صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " امروز امنیت قلم و اندیشه در مخاطرۀ دهکدۀ کوچک مهربانی ها ، در گرداب نامهربانی افراد بدجنس و بی رحمی اسیر و رنجور است و شدیدا آزار می بیند. حاصل قلم دزدیده می شود و به دلیل بی پردگی آن در تراوش ذهن و انعکاس درون افراد به بیرون همچون آئینه با نقدی دقیق و عمیق ، محکوم به شکایت و بند نیز هست"
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

14 تیر روز قلم بر اهالی قلم مبارک

نون والقلم و ما یسطرون ( آیه 1 از سورۀ القلم ) پیشینه ای بر روز قلم " توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه ‌ای دیرینه دارد. سده‌ها پیش در ایران باستان ، تیرگان (سیزدهم تیر ماه) یکی از مهم ‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آنها پاسداشت قلم بوده است. یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده ، این است که در…
  • " حاجي بابايي در دوران وزارتش واگذاري مدرسه مروي به حوزه علميه و چند مدرسه ديگر در شهرستان‌ها را به‌ عنوان حوزه علميه در كارنامه خود دارد كه هیچ‌وقت در مورد آن واگذاری‌ها اظهار نظر نكرده است "
  • محمد رضاخواه

پلمپ 11 مدرسه در تهران توسط بنياد شهيد و روزه سكوت حاجي بابايي رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ! مطلب ویژه

گروه اخبار/ در خبرها آمده بود : طی هفته جاری ( تیر ۹۸ ) در تهران بنیاد شهید تعدادی از مدارس دولتی که ساختمان آنها طی دهه ۶۰ مصادره شده بود را با دستور قضایی پلمب کرده است . دبستان دخترانه دوره دوم "شهید غلامرضا زیوری" در منطقه 2 آموزش‌ و پرورش شهر تهران پلمب شد، این دبستان 450 دانش‌آموز دختر دارد. مسعود ثقفی؛ مشاور مدیرکل آموزش ‌و پرورش شهر تهران در…
  • پرسش از مدیر مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان ؛
  • منوچهر حسین نژاد اناری/ اردبیل

ماجرای بازنشستگان طرح استمرار از سال 94 در صندوق ذخیره فرهنگیان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یک فرهنگی بازنشسته از اردبیل برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " با تاسف باید اذعان کرد که وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش در 4 دهه پس از انقلاب اسلامی در بعد جذب و نگهداشت نیرو ( معلم ) اساسا فاقد " برنامه " و " برنامه ریزی " بوده است"
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

معمای مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش و بی برنامگی ! مطلب ویژه

بدون تردید مهم ترین عنصر موجده تحول در نظام آموزشی " معلم " است .در واقع در نظام های آموزشی با وجود پررنگ شدن نقش تکنولوژی آموزشی و ابزارهای هوشمند هیچ گاه آن ها جای " معلم " را به ویژه در نظام آموزشی ایران که جایگاه اساسا بر پایه افراد وشخصیت آنان پایه ریزی می شود را پر نخواهند کرد .و اما بعد مهم در مدیریت منابع انسانی در حوزه آموزش…
  • زینهار ! هرگز دل به برخی از این مریدان ستاد نشین متلون نبند ، اغلب آنان، بین آنچه بر زبان می رانند با آنچه در دل پنهان می دارند وحدتی نمی بینند !
  • ابراهیم سحرخیز

جناب فانی ! از کدام شفافیت حرف می زنید ؟ از کدام نفوذ معنوی در راهبری برای آموزش و پرورش سخن می رانید؟

گروه رسانه/ در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها در اردوگاه منظریه ( شهید باهنر ) تهران که دوشنبه 3 تیر برگزار شد ؛ « علی اصغر فانی » میهمان ویژه بود و به ایراد سخن پرداخت . ( این جا ) مطابق معمول از رسانه ها برای حضور در این نشست ها دعوتی به عمل نیامده بود . فانی ، دانش آشتیانی و بطحایی…
  • " همه ما به یک اندازه مقصریم چون به فکر تعلیم و تربیت فرزندان خود نبوده ایم یا اگر بوده ایم بعد از سیاست، بعد از اقتصاد، بعد از بهداشت و نهایتا بعد از خودمان "
  • دکتر مصطفی قادری/ پژوهشگر تعلیم و تربیت - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

آیا متخصصان علوم تربیتی در ایران مقصر مشکلات تعلیم و تربیت هستند؟

با چند تا از همکاران دانشگاهی در ماشین نشسته بودیم و منتظر خرید بستنی بودیم. کنار پیاده رو چند جوان سرمست و خُرّم مردم را مسخره می کردند، چند تا ته سیگار هم پرت کردند. یکی از  همکاران با شوخی رو کرد به من و گفت دکتر این تقصیر شما تعلیم و تربیتچی هاست که نسل های جدید را خوب تربیت نکردید. بقیه هم تایید کردند و خندیدند. واکنش لحظه ای من…
  • " اکثر معلمین در سیستم آموزشی، درست در مقام آن مرد با تردید اساسی‌اش قرار دارند؛ آنها می‌دانند دانه‌ گندم نیستند، آنها برای دانه‌ گندم شدنِ بچه‌ها دل می‌سوزانند، اما سایه‌ هول سیستم با نُک گزینش کننده‌اش طوری احاطه‌شان کرده، که با عجله برمی‌گردند و می‌گویند: “ما یک دانه‌ گندمیم”، تا تکلیف ذهنی خود را در این مواجهه روشن کرده باشند. آنها “انتخاب” می‌کنند تسلیم شوند و خود را از عواقب سریالیِ سرپیچی مصون نگه می‌دارند"
  • آرزو رضایی مجاز/ شاعر ، معلم و روزنامه نگار

ما یک دانه گندمیم ... در نقد خلاقیت‌کُشی دوران ابتدایی ! مطلب ویژه

سیستم آموزشی در یک فرآیند یکپارچه‌ساز، تخیل کودکان را می‌کُشد و میل‌اش به همسانی را رفته‌رفته، در میل کودک به این همسانی فرو می‌نشاند. دیگریِ بزرگ در این ساخت همگون، تربیت تابعی اخته را به جریان آموزش محول کرده و اولین قدم‌های تربیتی نیز با قتل فانتزی‌های ذهنی بچه‌ها در دوران ابتدایی شکل می‌گیرد. ساخت خانواده نیز در این پروسه همراه ساختار آموزشی ا‌ست! این دو نهاد، بچه‌ها را به دنیایی هُل…
  • " اين مبالغ هنگفت كسورات در اين يك ماه و بعضا بيشتر از يك ماه در كدام حساب نگه داري مي شود و عملا چه كساني از سود اين مبالغ منتفع مي شوند ؟"
  • علی/ آذربایجان شرقی

ضرر قابل توجه از دیرکرد اقساط (کسر از حقوق) وام فرهنگیان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان اذربایجان شرقی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام می کند .
  • " آموزش و پرورش در گروگان️ اندیشه هایی است که توسعه انسانی را درک نمی کنند و با ماهیت پیچیده و پروسه ظریف و زمانبرآن بیگانه اند"
  • اسدالله حیرانی/عضو کانون صنفی معلمان کرمانشاه

برنامه انشایی داوطلبان وزارت آموزش و پرورش !

  عموم برنامه هایی که کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر ارائه کرده اند، یادآور انشایی تخیلی توسط دانش آموزی زیرک برای دریافت نمره وجبی از معلمی بی حوصله بوده است. افق های رنگین، دورنماهای تخیلی، مدینه های فاضله، جایگاه زن، معیشت معلم، پژوهشگری، خلاقیت، تفکر آزاد و ... همه و همه در قالب عبارت های کلی، مبهم و غیرقابل سنجش درکنار هم چیده می شوند تا هم خلایی…
  • ز کار آمدیِ تیغِ آفتابِ خِرَد
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

آلاله سر زده از چترِ خار می رقصَد

آلاله سر زده از چترِ خار می رقصَدشبِ سیاه برنجد ، هَزار می رقصدز کار  آمدیِ  تیغِ  آفتابِ  خِرَدز بند رسته ، چه بی بند و بار!می رقصدجنونِ بید به آخر رسیده سر بالاستهم او و سرو و صَنوبر چنار می رقصدرهاست سرو ز خلخالِ پا بیا ساقیمیانِ معرکه خود ، مِی بیار می رقصداُمیدواریِ این روز را به بند کشیدشبی که دید خودش روزگار می رقصددرونِ پرده نهان ساخت در سیاهی…
  • " محل تحصیل فرهنگیان ، دانشگاه های معتبر باشد و گرنه دریافت مدرک در هر شرایط و با هر امکان زیرزمینی ، نتیجه ای مورد انتظار برای کلاس های درسی را فراهم نخواهد ساخت. خصوصا دانشگاه فرهنگیان در اجرای این رسالت ، ناتوانی های مشهود و آشکاری دارد و تحصیل فرهنگیان لیسانس به بالا در آن هدر دادن سرمایه ، انرژی و زمان است ، هر چند برای تربیت لیسانسیه ها نیز جای تردید هست"
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

مساله ادامه تحصیل فرهنگیان و یا ایجاد تحول در آموزش ضمن خدمت فرهنگیان مطلب ویژه

کشور ایران با گستردگی سیمای روستایی و محرومیت آموزش و پرورش در این مناطق ، هرگز نخواهد توانست به توسعه یافتگی نظام آموزشی دست یابد. ما حق نداریم حضور نیروهای متخصص را از روستاهای خود دریغ داریم ، برای مقابله با عوامل بازدارندۀ این کار ، می بایست امتیازات رفاهی ویژه ای برای این فرهنگیان فراهم سازیم . متأسفانه چون همیشه برای تخفیف از بودجۀ دولت و آموزش و پرورش ، قرار…
  • " ريشه بسياري از مشكلات آموزش و پرورش، دروني است و اگر وزير جديد بتواند نگاه فناورانه خلاق را پيگيري كند، كافي است"
  • حسین طالب زاده

حذف كاغذبازي، نيازمند حذف نگاه كهنه

  معاون آموزشي وزارت علوم طي دستورالعملي، نگارش كاغذي پايان نامه و گزارش هاي آموزشي را ممنوع اعلام كرده است.اين اقدام، هر چند، دير هنگام اما نگاهي پيشروانه است .هر چند خيلي به اجرايي شدن اين دستورالعمل، اميدوار نيستم اما طرح اين موضوع، در جاي خود قابل تقدير است .وقتي اين خبر را خواندم ياد خاطره اي از دوران مديريت خود در منطقه ٢ افتادم. از زمان شروع به كار در منطقه،…
  • " در هر حال، این که هر کسی سخت بلندپرواز است و هیچ کس و هیچ وضعی را قبول ندارد، نکته قابل تاملی است و ممکن است خود، عامل مهمی در عدم تحول و حتی احساس یاس و به دنبال آن، بی عملی، باشد "
  • دکتر خسرو باقری

عاملیت متورم یا متوهم در جامعه ایران

شاید جالب باشد از حسی بگویم که اغلب به هنگام آمدن به خارج از کشور، در مقایسه با ایران، به من دست میدهد. این احساس چنین است که آدم در خارج متمایل می شود کارهای کوچکی انجام دهد و احساس رضایت هم داشته باشد. اما در ایران فرد در پی آن است که کارهای بزرگ، خیلی بزرگ، انجام دهد. به طور مثال، افراد در پی آنند که کل نظام کشور را عوض…
  • زمان را ،خوب بنگر در مکانی
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

چه حدّی تلخکامی را تحمّل

چه علت جنگ و خونریزی بلایا ز هر گوشه زمین ، شاهد هویدا زمان را ،خوب بنگر در مکانی عدالت رو فراموشی چه دانی چه میزانی مشخص نیست جانا عدالت هر مکانی ، بسته ، بینا چه قانونی چه تحریمی خدایا جوانمردی به این حد در بلایا به خاطر فهمِ ناقص مردمانی توافق نامه ، پیمان لا جهانی سیاسی رهبران را فکرهایی چه باشد منع رشد علمی جهانی انرژی هسته ای را…
  • " انتظار می‌رود دست‌اندرکاران بالادستی در وزارتخانه با تجمیع و ادغام این چهار سیستم، ضمن پایان دادن به جنگ‌های زرگری در بالادست، رحمی به حال و احوال پایین دستی‌ها کرده و با عبور از منافع احتمالی شخصی و جناحی، به پاسکاری و آوارگی معاونین اجرایی و مدیران در اضلاع مربع سناد، دانا، فاینال و امین پایان دهند"
  • رضا قاسم پور

سیستم‌های موازی در آموزش و پرورش ؟!

جستار گشایی همان طور که می‌دانیم ما استاد تمام موازی‌کاری در جهان هستیم. برای مثال در خصوص مسائل فرهنگی ادارات دخیل عبارتند از:فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، کانون پرورش فکری، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ها، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها، مساجد و تکایای مذهبی و....جالب‌تر آنکه هزینه‌های هنگفتی از پول بیت‌المال در این نهادهای موازی صرف می‌شود ولی در خصوص مسائل فرهنگی عملا ارشاد و آموزش و…
  • " آنچه در حال وقوع در بستر آموزش و پرورش است، کاملاً مغایر با انتظارات و احتیاجات و ملزومات زندگی نسل کنونی و نیروی کار آینده بوده و ما نه تنها نتوانسته ایم توان و توجه خود به آموزش و پرورش را در حد چهل سال پیش حفظ کنیم، بلکه به طرز عجیبی از مسیر راستین آن دور شده و دچار عقب گرد شده ایم"
  • حمزه علی نصیری

در مدارس امروزی، شاگردان از معلمان چه می آموزند؟ مطلب ویژه

در روزگار کنونی؛ اوضاع جهان، سبک زندگی و نیازهای انسان به سرعت سرسام آوری هر روز در حال دگرگونی ست. شرایط اقلیمی، وضعیت زیستگاهها، منابع انرژی، زنجیره ها و شبکه های غذایی، توازن جمعیت جانداران در اکوسیستم های مختلف،  توازن جمعیت شهری و روستایی، تعاملات میان ملل و مبادلات علمی و فرهنگی در میان مردمان محلی و منطقه ای و جهانی و تحولات شگرف در حوزهٔ فنآوری و صنعت و ... در…
  • " نکته ای برای عطف توجه برادرم سید جواد حسینی"
  • دکتر محمود مهرمحمدی

آموزش و پرورش، "فرزند تنی" یا "فرزند یا ناتنی" نظام ؟! مطلب ویژه

(((آموزش و پرورش، "فرزند تنی" یا "فرزند یا ناتنی" نظام ؟!)))در پاسخ به این پرسش باید مقام عمل و مقام نظر را از هم جدا کرد. چرا که متاسفانه در این باب مصداق بارز "لم تقولون مالا تفعلون؟" هستیم. در نظر آموزش و پرورش را به عرش اعلی می بریم ولی در عمل از آن مرتبه اعلی نشانی نیست که نیست! نیر نیک می دانیم که بر اساس این شریفه مرتکب خطا…
  • " مساله ای که دانشمندان ایرانی متذکر شده اند این است که آیا قانون گذارانی که مدارک دانشگاهی خود را به این طریق اخذ کرده اند قادر خواهند بود خودشان را از بحث و جدل و جنجال های احتمالی آینده برهانند"
  • علیرضا طالب‌زاده

بازار پررونق خرید و فروش پایان‌نامه و جعل مقاله علمی در ایران مطلب ویژه

«... دکتر الیریو نوگوئرا (Alirio Noguera) چند سال قبل با یک جعبه دارو محتوی قرص‌های بی‌مزه و بی‌خاصیت و با این شعار که هر بیماری جدید، بیماری قدیمی‌ را در خود فرو می برد و جای آن را می‌گیرد وارد ماکوندو (Macondo) شده بود. این شعار پزشکی هیچ کس را قانع نمی‌کرد. در حقیقت او یک شارلاتان و کلاهبردار بود. در پشت نقاب چهره معصومانه این پزشک ساده و بی‌تکلف یک تروریست…
  • از احساس تکلیفی غیر طبیعی و ادراکی ماورءالطبیعه تا نمایندگی خدا !
  • فرهنگی/ تهران

هیچ دستوری به جناب ذوعلم به منظور انحلال یا ادغام و یا هر مفروض ذهنی دیگر در مورد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ابلاغ نشده است ! مطلب ویژه

مدت مدیدی است که اصحاب نقد و نظر در باب استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سطوح مختلف نشست­ها برگزار، سخن­ها ایراد، یادداشت­ها نگاشته و نامه نگاری­ ها نموده­ اند و علی­رغم نظر موافق عموم صاحب­نظران، دست­اندرکاران، متولیان آموزش و پرورش، اساتید و معلمان پژوهنده و دانش آموزان پژوهشگر در وهله نخست و جامعه معلمین و دانش­ آموزان در مرحله دوم به عنوان ذینفعان مستقیم و عموم جامعه 40 میلیونی مخاطبان…
  • " احیانا آن ایرانی عزیز با وجود زندگی در یکی از بهترین کشورهای جهان اما همچنان زندگی، ذهن‌ و اخلاق‌اش تحت تاثیر سیستم آموزشی و تربیتی ایران است که در آن بزرگ شده، سیستمی که حریم شخصی در آن بی‌ارزش و مچ‌گیری در آن باارزش است، حتی زندگی در یکی از بهترین کشورهای جهان نتواسته تاثیر آموخته‌های غلط آموزشی و تربیتی بر آن فرد را اصلاح کند "
  • لعیا خاکی/ دبیر علوم اجتماعی مدارس بندر گز

ما را چه شده است؟ مطلب ویژه

روزگار نه چندان دور خوردن میوه‌‌هایی که بو از آن ساطع می‌شد در مدارس و زنگ تفریح‌ها ممنوع بود مثلا خیار، پرتقال، موز. از یک زمانی به بعد اما پدر و مادرها فکر کردند چرا بچه‌ام در ساعت‌های حضور در مدرسه خیار نخورد؟ اصلا چرا باید در کلاس‌های ۴۰ نفره در حالی که ۳ نفر بر روی یک نیمکت می‌نشستند، درس بخواند؟ چرا باید زیر دست معلمان جدیدالورود کم تجربه در سیستم…
  • " چرا نوبت ما که رسید حق کشی و پایمال کردن حقوق واقعی آموزش دهندگان ملاک کار تصمیم گیرندگان شد؟"
  • آموزش دهنده سوادآموزی/ تهران

انتقاد یک آموزش دهنده سوادآموزی از عملکرد مسئولان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " کمدین اوکراینی " برای بیان موضوع و انتقال پیام ، از بین تمامی مشاغل ، نقش معلم را انتخاب کرده است که اشاره به اهمیت نقش معلمان در ایجاد تغییرات اساسی در یک کشور دارد "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

زلنسکی ؛ شهروند اوکراینی که با استفاده از " نقش معلمی " و " اعتماد مردم " رئیس جمهور شد ! مطلب ویژه

مقدمه در یک کلام ، مردم اوکراین نشان دادند که از سیاست و عالم سیاست رنجور و خسته اند. از دگرگونی مهره ها ، افکار و قدرت ها ، از جنگ ها و غرور رهبران ، از جانبداری های آنان از ابرقدرت ها ، از نادیده شدن ، از محرومیت و بی عدالتی و نبود آزادی و....... خسته اند. آنان یک کمدین را انتخاب کردند به دو دلیل : 1- زلنسکی در…
  • " در آموزش و پرورش بین مدیر پاسخ گو و مسئول با مدیری که اعتقادی به پاسخ گویی و افکار عمومی و جایگاه رسانه ندارد و سلسله مراتبی می اندیشد ، باید تفاوت قائل شد و این نیازمند طراحی یک مدل جامع مهندسی و ارزیابی عملکرد برای مدیران است . "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

صدور دستورالعمل ممنوعیت شکایت از رسانه ها در آموزش امری مهم و لازم بود اما کافی نیست ! مطلب ویژه

" آموزش و اقناع گری دو کلید تلاش های آبراهام لینکلن برای هدایت افکار عمومی بودند . ( 1 ) باور من همیشه این بوده است تا زمانی که جایگاه رسانه در آموزش تعریف نشود و این بخش حرفه ای نباشد سطح آموزش و معلمان و به تبع آن جایگاه این دو در افکار عمومی تغییر نخواهد کرد . به نظر می رسد جایگاه رسانه در یک سیکل زمانی 10 ساله نسبت…
  • " سامانه اجرایی و پذیرش نظام پیشنهادات به صورت کلیشه ای در پرتال وزارت تعبیه شده و با کمال تاسف هیچ گونه فعال سازی کمیته ها و یا دبیرخانه و فرایند تکریم از برترین ها وجود ندارد "
  • اصغر افتخاری هریس

طرح دعوت منتقدین توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش به اولین اجلاس میدانی طوفان فکری

  در آموزش و پرورش افرادی که به طرق مختلف نسبت به تبیین دیدگاه های خود به صورت انتقاد و گاها با نظر ، ارایه طریق می کنند در راستای دلسوزی و نیز متغیر کردن ساختار های موجود و یا ناشی از احساس مسولیت قدم به میدان می گذارند . واکاوی موجود در سایت وزین صدای معلم حاکی از آن است که قاطبه ی همکاران اندیشمند و فرهیخته هر از گاهی با…
  • آقای ذوعلم بر اساس قولی که داده پاسخ گو باشد !
  • فرهنگی/ تهران

انتصاب پرسش برانگیز در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ؟

گروه استان ها و شهرستان ها/ حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم بارها گفته است که در برابر افکار عمومی پاسخ گو است . در آخرین نشست رسانه ای ، ذوعلم در برابر پرسش صدای معلم گفت : ( این جا ) " بنده شخصا به عنوان یک طلبه و معلم انقلابی اگر خدا قبول کند مخالف هر گونه فرار از پاسخ گویی هستم . ما نیامدیم این جا که برای خودمان کیسه…
  • حجت الاسلام علی ذوعلم بخواند !
  • صریح القلم/ تهران

نه به 30-20 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی !

در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر به کارگیری نیروهای جوان در سطوح مدیریتی، هجوم لشکر نوزادان دهه 20 و 30 و سالخوردگان دهه 90 یعنی مدیران منصوب و مترصدان تصدی پست­های خالی مدیریتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تعجب برانگیز است ! بد نیست حجت الاسلام ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی که در سخنرانی­ های اخیر خود به طور مستمر از…
  • پس از اقدام خوب و قابل ستایش « سیدجواد حسینی » در صدور دستورالعمل ممنوعیت شکایت از رسانه ها ؛
  • امیر اسماعیلی/ فعال فرهنگی و رسانه ای

سرپرست وزارت آموزش و پرورش فکری برای مدیران و روسای " رسانه گریز " و " رسانه ستیز " در آموزش و پرورش هم بکند !

همان گونه که مستحضرید قرار بود تغییر رویکردی نسبت به رسانه ها و منتقدان آموزش و پرورش که معمولا به دور از هرگونه عقده گشایی شخصی یا جریانی ، از روی دلسوزی و با هدف شفاف سازی و روشنگری امور فعالیت می نمایند به وجود آید،کاری که در زمان فانی و آشتیانی با شیبی ملایم آغاز شد اما متاسفانه این موضوع در دو سال اخیر در آموزش و پرورش وارونه جلوه گر…
  • " امر آموزش و فرهنگ به مانند امور دیگر اجتماعی و فرهنگی در یک سرگیجه ی معرفتی به سر می برد و تکلیفش با خودش معلوم نیست.از طرفی با خوانشی ایدیولوژیک و سلیقه ای از فرهنگ در سیاست گذاری طرف هستیم که حاضر به گفت و گو و شراکت نظریه ها و افکار در عرصه لااقل نخبگانی نیست و مرتبا در حال هرس کردن نگاه هایی است که به نظرش فاقد استانداردهای لازم مطبوع خود به جامعه است و از طرف دیگر روشنفکران بدنه نیز تمایلی به ارایه راهکار به دلایل مختلف از خود نشان نمی دهند"
  • علیرضا محمدی

نظام آموزشی ؛ راهکار یا مساله ؟ ( نگاهی به مدل هژمونی گرامشی ) مطلب ویژه

یکی از  محک های اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته شاخص های آموزش به مثابه امری عمومی می باشد. آموزش از لحظه شکل گیری نطفه انسان تا لحظه ی مرگ او را در برمی گیرد. عواملی که آموزش در کشوری همچون ایران را در ورطه ای نامعین ،مبهم و گاهی خطرناک قرار می دهد می توان به شرح زیر بیان کرد. الف. عدم تعیین هندسه معرفتی هویت ایرانی و ابهام در ربط…
  • " اگر علنقی میرزاها را بی جهت بزرگ کنیم و جایگاه دهیم ، هم به خود ضرر می رسانند هم به مردم و جامعه"
  • یادداشتی طنز از : محمد شریفی

اندر احوالات ریاست علنقی میرزایِ بر صنایع مستظرفه ! مطلب ویژه

  مرحوم خان عمو در مجالس و مجامع مختلف وقتی پایِ آدم های کم ظرفیت و تازه به دوران رسیده به میان می آمد ، اول شعر خلیل خان،( ایلخان بزرگ بختیاری معاصر با شاه عباس صفوی) را با سوز و گداز زمزمه می کرد.بعد حکایت همولایتی اش علنقی میرزا که در اواخر عهد قجر به ریاست اداره  صنایع مستظرفه رسیده بود، را بازگو می کرد. خان عمو می گفت : تغاری…
  • "جالب‌ترین بخش ماجرا، اعلام عمومی رایگان بودن مصرف حامل‌های انرژی در مدارس دولتی از سوی دولت است، در حالی که در صحنه عمل تقریبا هیچ مدرسه‌ی دولتی یافت نمی شود که ماهانه و هفتگی مورد تهدید و تحدید قطع حامل‌های انرژی توسط ماموران مربوطه نباشد"
  • رضا قاسم پور

شهریه و یونیفرم در مدارس ایران؛ اجبار یا اضطرار؟! مطلب ویژه

این روزها کم کم استرس ثبت‌نام در مدارس طبقاتی و البته رنگارنگ ایران به خانواده‌ها منتقل می‌شود.دو مسئله در ثبت نام مدارس پررنگ‌تر از بقیه است: بود و نبود یونیفرم در مدرسه و مهم‌تر از آن اجباری یا اختیاری بودن شهریه (مشارکت مالی اولیا در اداره مدارس). مسئولین ریز و درشت آموزش و پرورش وقتی در مقابل دوربین قرار می‌گیرند معمولا وجود شهریه در مدارس دولتی را منکر می‌شوند و بعضا شماره‌هایی…
  • " از سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش خواستاریم تا با رایزنی با وزیر اطلاعات و همچنین دستورات ویژه به حراست های کل و هیات های تخلفات اداری؛ زمینه بسته شدن پرونده های قضایی و امنیتی و لغو احکام تخلفات اداری و قضایی فعالان صنفی معلمان را که بنا به دلایل مذکور انگ امنیتی به ایشان ارتباط داده شده را فراهم آورند "
  • فعال فرهنگی خراسان شمالی - بجنورد

آقای حسینی ؛ گام بعدی شما برای تعدیل فضای امنیتی پسابطحایی چیست ؟ مطلب ویژه

از اقدام شما بابت عدم شکایت آموزش و پرورش از فعالان رسانه ای و منتقدان سپاس ویژه داریم اما در مورد ارجاع گزارشات مختلف حراست ادارات کل به نهادهای امنیتی و هیات های تخلفات اداری؛ چه برنامه ای دارید؟ فارغ از معضلات مالی و مدیریتی مجموعه بزرگ آموزش و پرورش در دوران وزارت سیدمحمد بطحایی؛ شکایت از فعالان رسانه ای توسط ادارات آموزش و پرورش و از همه تاسف بارتر ؛ کشاندن…
  • چرا نامِ او را محبّت نهاد ؟
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

محبّت به هر گونه شد زنده باد

جهان دیده ایی را به نامِ عماِدخداوند چون او پسر خواست ، دادبپرسید هر کس ندادش جوابچرا نامِ او را محبّت نهاد ؟چو شب شد کنارش به زانو نشستبگفت این سخن را نگه دار ، یاددر این روزِ اوّل سَحَر ، ظهر ، شامکه دیدی به هستی تو ای خانه زادبقیّه  همین  اَند ،   تکرارها !به خطِ زمانها ، مکانها ، چو بادبیایی به خود تا ، بگویَد همهچنین و چنان بود…
  • " وزارت آموزش و پرورش علی‌رغم تصریح قانون اساسی در خصوص مسأله زبان در تعلیم و تربیت، با گذشت 40 سال از تصویب آن، هنوز به جای اینکه به فکر راه حل عقلایی مسأله باشد، در صدد فرار به جلو و مسأله‌زدایی از آن است "
  • احمد شبانی

بسندگی زبان فارسی و توهم عدالت آموزشی مطلب ویژه

یکی از کلیدواژه‌های جهانی که قایل به حقوق بشر است، مفهوم عدالت است. عدالت، از جمله مفاهیم نخستین است که در فلسفه خلقت نیز بر آن صحّه گذاشته شده‌ است. اکنون چه در وجه بشری و چه در صورت الهیاتی آن، مسأله این است که این امر به مثابه کهن‌ترین آرزوی بشر، هنوز تحقق نیافته و چشم‌انداز روشنی از تحقق آن در آینده نیز به چشم نمی‌آید. با این وصف اگر از…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

پایِ تخته صد نگو باشَد دویست !

روح هم خواهد غذا از ما ، به زیست.ای که گویی صبح و شب باید گریست.با مُدارا ، عشق ، آرامش ، اُمید .جنگ در پیدا و پنهانت ز چیست .تیره روزی گر ببارانی به خلق .بر تو هم بارَد ، نمی پُرسَد که کیست.در کلاسِ عشقِ ما اشک آوران .صفر می گیرند از ما ، از تو بیست !مُصلحانِ مُخلصیم از ما ، پذیر .پایِ تخته صد نگو باشَد دویست .دانش …
  • "چنارانی معلم است . او مشکلات معلمان و خانواده های زندانیان بهشتی و عبدی و حبیبی و بداقی و دیگر معلمان دربند و جامعه فرهنگی و آموزشی و معیشتی آنها را می داند و هیچ اقدامی نمی کند "

نظر عضو شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران در مورد هاجر چنارانی

گروه تشکل ها/ پس از اظهار نظر هاجر چنارانی در مورد سرپرست وزارت آموزش و پرورش ، صدای معلم در گزارشی ( این جا ) از این نماینده مجلس خواست اگر به گفته خودش اسناد و مدارکی در مورد سیدجواد حسینی ، سرپرست وزارت آموزش و پرورش دارد در اسرع وقت آن ها را برای اطلاع افکار عمومی و تنویر اذهان معلمان منتشر کند . « علی اکبر باغانی » در یادداشتی…
  • " چون از یکدیگر در امان نیستیم، نمی‌توانیم گروه، تشکیلات، حزب، بنگاه، سیستم و نظام اجتماعی درست کنیم "
  • دکتر محمود سریع القلم

30 ویژگی که باعث می‌شوند به هم اعتماد نکنیم

 1-به شخصی که به ما محبت کرده و احترام گذاشته، لطمه می‌زنیم؛ ۲- اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیده‌ایم؛ ۳-با یک ویژگی منفی، کلیتِ یک فرد را تخطئه می‌کنیم؛ ۴-ظاهر و باطنِ ما در دوستی، بسیار فاصله دارد؛ ۵- روزی چندین بار حرفمان را تغییر می‌دهیم؛ ۶-مسئولیتِ قولی را که می‌دهیم نمی‌پذیریم؛ ۷-تا بتوانیم از گفتنِ “اشتباه کردم” فرار می‌کنیم؛ ۸-پشتِ سرِ فردی که از…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

تجربه گشت مرا ، دور ، ز ، کوته نظران

تو ز من دور شدی وای به حال دگران از تو من دور شدم مضطربم دل نگران عهد این بود گذشت حال مرا چون کردی تجربه گشت مرا ، دور ، ز ، کوته نظران در زمین گم شدم و شهرت من ،نیست عزیز همچو ماهی به محاق ام که نجویند ز کران از زمین رخت کشم واله و خندان گویی صحبت ما نبود ، این ز خدا بی خبران دل من…
  • آیا این تشکل ها را واقعا صدای معلمان و مدارس می دانید؟
  • خسرو خسروی

سخنی با سرپرست آموزش و پرورش

گروه تشکل ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در انتقاد از عملکرد تشکل های فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ و شفاف سازی نمایندگان تشکل ها اعلام می کند .
  • به جای بلند کردن دیوارها ، آن ها را برداریم !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

جامعه دوزیست ، مدیران مرعوب و نان به نرخ روز خور و اداره وزارتخانه پیچیده آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

آنتونیو گرامشی : " از انسان های بی تفاوت متنفرم: زیرا ناله ی ابدی آنان از سر معصومیت عذابم می دهد. از هر یک از آنان می خواهم توضیح دهد که چطور نقشی را که زندگی به او محول کرد و هر روزه به عهده اش می گذارد را ایفا می کند، از هرآنچه که انجام داده و به خصوص هرآنچه انجام نداده است " پس از استعفای بطحایی هنوز کسی از…
  • چند درصد این اهداف محقق شده است ؟ برنامه های توانمند سازی منابع انسانی تا به حال چه میزان مفید واقع شده است ؟ فرایند جذب منابع انسانی در دوره ابتدایی چگونه است ؟ آیا باهوش ترین و زبده ترین افراد را در آموزش ابتدایی جذب کرده ایم؟
  • حیدر بایزیدی/ کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه زیویه

تخریب آموزش ابتدایی به بهانه سازماندهی در آموزش و پرورش استان کردستان ؟ مطلب ویژه

  با نگاهی اجمالی به برنامه ها و روند اجرای فعالیت ها در دوره های مختلف آموزش و پرورش ،اگرچه کنکور به عنوان محصول نهایی این نظام آموزشی ، ناامید کننده ترین تصویر را در ذهن جامعه تداعی و تلاش ناموفق وزیر مستعفی برای حذف این مافیا تنها گوشه ایی از نمای دلخراش این قضیه است ،اما واقعیت این است پوسیدگی نظام آموزش و پرورش ما از آموزش ابتدایی شروع و تا…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور