صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " بی گمان طرح “معلم تمام وقت” یک طرح ضدِ آموزشی ست که با معیارهای داخلی و جهانی هماهنگ نیست. اجرای آن- که به باور بسیاری از معلمان نخستین گام برای افزایش آسیب‌زای ساعت‌های تدریس است- خیانتی بزرگ به آینده سازان این کشور خواهد بود و به نظر می رسد که نخستین گام سرپرست کنونی و یا وزیر آینده باید توقف آن باشد!"
  • محمدرضا نیک نژاد/ آموزگار و کنشگر صنفی

درباره " معلم تمام وقت "

  در سال‌های نخست دهه ۸۰ و همزمان با گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های معلمان در یک برنامه تلوزیونی که برای آرام کردن معلمان و با حضور یکی از معاونت‌های سازمان برنامه بودجه تهیه شده بود جناب معاون در برابر این پرسش که چرا حقوق معلمان نسبت به کارمندان دیگر پایین است پاسخ داد: ساعت کاری کارمندان دیگر بیشتر از ساعت کاری معلمان است و بنابراین دریافتی آن‌ها نیز بیشتر است؛ و با…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

از عدالت کس ندید حرفی زند

دختری ده ساله با نامِ  سانازآنقَدَر وابسته شد بر سرو نازهر ورق از دفتری را می خریدابتدایش عکسِ او را می کشیدسرو نازش خواهری طنّاز بودخنده رو ، خوشگل ، زیادی ناز بود!از دبستان تا که بر می گشت بازسرو نازِ او ، می آمد پیشوازدیکته می پرسید بیست شد ؟ یا که کم؟گر نخندی کارتِ قرمز می دهماز قضا آن دخترِ کوچک شبیداشت جان می داد در سوز از تبیهر چه…
  • " امروزه دعوا بر سر اجرا شدن و نشدن سند 2030 است ولی تقریبا کل مجموعه آموزش و پرورش غیر از عده معدودی که شاید این سند برای دعوای جناحی بهره می گیرند، واقعا نمی داند که این سند چیست و محتوای آن چیست؟ یک مطالعه ساده می تواند مشخص کند که جامعه فرهنگی کشور به عنوان مجری اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، جز اسم آن چیزی نمی داند ! "
  • ممقانی / آذربایجان شرقی

کسی منتظر وزیر جدید نیست ... عجله نکنید! انتخاب وزیر حق شماست ولی به نام فرهنگیان تمام نکنید! مطلب ویژه

در چند روز اخیر اخباری مبنی بر معرفی پیش از موعد وزیر آموزش و پرورش به مجلس منتشر شده و دلیل آن هم افزایش مخالفت جناح های مختلف مجلس و حامیان دولت با سرپرست فعلی عنوان گردیده است.( خوب است که در این خبر اشاره ای به مخالفت یا موافقت فرهنگیان نشده است ). سایت عصر ایران این خبر را از صفحه خود حذف کرده است ولی این خبر در شبکه های…
  • " به راستی در دهه اخیر چرا شرایط رقت‌باری پیش آورده‌ایم تا معلمی که سال‌های سال به شرافت خود مفتخر بوده و با سیلی صورتش را سرخ نگه می‌داشته، نهایتاً بر خاک مذلت افتاده و در پیش پای صاحبخانه (نوکر خانه‌زادی که از مسیر دلالی نونوار گشته) و همچنین اولیای دانش‌آموزی که از مسیرهای رانت و اختلاس و انواع دوز و کلک صاحب مافیای کنکور و همچنین هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان است، شیرجه رفته و به خاک ذلت و بدبختی بیفتد و به ناچار شرافت خاندانی خود را ارزانی دانش‌آموزی خنگول و بیسواد نماید؟! "
  • رضا قاسم پور

معلمی که هیولا شد!

مهران مدیری کارگردان شهیر ایرانی است که شاید ماندگارترین و مردمی ترین آثارش سریال‌های شب‌های برره ، قهوه تلخ و مرد هزار چهره باشد.در مورد مهران مدیری دو نظر کاملاً متفاوت وجود دارد:کارگردان و هنرپیشه‌ای که مسائل زیر پوست شهر را با تیزبینی و شجاعت به زبان طنز بیان کرده و سعی در به رخ کشیدن آن‌ها برای مسئولین دارد.نظر دوم عکس این دیدگاه است؛کارگردانی حکومتی که با تمسخر واقعیات زیر پوست…
  • " به نظر می‌رسد نظام آموزشی ما به یک سازه منفک و جداشده از زندگی اجتماعی تبدیل شده است که هم برای دانش آموزان و هم برای مجریان خود تعالی و توسعه به بار نمی‌آورد. این مجموعه با به کارگیری الگوهای شبه نظامی‌ اعم از صبحگاه و بلندگو، لباس‌های یکدست، نظم و انضباط و بهره گیری از تنبیه و تشویق سعی در یکسان سازی دانش آموزان و تبدیل ایشان به انسان‌هایی بی تفاوت و حرف‌شنو دارد "
  • سیدمحمد زرهانی/ پژوهشگر در حوزه‌های انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی

نظام آموزشی ایران زمینه پیدایش دیکتاتورهای کوچک و انسان های بی تفاوت ! مطلب ویژه

-خانم به خدا ما صحبت نکردیم. -بیرون! – خانم شما حواستون نبود فکر کردید من دارم با پرهام حرف میزنم ولی به خدا… . -گفتم بیرون! این شکل از مکالمات کوتاه غیر دوستانه در زنگ‌های آخر کلاس‌های پرتعداد دبستان‌های دولتی و بعضا غیر دولتی امر چندان غریبی نیست. دبستان‌ها ساعات زیادی از زمان کودکان را با هدف آموزش و پرورش در اختیار دارند. اما هر چه در تحقق این هدف به انتهای…
  • " این هم زیستی مبتنی بر نگاه ملی ما در کنار پیگیرهای صنفی است که به نوعی مشق پیوند « پایی در جامعه» و« پایی در حکومت» است "
  • علیرضا هاشمی سنجانی/ دبیر کل سابق و عضو سازمان معلمان ایران

سازمان معلمان مشق « وصل » می کند، نه « فصل » !

 کنگره کشوری سازمان معلمان ایران در بیستم ماه جاری در حالی برگزار شد که هنوز این سازمان بر عهد پیشین خود باقیست. کنش جمعی بدون پایه «اصلاح خود» به سرانجام نمی رسد و کژراهه ای بیش نخواهد بوددو دهه فعالیت، همراه با فراز و فرود، کوله باری از تجارب بسیار به ارمغان آورده که حاصلش امروز در مشق «وصل» شکوفا می شود.نگاهی به مهمانان کنگره، شخصیتهای اجرایی، فعالین مدنی، کنشگران صنفی و…
  • " آمار دانشگاه‌های پیام نور، کابردی، آزاد، فنی و حرفه‌ای، فرهنگیان و تمام دانشگاه‌های کشور را حساب کنید، متوجه می‌شوید 2859 مرکز آموزش عالی داریم. حالا به تعداد مراکز آموزش عالی کشورهای دیگر دقت کنید. چین 2481، هند 1620، آلمان 412، انگلیس 291، کانادا 329 "

رشد کمّی اما بی‌کیفیت آموزش عالی در ایران

  به غیر از ایران، تقریبا در اکثر کشورهای دنیا، بدنه پزشکی متصل به آموزش عالی است. هم‌چنین جدایی پزشکی از آموزش عالی، آنچه را که بدوا به ذهن متبادر می‌کند، عدم دادوستد بین علوم پزشکی و سایر علوم است که ما از پدیده‌ای به نام ناهم‌زمانی دانش رنج می‌بریم. یعنی در واقع دانش با اجتماع و اقتصاد و فرهنگ، ارتباطی که باید داشته باشد، ندارد. هابرماس، نظریه‌ای را ابراز می‌کند تحت…
  • بايد از سرپرست جديد آموزش‌ و‌ پرورش پرسيد: «بعد از گذشت ۵ سال و با وجود وعده‌هاي مختلف از سوي مسئولان دولتي از رئيس‌جمهور گرفته تا رئيس سازمان برنامه‌ و‌ بودجه و وزراي مختلف آموزش‌ و‌ پرورش که هنوز رتبه‌بندي به فاز اجرايي وارد نشده است چه نيازي به وعده‌هاي جديد مي‌باشد؟»
  • حسين طاهري‌ فرد

بلاتکلیفی نظام رتبه بندی معلمان و ضعف برنامه‌ريزي مديران آموزش‌ و پرورش ؟! مطلب ویژه

خبر بسيار کوتاه بود. بعد از تکذيب و تاييدهاي فراوان بالاخره اصل خبر مورد تاييد قرار گرفت. سيد‌محمد بطحايي وزير آموزش‌ و‌ پرورش «استعفا» داد. با «استعفاي تحميلي» بطحايي سرنوشت بسياري از طرح‌هاي زمان وزارت او از جمله طرح رتبه‌بندي معلمان در هاله‌اي از ابهام قرار گرفت. اگرچه بطحايي دليل استعفاي خود را شرکت در انتخابات مجلس اعلام کرد اما به باور کارشناسان و صاحب‌نظران اين «استعفاي نابه هنگام» دلايل ديگري دارد.…
  • " اگر ایمیل ندارید ، یعنی شما وجود خارجی ندارید! "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

عاقبت جالب مردی که می خواست آبدارچی مایکروسافت شود !

مقدمه داستان زیر برای ما انسانها چنین پیام می دهد که زندگی کردن به همّت والا ، به برخاستن و حرکت کردن ، به رفتن و جست و جو کردن و به نیّت خالص ، به اراده و پشتکار و نومید نشدن و به صبر و شکیبایی برای رسیدن به سرمنزل مقصود نیاز دارد. داستان زیر می گوید قدم اولیه را باید کوچک برداشت و هرگز زیاده خواه نبود چون می توان…
  • " انتظار می رفت با شفافیت و صراحت رخداد رسانه ای شده و با ارتباط شخص جنابعالی با رسانه ها و عوامل ذی نفع به شدت با این پدیده ی نامبارک برای همیشه برخورد گردد"
  • رضا مرادی / فعال فرهنگی

دو درخواست راهبردی از سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطلب ویژه

ضمن آرزوی توفیق و معرفی و کسب رای اعتماد برای شما از جانب مجلس محترم ، توجه جنابعالی را به دو نکته اساسی و راهبردی جلب می نمایم : 1- دارا بودن روحیه ی تحدی طلبی، تهاجمی، شفافیت و جدیت در پرداختن به اصلاحات ، تغییرات و تحولات ساختاری در آموزش و پرورش کشور  و کاربست توام با عقلانیت ، تدبیر و حمیت لازم در کاستن از فربهی نظام اداری و مقابله…
  • یک قرن پس از "رُشدیه"؛
  • آرزو رضایی‌مُجاز

"پروکروستس" و سیستم آموزشی ایران مطلب ویژه

  تاریخ ایران مدرن که خط شکل‌گیریِ کارخانه‌های فولاد تا هویت ملی و درصد نسبتیِ جمعیت شهرنشین به روستایی-ایلاتی را مورد بحث قرار می‌دهد، گوشه‌چشمِ ناگزیری نیز به نهادهای آموزشی به‌خصوص آموزش و پرورش دارد؛ مثلاً اینکه؛ چطور "میرزاحسن تبریزی" کولیِ تحققِ ایده‌ی "مدرسه" شد، تا نقشی از مدارس نوینِ دنیا را بر چهره‌ی عبوس اکابر بکشد و نیز بتواند، شکل "خواص"خواهیِ "دارالفنون" و "مشیریه" را با طرحی نو براندازد و عامه‌ی…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " باید سیستم ارزشیابی شفاف، عدالت_محور و پاسخ گو باشد "
  • رضا قاسم‌ پور

کابوس کنکور و دیگر هیچ...

جستارگشاییبرداشت عمومی از حذف کنکور آنست که هر کسی می تواند در هر رشته و شهری در دانشگاه مطلوب خود ثبت نام و ادامه تحصیل دهد. در صورتی که این داستان نه منطقی است و نه عملی! داستان اصلی کنکور چیست؟کنکور کشمکشی بین وزارتین آموزش و پرورش، علوم و مجلس بوده و دو قطعه دیگر پازل کنکور خانواده های سرگردان و مافیای کنکور می باشد.از دیرباز سازمان سنجش به عنوان بازوی اجرایی…
  • " دستگاه آموزش و پرورش به عنوان اولین نهادی که در زمینه فرهنگ و آموزش نگاه ها رابه خود معطوف می کند، در باب آموزش چنین مهارت ها و توانایی ها نیز کارنامه قبولی ندارد و برگزاری دوره های ضمن خدمت یا کارگاه های متعدد در این موضوعات راهگشا و اثربخش نبوده است "
  • فریبا رسولی/ تبریز

جای خالی آموزش عملی مهارت های فردی در مدرسه و اجتماع

   به مدد فضای مجازی و در سایه گسترش روزافزون تبادل اخبار و اطلاعات در شبکه های مختلف اجتماعی، روزانه حجم انبوهی از اخبار درست یا نادرست (دراصطلاح ، زرد) منتشر می شود.گاهی دیده شدن و به اصطلاح لایک خوردن یک خبر نادرستی که بعد تکذیب می شود یا وارونگی آن تصحیح می شود، بیشتر از اصلاحیه یا اصل آن است. اشتیاق ما برای واکنش نشان دادن سریع در برابر این گونه…
  • " مدرسه کنونی نیز فرزند معلول ما و جامعۀ ماست "
  • دکتر خسرو باقری

«مرگ مدرسه؟» ؛ پرسش، خبر، دستور

گروه رسانه/ در نشست تخصصی نقد کتاب  " مرگ مدرسه " که با حضور اساتید و علاقه مندان در خانه اندیشمندان علوم انسانی دیروز دوشنبه برگزار گردید در بخشی از مراسم یادداشت دکتر خسرو باقری استاد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران قرائت گردید . متن کامل این یادداشت به نقل از کانال شخصی خسرو باقری به شرح زیر است .
  • چه می‌شود هنگامی که فردی غیرمتخصص و بی‌تجربه در مصدر مدیریت قرار می‌گیرد؟
  • محمود سریع‌القلم

انفجار نادانی !

چه می‌شود هنگامی که فردی غیرمتخصص و بی‌تجربه در مصدر مدیریت قرار می‌گیرد؟ با یک نگاه می توان این پیامدها را تصور کرد: * نمایش، ظاهرسازی و دروغ‌های پی‌درپی برای وارونه نشان دادن واقعیت‌ها *  سقوط کارآمدی و به هدر رفتن منابع * به حاشیه راندن افراد متخصص و مجرب و استفاده زیرمجموعه بی‌تجربه و ناکارآمد. * لذت پنهان استفاده از امکانات مالی توسط افرادی ناشایست که لیاقت جایگاهشان را ندارند. معمولا…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

زیرِ باران تا دبستان ره فتاد

روزِ  طوفانی  صَنَم  ناگه  پریدمادرش را گشت چون جایی ندیدگفت خوابیدم کلاسم دیر شدبا لباس و کیفِ خود در گیر شدزود پوشید آنچه را پوشیدنی ستبا شتابی که ز کودک دیدنی ست !بر خبرهایِ رادیو گوش ندادزیرِ باران تا دبستان ره فتاددر خبر بر مردم هشداری بزرگداده بودند از پیِ طوفان ، ز گرگمادر آمد نانِ تَفتانی به دستدر گشود و رویِ سکّویی نشستدید در باز است دختر خانه نیستنان را انداخت…
  • اگر ما معلم را مجبور به ریاکاری کنیم، آن‌ها چه چیز می‌خواهند به فرزندانمان آموزش دهند؟
  • آرمان امیری

چهار تیشه‌ای که به ریشه آموزش و پرورش زدیم

 قرار بود «معلمی شغل انبیا» باشد. شاید زمانی بود؛ شاید هم هنوز باشد. بی‌شک میلیون‌ها معلم در ایران و جهان هنوز هم صادقانه و پیامبرگونه وقت و عمر خود را فدای دانش‌آموزان‌شان می‌کنند؛ اما دست‌کم فجایعی همچون خبر آزار جنسی اخیر به ما تلنگرهایی می‌زند که بد نیست گه‌گاه، دست از تعارف و تمجید معمول برداریم و نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت آموزش و پرورش کشور بیندازیم. بنای کهنی که به باور ما،…
  • " وزرای قبلی ، ما معلمان را ندیدند محکوم به شکست و ورشکستگی شدند ، شما چطور عمل خواهید نمود ؟ "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

مروری بر اقدامات سرپرست وزارت آموزش و پرورش و چه باید کرد ؟

از سال 1390 تاکنون ، آموزش و پرورش در برزخ به سر می برد ، یا بهتر است گفته شود آموزش و پرورش تاوان به هم ریختگی نظم سازمانی خود را پس می دهد. بر هم زدن روال عادی و تغییرات غیرعادی و ناموزون آن ، اگر در سه دهۀ نخست آغاز تغییرات ، مشهود و قابل حس و ادراک نبوده ، کاملا طبیعی است ، چون تغییرات اجتماعی برای نمایش و…
  • " آنچه این آموزش و پرورش سعی دارد از شهروندان و نسل فردا بسازد با آنچه دنیای واقعی کنونی - که به‌شدت رقابتی و با تشتت آرا روبه روست- از آنها انتظار دارد در یک راستا نیستند "
  • دکتر سیدمحمدحسن حسینی/ دکترای آموزش و روش تدریس از دانشگاه میسور هندوستان

اگر وزیر آموزش و پرورش شوم…

"Dr S.M.H.Hosseini could be an effective team-leader and facilitator. He could be a valuable asset to any institute of higher learning committed to academic excellence and to the cause of nation building. He has also the capacity for hard work."                                 -- Prof. S. Dasan – Dr Hosseini PhD Guide, India یادآوری: در همین ابتدا عرض کنم که 24 سال هست که حتی مجوز تاسیس یک موسسه آموزش زبان و یا یک مدرسه…
  • " در برنامه های معاونت پرورشی برنامه هایی چون کتابخوانی ، شعر خوانی ، درختکاری ، گردش در طبیعت و شنیدن موسیقی جایی ندارند . در اغلب مدارس کتابخانه مجهزی برای کودکان ایجاد نشده است و زمینه آشنایی با آثار و برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای کتاب کودک فراهم نشده است . در مدارس ما از آموزش موسیقی و یا اجرای موسیقی حتی به مناسبت های خاص خبری نیست . برنامه های صبحگاه هم اغلب با دعای روزانه و گاه شعارهای تکراری برگزار می شود"
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

ما گل های خندانیم ( هیجده تیر روز ادبیات کودک و نوجوان گرامی باد ) مطلب ویژه

ادبیات از مقوله هنر است که با زیبایی شناسی و احساسات پیوند دارد. خواندن  یک شعر یا داستان ، دیدن یک فیلم گاه تاثیراتی ماندگار بر انسان به جا می گذارد که تا سالها در ذهن می ماند .  ادبیات کودکان ، یک شاخه  از ادبیات است که شامل آثار مکتوب ، فیلم ، نمایش ، رسانه های صوتی – تصویری  و برنامه های تولیدی است که به طور تخصصی برای کودکان…
  • پس شما کی می خواهید کاری که بابت آن حق الزحمه می گیرید را درست انجام دهید؟
  • کمال مصطفی پور/ آذربایجان غربی

پیدا کنید آدرس ستاد اسکان فرهنگیان را ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه های متعددی تاکنون در مورد وضعیت ستاد اسکان فرهنگیان و خانه های معلم برای صدای معلم ارسال گردیده است . آخرین آن ، گزارش صدای معلم در مورد اردوگاه میرزاکوچک خان جنگلی در رامسر بود که هیچ یک از مسئولان در مورد آن پاسخ گو نبودند . ( این جا ) نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است .…
  • آقای مسئولی مثل جناب " اللهیار ترکمن " قوانین آن را نقض کند و بعد صحبت از جذب ۱۰۰ هزار نیرو برای طرح تمام وقت خود برای شهریور ماه می کند. در حالی که از جذب ما به نیرویی با شرط و شروط یاد می کند ؛ اگر اعتباری نیست برای هیچ احدی نباید باشد!
  • حق التدریس/ تهران

نامه ی یک معلم حق التدریس

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یک معلم حق التدریسی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .       جناب آقای روحانی روی سخنم با شماست ، به داد ما معلمین بخت برگشته حق التدریس برسید . آیین نامه با فراز و نشیب های بسیار و با مخالفت های شدید در گلوگاه دفتر هیات…
  • " نخستین قربانی این شرایط، عدالت و اخلاق و‌ انصاف و در یک کلمه فضیلت‌های انسانی است که جامعه بدون آن‌ها دوام ندارد "
  • علی‌اصغر سیدآبادی

تجربه توران میرهادی : رهایی از دام خشم و ‌یاس

 یکی دو هفته پیش در بزرگداشت خانم توران میرهادی چند دقیقه‌ای سخن گفتم با این موضوع که چه چیزی از تجربه‌های توران میرهادی در این دوره برای جامعه ایران اهمیت دارد. بحث را با اهمیت تجربه‌های ایرانی شروع کردم، تجربه‌هایی که از آن‌چه در جهان گذشته و می‌گذرد، بهره می‌برد، اما مسئله‌ای را که می‌خواهد به آن پاسخ بدهد، این‌جایی و اکنونی است. گفتم یکی از چهره‌های موثری که در تجربه‌های مهمش باید…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

بزرگی با قلم هر جا هویدا

میان ، گل بوته هایی ، غنچه ای را ندیدی منزوی در ، گوشه تنها به پیرامونِ خود ، گاهی نگاهی کی آید آن زمان گویِش به نجوا میان ، گل بوته هایی خودنمایی فرامش غنچه ای هستم چه ویدا قلم فرسا به دل ، لوحی نگارم ادب ، آداب را حرمت به هر جا ز سعدی بشنوی گویم برایت بزرگی با خِرد ، اندیشه زیبا به سن ، سالی نباشد آن…
  • خلاصه مدرسه محوری می گوید که هر مدرسه حداقل باید دخل و خرجش بالانس باشد و مدارس همه جانبه به مرحله خودکفایی رسیده و دست به جیب دولت دراز نکند !
  • رضا قاسم پور

مدرسه محوری در محلات پایین دستی

همسایگان یاری کنید عصر اولین آدینه تابستان با صدای زنگ سرزعیم روابط عمومی جوان ، خوش فکر و انرژیک ناحیه ۳ چرتم پاره می شود پس از چاق سلامتی پیشنهادی در خصوص کمک گرفتن از همسایگان جوار مراکز آموزشی برای بازگشایی بهینه مدارس می دهد و اینکه در پردازش این طرح یاری اش کنم .رایزنی با اولیا و همسایگان جوار مدارس جهت حل و فصل مشکلات مدارس کم برخوردار روی کاغذ طرح…
  • " امروز امنیت قلم و اندیشه در مخاطرۀ دهکدۀ کوچک مهربانی ها ، در گرداب نامهربانی افراد بدجنس و بی رحمی اسیر و رنجور است و شدیدا آزار می بیند. حاصل قلم دزدیده می شود و به دلیل بی پردگی آن در تراوش ذهن و انعکاس درون افراد به بیرون همچون آئینه با نقدی دقیق و عمیق ، محکوم به شکایت و بند نیز هست"
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

14 تیر روز قلم بر اهالی قلم مبارک

نون والقلم و ما یسطرون ( آیه 1 از سورۀ القلم ) پیشینه ای بر روز قلم " توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه ‌ای دیرینه دارد. سده‌ها پیش در ایران باستان ، تیرگان (سیزدهم تیر ماه) یکی از مهم ‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آنها پاسداشت قلم بوده است. یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده ، این است که در…
  • " حاجي بابايي در دوران وزارتش واگذاري مدرسه مروي به حوزه علميه و چند مدرسه ديگر در شهرستان‌ها را به‌ عنوان حوزه علميه در كارنامه خود دارد كه هیچ‌وقت در مورد آن واگذاری‌ها اظهار نظر نكرده است "
  • محمد رضاخواه

پلمپ 11 مدرسه در تهران توسط بنياد شهيد و روزه سكوت حاجي بابايي رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس ! مطلب ویژه

گروه اخبار/ در خبرها آمده بود : طی هفته جاری ( تیر ۹۸ ) در تهران بنیاد شهید تعدادی از مدارس دولتی که ساختمان آنها طی دهه ۶۰ مصادره شده بود را با دستور قضایی پلمب کرده است . دبستان دخترانه دوره دوم "شهید غلامرضا زیوری" در منطقه 2 آموزش‌ و پرورش شهر تهران پلمب شد، این دبستان 450 دانش‌آموز دختر دارد. مسعود ثقفی؛ مشاور مدیرکل آموزش ‌و پرورش شهر تهران در…
  • پرسش از مدیر مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان ؛
  • منوچهر حسین نژاد اناری/ اردبیل

ماجرای بازنشستگان طرح استمرار از سال 94 در صندوق ذخیره فرهنگیان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یک فرهنگی بازنشسته از اردبیل برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " با تاسف باید اذعان کرد که وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش در 4 دهه پس از انقلاب اسلامی در بعد جذب و نگهداشت نیرو ( معلم ) اساسا فاقد " برنامه " و " برنامه ریزی " بوده است"
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

معمای مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش و بی برنامگی ! مطلب ویژه

بدون تردید مهم ترین عنصر موجده تحول در نظام آموزشی " معلم " است .در واقع در نظام های آموزشی با وجود پررنگ شدن نقش تکنولوژی آموزشی و ابزارهای هوشمند هیچ گاه آن ها جای " معلم " را به ویژه در نظام آموزشی ایران که جایگاه اساسا بر پایه افراد وشخصیت آنان پایه ریزی می شود را پر نخواهند کرد .و اما بعد مهم در مدیریت منابع انسانی در حوزه آموزش…
  • زینهار ! هرگز دل به برخی از این مریدان ستاد نشین متلون نبند ، اغلب آنان، بین آنچه بر زبان می رانند با آنچه در دل پنهان می دارند وحدتی نمی بینند !
  • ابراهیم سحرخیز

جناب فانی ! از کدام شفافیت حرف می زنید ؟ از کدام نفوذ معنوی در راهبری برای آموزش و پرورش سخن می رانید؟

گروه رسانه/ در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها در اردوگاه منظریه ( شهید باهنر ) تهران که دوشنبه 3 تیر برگزار شد ؛ « علی اصغر فانی » میهمان ویژه بود و به ایراد سخن پرداخت . ( این جا ) مطابق معمول از رسانه ها برای حضور در این نشست ها دعوتی به عمل نیامده بود . فانی ، دانش آشتیانی و بطحایی…
  • " همه ما به یک اندازه مقصریم چون به فکر تعلیم و تربیت فرزندان خود نبوده ایم یا اگر بوده ایم بعد از سیاست، بعد از اقتصاد، بعد از بهداشت و نهایتا بعد از خودمان "
  • دکتر مصطفی قادری/ پژوهشگر تعلیم و تربیت - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

آیا متخصصان علوم تربیتی در ایران مقصر مشکلات تعلیم و تربیت هستند؟

با چند تا از همکاران دانشگاهی در ماشین نشسته بودیم و منتظر خرید بستنی بودیم. کنار پیاده رو چند جوان سرمست و خُرّم مردم را مسخره می کردند، چند تا ته سیگار هم پرت کردند. یکی از  همکاران با شوخی رو کرد به من و گفت دکتر این تقصیر شما تعلیم و تربیتچی هاست که نسل های جدید را خوب تربیت نکردید. بقیه هم تایید کردند و خندیدند. واکنش لحظه ای من…
  • " اکثر معلمین در سیستم آموزشی، درست در مقام آن مرد با تردید اساسی‌اش قرار دارند؛ آنها می‌دانند دانه‌ گندم نیستند، آنها برای دانه‌ گندم شدنِ بچه‌ها دل می‌سوزانند، اما سایه‌ هول سیستم با نُک گزینش کننده‌اش طوری احاطه‌شان کرده، که با عجله برمی‌گردند و می‌گویند: “ما یک دانه‌ گندمیم”، تا تکلیف ذهنی خود را در این مواجهه روشن کرده باشند. آنها “انتخاب” می‌کنند تسلیم شوند و خود را از عواقب سریالیِ سرپیچی مصون نگه می‌دارند"
  • آرزو رضایی مجاز/ شاعر ، معلم و روزنامه نگار

ما یک دانه گندمیم ... در نقد خلاقیت‌کُشی دوران ابتدایی ! مطلب ویژه

سیستم آموزشی در یک فرآیند یکپارچه‌ساز، تخیل کودکان را می‌کُشد و میل‌اش به همسانی را رفته‌رفته، در میل کودک به این همسانی فرو می‌نشاند. دیگریِ بزرگ در این ساخت همگون، تربیت تابعی اخته را به جریان آموزش محول کرده و اولین قدم‌های تربیتی نیز با قتل فانتزی‌های ذهنی بچه‌ها در دوران ابتدایی شکل می‌گیرد. ساخت خانواده نیز در این پروسه همراه ساختار آموزشی ا‌ست! این دو نهاد، بچه‌ها را به دنیایی هُل…
  • " اين مبالغ هنگفت كسورات در اين يك ماه و بعضا بيشتر از يك ماه در كدام حساب نگه داري مي شود و عملا چه كساني از سود اين مبالغ منتفع مي شوند ؟"
  • علی/ آذربایجان شرقی

ضرر قابل توجه از دیرکرد اقساط (کسر از حقوق) وام فرهنگیان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان اذربایجان شرقی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام می کند .
  • " آموزش و پرورش در گروگان️ اندیشه هایی است که توسعه انسانی را درک نمی کنند و با ماهیت پیچیده و پروسه ظریف و زمانبرآن بیگانه اند"
  • اسدالله حیرانی/عضو کانون صنفی معلمان کرمانشاه

برنامه انشایی داوطلبان وزارت آموزش و پرورش !

  عموم برنامه هایی که کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر ارائه کرده اند، یادآور انشایی تخیلی توسط دانش آموزی زیرک برای دریافت نمره وجبی از معلمی بی حوصله بوده است. افق های رنگین، دورنماهای تخیلی، مدینه های فاضله، جایگاه زن، معیشت معلم، پژوهشگری، خلاقیت، تفکر آزاد و ... همه و همه در قالب عبارت های کلی، مبهم و غیرقابل سنجش درکنار هم چیده می شوند تا هم خلایی…
  • ز کار آمدیِ تیغِ آفتابِ خِرَد
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

آلاله سر زده از چترِ خار می رقصَد

آلاله سر زده از چترِ خار می رقصَدشبِ سیاه برنجد ، هَزار می رقصدز کار  آمدیِ  تیغِ  آفتابِ  خِرَدز بند رسته ، چه بی بند و بار!می رقصدجنونِ بید به آخر رسیده سر بالاستهم او و سرو و صَنوبر چنار می رقصدرهاست سرو ز خلخالِ پا بیا ساقیمیانِ معرکه خود ، مِی بیار می رقصداُمیدواریِ این روز را به بند کشیدشبی که دید خودش روزگار می رقصددرونِ پرده نهان ساخت در سیاهی…
  • " محل تحصیل فرهنگیان ، دانشگاه های معتبر باشد و گرنه دریافت مدرک در هر شرایط و با هر امکان زیرزمینی ، نتیجه ای مورد انتظار برای کلاس های درسی را فراهم نخواهد ساخت. خصوصا دانشگاه فرهنگیان در اجرای این رسالت ، ناتوانی های مشهود و آشکاری دارد و تحصیل فرهنگیان لیسانس به بالا در آن هدر دادن سرمایه ، انرژی و زمان است ، هر چند برای تربیت لیسانسیه ها نیز جای تردید هست"
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

مساله ادامه تحصیل فرهنگیان و یا ایجاد تحول در آموزش ضمن خدمت فرهنگیان مطلب ویژه

کشور ایران با گستردگی سیمای روستایی و محرومیت آموزش و پرورش در این مناطق ، هرگز نخواهد توانست به توسعه یافتگی نظام آموزشی دست یابد. ما حق نداریم حضور نیروهای متخصص را از روستاهای خود دریغ داریم ، برای مقابله با عوامل بازدارندۀ این کار ، می بایست امتیازات رفاهی ویژه ای برای این فرهنگیان فراهم سازیم . متأسفانه چون همیشه برای تخفیف از بودجۀ دولت و آموزش و پرورش ، قرار…
  • " ريشه بسياري از مشكلات آموزش و پرورش، دروني است و اگر وزير جديد بتواند نگاه فناورانه خلاق را پيگيري كند، كافي است"
  • حسین طالب زاده

حذف كاغذبازي، نيازمند حذف نگاه كهنه

  معاون آموزشي وزارت علوم طي دستورالعملي، نگارش كاغذي پايان نامه و گزارش هاي آموزشي را ممنوع اعلام كرده است.اين اقدام، هر چند، دير هنگام اما نگاهي پيشروانه است .هر چند خيلي به اجرايي شدن اين دستورالعمل، اميدوار نيستم اما طرح اين موضوع، در جاي خود قابل تقدير است .وقتي اين خبر را خواندم ياد خاطره اي از دوران مديريت خود در منطقه ٢ افتادم. از زمان شروع به كار در منطقه،…
  • " در هر حال، این که هر کسی سخت بلندپرواز است و هیچ کس و هیچ وضعی را قبول ندارد، نکته قابل تاملی است و ممکن است خود، عامل مهمی در عدم تحول و حتی احساس یاس و به دنبال آن، بی عملی، باشد "
  • دکتر خسرو باقری

عاملیت متورم یا متوهم در جامعه ایران

شاید جالب باشد از حسی بگویم که اغلب به هنگام آمدن به خارج از کشور، در مقایسه با ایران، به من دست میدهد. این احساس چنین است که آدم در خارج متمایل می شود کارهای کوچکی انجام دهد و احساس رضایت هم داشته باشد. اما در ایران فرد در پی آن است که کارهای بزرگ، خیلی بزرگ، انجام دهد. به طور مثال، افراد در پی آنند که کل نظام کشور را عوض…
  • زمان را ،خوب بنگر در مکانی
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

چه حدّی تلخکامی را تحمّل

چه علت جنگ و خونریزی بلایا ز هر گوشه زمین ، شاهد هویدا زمان را ،خوب بنگر در مکانی عدالت رو فراموشی چه دانی چه میزانی مشخص نیست جانا عدالت هر مکانی ، بسته ، بینا چه قانونی چه تحریمی خدایا جوانمردی به این حد در بلایا به خاطر فهمِ ناقص مردمانی توافق نامه ، پیمان لا جهانی سیاسی رهبران را فکرهایی چه باشد منع رشد علمی جهانی انرژی هسته ای را…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور