صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • انتظار از تشکل های فرهنگیان فقط نظارت است و نه دخالت !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

سازمان نظام معلمی را سیاسی نکنید ! مطلب ویژه

تشکل‌های صنفی تاکنون موضع صریح و شفاف خود را در مورد "سازمان نظام معلمی" مشخص نکرده‌اند اما قرائن نشان می‌دهد که اعضای این تشکل‌ها این سازمان را به منزله یک رقیب قدرتمند می‌نگرند که با تشکیل آن احتمالا بساط صنفی‌ها برچیده خواهد شد! به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ "سازمان نظام معلمی" سازوکاری است که به باور برخی می‌تواند مانند سایر نظام‌های صنفی از جمله صنف پزشکان، پرستاران و مهندسان برای معلمان هم…
  • " تاکنون مشاهده نشده است که آقای سحرخیز انتقادی را متوجه وزیر اسبق ، « حمیدرضا حاجی بابایی » که حتی در گفت وگوی 5 / 5 ساعته صدای معلم با وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد حضور داشته و از عملکرد وی دفاع تمام قد می کرد داشته باشد "

انتقاد ابراهیم سحرخیز از ادبیات دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در مورد بطحایی مطلب ویژه

گروه تشکل ها/ خبر تقدیر دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی از سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و اطلاق صفت " اندیشمند " و به کارگیری عبارت " اقدامات ارزشمند " ( این جا ) در مراسم افطاری این تشکل خبرساز شده و واکنش های مختلفی را ایجاد کرده است . « ابراهیم سحرخیز » معاون آموزش متوسطه حاجی بابایی در یادداشتی از این حرکت انتقاد کرده است . ضمن تاکید…
  • " برای هر شغلی در جامعه معاصر حتی تهیه ی سیمان تخصص لازم است چه رسد به تربیت و آموزش انسان ها "
  • مصطفی قادری/ پژوهشگر مسایل تعلیم و تربیت

منظور از تخصص در تعلیم و تربیت چیست؟ متخصص تعلیم و تربیت کیست؟

  این روزها وقتی به پویش دفاع از تخصص در تعلیم و تربیت اشاره می کنم می پرسند منظور شما از تخصص در تعلیم و تربیت چیست؟ هر چند مسئله ما در این پویش تعریف تخصص و متخصص نیست بلکه مسئله این پویش قانون مندی،  عرف جهانی و مسئولیت اجتماعی در مقابل عهده داری، پذیرش و انجام مشاغل علوم تربیتی است. ضمن اینکه پاسخ به خود این سوال دشوار است چون تعلیم…
  • سخنی با محمدرضا عارف ؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ؛
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

صدای آموزش دهندگان سوادآموزی را بشنوید ! مطلب ویژه

   علی (ع) در دعایی که مربوط به احوال آدمیست و اینکه روح آدمی می تواند چه استعلاهایی پیدا کند ، چنین می گویند اللهم اجعل نفسی اول کریمه تنتزعها من کرائمی ( خطبه 215) خدایا از میان چیزهایی شریف ، اولین چیزی را که می بری ، جانم باشد و وقتی می میرم شرفم ، صداقتم ، عدالتم ، شفقت و عشق ورزی به انسان ها در من سر جایش باشد.…
  • " شهرستان نظرآباد به دلایل موقعیت ویژه انسانی و مشکلات عدیده ، شهرستان پایلوت طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان تحت عنوان "نماد" که یک طرح ملی است، انتخاب شده است "
  • حسن عسگری

انتقاد از مدیریت آموزش و پرورش استان البرز

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان نظرآباد برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • نگاهی به واقعه محمدعلی و میترا ؛ دانش آموزان آموزش و پرورش دیروز و امروز
  • محمدرضا خورشیدی پاجی/ فعال فرهنگی

سرنوشت زندگی نجفی هیچ معلمی را خوشحال نکرد... مطلب ویژه

  «نجفی» را در دانشگاه ام آی تی آمریکا نخبه ریاضی می شناختند، بچه تهران ؛ اولین بار شهید باهنر و دیگران او را شناسایی و برای رخت وزارت معرفی کرده اند، اما او در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی آماج مخالفت های خط امامی ها قرار می گرفت، حتی در دوره هاشمی برای وزارت فرهنگ و آموزش عالی از چپ های رادیکال آن دوره و اصلاحاتی های امروز اعتماد نگرفت .…
  • شما حتی بنیادی ترین و اساسی ترین نظرات مربوط به ارتباط کار و دستمزد را هم نمی دانید !
  • فرهنگی/ اصفهان

نامه ی دریافتی : آقای حاجی بابایی ! متاسفم برای کسانی که شما را به عنوان نماینده انتخاب کرده اند !

جناب حاجی بابایی روی سخن من با شماست و چون مستقیم به شما دسترسی نداشتم مطلبم را اینجا نوشتم تا شاید دوستی یا آشنایی صحبت مرا به گوش شما برساند و جوابی قانع کننده به صحبت های بنده ارائه نمایید. شما اصرار دارید که چنان وانمود کنید که به فکر افراد کم درآمد هستید و می خواهید قانون را به گونه ای تصویب کنید که به نفع کم درآمدها باشد ، ولی…
  • " بدیهی ترین اصلی را که می توان از این گزاره ها استنتاج کرد این است که جامعه ایرانی در کلیت خویش هنوز به " بلوغ روانی " نرسیده است و حتی سوابق برجسته سیاسی و طبقه و پرستیژ اجتماعی قادر نخواهد بود تا این خلا مهم و راهبردی را پر و یا حداقل ترمیم کند"
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

پایان محمدعلی نجفی ! مطلب ویژه

 خبر قتل میترا استاد همسر دوم محمد علی نجفی وزیر اسبق آموزش و پرورش سوژه داغ رسانه ها و به ویژه جناح های سیاسی شده است . هر کسی از منظر خویش و بر اساس قاعده هزینه فایده این واقعه را تحلیل و تفسیر می کند . جناح موسوم به " اصول گرا " که البته عملکرد آن نشان داده است به کم تر اصولی پای بند هستند و هدف آن ها…
  • " بی توجهی به واقعیت های موجود در مدارس باعث شده است که از رسیدن به اهداف و برنامه ها دور بمانیم "
  • علیرضا مصلحی راد/ کارشناس ارشد مهندس صنایع - کارشناس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه استان قزوین

حلقه مفقوده گروه های آموزشی

اگر آموزش و پرورش را یک " سیستم " قلمداد کنیم بنابراین نقص و یا ضعف در یک قسمت از آن می تواند به سایر قسمت ها تسری پیدا کند. با توجه به این که گروه های آموزشی حلقه واسط معلمان و مسئولین اداری می باشد، در تشخیص نقص ها و ضعف های سیستم به خوبی می تواند نقش ایفا نماید و اما تعیین سرگروه های درسی خود تبدیل به داستان غم…
  • " این شخصیت کاریزماتیک فرهنگی از اوج عزت به خاک ذلت افتاد "
  • رضا قاسم پور

چهار اپیزود از محمدعلی نجفی

1- اپیزود اول:نجفی وزیر آموزش و پرورش بخشی از دهه اول خدمتم را با وزارت دکتر نجفی بر آموزش و پرورش طی کردم.وزیری آگاه، متین، با کلاس و با سواد ، دکترای ریاضی و مهم‌تر از همه کسی که منزلت و معیشت فرهنگیان را به صورت محسوسی ارتقا داد و تقریبا اکثر فرهنگیان، حتی همکارانی که از نظر فکری با وی زاویه داشتند دکتر نجفی را به عنوان وزیری لایق و قابل…
  • " این هنجارشکنی و ایجاد چالش در خیلی از حوزه‌ها از جمله حوزه باورها و اعتقادات محتمل بوده و اگر جواب‌های قانع کننده‌ای از سوی متولیان دینی جامعه به سوالات و ابهامات نسل پرسشگر و کنجکاو داده نشود، احتمال بروز دلزدگی، دین‌گریزی و حتی دین‌ستیزی دور از ذهن نخواهد بود "
  • رضا قاسم پور

ساسی و پل‌های شکسته !

حوالی هفته معلم کلیپ‌هایی به طور هدفدار و مغرضانه به صورتی گسترده از مدارس ایران در فضای مجازی منتشر گردید. در این کلیپ‌ها عمدتا دانش‌آموزان دختر با ترانه کوچه‌ بازاری "جنتلمن" ساسان حیدری (ساسی مانکن) در حال رقص و یا حرکات موزون در محوطه مدارس بودند. پخش گسترده این کلیپ علاوه بر به حاشیه بردن صدای اعتراضات صنفی معلمان، آموزش و پرورش را نیز در سیبل حملات تریبون‌های مختلف قرار داد. عده‌ای…
  • رسانه ها به جای پرداختن مکرر به شهریه و اردو و غذای این مدارس باید به این مساله بپردازند که چرا دولت ذره ای از سیطره ی خود بر این مدارس به اصطلاح غیر دولتی نمی کاهد ؟ اولیا به جز فضای فیزیکی و تراکم کم چه دستاوردی در قبال پرداخت این پول به دست می آورند ؟
  • جواد بابازاده ( رها )

مدارس غیردولتی را فراتر از شهریه نگاه کنیم ! مطلب ویژه

  چند وقتی است که بیشتر مسئولین و اهالی آموزش و پرورش و خانواده ها در مورد عدالت آموزشی و لزوم برقراری آن حرف می زنند اما تعریف و ترسیم درستی از عدالت آموزشی وجود ندارد؛ همان گونه که کل فضای آموزش و پرورش دچار گفتمان معیشت محور شده است بحث مدارس غیر دولتی هم از شهریه و مسایل این چنینی بالا نرفته است. آموزش و پرورش بدبخت که مانند انسان های…
  • " قبل از هر نگاه و رفتار نو، نگاه باز نیاز داریم. اجازه دهیم مدارس نفس بکشند. الگو بدهیم، دستور ندهیم. سرفصل بدهیم و بگذاریم الفیا را خودشان بیاموزند. بگذاریم آزادی آموزشی را تمرین کنند. طرح ها را کم کنیم اما با کیفیت به آن بپردازیم. از خود مدیران طرح بخواهیم، خوبان را تشویق کنیم و تعارفات را در مواجهه با نقایص دور بریزیم"
  • محمد بحرینی فرد

آموزش و پرورش و تمرین دموکراسی ؟ مطلب ویژه

  آنچه که مرتب از زبان مسولان آموزش و پرورش شنیده می شود حاکی از تحول است و نوگرایی و کیفیت بخشی و خلاقیت و شکافتن سقف فلک برای طرحی نو در راستای مدرسه محوری و دادن اختیار عمل به مدیر و معلم و دانش آموز در مدیریت مدرسه تا دموکراسی را تمرین کنند. اما آنچه که برآیند عملیات ها و برنامه هاست این چنین نیست. اینکه دلمان چیزی را بخواهد اما…
  • " ما معلمان در حالی که مشغول شیون و ناله بر حال و روز خود در بیداد گرانی و تورم هستیم ، بند بند آموزش و پرورش در حال مزایده برای اهل فن و غیر فن است. اگر اوضاع امروز آموزش و پرورش اسفبار است ، فردای آن نگران کننده تر از تصور هر کارشناسی است "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

دعوای تعیین متولی برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و معلمان بی تفاوت ؟!

در جریان داوطلبی برای برعهده گیری مسئولیت آموزش ضمن خدمت فرهنگیان ، توسط دو مدیر ارشد آموزش و پرورش نکاتی مهم ، لازم به یادآوری است : ظاهرا در وزارتخانه تغییرات ساختاری قابل توجهی در حال تحول است اما طبق عادت مرسوم جامعه ما ، صورت مسأله گنگ ، نامفهوم و نامتعارف است. تا به امروز کدام آموزش ضمن خدمتی با انگیزۀ درونی معلمان برای یادگیری و یا با ارتباط منطقی نسبت…
  • دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در نامه ای به دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس :

احکام صادره در مورد حقوق دانشجو معلمان آشکارا نقض مصوبه مجلس می باشد

گروه تشکل ها/ نامه ی زیر دومین نامه به مراجع مسئول در مورد وضعیت افزایش حقوق دانشجو معلمان است . نامه ی نخست به رئیس سازمان برنامه و بودجه مرقوم گردیده بود . ( این جا )
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • آیا مسئولین محترم برنامه و بودجه کشور و وزیر محترم آموزش و پرورش و معاونت پشتیبانی ایشان و وزرا و نمایندگان محترم مجلس نیز برای دریافتی هایشان مانند اضافه کاری و پاداش پایان خدمت و حق ماموریت و کمک هزینه فوت و ازدواج و ... نیز مثل ما دندان روی جگر می گذارند ؟
  • ممقانی / آذربایجان شرقی

آیا مسئولین نیز در سختی ها همراه معلمان و مردم هستند؟ آیا آنها نیز مطالبات ده ساله دارند؟!

نیمه های شب است و مرور مطالبات گوناگون پرداخت نشده در ذهنم خواب را از سرم ربوده است . خیلی سعی می کنم تا بخوابم. تا زمان بیدار شدن برای سحری فرصت زیادی نمانده و هنوز فکرهای گوناگون نمی گذارد خواب به چشمم بیاید. به ناچار برمی خیزم پشت کامپیوتر می نشینم و حداقل برای راحتی فکر هم شده چند سوال می پرسم .اگر کسی جوابی برای این سوالات دارد مشتاقانه منتظر…
  • " امید است با همگرایی و وحدت‌رویه و آینده‌نگری شاهد تعیین تکلیف و تبدیل وضعیت اکثریت همکاران باشیم "
  • حمید قاسمی

آموزش‌دهندگان سوادآموزی در پیشخوان‌ مقایسه

  نگاره‌ای که امروز با تفسیر و تجسم وضعیت کنونی آموزش‌دهندگان و جو حاکم بر آنها در ذهن آدمی تداعی می‌شود بسیار شبیه به کتاب "قلعه حیوانات" نوشته جورج اورول می‌باشد البته شاید همکاران از این قیاس بنده متحیّر و بعضاً دلخور و آن را قیاس‌ مع الفارق بدانند اما قطعاً آنالیز شخصیت های این داستان می‌تواند تلنگر و آئینه عبرتی بر نگرش‌ها و رویکردهای آتی و پیش رویِ ما باشد. ماجرای…
  • " در ایران پنجاه سال است دانشکده های تعلیم و تربیت تاسیس شده اند ولی تعلیم و تربیت به عنوان یک تخصص مورد توجه نیست و افراد با پیشینه های اجرایی و مدیریتی و تحصیلی گوناگون وارد کارزار تعلیم و تربیت می شوند"
  • مصطفی قادری/ پژوهشگر مسایل تعلیم و تربیت

کودکان، نوجوانان و جوانانمان را به دست چه کسانی تربیت می کنیم؟

  به صورت طبیعی کار پیچیده ی آموزش و پرورش نیاز به آموزش های پیچیده ای دارد. در جهان امروز  از مربی مهد کودک تا استاد دانشگاه، از مدیر یک مدرسه  تا مدیر یک منطقه یا وزیر آموزش و پرورش آمادگی ها یا  آموزش هایی برای  تعلیم و تربیت دریافت می کنند. این در حالی است که در ایران پنجاه سال است دانشکده های تعلیم و تربیت تاسیس شده اند ولی تعلیم…
  • " اگر سازمان نظام معلمي بازيچه افراد و جناح‌هاي سياسي شود و يا به سنگري براي سهم‌خواهي و فزون‌طلبي غيرعادلانه بدل شود، نهال نوپاي حرفه‌اي‌گرايي - پروفشناليسم لگدكوب خواهد شد "
  • عليرضا هاشمي سنجاني/ عضو و مشاور دبیرکل سازمان معلمان ایران

معلمي در قامت يك حرفه مطلب ویژه

در كتب كلاسيك، تعليم و تربيت در كنار فعاليت‌هايي همچون وكالت، طبابت و روحانيت يك پروفشن (حرفه) تلقي مي‌شود. فرآيندي براي آموزش و تضمين صلاحيت حرفه‌اي معلمان به طوري كه افراد فاقد صلاحيت مجوز ورود به حرفه معلمي نداشته و در صورت ورود امكان اخراج داشته باشند واژه‌هاي پروفشن و پرفشنال از كلمه لاتين پروفشيو (preofessio) مي‌آيد كه سندي علني حاوي تعهد همراه با ضمانت اجرايي است. حرفه‌ها (مانند معلمي) گروه‌هايي هستند…
  • " توسعه یافتگی وضعیتی نیست که صرفا با رشد آگاهی عمومی تحقق یابد. توسعه یافتگی مرهون همکاری بخش های مختلف جامعه و به عبارتی همکاری های بینِ بخشی و گسترش روابط بین المللی، تولید یا وارد کردن دانش و البته گسترش آگاهی های عمومی است "
  • دکتر فردین علیخواه/ جامعه شناس

توسعه یافتگی و کتاب خوانی

  شاید شما هم به تکرار، با جمله هایی مواجه شده باشید که با «ملتی که کتاب نخواند....» آغاز می شوند و در ادامه هر نوع عقب ماندگی، فرومایگی و توسعه نیافتگی  به نخواندن کتاب ربط داده می شود. در این نوع جمله ها در یک طرف یک ایکس بزرگ به نام کتاب قرار دارد که در واقع معجزه می کند و در طرف دیگر هم چند ایگرگ، که در ظاهر همه…
  • سال ها است که سخن از " رتبه بندی معلمان " بر سر زبان ها است اما تاکنون یک مرجع مسئول به این پرسش اساسی پاسخ نداده است که کدام مرجع علمی و صلاحیت دار باید معلمان را ابتدا احراز صلاحیت کرده و سپس رتبه بندی نماید ؟
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

سازمان نظام معلمی و احیای مرجعیت بر بادرفته مطلب ویژه

آنان که سال ها پیش و در هنگام تدوین و جمع بستن نهایی " سند تحول بنیادین " ، " سازمان نظام معلمی " را از این سند حذف کردند ؛ آیا به این مساله اندیشیده بودند که شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان را در حوزه آموزش را با چه ساز و کار و یا مکانیسمی می خواهند احصا ، جمع بندی و مورد پایش قرار دهند ؟تردیدی نیست…
  • " خمیرمایۀ هر فعالیتی ، فرهنگ است "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

" به طرز وحشتناکی آشکار شده است که تکنولوژی ما از انسانیت ما فراتر رفته است "

انسان ، انسانیت ، تکنولوژی ، فرهنگ و.... واژگانی که چون پتک بر تارو پود بشر فرود می آید و هر یک در حال برتری جویی از دیگری است. ملل مختلف ، به قدر شعور و توانایی های سیاست مداران و همّت و ارادۀ خود از هر یک ، بهره های متفاوتی می برند. شرایطی که گاه از افراط تبعیت می کند و گاه از تفریط ، و وقتی همان سیاستمداران تفکر…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

سخنِ میرزا شکیبا نیارزَد به پشیز

سخنِ میرزا شکیبا نیارزَد به پشیز.درکشان گشته معمّا نیارزَد به پشیز .یا صدایی ست نشانی ز توهّم دارد.یا دروغ است سرا پا نیارزَد به پشیز.زهدشان مصلحتی بود در آ ن روز که گفت.مردم ، این جیفه یِ دنیا نیارزَد به پشیز.منصبی یافته چون راهزنان ره گیرَد .باز  گویَد زَر  و کالا  نیارزَد  به  پشیز .پوششِ اهلِ عبادت غدَرِ اهلِ ریا .چون ؟ به وی آ مَده یک جا نیارزَد به پشیز.یک نفر…
  • " افراد غیر متخصص به دلایل بالا دیواری بین خود و منتقدان و متخصصان تعلیم و تربیت می کشند تا دور از چشمان ناظرین منویات فکری خود را اجرا کنند چرا که آن ها به فکر اجرای عجولانه ی باورهای خود هستند و از متخصصانی که این همه ایده و فکر را به سمت آن ها روانه می کنند بیزارند"
  • مصطفی قادری/ تحلیل گر مسایل تعلیم و تربیت

چرا افراد غیر متخصص در تعلیم و تربیت مانع پیشرفت تعلیم و تربیت می شوند؟

  افراد غیر متخصص به هفت  دلیل امکان پیشرفت نظام تعلیم و تربیت را سد می کنند:*  افراد غیر متخصص زبان علمی رشته های تعلیم و تربیت را بلد نیستند، لذا امکان گفت و گوهای تخصصی با آن ها دشوار است. آن ها با زبانی سخن می گویند که برای متخصصین عامیانه است یا زبان متخصصین را متوجه نمی شوند. این امر گرفتاری های ارتباطی فراوانی در موسسات آموزشی پدید می آورد…
  • " انگار نه انگار که خودشان بودجه را بسته اند ( مسئولیت برنامه ریزی و بودجه را عهده دار بوده اند ) و در همان زمان نگارش و اختصاص و صد البته تأیید بودجه بر کسری بودجه مهر تایید زده اند"
  • ممقانی / آذربایجان شرقی

چماق اختصاص بیش از بودجه مصوب بر سر آموزش و پرورش و فرهنگیان ؟! مطلب ویژه

یکی از معضلات همیشگی آموزش و پروش کسری بودجه است و حداقل در سالهای اخیر همیشه شاهد بوده ایم که هم دولت و هم مجلس در زمان تصویب و تایید بودجه، بر این نکته تاکید داشته اند که  در بودجه سال آتی حتما کسری  زیادی را شاهد خواهیم بود که این علاوه بر بدهی های انباشته قبلی است . با این وجود بودجه با کسری بسته می شود و تایید می شود…
  • آیا افزایش حقوق کارمندان متناسب با تورم موجود در سطح جامعه منظور گردیده است ؟
  • نادر شمیع زاده/ دبیرادبیات و تحلیلگر امور فرهنگی و اجتماعی

تفاسیر متعدد از قانون افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۹۸ و طرح چند پرسش مطلب ویژه

  مدتهاست بر اصل تفکیک قوا و استقلال آنها در یک نظام جمهوری تأکید شده و  ضرورت تصویب قوانین مورد نیاز  منطبق با مقتضیات جامعه  از طرف نمایندگان خبره مستقل و  اجرای دقیق همه مصوبات مجلس از سوی دولتمردان توصیه می گردد اما همواره چیزی که در عمل اتفاق می افتد برخلاف آن بوده و هرساله نگرانی ها و آشفتگی های بی شماری را مخصوصأ در مورد قانون بودجه دامن می زنند…
  • " رویداد اخیر بیش از آنکه به دادگاه و پرونده و هیات تخلفات و مانند اینها نیاز داشته باشد به فهم علمی و واقع بینانه از شرایط جامعه و آموزش و پرورش نیاز دارد "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

ساسی گیت ؛ نمایی از واقعیت مطلب ویژه

پخش چند ویدئو از شادی و رقص دانش آموزان با یک آهنگ نه چندان به هنجار، واکنش های وسیعی در سطح جامعه ایجاد کرد . مسئولان دولتی و مقامات وزارت آموزش و  پرورش از یک سو  اظهار نظر کردند و برخی نمایندگان مجلس نیز در این مورد به واکنش پرداختند و  حتی علی مطهری ، نایب رئیس مجلس  خواستار توبیخ مدیران مدارس فوق شد . کارشناسان عرصه های اجتماعی و تعلیم و…
  • " هرگز ارزش روابط عمومی فراتر از نصاب پارچه و عکاس جلسات فراتر نرفته است و امیدی به بهبود نیز نیست ؛ پایین‌ترین اهمیت مربوط به توجه و ارزیابی افکار عمومی است "
  • ارسالی فرهنگی استان هرمزگان

پای لنگی و درنگی ! ( تأملی به پیام مدیرکل آموزش‌ و پرورش هرمزگان در روز روابط عمومی) مطلب ویژه

گروه رسانه/ با ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش و تشکیل یک پست غیرعلمی و غیر استاندارد به نام " مرکز امور هماهنگی ، ارتباطات و دفتر وزارتی " عملا روابط عمومی از سپهر عمومی حذف شده است . انتصاب فردی غیرمتخصص در علم روابط عمومی و غیرکارشناس در ارزیابی افکار عمومی در دستگاه حساسی مانند آموزش و پرورش وضعیت را بغرنج تر و …
  • نامه ی دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران به سازمان برنامه و بودجه :

تمام مولفه‌های تعیین شده برای افزایش حقوق کارمندان دولت در احکام دانشجو معلمان زیر پا گذاشته شده است ! مطلب ویژه

گروه تشکل ها/ صدور احکام حقوقی دانشجو معلمان و عملکرد ابهام آمیز و پرسش برانگیز مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مورد حذف افزایش حقوق و سکوت آنان موجب اعتراض دانشجو معلمان گردیده است . ( این جا ) « جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی » در نامه ای که به تازگی خطاب به رئیس دیوان محاسبات کشور نوشته به این وضعیت واکنش نشان داده است . ( این…
  • " از شدت و حدت دست‌اندازی و دخالت عوامل بیرونی و تریبون‌های بی‌مسئولیت در تخفیف ساحت آموزش و پرورش و تحقیر معلمان بکاهد و از امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی در چارچوب قانون اساسی توسط سایر نهادهای مسئول و غیر مسئول تا حد امکان جلوگیری نماید"
  • رضا قاسم پور

وزیر محترم ؛ آموزش و پرورش البرز را دریابید !

احتمالاً شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ « سیدمحمد بطحایی » وزیر آموزش و پرورش، میهمان ایران کوچک و شهرستان طالقان می‌باشد تا از نزدیک بر اوضاع و احوالات آموزش و پرورش استان البرز نظارت عینی داشته باشد. با تمام انتقادات به جا و بعضا نابجایی که بر وزیر وارد است، وی در تلاش است تا در حد توان تیم خویش اوضاع نابه سامان آموزش و پرورش کشور را بهبود بخشد. هفته پیش شاهد…
  • آیا این مسیری که آموزش و پروش در پیش گرفته مسیری درست است و ما را به مقصد و غایت نهایی که مدنظرمان است می‌رساند یا همچنان در جلد و پوسته و حرف راکد مانده‌ایم و شاداب‌سازی مدارس و خلق محیطی خوشایند و جذاب برای دانش آموزان در مدرسه تنها در رنگ کردن دیوار و سنگ خلاصه شده است؟ آیا زمان آن فرا نرسیده است که آموزش و پرورش تکلیفش را با ایدئولوژی روشن کند؟
  • علیرضا طالب‌زاده

بازی را به ساسی مانکن باختیم! مطلب ویژه

یکی از اقدامات مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش در دوره دوم دولت اصلاحات ، حذف معاونت پرورشی و امور تربیتی آموزش و پرورش بود. زمانی که از او درباره چرایی و علت حذف آن سوال شد به تحقیقات و پژوهش‌هایی که تیم او انجام داده بود استناد کرد و در مقابل منتقدان حذف امور تربیتی گفت: «حذف معاونت پرورشی بر اساس پژوهش‌هایی علمی صورت گرفته است». حاجی تاکید کرد: «حذف معاونت…
  • ملت توجیه گری هستیم !
  • مرضیه ناصری/ فرهنگی - عضو سازمان معلمان خراسان شمالی

لطفا پشت دانش آموزان و بچه های مردم پنهان نشوید!

این چند وقت نگاه های مختلف به شوی چند مدیر یا معاون مدرسه که  نقل محفل فضای مجازی و اهل قلم و غیره شده است به شدت افکار جامعه را مشوش کرده است . قصد نداشتم دراین مورد خاص دست به قلم شوم، اما وقتی تصویر غیرموجه خواننده را در پیج طرفدارانش دیدم و پیامک های آنان را خواندم که این مدت باعث شده روی هر کلیپی صدای این آقا را صداگذاری…
  • " مديران آموزش و پرورش از استقلال فكر و عمل برخوردار نيستند؛ آنها متناسب با نقش و جايگاهي كه در هرم قدرت دارند، رفتار مي‌كنند "
  • دكتر احد نويدي/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

سندرم آیشمن در وزارت آموزش و پرورش مطلب ویژه

  آدولف آیشمن افسر عضو اس اس در سال 1962 در اورشلیم به دلیل جنایات جنگی اعدام شد . آیشمن  با اصرار زياد ادعا مي‌كرد که صرفاً یک عنصر فرمانبر و مطیع اوامر بود. هانا ارنت در کتاب«ایشمن در اورشلیم» با مطرح ساختن مفهوم ابتذال شرارت (banality of evil) ، در جهت ادعاي آيشمن استدلال كرد. كتاب هانا آرنت الهام بخش استانلی میلیگرام بودكه بین سالهای 1960-1963  چندين آزمایش بر روی  بيش…
  • " ما معلم‌های خوبی داریم، اما دیده نمی‌شوند، چون به جای آن بت‌های مجازی قدرت و شهرت به دست آورده‌اند "
  • فرورتیش رضوانیه/ روزنامه نگار

آموزش‌ و پرورش ناکارآمد و جامعه ی قانون گریز ؟

  یک موتورسوار پلاکش را مخدوش کرده، کاسکت نداشته، وارد مسیر خط ویژه شده، مامور پلیس راهور جلویش را گرفته، به جای تسلیم قانون شدن فحش داده، کتک‌کاری کرده، شیشه وانت پلیس را شکسته، موتورش را برداشته و گریخته، ویدئوی این رخداد در اینستاگرام منتشر شده، عده‌ای از کاربران به او می‌گویند: «دمت گرم!» چرا ما جامعه‌ای شده‌ایم که از تماشای کتک خوردن مامور قانون لذت می‌بریم و برای یک مجرم کف…
  • آیا دانش و بودجه و امکانات نبوده که ما در حدّ ترکیه از آسیب های تربیتی پیشگیری کنیم ؟
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روانپزشک

زندان و تراژدی زندگی ایرانیان

من خودمان را با سوئیس و ژاپن مقایسه نمیکنم اما حق دارم که خودمان را با ترکیه مقایسه کنم . من حداقل هفت هشت سفر پژوهشگرانه به ترکیه رفتم و با یک نگاه روانشناسانه مردم ترکیه را مشاهده کرده ام . آدم هایی که دیدم ، نه از مردم ایران فرهیخته تر بودند و نه از مردم ایران عمیق تر بودند ؛ چرا ما باید دو برابر ترکیه زندانی داشته باشیم ؟ …
  • آیا هیچ عذری جز سوء مدیریت امروز با خلوص‌ مدیریت آن زمان می توان یافت!؟
  • محمدرضا رمضانزاده/ فرهنگی‌ به‌اجبار باز نشسته شده- مسوول انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی

وزیر محترم آموزش و پرورش و سایر مسئولان عالی مرتبه ! لطفا کلاه تان را کمی بالاتر بگذارید !

   جناب‌ وزیر محترم آموزش‌ و پرورش ، مسولان عالی رتبه  دخیل در سرنوشت حال و آینده تلنگری می زنم بر دانسته های بی شمارتان به خاطر اشک و دردی که دیدم و ریختم، شاید که یک نفرتان بیدار شوید!  سه شنبه ۲۴ اردیبهشت به خاطر امضای فرمی برای پسرم به دبیرستان نمونه‌ی نهم دی‌ بجنورد رفتم . در حین گفت و گو با مدیر و معاونان فهیم و دلسوز آن مجموعه،…
  • نقدی بر توصیه اخلاقی روزه‌داری و همدردی با رنج گرسنگیِ گرسنگان جامعه !
  • حسن بهنام/ فعال فرهنگی‌ اجتماعی اهواز و معاون پژوهشی اداره آموزش و پرورش ناحیه۴ اهواز

رفع فقر یا همدردی با رنج فقرا ؟!

یقیناً یکی از اعمال اخلاقی خاص، دستگیری از مستمندان و نیازمندان و کمک به فقرا بوده که آثار مثبت روحی و عاطفی فردی و اجتماعی برای انسان دارد تا با این انگیزه در راستای کاهش رنجِ سایرین بکوشد و به آنها کمک نماید. درباره ماه رمضان نیز، بسیار شنیده و خوانده‌ایم که یکی از اهداف و حکمت‌های وجوب روزه داری، همدردی با فقرا و آشنایی با رنج گرسنگیِ گرسنگان است. گرچه در…
  • " من تفاوت کیفی بین فعالیت روابط عمومی در دوره مدیریت آقای نظری با مدیران سابق نمی بینم ؛ آیا روابط عمومی تحت مدیریت آقای علیپور می تواند دخالت های کوچکی نژاد را نقد کند ؟ "
  • شیرزاد عبداللهی

آقای مجید علیپور ! چه برنامه ای برای روابط عمومی گیلان داری ؟

گروه رسانه/ « مجید علیپور » از فرهنگیان استان گیلان به تازگی به ریاست روابط عمومی  آموزش و پرورش استان گیلان منصوب شده است . در حکم انتصاب آقای علیپور از سوی مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان آمده است : "برادر ارجمند جناب آقای مجید علیپور شیرجوپشت با سلام و احترام نظر به تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به سمت « رئیس اداره اطلاع رسانی و…
  • برنامه ریزی آموزشی و پرورشی را برای مدارس چه کسانی ترسیم می کنند ؟ آیا دانش آموخته دانشگاهند ؟
  • حسین شاملی یام/ دبیر آموزش و پرورش شهرستان مرند

چرا شادی بچه ها را برنمی تابیم ؟ مطلب ویژه

  در پی انتشار کلیپ رقص و شادی در چند مدرسه ، عالم و آدم را به هم ریختند و هر کدام از منظری سخن راندند . یکی که نماینده مجلس بود به جای رسیدگی به گرانی و درد مردم از به خطر افتادن اسلام سخن راند ، دیگری از سند 2030 سخن گفت و دیگری از رواج بی بند و باری در مدارس بحث کرد و باید منتظر بود و دید…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور