" سازمان نظام معلمی با شکل دادن و پایه گذاری " هویت حرفه ای " برای معلمان و هدایت نهاد آموزش به یک نهاد تخصصی و حرفه ای راه را برای اظهار نظرهای غیرکارشناسی و فله ای و مهم تر از آن " امنیتی " و " سیاسی " مسدود و حداقل محدود خواهد کرد و در این فضا می توان به پویایی و تحول در نهاد آموزش و ارکان آن امید داشت "
در جریان احضار و پرونده سازی برای برخی از فعالان صنفی و معلمان برخی اتهامات مبهم و البته پرسش برانگیز بود . به عنوان مثال در مورد آقای غلامرضا غلامی کندازی یکی از اتهامات ، " طرح موضوعات غیرمرتبط با تدریس در کلاس درس " بوده است . ( این جا ) آیا افرادی که در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کنند تخصص و یا سواد لازم…
" از سند 2030 به عنوان برچسب سیاسی استفاده می شود "
صحبت های آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه مطبوعاتی روز یکشنبه 15 اردیبهشت در باره سند 2030 ( منتشر شده در فارس و ایلنا)، هر چند آمیخته به پاره ای کلیشه های سیاسی و نمایشی بود، اما نکات درخشان و واقع گرایانه ای داشت که شایسته تقدیر است. بطحایی گفت :"مبادا برای اینکه اَنگ سند ۲۰۳۰ بخورد، خودمان را در حوزه تعلیم و تربیت منزوی کنیم." وی اضافه کرد: "خیلی…
" خیلی وقت است دیگر حوصله ی گفتن یک املای درست و حسابی را ندارم "
حمودرضا سعیدی گراغانی/ دبیر هنر و ادبیات مدارس متوسطه اول استان کرمان شهرستان عنبرآباد
انگار همین دیروز بود بیست و هفت سال پیش واژه آموزگار به من هویتی دیگر بخشید . وارد روستای محل خدمتم که می شدم از شوق به خود می بالیدم که چنین مردمان باصفا و دانش آموزان باصفاتر دارد. سختی راه و دوری از خانواده و بی امکاناتی مهم نبود ، هر چه بود باران بود و رود بود و زمین سرسبز پر از گل بود و عشق بود و صفا .…
" مساله ای که وجود دارد این است که دولت و معلمان در نگاه و تعریف جایگاه و شغل معلمی دچار دوگانگی آشکاری هستند "
هر ساله با نزدیک شدن به ۱۲ اردیبهشت ماه جلسات و سخنرانی ها و یادداشت های مختلفی در رسای معلمی در جامعه و رسانه ها دیده می شود . مقامات و مدیران ارشد در مدح جایگاه معلمان سخن می گویند ، نشریات مطالبی در خصوص معلم و جایگاه و وضعیت معلمان منتشر می کنند و مدیران مدارس و برخی از اولیا با هدایایی از معلمان تشکر می کنند . اگر صادقانه…
آقای روحانی ! مطابق معمول از " تکالیف " گفتید ... از حقوق چه خبر ؟!
