" از طرفی به کودکان و نوجوانان اجازه ازدواج می دهند و از طرف دیگر آموزش و پرورش محافظه کار این کشور از آموزش اولیه مسائل جنسی به همان کودکان و نوجوانان اجتناب می کند و برای عدم ارائه آن توجیهات دینی می آورد "
* کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند رانندگی کنند .* کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند حساب بانکی افتتاح کنند .* کودکان و نوجوانان در این کشور اجازه ندارند در مدرسه غیبت کنند و در صورت غیبت حتما باید والدین شان به مدرسه بروند و توضیح دهند. توضیح خود آنان مورد قبول مدیر مدرسه نیست.* طبق قانون کودکان و نوجوانان اجازه کار و کسب درآمد ندارند و…
" برای تشخیص بین حق و باطل یک اصل برای خودم تعریف کرده ام که فلان دبیر کل یا بهمان حزب اگر با معرفی وزیری همراهی و حمایت کرد؛ قطعا فرد مورد نظر واجد شایستگی مقتضی نبوده است و پایگاه مردمی لازم را در بدنه فرهنگیان و اذهان عمومی نداشته که دست به دامان دلالان و لابی گران حوزه آموزش و پرورش شده تا با دادن چند پست و امتیاز حمایت و شوی رسانه ای کاذبی را به اجرا درآورند تا خلا عدم حمایت بدنه فرهنگیان به چشم نیامده و کاندیدای مورد نظر را از گذرگاه رای اعتماد مجلس به سلامت بگذرانند "
وقتی دلالان و لابی گران حوزه آموزش و پرورش به میدان می آیند ، به عنوان یک منتقد و کنشگر فرهنگی که در طول مدت فعالیتم مسایل مرتبط با حوزه آموزش و پرورش به خصوص کش و قوس های معرفی و انتصاب وزرا را دنبال کرده ام و تقریبا بیشتر فعالین فرهنگی و دبیران کل احزاب معلمی را با جزییات شخصیتی و تشکیلاتی می شناسم؛ برای تشخیص بین حق و باطل…
در برنامه وزیر پیشنهادی به "توسعه مشارکت خیرین" و جای دیگری به " افزایش مشارکت خانواده ها " اشاره شده! منطق و دلیل این دو برنامه وزیر پیشنهادی احتمالا ترکیب «مجانی بودن آموزش عمومی طبق قانون اساسی» با « وضعیت بد اقتصادی خانوارها» است که به خاطر مدیریت مشعشع مقامات در حال بدتر شدن هم هست !
حق بچهها برای برخورداری از سلامتی هم قانونی است هم طبیعی. حق برخورداری از تعلیم و تربیت متناسب با طبیعت و ماهیت انسانی بچهها هم همین طور. برخورداری از دو حق مذکور احتیاج به صرف منابع مادی و غیرمادی دارد که به نظرم بالاترین اولویت در تخصیص منابع یک جامعهاند. اگر منابع کافی صرف سلامتی و تحصیل بچهها نشود، علاوه بر جنبه انسانی، حتی از زاویه اقتصادی و اجتماعی نیز نامعقول است…
در جهانی که جابه جایی ذرات و مولکول و همه چیز بر اساس حساب و کتاب منطقی و عقلانی قابل تفسیر انجام می گیرد ، چگونه است که وزارت آموزش و پرورش به مظلومیت ناتمام شدنی خود همچنان ادامه می دهد و قرار است سکاندار آن فردی باشد که تا اینجا آمدن خود را فقط یک تقدیر الهی می داند!
«هر آینه تا رنج نبری گنج بر نداری ، و تا جان در خطر ننهی بر دشمن ظفر نیابی و تا دانه پریشان نکنی خرمن برنگیری".... گر چه بیرون ز رزق نتوان خورد در طلب ، کاهلی نشاید کرد غواص اگر اندیشه کند کام نهنگ هرگز نکند در گرانمایه به چنگ آسیا سنگ زیرین متحرک نیست لاجرم تحمل بار گران همی کند (1) برخی از خصلت ها و ویژگی ها برای عده…
" بی تردید به جز در دولت ششم و تا حدی دولت دهم ، وزرای پیشین به دلیل عدم تعامل سازنده با هیات دولت ، عدم مقبولیت لازم در جامعه فرهنگیان و خلاء مشاورانی مستقل برآمده از بدنه فرهنگیان در قالب سازمان متخصص و منسجم نظام معلمی ، نتوانستند در تغییر نگاه مصرفی به این حوزه از سوی روسای دولت و هیات وزیران موفق عمل کنند "
بعد از استعفای غیر منتظره بطحایی در 16 خرداد ماه که برخی علتش را داوطلبی نمایندگی مجلس و برخی حمایت از حقوق معلمان ارزیابی کردند ، با رسانه ای شدن انتصاب ایشان به ریاست سازمان سما دانشگاه آزاد ، مجدد جامعه فرهنگیان ماندند و چالش های انباشته . در نهایت روز 19 خرداد ماه بعد از مطرح شدن برخی نیروهای ستادی و گمانه زنی ها ، در تلاطم چالش های کوچک…
" بسیار تعجب آور است که در دهه چهارم انقلاب، هنوز برای کاهش سنّ مدیران و تغییر مدل ارتباطی در این دستگاه بزرگ، متناسب با زبان زمانه، مقاومت وجود دارد. فضای سازمانی وزارت آموزش و پرورش را باید برای ورود مدیرانی با اندیشه های پویا و جسور و عبور از سبک های کلیشه ای فراهم کرد. مدیران و کارشناسانی که قدرت اتصال آموزش و پرورش را به حوزه عمومی دارند "
تاکنون دانش آکادمیکِ وزرای آموزش و پرورش و رزومه قوی، بدون «شجاعت در رفتار» راه به جایی نبرده است. برای تغییر در آموزش و پرورش، صرفاً، سواد و دانش آکادمیک و حتی افکار شجاعانه کافی نیست، رفتار شجاعانه و جرأت تغییر شرط لازم است. شاهد مثال، وزرایی هستند که "تحولگرایانه" شروع کردند ولی "محافظه کارانه" ادامه دادند و دست آخر خود به فاکتور ضدتوسعه و پیشرفت در آموزش و پرورش تبدیل شدند.…
" خدا آن ملتی را سروری داد ؛ که تقدیرش به دست خویش بنوشت "
نادر شمیع زاده/ دبیر ادبیات و تحلیلگر امور فرهنگی و اجتماعی
همواره همه وزرای آموزش و پرورشی که در ادوار گذشته از طرف دولت به مجلس معرفی شده اند با ویژگی های ممتاز اخلاقی و رفتاری و متصف به صفات برجسته ای مثل اخلاص ، تخصص ، تعهد ناب ، پاکدستی ، توانایی های خاص مدیریتی ، قدرت برتر لابی گری با لایه های مختلف و سطوح متفاوت حاکمیتی ، ظرفیت های چانه زنی در جلب و جذب بودجه و اعتبارات سازمانی…
" صمد، ماهی سیاه کوچولویی بود که نمی توانست مثل بسیاری از معلمان در بین رودهای کوچک دانشسرا و وزارت خانه به دریافت حقوق و بیمه و پاداش بازنشستگی دلخوش کند و برای همین راهی شهری شد که پشت دریاهاست. او معلمی بود که مثل هیچ یک از معلمانی که می شناسیم نبود "
رود ارس در 9 شهریورماه 1347، جسم «صمد بهرنگی» را از دست کودکان و توده های محروم گرفت.مرگ ناگهانی و زود هنگام او، هم دستگاه حاکم را به شدت دستپاچه کرد و هم به جامعه مبارز با حکومت، شوکی دردناک وارد ساخت. بروز مرگ مبهم وی و دیگرانی مثل دکتر شریعتی و پهلوان تختی، بهانه خوبی برای کم رنگ و یا بی ارج نشان دادن همه ی زندگی آنها بود تا جامعه…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان از استان سیستان و بلوچستان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" از دیگر کار ویژههای قاسمی تشکیل شورای نقد درونی در سازمان آموزش و پرورش میباشد"
بدوا لازم به یادآوریست که در سال ۸۹ در یک تصمیم شتابزده تعدادی از شهرستانهای غرب استان تهران در قالب استان البرز از تهران منفک گردید. کلانشهر کرج به عنوان مرکز جوانترین استان کشور از اِلمانهای یک کلانشهر تنها جمعیتش را داراست و فاقد زیرساختهای لازم برای مرکزیت استان آن هم از نوع کلانشهرش میباشد.در حوزه آموزش و پرورش نیز استان البرز و ایران کوچک با مشکلات عدیدهای چون تراکم شدید دانشآموزی…
سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان به پرسش های صدای معلم پاسخ نداد !
گروه گزارش/ هفتمین نشست از سلسله نشست های علمی با عنوان : " بازاندیشی در مساله آموزش و پرورش و حاکمیت ؛ نقطه عزیمت تحول در کیفیت " یکشنبه 3 شهریور 1398 در پژوهش سرای خیام واقع خیابان هشت بهشت اصفهان با سخنرانی « محمود مهرمحمدی » سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان و به میزبانی " موسسه اندیشه یاوران معین اصفهان ( ایما ) و همکاری اداره کل آموزش و پرورش اصفهان برگزار…
" رییس جمهور نمی خواهد برای وزارتخانه ای که در استراتژی کلان او جایگاه مهمی ندارد از اعتبار خودش هزینه کند و به قولی مایه بگذارد "
رییس جمهور در اقدامی نامتعارف یکی از کارکنان دفتر ریاست جمهوری (دبیر هیات دولت ) را به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد. لنین رهبر انقلاب بلشویکی در روسیه گفته بود: " در نظام سوسیالیستی اداره امور به قدری ساده می شود که یک آشپز می تواند وزیر شود..." اما بعدها در نظام شوروی اصل تخصصی بودن مشاغل پذیرفته شد. انتظار می رفت که سیدجواد حسینی سرپرست فعلی با…
تا به گلدانِ لبِ باغچه ام آب دَهمتا که در سر بُوَد از وضعِ اسفناک رَهَمآ روز هستامید هستچرا آه کشم ؟میخک ام گل داده ستچه گلِ سرخ و قشنگ !پرچم اش گرده ی خود را بِنمایَد همه رنگبه گمانم همه پیغام دَهَد صلحنه جنگ !زاهدِ عربده کش را که سرِ باورِ خودخاک را کِشته خَدَنگعقل را کرده به زنجیرِ هیولایِ تفنگکه مبادا رهِ نو خواهد از این عرصه ی تنگباورش نیست…
از کسی که آمدن خود را محصول " تقدیر " می خواند و می داند انتظار خاصی نداشته باشید !
مقصود فراستخواه : " در جامعه تعارضاتی زیادی در خصوص باورها به علم وجود دارد. مثلا نتایج پیمایشها مشخص میکند 78 درصد مردم در زندگی اجتماعی خود تقدیرگرا هستند؛ در حالی که 20-30 درصد علم گرایی در ایران وجود دارد. 34 درصد دانشجویان و 25 درصد غیردانشجویان به نحو بارزی به نظام معرفتی علم باور دارند. به رقم رشد کمی علم آموزی در ایران، علم هنوز وارد زندگی ما نشده است .…
" نبود این سه عنصر حیاتی برای تمامی وزرای دولت ، مشکل زاست اما چون نظام آموزشی نماد و سمبل ایجاد و تعمیم آنهاست ، بیشترین ضعف و خطا در وزارت آموزش و پرورش محسوس است. یعنی آموزش و پرورش ما محکوم به سیرقهقرایی مخرب است چون قادر به ترمیم و احیای خود با این سه عنصر یعنی آزمون و خطا ، خلاقیت و ایده پردازی نیست ، یعنی از کوزه همان برون تراود که در اوست "
همکار ارجمند ، جناب آقای عبدالرضا خسروی در بخشی از یادداشت خود با عنوان : " 4 دهه آزمون و خطا در تعیین وزیر آموزش و پرورش کافی است ! " چنین نوشته اند : " در چهل سال گذشته همواره سیاست های نظام در عرصه تعلیم و تربیت به صورت آزمون و خطا پیش رفته است ، به گونه ای که وزیری در زمان رأی اعتماد با برنامه هایی که بیشتر…
" مدرسهی فرهاد و تجربههای گرانقدرش، راهی را به نظرکردهای جدید در امر مدرسهداری در زمان خودش گشود و مادر پرمهر و پردانش آن مدارس، توران میرهادی، جرئتی را در میان زنان فرهیخته برانگیخت تا هم مدرسه را مدرن و جدی بنگرند و هم انحصار مردسالاری در مدرسهداری را بشکنند "
بانوی فرهیخته، مرحومه توران میرهادی (خمارلو) را مادر آموزش و پرورش مدرن ایران لقب دادهاند. به عنوان یک معلم با تجربهی چهلساله، این لقب را بر او میپسندم و روا میدانم.زمانی که نوجوان دبیرستانی بودم و مسیر خانه تا مدرسهی علوی را هرصبح پیاده میسپردم، از جلوی مدرسه «فرهاد» در خیابان ژاله رد میشدم؛ مدرسهای که او با دستیاری فرزندش بنیان نهاده بود و در آن زمان در زمرهی مدارس بسیار خوب…
چرا نهادهای نظارتی در آموزش و پرورش کاری نمی کنند ؟
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از کارشناسان در مورد " سرویس مدارس " برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه ضمن دعوت از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به پاسخ گویی انتظار دارد تا نهادهای نظارتی نقش فعالی در حوزه های مختلف آموزش و پرورش ایفا کنند .
" معرفي «محسن حاجي ميرزايي» به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش نشان داد که دولت دوازدهم عملاً در شناخت مشکلات و معايب بزرگترين نهاد اجرايي کشور ناتوان است و آموزش و پرورش عليرغم تمامي کمبودها و مشکلات، جزو اولويتهاي دولت روحاني نبوده و نيست "
سرانجام وزير پيشنهادي آموزش و پرورش مشخص شد و بر خلاف تمامي پيشبينيها، «سيدجواد حسيني» سرپرست فعلي آموزش و پرورش به مجلس معرفي نشد تا مشخص گردد انتخاب وزير نه در راستاي حل مشکلات اين حوزه، بلکه متاثر از گرايشهاي جناحي و حزبي دولتمردان بوده و برخلاف تمامي اظهارنظرها و ادعاها، مصالح و منافع اکثريت فرهنگيان قرباني سهمخواهي جناحها و گروههاي سياسي شده است. شايد به جرات بتوان گفت که بزرگترين دستگاه…
" در 4 دهه ی پس از انقلاب اسلامی ، همان گونه که کیفیت آموزشی به محاق رفته است کیفیت و قد افرادی که تصدی این وزارتخانه را بر عهده گرفته اند روند نزولی داشته و به عبارتی مدیریت ها " کوتوله " شده اند ؛ نمی توان و نمی شود رویاهای بزرگ در سر داشت ، افق های وسیع و چشم اندازهای بلند مدت در سر پروراند اما ضعیف ترین ، کم سوادترین و روزمره ترین فرد را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفت ! "
سیاست های دولت روحانی در حوزه آموزش و پرورش و به ویژه نحوه ی انتخاب وزیر آن در وهله نخست مبهم و غیرشفاف و مهم تر از آن " غیرعلمی " می باشد . البته رویکرد کلی سیاست های روحانی در این حوزه صرفه جویی هر چه بیشتر در منابع ورودی و به قولی مدیریت بهره وری در حد بالا برای اقناع نیازهای نخست این وزارتخانه بزرگ در بخش مطالبات و معوقات…
" اي كاش بزرگواران صبوري ميكردند تا جناب آقاي حاجي ميرزايي كتبي و يا شفاهي، برنامهها و سياستهاي مديريتي خويش را ارائه ميداد "
محمود حدادي/ پژوهشگر حوزه مديريت رسانه (تمركز بر كاركرد آموزشي رسانهها)
اين واقعيت كه تعدادي از اعضاي ارجمند خانواده بزرگ آموزش و پرورش به هر دليل احساسي و يا عقلاني، از اقدام رئيسجمهور محترم در معرفي نكردن جناب آقاي حسيني به عنوان وزير پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي ناخرسند باشند، امري عادي و طبيعي تلقي ميشود. برخي از اين عزيزان به جهت توانمندي در قلم زدن و دسترسي به تريبونهاي رسانهاي، حس و حال و نقطه نظرات خود را در اين زمينه نشر…
وزیر آموزش و پرورش نمی تواند تنها یک میرزا بنویس ساده باشد !
گروه رسانه/ از زمان معرفی رسمی « محسن حاجی میرزایی » به عنوان گزینه ی پیشنهادی دولت به مجلس تاکنون واکنش های مختلفی از سوی فرهنگیان ابراز شده است . « صدای معلم » نخستین رسانه ای بود که رسما انتقاد خود را از این تصمیم ابراز داشت : ( این جا ) این رسانه نوشت : " از زمان انتخاب « حسن روحانی » به عنوان رئیس جمهور تاکنون وزارت آموزش…
" مساله مهاجرت نخبگان و فرار مغزها پديده بسيار پيچيده و چند وجهي است و عوامل بسياري در بروز اين آسيب اجتماعي موثرند. از جمله مهمترين دلايل مهاجرت نخبگان ايراني ميتوان به عواملي چون فرصتهاي شغلي محدود و نبود نظام شايستهسالاري، نداشتن امكانات علمي-پژوهشي مناسب و پيشرفته، مسائل اقتصادي و نبودن امكانات رفاهي اشاره کرد "
در روزهاي گذشته ارائه آماري جديد از مهاجرت «نخبگان»، يکبار ديگر بحث مهاجرت «تحصيلکردگان ايراني» را مورد توجه قرار داد. براساس آخرين مطالعات انجام شده در بنياد ملي نخبگان، مهاجرت قطعي برترينهاي کنکور و المپيادهاي علمي کشور به طور چشمگيري در حال کاهش است. طبق آمارهاي بنياد ملي نخبگان، خروج نخبگان از کشور در سالهاي 95 تا 97 در مقايسه با سالهاي 90 تا 92 با روند کاهشي روبرو شده است. بر…
" چرا دانشجویی که قدم در یک دانشگاه راهبردی گذاشته و به نقش دانشگاه فرهنگیان و دانشجویی واقف است حتی بعضا نسبت به پیگیری و طرح مسائل درون دانشگاهی و صنفی و آموزشی دلسرد و احیانا بی تفاوت است؟ چگونه میتوان از چنین دانشجویی انتظار داشت موذن جامعه باشد و با خواب غفلت خود جامعه را نیز در غفلت رها نگذارد و مهمتر آنکه چگونه میتوان انتظار تربیت نسلی کنشگر، فعال و پویا در مواجهه با مشکلات را از چنین طرز فکری توقع داشت؟ "
بی شک یکی از ملزومات دانشجویی و دانشجو بودن ارائه دیدگاهها، نظرات و دغدغه ها و مطالبهگری در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه سیاسی و اجتماعی است به نحوی که میتوان گفت حقا بیان دیدگاه جزیی از ذات دانشجو است. با توجه به وضعیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی حاکم بر دانشگاهها و سایر مراکز علمی و آموزشی که مرکز تضارب آرا و ارائه نظرات موافق و مخالف است…
نمایندگان مجلس به خاطر اعاده حیثیت از سیدجواد حسینی و افکار عمومی معلمان هم که شده به گزینه پیشنهادی دولت جهت وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد ندهند!
نیک به خاطر دارم در آغاز دور دوم دولت و پس از کنار گذاشتن دانش آشتیانی؛ گزینه های متعددی برای معرفی به مجلس جهت تصدی وزارت مطرح شدند و در نهایت گزینه ای که اصلا کسی فکرش را نمی کرد به مجلس معرفی شد و همگان را در بهت و حیرت فرو برد. بطحایی که سال ها بر مهم ترین معاونت وزارتخانه تصدی داشت و به عنوان معاونت پشتیبانی و مالی…
" برنامه محوری، نگاه سیستمی، گفتمان سازی و بهره گیری مناسب از ظرفیت های رسانه ای کشور توانست وی را به عنوان چهره ای توانمند به فرهنگیان مشکل پسند و بی اعتماد نسبت به مسئولین گذشته این وزارتخانه معرفی نماید "
بالاخره پس از گذشت بیش از دوماه از گمانه زنی های مختلف پیرامون تداوم یا توقف فعالیت سیدجواد حسینی به عنوان وزیر آینده آموزش و پرورش، معرفی محسن حاجی میرزایی به مجلس قطعی شد. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا وی موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس می شود یا خیر؟ ورود حسینی از همان ابتدا اما چنان محکم بود که توانست در مدت کوتاهی نوید بخش فرارسیدن…
" اگرچه تمام مزدبگیران مدرسه، معلمند اما تنها برخی از آنها واقعا معلمی می کنند.در واقع هنوز برخی هستند که تب تند تنهایی در انبوه جمعیت را دارند و فارغ از قیل و قال های صنفی و سیاسی سایر معلمان، بی سر و صدا سرکلاس می روند و صمیمانه با بچه ها می نشینند و می گویند و می شنوند و خستگی نمی شناسند. با احترام به ساحت این عده ولی باید گفت که متاسفانه در اقلیتند و چه بسا به تیر طعنه و تحقیر باقی معلمان رانده می شوند "
قاعده بر این است که معلم باید فردی ؛ خونگرم ، هوشیار، متعهد ، منظم ، خلاق و با علاقه باشد.این ها فهرست خطرناکی از ویژگی هایی است که اگر چه بیشتر مناسب حال آموزگاران دبستان است اما با اندکی شدت و ضعف ، رفتار همه معلمان را شامل می شود. به بیان دیگر، معلم کسی است که باید برای دیگران کار فکری کند و به وضع آموزش بچه های مردم برسد…
نخستین وزیر دولت احمدی نژاد و رئیس همیشگی کانون تربیت اسلامی ! از 2 ماه پرداخت پاداش فرهنگیان چه خبر ؟!
" ما همه قربانی عادات می شویم ، مخصوصا وقتی که مراقب نباشیم و عادات را در برخورد با مردمی که ظاهرا تحت کنترل ما قرار دارند ، جانشین فکر کردن کنیم ؛ معلمان نیز از این امر مستثنا نیستند . " ( 1 ) این روزها بازار گمانه زنی در مورد کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش داغ است .اسم هایی را می شنوی که تو را به فکر فرو می برد…
" تاب آوري و کاهش خطرپذیري بلایا باید بخشی از طراحی شهري و استراتژي هاي دستیابی به توسعه پایدار باشد "
عليرغم گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي اجتناب ناپذير است . هر چند ، توجه به چالش ِ شهرهای بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي ، وظيفه هميشگي مسولين ، نهادهاي مدني ، رسانه ها ، آموزش و پرورش ، متخصصين ، شهروندان و ...مي باشد ولي زمان وقوع بحران و در بحبوحه امداد رساني ، تمرکز بر…
" در نظام آموزشی ما نه واحد درسی به عنوان موسیقی تعیین شده و نه استفاده از موسیقی را در مدارس مجاز کرده ایم . اصولا صحبت از موسیقی در مدارس به گونه ای تابو محسوب می شود . در مدارس ما برای اجرای هرگونه مراسم سوگواری ، روضه خوانی ، برگزاری احیا ، راهیان نور ، دعوت از کارشناس دینی و برنامه هایی از این قبیل هیچ محدودیتی نیست اما اجرای یک سرود ملی میهنی امکان پذیر نیست .حتی به مناسبت جشن نوروز هم صدای ساز و آوازی به گوش نمی رسد ! "
فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم
برگ نوا تبه شد و ساز طرب نماند ای چنگ ناله برکش و ای دف خروش کن در چهار مقاله نظامی عروضی واقعه ای توصیف شده است که خلاصه اش چنین است : پادشاه سامانی ، امیرنصر ، با ملازمان و خدمه برای تفریح از بخارا به هرات رفته بود ، به دلیل آب و هوای خوش و تفرجگاه زیبا ، این سفر به درازا می کشد . خدمتکاران و همراهان از…
" محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران رسیدگی کند "
گروه استان ها و شهرستان ها/ دوشنبه 7 اردیبهشت ماه 1394 و پس از انتشار " نامه آموزگاران منطقه شهریار به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش " در صدای معلم ( این جا ) ؛ قرار بود مسئولان این اداره جوابیه و یا پاسخی برای این رسانه ارسال کنند . اما این جوابیه هیچ گاه ارسال نگردید . تنها واکنش این اداره تهدید مدیر صدای معلم و نیز احضار برخی معلمان…
نظام پزشکی: پزشکان دوره ی کار با کارتخوان را نگذرانده اند! صبر کنید بگذرانند !
در خبرها داشتیم که ؛ نظام پزشکی: پزشکان دوره ی کار با کارتخوان را نگذرانده اند! صبر کنید بگذرانند.سازمان نظام پزشکی به سازمان امور مالیاتی نامه زده که پزشکان برای استفاده از کارتخوان در مطبشان به آموزش نیاز دارند و درخواستکرده تا زمانیکه آموزش ببینند، اجباریشدن کارتخوان در مطبها را عقب بیندازند! حقوق پزشکان 34 برابر معلمهاست براساس آمارهای اعلامی، به طور متوسط درآمد پزشکان 34 برابر معلمان میباشد. برای شفاف…
" چارهای جز نوعی غربالگری نیست؛ لیک مشکل در این است، که زمان غربالگری آنقدر با تأخیر و نیز استرس انجام میشود که مسابقه، در تیراژ میلیونی و با شرکت توانا و ناتوان برگزار میگردد؛ در حالی که این انتخاب کنکور مدار میتواند از دو سه سال جلوتر به صورت طبیعی و خارج از استرس و قرنطینهسازی صورت پذیرد "
سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد، نزدیک به پنجاه درصد واجدان شرایط، انتخاب رشتهی نهایی نکردند.این خبر حداقل حاوی دو پیام آشکار است: 1- واجدان شرایط انتخاب، رشتهی دلخواه خود را مطابق با رتبهی خویش نیافتند و منصرف شدند؛2- به احتمال زیاد، یک سال دیگر را در تلاش احراز رتبه برای انتخاب رشتهی موردنظر صرف خواهند کرد. نیز این خبر دو پیام پنهان دارد: 1- نیمی از انرژی انسانی و اقتصادی دانشآموزان…
" خواهشمند است برای تنویر افکار عمومی اسامی این تشکل ها را به همراه درخواستهایشان برای اطلاع عموم اعلام فرمایید "
گروه تشکل ها/ در پی درج سخنان « محمد صیدلو » مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان ها استان تهران به مناسبت " روز خبرنگار " که به صورت کامل و مشروح در صدای معلم منتشر گردید ( این جا ) ؛ انجمن اسلامی شهرستان های استان تهران به این اظهارات واکنش نشان داد . متن کامل این بیانیه که در اختیار این رسانه قرار گرفته است به شرح زیر است.
" یکشنبه انتخابات شرکت تعاونی تعاونی مصرف فرهنگیان (فروشگاه فرهنگیان کرج ) در نهایت شلختگی و بی نظمی برگزار گردیده و تیم جدیدی با رویکردی ظاهرا متفاوت موفق به کسب رأی و نظر مخاطبان خود گردیدند "
بنابر ریل گذاری و برنامه ریزی دولت مردان در اوایل انقلاب، می بایست اقتصاد کشور به طور عادلانه بین دولت، بخش خصوصی و تعاونی ها تقسیم می شد. ولی در صحنه عمل، دولت با بالا کشیدن سهم دو تای دیگر هر روز فربه تر شده و اقتصاد ایران به وضعیت فعلی گرفتار گردید.از دیگر سوی سهمی از اقتصاد که نصیب بخش تعاونی ها شده بود نیز به دلیل ناکارآمدی عمومی شرکت…
چرا اداره کل آموزش و پرورش لرستان قربانی بی کفایتی و بی تدبیری شده و جناب مدیر کل و زیردستانش قادر به تصمیم گیری نیستند ؟
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط جمعی از مدیران مدارس در آموزش و پرورش لرستان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" برای آموزش و پرورش آینده سازان این مرز و بوم، اقدام در رفع مشکلات و شنیدن صدای معلمان امری ضروری و گریزناپذیر است "
در سند تحول، هدف اصلی دستیابی به مراتبی از حیات طیبه برای رسیدن به قرب الهی است و راهبرد آن تعلیم و تربیت تمام ساحتی متعادل و متوازن است. اما به راستی ابزار لازم جهت رسیدن به این هدف چیست؟ در سند نظام ها و زیر نظام هایی تعریف و تدوین شده است اما سوال اینجاست پس از هشت سال روند حرکتی اجزا این سند مطلوب است؟آیا اهداف ترسیم شده محقق شده…
" تعجبآور است که بهناگهان در پشتپرده چه رخ میدهد که سازمانها و نهادهای دولتی از جمله آموزش و پرورش، محیط زیست، مراجع تقلید و وزارت اطلاعات غیرقانونی و غیرشرعیبودن آن را اعلام میکنند! یا نکتۀ دیگر این مدارس ارتباط با سگها است. حضور سگ به خودی خود در محیط طبیعی غیرشرعی است! سگهایی که در طبیعت بزرگ شدهاند و شما تنها باید نحوۀ سازگاری با آنها را بیاموزید. تعامل دختر و پسر زیر سن نوجوانی هم غیرشرعی است! این قدر تفکیک را زیاد کردهایم که کودکان ما تجربۀ چگونگی تعامل با جنس مخالف را ندارند و به سن دانشگاه که میرسند انتظار داریم اولین فردی را که دیدند رفتار مناسب را نشان دهند! دل نبندند! فریب نخورند! فریب ندهند! "
مجدد شاهد شنیدن اخباری هستیم که نشان از نگاه خلاقیتکش، سنتی و متحجرانۀ مسئولان کشوریم. متأسفانه بهدلیل سبک زندگی امروزی ما، بهویژه زندگی شهری، بسیاری از ما و فرزندان ما تجربۀ مشاهدۀ طلوع و غروب خورشید و حرکت ابرها در آسمان، درخشش ستارگان، دوستی با حشرات، حیوانات و گیاهان، خوردن غذاهای ارگانیک و… را نداریم. نتایج بسیاری از تحقیقات نیز حاکی از شیوع افسردگی و اضطراب در میان انسانها است که یکی…
نتایج نظرسنجی مردمی در برنامه مطالبه شبکه استانی سهند : بیش از 60 درصد مردم استان آذربایجان شرقی اعلام کردند مدارس دولتی بدون برنامه و سرخود رها شده اند !
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از اولیاء دانش آموزان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
در توسعه یافتگی و جوامع توسعه یافته چیزی به نام " دوپینگ " وجود ندارد ! موضوع فراتر از این گزاره ها و مباحث است !
" توسعه علمی به این معنی است که ساختار فکری جامعه وارد مرحله محاسبات عقلانی و یافتن روابط ضروری بین اشیاء شده تا بتواند از مهار طبیعت و پدیده های مورد نظر به نفع بشر استفاده ببرد . و این تفکر هم باید با نظام جهان بینی کل جامعه هماهنگی و هم با قالب های اجتماعی - مادی خود سر سازگاری داشته باشد . ما هیچ گاه شاهد چنین ساختار خودجوشی در…
" در سیستم آموزشی فعلی متأسفانه با بیست و چند نوع مدرسه رنگارنگ و به شدت تبعیضآمیز مواجه هستیم که یک سر آن مدارس سمپاد و غیرانتفاعی بوده و سر دیگر آن مدارس کاردانش و کپری است.نگاهی به نامآوران کنکور امسال خود تأییدی بر ادعای سیستم تبعیضآمیز آموزشی ماست "
یادش به خیردر دهه شصت در نیمکتهای سه نفره مینشستیم. سمت راستم یکی از خانزادههای مشهور زنجان و هم تختی دست چپ پسر استاندار وقت زنجان بود.در آن سالها نه تبعیض خاصی بود و نه مهمتر از آن حس تبعیض!فقیر و غنی، باهوش و کم هوش، روستایی و شهری ... همه و همه زیر یک سقف در یک کلاس و در یک مدرسه تنفس میکردیم. عدالت آموزشی از زمانی زیر رادیکال رفت…