صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " انتظار می‌رود دست‌اندرکاران بالادستی در وزارتخانه با تجمیع و ادغام این چهار سیستم، ضمن پایان دادن به جنگ‌های زرگری در بالادست، رحمی به حال و احوال پایین دستی‌ها کرده و با عبور از منافع احتمالی شخصی و جناحی، به پاسکاری و آوارگی معاونین اجرایی و مدیران در اضلاع مربع سناد، دانا، فاینال و امین پایان دهند"
  • رضا قاسم پور

سیستم‌های موازی در آموزش و پرورش ؟!

جستار گشایی همان طور که می‌دانیم ما استاد تمام موازی‌کاری در جهان هستیم. برای مثال در خصوص مسائل فرهنگی ادارات دخیل عبارتند از:فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صدا و سیما، کانون پرورش فکری، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ها، سازمان تبلیغات اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها، مساجد و تکایای مذهبی و....جالب‌تر آنکه هزینه‌های هنگفتی از پول بیت‌المال در این نهادهای موازی صرف می‌شود ولی در خصوص مسائل فرهنگی عملا ارشاد و آموزش و…
  • " آنچه در حال وقوع در بستر آموزش و پرورش است، کاملاً مغایر با انتظارات و احتیاجات و ملزومات زندگی نسل کنونی و نیروی کار آینده بوده و ما نه تنها نتوانسته ایم توان و توجه خود به آموزش و پرورش را در حد چهل سال پیش حفظ کنیم، بلکه به طرز عجیبی از مسیر راستین آن دور شده و دچار عقب گرد شده ایم"
  • حمزه علی نصیری

در مدارس امروزی، شاگردان از معلمان چه می آموزند؟ مطلب ویژه

در روزگار کنونی؛ اوضاع جهان، سبک زندگی و نیازهای انسان به سرعت سرسام آوری هر روز در حال دگرگونی ست. شرایط اقلیمی، وضعیت زیستگاهها، منابع انرژی، زنجیره ها و شبکه های غذایی، توازن جمعیت جانداران در اکوسیستم های مختلف،  توازن جمعیت شهری و روستایی، تعاملات میان ملل و مبادلات علمی و فرهنگی در میان مردمان محلی و منطقه ای و جهانی و تحولات شگرف در حوزهٔ فنآوری و صنعت و ... در…
  • " نکته ای برای عطف توجه برادرم سید جواد حسینی"
  • دکتر محمود مهرمحمدی

آموزش و پرورش، "فرزند تنی" یا "فرزند یا ناتنی" نظام ؟! مطلب ویژه

(((آموزش و پرورش، "فرزند تنی" یا "فرزند یا ناتنی" نظام ؟!)))در پاسخ به این پرسش باید مقام عمل و مقام نظر را از هم جدا کرد. چرا که متاسفانه در این باب مصداق بارز "لم تقولون مالا تفعلون؟" هستیم. در نظر آموزش و پرورش را به عرش اعلی می بریم ولی در عمل از آن مرتبه اعلی نشانی نیست که نیست! نیر نیک می دانیم که بر اساس این شریفه مرتکب خطا…
  • " مساله ای که دانشمندان ایرانی متذکر شده اند این است که آیا قانون گذارانی که مدارک دانشگاهی خود را به این طریق اخذ کرده اند قادر خواهند بود خودشان را از بحث و جدل و جنجال های احتمالی آینده برهانند"
  • علیرضا طالب‌زاده

بازار پررونق خرید و فروش پایان‌نامه و جعل مقاله علمی در ایران مطلب ویژه

«... دکتر الیریو نوگوئرا (Alirio Noguera) چند سال قبل با یک جعبه دارو محتوی قرص‌های بی‌مزه و بی‌خاصیت و با این شعار که هر بیماری جدید، بیماری قدیمی‌ را در خود فرو می برد و جای آن را می‌گیرد وارد ماکوندو (Macondo) شده بود. این شعار پزشکی هیچ کس را قانع نمی‌کرد. در حقیقت او یک شارلاتان و کلاهبردار بود. در پشت نقاب چهره معصومانه این پزشک ساده و بی‌تکلف یک تروریست…
  • از احساس تکلیفی غیر طبیعی و ادراکی ماورءالطبیعه تا نمایندگی خدا !
  • فرهنگی/ تهران

