" انتظار می رفت حداکثر بعد از گذشت یک دهه از انقلاب اسلامی دشمنیها و دوران احساسات، تعصبات کور، کینهورزیها و تسویه حسابها، دورهمیها و رانتبازیها جای خود را به تفاهم و شفافیت و اولویت دادن به منافع و تفاهم ملی، رشد مطبوعات و رسانههای مستقل، آزاد و بی طرف، حذف رانتها و سهمیهها و برقراری عدالت آموزشی و تعاملات سازنده با داخل و خارج داده و عقلانیت در سرلوحه امور قرار بگیرد. اما به نظر قدمیهایی ناچیز در این حیطه برداشته شده به طوری که اتخاذ سیاستهای رانتی، برقراری امتیازات خاص و ویژهخواری و رانتبازی و ایجاد باندها و حلقههای قدرت و همچنین اصرار بر بسته نگه داشتن فضا راه دشواری تا وضعیت قابل قبول و متعادل ایجاد کرده است "
مستند «من سهمیهای نیستم (1391)» ساخته علیرضا کاظمیان استارت خوبی دارد: علیرضا که نریتر و اجرای مستند را خود به عهده دارد دست به یک مقایسه جالب میزند. او که با رتبه 86 کنکور دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران است از یک همکلاسی و دوست در دانشگاه صحبت میکند که به خاطر جانبازی 65 درصدی پدرش با رتبه 5300 یعنی 25 برابر رتبه او پزشکی دانشگاه تهران قبول شده است، اما دوست دوران…
از نمایندگان محترم امضاء کننده طرح افزایش ظرفیت پزشکی درخواست می کنم که مدتی فرزندان و نوه های "منتظر کنکور" خودشان را همراه چند نفر پزشک عمومی یا متخصص، به یکی از مراکز درمانی بفرستند، شاید بعد از یک یا چند هفته و با اعلام "برائت" آن جگرگوشه گان دُردانه، در این تصمیم خطرناک و بدیمن تجدید نظر کنند!
اگر فکر می کنید پزشکی از بلای افزایش ظرفیت ها به سلامت رسته است، باید بگویم سخت در اشتباه هستید! چرا که هم اکنون تعداد پزشکان کشور به حدود ۱۲۰ هزار نفر رسیده و این به معنای حضور یک پزشک برای هر ۷۰۰ نفر جمعیت کشور است! (معاونت محترم وزیر بهداشت و درمان).پذیرش سالیانه رشته پزشکی در سال های قبل از اتفاقِ موسوم به "انقلاب فرهنگی" حدود ۷۰۰ نفر بود که…
" جماعتی که در پی هر فراخوانی از حرکت و جنبشی در کلبه ییلاق و قشلاق خود لمیده و شبکههای مجازی را چَرام و کُنام خویش نموده بودند حال در لباس اعوان و انصار ظاهر و سوار بر سیف و سَنان دشنام و افترا، ضمیر وجود معتمدین را میخراشند "
گروه اخبار/ چندی پیش جمعی از آموزش دهندگان سوادآموزی تجمعی دو روزه را در برابر سازمان امور و اداری استخدامی کشور برگزار کردند . ( این حا ) در این تجمع برخی از عوامل سازمان امور اداری و استخدامی برخوردهای ناشایست و غیرحرفه ای با برخی رسانه ها و خبرنگاران و از جمله « صدای معلم » انجام دادند . روز قبل قرار بود آموزش دهندگان سوادآموزی در برابر سازمان نهضت سوادآموزی…
" همواره این سوال را در ذهن معلمان متبادر می سازد که چگونه دولت که هنوز ۲ ساعت اضافه تدریس زمان جنگ را به معلمان بدهکار است ؛بر خلاف مفاد جدول طبقه بندی مشاغل و تعیین ساعات تدریس معلمان؛ معلمان را تا به حال نیمه وقت و یا پاره وقت محسوب می کرده و در حیرت اند که با ۶ ساعت تدریس اضافی چگونه این نیمه خالی به تمام وقت بدل می گردد؟! "
