به یک نافذ نگه کردی اسیرم ای گل نازم بیا رحمی کن از غیرت به دیدارت که جان بازم اسیر خط و خالت شد گرفتار چه زندان زلیخا حیله ها بافد منم یعقوب در رازم ره تاریک را رفتن به آب خصر پیوستن نه کار من بُود ای دل چو اسکندر در آن آزم نگین تخت سلطانی که اعظم نام گشت دیدم سلیمان اَبَر قدرت به تخت سلطنت تازم نه کار ماست…
" جناب آقای قرائتی و مرتضی نجفی قدسی ، در تعجبم شما که این همه دلسوز نظام آموزشی هستید ، چرا تا حال در برابر طومار بی انتهای ناله های معلمان طی چهل سال ، ساکت مانده اید و هیچ حمایت و همدلی با آنان انجام نداده اید؟! داد زدیم ، تجمع کردیم ، تحصن کردیم و...... نه وزیر دید و نه مجلس و نه ..... و امروز شما به بهانۀ یک همخوانی و هم رقصی سی چهل دانش آموز دختر در مدرسه ای دخترانه ، احساس خطر نموده و حکم تربیت معلم از بین روحانیت می دهید ؟! "
شاید فیل مثنوی بهترین تعبیر برای زوایای نگرش ما به موضع جنجالی اخیر باشد. کلیپ غیرقانونی ، ساسی مانکن ، جنتلمن و..... هر عنوانی که دوست دارید بر آن بگذارید مشکل اصلی ما مرگ و یا شاید قتل مفهوم " معنا " ست. وقتی معنا در محتوای پیام رنگ ببازد ، سطحی نگری ، لودگی ، ابتذال ، همانند ستاره ای درخشان ، حداقل در بین جوانان و به موازات آن مابین…
آقای دکتر ! بیایید باهم فریادهای مان را برسر سیاستگذاران، مولفان و مجریان آموزشی ی بکشیم که واقعیت ها را نمی بینند و نمی خواهند شائبه همکاری با موسسات مالی آموزشی را با عملکرد درست برطرف کنند ! بیایید فریادهایمان را بر سر خانواده هایی بکشیم که هماهنگ با سیستم بیمار آموزشی، کودکی و نوجوانی فرزندانشان را تباه می کنند !
متن زیر به بهانه سخنرانی دکتر نعمت الله فاضلی در جلسه تودیع دکتر مهرمحمدی درباره وضعیت دانشگاهها نوشته شده است .ضمن ادای احترام به این دو بزرگوار، لازم به ذکر است که از اسامی ایشان فقط به عنوان نمادی از جامعه شناسان و محققین و کارشناسان آموزشی استفاده شده است. مقایسه انجام شده در متن بین نظام آموزشی کشور ما با نظام های آموزشی کشورهای پیشرفته بر پایه اطلاعاتی است که در…
به راستی در سال های اخیر صنعت گردشگری کشور دچار چه فلاکتی شده است؟
در چند روز گذشته در رسانه ها دیدم که آقای رئیس جمهور آموزش زبان انگلیسی در مدارس کشور را نقد کرده اند. با شنیدن این نوع نقدها از مقامات محترم، تنها یک سوال در ذهنم شکل می گیرد و آن اینکه به راستی فرزندان ما چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیرند؟ آنان چه نیازی به یادگیری زبان دارند؟ آیا ایران با داشتن جذابیت های توریستی درخشان، مقصد سفر توریست های کشورهای…
وضعیت فعلی کشور قابل درک است اما مشکل اینجاست که در روزگار آرامش و فراوانی نعمت باز هم معلم و آموزش و پرورش به خوبی دیده نمی شوند...
تقویم را که مرور می کنیم روزهای خاصی به نام دانشمندان، شاعران، بزرگان و حوزه های علمی، فرهنگی، اقتصادی و... اختصاص یافته است تا پاسداشت، تکریم و مسائل آن حوزه فراموش نشود و هر ساله به صورت جدی دیده شود . در واقع می تواند زمانی باشد برای دیده شدن یا برعکس؛ زمانی باشد برای فراموش نشدن... در ایران روز ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز معلم نامگذاری شده است در واقع مجالی…
لطفا به دنبال دلایل تاثیرپذیری کودکان از خواننده های زیرزمینی (ساسی مانکن ها) به جای معلمان پرورشی باشید !
در هفته گذشته چندین کلیپ تصویری از مدارس کشور در شبکه های اجتماعی منتشر شد که با پخش موسیقی از خواننده پاپ (ساسی مانکن) با شادی وپایکوبی دانش آموزان در مدارس خبرساز شد که با واکنش نهادهای مسئول و غیرمسئول (از جمله وزیر آموزش و پرورش) مواجه شد.در این بین وزیرآموزش وپرورش در اقدامی قابل تامل خواستار کمک پلیس فتا و دادستانی برای یافتن نشردهنده کلیپ ها شدند.فارغ از تایید و یا…
" یک دانش آموز شاد زندگی اش تحت سیطره خود اوست ، مسئولیت پذیر است و هدفمند به زندگی نگاه می کند ،آینده نگر است و امیدوار در مقابل مصائب و سختی ها "
مدرسه و فرایند آموزشی و پرورشی در آن به عنوان یک سیستم می تواند زمینه هایی جهت شادابی دانش آموزان فراهم نماید. اگر در مدارس شوق زندگی کردن را به وجود بیاوریم بی شک اثرگذاری آن را در جامعه مشاهده خواهیم کرد . یک دانش آموز شاد زندگی اش تحت سیطره خود اوست ، مسئولیت پذیر است و هدفمند به زندگی نگاه می کند ،آینده نگر است و امیدوار در مقابل…
" حال با چه هدفی افراد غیر متخصص با رد استدلالهای گفته شده وارد تجربه های مدیریتی در آموزش و پرورش و آموزش عالی می شوند، سه دلیل بیشتر ندارد: وسوسه قدرت و مدیریت، ساده سازی و ساده فهمی جریان پیچیده تعلیم و تربیت، سیاست زدگی نظام آموزشی "
پاسخ این پرسش را باید تمام مدیرانی بدهند که در ذیل تا صدر نظام آموزشی پست های مدیریتی را در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی اشغال کرده اند. اگر باور داریم بیش از 20 تخصص و صدها تخصص فرعی در تعلیم و تربیت وجود دارد که مستلزم آموزش های دانشگاهی و تجربه علمی و نه شخصی است، پس باید کسی که تخصص علمی و دانشگاهی در این زمینه…
" وزیر محترم و مدیرانش به خاطر نداشتن یک تیم متفکر و اندیشمند در صدر وزارتخانه، به هر بادی می لرزند و چنان که در موارد بسیار از رسانه ها شاهد هستیم با کمترین تهدید در فضای مجازی به سویی می دوند که نیاز به صرف وقت و انرژی و ژست های رسانه ای ندارد "
اندیشیدن فصل ممیز انسان و سایر موجودات است و می توان با نیم نگاهی به قرآن کریم و سفارش به تعقّل گرفته تا سخنان عرفایی چون مولای روم و فلاسفه ای چون کانت به اهمیت اندیشیدن پی برد و در باب رئیس یک مجموعه نیز با تفکر در ریشة رئیس که مشتق از «رأس» است به اهمیت دیرینة رئیس به عنوان سر و مغز یک مجموعه واقف شد به ویژه وقتی که…
" هر زمان که جامعه فرهنگیان این نوع مطالبات را در لیست بلند مطالبات صنفی شان گنجاندنده مسئولین خودشان را به نشنیدن و ندیدن زدند و مطالبات جامعه فرهنگیان را به مطالبات معیشتی تقلیل دادند "
در روزهای اخیر به یمن وجود فضای مجازی تصویری بدون رتوش از آنچه که در مدارس بر فرزندان ایران عزیز می رود پیش چشم افکار عمومی و مدیران بالادستی نمایان شد.انتشار وسیع ویدیو کلیپ های بازخوانی آهنگی مبتذل از خواننده ای زیرزمینی در شبکه های مجازی قله کوه یخ ناکارآمدی استراتژی ها و تاکتیک های پرورشی نظام آموزش و پرورش را در منظر جامعه و مدیران ستادی به "بی رحمانه ترین"…
" شايسته است ايران بدون طي فاز اقتصاد صنعتي و با يك گريز سريع و برنامه ريزي شده خود را به مرحله اقتصاد دانش پرتاب كند، و براي نيل به چنين جهش بلندي، بايد سامانه اقتصادي خود را به يك سامانه يادگيرنده (تبديل كارخانه و صنعت به مدرسه و دانشگاه و برعكس) ارتقا بخشد "
"هگن: انگیزه بکارید و توسعه برداشت کنید" آموزش و پروش مدرن و معاصر در ايران، به قدمت تقريباً يك صد ساله، بخش معتنابهي از منابع اين دوره از تاريخ كشورمان را به خود اختصاص داده است. عليرغم اين كه در اين نظام يكي از اصيلترين و وسيعترين قشر فرهنگي تاريخ، يعني معلمان، شركت داشتهاند و همه نهادها، گروهها و آحاد جامعه به نوعي در تحقق اهداف آن مشاركت دارند، با…
" عملکرد دولت در آموزش و پرورش تا کنون بیانگر آن است که نگاه به این نهاد در اولویت اول قرار نگرفته و مصداق آن کمبودهایی هست که همه مسوولان، دولت مردان و مجلسیان به آن اذعان دارند و حاصل آن اعتراض های مستمر فرهنگیان و معلمان بوده است "
بند ۱۲ از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می گوید: "دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت رفاه و رفع فقر و بر طرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه است. امسال در حالی وارد روز و هفته معلم شدیم که همانند سال های گذشته اعتراضات معلمان نسبت…
" اینکه تصور شود مقصر این وضعیت مدیران مدرسه هستند، یا اینکه با قرآن و نماز از ادامه این وضعیت جلوگیری خواهد شد هردو نشان از عدم اگاهی از تغییرات اجتماعی است "
در روزهای اخیر دو تصویر دو نحله فکر ی و رفتاری را درجامعه مجازی و بالتبع جامعه نمایندگی می کنند. تصویر نخست ، تصویر کودکانی که به تقلید از یک مداح، در حال انجام یک مناسک آیینی مذهبی اند و تصویر یا تصاویر دیگر، کودکانی که در حال تقلید از یک خواننده آن ور آبی و ترانه " جنتلمن" هستند. هر دو تصویر متشکل از حرکات موزون و طنین دار و جملات…
" رمضان ماه فرج است نه فرجه، ماه عبادات است نه عادات و قرار نیست که فقط به فکر خوابیدن و خوردن سحری و افطاری های رنگارنگ و وعده های مقوی باشیم "
در غیر ماه رمضان اگر بپرسند که یک ماه چند ساعت است می گوییم: این چه سوالی است، من چه می دانم! بروید از کسی دیگر بپرسید اما در این ماه به ثانیه هم محاسبه می کنیم و می گوییم که : 720 ساعت فقط فرصت داریم یا بهتر بگوییم: 2073600 ثانیه فقط فرصت داریم چون وقت در ماه رمضان از طلا هم با ارزش تر می شود. بی جهت نگردیم و…
" سازمان نظام معلمی با شکل دادن و پایه گذاری " هویت حرفه ای " برای معلمان و هدایت نهاد آموزش به یک نهاد تخصصی و حرفه ای راه را برای اظهار نظرهای غیرکارشناسی و فله ای و مهم تر از آن " امنیتی " و " سیاسی " مسدود و حداقل محدود خواهد کرد و در این فضا می توان به پویایی و تحول در نهاد آموزش و ارکان آن امید داشت "
در جریان احضار و پرونده سازی برای برخی از فعالان صنفی و معلمان برخی اتهامات مبهم و البته پرسش برانگیز بود . به عنوان مثال در مورد آقای غلامرضا غلامی کندازی یکی از اتهامات ، " طرح موضوعات غیرمرتبط با تدریس در کلاس درس " بوده است . ( این جا ) آیا افرادی که در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کنند تخصص و یا سواد لازم…
" از سند 2030 به عنوان برچسب سیاسی استفاده می شود "
صحبت های آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه مطبوعاتی روز یکشنبه 15 اردیبهشت در باره سند 2030 ( منتشر شده در فارس و ایلنا)، هر چند آمیخته به پاره ای کلیشه های سیاسی و نمایشی بود، اما نکات درخشان و واقع گرایانه ای داشت که شایسته تقدیر است. بطحایی گفت :"مبادا برای اینکه اَنگ سند ۲۰۳۰ بخورد، خودمان را در حوزه تعلیم و تربیت منزوی کنیم." وی اضافه کرد: "خیلی…
" خیلی وقت است دیگر حوصله ی گفتن یک املای درست و حسابی را ندارم "
حمودرضا سعیدی گراغانی/ دبیر هنر و ادبیات مدارس متوسطه اول استان کرمان شهرستان عنبرآباد
انگار همین دیروز بود بیست و هفت سال پیش واژه آموزگار به من هویتی دیگر بخشید . وارد روستای محل خدمتم که می شدم از شوق به خود می بالیدم که چنین مردمان باصفا و دانش آموزان باصفاتر دارد. سختی راه و دوری از خانواده و بی امکاناتی مهم نبود ، هر چه بود باران بود و رود بود و زمین سرسبز پر از گل بود و عشق بود و صفا .…
" مساله ای که وجود دارد این است که دولت و معلمان در نگاه و تعریف جایگاه و شغل معلمی دچار دوگانگی آشکاری هستند "
هر ساله با نزدیک شدن به ۱۲ اردیبهشت ماه جلسات و سخنرانی ها و یادداشت های مختلفی در رسای معلمی در جامعه و رسانه ها دیده می شود . مقامات و مدیران ارشد در مدح جایگاه معلمان سخن می گویند ، نشریات مطالبی در خصوص معلم و جایگاه و وضعیت معلمان منتشر می کنند و مدیران مدارس و برخی از اولیا با هدایایی از معلمان تشکر می کنند . اگر صادقانه…
آقای روحانی ! مطابق معمول از " تکالیف " گفتید ... از حقوق چه خبر ؟!
مطابق اعلام قبلی امروز شنبه از خبرنگاران حوزه " آموزش " در رسانه ها دعوت شده بود تا در این مراسم حضور پیدا کنند . عنوان مراسم ، " آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم " بود .مرز میان تفکر انتقادی و تربیت سیاسی در معنای جهانی و علمی آن باید با سیاسی کاری و نگاه ابزاری به درستی تعریف ، تبیین و تفکیک شود نخستین پرسش این است که این موضوع…
" جامعه ما خود نیز درگیر مصیبت کسانی است که می داند ولی نمی داند که می داند. پس وظیفۀ آنانی که می دانند و می دانند که می دانند روشن کردن این جامعه است و گرنه همچنان بیرق نادانی در گنبد دوّار این سرزمین در اهتزاز نگه داشته خواهد داشت "
از کسی که نمی داند که نمی داند، دوری کن. ( جهل مرکب ) به کسی که نمی داند و می داند که نمی داند، تعلیم بده. ( بیسوادی سیاه ) کسی را که می داند و نمی داند که می داند ، روشن کن. ( معلمان ) و از کسی که می داند و می داند که می داند پیروی کن. ( روشنفکران ) مقدمه دو چیز در تمام مدت زندگی…
" معلمی که نه شاغل در دانشگاه فرهنگیان است و نه عهده دار اداره دوره های ضمن خدمت. معلمی که نه رزمنده است و نه جانباز. معلمی که نه مخترع است و نه نخبه. معلمی که فقط معلم است و به معلم بودنش افتخار می کند ولی کمتر قدر می بیند و بر صدر می نشیند ! "
در حالی که هرکه به مصاف نسل عاصی و زبان نفهم و آینده سوز در مدارس امروز می رود، واقعا نمونه است اما فقط برخی از معلمان در آخر سال نمونه اعلام و تکریم می شوند، اگرچه هر معلم کرامت دارد و این هم به خاطر آن است که کارشان اهمیت دارد. کرامتی و اهمیتی را که همه فهمیده اند الا کاربه دستان بالادستی که نمی خواهند یا نمی توانند درک کنند.…
جناب مدیر ، مدیر کل و وزیر آموزش و پرورش ! تا چه زمانی مدارس باید به حال خود رها شوند؟
رسم است که هر ساله همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری روز معلم را گرامی می داریم ، یقینا اختصاص چنین روزی برای بزرگداشت معلمان سنتی ارزشمند و فرصتی مناسب برای اندیشیدن دوباره به آموزش,آموزشگر و آموزگار است . بعید می دانم کسی از بین ما باشد که در مقام والای معلم و آموزگار شک داشته باشد ، در این یادداشت شاید انتظار برود که من هم چند کلامی را در…
" وقتی معلم نتواند مطالبه گر حقوق خود و پرسشگر چرایی عدم کارایی نظام آموزشی باشد از وی نمی توان انتظار تربیت دانش آموزان مطالبه گر و پرسشگر داشت "
به حد کافی و وافي به اهمیت آموزش در جوامع و نقش معلمان در تربیت نسلی آگاه، متعهد و اندیشمند پرداخته شده است و در بخش کثیری از پژوهش های داخلی و خارجی بر این جنبه موفقیت در توسعه، حکم تایید زده شده است. بنابراین جهان در نقطه کنونی خود آگاه به تاثیرگذاری معلمان و آموزش هاي وي در زمینه های مختلف پیشرفت و توسعه است. حال در این شرایط برخی از…
زمان را بود بهلولی خردمند مبارک نام بودش راغب پند به صحرا شد سلامی کرد او را که ای بهلول ده پندی مرا چند چسان باید کنم من زندگانی به دور از معصیت باشم نه در بند که از نفسی که دارم من بنالم چنان سرکش دلا درگیر یک اند جوابی داد بهلول ای مبارک خودم درمانده سرگردان دلا خند مرا گر بود عقلی لا که مجنون پذیرا کی کنی دیوانه گویند…
" امیدواریم و دعا می کنیم که مسئولان (اجرایی وامنیتی) کشور اگر نمی توانند عوامل ایجاد کننده ی حس بی عدالتی و زمینه های خشم پنهان معلمان صبور و گرانقدر کشور عزیزمان را برطرف کنند، حرمت و شان آنها را آن طور که شایسته هست رعایت کنند و در برخورد با اعتراضات صنفی معلمان، صبر و شکیبایی بیشری از خود نشان دهند "
خشم یک واکنش طبیعی نسبت به اشتباهی است که دیگران مرتکب شده اندو راهی است برای انتقال حس مورد بیعدالتی واقع شدن.با توجه به این اصل روانشناسی، معلمان صبور ایران زمین ، گونه های زیاد نابرابری و بی عدالتی را در زمینه های حقوقی، آموزشی و اجتماعی شاهد هستند.بی عدالتی درمورد حقوقی –که رنج های بسیاری هم بر دوششان گذاشته است- آن قدر ملموس هست که نیاز به هیچ مصداق و توضیحی…
این انتخابات نشان داد که فرهنگیان همچنان درکی رویایی و رمانتیک نسبت به عرصه سیاست دارند. اخلاق فردی و سیاسی را با یکدیگر خلط می کنند. اینکه تشکل ها لزوما غیر اخلاقی عمل می کنند و فقط به دنبال منافع جناحی خود هستند. در این نشست مستقل بودن و غیر سیاسی زیستن به یک پرستیژ جذاب تبدیل شد
گروه گزارش/ سرانجام مرحله دوم انتخابات شوراي عالي آموزش و پرورش براي انتخاب سه نماينده از میان منتخبین معلمان پس از نشست دو روزه دیروز (سه شنبه) در اردوگاه منظریه ( شهید باهنر تهران ) بدون حضور و یا دعوت از رسانه ها برگزار شد . در این مورد صدای معلم نوشت . ( این جا ) " مواضع سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نسبت به رسانه ها شفاف نیست .…
" امروز با سیاست های نپخته و یا شتاب زدۀ وزارت آموزش و پرورش که مسندنشینان آن کمتر سزوار تکیه زدن بر آن را دارند ، این عشق باریکه ای نحیف و شکننده گردیده است و با برون افکنی مسئولان خرد و کلان همۀ گناه ها به پای فضای مجازی انداخته می شود ، اما نقش تخریبی خانواده و مدرسه در این مهم را نمی توان نادیده گرفت. حاکمیت یک بحران اخلاقی و رفتاری و آموزشی "
شاید نامگذاری روزی خاص برای فراموش شدگان اصلی یک جامعه ، بی معناترین چیز باشد. بودن و دیده نشدن معلمان در این جامعه با تعیین روزی خاص جهت بزرگداشت و یا نکوداشت و یا گرامی داشت و.... یک ظرفی خالی است که همانند جملات جا خالی ، می توان با توجه به میل و اختیار خود آن را پر کرد. یعنی یک مقوله ای بی هویت که چیزی بیشتر از درستی یک…
در سیستم ناکارآمد آموزش و پرورش ، جایگاه منتقد و مجری مشخص نیست ؛ گاه مجری منتقد است و گاه منتقد مجری !
۵ اکتبر برابر با ۱۳ مهر روز جهانی معلم است و در ایران دوازدهم اردیبهشت را روز معلم تعیین کردند اما چند سالی است که مقارن با روز معلم شاهد تجمع معلمان در روز معلم هستیم .این تجمعات نشان از یک گردهمایی اعتراضی است. اعتراض به آنچه که بی عدالتی آموزشی خوانده می شود هر چند این اولین تجمع اعتراضی نبوده و آخرین تجمع اعتراضی نخواهد بود .به رغم معمول در…
" از دولت در مفهوم عام آن انتظار میرود صدای حقطلبی آشکار و ندای جنبش زیر پوستی معلمان شریف ایران را آن طور که هست بشنود، نه آن طور که دوست دارد. همچنین از امنیتی کردن اعتراضات صنفی پرهیز نماید. دولت باید به این باور برسد که آموزش و پرورش محور توسعه است نه بر باد دهنده بودجه مملکت "
در آستانه روز معلم باز هم در و دیوار و رسانه ها آکنده است از شعارهای تصنعی همچون:"معلمی شغل نیست عشق است و ایثار""معلمی شغل انبیاست"و ...در اینکه در بطن معلمی عشق و ایثار پیامبرگونه نهفته است شکی نیست، منتها دو گروه با افراط و تفریط از طرح چنین شعارهای هدفدار سوء استفاده کرده و عامدا و یا ناخودآگاه حق و حقوق طبیعی معلمان را زیر رادیکال می برند. یک طیف، بخشهایی…
صدای معلم : آیا به نظر شما ، نوع برخورد یا نوع مدیریت بحران استان نمی توانست این باشد که این تهدید ها را تبدیل به فرصت کنند و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و نوع برخورد با همکاران به نحوی مناسب تر انجام می شد؟
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ گفت و گوی صدای معلم با محمد اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در تاریخ پنچ شنبه یکم اردیبهشت ماه در دفتر کار ایشان انجام شد . نمایندگان صدای معلم در این گفت و گوی یک ساعته نرگس کارگری ، حمید قاسمی و کرامت رنجبر دستیانی بودند. بخش نخست این پرسش و پاسخ را می خوانیم…
چیزی که دانستن آن هیچ کمکی به بهتر زندگی کردن من از لحاظ روانی، اخلاقی، اجتماعی وعلمی نمیکند و به طور کلّی کارکردی بر ای من ندارد را چرا باید به ذهن بسپارم؟ سیطرهی تصور حل جدول و اطلاعات روزنامهای به عنوان اهداف مطالعه، آیا نشان از عمق یک فاجعه در زمینهی فرهنگی نیست؟
جلیل اعتماد/ دانشآموختهی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
این یادداشت از سر دغدغهای تربیتی و در راستای فهم و داوری دربارهی ادعاهای مطرح شده در برخی برنامههای پر سروصدای صدا و سیما همچون "برنده باش" طرح میگردد و به هیچ روی گرد امیال سیاسی و جناحی و روزمرّگیهای ژورنالیستی بر آن نمینشیند. به باور نگارندهی این سطور، برنامههایی این چنینی نه تنها کمکی به انگیزهی مطالعهی اثربخش و سازنده نمیکنند بلکه عمدتاً ضدّ آن هستند. منظور از مطالعهی اثربخش، مطالعهایست…
چرا طرح سازمان نظام معلمی که خواسته و مطالبه تمام فرهنگیان است و مورد مطالبه و سئوال نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است، از جانب وزیر و دیگر مدیران ارشد وزارت خانه مسکوت مانده است ؟
سخنی با تمامی منتخبین انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش: در صورت انتخاب در مراحل پایانی، از نظر شاخصه های مشارکت اجتماعی و اصول حاکم بر دموکراسی مدنی و اجتماعی، مشروعیت نخواهید داشت. نامه ی برخی منتخبان فرهنگیان(!!؟) در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش به سیدمحمد بطحایی ( این جا ) در حالی منتشر گردید، که جای سئوالات و ابهامات بیشتری در اذهان جامعه فرهنگیان باقی گذاشت. همان طور که…
چون که وارد قصر شد بهلول ما مسندی را دید خالی شاه لا رفت نشستش روی تختی پادشاه دید خود را در مقامی جایگاه چون نگهبانان بدیدند ماجرا دور بهلول از مکان شد جا به جا چون که هارون از درون آمد برون دید بهلولی چه محزون رو فزون گوشه ای بنشسته نالان گریه ای دور از جمعی نشستی گوشه ای خادمی گفتش امیرا رخصتی بازگویی ماجرایی را همی چون بیان علت…
" سازِ ناساز و ناکوک نظام بیمارِ آموزشی فعلی، در مجموع محصول، معلول و مولودِ برآیندِ بینش و نگرش و انتظارات حاکمیت و جامعه ( دولت و ملت ) نسبت به مقوله فرهنگ است و تا در این پارادایم های غالب تغییر وتبدیلی حاصل نگردد و مقوله فرهنگ قدر نبیند و بر صدر ننشیند، آش همین آش و کاسه همین کاسه خواهد بود ... "
... متعاقب زلزله فاجعه بار اخیر در غرب ایران و تلفات و خسارات مترتب بر آن، گفت و گوها و تحلیل های گوناگونی در عرصه ملی، به ویژه در قلمرو فضای مجازی، درباره علل و پیامدها و مسببان و مقصران این رخداد اندوهبار مطرح شد که از آن جمله بود نوشتارهایی که متضمن دراز کردن انگشت اتهام بسوی نظام آموزشی و ناکامی و ناکارآمدی آن در آموزش، پرورش و تولید و تربیت…
فراموش نکنیم که وظیفۀ حل مشکلات مسکن و کمبود سرایدار مدارس ، برعهدۀ دولت ، وزرای مسکن و رفاه و تعاون و آموزش و پرورش است نه من معلم یا مدیر و معاون مدرسه . پتانسیل و منابع لازم برای چنین طرحی وجود دارد اما عزم و اراده چطور ؟
گروه رسانه/ یادداشت زیر نقدی بر مطلب رضا قاسم پور با عنوان : " معلم سرا طرحی چند منظوره " ( این جا ) می باشد .
" انتظار داریم که معلمان، دانش آموزانی نخبه، فعال، اخلاق مدار، منضبط، اجتماعی، باهوش و محقق تربیت نمایند اما از زیر ساخت ها و پیش نیازهای این روند، غفلت کرده ایم "
بهار و اردیبهشتی دیگر از راه رسید.شش دهه است که این فصل دل انگیز برای معلم حال و هوای متفاوتی دارد. از سویی مرور خاطرات شیرین معلمان از درس و مدرسه و کتاب و دانش آموز است و از سوی دیگر یادآور قصه پر غصه بی اعتنایی مسئولان به مطالبات صنفی فرهنگیان. اکنون حدود 58 سال از روزی که خون پاک ابوالحسن خانعلی سنگفرش میدان بهارستان را رنگین کرد می گذرد، اما…
گروه استان ها و شهرستان ها/ حکایت دخالت نمایندگان مجلس به نام مشورت و ... در امور داخلی آموزش و پرورش در حالی که در قانون اساسی اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته شده است متاسفانه به یک " روند " عادی تبدیل شده است . دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش به ویژه موضوع عزل و نصب ها موجب واکنش رئیس سابق مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت…
همان طور که می دانیم یکی از مشکلات فعلی آموزش و پرورش ایران کمبود شدید نیروهای خدماتی و سرایدار می باشد.به دلیل عدم استخدام نیروهای جدید این مشکل روز به روز حادتر شده و مدیران مدارس را در تنگنا قرار می دهد.عمده نیروهای موجود نیز اغلب پیر و فرتوت بوده و عملا کارایی لازم برای محافظت از مدارس را ندارند. پارسال یکی از کارشناسان آموزش و پرورش کرج در یکی از جلسات…
امین ثامنی در نشست تشکل های فرهنگیان استان فارس با وزیر آموزش و پرورش :
گروه تشکل ها/ « سیدمحمد بطحایی » در سفری که به استان فارس داشت با برخی تشکل های سیاسی فرهنگیان دیدار کرد . خبری از مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس به نقل از روابط عمومی آن اداره در صدای معلم منتشر گردید ( این جا ). در این دیدار « علی عسکر نجفی » از فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش انتقاد کرده بود . صدای معلم نوشت : "…
" مهمترین هدف آموزش و پرورش ، توسعه و شکوفایی ، بازسازی و ترویج خلاقیت ، آفرینندگی ، پرورش دانش آموزان مستعد و خلاق و شهروند قانون گرا و نیز تربیت معلمان تحول خواه و اندیشمند، شجاع ،مستقل و ....است در حالی که طی دوران ریاست و وزارت حضرتعالی در آموزش و پرورش افت شدید کیفی آموزش و پرورش ،ایجاد بی ثباتی مدیریتی ،ترویج فرهنگ تملق ،تمکین و تعظیم ،فرمانبری ، عدم اعتماد به مدیران و ... در بسیاری از مناطق اشاعه یافت ! "
مظفر امیدی/ فرهنگی و کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
در آموزه های سقراط بزرگترین فیلسوف و معلم بشریت ،می بینیم که انسانها را به بزرگ داشتن خودشان و دیگران دعوت می کرد؛ زیرا معتقد بود که آدمی صرفا یک پاره گوشت نیست ،بلکه در او اخگری به نام عقل وجود دارد و آنجا که می گوید :"نفس خود را تیمار بدار "دعوت به صداقت فکری و عقلی است" و یا تذکر به این نکته ، "خود را بشناس "غرض متذکر ساختن…