" در واپسین ماه های باقی مانده از عمر چهار ساله ، بیکاری کار دست برخی از نمایندگان داده ، آنها را ناخودآگاه به نوشتن پیشنهاداتی وامی دارد که فاقد پشتوانه علمی و کارشناسی لازم است. طرح هایی مانند "حذف انحصار از آموزش زبان انگلیسی " یا "حذف تنوع از مدارس دولتی " از جمله آنهاست "
دولت که بماند !!مجلس این دوره نیز رنگ و بویی از استقلال ، اقتدار و تدبیر در چنته نداشت.چهار سال گذشته به جای پرداختن به چالش های اساسی مردم ، به قیل و قالی گذشت که تنها بار خاطر بود و بس !مجلسی که از همان آغازین روز تولدش ، یکپارچه به سمت و سوی دولت غش کرده ،عنان اختیار از کف داده، خود را از راس امور به حاشیه رانده تا…
" چه کسانی باید پاسخ گوی این شرایط باشند تا جامعه به " نقطه جوش " نرسد ؟ بارها گفته و نوشته و تاکید کرده ام که رساندن جامعه به نقطه جوش و انفجار به نفع هیچ فرد و نهادی نخواهد بود ... چرا پند نمی گیرند و خویش را اصلاح نمی کنند ! قبلا نوشته ایم که به وجود این همه نهادهای موازی فرهنگی نیازی نیست . این تعدد و تنوع موجب شده است که کسی اولا خود را در برابر قانون ، " پاسخ گو " نداند و دیگر آن که مسئولیت ها را پاسکاری کنند . نهاد متولی " آموزش " و " فرهنگ " باید یکی باشد و آن نیز جز آموزش و پرورش صلاحیت دیگری را نمی توان متصور شد"
شدت خشونت های به کار گرفته شده در اعتراضات هفته آخر آبان 1398 از سوی طرفین نشان داد که جامعه ایران بر گسل بسیار لرزانی از رفتارهای غیرقابل پیش بینی قرار گرفته است هر چند پیش لرزه های آن کسی را به تفکر وا نمی دارد . گردش کار بیش از 15 میلیون پرونده قضایی که حجم معتنابهی از آن را عناوینی مانند توهین ، فحاشی و ضرب و شتم تشکیل می…
از وزیری پرسشی شد گو به ما رشد کشور ژاپنی را برملا پاسخی دادش چنین ، راز آشکار ما به هر آموزگاری این عطا دستمزدی را عطایی جان من رتبه با هر یک وزیری در ازا چون سفیری یک معلم در امان حرمتی یک امپراطوری نما راز رشد کشوری این شد ولی بر معلم احترامی هر کجا ارسال مطلب برای صدای معلم این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
' برآیند و نتیجه چند ساله مدیریت « علی اللهیار ترکمن » در جایگاه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و نیز سمتی که ایشان پیش از آن در سازمان برنامه و بودجه ( سازمان مدیریت و برنامه ریزی ) به عنوان " رئیس بخش آموزش و پرورش " به مدت 23 سال داشته است اوضاعی است که هم اکنون در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان شاهد آن هستیم ! آیا مشکلی با سازمان نظام معلمی و معلم حرفه ای دارید ؟ تنها مدیر حرفه ای است که می تواند بر معلم حرفه ای مدیریت کند ! همین ! واقعا این پرسش جدی مطرح است که چرا مسئولان این جامعه در سطوح مختلف به جای اصلاح روندها ، فرآیندها و نهادها دائما می خواهند که نهاد جدیدی تاسیس کنند ؟! بدون تردید حضور و استقرار " معلمان حرفه ای " در نظام آموزشی ایران برای نخستین بار ، صفحه تازه ای را در مناسبات " صف " و "ستاد " خواهد گشود و البته این با آموزش و پرورش ایدئولوژیک سازگار نخواهند بود "
در آخرین اظهار نظر ؛ علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جزئیاتی را در مورد " رتبه بندی معلمان " بیان کرده است . ( 1 ) پیش از آن که وارد این موضوع شوم ناگزیر هستم به دلیل تکرار برخی رفتارهای این مقام مسئول که گویی به الگوی رفتاری ایشان در برخورد با منتقدان تبدیل شده است اشاره کنم . آقای اللهیار ترکمن عادت…
" خروجی سخنان و وعده های نمایندگان و دولت چیست؟ به نظر می رسد خروجی را ابتدا باید از معلمان حاضر در کلاسهای درس و سپس از مدیر کل های توانمند، واقع گرا و شجاع پرسید تا وضعیت به خوبی روشن شود ! "
کمبودها و مشکلات عدیده آموزش و پرورش ناشی از نوع نگاه دولت است یا مجلس؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه انتظاری از وزیر آموزش و پرورش دارند؟ آیا نمایندگان برای حل مشکلات، درخواست ها و مطالبات وزارت آموزش و پرورش را پیگیری کرده و به نتیجه لازم رسانده اند؟ در سالهای اخیر علی رغم قول های دولت و مجلس، مشکلات سیستم آموزش و پرورش همچنان پابرجاست، مشکلاتی که از طریق رسانه های…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی انتقادی زیر توسط برادر یکی از دانش آموزان در آموزش و پرورش منطقه 17 تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" بسیاری از افرادی که در دههی اول پیروزی انقلاب شعار یکسانسازی مدارس را سردادند، امروز خود در زمرهی مدرسهدارانِ بهاصطلاح غیرانتفاعی هستند ! "
در طول چهاردهسالی که هر هفته در این ستون مینویسم، فراوان از آموزش و پرورش نگاشتهام: مدارس دولتی و غیردولتی، مشق شب، تستهای گزینش دانشآموز، کتب کمک درسی، تربیت نیروی ماهر، فضاهای آموزشی، ...و خلاصه از افراطها و تفریطها. اخیراً برای چندمین بار از سوی برخی مسئولان آموزش و پرورش، بحث یکسانسازی مدارس مطرح شده است؛ سخنی که از فردای پیروزی انقلاب تا به امروز به صورت ریتمیک از سوی تیمهای مختلف…
" باید در مدارس به جای این همه متون تخیلی و ناکارآمد چند واحد زیبایی شناسی و فلسفه هنر به نوجوانان آموخته شود تا برای مقابله با این نظام رسانه ای ضد فرهنگی، تفاوت بین زیبایی و زشتی، تفاوت یک دلقک و طنز پرداز، تفاوت بین یک روان پریش بددهن و موزیسین، تفاوت بین یک یاوه باف و شاعر و....را کمی متوجه شوند! "
یکی از معضلات اساسی که جوامع بشری را تهدید می کند این نیست، که چرا افراد این گونه یا آن گونه فکر می کنند بلکه مسئله این است که چرا افراد اصلا فکر نمی کنند؟ سوژه امروزی در هجوم افسار گسیخته رسانه ها و شبکه های مجازی هیچ مفر و فرصتی برای خلوت با خویشتن و تفکر نمی یابد و مدام در معرض انتخاب ها و گزینه های گوناگون قرار می گیرد..نوجوان…
صبوری پیشه کن ، ای فرد دانا فرو خشمت به کظم الغیض هر جا میان جمع اجتماعی ،نظم آرا تبسّم کن که شادی با تو مانا به فرداها نیندیشی جز امروز به امروزت توکّل کن ،نه فردا رها از هر توهّم آرزویی ز گردابی حوادث دور جانا کنی یادی ز نوحی ناخدایی ز طوفانی رها ،با جامه تقوا برون از این زمینی خاک آلود چه آدم ، در گرفتاری ،خدایا چه باید…
" قدری بیندیشید که چرا نحوه اجرا و یا نتیجه گیری از برخی از طرح ها چون ارزشیابی توصیفی ، طرح شهاب ، طرح جابر ، طرح معلم تمام وقت ، طرح رتبه بندی معلمان و........ مطلوب و مورد انتظار نیست ؟! "
مقدمه نادر شاه افشار در یکی از جنگ ها ، هنگام فرار از حملات دشمن ، به روستایی رسید و اولین در را زد و گفت : پیرزن! من نادرشاه ، پادشاه ایران هستم ؛ هر چه در خانه برای خوردن و آشامیدن داری برایم بیاور. پیرزن که اصلاً او را نمیشناخت با بیتفاوتی گفت : هر کسی میخواهی باشی ، باش! تو میهمان من هستی و من در حد توانم از…
" از دید نیروهای آموزشی تغییرات چند سال اخیر در راستای کیفیت بخشی نبوده است "
سال تحصیلی ۹۹_۹۸ با چالش کمبود کتاب درسی آغاز شد.ضمن آنکه برخی از کتب درسی متوسطه دوم تغییراتی داشت؛ عدم هماهنگی در این خصوص موجب شد در برخی مدارس کتب سال تحصیلی ۹۷ توزیع شود و ناآگاهی مسئولین از تغییرات کتاب جدید مشکلاتی را ایجاد نمود.در این یادداشت مجال بررسی دلایل ناهماهنگی در توزیع کتب درسی نیست . بلکه نگارنده قصد دارد چرایی تغییرات کتاب های درسی در سالهای اخیر را بررسی…
" ما در ایران پدیده ای به نام مدارس غیردولتی یا مدارس خصوصی به معنای واقعی آن نداریم و مهمترین فلسفه وجودی این مدارس یعنی در انداختن طرحی نو و محتوایی متفاوت با آموزشهای رسمی به دلیل شرایط حاکم بر کشور امکان عملیاتی شدن ندارد. متقاضیانی که به ایدئولوژی رسمی پای بند نباشند امکان تاسیس مدرسه ندارند و محتوای آموزشی و تایید صلاحیت معلمان نظارت بر کیفیت و برنامه ها و حتی فوق برنامه های این مدارس با دولت است و در نتیجه شاهد مدارس چندان متفاوتی از مدارس دولتی نیستیم. اما همین مدارس هم به خاطر غیردولتی بودن و مدیریت متفاوتی که به دنبال ایحاد جاذبه برای مشتری است، بسیار با اقبال مواجه شده و متقاضیان فراوانی دارد "
در روزهای اخیر و به بهانه سخنانی که همسر حدادعادل در یک برنامه تلویزیونی بر زبان آورد، نقد و نظرات متعددی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد و در این میان چپ گرایان و مخالفان بازار آزاد و دشمنان همیشگی بخش خصوصی نیز فرصت را مغتنم شمرده و مدعیات بی فایده و بارها آزموده شده خود را تکرار کردند. در چنین شرایطی با اعتقاد به کارآمدی بخش خصوصی واقعی…
" با چنین وضعیتی آیا کودکی و نوجوانی که با این نظام آموزش پرورش و این صدا و سیمای جامعه پذیر می شود آیا حق ندارد در بزرگسالی در مورد همه علوم و مسائل سخنرانی کند؟ "
اکثریت شهروندان امروزی از اوان کودکی تا پایان نوجوانی خود روزی چند ساعت را در مدارس سپری می کنند، مدارسی که به جای آموزش شیوه های چگونه اندیشیدن و پرورش خلاقیت های فکری و هنری بیشتری خرافات و اوهام را به کودکان آموزش می دهند. اغلب مدیران و معاونان (به ویژه معاون پرورشی) مدارس به عنوان دانای کل خود را ملزم می دانند هر روز صبح در سرما و گرما پس…
" نظام تعلیم و تربیت به طور عام و نظام برنامه درسی به طور خاص نباید ایدئولوژیک باشد، بلکه باید مکانی برای نقد ایدئولوژی ها باشد، زیرا آفت ورود ایدئولوژی ها به مدارس تربیت نسل های متعصب، غیر پرسشگر، خودخواه، غیر اخلاقی، غیر اجتماعی و منفعت طلب است "
دکتر مصطفی قادری/ پژوهشگر تعلیم و تربیت - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
ایدئولوژی تفکر، عقیده و باوری است که با حمایت قدرت غالب می شود و اغلب به واقعیت سیاسی نزدیک است تا حقیقت. لذا چون ایدئولوژی ها به واسطه اعمال قدرت امکان اندیشیدن را از کودکان و جوانان سد می کنند اساسا بعد منفی در آموزش و پرورش دارند، حال چه ایدئولوژی های سیاسی باشند، یا فنی، یا علمی، یا اقتصادی، یا دینی، یا فلسفی و یا فرهنگی مضر اند، چون نسبتی با…
" آیا وزارت آموزش و پرورش حامی معلمین است؟ یا به اولیاء اطمینان می دهد که معلمین خاطی هستند و مجازات خواهند شد؟! "
مرضیه ناصری/ فرهنگی - عضو سازمان معلمان خراسان شمالی
چندی است کلیپ هایی از زد و خورد معلم و دانش آموزان دبیرستان پسرانه در فضای مجازی دست به دست می شود و نیز کتک خوردن معلمین توسط اولیاء و سیل نظرات و جبهه گیری های اولیاء و فرهنگیان ،گاهی مدافع و گاهی مخالف.راستش دیدن این صحنه ها حالت تنفر و انزجار را در من ایجاد کرد انزجار از انحراف این جریان ؛ چرا و چگونه می شود که مساله تا جایی…
" تعلیم و تربیت در هیچ دوره ای از گزینه های روی میز نبوده است "
شاخص ها نمایانگر واقعیت های موجود در عرصه فعالیت های یک سازمان هستند که توجه عمیق به آن ها در بخش های فرآیندی و عملکردی می تواند به تصمیم سازان در شناسایی و درک بهتر نارسائی ها و کمبودها در سازمان کمک شایانی نمایند.شاخص ها هشدار دهنده هایی هستند که مدیران را از مشکلات پنهان در برخی از زمینه های خاص و یا ادامه روند مطلوب در زمینه های دیگر آگاه می…
" صدای معلم : عملکرد ضعیف و پرسش برانگیز گروه های آموزشی در مورد سناریوی حذف زبان انگلیسی از برنامه ی مدارس آزمون فیصله بخشی بود برای اثبات ناکارآمدی گروه های آموزشی و بی تاثیر بودن آن ها در جریان توسعه ی حرفه ای معلمان "
گروه گزارش/ شاید بتوان به جرات گفت که هیج رسانه ای به مثابه « صدای معلم » تاکنون از عملکرد گروه های آموزشی در نهاد مهمی مانند وزارت آموزش و پرورش انتقاد نکرده باشد . روزی نیست که مسئولان این وزارتخانه در سطوح مختلف اندر فواید این " نهاد " سخن نگویند اما هنوز هیچ مدیری به این پرسش پاسخ نداده است که گروه های آموزشی نماینده " مدیران " هستند و…
" « صدای معلم » درگذشت "خانم مستوفی زاده " همکار محترم یزدی را تسلیت می گوید "
مدیر کل آموزش و پرورش یزدجناب اقای دکتر دانافر آیا اطلاع دارید زمانی که همه مردم یزد و سران آموزش و پرورش در تکاپوی استقبال از ریاست محترم جمهور بودند معلمی دلسوز و فداکار در مدرسه ای در حاشیه شهر جان به جان آفرین تسلیم کرد ؟ مگر نه این است که مردن در محل کار و کسب روزی حلال حکم شهادت دارد ...این بانوی گرانقدر در محل خدمت هنگام انجام وظیفه…
" اگر امروز اتحادیه اروپا با جایگاه رفیع فرهنگی خود در جهان ، از این بابت ، احساس کمبود می نماید که دیگر اعضا را به داشتن زنگ گفت و گو آن هم دور میزگرد و یا..... ترغیب می نماید ، در واقع برای دیپلماسی آینده خود می اندیشد "
"بخش آموزش اتحادیه اروپا به وزارت های آموزش و پرورش کشورهای عضو خود پیشنهاد داده است که در مدارس ، زنگ گفت و گو را پیش بینی کنند. کودکان و نوجوانان مى بایست زمانی برای گفت و گو داشته باشند. حتی شیوه نشستن دانش آموران به صورت حلقه های دور میز باشد تا بتوانند بهتر همدیگر را ببینند و با هم گفت و گو کنند. اتحادیه اروپا معتقد است شهروندان اروپا نیاز…
" دانش آموزان در مدارس به آموزگاران مدرک دار تسلیم می شوند تا خودشان نیز مدرکی کسب کنند. هر دو گروه سرخورده اند و هر دو گروه کمبود منابع و امکاناتی چون پول ، دقت را در سرخوردگی متقابل خود مقصر می دانند "
مقدمه جهان در عصر حاضر ، افقِ دیدِ جدید و متمایزی به مدرسه و معلم و آموزش پیدا کرده است ، ولی ما هنوز در تفکر آموزش حروف الفبا و تثبیت نظم پادگانی برای اطمینان از تعلیم و تربیت مانده ایم و ما جهت تولید محصولی به نام انسانهای اخلاق مدارِ مطیعِ قوانین ، در حالت چشم گوش بسته درمانده ایم. کتاب " مدرسه زدایی از جامعه " ایوان ایلیچ انگلیسی در…
" سرکار خانم حکیم زاده ! معلمان ما از طرح های بی بازده در مدارس خسته شده و از اصل مطلب که پرورش و آموزش هست غافل مانده اند ! "
گروه استان ها و شهرستان ها / پیش تر نامه ای از سوی « هاله شهبازی » معلم خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا ) یکی از مخاطبان این مطلب ، « رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بود . پاسخی به این انتقادات ارائه نگردید . « صدای معلم » بار دیگر آمادگی خویش را برای انتشار پاسخ مسئولان…
چرا قانون افزایش حقوق مصوب مجلس و قانون بودجه کشور توسط وزارت آموزش و پرورش در صدور احکام جدید معلمان پیمانی (ماده ۲۸) استخدامی مهر ۹۸ اجرا نمی شود ؟
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از دانشجو معلمان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" « صدای معلم » درگذشت هم وطنان آذری به ویژه دانش آموزان را تسلیت می گوید "
بامداد روز جمعه 17 آبان 1398 ، ما تبریزی ها در گهواره روزگار شدیدا تکان خوردیم . زلزله یکی از بلایای طبیعی است و اجتناب ناپذیر ، اما آیا تعداد زلزله در آذربایجان شرقی ، طی یک دهه اخیر ، بیشتر نگردیده است ؟! این استان منطقه ای کوهستانی با تعداد بی شمار سلسله کوه های در هم تنیده است ؛ دست کاری کوه ها توسط سازمانها و نهادهایی که آنها را…
ما " اعتماد " خود را به صداقت گفته ها و کرده های نیروهای ارشد ستادی از دست داده ایم "
مقدمه اخیرا یک مسابقه نونگری و نواندیشی ما بین معاونان وزارتخانه در حال زایش است که تاکنون سابقه نداشته است ، اما آنان گوش ما معلمان را با جملاتی که درد دیرین نظام آموزشی است ، نوازش می دهند. البته این گفته ها برای ما معلمان آشناست اما جسارت اعتراف و بیان آنها از سوی معاونان وزیر ، تجربه ای جدید است. ما معلمان و منتقدین نظام آموزشی در برخی از سایت…
در کودکی خواندیم اناری فهم حالا دارد ، نداردهایِ دارا ، گاه سارا تصمیم کبری را تداعی کرد در ذهن تصمیم بکری کرد باید با تقلّا هر چند روباهی پنیری قالبی زاغ در اجتماعی شد نمایان فهم غوغا یادی کنم از آسیابان ، نانوایی فهمی کنم حالا عزیزی روز خود را یادی کنم امروز از ایام دیرین از کودکی یادی کنم محبوب جانا یادی ز فرهادی کنم با کنجکاوی از آن شبی…
" شانتاژهای خبری را کنار بگذارید. یا وعده ندهید یا هم اگر وعده می دهید به آن عمل کنید و با آبروی فرهنگیان بازی نکنید ! "
بدون شک بهتر شدن وضعیت اقتصادی فرهنگیان به معنی اتمام مشکلات در آموزش و پرورش نیست،بلکه به این معناست که گامی مهم برای اجرای مراحل بعدی برداشته شده است.تا وقتی وضعیت اقتصادی فرهنگیان خوب نشود هیچ برنامه و طرحی در اموزش و پرورش با استقبال آن ها مواجه نمی شود ؛ زیرا آنها مجبورند ساعات خارج از تایم کاری خود را به کار دیگر بپردازند تا از عهده مخارج زندگی برآیند، لذا…
" معلمان رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند و نقشی وصف ناپذیر در ساده سازی و جذابیت بخشی به محتوای کتاب های درسی دارند. همان ها که اکنون آزاداندیشانه تر می کوشند تا پالایش کتاب های درسی را صریح تر از گذشته در کلاس های درس مورد انتقاد قرار دهند! "
در روزهای گذشته اعلام فهرستی از حذفیات کتاب های درسی ادبیات در سال های اخیر موجی از شگفت زدگی را به همراه داشت.اینکه چگونه می شود در روزگار رونق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برخی به اصطلاح کارشناسان دفتر تالیف کتاب های درسی چنین بی محابا سر خود را به زیر برف فرو برده و از آنچه در پیرامون شان می گذرد بی اطلاع باشند؟! نگاهی به فهرست منتشر شده…
" بیش از یک سال است که مدیرکل محترم آموزش و پرورش قول شفافسازی در این حوزه را دادهاند اما دریغ از یک گزارش مالی ! "
از قرار معلوم، امروز سهشنبه، چهاردهم آبان، شیراز میزبان وزیر آموزش و پرورش است. بحث دلیل حضور ایشان در استان فارس نیست، فقط خواستیم اطلاعاتی خدمتشان ارائه دهیم که احتمالا در سفرشان به شیراز، وارونه دریافت خواهندکرد. اول، در این استان هیچ برنامهای برای هیچ حوزهای وجود ندارد و همه کارها ابنالوقت انجام میشود، شاهد این مدعا، بخشنامههای گاه و بی گاهی است که غالبا بعد از زمان خود ارسال میشود،…
در کشور ما رنگ سیاسی پر رنگ ترین رنگ هاست. روز دانش آموز خاستگاهی البته سیاسی داشته است و برای پاسداشت مبارزه عدالت خواهانه علیه استبداد و استعمارشکل گرفت. که به جای خود قابل تحسین و در خور بزرگداشت است. اما خوب بود در تداوم کار نگاه به دانش آموز بعد فرهنگی نیز اضافه می شد، یا به مرور ایام، رنگ غالب فرهنگی به خود می گرفت. من بر این باورم که…
" بعضی از نمایندگان از این طرح حتی انتظار آموزش زبان محلی را داشتند! یعنی زبان محلی یا مادری به عنوان یک زبان خارجی! شاید نیم نگاهی به انتخابات اسفند ماه و مطرح شدن در شهر خود ،انگیزه اصلی چنین دیدگاهی است. متاسفانه اینها نگاه پوپولیستی به مقوله آموزش دارند! البته کسانی که خواستار حضور کشورهای خارجی و آموزش معلمان و دانش آموزان در طی یک دوره ۱۵ ساله و سپردن معلم و دانش آموزان به کشورهای بیگانه بودند ، هرگز در این مورد توضیحی ندادند... ! "
عده ای از نمایندگان امضاء کننده بیان میکردند که با افزودن سایر زبانها و آموزش آن در آموزشگاه های خصوصی میخواهند به رفع انحصار از زبان انگلیسی کمک کنند اما واقعیت ها می گویند که حتی در صورت وجود سایر زبانها ، باز هم انگلیسی انتخاب اول اکثر دانش آموزان است...اصلأ در زبان انگلیسی هم اکنون هم انحصار وجود نداشته و بلکه یکی از زبانهای خارجی انتخابی در مدرسه محسوب می شود.…
آموزش وپرورش باز هم در گرداب خیالات و کج راهه ها در حرکت هست و کشتیبانی برای نجات آن دیده نمی شود و طرح ها و مصوباتی خام صادر و آینده مبهم آن باز هم هزاران سوال بی جواب دارد. بحث اخیر آموزش وپرورش ، مصوبه حذف تنوع مدارس و حذف آموزش زبان انگلیسی باز هم دلسوزان را به چالش کشیده و دیدگاه های متفاوتی عرضه می شود که هر کدام…
" راستی من و شما هم قادریم چنین مسیری را در جهت تنویر افکار عمومی و حرفه ای ،آغاز و طی کنیم ؟ "
عمر چیست ؟ آفتاب تموز ! به سرعت این عمر می گذرد و نهایت به پایان می رسد و این سیر ، راه همه بشر است . فقیر و غنی . زشت و زیبا . گناهکار و بی گناه . اهریمن و اهورامزدا . معتقد به خدا و یا خودستا و پول ستا و قدرت ستا و مقام ستا . روزمرگی لعنت زندگی بشر است. غفلت نیز همچنین . ناسپاسی و قدرنشناسی…
" در آموزش و پرورش مدیریت علمی بیش از اختصاص بودجه اهمیت دارد. سیطره ایدئولوژی در چهاردهه گذشته نه تنها موجب بهبود کیفیت تعلیم و تربیت نشده بلکه اتلاف وسیع منابع را به دنبال داشته است! پوپولیسم در ایران جذابیت زیادی دارد ! "
سید مجید حسینی استاد دانشگاه تهران است. از مدیران قالیباف بوده و اخبار پراکنده از عزم او برای حضور در انتخابات مجلس آینده حکایت دارد. احتمالا در قالب نواصولگرایی که مدتی است قالیباف پرچم آن را برافراشته است. صریح اللهجه است و حاضر جواب. مصاحبه یا مناظره هایش را با گزاره های ساده و بدیهی آغاز و به پایان می برد. همین هم بر جذابیت او نزد فرهنگیان افزوده است. در کلیپ…
" سخن رئیس دیوان عدالت اداری در مورد عدم اهتمام جدی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به اجرای قانون فصل الخطاب است . واحدهای نظارتی و بازرسی در آموزش و پرورش ضعیف و ناکارآمد هستند .مشغول کردن این همه نیروی انسانی در واحدهایی مانند روابط عمومی ها ، حراست ها و بازرسی ها و... و تخصیص اعتبارات در این وضعیت بحرانی " کمبود نیرو " و " بودجه "چه گره ای از مشکلات این وزارتخانه گشوده و آیا تاثیری در بهبود امور و فرآیندها خواهد داشت ؟
پس از گذشت حدود 2 ماه از رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر آموزش و پرورش ، حاجی میرزایی نخستین انتصابات خود را چهارشنبه 8 آبان با حضور عوامل و نیروهای ستادی و البته بدون دعوت از خبرنگاران و رسانه ها انجام داد . حاجی میرزایی در این مراسم ؛ « جواد حسینی » را به جای « مجید قدمی » در سمت رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، « علی…
" عملکرد و کارآمدی آموزش و پرورش در کنار خیلی از وزارتخانهها و نهادها از مناظر مختلف زیر سؤال می باشد "
در دوره تثبیت دولتها معمولا مردم انتظار کارآمدی از حاکمان خویش دارند ولی متأسفانه کارآمدی برخی از وزارتخانهها در دهه پنجم انقلاب چندان مطلوب نبوده و بعضاً مورد انتقاد صاحبنظران و مردم میباشد.عملکرد و کارآمدی آموزش و پرورش در کنار خیلی از وزارتخانهها و نهادها از مناظر مختلف زیر سؤال میباشد. در کنار انتقاد بر عملکرد کلی آموزش و پرورش هفته پیش ۵۷ تن از نمایندگان به بهانه ناکارآمدی آموزش و پرورش…
واقعا تا کی می خواهیم به این حرکات نمایشی ادامه دهیم؟
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تبریز برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" برابر مقررات و قوانین موجود ، کلیه کارکنان دستگاههای اداری و سازمان های زیر نظر دولت در صورتی که شش ماه یا کمتر از آن در مسئولیتی اداری اشتغال داشته باشند از پرداخت مالیات سالیانه معاف خواهند شد لیکن این مصوبه لازمالاجرا در آموزش و پرورش مانند دیگر قوانین جاری از جمله نظام هماهنگ پرداخت و......شکل اجرایی جداگانه و غم انگیزی دارد "
سالهای متمادی است که دلسوزان فرهنگی - اجتماعی و پیشکسوتان خبره تعلیم و تربیت از نارساییها ، نقیصه ها ، کمبود ها و شیوه های نادرست و غیرکارشناسی امورمتعدد آموزش و پرورش ما نالیده و در پی یافتن راهکارهای علمی و کاربردی برای بهبود فرآیند های موجود ، مسیر ناهموار هر تلاش و پیگیری های مختلفی را بر خود هموار کرده اند ؛ اما در کمال تأسف نه تنها باری از دوش…
بعد از گذشت چهل سال هنوز مشخص نیست که آموزش و پرورش به دنبال تربیت شهروندانی صادق و متعهد است یا پرورش کسانی که می توانند با ریاکاری از فرصت های هر چه بیشتر برای پیشرفت شخصی استفاده کنند!
جمهوری اسلامی در عرصه آموزش و پرورش شکست خورده است! این جمله تکان دهنده خلاصه توافقی است میان مجری برنامه زاویه با طیبه ماهرو زاده که هم خود عضو شورای عالی آموزش و پرورش است و هم همسرش غلامعلی حداد عادل از مولفان کتاب های درسی و نقش آفرینان نظام آموزش و پرورش کشور! ماهرو زاده تصریح می کند که حتی در دو دهه گذشته نیز مدرسه ای نیافته است که بتواند…
جمعه سوم آبانماه ۹۸ بعداز ظهر به همراه خانواده تصمیم گرفتیم طبق روال هر ساله ، به نمایشگاه کتاب تبریز سری بزنیم.به دعوت دوستی ابتدا به سالن مطبوعات و خبرگزاری ها رفتیم .سالن "شهریار" مخصوص مطبوعات و رسانه ها بود و خبری از مردم عادی در آن نبود. و طبیعتا محل آمد وشد مسئولین و سیاسیون تا ثابت کنند روابط خوبی با رسانه به عنوان یکی از ارکان دموکراسی و نقد های…
" افسوس که آموزش و پرورش نه تنها در این روزها با سایر دستگاه ها همنوا نشده ،بلکه با اجرای طرح های غیر کارشناسی و غلط مانند حذف سهم دولت در بیمه تکمیلی فرهنگیان و کاهش مداوم سقف تعهدات شرکت های بیمه گر ، فشار را بر خانواده های فرهنگی مضاعف کرده و معلمان را با بار مشکلات و تنگناهای اقتصادی رها کرده است "
بر کسی پوشیده نیست که آنچه موجب عملکرد بهتر و رقابت در محيط متلاطم سازمان هاي امروز مي شود نیروی انسانی سالم و کارآمدی است که در صورت تامین سلامت جسم و روان می تواند قابلیت های خود را به منصه ظهور رسانده و به نوآوری و خلاقیت دستگاه متبوع خود کمک کند . همه سازمان ها و دستگاه های اجرایی هم با اعتقاد به مقوله سلامت جسم و روان کارکنان خود…