هیچ دستوری به جناب ذوعلم به منظور انحلال یا ادغام و یا هر مفروض ذهنی دیگر در مورد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ابلاغ نشده است ! مطلب ویژه

مدت مدیدی است که اصحاب نقد و نظر در باب استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سطوح مختلف نشست­ها برگزار، سخن­ها ایراد، یادداشت­ها نگاشته و نامه نگاری­ ها نموده­ اند و علی­رغم نظر موافق عموم صاحب­نظران، دست­اندرکاران، متولیان آموزش و پرورش، اساتید و معلمان پژوهنده و دانش آموزان پژوهشگر در وهله نخست و جامعه معلمین و دانش­ آموزان در مرحله دوم به عنوان ذینفعان مستقیم و عموم جامعه 40 میلیونی مخاطبان…
  • " احیانا آن ایرانی عزیز با وجود زندگی در یکی از بهترین کشورهای جهان اما همچنان زندگی، ذهن‌ و اخلاق‌اش تحت تاثیر سیستم آموزشی و تربیتی ایران است که در آن بزرگ شده، سیستمی که حریم شخصی در آن بی‌ارزش و مچ‌گیری در آن باارزش است، حتی زندگی در یکی از بهترین کشورهای جهان نتواسته تاثیر آموخته‌های غلط آموزشی و تربیتی بر آن فرد را اصلاح کند "
  • لعیا خاکی/ دبیر علوم اجتماعی مدارس بندر گز

ما را چه شده است؟ مطلب ویژه

روزگار نه چندان دور خوردن میوه‌‌هایی که بو از آن ساطع می‌شد در مدارس و زنگ تفریح‌ها ممنوع بود مثلا خیار، پرتقال، موز. از یک زمانی به بعد اما پدر و مادرها فکر کردند چرا بچه‌ام در ساعت‌های حضور در مدرسه خیار نخورد؟ اصلا چرا باید در کلاس‌های ۴۰ نفره در حالی که ۳ نفر بر روی یک نیمکت می‌نشستند، درس بخواند؟ چرا باید زیر دست معلمان جدیدالورود کم تجربه در سیستم…
  • " چرا نوبت ما که رسید حق کشی و پایمال کردن حقوق واقعی آموزش دهندگان ملاک کار تصمیم گیرندگان شد؟"
  • آموزش دهنده سوادآموزی/ تهران

انتقاد یک آموزش دهنده سوادآموزی از عملکرد مسئولان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " کمدین اوکراینی " برای بیان موضوع و انتقال پیام ، از بین تمامی مشاغل ، نقش معلم را انتخاب کرده است که اشاره به اهمیت نقش معلمان در ایجاد تغییرات اساسی در یک کشور دارد "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

زلنسکی ؛ شهروند اوکراینی که با استفاده از " نقش معلمی " و " اعتماد مردم " رئیس جمهور شد ! مطلب ویژه

مقدمه در یک کلام ، مردم اوکراین نشان دادند که از سیاست و عالم سیاست رنجور و خسته اند. از دگرگونی مهره ها ، افکار و قدرت ها ، از جنگ ها و غرور رهبران ، از جانبداری های آنان از ابرقدرت ها ، از نادیده شدن ، از محرومیت و بی عدالتی و نبود آزادی و....... خسته اند. آنان یک کمدین را انتخاب کردند به دو دلیل : 1- زلنسکی در…
  • " در آموزش و پرورش بین مدیر پاسخ گو و مسئول با مدیری که اعتقادی به پاسخ گویی و افکار عمومی و جایگاه رسانه ندارد و سلسله مراتبی می اندیشد ، باید تفاوت قائل شد و این نیازمند طراحی یک مدل جامع مهندسی و ارزیابی عملکرد برای مدیران است . "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

صدور دستورالعمل ممنوعیت شکایت از رسانه ها در آموزش امری مهم و لازم بود اما کافی نیست ! مطلب ویژه

" آموزش و اقناع گری دو کلید تلاش های آبراهام لینکلن برای هدایت افکار عمومی بودند . ( 1 ) باور من همیشه این بوده است تا زمانی که جایگاه رسانه در آموزش تعریف نشود و این بخش حرفه ای نباشد سطح آموزش و معلمان و به تبع آن جایگاه این دو در افکار عمومی تغییر نخواهد کرد . به نظر می رسد جایگاه رسانه در یک سیکل زمانی 10 ساله نسبت…
  • " سامانه اجرایی و پذیرش نظام پیشنهادات به صورت کلیشه ای در پرتال وزارت تعبیه شده و با کمال تاسف هیچ گونه فعال سازی کمیته ها و یا دبیرخانه و فرایند تکریم از برترین ها وجود ندارد "
  • اصغر افتخاری هریس

