هستند، یا اینکه با قرآن و نماز از ادامه این وضعیت جلوگیری خواهد شد هردو نشان از عدم اگاهی از تغییرات اجتماعی است "
در روزهای اخیر دو تصویر دو نحله فکر ی و رفتاری را درجامعه مجازی و بالتبع جامعه نمایندگی می کنند. تصویر نخست ، تصویر کودکانی که به تقلید از یک مداح، در حال انجام یک مناسک آیینی مذهبی اند و تصویر یا تصاویر دیگر، کودکانی که در حال تقلید از یک خواننده آن ور آبی و ترانه " جنتلمن" هستند. هر دو تصویر متشکل از حرکات موزون و طنین دار و جملات…
" رمضان ماه فرج است نه فرجه، ماه عبادات است نه عادات و قرار نیست که فقط به فکر خوابیدن و خوردن سحری و افطاری های رنگارنگ و وعده های مقوی باشیم "
در غیر ماه رمضان اگر بپرسند که یک ماه چند ساعت است می گوییم: این چه سوالی است، من چه می دانم! بروید از کسی دیگر بپرسید اما در این ماه به ثانیه هم محاسبه می کنیم و می گوییم که : 720 ساعت فقط فرصت داریم یا بهتر بگوییم: 2073600 ثانیه فقط فرصت داریم چون وقت در ماه رمضان از طلا هم با ارزش تر می شود. بی جهت نگردیم و…