مطابق اعلام قبلی امروز شنبه از خبرنگاران حوزه " آموزش " در رسانه ها دعوت شده بود تا در این مراسم حضور پیدا کنند . عنوان مراسم ، " آیین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم " بود .مرز میان تفکر انتقادی و تربیت سیاسی در معنای جهانی و علمی آن باید با سیاسی کاری و نگاه ابزاری به درستی تعریف ، تبیین و تفکیک شود نخستین پرسش این است که این موضوع…
" جامعه ما خود نیز درگیر مصیبت کسانی است که می داند ولی نمی داند که می داند. پس وظیفۀ آنانی که می دانند و می دانند که می دانند روشن کردن این جامعه است و گرنه همچنان بیرق نادانی در گنبد دوّار این سرزمین در اهتزاز نگه داشته خواهد داشت "
از کسی که نمی داند که نمی داند، دوری کن. ( جهل مرکب ) به کسی که نمی داند و می داند که نمی داند، تعلیم بده. ( بیسوادی سیاه ) کسی را که می داند و نمی داند که می داند ، روشن کن. ( معلمان ) و از کسی که می داند و می داند که می داند پیروی کن. ( روشنفکران ) مقدمه دو چیز در تمام مدت زندگی…
" معلمی که نه شاغل در دانشگاه فرهنگیان است و نه عهده دار اداره دوره های ضمن خدمت. معلمی که نه رزمنده است و نه جانباز. معلمی که نه مخترع است و نه نخبه. معلمی که فقط معلم است و به معلم بودنش افتخار می کند ولی کمتر قدر می بیند و بر صدر می نشیند ! "
در حالی که هرکه به مصاف نسل عاصی و زبان نفهم و آینده سوز در مدارس امروز می رود، واقعا نمونه است اما فقط برخی از معلمان در آخر سال نمونه اعلام و تکریم می شوند، اگرچه هر معلم کرامت دارد و این هم به خاطر آن است که کارشان اهمیت دارد. کرامتی و اهمیتی را که همه فهمیده اند الا کاربه دستان بالادستی که نمی خواهند یا نمی توانند درک کنند.…
جناب مدیر ، مدیر کل و وزیر آموزش و پرورش ! تا چه زمانی مدارس باید به حال خود رها شوند؟
رسم است که هر ساله همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری روز معلم را گرامی می داریم ، یقینا اختصاص چنین روزی برای بزرگداشت معلمان سنتی ارزشمند و فرصتی مناسب برای اندیشیدن دوباره به آموزش,آموزشگر و آموزگار است . بعید می دانم کسی از بین ما باشد که در مقام والای معلم و آموزگار شک داشته باشد ، در این یادداشت شاید انتظار برود که من هم چند کلامی را در…
" وقتی معلم نتواند مطالبه گر حقوق خود و پرسشگر چرایی عدم کارایی نظام آموزشی باشد از وی نمی توان انتظار تربیت دانش آموزان مطالبه گر و پرسشگر داشت "
به حد کافی و وافي به اهمیت آموزش در جوامع و نقش معلمان در تربیت نسلی آگاه، متعهد و اندیشمند پرداخته شده است و در بخش کثیری از پژوهش های داخلی و خارجی بر این جنبه موفقیت در توسعه، حکم تایید زده شده است. بنابراین جهان در نقطه کنونی خود آگاه به تاثیرگذاری معلمان و آموزش هاي وي در زمینه های مختلف پیشرفت و توسعه است. حال در این شرایط برخی از…
زمان را بود بهلولی خردمند مبارک نام بودش راغب پند به صحرا شد سلامی کرد او را که ای بهلول ده پندی مرا چند چسان باید کنم من زندگانی به دور از معصیت باشم نه در بند که از نفسی که دارم من بنالم چنان سرکش دلا درگیر یک اند جوابی داد بهلول ای مبارک خودم درمانده سرگردان دلا خند مرا گر بود عقلی لا که مجنون پذیرا کی کنی دیوانه گویند…
" امیدواریم و دعا می کنیم که مسئولان (اجرایی وامنیتی) کشور اگر نمی توانند عوامل ایجاد کننده ی حس بی عدالتی و زمینه های خشم پنهان معلمان صبور و گرانقدر کشور عزیزمان را برطرف کنند، حرمت و شان آنها را آن طور که شایسته هست رعایت کنند و در برخورد با اعتراضات صنفی معلمان، صبر و شکیبایی بیشری از خود نشان دهند "
خشم یک واکنش طبیعی نسبت به اشتباهی است که دیگران مرتکب شده اندو راهی است برای انتقال حس مورد بیعدالتی واقع شدن.با توجه به این اصل روانشناسی، معلمان صبور ایران زمین ، گونه های زیاد نابرابری و بی عدالتی را در زمینه های حقوقی، آموزشی و اجتماعی شاهد هستند.بی عدالتی درمورد حقوقی –که رنج های بسیاری هم بر دوششان گذاشته است- آن قدر ملموس هست که نیاز به هیچ مصداق و توضیحی…
این انتخابات نشان داد که فرهنگیان همچنان درکی رویایی و رمانتیک نسبت به عرصه سیاست دارند. اخلاق فردی و سیاسی را با یکدیگر خلط می کنند. اینکه تشکل ها لزوما غیر اخلاقی عمل می کنند و فقط به دنبال منافع جناحی خود هستند. در این نشست مستقل بودن و غیر سیاسی زیستن به یک پرستیژ جذاب تبدیل شد
گروه گزارش/ سرانجام مرحله دوم انتخابات شوراي عالي آموزش و پرورش براي انتخاب سه نماينده از میان منتخبین معلمان پس از نشست دو روزه دیروز (سه شنبه) در اردوگاه منظریه ( شهید باهنر تهران ) بدون حضور و یا دعوت از رسانه ها برگزار شد . در این مورد صدای معلم نوشت . ( این جا ) " مواضع سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش نسبت به رسانه ها شفاف نیست .…
" امروز با سیاست های نپخته و یا شتاب زدۀ وزارت آموزش و پرورش که مسندنشینان آن کمتر سزوار تکیه زدن بر آن را دارند ، این عشق باریکه ای نحیف و شکننده گردیده است و با برون افکنی مسئولان خرد و کلان همۀ گناه ها به پای فضای مجازی انداخته می شود ، اما نقش تخریبی خانواده و مدرسه در این مهم را نمی توان نادیده گرفت. حاکمیت یک بحران اخلاقی و رفتاری و آموزشی "
شاید نامگذاری روزی خاص برای فراموش شدگان اصلی یک جامعه ، بی معناترین چیز باشد. بودن و دیده نشدن معلمان در این جامعه با تعیین روزی خاص جهت بزرگداشت و یا نکوداشت و یا گرامی داشت و.... یک ظرفی خالی است که همانند جملات جا خالی ، می توان با توجه به میل و اختیار خود آن را پر کرد. یعنی یک مقوله ای بی هویت که چیزی بیشتر از درستی یک…
در سیستم ناکارآمد آموزش و پرورش ، جایگاه منتقد و مجری مشخص نیست ؛ گاه مجری منتقد است و گاه منتقد مجری !
۵ اکتبر برابر با ۱۳ مهر روز جهانی معلم است و در ایران دوازدهم اردیبهشت را روز معلم تعیین کردند اما چند سالی است که مقارن با روز معلم شاهد تجمع معلمان در روز معلم هستیم .این تجمعات نشان از یک گردهمایی اعتراضی است. اعتراض به آنچه که بی عدالتی آموزشی خوانده می شود هر چند این اولین تجمع اعتراضی نبوده و آخرین تجمع اعتراضی نخواهد بود .به رغم معمول در…
" از دولت در مفهوم عام آن انتظار میرود صدای حقطلبی آشکار و ندای جنبش زیر پوستی معلمان شریف ایران را آن طور که هست بشنود، نه آن طور که دوست دارد. همچنین از امنیتی کردن اعتراضات صنفی پرهیز نماید. دولت باید به این باور برسد که آموزش و پرورش محور توسعه است نه بر باد دهنده بودجه مملکت "
در آستانه روز معلم باز هم در و دیوار و رسانه ها آکنده است از شعارهای تصنعی همچون:"معلمی شغل نیست عشق است و ایثار""معلمی شغل انبیاست"و ...در اینکه در بطن معلمی عشق و ایثار پیامبرگونه نهفته است شکی نیست، منتها دو گروه با افراط و تفریط از طرح چنین شعارهای هدفدار سوء استفاده کرده و عامدا و یا ناخودآگاه حق و حقوق طبیعی معلمان را زیر رادیکال می برند. یک طیف، بخشهایی…
صدای معلم : آیا به نظر شما ، نوع برخورد یا نوع مدیریت بحران استان نمی توانست این باشد که این تهدید ها را تبدیل به فرصت کنند و حضور نیروهای انتظامی و امنیتی و نوع برخورد با همکاران به نحوی مناسب تر انجام می شد؟
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ گفت و گوی صدای معلم با محمد اعتدادی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در تاریخ پنچ شنبه یکم اردیبهشت ماه در دفتر کار ایشان انجام شد . نمایندگان صدای معلم در این گفت و گوی یک ساعته نرگس کارگری ، حمید قاسمی و کرامت رنجبر دستیانی بودند. بخش نخست این پرسش و پاسخ را می خوانیم…
چیزی که دانستن آن هیچ کمکی به بهتر زندگی کردن من از لحاظ روانی، اخلاقی، اجتماعی وعلمی نمیکند و به طور کلّی کارکردی بر ای من ندارد را چرا باید به ذهن بسپارم؟ سیطرهی تصور حل جدول و اطلاعات روزنامهای به عنوان اهداف مطالعه، آیا نشان از عمق یک فاجعه در زمینهی فرهنگی نیست؟
جلیل اعتماد/ دانشآموختهی روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
این یادداشت از سر دغدغهای تربیتی و در راستای فهم و داوری دربارهی ادعاهای مطرح شده در برخی برنامههای پر سروصدای صدا و سیما همچون "برنده باش" طرح میگردد و به هیچ روی گرد امیال سیاسی و جناحی و روزمرّگیهای ژورنالیستی بر آن نمینشیند. به باور نگارندهی این سطور، برنامههایی این چنینی نه تنها کمکی به انگیزهی مطالعهی اثربخش و سازنده نمیکنند بلکه عمدتاً ضدّ آن هستند. منظور از مطالعهی اثربخش، مطالعهایست…
چرا طرح سازمان نظام معلمی که خواسته و مطالبه تمام فرهنگیان است و مورد مطالبه و سئوال نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است، از جانب وزیر و دیگر مدیران ارشد وزارت خانه مسکوت مانده است ؟
سخنی با تمامی منتخبین انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش: در صورت انتخاب در مراحل پایانی، از نظر شاخصه های مشارکت اجتماعی و اصول حاکم بر دموکراسی مدنی و اجتماعی، مشروعیت نخواهید داشت. نامه ی برخی منتخبان فرهنگیان(!!؟) در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش به سیدمحمد بطحایی ( این جا ) در حالی منتشر گردید، که جای سئوالات و ابهامات بیشتری در اذهان جامعه فرهنگیان باقی گذاشت. همان طور که…
چون که وارد قصر شد بهلول ما مسندی را دید خالی شاه لا رفت نشستش روی تختی پادشاه دید خود را در مقامی جایگاه چون نگهبانان بدیدند ماجرا دور بهلول از مکان شد جا به جا چون که هارون از درون آمد برون دید بهلولی چه محزون رو فزون گوشه ای بنشسته نالان گریه ای دور از جمعی نشستی گوشه ای خادمی گفتش امیرا رخصتی بازگویی ماجرایی را همی چون بیان علت…
" سازِ ناساز و ناکوک نظام بیمارِ آموزشی فعلی، در مجموع محصول، معلول و مولودِ برآیندِ بینش و نگرش و انتظارات حاکمیت و جامعه ( دولت و ملت ) نسبت به مقوله فرهنگ است و تا در این پارادایم های غالب تغییر وتبدیلی حاصل نگردد و مقوله فرهنگ قدر نبیند و بر صدر ننشیند، آش همین آش و کاسه همین کاسه خواهد بود ... "
... متعاقب زلزله فاجعه بار اخیر در غرب ایران و تلفات و خسارات مترتب بر آن، گفت و گوها و تحلیل های گوناگونی در عرصه ملی، به ویژه در قلمرو فضای مجازی، درباره علل و پیامدها و مسببان و مقصران این رخداد اندوهبار مطرح شد که از آن جمله بود نوشتارهایی که متضمن دراز کردن انگشت اتهام بسوی نظام آموزشی و ناکامی و ناکارآمدی آن در آموزش، پرورش و تولید و تربیت…
فراموش نکنیم که وظیفۀ حل مشکلات مسکن و کمبود سرایدار مدارس ، برعهدۀ دولت ، وزرای مسکن و رفاه و تعاون و آموزش و پرورش است نه من معلم یا مدیر و معاون مدرسه . پتانسیل و منابع لازم برای چنین طرحی وجود دارد اما عزم و اراده چطور ؟
گروه رسانه/ یادداشت زیر نقدی بر مطلب رضا قاسم پور با عنوان : " معلم سرا طرحی چند منظوره " ( این جا ) می باشد .
" انتظار داریم که معلمان، دانش آموزانی نخبه، فعال، اخلاق مدار، منضبط، اجتماعی، باهوش و محقق تربیت نمایند اما از زیر ساخت ها و پیش نیازهای این روند، غفلت کرده ایم "
بهار و اردیبهشتی دیگر از راه رسید.شش دهه است که این فصل دل انگیز برای معلم حال و هوای متفاوتی دارد. از سویی مرور خاطرات شیرین معلمان از درس و مدرسه و کتاب و دانش آموز است و از سوی دیگر یادآور قصه پر غصه بی اعتنایی مسئولان به مطالبات صنفی فرهنگیان. اکنون حدود 58 سال از روزی که خون پاک ابوالحسن خانعلی سنگفرش میدان بهارستان را رنگین کرد می گذرد، اما…
گروه استان ها و شهرستان ها/ حکایت دخالت نمایندگان مجلس به نام مشورت و ... در امور داخلی آموزش و پرورش در حالی که در قانون اساسی اصل تفکیک قوا به رسمیت شناخته شده است متاسفانه به یک " روند " عادی تبدیل شده است . دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش به ویژه موضوع عزل و نصب ها موجب واکنش رئیس سابق مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت…
همان طور که می دانیم یکی از مشکلات فعلی آموزش و پرورش ایران کمبود شدید نیروهای خدماتی و سرایدار می باشد.به دلیل عدم استخدام نیروهای جدید این مشکل روز به روز حادتر شده و مدیران مدارس را در تنگنا قرار می دهد.عمده نیروهای موجود نیز اغلب پیر و فرتوت بوده و عملا کارایی لازم برای محافظت از مدارس را ندارند. پارسال یکی از کارشناسان آموزش و پرورش کرج در یکی از جلسات…
امین ثامنی در نشست تشکل های فرهنگیان استان فارس با وزیر آموزش و پرورش :
گروه تشکل ها/ « سیدمحمد بطحایی » در سفری که به استان فارس داشت با برخی تشکل های سیاسی فرهنگیان دیدار کرد . خبری از مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس به نقل از روابط عمومی آن اداره در صدای معلم منتشر گردید ( این جا ). در این دیدار « علی عسکر نجفی » از فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش انتقاد کرده بود . صدای معلم نوشت : "…
" مهمترین هدف آموزش و پرورش ، توسعه و شکوفایی ، بازسازی و ترویج خلاقیت ، آفرینندگی ، پرورش دانش آموزان مستعد و خلاق و شهروند قانون گرا و نیز تربیت معلمان تحول خواه و اندیشمند، شجاع ،مستقل و ....است در حالی که طی دوران ریاست و وزارت حضرتعالی در آموزش و پرورش افت شدید کیفی آموزش و پرورش ،ایجاد بی ثباتی مدیریتی ،ترویج فرهنگ تملق ،تمکین و تعظیم ،فرمانبری ، عدم اعتماد به مدیران و ... در بسیاری از مناطق اشاعه یافت ! "
مظفر امیدی/ فرهنگی و کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
در آموزه های سقراط بزرگترین فیلسوف و معلم بشریت ،می بینیم که انسانها را به بزرگ داشتن خودشان و دیگران دعوت می کرد؛ زیرا معتقد بود که آدمی صرفا یک پاره گوشت نیست ،بلکه در او اخگری به نام عقل وجود دارد و آنجا که می گوید :"نفس خود را تیمار بدار "دعوت به صداقت فکری و عقلی است" و یا تذکر به این نکته ، "خود را بشناس "غرض متذکر ساختن…
انسان باید آزرده شود و از کنار زشتی ها و کاستی ها و پلیدی ها و تبعیض ها و نابه سامانی ها بی تفاوت و لاابالی نگذرد و این همه برایش امری طبیعی نشود؛ که اگر شد آن جامعه به خواب مرگ رفته است و باید بر سر گورش عزا گرفت
گاهی آدمی از گفتن و نوشتن ملول و خسته می شود. تصمیم گرفته ام که فقط مطالعه کنم و در دبیرستان ها هم به ضروریات و محتوای کتاب درسی بسنده کنم. اما امروز فیلم زیر، باز متاثرم کرد و خواستم که چندسطر کوتاه آن چنان که در حوصله ی مردمان بی حوصله می گنجد، بنویسم. سرکلاس درس تقریبا یک سوم ساعت های کلاسم را به ذات و محتوای ادبیات می پردازم. به…
" معالاسف در تماس با بعضی از نمایندگان مجلس نیز با عدم پاسخگویی و ارسال پیامک "الان کار دارم، لطفاً پیام بدید" مواجه میشوند که البته جای تحیّر و تعجب نیست چون آن نمایندگانی که به دنبال عکس گرفتن با خانم موگرینی و حل مشکل یک دلال بازار خودرو در گمرک و آتشبازی با کاغذپاره ها در صحن و جلوس و انداختن پاها بر روی میز باشند، قطعاً اکنون نیز به دنبال یار و یارگیری برای انتخاب مجدد خود در انتخابات پیش رو بوده لذا نباید از آنها انتظار حمایت و یاری داشت "
شوربختانه عمده مصاعب این مربیان به ضعف و کمکاری سازمان نهضت سوادآموزی و اذنابش بر می گردد زیرا با وجود اظهارات رئیس اسبق این نهاد مبنی بر حضور نماینده و وکیل مدافع حقوق آموزشدهندگان در کارگروه تدوین آییننامه اجرایی، اما آیا استنباط از محتویات خروجی آن، گواه و مبیّن استطاعت تأمل و تعقل نماینده حاضر در جلسات دارد؟ سالهاست که مربیان این عرصه در خطهی بیحاصل آن، بذر امید و جوانی…
"افسون سخن سعدي در ترويج عيشِ بيطيش است با ديدهی رضا و سمع قبول "
سعدي تراز سخن و ادب پارسی است. والسلام. هرچه بيش گويم، عرض خويش بردهام و زحمت خواننده داشتهام كه: سعدي به عشقبازی خوبان مَثل نشدتنها در اين مدينه، كه در هر مدينه اي از آن روي كه صورت و معني سخنش الحق مصداق بيت خودش است كه فرمود: اي صورتت ز گوهر معنی، خزينهايما را ز داغ عشق تو در دل، دفينهاي آنان كه دماغي به شميم بيبديل ادب پارسي مصّفا…
انتقاد از آموزش و پرورش استان البرز و سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس ؛
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان البرز برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
غفار جلالی در نشست تشکل های فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش :
گروه تشکل ها/ « سیدمحمد بطحایی » در سفری که به استان فارس داشت با برخی تشکل های سیاسی فرهنگیان دیدار کرد . خبری از مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس به نقل از روابط عمومی آن اداره در صدای معلم منتشر گردید ( این جا ). در این دیدار « علی عسکر نجفی » از فرهنگ امنیتی در آموزش و پرورش انتقاد کرده بود . صدای معلم نوشت : "…
" عدم آموزش و در نتیجه ناآشنایی با رقابت سالم و منصفانه یکی از ضعف های ما ایرانیان است. ما کمی تنگ نظریم "
هموطنانی که مهاجرت کرده اند جمله « ایرانی دیدی فرار کن» را بسیار می شنوند. برخی از ایرانیانی که سال ها در خارج از کشور زندگی کرده اند می گویند که ما ایرانیان (شاید) تنها ملتی هستیم که وقتی در مسیرمان با یک ایرانی دیگر مواجه می شویم سریع راه مان را کج می کنیم تا محبور به تماس با او نشویم. بیشتر این هموطنان معمولا ایرانیان را با مهاجران سایر…
" امروز حق الناس ، قرار گرفتن همۀ افراد در جایگاهی است که سزاوار آنند "
گروه رسانه/ حجت الاسلام علی ذوعلم گفته است: ( این جا ) " «با وجود این تغییر محتوایی و حجمی کتب درسی، ما یک مشکلی داریم که زمان آموزش در مدرسه گاهی دچار کاهش و زمان آموزش در برنامه تدریس دچار افت میشود.» رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید می کند: « از مدیران و معلمان مدارس درخواست میکنم که زمان آموزش رعایت شود زیرا زمان آموزش برای دانش آموزان یک…
محبّان نفس شیطانی هم اینان جفاکاران ، امیرانی مُحبّان تکبّر زاده بینی ، کِذب را یاد کِشی دادی فغانی ، این چه فریاد کسی بینی به دور از خوف هایی گرایش شغل هایی گر کذایی درآمد ، کسب دارد آن چنانی نجومی بشُمری ، هر چند فانی کند انفاق حُسنی گر نمایان به ظاهر ، حُسن در باطن ، پشیمان کند تصدیق دانا ، جور او را امیری را که جُورش آشکارا…
" بزرگترین سرمایه اجتماعی هر جامعه ای مردم و نیروی انسانی آن و صد البته مردمی با روحیه مشارکت جو، پرسشگر، ذهن نقاد و مسولیت پذیر است "
جستارگشایی:یکی از مشکلات اساسی معلمان در مسیر احصا حقوق معیشتی و منزلتی خویش، نبود احزاب و تشکلهای واقعی و البته فراگیر خاص خود می باشندلذا اغلب فرهنگیان معمولا باربران انتخابات ها و نردبان ترقی احزاب و افراد تلقی می شوند. الف: احزاب و نظارت اجتماعی : تاریخ نشان می دهد که تشخیص ها و تصمیمات اشتباه دولتی و حزبی، حتی جمعی و مردمی همواره به دلیل نبود جریان نظارتی و عدم شفافیت…
"مدارس شهرستان خمیر برخی ها آنقدر فرسوده و نا ایمن هستند که حتی اولیا در روزهایی که باران و سیل نیست نیز نگران سلامت فرزندان خود هستند و هر چند در دسته مدارس تخریبی نامگذاری می شوند اما همتی برای رفع مشکل -به جز حضور نیکوکاران- از سوی مسئولان جلب توجه نمی کند "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان خمیر برای صدای معلم ارسال گردیده است . قابل توجه آن که در بخشنامه گفته شده است همکارانی که تمایل به مشارکت ندارند مشخصات خود ( فرم ) را به اداره آموزش و پرورش ارسال کنند . « صدای معلم » آمادگی خود را برای توضیح و انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" ایران یک جامعه بدون گفت و گو است ، شکل گیری گفت و گو هم محصول روابط متقارن و برابر میان حکومت و شهروندان است"
اخیرا در مطالب خواندم که میزان عدم رضایت ذهنی ایرانیان از زندگی اجتماعی خود، ۲.۵ برابر عدم رضایت عینی آن ها است. فارغ از شیوه های دستیابی به این نتیجه و میزان اعتبار آن، چیزی که این گزاره را قابل باور و پذیرش می کند درستی آن در برخوردهای روزمره می باشد. ایرانیان عموما تمایل دارند خود را ناراضی نشان دهند و اصطلاحا ساز مخالفت با وضع جاری را کوک نمایند.…
" جامعه ای که مطالبه گری بر اساس منافع آنی و شخصی افراد بنا شده است ، مصالح جمعی و منافع کلان در آن جایی ندارد و روابط بین افراد بر اساس قانون و منطق بنا نمی شود و استمرار نمی یابد ؛ نباید انتظار بهبود اوضاع و یا ارتقای سطح مدیریتی را داشته باشد "
دوستی تعریف می کرد در واپسین روز سال 97 عازم شهرستان خودم یعنی شیروان شدم . به ترمینال شرق تهران رفتم و به زحمت سوار اتوبوسی که البته نزدیک مقصد بود شدم . نزدیکی های سمنان شلنگ کولر اتوبوس پاره شد و آب به همه جا می پاشید . به زحمت لوله ترمیم و اتوبوس حرکت کرد . پس از مدتی راننده اتوبوس متوجه شد که رادیاتور اتوبوس سوراخ شده است .…
اگر معلمها به نقش ادبیات در ساختن جهانی عاصی و مشکوک به "بستههای فکریِ ابلاغی" واقف شوند و در ۶سال دوران ابتدایی، داستانخوانی را در بچهها به یک عادتواره تبدیل نمایند، آنها روزی بتوانند از دانهی گندم بودن پوست بیندازند!
سیستم آموزشی ایران در یک فرآیند یکپارچهساز، تخیل کودکان را میکُشد و میلاش به همسانی را رفتهرفته، در میل کودک به این همسانی فرو مینشاند. دیگریِ بزرگ در این ساخت همگون، تربیت تابعی اخته را به جریان آموزش محول کرده و اولین قدمهای تربیتی نیز با قتل فانتزیهای ذهنی بچهها در دوران ابتدایی شکل میگیرد. ساخت خانواده نیز در این پروسه همراه ساختار آموزشیست! این دو نهاد، بچهها را به دنیایی…
وزیر آموزش و پرورش تا چه اندازه مدافع حقوق معلمان است ؟
جلسه ی مدیران ارشد آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش ، اعضای شورای معاونین و روسای ادارات ستاد و مدیران کل کشور در روزهای آخر اسفند برگزار شد. برگزاری این گردهمایی در مقایسه با جلسات مشابه قبل تفاوت هایی داشت ، متولی و مدیریت همایش با امیر علی نعمت الهی سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارتخانه بود . طبق معمول اخبار همایش و سخنان وزیر…