سخنی با سید جواد حسینی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش:قبل از هر اقدامی بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون خدمات مدیریت کشوری را که از چندین سال قبل معوق مانده ؛ مقرر فرمایید.گره زدن اجرای این بند به ۶ ساعت تدریس اضافی و انتخاب نام جعلی معلم تمام وقت ؛ فریب افکار عمومی معلمان است.بند فوق العاده ویژه که تحت عنوان نامطلوب معلم تمام وقت جهت درصد بسیار ناچیزی از معلمان در سال…
" انتظار می رود سرپرست وزارت آموزش و پرورش، در مورد مسائل، مشکلات و دغدغه های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، در بخش های سخت افزاری، نرم افزاری و مهم تر از آن، نیروی انسانی فعال و پویا و با انگیزه، نگاه دغدغه مند داشته و همه ی اطلاعات وضعیت موجود را از کانال های متفاوت(و نه فقط گزارش های سازمانی) پیگیری نمایند "
گروه استان ها و شهرستان ها/ « سازمان نوسازی و تجهیز مدارس » از جمله سازمان های اقماری وزارت آموزش و پرورش است که به نظر می رسد خیلی در معرض دید افکار عمومی و توجه رسانه ها قرار نگرفته است . فراهم کردن امنیت و آرامش برای دانش آموزان و معلمان و ایجاد محیط آموزشی مناسب و استاندارد نخستین وظیفه و کارکرد وزارت آموزش و پرورش و این سازمان باید باشد…
" چرا معلمان باید مشکل برنامه ریزی غلط وزرای قبلی و معاونان آنها را حل کنند؟ "
آقای حسینی سرپرست آموزش و پرورش 7 مرداد 98 گفت : "منظور از معلم تمام وقت در سند تحول این است که معلم n ساعت تدریس موظفی داشته باشد و سپس در اوقات دیگر به پژوهش و مطالعه بپردازد. این مفهوم از معلم تمام وقت صحیح است" شگفت آن که در ادامه افزود: " اما در عین حال از مفهوم و طرح امروزی معلم تمام وقت هم دفاع می کنیم!" ساعات کار…
در جهان امروز راهی بس بلند طی شد تا از تعریف سنتی سواد، یعنی توانایی خواندن و نوشتن، به توانایی ایجاد تغییر برسد، به این معنا که شخص بتواند با دانستههای خود به نحو خلاقانه و نقادانه و مسوولانه، تغییری ژرف و سرنوشتساز در زندگی خود پدید آورد.این راه بلند و دستاوردهای درخشان آن با انباشت تجربههای گرانسنگ بشری حاصل شده و البته بشر امروز میداند در میانه راه پیچیده و اسرارآمیز…
" همزمان از تمام منابع و امکانات خود از جمله پژوهش و سیاست برای پشتیبانی از نظم و ترتیب جدید استفاده میکنند تا معلم توانمند و توانمندتر و فعال و فعالتر شود؛ و بتواند از اختیارات جدید خود درست استفاده کند. و این تازه سرآغاز واکنشهای زنجیرهای و آزاد شدن انرژی برای تحولات بیشتر میشود، از جمله تحول در نظام و برنامه درسی تربیت معلم. زیرا، در تربیت معلم هم باید جای گاری و اسب عوض شود "
با قلقلک پلکانم توسط انوار آگاهیبخش خورشید از خواب غفلت پریدم. بهسختی پتوی گرم و سنگین پلکان از دیدگان برکشیدم و خود را در آغوش صبح دلانگیز تحول با عنوان گام دوم انقلاب با مدرسهمحوری یافتم. البته،هنگام نوشیدن چای و دیدن اخبار صبحگاهی از نام این صبح دلانگیز مطلع شدم. دوست دارم در این صبح دلانگیز، علاوه بر خورشید و انوار آگاهی بخشش،به معلمان و تمثیلهای آگاهیبخششان سلام کنم. پس سلام میکنم…