طرح دعوت منتقدین توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش به اولین اجلاس میدانی طوفان فکری

  در آموزش و پرورش افرادی که به طرق مختلف نسبت به تبیین دیدگاه های خود به صورت انتقاد و گاها با نظر ، ارایه طریق می کنند در راستای دلسوزی و نیز متغیر کردن ساختار های موجود و یا ناشی از احساس مسولیت قدم به میدان می گذارند . واکاوی موجود در سایت وزین صدای معلم حاکی از آن است که قاطبه ی همکاران اندیشمند و فرهیخته هر از گاهی با…
  • آقای ذوعلم بر اساس قولی که داده پاسخ گو باشد !
  • فرهنگی/ تهران

انتصاب پرسش برانگیز در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ؟

گروه استان ها و شهرستان ها/ حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم بارها گفته است که در برابر افکار عمومی پاسخ گو است . در آخرین نشست رسانه ای ، ذوعلم در برابر پرسش صدای معلم گفت : ( این جا ) " بنده شخصا به عنوان یک طلبه و معلم انقلابی اگر خدا قبول کند مخالف هر گونه فرار از پاسخ گویی هستم . ما نیامدیم این جا که برای خودمان کیسه…
  • حجت الاسلام علی ذوعلم بخواند !
  • صریح القلم/ تهران

نه به 30-20 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی !

در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر به کارگیری نیروهای جوان در سطوح مدیریتی، هجوم لشکر نوزادان دهه 20 و 30 و سالخوردگان دهه 90 یعنی مدیران منصوب و مترصدان تصدی پست­های خالی مدیریتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تعجب برانگیز است ! بد نیست حجت الاسلام ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی که در سخنرانی­ های اخیر خود به طور مستمر از…
  • پس از اقدام خوب و قابل ستایش « سیدجواد حسینی » در صدور دستورالعمل ممنوعیت شکایت از رسانه ها ؛
  • امیر اسماعیلی/ فعال فرهنگی و رسانه ای

سرپرست وزارت آموزش و پرورش فکری برای مدیران و روسای " رسانه گریز " و " رسانه ستیز " در آموزش و پرورش هم بکند !

همان گونه که مستحضرید قرار بود تغییر رویکردی نسبت به رسانه ها و منتقدان آموزش و پرورش که معمولا به دور از هرگونه عقده گشایی شخصی یا جریانی ، از روی دلسوزی و با هدف شفاف سازی و روشنگری امور فعالیت می نمایند به وجود آید،کاری که در زمان فانی و آشتیانی با شیبی ملایم آغاز شد اما متاسفانه این موضوع در دو سال اخیر در آموزش و پرورش وارونه جلوه گر…
  • " امر آموزش و فرهنگ به مانند امور دیگر اجتماعی و فرهنگی در یک سرگیجه ی معرفتی به سر می برد و تکلیفش با خودش معلوم نیست.از طرفی با خوانشی ایدیولوژیک و سلیقه ای از فرهنگ در سیاست گذاری طرف هستیم که حاضر به گفت و گو و شراکت نظریه ها و افکار در عرصه لااقل نخبگانی نیست و مرتبا در حال هرس کردن نگاه هایی است که به نظرش فاقد استانداردهای لازم مطبوع خود به جامعه است و از طرف دیگر روشنفکران بدنه نیز تمایلی به ارایه راهکار به دلایل مختلف از خود نشان نمی دهند"
  • علیرضا محمدی

نظام آموزشی ؛ راهکار یا مساله ؟ ( نگاهی به مدل هژمونی گرامشی ) مطلب ویژه

یکی از  محک های اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته شاخص های آموزش به مثابه امری عمومی می باشد. آموزش از لحظه شکل گیری نطفه انسان تا لحظه ی مرگ او را در برمی گیرد. عواملی که آموزش در کشوری همچون ایران را در ورطه ای نامعین ،مبهم و گاهی خطرناک قرار می دهد می توان به شرح زیر بیان کرد. الف. عدم تعیین هندسه معرفتی هویت ایرانی و ابهام در ربط…
  • " اگر علنقی میرزاها را بی جهت بزرگ کنیم و جایگاه دهیم ، هم به خود ضرر می رسانند هم به مردم و جامعه"
  • یادداشتی طنز از : محمد شریفی

اندر احوالات ریاست علنقی میرزایِ بر صنایع مستظرفه ! مطلب ویژه

  مرحوم خان عمو در مجالس و مجامع مختلف وقتی پایِ آدم های کم ظرفیت و تازه به دوران رسیده به میان می آمد ، اول شعر خلیل خان،( ایلخان بزرگ بختیاری معاصر با شاه عباس صفوی) را با سوز و گداز زمزمه می کرد.بعد حکایت همولایتی اش علنقی میرزا که در اواخر عهد قجر به ریاست اداره  صنایع مستظرفه رسیده بود، را بازگو می کرد. خان عمو می گفت : تغاری…
  • "جالب‌ترین بخش ماجرا، اعلام عمومی رایگان بودن مصرف حامل‌های انرژی در مدارس دولتی از سوی دولت است، در حالی که در صحنه عمل تقریبا هیچ مدرسه‌ی دولتی یافت نمی شود که ماهانه و هفتگی مورد تهدید و تحدید قطع حامل‌های انرژی توسط ماموران مربوطه نباشد"
  • رضا قاسم پور

شهریه و یونیفرم در مدارس ایران؛ اجبار یا اضطرار؟! مطلب ویژه

این روزها کم کم استرس ثبت‌نام در مدارس طبقاتی و البته رنگارنگ ایران به خانواده‌ها منتقل می‌شود.دو مسئله در ثبت نام مدارس پررنگ‌تر از بقیه است: بود و نبود یونیفرم در مدرسه و مهم‌تر از آن اجباری یا اختیاری بودن شهریه (مشارکت مالی اولیا در اداره مدارس). مسئولین ریز و درشت آموزش و پرورش وقتی در مقابل دوربین قرار می‌گیرند معمولا وجود شهریه در مدارس دولتی را منکر می‌شوند و بعضا شماره‌هایی…
  • " از سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش خواستاریم تا با رایزنی با وزیر اطلاعات و همچنین دستورات ویژه به حراست های کل و هیات های تخلفات اداری؛ زمینه بسته شدن پرونده های قضایی و امنیتی و لغو احکام تخلفات اداری و قضایی فعالان صنفی معلمان را که بنا به دلایل مذکور انگ امنیتی به ایشان ارتباط داده شده را فراهم آورند "
  • فعال فرهنگی خراسان شمالی - بجنورد

آقای حسینی ؛ گام بعدی شما برای تعدیل فضای امنیتی پسابطحایی چیست ؟ مطلب ویژه

از اقدام شما بابت عدم شکایت آموزش و پرورش از فعالان رسانه ای و منتقدان سپاس ویژه داریم اما در مورد ارجاع گزارشات مختلف حراست ادارات کل به نهادهای امنیتی و هیات های تخلفات اداری؛ چه برنامه ای دارید؟ فارغ از معضلات مالی و مدیریتی مجموعه بزرگ آموزش و پرورش در دوران وزارت سیدمحمد بطحایی؛ شکایت از فعالان رسانه ای توسط ادارات آموزش و پرورش و از همه تاسف بارتر ؛ کشاندن…
  • چرا نامِ او را محبّت نهاد ؟
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

محبّت به هر گونه شد زنده باد

جهان دیده ایی را به نامِ عماِدخداوند چون او پسر خواست ، دادبپرسید هر کس ندادش جوابچرا نامِ او را محبّت نهاد ؟چو شب شد کنارش به زانو نشستبگفت این سخن را نگه دار ، یاددر این روزِ اوّل سَحَر ، ظهر ، شامکه دیدی به هستی تو ای خانه زادبقیّه  همین  اَند ،   تکرارها !به خطِ زمانها ، مکانها ، چو بادبیایی به خود تا ، بگویَد همهچنین و چنان بود…
  • " وزارت آموزش و پرورش علی‌رغم تصریح قانون اساسی در خصوص مسأله زبان در تعلیم و تربیت، با گذشت 40 سال از تصویب آن، هنوز به جای اینکه به فکر راه حل عقلایی مسأله باشد، در صدد فرار به جلو و مسأله‌زدایی از آن است "
  • احمد شبانی

بسندگی زبان فارسی و توهم عدالت آموزشی مطلب ویژه

یکی از کلیدواژه‌های جهانی که قایل به حقوق بشر است، مفهوم عدالت است. عدالت، از جمله مفاهیم نخستین است که در فلسفه خلقت نیز بر آن صحّه گذاشته شده‌ است. اکنون چه در وجه بشری و چه در صورت الهیاتی آن، مسأله این است که این امر به مثابه کهن‌ترین آرزوی بشر، هنوز تحقق نیافته و چشم‌انداز روشنی از تحقق آن در آینده نیز به چشم نمی‌آید. با این وصف اگر از…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

پایِ تخته صد نگو باشَد دویست !

روح هم خواهد غذا از ما ، به زیست.ای که گویی صبح و شب باید گریست.با مُدارا ، عشق ، آرامش ، اُمید .جنگ در پیدا و پنهانت ز چیست .تیره روزی گر ببارانی به خلق .بر تو هم بارَد ، نمی پُرسَد که کیست.در کلاسِ عشقِ ما اشک آوران .صفر می گیرند از ما ، از تو بیست !مُصلحانِ مُخلصیم از ما ، پذیر .پایِ تخته صد نگو باشَد دویست .دانش …
  • "چنارانی معلم است . او مشکلات معلمان و خانواده های زندانیان بهشتی و عبدی و حبیبی و بداقی و دیگر معلمان دربند و جامعه فرهنگی و آموزشی و معیشتی آنها را می داند و هیچ اقدامی نمی کند "

نظر عضو شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران در مورد هاجر چنارانی

گروه تشکل ها/ پس از اظهار نظر هاجر چنارانی در مورد سرپرست وزارت آموزش و پرورش ، صدای معلم در گزارشی ( این جا ) از این نماینده مجلس خواست اگر به گفته خودش اسناد و مدارکی در مورد سیدجواد حسینی ، سرپرست وزارت آموزش و پرورش دارد در اسرع وقت آن ها را برای اطلاع افکار عمومی و تنویر اذهان معلمان منتشر کند . « علی اکبر باغانی » در یادداشتی…
  • " چون از یکدیگر در امان نیستیم، نمی‌توانیم گروه، تشکیلات، حزب، بنگاه، سیستم و نظام اجتماعی درست کنیم "
  • دکتر محمود سریع القلم

30 ویژگی که باعث می‌شوند به هم اعتماد نکنیم

 1-به شخصی که به ما محبت کرده و احترام گذاشته، لطمه می‌زنیم؛ ۲- اینکه در چه جغرافیایی، چه سخنی را باید بگوییم یا نگوییم، آموزش ندیده‌ایم؛ ۳-با یک ویژگی منفی، کلیتِ یک فرد را تخطئه می‌کنیم؛ ۴-ظاهر و باطنِ ما در دوستی، بسیار فاصله دارد؛ ۵- روزی چندین بار حرفمان را تغییر می‌دهیم؛ ۶-مسئولیتِ قولی را که می‌دهیم نمی‌پذیریم؛ ۷-تا بتوانیم از گفتنِ “اشتباه کردم” فرار می‌کنیم؛ ۸-پشتِ سرِ فردی که از…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

تجربه گشت مرا ، دور ، ز ، کوته نظران

تو ز من دور شدی وای به حال دگران از تو من دور شدم مضطربم دل نگران عهد این بود گذشت حال مرا چون کردی تجربه گشت مرا ، دور ، ز ، کوته نظران در زمین گم شدم و شهرت من ،نیست عزیز همچو ماهی به محاق ام که نجویند ز کران از زمین رخت کشم واله و خندان گویی صحبت ما نبود ، این ز خدا بی خبران دل من…
  • آیا این تشکل ها را واقعا صدای معلمان و مدارس می دانید؟
  • خسرو خسروی

سخنی با سرپرست آموزش و پرورش

گروه تشکل ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در انتقاد از عملکرد تشکل های فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای پاسخ و شفاف سازی نمایندگان تشکل ها اعلام می کند .
  • به جای بلند کردن دیوارها ، آن ها را برداریم !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

جامعه دوزیست ، مدیران مرعوب و نان به نرخ روز خور و اداره وزارتخانه پیچیده آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

آنتونیو گرامشی : " از انسان های بی تفاوت متنفرم: زیرا ناله ی ابدی آنان از سر معصومیت عذابم می دهد. از هر یک از آنان می خواهم توضیح دهد که چطور نقشی را که زندگی به او محول کرد و هر روزه به عهده اش می گذارد را ایفا می کند، از هرآنچه که انجام داده و به خصوص هرآنچه انجام نداده است " پس از استعفای بطحایی هنوز کسی از…
  • چند درصد این اهداف محقق شده است ؟ برنامه های توانمند سازی منابع انسانی تا به حال چه میزان مفید واقع شده است ؟ فرایند جذب منابع انسانی در دوره ابتدایی چگونه است ؟ آیا باهوش ترین و زبده ترین افراد را در آموزش ابتدایی جذب کرده ایم؟
  • حیدر بایزیدی/ کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه زیویه

تخریب آموزش ابتدایی به بهانه سازماندهی در آموزش و پرورش استان کردستان ؟ مطلب ویژه

  با نگاهی اجمالی به برنامه ها و روند اجرای فعالیت ها در دوره های مختلف آموزش و پرورش ،اگرچه کنکور به عنوان محصول نهایی این نظام آموزشی ، ناامید کننده ترین تصویر را در ذهن جامعه تداعی و تلاش ناموفق وزیر مستعفی برای حذف این مافیا تنها گوشه ایی از نمای دلخراش این قضیه است ،اما واقعیت این است پوسیدگی نظام آموزش و پرورش ما از آموزش ابتدایی شروع و تا…
گروه استان ها و شهرستان ها/ موضوع " حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " و تبدیل آن به معاونت پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی واکنش هایی را برانگیخته است . دیروز حجت الاسلام علی ذوعلم در پاسخ به پرسش و انتقادات خبرنگاران در مورد حذف پژوهشگاه گفت : " حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، ادغام و ارتقا، بله. در حقیقت حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی از جمله تقویت…
  • " نگاهی کوتاه بر عملکرد وزرای آموزش و پرورش در طول دهه های گذشته متاسفانه ناشی از درگیر شدن این وزارت خانه عظیم به مقوله سنت محوری و نیز سیاسی کاری ها و نیز دفع نیروهای شایسته در بدنه ساختاری آن را داشته است "
  • اصغر افتخاری هریس/ نویسنده و ایده پر داز و فرهنگی شاغل در شهرستان هریس

اگر وزیر آموزش و پرورش بودم !

وزارت آموزش و پرورش به عنوان نحیف ترین و اساسی ترین پایگاه در اجتماع و خانواده ها نیاز به یک لیدر حساس و پر قدرت در جهت اجرایی برنامه های آن را دارد ؛ نگاهی کوتاه بر عملکرد وزرای آموزش و پرورش در طول دهه های گذشته متاسفانه ناشی از درگیر شدن این وزارت خانه عظیم به مقوله سنت محوری و نیز سیاسی کاری ها و نیز دفع نیروهای شایسته در بدنه…
  • " وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد تغییر و برآورده نمودن بخشی از انتظارات فرهنگیان، نیازمند توانمندی های خاص فردی و اجتماعی و سیاسی است "
  • غفار جلالى/ کنشگر صنفی فارس

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ؛ گزینه ای خارج از " حلقه بسته مدیران " ؟!

  بدون شک آموزش و پرورش گسترده ترین نهادی است که جمع کثیری از اعضای جامعه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش دارد.این نهاد بزرگ و گسترده از صدارت اولین وزیر پس از انقلاب تاکنون دستخوش تغییرات کوچک و بزرگ فراوانی بوده است.تغییراتی که حتی کوچکترین آنها در روند زندگی اجتماعی و حتی شخصی افراد جامعه تاثیر گذار بوده است.این گستردگی و این میزان از تاثیر ،باعث شده است…
  • جناب قاسمی ! کلاهتان را از آن هم بالاتر بگذارید!
  • حسن عسگری/ البرز

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز پاسخ گو باشند !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان البرز برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " به جای مدیریت‌های عمودی، ارتباطات افقی حاکم شده و مدیران در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند "
  • رضا قاسم پور

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در 5 حرکت ... !

خبرهای دقیقی از پشت پرده استعفای بطحایی در دست نیست، ولی به قول دکتر رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات، استعفای وزیر بزرگترین دستگاه دولتی به خاطر شرکت در انتخابات نمایندگی مجلس، مضحک‌ترین دلیل استعفاست. آنچه مسلم است بطحایی به همان اندازه که نوبخت در کابینه دکتر روحانی چهره‌ای منفور می‌باشد، در بین قاطبه فرهنگیان وزیری مستأصل و ناکارآمد بود.وی در حالی که آموزش و پرورش خود صادر کننده نیرو به سایر دستگاه‌هاست،…
  • اگر تنها عیب فوتبال ما سرمربی بوده است و ما لنگ دانش و مهارت او هستیم ، می بایست با 16 سرمربی خارجی تا امروز حداقل یک رتبۀ پنجم ششمی در جام جهانی عاید ما ایرانیان می شد؟!
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

فوتبال ؛ رتبه بندی معلمان و استمرار ورشکستگی آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

مقدمه سالهاست کشور ایران در تب شاید و باید قهرمانی جهان و گاه حتی آسیا ، دست و پا می زند . ایران و ایرانی عشق فوتبال دارند و بازیکن کفش پاره از محلات فقیرنشین بسیاری دارد . همانهایی که امروز از توانمندترین بازیکنان هستند و نوجوانان و جوانان به آنان عشق هیجانی شدیدی به طرفداری فرد بازیکن یا به تأسی از او ، ازتیمی که در آن بازی می کنند. این…
  • به مناسبت سالروز درگذشت زنده یاد قانعی راد جامعه شناس ایرانی ؛
  • حسین میرزانیا/ همکار صدای معلم

محمدامین قانعی راد ؛ شاگردی که هم از معلم خود آموخت ، هم معلم خوبی شد و هم نقد علمی کرد مطلب ویژه

  دکتر محمدامین قانعی راد در اوج پختگی و شکوفایی در سن 63 سالگی درگذشت . برای نخستین بار با نامش در مجله ( کتاب ) دانشکده ی علوم اجتماعی که با یادمان دکترشریعتی به همراه دوستانش منتشر کرده بود آشنا شدم .بعدها نامش را بیشتر شنیدم تا آنکه به ریاست انجمن جامعه شناسی ایران رسید . دیگر او خود را در قامت یک مرجع و صاحب نظر در جامعه شناسی تثبیت…
  • " وزرای آموزش و پرورش برای جلب حمایت روحانیون بلندپایه قم و نمایندگان اصولگرا ، شعار توجه ویژه به آموزش‌های مذهبی، برگزاری نماز و آیین‌های مذهبی در مدارس را می دهند، برای جلب حمایت مقامات سیاسی و شورایعالی انقلاب فرهنگی وعده اجرای سند تحول بنیادین را مطرح می کنند. برای دلربایی از معلمان از کافی نبودن بودجه وزارت و سختی معیشت کارکنان می نالند و برای خوش آمد رییس جمهور قول درآمدزایی از ظرفیت های کشف نشده آموزش و پرورش را می دهند و برای خوش آمد خانواده ها ممنوعیت اخذ پول در مدارس دولتی و کنترل شهریه مدارس غیردولتی را پیش می‌کشند "
  • شیرزاد عبداللهی

سیاست دولت روحانی در آموزش و پرورش

در برنامه کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش به طور سنتی چند کُد گنجانده می شود: "اجرای سند تحول، تربیت دینی و نماز، تلاش برای بودجه و حقوق معلمان، درآمدزایی از راه های جدید، تعریف و تمجید اغراق‌آمیز از معلمان، توسعه مشارکت های مردمی" هر یک از این کدها مخاطبان خاص دارد. اما در مجموع کسی "برنامه" را جدی نمی گیرد. وزرای آموزش و پرورش برای جلب حمایت روحانیون بلندپایه قم و نمایندگان…
  • " پیشنهاد « صدای معلم » به دوستان روابط عمومی این است که متن گفت و گوهای انجام شده به صورت کامل منتشر شود تا معلمان خود در این مورد قضاوت کنند "

انتقاد یک کارشناس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از عملکرد تشکل های فرهنگیان

گروه تشکل ها/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تشکل های فرهنگیان با علی ربیعی سخنگوی دولت و سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه 22 خرداد در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید . در این نشست فقط از 4 رسانه ایرنا ، ایلنا ، ایسنا و خبرآنلاین برای تهیه خبر و گزارش دعوت شده بود . پرتال وزارت آموزش و پرورش…
  • " اجرای طرح خرید خدمات آموزشی مغایر با اصل سوم قانون اساسی و مواد 25 و 28 قانون برنامه ششم توسعه می باشد چرا که واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی جهت خرید خدمات آموزشی ممنوع می باشد "
  • حمید جعفرپور بغداد آباد/ نماینده فرهنگیان خرید خدمات آموزشی یزد

تاملی بر طرح خرید خدمات آموزشی و معلمانی که وضعیت شان بدتر از کارگران است ! مطلب ویژه

 به نظر می رسد مسئولان به جای هزینه کردن در آموزش و پرورش - با شعار صرفه جویی در امر آموزش و پرورش - درصدد خصوصی سازی و تبدیل مدارس کشور به بنگاه اقتصادی برای استفاده از بودجه دولتی و کسب منافع مالی از طریق ایجاد شرکت های پیمانکاری خرید خدمات آموزشی می باشند آن هم به چه قیمتی ؟! آموزش و پرورش رکن اصلی آموزش کشور و مهمترین شاخصه توسعه یافتگی یک…
  • دلیل این همه استیضاح و نهایتا اجبار به استعفا چیست؟ آیا دولت و مجلس در انتخاب وزیر اشتباه کرده اند؟
  • مجتبی حسینی/ لرستان

معیارهای انتخاب وزیر آموزش و پرورش از نظر رئیس جمهور و مجلس کدام است ؟

انتخاب وزیر آموزش و پرورش برای معلمان ، دانش آموزان و به طور کلی جامعه بسیار مهم می باشد، چرا که با انتخاب درست وزیری توانمند و عمل گرا نه تنها دغدغه های معلمان شاغل و درگیر با سیستم آموزشی با جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر، بلکه جمعیت چهارده میلیونی دانش آموزان که با احتساب خانواده هایشان جمعیت قابل توجهی از کشور را تشکیل می دهند، رفع یا به حداقل خواهد…
  • طنزانه !
  • رضا هاشمی/ چهارمحال و بختیاری

امتحان نهایی زبان سال 1398 ! مطلب ویژه

1.متن خوان یک نرم افزار ساخت اجانب است که برای خواندن متون به زبانهای گوناگون طراحی شده است تا افراد بی بضاعت و ناتوانی مثل من که توانایی و عرضه خواندن یک متن با صدای بلند ندارند یا حناق گرفته اند! را برایشان یا برای شاگردانشان بخواند. من از این نرم افزار که جدیدا با صداهای دلنشین گوناگون از مرد و زن و خیلی طبیعی  ارائه شده و در مملکتمان که الحمد…
  • " استقلال و کارآمدی هر مجموعه ای در گام اول به جایگاه و منزلت آن در جامعه و بین سایر نهادها و در گام دوم به مدیران و روسای آن مربوط و منوط می باشد "
  • حسین علیپور/ فرهنگی و فعال رسانه ای آموزش و پرورش خراسان جنوبی

آموزش و پرورش خراسان جنوبی را دریابید !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان خراسان جنوبی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " یک حلقه‌ی مفقوده در کلان حاکمیت در کار آموزش‌ و پرورش باید یافته و در جای خود نهاده شود؛ ...و آن اراده‌ی تغییر و‌ تحول و نوسازی و کارآمدی است "
  • دکتر محمّدعلی فیاض‌بخش

احضار ارواح !

  تکرار نصب‌ها و عزل‌ها و استیضاح‌ها و استعفاها در وزارتخانه‌ی آموزش‌ و پرورش، اگر گره‌گشای مشکلات نهادینه‌شده‌ی این وزارت بود، چهار دهه آزمون و خطا کافی می‌نمود.ماشین عظیم و ثقیل و‌ مستهلک آموزش‌ و پرورش را ساده‌انگاری است اگر بپنداریم، تنها راننده‌ای ماهر بتواند در طریق صحیح هدایت کند؛ بدون آن‌که مجموعه‌ای از دیگر امکانات به کمک بیایند. نگاهی به عمر چهل‌ سال اخیر آموزش‌ و پرورش، دلیلی بر مدعای فوق…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور