صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " باد ما را خواهد برد "
  • محمد رستمی/ دبیر آموزش و پرورش بروجرد

در ستایش اشرافیت ریشه دار ( حاشیه ای بر درگذشت محمدرضا حافظی ) مطلب ویژه

  دو نگاه به مجموعه کارها و خدمات مرحوم حافظی و امثال ایشان وجود دارد. گروهی ستایش گر  این خدمات بوده و در نتیجه ستایش گر شخصیت و منش ایشان نیز بوده اند. گروه دیگر با توجه به ساختارهای اجتماعی، این خدمات را روبنایی دانسته و بعضاً از لحاظ اخلاقی در نیات صاحبان این خدمات نیز تشکیک کرده اند. آن ها معتقدند این گروه از افراد، از لحاظ روان شناختی قصد تطهیر…
  • " جدا از مشکلات کمبود بودجه مشکل جدی دیگر که کیفیت آموزشی و‌ پرورشی را کاسته است نبود نظارت در همه زمینه هاست "
  • علی غیاث آبادی فراهانی/ هنرآموز هنرستان های ساوه

سرپرست وزارت آموزش و پرورش و مشکلات مالی ؟

  بالاخره بعد از چند روز از استعفای ناگهانی بطحایی سید جواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد .ایشان در در بخشی از اولین‌ اظهار نظر خود با توجه مشکلات مالی آموزش و پرورش اعلام کرد :«از آنجا که منابع مالی دولتی جوابگو نیست توسعه و تقویت مشارکت و در آمدزایی از ظرفیت های درونی آموزش و پرورش می تواند در این خصوص راه گشا باشد»معنی این مطلب…
  • انتخاب " سیدجواد حسیتی" گره ای دارد که باید گره تحلیلی آن باز شود!
  • علیرضا هاشمی سنجانی/ عضو سازمان معلمان ایران

آموزش و پرورش نه پادگان است نه پاساژ تجاری! مطلب ویژه

سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در اولین حضور خود در جمع شورای معاونان گفت: "معتقدم بخش عمده‌ای از تلاش‌ها باید در جهت رفع مشکلات مالی آموزش‌ و پرورش باشد؛ لذا از آنجا که منابع مالی دولتی در این زمینه جوابگو نیست، توسعه و تقویت مشارکت و درآمدزایی از ظرفیت‌های درونی آموزش‌ و پرورش می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. " این جملات در کنار سخنان رییس جمهور در روز ارائه…
  • " استقلال را نه در شعار که در عمل اجرایی نمائید ، انتظار رعایت اصل 57 قانون اساسی [تفکیک قوا] از جنابعالی در این زمینه می باشد ! "
  • امیر اسماعیلی/ فعال فرهنگی و رسانه ای

سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش ! کاری نکنید که پایان مدیریت تان موجب خوشحالی معلمان گردد !

با استعفای ناگهانی وزیر آموزش و پرورش و پس از کش و قوس ها و گمانه زنی های بسیار در فضای رسانه ای و مجازی بالاخره با تاخیری یک روزه بیش از زمان تعیین شده توسط دولت  قرعه فال به نام «سید جواد حسینی» افتاد . این که ایشان به عنوان سرپرست موقت خواهند بود و دولت در موعد قانونی شخص دیگری را جهت تصدی عریض و طویل تر ین وزارتخانه کشور…
  • " سازمان نظام معلمی به عنوان نهاد مدنی و مستقل می تواند برای معلمان منزلت شغلی ایجاد کرده و با احصای صلاحیت های شغلی و شایستگی های حرفه ای و با پایه گذاری مفهوم " معلم حرفه ای " برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران یک نوع پرستیژ اجتماعی و شغلی در جامعه برای معلمان احیا نماید "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

وزیر آموزش و پرورش- پسابطحایی - در این 2 سال چه کارهایی می تواند و باید انجام دهد ؟ مطلب ویژه

با توجه به وضعیت کشور و تحریم همه جانبه ای که اقتصاد کشور را در اختیار خود گرفته است و اقتصاد آموزش و پرورش هم منطقا تابعی از اقتصاد کلان است بعید می دانم وزیر آینده آموزش بخواهد در این بخش مانور زیادی بدهد .شاید بتواند با اعتماد سازی و پر کردن خلا و شکاف میان مدرسه و خانواده گردش مالی عظیمی را که در خارج از سیستم رسمی آموزش و در…
  • وقتی اهم مطالب معلمان معترض در تحصن ها، در باب پائینی حقوق و نبود برابری در پرداخت ها و برخورداری از مسائل رفاهی است و کمتر معلمی از عدالت آموزشی و نبود تجهیزات و ایرادات شیوه های آموزشی دم می زند و تا وقتی که معلمان متحصن در دفتر مدارس، چهره خود را پشت پلاکارد در دستشان مخفی می کنند و تا وقتی که همه، همه چیز را از وزیر می خواهند و هیبت و هیئت توانایی و تاثیرگذاری خود را نمی بینند، همان بهتر که او نیز وانمود کند بهر رسیدن به بهارستان ، راهش را عوض نموده است !
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