" آموزش و پرورش رسمی و غیررسمی در كشور ما با تعلیم و تبلیغ «دینِ ایدئولوژی شده» خود بزرگترین زمینه ساز رشد سكولاریسم در كشور بوده و لذا در این راستا ، رواج سکولاریسم قبل از آنکه در حکم تهاجم فرهنگی باشد، گونه ای استقبال فرهنگی است "
بیش از یکصد سال از استقرار نظام آموزشی به سبک جدید در ایران می گذرد. نظامی که در اصل وارداتی و سوغات غرب است. زمینه یابی آن ابتدا توسط برخی مستشرقان فرنگی و بعد به همت روشنفکران داخلی صورت گرفت. در برابر این میهمان ناخوانده، سه مواجه انجام شد؛ عده ای از روشنفکران شیفته غرب، خود را مجری برنامه های نظام جدید تصورکردند. عده ای رویکرد اصلاحی از خود نشان دادند و…
سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورش اخیراً در سفری به استان خوزستان طی مصاحبهای بیان کردند: نیروهای خرید خدمت راه اضطرار برای حل مشکل آموزش و پرورش هستند. از آنجایی که لزوم برگزیدن راه اضطرار به جهت وجود وضعیت اضطراری است؛ بهتر است ابتدا نگاهی به تعریف وضعیت اضطراری در یک سازمان بیندازیم. در یک تعریف ساده وضعیت اضطراری به شرایطی اطلاق میگردد که بر اثر بروز یک فاجعه یا بلای طبیعی…
" امروزه مدارس جعبه سیاه جامعه هستند به این معنا که شما با نگریستن به مدارس می توانید به نوعی درک جامعه شناختی از ایران امروز دست یابید. کنار هم قرار گرفتن مولفه هایی مانند سیاست زدگی، مشارکت گریزی، احساس بیگانگی، بی انگیزگی و روزمره گی دقیقا همان ویژگی هایی هستند که شما می توانید آنها را با ابعاد بزرگتر در جامعه نیز مشاهده کنید. از همین رو است که می توان گفت که مدارس امروزه، نه آغاز یک تحول در جامعه، بلکه هشداری برای نزدیک تر شدن بحران ها هستند! "
اپیزود اول: دکتر حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش: " مدارس جعبه سیاه جامعه هستند؛ هر چه در جامعه امروز داریم محصول مدارس دیروز و هرچه در جامعه فردا خواهیم داشت محصول مدارس امروز است!" اپیزود دوم: احمد طاهر سلطانی؛ مسئول گزینش وزارت آموزش و پرورش: باید به خاطر حساسیت شغل معلمی انتخاب اصلح انجام دهیم؛ رعایت حجاب در خانم ها و نماز در آقایان. همچنین موضع گیری نسبت به نظام،…
سؤال اساسی اینست که آیا کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان یک حادثه غیرمترقبه است که پیشنهاد تشکیل ستاد معین داده میشود؟
گروه استان ها و شهرستان ها/ تاکنون « صدای معلم » دو گزارش در مورد مدیریت آموزش و پرورش خوزستان منتشر کرده است . در گزارش نخست ( این جا ) چنین آمده بود : " بر اساس گزارش ها ، « سیدمحمد بطحایی » وزیر سابق آموزش و پرورش در 12 خرداد استعفا می کند . درخواست استعفای وی پس از 2 روز یعنی 14 خرداد از سوی رئیس جمهور مورد…
" گویی آمده ایم تا رفتار حاکمان را در پیچمان و لفافه ژست های آزاداندیشانه، بازآفرینی کنیم "
نهاد اجتماعی مانند بدن انسان، سیر تکاملی دارد : نطفگی، نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی و ... طبیعتا این روند زیستی در بستر شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... تحقق می باید. بخش کودکی تشکل های صنفی فرهنگیان با مقطعی از حیات سیاسی کشور متقارن شد که جناح های قدرت از مرز رقابت های متعارف، گذر کرده و وارد عرصه حذف همدیگر شده بودند. این فضای تقابلی سبب شد کودکی تشکل ها…
" هیولا ، روایت حال و روز امروز ما و زیست مچاله شده در گیرودار فساد و رانتی است که حتی ، نظام تعلیم و تربیت را نیز در خود فرو برده و گرچه در ژانر طنز تهیه شده اما در حقیقت زخم چرکین و عفونی کریه و دردناکی را در قاب طنز به تماشا گذاشته است "
سریال خانگی " هیولا " به کارگردانی مهران مدیری در حال پخش است و احیانا کسانی که به سوژه های طنز علاقه دارند آن را مشاهده کرده اند . سریال با سوژه قرار دادن زندگی یک معلم با نام " هوشنگ شرافت " به چگونگی گرفتاری او در پیچ و خم زندگی و فشار و فقر تحمیل شده بر او می پردازد و با فلاش بک به زندگی خاندان او که…
" پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ هشتاد میلیون عنوان شغلی از بین برود و جایگزین آن ماشینها و استارتاپها خواهند شد.امور اجرایی و نظارتی بسیاری در وزارتخانه های آموزش و پرورش کشورهای دنیا توسط سامانه ها و اپلیکیشن ها انجام می شود. این مهم با شفاف شدن رویه ها و فرایندهای داخلی آموزش و پرورش قابل انجام است "
جمیل نیک اندیش/ معلم کارآفرینی و مشاور استراتژی و نوآوری در سازمانها
سرپرست محترم وزارت آموزش و پرورشجناب آقای دکتر حسینی آنچه مسلم است، آموزش و پرورش بسیار «گران» و «سخت» مدیریت می شود. این ساختار با تمام نوآوری هایش (که قدردان آن نیز هستیم)، هنوز سنتی است. امروزه در این سطح از پیشرفت علم و فناوری، دیگر وقت آن است که شتاب دهی به استارتاپ ها و یا به عبارتی دیگر، حمایت از اپلیکیشن و یا سامانه هایی که بتواند وظایف بخشی از…
چه كنم كه نه توان نوشتن نقد را دارم و نه سوادش را دارم!
خاف (خاك پاي فرهنگيان) در ابتدا كه شروع به تماشاي سريال جديد مهران مديري (هيولا) كردم با تمام وجود سعي مي كردم به محتوي طنز اين سريال نخندم چون مهران مديري خيلي هوشمندانه ضعف هاي اموزش و پرورش و زندگي فرهنگيان شريف را هدف قرار گرفته بود . دوست داشتم نقدي به اين سريال بنويسم .نقد به نگاهي كه به زندگي سطح پايين فرهنگيان، سادگي بيش از حد جامعه فرهنگي و…
" بی نیازی از « معلم » امری محال است اما این کدام معلم است که مکتب « مدرسه زدایی » سعی دارد فراهمش کند ؟ "
"هر چند « مدرسه زدایی » آن طور که در نظریه های پیش گفته ی ایلیچ نمایان است ، ظاهرا در راستای بی نیازی از معلمان می کوشد اما انتقادی که او از معلمان می کند و اصرار و تاکیدی که بر ضرورت دور ساختن آن ها از فرآیند تعلیم و تعلم می وزد ، بیشتر متوجه شکل و فلسفه و روشی است که هم اکنون در آموزش توسط معلمان به کار…
" آنچه که نشانگر سر زندگی یک شاگرد است دقیقا همان هایی نیست که در مدرسه اندازه می گیرند "
تلاش برای همانند ساختن همه چیز در مدرسه ،یکی از مهمترین چیز هایی است که مدرسه را در جاده مرگ قرار می دهد و یا حرکتش در راه مرگ را تند می کند.برای این ادعا نشانه هایی وجود دارد. امتحان های همانند هم، لباس های همانند هم چه برای معلمان و چه برای شاگردان، دستورها یا بخش نامه هایی که به در و دیوار مدارس آویزان است و مدام به آنها می…
گر چه خواندیم ،علم را جانا علمِ درسی که خارج از معنا بی نهایت، مکان علم دلا باز بابش به روی علم نما دور از شهر ،در مکان ده هم باب علمی به روی خلق گشا جای تحصیل خانه شد حتّی علم آموز خانه هایِ شما گر به تحقیق ،بررسی بینی جیب ها پر ز علم ، سود دلا گر چه مدرک به دست منتظریم انتظاری ،که کارآمد لا جُرم دانا چه…
" کویر بیآب مدارس دولتی در وانفسای رقابتی ناهمگون، لَهلَه میزند؛ در این وانفسا وزیران میآیند و میروند، آبی از این چاه بر نمیآید؛ گرچه نانها در تنور تجارت فرهنگی داغِ داغ است "
در میان تهرانیهای قدیم، ضربالمثلی بود که میگفت: «هرکه آب تهران را بخورد، دیگر از این شهر نمیرود!». البته آب تهران قدیم، فراوانتر و سالمتر و شیرینتر از امروز بود.من در استقبال از این ضربالمثل گویم: «گویا هرکه نان دولت را بخورد، دیگر از دولتمردی دل نمیکنَد!». در این هفته نوشتهای دیدم از روزنامهنگاری خوشقلم و نسبتاً پرکار، (م.خ!)؛ که در مورد وزیر محترم مستعفی آموزش و پرورش نوشته بود: «کاش ایشان…
با این تفاسیر باید به فوریت در ساختار و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش نیز بازنگری شده ،با حذف معاونت" برنامه ریزی و توسعه منابع" ، معاونت یا آژانس "فروش ،رهن یا اجاره املاک و مستغلات مازاد در اختیار" جایگزین آن شود !
بیش از یکسال است که بازنشستگان فرهنگی برای رسیدن به پاداش ناچیز خود ،روز شماری می کنند. بررسی ها نشان می دهند تا کنون سابقه نداشته است پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش به بعد از اردبیهشت سال بعد نیز کشیده شود اما شوربختانه امروز این اتفاق افتاده است. بطحایی کشتی به گل نشسته آموزش و پرورش را به سرپرستی سپرده است که حدود 20 هزار میلیارد، بدهی روی دستش باد کرده است…
" اگر به فرموده ایشان مدارس ما، معلمان ما، کتب ما، مسئولان تعلیم و تربیت ما باعث این شده اند که نفوذسکولاریسم در همه ابعاد زندگی ما رسوخ کرده است این ادعا علیرغم نداشتن هیچ سند و مدرکی بافرض محال ، صرف بازگو کردن «آمدن هیولای سکولاریسم » در سمپوزیوم های مختلف چه دردی را دوا خواهد کرد و این افکار به عنوان راهکاری هدفمند ، برنامه ای والگوی مناسب چه نتایجی درخور داشته است؟ "
گروه رسانه/ چندی پیش صدای معلم متن کامل سخنان جمیله علم الهدی در مورد " نقش آموزه های فلسفه صدرایی در فرآیند تربیت و یادگیری " که در نشست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایراد شده بود را به طور کامل مننتشر کرد . ( این جا ) » محمدرضا خورشیدی پاجی » نقدی بر آن نگاشته است .
" بيشک مسير اصلاح و نوسازي ساختار کهنه و فرسوده آموزش و پرورش بسيار دشوار است اما وزير جديد بايد با واقعبيني، نگاه تخصصي و برنامه محور، به دور از شعار زدگي براي ترميم ساختار بيمار آموزش و پرورش تلاش کند "
اين روزها بازار پرالتهاب شايعات و گمانهزنيها درباره انتخاب وزير جديد آموزش و پرورش داغ است. به نظر ميرسد با نزديکتر شدن به موعد معرفي وزير، طيفها و تشکلهاي سياسي با هدف تاثيرگذاري بر انتخاب وزير، گزينهي مورد علاقه و حمايت خود را جزء گزينههاي مطرح براي وزارت معرفي کنند. اگرچه بيشتر گزينههايي که مطرح ميشود با واقعيت فاصله دارد، اما اين فشارها ممکن است انتخاب وزير بعدي را تحت الشعاع قرار…
" برنامه آموزش و پرورش را با این زبان نوشتند و کفایتش معلوم است ! "
مدت هاست که زبان (او) به عنوان یک زبان برنامه نویسی قدرتمند ، در خانه ها ، مدارس ، دانشگاه ها ، صنایع ، تجارت و هر کجا که فکرش را بکنید مورد بهره برداری قرار می گیرد. وجود منابع ارتباطی با زبان غنی ( او) ، کمک شایانی به پیشرفت علم رابطه گری در تمام مراکز اجتماعی این کشور داشته که حاکی از سابقه ی طولانی این زبان دارد. زبانی…
" سوال این است آیا صلاحیت ما در آزمون استخدامی و مصاحبه علمی و گزینش و تحقیقات و گذراندن دوره مهارت آموزی و موفقیت در امتحانات و در نهایت موفقیت در دوره فرهنگی هنوز سنجیده نشده است؟ "
گروه استان ها و شهرستان ها/ هنوز دانشگاه فرهنگیان به گزارش صدای معلم با عنوان " جلسه مدیران دانشگاه فرهنگیان یا میتینگ انتخاباتی نمایندگان مجلس ؟! " ( این جا ) پاسخی نداده است ؟ در این گزارش آمده است : " پرسش صدای معلم این است که این نمایندگان مجلس در وقایع و مشکلات اخیر دانشگاه فرهنگیان و دانشجو معلمان در موضوعاتی مانند : " افزایش حقوق دانشجو معلمان ، روند…
" در نظام آموزشی بیشتر، «تجلیل» ، «مقلد پروری»، «حفظ وضع موجود»، «خودبزرگ پنداری»،« بیگانه ستیزی» و بسیاری مفاهیمی از این دست، حضور و نفوذ جدی دارند. در حالی که اینها با ذات و ماهیت یک آموزش و پرورش مترقی در تضاد است "
می گویند یکی از عوامل توسعه ، آموزش و پرورش است. اما این ادعا ،حداقل فعلا برای جامعه ما موضوعیت ندارد. وقتی شما به عنوان اولیا به فرزندانتان به عنوان یک کالا و سرمایه ای مثل زمین و باغ نگاه می کنید که فردا قابلیت بازدهی و سودآوری خود را در هیئت دکترشدنش نشان خواهد. وقتی از من معلم، تربیت دانش آموز اهل کنکور و نه فکور انتظار دارید و وقتی آنقدر…
" پرسش « صدای معلم » این است که چرا ایشان و افراد همفکر آقای حاجی بابایی آن قدر که در مورد خصوصی سازی آموزش و پرورش حساس و پی گیر هستند در مورد فروش املاک این وزارتخانه حرفی نمی زنند و موضع آن ها سکوت و انفعال است ؟"
محمدعلی وزیری بازنشسته و مشاور مدیر کل آموزش و پرورش یزد
گروه استان ها و شهرستان ها/ علی رغم انتشار چند گزارش صدای معلم در مورد فروش املاک آموزش و پرورش و از جمله اردوگاه منظریه ( شهید باهنر ) تهران تاکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش و از جمله حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سکوت کرده اند هر…
" روابط عمومی این اداره ظاهرا فرصتی برای مطالعه و پاسخ به این نامه ها و مطالب را ندارد "
گروه استان ها و شهرستان ها/ در گفت و گویی که صدای معلم با عبدالرضا فولادوند مدیر کل وقت آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران داشت ( این جا ) ؛ منشور حقوق شهروندی در این اداره مشهود بود اما به نظر می رسد که در شهر تهران چنین رویه ای حداقل تاکنون پی گیری نشده است . « صدای معلم » تاکنون انتقاداتی را از جانب فرهنگیان در مورد اداره…
« استقلال تعليم قرآن كريم » در كتاب و سنّت
رضا نباتي / مؤلف كتاب هاي درسي قرآن ، كارشناس قرآن سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي- دانشجوي دكتراي فلسفه تعليم و تربيت
بسم الله الرّحمن الرّحيم اشاره ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش را مكلف به اجراي سند تحول بنيادين كرده است : « الف - دولت مكلف است براي ايجاد تحول در نظام تعليم و تربيت اقدامات زير را انجام دهد : 1- اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به نحوي كه كليه اقدامات وزارت آموزش و پرورش بر اساس اين سند انجام شود و اقدامي مغاير با…
" چه خوب است که بدون ملاحظات سیاسی و ایدئولوژیکی و با اتکاء به راهبردهای کاملاً علمی و فنی نسبت به نجات کشتی در حال غرق آموزش و تربیت اقدام شود و بدون هیچ تعصبی، عوامل تزاحم و موانع تعالی آموزش از سر راه نهاد آموزش و پرورش برداشته شود "
هر سال با پایان یافتن سال تحصیلی، میلیونها جلد کتاب درسی دور ریخته شده و در خوشبینانه ترین حالت راهی مراکز بازیافت می شود.امسال نیز بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در حالی با دهها میلیون جلد کتاب درسی وداع کردند که اغلب شان نه تنها کمترین دلبستگی و تعلق خاطر به آنها نداشتند، بلکه به طرز شگفت آوری از تک تک آنها خسته و منزجر نیز بودند. آنان بعد از هر…
" سازمان معلمان ایران به هیچ عنوان دنبال سهم خواهی و پست و مقام نبوده و نیست "
گروه تشکل ها/ در پی درج یادداشتی از جواد بابازاده با عنوان : " بطحایی سقف اندیشه و اخلاق در آموزش و پرورش را کوتاه تر کرد " نقدی بر عملکرد تشکل های فرهنگیان در وزارت سیدمحمد بطحایی ( این جا ) ؛ امین ثامنی از فرهنگیان فارس و عضو سازمان معلمان ایران نقدی بر آن نگاشته است .
" بطحایی سقف اندیشه و اخلاق در آموزش و پرورش را کوتاه تر کرد "
پس از انتخابات سال ۹۶ آن زمان که شخصیت های درجه اول سیاسی ، تمایلی برای نشستن بر روی صندلی وزارت آموزش و پرورش از خود نشان ندادند در رقابت بین نفرات ضعیف ، سید محمد بطحایی که خود را اصلاح طلب معرفی می کرد اما در نهان سَرو سِری با اصولگرایان داشت به مجلس معرفی شد و زمانی نزدیک دو سال بر صندلی وزارت تکیه زد ! دوره ی وزارت بطحایی را…
انتقاد یک آموزش دهنده سوادآموزی از عملکرد مسئولان ؛
گروه استان ها و شهرستان ها/ یکی از مطالبات آموزش د هندگان سوادآموزی در تجمع دو روزه در مقابل سازمان امور اداری و استخدامی در روزهای دوشنبه و سه شنبه 10 و 11 تیرماه ( این جا ) برگزاری آزمون برای همه گروه های 4 گانه و عدم اعمال تبعیض برای آموزش دهندگان بود . یکی از آموزش دهندگان نامه ی در این خصوص برای صدای معلم ارسال کرده است .
" اعتماد زمانی به وجود می آید که صداقت در گفتار و عمل داشته باشیم . با خیانت به اعتماد دیگران ، روابط انسانی و اجتماعی را به مخاطره و انزوا رهنمون نسازیم. اعتماد ورزیدن به یکدیگر در هر جامعه ای از درون گروه های کوچکتر به بزرگتر سرایت می کند "
دکتر محمود سریع القلم سی ویژگی برای عدم اعتماد به یکدیگر را نام برده اند ، در اینجا قصد دارم برخی از آنها را بیشتر باز نمایم ، چون اهمیت هر یک در زندگی ما بسیار بیشتر از مطالعۀ گُذرای آنهاست. تعدادی از این ویژگی ها با ضرب المثل هایی انطباق داده شده است که گویای اهمیت تجارب ارزشمند روابط اجتماعی گذشتگان ماست. آنان به طور تجربی در مابین خود ، این…
بده از نوکِ قلم رمز الست چیست پیام خبرِ عشق ، پراکنده شود، یار ، کدام زاده یِ عشق شدم ،کلِّ جهان ،عاشق شد در پس کوچه گذشتم پی معشوقه به کام من و معشوق ،گرفتارِ خطِ عشق شدیم که در این خط صراطی است ندارد انجام سال ها منتظرم ،تا به خطِ نقطه ،رَسم که نگار از بَرِ من منتظر است اهل کلام بر من و دوست ،ترحّم کند و ،راه…
اجرای طرح رتبه بندی معلمان با هزاران "اما و اگر" ؛ داستانی تکراری و خسته کننده
سالهای سال است معلمان درگیر تامین مسائل معیشتی اولیه هستند و مسئولین وعده رفع مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن را می دهند. در سالهای اخیر از طرح رتبه بندی بعنوان نویدی برای رفع مشکلات معیشتی یاد می شود اما با عدم اجرا و تخصیص بودجه کافی، شاهد افزایش مشکلات معیشتی و بی اعتمادی معلمان به دولتها و مجلس ها هستیم. اینکه حقوق و رفاهیات معلم را به این طرح گره زده…
" بین سطح پرسشگری و مطالبه گری آگاهانه در یک سازمان توسط ذی نفعان که عمدتا " معلمان " تعریف می شوند و تعمیق فضای باز و تفکر انتقادی نسبت مستقیم وجود دارد "
پس از استعفای بطحایی بارها و بارها از پر رنگ شدن فرهنگ امنیتی در صدای معلم انتقاد کردم . در دولت های نهم و دهم فضا در آموزش و پرورش بسته بود . حراست ها در این دولت ها با دقت حرکات و سخنان معلمان منتقد را پی گیری می کردند و در بسیاری از موارد برای آنان در هیات های تخلفات اداری پرونده تشکیل می دادند . هنوز و پس از…
" شاید تلخترین قسمت ماجرا عدم نظارت کارشناسان اداری از روند مسائل جاری مدرسه و آنچه در مدارس پیش میرود باشد "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان آموزش و پرورش بندر خمیر برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند . همهی آنان که عنوان مسئول در آموزش و پرورش بر دوش دارند چه از شهرستان و استان و یا مقامات کشور گاه و بیگاه بر لزوم عدم دریافت مبلغ از دانش آموزان…
اجازه دهید یک میلیون معلم فرهیخته بدانند که معاونان این دستگاه عریض و طویل چند مرده ، آموزش و پرورش ما را حلاجند؟ میزان دریافتی خالص هریک از معاونان شما واقعا چقدر است؟
گروه اخبار/ در نشست سه شنبه 25 تیرماه که گزارش آن در صدای معلم منتشر گردید ( این جا ) ؛ حمیدرضا حاجی بابایی به فیش حقوقی یکی از معاونین وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد که میزان آن بیش از 20 میلیون تومان است . « صدای معلم » ضمن انتشار این فیش حقوقی و دعوت از سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای تنویر افکار عمومی از ایشان انتظار…
« مسکو بهتر نمی داند!»: ساختار بهینه، برای نظام برنامه ریزی درسی ایران
پس از گذشت نود سال از تجربه برنامه ریزی درسی در ایران این تجربه محدود به تالیف کتاب درسی، مدیریت از راه دور، محتوای غیر واقعی، برنامه درسی تلگرافی (طراحی در تهران و تلگراف برنامه به استان ها و شهرها)، ساختار شدیدا متمرکز، رویکرد تلقینی، ساده انگاری و رویکرد خطی شده است. ساختار برنامه ریزی درسی در ایران به نوفهمی Reconceptualization عمیقی نیاز دارد که در حال حاضر این نوفهمی تحت تاثیر…