گروه استان ها و شهرستان ها/ موضوع " حذف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " و تبدیل آن به معاونت پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی واکنش هایی را برانگیخته است . دیروز حجت الاسلام علی ذوعلم در پاسخ به پرسش و انتقادات خبرنگاران در مورد حذف پژوهشگاه گفت : " حذف و انحلال پژوهشگاه، هرگز، ادغام و ارتقا، بله. در حقیقت حذف و انحلال مدنظر نیست. اهدافی از جمله تقویت…
" نگاهی کوتاه بر عملکرد وزرای آموزش و پرورش در طول دهه های گذشته متاسفانه ناشی از درگیر شدن این وزارت خانه عظیم به مقوله سنت محوری و نیز سیاسی کاری ها و نیز دفع نیروهای شایسته در بدنه ساختاری آن را داشته است "
اصغر افتخاری هریس/ نویسنده و ایده پر داز و فرهنگی شاغل در شهرستان هریس
وزارت آموزش و پرورش به عنوان نحیف ترین و اساسی ترین پایگاه در اجتماع و خانواده ها نیاز به یک لیدر حساس و پر قدرت در جهت اجرایی برنامه های آن را دارد ؛ نگاهی کوتاه بر عملکرد وزرای آموزش و پرورش در طول دهه های گذشته متاسفانه ناشی از درگیر شدن این وزارت خانه عظیم به مقوله سنت محوری و نیز سیاسی کاری ها و نیز دفع نیروهای شایسته در بدنه…
" وزیر آموزش و پرورش برای ایجاد تغییر و برآورده نمودن بخشی از انتظارات فرهنگیان، نیازمند توانمندی های خاص فردی و اجتماعی و سیاسی است "
بدون شک آموزش و پرورش گسترده ترین نهادی است که جمع کثیری از اعضای جامعه را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش دارد.این نهاد بزرگ و گسترده از صدارت اولین وزیر پس از انقلاب تاکنون دستخوش تغییرات کوچک و بزرگ فراوانی بوده است.تغییراتی که حتی کوچکترین آنها در روند زندگی اجتماعی و حتی شخصی افراد جامعه تاثیر گذار بوده است.این گستردگی و این میزان از تاثیر ،باعث شده است…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان البرز برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" به جای مدیریتهای عمودی، ارتباطات افقی حاکم شده و مدیران در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند "
خبرهای دقیقی از پشت پرده استعفای بطحایی در دست نیست، ولی به قول دکتر رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات، استعفای وزیر بزرگترین دستگاه دولتی به خاطر شرکت در انتخابات نمایندگی مجلس، مضحکترین دلیل استعفاست. آنچه مسلم است بطحایی به همان اندازه که نوبخت در کابینه دکتر روحانی چهرهای منفور میباشد، در بین قاطبه فرهنگیان وزیری مستأصل و ناکارآمد بود.وی در حالی که آموزش و پرورش خود صادر کننده نیرو به سایر دستگاههاست،…
اگر تنها عیب فوتبال ما سرمربی بوده است و ما لنگ دانش و مهارت او هستیم ، می بایست با 16 سرمربی خارجی تا امروز حداقل یک رتبۀ پنجم ششمی در جام جهانی عاید ما ایرانیان می شد؟!
مقدمه سالهاست کشور ایران در تب شاید و باید قهرمانی جهان و گاه حتی آسیا ، دست و پا می زند . ایران و ایرانی عشق فوتبال دارند و بازیکن کفش پاره از محلات فقیرنشین بسیاری دارد . همانهایی که امروز از توانمندترین بازیکنان هستند و نوجوانان و جوانان به آنان عشق هیجانی شدیدی به طرفداری فرد بازیکن یا به تأسی از او ، ازتیمی که در آن بازی می کنند. این…
به مناسبت سالروز درگذشت زنده یاد قانعی راد جامعه شناس ایرانی ؛
دکتر محمدامین قانعی راد در اوج پختگی و شکوفایی در سن 63 سالگی درگذشت . برای نخستین بار با نامش در مجله ( کتاب ) دانشکده ی علوم اجتماعی که با یادمان دکترشریعتی به همراه دوستانش منتشر کرده بود آشنا شدم .بعدها نامش را بیشتر شنیدم تا آنکه به ریاست انجمن جامعه شناسی ایران رسید . دیگر او خود را در قامت یک مرجع و صاحب نظر در جامعه شناسی تثبیت…
" وزرای آموزش و پرورش برای جلب حمایت روحانیون بلندپایه قم و نمایندگان اصولگرا ، شعار توجه ویژه به آموزشهای مذهبی، برگزاری نماز و آیینهای مذهبی در مدارس را می دهند، برای جلب حمایت مقامات سیاسی و شورایعالی انقلاب فرهنگی وعده اجرای سند تحول بنیادین را مطرح می کنند. برای دلربایی از معلمان از کافی نبودن بودجه وزارت و سختی معیشت کارکنان می نالند و برای خوش آمد رییس جمهور قول درآمدزایی از ظرفیت های کشف نشده آموزش و پرورش را می دهند و برای خوش آمد خانواده ها ممنوعیت اخذ پول در مدارس دولتی و کنترل شهریه مدارس غیردولتی را پیش میکشند "
در برنامه کاندیداهای وزارت آموزش و پرورش به طور سنتی چند کُد گنجانده می شود: "اجرای سند تحول، تربیت دینی و نماز، تلاش برای بودجه و حقوق معلمان، درآمدزایی از راه های جدید، تعریف و تمجید اغراقآمیز از معلمان، توسعه مشارکت های مردمی" هر یک از این کدها مخاطبان خاص دارد. اما در مجموع کسی "برنامه" را جدی نمی گیرد. وزرای آموزش و پرورش برای جلب حمایت روحانیون بلندپایه قم و نمایندگان…
" پیشنهاد « صدای معلم » به دوستان روابط عمومی این است که متن گفت و گوهای انجام شده به صورت کامل منتشر شود تا معلمان خود در این مورد قضاوت کنند "
گروه تشکل ها/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تشکل های فرهنگیان با علی ربیعی سخنگوی دولت و سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه 22 خرداد در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار گردید . در این نشست فقط از 4 رسانه ایرنا ، ایلنا ، ایسنا و خبرآنلاین برای تهیه خبر و گزارش دعوت شده بود . پرتال وزارت آموزش و پرورش…
" اجرای طرح خرید خدمات آموزشی مغایر با اصل سوم قانون اساسی و مواد 25 و 28 قانون برنامه ششم توسعه می باشد چرا که واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی جهت خرید خدمات آموزشی ممنوع می باشد "
حمید جعفرپور بغداد آباد/ نماینده فرهنگیان خرید خدمات آموزشی یزد
به نظر می رسد مسئولان به جای هزینه کردن در آموزش و پرورش - با شعار صرفه جویی در امر آموزش و پرورش - درصدد خصوصی سازی و تبدیل مدارس کشور به بنگاه اقتصادی برای استفاده از بودجه دولتی و کسب منافع مالی از طریق ایجاد شرکت های پیمانکاری خرید خدمات آموزشی می باشند آن هم به چه قیمتی ؟! آموزش و پرورش رکن اصلی آموزش کشور و مهمترین شاخصه توسعه یافتگی یک…
دلیل این همه استیضاح و نهایتا اجبار به استعفا چیست؟ آیا دولت و مجلس در انتخاب وزیر اشتباه کرده اند؟
انتخاب وزیر آموزش و پرورش برای معلمان ، دانش آموزان و به طور کلی جامعه بسیار مهم می باشد، چرا که با انتخاب درست وزیری توانمند و عمل گرا نه تنها دغدغه های معلمان شاغل و درگیر با سیستم آموزشی با جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر، بلکه جمعیت چهارده میلیونی دانش آموزان که با احتساب خانواده هایشان جمعیت قابل توجهی از کشور را تشکیل می دهند، رفع یا به حداقل خواهد…
1.متن خوان یک نرم افزار ساخت اجانب است که برای خواندن متون به زبانهای گوناگون طراحی شده است تا افراد بی بضاعت و ناتوانی مثل من که توانایی و عرضه خواندن یک متن با صدای بلند ندارند یا حناق گرفته اند! را برایشان یا برای شاگردانشان بخواند. من از این نرم افزار که جدیدا با صداهای دلنشین گوناگون از مرد و زن و خیلی طبیعی ارائه شده و در مملکتمان که الحمد…
" استقلال و کارآمدی هر مجموعه ای در گام اول به جایگاه و منزلت آن در جامعه و بین سایر نهادها و در گام دوم به مدیران و روسای آن مربوط و منوط می باشد "
حسین علیپور/ فرهنگی و فعال رسانه ای آموزش و پرورش خراسان جنوبی
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان خراسان جنوبی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" یک حلقهی مفقوده در کلان حاکمیت در کار آموزش و پرورش باید یافته و در جای خود نهاده شود؛ ...و آن ارادهی تغییر و تحول و نوسازی و کارآمدی است "
تکرار نصبها و عزلها و استیضاحها و استعفاها در وزارتخانهی آموزش و پرورش، اگر گرهگشای مشکلات نهادینهشدهی این وزارت بود، چهار دهه آزمون و خطا کافی مینمود.ماشین عظیم و ثقیل و مستهلک آموزش و پرورش را سادهانگاری است اگر بپنداریم، تنها رانندهای ماهر بتواند در طریق صحیح هدایت کند؛ بدون آنکه مجموعهای از دیگر امکانات به کمک بیایند. نگاهی به عمر چهل سال اخیر آموزش و پرورش، دلیلی بر مدعای فوق…
دو نگاه به مجموعه کارها و خدمات مرحوم حافظی و امثال ایشان وجود دارد. گروهی ستایش گر این خدمات بوده و در نتیجه ستایش گر شخصیت و منش ایشان نیز بوده اند. گروه دیگر با توجه به ساختارهای اجتماعی، این خدمات را روبنایی دانسته و بعضاً از لحاظ اخلاقی در نیات صاحبان این خدمات نیز تشکیک کرده اند. آن ها معتقدند این گروه از افراد، از لحاظ روان شناختی قصد تطهیر…
" جدا از مشکلات کمبود بودجه مشکل جدی دیگر که کیفیت آموزشی و پرورشی را کاسته است نبود نظارت در همه زمینه هاست "
بالاخره بعد از چند روز از استعفای ناگهانی بطحایی سید جواد حسینی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد .ایشان در در بخشی از اولین اظهار نظر خود با توجه مشکلات مالی آموزش و پرورش اعلام کرد :«از آنجا که منابع مالی دولتی جوابگو نیست توسعه و تقویت مشارکت و در آمدزایی از ظرفیت های درونی آموزش و پرورش می تواند در این خصوص راه گشا باشد»معنی این مطلب…
انتخاب " سیدجواد حسیتی" گره ای دارد که باید گره تحلیلی آن باز شود!
سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اولین حضور خود در جمع شورای معاونان گفت: "معتقدم بخش عمدهای از تلاشها باید در جهت رفع مشکلات مالی آموزش و پرورش باشد؛ لذا از آنجا که منابع مالی دولتی در این زمینه جوابگو نیست، توسعه و تقویت مشارکت و درآمدزایی از ظرفیتهای درونی آموزش و پرورش میتواند در این خصوص راهگشا باشد. " این جملات در کنار سخنان رییس جمهور در روز ارائه…
" استقلال را نه در شعار که در عمل اجرایی نمائید ، انتظار رعایت اصل 57 قانون اساسی [تفکیک قوا] از جنابعالی در این زمینه می باشد ! "
با استعفای ناگهانی وزیر آموزش و پرورش و پس از کش و قوس ها و گمانه زنی های بسیار در فضای رسانه ای و مجازی بالاخره با تاخیری یک روزه بیش از زمان تعیین شده توسط دولت قرعه فال به نام «سید جواد حسینی» افتاد . این که ایشان به عنوان سرپرست موقت خواهند بود و دولت در موعد قانونی شخص دیگری را جهت تصدی عریض و طویل تر ین وزارتخانه کشور…
" سازمان نظام معلمی به عنوان نهاد مدنی و مستقل می تواند برای معلمان منزلت شغلی ایجاد کرده و با احصای صلاحیت های شغلی و شایستگی های حرفه ای و با پایه گذاری مفهوم " معلم حرفه ای " برای نخستین بار در تاریخ آموزش و پرورش ایران یک نوع پرستیژ اجتماعی و شغلی در جامعه برای معلمان احیا نماید "
با توجه به وضعیت کشور و تحریم همه جانبه ای که اقتصاد کشور را در اختیار خود گرفته است و اقتصاد آموزش و پرورش هم منطقا تابعی از اقتصاد کلان است بعید می دانم وزیر آینده آموزش بخواهد در این بخش مانور زیادی بدهد .شاید بتواند با اعتماد سازی و پر کردن خلا و شکاف میان مدرسه و خانواده گردش مالی عظیمی را که در خارج از سیستم رسمی آموزش و در…
وقتی اهم مطالب معلمان معترض در تحصن ها، در باب پائینی حقوق و نبود برابری در پرداخت ها و برخورداری از مسائل رفاهی است و کمتر معلمی از عدالت آموزشی و نبود تجهیزات و ایرادات شیوه های آموزشی دم می زند و تا وقتی که معلمان متحصن در دفتر مدارس، چهره خود را پشت پلاکارد در دستشان مخفی می کنند و تا وقتی که همه، همه چیز را از وزیر می خواهند و هیبت و هیئت توانایی و تاثیرگذاری خود را نمی بینند، همان بهتر که او نیز وانمود کند بهر رسیدن به بهارستان ، راهش را عوض نموده است !
مملکت داری، کار همه کس نیست و مدرسه داری، کار هیچ کس نیست. راست گفته اند که اگر امر آموزش بچه های آدمی را به دست موجوداتی غیر از آدمیان می سپردند، آن گاه ,واقعا می شد از کم و کیف دانایی و توانایی آنها با خبر شد. سهل و ممتنع بودن این کار تنها به همین اندازه محدود نمی شود. در جوامع درحال توسعه ای مثل جامعه ما، مشکلات مضاعف است.…
" اکنون فرصتی طلایی فراهم آمده است که دولت تدبیر و امید بی توجه به امور حاشیه ای و تنها با لحاظ کردن انبوه مطالبات مالی و غیرمادی فرهنگیان و پاسخگویی به سؤالات عدیده و نیازهای اساسی جامعه ، فردی جسور و متفکر با ویژگی های شاخص اندیشه ، قدرت چانه زنی و مدیریتی بارز خاصه در فضای چالش برانگیز اختصاص « بودجه » در تعامل گسترده با کل ساختار نظام ، قوه مقننه و دیگر نهادهای تصمیم ساز بالادستی به مجلس معرفی کند "
نادر شمیع زاده / دبیرادبیات و تحلیلگر امور فرهنگی و اجتماعی
در محافل مختلف علمی ، رسمی و غیر رسمی و حتی خانوادگی کشورمان همواره بر وجود نهادی تأثیرگذار در عرصه تعلیم و تربیت و وزیر لایق و سرآمد آن تأکید می گردد و دنیای متنوع رسانه ای ما همیشه مملو از نقدها و نظرات کارشناسی و دیدگاه های متفاوت و گاه متناقض کارگزاران حکومتی ، مدیران اجرایی ، اداری ، قضایی ، حتی پلیسی و امنیتی و.... در باب اهمیت تربیت…
" نکته بسیار مهم آن اینست که افرادی که واقعا از لحاظ علمی قوی هستند وارد رشته هایی مثل پزشکی می شوند و نه افرادی که با زور استاد و کلاس و ترفند تستی در کنکور رتبه می اورند و از لحاظ علمی بسیار ضعیف هستند "
مدتی است طرحی به ذهن بنده حقیر رسیده است برای حذف کنکور که خیلی خلاصه خدمت بزرگواران عرض می کنم. خیلی دوست دارم نقص ها و کاستی های این طرح را از زبان شما فرهیختگان بزرگوار بشنوم : 1- برای انتخاب دانشجوی رشته های پرتقاضا مثل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در رشته تجربی یا بعضی مهندسی ها در رشته ریاضی یا مثلا حقوق در رشته انسانی به این صورت عمل شود.…
" ادامة روشهای پیشین در انتخاب گزینه های وزارت آموزش و پرورش، همانند قبل، محکوم به شکست و اتلاف سرمایة انسانی وطن عزیزمان خواهد بود"
غلامرضا شمسی دبیر زبان و ادبیات فارسی (معاون پژوهشی پیشین آموزش و پرورش بروجرد)
سید محمد بطحایی پس از حدود دوسال وزارت آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید از جایگاه خود کنار رفت تا روزهای پرالتهابی برای این وزارتخانه آغاز گردد و همگان در انتظار انتخاب وزیری باشند که ضمن وفاداری به شعارهای دولت، جایگاه وزارتخانه را از موقعیت کنونی اش ارتقا بخشد و رویکردهای پیچیدة این وزارتخانه هم پای تحولات عظیم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی کشور به شیوه های علمی پاسخگوی مطالبات و نیازهای معلمان،…
" امروز هر کس خصوصا اگر از بدنۀ فعلی وزارتخانه به جانشینی ایشان منصوب شود ، امیدی به ایجاد تغییرات مفید و مؤثر در ساختار نظام آموزشی و بهبود اوضاع معیشتی فرهنگیان نخواهد بود "
خوش خیالی است که برای رفتن سید محمد بطحایی ، شادمانی کنیم ، هر چند در مدت وزارت ایشان سریال نادیده شدن فرهنگیان ، تراژدی ناتمام وزارت آموزش و پرورش به قسمت های پر تعداد خود ادامه داد ، اما امروز هر کس خصوصا اگر از بدنۀ فعلی وزارتخانه به جانشینی ایشان منصوب شود ، امیدی به ایجاد تغییرات مفید و مؤثر در ساختار نظام آموزشی و بهبود اوضاع معیشتی فرهنگیان نخواهد…
" جوابیه سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان به صدای معلم "
گروه رسانه/ امروز شنبه 18 خرداد گزارشی در صدای معلم با عنوان : " مهرمحمدی قبل از این که توصیه ای به وزیر مستعفی آموزش و پرورش کند خودش عمل می کرد ! " ( این جا ) منتشر گردید . « دکتر محمود مهرمحمدی » سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان به این گزارش پاسخ داده است . ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی ، عین جوابیه منتشر می گردد .
" بازی با افکار عمومی و عدم شفافیت در راس نهادهای حاکمیتی به یک رویه منسوخ تبدیل شده است "
"من در آستانه دوره جدید خدمتم در وزارت آموزش و پرورش ۳ قول جدی را به مردم و همکاران عزیزم می دهم، اول اینکه از همین امروز تحول در نظام آموزش و پرورش را بر اساس سند تحول بنیادین با جدیت آغاز کنم ، دوم اینکه برای تربیت نسلی متدین، خلاق ،کارآفرین و با نشاط همه ی تلاش و مساعی خود را به کارگیرم و سوم اینکه به عنوان نماینده یک میلیون…
" مهم ترین مسئله ی وزارت آموزش و پرورش طی این سال ها نخست مسئله بودجه و دیگری مسئله ی نو اندیشی است "
نگاهی به سوابق و کارکرد چهارده وزیر قبلی آموزش و پرورش غیر از وزیر اول دکتر غلام حسین شکوهی نشان می دهد که اغلب وزرا در دوره وزارت خود راهی را رفته اند که رفتگان رفته بودند. آموزش و پرورش ما دچار رنج تکرار عظیمی است. چیز زیادی جز استخدام معلم، زیاد و کم کردن حجم کتاب های درسی و برخی اصلاحات کاذب سیاسی تغییر نکرده اند. عصاره وزارت آموزش و پرورش…
" معلمان اگر می خواهند وزیری باسواد ، کارآمد و با شهامت داشته باشند قبل از هر چیزی باید آن را در " خود " جست و جو کنند "
می گویند : "یکی از شاهزادگانی که به سعدی شیرازی ارادت داشت، محرمانه از پرنس بانوی خویش به وی شکایت کرد که هرساله برای من سه قلوی دختر میآورد و از او علاج خواست .سعدی راهحلی نشان داد که پرنس بانو را سخت برآشفته کرد و فرمان داد وی را از شهر اخراج کنند. شیخ بار سفر بست و زاد و توشه سفر را در یکتای خورجین و تای دیگر را خالی…
" از میان تعداد آرای کسب شده توسط وزرای پیشنهادی در دولت های پس از انقلاب اسلامی، سید محمد بطحایی با 238 رای بیشترین و سید کاظم اکرمی با 122 رای کمترین رای را از آن خود کرده اند "
با احتساب چهارمین وزیر پیشنهادی توسط حسن روحانی٬ دولت های یازدهم و دوازدهم ،رکورددار تعداد وزرایی خواهد بود که توسط دولت های پس از انقلاب اسلامی به مجلس معرفی شده اند پس از پذیرش استعفای سید محمد بطحایی ، روز شنبه 18 خرداد ماه یک نفر به عنوان سرپرست از سوی رییس جمهور معرفی می شود. طبق قانون ، دولت سه ماه مهلت دارد تا وزیر پیشنهادی را برای کسب رای اعتماد…
" وزارت آموزش و پرورش ایران: سیستمی ورشکسته و نالان با چرایی های بی پاسخ و چگونگی های بی فرجام و محصور در انگیزه های سیاسی غیر مسئولانه سیاست بازان ؛ باید قبول کرد که بطحایی و بطحایی ها مهمانان سفارشی و مقطعی این بنای لرزان بوده و هستند و یتیمی و بی پناهی این دستگاه عظیم و خطیر همچنان ادامه دارد و تعلیم و تربیت کماکان به عنوان کالایی کم ارزش رکورد می زند "
با شنیدن خبر استعفای سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، قصد بر نوشتن در باب نقد عملکرد ایشان نمودم؛ اما داستان آموزش و پرورش از گذشته های دور بر من تلنگری زد که درد و مشکلات آموزش و پرورش فراتر از هر وزیری بوده؛ چرا که سرنوشت تمام وزرای آموزش و پرورش با اندکی تفاوت در یک سرانجامی به هم می رسد که مهمترین ویژگی های آن، ابهام در فلسفه آموزش…
کاش آن قدر که به پروندۀ خصوصی و یا سیاسی شخصیت ها و مهره های سوختۀ نظام آموزشی واکنش می دهید ، قدری نسبت به شغل و موقعیت و موجودیت خود حساسیت نشان دهید !
در بخشی از یادداشت اخیر خود با نام " دعوای تعیین متولی برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و معلمان بی تفاوت " آورده بودم : " به انجام مسئولیت آموزش ضمن خدمت توسط سازمان نظام معلمی که عده ای آن را مطرح می سازند ، نیز امیدی نیست ، چون وقتی وزیر یک وزارتخانه استقلال کافی برای اجرای تعهدات وزارتخانه را ندارد ، انتظار انجام بهینۀ وظایف از یک تشکلی که باوری…
" آموزش و پرورش همیشه از وزیر ضعیف و مدیران محافظه کار رنج برده است "
استعفای آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش فرصتی است تا دولت و مجلس به کمک نهادهای مدنی فردی تحول گرا و با شهامت را به عنوان وزیر بر گزینند که بتواند حداقل تغییرات ذیل را در نظام آموزش عمومی عقب مانده امروزی ایران به عمل آورد:۱- محتوی کتب درسی را به روز کنند.خیلی از مطالب درسی مدارس منسوخ شده، کهنه و غیر قابل استفاده در زندگی امروزی هستند.۲- از دخالت عوامل…
" در آرزوی یک زبان مشترک "
محمدابراهیم محمدی/ مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
فارغ از اینکه جناب بطحایی برای چه موضوعی استعفا داده است باید مسئله آموزش و پرورش جای برای همیشه حل شود و از حاشیه های بی تفاوتی به متن توجه برگردد .آموزش و پرورش امروز هر چند به دلایل عدیده نتوانسته در تراز نظام اسلامی باشد و در صدر توجه نظام های تعلیم و تربیت جهانی بنشیند اما این مانع از این نمی شود تا مسائل مهم و حیاتی نظام تربیت…
چه حادث شد نمی دانم خدایا گرفتاری زمینی با بلایا ابر قدرت چه خواهد از زمینی به خاطر سود جویی در کمینی زمین آن قدر دارد نعمتی هان حسادت کور چشمان را چه آسان تعلق جیفه دنیا را چه ارزش کِشی قتل عام مردم را به کرنش خبر داری روایت از ممالک چه کشتاری چه خونریزی مهالک چه خون هایی روان چون جویباری به جایِ آب خون جاری چه خواهی چه علت…
" متاسفانه به روال سال های قبل هدایت دانش آموزان به رشته های هنرستانی غیر علمی است "
با تغییر نظام آموزشی مدت آموزش در هنرستان ها از دو سال به سه سال افزایش یافت. این تغییرات شامل دروس کارگاهی و تئوری و نیز دروس عمومی و نحوه ارزشیابی دروس می شود.برخی دروس عمومی به هنرستان ها اضافه شده که انصافا مفید می باشد . دروسی مانند الزامات محیط کار انسان و محیط زیست بهداشت و سلامتی و... البته نقدهای بسیاری نیز بر این تغییر سیستم وارد است که در…
محمد صیدلو : آنچه مسلم است ، آموزش و پرورش واقعی در مدارس است و تمام طرحهای های آموزشی و پرورشی در صورت عدم انطباق با این واقعیت ، محکوم به شکست هستند . غیر از اصلاح ساختار و محتوا که در سطح وزارتخانه میسر است ، راه دیگر عملی برای نزدیک شدن هست ها و بایدهای این نهاد بزرگ تعلیم و تربیت ، ایجاد فضای امن و بدون سانسور برای گفت و گو بین مدیران سطوح مختلف تا سطح مدرسه است . برای پیمودن صحیح چنین مسیری نیازمند مسئولینی هستیم که علاقه شان به شنیدن ، بیش از گفتن باشد
گروه استان ها و شهرستان ها/ « محمد صیدلو » در آبان 97 به مدیر کلی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران منصوب گردید . ( این جا ). « صدای معلم » در گزارشی نوشت : " « صدای معلم » امیدوار است تا مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران به دور از روزمرگی و مدیریت های کلیشه ای و خلاقیت سوز زمینه های مشارکت نظام مند…
" سیاست های دانشگاهها در جهتی بوده که اهالی تعلیم و تربیت عمدتا در یک فضای محافظه کارانه و به دور از واقعیت های جامعه زیست می کنند و به این فضا عادت کرده اند "
تعلیم و تربیت به عنوان یکی از قلمروهای علوم انسانی و اجتماعی نه تنها باید در میدان دانشگاه و محیط های آکادمیک عرض اندام کند بلکه باید در میدان جامعه نیز حضوری جدی داشته باشد. در حال حاضر این قلمرو در ایران عمدتا در حبس و حصار دانشگاه باقی مانده و به میدان جامعه چندان ورود پیدا نکرده است. عدم ورودِ جدیِ تعلیم و تربیت و اهالی آن به جامعه باعث شده…
ما تا زمانی که بدبخت نشویم و چیزی را از دست ندهیم، تمایلی به فکر کردن نداریم !
در حال حاضر ۱۱ میلیون موتورسوار در ایران وجود دارد، اما پلیس راهور تنها ۴.۵ میلیون گواهینامه صادر کرده است.یعنی ۶.۵ میلیون شهروند متخلف بدون داشتن اجازه قانونی در خیابانها، اتوبانها و جادههای کشور رفتوآمد میکنند. آیا فساد تنها در بانکها و موسسههای مالی و اعتباری رخ میدهد؟ این که یک شهروند سادهترین قانون رانندگی را هم دور میزند و از حمایت همهجانبه مردم برخوردار است، فساد محسوب نمیشود؟ این که…
" آمارها نشان می دهند که سه کشور سوئد، لهستان و ایالات متحده آمریکا بیش ترین میزان تحرک عمودی در جهان را دارند. در جوامعی که معیارهای انتسابی (مثل سن ، جنس ، ظاهر و نژاد) در برخورداری از امکانات بر معیارهای اکتسابی ( مثل ﺷﻐﻞ ، ﻃﺒﻘﻪ و ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎعی ) غلبه دارند، راه ارتقا و تحرک صعودی برای افراد بسته می شود و زمینه برای ایجاد انسداد اجتماعی به وجود می آید "
صدای معلم از کانال جنبش عدم خشونت ، عکسی از حضور خندان وزیر بر روی زمین کلاسی بی رنگ و رو ، بی میز و نیمکت و چهره های مبهوت دانش آموزان ، در 28 اردیبهشت 98 گذاشته بود که در این کانال آن عکس را فریاد خاموش بی عدالتی ، تبعیض و محرومیت عریان میهن معرفی کرده بود. متن زیر برای این نسل های های فرومانده از تحصیل و زندگی تقدیم…
کی شهامت می کنی گویی خطا کردی خطا ؟دیرَکی در زیرِ سقفی مانده تا ، بر خود بیا.در بیا از خانه ات بنگر که می گویَد همه .خانه را کو ؟ شد که گفتی می شَوَد اُمّ اُلقرا.بر گُزیدَندَت به پاسِ حرمتِ آ ن مکتبی .از جوانمردی در آ ن می گفت استادِ وفا .صاحبِ دَلقی ز تَرسَت رفته در سوراخِ موش.دیگری تا تو سخن نا گفته ، گویَد مرحبا !گفته ای…