از آموزش و پرورشی که به جای استراتژیک بودن ایدئولوژیک است چه انتظاری از وزیر آن دارید ؟ مطلب ویژه

مملکت داری، کار همه کس نیست و مدرسه داری، کار هیچ کس نیست. راست گفته اند که اگر امر آموزش بچه های آدمی را به دست موجوداتی غیر از آدمیان می سپردند، آن گاه ,واقعا می شد از کم و کیف دانایی و توانایی آنها با خبر شد. سهل و ممتنع بودن این کار تنها به همین اندازه محدود نمی شود. در جوامع درحال توسعه ای مثل جامعه ما، مشکلات مضاعف است.…
  • " اکنون فرصتی طلایی فراهم آمده است که دولت تدبیر و امید بی توجه به امور حاشیه ای و تنها با لحاظ کردن انبوه مطالبات مالی و غیرمادی فرهنگیان و پاسخگویی به سؤالات عدیده و نیازهای اساسی جامعه ، فردی جسور و متفکر با ویژگی های شاخص اندیشه ، قدرت چانه زنی و مدیریتی بارز خاصه در فضای چالش برانگیز اختصاص « بودجه » در تعامل گسترده با کل ساختار نظام ، قوه مقننه و دیگر نهادهای تصمیم ساز بالادستی به مجلس معرفی کند "
  • نادر شمیع زاده / دبیرادبیات و تحلیلگر امور فرهنگی و اجتماعی

دولت ، مجلس و باز آزمون دشوار انتخاب وزیر آموزش و پرورش

  در محافل  مختلف  علمی  ، رسمی  و غیر رسمی و حتی خانوادگی  کشورمان همواره بر وجود نهادی  تأثیرگذار در عرصه  تعلیم و تربیت و  وزیر لایق و سرآمد آن تأکید می گردد و دنیای متنوع  رسانه ای ما همیشه مملو  از نقدها و نظرات  کارشناسی و دیدگاه های متفاوت و گاه متناقض کارگزاران حکومتی  ، مدیران اجرایی ،  اداری ، قضایی ، حتی پلیسی و امنیتی و.... در باب اهمیت تربیت…
  • " نکته بسیار مهم آن اینست که افرادی که واقعا از لحاظ علمی قوی هستند وارد رشته هایی مثل پزشکی می شوند و نه افرادی که با زور استاد و کلاس و ترفند تستی در کنکور رتبه می اورند و از لحاظ علمی بسیار ضعیف هستند "
  • حسن یوسفیان (دکترای شیمی) - اصفهان

پیشنهاد جایگزین برای کنکور

مدتی است طرحی به ذهن بنده حقیر رسیده است برای حذف کنکور که خیلی خلاصه خدمت بزرگواران عرض می کنم. خیلی دوست دارم نقص ها و کاستی های این طرح را از زبان شما فرهیختگان بزرگوار بشنوم : 1- برای انتخاب دانشجوی رشته های پرتقاضا مثل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در رشته تجربی یا بعضی مهندسی ها در رشته ریاضی یا مثلا حقوق در رشته انسانی به این صورت عمل شود.…
  • " ادامة روشهای پیشین در انتخاب گزینه های وزارت آموزش و پرورش، همانند قبل، محکوم به شکست و اتلاف سرمایة انسانی وطن عزیزمان خواهد بود"
  • غلامرضا شمسی دبیر زبان و ادبیات فارسی (معاون پژوهشی پیشین آموزش و پرورش بروجرد)

پیشنهادی برای روش انتخاب وزیر آینده آموزش و پرورش مطلب ویژه

سید محمد بطحایی پس از حدود دوسال وزارت آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید از جایگاه خود کنار رفت تا روزهای پرالتهابی برای این وزارتخانه آغاز گردد و همگان در انتظار انتخاب وزیری باشند که ضمن وفاداری به شعارهای دولت، جایگاه وزارتخانه را از موقعیت کنونی اش ارتقا بخشد و رویکردهای پیچیدة این وزارتخانه هم پای تحولات عظیم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور به شیوه های علمی پاسخگوی مطالبات و نیازهای معلمان،…
  • " امروز هر کس خصوصا اگر از بدنۀ فعلی وزارتخانه به جانشینی ایشان منصوب شود ، امیدی به ایجاد تغییرات مفید و مؤثر در ساختار نظام آموزشی و بهبود اوضاع معیشتی فرهنگیان نخواهد بود "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

رئیس جمهور این بار در انتخاب وزیر آموزش و پرورش " گامی متفاوت " بردارد ! مطلب ویژه

خوش خیالی است که برای رفتن سید محمد بطحایی ، شادمانی کنیم ، هر چند در مدت وزارت ایشان سریال نادیده شدن فرهنگیان ، تراژدی ناتمام وزارت آموزش و پرورش به قسمت های پر تعداد خود ادامه داد ، اما امروز هر کس خصوصا اگر از بدنۀ فعلی وزارتخانه به جانشینی ایشان منصوب شود ، امیدی به ایجاد تغییرات مفید و مؤثر در ساختار نظام آموزشی و بهبود اوضاع معیشتی فرهنگیان نخواهد…
  • " جوابیه سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان به صدای معلم "

پاسخ محمود مهرمحمدی به صدای معلم مطلب ویژه

گروه رسانه/ امروز شنبه 18 خرداد گزارشی در صدای معلم با عنوان : " مهرمحمدی قبل از این که توصیه ای به وزیر مستعفی آموزش و پرورش کند خودش عمل می کرد ! " ( این جا ) منتشر گردید . « دکتر محمود مهرمحمدی » سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان به این گزارش پاسخ داده است . ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی ، عین جوابیه منتشر می گردد .
  • " بازی با افکار عمومی و عدم شفافیت در راس نهادهای حاکمیتی به یک رویه منسوخ تبدیل شده است "
  • عبدالرضا خسروی/ همکار صدای معلم

۴دهه آزمون و خطا در تعیین وزیر آموزش و پرورش کافی است ! مطلب ویژه

"من در آستانه دوره جدید خدمتم در وزارت آموزش و پرورش ۳ قول جدی را به مردم و همکاران عزیزم می دهم، اول اینکه از همین امروز تحول در نظام آموزش و پرورش را بر اساس سند تحول بنیادین با جدیت آغاز کنم ، دوم اینکه برای تربیت نسلی متدین، خلاق ،کارآفرین و با نشاط همه ی تلاش  و مساعی خود را به کارگیرم و سوم اینکه به عنوان نماینده یک میلیون…
  • " مهم ترین مسئله ی وزارت آموزش و پرورش طی این سال ها نخست مسئله بودجه و دیگری مسئله ی نو اندیشی است "
  • مصطفی قادری/ تحلیل گر مسایل تعلیم و تربیت

وزیر بعدی آموزش و پرورش ایران کیست؟ کسی که تا حالا نبوده ؟!

نگاهی به سوابق و کارکرد چهارده وزیر قبلی آموزش و پرورش غیر از وزیر اول دکتر غلام حسین شکوهی نشان می دهد که اغلب وزرا در دوره وزارت خود راهی را رفته اند که رفتگان رفته بودند. آموزش و پرورش ما دچار رنج تکرار عظیمی است.  چیز زیادی جز استخدام معلم، زیاد و کم کردن  حجم کتاب های درسی و برخی اصلاحات کاذب سیاسی تغییر نکرده اند. عصاره وزارت آموزش و پرورش…
  • " معلمان اگر می خواهند وزیری باسواد ، کارآمد و با شهامت داشته باشند قبل از هر چیزی باید آن را در " خود " جست و جو کنند "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

بطحایی هم فانی شد ... آقای روحانی مگر نگفتیم ! چرا صدای معلمان را نشنیدید ؟ مطلب ویژه

می گویند : "یکی از شاهزادگانی که به سعدی شیرازی ارادت داشت، محرمانه از پرنس بانوی خویش به وی شکایت کرد که هرساله برای من سه قلوی دختر می‌آورد و از او علاج خواست .سعدی راه‌حلی نشان داد که پرنس بانو را سخت برآشفته کرد و فرمان داد وی را از شهر اخراج کنند. شیخ بار سفر بست و زاد و توشه سفر را در یکتای خورجین و تای دیگر را خالی…
  • " از میان تعداد آرای کسب شده توسط وزرای پیشنهادی در دولت های پس از انقلاب اسلامی، سید محمد بطحایی با 238 رای بیشترین و سید کاظم اکرمی با 122 رای کمترین رای را از آن خود کرده اند "
  • سعید سلطانعلیان

دولت روحانی رکورد دار تعداد وزرای آموزش و پرورش مطلب ویژه

با احتساب چهارمین وزیر پیشنهادی توسط حسن روحانی٬ دولت های یازدهم و دوازدهم  ،رکورددار  تعداد وزرایی  خواهد بود که توسط دولت های پس از انقلاب اسلامی به مجلس معرفی شده اند پس از پذیرش استعفای سید محمد بطحایی  ، روز شنبه  18 خرداد ماه یک نفر به عنوان سرپرست از سوی رییس جمهور معرفی می شود. طبق قانون ، دولت سه ماه مهلت دارد تا وزیر پیشنهادی را برای کسب رای اعتماد…
  • " وزارت آموزش و پرورش ایران: سیستمی ورشکسته و نالان با چرایی های بی پاسخ و چگونگی های بی فرجام و محصور در انگیزه های سیاسی غیر مسئولانه سیاست بازان ؛ باید قبول کرد که بطحایی و بطحایی ها مهمانان سفارشی و مقطعی این بنای لرزان بوده و هستند و یتیمی و بی پناهی این دستگاه عظیم و خطیر همچنان ادامه دارد و تعلیم و تربیت کماکان به عنوان کالایی کم ارزش رکورد می زند "
  • داود محمدی/ دکترای روان شناس تربیتی

استعفای بطحایی ؛ از توهم تا برنامه! مطلب ویژه

با شنیدن خبر استعفای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، قصد بر نوشتن در باب نقد عملکرد ایشان نمودم؛ اما داستان آموزش و پرورش از گذشته های دور بر من تلنگری زد که درد و مشکلات آموزش و پرورش فراتر از هر وزیری بوده؛ چرا که سرنوشت تمام وزرای آموزش و پرورش با اندکی تفاوت در یک سرانجامی به هم می رسد که مهمترین ویژگی های آن، ابهام در فلسفه آموزش…
  • کاش آن قدر که به پروندۀ خصوصی و یا سیاسی شخصیت ها و مهره های سوختۀ نظام آموزشی واکنش می دهید ، قدری نسبت به شغل و موقعیت و موجودیت خود حساسیت نشان دهید !
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

انتظارات از سازمان نظام معلمی مطلب ویژه

در بخشی از یادداشت اخیر خود با نام " دعوای تعیین متولی برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و معلمان بی تفاوت " آورده بودم : " به انجام مسئولیت آموزش ضمن خدمت توسط سازمان نظام معلمی که عده ای آن را مطرح می سازند ، نیز امیدی نیست ، چون وقتی وزیر یک وزارتخانه استقلال کافی برای اجرای تعهدات وزارتخانه را ندارد ، انتظار انجام بهینۀ وظایف از یک تشکلی که باوری…
  • " آموزش و پرورش همیشه از وزیر ضعیف و مدیران محافظه کار رنج برده است "
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

انتظار تغییرات از وزیر آینده آموزش و پرورش

  استعفای آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش فرصتی است تا دولت و مجلس به کمک نهادهای مدنی فردی تحول گرا و با شهامت را به عنوان وزیر بر گزینند که بتواند حداقل تغییرات ذیل را در نظام آموزش عمومی عقب مانده امروزی ایران به عمل آورد:۱- محتوی کتب درسی را به روز کنند.خیلی از مطالب درسی مدارس منسوخ شده، کهنه و غیر قابل استفاده در زندگی امروزی هستند.۲- از دخالت عوامل…
  • " در آرزوی یک زبان مشترک "
  • محمدابراهیم محمدی/ مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

در حاشیه استعفای سیدمحمد بطحایی مطلب ویژه

   فارغ از اینکه جناب بطحایی برای چه موضوعی استعفا داده است باید مسئله آموزش و پرورش جای برای همیشه حل شود و از حاشیه های بی تفاوتی به متن توجه برگردد .آموزش و پرورش امروز هر چند به دلایل عدیده نتوانسته در تراز نظام اسلامی باشد و در صدر توجه نظام های تعلیم و تربیت جهانی بنشیند اما این مانع از این نمی شود تا مسائل مهم و حیاتی نظام تربیت…
چه حادث شد نمی دانم خدایا گرفتاری زمینی با بلایا ابر قدرت چه خواهد از زمینی به خاطر سود جویی در کمینی زمین آن قدر دارد نعمتی هان حسادت کور چشمان را چه آسان تعلق جیفه دنیا را چه ارزش کِشی قتل عام مردم را به کرنش خبر داری روایت از ممالک چه کشتاری چه خونریزی مهالک چه خون هایی روان چون جویباری به جایِ آب خون جاری چه خواهی چه علت…
  • " متاسفانه به روال سال های قبل هدایت دانش آموزان به رشته های هنرستانی غیر علمی است "
  • علی غیاث آبادی فراهانی/ هنرآموز هنرستان های ساوه

اندر احوال هنرستان ها در نظام 3- 3- 6 مطلب ویژه

   با تغییر نظام آموزشی مدت آموزش در هنرستان ها از دو سال به سه سال افزایش یافت. این تغییرات شامل دروس کارگاهی و تئوری و نیز دروس عمومی و نحوه ارزشیابی دروس می شود.برخی دروس عمومی به هنرستان ها اضافه شده که انصافا مفید می باشد . دروسی مانند الزامات محیط کار انسان و محیط زیست بهداشت و سلامتی و... البته نقدهای بسیاری نیز بر این تغییر سیستم وارد است که در…
  • محمد صیدلو : آنچه مسلم است ، آموزش و پرورش واقعی در مدارس است و تمام طرحهای های آموزشی و پرورشی در صورت عدم انطباق با این واقعیت ، محکوم به شکست هستند . غیر از اصلاح ساختار و محتوا که در سطح وزارتخانه میسر است ، راه دیگر عملی برای نزدیک شدن هست ها و بایدهای این نهاد بزرگ تعلیم و تربیت ، ایجاد فضای امن و بدون سانسور برای گفت و گو بین مدیران سطوح مختلف تا سطح مدرسه است . برای پیمودن صحیح چنین مسیری نیازمند مسئولینی هستیم که علاقه شان به شنیدن ، بیش از گفتن باشد

انتقاد از عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ « محمد صیدلو » در آبان 97 به مدیر کلی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران منصوب گردید . ( این جا ). « صدای معلم » در گزارشی نوشت : " « صدای معلم » امیدوار است تا مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران به دور از روزمرگی و مدیریت های کلیشه ای و خلاقیت سوز زمینه های مشارکت نظام مند…
  • " سیاست های دانشگاهها در جهتی بوده که اهالی تعلیم و تربیت عمدتا در یک فضای محافظه کارانه و به دور از واقعیت های جامعه زیست می کنند و به این فضا عادت کرده اند "
  • رحمت اله خسروی

فرهنگ دانشگاهی حاکم بر رشته های تعلیم و تربیت : عافیت طلبانه و بی تفاوت محور !

تعلیم و تربیت به عنوان یکی از قلمروهای علوم انسانی و اجتماعی نه تنها باید در میدان دانشگاه و محیط های آکادمیک عرض اندام کند بلکه باید در میدان جامعه نیز حضوری جدی داشته باشد. در حال حاضر این قلمرو در ایران عمدتا در حبس و حصار دانشگاه باقی مانده و به میدان جامعه  چندان ورود پیدا نکرده است. عدم ورودِ جدیِ تعلیم و تربیت و اهالی آن به جامعه باعث شده…
  • ما تا زمانی که بدبخت نشویم و چیزی را از دست ندهیم، تمایلی به فکر کردن نداریم !
  • فرورتیش رضوانیه/ روزنامه نگار

بی‌اهمیت بودن قانون و صداقت در جامعه ما !

  در حال حاضر ۱۱ میلیون موتورسوار در ایران وجود دارد، اما پلیس راهور تنها ۴.۵ میلیون گواهی‌نامه صادر کرده است.یعنی ۶.۵ میلیون شهروند متخلف بدون داشتن اجازه قانونی در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌های کشور رفت‌وآمد می‌کنند. آیا فساد تنها در بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری رخ می‌دهد؟ این که یک شهروند ساده‌ترین قانون رانندگی را هم دور می‌زند و از حمایت همه‌جانبه مردم برخوردار است، فساد محسوب نمی‌شود؟ این که…
  • " آمارها نشان می ‌دهند که سه کشور سوئد، لهستان و ایالات متحده آمریکا بیش ‌ترین میزان تحرک عمودی در جهان را دارند. در جوامعی که معیارهای انتسابی (مثل سن ، جنس ، ظاهر و نژاد) در برخورداری از امکانات بر معیارهای اکتسابی ( مثل ﺷﻐﻞ ، ﻃﺒﻘﻪ و ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎعی ) غلبه دارند، راه ارتقا و تحرک صعودی برای افراد بسته می‌ شود و زمینه برای ایجاد انسداد اجتماعی به وجود می ‌آید "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

آرمان گرایی وزیر آموزش و پرورش و تحرک نزولی معلمان ؟!

صدای معلم از کانال جنبش عدم خشونت ، عکسی از حضور خندان وزیر بر روی زمین کلاسی بی رنگ و رو ، بی میز و نیمکت و چهره های مبهوت دانش آموزان ، در 28 اردیبهشت 98 گذاشته بود که در این کانال آن عکس را فریاد خاموش بی عدالتی ، تبعیض و محرومیت عریان میهن معرفی کرده بود. متن زیر برای این نسل های های فرومانده از تحصیل و زندگی تقدیم…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

کی شهامت می کنی گویی خطا کردی خطا ؟

کی شهامت می کنی گویی خطا کردی خطا ؟دیرَکی در زیرِ سقفی مانده تا ، بر خود بیا.در بیا از خانه ات بنگر که می گویَد همه .خانه را کو ؟ شد که گفتی می شَوَد اُمّ اُلقرا.بر گُزیدَندَت به پاسِ حرمتِ آ ن مکتبی .از جوانمردی در آ ن می گفت استادِ وفا .صاحبِ دَلقی ز تَرسَت رفته در سوراخِ موش.دیگری تا تو سخن نا گفته ، گویَد مرحبا !گفته ای…
  • انتظار از تشکل های فرهنگیان فقط نظارت است و نه دخالت !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

سازمان نظام معلمی را سیاسی نکنید ! مطلب ویژه

تشکل‌های صنفی تاکنون موضع صریح و شفاف خود را در مورد "سازمان نظام معلمی" مشخص نکرده‌اند اما قرائن نشان می‌دهد که اعضای این تشکل‌ها این سازمان را به منزله یک رقیب قدرتمند می‌نگرند که با تشکیل آن احتمالا بساط صنفی‌ها برچیده خواهد شد! به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ "سازمان نظام معلمی" سازوکاری است که به باور برخی می‌تواند مانند سایر نظام‌های صنفی از جمله صنف پزشکان، پرستاران و مهندسان برای معلمان هم…
  • " تاکنون مشاهده نشده است که آقای سحرخیز انتقادی را متوجه وزیر اسبق ، « حمیدرضا حاجی بابایی » که حتی در گفت وگوی 5 / 5 ساعته صدای معلم با وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد حضور داشته و از عملکرد وی دفاع تمام قد می کرد داشته باشد "

انتقاد ابراهیم سحرخیز از ادبیات دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در مورد بطحایی مطلب ویژه

گروه تشکل ها/ خبر تقدیر دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی از سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و اطلاق صفت " اندیشمند " و به کارگیری عبارت " اقدامات ارزشمند " ( این جا ) در مراسم افطاری این تشکل خبرساز شده و واکنش های مختلفی را ایجاد کرده است . « ابراهیم سحرخیز » معاون آموزش متوسطه حاجی بابایی در یادداشتی از این حرکت انتقاد کرده است . ضمن تاکید…
  • " برای هر شغلی در جامعه معاصر حتی تهیه ی سیمان تخصص لازم است چه رسد به تربیت و آموزش انسان ها "
  • مصطفی قادری/ پژوهشگر مسایل تعلیم و تربیت

منظور از تخصص در تعلیم و تربیت چیست؟ متخصص تعلیم و تربیت کیست؟

  این روزها وقتی به پویش دفاع از تخصص در تعلیم و تربیت اشاره می کنم می پرسند منظور شما از تخصص در تعلیم و تربیت چیست؟ هر چند مسئله ما در این پویش تعریف تخصص و متخصص نیست بلکه مسئله این پویش قانون مندی،  عرف جهانی و مسئولیت اجتماعی در مقابل عهده داری، پذیرش و انجام مشاغل علوم تربیتی است. ضمن اینکه پاسخ به خود این سوال دشوار است چون تعلیم…
  • سخنی با محمدرضا عارف ؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ؛
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

صدای آموزش دهندگان سوادآموزی را بشنوید ! مطلب ویژه

   علی (ع) در دعایی که مربوط به احوال آدمیست و اینکه روح آدمی می تواند چه استعلاهایی پیدا کند ، چنین می گویند اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی ( خطبه 215) خدایا از میان چیزهایی شریف ، اولین چیزی را که می بری ، جانم باشد و وقتی می میرم شرفم ، صداقتم ، عدالتم ، شفقت و عشق ورزی به انسان ها در من سر جایش باشد.…
  • " شهرستان نظرآباد به دلایل موقعیت ویژه انسانی و مشکلات عدیده ، شهرستان پایلوت طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان تحت عنوان "نماد" که یک طرح ملی است، انتخاب شده است "
  • حسن عسگری

انتقاد از مدیریت آموزش و پرورش استان البرز

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان نظرآباد برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • نگاهی به واقعه محمدعلی و میترا ؛ دانش آموزان آموزش و پرورش دیروز و امروز
  • محمدرضا خورشیدی پاجی/ فعال فرهنگی

سرنوشت زندگی نجفی هیچ معلمی را خوشحال نکرد... مطلب ویژه

  «نجفی» را در دانشگاه ام آی تی آمریکا نخبه ریاضی می شناختند، بچه تهران ؛ اولین بار شهید باهنر و دیگران او را شناسایی و برای رخت وزارت معرفی کرده اند، اما او در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی آماج مخالفت های خط امامی ها قرار می گرفت، حتی در دوره هاشمی برای وزارت فرهنگ و آموزش عالی از چپ های رادیکال آن دوره و اصلاحاتی های امروز اعتماد نگرفت .…
  • شما حتی بنیادی ترین و اساسی ترین نظرات مربوط به ارتباط کار و دستمزد را هم نمی دانید !
  • فرهنگی/ اصفهان

نامه ی دریافتی : آقای حاجی بابایی ! متاسفم برای کسانی که شما را به عنوان نماینده انتخاب کرده اند !

جناب حاجی بابایی روی سخن من با شماست و چون مستقیم به شما دسترسی نداشتم مطلبم را اینجا نوشتم تا شاید دوستی یا آشنایی صحبت مرا به گوش شما برساند و جوابی قانع کننده به صحبت های بنده ارائه نمایید. شما اصرار دارید که چنان وانمود کنید که به فکر افراد کم درآمد هستید و می خواهید قانون را به گونه ای تصویب کنید که به نفع کم درآمدها باشد ، ولی…
  • " بدیهی ترین اصلی را که می توان از این گزاره ها استنتاج کرد این است که جامعه ایرانی در کلیت خویش هنوز به " بلوغ روانی " نرسیده است و حتی سوابق برجسته سیاسی و طبقه و پرستیژ اجتماعی قادر نخواهد بود تا این خلا مهم و راهبردی را پر و یا حداقل ترمیم کند"
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

پایان محمدعلی نجفی ! مطلب ویژه

 خبر قتل میترا استاد همسر دوم محمد علی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش سوژه داغ رسانه ها و به ویژه جناح های سیاسی شده است . هر کسی از منظر خویش و بر اساس قاعده هزینه فایده این واقعه را تحلیل و تفسیر می کند . جناح موسوم به " اصول گرا " که البته عملکرد آن نشان داده است به کم تر اصولی پای بند هستند و هدف آن ها…
  • " بی توجهی به واقعیت های موجود در مدارس باعث شده است که از رسیدن به اهداف و برنامه ها دور بمانیم "
  • علیرضا مصلحی راد/ کارشناس ارشد مهندس صنایع - کارشناس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه استان قزوین

حلقه مفقوده گروه های آموزشی

اگر آموزش و پرورش را یک " سیستم " قلمداد کنیم بنابراین نقص و یا ضعف در یک قسمت از آن می تواند به سایر قسمت ها تسری پیدا کند. با توجه به این که گروه های آموزشی حلقه واسط معلمان و مسئولین اداری می باشد، در تشخیص نقص ها و ضعف های سیستم به خوبی می تواند نقش ایفا نماید و اما تعیین سرگروه های درسی خود تبدیل به داستان غم…
  • " این شخصیت کاریزماتیک فرهنگی از اوج عزت به خاک ذلت افتاد "
  • رضا قاسم پور

چهار اپیزود از محمدعلی نجفی

1- اپیزود اول:نجفی وزیر آموزش و پرورش بخشی از دهه اول خدمتم را با وزارت دکتر نجفی بر آموزش و پرورش طی کردم.وزیری آگاه، متین، با کلاس و با سواد ، دکترای ریاضی و مهم‌تر از همه کسی که منزلت و معیشت فرهنگیان را به صورت محسوسی ارتقا داد و تقریبا اکثر فرهنگیان، حتی همکارانی که از نظر فکری با وی زاویه داشتند دکتر نجفی را به عنوان وزیری لایق و قابل…
  • " این هنجارشکنی و ایجاد چالش در خیلی از حوزه‌ها از جمله حوزه باورها و اعتقادات محتمل بوده و اگر جواب‌های قانع کننده‌ای از سوی متولیان دینی جامعه به سوالات و ابهامات نسل پرسشگر و کنجکاو داده نشود، احتمال بروز دلزدگی، دین‌گریزی و حتی دین‌ستیزی دور از ذهن نخواهد بود "
  • رضا قاسم پور

ساسی و پل‌های شکسته !

حوالی هفته معلم کلیپ‌هایی به طور هدفدار و مغرضانه به صورتی گسترده از مدارس ایران در فضای مجازی منتشر گردید. در این کلیپ‌ها عمدتا دانش‌آموزان دختر با ترانه کوچه‌ بازاری "جنتلمن" ساسان حیدری (ساسی مانکن) در حال رقص و یا حرکات موزون در محوطه مدارس بودند. پخش گسترده این کلیپ علاوه بر به حاشیه بردن صدای اعتراضات صنفی معلمان، آموزش و پرورش را نیز در سیبل حملات تریبون‌های مختلف قرار داد. عده‌ای…
  • رسانه ها به جای پرداختن مکرر به شهریه و اردو و غذای این مدارس باید به این مساله بپردازند که چرا دولت ذره ای از سیطره ی خود بر این مدارس به اصطلاح غیر دولتی نمی کاهد ؟ اولیا به جز فضای فیزیکی و تراکم کم چه دستاوردی در قبال پرداخت این پول به دست می آورند ؟
  • جواد بابازاده ( رها )

مدارس غیردولتی را فراتر از شهریه نگاه کنیم ! مطلب ویژه

  چند وقتی است که بیشتر مسئولین و اهالی آموزش و پرورش و خانواده ها در مورد عدالت آموزشی و لزوم برقراری آن حرف می زنند اما تعریف و ترسیم درستی از عدالت آموزشی وجود ندارد؛ همان گونه که کل فضای آموزش و پرورش دچار گفتمان معیشت محور شده است بحث مدارس غیر دولتی هم از شهریه و مسایل این چنینی بالا نرفته است. آموزش و پرورش بدبخت که مانند انسان های…
  • " قبل از هر نگاه و رفتار نو، نگاه باز نیاز داریم. اجازه دهیم مدارس نفس بکشند. الگو بدهیم، دستور ندهیم. سرفصل بدهیم و بگذاریم الفیا را خودشان بیاموزند. بگذاریم آزادی آموزشی را تمرین کنند. طرح ها را کم کنیم اما با کیفیت به آن بپردازیم. از خود مدیران طرح بخواهیم، خوبان را تشویق کنیم و تعارفات را در مواجهه با نقایص دور بریزیم"
  • محمد بحرینی فرد

آموزش و پرورش و تمرین دموکراسی ؟ مطلب ویژه

  آنچه که مرتب از زبان مسولان آموزش و پرورش شنیده می شود حاکی از تحول است و نوگرایی و کیفیت بخشی و خلاقیت و شکافتن سقف فلک برای طرحی نو در راستای مدرسه محوری و دادن اختیار عمل به مدیر و معلم و دانش آموز در مدیریت مدرسه تا دموکراسی را تمرین کنند. اما آنچه که برآیند عملیات ها و برنامه هاست این چنین نیست. اینکه دلمان چیزی را بخواهد اما…
  • " ما معلمان در حالی که مشغول شیون و ناله بر حال و روز خود در بیداد گرانی و تورم هستیم ، بند بند آموزش و پرورش در حال مزایده برای اهل فن و غیر فن است. اگر اوضاع امروز آموزش و پرورش اسفبار است ، فردای آن نگران کننده تر از تصور هر کارشناسی است "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

دعوای تعیین متولی برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و معلمان بی تفاوت ؟!

در جریان داوطلبی برای برعهده گیری مسئولیت آموزش ضمن خدمت فرهنگیان ، توسط دو مدیر ارشد آموزش و پرورش نکاتی مهم ، لازم به یادآوری است : ظاهرا در وزارتخانه تغییرات ساختاری قابل توجهی در حال تحول است اما طبق عادت مرسوم جامعه ما ، صورت مسأله گنگ ، نامفهوم و نامتعارف است. تا به امروز کدام آموزش ضمن خدمتی با انگیزۀ درونی معلمان برای یادگیری و یا با ارتباط منطقی نسبت…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور